Acties:
  • 0 Henk 'm!
komen er ook nog betaalbare 9x mp 45nm quads?
Tuurlijk. :)
Alleen is nog niet bekend wanneer ze komen. :+

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eldee
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 30-07 04:01
-The_Mask- schreef op zondag 18 mei 2008 @ 15:06:
[...]
Alleen is nog niet bekend wanneer ze komen. :+
Waarschijnlijk wanneer de Nehalem uitkomt... (8>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben sinds een week of 2 in het bezit van een Q9450, deze heb ik op mijn Asus P5E geplakt met een Cooler Master GeminII er boven op. En ook ik heb geen last gehad van de welbekende FSB wall. Draai nu 24/7 op 3,6 met een vcore van 1,3 die na vdroop nog 1,24 is volgens CPU-Z (Idle). Waar overigens nog misschien wel iets vanaf kan maar daar moet ik nog even aan knutselen.

Verder heb ik de processor stabiel gehad op 4,0 met behulp van een overclock thread op Anandtech (http://forums.anandtech.c...FTVAR_FORUMVIEWTMP=Linear)met de volgende voltages:

vCore: 1.42v
vPLL: 1.76v
vFSB (VTT): 1.50v
vNB: 1.71v

Dit was naar mijn doen alleen VEEL te hoog met name voor de 45 nm chips, dus heb ik hem terug gedraaid naar 3,6 waar ik alleen met mijn vcore hoefde te prutsen (dit mede omdat ik vrijwel een leek ben op OC gebied... Dit is mijn 2e CPU die ik clock). Hiermee komen mijn temperaturen nooit boven de 52 graden (RealTemp) zelfs met het warme weer van vorige week.

En even als kanttekening het bord waar tot nu toe de Q9450 best op te OC'en was blijkt de P5E-VM HDMI. Persoon op Anandtech heeft zijn chip geprobeerd op verschillende bordjes P35/G35/X38 van verschillende merken en geen van de andere bordjes bleek te kunnen tippen bij de P5E-VM HDMI. Kortom mocht je nog zoekende zijn, go nuts!

Zal binnenkort als er animo voor is wat screenshots posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Jup, de P5E-VM HDMI is het best clockende bord voor de 45nm op dit moment. (Helaas)

Trouwens, die voltages zijn wel echt veeeeeeels te hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goedenavond,
Ik ben hier helemaal nieuw en ben mij een beetje aan het verdiepen in het overclocken.
Nu zou ik graag tips willen hebben op mijn huidige BIOS instellingen.
Ik draai nu op 3.3GHz en het hoeft voor mij niet sneller.(RealTemp idle: 46,37,39,44)
Als jullie een verbetering zien dan graag ook uitleg.(Ik begin tenslotte net ;-)

Asus P5E(X38) BIOS v0702(gisteren er op gezet!)
Q9300 – 3.300 GHz
Kingston DChannel, 2x2Gb DDR2 PC2-6400
Scythe Infinity/Mugen CPU cooler/Noctua Fan
Antec P182
BIOS settings

Extreme Tweaker:

AI overclock tuner – Manual
CPU ratio setting – Auto
FSB freq – 445
FSB strap to north bridge – 400 MHz
PCIE freq – 100
DRAM freq – Auto
DRAM command rate – Auto
DRAM timing control – Manual 5-5-5-15
pri.info: 5-5-5-18-3-52-6-3
sec.info: 8-3-5-4-6-4-6
DRAM static read control – Auto
AI clock twister – Auto
Transaction booster – Auto
Vcore voltage – 1.35000
CPU PLL voltage – 1.52
FSB termination voltage – 1.36
DRAM voltage – 1.94
NB voltage – 1.45
SB voltage – Auto
Load line calibration – Enabled
CPU GTL ref – Auto
NB GTL ref – Auto
SB 1.5 voltage – Auto
CPU spread spectrum – Disabled
PCIE spread spectrum – Disabled

Advanced – CPU configuration

CPU ratio setting – Auto
C1E support – Disabled
CPU TM function – Enabled
Vanderpool – Disabled
Executable disable bit – Enabled
Max CPUID value limit – Disabled
Intel speedstep tech - Enabled

groetjes Philip

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zondag 18 mei 2008 @ 22:07:
Goedenavond,
blababla.......
groetjes Philip
Waarom heb je de Vcore zo hoog voor maar 3,3GHz. :?
En misschien kun je de timings van je RAM wat strakker zetten bijvoorbeeld 4-4-4-12. ;)
En welkom op GoT. :w

[ Voor 77% gewijzigd door -The_Mask- op 18-05-2008 22:17 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-The_Mask- schreef op zondag 18 mei 2008 @ 22:16:
[...]

Waarom heb je de Vcore zo hoog voor maar 3,3GHz. :?
En misschien kun je de timings van je RAM wat strakker zetten bijvoorbeeld 4-4-4-12. ;)
En welkom op GoT. :w
Hi Mask,
Wat is meer gangbaar dan? Graag wat meer uitleg.
4-4-4-12? Ik heb standaard 5-5-5-18 wat ik nu op 5-5-5-15 heb staan.
Ik heb 5-4-4-15 geprobeerd maar daar was Memtest het na een half uur niet mee eens.
Of zie ik iets over het hoofd?

gr. Philip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FiXeR.nl schreef op zondag 18 mei 2008 @ 17:02:
Jup, de P5E-VM HDMI is het best clockende bord voor de 45nm op dit moment. (Helaas)

Trouwens, die voltages zijn wel echt veeeeeeels te hoog.
Ik neem aan dat je de 4 ghz voltages te hoog vindt. En daar ben ik het ook zeer zeker mee eens, daarentegen was ik gewoon benieuwd of ik de chip tot 4,0 kon krijgen. En voor de Vcore van 3,6 daar ben ik nog niet klaar mee, moet nog een beetje knutselen met alle voltages om te kijken wat de laagst mogelijk voltages zijn om stabiel 3,6 24/7 te laten lopen.

En even over de Q9300 met vcore op 1,35, is dit in de bios zo? Of al na vdroop? Ik vind het namelijk aan de hoge kant, met name omdat Intel zelf heeft gemeld dat de Vcore in de bios voor 45 nm chips eigenlijk niet boven de 1,3625 mag komen voor 24/7 gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zondag 18 mei 2008 @ 22:29:
[...]

Hi Mask,
Wat is meer gangbaar dan? Graag wat meer uitleg.
4-4-4-12? Ik heb standaard 5-5-5-18 wat ik nu op 5-5-5-15 heb staan.
Ik heb 5-4-4-15 geprobeerd maar daar was Memtest het na een half uur niet mee eens.
Of zie ik iets over het hoofd?

gr. Philip
Waarschijnlijk moet het geheugen dan wat meer voltage hebben. :)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appie1981
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 30-03 22:03
-The_Mask- schreef op zondag 18 mei 2008 @ 13:42:
[...]

Coldboot probleem. ;)
Het verhogen van het voltage van de Northbridge wil wel eens helpen. Bij jouw mobo is dat het MCH voltage. :)
Dit lijkt inderdaad te werken. Hoeveel kan ik deze spanning het best verhogen? Ik heb hem nu 2 stapjes omhoog gedaan 0.100V geloof ik.

Moeten er buiten de spanning van het geheugen de cpu en de northbridge nog andere spanningen verhoogt worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-The_Mask- schreef op maandag 19 mei 2008 @ 09:18:
[...]

Waarschijnlijk moet het geheugen dan wat meer voltage hebben. :)
Hoi Mask,

Hoe veel meer dan?

gr. Philip

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op maandag 19 mei 2008 @ 19:48:
[...]

Hoi Mask,

Hoe veel meer dan?

gr. Philip
Tot het stabiel is. ;)
Maar tot 2,1 volt kan altijd en 2,2 volt moet ook wel kunnen mits er een beetje airflow in je kast is.

offtopic:
Groeten hoeft niet hoor. ;)

appie1981 schreef op maandag 19 mei 2008 @ 13:50:
[...]

Dit lijkt inderdaad te werken. Hoeveel kan ik deze spanning het best verhogen? Ik heb hem nu 2 stapjes omhoog gedaan 0.100V geloof ik.
Tot je geen coldboot problemen meer hebt.
Als 0.1 volt genoeg is dan laat je hem daar op staan. :)
Moeten er buiten de spanning van het geheugen de cpu en de northbridge nog andere spanningen verhoogt worden?
Meestal niet echt, maar als het nu stabiel draaid hoef je sowieso niks te verhogen.

[ Voor 51% gewijzigd door -The_Mask- op 19-05-2008 20:10 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-The_Mask- schreef op maandag 19 mei 2008 @ 20:03:
[...]

Tot het stabiel is. ;)
Maar tot 2,1 volt kan altijd en 2,2 volt moet ook wel kunnen mits er een beetje airflow in je kast is.

offtopic:
Groeten hoeft niet hoor. ;)
Hey Mask,

4-4-4-12 met DRAM voltage op 2.1V - Gevolg is dat mijn PC het dan niet meer doet. Stroom er af gehaald en daarna kwam ik gelukkig in mijn BIOS om de boel weer terug te zetten.
Nog andere geniale ideetjes? ;)

...en niet de groeten dus :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even een andere vraag voor de guru's:

Als ik in mijn BIOS Vcore voltage op 1.35V heb staan en CPU-Z geeft vervolgens aan dat
mijn Core Voltage 1.328V is, wie heeft er dan gelijk? Of wel, wat is nu het echte voltage?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 19 mei 2008 @ 20:54:
Even een andere vraag voor de guru's:

Als ik in mijn BIOS Vcore voltage op 1.35V heb staan en CPU-Z geeft vervolgens aan dat
mijn Core Voltage 1.328V is, wie heeft er dan gelijk? Of wel, wat is nu het echte voltage?
Dat is een fenomeen beter bekend als "Vdroop" wat eigenlijk inhoud dat er een deel van het voltage "ontsnapt". Kortom je stelt in de bios een bepaald voltage in, wat vervolgens wel richting de processor wordt gestuurd, maar ergens tijdens de rit van begin tot CPU raak je een klein deel percentage kwijt. Wat CPU-Z aangeeft is de werkelijke Vcore die eindigt bij de CPU. Wat er in de BIOS staat is wat er richting de CPU gestuurd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is nog eens een goede uitleg die ik als beginnend overclocker begrijp. Thanks Samuel.
Dus wat CPU-Z aangeeft is het juiste voltage.
Nu heb ik al veel gelezen over de Vdroop mod (met een HB potlood drie maal een streek geven)
Wordt daardoor het verlies kleiner? Ervaringen aanwezig hier met deze mod?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marko77
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-05 19:41
een 'pencil' mod zorgt er in de regel inderdaad voor dat de vdroop minder wordt of, in sommige gevallen, helemaal verdwijnt.

Mijn rig

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op maandag 19 mei 2008 @ 20:42:
[...]

Hey Mask,

4-4-4-12 met DRAM voltage op 2.1V - Gevolg is dat mijn PC het dan niet meer doet. Stroom er af gehaald en daarna kwam ik gelukkig in mijn BIOS om de boel weer terug te zetten.
Nog andere geniale ideetjes? ;)

...en niet de groeten dus :X
Overklokken is zelf uitzoeken, anderen kunnen je wel op weg helpen maar je moet het zelf allemaal instellen. Lees je dus eerst nog wat meer in zo moeilijk is het niet als je het eenmaal snapt. :P

offtopic:
Geen groeten van mij. :+

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Snap ik ook wel, maar het is zo verdomd verslavend dat ik niet eens meer kom aan zaken waar ik de PC tenslotte echt voor gebruik. Hahahaha...wel leuk en spannend hoor.
En ik ben trots dat ie nog sneller is dan voorheen. Heb hiervoor 4 jaar een Pentium IV 3.4GHz gehad dus kan je nagaan hoe snel de Quad voor mij was...zaaaaalig! _/-\o_

Als ik nou sneller geheugen zou kopen, is dit dan nog wel de moeite waard of praten we dan over een marginale snelheidswinst?

ps ik heb de Vcore verlaagd van 1.35 naar 1.33750 in de BIOS. Zal dit vd week goed doortesten en als dat lukt kijk ik of ie nog lager kan. In m'n temperaturen merk ik hier overigens niets van.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2008 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazekerrrrr
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 25-08 10:22
Verwijderd schreef op maandag 19 mei 2008 @ 23:38:
Snap ik ook wel, maar het is zo verdomd verslavend dat ik niet eens meer kom aan zaken waar ik de PC tenslotte echt voor gebruik. Hahahaha...wel leuk en spannend hoor.
En ik ben trots dat ie nog sneller is dan voorheen. Heb hiervoor 4 jaar een Pentium IV 3.4GHz gehad dus kan je nagaan hoe snel de Quad voor mij was...zaaaaalig! _/-\o_

Als ik nou sneller geheugen zou kopen, is dit dan nog wel de moeite waard of praten we dan over een marginale snelheidswinst?

ps ik heb de Vcore verlaagd van 1.35 naar 1.33750 in de BIOS. Zal dit vd week goed doortesten en als dat lukt kijk ik of ie nog lager kan. In m'n temperaturen merk ik hier overigens niets van.
dat is inderdaad maar marginaal verschil en niet merkbaar voor de mens.
Je zou mischien wel verschil kunnen zien in superpi mod

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow16
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-08 20:57
Nou mijn X3360 is er ook sinds eind vorige week.
Druk aan het overklokken op het moment, maar het wil nog niet allemaal lukken.
zit nu op 420 fsb maar heb erg veel last van vdroop. 1.4 in bios, idle 1.36 en load zakt het naar maar liefst 1.24. Hoog tijd voor een pencil mod, want zo is overklokken niet te doen.

specs:
Besturingssysteem Microsoft Windows XP Professional
OS Service Pack Service Pack 3

Moederbord
CPU Type QuadCore Intel Wolfdale, 3566 MHz (72 x 50)
Moederbordnaam Asus P5B-E (3 PCI, 3 PCI-E x1, 1 PCI-E x16, 4 DDR2 DIMM, Audio, Gigabit LAN, IEEE-1394)
Moederbord Chipset Intel Broadwater P965
Systeemgeheugen 3008 MB (DDR2-800 DDR2 SDRAM)
BIOS Type AMI (03/05/08)
Communicatiepoort Communicatiepoort (COM1)
Communicatiepoort ECP-printerpoort (LPT1)

Scherm
Video kaart NVIDIA GeForce 7800 GT (256 MB)
Monitor Samsung SyncMaster 225BW/MagicSyncMaster CX223BW (Digital) [22" LCD] (HS9LB03762)

Harde schijf SAMSUNG HD753LJ (698 GB, IDE)
Harde schijf WDC WD3200KS-00PFB0 (298 GB, IDE)
Optische Station TSSTcorp CD/DVDW SH-S183A (DVD+R9:8x, DVD-R9:8x, DVD+RW:18x/8x, DVD-RW:18x/6x, DVD-RAM:12x, DVD-ROM:16x, CD:48x/32x/48x DVD+RW/DVD-RW/DVD-RAM)
Optische Station TSSTcorp CD/DVDW SH-S183A (DVD+R9:8x, DVD-R9:8x, DVD+RW:18x/8x, DVD-RW:18x/6x, DVD-RAM:12x, DVD-ROM:16x, CD:48x/32x/48x DVD+RW/DVD-RW/DVD-RAM)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 19 mei 2008 @ 23:38:

Ik zou eigenlijk als ik jou was zo laag mogelijk beginnen. Zoals je ziet zijn er mensen die 3GHZ+ halen met 1.2V of minder. Wat je kan doen is op 1.2 proberen te booten, en wanneer het lukt lager, wanneer het niet lukt steeds een of twee stapjes hoger. Pas wanneer je in Windows kan komen is het goed. Daarna 2 stapjes hoger instellen en uitgebreid testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow16
Nou mijn Vdroop mod heeft heel erg goed geholpen.
Voltage bios is nu ook bijna voltage onder load. Nou gaan we weer verder met overklokken. Ik zit nu op 430 fsb op 1.3 vcore. Eens kijken hoever ik op 1.3 vcore kom. Temps zitten nu op 58-56-59-59.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Niet online
Is er nog wat vernomen van de Asus mannen? Op XS las ik dat het eventueel aan de EPU kan liggen. (Voor hoever dat dat ding werkt ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Is op een Q9450/X3350 of een E8400/E3110 een FSB van 400MHz haalbaar zonder enige voltages te verhogen? Of zit dit al in het grensgebied en hangt het van de betreffende cpu af?

Mobo zou een MSI P45 Platinum worden met Corsair TWIN2X4096-6400C4DHX (PC6400) geheugen. De P45 is een niet al te best overklokbord (volgens geruchten), maar misschien dat 400MHz nog wel te doen is. De Quadcore zou dan op 3,2GHz uitkomen en de Dualcore op 3,6GHz.

Edit:
Ik weet dat de E8400/E3110 geen quadcore is, maar de vraag in twee verschillende threads stellen leek me een beetje overbodig.

[ Voor 11% gewijzigd door BounceMeister op 24-05-2008 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BounceMeister schreef op zaterdag 24 mei 2008 @ 12:23:
Is op een Q9450/X3350 of een E8400/E3110 een FSB van 400MHz haalbaar zonder enige voltages te verhogen? Of zit dit al in het grensgebied en hangt het van de betreffende cpu af?

Mobo zou een MSI P45 Platinum worden met Corsair TWIN2X4096-6400C4DHX (PC6400) geheugen. De P45 is een niet al te best overklokbord (volgens geruchten), maar misschien dat 400MHz nog wel te doen is. De Quadcore zou dan op 3,2GHz uitkomen en de Dualcore op 3,6GHz.

Edit:
Ik weet dat de E8400/E3110 geen quadcore is, maar de vraag in twee verschillende threads stellen leek me een beetje overbodig.
400MHz FSB moet geen probleem zijn voor het moederbord en CPU. Voltage moet je sowieso wel veranderen anders staat het op auto en dan wordt een veel te hoog voltage gebruikt, wat de CPU's dus niet echt leuk vinden. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
-The_Mask- schreef op zaterdag 24 mei 2008 @ 13:29:
[...]
400MHz FSB moet geen probleem zijn voor het moederbord en CPU. Voltage moet je sowieso wel veranderen anders staat het op auto en dan wordt een veel te hoog voltage gebruikt, wat de CPU's dus niet echt leuk vinden. ;)
Thanx, dat is best een vervelende eigenschap van de "auto" setting.
Waar kan je de standaard voltages van intel processoren vinden? Ik heb wel dit documentje gevonden, maar daar kom ik niet echt verder mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BounceMeister schreef op zaterdag 24 mei 2008 @ 14:33:
[...]

Thanx, dat is best een vervelende eigenschap van de "auto" setting.
Waar kan je de standaard voltages van intel processoren vinden? Ik heb wel dit documentje gevonden, maar daar kom ik niet echt verder mee.
http://processorfinder.intel.com

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Handig!
Ik neem aan dat het de VID Voltage Range is.
Voor een Q9450 is dat 0.85V – 1.3625V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chef_v_leeuwen
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 01-03 11:25
Hmmz, ik ben nog steeds lekker aant rommelen met de 9450, zit alleen met een klein dingetje,

Ik draai nu 3,6Ghz @ 1,152v gaat prima, maar ik vind de temps ongeloofwaardig, ik koel met een Thermalright ultra extreme, en als ik deze voel, ook op het koelblok zelf is deze amper lauw te noemen. Hetzelfde had ik met de E8400.

Herbevestigen had geen ander resultaat, zou de uitlezen dan toch fout kunnen zijn?
Iemand verder nog wat leuke scores i.c.m. goede temps behaald?

* PSN=Chef_NL** *

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Chef_v_leeuwen schreef op zondag 25 mei 2008 @ 15:58:
Hmmz, ik ben nog steeds lekker aant rommelen met de 9450, zit alleen met een klein dingetje,

Ik draai nu 3,6Ghz @ 1,152v gaat prima, maar ik vind de temps ongeloofwaardig, ik koel met een Thermalright ultra extreme, en als ik deze voel, ook op het koelblok zelf is deze amper lauw te noemen. Hetzelfde had ik met de E8400.

Herbevestigen had geen ander resultaat, zou de uitlezen dan toch fout kunnen zijn?
Mijn Artic Freezer 7 Pro is ook nooit warm terwijl de temps wel tot 60 graden kunnen komen als is een hoog voltage op mijn CPU zet 1,6V ofzo.
Bij jouw zijn de temps ook niet echt heet ofzo gewoon warm, maar lang niet te heet. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chef_v_leeuwen
Okee true, maar ik vind ze voor zo'n laag voltage vrij hoog, idle draait ie op 1,2v, en hierbij zitten ze rond de 40. Maar bij een wat hogere klok (3,9 b.v.) komen ze wel rond de 67 dit is toch wel pittig.

* PSN=Chef_NL** *

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Chef_v_leeuwen schreef op zondag 25 mei 2008 @ 16:09:
Okee true, maar ik vind ze voor zo'n laag voltage vrij hoog, idle draait ie op 1,2v, en hierbij zitten ze rond de 40. Maar bij een wat hogere klok (3,9 b.v.) komen ze wel rond de 67 dit is toch wel pittig.
Gebruik je RealTemp of CoreTemp. Ik heb ergens gelezen dat CoreTemp namelijk een te hoge max Tjunction aangeeft voor 45nm CPU's (105C ipv 95C) en daarom eigenlijk altijd 10C boven de correcte waarde zit. Daarentegen is RealTemp correct met het aantal graden dat de Bios aangeeft.

Ik draai 3,6 onderhand op 1,275 in de Bios. En mijn graden komen full load nooit boven 52C. Ik draai een CM stacker met 7 CM silent case fans en nog 2 op mijn geminII

Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chef_v_leeuwen
Ik gebruik realtemp, voltage @ load is 1,152, temps blijven hierbij Core1 60gr en de rest 54.

Als kast heb ik een Thermaltake Armor+ met 5 120mm fans en een dikke 200mm.

* PSN=Chef_NL** *

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow16
Na een tijdje bezig te zijn geweest met het overklokken van mijn X3360 heb ik nog steeds een redelijk groot probleem en dat is stabiliteit. Op geen enkele manier heb ik het nog voor elkaar gekregen om mijn systeem stabiel te krijgen.
Wat ik tot nu toe heb geprobeerd:
In het bios staat Vcore op 1.3275 en FSB op 435.
Temps zijn als ik stress met small fft's ongeveer 60 graden elke core.
Dan is er niks aan de hand en kan ik 6 uur zonder problemen stressen.
Nou komt het probleem: als ik ga stressen en Blend test selecteer gaat het fout. Test 1 gaan ze allemaal de fout in. Soms blijft mijn systeem draaien een andere keer start het opnieuw op. Ik denk probleem met het geheugen. Als eerste het maar wat meer voltage geven want dat heeft het waarschijnlijk nodig door de overclock. 1.9, 2.0 of 2.1 het maakt allemaal niks uit Test 1 crashed nog steeds. Timings volgens de specificaties op 5-6-6-18 staan. Dan maar proberen de FSB lager te zetten. Zelfs op 400FSB nog steeds hetzelfde probleem. Het geheugen getest met Memtest en na 7 passes geen enkele error dus het is niet kapot. Small fft's is dus geen probleem maar als er geheugen bij gebruikt wordt gaat het fout. Video encoding ging dus ook verkeerd. 1 pass van 1,5 uur was gelukt maar bij de 2e pass die meer geheugen gebruikt ging het fout. reboot.
Wie weet er wat ik nog zou kunnen proberen om hem stabiel te krijgen?

Specs:
Intel Xeon X3360
Asus P5B-E bios:1802
OCZ OCZ2VU8004GK
Zalman CNPS 9700 cpu koeler
450 watt voeding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnderQ
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 15:21
DarkShadow16 schreef op maandag 26 mei 2008 @ 17:14:
van 1,5 uur was gelukt maar bij de 2e pass die meer geheugen gebruikt ging het fout. reboot.

Specs:
Intel Xeon X3360
OCZ OCZ2VU8004GK
450 watt voeding
Je verteld niet de belangrijkste waarden voor je fsb de nb meestal mch waarde (volts) deze moet bijna altijd omhoog voor hogere fsb.

Nog een eigen vraagje:
Er wordt gewaarschuwd voor > 1.4 fsb terminatie voltage dat is een specifieke parameter op mijn DS4 P35.
Maar wat is dan je beperking voor je mch waarde ze vertelde al dat het een uit de praktijk bepaalde waarde was omdat na 24uurs stabiliteits test met een hoge waarde er een cpu overleed, in de data sheets staat de max 1.4 volt genoemd voor de fsb terminatie waarde, de waarde in de bios noemen ze een fsb terminatie waarde in hoeverre draagt een hogere mch waarde bij aan de (eventuele schadelijke) spanning op CPU.
De mch is de north bridge waarde en die (nb chip op moederbord) loopt het eerste risico maar het is een interface naar de cpu toe daar zal dan ook meer volt op komen te staan.
Als ik een schema kan vinden mbt mch de fsb-terminatie en de cpu post ik het wel een direct antwoord zou mooier zijn....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heineken01
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11:48
DarkShadow16 schreef op maandag 26 mei 2008 @ 17:14:
In het bios staat Vcore op 1.3275 en FSB op 435.

Specs:
Intel Xeon X3360
OCZ OCZ2VU8004GK
450 watt voeding
Je geheugen zal de instabiliteit veroorzaken. Je hebt pc6400 geheugen wat met een max fsb van 400 heeft (1 op 1) Daarboven kan het stabiel draaien en zal je misschien de timings wat losser moeten zetten en wat meer vmem geven. FSB dus op max 400 zetten en kijken hoe het dan gaat, of sneller geheugen aanschaffen.

Cheers!

Drank is altijd sneller op dan je denkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow16
Maar dat geheugen kan toch ook overclocked draaien?
Hiervoor had ik el cheapo pc5300 geheugen wat dus standaard op 667 draait en zelfs daarmee kon ik 730 draaien met 4-4-4-12 op 2.0 volt.
Nu heb ik dacht ik goed en sneller geheugen en een nieuwe processor dus ik had verwacht dat dit ook gewoon op 870 kon draaien met 2.0 of 2.1 volt.
Als dit echt zo is gaat het geheugen terug en neem ik wel OCZ Reaper ofzo wat hopelijk wel die snelheid haalt

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DarkShadow16 schreef op maandag 26 mei 2008 @ 21:12:
Maar dat geheugen kan toch ook overclocked draaien?
Hiervoor had ik el cheapo pc5300 geheugen wat dus standaard op 667 draait en zelfs daarmee kon ik 730 draaien met 4-4-4-12 op 2.0 volt.
Nu heb ik dacht ik goed en sneller geheugen en een nieuwe processor dus ik had verwacht dat dit ook gewoon op 870 kon draaien met 2.0 of 2.1 volt.
Als dit echt zo is gaat het geheugen terug en neem ik wel OCZ Reaper ofzo wat hopelijk wel die snelheid haalt
Als memtest geen fouten geeft ligt het niet aan je geheugen en moet je het probleem ergens anders zoeken. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow16
Ja dat had ik inmiddels ook door. De vraag is alleen waar dan>?
Northbridge voltage op 1.4 maakt ook niks uit. nog steeds een hardware failure tijdens de blend test.
Dit is de fout die komt:
FATAL ERROR: Rounding was 0.5, expected less than 0.4
Hardware failure detected, consult stress.txt file.

dit komt uit stress.txt dus daar is niks meer in te vinden.

EDIT:
Ik ben erachter gekomen dat het eigenlijk alleen bij Large fft's gebeurd.
small fft's draaien gewoon goed van 8 tot 64k, maar bijvoorbeeld 1024k gaat fout.
Zou ik dan nog meer voltage op de processor moeten hebben?

Of is dit misschien een voeding probleem?
Ik hoor de fan ervan net ineens veel harder gaan draaien. Hij voelt niet echt warm aan en de lucht die eruit komt ook niet.
Zou 450 watt niet genoeg zijn voor mijn setup?

Edit 2:
de lucht uit de voeding begint steeds warmer te worden.
eens kijken of ik nog een andere heb liggen om te testen.

Edit 3:
Net nog eens op 400FSB getest en nou gaat die wel stabiel op blend test.
Lijkt me toch iets met het geheugen te maken hebben of niet?

Edit 4:
zelfs met vcore op 1.375 gaat het nog steeds fout op blend test op 435 FSB.
het lijkt er dus op dat het geheugen gewoon niet sneller wil dan 400FSB.
Zit ik weer mee.

[ Voor 59% gewijzigd door DarkShadow16 op 26-05-2008 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chef_v_leeuwen
tja het is ook niet zo slim om van pc5300 naar pc6400 te gaan, je had beter een stapje hoger kunnen nemen. (en met betere timings) je geheugen doet verder gewoon wat het hoort te doen, alleen niet hoger.

* PSN=Chef_NL** *

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow16
volgens mij gaat mijn moederbord sneller niet leuk vinden.
- Dual-channel DDR2 800/667/533

zou ik met bijvoorbeeld de OCZ Reaper serie wel verder over kunnen klokken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heineken01
  • Laatst online: 11:48
DarkShadow16 schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 07:51:
volgens mij gaat mijn moederbord sneller niet leuk vinden.
- Dual-channel DDR2 800/667/533

zou ik met bijvoorbeeld de OCZ Reaper serie wel verder over kunnen klokken?
Op het moederbord zit vaak wel wat meer rek. Ik zou voor de pc8000 (500MHz) of pc8500 (533MHz) gaan.

Drank is altijd sneller op dan je denkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chef_v_leeuwen
Dit zou ik niet al te zeker zeggen, ik had een MSI 975x platinum die tot 800mhz kon, en hij ging letterlijk geen mhz verder, dus ik zou hiervoor uitkijken

Mooiste zou zijn als je van iemand even een setje kan lenen

[ Voor 16% gewijzigd door Chef_v_leeuwen op 27-05-2008 13:04 ]

* PSN=Chef_NL** *

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow16
405 fsb wil wel. Het stopt dus niet letterlijk bij 400 fsb. Misschien maar gewoon de gok nemen. Kopen op afstand staat testen toch toe? Al denk ik niet dat ze er bij geheugen iets van kunnen zien dat het erin heeft gezeten.

Edit:
Denken jullie dat het misschien zou werken om pc8000 geheugen erin te doen of zal het sowieso niet gaan werken?

[ Voor 21% gewijzigd door DarkShadow16 op 28-05-2008 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appie1981
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 30-03 22:03
Ik loop nu tegen een raar probleem aan. Als ik m'n FSB op 463 zet en m'n voltages op Auto laat staan. Dan is mijn CPU gewoon primestable (19 uur Orthos gedraaid). De BIOS kiest dan zelf een spanning van rond de 1.33V voor de cpu.

Zet ik handmatig de spanning op 1.33 het geheugen op +.2 en MCH op +0.01 dan boot m'n systeem niet.
Opzich zou je dan zeggen laat de spanning op auto staan maar dan heb ik last van die cold boot bug. En ik kan niet alleen m'n Northbridge spanning verhogen helaas.

Heeft iemand enig idee hoe het komt dat m'n systeem alleen op automatic voltage settings stabiel is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
appie1981 schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 18:19:
Ik loop nu tegen een raar probleem aan. Als ik m'n FSB op 463 zet en m'n voltages op Auto laat staan. Dan is mijn CPU gewoon primestable (19 uur Orthos gedraaid). De BIOS kiest dan zelf een spanning van rond de 1.33V voor de cpu.

Zet ik handmatig de spanning op 1.33 het geheugen op +.2 en MCH op +0.01 dan boot m'n systeem niet.
Opzich zou je dan zeggen laat de spanning op auto staan maar dan heb ik last van die cold boot bug. En ik kan niet alleen m'n Northbridge spanning verhogen helaas.

Heeft iemand enig idee hoe het komt dat m'n systeem alleen op automatic voltage settings stabiel is?
Lees je het voltage de 1,33V toevallig uit met CPU-z of een ander progje?
Dan moet je meer dan 1,33 in het bios instellen, de ingestelde waarde zal namelijk altijd lager liggen, omdat elk moederbord last heeft van Vdroop en Vdrop. :)
Oplossing is dus een hoger voltage kiezen, waardoor die wel wil starten. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door -The_Mask- op 28-05-2008 18:29 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hierbij moet natuurlijk wel gezegd worden dat wanneer er bij CPU-Z 1,33V staat aangegeven, de kans goed aanwezig is dat je de maximum voor 45nm cpu's al voorbij bent (1,3625 in de bios). Kortom testen kan geen kwaad maar hou in je achterhoofd dat het geen 24/7 iets moet gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:07

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Chef_v_leeuwen schreef op zondag 25 mei 2008 @ 15:58:

Ik wil zelf ook graag de Q9450 nemen (waarschijnlijk X3350 dan) en OC'en, alleen heb ik moeite met het kiezen van een moederbord.
Ik wilde eigenlijk de MSI P7N Platinum (750 chipset) nemen, het moederbord hoeft van mij niet zo duur te zijn. Maar zou het dan nog wel lukken om de processor naar 3.6GHz te klokken?
Hoeveel moeite heb jij er voor moeten doen? Misschien moet ik mijn keuze nog aanpassen namelijk.

Ook heb ik nog een vraag over het geheugen. Ik had uit de BBG gewoon de OCZ2RPR800C44GK 4GB overgenomen. Maar deze gaat maar tot 400 FSB. Kunnen ze ook 450 aan (voor de 3.6GHz) of kan ik dan beter geheugen dat een stapje sneller is nemen? :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 03:03:
Hierbij moet natuurlijk wel gezegd worden dat wanneer er bij CPU-Z 1,33V staat aangegeven, de kans goed aanwezig is dat je de maximum voor 45nm cpu's al voorbij bent (1,3625 in de bios). Kortom testen kan geen kwaad maar hou in je achterhoofd dat het geen 24/7 iets moet gaan worden.
1,3625 het maximum in het bios? Denk eerder uitgelezen voltage, aangezien elk moederbord een andere Vdrop waarde heeft. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-The_Mask- schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 17:20:
[...]

1,3625 het maximum in het bios? Denk eerder uitgelezen voltage, aangezien elk moederbord een andere Vdrop waarde heeft. ;)
goed punt, ach ik neem het zekere voor het onzekere. Plus de 3,6 die ik nu draai is toch voorlopig genoeg. Draai nu op een P5E met ddr2 pc6400 geheugen. En morgen of uiterlijk overmorgen ga ik over op een P5E3 en 1333 mhz geheugen. Dus wie weet ga ik dan nog een stapje verder met het clocken.

En voor die X3350 er liggen er een aantal in de schappen met een FSB wall, dus dan kan het toch aardig moeilijk om voorbij 3,4 soms minder te komen. Terwijl de Q9450's waar ik tot op heden men over heb gehoord, en zelf heb meegemaakt, hebben minder last van die OC problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brasher
  • Laatst online: 10-09 18:32
Na lang wikken en wegen heb ik ook besloten om binnenkort een Q9450 te halen (of heel eventueel toch een E8400, maar waarschijnlijk wordt het wel een Q9450). Ik vraag me eigenlijk af of deze processor met een niet al te duur moederbord (P35 chipset) nog goed over te clocken is. Ik hoef niet extreem hoge kloksnelheden te halen, maar 3GHz-3,2GHz lijkt me toch wel redelijk haalbaar.
Als moederbord had ik eigenlijk in m'n achterhoofd een Gigabyte EP35-DS3 (eventueel een DS3R) of een MSI P35 Neo2-FIR. Dit zijn redelijk betaalbare moederborden, maar is hier dan wel redelijk mee over te clocken. Dus niet om echt extreem te klokken, maar toch wel een merkbaar verschil in prestaties te kunnen krijgen (als het verschil tussen 2,66 en 3,2 GHz überhaupt al merkbaar is :P ).
Dus mijn vraag is eigenlijk, lukt dit ook met een relatief goedkoop moederbord of zijn dit soort resultaten eigenlijk alleen weggelegd voor de duurdere X38/X48 chipset moederborden?

Koeling is natuurlijk ook erg belangrijk, daar komt dan natuurlijk ook wel wat redelijks voor in de plaats. Al heb ik begrepen dat een simpele Arctic Freezer 7 Pro ook al best redelijke resultaten neer kan zetten voor een heel erg nette prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Brasher schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 22:20:
Na lang wikken en wegen heb ik ook besloten om binnenkort een Q9450 te halen (of heel eventueel toch een E8400, maar waarschijnlijk wordt het wel een Q9450). Ik vraag me eigenlijk af of deze processor met een niet al te duur moederbord (P35 chipset) nog goed over te clocken is. Ik hoef niet extreem hoge kloksnelheden te halen, maar 3GHz-3,2GHz lijkt me toch wel redelijk haalbaar.
Als moederbord had ik eigenlijk in m'n achterhoofd een Gigabyte EP35-DS3 (eventueel een DS3R) of een MSI P35 Neo2-FIR. Dit zijn redelijk betaalbare moederborden, maar is hier dan wel redelijk mee over te clocken. Dus niet om echt extreem te klokken, maar toch wel een merkbaar verschil in prestaties te kunnen krijgen (als het verschil tussen 2,66 en 3,2 GHz überhaupt al merkbaar is :P ).
Dus mijn vraag is eigenlijk, lukt dit ook met een relatief goedkoop moederbord of zijn dit soort resultaten eigenlijk alleen weggelegd voor de duurdere X38/X48 chipset moederborden?

Koeling is natuurlijk ook erg belangrijk, daar komt dan natuurlijk ook wel wat redelijks voor in de plaats. Al heb ik begrepen dat een simpele Arctic Freezer 7 Pro ook al best redelijke resultaten neer kan zetten voor een heel erg nette prijs.
Tot op heden is het beste OC bord voor de Q9450 de P5E-VM HDMI, althans zover ik alle OC fora heb gelezen naar uitkomsten e.d.. Juist de X38/X48 borden schijnen het wat moeilijker te hebben. Ik heb er niet echt last van gehad met mijn P5E.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brasher
Een G35 chipset? Hmm, dat heb ik niet eens overwogen. Daar hoor je namelijk eigenlijk veel minder van dan een P35 of een X38 chipset. G35 is toch eigenlijk gewoon een P35 chipset maar dan met een onboard videokaart? Het prijsverschil valt opzich nog wel mee, dat is nog wel te doen. Maar als G35 in feite hetzelfde als een P35 is, wat maakt dit bord dan beter?
Die geïntegreerde videokaart heb ik trouwens ook niet nodig, want ik zet er sowieso ook wel een nieuwe videokaart in, of ik gebruik m'n X1950Pro nog een tijdje. Dus dan heb ik echt het idee dat ik een chipset heb die zich van P35 onderscheidt op één punt wat ik vervolgens niet benut :P

[ Voor 28% gewijzigd door Brasher op 30-05-2008 01:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Verwijderd schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 20:31:
[...]

goed punt, ach ik neem het zekere voor het onzekere. Plus de 3,6 die ik nu draai is toch voorlopig genoeg. Draai nu op een P5E met ddr2 pc6400 geheugen. En morgen of uiterlijk overmorgen ga ik over op een P5E3 en 1333 mhz geheugen. Dus wie weet ga ik dan nog een stapje verder met het clocken.

En voor die X3350 er liggen er een aantal in de schappen met een FSB wall, dus dan kan het toch aardig moeilijk om voorbij 3,4 soms minder te komen. Terwijl de Q9450's waar ik tot op heden men over heb gehoord, en zelf heb meegemaakt, hebben minder last van die OC problemen.
Volgens dit topic (Wat is het echte verschil tussen Core 2 en Xeon?) is er geen verschil tussen de Q9450 en de X3350, hoe kan er dan een verschil in FSB wall zijn?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gonadan schreef op vrijdag 30 mei 2008 @ 11:55:
[...]

Volgens dit topic (Wat is het echte verschil tussen Core 2 en Xeon?) is er geen verschil tussen de Q9450 en de X3350, hoe kan er dan een verschil in FSB wall zijn?
Incorrect! Men is er lang van overtuigd geweest inderdaad, maar er zijn daadwerkelijk verschillen zie link:
http://www.kerrywong.com/...-between-q9450-and-x3350/

Dus die kleine verschillen zijn toch eventueel genoeg om een FSB wall te doen ontstaan.

En dan optie 2:
Vele moederborden waarop men een X3350 draait zijn vaak compatible met de Q9450 en dus niet eens compatible met de X3350. En aangezien de 2 niet hetzelfde zijn kan dat compatibiliteits probleem best groot zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow16
Even een update van mij:
Mijn x3360 gaat nu een stuk beter met ander RAM. 431 fsb is wat ik tot nu toe stabiel heb gekregen.
Het grootste probleem om verder te komen lijkt nu het max voltage van het geheugen. Mijn P5B-E kan ik max 2.1 instellen en mijn Corsair TWIN2X2048-8500C5D wil dit lijtk het ook hebben bij 441 FSB. Orthos crashed namelijk op 1 core als het geheugen wordt aangesproken. Zonder geheugen gaat het wel goed. Nou heb ik net even de multimeter erbij gepakt en als ik meet dan krijgt het geheugen maar 2.03V ipv 2.1. Nou zit ik eraan te denken om het bord te voltmodden zodat ik vdimm wat hoger kan krijgen. Hoe heb ik hier gevonden dus dat is niet meer het probleem.
Nog wel 1 vraagje: hoe noem je zo'n weerstand in het nederlands?
10K multi turn cermet preset

En wat voor soldeerbout kan je het beste gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nog wel 1 vraagje: hoe noem je zo'n weerstand in het nederlands?
Variabele weerstand, potentiometer of potmeter. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Van mij dan ook een update, ik ben overgeschakeld van een P5E met 4 gb pc-6400 geheugen inclusief Q9450. Naar een P5E3 met 4gb Corsair XMS3 TWINX pc-10666 geheugen. Dit heeft er overigens alleen maar voor gezorgd dat ik ipv stabiel 3,6ghz draaien op praktisch de laagste voltages. Naar max 3,4ghz draaien, ook zo goed als op de laagste voltages maar 3,6 krijg ik gewoon niet prime stabiel.

Nu draait dit bordje nog wel op een beta bios, en laat dat nou de enige bios voor de P5E3 zijn die mijn C1 stepping herkent.. Dus ik moet nog even wachten op een final bios en dan ga ik weer knutselen.

Voor de rest wil ik nog even opmerken dat het Corsair geheugen wat 2 posts boven mij wordt genoemd een officieel maximum heeft van V1,96 voor 24/7 gebruik. Check de corsair website hiervoor, dit kan namelijk een probleem worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow16
Waarom staat er dan bij het geheugen Tested at latency settings (5-5-5-15-2T) at 2.1V at 1066MHz?
Maar het maakt niet veel uit want het geheugen gaat toch weer weg en er komt een 4 gig ocz reaper setje in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brasher
Net een Q9450 besteld die binnen een paar dagen hier binnen moet zijn. Die komt naast 4GB OCZ PC8000 geheugen te zitten op een MSI P35 Neo2-FR moederbord. Nog wel de standaard koeler, maar die wordt later nog wel vervangen. Is er met de stock koeler ook al wat te doen of red je daar hooguit de 2,7 GHz mee? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DarkShadow16 schreef op woensdag 04 juni 2008 @ 18:17:
Waarom staat er dan bij het geheugen Tested at latency settings (5-5-5-15-2T) at 2.1V at 1066MHz?
Maar het maakt niet veel uit want het geheugen gaat toch weer weg en er komt een 4 gig ocz reaper setje in.
Hmm dan heb ik of misgeklikt en het verkeerde geheugen te pakken gehad, of er is tegenstrijdige informatie... Ik gok op het eerste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Brasher schreef op woensdag 04 juni 2008 @ 22:54:
Net een Q9450 besteld die binnen een paar dagen hier binnen moet zijn. Die komt naast 4GB OCZ PC8000 geheugen te zitten op een MSI P35 Neo2-FR moederbord. Nog wel de standaard koeler, maar die wordt later nog wel vervangen. Is er met de stock koeler ook al wat te doen of red je daar hooguit de 2,7 GHz mee? :P
Ligt een beetje aan de kamer temperaturen, ik denk persoonlijk dat op de stock cooler (zolang de airflow in de kast ook fatsoenlijk is) dat 3,0ghz wel te halen moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brasher
Ik heb inmiddels mijn onderdelen binnen en alles werkt prima.
Specs:
- MSI P35 Neo2-FR
- OCZ 4GB PC8000 (2x 2GB)
- Intel Core 2 Quad Q9450

Het werkt dus goed en ik merk een duidelijk verschil in prestaties t.o.v. mijn vorige Athlon 64 3700+. Alleen de stock koeler maakt echt enorme herrie. Die draait constant op volle toeren heb ik het idee. Is dit normaal of hoort deze een stuk langzamer te draaien als de CPU niet intensief gebruikt wordt? Of is de koeler sowieso al een herrieschopper? Als dit zo blijft ga ik namelijk echt snel een nieuwe koeler halen, dit is niet te harden :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentox
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-09 23:11
Ik heb mijn X3360 stabiel draaien op 3,4GHz en de max temp is 53 graden (kamertemp was 26).

Dit heb ik gehaald met een Gigabyte X48-DQ6 en 4x2GB 800MHz (origineel 1066) geheugen. De FSB draaid op 400 en er is geen voltage verhoging toegepast.

Nu las ik het volgende artikel over degradation van de CPU. Kort gezegd staat in het artikel dat het aantal volt niet voor degradation zorgt maar de FSB.

Er staat dat een FSB tot 400 veilig is. Nu is dat ook wat ik heb maar zou graag hoger willen proberen maar alleen als dit veilig is.

Heeft iemand hier ervaring mee of kan iemand het ontkrachten?

Het leven is als een medaille, het heeft een glimmende en een donkere kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.loepie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-07 09:49

mr.loepie

Canon Eos R5II + wat glas ;-)

ik lees dit hele topic nu al een tijdje mee en zie dat de q9450 redelijk te oc,en is
nu heb ik zelf een E6600 op 3,8 gig draaien en was mijn vraag heeft het zin om een 9450 te nemen die B.V op 3.4 gig draait of is het geld verspilling ?
tevens heb ik die 4 gb setje van ocz reaper de 800 mhz versie en die draaiten hier lekker op 1066 mhz zonder problemen .
wie kan me hier een antwoord op geven

Asus Apex Z890, 285K @ 5.6 GHZ all P-core, 5,0Ghz All E-core (custom WC) , 48GB 8000mhz C36 Corsair Dominator Titanium DDR5, Synology 1821+ 24 TB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

mr.loepie schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 15:16:
ik lees dit hele topic nu al een tijdje mee en zie dat de q9450 redelijk te oc,en is
nu heb ik zelf een E6600 op 3,8 gig draaien en was mijn vraag heeft het zin om een 9450 te nemen die B.V op 3.4 gig draait of is het geld verspilling ?
tevens heb ik die 4 gb setje van ocz reaper de 800 mhz versie en die draaiten hier lekker op 1066 mhz zonder problemen .
wie kan me hier een antwoord op geven
Dat hangt er helemaal van af wat jij met je PC doet. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.loepie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-07 09:49

mr.loepie

Canon Eos R5II + wat glas ;-)

Gonadan schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 15:18:
[...]

Dat hangt er helemaal van af wat jij met je PC doet. :)
dat snap ik maar hou wel van een update af en toe .
en speel ook wel games .
mijn vraag is eigenlijk is die Q veel rapper dan mijn E op 3,8 gig ?

Asus Apex Z890, 285K @ 5.6 GHZ all P-core, 5,0Ghz All E-core (custom WC) , 48GB 8000mhz C36 Corsair Dominator Titanium DDR5, Synology 1821+ 24 TB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentox
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-09 23:11
mr.loepie schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 16:10:
[...]

dat snap ik maar hou wel van een update af en toe .
en speel ook wel games .
mijn vraag is eigenlijk is die Q veel rapper dan mijn E op 3,8 gig ?
Je zult niet veel meer FPS krijgen. Wat wel een voordeel is met een Q is dat de andere processen op je computer het spel minder zullen hinderen.

Het leven is als een medaille, het heeft een glimmende en een donkere kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voil
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:11
Ik heb net een Q9450, Gigabyte EX38-DS4, OCZ 2x 2GB PC6400 Reaper geheugen gekocht. Verder heb ik de standaard intel cooler gebruikt. En de nieuwste bios update F3 (dacht ik) gedaan.

Ik heb een aantal vragen over:
  • De temperatuur, of deze redelijk of toch te hoog is?
  • De geheugen snelheid naar behoren is of dat deze met andere timings/settings hoger kan?
  • Hoe zit dat met 1:1 draaien? Haal ik dan betere snelheden?
  • Nog tips om de performance te verbeteren?
http://home.wanadoo.nl/wilisa/Tempature.jpg
http://home.wanadoo.nl/wilisa/cpuZ.jpg
http://home.wanadoo.nl/wilisa/spd2.66C.jpg

Alvast bedankt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
voil schreef op zondag 22 juni 2008 @ 15:53:
Ik heb net een Q9450, Gigabyte EX38-DS4, OCZ 2x 2GB PC6400 Reaper geheugen gekocht. Verder heb ik de standaard intel cooler gebruikt. En de nieuwste bios update F3 (dacht ik) gedaan.

De temperatuur is redelijk hoog. ;)
• De geheugen snelheid naar behoren is of dat deze met andere timings/settings hoger kan?
Geheugen snelheid staat wel mooi to met redelijke timings. :)
Je het Everest erop staan meet het dus. ;)
• Nog tips om de performance te verbeteren?
Verder overklokken van de CPU. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

voil schreef op zondag 22 juni 2008 @ 15:53:

[list]
Ik vind ze persoonlijk wat aan de hoge kant. Misschien is het wat om een andere koeler te halen, dat geeft je wat marge en dan kan je nog wat verder gaan.
Of je airflow wat verbeteren.
1:1 schijnt beter te gaan inderdaad. Maar je zegt PC6400 geheugen te hebben gekocht, Everest geeft echter 1066 geheugen aan. Dat is PC8500. Wat heb je nu? :?
Niet echt tips, maar wel een vraag. Hoe warm wordt je Southbridge?
Ik wil namelijk zelf ook de Q9450 gaan OC'en maar twijfel nog tussen verschillende borden waaronder de DS4. Ik ben echter bang dat het gebrek van een heatpipe tussen Southbridge en Northbridge problemen kan gaan geven als ik écht ver probeer te gaan. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gonadan schreef op zondag 22 juni 2008 @ 16:22:
1:1 schijnt beter te gaan inderdaad.
Wat bedoel je met gaat beter. 1:1 is niet sneller hoor. Alleen zal je het verschil van een sneller geheugen in reallife niet gaan merken.
Maar je zegt PC6400 geheugen te hebben gekocht, Everest geeft echter 1066 geheugen aan. Dat is PC8500. Wat heb je nu? :?
Hij kan toch PC6400 geheugen hebben en het op 533MHz (1066MHz effectief) laten lopen. Dan is het immers PC8500. Overklokken noemen we dat. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door -The_Mask- op 22-06-2008 16:41 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

-The_Mask- schreef op zondag 22 juni 2008 @ 16:39:
Wat bedoel je met gaat beter. 1:1 is niet sneller hoor. Alleen zal je het verschil van een sneller geheugen in reallife niet gaan merken.
Voor zover ik weet geeft het de beste performance als je het geheugen en de FSB 1 op 1 laat lopen.
Zou inderdaad kunnen dat als je het sneller laat lopen je het niet echt merkt zoals jij zegt, en dat je dan eerder instabiliteit krijgt.
Hij kan toch PC6400 geheugen hebben en het op 533MHz (1066MHz effectief) laten lopen. Dan is het immers PC8500. Overklokken noemen we dat. ;)
Overklokken veranderd de snelheid, niet de specificatie.
Of leest Everest geen specificatie uit?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gonadan schreef op zondag 22 juni 2008 @ 16:49:
[...]

Voor zover ik weet geeft het de beste performance als je het geheugen en de FSB 1 op 1 laat lopen.
Zou inderdaad kunnen dat als je het sneller laat lopen je het niet echt merkt zoals jij zegt, en dat je dan eerder instabiliteit krijgt.
Je krijgt pas last van instabiliteit als het geheugen de snelheid niet aan kan op het door jouw ingestelde voltage. Als ik jouw zin zo lees lijkt het eerder op dat het geheugen eerder instabiel is als het niet op 1:1 loopt met de FSB en dat bedoel je vast niet. ;)
[...]

Overklokken veranderd de snelheid, niet de specificatie.
Of leest Everest geen specificatie uit?
Lijkt er niet op hè. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voil
De airflow in mijn kast is prima. Want wanneer de 4 cores niet 100% usage hebben (en hoevaak gebeurd dat nou? ;)) zijn de 4 verschillende cores, 47, 45, 43 en 42 graden. En dat zijn best goede resultaten.

Aan de timings van het geheugen had ik al eerder wat gesleuteld maar deze heb ik niet echt lager kunnen krijgen, van 5-5-5-18 naar 4-4-4-15 pakt ie verder niet. Dit is wel grote stap opeens maarja, als The_Mask zegt dat het nu al redelijke timings zijn laat ik hem zo wel staan op 5-5-5-18, het geheugen draait immers op 1066MHz.

Het verder overclocken van de CPU vind ik toch beetje te riskant met zo'n stock cooling, ik blijf hem nu lekker op 3,2GHz draaien. de temperaturen van de cores zijn nu ook al redelijk hoog wanneer hij full stressed is, laat staan als hij op 3,4GHz draait.

Hoe meet ik de North en/of Southbridge? Zit er op de Gigabyte cd een programma waarmee ik dat kan meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

-The_Mask- schreef op zondag 22 juni 2008 @ 17:04:
Je krijgt pas last van instabiliteit als het geheugen de snelheid niet aan kan op het door jouw ingestelde voltage. Als ik jouw zin zo lees lijkt het eerder op dat het geheugen eerder instabiel is als het niet op 1:1 loopt met de FSB en dat bedoel je vast niet. ;)
Nee, dat bedoel ik inderdaad niet. ;)
Ik meen mij te herinneren dat het efficiënter werkt als de klokken synchroon lopen.
Dat betekent niet dat 1 op 1 sneller is, maar ook niet een hogere geheugenklok automatisch betere prestaties oplevert.
Wat wel zo is is dat hoe hoger de geheugenklok wordt, hoe meer kans je hebt op instabiliteit. Maar dat heeft uiteraard geen ruk te maken met de FSB/geheugen verhouding. :)
Lijkt er niet op hè. ;)
Niet zo cynisch hè, dat doe ik wel. ;)

Er staat 'Memory Type' en niet iets als 'Memory Speed' dus ik dacht dat hij het type uitlas.
voil schreef op maandag 23 juni 2008 @ 09:24:
Aan de timings van het geheugen had ik al eerder wat gesleuteld maar deze heb ik niet echt lager Hoe meet ik de North en/of Southbridge? Zit er op de Gigabyte cd een programma waarmee ik dat kan meten?
Geen idee, ik weet niet of er wel een sensor zit. Anders met je vinger. :P

[ Voor 16% gewijzigd door Gonadan op 23-06-2008 09:58 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voil
Anders leg ik de thermo meter uit de tuin er wel eventjes op ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
voil schreef op maandag 23 juni 2008 @ 10:27:
Anders leg ik de thermo meter uit de tuin er wel eventjes op ;)
Weet je dan hoe warm ze max mogen worden? ;) Denk dat te veel Volt erger is dan een te hoge temp, ook al wordt door een hoog voltage de temp ook hoger. :P
Misschien kun je de NB en SB uitlezen met Easytune zo heet dat progje op de CD van een Gigabyte mobo. :)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voil
Oke thanks. Zal ik dat later vanmiddag even proberen.

Inmiddels geïnstalleerd maar zie alleen temps van cpu en system.

[ Voor 41% gewijzigd door voil op 23-06-2008 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik dacht het wordt weer eens tijd voor een update.

Ik ben niet te lang geleden geswitched van een P5E met Corsair XMS2 DHX PC6400 geheugen naar een P5E3 met Corsair XMS3 DHX PC10666. En ik draai nog steeds een Q9450 C1, ben tegen enkele problemen aangelopen sinds ik op de P5E3 ben overgestapt en het grootste raadsel is voor mij nog steeds de OC.

Met de P5E had ik de volgende OC's

3,2 -- Vcore 1.2 DramV: 1,5 rest op auto
3,4 -- Vcore 1.225 DramV: 1.5 rest op auto
3,6 -- Vcore 1.2625 DramV 1.5 rest op auto

3,8 was daarentegen niet haalbaar alles daartussen was prima te doen maar er zat, wat leek op een, FSB wall bij exact een FSB van 475. 470 draaide stabiel zelfs 474 heb ik 9 uur prime stabiel gehad. Dit ging daarentegen met een aantal aardig hoge voltages die toch wel allemaal tegen het maximum aanlagen (Vcore van 1,3625 in bios, NB op 1,55 en PLL en FSB Term ook allebei op enkele stapjes van het maximum af). Dit was mij te gortig dus ik heb genoegen genomen met een heerlijke OC van 3,6. Overigens heb ik 4,0 stabiel gehad maar daar had ik TE absurde voltages voor nodig gehad dus dat heb ik heeeeeeeeel snel terug gezet.

Nu heb ik dus de P5E3 en daar draaien 3,2 en 3,4 op de laagste voltages (letterlijk)

3,2 -- Vcore 1,15 PLL 1,5 FSB Term 1,1 Dram 1,5 NB 1,25 SB 1,05
3,4 -- Vcore 1,2 PLL 1,5 FSB Term 1,1 Dram 1,5 NB 1,25 SB 1,05

En nu komt dus het raadsel.. 3,6 is niet stabiel te krijgen... ik heb alles geprobeerd, alle voltages één voor één opgeschroefd en los van elkaar opgeschroefd. Ik kom windows niet eens in...

Waar kan dit in godsnaam aan liggen? Er kan niet magisch een FSB wall zijn opgedoken, het geheugen is er op vooruit gegaan. Dus dat zou, in mijn ogen, enkel positief kunnen uitpakken. Als iemand nog suggesties heeft hoor ik het graag, zou graag wat meer Oomphf uit dit pc'tje zien komen.

Sam

*EDIT

Weet iemand of er een programma is voor windows waarmee ik mijn voltages binnen windows kan meten (dus niet zozeer de Vcore maar de rest PLL/FSB term/NB/SB.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2008 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kijk eerst eens hoever je RAM wil dus instellen via een diverder en dan zo hoog mogelijk, je zult waarschijnlijk een heel eind komen aangezien je DDR3 hebt.
Test daarna de maximale FSB door de multiplier op 6 te zetten.
Hoe ver kom je nu komt de FSB hoger met een multiplier van 6 inplaatst van 8?

Je zegt trouwens ook dat je je oude DDR2 op 1,5 Volt had, dat klopt natuurlijk niet. ;)
Weet iemand of er een programma is voor windows waarmee ik mijn voltages binnen windows kan meten (dus niet zozeer de Vcore maar de rest PLL/FSB term/NB/SB.
Denk niet dat het mogelijk is, als dat wel kan dan misschien met het tooltje dat bij je mobo is bij geleverd.

[ Voor 27% gewijzigd door -The_Mask- op 23-06-2008 17:47 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je zegt trouwens ook dat je je oude DDR2 op 1,5 Volt had, dat klopt natuurlijk niet. ;)
Ja dat klopt, aardig dom foutje aangezien ik de oude plakjes nog voor mij had liggen terwijl ik het typte... Draaide mijn DDR2 op 1,9.

Ik ben verder eigenlijk een complete leek op het gebied van OC'en en begin mondjesmaat het een beetje te begrijpen (heeft wat leeswerk gekost om het één en ander te begrijpen). Maar ik zal mijn maximale FSB op een multi van 6 opzoeken zodra tijd wat meer aan mijn kant is, druk druk druk.

En er zijn maar 2 tooltjes meegegeven bij het mobo'tje AI suite en PC Probe II. Beide laten mij geen metingen van voltages op wat dan ook behalve Vcore en AI suite dan ook nog Dram. Jammer zou het afstellen een stuk makkelijker maken.

Mijn geheugen hoef ik voorlopig nog niet te OC'en, mede omdat het hele timing gebeuren echt als abrakadabra in de oren klinkt, kortom meer leeswerk, en ik ga ervan uit dat wanneer ik in de bios te zien krijg dat het geheugen op dit moment (met een FSB van 425, dus 3,4) 1360 mhz draait wat uitkomt op 680 per plakkie. Dat het daaraan niet kan liggen, dat is een OC'tje van nog geen 30 mhz.

Ik ga wel weer eens wat uurtjes er in steken om wat moois er van te maken, hoe dan ook bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-08 19:58
Heb ook de gok maar genomen en een Q9450 gekocht maar wat een pokke ding om te clocken zeg.

Ten eerste geeft de bios aan dat de cpu maar 35c is. In windows zijn 3 cores onder load met stock settings al 55c en een core zit gewoon 9c lager. Dat vind ik wel een heel raar verschijnsel meestal zijn ze 2 aan 2 gelijk.

3.4 GHz is niet lekker stabiel. 3500 al helemaal niet maar nu komt het. Als ik in de bios 3200 instel met 1.2v v-core. En ik clock em in windows door naar 3.500 krijg ik em wel prime stabiel (ff snel 10 min getest) Heb ook gewoon 3DMark 2006 gedaan op 3533 MHz.

Die tool maakt het helaas niet mogelijk om profielen te maken die je kan laden. Dus dan moet ik elke keer die FSB omhoog gaan clicken en daar heb ik echt geen zin in.

Dus het is maar een groot vaag gebeuren. Ik snap niet wat iedereen zo geweldig aan die Intel Quad's vind Alleen die QX zal wel leuk zijn maar is overpriced.

Qua OC vind ik de Phenom's ook leuker veel meer in te stellen en voor 180 euro volledig unlockte cpu.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09-09 20:10

Zenix

BOE!

Astennu schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 09:37:
Heb ook de gok maar genomen en een Q9450 gekocht maar wat een pokke ding om te clocken zeg.

Ten eerste geeft de bios aan dat de cpu maar 35c is. In windows zijn 3 cores onder load met stock settings al 55c en een core zit gewoon 9c lager. Dat vind ik wel een heel raar verschijnsel meestal zijn ze 2 aan 2 gelijk.

3.4 GHz is niet lekker stabiel. 3500 al helemaal niet maar nu komt het. Als ik in de bios 3200 instel met 1.2v v-core. En ik clock em in windows door naar 3.500 krijg ik em wel prime stabiel (ff snel 10 min getest) Heb ook gewoon 3DMark 2006 gedaan op 3533 MHz.

Die tool maakt het helaas niet mogelijk om profielen te maken die je kan laden. Dus dan moet ik elke keer die FSB omhoog gaan clicken en daar heb ik echt geen zin in.

Dus het is maar een groot vaag gebeuren. Ik snap niet wat iedereen zo geweldig aan die Intel Quad's vind Alleen die QX zal wel leuk zijn maar is overpriced.

Qua OC vind ik de Phenom's ook leuker veel meer in te stellen en voor 180 euro volledig unlockte cpu.
Die ervaring heb ik ook daarom maar het bij mijn good old Q6600 gehouden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Astennu schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 09:37:

Wat gebruik je verder voor hardware? Ik wil zelf namelijk ook de Q9450 gaan overclocken.
Jouw ervaring is wel erg negatief, ik lees van veel mensen dat ze 3.4 of 3.6 wel stabiel weten te krijgen. Moet je niet gewoon wat meer spelen met je voltages? :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-06 16:43
Mentox schreef op vrijdag 13 juni 2008 @ 06:27:
Ik heb mijn X3360 stabiel draaien op 3,4GHz en de max temp is 53 graden (kamertemp was 26).

Dit heb ik gehaald met een Gigabyte X48-DQ6 en 4x2GB 800MHz (origineel 1066) geheugen. De FSB draaid op 400 en er is geen voltage verhoging toegepast.

Nu las ik het volgende artikel over degradation van de CPU. Kort gezegd staat in het artikel dat het aantal volt niet voor degradation zorgt maar de FSB.

Er staat dat een FSB tot 400 veilig is. Nu is dat ook wat ik heb maar zou graag hoger willen proberen maar alleen als dit veilig is.

Heeft iemand hier ervaring mee of kan iemand het ontkrachten?
Hmmm, heb net ook een Q9450 gekocht. Misschien toch maar niet gaan overklokken, als ik dat zo lees. Zelfs met 400 FSB (om 3.2G mee te halen, dus) zit je kennelijk dus al aan het randje. En ik ga em gebruiken voor zware dingen, zoals VC-1 -> AVC transcoding van HD materiaal. Dat doe ik nu met mijn Q6700, die dan rusting 20 uur aaneengesloten 100% CPU load heeft op alle cores (x264). Als je die verhalen zo leest, dan ga je je bijna al afvragen of de Q9450, met dat soort belasting, ook op stock al niet begint te degraderen.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is niet allemaal negatief hoor mensen.. Laatste 4 posts branden de Q9450 echt geheel af, maar dit is niet geheel terecht. Het grootste probleem nu nog is gewoon de ondersteuning van de chip in BIOSen. Als je mijn posts hebt gezien dan weet je dat ik op een Asus P5E zonder problemen de chip 3,6 heb laten draaien 24/7, en dit omdat er in een korte tijd 2 nieuwe BIOS updates waren uitgekomen die verdere ondersteuning hadden voor de chip.

De P5E3 die ik nu heb daarentegen heeft nog maar 1 beta BIOS die de chip ondersteund en ik denk daarom nog wat moeite te hebben met het OC'en. De Q9450 is en blijft een werkpaard dat prima z'n werk doet, en op stock settings is het een geweldig zuinige en koele chip.

Verder even over de post met de temps, je gebruikt hoogstwaarschijnlijk Core Temp om het te meten binnen windows, en die geeft 45nm chips 10 graden teveel aan per core. Probeer het eens met Real Temp en dan kom je er snel achter dat de temps gewoon kloppen, het laatste programma heeft overigens ook een tooltje waarmee je de sensoren kan testen die de temps meten en daarmee kan je dus ook uitsluitsel krijgen over de eventuele slechte meting van die ene core. Bij mij bijvoorbeeld doet de sensor op de 2e core zo nu en dan vaag, blijft hij op 100% load hangen op 32 graden terwijl de rest tegen de 48 graden aanzitten.

Ik hoop dat dit de hoop in de chip heeft kunnen teruggeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Niet online
Het probleem is niet de Q9450 maar de chipsets/bioses. Het gekke is dat je op een G33 chipset de Q9450 vele malen hoger krijgt geclocked dan bijvoorbeeld op een X38. En daar is voor zover ik weet nog geen fix voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-06 16:43
Verwijderd schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 18:58:
Het is niet allemaal negatief hoor mensen.. Laatste 4 posts branden de Q9450 echt geheel af,....
Je bedoelt waarschijnlijk: Laatste 4 posts vragen zich af of de Q9450 geheel afbrandt. :)

Maar even serieus, die degradatie verhalen kende ik al langer, en ze zijn helaas toch behoorlijk persistent. Eerst werd het op xtreme forums en zo geconstateerd; toen een keertje gedebunked; maar het blijft maar bovendrijven. Ook het FSB verhaal verontrust me wat. Met maar een multiplier van x8, moet je gewoon al met 400 FSB beginnen.
Het grootste probleem nu nog is gewoon de ondersteuning van de chip in BIOSen. Als je mijn posts hebt gezien dan weet je dat ik op een Asus P5E zonder problemen de chip 3,6 heb laten draaien 24/7, en dit omdat er in een korte tijd 2 nieuwe BIOS updates waren uitgekomen die verdere ondersteuning hadden voor de chip.
Mijn nieuwe P5Q-Pro bordje zegt de Q9450, rev. C1, te ondersteunen vanaf BIOS 0205; en we zitten nu aan 0703. Misschien is dat een goed teken?
FiXeR.nl schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 19:13:
Het probleem is niet de Q9450 maar de chipsets/bioses. Het gekke is dat je op een G33 chipset de Q9450 vele malen hoger krijgt geclocked dan bijvoorbeeld op een X38. En daar is voor zover ik weet nog geen fix voor.
Dan blijft dus (voor mij) even de vraag: hoe gaat het dan met een P45? Ook als er degradatie optreedt door wellicht een foutje ergens in de X38-P45 chipsets (en/of foutjes in de BIOS), dan nog blijft het netto resultaat hetzelfde: degradratie. Ben wel benieuwd dan naar mensen met ervaring met een Q9450 icm met een P45 chipset.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het hele FSB degradatie verhaal (dus dat mensen claimen dat de chip zichzelf opbrand vanwege FSB van boven de 400 etc) is nog niet bewezen. Daarentegen is het inderdaad zo dat wanneer de Vcore boven de 1,3625 uitkomt dat de chip snel achteruit gaat. Maar dat staat op het doosje, in de specificaties dus wil je daar toch het risico mee nemen dan is het simpel weg eigen schuld chip verbrand ;).

En tja de BIOS updates verschillen nogal de P5E heeft er geloof ik nu alweer één extra update opzitten terwijl mijn bordje dus nog steeds op de beta draait. Het verschilt enorm per fabrikant, en we kennen Asus wat dat betreft wel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Verwijderd schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 20:23:
Het hele FSB degradatie verhaal (dus dat mensen claimen dat de chip zichzelf opbrand vanwege FSB van boven de 400 etc) is nog niet bewezen. Daarentegen is het inderdaad zo dat wanneer de Vcore boven de 1,3625 uitkomt dat de chip snel achteruit gaat. Maar dat staat op het doosje, in de specificaties dus wil je daar toch het risico mee nemen dan is het simpel weg eigen schuld chip verbrand ;).

En tja de BIOS updates verschillen nogal de P5E heeft er geloof ik nu alweer één extra update opzitten terwijl mijn bordje dus nog steeds op de beta draait. Het verschilt enorm per fabrikant, en we kennen Asus wat dat betreft wel..
Zit jij met je 3.6GHz wel op de goede voltages dan?

De P5E is één van de opties die op mijn lijstje staan voor mijn toekomstige systeem.
Ik wil de Q9450 op 3.6GHz gaan draaien als het lukt, daar wil ik mijn moederbord nog op afstemmen.
Maar dat is nog niet makkelijk. ;)

De P5E is bijvoorbeeld een prima keuze volgens mij, maar je hebt een BIOS update nodig voor ondersteuning, en hoe ga je dat doen zonder proc? :D
Verwijderd schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 20:23:
Het verschilt enorm per fabrikant, en we kennen Asus wat dat betreft wel..
Wat bedoel je daarmee?

[ Voor 8% gewijzigd door Gonadan op 27-06-2008 09:47 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gonadan schreef op vrijdag 27 juni 2008 @ 09:46:
[...]

Zit jij met je 3.6GHz wel op de goede voltages dan?
Ik draai nu 3,2 met mijn P5E3, met de P5E draaide ik 3,6 ghz zonder problemen ver beneden de maximum voltages. 1.2625 was het geloof ik, dat is toch een strakke 0,1 volt eronder.
De P5E is bijvoorbeeld een prima keuze volgens mij, maar je hebt een BIOS update nodig voor ondersteuning, en hoe ga je dat doen zonder proc? :D
Lang leve Asus wat dat betreft, je kan de chip er gewoon in jassen, en dan je BIOS updaten. Je krijgt alleen tijdens de boot een melding iets als "Unknown CPU detected, update BIOS in order to unleash its full potential".

[...]
Wat bedoel je daarmee?
Nou mijn ervaring met Asus tot op heden is dat ze best makkelijk zijn met het niet up to date houden van hun spullen. Vergelijk het maar eens met andere mobo fabrikanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online

_Apache_

For life.

Hmm, bij mij worden de temperaturen van mijn laatste 2 cores niet goed weergegeven.

Idle staan de eerste 2 netjes tussen de 30-35 graden aan te wijzen,
Load staan de eerste 2 netjes net onder de 45 graden..

De laatste 2 staan altijd op 45 graden in CoreTemp en in RealTemp blijft ie staan op de 35.

Moederboard Gigabyte P35 DS 4 rev 1.0 met bios F12
Ram 2x2GB OCZ 6400 @ 4-4-4-12
Xeon X3350 (Q9450 kloon)

Gemeten met Realtemp en CoreTemp 0.99

Wat is hier aan de hand?

[ Voor 5% gewijzigd door _Apache_ op 27-06-2008 18:31 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Gonadan schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 11:41:
[...]

Wat gebruik je verder voor hardware? Ik wil zelf namelijk ook de Q9450 gaan overclocken.
Jouw ervaring is wel erg negatief, ik lees van veel mensen dat ze 3.4 of 3.6 wel stabiel weten te krijgen. Moet je niet gewoon wat meer spelen met je voltages? :)
4x 1GB Micron D9 geheugen.
Gigabyte DQ6 moederbord
1000 Watt Coolermaster PSU

3.533 is nu stabiel maar dat kan ik alleen maar halen door in de bios met 400x8 = 3200 te starten en dan in windows door te clocken naar 442x8. Hij draait nu 10 min prime stabiel. Ik laat em gewoon even lopen. Maar erg vaag start ik em via de bios met 442 kan ik het vergeten crashed prime binnen een min. Zal eens kijken of het misschien iets met het geheugen te maken heeft. Dat draait nu trouwens op 1060 MHz.

Vind het alleen nog steeds vaag dat die cpu 1: zo heet wordt en 2: een core 9c cooler is. Ik zit nu op 63c load met 1.15v en 3533 :S zelfs mijn Q6600 op 1.4v werd niet zo heet. En het zaakje is ook gewoon stabiel :S

Edit: Haha lol een core geeft nu zelfs 82c aan ineens :S en hij is nog steeds stabiel :S Hardware monitor laat ook iets andere waardes zien. Zal core temp eens pakken.

Edit2: Core temp laat dezelfde temps zien. Ik kan ook niet even de cooler er af halen. Als ik dat wil moet het moederbord er uit want mijn Scyte Infinity is niet echt een makkelijke cooler om op een moeder bord te krijgen laat staan met de heatpipes van de DQ6.

Edit 3: Al 1 uur stabiel aan het primen met OCCT op 3533 met 1.2v in de bios. 1.175 was wat te weinig. Klopt ook wel als je naar de voltage scaling van anandtech kijkt:

Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/graphs/penrynoc_12040751228/16137.png

200 MHz per 0.05v. eigenlijk is het dus het meest optimaal om je cpu op 3.0 GHz te draaien qua voltage. Dan heeft hij de beste performance per watt ratio. Dit kan natuurlijk per cpu verschillen maar het punt zal rondom de 3.0 Ghz liggen.

[ Voor 40% gewijzigd door Astennu op 27-06-2008 21:13 ]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_Apache_ schreef op vrijdag 27 juni 2008 @ 18:19:
Hmm, bij mij worden de temperaturen van mijn laatste 2 cores niet goed weergegeven.

Idle staan de eerste 2 netjes tussen de 30-35 graden aan te wijzen,
Load staan de eerste 2 netjes net onder de 45 graden..

De laatste 2 staan altijd op 45 graden in CoreTemp en in RealTemp blijft ie staan op de 35.

Moederboard Gigabyte P35 DS 4 rev 1.0 met bios F12
Ram 2x2GB OCZ 6400 @ 4-4-4-12
Xeon X3350 (Q9450 kloon)

Gemeten met Realtemp en CoreTemp 0.99

Wat is hier aan de hand?
Hoogstwaarschijnlijk zijn je hitte sensoren kaduuk. Kan gebeuren is niet desastreus. Tis alleen irritant om niet exact op de hoogte te zijn van je temps. Maar ze zullen nooit idioot verschillen van de andere 2 cores.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Astennu schreef op vrijdag 27 juni 2008 @ 20:01:
[afbeelding]

200 MHz per 0.05v. eigenlijk is het dus het meest optimaal om je cpu op 3.0 GHz te draaien qua voltage. Dan heeft hij de beste performance per watt ratio. Dit kan natuurlijk per cpu verschillen maar het punt zal rondom de 3.0 Ghz liggen.
Psst... cherrypicked ;)

Ik denk dat de beste performance per watt ratio ongeveer bij 3.2GHz ligt, daar hoef je het minste voltage in te stoppen voor de meeste performance. Kijk maar na in je grafiek :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brasher
Binnenkort wil ik ook maar eens beginnen met het licht overclocken van mijn Q9450. Op een MSI P35 Neo2-FR met 4GB OCZ PC8000 geheugen moet dat toch wel redelijk lukken. Helaas zit er nog wel de stock koeler op en is de airflow in m'n kast niet echt geweldig. Daarom liggen de temperaturen idle al rond de 51 graden. Moet ik me hier al zorgen om maken of wordt deze processor nu eenmaal warm (zeker in een niet al te goed geventileerde kast)?
Ik wil namelijk wel gaan overclocken, maar niet extreem richting de 4GHz ofzo, eerst maar eens de kleine stap naar 3 GHz maken. Nu vroeg ik mij af, wordt een Q9450 heel snel al veel warmer of stijgen die temperaturen maar heel erg langzaam. Want misschien dat ik door wat eenvoudige fans die hier thuis nog wel liggen de temperaturen ietsjes omlaag kan halen en daardoor met de stock koeler al wel 3GHz kan halen. Of redt die koeler die 0,3 GHz niet?

En anders bestel ik binnenkort een Arctic Freezer 7 Pro, volgens mij is dat voor mij wel een prima koeler.
EDIT: Dat was ik weer vergeten, die hoge geluidsproductie van die AF7P. Ik zie het net weer staan tussen de Pricewatch Reviews. Iemand een idee voor een alternatief. Decibels vinden van koelers lukt me wel, maar dat zegt me helaas niet veel. Ik heb geen idee of 5dB minder echt merkbaar is of dat dat nog steeds erg hard is.

[ Voor 13% gewijzigd door Brasher op 28-06-2008 00:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Jejking schreef op vrijdag 27 juni 2008 @ 23:57:
[...]

Psst... cherrypicked ;)

Ik denk dat de beste performance per watt ratio ongeveer bij 3.2GHz ligt, daar hoef je het minste voltage in te stoppen voor de meeste performance. Kijk maar na in je grafiek :)
Bij de stap van 2.4 Ghz naar 3.0 wordt 600 MHz gedaan met 0.1 volt daar na is het elke keer 200 MHz met 0.05v. Dus 3.0 zou dan het meest efficient zijn.

En cherrypicked zou kunnen maar er zijn er ook die 4.4 GHz doen ipv 4.0. Die van mij doet nu 3533 op 1.175v in de bios.

Ik heb em nu wel stabiel weten te booten door er 2x1 GB uit te trekken. Intel en 4x1 GB config's gaan niet goed samen.... Toch maar weet eens voor 2x2 GB gaan kijken....
Brasher schreef op zaterdag 28 juni 2008 @ 00:25:
Binnenkort wil ik ook maar eens beginnen met het licht overclocken van mijn Q9450. Op een MSI P35 Neo2-FR met 4GB OCZ PC8000 geheugen moet dat toch wel redelijk lukken. Helaas zit er nog wel de stock koeler op en is de airflow in m'n kast niet echt geweldig. Daarom liggen de temperaturen idle al rond de 51 graden. Moet ik me hier al zorgen om maken of wordt deze processor nu eenmaal warm (zeker in een niet al te goed geventileerde kast)?
Ik wil namelijk wel gaan overclocken, maar niet extreem richting de 4GHz ofzo, eerst maar eens de kleine stap naar 3 GHz maken. Nu vroeg ik mij af, wordt een Q9450 heel snel al veel warmer of stijgen die temperaturen maar heel erg langzaam. Want misschien dat ik door wat eenvoudige fans die hier thuis nog wel liggen de temperaturen ietsjes omlaag kan halen en daardoor met de stock koeler al wel 3GHz kan halen. Of redt die koeler die 0,3 GHz niet?

En anders bestel ik binnenkort een Arctic Freezer 7 Pro, volgens mij is dat voor mij wel een prima koeler.
EDIT: Dat was ik weer vergeten, die hoge geluidsproductie van die AF7P. Ik zie het net weer staan tussen de Pricewatch Reviews. Iemand een idee voor een alternatief. Decibels vinden van koelers lukt me wel, maar dat zegt me helaas niet veel. Ik heb geen idee of 5dB minder echt merkbaar is of dat dat nog steeds erg hard is.
Tja bij mij zijn ze idle ook 51 maar mijn cooler is zeker wel in orde. Je kunt ook nog naar de Artic extreem kijken die is 25 euro en een maatje groter :) Zal wel mee kunnen met de Scyte Infinity en andere top coolers. Ik ben ook heel tevreden over die Artic Freezer 7 Pro coolers. Werken perfect.

[ Voor 53% gewijzigd door Astennu op 28-06-2008 01:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Elke 3dB is een verdubbeling van het "lawaai". Als de AF7P dus 5dB meer lawaai maakt en ook nog eens minder goed koelt, denk ik dat het echt een low-budget keuze is.

De Scythe Infinity is nu 32,50 bij Informatique. Dan is deze koeler toch best betaalbaar. De 12cm fan hoor je bijna niet en toch zijn de koelprestaties zeer goed.

Hij moet wel in je behuizing passen. Ik moest de fan die aan de binnenzijde van het zijpaneel zat, loshalen en aan de buitenkant erop schroeven. Maar ik heb dan ook een iets oudere kast, die zijn net iets smaller dan nu.
Pagina: 1 2 ... 11 Laatste