Ik geloof dat de laatste tijd afdoende duidelijk is geworden waar allerlei "gezonde instellingen" van bedrijven toe kunnen leiden, zodra er geen controle is en ze niet op tijd een tik op de vingers krijgen. Als consumenten op eenvoudige wijze naar een ander aanbieder zouden kunnen overstappen, dan ben ik benieuwd hoe "gezond" die instelling zou zijn, wanneer je daardoor al je klanten gedwongen op kosten jaagt.
Ik zie niet wat het grote probleem is. Ik kijk al ruim 2 jaar digitaal en ik heb nog nooit een officiële decoder aangeraakt.
...
Er is een keuze. Toegegeven, niet voor iedereen heel makkelijk (voor mij zou een schotel lastig worden, maar niet onmogelijk).
Er is reëel/praktisch gezien voor de meeste mensen maar 1 mogelijk alternatief: Schotel. Dan moet je echter wel je gehele decoder-park vervangen, schotel installeren en allerlei bedrading aanbrengen/vervangen. Dat is voor de meeste mensen een hele stap, niet in de laatste plaats vanwege de daarmee gepaard gaande kosten, en zelfs dan ben je wederom overgeleverd aan de grillen van 1 enkele aanbieder.
Maar dat is het hele punt niet. Tot nu toe zijn er
theoretisch alternatieven, dat is allemaal bekend. Waar het om draait is dat Ziggo consumenten op oneigenlijke gronden hun interactieve en VOD diensten laat meefinancieren. Gradus Vos zegt dat nu ook gewoon letterlijk:
Als mensen een keer digitaal gebruiken en ze hebben een simkaart in huis, dan is het voor ons ook gemakkelijker om ze aanvullende pakketten te verkopen. Dus de belangrijkste reden is puur commercieel.
Hij geeft dus gewoon toe dat mensen met het standaardpakket eigenlijk helemaal geen decoder of simkaart zouden hoeven gebruiken, maar dat Ziggo hen daartoe wel dwingt door ook het basispakket te coderen, om mensen op die manier regelrecht te dwingen Ziggo-decoders aan te schaffen. En mensen doen dat dan gewoon, omdat je nu eenmaal geen andere kabelaanbieder kúnt kiezen. Het is misbruik van een
praktisch monopolie.
Volgens mij mag dat wettelijk ook helemaal niet. De extra kosten die met beveiliging van "Premium"-content gepaard gaat, moet gewoon door de abonnementen op die "Premium"-content worden opgebracht. Het is absurd dat iedereen moet meebetalen aan de invoering daarvan, omdat je niet naar een concurrent kunt overstappen.
ArChie schreef op zondag 12 april 2009 @ 17:08:
Ziggo mag graag de underdog uithangen, maar het lijkt mij sterk dat in Nederland andere regels en eisen gelden voor grotere kabelbedrijven dan de kleinere. En Caiway is tegenwoordig qua grote het derde kabelbedrijf in Nederland en zeker geen onbekende in kabel land die je even over het hoofd ziet. Het is algemeen bekend dat Caiway het basis pakket zonder encryptie aanbied, dus had Caiway allang in de problemen gezeten als dat niet zou mogen. Caiway heeft het meest uitgebreide pakket aan digitale kanalen. Hoe is dat dan toch mogelijk als de "content providers" allemaal zo moeilijk zouden doen als Ziggo ons graag wil doen geloven? De directeur van Caiway is notabene de voorzitter van NLkabel. Vreemd dat ze zo'n "crimineel" die aanzet tot de verspreiding van gecopieerd materiaal kiezen als voorzitter.
De Dikke van Dale geeft als definitie van "huichelen":
1 zich anders voordoen dan men is 2 voorwenden
Ik wil niet zo snel iemand een huichelaar noemen, maar Gradus Vos zegt op een gegeven moment in het interview:
"En het liefst zou je natuurlijk alles vrijgeven."
Hiermee doelend op de de eisen die door content-providers aan hun worden opgelegd voor Premium-content.
Vraag: "Maar voor de duidelijkheid, we praten over Premium-content. Dus voor de normale zenders Ned 1,2,3, de RTL's 4,5 en 7s, speelt dat daar ook?
"Daar speelt het op dit moment niet, zij het dat het enige waarvoor dat echt geregeld is, zijn de Nederlandse publieke zenders."
Op dit moment hóeft het basispakket dus ook niet door Ziggo gecodeerd te worden doorgegeven, dan moet meneer Vos dus niet met zijn drogreden aankomen dat dat geëist wordt. En hij moet al helemaal niet schijnheilig claimen dat hij "het liefst alles zou vrijgeven" om even later gewoon ijskoud te zeggen, dat ze mensen dwingen een decoder plus simkaart aan te schaffen, omdat het dan voor hun "ook gemakkelijker is om ze aanvullende pakketten te verkopen" en dat "de belangrijkste reden dus puur commercieel is".
[
Voor 37% gewijzigd door
Beuzelarij op 12-04-2009 18:05
]