Duurzame Energie deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 10 Laatste
Acties:
  • 60.646 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
@Niwia
Ik heb geinvesteerd in beide, PV en boiler.
Daar heb ik helemaal geen spijt van. O-)
Gezien de investering is een zonneboiler goedkoper.
De opbrengst is wel sterk afhankelijk van je verbruik en ook wat lastig te meten.
Het komt bij mij neer op tussen de 0,5 en 1 Kuub gas per dag.
In geld is dit ongeveer gelijk aan de besparing / opbrengst van mijn 2375Wp PV.
Maar de boiler heeft ongeveer 1500 Euro gekost, de PV was 12.300 Euro.
Dat is ongeveer 9 keer zo veel. De boiler zal dan ongeveer 9 keer zo snel zijn terugverdiend.
En omdat ik de installatie zelf heb gedaan, had ik nog fors meer besparing.

De meeste moderne ketels zijn geschikt (of eenvoudig aan te passen) voor naverwarming van zonneboiler. Hiervoor staat er een keur NZ op een toestel. Belangrijkste onderdeel is een stromingsschakelaar. Die moet voor warmwater geschikt zijn.
En een hotfill boiler vullen met zonneboilerwater is ook prima rendabel. (Ik durf het zelfs een gezonde compromisse tussen comfort en duurzaamheid te noemen :*) )

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

CanonG1 schreef op dinsdag 29 april 2008 @ 11:15:
[...]

Ik zeg doen! Dikke HVDC-leiding naar Europa en klaar zijn we. Het levert ons duurzame en goedkope elektriciteit op en Afrika geld en stabiliteit. Probleem is natuurlijk dat de eerste inverstering erg groot is, en dat door het huidige gebrek aan stabiliteit daar de neiging om dergelijke investeringen te doen niet echt groot zal zijn. Bedrijven als Gezen timmeren hard aan de weg om dit soort dingen van de grond te krijgen.
Was het maar zo "simpel", beste CanonG1...

... dan mag jij meteen die prachtig geïnstalleerde paneeltjes van je dak laten rukken en je aan extra vastrechtkosten voor die leuke DC kabeltjes gaan betalen dat je scheel ziet...

Energie = Macht = Geld = PO-LI-TIEK

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Lethal schreef op dinsdag 29 april 2008 @ 11:32:
In plaats van Saoudi Arabie en Irak afhankelijk worden van Algerije en Tunesie :+

Ik zeg, we gaan met sprongen vooruit!
Dan zet je ze toch in de Arabische woestijn. Olie raakt op, zonne-energie neemt toe. Resultaat is dat de afhankelijkheid gelijk blijft :+

[ Voor 45% gewijzigd door Techneut op 29-04-2008 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-07 21:21
zonnigtype schreef op dinsdag 29 april 2008 @ 17:03:
[...]

Was het maar zo "simpel", beste CanonG1...

... dan mag jij meteen die prachtig geïnstalleerde paneeltjes van je dak laten rukken en je aan extra vastrechtkosten voor die leuke DC kabeltjes gaan betalen dat je scheel ziet...

Energie = Macht = Geld = PO-LI-TIEK
Zonnigtype: wanneer komen de bumperstickers hiervan beschikbaar ;)
_/-\o_

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Techneut schreef op dinsdag 29 april 2008 @ 17:45:
[...]

Dan zet je ze toch in de Arabische woestijn. Olie raakt op, zonne-energie neemt toe. Resultaat is dat de afhankelijkheid gelijk blijft :+
Yup. De Arabieren hebben nog veel slimmere methodes gevonden om rijk(er) te worden of rijk te blijven: ze zijn fors hun eigen olieproductie in energieverslindende industrieën aan het steken om producten te maken waar "wij" van (zijn gaan) soppen. Aluminium, staal, hoogwaardige technologie, ze gaan hun eigen CSP centrales bouwen, siliciumfabriekje erbij voor (uweetwel), dat soort grut. Allemaal gevoed met bloedeigen olie (en gas) productie.

Zo hebben ze volslagen legitieme redenen om hun export van olie kunstmatig "laag" te houden (danwel niet al te veel te verhogen), zodat die lekker sappige olieprijs mooi op niveau blijft.

En ondertussen gaan ze zonne-energie technologieën met hun eigen fossieltjes uit de woestijnbodem trekken.

OK, niet het "gewenste" scenario, wellicht, maar wel een grappig scenario (voor wie van "zwarte" humor houdt). Jeroen van der Veer (Shell) lacht voorlopig lekker mee. Voor de zoveelste maal op rij een record kwartaalwinst (6,9 miljard vorig jaar, nu 7,8 miljard). Balkie kwam bijna klaar toen hij dat hoorde, maar ja, hij hoeft waarschijnlijk geen hoge energienota te betalen en laat zich rondrijden op die dure benzine van de inkomsten van (ex Shell) Minister Bos van Financiën... (NOS Journaal zojuist)

Laat die Yankees maar zweten en, op iets minder erg niveau de Europeanen. Straks tomaten gekweekt in de outskirts van Mekka op de armetierige 'ollandse poldertafel (de eigen kassen zijn dan onbetaalbaar geworden aan de aan de olieprijs gekoppelde gasstook) en pepâhdure, over vele duizenden km. aangevoerde elektra gemaakt uit van oliegeld opgebouwde CSP megacentrales?

't is maar een scenario... :?

@NielsTn:
Zonnigtype: wanneer komen de bumperstickers hiervan beschikbaar ;)
_/-\o_
Je bedoelt neem ik aan stickers voor op het spatbord van de Biohummer®???

:>

[ Voor 6% gewijzigd door zonnigtype op 29-04-2008 20:52 ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-02 16:38

Cheese_man

Waarom kiezen?

En toch he over dat oliegebeuren....wellicht niet helemaal ontopic...

Ik krijg bijna het gevoel dat er nogal wat strategische politiek wordt bedreven achter de schermen. Op het nieuws was te horen dat het winnen van olie uit teerzand vanaf ongeveer 60 dollar per vat rendabel zou zijn. Daarnaast denk ik gewoon dat de OPEC niet eens het vermogen heeft het productieniveau op te voeren. Of wellicht niet mogen zodat de Amerikanen (en Canadezen natuurlijks) die prut uit het zand kunnen halen zodat ze niet te afhankelijk worden van Rusland. Ondertussen mogen de Arabiertjes lekker geld verdienen door de hoge prijs. Wie weet :)

reserveringshouder Tesla Model 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Misschien is hier al eens over nagedacht, maar stel dat dat plan van een gigantische electrische productie in een (sub)tropishe woestijn zo langzamerhand gestalte krijgt, zelfs op heel grote schaal. Heeft iemand hier wel enig besef van hoe groot de transportcapaciteit dan wel moet zijn? Tientallen loeidikke kabels b.v.
Productie o.k., maar zou zo'n transport naar b.v. heel Europa wel realiseerbaar zijn?

Productie voor de hele wereld, zoals in dat duitstalig artikel staat, zal niet niet aan de orde zijn, het continent Amerika heeft nl. zelf z’n tropische gebieden wel. Het zelfde geldt ook voor Azië en Australië.
Maar dan nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-07 19:44
Het lijkt mij dat je dan alternatieve transport-mechanismen moet gaan gebruiken.
Stroom over zulke afstanden transporteren geeft idioot grote verliezen en gezien de prijsstijgingen van grondstoffen lijkt me koperdraad door dergelijke gebieden niet echt wenselijk.
Maar puur gelet op de verliezen, is het dan niet interessanter om de mindere opbrengsten op hogere breedtegraden voor lief te nemen en het wat lokaler op te wekken?

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Dat is precies wat ik bedoel. Maar misschien heeft deze of gene hier heel creatieve ideeën over?
Zelf zou ik m'n gedachten dan b.v. in de richting van grootschalige productie van waterstof laten gaan. Dan is transport kwetsbaar, maar wel te realiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-07 19:59

mux

99% efficient!

Nou, zo groot zijn de verliezen over een HVDC kabel dan ook niet hoor... zullen we er een rekensommetje op loslaten?

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

ssj3gohan schreef op dinsdag 29 april 2008 @ 23:10:
Nou, zo groot zijn de verliezen over een HVDC kabel dan ook niet hoor... zullen we er een rekensommetje op loslaten?
Die heeft Evert (du Marchie van Voorthuysen) vast wel voor je klaarliggen, hoor...
Dr. E.H. du Marchie van Voorthuysen

SOLAQ BV (www.solaq.biz )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
ssj3gohan schreef op dinsdag 29 april 2008 @ 23:10:
Ook niet als je het over vermogens hebt die een deel van een continent moeten voeden?
en over intercontinentale-afstanden?

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 108023

De verliezen van een HVDC kabel zijn ca 3% per 1000 km. Maar het is natuurlijk gewoon een weerstand, hoe meer stroom, hoe meer vermogen hij dissipeert, P=I*I*R
Zie wikipedia Wikipedia: High-voltage direct current
En natuurlijk bepaalt de netbeheerder hoe hij de kabel gebruikt en belast.

Overigens denk ik dat decentrale opweking veel handiger is. In het blad "stromen" stond een overzicht van enkele nederlanders, van politici, ecn tot duurzame opwekkers
Iedereen was het er over eens dat opslag van DE technisch niet nodig is.
Alleen de man van Eneco vond het wel nuttig, maar dan om te voorkomen dat windstroom gratis wordt op de spotmarkt, als het veel waait en de vraag is laag, zoals in de nacht.
Dat gebeurt nu ook al. ook met kernstroom overigens.
Dat windstroom bij tijden niets opbrengt is natuurlijk slecht voor het rendement van de duurzame onderneming, en dat is verkeerd. Dan kun je beter een opslag mogelijkheid hebben, zodat je je stroom niet gratis hoeft te dumpen maar even bewaart voor overdag.
Zo regelt de Opec ook de huidige hoge olieprijs. Dat heeft niets met peakoil te maken.
Peak Oil bestaat wel degelijk, NU, maar is slechts een excuus voor de Opec.

Helaas is thuis-opslag nog wat duur.
Toch zijn er al berekeningen dat een flink pakket accus rendabel is in te zetten voor peakshaving.
Bijvoorbeeld ca 300 elektrische auto's die samen aan het net hangen met hun accu. En waarbij de lader op afstand wordt uitgeschakeld, als er even een piekvraag is.
Zo kunnen die 300 elektrische autoeigenaren in 5 jaar hun accu terugverdienen, als ze samen een afspraak maken met het energie ebdrijf.
En de domme "slimme" meter de nu de bedoeling is, geblokkeerd word, want die staat dat niet toe.
Er is juist en veel slimmere meter nodig, die juist wel in het voordeel van consumenten werkt.

[ Voor 73% gewijzigd door Anoniem: 108023 op 30-04-2008 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Voorlopig is het nog maar brainstormen, van serieuze plannen is volgens mij nog geen sprake. Maar goed, stel dat het geleidelijk op gang komt. Even om een indruk te krijgen waarover we praten. In het duitstalige artikel waar naar wordt verwezen staat
......Dem gegenüber stehen 4000 Terawattstunden. So viel Strom braucht Europa in diesem Jahr........
Een klein rekensommetje, dat is dus een gemiddeld vermogen van ruim 456 GW. De dag- en nachtbelastingskromme is verre van een rechte lijn, dus gedurende bepaalde delen van de dag is dat vermogen nog veel hoger.
Dat vermogen duw je nooit door één kabel en ook niet door een paar, daar zul je inclusief de redundatie vele tientallen voor nodig hebben. Dit nog afgezien van de nogal uiteenliggende bestemmingen die dat eveneens zullen vereisen. Ik doe geen uitspraak, maar heb wel mijn twijfels over de haalbaarheid van electrisch transport.
Maar misschien zou inderdaad de keus kunnen vallen op grootschalige waterstofproductie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:57
Techneut schreef op woensdag 30 april 2008 @ 21:44:
Dat vermogen duw je nooit door één kabel en ook niet door een paar, daar zul je inclusief de redundatie vele tientallen voor nodig hebben. Dit nog afgezien van de nogal uiteenliggende bestemmingen die dat eveneens zullen vereisen. Ik doe geen uitspraak, maar heb wel mijn twijfels over de haalbaarheid van electrisch transport.
En toch is transport van elektriciteit over langere afstand al niet zo bijzonder meer, van Noorwegen naar Nederland lopen ook wat HVDC-kabels zodat de beide landen hydro - en fossiele elektriciteit kunnen uitwisselen. Toegegeven, de afstanden zijn nog niet zo groot als Europa <-> Afrika, en de vermogens zijn nog relatief laag (600MW geloof ik?) maar de technologie bestaat nog niet zo lang en daar zit vast nog veel ontwikkeling in. De minimumtemperatuur van supergeleidende materialen blijft ook maar stijgen, wie weet wat daarmee over een paar jaar mogelijk is.
Maar misschien zou inderdaad de keus kunnen vallen op grootschalige waterstofproductie?
Het is alleen zo jammer dat je daarmee zo'n groot deel van de energie weggooit, nog afgezien van de andere nadelen van waterstof. Ook waterstof zul je moeten vervoeren, hetzij per pijpleiding, hetzij per schip en dat kost ook allemaal energie, misschien nog wel meer dan bij het transport van elektriciteit.

Tussen al het grootschalige geweld zijn mijn bescheiden paneeltjes ook weer begonnen met produceren, en dat doet leuke dingen met onze meterstand:

Afbeeldingslocatie: http://www.solarwebsite.nl/nieuws/img/20080501meterstand.png

In slechts negen dagen tijd hebben de panelen ruim de helft (58%) van ons verbruik over april geproduceerd. Dat belooft wat voor de zomer 8)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Over grootschalig transport van elektriciteit. Laten we niet vergeten dat er in de EU al een uitgebreid netwerk is. Tussen landen kan het nog verbeterd worden, maar het is er al.
En op dat huidige EU netwerk, is de stromings richting overwegend van Noord naar Zuid.
Dus laat ze daar maar CSP en heel erg grote PV installaties bouwen, en laat ze in Spanje Portugal maar giga windparken bouwen, ook met ons geld. Dan komt uiteindelijk die huidige elektriciteits stroom van noord naar zuid meer in evenwicht.
Dan wordt het tijd voor extra kabels, en dan is het economisch nut ook groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Anoniem: 108023 schreef op donderdag 01 mei 2008 @ 11:52:
Over grootschalig transport van elektriciteit. Laten we niet vergeten dat er in de EU al een uitgebreid netwerk is. Tussen landen kan het nog verbeterd worden, maar het is er al.
En op dat huidige EU netwerk, is de stromings richting overwegend van Noord naar Zuid.......
Dat is volledig waar. Maar dat bestaande net is berekend op verdeling over de verschillende delen van de landen, en niet op de totale behoefte van één of meer landen. De bestaande koppeling tussen b.v. Spanje en Frankrijk is niet berekend op de totale behoefte van één van beide, laat staan dat b.v. de hele Benelux er terloops ook nog even bij moet, om van verder transport nog maar te zwijgen. Een zuid-noord verbinding zal ook vooral in het begin een ontzaggelijk grote capaciteit moeten hebben.
Ik vermoed al met al dat bij serieuze plannen t.z.t. toch gedacht zal worden aan heel veel concentraties. Is ook minder kwetsbaar, men doet tenslotte niet alle broze eieren in één mandje. En ook Zuid Frankrijk, Spanje, Griekenland en Turkije zijn gezegend met een heel krachtige zonnestand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ook voor de kabels tussen frankrijk en spanje geldt dat die vooral kernstroom van Frankrijk naar Spanje vervoeren.
Pas als er in Spanje zo veel duurzame stroom wordt opgewekt, dat de fransen dat niet meer kunnen blokkeren met hun gratis kernstroom, dan pas zullen die kabels ook stroom van zuid naar noord gaan vervoeren.
En als ze dan te klein worden, dan is het tijd voor extra kabels.

Door veel meer decentrale opwekking ook hier, zal het netwerk iets minder zwaar belast worden. Dat willen de netbeheerders niet weten, maar het gaat toch gebeuren.
Zo heeft de belgische Volvo vrachtwagen fabriek, de netwerkkosten sterk kunnen reduceren.
Ze hebben de fabriek zuiniger gemaakt, 4 grote windmolens gebouwd, en een nieuw stroom contract afgesloten. Onderdeel daarvan is dat alleen al door het veel lagere gebruik van het netwerk, de rekening met 25% naar beneden kon.
Dat is in Belgie gelukt. Hier in Nederland hebben wij nog te maken met het netbeheerders monopolie.
Alleen door in grote groepen samen te werken is dat ook hier te realiseren.
het kan helpen als je het meldt op het blog van EU commissaris voor energie Piebalgs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Dat is allemaal goed en wel, voor een deel ook wel waar, maar het is een heel ander verhaal. Vraag was of die ene veronderstelde concentratie in de Sahara z'n duizelingwekkende hoeveelheid energie wel electrisch zal weten te transporteren naar het noorden. Daarvoor voorzien de huidige verbindingen tussen Spanje en Frankrijk (maar ook elders) maar voor een héél klein beetje Dan kom je toch wat je zelf ook al noemt op decentrale opwekking. En dat willen de netbeheerders echt wel weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Techneut schreef op donderdag 01 mei 2008 @ 14:15:
Dan kom je toch wat je zelf ook al noemt op decentrale opwekking. En dat willen de netbeheerders echt wel weten.
Natuurlijk willen de netbeheerders weten wat er decentraal wordt opgewekt,kom niet aanhun monopolie. De "netbeheerders" zijn de voormalige centrale eigenaren. Vroeger was dat een en hetzelfde bedrijf. Nu ook nog in de hoofden van de betrokkenen.
De netbeheerers werken alleen maar voor de grote centrales, zie het gedoe in het Westland, waar WKK tuinders hun stroom niet kwijt kunnen.
Ook Duitsland gebeurd dit, waar jaarlijks 20 miljard opzij wordt gezet voor net-investeringen, maar 2 miljard echt geïnvesteerd. Zie het blad stromen van 18 april.

Maar als techneuten onder elkaar weten we toch dat dit probleem technisch slechts een rekenkundig van aard is?
Het echte probleem is politiek en maatschappelijk. Ook in de EU wordt per kleinproject geinvesteerd. consumenten dus en hier en daar energie bedrijven en project ontwikkelaars, maar alleen voorzover de subsidie reikt en de provincies windparken tolereren.

In de landen van de Sahara is geen stabiele maatschappij, dat moet eerst ontstaan, wil je er kunnen investeren.
Dus eerst met kleine projecten de bevolking zich laten ontwikkelen. En als we dat doen, en het slaagt, dat kunnen we over 50 tot 500 jaar die grote projecten daar uitvoeren.
Waarschijnlijk is het veel beter dat aan de mensen daar over te laten en ze ook zelf het risico te laten nemen.
Ik denk bijvoorbeeld ook even aan de nederlandse investeringen in Gaza, die vrolijk weer wordt kapotgeschoten door Israel als weer een idioot een bomaanslag pleegt.

Daarom vind ik het veel slimmer en realistischer om NU on ons eigen land, ZELF windparken op het land te ontwerpen, en daarna te bouwen. Elke regio zijn eigen windpark

Zie het Windparken Wiki kijk maar of er al iets aanvaardbaars voor je eigen regio op staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:47
Anoniem: 108023 schreef op donderdag 01 mei 2008 @ 17:13:
[...]

Natuurlijk willen de netbeheerders weten wat er decentraal wordt opgewekt,kom niet aanhun monopolie. De "netbeheerders" zijn de voormalige centrale eigenaren. Vroeger was dat een en hetzelfde bedrijf. Nu ook nog in de hoofden van de betrokkenen.
De netbeheerers werken alleen maar voor de grote centrales, zie het gedoe in het Westland, waar WKK tuinders hun stroom niet kwijt kunnen.
Ook Duitsland gebeurd dit, waar jaarlijks 20 miljard opzij wordt gezet voor net-investeringen, maar 2 miljard echt geïnvesteerd. Zie het blad stromen van 18 april.

Maar als techneuten onder elkaar weten we toch dat dit probleem technisch slechts een rekenkundig van aard is?
Het echte probleem is politiek en maatschappelijk. Ook in de EU wordt per kleinproject geinvesteerd. consumenten dus en hier en daar energie bedrijven en project ontwikkelaars, maar alleen voorzover de subsidie reikt en de provincies windparken tolereren.

In de landen van de Sahara is geen stabiele maatschappij, dat moet eerst ontstaan, wil je er kunnen investeren.
Dus eerst met kleine projecten de bevolking zich laten ontwikkelen. En als we dat doen, en het slaagt, dat kunnen we over 50 tot 500 jaar die grote projecten daar uitvoeren.
Waarschijnlijk is het veel beter dat aan de mensen daar over te laten en ze ook zelf het risico te laten nemen.
Ik denk bijvoorbeeld ook even aan de nederlandse investeringen in Gaza, die vrolijk weer wordt kapotgeschoten door Israel als weer een idioot een bomaanslag pleegt.

Daarom vind ik het veel slimmer en realistischer om NU on ons eigen land, ZELF windparken op het land te ontwerpen, en daarna te bouwen. Elke regio zijn eigen windpark

Zie het Windparken Wiki kijk maar of er al iets aanvaardbaars voor je eigen regio op staat.
...ik ben lid van zeeuwind, omdat het daar nu eenmaal veel efficienter is om windmolens te plaatsen. Volgens mij is het niet zinvol als elk individu weer gaat proberen iets op de kaart te zetten. Windcoörporaties zijn daar immers al druk doende mee.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Zojuist van Essent een mail ontvangen over de HR-e ketel: verwarming en electriciteit middels (aard)gas.

Ik kreeg weer kriebels over de "onwaarheden" die men keihard de consument voorhoudt.
Ennieweej ;) zie hier het filmpje,
hier mijn repliek

<zucht> "PV-panelen moet de consument over nadenken, en een boiler hangt overal"
tja...als de overheid werkelijk had willen verduurzamen zou men in bouwbesluit vanuit overheid al de verplichting kunnen vastleggen zonneboiler/PV-combo per op te leveren nieuwbouw.
Kost wat, maar ach... zet meer groene zoden aan de dijk... :)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Ik zou het toch iets milder willen bekijken. Die HR-e ketel ligt gewoon op een ander interesse-terrein dan jou PV-panelen. Beide zijn een manier, de een sluit de andere niet uit. Bestaat er niet een spreekwoord over de vele wegen die naar Rome leiden? Om een en ander nou meteen als "onwaarheden" te bestempelen gaat me net iets te ver. Hooguit zou je vragen kunnen stellen over het rendement van het electrische deel van de installatie.
PS: Ik werk niet bij Essent en ik neem het ook niet per defenitie voor ze op!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
De reactie van Niels slaat meer op dat "duurzaam" niets met gas verbranden te maken heeft.
Maar even een vraag van mijn kant... Die HR-e ketel gaat toch niet extra vaak aanslaan om electriciteit op te wekken?
Oftewel gebruik je meer gas dan bij een ketel zonder die electriciteitsopwekking in vergelijkbare omstandigheden?
Zo niet dan gaat het rekensommetje van de opbrengst in kWh per kuub gas er iets anders uitzien. Neemt niet weg dat de meerprijs van zo'n ketel dan nog steeds niet snel terug verdiend kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
TD-er schreef op zondag 04 mei 2008 @ 11:54:
De reactie van Niels slaat meer op dat "duurzaam" niets met gas verbranden te maken heeft.
Maar even een vraag van mijn kant... Die HR-e ketel gaat toch niet extra vaak aanslaan om electriciteit op te wekken?
Oftewel gebruik je meer gas dan bij een ketel zonder die electriciteitsopwekking in vergelijkbare omstandigheden?
Zo niet dan gaat het rekensommetje van de opbrengst in kWh per kuub gas er iets anders uitzien. Neemt niet weg dat de meerprijs van zo'n ketel dan nog steeds niet snel terug verdiend kan worden.
inderdaad TD-er, dat duurzaam en "gas verbranden voor electriciteit / CO2 besparen" is nogal ehh..
tegenstrijdig :)
da's ook de hoofdmoot van de strekking van mn reactie 8)
maar kga nu es effe zelf in de zon ontspannen, nu de 3 soladinnetjes hoorn-dol worden van de overdaad aan zonneschijn :) (momenteel (blik werpend) 3x 470 Watt pompend....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:43

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Deze week gaan we de volgende stap zetten in energie bezuinigen. Onze ( totaal niet zuinige ) wasdroger heeft het begeven.

We zijn dus nu op zoek naar een nieuwe ( veel zuinigere ) wasdroger.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
flitspaal.nl schreef op zondag 04 mei 2008 @ 15:01:
Deze week gaan we de volgende stap zetten in energie bezuinigen. Onze ( totaal niet zuinige ) wasdroger heeft het begeven.

We zijn dus nu op zoek naar een nieuwe ( veel zuinigere ) wasdroger.
Je zou een wasdroger op gas kunnen overwegen. Ik weet er niet veel van, maar ik weet dat ze er zijn. Hoogwaardige energievormen als elektriciteit moet je naar mijn mening zo min mogelijk inzetten om warmte op te wekken, dat kan veel efficiënter met gas.

Ook zouden er warmtepompdrogers moeten zijn.

-edit-

En niet te vergeten:

Afbeeldingslocatie: http://www.stianduijvelaar.nl/webshop/images/360820groot.jpg

Verbruikt helemaal geen fossiele energie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Laatst online: 00:47
AEG heeft een zuinig model, maar die is wel duur. Werkt eigenlijk als een omgekeerde koelkast. (lavatherm 59800 en 59840)

http://www.aeg-electrolux.nl/node146.asp?ProdID=17074

[ Voor 31% gewijzigd door WVL_KsZeN op 04-05-2008 15:59 ]

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
WVL_KsZeN schreef op zondag 04 mei 2008 @ 15:54:
AEG heeft een zuinig model, maar die is wel duur.
Hij verbruikt volgens de handleiding alsnog 2,4kWh per droogbeurt. Dat is het totale gemiddelde dagelijks elektriciteitsverbruik van ons (tweepersoons) huishouden.... Wij houden het voorlopig gewoon bij een droogrek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
CanonG1 schreef op zondag 04 mei 2008 @ 16:43:
[...]

Hij verbruikt volgens de handleiding alsnog 2,4kWh per droogbeurt. Dat is het totale gemiddelde dagelijks elektriciteitsverbruik van ons (tweepersoons) huishouden.... Wij houden het voorlopig gewoon bij een droogrek.
Tja.. ik zou hem ook niet kopen hoor :)..

We gebruiken wel een droger, maar niet voor alle was, dus alleen voor handdoeken & beddegoed. Was ophangen is zo lastig als je in een appartementje woont zonder balkon.. (waarom zijn tegenwoordig appartementen zo vaak zonder balkon?!). We gebruiken de droger maar 1x in de twee weken ofzo, dus een extra zuinig model is voor ons ook de moeite niet (bovendien laten we de wasmachine extra centrifugeren en zetten we de droger op lage temperatuur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
NielsTn schreef op zondag 04 mei 2008 @ 12:38:
inderdaad TD-er, dat duurzaam en "gas verbranden voor electriciteit / CO2 besparen" is nogal ehh..
tegenstrijdig :)
da's ook de hoofdmoot van de strekking van mn reactie 8)
maar kga nu es effe zelf in de zon ontspannen, nu de 3 soladinnetjes hoorn-dol worden van de overdaad aan zonneschijn :) (momenteel (blik werpend) 3x 470 Watt pompend....)
Van die kant bekeken heb je gelijk. Niettemin is het misschien interessant om inderdaad de aandacht eens te richten op dat electrische rendement afzonderlijk van het rendement van de cv.

Even brainstormen als voorzetje, een moderne gasgestookte centrale heeft een rendement van rond de 50%. Voordat de energie bij de klant is, gaan van die 50% de nodige procentjes nog af door transportverlies.

Voorts een aspect van nog steeds toenemend verbruik van electrische energie, wat er toe leidt dat hier en daar kabels moeten worden verzwaard. Investering dus, zowel in geld als in energie. Zelfde verhaal over de noodzaak die hier en daar ontstaat om een transformator te verzwaren, ook niet een kleinigheid.
Beide operaties zouden soms wel eens achterwege kunnen blijven als klanten hun toevlucht nemen tot zelf energie opwekken, in welke vorm dan ook, en daarmee die toenemende vraag elimineren.
Dingen dus om tegen elkaar af te wegen.

[ Voor 19% gewijzigd door Techneut op 06-05-2008 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-04-2019
In Europa is vorig jaar een hoeveelheid zonnepanelen met een gezamenlijke capaciteit van 1.541 MW geplaatst. Dat betekent een groei van 57% ten opzichte van 2006. Daarmee kwam de totale Europese capaciteit voor stroomproductie uit zonnecellen op 4.690 MW. Dat blijkt uit de recente Fotovoltaische Barometer van Eurobserver.

Opnieuw is Duitsland verantwoordelijk voor veruit het grootste deel van de groei, net als in 2006. Van de 1.541 totale nieuwe Europese MW in 2007 verrees er 1.103 MW op Duitse bodem, dus bijna 72%.

Na Duitsland volgen Spanje (+341 MW ten opzichte van 2006), Italië (+50 MW) Portugal (+14 MW) en Frankrijk (+ 13 MW) als grootste bijdragers aan de groei in 2007. Nederland en België dobberen ergens in de middenmoot met een toename van respectievelijk 2,3 en 2 MW in 2007. Voor Nederland betekende dat nog een bescheiden groei in vergelijk tot 2006, maar in België werd in 2007 zelfs ietsje minder capaciteit gerealiseerd dan in 2006.

Het totale Duitse zonne-vermogen staat nu op 3.846 MW, wat weer goed is voor 82% van alle Europese zonnecapaciteit. Volgens Eurobserver is de Duitse voortrekkersrol een gevolg van het feit dat dit land een constant aanmoedigingsbeleid uitoefent waardoor het veiliger is om in zonnepanelen te investeren. In het lijstje van totale gerealiseerde capaciteit doet Nederland het met een vierde plek aanzienlijk beter met 55 MW. Nog altijd peanuts vergeleken met Duitsland, maar toch. Vergeleken daarbij steekt België weer schril af, met slechts 6 MW.

---- Artikel van Energeia

Als je dit zo leest dan is de subsidievorm (die goed was voor 7000 systemen van gemiddeld 2kW) dus goed voor een flinke stijging van het totaal geinstalleerd PV in Nederland! (14MW)

[ Voor 6% gewijzigd door Lethal op 05-05-2008 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Lethal schreef op maandag 05 mei 2008 @ 09:35:
Nederland en België dobberen ergens in de middenmoot met een toename van respectievelijk 2,3 en 2 MW in 2007.
Ik vraag me af hoe ze dat meten... Mijn systeem is nergens aangemeld, geen "officiële" instantie weet er van, en dat zal in de periode 2003-2007 voor nog wel meer systemen gelden. Het zal wel een schatting zijn, maar ik vraag me bij dit soort dingen altijd af hoe nauwkeurig het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irby
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:22
Ik was afgelopen week in het zuiden van Duitsland / Oostenrijk, en ik heb me daar verbaasd over de gigantische PV-installaties die daar op de daken staan. In die regio was echt minstens 1 op de 5 huizen voorzien van de bekende zwarte panelen. De meest brakke schuurtjes zijn helemaal volgebouwd met panelen. Waarschuwingsborden langs de weg zijn ook vaak voorzien van een zonnepaneel. Dat doet me wel beseffen hoe ver Nederland achter loopt.

Morgen teken ik een koopcontract voor mijn nieuwe appartement (met stadsverwarming). Zonnepanelen zijn voor mij geen mogelijkheid (helaas). Zou een hotfill voor de vaatwasser en wasmachine een goede optie voor mij zijn? Ik schat beide apparaten een keer of 3 per week te gebruiken.

11 x 270wp / 10 x 300wp, All electric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
CanonG1 schreef op maandag 05 mei 2008 @ 09:48:
[...]

Ik vraag me af hoe ze dat meten... Mijn systeem is nergens aangemeld, geen "officiële" instantie weet er van, en dat zal in de periode 2003-2007 voor nog wel meer systemen gelden. Het zal wel een schatting zijn, maar ik vraag me bij dit soort dingen altijd af hoe nauwkeurig het is.
Mogelijk opgegeven schattingen van de energie-maatschappijen?
Zou best kunnen dat aan de hand van die schatting de mensen hier die netto rond de 0 zitten op zo'n 3000 Wp geschat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethal
Tevens is bekend wat de productie hoeveelheid is en waar de panelen verkocht worden. Hieruit kan je wel redelijk opmaken wat er jaarlijks geinstalleerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irby
  • Laatst online: 14:22
Ik kan je wel vertellen dat de energiemaatschappijen geen nauwkeurig beeld hebben hoeveel Wp de klanten op het dak hebben staan. En zelfs als een energiebedrijf al constateert dat er teruglevering is, dan weet het bedrijf nog steeds niet het vermogen van een mogelijke pv-installatie. Met een aparte meter voor teruglevering zou het bedrijf een benadering kunnen doen, maar zelfs dan kan dit een combinatie zijn van zonnecellen en een windmolen.

Senternovem berekend het via een rekenmodel: link. Verkoopcijfers zullen wel het meest nauwkeurig zijn.

11 x 270wp / 10 x 300wp, All electric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27279

Tip!

Ik ben zojuist even het dak op geweest met een emmer lauw water (zonneboiler verwarmd) en een spons, het hele zaakje even over de paneeltjes gezwierd en voilá, de opbrengstmeter maakte een sprongetje van 45 Watt omhoog.

De kleine buitjes van afgelopen week zijn blijkbaar niet genoeg geweest om het plakkerige stuifmeel weg te spoelen.

PV optimalisatie, het hoeft niet veel te kosten! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Dat kon ik vorig jaar nog makkelijk doen, toen onze panelen nog op een plat dak stonden. Nu de panelen op een schuin dak liggen waag ik me daar niet meer aan! Ik wacht wel op een regenbuitje...

Ik heb mijn panelen wel op een uitgelezen moment laten plaatsen zeg, het is echt briljant weer 8) De kWhtjes rollen in grote hoeveelheden binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:43

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Nieuwe wasdroger wordt een Bauknecht. Die in elk geval al stukken zuiniger dan diegene die we nu hebben. met dit mooie weer gaat onze was ook overigens lekker op het rek buiten.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:27

Niwla

dat dus....

De 46 miljoen euro die minister Van der Hoeven van Economische Zaken heeft vrijgemaakt voor subsidie op zonnepanelen is waarschijnlijk benut. Dat blijkt uit prognoses van SenterNovem.
Nou lekker dan....Ik ben nog druk bezig met mijn aanvraag, financiering, offertes e.d....(ik weet het; heb de knoop erg laat doorgehakt om er werk van te maken)....Wel ga ik alsnog een subsidieaanvraag doen, want wie weet komt ie er nog door. Anders heb ik in ieder geval iets op de plank liggen voor een volgende regeling.....Iemand info over dat er volgend jaar weer een nieuwe regeling zou zijn ??????????

niets moet......behalve adem halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lort Gob
  • Laatst online: 25-05-2024
Lethal schreef op maandag 05 mei 2008 @ 09:35:
In Europa is vorig jaar een hoeveelheid zonnepanelen met een gezamenlijke capaciteit van 1.541 MW geplaatst. Dat betekent een groei van 57% ten opzichte van 2006. Daarmee kwam de totale Europese capaciteit voor stroomproductie uit zonnecellen op 4.690 MW. Dat blijkt uit de recente Fotovoltaische Barometer van Eurobserver.

<snip>

---- Artikel van Energeia
Lethal, weet je nog waar je deze info precies vandaan hebt? Ik heb gezocht op de site van Eurobserver, maar kan het even niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethal
Stond op de interne newsfeed van Eneco..

Ook op de website van Energeia gekeken? Die stond als bron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
CanonG1 schreef op maandag 05 mei 2008 @ 14:55:
Dat kon ik vorig jaar nog makkelijk doen, toen onze panelen nog op een plat dak stonden. Nu de panelen op een schuin dak liggen waag ik me daar niet meer aan! Ik wacht wel op een regenbuitje...

Ik heb mijn panelen wel op een uitgelezen moment laten plaatsen zeg, het is echt briljant weer 8) De kWhtjes rollen in grote hoeveelheden binnen.
Probeer voor de grap de tuinslang eens. Bij mij haal ik met gemak een metertje of 6/7 hoog met de waterstraal. Maar goed, ik neem aan dat je ze toch wel opgepoetst hebt voordat ze erop gingen ;)

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Mistraller schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 00:08:
Maar goed, ik neem aan dat je ze toch wel opgepoetst hebt voordat ze erop gingen ;)
Afbeeldingslocatie: http://www.solarwebsite.nl/nieuws/img/20080420panelen.jpg

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lort Gob
  • Laatst online: 25-05-2024
Lethal schreef op maandag 05 mei 2008 @ 23:09:
Stond op de interne newsfeed van Eneco..

Ook op de website van Energeia gekeken? Die stond als bron.
Ja, lastig. Voor oudere artikelen van Energeia moet je dokken en helaas kan ik niet op de interne newsfeed van Eneco....Eens kijken of ik de info ergens anders boven water kan krijgen. De verschillen met de rapportage van SolarBuzz zijn namelijk erg groot...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:27

Niwla

dat dus....

Lort Gob schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 13:22:
[...]
Ja, lastig. Voor oudere artikelen van Energeia moet je dokken en helaas kan ik niet op de interne newsfeed van Eneco....Eens kijken of ik de info ergens anders boven water kan krijgen. De verschillen met de rapportage van SolarBuzz zijn namelijk erg groot...
Hoe ver moet je terug ?
http://web.archive.org/web/*/http://www.energeia.nl/

Anders misschien Google cache ? ;)

niets moet......behalve adem halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt00kirk
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:22
Na het vele lurken bij deze duurzame topics gaat het er binnenkort toch van komen.
we hebben een aantal offertes aangevraagd voor een set van ongeveer 1750wp :D

ga het zelf aanbrengen en ben benieuwd wat het gaat worden qua prijs. Tevens heb ik nog een vraag. Heb al een aantal keren de omvormer GF2200 (met ingebouwde opbrengstmeter) langs zien komen bij verschillende leveranciers. Is dit een goede omvormer of is het beter om er 2 te nemen bij 10 panelen? zie bijvoorbeeld :http://www.esdec.nl/download/gf192225.pdf

[ Voor 4% gewijzigd door Cpt00kirk op 06-05-2008 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
@Cpt00kirk: proficiat!! Join the solar club ;)
Ga je tevens deelnemen aan de SDE subsidie, of gewoon "zonder" SDE aan de slag?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt00kirk
gewoon zonder...! 8)

wil wel mijn oude draaimeter houden en de panelen mee kunnen nemen als ik ga verhuizen zonder een hoop gezeur van een of andere muts, die bij de overheid duurzame energie wil promoten op een slechte manier. ;)

heb mijn dak al uitgewerkt op tekening ( ben bouwkundig ingenieur ) en heb gezien dat er 12 panelen van 175wp op het dak passen zonder dat ik last krijg van schaduw. Dit is in totaal 2100wp :9~

Het dak ligt op het zuid-westen en 6 panelen komen op een hoek van 36 graden te liggen en de andere 6 op 48 graden. Plaatjes zou ik binnenkort wel geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Lekker!! 2100 Wp... smullen!!
Enne welkom bij het "Legioen Zonnegoden zonder SDE" >:)

Deze week snort de digitale hoofdmeter enorm hard achteruit.... heb mijn PV-set "wat' overgedimensioneerd! 8) Let the good times roll....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stunter
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

stunter

Mischien al bekend of besproken.
In limburg is een groote inverstering gepland voor zonne cellen.

Toch goed te zien dat dit soort groote projecten in nederland mogelijk zijn.

Van het persbericht: http://www.thesiliconmine.com/

Op het industriecomplex Chemelot (Sittard-Geleen)
zal in twee productiestappen silicium worden geproduceerd dat geschikt is voor de productie
van wafers, het basismateriaal voor de vervaardiging van zonnecellen (PV-cellen).
Volgens de planning komt de installatie eind 2009 in gebruik.
Met de bouw is een investering gemoeid van circa EUR 400 miljoen. Het project biedt
werkgelegenheid aan ongeveer 400 personen. In het beginstadium is de fabriek goed voor
3.750 ton ‘solar grade’ silicium per jaar (5% van de geschatte wereldwereldmarkt in 2010). Op
termijn bestaan uitbreidingsmogelijkheden naar 14.000 ton per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
stunter schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 21:15:
Mischien al bekend of besproken.
In limburg is een groote inverstering gepland voor zonne cellen.

Toch goed te zien dat dit soort groote projecten in nederland mogelijk zijn.

Van het persbericht: http://www.thesiliconmine.com/

Op het industriecomplex Chemelot (Sittard-Geleen)
zal in twee productiestappen silicium worden geproduceerd dat geschikt is voor de productie
van wafers, het basismateriaal voor de vervaardiging van zonnecellen (PV-cellen).
Volgens de planning komt de installatie eind 2009 in gebruik.
Met de bouw is een investering gemoeid van circa EUR 400 miljoen. Het project biedt
werkgelegenheid aan ongeveer 400 personen. In het beginstadium is de fabriek goed voor
3.750 ton ‘solar grade’ silicium per jaar (5% van de geschatte wereldwereldmarkt in 2010). Op
termijn bestaan uitbreidingsmogelijkheden naar 14.000 ton per jaar.
Wellicht is dat bedrijf Solland Solar....
LINK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crackh34d
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22-12-2024
offtopic:
Eindelijk weer eens een reden om trots te zijn op Sittard, want Fortuna Sittard wil niet echt helpen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Crackh34d schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 21:27:
offtopic:
Eindelijk weer eens een reden om trots te zijn op Sittard, want Fortuna Sittard wil niet echt helpen :P
offtopic:
Komt weer eens flink wat hi-tech in t Limburgse.... ik hou me aanbevolen voor zulke ontwikkelingen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stunter
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

stunter

NielsTn schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 21:23:
[...]

Wellicht is dat bedrijf Solland Solar....
LINK
Het is volgens mij een nieuw bedrijf. Maar er zitten de zelfde mensen achter die soland solar hebben opgericht. Deze mensen hebben hun aandeel voor een groot deel verkocht in soland solar en gaan nu proberen The Silicon mine van de grond te krijgen. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonneschijn
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-06 23:14
Cpt00kirk schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 16:43:
Na het vele lurken bij deze duurzame topics gaat het er binnenkort toch van komen.
we hebben een aantal offertes aangevraagd voor een set van ongeveer 1750wp :D

ga het zelf aanbrengen en ben benieuwd wat het gaat worden qua prijs. Tevens heb ik nog een vraag. Heb al een aantal keren de omvormer GF2200 (met ingebouwde opbrengstmeter) langs zien komen bij verschillende leveranciers. Is dit een goede omvormer of is het beter om er 2 te nemen bij 10 panelen? zie bijvoorbeeld :http://www.esdec.nl/download/gf192225.pdf
De Gridfit 2200 is in principe ruim voldoende voor 1750 Wp (of 2100 Wp uit volgende post). Maar je schrijft ook dat je panelen op verschillende hellingshoeken liggen. Dan zou je ook kunnen overwegen om 2 kleinere omvormers te nemen, of een multistring omvormer met 2 MPP trackers zoals de StecaGrid 2000 (of 2000+, ligt aan de spanning van je panelen). Zie StecaGrid 2000. Voor deze omvormer is ook een netwerkkaart te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethal
Vraag:

Ik ben op zoek naar gegevens over hoeveel procent van de nieuwbouwhuizen direct worden voorzien van zonnepanelen.

Weet iemand hier wat meer over te vertellen?

[ Voor 7% gewijzigd door Lethal op 07-05-2008 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt00kirk
Lethal schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 08:43:
Vraag:

Ik ben op zoek naar gegevens over hoeveel procent van de nieuwbouwhuizen direct worden voorzien van zonnepanelen.

Weet iemand hier wat meer over te vertellen?
als ik zie hoeveel wij ( architectenburo ) doen met zonneenergie dan is dat nog geen 1% van alle huizen. veelal willen opdrachtgevers niet de kosten dragen van de panelen en kiezen ze vaker voor een betere ketel en hogere isolatiewaarden om als nog te besparen ( dit is in verhouding goedkoper ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethal
Cpt00kirk schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 09:01:
[...]

als ik zie hoeveel wij ( architectenburo ) doen met zonneenergie dan is dat nog geen 1% van alle huizen. veelal willen opdrachtgevers niet de kosten dragen van de panelen en kiezen ze vaker voor een betere ketel en hogere isolatiewaarden om als nog te besparen ( dit is in verhouding goedkoper ).
Ok dit is wat ik zocht :) bedankt!
Zit het met zonneboiler systemen ongeveer hetzelfde? want ik las ergens dat dit bij circa 30% van de nieuwbouw huizen toegepast word

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Cpt00kirk schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 09:01:
Is ongeveer te zeggen hoeveel het in de kosten scheelt (%) als een zonnestroominstallatie direct vanaf de eerste planning in een woning wordt meegenomen i.p.v. later geplaatst? Bij directe inbouw hoeven er niet apart mannetjes het dak op en je zou er misschien zelfs voor kunnen kiezen om de panelen je 'echte' dakbedekking te maken zodat het je nog dakpannen scheelt ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethal
CanonG1 schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 09:08:
[...]

Is ongeveer te zeggen hoeveel het in de kosten scheelt (%) als een zonnestroominstallatie direct vanaf de eerste planning in een woning wordt meegenomen i.p.v. later geplaatst? Bij directe inbouw hoeven er niet apart mannetjes het dak op en je zou er misschien zelfs voor kunnen kiezen om de panelen je 'echte' dakbedekking te maken zodat het je nog dakpannen scheelt ook.
Ik meen dat bij grootschalige inkoop en installatie circa 20% van de prijs afgaat (schatting)

In amersfoort heeft Eneco verschillende lease constructies bedacht waarbij Eneco eigenaar is van het dak en de bewoner dus inderdaad minder betaalt voor het dak. Uiteindelijk krijgt de bewoner van het huis 10% van de opgewekte energie. Ik weet dat hier echt nog wel problemen mee zijn ivm aansprakelijkheid bij lekkages en onderhoud. Ik ben overigens wel voorstander van deze constructie.

[ Voor 24% gewijzigd door Lethal op 07-05-2008 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt00kirk
CanonG1 schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 09:08:
[...]

qua kosten is het moeilijk te zeggen aangezien de meeste kappen welke we laten plaatsen geheel prefab zijn. Dus binnen 1 dag wordt er vanaf de verdiepingsvloer een compleet dak geplaatst incl 2de verdiepingsvloer waar alle sparingen voor dakramen, leidingen en schoorsteen zijn meegenomen. als er vanaf het begin rekening mee wordt gehouden qua panelen en installaties kost het plaatsen hiervan vrijwel niks tov een vlak met dakpannen ( dan kost het dus bijna alleen de aanschaf ). ik zal het een bij een aannemer gaan vragen wat daar de kosten voor zijn. kom er op terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27279

Kijk, dat zijn de echte! >:)
Welkom bij de club en gefeliciteerd met je verstandige besluit!

Zelf ben ik ook aan het kijken of er nog een setje bij past op het platte dak, als ook na de gezinsuitbreiding het stroomverbruik niet al te gek omhoog gaat, kunnen we met 1100 á 1200 Wp op het dak volledig in ons verbruik voorzien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNW
  • Laatst online: 05-07 12:06

TNW

TNW schreef op maandag 28 april 2008 @ 14:24:Wat ik zou willen is een beschaafd vermogen in de orde van tientallen Wp om een aantal accu's op spanning te houden en de stroom later te gebruiken voor verlichting, amateurzender en het opladen van batterijen.
Ik heb al 2x 15 Ah aan gelaccu's staan die ik met een lader op peil hou. Deze wil ik in het PV systeem gaan gebruiken.

Op wat voor dingen zou ik verder moeten letten? Ik heb het idee dat dit een wat andere opzet is dan de rest van de zonne"boeren" met honderden Wp op het dak :)
Ik schreef dit een heel stuk terug in het topic, zijn er nog mensen die hier advies over kunnen geven?

Dus, waar aan te schaffen, hoeveel Wp?

Weblog | Straling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Hoeveel Wh is er per dag nodig? Wordt deze hoeveelheid energie elke dag gevraagd? Is de plek waar je de panelen op wilt stellen op het zuiden gericht? Is er beschaduwing? Wat is je budget? Heb je voorkeur voor nieuw/tweedehands?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Het is hier al een aantal keer geopperd en nu komt er vanuit europa het voorstel 'Meer betalen bij grootverbruik stroom'
Echter hier gaan bij mij zo'n beetje alle alarmbellen rinkelen, al was het alleen al omdat we dat nu ook al hebben in de vorm van heffingskorting. Hierdoor heb je al een netto lagere kWh prijs op de rekening als je weinig gebruikt.
Kortom dit zal waarschijnlijk weer een leuke pluk-ze-pot worden voor de overheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNW
  • Laatst online: 05-07 12:06

TNW

CanonG1 schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 15:48:
Hoeveel Wh is er per dag nodig? Wordt deze hoeveelheid energie elke dag gevraagd? Is de plek waar je de panelen op wilt stellen op het zuiden gericht? Is er beschaduwing? Wat is je budget? Heb je voorkeur voor nieuw/tweedehands?
Wh = onbekend en kan varieren... in principe 2 hoofd lichtbronnen, nl bureaulamp bij computer (15 spaarlamp op 220v atm) en een werktafel lamp (voor zover ik weet 20 watt (lamp met ingebouwde ballasttrafo, lamp is zo'n verwisselbaar spaarlamp achtig buisje)
Lampen worden op dit moment vooral in de avond een uur of 4-6 gebruikt.

Ik zou zeggen voor de verlichting 15 x 6 + 20 x 3 = 150 Wh (voor de werklamp helft van de tijd genomen, staat niet altijd aan)

Verdere potentiele gebruikers: batterijlader(gebruik onbekend) en amateurzender (gebruikt ongeveer 6 tot 40 watt bij 12v)

Dak van het huis is half op het zuiden gericht, weinig schaduw (bomen staan te ver en zijn te laag om voor veel schaduw te zorgen)

Budget? €300-500

Tweedehands maakt mij niet zoveel uit, aangezien het redelijk experimenteel is en het niet om een superefficiente "power" installatie gaat.

In ieder geval bedankt dat je mijn vraag probeert te beantwoorden :)

Weblog | Straling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
TNW schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 19:41:
[...]

Wh = onbekend en kan varieren... in principe 2 hoofd lichtbronnen, nl bureaulamp bij computer (15 spaarlamp op 220v atm) en een werktafel lamp (voor zover ik weet 20 watt (lamp met ingebouwde ballasttrafo, lamp is zo'n verwisselbaar spaarlamp achtig buisje)
Lampen worden op dit moment vooral in de avond een uur of 4-6 gebruikt.

Ik zou zeggen voor de verlichting 15 x 6 + 20 x 3 = 150 Wh (voor de werklamp helft van de tijd genomen, staat niet altijd aan)

Verdere potentiele gebruikers: batterijlader(gebruik onbekend) en amateurzender (gebruikt ongeveer 6 tot 40 watt bij 12v)

Dak van het huis is half op het zuiden gericht, weinig schaduw (bomen staan te ver en zijn te laag om voor veel schaduw te zorgen)

Budget? €300-500

Tweedehands maakt mij niet zoveel uit, aangezien het redelijk experimenteel is en het niet om een superefficiente "power" installatie gaat.

Zoals vaak gezegd -> accu's ertussen zorgt voor een slecht rendement. Veel omzettingen met de bijbehorende verliezen.
Je kan eens bij www.dbcom.nl kijken, daar staat nogal wat over solar laadregelaars en kleine panelen. Ik zag er overigens ook op marktplaats staan.
Lethal schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 09:08:
[...]

Ok dit is wat ik zocht :) bedankt!
Zit het met zonneboiler systemen ongeveer hetzelfde? want ik las ergens dat dit bij circa 30% van de nieuwbouw huizen toegepast word
Volgens mij zie je die veel meer omdat zo'n setup goedkoper is. Daarnaast; De ketel is er toch al, de leidingen moeten zowieso nog aangelegd worden, en er is weinig variatie in afmetingen en vermogens, dus minder/geen problemen met kopers.
En het belangrijkste volgens mij; een zonneboiler draagt op jaarbasis meer bij aan de energiezuinigheid dan PV vanuit financieel oogpunt gezien. Volgens mij moet een woning tegenwoordig aan een bepaalde standaard waarde voldoen, en die bereik je makkelijker met een zonneboiler.

[ Voor 23% gewijzigd door Mistraller op 07-05-2008 23:09 ]

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethal
Mistraller schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 22:53:
[...]

Zoals vaak gezegd -> accu's ertussen zorgt voor een slecht rendement. Veel omzettingen met de bijbehorende verliezen.
Je kan eens bij www.dbcom.nl kijken, daar staat nogal wat over solar laadregelaars en kleine panelen. Ik zag er overigens ook op marktplaats staan.

[...]

Volgens mij zie je die veel meer omdat zo'n setup goedkoper is. Daarnaast; De ketel is er toch al, de leidingen moeten zowieso nog aangelegd worden, en er is weinig variatie in afmetingen en vermogens, dus minder/geen problemen met kopers.
En het belangrijkste volgens mij; een zonneboiler draagt op jaarbasis meer bij aan de energiezuinigheid dan PV vanuit financieel oogpunt gezien. Volgens mij moet een woning tegenwoordig aan een bepaalde standaard waarde voldoen, en die bereik je makkelijker met een zonneboiler.
Dat idee had ik dus ook :) Misschien kan Cpt00kirk hier ook nog inhoudelijk over reageren, als architect komt hij waarschijnlijk vaker in aanraking met deze situatie. Hoevaak deze installaties geinstalleerd worden bij nieuwbouwwijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt00kirk
De behaalde waarde waar over gesproken wordt is de EPN ( Energie Prestatie Norm ) / EPC ( Energie Prestatie Coefficient ) waar elke woning aan moet voldoen die nieuwgebouwd wordt.

De waarde ligt op het moment op 0.8 en als we een woning aan het tekenen zijn hou je rekening met glasoppervlakte, isolatiewaarden, gebouworientatie ( veel glas op het zuiden en vrijwel niks op het noorden ). Als je een gemiddelde woning berekend kom je meestal zo rond de 1.0 tot 0.9 te zitten.

daarna ga je door het aanbrengen van installaties en het verhogen van isolatiewaarden van muren, dak, vloer en glas kijken of je tot die 0.8 kunt komen.

wat veel opleverd qua EPC score zijn zonnepanelen, douchepijpen ( water wat in de doucheput / bad valt wordt gebruikt om water uit de ketel voor te verwarmen en deze wordt weer richting ketel gestuurd ), zelfregulerende ventilatieroosters en warmtepompen.

Als bedrijf zijnde proberen we vaak richting de hogere isolatiewaarden te gaan ( dit is later moeilijk te verbeteren in een nieuwbouwwoning ) terwel installaties relatief makkelijk zijn te vervangen / aan te brengen om een beter rendement te krijgen.

Kijken we naar grootschalige projecten ( gehele wijken ) dan wordt er al gauw een zonnepaneel / zonneboiler aangegeven om "snel" de eis te halen met zo min mogelijk bouwkundige midelen (goed isoleren en kierdichting). Helaas gaat het altijd om de centen dus is deze manier van groot inkopen voordeliger voor de ontwikkelaar / woningbouwvereniging.

voor verdere vragen, laat maar horen. :D

[ Voor 24% gewijzigd door Cpt00kirk op 08-05-2008 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethal
hehe, mijn vraag :)

Over hoeveel procent praat je ongeveer, als je het hebt over zonneboiler installaties bij nieuwbouw? Is dit aantal aan het groeien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
TNW schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 19:41:
Wh = onbekend en kan varieren...
Laten we zeggen... gemiddeld 300Wh per dag.
Half op het zuiden? Moet ik dan denken aan zuid-oost of zuid-west?
Budget? €300-500
Dat is niet zoveel maar creatief gebruik maken van marktplaats biedt wel mogelijkheden.
Tuurlijk. Here we go.

Een paar aannames:

- Gemiddeld elektriciteitsverbruik 300Wh per dag
- Je wil 5 dagen autonoom kunnen draaien, in het slechtste geval zonder zon
- Je systeemspanning wordt 12V
- Loodaccu's slijten harder naarmate je ze dieper ontlaadt, de vuistregel is dat verder 80% ontladen echt schade aan je accu doet.

5 dagen @ 300Wh = 1500Wh. Omdat we de accu dus niet verder dan 80% willen ontladen moeten we dus 1875Wh beschikbaar hebben, en liever nog iets meer omdat het op-/ontladen niet 100% efficiënt is. Laten we het ruim nemen: 2000Wh. Omdat de systeemspanning 12V is, zou je een accu van 2000 / 12 = 160-170Ah moeten hebben. Als ik zo door marktplaats blader moet dat voor ongeveer € 100 wel te krijgen zijn. Als je bijvoorbeeld drie van deze voor € 100 los zou kunnen peuteren, dan ben je het mannetje.

Dan de zonnestroompanelen. Er zit een groot verschil tussen opbrengst in de zomer en winter, een factor 6-8 (varieert per jaar). Dat betekent dat als je de set dimensioneert voor de zomermaanden je in de winter tekort komt, en andersom, als de de set voor de wintermaanden dimensioneert heb je 's zomers een enorm overschot waar je niets mee kunt. In de zomermaanden kun je gemiddeld 6-8 Wh/Wp per dag verwachten, in de wintermaanden hooguit 1. Mogelijk iets minder als de opstelling echt ongunstig is.

Je hebt gemiddeld 300Wh per dag nodig, als we voor de zomermaanden uitgaan van 6Wh/Wp/dag zou je dan een 50Wp paneel nodig hebben. Omdat er hier en daar verliezen zijn zou ik gaan voor een 75 of zelfs 100Wp paneel. Je zou bijvoorbeeld deze kunnen overwegen (€ 300), maar er is meer te vinden, helemaal als je een poosje wacht en regelmatig op marktplaats kijkt wat er voorbij komt.

Je hebt ook een laadregelaar nodig, deze zorgt er voor dat de accu niet wordt overladen en dat de accu niet te ver ontladen kan worden. Je zou deze kunnen overwegen, die heb ik ook voor mijn kleine autonome systeempje, en met de € 115 die deze moet kosten (wel afdingen natuurlijk) is je budget precies op. :)

Je moet dan nog wel wat accessoires kopen, zoals bedrading, connectoren e.d., maar daar moet wel goedkoop aan te komen zijn. Denk wel om voldoende kabeldikte, door de lage systeemspanning zijn de stromen relatief hoog. 's Zomers zul je hier onder de meeste omstandigheden voldoende aan hebben om je apparatuur te laten draaien, in de lente en herfst zul je merken dat je accu's af en toe leegraken en zul je bij moeten laden met een acculader of de apparatuur op het lichtnet aansluiten. 's Winters hoef je niet veel van de set te verwachten, je mag dan blij zijn als je een lampje dagelijks kunt laten branden.

Je kunt natuurlijk ook een complete set kopen, is wel duurder dan je opgegeven budget (je gaat er niet de vraagprijs voor betalen natuurlijk) maar je hebt dan wel in één keer alles.

-edit-

Oh, en safety first: zeker alles af. Bij kortsluiting kunnen er hoge stromen lopen en is brand geen denkbeelding gevaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyper864
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11-06 18:19
Ik ben nieuw op het toppic duurzame energie en ik had een vraag over zonnepanelen,

Ten eerste zal ik onze thuis situatie even weergeven,

Door een noodzakelijke verhuizing zijn mijn ouders en ik 4 jaar geleden verhuist, we hebben zelf destijds een nieuwbouw gedaan. Aangezien wij ook druk met het milieu en energie bezig waren hebben wij geprobeerd een 0-energie huis te bouwen. Dit hebben wij gedaan door gebruik te maken van een aantal aspecten:

- In de tijd dat wij het huis bouwde was er een subsidie op zonnepanelen, hier hebben wij uitgebrijd gebruik van gemaakt door op 2 grote daken van ons huis een totaal van zo'n 120 m(2) aan zonnepanelen neer te leggen. Deze zonnepanelen geven ons in een jaar meer energie dan dat wij in hetzelfde jaar aan elektricititeid verstoken.

- Omdat we zo onafhankelijk mogelijk willen zijn van energieleveranciers hebben we destijds ook besloten om geen gas ansluiting te nuttigen. Hier voor in de plaats hebben we gekozen om het gehele huis te verwarmen doormiddel van vloerverwarming die wordt verwamd door een Warmtepomp. De warmtepomp is bij ons thuis aangesloten op 4 buizen die geloof ik 50 meter diep de grond in gaan. Tevens gebruiken we de warmtepomp in de zomer om het huis af te koelen.

- De gehele verlichting van het huis werkt op 12V halogeen spotjes, deze ieder met hun eigen vermogen, (20 tot 50 Watt).

- Het gehele huis loopt op elektriciteit: energie zuinige boiler(combinatie warmtepomp), koken op inductie, en alle andere huis tuin en keuken apparaten op elekrticiteit.

Het hele huis maakt dus gebruik van elektriciteit, het mooie is dat we net iets meer elektriciteit in een jaar opwekken dan dat we verbruiken, we zijn dus daadwerkelijk een 0-energie huis.
Nu is er alleen een puntje waar mijn ouders niet meer zo bezig mee zijn geweest(tijdtekort) en waarvan ik denk dat dat ondertussen beter moet kunnen. In de tijd van de subsidie was er een regeling met ik geloof eneco, er was een contract wat een jaar duurde en alle stroom die je in dat jaar opwekte kregen we niks voor terug. Na dit jaar en het verlopen van het contract zouden we dus geld terug krijgen voor ieder opgwekte kW, dit is alleen nooit gebeurd. De enige baat die we momenteel bij de zonnepanelen hebben is dat de stroom die we overdag gebruiken (bij zonneschijn) volledig gratis is. En alle niet gebruikte stroom leveren wij dus gratis terug aan het net.

Nou is mijn vraag of er iemand ervaring heeft met het terugkrijgen van geld (of in mindering gebracht op de rekening) van energie maatschappijen? Of dat iemand hiervan wat handige links kan geven?
Ik weet zelf dat bijvoorbeeld in Duitsland de mensen steeds meer met zonnepanelen bezig zijn omdat ze gewoon "cash" terugkrijgen voor elk geleverd kW. Maar wat valt er te regelen in Nederland?

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Skyper864 schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 11:19:
Maar wat valt er te regelen in Nederland?
Het is geregeld dat je geld krijgt voor het terugleveren van stroom. Is zeer regelmatig langsgekomen in dit topic en de vorige delen. (zonnigtype weet er alles van bv)

Wat mij bij staat is dat je het beste naar Greenchoice kunt overstappen, daar is het het beste geregeld. (correct me if im wrong)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt00kirk
Lethal schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 09:52:
hehe, mijn vraag :)

Over hoeveel procent praat je ongeveer, als je het hebt over zonneboiler installaties bij nieuwbouw? Is dit aantal aan het groeien?
Als ik onze projecten als richtlijn neem ;
qua projectontwikkeling rijtjeswoningen zon 10% ( omdat deze makkelijk aan de EPC / EPN kan voldoen ) en voor vrijstaand zon 10 tot 20%. Of het stijgende is? denk ik wel maar vooral omdat we flink pushen richting opdrachtgever anders gebeurd er helemaal niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethal
hjs schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 11:30:
[...]

Het is geregeld dat je geld krijgt voor het terugleveren van stroom. Is zeer regelmatig langsgekomen in dit topic en de vorige delen. (zonnigtype weet er alles van bv)

Wat mij bij staat is dat je het beste naar Greenchoice kunt overstappen, daar is het het beste geregeld. (correct me if im wrong)
Bij Eneco is het als volgt:
Van belang is of je meer of minder dan 3000kWh per jaar teruglevert (120m2 zonnepanelen is ongeveer 14000Wp > Dus dat levert waarschijnlijk veel meer op, maar lever je dit ook terug?).

Meer dan 3000kWh:
-0,07681 per kWh teruggeleverd. Netbeheerder is niet verplicht te salderen en rekent transportkosten voor het terugleveren.

Minder dan 3000kWh:
saldering door opgenomen - teruggeleverd. Je betaald dus alleen voor wat er op je meter bijgekomen is.

[ Voor 34% gewijzigd door Lethal op 08-05-2008 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Dit staat er overigens bij Greenchoice:
http://greenchoice.nl/Energie-Opwekken/Zonnepanelen.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethal
Bij eneco:
-0,07681

Bij greenchoice:
-0.048

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Lethal schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 12:51:
[...]

Bij eneco:
-0,07681

Bij greenchoice:
-0.048
Wat ik zo lees op die pagina is dat het bedrag als je meer dan 3000 kwh terug levert.
en je krijgt nog een extra korting van een halve cent op je groene stroom.
Maar het kan gerust dat je bij een andere aanbieder een hogere prijs ontvangt voor wat je terug levert.

Staat me alleen bij dat ik meerdere keren in dit topic gelezen heb dat mensen met panelen overstapte naar Greenchoice. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonneschijn
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-06 23:14
hjs schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 13:17:
[...]

Wat ik zo lees op die pagina is dat het bedrag als je meer dan 3000 kwh terug levert.
en je krijgt nog een extra korting van een halve cent op je groene stroom.
Maar het kan gerust dat je bij een andere aanbieder een hogere prijs ontvangt voor wat je terug levert.

Staat me alleen bij dat ik meerdere keren in dit topic gelezen heb dat mensen met panelen overstapte naar Greenchoice. ;)
Bij Essent krijg je volgens mij bijna 8 cent (leveringstarief groene stroom enkeltarief oid) per kWh voor het stukje tussen 3000 en 5000 kWh dat je teruglevert, mits je netto verbruik per jaar (afname - teruglevering) positief is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik had over 2007 bij Nuon in euro's (niet in kWh) een negatief stroomverbruik (vanwege die maandelijkse belastingteruggave via de energierekening), en dat werd gewoon verrekend met de gasrekening.

Geen flauw idee wat er gebeurt als je met een negatief kWh-saldo aan komt zetten, dat heb ik niet bij de hand gehad. Het is ook niet mijn ambitie om met zonnestroompanelen geld te verdienen, ik wil dat ze ons verbruik opwekken.

Geld verdienen met duurzame energie-opwekking doe ik op iets grotere schaal :)

[ Voor 0% gewijzigd door JeroenH op 08-05-2008 15:00 . Reden: domme spelfout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 47200

CanonG1 schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 14:32:
Geld verdienen met duurzame energie-opwekking doe ik op iets grotere schaal :)
Interessant, maar kan het kloppen dat je zelfs om info aan te vragen 50 eu moet betalen??? dat veld is namelijk standaard ingevuld :x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Anoniem: 47200 schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 16:49:
Interessant, maar kan het kloppen dat je zelfs om info aan te vragen 50 eu moet betalen??? dat veld is namelijk standaard ingevuld :x
In het kort komt het er op neer dat je eenmalig € 50 betaald voor aanmelding, daarvan doen ze administratie, runnen ze de vereniging e.d. Dat geld ben je feitelijk 'kwijt'.

Daarnaast kun je de vereniging geld lenen, per € 50. Over dat geld krijg je jaarlijks een uitkering, dat is op dit moment 6% (ruim twee keer zoveel als op mijn spaarrekening). Op de jaarlijkse ALV kan besloten worden om dat te verhogen of verlagen, iedereen heeft daar inspraak in. Van dat geld bouwt de vereniging windturbines (ze hebben er op dit moment vier) en de uitkering wordt betaald uit de inkomsten aan verkochte elektriciteit.

Info aanvragen is gratis, je kunt ze gewoon mailen en ze geven dan antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
CanonG1 schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 11:15:
Je hebt gemiddeld 300Wh per dag nodig, als we voor de zomermaanden uitgaan van 6Wh/Wp/dag zou je dan een 50Wp paneel nodig hebben. Omdat er hier en daar verliezen zijn zou ik gaan voor een 75 of zelfs 100Wp paneel. Je zou bijvoorbeeld deze kunnen overwegen (€ 300), maar er is meer te vinden, helemaal als je een poosje wacht en regelmatig op marktplaats kijkt wat er voorbij komt.
Zijn paneeltjes echt zo 'goedkoop'? (Ja natuurlijk het loont zich om rond te kijken). Ik woon in een huurhuis, ben student en wil nog niet aan de zonnepanelen. Ten eerste omdat het een huurhuis is (maar dat maakt tegenwoordig ook niet zoveel meer uit. Aanpassingen mogen). En natuurlijk dat ik student ben. Zoveel geld heb ik niet en ik dacht dat je om met zonnepanelen te beginnen een startbudget moet hebben van meer dan 1500,-.

Heb ik dat mis? Wat is een redelijk startbudget? Het gaat om een schuurdak, recht op het zuiden. Accu's wil ik (nog) niet, maar wil gewoon beginnen met het laten terugdraaien van mijn meter (is een mechanische stroommeter, 2 tarieven). Als ik het goed begrepen heb van iemand die ook zonnepanelen heeft, dan heb je om te beginnen alleen panelen + regelaar (?) + evt meter + stopcontact nodig. Nu ben ik benieuwd naar de (start)prijs van dit en of mijn idee van apparatuur aanschaffen klopt. Heb ik meer nodig of is dit om te beginnen genoeg?

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
Eusebius schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 17:11:
[...]

Zijn paneeltjes echt zo 'goedkoop'? (Ja natuurlijk het loont zich om rond te kijken). Ik woon in een huurhuis, ben student en wil nog niet aan de zonnepanelen. Ten eerste omdat het een huurhuis is (maar dat maakt tegenwoordig ook niet zoveel meer uit. Aanpassingen mogen). En natuurlijk dat ik student ben. Zoveel geld heb ik niet en ik dacht dat je om met zonnepanelen te beginnen een startbudget moet hebben van meer dan 1500,-.

Heb ik dat mis? Wat is een redelijk startbudget? Het gaat om een schuurdak, recht op het zuiden. Accu's wil ik (nog) niet, maar wil gewoon beginnen met het laten terugdraaien van mijn meter (is een mechanische stroommeter, 2 tarieven). Als ik het goed begrepen heb van iemand die ook zonnepanelen heeft, dan heb je om te beginnen alleen panelen + regelaar (?) + evt meter + stopcontact nodig. Nu ben ik benieuwd naar de (start)prijs van dit en of mijn idee van apparatuur aanschaffen klopt. Heb ik meer nodig of is dit om te beginnen genoeg?
Schuurdak is leuk, want je hebt bijna geen kosten aan installatie. Je hebt idd alleen nodig wat je beschrijft. Ik zou voor in een schuur denk ik gewoon een ferrarismeter installeren (kun je kopen bij kijkshop voor weinig!)

Nieuw kost 1Wp ongeveer 5 euro als je een beetje rondkijkt. Je hebt nog wel iets van een stellage nodig om je panelen onder een hoek te monteren.

Wil je nieuw of is gebruikt ook goed? Met nieuw kun je denk ik wel een 220Wp paneel kopen met omzetter en stellage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
WVL_KsZeN schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 17:34:
[...]
Schuurdak is leuk, want je hebt bijna geen kosten aan installatie. Je hebt idd alleen nodig wat je beschrijft. Ik zou voor in een schuur denk ik gewoon een ferrarismeter installeren (kun je kopen bij kijkshop voor weinig!)
Ja, die ja :)
Nieuw kost 1Wp ongeveer 5 euro als je een beetje rondkijkt. Je hebt nog wel iets van een stellage nodig om je panelen onder een hoek te monteren.
Is er een kort-door-de-bocht-methode om het verband tussen Wp en m2 te berekenen? Dat zoekt een stuk makkelijker.
Wil je nieuw of is gebruikt ook goed? Met nieuw kun je denk ik wel een 220Wp paneel kopen met omzetter en stellage.
Je kunt wel meer kopen ... Volgens mij vergeet je te vragen naar mijn budget of ga je uit van een bepaald budget :)

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
Eusebius schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 18:23:Je kunt wel meer kopen ... Volgens mij vergeet je te vragen naar mijn budget of ga je uit van een bepaald budget :)
1500 euro :) maar misschien kan je rond de 200Wp voor iets meer dan de helft op de kop tikken?

[ Voor 14% gewijzigd door WVL_KsZeN op 08-05-2008 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Let er wel op dat je panelen op een schuurtje een stuk toegankelijker zijn dan hoog op je dak. Dieven weten waarschijnlijk wel hoeveel die dingen kosten, en als je een avond niet thuis bent heeft iemand het natuurlijk zo van het frame afgeschroeft.

Bij vrienden van mij zijn de panelen op de schuur achterin de tuin zelfs kapot gegooid met stenen. Erg leuk om tegenover een aso-wijk te wonen..
Eusebius schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 18:23:
Is er een kort-door-de-bocht-methode om het verband tussen Wp en m2 te berekenen? Dat zoekt een stuk makkelijker.
Eh, het aantal Wp delen door het oppervlak (hoogte maal breedte) van het paneel, zodat je het aantal Wp per m2 weet? Of zeg ik nu iets geks :P

[ Voor 33% gewijzigd door Gizz op 08-05-2008 18:33 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Eusebius schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 18:23:
[...]
[...]
Een 175Wp paneel is 62x33 inch groot.
Oftewel 75 cm2 per Wp.
Ongeveer 132,5 Wp per m2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethal
Dat ligt inderdaad aan hoe hoog het rendement is van de panelen.

Multikristal ligt op circa 132W/m2
Monokristal ligt iets hoger (hoger rendement .. meen tot 160W/m2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Gizz schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 18:32:
Bij vrienden van mij zijn de panelen op de schuur achterin de tuin zelfs kapot gegooid met stenen. Erg leuk om tegenover een aso-wijk te wonen..
Ik woon in een aso wijk :) Nee, hele aardige buren die sociaal meeleven. Binnenkort wordt het achterpad afgesloten met een hek omdat er een paar nieuwe koopwoningen komen. Van de weg af is het niet meer te zien en wie het wel kan zien heeft volgens mij geen behoefte om met stenen te gaan gooien.

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103

yep,

Oftewel 75 cm2 per Wp.
Ongeveer 132,5 Wp per m2
en installatiekosten zijn zo gemiddeld ~70 cent per Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Nu online

Punkrocker

Mostly harmless

Ik ben net terug van een weekje Engeland ( zonverbrand, waarom zou ik anders naar de UK gaan :P ) en toen ik weer eens de schakelaar omhaalde van de wandcontactdoos
Afbeeldingslocatie: http://tuxgraphics.org/electronics/powersockets/power_socket_uk.jpg

dacht ik zo bij mezelf dat dat eigenlijk overal standaard zou moeten zijn. Meteen een standby-killer!

Ik vind wel dat ze daar nu eens over moeten stappen op normale WCD's :P

[ Voor 0% gewijzigd door Punkrocker op 11-05-2008 21:32 . Reden: tiepvautje ]

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
Wat is "normaal ? "
Voordeel van deze WCD's is dat de stekker er altijd op dezelfde manier in zit.
Je kunt zo ook zeker weten dat de fase altijd op dezelde plaats zit.
En dat kan wel eens een voordeel zijn.
Ook is het klemmen tegen die vlakke pennen een stuk beter.

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Laatst online: 13:28
En een 13A zekering in de stekker zelf :)

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik had in Engeland ook gezien dat vrijwel alle WCD's daar een schakelaar hadden. Briljant simpel, en toen Engelse vrienden een paar dagen bij ons verbleven vroegen zij zich ook gelijk af waarom dat hier niet was. Dat antwoord moest ik ze schuldig blijven....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Zou soms helemaal geen raar idee zijn.
Maar wat het model betreft, tja in een groot deel van de landen op dat "vermaledijde vaste land", zoals sommige mensen in Engeland in iets minder parlementaire taal plegen te zeggen, had men toen men een Europeese norm hiervoor moest vaststellen "ons model". Engeland deed toen nog niet mee, dus .....
Overigens vonden we destijds in Frankrijk ook van ons afwijkende stekkers en stopcontacten. We hadden toen altijd een verloopsnoertje bij ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
In Zuid-Afrika zitten die schakelaartjes ook, maar aangezien de meeste stopcontacten hier op 30cm boven de grond zitten, staan de schakelaartjes eigenlijk gewoon standaard op aan. Alleen in de keuken zitten ze op een normale hoogte, maar dan staat er meestal wel een apparaat voor. Maar op zich is het idee prima, en ik heb hier in de keuken op één plaats wel vrij toegang en daar maak ik er ook graag gebruik van voor o.a. de oplader van m'n mobiele telefoon. Maar als de stopcontacten niet op +/ 1m boven de grond zitten werkt in de praktijk helaas niet, dus dat zou er ook nog bij mogeln in de richtlijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Overigens is "ons model" in Nederland ook wel te koop met schakelaar, dus wat let je? Enige nadeel is dat je veelal graag een dubbel stopcontact wil, en daar moet je dan van afzien.
Pagina: 1 2 ... 10 Laatste

Dit topic is gesloten.