<<Begin volgend jaar wil ik er dan nog 5 bij plaatsen (als dat past qua breedte). Komt het totaal op ongeveer 1950 hopenlijk>>
pas op dan moet je daarvoor ook weer apart sde aanvragen met een aparte meter....
wat ? ja wat, dit is nederland...
als je de kosten van een 2e opbrengst meter afzet per kwh gooi je zo 2 maanden stroom weg.
je kunt beter meteen de hele set plaatsen en sde aanvragen.
de grootste stroombespaarder is de zonneboiler, ik verwacht er helemaal geen subsidie op,
je energierekening is voor 75% namelijk gewoon gas.
wil je besparen begin dan met warmte (gas)
dan daarna de grootverbruikers op de zonneboier, (was/afwas)
dan gaat je stroomverbruik dalen.
als je dan 30% van je stroom laat dalen door de zonneboiler wek je van de resterende 70% de helft zelf op. verder besparen op een a+ koelkast wasmachine etc kan voor een opvolgende besparing zorgen van een restfaktuur energie van ongeveer 30 tot 50 euro per maand, 10 jaar lang.
blijven besparen en opwekken is de grootste spaarder die er is, ik noem hier expres de terugverdientijd niet.
ik heb ten opzichte van mijn oude vr ketel uit 1994, mijn zonneboiler in 1 jaar terugverdient (!!)
van 2240m3/2006 naar 304m3/2007)
1 m3 = 0,68 euro
de hamvraag : waarom zou je deze maand op gas douchen als dat gratis kan ?
vooral mensen met een meer dan 10 jaar oude ketel moeten eens snel gaan rekenen, en koop je toch een hr ketel, zorg dan dat het gaskeur NZ logo erop staat,
kan je er altijd later nog een zonneboiler/collector bij laten plaatsen.
de dollar is gaan stijgen vorige week, de compensatie van de dalende dollar voor ons allemaal bij stijgende energieprijs lijkt gestopt, ik vermoed dat het nu echt serieus gaat worden.
ik zag van de week in belgie al een litertje diesel voor 1,42 euro,
een litertje euro95 koste dat in januari nog, nu is de diesel al op dat niveau.
[
Voor 9% gewijzigd door
Verwijderd op 15-05-2008 11:29
]