Duurzame Energie deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 10 Laatste
Acties:
  • 60.712 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:10

Punkrocker

Mostly harmless

guus.assmann schreef op zondag 11 mei 2008 @ 22:29:
Wat is "normaal ? "
Voordeel van deze WCD's is dat de stekker er altijd op dezelfde manier in zit.
Je kunt zo ook zeker weten dat de fase altijd op dezelde plaats zit.
En dat kan wel eens een voordeel zijn.
Ook is het klemmen tegen die vlakke pennen een stuk beter.
Heb je helemaal gelijk in.

Maar "nomaal" als in : "dan vergeet ik die adapter niet meer" :+

@Techneut
Overigens is "ons model" in Nederland ook wel te koop met schakelaar, dus wat let je? Enige nadeel is dat je veelal graag een dubbel stopcontact wil, en daar moet je dan van afzien.
Dik bezaaid zijn ze nog niet...
Maar als ik er weer één moet zetten/vervangen zal ik er zeker naar kijken.

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Dik bezaaid zijn ze nog niet? Dan vergis je je toch echt. Ze hebben al bestaan sinds het begin van de installatietechniek. Meestal is hij zo aangesloten, dat de schakelaar dient voor de verlichting in het vertrek, maar in plaats van een lampdraad kun je op die klem ook de fasedraad zetten, het is maar net wat je wilt. Het enige is, dat het niet zoveel wordt gedaan om hem zo aan te sluiten.
Hoe dan ook, het is een doodgewoon artikel. Hooguit zijn ze misschien in de bekende bouwmarkten een beetje dun gezaaid, dat weet ik op dit moment eigenlijk niet. Dat is dan wellicht een gevolg van weinig vraag. Maar bij installatiebedrijven zijn ze volgens mij volop te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-04-2019
(jarig!)
Essent gaat per 1 juli de tarieven voor stroom en gas verhogen. Het bedrijf maakt rond 1 juni de nieuwe tarieven bekend, zo schrijft Het Financieele Dagblad vandaag op de voorpagina.

Eneco en Nuon zeggen nog niet te weten wat ze zullen doen. "Daar is het nu te vroeg voor. Het berekenen van de tarieven duurt ongeveer een maand. Pas begin juni hebben we een idee en dan zullen we dit communiceren aan onze klanten", aldus de woordvoerder van Nuon in de krant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lethal schreef op dinsdag 13 mei 2008 @ 09:24:
"Daar is het nu te vroeg voor. Het berekenen van de tarieven duurt ongeveer een maand."
Wat een geluk dat we tegenwoordig computers hebben anders zou het wel erg lang duren dat berekenen van die tarieven |:( 8)7 :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 13 mei 2008 @ 10:58:
[...]

Wat een geluk dat we tegenwoordig computers hebben anders zou het wel erg lang duren dat berekenen van die tarieven |:( 8)7 :?
ze bedoelen eigenlijk te zeggen dat ze nog even wachten tot de olieprijs nog verder is gestegen anders moeten ze meteen weer een prijsverhoging doorvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irby
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:58
Reken er maar op dat de prijsstijgingen van juli niet de laatste zullen zijn ;)

11 x 270wp / 10 x 300wp, All electric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethal
(jarig!)
Zonnestroom afhankelijk van subsidies
In 2003 werd de toenmalige subsidieregeling voor zonnestroomsystemen afgeschaft wegens te hoge kosten. Sindsdien werd er in ons land nog ongeveer 1,5 megawatt per jaar afgezet. Dat brengt het totaal geïnstalleerd vermogen eind 2007 op 55 megawatt. Per 1 april 2008 is een nieuwe subsidieregeling voor zonnestroomsystemen in Nederland van start gegaan. In deze regeling is er in 2008 ruimte voor ongeveer 10 megawatt aan systemen.

Bron: CBS
http://www.cbs.nl/nl-NL/m...ief/2008/2008-2466-wm.htm

Dit was het artikel waar ik pas over sprak op energeia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:21
Op Nu.nl:
Aandeel zonnestroom nihil
Uitgegeven: 14 mei 2008 10:33
Laatst gewijzigd: 14 mei 2008 10:33

VOORBURG - De bijdrage van zonnestroom aan het totale elektriciteitsverbruik in Nederland is nog altijd nihil.

Vorig jaar lag het aandeel zonnestroom op 0,03 procent van het totaal. Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) maakte dat woensdag bekend.

"Sinds de afschaffing van de subsidie op zonnestroomsystemen in 2003, is de afzet op de Nederlandse markt sterk ingezakt", weet het CBS.

"Ook in 2007 werden er weinig nieuwe systemen bijgeplaatst. Daarentegen hebben de Nederlandse bedrijven die zonnestroomsystemen maken en verkopen, in 2007 goede zaken gedaan. Dit kwam door een stijging van de export."

LINK

pffff.... Mevrouw Van der Hoeven mag eens flinke stappen gaan maken om een aanzienlijk aandeel van duurzame energie te realiseren met o.a. zonnepanelen...
Begint meer en meer in Nederland op "mission impossible" te worden voor de overheid.... Gelukkig zie ik ook duurzame burgers het heft in eigen hand nemen _/-\o_

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik hak de knoop de komende weken ook door.
Nog even wat offertes vergelijken deze week en dan gaan we los.
Heb die subsidie wel aangevraagd maar daar ga ik niet op wachten (prutsers).
Er rommelt een raar gevoel in me over die hele regeling..

Mn platte dak is 7.30 bij 4.60 gelegen op zzw.
Om een begin te maken ga ik dit jaar voor 10 zonnepanelen Kyocera, KC130GHT-2 >> 1.300 Wp 8)

Begin volgend jaar wil ik er dan nog 5 bij plaatsen (als dat past qua breedte). Komt het totaal op ongeveer 1950 hopenlijk

Als ik naar de berichten hierboven kijk schaam ik me weer voor onze regering.., |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
@Sjondedon: ik zou proberen in een keer maximaal te gaan, zeker als je mee zou willen doen met SDE-regeling.
Ik had ergens gelezen dat deze regeling in de huidige vorm m.n. voor systemen vanaf 2.500Wp tot max (3.500Wp) gunstig is.... daaronder (je voelt em al) "minder gunstig" ;)

Ben benieuwd wat de nieuwe tarieven worden voor electriciteit van de grote producenten (Essent, Nuon, Eon, etc.)
En wellicht goed rekenen wat wijsheid is: eigen geld er in steken, of bv middels hypotheek-vorm opnemen (denk ook aan hypotheekrente-aftrek etc). Succes met de keuze, een nobel en wijs besluit!! HULDE!

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi vandaag een bestelling gedaan voor een nieuwe wasmachine.
LG heeft een nieuw type wasmachine met A++ label. Het mooie van deze wasmachines is dat ze een aansluiting hebben voor warm water! Een van de weinige (betaalbare) machines op de markt.
http://www.kieskeurig.nl/...DC68AC125743200527971.htm

Energieklasse A++
Wasresultaat A
Droogresultaat A

Dit gaan we zeker merken in ons stroomverbruik. En nu snel doorsparen voor die zonnecollectors.

Is er trouwens al iets bekend over die senternovem subsidies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Verwijderd schreef op woensdag 14 mei 2008 @ 22:21:
...
Dit gaan we zeker merken in ons stroomverbruik. En nu snel doorsparen voor die zonnecollectors.

Is er trouwens al iets bekend over die senternovem subsidies?
Even zoeken op de SenterNovem site gaf niet veel hoopvol...

Ik lees daar niets 1-2-3 over zonneboilers.... wel over zonnepanelen en windmolens.
onderaan wordt bij deze vragenlijst wel vermeld dat e.e.a. voor HRe-ketels, zonneboilers e.d. in voorbereiding is en medio 2008 meer informatie beschikbaar gaat komen...

[ Voor 14% gewijzigd door NielsTn op 14-05-2008 23:08 . Reden: aanvulling zonneboiler op Senternovem site gevonden ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, krijg nou wat. Dat heb ik nog niet gezien. Hier nog maar eens het deel uit de FAQ:

Kan ik via de SDE ook subsidie krijgen voor een zonneboiler, HR-e ketel (micro Wkk) of Warmtepompen.?
Via de SDE kunt u in 2008 alleen subsidie krijgen op zonnepanelen, windmolens op land en biomassa-installaties. Het ministerie van Economische Zaken is bezig met de voorbereiding van een nieuwe, aparte subsidieregeling voor zonneboilers, HR-e ketels (micro Wkk) en warmtepompen. Naar verwachting wordt hierover medio 2008 meer bekend. Deze regeling zal alleen gelden voor bestaande woningen en gebouwen, dus niet voor nieuwbouw.
NielsTn schreef op woensdag 14 mei 2008 @ 23:07:
[...]

Even zoeken op de SenterNovem site gaf niet veel hoopvol...

Ik lees daar niets 1-2-3 over zonneboilers.... wel over zonnepanelen en windmolens.
onderaan wordt bij deze vragenlijst wel vermeld dat e.e.a. voor HRe-ketels, zonneboilers e.d. in voorbereiding is en medio 2008 meer informatie beschikbaar gaat komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:57

Niwla

dat dus....

Ik zit over een half uur bij mijn hypotheekadviseur om even te babbelen over mijn voorgenomen investering. :9

Als ik bovenstaande lees moet ik misschien nog maar wel even een plekje vrij laten op mijn dak voor een zonneboiler :)

niets moet......behalve adem halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NielsTn schreef op woensdag 14 mei 2008 @ 22:15:
@Sjondedon: ik zou proberen in een keer maximaal te gaan, zeker als je mee zou willen doen met SDE-regeling.
Ik had ergens gelezen dat deze regeling in de huidige vorm m.n. voor systemen vanaf 2.500Wp tot max (3.500Wp) gunstig is.... daaronder (je voelt em al) "minder gunstig" ;)

Ben benieuwd wat de nieuwe tarieven worden voor electriciteit van de grote producenten (Essent, Nuon, Eon, etc.)
En wellicht goed rekenen wat wijsheid is: eigen geld er in steken, of bv middels hypotheek-vorm opnemen (denk ook aan hypotheekrente-aftrek etc). Succes met de keuze, een nobel en wijs besluit!! HULDE!
Volgens de SDE kan je wel weer elk jaar bij plaatsen; moet je dan wel weer opnnieuw aanvragen voor die extra panelen.

Als ik het nieuws lees over de beloftes voor andere posten van dit kabinet (lees bijv. kinderopang vergoeding) dan hou ik toch echt mn hart vast wat ze volgend jaar gaan doen met de subsidie voor duurzame energie.

Over die extra rij van 5 panelen ben ik nog aan het dubben. Zou er mischien ook wel een zonneboiler bij willen hebben. Wij hebben echter stadsverwarming en ik weet niet hoe het dat zit (of dit uberhaupt mogenlijk is).
Heeft iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

<<Begin volgend jaar wil ik er dan nog 5 bij plaatsen (als dat past qua breedte). Komt het totaal op ongeveer 1950 hopenlijk>>

pas op dan moet je daarvoor ook weer apart sde aanvragen met een aparte meter....
wat ? ja wat, dit is nederland...
als je de kosten van een 2e opbrengst meter afzet per kwh gooi je zo 2 maanden stroom weg.
je kunt beter meteen de hele set plaatsen en sde aanvragen.

de grootste stroombespaarder is de zonneboiler, ik verwacht er helemaal geen subsidie op,
je energierekening is voor 75% namelijk gewoon gas.
wil je besparen begin dan met warmte (gas)
dan daarna de grootverbruikers op de zonneboier, (was/afwas)
dan gaat je stroomverbruik dalen.
als je dan 30% van je stroom laat dalen door de zonneboiler wek je van de resterende 70% de helft zelf op. verder besparen op een a+ koelkast wasmachine etc kan voor een opvolgende besparing zorgen van een restfaktuur energie van ongeveer 30 tot 50 euro per maand, 10 jaar lang.
blijven besparen en opwekken is de grootste spaarder die er is, ik noem hier expres de terugverdientijd niet.
ik heb ten opzichte van mijn oude vr ketel uit 1994, mijn zonneboiler in 1 jaar terugverdient (!!)
van 2240m3/2006 naar 304m3/2007)
1 m3 = 0,68 euro
de hamvraag : waarom zou je deze maand op gas douchen als dat gratis kan ?

vooral mensen met een meer dan 10 jaar oude ketel moeten eens snel gaan rekenen, en koop je toch een hr ketel, zorg dan dat het gaskeur NZ logo erop staat,
kan je er altijd later nog een zonneboiler/collector bij laten plaatsen.

de dollar is gaan stijgen vorige week, de compensatie van de dalende dollar voor ons allemaal bij stijgende energieprijs lijkt gestopt, ik vermoed dat het nu echt serieus gaat worden.
ik zag van de week in belgie al een litertje diesel voor 1,42 euro,
een litertje euro95 koste dat in januari nog, nu is de diesel al op dat niveau.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2008 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ Heeft iemand hier ervaring mee?

met een atag qsolar zonneboiler en 4m2 collector, en 2Kwp stroompanelen druk ik mijn verbruik tot 0,00 sinds een jaar.(geheel eigen financiering)
door de mooie meimaand nu, is mijn meterstand in kwh teruggedraaid naar de stand van 5 januari 2008.
de zomer komt er nog aan, het overschot aan stroom (door de grote besparingen die ik heb doorgevoerd) zal dit de gasrekening gaan dekken in kosten.
dit gaat 10 jaar lang zo door.

je zou eigenlijk verwachten met de hollandse zuinige mentaliteit dat iedereen dit nu aan het doen is,
niets doen lijkt me nu toch echt veel duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 11:26:
@ Heeft iemand hier ervaring mee?

met een atag qsolar zonneboiler en 4m2 collector, en 2Kwp stroompanelen druk ik mijn verbruik tot 0,00 sinds een jaar.(geheel eigen financiering)
door de mooie meimaand nu, is mijn meterstand in kwh teruggedraaid naar de stand van 5 januari 2008.
de zomer komt er nog aan, het overschot aan stroom (door de grote besparingen die ik heb doorgevoerd) zal dit de gasrekening gaan dekken in kosten.
dit gaat 10 jaar lang zo door.

je zou eigenlijk verwachten met de hollandse zuinige mentaliteit dat iedereen dit nu aan het doen is,
niets doen lijkt me nu toch echt veel duurder.
Kijk das het betere werk! _/-\o_

Mijn vraag mbt tot ervaring was meer gericht op een zonneboiler icm stadsverwarming.
Ik heb dus geen CV ketel oid.
Keuze hebben we hier ook niet; gas is hier niet leverbaar en we zitten altijd aan de Nuon vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla

Niwla

dat dus....

Niwla schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 08:00:
Ik zit over een half uur bij mijn hypotheekadviseur om even te babbelen over mijn voorgenomen investering. :9
Gesprek was erg positief! Krijg bijna de neiging om "het" maar gewoon te doen....met of zonder subsidie....€30,- extra hypotheek per maand voor ca 2200 wp op mijn dak :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Verwijderd schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 11:18:
ik heb ten opzichte van mijn oude vr ketel uit 1994, mijn zonneboiler in 1 jaar terugverdient (!!)
van 2240m3/2006 naar 304m3/2007)
1 m3 = 0,68 euro
de hamvraag : waarom zou je deze maand op gas douchen als dat gratis kan ?
Wil je daarmee ophouden, ik ga een schuldgevoel krijgen :+
ik heb nl ook nog een VR ketel uit 94 :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:32
Niwla schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 11:38:
Gesprek was erg positief! Krijg bijna de neiging om "het" maar gewoon te doen....met of zonder subsidie....€30,- extra hypotheek per maand voor ca 2200 wp op mijn dak :)
Zo! Dat doe je netjes zeg. Die panelen zijn dan gelijk al vanaf dag één winstgevend. Jij betaalt dan 12x30=€360 per jaar extra aan hypotheek, maar de panelen leveren op jaarbasis 2200*0.85*0.23=€430 op! (mits ze goed opgesteld staan, geen beschaduwing etc).

Als je de ruimte hebt zeg ik doen!

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethal
(jarig!)
Publicatiedatum 15-5-2008
Op de tafel van Rijkswaterstaat liggen uiteindelijk op dit moment nog 77 aanvragen "oude stijl" voor offshore windparken. Realistisch ingeschat vertegenwoordigen die ingediende startnotities een potentieel vermogen van 11.000 MW aan windenergie.

Vorige maand is de voordeur gesloten voor initiatiefnemers die een windpark op zee willen oprichten, in afwachting van een nieuw systeem van vergunningverlening waar het kabinet aan werkt. RWE is de laatste kandidaat geweest die een aanvraag heeft ingezet, door het indienen van in totaal vijf startnotitities voor twee fikse parken.

Als het vermogen van alle 77 ingediende startnotities bij elkaar zou worden opgeteld, gaat het om ongeveer 22.000 MW aan plannenmakerij. Maar lang niet alle plannen halen de eindstreep, benadrukt adviseur Sander de Jong van de afdeling vergunningverlening bij Rijkswaterstaat, al is het maar omdat een aantal bedrijven mikken op dezelfde locaties terwijl er maar eentje de winnaar kan zijn. Daarom gaat Rijkswaterstaat uit van vijftig exclusieve locaties die uit die 77 aanvragen overblijven, waar samen voor zo'n 11.000 MW aan plannen voor in de koker zit.

De initiatiefnemers hebben nog tot maart 2009 de tijd om hun zaakjes op orde te krijgen voor de vergunningaanvraag. Daarna heeft Rijkswaterstaat nog zes maanden de tijd om te komen tot een oordeel: verleent de dienst wel of geen vergunning. Nieuwe plannen moeten worden opgezouten totdat het nieuwe systeem waar staatssecretaris Tineke Huizinga (Verkeer en Waterstaat) nu op broedt in werking treedt, naar verwachting op zijn vroegst na 2010.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irby
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:58
Zeer vervelend: ongeacht mijn verbruik ga ik mijn nieuwe appartement 314 euro per jaar aan "vastrecht" betalen voor stadsverwarming, dat hakt er meteen aardig in :P. Ik heb wel een wtw-ventilatie systeem, dus een klein beetje duurzaam ben ik dan wel.

11 x 270wp / 10 x 300wp, All electric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.spitsnieuws.nl...elen_op_dak_vaticaan.html

Zonnepanelen op dak Vaticaan

Paus Benedictus XVI gaat voor zonne-energie. De komende maanden worden ruim 2000 zonnepanelen op het dak van de audiëntiezaal Paulus VI in het Vaticaan geplaatst.

Door het nieuwe energiebeleid wordt de uitstoot van ongeveer 315 ton CO2 voorkomen, meldt het Duitse bedrijf dat de installatie aanbrengt. De panelen nemen de plaats in van de betonnen platen die nu de golvende dakbedekking vormen van de Nervi-zaal. Daardoor wordt het dak architectonisch zo aangepast dat het zijn karakteristieke vorm behoudt, aldus het bedrijf.

Power from the Sky wordt zo wel heel letterlijk hier ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla

Niwla

dat dus....

CanonG1 schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 11:57:
[...]

Zo! Dat doe je netjes zeg. Die panelen zijn dan gelijk al vanaf dag één winstgevend. Jij betaalt dan 12x30=€360 per jaar extra aan hypotheek, maar de panelen leveren op jaarbasis 2200*0.85*0.23=€430 op! (mits ze goed opgesteld staan, geen beschaduwing etc).

Ik krijg bijna het gevoel dat ik wat over het hoofd zie :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja die combinatie hypotheek met zonnepanelen werkt echt wel. Hier in België (iets andere situatie dan bij jullie) zorgt een hypotheek verhoging van zo'n 100 euro per maand voor meer dan 100 euro opbrengst per maand, en dat voor 20 jaar. Daarna zijn de panelen 'afbetaald', maar stoppen ook de lucratieve GSC, maar je doet dan in principe nog meer winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niwla schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 13:55:
[...]

Ik krijg bijna het gevoel dat ik wat over het hoofd zie :9~
De hypotheek loopt waarschijnlijk 30 jaar. Aan het einde van de looptijd heb je dus 10800 euro betaald aan extra hypotheek. Even los van eventuele tussentijdse rentewijzigingen die positief of negatief kunnen uitvallen. Dat betekent dat de set in ongewijzigde vorm 25 jaar moet produceren om aan dat bedrag te komen. Als je na 15 jaar de omvormer moet vervangen moet de totale set nog langer meegaan.
Natuurlijk heb je nu nog wat hypotheekrente aftrek, maar als die verdwijnt telt dat niet meer mee.

Duurzaam feitje van mijn kant. Vanaf zondagavond tot vanmorgen hadden we slecht 0,87 m3 gas gebruikt. En dat zonder zonneboiler >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla

Niwla

dat dus....

Verwijderd schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 14:59:
[...]

De hypotheek loopt waarschijnlijk 30 jaar. Aan het einde van de looptijd heb je dus 10800 euro betaald aan extra hypotheek.
Voor die 30 euro netto staat ie idd bij mijn aflossingsvrije deel van mijn hypotheek op (bedenk ik me nu 8)7 ) Op zich vind ik dat wel prima.

Ik vind het nog steeds lastig aan gedegen advies te komen. De leveranciers die ik interessant vind heb ik gebeld en die willen graag langs komen....totdat ze horen dat ze in Groningen moeten zijn. Het hoe en wat met zonnepanelen heb ik wel redelijk helder op mijn netvlies, alleen het zonneboiler-verhaal vind ik nog wel erg lastig vooral in combinatie met mijn (redelijk jonge) HR-ketel. Ons gasverbruik beperkt zich tot kookgas, douchen (warm water keuken via hotfill) en CV. Wasmachine/Vaatwassen zijn "klassieke" machines. Wij zijn (nog) met z'n drietjes. Iets zegt mij dat een zonneboiler niet interessant is maar ik kan er de vinger nog niet achter krijgen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethal
(jarig!)
Maar je moet dan wel 30 jaar op dezelfde locatie blijven wonen .. want anders betaal je hypotheek voor de nieuwe bewoners van je huis :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@De leveranciers die ik interessant vind heb ik gebeld en die willen graag langs komen....totdat ze horen dat ze in Groningen moeten zijn.
dat is dus een gat in de markt....
een zonneboiler beslissing is een beslissing voor 20 jaar,
alles wat de zon doet hoeft de ketel niet te doen, de levensduur verdubbeld van de ketel,
en de onderhoudsintervallen zijn ook veel langer.
(en meerwaarde van de woning bij verkoop)
als je voor jezelf bepaald waar de prijsstelling van gas staat over 4 jaar een eenvoudige beslissing,
net zoals je volgende auto, is dat een 2.0 of een 1.0 motor ?
en daarna mogen we ons ook afvragen hoe dat ook alweer zit met het klimaat en verminderde uitstoot; een beslissing die niet economisch verantwoord is, maar economisch EN verantwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla

Niwla

dat dus....

30 jaar zullen we er zeker niet blijven wonen maar dat nemen we maar op de koop toe O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Niwla schreef op vrijdag 16 mei 2008 @ 16:09:
30 jaar zullen we er zeker niet blijven wonen maar dat nemen we maar op de koop toe O-)
Sja of je nu een hypotheekverhoging neemt voor een badkamer of voor zonnestroompanelen, dat maakt in dat opzicht niet zo veel uit. Beide aanpassingen zouden de waarde van de woning kunnen doen stijgen (afhankelijk van de smaak van het koperspubliek).

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

met een badkamer kun je de opbrengst niet weer aflossen met zonnepanelen(pv) wel....
de badkamer op een zonneboiler ook trouwens, de gasuitsparing kan je aflossen....
terugverdienen hoeft niet, of het moet gelden voor alle goederen.
je kan zelfs energiebesparen, en dan die extra maandlast van 30 euro hypotheek gewoon vermijden.
voor gezinnen zijn dergelijke huizen erg waardevol in de toekomst schat ik in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethal
(jarig!)
De meeste mensen kopen WEL een huis omdat de badkamer zo mooi is.
Of een huis energiezuinig is, neemt men op de koop toe.

Dit is bij het meerendeel van de mensen die niet milieu bewust kijkt. Slecht bij 5 procent van de huizen wordt een energielabel gegeven bij de verkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

yieha ik heb de jaarafrekening van mijn energieleverancier gehad,
bij een maandbedrag van 29 euro (was 235,-- niet duurzaam) moet ik nu 6 euro en 28 cent stroom bijbetalen. duurzaam definitly works !

het nieuwe maandbedrag van de buurman is ook bekend, 365 euro/maand, zelfde woning,2 personen
enkel glas niet duurzaam bouwjaar 1974.(dat is nog ex de komende prijsverhogingen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Verwijderd schreef op zaterdag 17 mei 2008 @ 20:07:
yieha ik heb de jaarafrekening van mijn energieleverancier gehad,
bij een maandbedrag van 29 euro (was 235,-- niet duurzaam) moet ik nu 6 euro en 28 cent stroom bijbetalen. duurzaam definitly works !

het nieuwe maandbedrag van de buurman is ook bekend, 365 euro/maand, zelfde woning,2 personen
enkel glas niet duurzaam bouwjaar 1974.(dat is nog ex de komende prijsverhogingen)
Dat zijn de betere bedragen !! ;)
Heerlijk toch, om zo te genieten!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla

Niwla

dat dus....

Dat zijn idd de betere berichten!

Gisteravond een onverwacht en erg prettig gesprek (telefonisch) gehad met een adviseur en leverancier van zonepanelen en zonneboilers hier uit het noorden....Dat heeft erg veel helderheid gebracht!
Morgen maar eens kijken hoe ver ik kom met mijn subsidie-aanvraag...al denk ik niet dat het wel of niet krijgen van de subsidie mijn investering in de weg zal staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

[
Mijn vraag mbt tot ervaring was meer gericht op een zonneboiler icm stadsverwarming.
Ik heb dus geen CV ketel oid.
Keuze hebben we hier ook niet; gas is hier niet leverbaar en we zitten altijd aan de Nuon vast.
Ik zit hier ook vast aan de stadsverwarming van Essent.
Volgens mij is het wel mogelijk om het water van de zonneboiler na te verwarmen middels de warmtewisselaar van de stadsverwarming.
Bij ons in de wijk zijn er wel een aantal zonneboilers geinstalleerd.
Als de subsidie er door is voor zonneboilers gaat er hier ook een komen om het laatste restje stadsverwarmingsgebruik te laten verdwijnen.
Ruimteverwarming gebeurd hier al middels m'n speksteenkachel.

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:58

LauPro

Prof Mierenneuke®

@Speksteenkachel: wat is jouw stookseizoen? Je zou eventueel een koppeling met een warmwaterboiler en je kachel kunnen overwegen.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla

Niwla

dat dus....

Gisteravond was research gedaan ten aanzien van een zonneboiler. Onze CV uit 2001 (Remeha W23s) zegt niks over het gebruik in combinatie met een zonneboiler :/
Ik heb Remeha hier inmiddels een mail over gestuurd. Ik hoop dan toch echt op een positief antwoord!! Graag wil ik met mijn subsidi-aanvraag aan de slag maar het aantal panelen wordt natuurlijk mede bepaald door het wel of niet plaatsen van een zonneboiler....al denk ik dat ik daar sowieso ruimte voor vrij moet laten....komt ie nu niet dan komt ie ZEKER in de toekomst nog wel!

Wordt vervolgd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
[...]

Hierbij vergeet je wel dat de hypotheeklast 30 jaar loopt en de panelen ws. niet zo lang uithouden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met een vermogensgarantie van 25 jaar denk ik dat de kans groter is dat ze er 30 jaar liggen dan niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla

Niwla

dat dus....

Verwijderd schreef op maandag 19 mei 2008 @ 08:37:
Met een vermogensgarantie van 25 jaar denk ik dat de kans groter is dat ze er 30 jaar liggen dan niet...
Over 15 jaar lachen ze me toch uit want dan zijn er panelen die met een kwart van het oppervlak 4x zoveel opwekken.... ;(

En nogmaals...het is voor ons niet echt een kosten-baten verhaal...anders zou het hele feest niet door gaan wanneer we geen subsidie krijgen (welke kans erg groot is) maar dan nog zetten we de plannen waarschijnlijk door

en dan nog ben ik het zeker met CanonG1 eens:
Sja of je nu een hypotheekverhoging neemt voor een badkamer of voor zonnestroompanelen, dat maakt in dat opzicht niet zo veel uit. Beide aanpassingen zouden de waarde van de woning kunnen doen stijgen (afhankelijk van de smaak van het koperspubliek).
en met het aldoor stijgen van de prijzen denk ik dat de waardestijging op termijn alleen maar groter wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@en met het aldoor stijgen van de prijzen denk ik dat de waardestijging op termijn alleen maar groter wordt

als je nu 100 euro betaald, betaal je over 2 tot 4 jaar >200 euro als je niets doet,
dat moet je ook meeberekenen.
als je nu van je 100 euro 50 euro weet te maken,
dan is de aanstaande (eerste) prijsverhoging per 1-7 van 18%, 18% over een lager bedrag.
als je nu van je 100 euro 25 euro weet te maken, en die 25 euro word 100 euro over 4 jaar, en je rekent dat door over 10 jaar, dan is het allemaal niet mis financieel.
(en dan spreek ik nog niet eens over de uitgespaarde btw betaling)
vergelijk het met wat gooide je in je auto per jaar, 4 jaar geleden en nu.
als je een zuinige auto had gekocht, dan scheelt dat zomaar duizenden euro`s.
(daar kun je een leuke set van kopen trouwens)
als je pv of een zonneboiler had gekocht, kun je de benzineprijs opvangen.
mijn investeringen van 1 jaar geleden en de calculatie ervan, worden ingehaald door de economie,
en ik ben er enorm happy mee.
de site www.metsubsidie.nl is een erg leuke, zeker als je het vermogen van pv en een warmte collector in kwh intypt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Grin... ik zie mijn panelen WEEER verschijnen!! 8)

KLIK

Aangenaam verrast!! Wist wel van een papieren folder!
Zijn er nog meer PV_bezitters die geregeld (in overleg met leverancier) zo hun installatie terugvinden in folder of website??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:22
[...]

Dat is dus 30 euro pure rente, want het is een aflossingsvrije hypotheek. Maw, na 30 jaar is de schuld dus nog steeds net zo groot, alleen, in tegenstelling tot een huis, is een zonnepaneel na 30 jaar geen bal meer waard. Aflossingsvrije hypotheek is in feite vooral interessant voor zaken die na verloop van tijd méér waard worden. Uiteraard doen panelen het goed voor je energielabel, dus wat wel een waardeverhogend effect heeft als je het huis eerder verkoopt. Maar goed, tis stof tot nadenken.
NielsTn schreef op maandag 19 mei 2008 @ 18:05:
Grin... ik zie mijn panelen WEEER verschijnen!! 8)

KLIK

Aangenaam verrast!! Wist wel van een papieren folder!
Zijn er nog meer PV_bezitters die geregeld (in overleg met leverancier) zo hun installatie terugvinden in folder of website??
Yups, mijne staat bij www.dbcom.nl

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jfeelders
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:47

jfeelders

Kwaliteit voor kwantiteit...

In oktober kunnen mijn vrouw en ik in ons nieuwe huis in Zoetermeer. Het dak achter ligt Zuidoost-gericht. We zitten te denken over het aanschaffen van zonnepanelen (in hypotheek/overwaarde meegefinancieerd). Wat we ons nu afvroegen: Ziet de belastingdienst zonnepanelen als woningverbetering, dus kan je de BTW terugvorderen?
Andere vraag: heeft iemand onlangs toevallig nog zonnepanelen-subsidie aangevraagd? Succesvol? Zit SenterNovum al aan hun max?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
jfeelders schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 18:42:
In oktober kunnen mijn vrouw en ik in ons nieuwe huis in Zoetermeer. Het dak achter ligt Zuidoost-gericht. We zitten te denken over het aanschaffen van zonnepanelen (in hypotheek/overwaarde meegefinancieerd). Wat we ons nu afvroegen: Ziet de belastingdienst zonnepanelen als woningverbetering, dus kan je de BTW terugvorderen?
Goede vraag, geen idee... Zou mooi zijn! Én geen BTW betalen, én financieren tegen gunstige voorwaarden.
Andere vraag: heeft iemand onlangs toevallig nog zonnepanelen-subsidie aangevraagd? Succesvol? Zit SenterNovum al aan hun max?
Volgens Floris Wouterlood (onder nieuws&blog) wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
NielsTn schreef op maandag 19 mei 2008 @ 18:05:
Nee, is me nog niet gebeurd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:48

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Andere vraag: heeft iemand onlangs toevallig nog zonnepanelen-subsidie aangevraagd? Succesvol?
Wij 8 april (dus niet echt onlangs), maar we hebben nog niks gehoord. Ze mogen 13 weken over een antwoord doen :z

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Gizz schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 21:26:
[...]

Wij 8 april (dus niet echt onlangs), maar we hebben nog niks gehoord. Ze mogen 13 weken over een antwoord doen :z
@Gizz: kun je aangeven hoe groot je PV systeem-in-aanvraag zal worden?
Ben wel eens benieuwd of er doorgaans forse systemen of juist de kleine varianten bij SDE aangedragen worden...
in elk geval: Welcome to the Solar-Club! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Wij hebben een subsidie voor 1400Wp aangevraagd. Overigens hebben wij op een ander deel van het dak al 600Wp (4x 150Wp) liggen, 5? jaar geleden met een aankoopsubsidie aangeschaft.

Straks hebben we dus 8x 175Wp en 4x 150Wp aan paneeltjes.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonneschijn
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 29-08 13:34
NielsTn schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 23:28:
[...]

@Gizz: kun je aangeven hoe groot je PV systeem-in-aanvraag zal worden?
Ben wel eens benieuwd of er doorgaans forse systemen of juist de kleine varianten bij SDE aangedragen worden...
in elk geval: Welcome to the Solar-Club! _/-\o_
Ik heb subsidie aangevraagd voor 2860 Wp (22 x 130).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla

Niwla

dat dus....

Het is inderdaad woningverbetering dus de rente voor dat deel is ook aftrekbaar, BTW weet ik niet....(dat geldt voor een nieuwe keuken toch ook niet ?)

SenterNovem zit wel aan de max maar toch ga ik het alsnog aanvragen (als ik het op korte termijn voor elkaar krijg). Zelf zeggen ze dit daarover.

Helaas is mijn Remeha-ketel niet geschikt voor een combinatie met een zonneboiler |:( . Graag had ik die meteen meegenomen met deze investering. Nu zit ik te wikken en wegen. Volgens mij is mijn ketel van 98 (moet ik nog checken). Natuurlijk is het wel of niet toepassen van een zonneboiler mede bepalend voor het aantal zonnepanelen er op mijn dak kunnen komen. Erg lastig vind ik het. Aangezien ik voorzie dat de gasprijzen harder gaan stijgen als die van electra vind ik een zonneboiler een zinvollere investering boven die van zonnepanelen (ookal verbruiken me maar een kleine 1000 kuub per jaar)

Het liefst investeer ik nu maximaal, maar twijfel ik of ik geen dief van mijn eigen portemonnee ben als ik het ook zou doen als ik geen subsidie krijg (die kans is natuurlijk erg groot).

Erg zijn geluiden dat er volgend jaar een nieuwe regeling zou komen maar daar vind ik (natuurlijk) nog geen officiele berichten over. Iemand hier een idee over/gevoel bij ?

[ Voor 16% gewijzigd door Niwla op 21-05-2008 08:24 . Reden: quote toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is inderdaad woningverbetering dus de rente voor dat deel is ook aftrekbaar
-> rabo heeft iets van een klimaat deel in de hypotheek, waarin je pv en zonneboiler kunt stoppen.

Volgens mij is mijn ketel van 98
-> weg ermee dus en meteen een dikke combi zonneboiler nemen,
het is ongekend wat een oudere vr/hr ketel opslurpt in verhouding tot een hr107+ combi zonneboiler,
bij mij scheelt het al gauw 86% minder gas (!) en dat word niet goedkoper,
en de zon word niet duurder ;-)
ook spaargeld rendeert beter in een zonneboiler dan op een spaarrekening,
zeker als je ketel ouder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

ook spaargeld rendeert beter in een zonneboiler dan op een spaarrekening,
Ligt er natuurlijk ook aan hoe je warm water gebruikt in je huis. Wij gebruiken het alleen om 's ochtends mee te douchen en dan lijkt een zonneboiler mij een slechte investering. De vaatwasser kan nog hotfill gemaakt worden, maar dan moet de hele keuken opengebroken worden etc.

Dan liever een spaarrekening (of zonnecellen, deel van een windmolen oid.) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Gizz schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 09:35:
Ligt er natuurlijk ook aan hoe je warm water gebruikt in je huis. Wij gebruiken het alleen om 's ochtends mee te douchen en dan lijkt een zonneboiler mij een slechte investering. De vaatwasser kan nog hotfill gemaakt worden, maar dan moet de hele keuken opengebroken worden etc.
Precies, wij hebben hetzelfde probleem. Ons warmwaterverbruik is vrij laag, alleen douchen en warm water voor koken, schoonmaken, e.d. Ik zou graag een zonneboiler willen maar we hebben een vrij nieuwe HR-ketel dus het is totaal niet rendabel. Een zonneboiler zou de hele zomer heet water staan lozen. Ik overweeg de wasmachine nog wel hotfill te maken, zelfs met alleen de HR-ketel zou dat al energie moeten schelen, en als het warmwaterverbruik dan voldoende toeneemt zou een zonneboiler in beeld komen. De vaatwasser hotfill maken is bij ons niet zinvol omdat er twee verdiepingen tussen de ketel en de vaatwasser zit.
Dan liever een spaarrekening (of zonnecellen, deel van een windmolen oid.) :)
Spaarrekening: 2,5% (of zo?)
Windvogel: 6%

Moeilijke keus... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

4,6% als je een goede spaarrekening uitzoekt, met als voordeel dat je op elk moment je geld (of een deel ervan) beschikbaar hebt. Maar voor de langere termijn is de windvogel natuurlijk een goede optie, al heb ik mij niet verdiept in eventuele extra risico's in zo'n belegging/lening ten opzichte van een spaarrekening.

Op de site lees ik trouwens:
De afgelopen jaren is de uitgekeerde rente 3 of 4 procent geweest over het geleende bedrag.
En zaken als inleggeld dat je niet terug krijgt als je stopt. Is die 6% voor het eerst dit jaar?

[ Voor 27% gewijzigd door Gizz op 21-05-2008 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:39

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Is het trouwens mogelijk om elke wasmachine op een hotfill aan te sluiten? Of moet het apparaat hier fabrieks-af voor geschikt zijn?

Hetzelfde eigenlijk voor een vaatwasser? Kan elke vaatwasser hotfill geschikt gemaakt worden?

Beide apparaten zijn namelijk nagenoeg nieuw hier in huis.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Gizz schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 10:11:
En zaken als inleggeld dat je niet terug krijgt als je stopt.
Je leent geld aan de Windvogel, dus ook je inleg krijg je terug als je stopt. Je betaalt alleen éénmalig €50 bij inschrijving, die krijg je niet terug.
Is die 6% voor het eerst dit jaar?
Ja, op de laatste ALV is besloten de uitkering te verhogen van 5% over 2007 naar 6% over 2008. Net zoals bij een spaarrekening kan de hoogte variëren. Maar met de stijgende energieprijzen (wat direct de inkomsten bepaalt) verwacht ik niet dat de uitkering snel zal dalen.
flitspaal.nl schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 10:12:
Is het trouwens mogelijk om elke wasmachine op een hotfill aan te sluiten? Of moet het apparaat hier fabrieks-af voor geschikt zijn?
De meeste wasmachines kunnen dat niet vanzelf. Je kunt dan een hotfill-kastje plaatsen wat afhankelijk van het wasprogramma heet of koud water toevoert. Die kastjes zijn niet goedkoop (€250-300) en je moet een heetwaterleiding naar je wasmachine leggen
Hetzelfde eigenlijk voor een vaatwasser? Kan elke vaatwasser hotfill geschikt gemaakt worden?
Vaatwassers zijn meestal makkelijker, voorzover ik weet kunnen de meesten zomaar op de heetwaterleiding aangesloten worden. Raadpleeg daarvoor wel de handleiding, in sommige vaatwassers zitten kuststof onderdelen die niet tegen heet water kunnen. In de handleiding van mijn vaatwasser staat specifiek vermeld dat het mogelijk is, maar dat het wordt afgeraden "omdat het wasresultaat minder goed zou kunnen zijn". Ik vraag me af hoe dat kan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houthakker
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:40

houthakker

Poehé

Even tussendoor; ik heb niet het hele topic doorgelezen, ik heb wel alle topics gesearched.

Omtrend biomassa; veel centrales stoken nu planten/bomen op omdat men claimt dat dit "co2 neutraal" is.

Maar naar mijn mening neemt een boom niet de hoeveelheid C02 op in dezelfde tijd als dat de centrale weer terug de lucht in stuurt. Tijds technisch gezien komt er dan toch meer Co2 in de lucht, of je moet exponentieel meer bomen gaan planten...

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Zolang je dezelfde hoeveelheid aanplant is het natuurlijk wel CO2 neutraal. Je stookt X kg hout per jaar, en je zorgt er ook voor dat er X kg aan hout groeit per jaar. Zo blijft je voorraad ook op peil.

Een iets ander verhaal wordt het natuurlijk als er kunstmest gebruikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethal
(jarig!)
CanonG1 schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 10:46:
[...]

Je leent geld aan de Windvogel, dus ook je inleg krijg je terug als je stopt. Je betaalt alleen éénmalig €50 bij inschrijving, die krijg je niet terug.

[...]

Ja, op de laatste ALV is besloten de uitkering te verhogen van 5% over 2007 naar 6% over 2008. Net zoals bij een spaarrekening kan de hoogte variëren. Maar met de stijgende energieprijzen (wat direct de inkomsten bepaalt) verwacht ik niet dat de uitkering snel zal dalen.

[...]

De meeste wasmachines kunnen dat niet vanzelf. Je kunt dan een hotfill-kastje plaatsen wat afhankelijk van het wasprogramma heet of koud water toevoert. Die kastjes zijn niet goedkoop (€250-300) en je moet een heetwaterleiding naar je wasmachine leggen

[...]

Vaatwassers zijn meestal makkelijker, voorzover ik weet kunnen de meesten zomaar op de heetwaterleiding aangesloten worden. Raadpleeg daarvoor wel de handleiding, in sommige vaatwassers zitten kuststof onderdelen die niet tegen heet water kunnen. In de handleiding van mijn vaatwasser staat specifiek vermeld dat het mogelijk is, maar dat het wordt afgeraden "omdat het wasresultaat minder goed zou kunnen zijn". Ik vraag me af hoe dat kan...
Is het niet mogelijk om een thermostaatkraan te gebruiken voor water van circa 40 graden? (water van 10 naar 40 graden opwarmen kost per wasbeurt 1,7 kWh) = circa €0,40 besparing per wasbeurt.
Of krijg je dan andere problemen zoals kalkaanslag enzo? (heb hier totaal geen idee van)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
En vergeet ook de vrachtwagens niet die met deze bomen heen en weer rijden.

-edit-

Dit was een reactie op de bomen/CO2/energiecentrale opmerking.

[ Voor 33% gewijzigd door JeroenH op 21-05-2008 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:10

Punkrocker

Mostly harmless

Gizz schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 10:11:
Maar voor de langere termijn is de windvogel natuurlijk een goede optie, al heb ik mij niet verdiept in eventuele extra risico's in zo'n belegging/lening ten opzichte van een spaarrekening.

[...]

En zaken als inleggeld dat je niet terug krijgt als je stopt. Is die 6% voor het eerst dit jaar?
Ik ben me ook een beetje aan het oriënteren hierin.
Ik ben geen gokker en beleggen is toch een beetje gokken...wil de risico's dus minimaliseren.

Is dit een door de belastingdienst erkend "groene belegging" ?

Als Zeeuw heb ik ook gekeken naar Zeeuwind ;)

Maar die site lijkt me niet erg actueel en dat schept geen vertrouwen. :/

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Punkrocker schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 11:21:
Dat weet ik niet... je zou ze een kunnen mailen hierover.
Stuur ze een mail, als daar ook traag of niet op gereageerd wordt is dat meestal tekenend voor hoe de organisatie gerund wordt. De Windvogel mailt meestal snel terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

CanonG1 schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 10:46:
[...]

Oeps, ik bedoelde inderdaad het inschrijfgeld :)

Maar hoe het nu precies werkt snap ik niet, want het is geen spaarrekening. Stel dat je €20.000 investeert, er wordt (samen met geld van anderen) een windmolen van gekocht en je wilt je geld terug.. waar halen ze dan €20.000 vandaan om je geld weer terug te krijgen? Dat geld zit immers in vastgoed.

En wat als er opeens meerdere mensen hun geld terug willen, gaan ze dan maar gewoon windmolens 2e hands verkopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ligt er natuurlijk ook aan hoe je warm water gebruikt in je huis.

ik zei een ketel van 1998.
deze ketel gaat nu jaarlijks meerkosten hebben, die zwaarder wegen dan de opbrengst van een spaarrekening waar het bedrag op staat voor een zonnecombi.

voorbeeld :
pre-2000 installatie : gas nu 100 euro per maand, over 4 jaar 200 euro (maandelijks)
spaargeld 5000 euro, rente 4%, 200 euro per jaar.

weg spaargeld, je neemt een nieuwe zonnecombi (5000 euro) en je vermijd 100 euro kosten (per maand) over 4 jaar.
en dan zet je het uitsparingsbedrag in een fonds zoals windvogel, zeeuwwind, etc,
1200 euro per jaar uitgespaard om nu te investeren.

do we follow me ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
De bestaande windturbines zijn niet 100% van het geld van de leden gekocht, ze zijn gedeeltelijk gefinancierd met geld van de bank (de Rabobank meen ik). Ik neem aan dat als mensen hun geld terug willen ze de lening bij de Rabobank kunnen vergroten. Ik heb er zelf niet veel geld inzitten (€150) dus ik verwacht niet dat ik ooit de behoefte heb het terug te halen, maar ik ken ook mensen die er €8000 in hebben zitten.

Ik vind het een interessante vraag, ik stuur ze een mail en ik laat weten wat ze terug berichten. Later meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Hoeveel gas en stroom kan je nu echt besparen met een zonneboiler? Zijn er hier mensen die daar ervaring mee hebben?

Op bijvoorbeeld de site van Beldezon wordt aangegeven dat je 200 m3 gas per jaar kan besparen. Ik vraag mij af of dit inclusief of exclusief besparing is met hotfills op de wasmachine en de vaatwasser. En hoeveel deze extra besparing is.

Ik heb overigens al een Remeha Avanta HR ketel van 2 jaar oud. En mijn gasverbruik is met ruim 1000kuub teruggegaan van ruimt 2300 kuub naar 1300 kuub.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Bij een zonneboiler is de opbrengst sterk afhankelijk van je verbruik. Als jij midden in de zomer drie weken op vakantie gaat en er dus geen heet water verbruikt wordt loop je een flink gedeelte van de opbrengst mis omdat een ZB allen produceert als het hete water ook daadwerkelijk verbruikt wordt.

Ik vermoed dat je opbrengst ook kunt vergroten als je het heetwaterverbruik - in elk geval op zonnige dagen - zoveel mogelijk naar de vroege avonduren verplaatst omdat het water in het voorraadvat dan het heetst is.

Ik heb geen flauw idee hoe ze die opbrengst berekenen, het is sterk afhankelijk van je verbruikssituatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
flitspaal.nl schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 13:59:

Ik heb overigens al een Remeha Avanta HR ketel van 2 jaar oud. En mijn gasverbruik is met ruim 1000kuub teruggegaan van ruimt 2300 kuub naar 1300 kuub.
:S Door alleen je ketel te vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-09 09:15
IJsbeer schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 14:31:
[...]

Is niet zo heel gek hoor, onze 18 jaar oude ketel is vorig jaar vervangen door de huismeesters voor een HR-exemplaar en ik kreeg zo'n 500 euro terug van Essent. 1 kuub kost ongever 60ct, dus dat is dan zo'n 800 kuub geweest.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ligt ook erg aan de oude ketel natuurlijk. Wij hebben nu één van de eerste HR-ketels (17 jaar oud), en de grootste besparing met een nieuwe ketel zal komen doordat de nieuwe ketel geen boilervat meer zal hebben. Nu wordt er continu 100 liter water op 60? graden gehouden voor het douchen 's ochtends.

Als onze oude ketel geen boilervat zou hebben, dan is de besparing natuurlijk een stuk minder. Maar voor halveringen van het gasgebruik moet je volgens mij wij een hele gare oude ketel hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CanonG1 schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 13:33:
De bestaande windturbines zijn niet 100% van het geld van de leden gekocht, ze zijn gedeeltelijk gefinancierd met geld van de bank (de Rabobank meen ik). Ik neem aan dat als mensen hun geld terug willen ze de lening bij de Rabobank kunnen vergroten. Ik heb er zelf niet veel geld inzitten (€150) dus ik verwacht niet dat ik ooit de behoefte heb het terug te halen, maar ik ken ook mensen die er €8000 in hebben zitten.

Ik vind het een interessante vraag, ik stuur ze een mail en ik laat weten wat ze terug berichten. Later meer.
Heb me laatst ingelezen :).

Lening komt van ASN Groenfonds (ASN Bank dus)
Geld terug willen kan, hoe dat precies in elkaar zit weet ik niet maar ik dacht (pin me er niet op vast) dat de ALV een stem hierin had hoe snel dit plaats vond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt00kirk
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:11
CanonG1 schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 13:33:

ben ook benieuwd ... 6% per jaar is erg lekker .... heb nog wel ergens een bedrag van 4 nullen staan waar best wat rente van mag komen. :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cpt00kirk schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 16:22:
[...]

ben ook benieuwd ... 6% per jaar is erg lekker .... heb nog wel ergens een bedrag van 4 nullen staan waar best wat rente van mag komen. :9~
ik zit daar ook naar te kijken inderdaad, heb zelf geen mogelijkheid om panelen te leggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Cpt00kirk schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 16:22:
Op € 90.000 krijg je bij 6% een jaarlijkse uitkering van € 5400... nice ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
CanonG1 schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 16:50:
[...]

Op € 90.000 krijg je bij 6% een jaarlijkse uitkering van € 5400... nice ;)
En daarvan dan steeds een stukje van je dak volleggen, hoe "groen" wil je het hebben ;)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

"De vaatwasser hotfill maken is bij ons niet zinvol omdat er twee verdiepingen tussen de ketel en de vaatwasser zit."

een vaatwasser spoelt met +/- 15 liter voor met zout, dat duurt ongeveer 4-5 minuten,
dan afpompen, en dan is de leiding nog heerlijk warm, en begint het wassen.
mijn 2 jaar oude siemens (met wassensor) doet op de zonneboiler nog maar 0,33Kwh per wasbeurt,
en was af fabriek al met warmwaterslang en geschikt.
ook het drogen is zo gepiept, hij spoelt na met warm water.
prima resultaat, en nooit problemen, al een jaar niet.
dit in tegenstelling tot slecht wasresultaat op koud water en 3,6 kwh voorheen in 2006.

de vermeden energiekosten en btw zijn hoger dan welke bancaire spaarvorm dan ook.
en dan dit : http://www.nietmetmijngeld.nl (brrrrrr oppassen waar je je geld neerzet zou ik zeggen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Gisteren op een meeting in Nieuwegein geweest, en daar wordt door mijn vorige werkgever nu concreet vaart gemaakt aan virtualisatie, met als doelen: verminderen energieverbruik/CO2 en computerruimtes (met airco) (en natuurlijk flexibeler qua omgevingen-beheer/exploitatie).

Toch een leuk nieuwtje, wat hopelijk een grootschalig vervolg krijgt (=realisatie....).
Zeker met een test-straat of 100+ aan omgevingen is dat aanzienlijk "besparen" :)
Een kleine stap vooruit van een financiele instelling zeg maar!

Zonneboiler is ook bij mij nog "in the picture", maar ik verbruik al vrij weinig water, gebruik regenwater voor de auto te wassen en de tuin te beregenen.
en qua gasverbruik, zou het nog wel wat tikkie verbeterd kunnen worden, helaas: ook hier geldt dat ik in mijn uppie moeilijk (momenteel) rendement kan halen in mijn huishouden :(

Plus-punt is wel dat de PV_installatie rijkelijk overcapaciteit heeft voor mijn woning...
:+

[ Voor 5% gewijzigd door NielsTn op 21-05-2008 18:54 . Reden: PV aanvulling :) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
  • Laatst online: 07-07 16:42
Verwijderd schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 17:51:
en dan dit : http://www.nietmetmijngeld.nl (brrrrrr oppassen waar je je geld neerzet zou ik zeggen)
Zijn er mensen met ervaring met de betaalrekening van triodos? Zit nu bij de ABN-AMRO en het is dus hoog tijd om een andere bank te zoeken. Voelt triodos een beetje degelijk aan?

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Is het niet mogelijk om een thermostaatkraan te gebruiken voor water van circa 40 graden? (water van 10 naar 40 graden opwarmen kost per wasbeurt 1,7 kWh)

ik gebruik hiervoor een klein duco mixkraantje, gewoon afgeregeld op 39,5c,
kost 35 euro oid, op zowel wasmachine als afwasmachine.
zaak is wel dat de machines sensor based zijn, dwz ze moeten het warme water snappen, en dan dus niets doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als ik wat over triodos zou zeggen is het reclame, maar de ervaringen zijn erg positief,
ik kan zelfs niets negatiefs noemen.....ik kom van abn amro ook ja....drama duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

IJsbeer schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 14:31:
[...]

Niet helemaal.

De ketel is vervangen ( was een oude Fasto van 15 jaar oud ). Plus dat we ook twee nieuwe radiatoren in de woonkamer hebben gekregen.

En daarmee is ons verbruik dus inderdaad 1000 kuub naar beneden gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Aangezien we hier (weer) in het electronica forum zitten, lijkt me deze vraag ook wel ontopic ;)

Heeft iemand een blockschema of nog mooier een compleet schema van een solar-grid-inverter?
Ik ben namelijk best wel benieuwd hoe die dingen precies intern werken.
Het mooiste lijkt mij dat je de netspanning redelijke constant met een bepaalde factor probeert te verhogen, oftewel een laagspanning-sinus optelt bij de netspanning, maar geen idee hoe je dat een beetje veilig doet met galvanische scheiding enz. Een oplossing zou natuurlijk zijn om een hoogfrequent signaal op het net te zetten, maar dat lijkt me ook niet echt wenselijk ivm storingen.

Dit blockschema van TI vind ik wat te karig en de meeste andere sites hebben het over patent-beschrijvingen of zijn van die link-sites met hoge google-score maar weinig inhoud.
Afbeeldingslocatie: http://focus.ti.com/graphics/blockdiagram/blockdiagram_images/6139.gif

offtopic:
[quote]flitspaal.nl schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 21:43:
[...]
De ketel is vervangen ( was een oude Fasto van 15 jaar oud ). [...][/quote]
Cool, Fasto-ketels komen uit het dorp waar ik ben opgegroeid, Buinen :)

[ Voor 16% gewijzigd door TD-er op 21-05-2008 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:22
Punkrocker schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 11:21:
[...]

Ik ben me ook een beetje aan het oriënteren hierin.
Ik ben geen gokker en beleggen is toch een beetje gokken...wil de risico's dus minimaliseren.

Als Zeeuw heb ik ook gekeken naar Zeeuwind ;)

Ik ben lid van zeeuwind én de windvogel, en persoonlijk geeft zeeuwind mij meer vertrouwen. Een aantal zeeuwse gemeenten hebben geinvesteerd in zeeuwind. Ze hebben meer molens, en er wordt onderzoek gedaan naar andere alternatieven. Zo staat er nu een proefproject te draaien met kleine molentjes, dat is een samenwerkingsverband met oa eneco.
Verder heeft zeeuwind acties voor leden. De rente is iets lager, maar de basis meer solide.
Groot verschil overigens, was dat zeeuwind aangaf vanwege wettelijke bepalingen voor verenigingen pas na een half jaar lidmaatschap leningen van leden aan te mogen gaan. Daar heb ik de windvogel nooit over gehoord. Beide clubs reageren accuraat op vragen per mail in elk geval. Op mijn vraag over belastingvrijstelling kreeg ik dezelfde dag de onderstaande antwoorden, waarbij de windvogel zich op het voordeel van de vereniging richt, en zeeuwind op het financiele plaatje voor de leden:

Windvogel:
Een lening aan De Windvogel kwalificeert zich als een tegoed op een spaarrekening, met dien verstande, dat gelukkig de laatste jaren de rente wat hoger is op de leningen van De Windvogel.
Daarom is eigenlijk een fiscale tegemoetkoming niet meer nodig. Bovendien toont de rentevergoeding die wij de afgelopen jaren hebben kunnen geven aan, dat investeren in duurzame energie goed kan lonen.
Indirect profiteren wij wel van een fiscaal voordeeltje: Omdat beleggers in het groenfonds waar wij onze hypothecaire leningen hebben afgesloten wel profiteren van de vrijstelling in box 3 en de extra heffingskorting, kon ons een goedkopere lening worden aangeboden.
Zeeuwind:
Leningen van leden aan Zeeuwind vallen jammer genoeg niet onder de groengbeleggingen en komen dus niet in aanmerking voor belastingvrijstelling.
Voor groenfondsen is een vergunning van de Nederlandse Bank vereist en dit is voorbehouden aan financiële instellingen zoals banken en verzekeringsmaatschappijen.
De gezamenlijke windcoöperaties hebben bij voormalig staatsecretaris van financiën Vermeend vergeefs gepleit om de leningen van leden aan te merken als groenbelegging

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parody
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Ben net even aan het kijken geweest op de site http://www.mijnapparaten.nl/. Daar kun je de gebruiksaanwijzingen vinden van AEG, Electrolux, Zanussi, Marijnen, Frigidaire en Zanker apparaten, waaronder ook afwasmachines. Onze AEG lust water van max 60 graden, dus misschien moet ik eens kijken of er in dit met leidingen gevulde huis nog een mooie in de buurt ligt... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt00kirk
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:11
:D .... je investering wordt sneller terug verdient dan je dacht...

http://www.nu.nl/news/157...rekening_gaat_omhoog.html
Energierekening gaat omhoog
Uitgegeven: 22 mei 2008 07:26

AMSTERDAM - De energierekening van bijna alle Nederlanders gaat per 1 juli omhoog. Nuon en Essent, de twee grootste energieaanbieders van Nederland, verhogen hun prijzen, zo maakten zij woensdag bekend.
Inertia Stock

Nuon-klanten zullen hun rekening met gemiddeld 10 euro per maand omhoog zien gaan, Essent-klanten zullen gemiddeld 11 euro per maand meer kwijt zijn. De dure olie dwingt de bedrijven de prijzen voor gas en elektriciteit te verhogen.

Olieprijs

De recordhoge olieprijs, die de 130 dollar per vat al voorbijging, werkt door in de prijs voor gas. Die is namelijk aan de olieprijs gekoppeld. Indirect werkt de prijsstijging ook door in de prijs van de geproduceerde elektriciteit.

Uitgesplitst gaat bij Nuon het variabele tarief voor gas met 15 procent omhoog en het variabele elektriciteitstarief met 3 procent. Bij Essent stijgt het variabele elektriciteitstarief met 6 procent.

Nuon past het termijnbedrag van veel klanten aan. Het concern verwacht dat mensen door de dure energie vaker zullen kiezen voor het vastzetten van de energieprijs en meer zullen gaan letten op onnodig energieverbruik.

Groene stroom

Klanten van Essent kunnen tot 1 januari 2010 groene stroom krijgen voor dezelfde prijs als gewone stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-07 20:16
Zou het nog steeds rendabel zijn om de vaatwasser/wasmachine aan te sluiten op een combi-ketel met een 1ltr. voorraadvat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethal
(jarig!)
Cpt00kirk schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 08:13:
:D .... je investering wordt sneller terug verdient dan je dacht...

http://www.nu.nl/news/157...rekening_gaat_omhoog.html

[...]
Olieprijzen werden gister verhandeld voor 139 dollar per vat, voor lang termijn contract in 2016.
Dat is alweer 7 % hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hoe hoger de energieprijzen hoe hoger de terugleververgoeding voor je pv zonder sde(!).
hoe minder gas je verbruikt met een zonneboiler of warmtepomp, deste lager je gasrekening.

bij een verbruik van 5m3 gas en -68kwh stroom is mijn energierekening mei 2008 dus
(+3,40) - (-15,64) = -12,24 euro terug. (stroom salderen tegen gas)
het verschil tussen betalen met verhoging, en niet betalen geen verhoging, en terugkrijgen is dus het verschil tussen
-1 en +1 + ?% en dat is 2.?%
de zonneboiler verzamelt warmte met een 18 watt collectorpomp, het kost mij 3 uur a 18Wh om 200 liter water op 80c te krijgen.
het gevoel wat dit geeft is identiek aan je eerste pc of je eerste auto.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2008 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Gizz schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 14:52:
Ligt ook erg aan de oude ketel natuurlijk. Wij hebben nu één van de eerste HR-ketels (17 jaar oud), en de grootste besparing met een nieuwe ketel zal komen doordat de nieuwe ketel geen boilervat meer zal hebben. Nu wordt er continu 100 liter water op 60? graden gehouden voor het douchen 's ochtends.

Als onze oude ketel geen boilervat zou hebben, dan is de besparing natuurlijk een stuk minder. Maar voor halveringen van het gasgebruik moet je volgens mij wij een hele gare oude ketel hebben :)
Waar zit zo'n boiler? Is dat iets wat buiten de ketel zit? Of meer alla het expansievat erbuiten?

Onze VR ketel is zo'n 14 jaar oud, en als me dat zoveel kan gaan schelen....
(en dan het liefst icm zonneboiler, moet ideaal zijn met vloerverwarming)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
IJsbeer schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 10:46:
[...]

(en dan het liefst icm zonneboiler, moet ideaal zijn met vloerverwarming)
Een zonneboiler lijkt me eigenlijk alleen maar voordeel te geven bij zaken waar je een relatief korte tijd warm water nodig hebt, zoals vaatwasser, wasmachine en douchen.
Wanneer een vloerverwarming nodig is, zul je niet heel veel winst hebben van een zonneboiler gok ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
TD-er schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 10:50:
Wanneer een vloerverwarming nodig is, zul je niet heel veel winst hebben van een zonneboiler gok ik zo.
Al was het maar omdat de grootste warmtevraag plaatsvind op tijden dat de zon maar weinig energie levert (winter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Nou, die lage temperatuur systemen voor vloerverwarming incl een zonneboiler.
Zal toch aanzienlijk schelen of je HR ketel water van 20-30 graden op temperatuur moet brengen of water van 4 graden lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
  • Laatst online: 07-07 16:42
Toch wordt her en der wel gezegd dat vloerverwarming icm zonneboiler een goede combinatie is... CV-water hoeft minder naverwarmd te worden door zonneboiler, en aangezien vloerverwarming aan 35 graden aanvoer voldoende heeft.

Maar ik ben er zelf ook nog niet uit voor ons nieuwe huis. We willen onze overwaarde gaan investeren in een lagere energierekening, minder co2 uitstoot en bovendien een aardige zelfvoorzieningsgraad. Waar ik nu aan denk:

- 2000 wp zonnepanelen (wsl sde, maar respect voor diegene die het zonder doen)
- zonneboiler voor warmwater en voor cv (collector ?m2, boiler ?liter)
- daalderop combinair voor naverwarming, met ingebouwde warmtepomp die gebruik maakt van via ventilatiesysteem afgevoerde warme lucht. 2 gescheiden cv-circuits: een voor begane grond (vloerverw: 35/25 regime) en een voor de rest (standaard regime). Ervaringen??
- vaatwassen plus wasmachine hotfill maken (thx voor de tips!)
- letten op isolatie bij aankomende verbouwing

Het is een huis uit 1983, west/oost gericht, dak 45 graden helling. Ik ben me rot aan het orienteren, maar al jullie hulp is natuurlijk van harte welkom!

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonneschijn
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 29-08 13:34
flitspaal.nl schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 13:59:
Hoeveel gas en stroom kan je nu echt besparen met een zonneboiler? Zijn er hier mensen die daar ervaring mee hebben?

Op bijvoorbeeld de site van Beldezon wordt aangegeven dat je 200 m3 gas per jaar kan besparen. Ik vraag mij af of dit inclusief of exclusief besparing is met hotfills op de wasmachine en de vaatwasser. En hoeveel deze extra besparing is.

Wij hebben een zonneboiler waarmee je 200 tot 250 m3 gas per jaar kunt besparen, als je al het warme water verbruikt. Helaas is de besparing het eerste jaar maar ongeveer 600 kWh geweest, wat ongeveer gelijk is aan 68 m3 gas.
De orientatie van de collector is niet optimaal, zuid-west. Verder is de combinatie met de Nefit HR ketel niet optimaal, omdat in deze ketel een 15 liter boiler vat zit dat dmv gas op temperatuur wordt gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik geloof dat vloerverwarming (en muurverwarming) een gesloten systeem is, net als CV met radiatoren. Dat betekent dat het water met ongeveer 35° C aangevoerd wordt en aan lagere temperatuur teruggevoerd (geen idee van deze temperatuur, bij radiatoren is dat typisch 25% lagere temperatuur dan aangevoerd water, dus mss zo'n 25° C?). Een zonneboiler kan dan m.i. wel gebruikt worden met een warmtewisselaar om het teruggevoerde water zo warm mogelijk te krijgen (terug zo dicht mogelijk tegen 35 °C) vooraleer bijverwarmd te worden door de ketel. Ik denk dus wel dat hier vrij veel winst te behalen valt (wel groot collector opp nodig), vooral dan in de tussenseizoenen. In de koudste 2-3 maanden (die wellicht instaat voor 50-60% van je verwarmingskosten) gaat de boiler je niet veel kunnen helpen.

Maar uiteindelijk is het wel een relatief goede investering lijkt me, zonder veel meerkosten, om meer verwarmingskosten uit te sparen. In de tussenseizoenen kan dat snel oplopen (maanden oktober-november-maart-april).
Pagina: 1 ... 3 ... 10 Laatste

Dit topic is gesloten.