Ik heb gisteren ook mijn WiiFit binnen gehaald en heb er nu zelf 3 kwartier op gespeeld (samen met 2 vrienden, de ene heeft nu zo'n 30 minuten, de andere 20 minuten). Mijn review:
Ten eerste: je moet wel een beetje gevoel voor eigenwaarde hebben, want de dikte van je Mii wordt aangepast in het spel. Mijn gewicht is goed (BMI = 21.28), dus mijn Mii zag er gewoon goed uit, maar een vriend van mij heeft een BMI van 28... en daar werd het poppetje echt meteen dik van. Op zich wel een beetje motiverend omdat je hem dunner wilt hebben natuurlijk, maar als je er door wordt uitgelachen, is dat niet zo leuk.
Ok... dan de spelletjes. Eerst doe je een Wii Fit-test (wel wat anders dan je Fit-test in Wii Sports, die ik trouwens nog steeds 3 tot 4x per week doe en niet ouder dan 24 op ben, meestal gewoon 20). Hier gaat het vooral om hoe goed je balans is, naast je BMI. Je staat op de Balance Board en je moet allerlei balans spelletjes doen, bijv. zo snel mogelijk 60% van je lichaamsgewicht op je linker been (dit is heel gemakkelijk aangegeven op het scherm: je ziet twee balken, links en rechts, duw je op links, gaat daar het lijntje omhoog, etc.). Ik was hier niet zo goed in, moet toch nog wel wat beter mijn balans onder controle hebben. Ook wordt je zwaartepunt gemeten, van mij bleek die een klein beetje naar links te zijn. Leuk is dan weer dat Wii Fit ook laat zien waarom dat slecht is (gewrichten enzo). Jammer is wel dat het spel in het Engels is, want van sommige termen heb ik nog nooit gehoord, terwijl ik behoorlijk goed Engels praat.
Ok.. Dan heb je je test gedaan en kom je op de Wii Fit Plaza. Hier zie je alle Mii's die zijn aangemeld (in totaal kan je er maximaal 8 aanmelden) en je kan grafiekjes enzo zien. Je kan dan gaan trainen. De eerste keer moet je een vrouwelijk of mannelijke trainer kiezen en dan ga je aan de gang. Je kan kiezen uit Yoga, Balance Games, Uithouding en spierversterkende trainingen. Voordat je aan de gang gaat, kan je een uitleg krijgen van hoe de training werkt (wat bij yoga enzo wel fijn is, ook al doet de trainer wel met je mee als je aan de gang bent, dus je kan ook gewoon naar het scherm kijken).
De yoga spellen heb ik niet echt veel gedaan, maar ga ik zo nog wel even mee aan de gang. Het ziet er toch een beetje dom uit om je ademhaling te oefenen als je vrienden naast je op de bank zitten te lachen.
De spierversterkende oefeningen zijn echt zwaar. Op zich ben ik wel aardig getraind, maar je gebruikt hierbij toch echt wel weer je spieren op een totaal andere manier. Bijv. opdrukken en daarna doordraaien op 1 hand. Je hoort fluitjes wanneer je naar de volgende houding moet gaan, dus als je het spelletje even gedaan hebt, kan je zo reageren op de fluitjes, zonder steeds naar het scherm te hoeven kijken.
Dan de conditionele spellen, zoals bijv. joggen in het park. Dit is echt grappig gedaan.

(In het DVD hoesje zit trouwens een kaartje van de routes die je kan lopen door het park.

) Je moet de wii-mote in je broek doen en daarna op een vast tempo joggen. Je kan ook als een gek gaan sprinten, maar dan loop je de trainer voorbij en uiteindelijk zorgt het niet voor een goede burn-rate. (Max. wat ik tot nu toe heb gehaald is 137%). Je hebt hier ook nog wat andere ritme spelletjes, zoals op de balance board gaan staan en dan op het juiste moment naar links of naar achteren stappen enzo. Grappig!
En daarna heb je de balance games, zoals ski springen en touwlopen. Ook erg leuk en je kan best wel een beetje competitie krijgen als je dit met vrienden doet.
Terwijl je het spel speelt, krijg je minuten voor elke minuut die je bezig bent. Hoe meer minuten, hoe meer trainingsvormen je unlockt. Ik ben nu dus 45 minuten bezig geweest en moet nog wel even aan de bak.

Maar dat vind ik wel leuk. Als je meerdere malen achter elkaar een zelfde training doet, dan kan je ook meerdere uitvoeringen van die training vrij spelen, zodat je bijv. meer herhaling moet doen of een moeilijkere ski-slalom krijgt. Je ziet ook in de grafieken aan het begin hoe lang je bezig bent geweest met welke activiteit. Zo kan je kijken of je alleen maar de spelletjes doet of ook andere dingen en als je er serieus mee aan de gang wilt, kan je kijken of je wel een evenwichtige balans hebt tussen de verschillende trainingen.
Ik heb zelf dus een BMI van 21.28 ofzo. Aanbevolen BMI is 22.00, dus daar ga ik maar voor. Ik heb dat als doel ingesteld en ben benieuwd of ik het haal.

Ik ga zo weer aan de slag (bovenstaand heb ik gisteravond gedaan). Wat ik nog wel een beetje gek vind, is dat ik nog niet echt een trainingsschema ofzo heb gezien. Tot nu toe mag ik zelf een beetje kijken welke spelletjes ik wil spelen enzo... maar misschien veranderd dat nog.
Zo ver, mijn First Look at Wii Fit.

Trouwens: de Wii Fit komt op controller positie 4. Het is aanbevolen hem te sync-en met je Wii en je kan maximaal 10 controllers/accessoires vast sync-en met je Wii... dus er kan nog wel wat bij.

Verder heb ik maat 44-45 en echt geen problemen met de grootte van het Board. En bij mij zaten er ook Sterrenpunten bij in het DVD hoesje.