@Niwia
Ik heb geinvesteerd in beide, PV en boiler.
Daar heb ik helemaal geen spijt van.
Gezien de investering is een zonneboiler goedkoper.
De opbrengst is wel sterk afhankelijk van je verbruik en ook wat lastig te meten.
Het komt bij mij neer op tussen de 0,5 en 1 Kuub gas per dag.
In geld is dit ongeveer gelijk aan de besparing / opbrengst van mijn 2375Wp PV.
Maar de boiler heeft ongeveer 1500 Euro gekost, de PV was 12.300 Euro.
Dat is ongeveer 9 keer zo veel. De boiler zal dan ongeveer 9 keer zo snel zijn terugverdiend.
En omdat ik de installatie zelf heb gedaan, had ik nog fors meer besparing.
De meeste moderne ketels zijn geschikt (of eenvoudig aan te passen) voor naverwarming van zonneboiler. Hiervoor staat er een keur NZ op een toestel. Belangrijkste onderdeel is een stromingsschakelaar. Die moet voor warmwater geschikt zijn.
En een hotfill boiler vullen met zonneboilerwater is ook prima rendabel. (Ik durf het zelfs een gezonde compromisse tussen comfort en duurzaamheid te noemen
)
Ik heb geinvesteerd in beide, PV en boiler.
Daar heb ik helemaal geen spijt van.

Gezien de investering is een zonneboiler goedkoper.
De opbrengst is wel sterk afhankelijk van je verbruik en ook wat lastig te meten.
Het komt bij mij neer op tussen de 0,5 en 1 Kuub gas per dag.
In geld is dit ongeveer gelijk aan de besparing / opbrengst van mijn 2375Wp PV.
Maar de boiler heeft ongeveer 1500 Euro gekost, de PV was 12.300 Euro.
Dat is ongeveer 9 keer zo veel. De boiler zal dan ongeveer 9 keer zo snel zijn terugverdiend.
En omdat ik de installatie zelf heb gedaan, had ik nog fors meer besparing.
De meeste moderne ketels zijn geschikt (of eenvoudig aan te passen) voor naverwarming van zonneboiler. Hiervoor staat er een keur NZ op een toestel. Belangrijkste onderdeel is een stromingsschakelaar. Die moet voor warmwater geschikt zijn.
En een hotfill boiler vullen met zonneboilerwater is ook prima rendabel. (Ik durf het zelfs een gezonde compromisse tussen comfort en duurzaamheid te noemen
Guus Assmann