Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-O-Y
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-06 21:16

R-O-Y

Ik maak mijn zinnen nooit

Zelf heb ik geen 45nm cpu dus ik volg het ook niet zo erg nauw. Maar hoe goed klokken de nieuwe quadcores nou? De goedkopere modellen met een vaste multiplier bedoel ik. Ik zie hier heel veel 3,2 en 3,6 ghz langs komen, is dat een plafond voor die dingen?

Youtube Download ubersnel.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Met een normaal laag voltage blijf je inderdaad rond de 3.5GHz hangen. Daarna moet het wel omhoog om mee te schalen. Zie Astennu's afbeelding :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-08 19:58
BounceMeister schreef op zaterdag 28 juni 2008 @ 11:25:
Elke 3dB is een verdubbeling van het "lawaai". Als de AF7P dus 5dB meer lawaai maakt en ook nog eens minder goed koelt, denk ik dat het echt een low-budget keuze is.

De Scythe Infinity is nu 32,50 bij Informatique. Dan is deze koeler toch best betaalbaar. De 12cm fan hoor je bijna niet en toch zijn de koelprestaties zeer goed.

Hij moet wel in je behuizing passen. Ik moest de fan die aan de binnenzijde van het zijpaneel zat, loshalen en aan de buitenkant erop schroeven. Maar ik heb dan ook een iets oudere kast, die zijn net iets smaller dan nu.
Die 12cm vind ik vind em op max speed best goed te horen. Dus ik draai em op een iets lagere speed gezet.
R-O-Y schreef op zaterdag 28 juni 2008 @ 12:41:
Zelf heb ik geen 45nm cpu dus ik volg het ook niet zo erg nauw. Maar hoe goed klokken de nieuwe quadcores nou? De goedkopere modellen met een vaste multiplier bedoel ik. Ik zie hier heel veel 3,2 en 3,6 ghz langs komen, is dat een plafond voor die dingen?
Klote :) Tenzij je een QX koopt waarvoor je veel te veel moet betalen. Al loopt die van mij nu wel 3.5 Ghz statabiel op 1.2v in bios. Maar dan moet je maar 2x1 GB ram gebruiken 4x1 gaat niet goed.

[ Voor 28% gewijzigd door Astennu op 28-06-2008 14:01 ]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chef_v_leeuwen
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 01-03 11:25
Ik heb de mijne nu stabiel op 3,6 Ghz @ 1,156V lopen (Q9450) en max 3,95 Ghz gekregen, hoger wilt hij echt niet. Maar bij de laatste waarde had ik wel soms last van spontane reboots etc.

Draai m overigens op een EVGA 790i

* PSN=Chef_NL** *

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Chef_v_leeuwen schreef op zaterdag 28 juni 2008 @ 16:00:
Ik heb de mijne nu stabiel op 3,6 Ghz @ 1,156V lopen (Q9450) en max 3,95 Ghz gekregen, hoger wilt hij echt niet. Maar bij de laatste waarde had ik wel soms last van spontane reboots etc.

Draai m overigens op een EVGA 790i
3.95 is erg nice voor een Q9450. Meeste hebben bij 3.6 al een FSB wall. Ik denk dat je een erg goede te pakken hebt want 3.6 GHz op 1.15v is ook al erg nice.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chef_v_leeuwen
Ik denk dat het ook voornamelijk te maken heeft met de CPU & Mobo Combinatie, E8400 klokte op dit bord ook erg lekker. Maar ik doe inderdaad voorlopig geen afstand van deze CPU :)

* PSN=Chef_NL** *

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-O-Y

R-O-Y

Jammer dat ze niet zo bijzonder goed klokken. Had graag een reden gehad om te upgraden, zit nu op een X3210 op 3,8Ghz dus ik schiet er denk ik helemaal niks mee op. Hooguit dat het wat stroom scheelt maar dat zal ook niet bijster veel zijn. Had eigenlijk toch wel verwacht dat de chips allemaal 4Ghz aan zouden tikken net als de dual-core broertjes. Daar draaien de 45nm cpu'tjes gewoon op 500fsb, stabiel ook nog :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

R-O-Y schreef op zaterdag 28 juni 2008 @ 19:57:
Jammer dat ze niet zo bijzonder goed klokken. Had graag een reden gehad om te upgraden, zit nu op een X3210 op 3,8Ghz dus ik schiet er denk ik helemaal niks mee op. Hooguit dat het wat stroom scheelt maar dat zal ook niet bijster veel zijn. Had eigenlijk toch wel verwacht dat de chips allemaal 4Ghz aan zouden tikken net als de dual-core broertjes. Daar draaien de 45nm cpu'tjes gewoon op 500fsb, stabiel ook nog :)
Hoeveel volt nodig voor je X3210 dan?

Hoe kan je zoiets verwachten op hetzelfde productieproces? Het zijn nog steeds quads waarbij je dus de mazzel moet hebben dat ze állemaal naar die 4ghz willen. Dat er onderweg dan 1 kapt vind ik eigenlijk niet meer dan logisch. 45nm is leuk maar niet de heilige graal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb mijn q9450 nu op 3.2ghz lopen.

400fsb
1.15 vcore
DDR2 PC6400 800mhz 5-5-5-15

rest op default settings in mijn P5E.

Draait nu 45 minuten stabiel met 100% load en temperatuur komt niet boven de 50 graden uit met mijn arctic freezer 7 pro.

Koeler draait zelfs maar op 1000 rpm, dus niet eens op halve kracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Niet online
Dan zal ik mijn 24/7 setup ook maar even showen:

http://valid.x86-secret.com/show_oc.php?id=381917

Afbeeldingslocatie: http://valid.x86-secret.com/cache/screenshot/381917.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brasher
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-09 18:32
BounceMeister schreef op zaterdag 28 juni 2008 @ 11:25:
Elke 3dB is een verdubbeling van het "lawaai". Als de AF7P dus 5dB meer lawaai maakt en ook nog eens minder goed koelt, denk ik dat het echt een low-budget keuze is.

De Scythe Infinity is nu 32,50 bij Informatique. Dan is deze koeler toch best betaalbaar. De 12cm fan hoor je bijna niet en toch zijn de koelprestaties zeer goed.

Hij moet wel in je behuizing passen. Ik moest de fan die aan de binnenzijde van het zijpaneel zat, loshalen en aan de buitenkant erop schroeven. Maar ik heb dan ook een iets oudere kast, die zijn net iets smaller dan nu.
Wat ruimte betreft zal het in deze kast niet zo'n probleem zijn, maar volgens mij is m'n huidige kast geen goede kast voor overclocken. Fans kan ik zelf natuurlijk wel plaatsen, maar de intake fan aan de voorkant heeft geen grote gaten waar veel lucht door naar binnen gekozen kan worden en verder is er alleen ruimte om aan de achterkant een outtake fan te plaatsen. Ik kan natuurlijk wel zelf wat knutselen door de nodige gaten te boren, dat is opzich niet zo'n probleem mocht dat nodig zijn.
Ik hoef alleen niet zo extreem over te clocken, dus echt goede koeling is niet nodig. Ik wil het echter wel redelijk stil hebben, en ik heb het idee dat dat met een AF7P niet goed gaat lukken (want ook onder Load hoef ik geen vliegtuigmotor in m'n kast).
Ik kan dan wel wat meer geld uitgeven voor een stille en goede koeler zoals een Scythe Infinity, daar heb ik ook wel aan gedacht. Maar omdat m'n kast dus niet zo'n goede airflow heeft is het misschien slimmer om een goedkopere (maar wel stille) koeler te kopen en kast aan te schaffen met betere koeling. Allebei wordt me wel wat prijzig om alleen m'n processor ligt over te clocken :X
Iemand tips hoe ik dit het beste aan kan pakken? Simpelweg een goede CPU koeler erop zetten zonder heel erg goede airflow of beter voor een goede airflow zorgen en dan een wat mindere dure koeler monteren. Wat zal de beste resultaten geven volgens jullie?

@Astennu: Die Arctic Freezer Xtreme is ook wel interessant eigenlijk. Die staat niet in de Pricewatch en is me dus nooit opgevallen, maar ik zie hem nu bij Azerty staan. Dat ziet er al wel een stuk beter uit dan een AF7P :9

[ Voor 5% gewijzigd door Brasher op 28-06-2008 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Een X3360 moet makkelijk hoger kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-06 16:43
Verwijderd schreef op zaterdag 28 juni 2008 @ 22:05:
Ik heb mijn q9450 nu op 3.2ghz lopen.

400fsb
1.15 vcore
DDR2 PC6400 800mhz 5-5-5-15

rest op default settings in mijn P5E.

Draait nu 45 minuten stabiel met 100% load en temperatuur komt niet boven de 50 graden uit met mijn arctic freezer 7 pro.

Koeler draait zelfs maar op 1000 rpm, dus niet eens op halve kracht.
Dit soort stats zijn eigenlijk niet meer zo relevant. Waar het nu om gaat is: hoe lang kan de Q9450 het zo volhouden? Als ie het over, zeg, twee maanden nog zo doet, zonder enige degradatie, kijk, dan wordt het interessant. :)

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

En waar heb jij het over? Degradatie treedt pas op vanaf uit mijn hoofd 1.35+ vCore. 1.15 =/= 1.35 dus ik denk dat het daar wel mee losloopt. Afgezien van het feit dat het geen echt spannende OC is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-O-Y

R-O-Y

Jejking schreef op zaterdag 28 juni 2008 @ 21:00:
[...]

Hoeveel volt nodig voor je X3210 dan?

Hoe kan je zoiets verwachten op hetzelfde productieproces? Het zijn nog steeds quads waarbij je dus de mazzel moet hebben dat ze állemaal naar die 4ghz willen. Dat er onderweg dan 1 kapt vind ik eigenlijk niet meer dan logisch. 45nm is leuk maar niet de heilige graal :)
De quadcores zijn gewoon dubbele dualcores, daarom verwacht ik dat ;) Mijn X3210 is eigenlijk ook maar een dubbele E6750. Ik heb 1.35 volt nodig (volgens mij) voor de 3800MHz. Het ding gebruikt dan best veel stroom tov stock. Maar met een waterkoel-unit blijft het mooi 60-65 graden.

Ik vind het erg fijn dat ik 'm op 3,8 ipv de standaard 2,13 kan klokken. Videobewerken etc. gaat veel sneller :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jejking schreef op zondag 29 juni 2008 @ 01:30:
En waar heb jij het over? Degradatie treedt pas op vanaf uit mijn hoofd 1.35+ vCore. 1.15 =/= 1.35 dus ik denk dat het daar wel mee losloopt. Afgezien van het feit dat het geen echt spannende OC is ;)
Inderdaad.

1.15 is zelfs minder dan default :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
Jejking schreef op zondag 29 juni 2008 @ 01:30:
Even wat posts terug lezen, en de links daar, en je ziet dat te hoge vcore echt niet de enige oorzaak is van mogelijke degradatie. FSB > 400 schijnt nu ook een factor te wezen (als het waar is). Dus sorry, maar 45 minuten stabiel, dat overtuigt me niet echt.
Verwijderd schreef op zondag 29 juni 2008 @ 02:39:
[...]
Inderdaad.

1.15 is zelfs minder dan default :)
Een echt default voor die dingen bestaat niet. Intel specificeert de power requirements tussen 0.85V – 1.3625V, al in 1.15 zeker netjes voor een OC, natuurlijk:

http://processorfinder.intel.com/details.aspx?sSpec=SLAWR#

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Niet online
Astennu schreef op zondag 29 juni 2008 @ 01:08:
[...]

Mits dat hij geen wall had op 444Mhz. Op 425Mhz beginnen de BSODS al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09-09 20:10

Zenix

BOE!

Astennu schreef op zondag 29 juni 2008 @ 01:08:
[...]

Nou dat gaat dus niet zo makkeijk zoals fixer al zei. Dat was ook beetje de max voor mijn X3360 die ik ook gehad heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow16
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-08 20:57
Mijn X3360 komt makelijk hoger dan 425 FSB. Maxiamle wat ik tot nu toe stabiel heb gekregen was 441. Dit is met ander geheugen dan dat ik nu heb wat daarmee kan ik maximaal tot 421 komen. Ik ben bezig met het moederbord te voltmadden zodat ik vdimm hoger dan 2.1 kan krijgen. OCZ Reaper pc8500 setje mag 2.2 hebben maar ik haal nu max 2.05 gemeten. Ik zal jullie op de hoogte houden.
Moederbord is een Asus P5B-E met een P965 chipset.
Vcore heb ik nog niet echt getest hoe laag ik die kon zetten, dus die staat nu nog op 1.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even wat posts terug lezen, en de links daar, en je ziet dat te hoge vcore echt niet de enige oorzaak is van mogelijke degradatie. FSB > 400 schijnt nu ook een factor te wezen (als het waar is). Dus sorry, maar 45 minuten stabiel, dat overtuigt me niet echt.
Met alle respect voor de mensen die het artikel hebben geschreven, maar het is een theorie, er zijn geen harde bewijzen die daadwerkelijk aantonen dat een FSB boven de 400 gevaarlijk is voor de chip bij 24/7 gebruik.

Anandtech heeft hun chip opgebrand door teveel voltages te laten blazen door de chip, denk aan VTT/PLL/Vcore. Het zijn namelijk deze 3 die het gevaarlijkste zijn voor praktisch elke chip. Alleen was het allemaal een stukkie moeilijker om je maximum te bereiken op het 65nm procede, puur omdat de chip niet het eerste was dat het begaf maar eerder je geheugen/oververhitte NB/SB enzovoorts. Nu zijnde 45nm chips wat gevoeliger en moeten we puur en alleen op de voltages letten.

Dus nogmaals, ik vind het een leuke theorie, maar het blijft een theorie. Ondertussen heb ik mijn chip al meerdere malen uren lang onder full load laten kraken om de zo laag mogelijke voltages te vinden en ik heb nog nergens last van gehad. Draai nu op 400 FSB en heb op mijn vorige mobo non-stop gekraakt op 450 FSB. Alles binnen de voltage perken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
Verwijderd schreef op maandag 30 juni 2008 @ 02:46:
[...]

Met alle respect voor de mensen die het artikel hebben geschreven, maar het is een theorie, er zijn geen harde bewijzen die daadwerkelijk aantonen dat een FSB boven de 400 gevaarlijk is voor de chip bij 24/7 gebruik.

Anandtech heeft hun chip opgebrand door teveel voltages te laten blazen door de chip, denk aan VTT/PLL/Vcore. Het zijn namelijk deze 3 die het gevaarlijkste zijn voor praktisch elke chip. Alleen was het allemaal een stukkie moeilijker om je maximum te bereiken op het 65nm procede, puur omdat de chip niet het eerste was dat het begaf maar eerder je geheugen/oververhitte NB/SB enzovoorts. Nu zijnde 45nm chips wat gevoeliger en moeten we puur en alleen op de voltages letten.

Dus nogmaals, ik vind het een leuke theorie, maar het blijft een theorie. Ondertussen heb ik mijn chip al meerdere malen uren lang onder full load laten kraken om de zo laag mogelijke voltages te vinden en ik heb nog nergens last van gehad. Draai nu op 400 FSB en heb op mijn vorige mobo non-stop gekraakt op 450 FSB. Alles binnen de voltage perken.
Even voor de goede orde, het was/is zeker niet mijn bedoeling specifiek iets af te doen aan jouw overklok of zo. Maar meer in het algemeen, zoals je zelf ook zegt, betreft het hier vooralsnog enkel theorieen. We hebben dus wat 'hard evidence' nodig. Mede-tweakers die em langduring(er) overklokt hebben, dus. Ik zou het dus op prijs stellen als je ons dus een beetje up-to-date wilt houden over het verloop. Ben dus inderdaad wel benieuwd of het over een paar weken nog zo lekker loopt.

Sommige van de bevindingen, ook al zijn ze gepost op gerenomeerde fora, zijn toch redelijk vaag. Zoals verhalen over het eerst een paar uurtjes moeten 'opwarmen' van de CPU, en reports over 'inbranden' en zo (alsof het een auto is, lol). Daar heb ik toch zo mijn bedenkingen bij. En veel gevallen van degradation blijken uiteindelijk toch een kwestie geweest te zijn van vcore > 1.36v. Maar goed, ik wacht toch nog even af op wat concretere bevindingen hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Daarom ben ik dus niet specifiek op dat argument ingehaakt. Het is me nog wat te theoretisch. Maar goed, de toekomst zal uit leren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
FiXeR.nl schreef op zondag 29 juni 2008 @ 10:14:
[...]

Mits dat hij geen wall had op 444Mhz. Op 425Mhz beginnen de BSODS al.
Dan wordt het lastig. Gebruik je toevallig 4x1 GB ? En heb je NB voltage verhoogt ? Bij mij werd het wederom stabieler als ik het nb voltage onder stock hield met de -10% functie. Die NB wordt loeiheet. 4x1GB geeft ook problemen 2x1 GB werkt veel beter alleen die heb ik al bijna helemaal vol zitten :(. Binnenkort 2x2 GB gaan testen.

En mijn temps zijn nog steeds zo hoog. Wat voor een temps hebben jullie in coretemp of Hardware monitor met die 45nm cpu's ? anders trek ik de cooler er maar weer af om te kijken of alles goed zit/zat. En dus moet het hele moederbord er weer uit :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voil
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:11
Ik ben erg blij met die temps van deze processor. Ik heb de Q9450 en als ik alle 4 de cores 100% stress wordt ie wel warm, 60graden voor de CPU en de 4 cores nog wat warmer. Maar dat zou hij wel kunnen hebben.

Maar als je in windows zit, een spel aan het spelen bent (bijv. crysis) of een HD film aan het kijken bent (Hoe het met bijv. met decoden/encoden van HD materiaal zit weet ik niet) is de CPU nooit 100% stressed, verre van. Mijn FSB draait op 400, 3.2GHz en met de dingen die ik hierboven beschreef is mijn cpu altijd 30/40 graden en de cores zitten tussen de 40 en 60 graden.

Prima dus.

ohja. En ik gebruik stock cooling.

[ Voor 3% gewijzigd door voil op 30-06-2008 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkasantion
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-09 09:15

Darkasantion

Just keep swimming!

Dus als ik het goed begrijp is de oude Q6600 een veel bettere keuze dan de nieuwe Q9450 als je goed wilt overclocken? Ik wil namelijk met een EVGA 780i Sli bordje gaan overclocked, waarbij de Quadcore waterkoeling krijgt om de temperaturen laag te houden.

Join het DPC Whatpulse team Intel/ATI.AMD Powered PC!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-O-Y

R-O-Y

Je zou bijna denken van wel, het is ook een flink stuk goedkoper. Die nieuwe leveren niet zulke brute prestaties dat het echt de moeite is. Mijn 65nm quad klokt aardig hard, het enige voordeel zou meer cache en de nieuwe instructieset zijn. Zoveel scheelt dat niet, zeker niet als ik er meer mhz-en uit krijg.

Als je wat zoekwerk doet kom je erachter dat er erg veel mensen hun 45nm quad op 3,2 ghz draaien. Sommige 3,6 en een enkeling wat hoger. Die snelheden haalt een Q6600 G0 ook wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkasantion
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-09 09:15

Darkasantion

Just keep swimming!

Nogal, en gezien de prijs van de huidige Q6x00 serie, kan ik zelfs goedkoper de Q6700 kopen, en die flink gaan opkietelen tot de 4Ghz. Maar als er binnen 1 maand een "bug" fix voor de FSB wall komt, zal het toch een Q9450 worden, omdat deze zuiniger/efficenten zijn per clocktick.

Join het DPC Whatpulse team Intel/ATI.AMD Powered PC!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Earzz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-09 14:19
Nou hier mij setup dan

Afbeeldingslocatie: http://i281.photobucket.com/albums/kk227/slamRbamR/Temps.jpg

Zoals je ziet zijn de temps van core 3 en 4 veel te hoog en het voltage kan ook wel wat omlaag denk ik.
Dus nog niet stress tested maar wel benchable, alles draait nu op 3.4 stabiel op een vcore van 1.2.
Dit alles op een native Rampage Formula (bios 403), Tuniq Tower en 2x2 gig PC8500 Dominators.

XboxLive: Dave 130R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-O-Y

R-O-Y

65 graden werkt bij mij prima hoor. Bij een stuk boven de 70 geeft het pas problemen met uitvallende applicaties etc. Als die 65 het maximale is dat je haalt onder full-load zou ik met niet druk maken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weer even een reply van mij, Albatross het was helemaal niet mijn bedoeling om pissig of geïrriteerd over te komen, ik wilde alleen aanduiden dat het slechts woorden waren die nog geen bewijs hadden.

Verder, Earzz denk om je Vcore! 1,3625 is het maximum en daar hik je toch aardig tegenaan.
*Edit, niet goed gelezen dus slaat nergens op:) mooie 4ghz daarentegen!

En ik denk dat de 45nm quads tot nu toe aardig hun mannetje staan, de eerste stepping Q6x00 CPU's hadden ook hun kinderziektes en ook daar moesten mobo fabrikanten hun BIOS'en en chipsets nog op afstellen dus voordat we de 45nm's in een hoekje duwen denk ik simpelweg dat hun tijd van glorie, om het even mooi te zeggen, nog niet gekomen is. Denk met name aan hoe de X38/X48 mobo's waar de echte kracht gewoon nog niet eens van bekend is.

Ik zal overigens mijn status van de PC zo nu en dan updaten hier als er interesse is voor enige degradatie verschijnselen zonder voltage limieten te verbreken. Stap binnenkort over op 2x2 geheugen draai nu op 4x1 en als ik de online fora er op na mag lopen (inclusief Asus tech forum) heeft dat toch aardig wat problemen, met name met DDR3 geheugen.

Overigens las ik ook nog ergens dat iemand zijn 45nm CPU temps met core temp aan het uitlezen was, misschien handiger om over te schakelen naar real temp omdat core temp een goede 10 graden te hoog afleest (heeft geloof ik met de Tmax te maken, CT denkt dat het 105 is terwijl het eigenlijk 95 is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Earzz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-09 14:19
@ R-O-Y

Ik vindt het niet zo fijn dat er zo'n groot vershil tussen de cores zit.
Op mijn 3.4 overclock zijn juist core 3 en 4 koeler dan 1 en 2, dat is wat ik niet snap.
Ik denk dat ik toch maar een overstap ga maken naar de TRUE 120 en dan maar hopen dat de temps dan wel goed zijn.

@ Samuel86

Ik denk dat het grootste euvel voor de York's het moederboard is, dat maak ik op uit de reviews die ik heb gezien op xtremesystems van gebruikers met hun P5Q en Rampage bordjes.
Ik zal niet zeggen dat ze allemaal succes hebben maar de meeste wel (ik ben er ook nog niet met mijn OC).
Pas trouwens op met de P5Q3 die schijnt wel wat problemen te hebben met het DDR3 geheugen, heel veel memory corruptions.

PS: Het screenshotje van mij is wel genomen tijdens het Primen

XboxLive: Dave 130R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Earzz schreef op maandag 30 juni 2008 @ 16:34:
@ Samuel86

Ik denk dat het grootste euvel voor de York's het moederboard is, dat maak ik op uit de reviews die ik heb gezien op xtremesystems van gebruikers met hun P5Q en Rampage bordjes.
Ik zal niet zeggen dat ze allemaal succes hebben maar de meeste wel (ik ben er ook nog niet met mijn OC).
Pas trouwens op met de P5Q3 die schijnt wel wat problemen te hebben met het DDR3 geheugen, heel veel memory corruptions.

Tot nu toe zo'n beetje elk Asus bord met DDR3 heeft problemen gehad, draai zelf een P5E3 niet een P5Q3, maar heb de fora er op nagezocht en praktisch alle borden hebben compatibiliteitsproblemen als het aankomt op DDR3 geheugen. En dan met name het 4x1 (dus 2xdual channel gebruiken. Ik zit nog steeds op een beta bios en wacht al ruim 1,5 maand op een nieuwe, dus hoop die ergens in de nabije toekomst tegen te komen. Dan geef ik weer een update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Darkasantion schreef op maandag 30 juni 2008 @ 12:34:
Nogal, en gezien de prijs van de huidige Q6x00 serie, kan ik zelfs goedkoper de Q6700 kopen, en die flink gaan opkietelen tot de 4Ghz. Maar als er binnen 1 maand een "bug" fix voor de FSB wall komt, zal het toch een Q9450 worden, omdat deze zuiniger/efficenten zijn per clocktick.
Vergeet dat maar dat komt er nooit. Dit gewoon in de cpu. En dan verkoopt intel minder QX chips.
R-O-Y schreef op maandag 30 juni 2008 @ 15:28:
65 graden werkt bij mij prima hoor. Bij een stuk boven de 70 geeft het pas problemen met uitvallende applicaties etc. Als die 65 het maximale is dat je haalt onder full-load zou ik met niet druk maken :P
Echt vaag die Q9450's mijn Q6600 die meer verbruikt werd minder warm. Snap er echt niets van. Of die heatspreaders zijn heel gaar of temps worden niet goed uitgelezen ? Ik draai }:O en tijdens gamen en zo willen sommige cores de 69 aantikken. Mijn Q6600 zat zeker 10c lager.
Earzz schreef op maandag 30 juni 2008 @ 16:34:
@ R-O-Y

Ik vindt het niet zo fijn dat er zo'n groot vershil tussen de cores zit.
Op mijn 3.4 overclock zijn juist core 3 en 4 koeler dan 1 en 2, dat is wat ik niet snap.
Ik denk dat ik toch maar een overstap ga maken naar de TRUE 120 en dan maar hopen dat de temps dan wel goed zijn.

@ Samuel86

Is vrij normaal dat 2 cores warmer of kouder zijn. Alleen verschil moet niet al te groot zijn. Ik heb het nog vager dat 1 core qua temp afwijkt en dat heb ik nog nooit gezien. Zit gewoon 9c verschil in. Normaal is dat redelijk hetzelfde omdat de cores twee aan twee aan elkaar zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Astennu schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 09:00:
[...]

Vergeet dat maar dat komt er nooit. Dit gewoon in de cpu. En dan verkoopt intel minder QX chips.
En laat ik nu net gehoord hebben uit vrij betrouwbare bron dat in de nieuwere quads de FSB-wall op is gelost, dus wellicht trek je hier een voorbarige conclusie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Ben benieuwd. Vraag me alleen af waarom ze dat zouden doen. Dan verkopen ze geen QX cpu's meer. En Waarom moeten ze hogere FSB aan kunnen ? Dingen zijn 1333 FSB. Ze kunnen nog naar 400 overstappen. Maar hoger dan dat is niet nodig.

Maar goed ik draai nu op 3.533 MHz op iets meer dan stock v-core meer hoef ik ook niet. Of die nieuwe moeten 3.8 doen op stock v-core maar dat gaat er niet in zitten :P in dat geval hadden we ok al 3.6 GHz C2D Quads gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Dat is met je Q6600 toch?

3.8GHz @ stock vCore lijkt me inderdaad een utopie, ze moeten natuurlijk ook het stroomverbruik in de perken houden. Ik heb overigens wat contactjes bij Intel geraadpleegd, zij gaan me wat meer duidelijkheid verschaffen over hun steppingbeleid wat niet helemaal helder is. Keep you posted in het [Discussie] Dual core Intels: Pentium D, Core (2) Duo, Xeon :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Echt vaag die Q9450's mijn Q6600 die meer verbruikt werd minder warm. Snap er echt niets van. Of die heatspreaders zijn heel gaar of temps worden niet goed uitgelezen ? Ik draai }:O en tijdens gamen en zo willen sommige cores de 69 aantikken. Mijn Q6600 zat zeker 10c lager.
Lees je je temps wel met Real temp ipv Core temp? Dit ipv met de Tjunc max die verkeerd staat aangegeven in Core Temp voor 45nm CPU's.
Is vrij normaal dat 2 cores warmer of kouder zijn. Alleen verschil moet niet al te groot zijn. Ik heb het nog vager dat 1 core qua temp afwijkt en dat heb ik nog nooit gezien. Zit gewoon 9c verschil in. Normaal is dat redelijk hetzelfde omdat de cores twee aan twee aan elkaar zitten.
Ik heb dit al eerder gezegd, maar er is een mogelijkheid dat één van die sensoren die de hitte meet een beetje vaag doet, ik heb het op core 2, die blijft soms plakken op 32 graden. Is niets ergs gewoon een sensor.
Ben benieuwd. Vraag me alleen af waarom ze dat zouden doen. Dan verkopen ze geen QX cpu's meer. En Waarom moeten ze hogere FSB aan kunnen ? Dingen zijn 1333 FSB. Ze kunnen nog naar 400 overstappen. Maar hoger dan dat is niet nodig.
Ze zullen altijd QX chips blijven verkopen om de volgende redenen:

- mensen die niet kunnen/willen OC'en maar wel de snelste chip willen
- mensen met een geldboom in de achtertuin
- de multi... (want wees reeeel de multi van 8/8,5 is nou niet iets waar ik blij mee was.
- ze zitten verpakt in complete (en niet te vergeten extreem dure) game systemen, denk aan HP blackbird etc.
- de die-hard OC'ers willen snel/sneller/snelst zijn of een hoog/hoger/hoogst aantal punten op benchen neerzetten. En als ze daarvoor extra geld moeten neerleggen, so be it.

Kortom die markt blijft er toch wel, is nu al niet echt groot (t.o.v. de normale markt) en zal van de eventuele bug fix in de C2D quads praktisch niets merken. Het draait hier nog steeds om die TLB bug of niet? Ik dacht dat die er al bij de engineering samples uit was gekregen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:07

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Verwijderd schreef op vrijdag 27 juni 2008 @ 15:19:
Ik draai nu 3,2 met mijn P5E3, met de P5E draaide ik 3,6 ghz zonder problemen ver beneden de maximum voltages. 1.2625 was het geloof ik, dat is toch een strakke 0,1 volt eronder.
Hoe zat het met de overige hardware en temperaturen?
Wat voor RAM en koeler?
Lang leve Asus wat dat betreft, je kan de chip er gewoon in jassen, en dan je BIOS updaten. Je krijgt alleen tijdens de boot een melding iets als "Unknown CPU detected, update BIOS in order to unleash its full potential".
Hmm, dat klinkt goed. Hopen dat ik dat dan ook krijg, ga wel vantevoren even de webshop mailen om te vragen welke BIOS versie er op zit volgens hun. Kan ik mezelf vast wat indekken. ;)
Nou mijn ervaring met Asus tot op heden is dat ze best makkelijk zijn met het niet up to date houden van hun spullen. Vergelijk het maar eens met andere mobo fabrikanten.
Ghe, licht tegenstrijdig met 'Lang leve Asus...'. ;)
Welk merk en specificatie?
Astennu schreef op zaterdag 28 juni 2008 @ 13:54:
Klote :) Tenzij je een QX koopt waarvoor je veel te veel moet betalen. Al loopt die van mij nu wel 3.5 Ghz statabiel op 1.2v in bios. Maar dan moet je maar 2x1 GB ram gebruiken 4x1 gaat niet goed.
Dat wordt toch ook meestal aangeraden? Twee reepjes in plaats van vier heeft de voorkeur volgens mij. :)
albatross schreef op zondag 29 juni 2008 @ 09:54:
Ik zou eigenlijk niet weten hoe een hoge FSB voor degradatie kan zorgen, dat lijkt mij erg vergezocht.
Hoge temperaturen, of een hoog voltage, dat zijn dingen die in mijn ogen slecht voor hardware kunnen zijn. Maar een hoge snelheid? Waarom? Als hij niet warm wordt of niet teveel stroom krijgt merkt hij toch zelf niets van de snelheid?

Neemt niet weg dat 45 minuten zeer weinig zegt over stabiliteit inderdaad. ;)

offtopic:
Zo, ik had even wat in te halen.
Even niet het topic lezen en je loopt pagina's achter. :+

Ik ben nu van plan om de Asus P5E maar te gaan nemen voor een Q9450.
Het lijkt er op dat ik dan wel de BIOS kan flashen en dat hij prima klokt.
Met een Scythe Mugen hoop ik dan tot 3.6GHz te komen, alleen de RAM ben ik nog niet helemaal uit.

Is het trouwens wel verstandig om 3.6GHz als standaard te nemen? Of kan je beter naar 3.2 o.i.d. en hem tijdelijk verhogen als je meer kracht nodig hebt?

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Jejking schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 10:38:
Dat is met je Q6600 toch?

3.8GHz @ stock vCore lijkt me inderdaad een utopie, ze moeten natuurlijk ook het stroomverbruik in de perken houden. Ik heb overigens wat contactjes bij Intel geraadpleegd, zij gaan me wat meer duidelijkheid verschaffen over hun steppingbeleid wat niet helemaal helder is. Keep you posted in het [Discussie] Dual core Intels: Pentium D, Core (2) Duo, Xeon :)
Nope dit is de Q9450 als die Q6600 3.5 had gedaan op 1.3v was hij nooit weg gegaan :P Maar die deed 3.2 op 1.25v. Deze doet nu 3533 op 1.2v.
Verwijderd schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 10:53:
[...]

Lees je je temps wel met Real temp ipv Core temp? Dit ipv met de Tjunc max die verkeerd staat aangegeven in Core Temp voor 45nm CPU's.

[...]

Ik heb dit al eerder gezegd, maar er is een mogelijkheid dat één van die sensoren die de hitte meet een beetje vaag doet, ik heb het op core 2, die blijft soms plakken op 32 graden. Is niets ergs gewoon een sensor.

[...]

Ze zullen altijd QX chips blijven verkopen om de volgende redenen:

- mensen die niet kunnen/willen OC'en maar wel de snelste chip willen
- mensen met een geldboom in de achtertuin
- de multi... (want wees reeeel de multi van 8/8,5 is nou niet iets waar ik blij mee was.
- ze zitten verpakt in complete (en niet te vergeten extreem dure) game systemen, denk aan HP blackbird etc.
- de die-hard OC'ers willen snel/sneller/snelst zijn of een hoog/hoger/hoogst aantal punten op benchen neerzetten. En als ze daarvoor extra geld moeten neerleggen, so be it.

Kortom die markt blijft er toch wel, is nu al niet echt groot (t.o.v. de normale markt) en zal van de eventuele bug fix in de C2D quads praktisch niets merken. Het draait hier nog steeds om die TLB bug of niet? Ik dacht dat die er al bij de engineering samples uit was gekregen..
Realtemp heb ik nog niet getest wel Core temp en Hardware monitor. Ik zal die Realtemp eens gaan proberen.

@ Gonadan: 4x1 GB waarvan 2x1 GB Team en 2x1 GB Gskill. De Team gaan een stuk harder dan de gskill die team doen 1200 CL 5 op 2.1v dat doen die Gskill niet ook niet lekker op 2.3v.

Maar goed 1050 MHz kunnen ze wel en dat is gewoon niet lekker stabiel te krijgen. Soms gaat het even goed en dan is het weer ellende.

Dus ik ga nu ook naar 2x2 GB kijken maar dat clockt ook niet snel boven de 1100 MHz. Maar goed als het maar stabiel op 1066 is vind ik het goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Astennu schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 11:31:
@ Gonadan: 4x1 GB waarvan 2x1 GB Team en 2x1 GB Gskill. De Team gaan een stuk harder dan de gskill die team doen 1200 CL 5 op 2.1v dat doen die Gskill niet ook niet lekker op 2.3v.

Maar goed 1050 MHz kunnen ze wel en dat is gewoon niet lekker stabiel te krijgen. Soms gaat het even goed en dan is het weer ellende.

Dus ik ga nu ook naar 2x2 GB kijken maar dat clockt ook niet snel boven de 1100 MHz. Maar goed als het maar stabiel op 1066 is vind ik het goed.
* Gonadan is in de war

Je hoeft maar tot zo'n 900 toch? Of zit je op DDR3 ofzo?
Geheugen is nou net hetgeen waar ik weinig van weet. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe zat het met de overige hardware en temperaturen?
Wat voor RAM en koeler?
2x2gb PC6400 DDR2 Corsair XM2 geheugen
CM GeminII met 2 CM silent fans (daarentegen heb ik een CM stacker met er nog eens 7 case fans in).
Op 3,6ghz kwam ik nooit boven de 52 graden (full load).
Ghe, licht tegenstrijdig met 'Lang leve Asus...'. ;)
Niet echt want mijn complete tekst was: Lang leve Asus wat dat betreft ;)
Dat wordt toch ook meestal aangeraden? Twee reepjes in plaats van vier heeft de voorkeur volgens mij. :)
Dat lijkt er behoorlijk op als ik de fora er op mag geloven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Gonadan schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 11:43:
[...]

* Gonadan is in de war

Je hoeft maar tot zo'n 900 toch? Of zit je op DDR3 ofzo?
Geheugen is nou net hetgeen waar ik weinig van weet. :+
ik draai met 1200 : 2x600 MHz. DDR3 zit hoger ja maar ik draai DDR 2.

Real temp geeft trouwens temps aan die 10c lager zijn:
53
48
41
53

Nog steeds vrij vage waardes. Die 53's horen duidelijk bij elkaar. Ik gok dat een temp sensor gewoon beetje gaar is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 15:11
Astennu schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 19:55:
[...]

Nog steeds vrij vage waardes. Die 53's horen duidelijk bij elkaar. Ik gok dat een temp sensor gewoon beetje gaar is :)
Met de laatste versie van RealTemp kun je wel de juiste volgorde van de cores zien. Versie 2.68 beta kun je vinden op het xtremesystems forum.

Afbeeldingslocatie: http://i28.tinypic.com/15rfmza.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Astennu schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 19:55:
ik draai met 1200 : 2x600 MHz. DDR3 zit hoger ja maar ik draai DDR 2.
Ah, je draait niet 1 op 1. Waarom eigenlijk niet? :)
Heb ik meer gehoord inderdaad. Bij sommigen komen er waarden uit die onmogelijk lijken.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Gonadan schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 09:07:
[...]

Ah, je draait niet 1 op 1. Waarom eigenlijk niet? :)

[...]

Heb ik meer gehoord inderdaad. Bij sommigen komen er waarden uit die onmogelijk lijken.
Uhmm waarom wel ? FSB draait op iets van 1800 MHz. Waarom me geheugen dan op 900 draaien als ik 1200 kan draaien ?

Vroeger toen de FSB achter liep was dat belangrijk en performance was dan ook veel beter. Maar tegenwoordig en vooral bij AMD hoef je niet meer 1:1 te draaien om goede performance te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Astennu schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 11:52:
Uhmm waarom wel ? FSB draait op iets van 1800 MHz. Waarom me geheugen dan op 900 draaien als ik 1200 kan draaien ?
Omdat het bij Intel niet zo heel veel toevoegd.
Ik zeg trouwens niet dat je het niet moet doen, ik vraag me af waarom je het wel doet. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Gonadan schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 12:13:
[...]

Omdat het bij Intel niet zo heel veel toevoegd.
Ik zeg trouwens niet dat je het niet moet doen, ik vraag me af waarom je het wel doet. ;)
Nou memory bandbreedte stijgt toch behoorlijk als je van 900 naar 1200 gaat. Dus geheugen intensive applicaties hebben erg veel winst. Waarom zou intel anders naar DDR3 over gegaan zijn die tot 2 GHz clocken ? Juist omdat je wel voordeel heb van sneller geheugen. Daarom krijgt de duurste nehalem ook een Tripple channel memory controller.

[ Voor 3% gewijzigd door Astennu op 03-07-2008 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Klopt het nou dat er een pricedrop aan zit te komen?

Goedkoop bellen via VoIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Nou, alles is binnen. Koeler opnieuw moeten doen maar nu blijft hij ok hoop ik.
43 idle, 55 max met prime95, volgens mij ben ik er klaar voor :Y)

Is iedereen gestopt met overclocken trouwens? Het topic lijkt wel wat dood te lopen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gonadan schreef op zondag 03 augustus 2008 @ 16:25:
Nou, alles is binnen. Koeler opnieuw moeten doen maar nu blijft hij ok hoop ik.
43 idle, 55 max met prime95, volgens mij ben ik er klaar voor :Y)

Is iedereen gestopt met overclocken trouwens? Het topic lijkt wel wat dood te lopen.
Niet echt, maar de hitte speelt parten met de OC mogelijkheden en ik wacht nog steeds op mijn nieuwe geheugen, 4x1 werkt bar slecht op mijn P5E3 bordje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hotdog92
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Heeft iemand hier ervaring met het overklokken van een Q9450 in combinatie met een Asus P5K Deluxe/WiFi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-O-Y

R-O-Y

De temperatuur van mijn water is nu 10 graden hoger dan in de winter :+ Als ik nu wil klokken moet ik alles uitbouwen en op de kraan aansluiten. Binnenkort komt er wel een poging. Ik heb nu nieuw ram dat een stukje sneller is. Ik kan nu een maximale fsb halen van 550. Dat is de maximum snelheid waar ik het geheugen op kan laten draaien.

Misschien heb ik binnenkort ook wel leuke Q6600 resultaten, m'n broertje werkt nu ergens waar hij voor inkoopprijs spul kan kopen. Dan kost zo'n quad helemaal niks eigenlijk :P Dus wie weet, dood is het in ieder geval niet ;)

edit: wacht, verkeerde topic. 45nm cpu's zijn uit :+ 65nm is the way to go _/-\o_ :D ;)

[ Voor 7% gewijzigd door R-O-Y op 07-08-2008 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

R-O-Y schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 16:53:
edit: wacht, verkeerde topic. 45nm cpu's zijn uit :+ 65nm is the way to go _/-\o_ :D ;)
8)7

Edit:
Anyway, ik heb de eerste overclock gedaan.
Q9450 @ 3GHz, voorzichtig beginnen. ;)

• PCI-ex vastgezet op 100MHz
• voltage op manual gezet, dan blijft hij op 1,250V staan
• Niets veranderd aan geheugeninstellingen, die staat op 900 nu geloof ik. Aan de hand van een automatische verhouding. Daar ga ik bij de volgende verhoging wel naar kijken
• FSB naar 375

Temperaturen idle:
47, 46, 44, 46 max.

Ga nu maar eens kijken of ik hem kan stressen, tot nu toe heb ik dat met 3Dmark gedaan maar da's niet echt boeiend. ;)
Het gaat me nu nog niet om stabiliteit, eerder om temperaturen. Stabiliteit ga ik bij de volgende clock wel testen.
Eens Prime95 aanzwengelen en kijken wat het wordt. :)

Edit2:
Na een half uurtje draaien de volgende temperaturen
60, 57, 56, 57 max.
Op zich al redelijk hoog, ben benieuwd hoe ver ik dan kan klokken zonder te hoog te komen.

[ Voor 71% gewijzigd door Gonadan op 07-08-2008 20:59 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hotdog92
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Gonadan schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 17:00:
[...]

8)7

Edit:
Anyway, ik heb de eerste overclock gedaan.
Q9450 @ 3GHz, voorzichtig beginnen. ;)

• PCI-ex vastgezet op 100MHz
• voltage op manual gezet, dan blijft hij op 1,250V staan
• Niets veranderd aan geheugeninstellingen, die staat op 900 nu geloof ik. Aan de hand van een automatische verhouding. Daar ga ik bij de volgende verhoging wel naar kijken
• FSB naar 375

Temperaturen idle:
47, 46, 44, 46 max.

Ga nu maar eens kijken of ik hem kan stressen, tot nu toe heb ik dat met 3Dmark gedaan maar da's niet echt boeiend. ;)
Het gaat me nu nog niet om stabiliteit, eerder om temperaturen. Stabiliteit ga ik bij de volgende clock wel testen.
Eens Prime95 aanzwengelen en kijken wat het wordt. :)

Edit2:
Na een half uurtje draaien de volgende temperaturen
60, 57, 56, 57 max.
Op zich al redelijk hoog, ben benieuwd hoe ver ik dan kan klokken zonder te hoog te komen.
Ik neem aan dat je met die temperaturen gebruikt maakt van de stockkoeling? Anders zit je behoorlijk hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

hotdog92 schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 21:43:
Ik neem aan dat je met die temperaturen gebruikt maakt van de stockkoeling? Anders zit je behoorlijk hoog.
Nope, Scythe Mugen. Maar ik ben als de dood voor die pushpins, wat een troep.
Zit er hard over te twijfelen of ik niet alsnog mijn PC demonteer en er boutjes op zet ofzo.
Ik vertrouw het gewoon niet. ;)

De temperaturen zijn niet laag, maar aan de hand van mijn resultaten ben ik eens gaan zoeken op het forum en ze zijn ook niet echt hoog ofzo.
Wat ik heb begrepen is dat je het liefst onder de 65 blijft, dat 70 warm wordt en 75 toch wel aan de hoge kant. Dan moet je maatregelen gaan nemen.
Zometeen de FSB nog maar wat omhoog, kijken wat dat doet.

Ik heb het geheugen nu op manual gezet maar daar wordt 3Dmark lager van, niet echt betrouwbaar maar ik heb even geen ander vergelijkingsmateriaal. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
Gonadan schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 21:59:
[...]

Nope, Scythe Mugen. Maar ik ben als de dood voor die pushpins, wat een troep.
Zit er hard over te twijfelen of ik niet alsnog mijn PC demonteer en er boutjes op zet ofzo.
Ik vertrouw het gewoon niet. ;)

De temperaturen zijn niet laag, maar aan de hand van mijn resultaten ben ik eens gaan zoeken op het forum en ze zijn ook niet echt hoog ofzo.
Wat ik heb begrepen is dat je het liefst onder de 65 blijft, dat 70 warm wordt en 75 toch wel aan de hoge kant. Dan moet je maatregelen gaan nemen.
Zometeen de FSB nog maar wat omhoog, kijken wat dat doet.

Ik heb het geheugen nu op manual gezet maar daar wordt 3Dmark lager van, niet echt betrouwbaar maar ik heb even geen ander vergelijkingsmateriaal. ;)
wat voor programma gebruik je om je cpu temps uit te lezen? want ik vind ze ook erg hoog... ik heb mijn q9450 op 3,2 draaien met 1,175v (in bios) en ik idle op 32,32,34,36 met een freezer pro, als ik em op 3,8 zet met 2,75v (bios) dan kom ik aan 36,37,39,40 idle... en bij geen van deze instellingen komen mijn temps na 12 uur prime95 op 4 cores boven de 60 graden! ik merkte dat als ik everest of coretemp gebruikte voor het uitlezen dat deze geen correcte temps weergeeft, dit omdat ze een verkeerde tjunction aanhouden (105 ipv 95) daarom check ik mijn temps met real temp. mocht dat het niet zijn, dan zou ik toch mijn airflow gaan controleren, want voor een scythe is dat toch best dramatisch

gr bauke

[ Voor 3% gewijzigd door nedernakker op 08-08-2008 00:25 ]

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

nedernakker schreef op vrijdag 08 augustus 2008 @ 00:24:
wat voor programma gebruik je om je cpu temps uit te lezen? want ik vind ze ook erg hoog... ik heb mijn q9450 op 3,2 draaien met 1,175v (in bios) en ik idle op 32,32,34,36 met een freezer pro, als ik em op 3,8 zet met 2,75v (bios) dan kom ik aan 36,37,39,40 idle... en bij geen van deze instellingen komen mijn temps na 12 uur prime95 op 4 cores boven de 60 graden! ik merkte dat als ik everest of coretemp gebruikte voor het uitlezen dat deze geen correcte temps weergeeft, dit omdat ze een verkeerde tjunction aanhouden (105 ipv 95) daarom check ik mijn temps met real temp. mocht dat het niet zijn, dan zou ik toch mijn airflow gaan controleren, want voor een scythe is dat toch best dramatisch

gr bauke
HWmonitor, ik had ook RealTemp geprobeerd en die gaf volgens mij hetzelfde aan.
Toen de verschillende tools hetzelfde aangaven ging ik er van uit dat het klopte.
Ik heb echter wel het gevoel dat de temps in de BIOS lager zijn, maar dat kan ook zijn omdat er dan geen gebruik meer wordt gemaakt van de CPU, dat zou ik moeten nakijken.

De airflow zit wel goed, daar ben ik van overtuigd. Ik heb namelijk veel aandacht besteed aan de airflow. Ik denk eerder dat het inderdaad de pushpins zijn die hem niet strak genoeg op zijn plaats houden.
Misschien maar wat AS5 bestellen ofzo en toch een set met boutjes halen. Is daar trouwens een standaard zet voor of moet ik dan zelf gaan knutselen met spullen uit de doe-het-zelf toko?

Vanochtend @3.2GHz
Idle: 40, 40, 40, 39 max
Stressed: 60, 57, 57, 56 max

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
ik weet dat bij mijn moederbord (p5q-e) toen ik hem binnenkreeg bios versie 704 stond Ik heb hem geflasht naar 803, en daar stond ook bij vermeld dat hij een correcte temp ging weergeven voor 45nm quad's. Mijn temp in de bios staat nu dus bij opstarten tussen de 30 en 31. misschien dat het voor jou ook helpt om te flashen?

als het idd niet je airflow is en je temps worden correct uit gelezen, dan zal het idd iets met de bevestiging van de scythe te maken kunnen hebben.. als je de koeler vast pakt, heb je dan speling op je mobo als je hem beweegt? of zit ie echt strak vast? als ie los zit zijn het idd die pushpins. mijn freezer zit gelukkig wel goed vast met die pins, maar het zijn idd geen fijne dingen.. wat betreft boutjes en moertjes zou ik niet durven zeggen of daar iets als set voor is, heb ik geen ervaring mee. maar je kan het idd ook wel zelf maken, vergeet niet te isoleren tussen je mobo en je boutjes

ik zie trouwens bij je specs dat je een 4870 in je systeem hebt.. heb je daarde bios/fanspeed van aangepast? wat voor temps geeft hij in ati overdrive van je ccc aan? standaard draaien die fans erg traag. en warmen ze je kast onwijs op.. ik heb zelf 2 4850's in mijn kast en met standaard fanspeed werden die idle zo'n 80 graden, dit resulteerde in een bijna 10 graden hogere ambient temp in mijn kast...

[ Voor 18% gewijzigd door nedernakker op 08-08-2008 10:08 ]

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

nedernakker schreef op vrijdag 08 augustus 2008 @ 09:54:
ik weet dat bij mijn moederbord (p5q-e) toen ik hem binnenkreeg bios versie 704 stond Ik heb hem geflasht naar 803, en daar stond ook bij vermeld dat hij een correcte temp ging weergeven voor 45nm quad's. Mijn temp in de bios staat nu dus bij opstarten tussen de 30 en 31. misschien dat het voor jou ook helpt om te flashen?
De eerste boot die ik deed was om het moederbord te flashen, drives had ik toen nog niet eens aangesloten. Dus dat moet goed zijn.
als het idd niet je airflow is en je temps worden correct uit gelezen, dan zal het idd iets met de bevestiging van de scythe te maken kunnen hebben.. als je de koeler vast pakt, heb je dan speling op je mobo als je hem beweegt? of zit ie echt strak vast? als ie los zit zijn het idd die pushpins. mijn freezer zit gelukkig wel goed vast met die pins, maar het zijn idd geen fijne dingen.. wat betreft boutjes en moertjes zou ik niet durven zeggen of daar iets als set voor is, heb ik geen ervaring mee. maar je kan het idd ook wel zelf maken,
Dat ding is zo asociaal groot dat speling moeilijk te beoordelen is.
Wat ik wel weet is dat ik die pushpins voor geen meter vertrouw, één ervan kreeg ik gewoon niet zover erin als de anderen, de koeler zit wel strak vast maar toch heb ik het gevoel dat het beter kan.
Dit zal waarschijnlijk de hogere temperaturen verklaren.
vergeet niet te isoleren tussen je mobo en je boutjes
:+
ik zie trouwens bij je specs dat je een 4870 in je systeem hebt.. heb je daarde bios/fanspeed van aangepast? wat voor temps geeft hij in ati overdrive van je ccc aan? standaard draaien die fans erg traag. en warmen ze je kast onwijs op.. ik heb zelf 2 4850's in mijn kast en met standaard fanspeed werden die idle zo'n 80 graden, dit resulteerde in een bijna 10 graden hogere ambient temp in mijn kast...
Ik heb het profiel aangepast waardoor hij zo'n 40 graden is.
Vergeet echter niet dat de 4870 in tegenstelling tot de 4850 een dual slot koeler heeft die alle lucht naar buiten blaast. De kasttemperatuur is nagenoeg niet afhankelijk van de videokaart.

De casefans staan op low, als ik die op medium of high zet scheelt dat hooguit 2 graden, dus de airflow is goed genoeg.
Systeem temperatuur is ook net boven de 30 graden. HWmonitor geeft trouwens ook een CPU temperatuur aan, ik ga er vanuit dat die van het moederbord is. Die komt niet verder dan 35 graden ofzo.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
ik lees dat je idd eigenlijk alles al geprobeerd hebt. dit is wel een vervelend verhaal.

ik heb zelf ook gekeken om een infinity te kopen, en er eea over gelezen, nu dacht ik ergens gelezen te hebben dat je de bodemplaat en de heatsink zelf van elkaar kunt scheiden? dit zou het aandrukken van de pushpins kunnen vergemakkelijken. Maar ik heb dus geen idee of dat zo is

ik las dat je de koeler er al een af had gehaald en AS5 ertussen had gestopt, zat toen je de koeler verwijderde de pasta wel goed uitgespreid over de IHS? dit omdat ik wel eens gelezen heb dat de IHS krom kan zijn en zo dus het warmte overdragend oppervlak aanzienlijk verkleind wordt. als dat allemaal in orde is heb ik nog maar een oplossing.. en dat is toch je cpu en koeler lappen, dat kan toch zo'n 5 graden schelen.

ik weet dat de 4870 een dual slot kaart is, maar omdat de fan zo traag draait wordt de doorstromende lucht zo warm, deze lucht verwarmt ook de pcb van je kaart en deze gaat die warmte (nu zal het geen 80 graden zijn) wel naar boven uitgestralen en zo wordt de lucht verwarmd je cpu koeler in getrokken, maar zoals je zegt, 40 graden is een hele mooie temp voor deze kaart dus daar zal het zeker niet aan liggen.

wat betreft die temp van 35 graden, dat is je tcase temperatuur, je hebt in feite 5 sensoren, 1 in ieder core en een mog ergens op de cpu (geen idee waar) deze is bij mij ook zo'n 7 a 8 graden kouder dan de core temps, maar wat ik weet is dat een temp die je kunt verwaarlozen, het draait om de echte core temps.

verder heb ik denk al mijn kruit wel verschoten, ik hoop dat je het kunt oplossen.
laat ff weten of het gelukt is.. succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

nedernakker schreef op vrijdag 08 augustus 2008 @ 13:29:
ik lees dat je idd eigenlijk alles al geprobeerd hebt. dit is wel een vervelend verhaal.
Nog niet alles gelukkig, en de temperaturen zijn wel hoog. Maar nog ver onder de gevarenzone.
Toch zit ik liever wat veiliger, zeker als ik de 3.6GHz nog wil halen waarbij ik waarschijnlijk het voltage moet gaan verhogen.
Dat zal nog meer warmte betekenen.
ik heb zelf ook gekeken om een infinity te kopen, en er eea over gelezen, nu dacht ik ergens gelezen te hebben dat je de bodemplaat en de heatsink zelf van elkaar kunt scheiden? dit zou het aandrukken van de pushpins kunnen vergemakkelijken. Maar ik heb dus geen idee of dat zo is
Kan wel, maar dan moet je die bouten eraf halen.
Het gaat ook niet om de ruimte, die pushpins zijn gewoon geen jofel systeem, ze klikken niet altijd goed vast.
ik las dat je de koeler er al een af had gehaald en AS5 ertussen had gestopt, zat toen je de koeler verwijderde de pasta wel goed uitgespreid over de IHS? dit omdat ik wel eens gelezen heb dat de IHS krom kan zijn en zo dus het warmte overdragend oppervlak aanzienlijk verkleind wordt. als dat allemaal in orde is heb ik nog maar een oplossing.. en dat is toch je cpu en koeler lappen, dat kan toch zo'n 5 graden schelen.
Nee, AS5 is nog een optie. Ik heb tot nu toe de standaardpasta gebruikt.
Als ik besluit om boutjes erop te zetten zal ik ook gelijk andere koelpasta gebruiken, dan maar in één keer goed.

Lappen zal ik pas doen als opnieuw bevestigen ook niet helpt.
ik weet dat de 4870 een dual slot kaart is, maar omdat de fan zo traag draait wordt de doorstromende lucht zo warm, deze lucht verwarmt ook de pcb van je kaart en deze gaat die warmte (nu zal het geen 80 graden zijn) wel naar boven uitgestralen en zo wordt de lucht verwarmd je cpu koeler in getrokken, maar zoals je zegt, 40 graden is een hele mooie temp voor deze kaart dus daar zal het zeker niet aan liggen.
De PCB zal inderdaad wel wat warmte afgeven, maar daar zit geen heatsink dus zoveel kan het ook niet zijn. Uiteraard zal 80 graden PCB je kast wel wat extra verwarmen, vandaar de hogere fanspeed.
AMD/ATI mag dan zeggen dat die 80 graden geen probleem is, ik zie hem toch liever wat lager. ;)
wat betreft die temp van 35 graden, dat is je tcase temperatuur, je hebt in feite 5 sensoren, 1 in ieder core en een mog ergens op de cpu (geen idee waar) deze is bij mij ook zo'n 7 a 8 graden kouder dan de core temps, maar wat ik weet is dat een temp die je kunt verwaarlozen, het draait om de echte core temps.
Die 5e is van het socket zelf voor zover ik weet.
Ik vind echter het verschil soms wel erg groot, misschien toch maar eens kijken naar nog meer sensor tools.
Als ik de proc stress gaat hij naar 60 graden max, maar de t-case blijft onder de 40, is wel erg veel verschil.
verder heb ik denk al mijn kruit wel verschoten, ik hoop dat je het kunt oplossen.
laat ff weten of het gelukt is.. succes
Ik zal het zeker terugkoppelen.
Morgen misschien maar even de stad afstruinen naar onderdelen, onderstaande link lijkt mij wel een goed plan.
http://www.thetechreposit...1c53ee0b87e0c4a91a37&t=16

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
het is wat je zegt, je zit niet in de gevarenzone. maar hoe lager hoe beter idd,
wat betreft je overklok, ik heb hier zelf ook al een hoop gespeeld met mijn quadje, ik draai nu stabiel op 3,2 GHz op 1.175 in bios/1.144 cpu-z. ik las dat jij hem nu op 1.250 hebt staan, als het net is als bij mij, dan boot hij sowieso al op dat voltage, ik heb 3,6 nooit prime stabiel getest, ik vind 3,2 ruim voldoende, maar ik heb wel gewoon 3dmark06 runs en superpi testen en alles gedaan ( 12 sec op 1m)
maar hoeveel erbij moet voor primestabiel durf ik niet te zeggen

ik snap je twijfel met die push-pins 125%. ik snap niet dat ze zoiets kunnen verzinnen, het linkje wat jij erbij stuurde met die boutjes ziet er erg goed uit, al zag ik wel dat hij aan de bovenkant van zijn mobo tussen zijn mobo en de voetjes van de koeler geen isolatieringetje deed, dit zou ik zelf wel doen, better safe than sorry.

Wat de pasta betreft, als ik ga OC'en zou ik niet eens beginnen zonder AS5. het heeft bij mij al zoveel keer zijn meerwaarde bewezen, vooral als je echt ver gaat overkokken. voor die €4,50 tovert het iedere keer weer een glimlach op mijn gezicht!

Ik verklaar AMD/ATI ook voor gek met hun kan geen kwaad verhaal, ik heb mijn 2 4850's lekker op 50% ingesteld en die zitten nu ook rond 50 graden en dat bevalt een stuk beter

Ik heb nog niet gekeken naar het verschil tussen mijn core temps en TCase tijdens 100% belasting, nu tijdens het typen check ik everest en die geeft een TCase van 23?!?!?! graden aan t.o.v. core temps van 32,32,34,36. dus dat verwaarloos ik totaal, want dat kan gewoon niet kloppen.
daar en tegen vertelt everest mij ook te hoge core temps. dus everest geloof ik sowieso niet meer.

succes met je bouwpakketje van het weekend, ik zie de resultaten tegemoet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Niet online
Asus heeft nog steeds geen goede fix gegeven voor de FSB Wall. :/ Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

nedernakker schreef op vrijdag 08 augustus 2008 @ 14:22:
het is wat je zegt, je zit niet in de gevarenzone. maar hoe lager hoe beter idd,
wat betreft je overklok, ik heb hier zelf ook al een hoop gespeeld met mijn quadje, ik draai nu stabiel op 3,2 GHz op 1.175 in bios/1.144 cpu-z. ik las dat jij hem nu op 1.250 hebt staan, als het net is als bij mij, dan boot hij sowieso al op dat voltage, ik heb 3,6 nooit prime stabiel getest, ik vind 3,2 ruim voldoende, maar ik heb wel gewoon 3dmark06 runs en superpi testen en alles gedaan ( 12 sec op 1m)
maar hoeveel erbij moet voor primestabiel durf ik niet te zeggen
Het standaardvoltage van de 45nm Quads is 1,25, die heb ik van 'auto' afgehaald en daarop vastgezet om dat ik anders bang ben dat hij automatisch over de 1.365 heenvliegt.
3.6GHz is wat ik wil gaan halen, dan vind ik het wel goed.
3.2GHz draait stabiel, als ik 3.6GHz stabiel heb ga ik kijken of het geheugen strakker kan. Die timings rijzen nu de pan uit. ;)
ik snap je twijfel met die push-pins 125%. ik snap niet dat ze zoiets kunnen verzinnen, het linkje wat jij erbij stuurde met die boutjes ziet er erg goed uit, al zag ik wel dat hij aan de bovenkant van zijn mobo tussen zijn mobo en de voetjes van de koeler geen isolatieringetje deed, dit zou ik zelf wel doen, better safe than sorry.
Dat was inderdaad wel het plan. In theorie zullen de voetjes het moederbord nooit raken maar ik heb er toch liever een ringetje tussen. Kost toch niets gok ik.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
[quote]Gonadan schreef op vrijdag 08 augustus 2008 @ 14:50:

Het standaardvoltage van de 45nm Quads is 1,25, die heb ik van 'auto' afgehaald en daarop vastgezet om dat ik anders bang ben dat hij automatisch over de 1.365 heenvliegt.
3.6GHz is wat ik wil gaan halen, dan vind ik het wel goed.
3.2GHz draait stabiel, als ik 3.6GHz stabiel heb ga ik kijken of het geheugen strakker kan. Die timings rijzen nu de pan uit. ;)

grappig dat jouw gigabyte hem op 1,25 zet. mijn asus zette hem op 1,20. intel heeft natuurlijk een safe marge, vandaar dat ik eerst op stock het minimale voltage heb opgezocht en daarna ben gaan klokken... zo kom ik dus aan deze waardes. op wat voor settings heb je je geheugen draaien nu? draai hier op 2GB dominators 1066 5-5-5-15 gewoon op specs van corsair. was ook niet echt van plan hier verder wat aan te gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
FiXeR.nl schreef op vrijdag 08 augustus 2008 @ 14:33:
Asus heeft nog steeds geen goede fix gegeven voor de FSB Wall. :/ Toch?
het probleem met die fsb wall ben ik nog niet tegen gekomen, op mijn p45 moederbord, ga ik lachen voorbij die wall die schijnt te zitten rond 445/455 mhz, ik heb zelfs al op 480 gezeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Mijn geheugen draait nu op auto, hierdoor staat de verhouding op 5:6 en de timings waren iets van 5-6-6-21 geloof ik. Dat verandert naarmate ik de FSB verander.
Ik kan hem wel vast zetten maar zie daar nu nog niet zoveel nut in. Als de CPU ver genoeg ik zal ik ze wel naar 5-5-5-15 halen, of nog strakker als mogelijk. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
Gonadan schreef op vrijdag 08 augustus 2008 @ 15:08:
Mijn geheugen draait nu op auto, hierdoor staat de verhouding op 5:6 en de timings waren iets van 5-6-6-21 geloof ik. Dat verandert naarmate ik de FSB verander.
Ik kan hem wel vast zetten maar zie daar nu nog niet zoveel nut in. Als de CPU ver genoeg ik zal ik ze wel naar 5-5-5-15 halen, of nog strakker als mogelijk. ;)
ja dan zijn ze idd wel aardig los ja.. ik heb nog zitten kijken bij mezelf of ik nu 800 4-4-4-12 of 1066 5-5-5-15 ing draaine, maar het schijnt qua snelheid hetzelfde te zijn alleen op 1066 meer bandbreedte, dus ik heb het daar bij gelaten.

bij mij blijft iedere keer mijn scherm zwart als ik een timing verkeerd zet en dan moet ik mijn cmos resetten en weer mijn onderste videokaart eruithalen enzo... dus beetje omslachtig, toen heb ik het maar op gegeven

heb je al een beetje benchmarks gedraaid op 3,2? ben wel benieuwd wat jouw combinatie zo scoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Alleen 3Dmark, helaas weinig waarde maar meer heb ik nog niet.
Het vertelt me tenminste of ik vooruit ga door de OC. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
ben wel benieuwd op wat voor score je uitkomt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Nu net over de 15K.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
dat is een mooie score. heb je je gfx card ook overklokt?

ik haal met mijn crossfire setup 18600 punten, enkele kaart zat ik zo rond de 13500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

nedernakker schreef op vrijdag 08 augustus 2008 @ 15:31:
dat is een mooie score. heb je je gfx card ook overklokt?

ik haal met mijn crossfire setup 18600 punten, enkele kaart zat ik zo rond de 13500
Nee, alleen de CPU. Vers uit de doos had ik 13800/13900 ongeveer, afhankelijk van welke programma's ik nog open had staan. :+

De videokaart ga ik overklokken als de CPU en geheugen klaar zijn.
Ik doe het graag stap voor stap.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
je hebt gelijk one thing at a time, mijn systeem draait al bijna 2 maanden, dus bij mij draait alles al goed en stabiel. (je blijft toch kutten tot alles werkt :P)

goed, nu weer even over naar de dagelijkse dingen, succes met je koeler, ik blijf dit topic wel in de gaten houden voor de resultaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Heb toch nog maar even extra overgeklokt en Core Temp en Real Temp er voor de zekerheid maar bij gezet.
Drie verschillende waarden :(

Hardware monitor44444244
Core Temp44444244
Real Temp33323434

Core Temp heeft een Tj-max van 105, Real Temp van 95. Ik gok dat Hardware Monitor dan ook een Tj-max van 105 heeft.
Eens zoeken naar de juiste Tj-max, 105 was volgens mij te hoog maar dat weet ik niet meer zeker.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chef_v_leeuwen
95 is de juiste Tjmax dus je kan realtemp aanhouden :)

Ben benieuwd op hoeveel volt je hem krijgt op 3,6 de mijn draait op 1,152V @ Load.

* PSN=Chef_NL** *

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Chef_v_leeuwen schreef op zaterdag 09 augustus 2008 @ 12:39:
95 is de juiste Tjmax dus je kan realtemp aanhouden :)

Ben benieuwd op hoeveel volt je hem krijgt op 3,6 de mijn draait op 1,152V @ Load.
Heb hem nu op 3,4GHz met 1,250V in de BIOS.
Hij is echter niet meer Prime95 stabiel, dus dat wil ik eerst maar even recht zetten. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Ok, even een vraagje voor de andere Q9450 OC'ers.
3.4GHz krijg je met een simpele Vcore (1,3000) verhoging niet primestabiel, 3.6GHz al helemaal niet.
Ik had een memtest gedraaid (binnen windows) en die gaf geen fouten. Dan mag ik er toch vanuit gaan dat de OC van de proc de fouten geeft.

Is dan nu de northbridge aan de beurt? Of kan het toch wel in het geheugen zitten? Het lijkt mij stug want die heb ik nog niet behandeld. Vanavond kan ik weer verder prutsen maar misschien kan iemand een zetje in de richting geven, dat scheelt weer. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
Gonadan schreef op maandag 11 augustus 2008 @ 14:14:
Ok, even een vraagje voor de andere Q9450 OC'ers.
3.4GHz krijg je met een simpele Vcore (1,3000) verhoging niet primestabiel, 3.6GHz al helemaal niet.
Ik had een memtest gedraaid (binnen windows) en die gaf geen fouten. Dan mag ik er toch vanuit gaan dat de OC van de proc de fouten geeft.

Is dan nu de northbridge aan de beurt? Of kan het toch wel in het geheugen zitten? Het lijkt mij stug want die heb ik nog niet behandeld. Vanavond kan ik weer verder prutsen maar misschien kan iemand een zetje in de richting geven, dat scheelt weer. :)
ik zou idd mijn northbridge voltage verhogen, ik zou sowieso alle waardes die op auto staan een vaste waarde geven. let vooral op je vtt fsb waarover in het begin van de post geschreven wordt.
als het op auto staan wil hij bij een hoge overklok er gewoon teveel op zetten. je zal echt moeten spelen met die voltages, maar ik denk dat je hem onder 1,3000 wel stabiel kunt krijgen. je geheugen moet je gewoon met een divider op standaardsnelheid te laten draaien, dan kun je als de cpu stabiel is met je geheugen aan de gang

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

nedernakker schreef op maandag 11 augustus 2008 @ 16:38:
ik zou idd mijn northbridge voltage verhogen, ik zou sowieso alle waardes die op auto staan een vaste waarde geven. let vooral op je vtt fsb waarover in het begin van de post geschreven wordt.
als het op auto staan wil hij bij een hoge overklok er gewoon teveel op zetten. je zal echt moeten spelen met die voltages, maar ik denk dat je hem onder 1,3000 wel stabiel kunt krijgen. je geheugen moet je gewoon met een divider op standaardsnelheid te laten draaien, dan kun je als de cpu stabiel is met je geheugen aan de gang
Alle waarden heb ik op 'normal' gezet, dus de standaardwaarde.
Alles wat 'auto' was heb ik vastgezet, behalve het geheugen.
Die staat op 5:6 dus gaat steeds sneller, op zich kan ik die wel vast zetten maar ik ben bang dat hij dan misschien daar fouten op gaat geven.

Als ik GoT afstruin geeft iedereen het advies om de FSB te verlagen of de koeling te verbeteren. Er zijn toch wel meer redenen waarom je Primefouten kan krijgen?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
heb je met je huidige instelling al eens memtest gedraaid? google even op memtest86 en laat dat draaien, 100% is een complete run van je geheugen, het beste is als hij een aantal runs goed doorkomt. als het niet zo is meldt hij zich vanzelf, als hij het haalt weet je dan dat het niet je geheugen is.

na dat je dat hebt uit gesloten kun je verder zoeken.. ik denk trouwens dat die normal instelling is voor als je cpu stock draait, het zou best kunnen dat hij dan dus te weinig sap krijgt. ik zou handmatig de voltages invoeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

nedernakker schreef op maandag 11 augustus 2008 @ 17:00:
heb je met je huidige instelling al eens memtest gedraaid? google even op memtest86 en laat dat draaien, 100% is een complete run van je geheugen, het beste is als hij een aantal runs goed doorkomt. als het niet zo is meldt hij zich vanzelf, als hij het haalt weet je dan dat het niet je geheugen is.
Gonadan schreef op maandag 11 augustus 2008 @ 14:14:
;)
na dat je dat hebt uit gesloten kun je verder zoeken.. ik denk trouwens dat die normal instelling is voor als je cpu stock draait, het zou best kunnen dat hij dan dus te weinig sap krijgt. ik zou handmatig de voltages invoeren
Tsja, eerst zet ik ze vast, omdat ze anders automatisch te hoog gaan. Nu kan ik ze dus verhogen.
Die normal is inderdaad voor stock, daarom heb ik ze ook zo gelaten. Verhogen kan altijd nog.

3,4GHz gaf meteen primefouten, voor de rest wel stabiel.
Toen ik de Vcore naar 1,3000 had gezet duurde het wat langer voordat de fouten kwamen.
En zodra er twee cores gestopt waren liep hij foutloos (duh).

Dus met Vcore alleen ga ik het niet redden. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
ik had niet gezien dat je al een memtest had gedraaid.

uiteraard ga je het met alleen de vcore niet redden, neem aan dat je daar ook niet van uitging ;)

maar denk dat je NB voltage het al gaat veranderen. heb ook ergens wat gelezen over de gtl refference tussen de core's dit kan voor stabiliteit heel veel uitmaken, misschien kun je daar wat mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

nedernakker schreef op maandag 11 augustus 2008 @ 17:34:
ik had niet gezien dat je al een memtest had gedraaid.

uiteraard ga je het met alleen de vcore niet redden, neem aan dat je daar ook niet van uitging ;)
Nee niet echt. Had alleen gehoopt dat ik verder zou komen voordat andere ingrepen nodig zijn.
Helaas, dat wordt dan 20 keer rebooten vanavond. ;)

Ik post wel weer resultaten als ik wat geprobeerd heb.

Edit:
Northbridge voltage verhogen resulteert in het uitschakelen van OC door het moederbord. :(
Google here I come. ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Gonadan op 11-08-2008 19:51 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
dat is wel een heel bijzonder iets. kan ik je niet mee helpen, asus fanboy :P
nou, succes met je overklok, ik wacht de resultaten af,
(misschien ga ik dan zelf ook nog wel richting 3,6/3,8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Op FSB 425 kan ik MCH wel verhogen zonder problemen, alleen is hij dan nog steeds niet primestabiel.
Ik ga eerst maar eens wat meer resultaten van anderen opzoeken voordat ik verder ga prutsen.
Kan nu wel blind in de rondte gaan klooien maar dat schiet toch niet op.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
mijn systeem staat nu te primen op 3,4 GHz. op 1.168 vcore in windows ik zal mijn andere instellingen ook even opzoeken zo en laten weten hoe het gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

3,4GHz nu bijna primestabiel, een klein beetje tweaken nog en hij is goed.
Wat duurt dat overklokken toch altijd lang zeg, elke keer dat gereboot. :P

Zit nog minimaal 45 graden van Tj-max af.
Het weer is onderhand slechter geworden, nog steeds niemand aan het overklokken? ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe zit het Speedstep kan die aan blijven als je gaat OC's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-O-Y

R-O-Y

Verwijderd schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 13:11:
Hoe zit het Speedstep kan die aan blijven als je gaat OC's
Ja dat kan prima :) ik draai hier 475 * 8 met mijn quadcore. Gaat netjes terug naar 475 * 6 als ik niks doe. Scheelt 50 watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een Q9550
Asus stiker formula 2
4 Gb 1066 geheugen 2x2 Corsair Dominator
Asus GTX 260

wat is de veiligste manier om hem rond de 3200 te laten draaien.

pci-e vast op 100 Mhz
cpu voltge op 1.25
geheugen niks aan doen
fsb verhogen langzaam naar 380x8.5

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2008 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Hoe krijg je die verrekte speedstep uit eigenlijk?
Ik dacht dat je dan EIST moest uitzetten, maar dat lijkt niet te helpen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

C1E en EIST allebei uit in het BIOS? Die vraag is behóórlijk (understatement) vaak gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Jejking schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 16:25:
C1E en EIST allebei uit in het BIOS? Die vraag is behóórlijk (understatement) vaak gesteld.
Ik had al zo'n vermoeden. :+
C1E niet denk ik, ik had alle opties uitgezet in het overklok scherm.
Dacht dat EIST dan wel genoeg was, volgens de omschrijvingen in de BIOS.
Blijkbaar niet dus, maar die speedstep stoort me niet. Ik zie alleen maar voordelen eigenlijk.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 13:26:
Ik heb een Q9550
Asus stiker formula 2
4 Gb 1066 geheugen 2x2 Corsair Dominator
Asus GTX 260

wat is de veiligste manier om hem rond de 3200 te laten draaien.

pci-e vast op 100 Mhz
cpu voltge op 1.25
geheugen niks aan doen
Eerst op de laagst mogelijk snelheid zetten dus gelijk met de FSB, zo loop je minder snel tegen de limiet van je RAM aan. ;)
fsb verhogen langzaam naar 380x8.5
De rest is proberen. ;)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Verwijderd

Ai een probleem kan niet vinden in mijn bios waar ik de FSB moet veranderen
striker 2 formula bios 1601
Ook niet bij extreme tweaker menu in de bios
Verwijderd schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 22:17:
Ai een probleem kan niet vinden in mijn bios waar ik de FSB moet veranderen
striker 2 formula bios 1601
Ook niet bij extreme tweaker menu in de bios
Lijkt het bios hierop?
Afbeeldingslocatie: http://www.overclock3d.net/gfx/articles/2008/03/16154908232l.jpg
Dan moet je volgens mij AI overclock Tuner op Manual zetten. ;)
Heb zelf een Gigabyte mobo dus weet het voor de rest ook niet echt. :p

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee hij lijkt er niet echt op.

Als ik AI overclock tuner manual zet ziet ik het nog niet.
Snap er niks van deze bios instellingen.
Ik probeer wel een paar foto's te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://img219.imageshack.us/img219/8061/img0953aa6.th.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img219.imageshack.us/img219/7990/img0954uc6.th.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img217.imageshack.us/img217/3375/img0955md8.th.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img233.imageshack.us/img233/7991/img0956ss7.th.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img219.imageshack.us/img219/2103/img0957ll0.th.jpg

misschien heb je hier wat aan.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2008 18:47 ]

Pagina: 1 ... 3 ... 11 Laatste