[Algemeen] ATi Nieuwsdiscussie Topic - Deel 83 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste
Acties:
  • 50.365 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Depep schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 12:37:
[...]

Welnee, een videokaart klokt pas terug bij 120 graden. 57 Graden is zelfs erg koel voor een passieve kaart, lijkt me meer een idle temperatuur. Hoe weet je dat de kaart zichzelf terugklokt? En weet je zeker dat deze temperatuur klopt?
Als ik alt-tab doe vanuit half-life dan geeft het Ati control center (die ik vantevoren al open had gezet) de temperatuur en de snelheid weer. Ik neem aan dat dit wel redelijk klopt.

Terugklokken merk je erg goed, doordat het spelen vanuit soepel naar duidelijk schokken gaat in dezelde omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techno Overlord
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-09 00:15

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Depep schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 15:05:
[...]
Dat is wel een beetje het understatement van het jaar hè. De vierde GPU levert eigenlijk in geen een game een noemenswaardige boost. Maar inderdaad, ik had ook hoogstens een X2 plus een enkele HD3870 gedraaid. Helaas heb ik dat geld niet, dus zit ik met een enkele HD3850 :P
Dat scaling verhaal zou eventueel wel opgelost worden in de toekomst met drivers. En verder zijn er nu nog geen games die dat eventueel ondersteunen. Ik heb die kaarten ook niet gekocht om volgend jaar te vervangen maar zodat ze voor een aantal jaren meegaan.

Forever raver!
Specs: Workstation Server

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NeoMe schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 10:44:
Ik krijg een nieuwe laptop namelijk een F3-KA ( DualC1,8 Ghz ) daar zit een HD 2600 Pro (512 MB) in, hiervoor had ik een A6T ( DualC 1,6 Ghz ) met een Go7600 (256 MB). Nu ben ik er niet echt helemaal in thuis, en had al wat vergelijkingssite's nagezocht. Maar wat kan ik nu echt verwachten ?

- 2 FPS meer ofzo
- Of echt een verbetering dus hogere settings en meer fps...?
Over het algemeen is die waarde bepaald uit The more is better dus met andere woorden denkt de gemiddelde consument dat een kaart met 512MB geheugen beter is dan een kaart met 256MB, terwijl de chip nagenoeg toch niet sneller kan zijn.

Soms merk je het verschil wel op hogere resoluties, maar over het algemeen is dit net 1 FPS meer. Ik dacht ook dat mijn HD3850 niet snel genoeg zou zijn met 256MB geheugen op 1680x1050 met de hele reut aan, maar het draait werkelijk sneller. Er wordt namelijk ook systeemgeheugen gebruikt om de boel in te cachen, dus werken doet het wel. En laat je niet telleurstellen door 512MB geheugen alleen op een Ati kaart, Nvidia wil die benaming van 'Monsterkaart' in ere houden met 1GB geheugen. Nou fijn voor hun, maar dezelfde kaart met maar 512MB of 256MB zelfs presteert in vele gevallen 1a2 FPS minder :o

Diamond had ook een 2900XT met 1GB geheugen uitgebracht. Het is dus ook aan de fabrikanten om te bepalen hoeveel geheugen erop komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waterking
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-01 12:23
Iemand al op de frontpage gekeken?
Modbreak:Iemand ooit in de GoT Huisregels gekeken :?

Post zinnig en onderbouwd of post niet. Oneliners heeft niemand wat aan.

[ Voor 70% gewijzigd door dion_b op 21-05-2008 01:14 ]

klik hier voor de specs van m'n systeem || ook al is INTEL nog zo snel AMD achterhaalt hem wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-08 19:58
CaptainM schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 17:08:
[...]

Dat scaling verhaal zou eventueel wel opgelost worden in de toekomst met drivers. En verder zijn er nu nog geen games die dat eventueel ondersteunen. Ik heb die kaarten ook niet gekocht om volgend jaar te vervangen maar zodat ze voor een aantal jaren meegaan.
Er zijn wel games zoals COD4 waar die 4e core wel wat doet. De rede waarom je de twee kaarten koopt vind ik niet zo goed.

Ik ben een tijd terug eens gaan rekeken wat duurder was. Of elk half jaar de nieuwste hardware kopen de oude beetje op tijd verkopen zodat je er een goede prijs voor krijgt of: Een pc kopen 3 jaar mee doen dan een nieuwe.

Uitkomst was dat met elk jaar upgraden je maar 500-700 euro meer kwijt was afhankelijk van hoe je het 2e hands verkopen regelt. En dan hebben we het over high end onderdelen. En dan de hele pc dus ook geheugen cpu's moederborden.

Je hebt dan gewoon altijd de nieuwste hardware kost ook wel iets meer maar als het je hobby is..... En een HD3870 X2 is nu snel zat. Je kunt altijd later nog een HD3870 X2 er bij zetten als het zaakje niet snel genoeg meer is. Of dan de HD3870 verkopen en iets bij leggen voor de HD4870 X2.
waterking schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 17:40:
Heb je het dan over die post over de HD4870 die hier al lang geleden gepost is ? En die niet helemaal klopt omdat hij 20-30% sneller dan een 9800 GTX moets zijn ipv 8800 GT ?

[ Voor 11% gewijzigd door Astennu op 20-05-2008 17:51 ]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

waterking schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 17:40:
Post dan ook meteen het linkje...
nieuws: 'Radeon HD4870 20 procent sneller dan Geforce 9800GTX'

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2008 17:51 . Reden: Citaat toegevoegd, Astennu zat er nog net tussen ;) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oeLangOetan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-08 17:19
Hehe grappig, dat nieuws is hier gestart, is opgenomen in verschillende fora dan in de geruchtensites (hier en daar een draai aan gegeven, een grafiek toegevoegd) en uiteindelijk opnieuw bij tweakers beland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
oeLangOetan schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 18:35:
Hehe grappig, dat nieuws is hier gestart, is opgenomen in verschillende fora dan in de geruchtensites (hier en daar een draai aan gegeven, een grafiek toegevoegd) en uiteindelijk opnieuw bij tweakers beland.
Ja dat is nog de versie waar die core clocks laag waren en er geen sprake was van clockdomains.

In de andere versie heb je 850 core en 1050 mhz shaders. Dus wat wordt het nu uiteindelijk :P Ben nu wel nieuwschierig aan het worden.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online
(overleden)
Ben benieuwd hoe het zit met die kloksnelheden. De laatste officiele kloksnelheden die ik gehoord heb waren 625Mhz voor de HD4850 en 725Mhz voor de HD4870.

Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techno Overlord

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

CaptainM schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 17:08:
[...]

Ik heb toch maar de bestelling geannulleerd en het bedrag op een spaarrekening gezet zodat ik half juni toch voor de 2x HD4870 in CFkan kiezen. Lijkt me zonde van het geld als ik nu toch voor 2x HD3870X2 kies.

Forever raver!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:23
CJ schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 19:32:
Ben benieuwd hoe het zit met die kloksnelheden. De laatste officiele kloksnelheden die ik gehoord heb waren 625Mhz voor de HD4850 en 725Mhz voor de HD4870.
Yup, kreeg ook andere dingen te horen. 850/1050/1935 en 650/850/1143MHz. core/shader/mem
Overiges zijn ook de prijzen voor D10U bekend, zoals te verwachten van een totaal andere orde als de ATI prijzen.

[ Voor 3% gewijzigd door The Source op 20-05-2008 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Cassius

Moogles!

The Source schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 20:41:
[...]

Yup, kreeg ook andere dingen te horen. 850/1050/1935 en 650/850/1143MHz. core/shader/mem
Overiges zijn ook de prijzen voor D10U bekend, zoals te verwachten van een totaal andere orde als de ATI prijzen.
Dat was zoals je zegt te verwachten. Maar als het topmodel 40 procent duurder is, ben ik benieuwd of hij ook 40 procent sneller is. Ik vind het interessant te weten hoe het zou gaan als bij de huidige line-up alles qua prijs/prestatie onder de concurrentie eens echt klopte ... dan zie je pas welke partij de juiste keuze heeft gemaakt. Is het midrange waar het geld/marktaandeel echt zit; of worden de marges en winsten toch op upper-mid en high-end gepakt?

Zeg maar:

4850 = 100% = €180
GTX260 = 120% = €216
4870 = 140% = €252
GTX280 = 180% = €350~400 (je betaald natuurlijk altijd wat voor het neusje van de zalm in computerland)

Stel die verhoudingen kloppen precies met de prijzen (ik ga er niet vanuit trouwens, maar theoretisch) dan vullen de concurrenten elkaar dus aan met de nieuwe line-up. Zeer benieuwd waar het geld/winst/omzet/marge dan naar toe zou gaan in die race en wie van wie marktaandeel zou afsnoepen :) !

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-08 17:43

frankknopers

Goud is geen geld

Toch vind ik het wel raar dat ATI/AMD het echte high-end segment laat varen. Kunnen ze nVidia niet meer bijhouden ofzo? Met de X1900 serie had ATI echt een top-of-the-line videokaart, maar sindsdien is het op het gebied van performance altijd een beetje teleurstellend geweest. Het is leuk dat ze dan een gestroomlijnde en betaalbare X2 versie kunnen maken van de HD3870, maar toch is het nog steeds niet echt high-end performance. En in de toekomst wil AMD alleen maar meer in de richting van de meerdere simpele cores gaan. Ik vraag me af of dat wel een succesvolle strategie is.

Wat ik veel lees is dat games moeilijk schalen met veel gpu's, omdat er dan teveel overhead en latencies komen. Hoe gaat AMD er dan voor zorgen dat games op hun kaarten maximaal presteren, als de load verdeeld moet worden over twee, drie of vier gpu's? nVidia mag dan wel een grote lompe chip hebben met de GT-200, maar als die gewoon net zo'n stap voorwaarts maakt als de 8800GTX dan betalen mensen daar echt wel 600 euro voor.

Ik snap niet dat AMD niet de kans aangrijpt om een grotere gpu te ontwikkelen, want daar valt best goed aan te verdienen volgens mij.

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:33
frankknopers schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 21:55:
Toch vind ik het wel raar dat ATI/AMD het echte high-end segment laat varen. Kunnen ze nVidia niet meer bijhouden ofzo? Met de X1900 serie had ATI echt een top-of-the-line videokaart, maar sindsdien is het op het gebied van performance altijd een beetje teleurstellend geweest. Het is leuk dat ze dan een gestroomlijnde en betaalbare X2 versie kunnen maken van de HD3870, maar toch is het nog steeds niet echt high-end performance. En in de toekomst wil AMD alleen maar meer in de richting van de meerdere simpele cores gaan. Ik vraag me af of dat wel een succesvolle strategie is.
Met TWINTBP wordt het veel moeilijker gemaakt om vaste voet aan de grond te krijgen in het upper high-end segment. Maar het is natuurlijk ook dat AMD kleine chips wilt ontwikkelen in plaats van grote chips, en de kracht van meerdere chips wilt bundelen, dat staat absolute snelheid met een monolitische chip sowieso al in de weg.
Ik snap niet dat AMD niet de kans aangrijpt om een grotere gpu te ontwikkelen, want daar valt best goed aan te verdienen volgens mij.
Waarom wel? Slechtere yields, hogere prijzen, gebundelde hitte, etc. Met veel kleine cores kun je veel goedkoper uitzijn en heb je minder last van lage yields. Aangezien kleine chips koeler en zuiniger zijn kun je er meerdere gebruiken en uiteindelijk sneller zijn. Enig nadeel is dat je zit met de schaalbaarheid en overhead, maar dat valt opzich ook wel te minimaliseren door de techniek verder te ontwikkelen.

Overigens valt er niet zo goed aan te verdienen, zie de R600. Grote chip, grote specs, groot energieverbruik, grote warmte dissipatie. Lage afzet. En dan zit je nog met de hoeveelheid chips die weggegooid kunnen worden als er 1 ding kapot is.

[ Voor 7% gewijzigd door Avalaxy op 20-05-2008 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

leonpwner1 schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 22:05:
[...]

Waarom wel? Slechtere yields, hogere prijzen, gebundelde hitte, etc. Met veel kleine cores kun je veel goedkoper uitzijn en heb je minder last van lage yields. Aangezien kleine chips koeler en zuiniger zijn kun je er meerdere gebruiken en uiteindelijk sneller zijn. Enig nadeel is dat je zit met de schaalbaarheid en overhead, maar dat valt opzich ook wel te minimaliseren door de techniek verder te ontwikkelen.

Overigens valt er niet zo goed aan te verdienen, zie de R600. Grote chip, grote specs, groot energieverbruik, grote warmte dissipatie. Lage afzet. En dan zit je nog met de hoeveelheid chips die weggegooid kunnen worden als er 1 ding kapot is.
Het succes van de GT(X)8800 c.s. lijkt me jouw verhaal redelijk onderuit te halen.....

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Help!!!! schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 22:55:
[...]

Het succes van de GT(X)8800 c.s. lijkt me jouw verhaal redelijk onderuit te halen.....
Nee hoor, vind ik niet. Ten tijde van de 8800GTX had AMD geen dual-chip solutions met 2 kleine chips zoals je nu de HD3870X2 en HD3850X2 heb. De concurrent was de HD2900XT die net als de 8800GTX een grote GPU had, maar de 8800GTX was beter. Er is er altijd 1 beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oeLangOetan
[...]

woah, aparte klok voor de shades _/-\o_ eindelijk bevestiging
De X2 configuratie zou competitief moeten zijn met de D10U (althans qua flops, beide zouden rond 2TFlop moeten zitten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

frankknopers schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 21:55:

Wat ik veel lees is dat games moeilijk schalen met veel gpu's, omdat er dan teveel overhead en latencies komen. Hoe gaat AMD er dan voor zorgen dat games op hun kaarten maximaal presteren, als de load verdeeld moet worden over twee, drie of vier gpu's? nVidia mag dan wel een grote lompe chip hebben met de GT-200, maar als die gewoon net zo'n stap voorwaarts maakt als de 8800GTX dan betalen mensen daar echt wel 600 euro voor.

ik ben het met hjjou volledig mee eens doe mij maar een R700 XTX 1 grote VPU ipv 2 kleintjes, aangezien 1 grote VPU altijd 100% performance kangeven terwijl twee kleintjes of meerdere zal de winst ook nooit meer als 70 a 80% zijn.

ik heb ook geliever 2 grote VPU's in CF dan 43 a 4 kleintjes, dat mis ik wel idd. High end gamers die ATi kiezen willen ook graag 500 a 600 eu uitgeven aan een high end ATI VPU die groot en snel is, ik ben hier 1 van de X1900 XTX was een zeer goed voorbeeld net als de X800 XT PE als X850 XT PE, dat waren grote VPU's die makkelijk twee van hun middenklasses er met gemakt er uit trokken dat zoek ik en ja nu dat het allemaal om RV's gaat aka Radeon Value's , is de streef voor de ultieme performance erg dwars gelopen. jammer hoor :/

en ik denk zelf dat het na de overname van AMD hier veel te maken heeft, ik mis de oude ATi grote VPU's veel rekenkracht als de beste snelheid met max FSAA en AF, de R420/423, R480/481 als R580's verdienen hier een promotie voor als dat zijn de perfecte voorbeelden van hoe het wel hoort te zijn.

Zo'n X2 is wel snel, als het ondersteund wordt het is en blijft een dualchip design en nooit een enkele super chip als R580 dat wel was, als CF niet lekker ondersteund wordt dan trekt een enkele RV670 die ook weg., dat is een blijft een groot nadeel van die dualchip dingen, ik vind dat maar niks eerlijk gezegt.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2008 00:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-08 17:43

frankknopers

Goud is geen geld

leonpwner1 schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 22:05:

En een grote monolotische chip is helemaal niet slecht, als ie maar top-of-the-line prestaties aflevert en ook constante prestaties aflevert. De G80 was ook een gigantische chip, waarbij er zelfs bepaalde onderdelen uit de core werden gehaald en apart op extra chip werden ondergebracht. De 8800GTX trok ook behoorlijk wat stroom en de productiekosten zullen ook wel redelijk hoog zijn geweest. Toch betaalde men er zonder problemen 500 tot 600 euro's voor. Zolang de productiekosten maar goed gedekt worden maakt het niet veel uit hoe hoog ze zijn.

Bij de R600 was het een ander verhaal. Ook hier ging het om een enorme chip, maar de performance was gewoon te wisselvallig en gewoon net niet goed genoeg. Als eerste had je de 5D shaders, waar lang niet alle games efficiënt gebruik van wisten te maken, met als gevolg dat de R600 in de ene benchmark erg goed scoorde (3Dmark06, TDU en Call of Juarez) en in andere benchmarks ver achter bleef bij de G80 van NV.

Ten tweede had je nog de shader-based AA, die soms voor flinke framedrops kon zorgen. In Call of Duty 4 kan de HD2900XT zomaar 100 fps halen en bij bepaalde scènes met veel struiken/bomen of rook inzakken naar 35 fps. Dat speelt gewoon niet lekker zoals je begrijpt.

En tot slot had je nog problemen dat Crossfire pas veel later na het verschijnen van een nieuwe game benut werd dan SLI, ook hier komt weer het TWIMTBP programma terug..
leonpwner1 schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 23:01:
[...]

Nee hoor, vind ik niet. Ten tijde van de 8800GTX had AMD geen dual-chip solutions met 2 kleine chips zoals je nu de HD3870X2 en HD3850X2 heb. De concurrent was de HD2900XT die net als de 8800GTX een grote GPU had, maar de 8800GTX was beter. Er is er altijd 1 beter.
Ja ok, maar het verschil was bij de G80/R600 generatie wel erg groot. Als je kijkt naar de 7900 versus X1900 serie waren ze veel meer aan elkaar gewaagd op het moment dat ze high-end waren. Hetzelfde gold voor de 6800 van NV versus de X800 van ATI. De ATI kaart was wat compacter en zuiniger en deed het iets beter in bepaalde DirectX games, terwijl de 6800 serie weer heel sterk was met openGL. Ook hier was de verdeling van de kaarten onder de gamers veel gelijkmatiger.

[ Voor 16% gewijzigd door frankknopers op 21-05-2008 00:55 ]

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
[...]

Ik hoop wel dat het die 850/1050/1935 is. Want 725 core is wat weinig. Dan kun je in sommige situaties langzamer zijn dan de HD3870.
Cassius schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 21:07:
[...]

Dat was zoals je zegt te verwachten. Maar als het topmodel 40 procent duurder is, ben ik benieuwd of hij ook 40 procent sneller is. Ik vind het interessant te weten hoe het zou gaan als bij de huidige line-up alles qua prijs/prestatie onder de concurrentie eens echt klopte ... dan zie je pas welke partij de juiste keuze heeft gemaakt. Is het midrange waar het geld/marktaandeel echt zit; of worden de marges en winsten toch op upper-mid en high-end gepakt?

Zeg maar:

4850 = 100% = €180
GTX260 = 120% = €216
4870 = 140% = €252
GTX280 = 180% = €350~400 (je betaald natuurlijk altijd wat voor het neusje van de zalm in computerland)

Stel die verhoudingen kloppen precies met de prijzen (ik ga er niet vanuit trouwens, maar theoretisch) dan vullen de concurrenten elkaar dus aan met de nieuwe line-up. Zeer benieuwd waar het geld/winst/omzet/marge dan naar toe zou gaan in die race en wie van wie marktaandeel zou afsnoepen :) !
Ik gok dat de HD4870 het tegen de GTX260 moet opnemen. Als hij dat al zal halen qua snelheden. Want de HD4870 zou 20-30% sneller zijn als de 9800 GTX. De GTX260 zal wel iets van 200 shaders hebben waar de GTX280 er 240 heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
AMD heeft een pressrelease uitgebracht over hun deal met Qimonda voor GDDR5. Een interessant regeltje wat de toekomstige ontwikkeling bij AMD goed weergeeft is:
The days of monolithic mega-chips are gone. Being first to market with GDDR in our next-generation architecture, AMD is able to deliver incredible performance using more cost-effective GPUs,” said Rick Bergman
Bron: http://forums.vr-zone.com/showthread.php?t=278539

Ter vergelijking... de GT200 chip is 576mm2.... de RV770 is 256mm2. De GT200 is dus 2x zo groot als de RV770... maar of-ie ook twee keer zo snel is... ;)

@ Astennu. De GTX 260 heeft 192 streamprocessors en een 448-bit memory interface.

Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

maar nu is de vraag ofdat 256Bit GDDR5 448 als 512Bit GDDR3/4 kan verslaan, aangezien dat ATi 512Bit GDDR3/4 hebt getest met de R600, dit was in vele apps niet zo'n success alleen de Cad markt was het geweldig de FireGL 7350 liet echt zien waar een R600 met 512Bit ram echt goed voor was.

en toch vraag ik me af waarom heeft ATi geen 512Bit GDDR5 genomen? aangezien dat ze dat wel kunnen hebben om meer overheen te komen met de concurrent.

Qua chipsize, mja formaat speelt geen enkele rol aangezien dat de R600 wel zo'n 30% groter was qua oppervlakte was dan de G80 en die had 720 Mil Transistors tegenover de 691 Mil Transistors van de G80 en toch was de G80 de baas over de R600 op game gebied alleen in CAD gebied was de R600 weer stukken beter, ik hoop dat het game gebied nu ook beter wordt op de R700 serie.

ikzelf zit op een R700 XTX te wachten 1 grote super chip en niets van die gare dual chip dingen, dat is gewoon niks, ik blijf de voorkeur geven net als Frankknopers voor 1 grote chip ipv twee kleintjes maar goed that's us ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Verwijderd schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 11:42:
maar nu is de vraag ofdat 256Bit GDDR5 448 als 512Bit GDDR3/4 kan verslaan, aangezien dat ATi 512Bit GDDR3/4 hebt getest met de R600, dit was in vele apps niet zo'n success alleen de Cad markt was het geweldig de FireGL 7350 liet echt zien waar een R600 met 512Bit ram echt goed voor was.
Moet je dat echt nog vragen nadat al weken lang uitgelegd wordt dat het niet uit maakt....? :?

2Ghz GDDR5 @ 256-bit = 128 GB/s
1Ghz GDDR3 @ 512-bit = 128 GB/s

Zoals je ziet is hetzelfde effect te bereiken met een 256-bit memory interface als met een 512-bit memory interface. De HD4870 heeft zelfs meer bandbreedte dan een HD2900XT met 512-bit memory interface. En we hebben gezien dat dit niet altijd even efficient hoeft te zijn.

De 512-bit kaart zal veel complexer zijn. Het heeft een ingewikkelde grote GPU en maakt gebruik van een duur PCB (wat toch een grote kostenpost is).
De 256-bit kaart maakt gebruik van duurder GDDR5 geheugen, maar de GPU kan veel kleiner blijven en het PCB hoeft niet duur te zijn.

Als een 448-bit kaart of 512-bit kaart met eenzelfde grootte geheugenbandbreedte de 256-bit kaart verslaat komt dat zeer waarschijnlijk door andere factoren en niet door de grootte van de memory interface.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
CJ schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 11:21:
AMD heeft een pressrelease uitgebracht over hun deal met Qimonda voor GDDR5. Een interessant regeltje wat de toekomstige ontwikkeling bij AMD goed weergeeft is:

[...]

Bron: http://forums.vr-zone.com/showthread.php?t=278539

Ter vergelijking... de GT200 chip is 576mm2.... de RV770 is 256mm2. De GT200 is dus 2x zo groot als de RV770... maar of-ie ook twee keer zo snel is... ;)

@ Astennu. De GTX 260 heeft 192 streamprocessors en een 448-bit memory interface.
Had ik toch goed gegokt :P Ik gok dat die HD4870 dus ook met die GTX 260 zal concurreren en de X2 straks die 280 moet proberen te verslaan. Nu even afwachten wat de specs van de twee kaarten worden om een betere schatting te kunnen maken van de performance van de twee. Want 725 of 850 MHz core en wel of geen shader clock domain is toch een behoorlijk verschil :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splinter Cell
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-09 14:14

Splinter Cell

Glasvezel MASTER RACE

Driver 8.5 RC1

http://www.station-drivers.com/page/ati%20catalyst.htm

Ik denk dat de officiële drivers er vandaag om 19:30 opstaan :)

Zo'n gevoel heb ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apoca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-09 21:56

Apoca

Array Technology Industry

Dat klint weer goed, al denk ik dat ze ook wat tweaks e.d. willen achterhouden voor de release volgende maand van de nieuwe generatie kaartjes.

Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apoca

Apoca

Catalyst 8.5 is uit :)

http://game.amd.com/us-en/content/pdf/Catalyst_85.pdf

[ Voor 56% gewijzigd door Apoca op 21-05-2008 20:48 ]

Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
vrijdag worden clk speeds rv770 final gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krizzie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17-09 16:52

Krizzie

Progressive Music \o/

Flinke lijst aan updates en verbeteringen! :o

Meteen even installeren! :*)

Geluidswolk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edward2
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16-09 15:35

edward2

Schieten op de beesten

Highlights of the Catalyst 8.5 Windows release include:

Performance improvements
• Call of Juarez DX10 – Performance increases up to 12% on the ATI Radeon HD 3000 Series of products
• Lost Planet DX10 – Performance increases from 5 to 35% on the ATI Radeon HD 3000 Series of products.
• World in Conflict DX10 – Performance increases up to 25% on the ATI Radeon HD 3600 and ATI Radeon HD 3800 Series of products. Even greater gains are seen on the ATI Radeon HD 3870X2.
• Stalker DX9 – Performance increases by 20-50% when HDR is enabled in the game; across the ATI Radeon 3800 Series of products.
• Halo – Performance increases by 10-30% across all ATI Radeon graphics products.
nou nou, niet verkeerd zeg!

Niet op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apoca

Apoca

Moet zeggen qua speeds is het ook een beetje matig, al zijn de DX10 dingen mits het echt zo snel is allemaal best weer een stap in de goede richting. Qua tweakjes zitten der wel een paar leuke dingen in zoals bijvoorbeeld 1080p24. Hoop dat het een goede basis is voor de 8.6 drivers, met de release van de 7 serie over een paar weekjes.

Had ook geen mega dingen verwacht als ik eerlijk ben met de release binnenkort, ze hebben het nu te druk met die drivers.

[ Voor 32% gewijzigd door Apoca op 21-05-2008 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

CJ schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 11:21:
De echte vraag is dus: is de 4870X2 net zo snel als de GT200? Pas als multi GPU oplossingen beter gaan schalen zijn de monolitische oplossingen echt uit de tijd. Of dat moment nu is weet ik niet, maar dat het gaat komen weet ik wel zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edward2

edward2

Schieten op de beesten

Edmin schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 22:10:
[...]

De echte vraag is dus: is de 4870X2 net zo snel als de GT200? Pas als multi GPU oplossingen beter gaan schalen zijn de monolitische oplossingen echt uit de tijd. Of dat moment nu is weet ik niet, maar dat het gaat komen weet ik wel zeker.
Niet dat het aantal FLOPS (altijd) iets zegt over de overall perf., maar zou de 4870X2 (theoretisch) niet iets van tegen de 2 GFLOPS leveren? Dit in constrast met de 1,4 voor de 280 GTX?

Niet op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apoca

Apoca

Ligt eraan of ze het X2 concept nu goed aan het werk hebben gekregen. Het werkte best wel tot op zeker hoogte, maar der waren zeker nog punten te vinden welke de prestaties omhoog zouden kunnen brengen. Zodat ook alles der uit gehaald kan worden wat aan power beschikbaar is.

Wat er nu her en der te lezen is klinkt aardig. Maar tot de nieuwe generatie X2 er echt is, is het toch allemaal koffie dik kijken hoe het gaat uitpakken.

[ Voor 9% gewijzigd door Apoca op 21-05-2008 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edward2

edward2

Schieten op de beesten

Apoca schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 22:53:
Ligt eraan of ze het X2 concept nu fatsoenlijk aan het werk hebben gekregen. Het werkte best wel tot op zeker hoogte, maar der waren zeker nog punten te vinden welke de prestaties omhoog zouden kunnen brengen zodat ook alles der uit gehaald kan worden wat aan power beschikbaar is. Wat er nu her en der te lezen is klinkt goed, maar tot die der echt is het toch allemaal koffie dik kijken.
Ja ik praat puur even over de theoretische perf. van 2x een single 4870. CF is idd nog niet perfect.
Ik had met CF nog een aantal games die slecht schaalden. Het zal straks wel een moeilijke keuze worden tussen CF4870 en een GTX280 als CF in sommige games net wat beter presteerd en vice versa. :o

Niet op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

De echte winst in deze generatie high-end oplossingen van AMD/ATI moet IMHO komen uit een betere implementatie van de X2 technologie. Is er iets bekend over de tech die in de 4870X2 gebruikt zal worden t.o. die in de 3870X2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Edmin schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 23:05:
De echte winst in deze generatie high-end oplossingen van AMD/ATI moet IMHO komen uit een betere implementatie van de X2 technologie. Is er iets bekend over de tech die in de 4870X2 gebruikt zal worden t.o. die in de 3870X2?
Volgens mij was dat een bepaald soort AFR variant? Ik weet nog dat die nvidia dude in zijn presentatie zei: "ATi has their own way of alternate frame rendering, and to be honest, their new method combined with new drivers is pretty good ... "

Dat zei hij echt :D ! Alhoewel een beetje schuifelvoetend :> ...

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
AMD is achter de schermen bezig met een andere vorm van multi-rendering, die lijkt op de AFR of SFR methode van NV. Deze nieuwe vorm zou scaling moeten verbeteren in de games waar je wel scaling ziet tot 3 GPUs, maar een vierde niet veel extra toevoegt.

Daarnaast is AMD ook bezig met een andere multi-rendering techniek... maar daarover binnenkort wellicht meer. ;)

Phoronix is trouwens zeer te spreken over de Linux drivers van AMD. Met Catalyst 8.5 gaat het weer met sprongen vooruit en er staat nog meer aan te komen: http://www.phoronix.com/s...m=catalyst_85_linux&num=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier lijkt het tot nu toe ook een prima drivertje...knipperende textures en andere problemen in supreme commander en anno 1701 zijn iig hierdoor ook opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Flying Dutchman
  • Laatst online: 29-07 21:57
CJ schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 01:16:
Phoronix is trouwens zeer te spreken over de Linux drivers van AMD. Met Catalyst 8.5 gaat het weer met sprongen vooruit en er staat nog meer aan te komen: http://www.phoronix.com/s...m=catalyst_85_linux&num=1
Nou vind ik Phoronix altijd wel een beetje aan de optimistische kant, maar laten we hopen dat er inderdaad een hoop verbeteringen in de linux drivers volgen in de komende driver releases. In ieder geval is 8.4 al een goed werkbare versie voor mij en ik ga vandaag of morgen ook 8.5 eens proberen. Vervolgens eens kijken of mijn gpgpu programma's een beetje willen draaien :).

The Flying Dutchman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmmm wat te kiezen voor een eurootje of 60. Een 8600GT of toch een 3850.. lastige keuze :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-09 23:01
Waarom? Die 3850 rent rondjes om de 8600GT :o

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
512bit internal ring

We've posted that RV770XT will be 512 but our usually very reliable sources misinterpreted some parts of the information. The card is 512bit internally as ATI has its internal ring buss memory interface but externally we are talking about the 256bit card.

Both RV770XT and PRO will be the same and they will work with 256bit memory. The RV770XT pairs with 512bit memory and the ultra high speed should help the card improving the performance but from what we know Nvidia’s GT200, Geforce GTX 280 will work with the real 512bit memory controller.

GT200 is a higher league all together and we believe that GT200 will easily beat RV770XT but at the same time, it will come with a much higher price, almost twice as high. It’s now less than a month to see these cards in action.
Haha ze geven toe dat ze fout zaten met 512 Bit memory voor de RV770 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Ja, het heeft wel geduurd zeg.... En dan de schuld geven aan hun bronnen.... pffff.... Typisch Fudo weer.

Het nieuwe topic komt trouwens later vandaag. Zit nu op m'n werk en daardoor even weinig tijd om nieuwe informatie toe te voegen over de RV730 en RV770. So be patient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-07 13:15
Verwijderd schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 09:52:
Hmmm wat te kiezen voor een eurootje of 60. Een 8600GT of toch een 3850.. lastige keuze :D
Quad Crossfire HD3850 voor 240 euro, niet onaardig :9~

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
CJ schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 10:35:
Ja, het heeft wel geduurd zeg.... En dan de schuld geven aan hun bronnen.... pffff.... Typisch Fudo weer.

Het nieuwe topic komt trouwens later vandaag. Zit nu op m'n werk en daardoor even weinig tijd om nieuwe informatie toe te voegen over de RV730 en RV770. So be patient.
hoe kun je dat nu vragen ? :D je weet toch dat we geen geduld hebben als het over nieuwe RV770 facts gaat :P _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krizzie

Krizzie

Progressive Music \o/

Astennu schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 11:52:
[...]

hoe kun je dat nu vragen ? :D je weet toch dat we geen geduld hebben als het over nieuwe RV770 facts gaat :P _/-\o_
CJ is wat dat betreft net zo erg als Fudo. :p

Alles in kleine stukjes hakken en vooral lekker duidelijk zijn. :+

Geluidswolk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Sp!tF!re schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 10:24:
Waarom? Die 3850 rent rondjes om de 8600GT :o
Denk dat er daarom ook de ' :D ' smiley bijstond - want de keuze is nog nooit zo makkelijk geweest :) !

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de 3850 is idd een stukk sneller hehe ik heb zelfs een 3850 AGP en echt ik heb nog nooit zoveel vrijheid op de AGP bus gehadm echt een monster kaartje voor zeer weinig geld ;) dus ja een 3850 PCI-E over een 8600GTS PCI-E is ook snel gekozen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apoca

Apoca

CJ schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 01:16:
AMD is achter de schermen bezig met een andere vorm van multi-rendering, die lijkt op de AFR of SFR methode van NV. Deze nieuwe vorm zou scaling moeten verbeteren in de games waar je wel scaling ziet tot 3 GPUs, maar een vierde niet veel extra toevoegt.

Daarnaast is AMD ook bezig met een andere multi-rendering techniek... maar daarover binnenkort wellicht meer. ;)
Klinkt erg goed, ben erg benieuwd hoe dit zal uitpakken. Maar neem aan dat dit wel iets is voor over een paar maanden pas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Depep schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 11:44:
[...]

Quad Crossfire HD3850 voor 240 euro, niet onaardig :9~
Dat zou ik toch niet doen om meerdere redenen.
1.Het stroomverbruik zal torenhoog zijn, misschien toch maar even kijken naar de prijs voor de voedingen
2.Voor 60 euro krijg je de 256 mb versie, ontstaat er dan niet een gigantische bottleneck bij grafisch intense spellen?
3.Een 4de kaart in crossfire toont nouwelijks voordeel.
4.Betaal je je dan niet helemaal blut aan een moederbord dat quad crossfire ondersteunt?
5.De hitte productie zal hoog zijn, meer coolers dan maar.

Uiteindelijk is het dan toch misschien beter om te kijken naar een Radeon 3870X2 of 2X 3870.
Want met alle aanpassingen aan je computer om die 4 kaartjes erin te steken ben je erg duur uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Flying Dutchman
The Flying Dutchman schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 08:44:
[...]

Nou vind ik Phoronix altijd wel een beetje aan de optimistische kant, maar laten we hopen dat er inderdaad een hoop verbeteringen in de linux drivers volgen in de komende driver releases. In ieder geval is 8.4 al een goed werkbare versie voor mij en ik ga vandaag of morgen ook 8.5 eens proberen. Vervolgens eens kijken of mijn gpgpu programma's een beetje willen draaien :).
Zojuist 8.5 voor Linux geinstalleerd. Eindelijk, na een jaar, is er weer support voor video op de second head in dual head mode (hoef nu dus geen textured video meer te gebruiken om dvd's en films op mijn tv af te spelen). Mijn gpgpu programma draait wel erg langzaam en de output is niet helemaal wat ik ervan verwacht had, dus er zijn blijkbaar nog wel wat verbeteringen mogelijk.

Maar gezien de lijst van resolved issues en de lijst van known issues lijkt het erop dat er weer wat gebeurt bij Ati aan de linux drivers (voorgaande releases veranderde er niets aan deze lijsten en waren ze steeds erg kort, wat beslist niet wilde zeggen dat er weinig issues waren ;)).

Ik ben vol goede moed dus.

The Flying Dutchman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oeLangOetan
@Flying Dutchman
Gebruik je Brook(+) voor gpgpu of gebruik je ogl? Een van de volgende drivers zal ondersteuning voor CAL krijgen met Brook+ op linux.

[ Voor 3% gewijzigd door oeLangOetan op 22-05-2008 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 18:42:
[...]

Dat zou ik toch niet doen om meerdere redenen.
1.Het stroomverbruik zal torenhoog zijn, misschien toch maar even kijken naar de prijs voor de voedingen
2.Voor 60 euro krijg je de 256 mb versie, ontstaat er dan niet een gigantische bottleneck bij grafisch intense spellen?
3.Een 4de kaart in crossfire toont nouwelijks voordeel.
4.Betaal je je dan niet helemaal blut aan een moederbord dat quad crossfire ondersteunt?
5.De hitte productie zal hoog zijn, meer coolers dan maar.

Uiteindelijk is het dan toch misschien beter om te kijken naar een Radeon 3870X2 of 2X 3870.
Want met alle aanpassingen aan je computer om die 4 kaartjes erin te steken ben je erg duur uit.
Het ging, denk ik, ook meer om het idee in dit geval ;)
Zeer hoge pats-factor, voor weinig geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Flying Dutchman
oeLangOetan schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 21:08:
@Flying Dutchman
Gebruik je Brook(+) voor gpgpu of gebruik je ogl? Een van de volgende drivers zal ondersteuning voor CAL krijgen met Brook+ op linux.
Ik gebruik OpenGL met GLSL.
Had laatst wel iets over Brook gelezen, maar ik ben er verder niet bekent mee.

The Flying Dutchman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markje1
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:38
(2) foto's van de gtx280

http://www.tcmagazine.com/comments.php?id=20002&catid=2

huge chip :o

[ Voor 3% gewijzigd door markje1 op 23-05-2008 17:04 ]

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eh .. Dit is het ati topic :) Niet Nvdia. En das een heatspreader, geen actuall core/chip :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daywalk3r
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15-12-2023

Daywalk3r

Walks at night 2

Is er eigenlijk al een oplossing om de fan van de Club3d hd3870 oc stiller te krijgen?
Softwarematig?

Is the enemy of my enemy, my friend or my enemy?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Depep
Daywalk3r schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 10:40:
Is er eigenlijk al een oplossing om de fan van de Club3d hd3870 oc stiller te krijgen?
Softwarematig?
Iets verder kijken dan je neus lang is. Voor zover ik weet heeft de Club3D koeler geen fancontrol en is er dus geen softwarematige oplossing om hem stiller te krijgen.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splinter Cell
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-09 14:14

Splinter Cell

Glasvezel MASTER RACE

RV770 DDR5 is confirmed by AMD

As AMD and the rest of the world knows that GT200 based Geforce GTX 280 and 260 will only support GDDR3, AMD has decided to make a big fuss about its GDDR5 support.

They dared to officially tell the world that they do support GDDR5. AMD has also said that it is working together with Samsung Semiconductor Inc., Hynix and Qimonda to bring GDDR5 cards on the market. GDDR5 simply offers far more bandwidth at higher clock and it should help the new RV770XT to boost some performance.

The Executive Vice president of AMD, the one that goes under the name Rich Bergman, has said that “AMD believes that GDDR5 is the optimal way to drive performance gains while being mindful of power consumption. We’re excited about the potential GDDR5 brings to the table for innovative game development and even more exciting game play.” Don’t get too excited.

Furthermore, AMD said that GDDR5 affirms its “continued tradition of technology leadership in graphics for AMD” and AMD underlines that it is first to bring unified Shader architecture to market, first and only to support DirectX 10.1 and first to go to 55nm and first to offer integrated HDMI with audio and first with double precision floating point calculation support.

AMD is first with many features but when it comes to performance, Nvidia is number one, at least in most of cases.

You can check the official press release

http://www.amd.com/us-en/...51_104_543~125849,00.html
Bron: http://www.fudzilla.com/i...sk=view&id=7493&Itemid=34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is dus enkel voor de 3870, niet de 3850?
Heb dan nog altijd mijn twijfels of de 3850 niet gebottlenecked wordt door GDDR3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Depep
AMD is first with many features but when it comes to performance, Nvidia is number one, at least in most of cases.
Tja, nVidia staart zich blind op performance, terwijl ATi kaarten produceert die in alle huidige games op de hoogste settings gewoon goed presteren, wel aan de nieuwste standaarden voldoen, de helft kosten en de helft van de stroom gebruiken.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Depep schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 12:47:
[...]

Tja, nVidia staart zich blind op performance, terwijl ATi kaarten produceert die in alle huidige games op de hoogste settings gewoon goed presteren, wel aan de nieuwste standaarden voldoen, de helft kosten en de helft van de stroom gebruiken.
Al die voordelen, en dan ook nog eens meer mogelijkheden bieden: Audio en Video combineren maakt je PC meteen een stuk beter geschikt voor het afspelen van High-Def spullen ... en da's toch wel de toekomst :) Want het gaat echt geen lange tijd duren voordat we Bluray spelers in de PC hebben, zoals we nu DVD-spelers hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ownage maxim
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13-07 23:51
Jammer dat de beeldkwaliteit met HD-films slechter is met ATI kaarten. nVidia heeft een behoorlijke sprong gemaakt op dit gebied met de laatste drivers. Met mn 2900pro is het dus ook steeds tweaken met filters om het beeld beter te maken met films. Vroegah waren de rollen omgedraaid en won ATI altijd op dit punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

ownage maxim schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 17:00:
Jammer dat de beeldkwaliteit met HD-films slechter is met ATI kaarten. nVidia heeft een behoorlijke sprong gemaakt op dit gebied met de laatste drivers. Met mn 2900pro is het dus ook steeds tweaken met filters om het beeld beter te maken met films. Vroegah waren de rollen omgedraaid en won ATI altijd op dit punt.
Herinner je je de berichten nog met cheatdrivers van nVidia? Op het gebied van videorendering dan. CJ kan er vast meer over vertellen, ik kan het zo snel even niet vinden. Ik weet niet of dit al opgelost is? Het waren in ieder geval drivers die de snelheid omhooghaalden op een niet erg aardige manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-09 07:40

SG

SG surft naar info hardewaren

2900 heeft de UVD hardware niet daarom is die slechter dan de rest van de 2xx0 3xx0 sieries van aTI. nV zou op specifiek vlakken iets beter zijn. bepaalde beperkingen met AVVIO Maar ATI is voldoende goed in CPU ontlast HD weer te geven.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keldererik
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-05 01:08
Misschien is het al gevraagd, maar weet iemand of de 4870X2 een beetje gelijktijdig met de 4870 wordt gelaunched? of is het net als bij de 38xx serie, paar maanden later kwam pas de 3870X2.

Edit: ik vind het niet met de search. Beetje kinderachtig om het dan toch niet te zeggen ;(

[ Voor 20% gewijzigd door keldererik op 23-05-2008 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Gebruik de search dan ook :X

Antwoord is trouwens te vinden via de search, heb het al meerdere malen voorbij zien komen. Succes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
keldererik schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 19:47:
Misschien is het al gevraagd, maar weet iemand of de 4870X2 een beetje gelijktijdig met de 4870 wordt gelaunched? of is het net als bij de 38xx serie, paar maanden later kwam pas de 3870X2.

Edit: ik vind het niet met de search. Beetje kinderachtig om het dan toch niet te zeggen ;(
Hij zou 1-2 maanden later komen dan de HD4870. Dus ik hoop dat dat is omdat ze grote aanpassingen gemaakt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Astennu schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 20:03:
[...]

Hij zou 1-2 maanden later komen dan de HD4870. Dus ik hoop dat dat is omdat ze grote aanpassingen gemaakt hebben.
Omdat ze voor een X2 versie ook 2 keer zoveel chips nodig hebben denk ik dat dat eerder de oorzaak is.
Verder willen ze wellicht nog wat extra tijd om de drivers beter te maken, iets wat imho bij XF & SLI zelfs nog belangrijker is dan bij singlecard.

Vind het overigens maar lastig, aan de ene kant wil ik wat nieuws maar aan de andere kant trek ik het iha eigenlijk nog wel met mijn 8800GTX.

Maar als je dan wat nieuws neemt dan is de keus weer lastig:
nVidia 280GTX vs 4870X2

nV ws het allersnelst
nV ws stuk eerder leverbaar
nV ws stuk duurder
nV vrijwel zeker geen dx10.1
nV ws stuk heter door enorme chip en wellicht lawaaiiger

ATI ws wat langzamer
ATI ws later leverbaar
ATI veel betaalbaarder
ATI wel dx10.1

Alhoewel ik zelf ervan overtuigd ben dat dx10.1 de api ''af" maakt , zal de realiteit ws zijn dat zonder dx10.1 kaarten van nV, deze extensie vooralsnog niet en sowieso later dan nodig zal doorbreken.

Dat vind ik dus een behoorlijk minpunt van nV. Die G80 serie is immers al sinds nov 06 op de markt. Elke verbetering voor de user is er immers 1tje.. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Help!!!! op 23-05-2008 22:36 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
HD4870X2 wordt wel sneller dan GT200 hoor (mits beide cores werken, waar ik wel van uit ga. Dat zal waarschijnlijk een stuk makkelijker worden door middel van reversed hyperthreading). De HD4870 in tegendeel wordt niet sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

leonpwner1 schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 22:37:
HD4870X2 wordt wel sneller dan GT200 hoor (mits beide cores werken, waar ik wel van uit ga. Dat zal waarschijnlijk een stuk makkelijker worden door middel van reversed hyperthreading). De HD4870 in tegendeel wordt niet sneller.
Oh ok. Dat had ik even gemist. :)

Sinds de 8800gtx zijn er eigenlijk geen kaarten uitgekomen die voor mij persoonlijk echt interessant waren, derhalve heb ik het nieuws wat meer op afstand gevolgd.

Met de aanstaande introductie van de 4870 en GT200 ga ik het weer intensiever volgen.... :o

Sowieso kijk ik wel uit naar de reviews van beide kaarten. Gelukkig duurt dat nog maar ongeveer een maandje. :)

[ Voor 8% gewijzigd door Help!!!! op 23-05-2008 22:50 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdcobra
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15-09 17:21
Reversed hyperthreading? En dat op een videokaart, nog nooit van gehoord. Er gaan alleen wat geruchten dat beide cores hetzelfde geheugen gebruiken, maar ik denk dat dit nog niet klopt voor de 4850/4870.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
mdcobra schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 23:55:
[...]

Reversed hyperthreading? En dat op een videokaart, nog nooit van gehoord. Er gaan alleen wat geruchten dat beide cores hetzelfde geheugen gebruiken, maar ik denk dat dit nog niet klopt voor de 4850/4870.
Er is geen shared memory pool, maar de 2 fysieke GPU's zullen wel als 1 virtuele core gezien worden door het OS -> reversed hyperthreading.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Of ze dat al voor elkaar hebben weet ik niet. Zou mooi zijn. Maar de huidige X2 heeft dat in ieder geval niet. Je krijgt van volgens mij altijd overhead want de software moet 1 thread dus gaan splitsen in twee threads en er op die manier voor zorgen dat je dus 2 cores aan het werk kan zetten. Best ingewikkeld dus. Gewoon hyperthreading is in verhouding veel makkelijker toe te passen dan het idee van reversed hyper threading.

Shared memory pool moet wel kunnen wat CPU's doen dat eigenlijk ook wel. Zie de Intel c2d met hun L2 cache en de K10 met de L3 die shared is. En volgens mij kunnen opteron cpu's dat via NUMA ook doen met hun geheugen. Snelheid is in ieder geval veel hoger. En volgens mij kan bv CPU 1 ook echt het geheugen van CPU 2 benaderen.

[ Voor 13% gewijzigd door Astennu op 24-05-2008 00:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krizzie

Krizzie

Progressive Music \o/

leonpwner1 schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 23:59:
[...]

Er is geen shared memory pool, maar de 2 fysieke GPU's zullen wel als 1 virtuele core gezien worden door het OS -> reversed hyperthreading.
Is dat al zeker dan? :o

Dacht dat dat een gerucht was.

Geluidswolk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben eigenlijk op zoek naar een single-core kaart, sneller dan de 8800gtx, maar wel met evenveel of zelfs minder stroomverbruik. Zit ik dan bij Ati goed, denken jullie, met deze nieuwe generatie kaarten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Verwijderd schreef op zaterdag 24 mei 2008 @ 10:10:
Ik ben eigenlijk op zoek naar een single-core kaart, sneller dan de 8800gtx, maar wel met evenveel of zelfs minder stroomverbruik. Zit ik dan bij Ati goed, denken jullie, met deze nieuwe generatie kaarten ?
Zeer waarschijnlijk met een 4870 zit je dan op precies de juiste plek. Maar ik weet niet exact hoe groot de performance increase zal zijn.

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Flying Dutchman
Krizzie schreef op zaterdag 24 mei 2008 @ 00:27:
[...]

Ik ben wel benieuwd eigenlijk... nu ik erover nadenk hoeft het niet eens zo heel moeilijk te zijn. Tenminste, als je kijkt naar fragment shader nivo (waar volgens mij het meeste werk verzet moet worden). Aangezien een fragment shader per pixel werkt, en een videokaart eigenlijk al uit een set van meerdere shaders bestaat (480 in het geval van de 4xxx serie), waarom zou je dat dan niet nog verder kunnen paralleliseren? Als het werk over verschillende pixels shaders op één kaart verdeelt kan worden, dan lijkt me dat het ook wel verdeelt kan worden over verschillende pixel shaders op meerdere gpu's of zelfs videokaarten.

Een ander verhaal zijn misschien de vertex shaders en de geometry shaders. Ik weet niet in hoeverre die dingen tegenwoordig nog de bottleneck zijn, maar het lijkt me dat het werk van deze shaders moeilijker te verdelen is (hoewel... eigenlijk gebeurt hier ook een hele hoop parallel).

The Flying Dutchman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techno Overlord

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Wanneer kan ik die 4870's ergens pre-orderen? Ik heb nu bijna alles behalve de harddisk en de videokaarten... :X

Forever raver!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
CaptainM schreef op zaterdag 24 mei 2008 @ 11:01:
Wanneer kan ik die 4870's ergens pre-orderen? Ik heb nu bijna alles behalve de harddisk en de videokaarten... :X
prijs is bekend
naam is bekend
release date is bekend
foto is bekend

Dus het is een kwestie van tijd voordat een of andere malifide webshop hem online zet voor pre-order. Echter zoals ik altijd roep, de shops die pre-order doen kunnen nooit leveren. Ten eerste hebben zij geen support van VGA vendors en van ATI, anders zullen ze nooit de NDA breken. Daarnaast geven de VGA vendors en ATI/AMD de eerste allocatie aan hun launchpartners (wie dat zijn, ga maar terug naar wie eerste 3870 en 3870x2 in volume! konden leveren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indy91
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 31-01 14:21
@The Source:
Is het al bekend wat de definitieve clocks van de HD4850 en de HD4870 zijn geworden?

AMD CPU FX-8350@4,4GHz | Scythe Fuma | Scythe Kaze Master II | Asus M5A97 Rev.2 | Sapphire RX 480 Nitro OC+ | 16GB Geil Black Dragon DDR1600 | 480 Sandisk Ultra II SSD | Corsair GamingSeries 800Watt | Creative Tactic 3D Alpha | Corsair Gaming M65

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Ja. Dat is al bekend. :)

Later vandaag het nieuwe topic. Moet nog efffe de stad in. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Krizzie schreef op zaterdag 24 mei 2008 @ 00:27:
[...]

Dat is wel wat ik vernomen heb ja.

Ik denk dat een shared memory pool nog te complex is om te implementeren in een videokaart aangezien je enorm te maken krijgt met consistentie. Ik denk dat de voordelen voorlopig niet opwegen tegen de nadelen (de kosten en het ontwikkelen ervan).

Wat betreft de reversed hyperthreading, dat is niet zo moeilijk om in te bouwen. Zover ik weet hoef je de drivers alleen maar zo te schrijven dat ze bij het herkennen van een X2 kaart de cores als 1 core zien, maar dat weet ik niet zeker aangezien ik niet weet hoe ze dat in willen bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToeingTheLine
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-09 07:04

ToeingTheLine

Mask of sanity

CJ schreef op zaterdag 24 mei 2008 @ 11:58:
Ja. Dat is al bekend. :)

Later vandaag het nieuwe topic. Moet nog efffe de stad in. :P
Mooi, bedankt voor de ruime info!

Life is what you others make it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickyy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-02 11:10
De coolers van de 47** serie op de foto.

http://www.tcmagazine.com/comments.php?id=20040&catid=2

Ziet er weer rood uit :).

Core i5 4670k, 8gb, MSI GTX460 HAWK TA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edward2

edward2

Schieten op de beesten

Zo, al "levende" plaatjes van de X2-variant. Mischien laat deze toch niet zó lang op zich wachten.

Niet op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markje1
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:38
Foto's van de coolers zien er goed uit

offtopic:
CJ de link in je sig over het 'laatste' ati nieuws is van deel 66 tijd voor een update lijkt me :P

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Flying Dutchman
leonpwner1 schreef op zaterdag 24 mei 2008 @ 15:04:
[...]
Wat betreft de reversed hyperthreading, dat is niet zo moeilijk om in te bouwen. Zover ik weet hoef je de drivers alleen maar zo te schrijven dat ze bij het herkennen van een X2 kaart de cores als 1 core zien, maar dat weet ik niet zeker aangezien ik niet weet hoe ze dat in willen bouwen.
Als het zo ontzettend eenvoudig was, dan hadden zowel nVidia als Ati dat allang gedaan voor hun producten neem ik aan. Ik denk dat reversed hyperthreading nog niet zo gemakkelijk is als je denkt en het zou me ernstig verbazen als de 4870X2 dat kan.

The Flying Dutchman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hekking
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 02-02-2020

Hekking

Can of whoopass

Ik vraag me af waarom Chiphell eigenlijk de laatste tijd altijd de eerste is met de pics, Goed werk anyway. Ziet er wel bruut uit :9~

Facts and perspective don't care about emotion. This was offensive? Hold my beer. When you tear out a mans tongue you not prove him evil, you're telling the world that you fear what he might say

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wellicht omdat er toevallig een fab in duitsland staat ? :P

En publiciteit is bijna altijd goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Heatsink van de HD4870 X2 is ook weer verbeterd zie ik. 2x Copper heatsink met heatpipes er tussen voor het warmte transport.

En die nieuwe HD4870 cooler ziet er ook nice uit. Kan nog wel eens een heel leuk oc kaartje worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmmz. Heeft de RV770 X2 dan toch een PCI-e bridge?? :/

Afbeeldingslocatie: http://img264.imageshack.us/img264/6571/19250271zo91lz5.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Verwijderd schreef op zondag 25 mei 2008 @ 12:13:
Hmmz. Heeft de RV770 X2 dan toch een PCI-e bridge?? :/

[afbeelding]
Uiteraard, wat dacht je dan? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

leonpwner1 schreef op zondag 25 mei 2008 @ 12:16:
[...]

Uiteraard, wat dacht je dan? ;)
Om ff CJ maar te quoten:
De opvolger van de HD3870X2 zal gebaseerd zijn op de RV770. Deze zal echter weer een stap dichter bij de toekomst liggen omdat deze de PCI Express Splitter geintegreerd zal hebben waardoor multi-GPU oplossingen nog eleganter kunnen worden. Latencies worden op deze manier perfect verborgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Verwijderd schreef op zondag 25 mei 2008 @ 12:19:
[...]

Om ff CJ maar te quoten:

[...]
Dan nog heeft de kaart gewoon een PCI-E bridge dus ik snap je punt niet helemaal?

Misschien bedoel je dat je dacht/hoopte dat ze hem in de GPU zouden integreren (hoewel je het niet zo verwoordde)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Ik kan me eerlijkgezegd geen multiGPU oplossing voorstellen zonder PCIe bridge. Als je maximaal gebruik wilt maken van beide GPU's zal er altijd een element noodzakelijk zijn om de instructies tuseen beide te verdelen. Als je dat niet hebt krijg je een situatie die lijkt op de huidige multi-core CPU situatie, waarin je bij sommige app's echt maar 1 core belast en je rekenkracht niet optimaal benut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zolang ze geen twee chips op één die doen blijf ik weg van de X2 apparaten.
Op deze manier blijf je altijd afhankelijk van drivers, zonder drivers kan het OS één taak/programma moeilijk of niet verdelen over meerdere cores.
Correct me if i'm wrong.

Als de HD4870 ongeveer 20% minder performance biedt dan een GT280 is voor mij de keus snel gemaakt.
Met oog op de prijs/prestatie verhouding, idle verbruik en hitte alsmede de geluidsproductie, lijkt me de HD4870 een betere keus voor mijn stille en koele pc.
Ik ga eerst vier weken op vakantie en wacht de banchmarks af.
Hopelijk zijn er eind Juli OC versies van de HD4870 met GDDR5 aanwezig, is aan de drivers gesleuteld en is de prijs ietsjes gedaald.
Spannende tijden >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:05

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Waar blijft het nieuwe deel? Hij zit al een tijdje vol nameijk.
CJ even drukjes met iets?

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Komt er aan! Hold on!

Edit: Et voila: [Algemeen] ATi Nieuwsdiscussie Topic - Deel 84

[ Voor 64% gewijzigd door CJ op 25-05-2008 17:58 ]

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste

Dit topic is gesloten.