Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:47
Friedchicken schreef op dinsdag 31 maart 2009 @ 19:01:
Zal het niet zo zijn dat de huidige SD-Zenders gewoon blijven werken, en dat ziggo ervoor kiest om de HD-content te beveiligen met de invoer van CI+. Wanneer dat het geval is werkt volgens mij Alphacrypt CAM wel op SD,- en niet meer op HD-zenders.
De HD content (uitgezonderd VOD) is momenteel toch ook al gewoon te copieeren met de Humax PVR5050?
Dus het lijkt me niet logisch dat nu opeens zal gaan veranderen bij de introductie van CI-Plus CAM modules.

[ Voor 6% gewijzigd door The_Doman op 31-03-2009 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Friedchicken schreef op dinsdag 31 maart 2009 @ 19:01:
Op de website van Neotion lees ik bij de fundamentals het volgende:

- Straight compatibility with MPEG-2 opened receivers (DVB-CI & Cable Card)

Zal het niet zo zijn dat de huidige SD-Zenders gewoon blijven werken, en dat ziggo ervoor kiest om de HD-content te beveiligen met de invoer van CI+. Wanneer dat het geval is werkt volgens mij Alphacrypt CAM wel op SD,- en niet meer op HD-zenders.

Het blijft natuurlijk speculeren!

Ook in de pdf over de SmarCAM3 van smardtv staat dat de module compliant is met de CI
Ik heb het al eerder aangegeven in dit topic: In principe is de CI+CAM backwards compatible met het standaard DVB-CI slot. Er is echter één grote maar, namelijk zolang de digitale TV provider (in dit geval Ziggo) de CI+CAM niet opzettelijk instrueert om alle kanalen met encryptie door te geven. Dat kan Ziggo per kanaal bepalen. Als kanalen zonder encryptie door de CI+CAM worden doorgegeven dan werkt de CI+CAM in backwards compatible modus. Deze modus van de CI+CAM heeft echter niets van doen met de AlphaCrypt Classic CAM. Met andere woorden: Als Ziggo besluit dat een kanaal alleen met encryptie de CI+CAM mag verlaten dan heeft dat geen invloed op de werking van AlphaCrypt Classic CAM, net als bij de normale door Ziggo aanbevolen kabel ontvangers.

Als Ziggo wil dat wij de AlphaCrypt Classic CAM niet meer kunnen gebruiken dan komt er binnenkort een Irdeto protocol update zodat de AlphaCrypt Classic CAM het protocol niet meer snapt en dus zijn werk niet meer kan doen. Dat heeft dan echter ook invloed op de normale door Ziggo aanbevolen ontvangers, dus zal Ziggo eerst een Irdeto SoftCell library update op alle aanbevolen kabel ontvangers uitvoeren zodat die geen last hebben van die Irdeto protocol update en pas daarna het Irdeto protocol aanpassen zodat de AlphaCrypt Classic CAM stopt met functioneren. Ook dit heb ik overigens al eens uitgelegd in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
The_Doman schreef op dinsdag 31 maart 2009 @ 19:06:
De HD content (uitgezonderd VOD) is momenteel toch ook al gewoon te copieeren met de Humax PVR5050?
Dus het lijkt me niet logisch dat nu opeens zal gaan veranderen bij de introductie van CI-Plus CAM modules.
De enige reden die Ziggo kan hebben om de AlphaCrypt Classic CAM buiten werking te stellen is dat ze willen voorkomen dat er nog mensen van hun DVB-CI slot gebruik maken omdat ze daar geen controle over hebben. Die uitschakeling is dan een moedwillige actie van Ziggo. Verder zal ik er niet van opkijken als Ziggo besluit om ook de CI+CAM zodanig in te stellen dat deze niet backwards compatible te gebruiken is om wederom de mensen met een DVB-CI slot dwars te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibidem
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-06 21:06
ArChie schreef op dinsdag 31 maart 2009 @ 19:45:
[...]
lang duidelijk verhaal.....

dus zal Ziggo eerst een Irdeto SoftCell library update op alle aanbevolen kabel ontvangers uitvoeren zodat die geen last hebben van die Irdeto protocol update en pas daarna het Irdeto protocol aanpassen zodat de AlphaCrypt Classic CAM stopt met functioneren.
Maar is die softcell library update dat niet ook uit te voeren dmv een firmware update op de Alphacrypt CAM :? (ook ik ben een W4500 gebruiker die het einde ziet naderen van zijn dure net aangeschafte CAM)

..::System Specs::..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-07 19:34
Tekn0z schreef op dinsdag 31 maart 2009 @ 20:03:
[...]

Maar is die softcell library update dat niet ook uit te voeren dmv een firmware update op de Alphacrypt CAM :? (ook ik ben een W4500 gebruiker die het einde ziet naderen van zijn dure net aangeschafte CAM)
Als mascom (fabrikant alphacrypt) daar zin in heeft kunnen ze gewoon de boel updaten.
De vraag is of ze het de moeite waard vinden.
Maar iedereen loopt hier te stressen en is angstig.
Die update gaat er waarschijnlijk niet komen... Er zijn namelijk al een aantal decoders welke nooit meer een update zullen krijgen (panasonic, eerste samsung, de nokia). Ziggo heeft die dingen destijds aangemerkt als ondersteunde en werkende decoders.. ze moeten dus de werkzaamheid van die decoders garanderen.. of ze moeten alle mensen met een van die decoders een nieuwe decoder geven... iets wat ik niet zie gebeuren.

[ Voor 17% gewijzigd door job op 31-03-2009 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin23
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 30-06 17:17

kevin23

Rock it in Style!

Dat gebeurde destijds wel met modems... ik vraag me af hoe ze dit geregeld hebben. Ze zijn die ondersteuning zelf aangegaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tekn0z schreef op dinsdag 31 maart 2009 @ 20:03:
Maar is die softcell library update dat niet ook uit te voeren dmv een firmware update op de Alphacrypt CAM :?
Nee. Ziggo gaat deze actie natuurlijk niet uitvoeren als daarna nog steeds de AlphaCrypt Classic CAM te gebruiken is. Die willen ze als ze een dergelijke actie uitvoeren immers uitschakelen zodat klanten die iets anders willen dan hun aanbevolen ontvanger verplicht worden om een CI+CAM te nemen waarover zij net zoveel controle hebben als over hun eigen aanbevolen ontvangers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
job schreef op dinsdag 31 maart 2009 @ 20:09:
Als mascom (fabrikant alphacrypt) daar zin in heeft kunnen ze gewoon de boel updaten.
De vraag is of ze het de moeite waard vinden.
Mascom heeft een licentie van Irdeto voor de ondersteuning van het Irdeto 1 + 2 Conditional Access System (CAS) in hun AlphaCrypt Classic CAM. Als Ziggo in samenwerking met Irdeto overgaat tot aanpassing van het Irdeto protocol om de Irdeto CAMs definitief uit te schakelen dan zal het een zodanige upgrade van het protocol zijn waarvoor Mascom geen licentie gaat krijgen. Mascom kan uiteraard niet doen en laten waar ze zin in hebben. Daarvoor hebben ze toestemming nodig van Irdeto.
Maar iedereen loopt hier te stressen en is angstig.
Die update gaat er waarschijnlijk niet komen... Er zijn namelijk al een aantal decoders welke nooit meer een update zullen krijgen (panasonic, eerste samsung, de nokia). Ziggo heeft die dingen destijds aangemerkt als ondersteunde en werkende decoders.. ze moeten dus de werkzaamheid van die decoders garanderen.. of ze moeten alle mensen met een van die decoders een nieuwe decoder geven... iets wat ik niet zie gebeuren.
De Irdeto SoftCell library waarvan de door Ziggo aanbevolen ontvangers gebruik maken zijn los van de firmware te vervangen net zoals libraries op Unix systemen en DLLs op Windows systemen los vervangen kunnen worden. Dit is één van de zaken die wel getest worden door Ziggo en Irdeto om er zeker van te zijn dat ze ten alle tijde de softCAM op hun ontvangers kunnen vervangen door iets anders mocht Irdeto gekraakt worden. Dan willen ze uiteraard niet afhankelijk zijn van het voortbestaan van de kabel ontvanger fabrikanten waarmee ze eerder zaken hebben gedaan. Dus vergeet het argument dat oude ontvangers niet te updaten zouden zijn, want dat is voor de softCAM module niet waar en niet alleen Ziggo zorgt ervoor dat ze die mogelijkheden hebben, maar alle digitale TV providers doen dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:26
ArChie schreef op dinsdag 31 maart 2009 @ 19:49:
[...]

De enige reden die Ziggo kan hebben om de AlphaCrypt Classic CAM buiten werking te stellen is dat ze willen voorkomen dat er nog mensen van hun DVB-CI slot gebruik maken omdat ze daar geen controle over hebben. Die uitschakeling is dan een moedwillige actie van Ziggo. Verder zal ik er niet van opkijken als Ziggo besluit om ook de CI+CAM zodanig in te stellen dat deze niet backwards compatible te gebruiken is om wederom de mensen met een DVB-CI slot dwars te zitten.
Uiteindelijk zijn zowel Ziggo als UPC gewoon monopolisten en zelfs boeven wat mij betreft. Dit wordt gebracht als iets voor de klant maar uiteindelijk doen ze het alleen voor zichzelf. Het digitaal kijken zonder settopbox klinkt leuk maar om digitaal te kunnen opnemen heb je dan nog steeds zo'n kastje nodig. Ze houden zo controle over wat jij kijkt en wat jij opneemt en dus ook wat jij wilt bewaren.

Ik heb hier nog wat oude videobanden van het EK88. Uitzendingen met hoogtepunten van dat toernooi die je later nog eens kon terugkijken. Daar deed ik volgens mij niemand kwaad mee en het heeft niemand geld gekost. Maar kennelijk mag dat in het digitale tijdperk niet meer. Want hoe bij zo'n "modern" kastje krijg ik de content er nooit af. Is het kastje stuk dan zijn mijn opnamen weg. Ridicuul als je het zo bekijkt.

Leve de vooruitgang? Wat mij betreft niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aeon
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:54
*grmbl* Ik wil gewoon zonder extra kastje digitale TV kijken. Maar om nu een nieuwe TV te kopen omdat mijn TV alleen maar een gewone CI heeft gaat me wat ver.

Dat Ziggo de CI+ standaard nu al gaat invoeren, terwijl verreweg de meeste (LCD) TV's dit niet ondersteunen is ook belachelijk.

Hoe doen andere kabelaars dit eigenlijk? Zoals bv UPC? Als ik de Opta moet geloven komt er ooit meer concurrentie op het kabelnetwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Aeon schreef op dinsdag 31 maart 2009 @ 21:54:
Hoe doen andere kabelaars dit eigenlijk? Zoals bv UPC? Als ik de Opta moet geloven komt er ooit meer concurrentie op het kabelnetwerk.
Ik heb zelf UPC en UPC is nog veel erger. Die hebben een eigen encryptie die alleen met hun eigen decoders werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exposure
  • Registratie: December 1999
  • Niet online
Dit topic zou echt dicht moeten, het gezever en de misinformatie van sommige mensen hier is tenenkrommend en draagt alleen bij aan de onduidelijkheid die er toch al is. Keer op keer worden dezelfde vragen gesteld terwijl de antwoorden gewoon in dit topic staan. En iedereen wil natuurlijk voor een dubbeltje op de eerste rang. Die grote boze bedrijven (lees: Ziggo) kunnen ook niks goed doen.
Zo dat moest er even uit

You're so fucking special. I wish I was special.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 236367

Ik begrijp de ophef die vandaag in dit topic is ontstaan niet goed. Dat Ziggo in de loop van dit jaar CI+ zou gaan ondersteunen was al (officieus?) bekend. In hoeverre Ziggo van de extra mogelijkheden van CI+ gebruik gaat maken is afwachten, daar kunnen we alleen over speculeren. Of Ziggo het gebruik van CI met Alphacrypt actief gaat tegenwerken is niet bekend en daar kunnen we ook alleen over speculeren. Als Ziggo dit laatste gaat doen dan hebben we in Nederland ook nog clubs als de Opta en daarnaast bestaat er nog de mogelijkheid om naar de rechter te stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Exposure schreef op dinsdag 31 maart 2009 @ 22:09:
En iedereen wil natuurlijk voor een dubbeltje op de eerste rang. Die grote boze bedrijven (lees: Ziggo) kunnen ook niks goed doen.
Zo dat moest er even uit
Ik wil helemaal niet voor een dubbeltje op de eerste rang. Maar als ik betaal (jaja, ik betaal gewoon hoor) voor een digitaal tv-abonnement wil ik gewoon voor eigen gebruik op kunnen nemen. Ik ben helemaal niet van plan het op het net te gooien. Maar net zoals ik vroeger wel eens een videobandje bewaarde wil ik nu ook wel eens een tv-programma bewaren dat ik digitaal heb opgenomen. En voor gebruiksgemak wil ik best betalen.

En dat bedrijven als Ziggo en UPC niets goed kunnen doen hebben ze aan zichzelf te danken. Die bedrijven zijn er gewoon niet voor de klant, dat is bijna inherent aan de grootte en de macht van die bedrijven. Ze kunnen dit soort kunstjes flikken omdat de mensen het toch wel (moeten) pikken. Het is feitelijk hetzelfde probleem als met Microsoft: mensen zijn massadieren en kiezen vaak toch de meest voor de hand liggende weg en soms kunnen ze niet anders. En dan accepteert men dat men bij tijd en wijle flink genaaid wordt.

En dat moest er ook even uit ja ;)

p.s.
Ik heb én UPC én Windows Vista

Acties:
  • 0 Henk 'm!

D-e-n schreef op dinsdag 31 maart 2009 @ 22:20:
Ik wil helemaal niet voor een dubbeltje op de eerste rang. Maar als ik betaal (jaja, ik betaal gewoon hoor) voor een digitaal tv-abonnement wil ik gewoon voor eigen gebruik op kunnen nemen.
Goed punt. Ik kijk alleen SD met de Sony D3000 en Alphacrypt, en dat is (was) bepaald niet de goedkoopste oplossing. Kosten speelden bij mijn afweging om hiervoor te kiezen geen rol. Wel gebruiksgemak, geen losse kastjes in mijn kamer en geen onnodig stroomverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chilly_Willy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-07 12:47
Anoniem: 236367 schreef op dinsdag 31 maart 2009 @ 22:16:
Ik begrijp de ophef die vandaag in dit topic is ontstaan niet goed. Dat Ziggo in de loop van dit jaar CI+ zou gaan ondersteunen was al (officieus?) bekend. In hoeverre Ziggo van de extra mogelijkheden van CI+ gebruik gaat maken is afwachten, daar kunnen we alleen over speculeren. Of Ziggo het gebruik van CI met Alphacrypt actief gaat tegenwerken is niet bekend en daar kunnen we ook alleen over speculeren. Als Ziggo dit laatste gaat doen dan hebben we in Nederland ook nog clubs als de Opta en daarnaast bestaat er nog de mogelijkheid om naar de rechter te stappen.
Dat komt omdat op de frontpage dit in het nieuwsbericht staat:
Tweakers die nu met behulp van een htpc met een Alphacrypt Classic-cam televisiekijken, kunnen dus naar een andere oplossing op zoek gaan.
Dit is volgens mij een verkeerde interpretatie van de uitspraken van Ziggo. Alphacrypt is niet ondersteund en word dat ook niet, maar dat wil niet zeggen dat ze het actief gaan blokkeren.

Coïtus ergo sum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Chilly_Willy schreef op dinsdag 31 maart 2009 @ 22:30:
Dit is volgens mij een verkeerde interpretatie van de uitspraken van Ziggo. Alphacrypt is niet ondersteund en word dat ook niet, maar dat wil niet zeggen dat ze het actief gaan blokkeren.
Dank je.

Ik ben het met je eens dat dit wat te voorbarig is. Het kan maar het hoeft niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
ArChie schreef op dinsdag 31 maart 2009 @ 18:00:
[...]

Lees om te beginnen dit topic eens door. Ik heb hier namelijk al meerdere keren uitgelegd wat een Conditional Access System (CAS) is, wat een Conditional Access Module (CAM) is en hoe het Common Interface (CI) en Common Interface Plus (CI+) gebeuren daar binnen past naar aanleiding van discussies over het werkend blijven van de bestaande aanbevolen kabel ontvangers zonder CI slot.

En zie ook:
ArChie in "Digitale TV problemen bij Ziggo/Casema/M..."
Ja die beschrijvingen heb ik allemaal gelezen. Ik was mee op zoek naar wat meer technische details. Zeg maar documenten waarmee ik mijn eigen CAS zou kunnen maken.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houthakker
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13-07 22:32

houthakker

Poehé

ik had even een mailtje gestuurd naar mascom wat betreft CI+ (in het duits wel te verstaan), en heb reactie gehad;
Hallo Bart,

handen weg van CI+
Het AlphaCrypt funktioneert met de huidige kaarten en Receiver /TV ook verder.
Laat je niet dwingen een TV die CI+ voorbereid is, te kopen. Dien bezwaren in bij de Consumentenbond, doen de mensen hier ook.
Met CI+ ben je geen baas meer over je TV, opnemen en op de HD leggen behhoort dan tot de verleden tijd. De kabelaar bepaalt of een program opgenomen worden kan en hoelang het op de HD ligt.
Wanneer voor een CI+ apparaat geen licenties worden betaald kan de kabelaar het Tv apparaat sperren en zie je niks meer.

Mit freundlichen Grüßen / Kind regards

Mary Van Kleef
en nee ik heb hem niet zelf door de vertaler gehaald...

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
ArChie schreef op dinsdag 31 maart 2009 @ 20:40:
Dus vergeet het argument dat oude ontvangers niet te updaten zouden zijn, want dat is voor de softCAM module niet waar en niet alleen Ziggo zorgt ervoor dat ze die mogelijkheden hebben, maar alle digitale TV providers doen dat.
Dan heb ik het verkeerd begrepen. Kan me alleen herinneren dat jij (of was het een ander?) ook altijd zei dat we niet hoeft bang hoefden te zijn voor het op zwartgaan van de alphacrypt.. Maar blijkbaar is er dus andere nieuwere informatie duidelijk geworden.

edit: zie nu de aanpassing in de startpost pas.

[ Voor 4% gewijzigd door job op 01-04-2009 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowdy.nl
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14-07 13:26

Rowdy.nl

Koekje d'r bij?

De AlphaCrypt CI-modules zullen vermoedelijk gewoon blijven werken. Vos: "100% zekerheid kunnen we niet geven, maar de kans is erg groot dat ze blijven werken als ze nu ook al werken. We zullen deze modules alleen niet ondersteunen via de helpdesk omdat we de juiste werking niet kunnen garanderen. Overigens werkt de AlphaCrypt-module niet altijd probleemloos. Het is mede afhankelijk van de gebruikte apparatuur en de kwaliteit van het huisnet."
Dat was januari.

Overigens staat in het op de vorige pagina vermelde artikel van hardware info vooral dat de kans bestaat dat de AlphaCrypt misschien niet meer werkt en iig door geen een maatschappij ondersteund wordt en nooit zal worden. (Boeiend, oud nieuws :P)

Rowdy.nl - X++ by day. C# by night. I drink coffee in the morning and beer in the evening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 241234

Met zeer hoge waarschijnlijkheid zal de Alphacrypt ook eind mei met de introductie van CI+ blijven werken,

Ziggo kan toch niet haar klanten verplichten tot het weggooien van de oude receivers en tv’s met ingebouwde CI sloten en vervolgens hun een apparaat laten kopen CI+ keuring.

Waarvan nog maar de vraag is of de fabrikanten van dvb tuners met softcam’s hiervoor hun licenties gaan betalen.

Wanneer een consument straks misschien gebruik maakt van CI+ is hij of zij niet meer de baas over de opgenomen content als dat al kan.

Ziggo kan namelijk met de CI+ codering bepalen welke content er wordt opgenomen en hoe lang deze mag worden bewaard.

Tevens wordt het gebruik van een Mediacenter, dvd-recorder of harddiskrecorder dan onmogelijk gemaakt door Ziggo.

Belangrijk is denk ik dat de klanten naar de consumenten bond, Kassa van de Vara of Radar stappen en daar hun beklacht doen tegen Ziggo.

De eerste Sony met de voorbereiding voor CI+ is al op de Markt, dat is de 5000er serie, wanneer de klanten weigeren deze te kopen, geld ook voor de andere toekomstige tv’s en of apparaten met CI+ dan wordt het niks met CI+.

Ik kan me niet voorstellen dat de Nederlanders zich in een keurslijf laten drukken door Ziggo.

Zij betalen toch hun Abo iedere maand en zouden dan ook zelf moeten beslissen met wat voor een apparaat ze kijken,

dit is ook in de zin van de Europese commissie, geen dwang en vrije toegang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De afgelopen twee dagen is er op Hardware.Info en andere internetsites een flinke rel onstaan rondom Ziggo's aankondiging dat men de CI+ standaard gaat ondersteunen. In de aankondiging schemerde immers door dat Nederlands grootste kabelprovider voornemens zou zijn om het gebruik van niet-gecertificeerde, bestaande CAM-modules actief te gaan belemmeren. Dat schoot veel gebruikers van de befaamde Alphacrypt CAM in het verkeerde keelgat. Deze speciale CAM wordt niet alleen door veel mensen gebruikt in combinatie met PC-ontvangers als de Digital Everywhere FloppyDTV, maar wordt ook gebruikt om bijvoorbeeld Sony of Loewe TV's met geïntegreerde DVB-C tuner aan de praat te krijgen. Navraag van Hardware.Info bij de makers van de Alphacrypt leert dat er naar schatting tussen de 200.000 en 300.000 van dergelijke CAM's in Nederland in gebruik zijn, waarvan het merendeel in eerder genoemde TV's. Mensen die nu naar volle tevredenheid met dergelijke oplossingen digitale TV kijken, zijn sinds gisteren bang dat binnenkort hun beeld op zwart gaat.

Vandaag hebben we opnieuw contact gezocht met Ziggo en deze problematiek uitgebreid besproken. Tegenover Hardware.Info heeft Gradus Vos, perswoordvoerder van Ziggo, bevestigd dat het bedrijf geen updates aan het netwerk zal gaan uitvoeren om moedwillig het gebruik van de Alphacrypt CAM's te saboteren. Hieronder volgt Vos' officiële reactie:

"Ik zie dat er bij jullie op het forum veel mensen zijn die vrezen dat Ziggo straks de gebruikers van een Alphacrypt module, op zwart gaat zetten. Ik kan je verzekeren dat wij geen enkele actie zullen ondernemen die er bewust op gericht is om dit te doen! Wij hebben echter altijd aangegeven dat wij deze module, die via reverse engineering en zonder de instemming van contentbelanghebbenden ontwikkeld is, niet ondersteunen en dat gebruik voor eigen risico is. Dat betekent dat de Alphacrypt module niet toekomstvast is waardoor er door standaard updates in het netwerk en in de programmatuur problemen kunnen ontstaan bij het gebruik van de module. Maar wellicht ten overvloede nog een keer: wij doen niets dat er specifiek op gericht is de Alphacrypt module op zwart te zetten.

Gradus Vos
Officer Press Relations Ziggo"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Anoniem: 241234 schreef op woensdag 01 april 2009 @ 18:42:
Wij hebben echter altijd aangegeven dat wij deze module, die via reverse engineering en zonder de instemming van contentbelanghebbenden ontwikkeld is, niet ondersteunen en dat gebruik voor eigen risico is.
Volgens mij is dat gewoon onzin. Mascom heeft immer gewoon eer Irdeto2 licentie dus het heeft weinig met reverse engineering te maken.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je wat "leent" van een andere site (www.hardware.info) dan is het wel zo netjes om aan bron vermelding te doen.
Hieronder volgt Vos' officiële reactie:

"Ik zie dat er bij jullie op het forum veel mensen zijn die vrezen dat Ziggo straks de gebruikers van een Alphacrypt module, op zwart gaat zetten. Ik kan je verzekeren dat wij geen enkele actie zullen ondernemen die er bewust op gericht is om dit te doen! Wij hebben echter altijd aangegeven dat wij deze module, die via reverse engineering en zonder de instemming van contentbelanghebbenden ontwikkeld is, niet ondersteunen en dat gebruik voor eigen risico is. Dat betekent dat de Alphacrypt module niet toekomstvast is waardoor er door standaard updates in het netwerk en in de programmatuur problemen kunnen ontstaan bij het gebruik van de module. Maar wellicht ten overvloede nog een keer: wij doen niets dat er specifiek op gericht is de Alphacrypt module op zwart te zetten.

Gradus Vos
Officer Press Relations Ziggo"
Weer zo'n typische reactie van woordvoerder Vos waarbij Ziggo zich al weer aan het indekken is eventuele toekomstige "ongelukjes". Vos probeert hier namelijk de indruk te wekken dat de AlphaCrypt Classic CAM illegaal zou zijn wat niet klopt. Mascom heeft een licentie van Irdeto voor de AlphaCrypt Classic CAM en voor zover mij bekend heeft Irdeto die licentie niet ingetrokken als gevolg van "reverse engineering" of wat dan ook. Als Mascom op wat voor manier dan ook een CAM zou hebben ontwikkeld waar illegaal van het Irdeto protocol gebruik wordt gemaakt dan heeft Irdeto alle gerechtelijke mogelijkheden om Mascom aan te pakken. Dat dit al die jaren niet gebeurd is zegt genoeg. De AlphaCrypt Classic CAM is immers al sinds 2005 te gebruiken bij de Irdeto kabelbedrijven in Nederland. Als straks misschien toch "per ongeluk" de AlphaCrypt Classic CAM niet meer functioneert zal deze woordvoerder wederom met dit verhaal komen aanzetten om de acties van Ziggo goed te praten.

Het is heel eenvoudig. Op de dag dat alle aanbevolen kabel ontvangers opeens een update nodig hebben waarbij de Irdeto SoftCell library vervangen wordt kan je er vergif op innemen dat de AlphaCrypt Classic CAM opeens niet meer werkt. Normale hardware CAM's zijn niet illegaal. De producenten van die CAM's betalen licentie kosten aan de fabrikant van het CAS waarvoor de CAM geschikt is en bij CanalDigitaal en Digitenne kan je gewoon officieel via deze digitale TV aanbieders een standaard DVB CAM aanschaffen voor ontvangers met standaard DVB-CI slot. Deze bedrijven staan ook niet te boek als criminele organisaties omdat ze een eigen standaard DVB CAM uitbrengen. Als je Vos en consorten zou mogen geloven, die namens Ziggo spreken, dan kan Ziggo niet anders. "Kan niet" en "wil niet" worden daarbij nog wel eens door elkaar gehaald. Verder is Common Interface Plus geen standaard, en als zodanig dus ook niet opgenomen in de DVB specficaties, maar een initiatief van wat hardware fabrikanten. Ziggo stelt daarbij al weer allerlei extra voorwaarden aan apparatuur met Common Interface Plus slot waarbij het er voorlopig op lijkt dat Ziggo alleen wat TV's gaat toelaten mits die ter keuring zijn aangeboden aan Ziggo en worden goed bevonden. Nog afgezien van het feit dat die keuringen van Ziggo geen enkele garantie zijn dat de door hun goedgekeurde ontvangers bug vrij zijn, is een CI+ logo op een apparaat straks nog steeds geen garantie dat klanten een dergelijk apparaat ook daadwerkelijk kunnen gebruiken door deze extra eisen van Ziggo voor goedkeuring.

Door allerlei afwijkingen in het signaal van Ziggo moet een potentiele koper van een CI+ apparaat dus eerst via de website van Ziggo en/of de bekende helpdesk medewerkers zien te achterhalen of het CI+ apparaat ook van Ziggo gebruikt mag worden.Nog steeds dezelfde onzekerheid voor de klanten van Ziggo, wat dat betreft verandert er dus niets met de komst van CI+CAMs. En als de fabrikant overstag gaat en zijn product aanpast aan de extra eisen van Ziggo dan heb je dus kans dat die producten straks alleen bij Ziggo te gebruiken zijn omdat UPC of andere toekomstige kabelbedrijven zich misschien beter aan de DVB specificaties houden. Om maar een voorbeeld te noemen: De kanaal nummering methode die Ziggo gebruikt is geen DVB standaard oplossing en wordt als zodanig niet door UPC toegepast. UPC heeft weer een eigen methode

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Woy schreef op woensdag 01 april 2009 @ 08:51:
Ja die beschrijvingen heb ik allemaal gelezen. Ik was mee op zoek naar wat meer technische details. Zeg maar documenten waarmee ik mijn eigen CAS zou kunnen maken.
Technische documenten over Common Interface Plus (CI+) zijn te downloaden vanaf de CI Plus website via:
http://www.ci-plus.com/index.php?page=registration

En voor zover het openbare documenten betreft is er ook het één en ander over Conditional Access Systems te downloaden via de DVB website:
http://www.dvb.org/technology/standards/

De meeste protocollen die betrekking hebben op Conditional Access zijn echter niet openbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
job schreef op woensdag 01 april 2009 @ 14:17:
Dan heb ik het verkeerd begrepen. Kan me alleen herinneren dat jij (of was het een ander?) ook altijd zei dat we niet hoeft bang hoefden te zijn voor het op zwartgaan van de alphacrypt.. Maar blijkbaar is er dus andere nieuwere informatie duidelijk geworden.
Dan moet dat iemand anders geweest zijn, want ik heb er altijd rekening meegehouden dat Ziggo mogelijk ooit nog eens gaat komen met een actie om van de AlphaCrypt Classic CAM af te zijn waarbij ik er dan vanuit ga dat het via een Irdeto protocol upgrade gaat waarop CAM fabrikanten niet langer een licentie zullen krijgen van Irdeto. Zonder CAS licentie is een CAM illegaal en dus niet officieel aan de man te brengen door de CAM fabrikanten zonder dat zij gerechtelijke stappen kunnen verwachten van de CAS fabrikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
Oke :) Dan heb ik me vergist.
Wel top trouwens dat je al die info die je hebt hier neerzet en met ons deelt.

[ Voor 3% gewijzigd door job op 01-04-2009 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Ik vraag me af of het niet eens tijd wordt voor de OPTA om eens naar de koppeling content-hardware bij Ziggo te kijken. Het is überhaupt belachelijk om het basispakket te coderen. Caiway doet dit bijvoorbeeld niet in het overgrote deel van hun gebied, dus de claim dat zenders dit eisen lijkt me daarmee ontkracht. En indien er dan toch zonodig moet worden gecodeerd, dan moet dat hoogstens een onaangepaste standaard (Irdeto-) codering zijn, waardoor consumenten gewoon de vrije keus in decoder zouden hebben, en ook bij wie ze die aanschaffen.

Nu wordt zonder valide reden een extra barrière opgeworpen, waardoor men om rompslomp te voorkomen bij Ziggo zelf moet gaan winkelen. Dat is dus productkoppeling, waar technisch geen enkele noodzaak toe is. Als Ziggo zonodig videotheekje wil gaan spelen en VOD wil aanbieden, moeten ze voor enkel die diensten dan maar extra (beveiligings-)technieken inzetten, mocht dat nodig zijn. Het moet echter niet zo zijn dat mensen die enkel het basispakket TV-zenders digitaal willen ontvangen, langs deze weg gedwongen worden om daarvoor dure Ziggo-decoders aan te schaffen bij Ziggo zelf. Het werkelijke doel van Ziggo hierbij is natuurlijk dat mensen in de toekomst extra dingen en diensten gaan bestellen, omdat die dure geavanceerde (interactieve) decoder er immers toch staat. Maar die staat er dus noodgedwongen, of je moet overstappen op satelliet, waarvoor je dan weer allerlei andere hardware dient aan te schaffen. Je hebt nu eenmaal geen keus in kabelaanbieders.

Op die manier worden klanten die enkel het basispakket TV-zenders willen ontvangen, wat dus nogmaals bij een andere kabelaanbieder gewoon volledig ongecodeerd wordt doorgegeven, gedwongen de interactieve activiteiten van Ziggo mee te financieren. Dat lijkt me toch een punt waar een toezichthouder zich over zou moeten buigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Ik ben benieuwd of mijn interne cardserver gaat werken icm de softcam. We wachten in spanning op de datum. Voorlopig denk ik dat ze niets gaan doen wat ervoor zorgt dat heel veel abonnees ineens niets meer kunnen zien. Als ze tenminste niet weer bij die bitch van Tros Radar willen zitten... ;)

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin23
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 30-06 17:17

kevin23

Rock it in Style!

Zou het mogelijk zijn een virtuele softcam te maken die zich in het netwerk voordoet als bv. een humax hd kastje? Kan een stomme gedachte zijn hoor... ik ben niet zo thuis hierin. Maar vroeg het me toch af. Kun je en de zenders netjes overnemen én nog belangrijker... de updates! Maarja het is maar een droom ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friedchicken
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-06-2015
Op hardware.info is een artikel verschenen waarin de woordvoerder meld dat ze alphacrypt gebruikers niet actief gaan blokkeren. Ze sluiten het niet uit dat een update in de toekomst problemen geeft met alphacrypts. Zeg dan gewoon niets... Blijft gewoon koffiedik kijken.

http://www.hardware.info/...t_wordt_niet_gesaboteerd/

Soms gaat het even langs je heen ;) Dit bericht was al gepost.

Overigens staat hier nog wel een interessant stuk over onze oosterburen. http://www.digitalekabelt...phacrypt_wordt_ni_1.shtml

Een vraag richting Loewe geeft de volgende uitkomst:

Loewe is in onderhandeling met Ziggo om de nieuwe CI+ te integreren in de nieuwe producten van Loewe. De CI+ CAM is niet compatibel met de huidige standaard CI, zoals deze in onze huidige toestellen zit.

[ Voor 42% gewijzigd door Friedchicken op 02-04-2009 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
ArChie schreef op woensdag 01 april 2009 @ 19:33:
[...]

Technische documenten over Common Interface Plus (CI+) zijn te downloaden vanaf de CI Plus website via:
http://www.ci-plus.com/index.php?page=registration

En voor zover het openbare documenten betreft is er ook het één en ander over Conditional Access Systems te downloaden via de DVB website:
http://www.dvb.org/technology/standards/

De meeste protocollen die betrekking hebben op Conditional Access zijn echter niet openbaar.
Bedankt, dat ziet er idd interessant uit. Van het weekend eens doorbladeren.
Friedchicken schreef op donderdag 02 april 2009 @ 11:10:
Op hardware.info is een artikel verschenen waarin de woordvoerder meld dat ze alphacrypt gebruikers niet actief gaan blokkeren. Ze sluiten het niet uit dat een update in de toekomst problemen geeft met alphacrypts. Zeg dan gewoon niets... Blijft gewoon koffiedik kijken.

http://www.hardware.info/...t_wordt_niet_gesaboteerd/
psst Anoniem: 241234 in "AlphaCrypt binnenkort op zwart?" ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chilly_Willy
Dacht ik al, de ondersteuning was er niet en komt er ook niet, maar ze worden iig niet actief geblokkeerd.

En ik zal je wel vertellen, als er 200.000 tot 300.000 van die dingen in Nederlands zijn zitten de meeste daarvan op het Ziggo netwerk. Dus mocht het per ongeluk mis gaan dan heeft Ziggo toch een probleem.

Coïtus ergo sum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tekielja
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Chilly_Willy schreef op donderdag 02 april 2009 @ 19:45:
Dacht ik al, de ondersteuning was er niet en komt er ook niet, maar ze worden iig niet actief geblokkeerd.

En ik zal je wel vertellen, als er 200.000 tot 300.000 van die dingen in Nederlands zijn zitten de meeste daarvan op het Ziggo netwerk. Dus mocht het per ongeluk mis gaan dan heeft Ziggo toch een probleem.
Ik denk dat je met die schatting toch wel behoorlijk aan de hoge kant zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
Tekielja schreef op donderdag 02 april 2009 @ 19:46:
Moet je hem niet vertellen, maar mascom. Zie: Anoniem: 241234 in "AlphaCrypt binnenkort op zwart?"
Hoe mascom vanuit duitsland aan die schatting komt ben ik trouwens wel benieuwd naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Zij weten toch de aantallen die naar hun Nederlandse distributeurs/partners verscheept zijn? Lijkt me niet zo'n lastige schatting dan.

Al vind ik het aantal zelf ook vrij hoog

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• konehead
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:44
Uhmm lekker nieuws dan. Ik had zaterdag een complete HTPC + floppy kaart gekocht (bestelling), vandaag de boel maar afgeblazen (kon gelukkig nog...). Wel jammer, zodra er meer zekerheid en duidelijkheid is kan ik het altijd nog bestellen. Ik ga niet geld uitgeven en een maand later de kans lopen dat je er geen gebruik meer van kan maken. Ik hoop dat ze snel met een oplossing komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
konehead schreef op donderdag 02 april 2009 @ 20:44:
Wel jammer, zodra er meer zekerheid en duidelijkheid is kan ik het altijd nog bestellen. Ik ga niet geld uitgeven en een maand later de kans lopen dat je er geen gebruik meer van kan maken. Ik hoop dat ze snel met een oplossing komen.
Wel een officieele HTPC oplossing voor CI+ komt er gewoon nooit, dat is al aangegeven.
De enige oplossing is dat de consumenten CI+ appartuur gaan boycotten, maar dat zal hier helaas niet gaan gebeuren vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• konehead
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:44
The_Doman schreef op donderdag 02 april 2009 @ 20:52:
[...]

Wel een officieele HTPC oplossing voor CI+ komt er gewoon nooit, dat is al aangegeven.
De enige oplossing is dat de consumenten CI+ appartuur gaan boycotten, maar dat zal hier helaas niet gaan gebeuren vrees ik.
Nee dat denk ik ook niet, de gemiddelde consument kan je echt niet vertellen wat CI+ is. Laat staan dat ze het dan kunnen gaan boycotten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
konehead schreef op donderdag 02 april 2009 @ 21:13:
[...]
Nee dat denk ik ook niet, de gemiddelde consument kan je echt niet vertellen wat CI+ is. Laat staan dat ze het dan kunnen gaan boycotten.
Niet alleen de "gemiddelde" consument hoor.
Kijk maar naar de hoeveelheid berichten/postings op de diverse fora/sites die de introductie van CI+ verwelkomen.
Men heeft gewoon geen idee wat voor ingrijpende gevolgen dit kan hebben voor de consument als er over paar jaar overal CI+ aanwezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flab007
  • Laatst online: 27-11-2024
The_Doman schreef op donderdag 02 april 2009 @ 20:52:
[...]

Ik vrees ook met grote vreze en als het er wel komt dan wordt het een afspraak met Microsoft en Windows7. Dan wordt de Windows DRM gebruikt om het laatste stuk vanaf de CI+ gecertificeerde decoder dicht te timmeren.

Maar goed, als je het DIRECT-TV debacle in de VS vorig jaar met de TV-pack gevolgd hebt en als je ziet wat de commitment van Microsoft corp in de mediacentergroep is dan begin ik ook te vrezen dat de PC-PVR oplossingen aan het "verdampen" zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
The_Doman schreef op donderdag 02 april 2009 @ 21:31:
[...]
Men heeft gewoon geen idee wat voor ingrijpende gevolgen dit kan hebben voor de consument als er over paar jaar overal CI+ aanwezig is.
Het uiteindelijke gevolg is dat we nog meer dan nu onder de terreur van de kabelboeren zullen moeten lijden. Zij zullen bepalen hoe je een tv-programma opneemt, of je het überhaupt kunt opnemen, wanneer je dat kunt doen en hoe lang je jouw eigen opname kunt bekijken. En iets gewoon voor jezelf bewaren (zoals met de ouderwetse video vroeger) is er dan helemaal niet meer bij. En ondertussen worden ze slapend rijk want wij gaan allemaal zo gek zijn dat we drie of vier van die smartcards en/of doosjes gaan aanschaffen.

Wellicht dat er nog betere manieren komen om het signaal uit zo'n settopbox te krijgen en naar je pc te leiden. Dan kun je er op die manier wellicht nog wat mee. Maar andere opties zie ik dan even niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

D-e-n schreef op donderdag 02 april 2009 @ 22:17:
En iets gewoon voor jezelf bewaren (zoals met de ouderwetse video vroeger) is er dan helemaal niet meer bij.
Die analoge VHS doet het bij mij overigens nog steeds prima ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

The_Doman schreef op donderdag 02 april 2009 @ 21:31:
Kijk maar naar de hoeveelheid berichten/postings op de diverse fora/sites die de introductie van CI+ verwelkomen.
Ja, dat was mij ook opgevallen. De vlag is bij velen in top gegaan. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eijckron
  • Laatst online: 06-07 18:54
Weet iemand toevallig in hoeverre het gebruik van CI+ er ook voor zorgt dat softcam oplossingen niet meer werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
eijckron schreef op donderdag 02 april 2009 @ 22:50:
Weet iemand toevallig in hoeverre het gebruik van CI+ er ook voor zorgt dat softcam oplossingen niet meer werken?
Indien Ziggo een Irdeto upgrade actie gaat uitvoeren om het gebruik van bijvoorbeeld de AlphaCrypt Classic CAM uit te schakelen dan zal dat ook gevolgen hebben voor softCAM oplossingen omdat het Irdeto protocol dan wijzigt. De softCAM snapt dan niet langer wat er aan data binnenkomt. Het hangt er dan vanaf of handige programmeurs met reverse-engineering de softCAM weer compatible kunnen krijgen met de nieuwe versie van het Irdeto protocol. Misschien lukt dat en misschien niet. De tijd zal het leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

ArChie schreef op donderdag 02 april 2009 @ 23:01:
[...]
Indien Ziggo een Irdeto upgrade actie gaat uitvoeren om het gebruik van bijvoorbeeld de AlphaCrypt Classic CAM uit te schakelen dan zal dat ook gevolgen hebben voor softCAM oplossingen omdat het Irdeto protocol dan wijzigt. De softCAM snapt dan niet langer wat er aan data binnenkomt. Het hangt er dan vanaf of handige programmeurs met reverse-engineering de softCAM weer compatible kunnen krijgen met de nieuwe versie van het Irdeto protocol. Misschien lukt dat en misschien niet. De tijd zal het leren.
Ik ben er in ieder geval erg benieuwd naar. En met mij de vele anderen die met (interne) card sharing werken.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chilly_Willy
Tekielja schreef op donderdag 02 april 2009 @ 19:46:
[...]

Is niet mijn schatting (http://www.hardware.info/...wordt_niet_gesaboteerd/):
Navraag van Hardware.Info bij de makers van de Alphacrypt leert dat er naar schatting tussen de 200.000 en 300.000 van dergelijke CAM's in Nederland in gebruik zijn, waarvan het merendeel in eerder genoemde TV's

Coïtus ergo sum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chilly_Willy
konehead schreef op donderdag 02 april 2009 @ 20:44:
Uhmm lekker nieuws dan. Ik had zaterdag een complete HTPC + floppy kaart gekocht (bestelling), vandaag de boel maar afgeblazen (kon gelukkig nog...). Wel jammer, zodra er meer zekerheid en duidelijkheid is kan ik het altijd nog bestellen. Ik ga niet geld uitgeven en een maand later de kans lopen dat je er geen gebruik meer van kan maken. Ik hoop dat ze snel met een oplossing komen.
Wat voor zekerheid wil je nog meer hebben? Er is niets veranderd tenopzichte van voor de berichtgeving van Ziggo over CI+. En wat mij betreft is er geen alternatief, Recording, Time Shifting, Vector Adaptive Deinterlacing, Gaussian Quad Filtering Scaling en verder alles kunnen afspelen. Dit is niet in één apparaat te krijgen behalve een HTPC.

Coïtus ergo sum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-07 12:03

Shapeshifter

Get it over with

Misschien is het dan op een gegeven moment toch aan ons om er wat ophef over te gaan maken, desnoods bij consumentenprogramma's. Het is toch jammer hoe de inwoners van Nederland hun rechten opgeven omdat ze niet meer begrijpen hoe dingen werken. Het is des te meer sneuer van bedrijven dat ze hier misbruik van maken, maar de mensen worden er weer de dupe van.

Hebben we daar nou voor gevochten?

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Shapeshifter schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 10:37:
Misschien is het dan op een gegeven moment toch aan ons om er wat ophef over te gaan maken, desnoods bij consumentenprogramma's. Het is toch jammer hoe de inwoners van Nederland hun rechten opgeven omdat ze niet meer begrijpen hoe dingen werken. Het is des te meer sneuer van bedrijven dat ze hier misbruik van maken, maar de mensen worden er weer de dupe van.

Hebben we daar nou voor gevochten?
Consumenten kunnen gewoon met hun portemenee stemmen. Als je het er niet mee eens ben dan stap je toch over op satteliet, waar het allemaal geen probleem is om je eigen CAM te gebruiken.

Het is ieder geval wel iets wat ik ga doen, mocht de alphacrypt niet meer bij Ziggo werken. Helaas heeft mijn TV geen DVB-S decoder, maar dan maar met een Dreambox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flab007
  • Laatst online: 27-11-2024
Woy schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 10:51:
[...]

Consumenten kunnen gewoon met hun portemenee stemmen. Als je het er niet mee eens ben dan stap je toch over op satteliet, waar het allemaal geen probleem is om je eigen CAM te gebruiken.

Het is ieder geval wel iets wat ik ga doen, mocht de alphacrypt niet meer bij Ziggo werken. Helaas heeft mijn TV geen DVB-S decoder, maar dan maar met een Dreambox.
Dat is in een aantal situaties lastig omdat je in bepaalde gemeenten geen schotel "in het zicht" op mag hangen. Dus dan moet ie binnen (achter een raam bijv) waardoor je weer een grotere schotel nodig hebt wat dan weer lastiger binnen te plaatsen is. Dus het stemmen met je portemonnee is niet altijdeen realistische optie, helaas.

Maar inderdaad, ik zit ook het satelliet-pad te verkennen, mocht Ziggo toch CI uit gaan faseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
flab007 schreef op woensdag 08 april 2009 @ 13:36:
[...]

Dat is in een aantal situaties lastig omdat je in bepaalde gemeenten geen schotel "in het zicht" op mag hangen. Dus dan moet ie binnen (achter een raam bijv) waardoor je weer een grotere schotel nodig hebt wat dan weer lastiger binnen te plaatsen is. Dus het stemmen met je portemonnee is niet altijdeen realistische optie, helaas.

Maar inderdaad, ik zit ook het satelliet-pad te verkennen, mocht Ziggo toch CI uit gaan faseren.
Er zijn natuurlijk ook nog andere opties. Zo kun je bijvoorbeeld digitenne nemen ( Kies ik ook niet voor omdat ik de kwaliteit bedroevend vinden ), of IP-TV van KPN.

Er zijn dus alternatieven genoeg. Dat je uiteindelijk voor Ziggo kiest omdat dat voor jou het beste alternatief is, doet daar niks aan af.

Ik wil hiermee niet goed praten wat Ziggo doet, maar het is tegenwoordig echt niet meer zo dat de kabelaar monopolist is op TV gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Woy schreef op woensdag 08 april 2009 @ 13:53:
Er zijn natuurlijk ook nog andere opties. Zo kun je bijvoorbeeld digitenne nemen ( Kies ik ook niet voor omdat ik de kwaliteit bedroevend vinden ), of IP-TV van KPN.

Er zijn dus alternatieven genoeg. Dat je uiteindelijk voor Ziggo kiest omdat dat voor jou het beste alternatief is, doet daar niks aan af.

Ik wil hiermee niet goed praten wat Ziggo doet, maar het is tegenwoordig echt niet meer zo dat de kabelaar monopolist is op TV gebied.
In theorie zijn dit inderdaad allemaal opties, maar de praktijk is helaas anders. Digitenne is hier wel te ontvangen, maar valt vanwege de beeldkwaliteit af. IP-TV van KPN is niet mogelijk omdat we hier niet over de juiste type ADSL centrale beschikken. Glasvezel is hier niet te krijgen en de schotel mag niet van de woningbouw vereniging. Conclusie: Ik ben hier nog altijd vergeleverd aan de grillen van Ziggo en wat mij betreft mag er snel concurrentie op de kabel komen zodat ik ook kan kiezen voor een andere aanbieder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Niet online
ArChie schreef op woensdag 08 april 2009 @ 19:02:
Ik ben hier nog altijd vergeleverd aan de grillen van Ziggo en wat mij betreft mag er snel concurrentie op de kabel komen zodat ik ook kan kiezen voor een andere aanbieder.
Dat is gewoon de crux. Anders ben je gedwongen over te stappen op een compleet ander platvorm. Daarbij moet je dan meteen een hele trits hardware vervangen, met name als je meerdere toestellen in huis hebt. En bij schotel bijvoorbeeld heb je wederom een enkele aanbieder. Krijg je daar problemen mee, begint het hele verhaal weer opnieuw, mag je wederom een hele trits hardware gaan vervangen. Praktisch gezien, valt die concurrentie dus bar tegen.

Zolang dit nog het geval is, ben je als consument aan de grillen van de aanbieder overgeleverd. De overheid (OPTA) zou dus óf concurrentie op eenzelfde platvorm moeten kunnen garanderen, óf ze moeten zorgen dat aanbieders op zijn minst algemeen verkrijgbare (dus onaangepaste) coderingen gebruiken, waarbij consumenten de vrije keus in hardware hebben. Nu is er sprake van koppelverkoop content-hardware, worden daarbij allerlei smoesjes verkondigd om het te rechtvaardigen, en daar wordt klaarblijkelijk maar niet tegen opgetreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Meer duidelijk over de toekomst van de Alphacrypt.

http://www.hardware.info/...al_CI_en_Interactieve_TV/

Vorige week kondigde kabelmaatschappij Ziggo aan het CI+ systeem te gaan ondersteunen. Met een zogenaamde CAM module en een TV met ingebouwde decoder is het hiermee mogelijk om zonder settopbox digitale TV te kijken. Maar hoe zit het met de nu al beschikbare Alphacrypt CAM, blijft deze ook werken of gaat Ziggo het gebruik hiervan onmogelijk maken? En waarom ondersteunt Ziggo niet gewon het reeds bestaande CI systeem?

Bij ons in de studio te gast is Gadus Vos, woordvoerder van Ziggo. Hij vertelt hoe de vork in de steel zit en wat de komst van CI+ betekent.

Daarnaast aandacht voor interactieve TV, een dienst die Ziggo vanaf deze maand over heel haar netwerk uitrolt. Wat is het precies en wat kan je met interactieve TV?

Medemogelijk gemaakt door Hardware.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Voor diegenen die het niet zelf willen bekijken, Gradus Vos van Ziggo stelt o.a. het volgende:

- Ziggo zal kopieerbeveiliging etc. mogelijkheden van CI+ alleen gebruiken als de content provider dat van Ziggo "eist". Dus deze beveiligingen worden niet gebruikt voor de non-premium content (Ned 1/2/3, RTL, SBS etc.)

- Ziggo zal de Alphacrypt oplossing niet saboteren. Het zal zeker nog anderhalf tot twee jaar blijven werken en waarschijnlijk langer. Als het in de toekomst niet meer zou gaan werken dan zal Ziggo helpen zoeken naar oplossingen.

- Ziggo beschouwt de Alphacrypt kijkers niet als illegaal.

- De nieuwe CI+ CAMs zullen waarschijnlijk ook werken in CI sloten, maar dit heeft in feite geen voordelen t.o.v. de Alphacrypt (behalve de aanschafprijs van de CAM, de CI+ CAM gaat zeker minder dan 100 Euro kosten).

- Het feit dat Ziggo (vrijwel) geen zender Free To Cable uitzendt is om commerciële redenen. Ze willen weten wie er digitaal kijkt zodat ze die kijkers specifiek kunnen benaderen.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 236367 op 10-04-2009 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buddow
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:45
- De nieuwe CI+ CAMs zullen waarschijnlijk ook werken in CI sloten, maar dit heeft in feite geen voordelen t.o.v. de Alphacrypt (behalve de aanschafprijs van de CAM, de CI+ CAM gaat zeker minder dan 100 Euro kosten).

Dit zie ik als een pluspunt. Als dit betekent dat Ziggo een werkende oplossing voor mijn Bravia T3000 heeft, die goedkoper is dan een Alphacrypt en ondersteund wordt, dan teken ik er voor! Als non-premium inhoudt alles wat in het standaard pakket zit, dan vind ik het prima.

Maar dit ligt toch eigenlijk niet in lijn met verwachting op basis van de technologie? Anders gezegd: erg logisch klinkt het niet, een soort backwards compatible CI+ CAM...

[ Voor 6% gewijzigd door buddow op 11-04-2009 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

buddow schreef op zaterdag 11 april 2009 @ 12:23:

Maar dit ligt toch eigenlijk niet in lijn met verwachting op basis van de technologie? Anders gezegd: erg logisch klinkt het niet, een soort backwards compatible CI+ CAM...
Zoals ik het zie is CI+ ook eerder een stap terug dan voorwaarts ;)

Het zal allemaal moeten blijken, maar wat ik er tot nu toe over gelezen heb zal de CI+ CAM werken in een CI slot, zolang de kabelmaatschappij geen "CI+ restricties" op het TV programma heeft aangezet. Zodra de kabelmaatschappij deze restricties (bijv. verbod om kopiën te maken) aanzet werkt de CI+ CAM/CI slot combinatie niet meer (voor dat specifieke programma dan).

Of om een quote van Anoniem te geven:
Een CI+ compliant CAM ondersteunt ook CIv1 host. De operator kan per gescrambelde service (zender) bepalen (op aangeven van de rights owner) of aanvullende security / secure channel nodig is en daarmee beperkingen opleggen aan CIv1 hosts.
uit: http://ziggo-gebruikers.n....php?p=95042&postcount=19

[ Voor 53% gewijzigd door Anoniem: 236367 op 11-04-2009 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buddow
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:45
Bedankt voor de uitleg. Eigenlijk komt het er dus op neer, dat je net zo veel risico loopt als met een Alphacrypt, behalve dan, dat er in principe ondersteuning is. Maar geen garanties voor de toekomst.

Ik ga verhuizen, bij Ziggo is nu een actie dat je voor 30 euro een digi ontvanger krijgt,minus 25 cashback. Dat is wel erg weinig. Maar het blijft zonde om geen gebruik te maken van CI. Als ik voor deze actie kies, dan denk ik niet dat ik ooit nog 80+ euro ga uitgeven voor een CI/CAM oplossing... Maar eigenlijk wil ik geen extra afstandsbediening + kastje! Wat een dilemma :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Anoniem: 236367 schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 16:55:
[...]
- Ziggo zal kopieerbeveiliging etc. mogelijkheden van CI+ alleen gebruiken als de content provider dat van Ziggo "eist".
- Ziggo zal de Alphacrypt oplossing niet saboteren.
Dat is dus in feite wat ik al vanaf het begin heb geroepen. Ziggo is ook niet achterlijk en als ze écht de boel op slot zouden gooien, krijgen ze heeeeel erg veel trammellant, ook al hebben ze altijd duidelijk gezegd dat de 'alternatieve' niet ondersteund worden.
De soep wordt dus niet zo heel gegeten als ie opgediend wordt. Ziggo had alleen wel wat eerder met die informatie kunnen komen, maar ook dat zal wel een commerciele reden hebben... ;)

Zenders als Film1 zender films uit op het moment dat die films ook in de videotheek komen. Zou zomaar kunnen dat ze, met de komst van CI+ vaker premières hebben die dan alleen voor de 'legale' kijkers te zien zijn. Dat is op zich begrijpelijk. Wij als kijkers moeten ons ook realiseren dat er heel veel content rechtreeks van digitale tv naar de nieuwsgroepen verdwijnt. Niet zo heel gek dat men daar een stokje voor wil steken. Ze betalen er miljoenen voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-07 14:49
Dat is in een aantal situaties lastig omdat je in bepaalde gemeenten geen schotel "in het zicht" op mag hangen.
(...) en de schotel mag niet van de woningbouw vereniging.
Ik zou de uitspraak erbij moeten zoeken, maar als ik het me goed herinner, is een schotel in Nederland altijd toegestaan in verband met de vrijheid van nieuwsgaring. Er kunnen wel redelijke eisen aan gesteld worden (bijvoorbeeld achter balkonhek indien mogelijk ipv. aan de buitenkant) maar het is altijd toegestaan en mag niet worden verboden.

Of je het ook wil is een ander verhaal, ik zal dit gedoe eens aankaarten bij de kamer fractie. Het kan toch niet zo zijn dat je kabel hebt maar satelliet moet gaan kijken voor je eigen vrijheid. Of energie moet verspillen omdat de kabelaars niet meewerken, dat is niet van deze tijd.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
mphilipp schreef op zaterdag 11 april 2009 @ 15:17:
[...]

Dat is dus in feite wat ik al vanaf het begin heb geroepen. Ziggo is ook niet achterlijk en als ze écht de boel op slot zouden gooien, krijgen ze heeeeel erg veel trammellant, ook al hebben ze altijd duidelijk gezegd dat de 'alternatieve' niet ondersteund worden.
De soep wordt dus niet zo heel gegeten als ie opgediend wordt.
Tot nu toe gedraagt Ziggo zich inderdaad nog wat consumentvriendelijker en opener dan UPC maar je moet zeker niet uitsluiten dat dat ooit (ten nadele) gaat veranderen. Zolang ze monopolist zijn op hun eigen netwerk blijven de meeste mensen toch wel bij ze, ondanks alle trammalant die beslissingen mogelijk veroorzaken. Ikzelf heb nu UPC maar als ik een andere kabelaar mocht kiezen had ik dat natuurlijk allang gedaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
[b][message=31786360,noline]Zenders als Film1 zender films uit op het moment dat die films ook in de videotheek komen.
Dat dacht ik toch niet?
Films komen pas op Film1 als deze al geruime tijd op DVD zijn verschenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mphilipp schreef op zaterdag 11 april 2009 @ 15:17:
Zenders als Film1 zender films uit op het moment dat die films ook in de videotheek komen. Zou zomaar kunnen dat ze, met de komst van CI+ vaker premières hebben die dan alleen voor de 'legale' kijkers te zien zijn. Dat is op zich begrijpelijk. Wij als kijkers moeten ons ook realiseren dat er heel veel content rechtreeks van digitale tv naar de nieuwsgroepen verdwijnt. Niet zo heel gek dat men daar een stokje voor wil steken. Ze betalen er miljoenen voor.
Er is alleen één ding dat je over het hoofd ziet: met CI+ heeft de digitale TV provider de mogelijkheid om per kanaal extra beperkingen in te stellen. Dat hebben ze echter niet bij de standaard DVB CI CAM, daarbij is het alles of niets. Als er ook maar één content provider is die zou eisen dat Ziggo ervoor zorgt dat de standaard DVB CI CAM niet meer te gebruiken is dan is het einde oefening voor de standaard DVB CI CAM. De manier waarop dat in zijn werk gaat heb ik al vaker uitgelegd in dit topic en ga ik dus niet herhalen, maar dat heeft dan wel consequenties voor alle niet ondersteunde CAM oplossingen inclusief de softCAM.

In dat kader bezien zijn de uitspraken van Vos in het interview mijns inziens nog al vreemd en zelfs tegenstrijdig te noemen. Aan de ene kant beweert Vos namelijk dat Ziggo voor de CI+ CAM heeft moeten kiezen vanwege druk van de (Video On Demand) content providers, maar aan de andere kant doet hij min of meer een toezegging dat de standaard DVB CI CAM's nog wel anderhalf en misschien zelfs twee jaar blijven werken. Huh? Hoe kan dan nou? De content providers wilden toch niet hebben dat de standaard DVB CI CAM te gebruiken is dus hoe kan Vos dan beweren dat die minimaal nog anderhalf jaar blijft werken. Dat werd toch niet door Ziggo bepaald, dus wat voor een waarde heeft zo'n toezegging. En waarom nu opeens anderhalf jaar? Eerder werd toch via het dealer kanaal beweert dat de AlphaCrypt ondertussen eigenlijk al op zwart had moeten staan? Is de CI+ CAM dan misschien toch een eenzijdige actie van Ziggo omdat ze graag de controle willen blijven behouden over de apparatuur die wij bij hun gratie mogen gebruiken en zijn ze door alle negatieve reacties die de CI+ CAM met zich meebrengt wat geschrokken zodat ze nu toch nog maar wat langer de standaard DVB CI CAM blijven tolereren?

Immers de belangrijkste content providers die moeilijk schijnen te doen zijn de leveranciers van de Video On Demand content waarmee Ziggo direct zaken moet doen, maar die content is alleen maar te gebruiken met speciale door Ziggo dicht getimmerde ontvangers die geschikt zijn voor OpenTV en VOD van Ziggo. Dergelijke ontvangers zijn helemaal niet met een standaard DVB-C tuner en CI slot te krijgen, dus voor dergelijke VOD content speelt het hele CI probleem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

The_Doman schreef op zaterdag 11 april 2009 @ 17:33:
[...]
Dat dacht ik toch niet?
Films komen pas op Film1 als deze al geruime tijd op DVD zijn verschenen.
Ongetwijfeld zijn er uitzonderingen, niet alle films die ze uitzenden zijn nieuw natuurlijk (duh!). Maar er komt ook genoeg tegelijkertijd op tv én in de videotheek. Tenzij de videotheek nieuwe releases 3 maanden in het '1 dag rek' laat staan...

Bovendien hebben ze ook wel eens een primière. Ik kan me herinneren dat ze bv Zwartboek 1x in een weekend hebben uitgezonden. Pas later kwam ie in de reguliere roulatie. Of dat samenviel met de videorelease weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

ArChie schreef op zaterdag 11 april 2009 @ 17:44:
[...]
Er is alleen één ding dat je over het hoofd ziet: met CI+ heeft de digitale TV provider de mogelijkheid om per kanaal extra beperkingen in te stellen.
Ik zie niets over het hoofd. Alleen ben ik niet met een kruistocht tegen Ziggo bezig. Ik maak me niet op voorhand druk over allerlei doomscenario's. Daar heb ik niets aan. En als ze het wél doen, koop ik een schotel. Simpel.

Bovendien is de kabel nu open en moet men straks concurrenten toelaten. Daarbij - en dat zie jij misschien over het hoofd - zijn het de contentaanbieders die de boel eventueel op slot willen hebben. Ziggo zelf heeft daar geen belang bij. Ze zijn er niet om ons te pesten natuurlijk. Ze zijn incompetent, maar dat is een ander verhaal.

Maar goed, ik heb weinig zin om erover te gaan halen en trekken. Heeft ook geen enkel nut, want er is vooralsnog helemaal niets aan de hand. Ja, men 'kan' van alles, maar of met dat ook doet betwijfel ik ten zeerste. Jij niet, en dat is jouw goed recht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aeon
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:54
Ik hoorde dhr. Vos ook iets zeggen over CI tv's (Loewe, Sony). Hij zei dat er mogelijk in de toekomst CI+ kaarten komen die ook hiervoor geschikt zijn. Die moeten dan wel worden gecertificeerd.

Betekent dat dan dat ik met mijn Loewe met CI slot dan een CI+ kaart kan gebruiken? En ook CI+ functionaliteit kan gebruiken zoals "premium" kanalen? Of is dat technisch onmogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Niet online
mphilipp schreef op zaterdag 11 april 2009 @ 18:43:
Ik zie niets over het hoofd. Alleen ben ik niet met een kruistocht tegen Ziggo bezig. Ik maak me niet op voorhand druk over allerlei doomscenario's. Daar heb ik niets aan. En als ze het wél doen, koop ik een schotel. Simpel.
Dit vind ik net even te makkelijk: Goed onderbouwde kritiek afdoen als een kruistocht. Die Gradus Vos sprak zichzelf gewoon op een aantal punten tegen. Dat blootleggen is geen kruistocht.
Je kunt daarnaast zeggen simpel een schotel te kopen, maar ook daar zit je weer bij een monopolist. En die kunnen ook dingen gaan veranderen. Bovendien moet je de nodige hardware gaan aanschaffen en/of vervangen.
Bovendien is de kabel nu open en moet men straks concurrenten toelaten. Daarbij - en dat zie jij misschien over het hoofd - zijn het de contentaanbieders die de boel eventueel op slot willen hebben. Ziggo zelf heeft daar geen belang bij. Ze zijn er niet om ons te pesten natuurlijk. Ze zijn incompetent, maar dat is een ander verhaal.
Dit zei de beste man inderdaad, en op de vraag waarom Caiway wel ongecodeerd kon uitzenden kwam de opmerking: Die zijn kleiner, hoe groter je bent, hoe strenger de eisen.....
Op zich klopt dat, jammer genoeg, maar ze zijn wel degelijk groot genoeg om illegale kopieën in omloop te brengen. En, zoals al opgemerkt, hij spreekt zichzelf soms gewoon tegen:

Vraag: "Jullie mogen een zender wel hebben, maar dan mag ie niet opgenomen, niet gekopieerd worden?"
"Dat heeft met name te maken met Premium-content, hele specifieke HD-content, je zit dan al helemaal in de video-on-demand sector."

Dat heeft dus helemaal niets met het basispakket te maken!! En dan durft ie later nog dit te zeggen:

"En het liefst zou je natuurlijk alles vrijgeven."

Dat is gewoon een gotspe, want het interview gaat verder:

Vraag: "Maar voor de duidelijkheid, we praten over Premium-content. Dus voor de normale zenders Ned 1,2,3, de RTL's 4,5 en 7s, speelt dat daar ook?
"Daar speelt het op dit moment niet, zij het dat het enige waarvoor dat echt geregeld is, zijn de Nederlandse publieke zenders."

Waarom zijn zelfs die kanalen dan tóch gecodeerd, als je "het liefst alles zou vrijgeven"??
Maar als het interview verdergaat komt de echte reden aan het licht:

"Ik woon in Caiway-gebied, en als je dat dan weer vergelijkt met wat Ziggo doet. Caiway zegt: Wij zetten de standaard-zenders, dus eigenlijk het standaard pakket, opnieuw die Ned 1,2 en 3 , noem ze allemaal maar op, zetten wij zelfs gewoon Free-to-Cable, die zijn niet eens beveiligd op de kabel, zodat je gewoon iedere digitale tuner kunt aansluiten en het werkt. Dat zou nog een veel mooiere oplossing zijn om die settopbox uit de kamer te krijgen en direct een TV te kunnen aansluiten?"
"Waarom wij dat niet doen, eigenlijk een heel eenvoudige reden: Wij willen graag weten wie digitaal gebruikt. De enige manier om dat te achterhalen is dat mensen dan op een gegeven moment een simkaart moeten activeren. En dan weten wij dat ze het inderdaad gebruiken. En er zit een commerciële reden achter: Als mensen een keer digitaal gebruiken en ze hebben een simkaart in huis, dan is het voor ons ook gemakkelijker om ze aanvullende pakketten te verkopen. Dus de belangrijkste reden is puur commercieel."

Zoals ik al vaker heb betoogd, wordt een klant die enkel het basispakket wenst te ontvangen op deze manier gedwongen de interactieve activiteiten van Ziggo mee te financieren. Dit is geen pathetische uitspraak, je wordt bijvoorbeeld gedwongen toch een decoder aan te schaffen als er reeds een DVB-C tuner in je TV is ingebouwd. En "gedwongen", omdat je anders op een geheel ander platvorm dient over te stappen, waarmee aanschaf/vervanging van allerlei hardware gepaard gaat.
Op zich zou het niet erg zijn als Ziggo dit probeert, mits je als consument gewoon naar een andere kabelaanbieder zou kunnen overstappen. Zolang dit echter niet het geval is, dus zolang er nog geen concurrentie op de kabel is, vind ik dat de overheid/OPTA iedere kabelaanbieder zou moeten verplichten het basispakket ongecodeerd door te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Beuzelarij schreef op zondag 12 april 2009 @ 12:29:
[...]
Dit vind ik net even te makkelijk.
It's a free country.
Waarom wij dat niet doen, eigenlijk een heel eenvoudige reden: Wij willen graag weten wie digitaal gebruikt.
Und? Lijkt me een hele gezonde instelling voor een commercieel bedrijf.

Ik zie niet wat het grote probleem is. Ik kijk al ruim 2 jaar digitaal en ik heb nog nooit een officiële decoder aangeraakt. Tot ongeveer een jaar geleden gaven ze die dingen weg en ook nu kun je ze voor een paar tientjes kopen. Kaartje kost je eenmalig €30. Tuurlijk, het is diefstal, maar niemand dwingt je dan ook om voor Ziggo te gaan. Satelliet kost je grofweg hetzelfde qua abo's, het enige verschil is dat er wat meer FTA zenders zijn en een iets hogere aanschaf vanwege schotel/lnb etc. Er is een keuze. Toegegeven, niet voor iedereen heel makkelijk (voor mij zou een schotel lastig worden, maar niet onmogelijk).

Ik zeg het misschien makkelijk, maar het is ook makkelijk, als je maar wil. Maar kennelijk vinden een aantal mensen het leuker om zich continue te ergeren en elke gelegenheid aan te grijpen om te miepen over hoe slecht Ziggo wel niet is. Nou weet ik dat klagen een nationale sport is in dit land, maar er zijn grenzen. Koop een schotel als je niet tevreden bent met Ziggo, dan ben je van ze af. En er zijn meerdere manieren om een schotel te monteren. Niet de gehele schotel hoeft perse buitenboord te hangen; er zijn kleine schotels, er zijn platte schotels en meerdere wegen naar Rome. Voorlopig kijk ik zonder al teveel problemen naar Ziggo. Het enige waar ik me aan 'erger' is dat ze af en toe lopen te kloten waardoor bepaalde dingen niet lekker gaan, zoals EPG die niet altijd klopt, zenders die zonder aankondiging verplaatst worden. Beeld is er wel altijd, en dat is het belangrijkste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
mphilipp schreef op zondag 12 april 2009 @ 13:31:
Tuurlijk, het is diefstal, maar niemand dwingt je dan ook om voor Ziggo te gaan. Satelliet kost je grofweg hetzelfde qua abo's, het enige verschil is dat er wat meer FTA zenders zijn en een iets hogere aanschaf vanwege schotel/lnb etc. Er is een keuze. Toegegeven, niet voor iedereen heel makkelijk (voor mij zou een schotel lastig worden, maar niet onmogelijk).
Noem jij de schotel een keuze? Je hebt slechtere kwaliteit, hoge aanschafkosten en een hele hoop gedoe met kabels en een plaatsing. Dat is maar voor een heel klein percentage mensen een echte keuzemogelijkheid. Ik als UPC-gebruiker heb het ook overwogen maar ik heb het snel doorgestreept als alternatief. Je investeert namelijk heel veel centjes en moeite in een oplossing waarbij je nog steeds bent overgeleverd aan de grillen van één monopolist.
Maar kennelijk vinden een aantal mensen het leuker om zich continue te ergeren en elke gelegenheid aan te grijpen om te miepen over hoe slecht Ziggo wel niet is.
Da's ten dele waar. UPC is wat dat betreft een graadje erger. Daar kan echt helemaal niets. Je zit vast aan hun settopbox die je alleen maar in bruikleen krijgt. Maar feit blijft dat het beide monopolisten zijn.

Aanvullend:
Het échte probleem zit hem natuurlijk vooral in het systeem waar we in Nederland mee zitten. Aan de ene kant hebben we een mooi dicht kabelnetwerk waardoor bijna iedereen voor een hoogwaardige tv-kwaliteit via de kabel kan kiezen.
Aan de andere kant maakt dat echter dat met name het DVB-T alternatief hier erg onderontwikkeld is (slechte kwaliteit Digitenne) waardoor dat niet echt een alternatief is voor DVB-C. En omdat het in de meeste landen andersom is (weinig kabel, veel ontvangst door de lucht) richten de ontwikkelingen van de computerbranche zich ook vaker op DVB-T dan op DVB-C.
Als er nu nog concurrentie op de kabel was werden die kabelboeren zelf nog wel gestimuleerd om met nieuwe dingen te komen maar omdat ook dat niet het geval is zitten we hier in Nederland een beetje vast

[ Voor 22% gewijzigd door D-e-n op 12-04-2009 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Aeon schreef op zondag 12 april 2009 @ 12:22:
Ik hoorde dhr. Vos ook iets zeggen over CI tv's (Loewe, Sony). Hij zei dat er mogelijk in de toekomst CI+ kaarten komen die ook hiervoor geschikt zijn. Die moeten dan wel worden gecertificeerd.

Betekent dat dan dat ik met mijn Loewe met CI slot dan een CI+ kaart kan gebruiken? En ook CI+ functionaliteit kan gebruiken zoals "premium" kanalen? Of is dat technisch onmogelijk?
Luisteren is ook een vak ;)

Vraag: "Mensen die nu een Sony of Loewe TV hebben waar je zo'n normale CI CAM in kunt stoppen, gaat het voor hun stoppen of kun je daar straks zo'n CI+ CAM in stoppen?"

Antwoord: "In principe zou dat laatste moeten kunnen. Of dat exact werkt, nou ja we moeten eerst die modules ontvangen om dat te testen, maar vooralsnog blijven die modules die ze nu hebben gewoon werken."

Uit eerdere berichtgeving (van Anoniem op het Ziggo gebruikersforum) wisten we dit al. Op het moment dat de kabelmaatschappij voor een programma gebruik maakt van de CI+ beperkingen, dan kun je dat programma bij een CI+ CAM in een CI slot niet bekijken. Zie mijn post van gisteren voor de exacte quote.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 236367 schreef op zondag 12 april 2009 @ 14:35:

Vraag: "Mensen die nu een Sony of Loewe TV hebben waar je zo'n normale CI CAM in kunt stoppen, gaat het voor hun stoppen of kun je daar straks zo'n CI+ CAM in stoppen?"

Antwoord: "In principe zou dat laatste moeten kunnen. Of dat exact werkt, nou ja we moeten eerst die modules ontvangen om dat te testen, maar vooralsnog blijven die modules die ze nu hebben gewoon werken."

Dit vind ik ook zo'n vreemde uitspraak van Vos. Ziggo zou al druk aan het testen zijn met diverse fabrikanten met de CI+ CAM modules en nu moeten ze eerst weer wachten op de modules zodat ze de standaard DVB CI slot compabiliteit kunnen testen. Waar testen ze nu dan mee? En als ze al wel een Ziggo CI+ CAM van Irdeto hebben dan gaan ze mij toch niet vertellen dat het nog niet bij iemand is opgekomen om ook eens de backwards compabiliteit van de Ziggo CI+ CAM te testen in de huidige standaard DVB CI sloten. Die Ziggo CI+ CAM van Irdeto moet immers ook gecertificeerd worden door een CI+ test instituut voordat Ziggo er een CI+ logo op mag plakken.
Uit eerdere berichtgeving (van Anoniem op het Ziggo gebruikersforum) wisten we dit al. Op het moment dat de kabelmaatschappij voor een programma gebruik maakt van de CI+ beperkingen, dan kun je dat programma bij een CI+ CAM in een CI slot niet bekijken. Zie mijn post van gisteren voor de exacte quote.
Dat het kan is ook gewoon voor iedereen te lezen in de CI+ specificaties en dat is ook wat deze Ziggo medewerker zei. Dat wil echter nog niet zeggen dat ze het ook officieel mogelijk gaan maken dat die backwards compabiliteit modus ook standaard voor alle kanalen aanstaat en alleen de CI+ beperkingen worden toegepast bij kanalen die daar expliciet om vragen. In mijn ogen zou Ziggo meer punten scoren als ze daar nu eens een officieel standpunt over zouden innemen zodat klanten met TV's en andere apparatuur met een standaard DVB CI slot tenminste zouden kunnen kiezen voor de CI+ CAM van Ziggo omdat ze dan weten dat Ziggo alleen op expliciete aanvraag met extra beperkingen komt. In dat geval zou de Ziggo CI+ CAM dan nog te billijken zijn als vervanging van andere standaard DVB CI CAM's die ook bij Ziggo werken. Dat doen ze echter niet waardoor mijns inziens de onzekerheid blijft bestaan en het ook lastig blijft om klanten die nu voor de keuze staan een goed advies te geven met betrekking tot de aanschaf van een CAM voor hun apparaat met standaard DVB CI slot.

[ Voor 4% gewijzigd door ArChie op 12-04-2009 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Beuzelarij schreef op zondag 12 april 2009 @ 12:29:
Dit zei de beste man inderdaad, en op de vraag waarom Caiway wel ongecodeerd kon uitzenden kwam de opmerking: Die zijn kleiner, hoe groter je bent, hoe strenger de eisen.....
Op zich klopt dat, jammer genoeg, maar ze zijn wel degelijk groot genoeg om illegale kopieën in omloop te brengen.
Ziggo mag graag de underdog uithangen, maar het lijkt mij sterk dat in Nederland andere regels en eisen gelden voor grotere kabelbedrijven dan de kleinere. En Caiway is tegenwoordig qua grote het derde kabelbedrijf in Nederland en zeker geen onbekende in kabel land die je even over het hoofd ziet. Het is algemeen bekend dat Caiway het basis pakket zonder encryptie aanbied, dus had Caiway allang in de problemen gezeten als dat niet zou mogen. Caiway heeft het meest uitgebreide pakket aan digitale kanalen. Hoe is dat dan toch mogelijk als de "content providers" allemaal zo moeilijk zouden doen als Ziggo ons graag wil doen geloven? De directeur van Caiway is notabene de voorzitter van NLkabel. Vreemd dat ze zo'n "crimineel" die aanzet tot de verspreiding van gecopieerd materiaal kiezen als voorzitter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Niet online
mphilipp schreef op zondag 12 april 2009 @ 13:31:
Und? Lijkt me een hele gezonde instelling voor een commercieel bedrijf.
Ik geloof dat de laatste tijd afdoende duidelijk is geworden waar allerlei "gezonde instellingen" van bedrijven toe kunnen leiden, zodra er geen controle is en ze niet op tijd een tik op de vingers krijgen. Als consumenten op eenvoudige wijze naar een ander aanbieder zouden kunnen overstappen, dan ben ik benieuwd hoe "gezond" die instelling zou zijn, wanneer je daardoor al je klanten gedwongen op kosten jaagt.
Ik zie niet wat het grote probleem is. Ik kijk al ruim 2 jaar digitaal en ik heb nog nooit een officiële decoder aangeraakt.
...
Er is een keuze. Toegegeven, niet voor iedereen heel makkelijk (voor mij zou een schotel lastig worden, maar niet onmogelijk).
Er is reëel/praktisch gezien voor de meeste mensen maar 1 mogelijk alternatief: Schotel. Dan moet je echter wel je gehele decoder-park vervangen, schotel installeren en allerlei bedrading aanbrengen/vervangen. Dat is voor de meeste mensen een hele stap, niet in de laatste plaats vanwege de daarmee gepaard gaande kosten, en zelfs dan ben je wederom overgeleverd aan de grillen van 1 enkele aanbieder.

Maar dat is het hele punt niet. Tot nu toe zijn er theoretisch alternatieven, dat is allemaal bekend. Waar het om draait is dat Ziggo consumenten op oneigenlijke gronden hun interactieve en VOD diensten laat meefinancieren. Gradus Vos zegt dat nu ook gewoon letterlijk:
Als mensen een keer digitaal gebruiken en ze hebben een simkaart in huis, dan is het voor ons ook gemakkelijker om ze aanvullende pakketten te verkopen. Dus de belangrijkste reden is puur commercieel.
Hij geeft dus gewoon toe dat mensen met het standaardpakket eigenlijk helemaal geen decoder of simkaart zouden hoeven gebruiken, maar dat Ziggo hen daartoe wel dwingt door ook het basispakket te coderen, om mensen op die manier regelrecht te dwingen Ziggo-decoders aan te schaffen. En mensen doen dat dan gewoon, omdat je nu eenmaal geen andere kabelaanbieder kúnt kiezen. Het is misbruik van een praktisch monopolie.

Volgens mij mag dat wettelijk ook helemaal niet. De extra kosten die met beveiliging van "Premium"-content gepaard gaat, moet gewoon door de abonnementen op die "Premium"-content worden opgebracht. Het is absurd dat iedereen moet meebetalen aan de invoering daarvan, omdat je niet naar een concurrent kunt overstappen.
ArChie schreef op zondag 12 april 2009 @ 17:08:
Ziggo mag graag de underdog uithangen, maar het lijkt mij sterk dat in Nederland andere regels en eisen gelden voor grotere kabelbedrijven dan de kleinere. En Caiway is tegenwoordig qua grote het derde kabelbedrijf in Nederland en zeker geen onbekende in kabel land die je even over het hoofd ziet. Het is algemeen bekend dat Caiway het basis pakket zonder encryptie aanbied, dus had Caiway allang in de problemen gezeten als dat niet zou mogen. Caiway heeft het meest uitgebreide pakket aan digitale kanalen. Hoe is dat dan toch mogelijk als de "content providers" allemaal zo moeilijk zouden doen als Ziggo ons graag wil doen geloven? De directeur van Caiway is notabene de voorzitter van NLkabel. Vreemd dat ze zo'n "crimineel" die aanzet tot de verspreiding van gecopieerd materiaal kiezen als voorzitter.
De Dikke van Dale geeft als definitie van "huichelen": 1 zich anders voordoen dan men is 2 voorwenden

Ik wil niet zo snel iemand een huichelaar noemen, maar Gradus Vos zegt op een gegeven moment in het interview: "En het liefst zou je natuurlijk alles vrijgeven."
Hiermee doelend op de de eisen die door content-providers aan hun worden opgelegd voor Premium-content.

Vraag: "Maar voor de duidelijkheid, we praten over Premium-content. Dus voor de normale zenders Ned 1,2,3, de RTL's 4,5 en 7s, speelt dat daar ook?
"Daar speelt het op dit moment niet, zij het dat het enige waarvoor dat echt geregeld is, zijn de Nederlandse publieke zenders."

Op dit moment hóeft het basispakket dus ook niet door Ziggo gecodeerd te worden doorgegeven, dan moet meneer Vos dus niet met zijn drogreden aankomen dat dat geëist wordt. En hij moet al helemaal niet schijnheilig claimen dat hij "het liefst alles zou vrijgeven" om even later gewoon ijskoud te zeggen, dat ze mensen dwingen een decoder plus simkaart aan te schaffen, omdat het dan voor hun "ook gemakkelijker is om ze aanvullende pakketten te verkopen" en dat "de belangrijkste reden dus puur commercieel is".

[ Voor 37% gewijzigd door Beuzelarij op 12-04-2009 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prinsrichard
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14-06 16:23
Kom op zeg, wat een gezeur! Ik vind het ook nogal raar dat mensen hier het idee hebben dat commerciele bedrijven een soort democratie horen te zijn. Het is hier een kapitalistisch land en een bedrijf is er om winst te maken. Als bedrijven door democratie meer winst maken doen ze dat en als ze door een 'dictatuur' meer winst maken doen ze dat. Niemand hoeft commerciele zenders te kijken, het is alleen voor je plezier. De Publieke zenders en de radiozenders worden al gratis uitgezonden, dus een kabelbedrijf heeft helemaal geen verplichtingen.

[ Voor 106% gewijzigd door prinsrichard op 12-04-2009 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Niet online
Dit stond er aanvankelijk in heel andere bewoordingen, en ik stond op het punt een topicreport te maken :| :|
Als bedrijven door democratie meer winst maken doen ze dat en als ze door een 'dictatuur' meer winst maken doen ze dat.
En als in dat laatste geval kritiek wordt geuit, wimpel jij dat maar af als gezeur? Niet te geloven.
Niemand hoeft commerciele zenders te kijken, het is alleen voor je plezier. De Publieke zenders en de radiozenders worden al gratis uitgezonden, dus een kabelbedrijf heeft helemaal geen verplichtingen.
Met de commerciële zenders mogen ze van mij doen wat ze willen, maar dat was het punt niet. Dat had je al gezien als je de moeite had genomen de post ook eens echt door te lezen.
Voor de Publieke zenders wordt via de belasting al kijk- en luistergeld betaald. Daarnaast gaf Gradus Vos zélf al aan dat voor die zenders geregeld is dat ze onbeperkt doorgegeven mogen worden. En toch doet Ziggo dat niet, maar dwingen ze klanten simkaarten en decoders aan te schaffen. Dus wat jij bedoelt met "gratis uitgezonden", is mij een raadsel. Dan maak je als bedrijf gewoon misbruik van je machtspositie. Ik kán hier niet naar Caiway, waar ik die zenders zonder op extra kosten te worden gejaagd wél zou kunnen ontvangen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prinsrichard
De publieke zenders worden gratis via de lucht verzonden en analoog. Sorry voor mijn eerste post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:00

The Zep Man

🏴‍☠️

prinsrichard schreef op zondag 12 april 2009 @ 21:24:
De publieke zenders worden gratis digitaal via de lucht verzonden en analoog over de kabel. Sorry voor mijn eerste post.
Fixed.

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prinsrichard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Niet online
Analoog over de kabel, heeft hij aangevuld. Ook dat is overigens niet gratis, daar heb je een abonnement voor nodig bij de enige kabelaanbieder die toevallig bij jou op de kabel het alleenrecht heeft. Dat analoge pakket wordt overigens steeds verder uitgekleed, waardoor je uiteindelijk gedwongen wordt op digitaal over te stappen.

Interessant topic: 'Aanbieder' Studio Sport

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:00

The Zep Man

🏴‍☠️

Beuzelarij schreef op maandag 13 april 2009 @ 12:19:
[...]

Analoog over de kabel, heeft hij aangevuld. Ook dat is overigens niet gratis, daar heb je een abonnement voor nodig bij de enige kabelaanbieder die toevallig bij jou op de kabel het alleenrecht heeft. Dat analoge pakket wordt overigens steeds verder uitgekleed, waardoor je uiteindelijk gedwongen wordt op digitaal over te stappen.

Interessant topic: 'Aanbieder' Studio Sport
Daar heb je inderdaad een punt. De abonnementskosten moeten inderdaad betaald worden, ook voor de publieke zenders. Echter, waarschijnlijk zijn de publieke zenders de laatste analoge zenders op de kabel die op zwart gaan.

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 299957

Ik heb best begrip voor het feit dat Ziggo beter kan onderhandelen met aanbieders als ze de content beter beveiligen.
Ook vind ik het geen enkel probleem als zenders in + pakketten beperkt worden door CI+.

Waar ik erg veel moeite mee heb is dat Ziggo zo onduidelijk doet.
Wordt de huidige CI standaard ondersteund voor de nederlandse publieke en commerciele zenders of niet.
Vaak (door Anoniem of wie dan ook) wordt aangegeven dat het mogelijk wel blijft werken, maar dat vind ik geen nette benadering.

Ik heb een Siemens PVR gekocht (op de advies lijst van Ziggo) maar die was echt waardeloos...
Nu zie ik als enige goede oplossing om een media center te installeren, maar ik overweeg werkelijk om hier een analoge ontvanger in te zetten omdat Ziggo zo onduidelijk is over toekomstige mogelijkheden rond CI en CI+.

Wat ik graat zou horen is:

Blijft het standaard pakket werken met CI of met CI+ zonder een gecertificeerde ontvanger.
Als ze daar nu gewoon voor laten we zeggen 2 jaar garantie voor geven, dan maken ze veel mensen erg gelukkig geloof ik.
Ik lees dat wel tussen de regels door, maar gewoon uitkomen voor dit uitgangspunt lees ik nergens.
Dat is het enige punt wat ik erg slap vind van Ziggo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friedchicken
Loewe meld haar dealers het volgende:

Wij willen u graag informeren over de status van Loewe-televisies met ingebouwde DVB-T/C-tuners en hun gebruik op het Ziggo-netwerk, en dit naar aanleiding van het persbericht van Ziggo van 31 maart ll.

Ziggo heeft hierin aangekondigd vanaf eind mei de ‘Common Interface Plus’ (CI+)-standaard en de daarbij behorende Conditional Access Modules te ondersteunen voor haar netwerk en abonnees van digitale TV in haar verzorgingsgebied.

Om een optimale werking van televisies voorzien van CI+ met het Ziggo-netwerk te bewerkstelligen, zal Ziggo een lijst publiceren van door haar goedgekeurde televisiefabrikanten en –types.

Ziggo heeft benadrukt de huidige generatie CAM’s niet te kunnen ondersteunen noch te certificeren omdat deze CAM's niet voldoen aan de veiligheidseisen van een aantal contentaanbieders. Omdat de CI+-standaard een uitbreiding is op de huidige CICAM’s, kunnen die televisies achteraf geen update krijgen naar de nieuwe CI+-standaard. Ziggo heeft intussen aangekondigd met maximale zorgvuldigheid om te gaan met het gegeven dat een aantal klanten een dergelijke CICAM gebruiken.

De CI+-specificatie zal opgenomen worden in alle Loewe-televisies met een technologische upgrade van chassis L2712 die we vanaf september 2009 zullen produceren. Wij melden u nog wat de exacte introductieweek van deze toestellen wordt. Deze informatie zullen we ook publiceren op onze website.

In juni zullen we u verdere informatie geven over de mogelijkheid om producten met chassis L2712 die reeds in de markt zijn of zullen zijn tegen september, aan te passen aan de CI+-standaard door een omruiling van de volledige hardware.

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Voor verdere informatie kan u ondergetekende contacteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gugger
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-07 16:57
offtopic:
Loewe is vanuit de fabrikanten toch ook een van de weinigen die echt goede support levert als ik het zo lees, jammer dat ze wel erg prijzig zijn :(

Weet iemand of deze CI+ standaard nu eigenlijk speciaal voor c.q. door Ziggo is bedacht of dat we deze standaard in meer landen gaan terugzien? Waar ik eigenlijk heen wil; ik wil binnenkort een HTPC samenstellen. Zal daar ook CI+ hardware voor beschikbaar komen voor zover bekend?

"Its a Backstreet Boys world and at the end of the day, you just want to go home and kill yourself." - Billy Corgan (Smashing Pumpkins)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowdy.nl
  • Laatst online: 14-07 13:26

Rowdy.nl

Koekje d'r bij?

Gugger schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 22:31:
offtopic:
Loewe is vanuit de fabrikanten toch ook een van de weinigen die echt goede support levert als ik het zo lees, jammer dat ze wel erg prijzig zijn :(

Weet iemand of deze CI+ standaard nu eigenlijk speciaal voor c.q. door Ziggo is bedacht of dat we deze standaard in meer landen gaan terugzien? Waar ik eigenlijk heen wil; ik wil binnenkort een HTPC samenstellen. Zal daar ook CI+ hardware voor beschikbaar komen voor zover bekend?
Da's juist het idee, aangezien het een open standaard is is het de bedoeling dat iedereen die gaat gebruiken.... :)

En tsja, Loewe is duur, maar dat prijskaartje zie je gewoon terug in je support... (positief in dit geval dan :P)

Rowdy.nl - X++ by day. C# by night. I drink coffee in the morning and beer in the evening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 175504

Ik dacht onderstaande post door mij, in dit topic ook wel handige info kan zijn. Heeft te maken met alphacrypt module hardwareversie R1.5 en R2.5:

Anoniem: 175504 in "[LCD TV] Sony BRAVIA (alle series) topic..."

Greetz,
Dominator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 175504 schreef op maandag 04 mei 2009 @ 17:48:
Ik dacht onderstaande post door mij, in dit topic ook wel handige info kan zijn. Heeft te maken met alphacrypt module hardwareversie R1.5 en R2.5:

Anoniem: 175504 in "[LCD TV] Sony BRAVIA (alle series) topic..."

Greetz,
Dominator
Het zou kunnen natuurlijk, maar ik denk dat als het aan de hardware versie van de Alphacrypt ligt er toch veel meer mensen dit probleem (regelmatig blokjes/artifacts in beeld) zouden moeten hebben...

Het lijkt me dus logischer dat je in eerste instantie "gewoon" een mindere kwaliteit kaart hebt gehad.

(Ik heb zelf hardware versie R1.3 i.c.m. een SD ontvanger (Sony D3000) en nooit last gehad van overmatige blokvorming/artifacts).

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 236367 op 05-05-2009 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans123
  • Laatst online: 01-03-2021
Ik kan sinds vandaag de digitale zenders van Ziggo niet van meer ontvangen via mjn Alphacrypt kaart en mijn Sony 42W4000.

Is de nieuwe beveiliging vandaag ingegaan?

Hans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Hans123 schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 19:23:
Ik kan sinds vandaag de digitale zenders van Ziggo niet van meer ontvangen via mjn Alphacrypt kaart en mijn Sony 42W4000.

Is de nieuwe beveiliging vandaag ingegaan?
Er is geen nieuwe beveiliging ingegaan, wel zijn er veel TS in het Ziggo/Multikabel gebied van frequentie veranderd.
Je zult dus je TV waarschijnlijk opnieuw naar de zenders moeten laten zoeken.

Zie ook:
Digitale TV info & frequenties bij Ziggo/Casema/Multikabel
Gekozen programma niet afgestemd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans123
  • Laatst online: 01-03-2021
Opnieuw laten zoeken is inderdaad de oplossing.

Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibidem
The_Doman schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 19:34:
[...]

Er is geen nieuwe beveiliging ingegaan, wel zijn er veel TS in het Ziggo/Multikabel gebied van frequentie veranderd.
Je zult dus je TV waarschijnlijk opnieuw naar de zenders moeten laten zoeken.

Zie ook:
Digitale TV info & frequenties bij Ziggo/Casema/Multikabel
Gekozen programma niet afgestemd
Thx voor de info, alleen dat is niet helemaal wat ik meemaak. Ik ervaar het volgende probleem.

Als ik de tv voor het eerst aanzet dan krijg ik direct een melding met "you are not entitled for this programme" gevolgd door geluid van de desbetreffende zender en na het drukken op de "ok" knop op de AB krijg ik beeld van die zender te zien.

Iemand hiermee bekend :? Dit ervaar ik pas na 2 mei, blijkbaar hebben alle frequentie wijzigingen (heb ik overigens geen last van in Breda, ex Multikabel) hier niet mee te maken. Heb de indruk dat mijn 40W4500 deze automatisch update aangezien ik ook SciFi channel als extra erbij krijg zonder te scannen (auto update functie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Tekn0z schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 16:42:
[...]

Thx voor de info, alleen dat is niet helemaal wat ik meemaak. Ik ervaar het volgende probleem.

Als ik de tv voor het eerst aanzet dan krijg ik direct een melding met "you are not entitled for this programme" gevolgd door geluid van de desbetreffende zender en na het drukken op de "ok" knop op de AB krijg ik beeld van die zender te zien.

Iemand hiermee bekend :? Dit ervaar ik pas na 2 mei, blijkbaar hebben alle frequentie wijzigingen (heb ik overigens geen last van in Breda, ex Multikabel) hier niet mee te maken. Heb de indruk dat mijn 40W4500 deze automatisch update aangezien ik ook SciFi channel als extra erbij krijg zonder te scannen (auto update functie)
Ik zou in je in instellingen zetten dat je geen meldingen van je Alphacrypt krijgt, dan hou je gewoon zwart beeld tot er een geldige sleutel is. Aangezien de Sony in zijn uitstand geen sleutels doorgeeft aan de smart-card kan het +- 10 seconden duren voordat je beeld krijgt, en de melding die je daarvoor krijgt gaat idd niet automatisch weg, dus ik vind het zelf makkelijker om die meldingen maar compleet uit te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibidem
Woy schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 16:50:
[...]

Ik zou in je in instellingen zetten dat je geen meldingen van je Alphacrypt krijgt, dan hou je gewoon zwart beeld tot er een geldige sleutel is. Aangezien de Sony in zijn uitstand geen sleutels doorgeeft aan de smart-card kan het +- 10 seconden duren voordat je beeld krijgt, en de melding die je daarvoor krijgt gaat idd niet automatisch weg, dus ik vind het zelf makkelijker om die meldingen maar compleet uit te zetten.
Ah goede tip! Rare is dat ik dit nog nooit eerder heb mogen ervaren. Ik heb nu ook software versie 3.16, is upgraden naar 3.19 een aanrader? Of kan het dan ook niet meer werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Tekn0z schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 16:54:
[...]
Ah goede tip! Rare is dat ik dit nog nooit eerder heb mogen ervaren. Ik heb nu ook software versie 3.16, is upgraden naar 3.19 een aanrader? Of kan het dan ook niet meer werken?
Heb je misschien iets aan de power-stand van je tv veranderd? Een andere mogenlijkheid is dat Ziggo in jouw regio de geldigheidsduur van de sleutels verkort heeft. Dan had je vroeger misschien net vaak genoeg je TV aan om geldige sleutels te houden, en nu de geldigheid korter is niet meer.

Toen ik mijn TV net had merkte ik ook dat de sleutels langer geldig waren, maar nu heb ik elke dag ook een keer dat het even duurt voordat ik beeld heb.

Probeer je tv maar eens aan te zetten, wachten tot je beeld hebt. En dan uit / aan zetten, je zult zien dat je dan wel meteen beeld hebt.

Ik heb zelf volgens mij nog v3.15, ik zou ook alleen upgraden als je problemen ondervind. Of is er iemand die een reden weet om anders over te stappen?

[ Voor 8% gewijzigd door Woy op 06-05-2009 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friedchicken
Hoeveel en wat voor waarde kunnen we aan de lijst hechten?

http://www.smardtv.com/in...page=idtv&rubrique=tested

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Volgens mij gaat die pagina over de standaard DVB CI en niet over de CI+ variant. SmarDTV houdt zich namelijk bezig met allerlei CAM's en op die pagina geven ze kennelijk aan met welke TV's hun CAM's compatible zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emile|IA
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-04-2015
Hmm, ik begrijp het nog niet helemaal goed.

Ik heb nu een HTPC + FloppyDTV + Alphacrypt. Blijft dit het nou wel/niet doen? Zo nee, is dit dan met een softwarematige update te verhelpen, of kan ik de FloppyDTV en Alphacrypt niet meer gebruiken? :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:13
Voorlopig blijft het werken, maar of dit zo blijft kan en wil niemand garanderen.
Pagina: 1 ... 7 ... 15 Laatste

Let op:
Let Op:
Als je TV een CI+ slot heeft zal de Alphacrypt NIET meer werken, in een gewoon (non-plus) CI-slot werkt de Alphacrypt nog WEL

Hier hoef je dus ook geen vragen meer over te stellen.