Als ik zonnepanelen wil installeren, wat zijn dan de installatiekosten?
Hangt sterk af van een aantal factoren:Lethal schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 15:19:
Als ik zonnepanelen wil installeren, wat zijn dan de installatiekosten?
- Plat of schuin dak?
- Staat van het dak?
- Hoogte/toegankelijkheid van het dak?
- Je woonplaats, of beter gezegd: de afstand tot de installateur van jouw keuze
- Hoe groot is de installatie?
- De keus van de installateur zelf, de één is duurder dan de ander
Mijn installatie kostte € 880 om te plaatsen.
[ Voor 16% gewijzigd door JeroenH op 22-05-2008 15:28 ]
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
En sterk afhankelijk is van €500 - €1500 .. of meer in de richting van €500 - €1000
Ik durf het echt niet te zeggen. Ik zou zeggen: waag er eens een paar telefoontjes naar wat installateurs aan. Op www.top50solar.nl zijn demeeste zonne-installateurs in Nederland wel vertegenwoordigd. Het is natuurlijk sowieso verstandig prijzen te vergelijken, volgens mij is er veel verschil.Lethal schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 15:46:
En sterk afhankelijk is van €500 - €1500 .. of meer in de richting van €500 - €1000
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Verwijderd
zonnepanelen laten installeren kost tussen de 40 en 60 cent per watt
een zonneboiler combi is echt vreeeeeeselijk goed voor ltv(35c), muur en vloerverwarming,
zeker de atag qsolar met buitensensor, bespaart goed en het comfort is heel hoog, verbruik erg laag.
de (grootste) collector haalt het makkelijk swinters, om 2 uur per dag zonder gas te verwarmen.
er word verondersteld dat de moderne zonneboiler een warmtapwater apparaat is, maar dat is allang niet meer zo. de boiler is een warmtebuffer, voor oa tapwater.
http://www.atagverwarming...%20Q-Solar%20internet.pdf
het systeem kan ook cascaderen met een aparte gasketel, open haard, pallet/speksteen kachel en warmtepomp, via de warmtewisselaar in het midden.(zie folder)
elke leiding is met een driewegklep schakelbaar.
de realiteit is dus dat je swinters bij het 8 uur journaal bij de open haard,
het hele huis verwamrt, en de boiler ook, waarna douchen op de open haard een mogelijkheid is.
de thermostaat staat hier altijd op 20c (dag en nacht) en de combi zonneboiler regelt de rest, de besparing tov de oude vr met warmwatercomfort resevoir >85% gas al een jaar lang.
sinds 4 april staat de gastoets uit.(volledig zon autonoom) en dat gaat prima.
hierdoor gaat de hulp naverbrander (hr107) veel langer mee(>20 jaar?), en heeft een onderhoudsinterval van 4 jaar, officieel atag geinstalleerd en ingeregeld.
achteraf had ik de elektrische moeten nemen, met flink wat pv erbij,
en electrisch koken dan was ik van dat gas af en dat vastrecht.
een zonneboiler combi is echt vreeeeeeselijk goed voor ltv(35c), muur en vloerverwarming,
zeker de atag qsolar met buitensensor, bespaart goed en het comfort is heel hoog, verbruik erg laag.
de (grootste) collector haalt het makkelijk swinters, om 2 uur per dag zonder gas te verwarmen.
er word verondersteld dat de moderne zonneboiler een warmtapwater apparaat is, maar dat is allang niet meer zo. de boiler is een warmtebuffer, voor oa tapwater.
het systeem kan ook cascaderen met een aparte gasketel, open haard, pallet/speksteen kachel en warmtepomp, via de warmtewisselaar in het midden.(zie folder)
de realiteit is dus dat je swinters bij het 8 uur journaal bij de open haard,
het hele huis verwamrt, en de boiler ook, waarna douchen op de open haard een mogelijkheid is.
de thermostaat staat hier altijd op 20c (dag en nacht) en de combi zonneboiler regelt de rest, de besparing tov de oude vr met warmwatercomfort resevoir >85% gas al een jaar lang.
sinds 4 april staat de gastoets uit.(volledig zon autonoom) en dat gaat prima.
hierdoor gaat de hulp naverbrander (hr107) veel langer mee(>20 jaar?), en heeft een onderhoudsinterval van 4 jaar, officieel atag geinstalleerd en ingeregeld.
achteraf had ik de elektrische moeten nemen, met flink wat pv erbij,
en electrisch koken dan was ik van dat gas af en dat vastrecht.
- laat maar is al beantwoord door eric-pvt - tnx
[ Voor 97% gewijzigd door IJsbeer op 22-05-2008 21:43 ]
Op dit moment moeten veel bedrijven af van hun pallets.
Nu verzamelen is straks gratis stoken, laat de olie/gas prijs maar stijgen
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Vraagje: hoe vervoer je die pallets?Speksteenkachel schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 22:11:
Op dit moment moeten veel bedrijven af van hun pallets.
Aanhangwagen van de zaak.
Er is zelfs een bedrijf dat er lading met een vrachtauto heeft gebracht, goedkoper voor hun als naar de afvalverwerker.
Er is zelfs een bedrijf dat er lading met een vrachtauto heeft gebracht, goedkoper voor hun als naar de afvalverwerker.
Pallets, leuk als aanmaakhout maar verder niet praktisch imho. Het hout brandt binnen een paar tellen op, je blijft je kachel open maken om hout erin te leggen en je bent behoorlijk aan het klooien om ze in kleine stukjes te krijgen.
Wij doen zo'n 5 á 6 pallets per jaar om de kachel aan te maken, maar de rest gaat toch met mooie beuken blokken die zo 3 kwartier meegaan.
Wij doen zo'n 5 á 6 pallets per jaar om de kachel aan te maken, maar de rest gaat toch met mooie beuken blokken die zo 3 kwartier meegaan.
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Ik heb geen idee of het zo in inverters gedaan wordt, maar het is mogelijk met en wisselrichter.TD-er schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 21:47:
Ik ben namelijk best wel benieuwd hoe die dingen precies intern werken.
I fell with my reet in the prikkeldreed. How do I frommel my hand in the cookiestrommel? The sun is shining over het randje van de heining. I'm shocking klem between de deuren van de tram.
Bij mijn huidige klant worden alle te vervoeren materialen in houten bekistingen en custom "pallets" vervoerd. Daar gaat veel hout in om, en dan vooral balkjes van 10 bij 5 of 5 bij 5 cm. De houtcontainer ligt hier continu vol met dat soort verpakkings hout. En dat vind gretig aftrek bij de medewerkers.Gizz schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 23:08:
Pallets, leuk als aanmaakhout maar verder niet praktisch imho. Het hout brandt binnen een paar tellen op, je blijft je kachel open maken om hout erin te leggen en je bent behoorlijk aan het klooien om ze in kleine stukjes te krijgen.
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Verwijderd
@ Ik ben namelijk best wel benieuwd hoe die dingen precies intern werken.
bij www.sma.de zijn ze wat opener en schematischer, er zijn wat schemas beschikbaar van oa de sunny boy sma sb700, die ook gebruikt word als "windy boy" op kleinere windmolens.
ik ben zelf ook wel benieuwd hoe zo`n mpp tracker (maximum power point calculator)
verwerkt word(zitten mosfetjes in), dc-volt x dc-ampere=output on 220v ac watts
sommige omvormers zijn er razendsnel in sommige niet.
ik heb gezien dat de steca 300/500 supersnel is, de soladin 600 redelijk snel,
(in stapjes van 0,1 watt ac output)
en de sunny boy omvormers weer wat trager in kleinere stapjes van 2 of 10 watt.
de sunny boy heeft weer veel meer en zwaardere eelco`s(dc zijde), en de lichtere omvormers nauwelijks.
wat zou nu de ideale omvormer zijn, de snellere en meerdere of een grote string met een tragere mpp ?
bij www.sma.de zijn ze wat opener en schematischer, er zijn wat schemas beschikbaar van oa de sunny boy sma sb700, die ook gebruikt word als "windy boy" op kleinere windmolens.
ik ben zelf ook wel benieuwd hoe zo`n mpp tracker (maximum power point calculator)
de sunny boy heeft weer veel meer en zwaardere eelco`s(dc zijde), en de lichtere omvormers nauwelijks.
wat zou nu de ideale omvormer zijn, de snellere en meerdere of een grote string met een tragere mpp ?
Verwijderd
ik zit wat na te rekenen, en het blijkt dat "elke watt per uur" vrijwel altijd bij 24*7*365 op 1 kwh per jaar uitkomt (afname kant leverancier)
met pv is het precies dat voor elke watt ongeveer ~0,88 kwh kan worden opgewekt.
zo heb ik zojuist mijn speedtouch 760 (18.8 watt/H) vervangen door een netgear dg834NB (8,1 watt/H) door dit all-in-one produkt meteen het wifi smc webt-g accesspoint (12,3 watt/H) afgeschaft en een aparte switch netgear (gs108 12,4 watt/H).
lijkt peanuts, maar opgeteld weer een besparing van voorheen 43,5 watt/H sluipverbruik
(1.1 kwh per dag 401 kwh per jaar = 92 euro)
de netgear kostte 88 euro.
over een jaar vanaf nu heb ik dus 400 kwh lagere stroom behoefte, en dit zal door de pv dus teruggeleverd worden, indien mogelijk. let wel, 400kwh is ~600Wp PV, en we hebben het hier over "maar" een paar wattjes continu per dag.
met pv is het precies dat voor elke watt ongeveer ~0,88 kwh kan worden opgewekt.
zo heb ik zojuist mijn speedtouch 760 (18.8 watt/H) vervangen door een netgear dg834NB (8,1 watt/H) door dit all-in-one produkt meteen het wifi smc webt-g accesspoint (12,3 watt/H) afgeschaft en een aparte switch netgear (gs108 12,4 watt/H).
lijkt peanuts, maar opgeteld weer een besparing van voorheen 43,5 watt/H sluipverbruik
(1.1 kwh per dag 401 kwh per jaar = 92 euro)
de netgear kostte 88 euro.
over een jaar vanaf nu heb ik dus 400 kwh lagere stroom behoefte, en dit zal door de pv dus teruggeleverd worden, indien mogelijk. let wel, 400kwh is ~600Wp PV, en we hebben het hier over "maar" een paar wattjes continu per dag.
Ik kom een factor 60+ hoger uit?Verwijderd schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 10:26:
ik zit wat na te rekenen, en het blijkt dat "elke watt per uur" vrijwel altijd bij 24*7*365 op 1 kwh per jaar uitkomt (afname kant leverancier)
0,001 kWh * 24 * 7 * 365= 61,32 kWh.
Of jij moet iets heel anders bedoelen?
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Waar komt die keer 7 vandaan? Jij vermenigvuldigt dagen met weken met jaren?Gizz schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 10:30:
0,001 kWh * 24 * 7 * 365= 61,32 kWh.
De vuistregel voor ruwe berekeningen is dan 1W continu verbruik 10kWh per jaar verbruikt. In een gemiddeld huishouden waar nog niet is nagedacht over energiebesparing staat zomaar 100+W op standby, dus gaat er 1000kWh per jaar de deur uit waar je compleet niets voor terugkrijgt!
Die 7 komt uit de berekening van eric en die klopt inderdaad niet
(ben net wakker). Weer even delen door 7 dus en je komt op 8,76 kWh per jaar. Hoe eric aan 1 kWh komt snap ik nog niet.
Verwijderd
ja, ik zit er flink naast, iedere watt continu afname is ruwweg 10 kwh op jaarbasis.
(zonder koffie op posten = niet meer doen sorry)
1 watt continu = 24Wh per dag
* 365 dagen = 8760 Wh per jaar
dat is 8,76 kwh per jaar, en 600Wp pv doet daar ~2 volle zondagen over.
en ja ik ben echt met de wattmeter naar de computershop geweest, en they were not amused...
het hele verkoop kanaal model is overal gebaseerd op cooler sneller hipper slurpen.
toch heb ik het nu wel cooler sneller hipper (gbit 300N wifi en adsl2+) maar ook zuiniger,
en dat was even een brug tever gevraagd voor de verkopers, toch schreven ze het (alle vier de shops) wel even op....
(zonder koffie op posten = niet meer doen sorry)
1 watt continu = 24Wh per dag
* 365 dagen = 8760 Wh per jaar
dat is 8,76 kwh per jaar, en 600Wp pv doet daar ~2 volle zondagen over.
en ja ik ben echt met de wattmeter naar de computershop geweest, en they were not amused...
het hele verkoop kanaal model is overal gebaseerd op cooler sneller hipper slurpen.
toch heb ik het nu wel cooler sneller hipper (gbit 300N wifi en adsl2+) maar ook zuiniger,
en dat was even een brug tever gevraagd voor de verkopers, toch schreven ze het (alle vier de shops) wel even op....
[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2008 10:55 ]
1 Watt continue verbruik kost zo'n (8760 uur/jaar, 21ct per kWh) 1,84 euro.
Dat rekent wat makkelijker
Dus het elimineren van een apparaat wat 10 Watt gebruikt, scheelt zo'n € 18,40 op jaarbasis.
Dat rekent wat makkelijker
Dus het elimineren van een apparaat wat 10 Watt gebruikt, scheelt zo'n € 18,40 op jaarbasis.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Verwijderd
43,5 watt geelimineerd = ~73,60 uitsparen (kosten 88 euro)
na de prijsverhoging 1-7 is het misschien precies rendabel.
ik betaal bij greenchoice vast 1 jaar trouwens 0,2255 cent/kwh
er zit echt nogal een fors verschil tussen de diverse routers/firewalls/modems,
van soms wel tot 36 watt meer continu.
ik heb hier gewoonweg de allerzuinigste gekozen, met de meeste opties voor upgrading.
de allerzuinigste is trouwens de speedtouch 510 V4 (ouder model)
6 watt continu, maar geen wireless.
na de prijsverhoging 1-7 is het misschien precies rendabel.
ik betaal bij greenchoice vast 1 jaar trouwens 0,2255 cent/kwh
er zit echt nogal een fors verschil tussen de diverse routers/firewalls/modems,
van soms wel tot 36 watt meer continu.
ik heb hier gewoonweg de allerzuinigste gekozen, met de meeste opties voor upgrading.
de allerzuinigste is trouwens de speedtouch 510 V4 (ouder model)
6 watt continu, maar geen wireless.
Hoe kom je trouwens aan de verbruiks waardes? Heb je ze allemaal getest, of heb je ergens een plek op internet waar het (betrouwbaar) gespecificeerd is?
Dat cascaderen zie ik nog even niet. Ik heb wel serieus overwogen of een losse lucht/water warmtepomp een betere oplossing is dan die geintegreerde oplossing in de combinair. Het maakt me in ieder geval minder afhankelijk van gas (lucht/water warmtepomp werkt op electr.).Verwijderd schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 21:32:
Andere vraag waar ik al lang mee worstel. Nieuwe huis heeft dus vloerverwarming op begane grond, de rest reguliere radiatoren. De perfecte combi zonneboiler(/warmtepomp) en vloerverwarming gaat dan toch alleen werken als ik twee gescheiden cv-circuits (een voor begane grond, stoken tot 35 en een voor rest, stoken tot 60) heb?
Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....
Uit de mailing van Elektor (Elektuur in de nieuwe naam):
IBM haalt 70 W uit zonnecel van 1 cm²
In het kort, ze maken gebruik van een lens die het zonlicht focust op een klein oppervlak van 1 cm² en deze levert dan zo'n 70 Watt aan electrische energie van de 230 Watt aan zonneenergie die erop valt, oftewel efficientie van iets meer dan 30%.

Ze koelen dan de zonnecel dmv een koperen koelblok (en uiteraard zit de kneep 'm ook in de koelpasta) tot zo'n 85 graden. Mischien ook niet gek om dat te gaan combineren met een zonneboiler.
De lens op het plaatje lijkt op een Fresnel lens, die zijn lekker goedkoop en licht, dus als dat het enige is wat aan weer en wind wordt blootgesteld, dan lijkt me het onderhoud en montage ook een stukje makkelijker.
In het kort, ze maken gebruik van een lens die het zonlicht focust op een klein oppervlak van 1 cm² en deze levert dan zo'n 70 Watt aan electrische energie van de 230 Watt aan zonneenergie die erop valt, oftewel efficientie van iets meer dan 30%.

Ze koelen dan de zonnecel dmv een koperen koelblok (en uiteraard zit de kneep 'm ook in de koelpasta) tot zo'n 85 graden. Mischien ook niet gek om dat te gaan combineren met een zonneboiler.
De lens op het plaatje lijkt op een Fresnel lens, die zijn lekker goedkoop en licht, dus als dat het enige is wat aan weer en wind wordt blootgesteld, dan lijkt me het onderhoud en montage ook een stukje makkelijker.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Mijn router Zyxel 600 Series met WLAN gebruikt 15W (gemeten). Ik schat dat wij gemiddeld hooguit twee uur per dag computeren, dus het ding zou 22 uur per dag voor niets aan staan.
Stel dat hij hem gewoon aan zouden laten dan zou er 130kWh per jaar doorheen gaan à € 30
Nu wij hem uitzetten na gebruik is dat dus maar 11kWh à € 2,40
Het apparaat was € 75 in aanschaf.
Zo ziet het plaatje er na drie jaar gebruik uit:
Continu aan: 75 + ( 3 * 30 ) = € 165
Na gebruik uit: 75 + ( 3 * 2,40 ) = € 82
En dat is alleen maar de router, dan heb ik de TV, DVD-speler, VHS, stereo, digitale-TV kastje, computer, printer, diverse opladers, etc. etc. etc. nog niet meegenomen.
Wil je energie besparen en geld verdienen dan is er denk ik nauwelijks een betere investering dankbaar dan dit:
Stel dat hij hem gewoon aan zouden laten dan zou er 130kWh per jaar doorheen gaan à € 30
Nu wij hem uitzetten na gebruik is dat dus maar 11kWh à € 2,40
Het apparaat was € 75 in aanschaf.
Zo ziet het plaatje er na drie jaar gebruik uit:
Continu aan: 75 + ( 3 * 30 ) = € 165
Na gebruik uit: 75 + ( 3 * 2,40 ) = € 82
En dat is alleen maar de router, dan heb ik de TV, DVD-speler, VHS, stereo, digitale-TV kastje, computer, printer, diverse opladers, etc. etc. etc. nog niet meegenomen.
Wil je energie besparen en geld verdienen dan is er denk ik nauwelijks een betere investering dankbaar dan dit:
Alle download links (incl de certificaten en garantie-PDFs) geven hier een 404Verwijderd schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 07:31:
@ Ik ben namelijk best wel benieuwd hoe die dingen precies intern werken.
Als "snel" wil zeggen dat de omvormer snel reageert op wisselende aanvoer, dan lijkt mij dat dat voor zonnecellen minder van belang is dan voor windmolens.Verwijderd schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 07:31:
Een windmolen zal waarschijnlijk soepeler draaien (en dus minder belasting op de lagers en minder onrustig geluid) wanneer je een snellere omvormer gebruikt. Bij zonnecellen zal dat niet veel uitmaken denk ik en zijn trage omvormers mogelijk interessanter omdat dat dan minder storingen op het net geeft.
Verwijderd
Ik zag in de link dat de temperaturen op kunnen lopen tot 1600 graden. Volgens mij moet je met een paar van die paneeltjes meer dan voldoende hitte genereren om een sterling motor op te laten draaien. Zo kan de efficiëntie nog meer omhoog.TD-er schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 11:22:
Uit de mailing van Elektor (Elektuur in de nieuwe naam):
Mischien ook niet gek om dat te gaan combineren met een zonneboiler.
Je hebt dan stroom en warm water van de zon in plaats van gas.
Wat ik eruit begreep is dat het zonder koeling op zou lopen tot 1600 graden, wat meer is dan het smeltpunt van roestvrijstaal. Dat maakt bevestiging dus wat lastig, zonder koeling.Verwijderd schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 12:06:
[...]
Ik zag in de link dat de temperaturen op kunnen lopen tot 1600 graden. Volgens mij moet je met een paar van die paneeltjes meer dan voldoende hitte genereren om een sterling motor op te laten draaien. Zo kan de efficiëntie nog meer omhoog.
Je hebt dan stroom en warm water van de zon in plaats van gas.
Nu het dus "maar" 85 graden wordt, zou je dus tapwater langs het koellichaam kunnen laten lopen en dus water kunnen verwarmen.
Ik weet niet wat de efficientie van een sterlingmotor is, maar dan nog is 1600 graden temp-verschil niet echt handelbaar, dus zul je die 230 Watt aan warmte (-70 watt die je aan electrisch vermogen onttrekt aan dat systeem) moeten uitsmeren over een groter geheel en dan kom je dus toch weer uit op deze koeltechniek en bijzondere manier van warmte transport naar het koellichaam.
Verwijderd
Bestaan er eigenlijk geen zonneboiler & pv combinaties? Als je nu buizen met water laat lopen (opwarmen) langs de onderkant van de pv panelen, op die manier zou het water kunnen opwarmen en de panelen wat kunnen afkoelen.
Hier (iets) meer info: http://www.greeninventions.net/wiki/index.php?title=PVTwins
Ik vraag me af of het voor langere termijn goed werkt... PV-cellen werken het beste en het langst als ze zo koel mogelijk gehouden worden, maar een zonneboiler werkt het beste als hij zo heet mogelijk is. Dat is een tegenstrijdigheid die er voor zorgt dat minimaal één van beide componenten niet optimaal werkt. Beetje jammer als je PV-cellen er na 10 jaar mee ophouden omdat ze structureel te heet zijn geweest.
[ Voor 46% gewijzigd door JeroenH op 23-05-2008 15:46 ]
Verwijderd
het scheelt wel fors ruimte, ik had hem toch graag gehad dat ding.
@Nu het dus "maar" 85 graden wordt, zou je dus tapwater langs het koellichaam kunnen laten lopen en dus water kunnen verwarmen.
dat is een idee waarmee je zeewater tot drinkwater kan maken,
op lange termijn is tenslotte elke verdwijnende gletsjer ons drinkwater, in india maar ook in nederland/alpen, als je zeewater kokend laat verdampen en opvangt, heb je drinkwater van de zon.
@Nu het dus "maar" 85 graden wordt, zou je dus tapwater langs het koellichaam kunnen laten lopen en dus water kunnen verwarmen.
dat is een idee waarmee je zeewater tot drinkwater kan maken,
op lange termijn is tenslotte elke verdwijnende gletsjer ons drinkwater, in india maar ook in nederland/alpen, als je zeewater kokend laat verdampen en opvangt, heb je drinkwater van de zon.
Die dingen heb ik ook een tijd geleden in gebruik genomen. Ik heb in mijn kamer twee stroomketens gemaakt waar ik alle apparatuur die uit kan als ik weg ben aan heb gehangen.CanonG1 schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 11:28:
*plaatje geaarde doorvoerstekker met neonlampje*
Gebruikers die altijd aan moeten staan (draadloze router voor huisgenoten, koelkast, acculader) heb ik buiten de keten gehouden.
"Verborgen" gebruikers zoals de voeding van mijn computer (ATX), allerlei adapters en prut worden gewoon afgeschakeld
De felle verbranding van de pallets zorgt voor veel warmte, deze warmte wordt weer opgeslagen in de speksteen, die het weer langzaam afgeeft.Gizz schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 23:08:
Decupeerzaag er door en je hebt mooie kleine plankjes die bovendien kurkdroog zijn.
Beuken blokken is uiteraard prima maar kan ik helaas niet gratis aankomen.
Maar op een zonnige dag, hoe warm worden jouw panelen danCanonG1 schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 15:45:
[...]
Hier (iets) meer info: http://www.greeninventions.net/wiki/index.php?title=PVTwins
Ik vraag me af of het voor langere termijn goed werkt... PV-cellen werken het beste en het langst als ze zo koel mogelijk gehouden worden, maar een zonneboiler werkt het beste als hij zo heet mogelijk is. Dat is een tegenstrijdigheid die er voor zorgt dat minimaal één van beide componenten niet optimaal werkt. Beetje jammer als je PV-cellen er na 10 jaar mee ophouden omdat ze structureel te heet zijn geweest.
Is het dan niet juist een vorm van koeling als hij zijn warmte kwijt kan aan het water
Verwijderd
mijn pv cellen los werden vandaag 68c om 13:44u PM,
mijn collector was op dat moment... guess what, 76c,
dat scheelt dus niet zo heel veel.
om 17:00u was de collector echter 93c en de pv panelen 49c
een collector word gedurende de dag steeds heter.
mijn collector was op dat moment... guess what, 76c,
dat scheelt dus niet zo heel veel.
om 17:00u was de collector echter 93c en de pv panelen 49c
een collector word gedurende de dag steeds heter.
Maar je blijft je kachel vullen. Hout heeft een stookwaarde van X joule per kilo. Om een bepaalde verwarming te krijgen moet je dus heel veel (qua volume) licht hout in je kachel gooien, terwijl je met zwaar hout minder vaak hoeft bij te vullen.Speksteenkachel schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 20:27:
[...]
De felle verbranding van de pallets zorgt voor veel warmte, deze warmte wordt weer opgeslagen in de speksteen, die het weer langzaam afgeeft.
Zwaar hout heeft ook als voordeel dat de opslag minder is. Wij hebben nu één kant van de tuin helemaal ingedeeld om beuken balken op te slaan, voor 1 stookseizoen. Moet er niet aan denken hoeveel het zou zijn in licht vurenhout of iets dergelijks.
Als je er tijd voor hebt en ruimte is het natuurlijk wel te doen als je leverancier gratis is
[ Voor 6% gewijzigd door Gizz op 23-05-2008 21:05 ]
Ik moet toch iets te doen hebben tijdens die lange zomeravonden.
Mocht je je vervelen, dan ben je van harte welkom om mijn >20 kuub in mootjes te hakkenSpeksteenkachel schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 22:35:
Ik moet toch iets te doen hebben tijdens die lange zomeravonden.
Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl
Dan krijg je het twee keer warm van het zelfde stukje hout
Kockie, hoe is het gegaan afgelopen winter met je Bergkachel, beviel ie goed?
Ja, de bergkachel bevalt super. Heb hem net weer even aangestoken met een paar kilo hout erin. Het was net effe frisjes, en die paar kilo hout maakt het erg aangenaam. Hij brandt als een raket. Hou erin, een klein aanmaakblokje erin, of een stukje keukenpapier met een beetje terpentine (of iets anders brandbaars) 2 blokjes hout er bovenop en hij brandt als een fakkel. Ik steek hem niet helemaal bovenop aan, maar leg er nog een blokje hout bovenop. Dit maakt het aansteken veel makkelijker. Na een goed half uur brandt dan de hele kachel. Ik zit er alleen aan te denken om de asla iets te wijzigen. De asla is nu ook luchtschuif. Daar is niets mis mee, maar nu valt er nog wel eens as achter de asla...
Ik vind het echt een aanrader. Kost wat (valt erg mee ten opzichte van een kachel van TIchelaar), maar je hebt ook echt wat in huis staan.
Ik heb een paar kleine beschadigingen aan het stucwerk, maar verder doet ie het super.
Ik vind het echt een aanrader. Kost wat (valt erg mee ten opzichte van een kachel van TIchelaar), maar je hebt ook echt wat in huis staan.
Ik heb een paar kleine beschadigingen aan het stucwerk, maar verder doet ie het super.
Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl
Je hebt echt geen terpentine nodig om een kachel aan te steken
Mij lukt het gewoon met een prop oudpapier met daarop heel dungehakt aanmaakhout, met daarop iets dikker hout etc.

Mij lukt het gewoon met een prop oudpapier met daarop heel dungehakt aanmaakhout, met daarop iets dikker hout etc.
Fijn om te horen dat je kachel het goed doet.
Helemaal nu de olieprijs op 135 dollar per vat zit
Kleine stukjes pallethout voor het aansteken gaat ook prima.
Helemaal nu de olieprijs op 135 dollar per vat zit
Kleine stukjes pallethout voor het aansteken gaat ook prima.
Heeft iemand ervaring met de panelen van SunPower? ze hebben er hele leuke tussenstaan
waarmee ik op mijn dak van 2100 naar 3600WP kan gaan.
http://www.sunpowercorp.c...s/spwr_315ewh_com_en.ashx
en zijn ze wel in Nederland te koop? heb nu een aanvraag in belgie liggen voor deze panelen
waarmee ik op mijn dak van 2100 naar 3600WP kan gaan.
http://www.sunpowercorp.c...s/spwr_315ewh_com_en.ashx
en zijn ze wel in Nederland te koop? heb nu een aanvraag in belgie liggen voor deze panelen
Eneco verhoogt de prijzen voor de levering van elektriciteit per 1 juli niet. Dit in tegenstelling tot andere grote energieleveranciers. Vanwege gestegen inkoopprijzen moet Eneco het leveringstarief voor gas wel aanpassen. De hoge olieprijs is, vanwege de koppeling met de gastarieven, de oorzaak van de stijging van de inkoopprijzen voor gas. Een gemiddeld huishouden betaalt door deze tariefsaanpassing zo’n €. 9,- per maand meer. Voor stadsverwarming wijzigt het tarief in gelijke mate. In juli informeert Eneco al haar klanten persoonlijk over de voor hen geldende tarieven.
Eneco was al de goedkoopste van de grote energieleveranciers. Vanwege het gelijk houden van de tarieven voor elektriciteit, wordt het prijsverschil nog iets groter. Eneco blijft Ecostroom aanbieden voor dezelfde prijs als gewone elektriciteit.
Eneco was al de goedkoopste van de grote energieleveranciers. Vanwege het gelijk houden van de tarieven voor elektriciteit, wordt het prijsverschil nog iets groter. Eneco blijft Ecostroom aanbieden voor dezelfde prijs als gewone elektriciteit.
Hmm Lethal, ik had toch verwacht dat je eerder het bericht over het nieuwe product "100% windstroom" of "ecogas" van Eneco zou posten in een duurzaam topic als deze
. Overigens is het best jammer dat ik de stadsverwarming niet voor 3 jaar vast kan zetten, zoals bij gas wel het geval is.
[ Voor 8% gewijzigd door Irby op 26-05-2008 10:28 . Reden: totaal vergeten: of het product ecogas ^^ ]
11 x 270wp / 10 x 300wp, All electric
Verwijderd
Ze hadden net de tarieven naar beneden gedaan. Jammer dat nog niet bekend is hoeveel de tarieven omhoog gaan. Omdat wij duidelijk geen standaard huishouden hebben is die 9 euro per maand niet echt realistisch, en ik ben wel benieuwd naar de werkelijke stijging.Lethal schreef op maandag 26 mei 2008 @ 10:20:
Eneco verhoogt de prijzen voor de levering van elektriciteit per 1 juli niet. Dit in tegenstelling tot andere grote energieleveranciers. Vanwege gestegen inkoopprijzen moet Eneco het leveringstarief voor gas wel aanpassen.
In het kader van "duurzaam op kleine schaal" heb ik vorige week een zonneboilertje aangeschaft. Niet helemaal wat we hier gewend zijn, maar voldoende voor een warme douche en wat water voor het huishouden, en met een aanschafprijs van 8 euro heeft hij een terugverdientijd van een maand of 2

Reken maar op een stijging die aardig overeenkomt met de andere grote partijen. Precieze percentages zijn volgens mij nog niet publiekelijk bekend, dus daar kan ik je niet mee helpen. Trouwens, da's een aardige boiler die je linktVerwijderd schreef op maandag 26 mei 2008 @ 10:33:
[...]
Ze hadden net de tarieven naar beneden gedaan. Jammer dat nog niet bekend is hoeveel de tarieven omhoog gaan. Omdat wij duidelijk geen standaard huishouden hebben is die 9 euro per maand niet echt realistisch, en ik ben wel benieuwd naar de werkelijke stijging.
[ Voor 8% gewijzigd door Irby op 26-05-2008 10:39 ]
Ik plaatste dit bericht omdat er een paar pagina's terug over gediscusseerd werd 
Vanaf vandaag is trouwens de nieuwe Eneco tv-commercial te zien. Dit keer met thema "Wind-energie"
Vanaf vandaag is trouwens de nieuwe Eneco tv-commercial te zien. Dit keer met thema "Wind-energie"
[ Voor 38% gewijzigd door Lethal op 26-05-2008 11:00 ]
Cool! Ik hoop dat hij gauw ergens online veschijnt, ik kijk nl. zo weinig TV dat ik weinig kans maak hem op dat medium te zien. Op de site van Eneco zelf staat hij nog niet.Lethal schreef op maandag 26 mei 2008 @ 10:56:
Ik heb mijn modem ook eens achter de meter gehangen en het draadloze modem van Telfort verbruikt zo'n 9 á 10 watt.Verwijderd schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 10:26:
In de loop van de dag komt deze online te staan, stond in het nieuwsbericht.CanonG1 schreef op maandag 26 mei 2008 @ 11:03:
[...]
Cool! Ik hoop dat hij gauw ergens online veschijnt, ik kijk nl. zo weinig TV dat ik weinig kans maak hem op dat medium te zien. Op de site van Eneco zelf staat hij nog niet.
Irby, dat ecogas op de markt komt heb ik gelezen.. waar staat ergens het nieuwsbericht van de 100% windstroom levering?
Dat staat op het intranet in de aankondiging van de nieuwe reclamespot (met een mooie foto van Hans Klok erbij). Het is trouwens "Eneco Windstroom" en komt voor 100% van Nederlandse windmolens.
Verwijderd
ik vertrouw eigenlijk geen enkel nederlands energiebedrijf met meer dan 500.000 klanten,
winstmaximering en marketing is daar het hoofddoel.
het is tijd voor een grote nieuwe nederlandse energiemaatschappij zonder winstoogmerk.
(de wind gaat niet duurder waaien in juli, en de zon stuurt ook geen rekening of 20% btw)
het nederlandse continentale plat leent zich uitermate goed voor het zijn van de grootste energieproducent in europa binnen 10 jaar, en dan is ons gas al behoorlijk op.
nieuws : http://www.nuzakelijk.nl/...lijk-bij-renovatie-woning
het is tijd voor een grote nieuwe nederlandse energiemaatschappij zonder winstoogmerk.
(de wind gaat niet duurder waaien in juli, en de zon stuurt ook geen rekening of 20% btw)
het nederlandse continentale plat leent zich uitermate goed voor het zijn van de grootste energieproducent in europa binnen 10 jaar, en dan is ons gas al behoorlijk op.
nieuws : http://www.nuzakelijk.nl/...lijk-bij-renovatie-woning
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2008 12:50 ]
Dat is bij elk commercieel bedrijf zo.Verwijderd schreef op maandag 26 mei 2008 @ 12:43:
ik vertrouw eigenlijk geen enkel nederlands energiebedrijf met meer dan 500.000 klanten,
De wind zelf wordt natuurlijk niet duurder, maar als de prijs van energie stijgt, dan stijgt ook de prijs van groene energie. Daar kun je namelijk ook meer voor vragen en met een hogere prijs voor je wind kWh's kun je weer meer windmolens neerzetten etc.het is tijd voor een grote nieuwe nederlandse energiemaatschappij zonder winstoogmerk.
Dat was precies wat ik dacht. Je zou je eerder kunnen afvragen of juist energie geleverd moet worden door commerciële bedrijven omdat er zoveel factiren zijn die niet in geld zijn uit te drukken. Maar dat is een andere discussie.Gizz schreef op maandag 26 mei 2008 @ 13:49:
Dat is bij elk commercieel bedrijf zo.
En de grondstoffen om opwekkers van duurzame energie (zonnepanelen, windturbines, e.d.) te bouwen worden ook duurder...De wind zelf wordt natuurlijk niet duurder, maar als de prijs van energie stijgt, dan stijgt ook de prijs van groene energie. Daar kun je namelijk ook meer voor vragen en met een hogere prijs voor je wind kWh's kun je weer meer windmolens neerzetten etc.
Vanaf nu dus:CanonG1 schreef op maandag 26 mei 2008 @ 11:03:
[...]
Cool! Ik hoop dat hij gauw ergens online veschijnt, ik kijk nl. zo weinig TV dat ik weinig kans maak hem op dat medium te zien. Op de site van Eneco zelf staat hij nog niet.
https://prive.eneco.nl/over_energie/we_gaan_vooruit.asp#
Ik zit zelf even te denken: Ik heb een plat dak van ongeveer 65 vierkante meter. Ons stroomverbruik ligt op net geen 10.000 Kwh per jaar. Hoeveel zou ik kunnen besparen, en wat zou een complete installatie gaan kosten ? Ik was net even op de site van sunpower aan het kijken, en volgens mij leveren zij panelen met het meeste rendement (als ik het verkeerd heb, mag je het zeggen). Stel, ik wil beginnen met 8 panelen.. dan zit ik op 2520 Wp. Wat zou zoiets compleet gaan kosten, en nog belangrijker, wat levert het mij op ?
Van alle zagen die we zagen zagen, zagen we geen zagen zagen zoals we onze zagen zagen zagen.
Verwijderd
heb je al eens kritisch naar je energieverbruik gekeken om eerst te gaan bezuinigen. Bezuinigen kost niets en levert direct geld op. Pas als je bent nergens meer op kan bezuinigen zou je een realistisch plaatje neer kunnen zetten,Lifestyle71 schreef op maandag 26 mei 2008 @ 14:43:
Ik zit zelf even te denken: Ik heb een plat dak van ongeveer 65 vierkante meter. Ons stroomverbruik ligt op net geen 10.000 Kwh per jaar. Hoeveel zou ik kunnen besparen, ......... en nog belangrijker, wat levert het mij op ?
Ik weet niet hoe groot je huishouden is, maar 10.000 kwh is meer dan wij met zijn tweetjes in 5 jaar gebruiken. Daar zou nog wel wat vanaf moeten kunnen.
Keuzes, keuzes.......23-05-2008 | SDE-budget voor zonne-energie overtekend
Er zijn 7944 aanvragen voor subsidie op zonne-energie bij SenterNovem binnengekomen per 22 mei 2008, voor in totaal 17,8 MW. Het budget is voldoende voor 15MW, inclusief de bijtekening van 5MW conform de motie Samsom / Atsma. Daarmee is de zonne-energie-subsidie voor 2008 overtekend. Minister Van der Hoeven van Economische Zaken heeft dit vandaag in een brief aan de Tweede Kamer medegedeeld. Naar alle waarschijnlijkheid opent in 2009 een nieuwe subsidieronde, waarvoor opnieuw ingeschreven kan worden.

* Nu alsnog aanvragen ?
* Nu alsnog investeren (zonder subsidie) ?
* Wachten tot de regeling van volgend jaar ?
niets moet......behalve adem halen
Als 2e stap, na het advies van Deom gevolgd te hebben, kun je kijken hoeveel van je energie je verbruikt gedurende de dag.Lifestyle71 schreef op maandag 26 mei 2008 @ 14:43:
Ik zit zelf even te denken: Ik heb een plat dak van ongeveer 65 vierkante meter. Ons stroomverbruik ligt op net geen 10.000 Kwh per jaar. Hoeveel zou ik kunnen besparen, en wat zou een complete installatie gaan kosten ? Ik was net even op de site van sunpower aan het kijken, en volgens mij leveren zij panelen met het meeste rendement (als ik het verkeerd heb, mag je het zeggen). Stel, ik wil beginnen met 8 panelen.. dan zit ik op 2520 Wp. Wat zou zoiets compleet gaan kosten, en nog belangrijker, wat levert het mij op ?
Wat je namelijk wilt is dat je zoveel mogelijk je eigen zonne-energie verbruikt.
Als vuistregel kun je voor de aanschaf van zonnepanelen 5€ a 5½€ per Wp rekenen. Dat is incl montage.
Zorg er voor dat alle panelen tegelijk in het zonnetje staan, dus geen schaduw op 1 paneel, terwijl de rest in de zon staat (ook niet de schaduw van een vlaggemast of antenne).
1Wp levert op jaarbasis in NL zo ongeveer 0,8 kWh/jaar op, dus dat is zo'n 17ct per jaar per Wp.
Maar goed, kijk eerst eens naar wat je verbruikt per apparaat. Als je bijvoorbeeld veel water moet verwarmen, dan kun je beter een zonneboiler nemen, dat is veel sneller terugverdiend.
Oude koelkast vervangen kan zo 400-800 kWh per jaar schelen. Hetzelfde voor de vriezer.
Oftewel eerst meten en een simpel sommetje maken. Reken zo'n 1,90 euro per Watt per jaar voor standby-kosten en zo'n 0,22 euro per kWh.
En wij doen er met zijn tweetjes ruim 10 jaar meeVerwijderd schreef op maandag 26 mei 2008 @ 14:50:
Ik weet niet hoe groot je huishouden is, maar 10.000 kwh is meer dan wij met zijn tweetjes in 5 jaar gebruiken.
Zal vast wel weer schelen op een ander energie-verbruik in jullie huishoudenCanonG1 schreef op maandag 26 mei 2008 @ 15:31:
[...]
En wij doen er met zijn tweetjes ruim 10 jaar meehoewel dat plaatje er binnenkort anders uit gaat zien omdat ik kan verklappen dat ik een apparaat besteld heb wat nogal veel stroom verbruikt... Daarover later meer...
Verwijderd
Oeh, zitten er wielen onder?????????, of heeft het vleugelsCanonG1 schreef op maandag 26 mei 2008 @ 15:31:
[...]
En wij doen er met zijn tweetjes ruim 10 jaar meehoewel dat plaatje er binnenkort anders uit gaat zien omdat ik kan verklappen dat ik een apparaat besteld heb wat nogal veel stroom verbruikt... Daarover later meer...
Ik ben per jaar nog ongeveer 500 kwh kwijt aan het opladen van mijn CityEL. Dankzij diverse besparingen komen we dit jaar met de stroom in het laagtarief toch nog lager uit dan vorig jaar. Hoog ook, maar die wordt niet beïnvloedt door het opladen.
Het zal je niets opleveren! De subsidies zijn bedoeld om maximaal de kosten te dekken, je hoeft er geen winst van te verwachten...Lifestyle71 schreef op maandag 26 mei 2008 @ 14:43:
... Wat zou zoiets compleet gaan kosten, en nog belangrijker, wat levert het mij op ?
Zoals hierboven ook al gezegd: waarom verbruik je zoveel energie? 27 kWh per etmaal, oftewel ruim 1100 W continu (gemiddeld) is erg veel!
Ik wil gewoon minder betalen aan mijn energieleverancier (elektran op dit moment).RemcoDelft schreef op maandag 26 mei 2008 @ 15:41:
[...]
Het zal je niets opleveren! De subsidies zijn bedoeld om maximaal de kosten te dekken, je hoeft er geen winst van te verwachten...
Zoals hierboven ook al gezegd: waarom verbruik je zoveel energie? 27 kWh per etmaal, oftewel ruim 1100 W continu (gemiddeld) is erg veel!
De reden waarom ik zoveel verbruik, is omdat ik in een voor ons veel te groot huis woon, en een vriescel draaiende hou voor mijn bedrijf. En die verbruikt zo'n 7 Ampere als de moter draait.
Mijn redenering is dan ook: als ik zelf voor stroom zorg, hoef ik niet zoveel te betalen aan de leverancier. Als ik van die 27 kw per dag er 20 kan opwekken.. waarom niet ?
Energie besparen gaat waarschijnlijk niet meer zo heel erg lukken. Ik ben al een 4000 Kwh minder gaan verbruiken in 2007 t.o.v. 2006. Alleen is het een beetje appels met peren vergelijken, omdat ik toen nog het hele bedrijf aan huis had. Ik verwacht dat ik dit jaar rond de 9600 Kwh ga uitkomen.
Van alle zagen die we zagen zagen, zagen we geen zagen zagen zoals we onze zagen zagen zagen.
2520Wp kost op dit moment zo'n € 12500, en dan moet het nog geïnstalleerd worden als je dat niet zelf kunt of wilt. Als je het onder woonhuisverbetering kunt scharen kun je misschien een voordelige hypotheekconstructie opzetten.Lifestyle71 schreef op maandag 26 mei 2008 @ 14:43:
Als je de panelen zonder beschaduwing op het zuiden kunt richten onder een hoek van 35-40 graden dan zou een dergelijke installatie - afhankelijk van je woonplaats - zo'n 2100kWh per jaar op moeten kunnen wekken. Toch nog 1/5 van je verbruik. Rijk wordt je er niet van, want die 2100kWh vertegenwoordigt een waarde van ongeveer € 500. Maar je hebt wél de voldoening dat je een gedeelte van je elektriciteit zelf opwekt, en nog duurzaam ook.
Vraag: heb je een ouderwetse draaischijfmeter, of een digitale meter?
[ Voor 7% gewijzigd door JeroenH op 26-05-2008 16:14 ]
Verwijderd
Als het duurzame je niet interesseert, maar je wilt puur minder betalen dan zou je het geld dat je zou moeten investeren op de bank moeten zetten.Lifestyle71 schreef op maandag 26 mei 2008 @ 16:06:
[...]
Ik wil gewoon minder betalen aan mijn energieleverancier (elektran op dit moment).
Om 20 kwh per dag op te wekken zou je 8800 watt piek moeten opstellen. Bij een prijs van 4,8 euro per watt piek ben je dan bijna 43000 euro kwijt. Als je 40000 euro (niet meer wegens de bankgarantie) op een bank met hoge rente zet zoals de Akbank (4,55%) levert dat per jaar 1800 euro aan rente op. Die 7300 kwh kosten bij Elektran in het hoge tarief 1314 euro. Dan hou je dus nog 500 euro over aan winst. Met een PV installatie zul je dat niet redden.
Wil je echter ook wat duurzaam doen, dan kun je investeren, maar het zal moeilijk zijn er echt op te verdienen.
Of een flessenwarmerCanonG1 schreef op maandag 26 mei 2008 @ 15:31:
[...]
Speculeer maar lekker verder, met een paar daagjes meer nieuws
Voor de aanschaf heb ik in elk geval een nieuwe website opgericht.
Waar blijft de link ?CanonG1 schreef op maandag 26 mei 2008 @ 16:25:
Speculeer maar lekker verder, met een paar daagjes meer nieuwsVoor de aanschaf heb ik in elk geval een nieuwe website opgericht.
O ja.. ik heb een digitale meter.
De link verraadt te veel. Paar daagjes, dan geef ik alle info. Moet nog even een mooie deal afronden.
-edit- @hjs:
Het is zeer zeker GEEN flessenwarmer

In dat geval zou ik eerst eens polsen hoe je energieleverancier tegen het produceren van zonnestroom staat. Met een draaischijfmeter gebeurt de verrekening van opgewekte en verbruikte stroom veilig bij jou in de meterkast. Met een digitale meter ligt die verrekening bij de leverancier en netbeheerder, en dat gaat niet altijd goed. Om polderpv voor te zijn: de energieleveranciers zijn wettelijk verplicht de complete kWh-prijs (dus incl. heffingen, BTW, e.d.) te verrekenen zodat jij voor een opgewekte kWh net zoveel geld krijgt als dat je moet betalen als je 'm verbruikt. Maar er zijn diverse verhalen bekend van leveranciers die hun hakken in het zand zetten en het de goedbedoeldende opwekker moeilijk maken met allemaal extra kosten en moeilijke administratie e.d. Anderzijds zijn er ook mensen bij wie het allemaal van een leien dakje ging: melden dat er een zonnestroominstallatie was geplaatst was voldoende om alle telwerken af te laten lezen en alles verrekend te krijgen.O ja.. ik heb een digitale meter.
Als dat goed gaat kun je verder gaan plannen; uiteraard een aantal leveranciers aanschrijven voor consurrerende offertes, bepalen of je het zelf wil plaatsen of wil laten doen en dan uiteindelijk de knoop doorhakken. Bovenstaand traject heeft bij mij zeker een half jaar geduurd en ik heb geen moment spijt gehad van mijn beslissing om zonnestroompanelen te nemen.
Verwijderd
Begint het met een V?CanonG1 schreef op maandag 26 mei 2008 @ 16:25:
Speculeer maar lekker verder, met een paar daagjes meer nieuwsVoor de aanschaf heb ik in elk geval een nieuwe website opgericht.
Oh ja, voor de mensen die nog op zoek zijn naar een moderne "knijpkat": ga even langs de Blokker. Die hebben op dit moment een opdraaibare zaklamp met 3 LED-jes. Brandt dik 8 uur met 3 LED-jes als-ie helemaal opgeladen is.
Lijkt wel een uitzending van Char
Het zal wel de V van Voertuig zijn, electrisch aangedreven wel te verstaan...Verwijderd schreef op maandag 26 mei 2008 @ 20:35:
[...]
Nee, dan had ik bij de A begonnen. De V is een weloverwogen keus
<edit>
Het zal toch niet een Venturi zijn?
[ Voor 8% gewijzigd door zonneschijn op 26-05-2008 22:28 ]
Nog wel, maar gezien de enorme prijsstijgingen van olie, denk ik dat dit snel veel meer gaat worden.Verwijderd schreef op maandag 26 mei 2008 @ 16:22:
[...]
Die 7300 kwh kosten bij Elektran in het hoge tarief 1314 euro.
[ Voor 21% gewijzigd door Lifestyle71 op 27-05-2008 08:19 ]
Verwijderd
Nah, ik denk eerder aan een Vectrix.zonneschijn schreef op maandag 26 mei 2008 @ 22:23:
[...]
Het zal wel de V van Voertuig zijn, electrisch aangedreven wel te verstaan...
<edit>
Het zal toch niet een Venturi zijn?
Daar heb je een punt, maar Elektran zegt 100% groene stroom te produceren, dus zou de olieprijs maar een heel klein deel van de prijs mogen bepalen. Uiteindelijk zul je duurder zijn, maar de vraag is hoe lang dat gaat duren.Lifestyle71 schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 08:19:
[...]
Nog wel, maar gezien de enorme prijsstijgingen van olie, denk ik dat dit snel veel meer gaat worden.
[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2008 08:56 ]
Verwijderd
Narigheid... ik probeerde gisteren de meterstanden door te geven aan Greenchoice, maar kreeg een foutmelding: 'dit is een uitzonderlijk lage meterstand, neem contact op met Greenchoice' of iets soortgelijks.
Blijkbaar is deze groene leverancier ook nog niet helemaal gewend aan fanatieke energiebespaarders
Maar die 512 kwh die ik over afgelopen jaar verbruikt heb zou ik dus heel prima met nog een setje panelen af kunnen dekken, anderzijds kan ik ook een bedrag ter waarde van een setje panelen op m'n ASN of Triodos rekening zetten, komt het ook goed terecht.
keuzes, keuzes!
Volgende maand eerst de vergadering van de Windvogel eens bezoeken, de voorschotbedragen waren nog op basis van de vorige bewoner ingeschat dus ik verwacht nog een leuk bedragje terug te krijgen!
Blijkbaar is deze groene leverancier ook nog niet helemaal gewend aan fanatieke energiebespaarders
Maar die 512 kwh die ik over afgelopen jaar verbruikt heb zou ik dus heel prima met nog een setje panelen af kunnen dekken, anderzijds kan ik ook een bedrag ter waarde van een setje panelen op m'n ASN of Triodos rekening zetten, komt het ook goed terecht.
keuzes, keuzes!
Volgende maand eerst de vergadering van de Windvogel eens bezoeken, de voorschotbedragen waren nog op basis van de vorige bewoner ingeschat dus ik verwacht nog een leuk bedragje terug te krijgen!
Verwijderd
zelfde hier, greenchoice accepteerde mijn standen ook niet, -122kwh sinds 1 januari 2008,
het is namelijk "lager dan de inschatting van de netbeheerder continuon" ..... en dat terwijl ik ook de greenchoice zonnekorting geniet, en mei een record aantal zonuren had.
ik word behandeld als een normale modale gezinswoning.
ik ben uitbespaard, heb een zonneboiler en een verbruiksdekkend pv systeem.
ik kom van elektran en daar mocht ik 3 maandelijks salderen, zelfs stroom opbrengst tegen gasafname.
@milker : 512kwh kan je met 650 tot 880 Wp al reduceren tot 0 verbruik.
het is namelijk "lager dan de inschatting van de netbeheerder continuon" ..... en dat terwijl ik ook de greenchoice zonnekorting geniet, en mei een record aantal zonuren had.
ik word behandeld als een normale modale gezinswoning.
ik ben uitbespaard, heb een zonneboiler en een verbruiksdekkend pv systeem.
ik kom van elektran en daar mocht ik 3 maandelijks salderen, zelfs stroom opbrengst tegen gasafname.
@milker : 512kwh kan je met 650 tot 880 Wp al reduceren tot 0 verbruik.
Ik snap de redenatie eigenlijk niet, waarom gebruik je veel stroom als je in een groot huis woont?Lifestyle71 schreef op maandag 26 mei 2008 @ 16:06:
De reden waarom ik zoveel verbruik, is omdat ik in een voor ons veel te groot huis woon, en een vriescel draaiende hou voor mijn bedrijf.
Tja, als je overal de lampen aanzet misschien maar het zal eerder komen door dat zwembad en sauna in je kelder
Verwijderd
de koelcel kan je extra isoleren, dat werkt in de zomer, in een vrijstaande omgeving zou je een setje energy balls v100 kunnen nemen (4? +vergunning)), en een flink pv systeem (3Kwp), je geniet daar als ondernemer ook eia over als je die aanvraagt (investering in duurzame middelen)
een nieuwere moderne pomp in het koelsysteem kan ook zomaar 50% schelen.
als zelfstandig ondernemer mag je zelfs het energie overschot prive aanwenden.
Nou, omdat ik een vrouw heb die nergens op let... ruilen ?hjs schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 09:28:
[...]
Ik snap de redenatie eigenlijk niet, waarom gebruik je veel stroom als je in een groot huis woont?
Tja, als je overal de lampen aanzet misschien maar het zal eerder komen door dat zwembad en sauna in je kelder
Een zwembad en sauna heb ik niet. De grootste verbruikers zijn volgens mij de vriescel, de pc, tv en vaatwasser.
Maar wat betreft die ondernemersregeling.. ik denk dat ik daar maar eens meer onderzoek naar ga doen.. Dom ook van mij, want ik heb er vorig jaar (of in 2006) nog een brochure over gehad...
In ieder geval bedankt voor de tip !
Energy ball van 2500 euro en installatiekosten met een terugverdientijd vn meer dan 30 jaar?Verwijderd schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 09:48:
de koelcel kan je extra isoleren, dat werkt in de zomer, in een vrijstaande omgeving zou je een setje energy balls v100 kunnen nemen (4? +vergunning)), en een flink pv systeem (3Kwp), je geniet daar als ondernemer ook eia over als je die aanvraagt (investering in duurzame middelen)
Hebben we het over hetzelfde apparaat??
Misschien is het handiger om te kijken naar een bodemopslag van warmte .. in de winter de koude in de grond brengen, en in de zomer van te profiteren. Scheelt waarschijnlijk veel energie.
[ Voor 12% gewijzigd door Lethal op 27-05-2008 11:12 . Reden: Een realistischer idee bijgevoegd ;) ]
ALS de onderhoudskosten meevallen, daar is nog totaal geen praktijkinformatie over. En hoe duur is een hoge mast? Een kort mastje direct op het huis zal met zekerheid een lage opbrengst opleveren (en mogelijk ook meer onderhoud door grotere turbulentie).Lethal schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 11:10:
Energy ball van 2500 euro en installatiekosten met een terugverdientijd vn meer dan 30 jaar?
Wat geld (maar geen energie) zou kunnen schelen m.b.t. de vriescel is om hem in het lage tarief extra te laten koelen (bv. 2-3 graden, of meer, lagere temperatuur) en dan in het hoge tarief de temperatuur weer een beetje op te laten lopen. Op die manier verplaats je je verbruik naar de goedkope periode. Een beetje zoals project NightWind.Misschien is het handiger om te kijken naar een bodemopslag van warmte .. in de winter de koude in de grond brengen, en in de zomer van te profiteren. Scheelt waarschijnlijk veel energie.
En ik heb geen Vectrix besteld, lijkt me een mooi ding maar ik heb geen motorrijbewijs... Geduld...
Waarom heb je eigenlijk voor zonnekorting gekozen als je meer levert dan gebruikt? Dan krijg je toch minder voor je kwh's? (want die zijn immers goedkoper). Ik ben benieuwd wat Greenchoice van ons gasgebruik gaat zeggenVerwijderd schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 09:25: ..... en dat terwijl ik ook de greenchoice zonnekorting geniet, en mei een record aantal zonuren had.
/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..
Nou, dit is wel goed nieuws wat ik net lees....
http://core.tweakers.net/...t-in-zonnecellen-aan.html
Even afwachten lijkt dus het advies..
Dat lijkt me wel wat optimistisch. Voordat dit eens vermarkt is, kan nog wel een tijdje duren. Er staat niets bij over of en hoe dit verwerkt kan worden in de huidige producten. De kostprijs stijgt iets, maar is het wel eenvoudig om in het productieproces te verwerken? Wat zijn de kosten om het te patent te gebruiken? (neem immers aan dat de TU Delft er ook wat aan wil verdienen), enz enz.
Kortom dat duurt ws. nog wel een aantal jaar voordat dit in de producten merkbaar is.
Kortom dat duurt ws. nog wel een aantal jaar voordat dit in de producten merkbaar is.
En hoe lang duurt het voordat deze technologie op de markt komt? Je kunt wel blijven wachten.Lifestyle71 schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 14:52:
Nou, dit is wel goed nieuws wat ik net lees....
Precies. Dit soort nieuwtjes worden altijd met veel gejuich ontvangen, en mensen vragen mij er ook nog wel eens naar. Natuurlijk, het is goed dat er technische vooruitgang is, maar ik zou veel liever zien dat er doorbraken komen in de kostprijs per Wp. Als die gehalveerd kan worden, moet je eens kijken wat dat betekent voor de zonnestroom.zonneschijn schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 15:01:
En hoe lang duurt het voordat deze technologie op de markt komt? Je kunt wel blijven wachten.
Het gekke is wel dat veel mensen met computers en digitale camera's totaal geen probleem hebben om voor veel geld iets te kopen wat over een half jaar alweer (kunstmatig) verouderd is, maar dat bij zonnestroompanelen toch vaak de gedachte wordt uitgesproken van "sja, over een paar jaar is er vast iets veel beters op de markt, dus ik koop het maar niet". Rare jongens, die Nederlanders...
Sinds ik zeg maar "openlijk" bezig ben met mijn "zonnepanelen-onderzoek" hoor ik dit soort geluiden inderdaad ook regelmatig. "Over 2 jaar is een paneel wat het dubbele kan produceren, dus als je nu begint ben je dom" , of nog leuker "Weet je wel niet hoeveel energie het kost om een paneel te makenCanonG1 schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 15:24:
[...]
"sja, over een paar jaar is er vast iets veel beters op de markt, dus ik koop het maar niet".

Zojuist is het eerste zonnepaneeltje hier geinstalleerd, al is het een erg kleine. Aan de schuur prijkt nu een buitenlamp op zonne-energie
Pssssst

niets moet......behalve adem halen
Verwijderd
de EIA voor ondernemers omvat vele mogelijkheden, ik gaf een paar voorbeelden.
de energie die duurzame middelen opwekken worden genoemd in de regeling,
en combinatie is professioneel mogelijk.(aardwarmte wind zon)
1 ding is zeker, wat je zelf opwekt word niet meer duurder, en wat je koopt duidelijk wel.
ik ben mijn investering van vorig jaar al vergeten, maar heb nog steeds erg veel plezier eraan,
meer beter en langer dan welke aankoop dan ook tot nu toe.
ik heb de zonnekorting omdat ik die gewoonweg kreeg, maar mijn saldering is niet gekort.
de energie die duurzame middelen opwekken worden genoemd in de regeling,
en combinatie is professioneel mogelijk.(aardwarmte wind zon)
1 ding is zeker, wat je zelf opwekt word niet meer duurder, en wat je koopt duidelijk wel.
ik ben mijn investering van vorig jaar al vergeten, maar heb nog steeds erg veel plezier eraan,
meer beter en langer dan welke aankoop dan ook tot nu toe.
ik heb de zonnekorting omdat ik die gewoonweg kreeg, maar mijn saldering is niet gekort.
Goed nieuws!! :
Bron: EnergeiaEr komt meer geld voor de stimulering van duurzame energie. Minister Van der Hoeven van Economische Zaken stelt 120 miljoen euro extra beschikbaar voor de SDE-regeling. Ze voert hiermee een motie van Tweede Kamerlid Diederik Samsom uit, die door een meerderheid van de Tweede Kamer werd gesteund.
De totale beschikbare bedragen voor biomassa en zon-PV gaan omhoog. Voor zon-PV komt er tot en met 2015 28 mln bij. Daarmee kan een extra 5 MW worden aangesloten (15 in plaats van 10 MW). Het aantal aanvragen is echter nog veel hoger (bijna 8.000 aanvragers willen 17,8 MW installeren op dit moment). Biomassa krijgt er 57,5 miljoen euro bij tot 2015 (van 40 naar 45 MW). De aanvragen liggen op 62 MW. Daarnaast komt er nog een extra categorie bij: groen gas op basis van vergisting van GFT en covergisting van mest.
Hmm, ik heb net een lokale Atag-dealer gebeld met een vraag over de Q-solar ketel met zonneboiler. De persoon aan de lijn deed erg negatief over zonneboilers. Volgens hem was het zonder subsidie totaal niet interessant om in een zonneboiler te investeren. Alleen bij nieuwbouwprojecten was het nog door de grote schaal te doen. Voor de montage van de panelen van de zonneboiler zouden de dakpannen weggehaald moeten worden en na plaatsing van de panelen zou het geheel weer waterdicht moeten worden afgewerkt.
Klopt dit allemaal of heb ik te maken met een 'I-hate-zonneboilers' bedrijf?
Edit: zijn er naast Atag andere leveranciers die een dergelijk geintegreerd systeem hebben waarbij de ketel en boiler 'smart' samenwerken?
Edit: zijn er naast Atag andere leveranciers die een dergelijk geintegreerd systeem hebben waarbij de ketel en boiler 'smart' samenwerken?
[ Voor 10% gewijzigd door JakeNL op 28-05-2008 10:27 ]
Veel lokale dealers hebben eigenlijk geen tot weinig ervaring met zonneboilers, dat in combinatie met 'de angst voor het onbekende' vallen ze snel terug in of afraden of hoge installatie kosten rekenen (om maar geen verlies te hoeven leiden als het even tegen zit bij het installeren).
Ik heb (nog) geen ervaring met zonneboilers, en kan dus ook niets zeggen over een eventuele terugverdientijd. Ik weet wel dat Nefit ook een optie kan zijn: http://www.nefit.nl/index...nsument/zonneboilers.html
Als ik trouwens voor mezelf ga rekenen: Koken doen we op gas, maar dat verbruikt niet zoveel. Aan gas ben ik jaarlijks zo'n 800 euro kwijt, nu met de 15% verhoging van juli dit jaar stijgt dat naar 900. Met een zonneboiler kun je ongeveer de helft van je warm water verbruik opvangen, laten we zeggen 400 euro per jaar. Boiler incl. installatie kost zo'n 3000 euro, dus met 7,5 jaar terugverdient (tegen de huidige gas-prijs). Ding zal ws. wel het dubbelle meegaan en de kans dat de gasprijs gaat stijgen lijkt me veel groter dan dat die gaat dalen, dus het lijkt wel interessant.
Ik heb (nog) geen ervaring met zonneboilers, en kan dus ook niets zeggen over een eventuele terugverdientijd. Ik weet wel dat Nefit ook een optie kan zijn: http://www.nefit.nl/index...nsument/zonneboilers.html
Als ik trouwens voor mezelf ga rekenen: Koken doen we op gas, maar dat verbruikt niet zoveel. Aan gas ben ik jaarlijks zo'n 800 euro kwijt, nu met de 15% verhoging van juli dit jaar stijgt dat naar 900. Met een zonneboiler kun je ongeveer de helft van je warm water verbruik opvangen, laten we zeggen 400 euro per jaar. Boiler incl. installatie kost zo'n 3000 euro, dus met 7,5 jaar terugverdient (tegen de huidige gas-prijs). Ding zal ws. wel het dubbelle meegaan en de kans dat de gasprijs gaat stijgen lijkt me veel groter dan dat die gaat dalen, dus het lijkt wel interessant.
[ Voor 35% gewijzigd door IJsbeer op 28-05-2008 10:40 ]
De zonneboiler is interessant wanneer je veel warm water gebruikt (vaak douchen/in bad, wasmachine en vaatwasser aangesloten op warm water voorziening), anders is het in ieder geval economisch niet rendabel.JakeNL schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 10:24:
Hmm, ik heb net een lokale Atag-dealer gebeld met een vraag over de Q-solar ketel met zonneboiler. De persoon aan de lijn deed erg negatief over zonneboilers. Volgens hem was het zonder subsidie totaal niet interessant om in een zonneboiler te investeren. Alleen bij nieuwbouwprojecten was het nog door de grote schaal te doen. Voor de montage van de panelen van de zonneboiler zouden de dakpannen weggehaald moeten worden en na plaatsing van de panelen zou het geheel weer waterdicht moeten worden afgewerkt.
Wat betreft de montage van de collector, die van ons is aan alle kanten voorzien van een regengoot. Pannen op maat slijpen en alles is weer netjes waterdicht. Vergelijk het maar met een dakraam.
Verwijderd
hier een qsolar eigenaar sinds mei vorig jaar, zonder subsidie.
de feiten :
http://van.wijk.net/pvt/2007gas.jpg (rode lijn is oude ketel vaillant VR)
huis is 400m3, bouwjaar 1974, huishouden 2 personen.
http://www.energie.nl/stat/images/fig29.gif
de feiten :
http://van.wijk.net/pvt/2007gas.jpg (rode lijn is oude ketel vaillant VR)
huis is 400m3, bouwjaar 1974, huishouden 2 personen.
http://www.energie.nl/stat/images/fig29.gif
[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2008 11:07 ]
Dit topic is gesloten.