Het grote BMW topic, deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 19 20 Laatste
Acties:
  • 82.354 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaFreakhead
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17:41
Korakal schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 23:40:
Net even de motor gestart (koud dus) maar het rode vlak is niks anders hoor.

[afbeelding]
Het is ook niet het rode vlak dat verschuift, maar juist die witte/grijze streepjes vlak vóór het orde vlak (althans in de e60/e61). Als de auto uit staat, verschuift dit stukje achter het rode, op contact schiet hij er ineens achter vandaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:56

Korakal

Up up up!

Nou ja, er gebeurt dus helemaal niks. Niet als de auto uit staat, niet als ie aan gaat, en er is niks anders ten opzichte van als ie warm is (1e foto).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:49

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Korakal schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 23:40:
Net even de motor gestart (koud dus) maar het rode vlak is niks anders hoor.

[afbeelding]
Stomme vraag misschien, maar zit het niet in je boordcomputer, die op deze foto de buitentemperatuur aangeeft? Het lijkt mij namelijk stug dat je geen temperatuurmeter in de auto zou hebben...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:56

Korakal

Up up up!

Enige wat daarin zit is of de temperatuur goed of niet is ('OK-check'). Niet de actuele temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:30

GaMeOvEr

Is een hork.

Topicstarter
hosee schreef op vrijdag 29 augustus 2008 @ 00:29:
[...]

Men zegt: Over smaken valt niet te twisten...maar mensen met smaak zullen altijd positieve aandacht trekken en dat geldt voor mij wat jouw auto betreft ook....Mooie "5" zonder poespas met geslaagde velgen en dat maakt nou net het verschil. Komt er nog bij dat er een lekkere motor inzit en verschillende aangename opties voorhanden zijn, zoals je zelf beschrijft.
Enig minpuntje vind ik de gekozen houtkleur (lichte tint) van de eerste eigenaar maar dat is mijn mening en doet verder geen inbreuk op jouw keuze, tenslotte moet je zowiezo passen op sommige keuzes van de vorige eigenaar bij een tweedehandse auto.
Zo te zien op de foto's blinkt ie nog goed.... ;)
Thx. :)

Ik probeer altijd goed te letten op mijn velgenkeuze, of het wel past qua styling bij de auto waar het onder komt. Aangezien een E34 toch een tamelijk klassieke belijning heeft, moet je er ook velgen onder doen die daar bij passen. Zo zou een setje Alpina classics ook mooi staan. Nu heb ik dus de "klassieke" look velgen, maar wel in een "moderne" maat (lees: groot) eronder, en ik moet zeggen het staat precies goed zo. 17" is net een tikje te klein (naar mijn mening) en 19" is stomweg te groot. Ik vind de verhoudingen zo precies goed. (waar ook nog eens bij komt dat 18" banden nog wel te betalen zijn, 19" gelijk stervensduur wordt.) De wielkasten zijn nu mooi gevuld, en de ruimte tussen de wielen en wielkast is ook mooi zo. (Ik vind het lelijk als de wielen "verzonken" in de wielkasten lijken te zitten.)

En inderdaad, optisch is hij afgezien van de velgen, verlaging en een setje witte knippers voor (achter voor de touring helaas niet te vinden, daar had ik ook graag het oranje eraf gehad), een niet al te dik sportpotje en de originele M skirts en bumper niets aan gedaan. En meer heeft de auto ook niet nodig wat mij betreft. :)
Korakal schreef op vrijdag 29 augustus 2008 @ 09:48:
Enige wat daarin zit is of de temperatuur goed of niet is ('OK-check'). Niet de actuele temperatuur.
Wat dat betreft zie je tegenwoordig sowieso een tendens naar minder meters (wat ik jammer vind, doe mij maar lekker veel metertjes. :P ) omdat het schijnbaar van minder belang is (raar eigenlijk, nog steeds moet iedere motor goed warm gereden worden) en de mensen maar schijnt af te leiden van de meer belangrijke meters. (snelheid, verbruik, etc.)

Er zijn al best veel auto's te vinden waar idd geen koelvloeistoftemperatuurmeter inzit.

[ Voor 14% gewijzigd door GaMeOvEr op 29-08-2008 11:22 ]

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-06 11:48

Naboo

#WINNING!! DUH!

GaMeOvEr schreef op vrijdag 29 augustus 2008 @ 11:11:
[...]

Wat dat betreft zie je tegenwoordig sowieso een tendens naar minder meters (wat ik jammer vind, doe mij maar lekker veel metertjes. :P ) omdat het schijnbaar van minder belang is (raar eigenlijk, nog steeds moet iedere motor goed warm gereden worden) en de mensen maar schijnt af te leiden van de meer belangrijke meters. (snelheid, verbruik, etc.)

Er zijn al best veel auto's te vinden waar idd geen koelvloeistoftemperatuurmeter inzit.
Inderdaad. Ik vind het ook veel fijner als er gewoon een temperatuurmeter op het dashboard zit.

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

De temperatuurmeter heeft m'n blok het afgelopen jaar sowieso al 2 keer gered :X Eerste keer reed ik met 120 toen ik m'n temperatuur ineens op zag lopen. Bleek er een slang lek te zijn, maar ik kreeg verder nog geen waarschuwing van oververhitting. Met rustig rijden heb ik toen de dichtstbijzijnde benzine pomp nog weten te halen (waarna bleek dat de motor inmiddels bijna helemaal droog stond :X ). En later in m'n vakantie nog 1 of 2 keer, toen ik erachter kwam dat de visco van m'n fan niet goed meer was... (file rijden bij zomerse temperaturen trok hij niet meer). Toen de meter op 3/4 stond, maar snel de raampjes open en de blower op de hoogste temperatuur en stand en zo de temperatuur weer omlaag gebracht. Zonder temperatuurmeter zou ik pas gewaarschuwd zijn als de motor echt te heet aan het worden was.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

En inderdaad, optisch is hij afgezien van de velgen, verlaging en een setje witte knippers voor (achter voor de touring helaas niet te vinden, daar had ik ook graag het oranje eraf gehad),
Ik begreep dat de achterlichten van de Touring wel erg lijken op de sedan lichten, maar toch niet hetzelfde zijn. 17" is idd net even wat te klein, en ik kan ook wel een verlaginkje met een paar mm vooraan gebruiken. Ga ik niet doen, ding kost zo ook al genoeg :)

Qua verbruik lijken we elkaar niet echt te ontlopen. Op de langere termijn verbruiksmeter zit ik nu op een gemiddelde van 12/100km = 1 op 8,3. Het laatste half jaar is dat alleen maar korte ritjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
deepbass909 schreef op vrijdag 29 augustus 2008 @ 12:12:
En later in m'n vakantie nog 1 of 2 keer, toen ik erachter kwam dat de visco van m'n fan niet goed meer was... (file rijden bij zomerse temperaturen trok hij niet meer). Toen de meter op 3/4 stond, maar snel de raampjes open en de blower op de hoogste temperatuur en stand en zo de temperatuur weer omlaag gebracht. Zonder temperatuurmeter zou ik pas gewaarschuwd zijn als de motor echt te heet aan het worden was.
been there done that. in een file staan met en motor die flink warm aan het worden is en geen kant op kunnen vanwege de drukte.
nieuwe radiateur + viscokoppeling + waterpomp :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

De enige keer dat ik geen kant op kon en de boel in 1 klap heet werd, was toen een aansluiting op m'n blok het begaf... Dat was in 1 klap een liter of 5 aan koelwater op de A12 :X En dan nog een snugger iemand naast je, terwijl je zelf in een witte wolk van waterdamp zit, die droogjes opmerkt dat je auto aan het lekker is...
Ik stond toen stil op de middelste baan in een file... Gelukkig had een vrachtwagenchauffeur op de rechterbaan het door, en die liet een gat vallen waardoor ik naar de vluchtstrook kon komen.

Inmiddels ken ik m'n koelsysteem door en door en heb ik al zo veel vervangen, dat ik ervan uit ga dat ik de komende jaren geen koelproblemen meer ga krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-07 10:59
Ik had het laatst met het warme weer, in de file en opeens begon de temperatuurmeter op te lopen... oh oh dacht ik, maar gelukkig toen was de file net op tijd over en binnen 20 sec. was het weer afgekoeld.

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wordt altijd al lichtelijk geirriteerd in auto's die niet een aparte koelwater- en olietemperatuurmeter hebben. Info = good. Zelfde met auto's zonder toerenteller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRKie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:47
Ik vind het toch erger om geen toerenteller te hebben dan een koelwatermetert. Mijn 318 heeft het ook niet maar je krijgt er wel een vrij nutteloos verbruiksmetertje voor in de plaats maar dat ik er nu geirriteerd door ben ... :)

Maar als jij geïrriteerd wordt door het ontbreken van een apart olietemperatuurmeter, dan koop jij nooit nog een nieuwe wagen? Want ik kan me geen enkel model voor de geest halen die dat nog heeft (dus een apart meterje en niet via de boordcomputer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Elke 206 heeft het zelfs nog vziw :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRKie
Maar je wil toch niet je hele leven in een 206 doorbrengen? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik rij niet in een 206 :P

Maar ik weet dat die dat heeft en dat is een gangbaar modern wagentje. Ze zijn er dus nog wel met aparte meters.

Als het via de boordcomputer moet dan is dat maar zo maar echt happy word ik er niet van. Maarja als ik mijn zin kreeg dan had ik een meter voor de MAF/intake-temp, motorblok onder/midden/boven, bakolietemp, diffolietemp, power steering temp, lambasondewaardes, spruitstuktemp, en einddempertemp. :+

Niet dat je daar wat aan hebt op de boodschappenrun. Maar toch hé. Type-A verwant :X

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2008 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Dus bij je volgende wagen hang je de A-stijl dus vol met meters, de middenconsole, en plak je er nog een paar op dashboard zoals de gemiddelde auto in het foute tuning topic? :p

@YoshiBignose
Klinkt als een visco die aan het kapot gaan is. Zo begon het bij mij namelijk ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18-07 22:00
DaRKie schreef op vrijdag 29 augustus 2008 @ 14:45:
Ik vind het toch erger om geen toerenteller te hebben dan een koelwatermetert. Mijn 318 heeft het ook niet maar je krijgt er wel een vrij nutteloos verbruiksmetertje voor in de plaats maar dat ik er nu geirriteerd door ben ... :)
Nutteloos? De verbruiksmeter vind ik de allermooiste meter in mijn auto! Een stuk beter dan een temperatuurmeter die altijd stilstaat op circa 90 graden.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Topicstarter
Ach, als je geen tempmeter hebt en het ding wordt te warm, zal er allicht ergens een lampje gaan branden ofzo. :P Dat helpt je echter nog steeds niet bij een beetje inschatting hoe warm je blok is natuurlijk. (Als het koelvloeistofmetertje al 5 mins op zijn normale stand staat, mag je er vanuit gaan dat je blok dan ook warm is.)

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterBelgium
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 24-07 16:27
argro schreef op vrijdag 29 augustus 2008 @ 15:27:
[...]
Nutteloos? De verbruiksmeter vind ik de allermooiste meter in mijn auto! Een stuk beter dan een temperatuurmeter die altijd stilstaat op circa 90 graden.
Yep, altijd een "guilty pleasure" om dat ding "off the scale" te stampen! >:)

T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
deepbass909 schreef op vrijdag 29 augustus 2008 @ 15:14:
Klinkt als een visco die aan het kapot gaan is. Zo begon het bij mij namelijk ook.
:'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Henk
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-07 15:12
deepbass909 schreef op vrijdag 29 augustus 2008 @ 15:14:
@YoshiBignose
Yep. Hier nog een ervaringsdeskundige. In het begin denk je er nog mee weg te komen, maar met een week was het hopeloos.

Twee keer tijdens dezelfde file op de vluchtstrook om de boel af te laten koelen. Bij de dichtsbijzijnde benzinepomp stond toevallig een ANWB-monteur aan een nieuwe Jaguar te sleutelen. De monteur was zo vriendelijk om even een kijkje te nemen en binnen 10 seconden was de diagnose gesteld.

Toen een paar dagen over de binnenweggetjes gereden om de file te vermijden, iedere keer de motor uit als ik een rood stoplicht aan zag komen. Dat was leuk avontuurlijk rijden. Voor even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Niet online
viscokoppeling voor een E36 kost hier zo'n 70 euro. Lijkt me niet onmogelijk zo'n ding er zelf in te klussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoph
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Redelijk simpel zelfs, je moet alleen even weten welke boutjes wel en niet, gaat vrij soepel allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

GaMeOvEr schreef op vrijdag 29 augustus 2008 @ 15:35:
Ach, als je geen tempmeter hebt en het ding wordt te warm, zal er allicht ergens een lampje gaan branden ofzo. :P Dat helpt je echter nog steeds niet bij een beetje inschatting hoe warm je blok is natuurlijk. (Als het koelvloeistofmetertje al 5 mins op zijn normale stand staat, mag je er vanuit gaan dat je blok dan ook warm is.)
Dankzij de temp-meter heb ik tot nu toe nog steeds in weten te grijpen voordat het lampje ging branden.
DJ Henk schreef op vrijdag 29 augustus 2008 @ 16:12:
[...]

Yep. Hier nog een ervaringsdeskundige. In het begin denk je er nog mee weg te komen, maar met een week was het hopeloos.

Twee keer tijdens dezelfde file op de vluchtstrook om de boel af te laten koelen. Bij de dichtsbijzijnde benzinepomp stond toevallig een ANWB-monteur aan een nieuwe Jaguar te sleutelen. De monteur was zo vriendelijk om even een kijkje te nemen en binnen 10 seconden was de diagnose gesteld.

Toen een paar dagen over de binnenweggetjes gereden om de file te vermijden, iedere keer de motor uit als ik een rood stoplicht aan zag komen. Dat was leuk avontuurlijk rijden. Voor even.
Ik had er alleen in de vakantie serieus last van (35+ graden Celsius, asfalt temp 40+ en file), dat werd hem teveel. Waar ik me over verbaasde was dat de oude koppeling echt compleet versleten was (totaal geen weerstand meer) en ik pas in echt warme situaties waarbij de snelheid laag lag problemen kreeg.
Maar ik ken ook verhalen van mensen waarvan de visco zo versleten was dat er speling op zat.
Kaasplank schreef op vrijdag 29 augustus 2008 @ 18:19:
viscokoppeling voor een E36 kost hier zo'n 70 euro. Lijkt me niet onmogelijk zo'n ding er zelf in te klussen.
Ik heb er iets meer voor de visco in mijn auto betaald, maar ik wil waar het kan alleen Hella/Behr onderdelen gebruiken (ik heb bij Hella gewerkt en heb gewoon erg veel vertrouwen in die onderdelen).
Zelf vervangen is zeker niet onmogelijk, het is zelfs vrij makkelijk op een paar puntjes na. De grootste uitdaging is om de oude koppeling van de waterpomp-as te krijgen.
Ik heb het in de volgende stappen gedaan:
  1. Kap van de radiator weghalen
  2. Fan losmaken (4 inbusboutjes aan de kant van de radiator, zitten waarschijnlijk verstopt achter vuil)
  3. Oude koppeling los halen (let op! Linkse draad, dus draait de "verkeerde" kant op)
  4. Nieuwe koppeling plaatsen (hand-vast is vast genoeg, door de linkse draad en de weerstand van de fan zal de moer zichzelf vasttrekken als de motor draait)
  5. Fan en kap terugplaatsen, motor starten, en genieten van de orkaankracht koellucht in de motorruimte
Punt 3 is verre weg het lastigst en kost de meeste tijd (beetje bizar eigenlijk, omdat het maar 1 moer is die los moet). Het eerste waar je rekening mee moet houden, is dat het een 32mm moer is, en dat is groter dan de meeste setjes steeksleutels gaan, en zelfs groter dan een standaard baco (mijn baco haalde het gelukkig net). Heb je een passende sleutel, komt de volgende uitdaging. Als je de multiriem los maakt, zal je merken dat de waterpomp praktisch vrij loopt, en je op de poelie na, niks hebt om hem tegen te houden. Ik heb de multiriem erom laten liggen, en met de auto in een versnelling gaf dit genoeg weerstand om kracht op de moer van de visco te kunnen zetten. Gewoon lostrekken gaat niet, daarvoor zit de moer na al die jaren te vast. Dus goed royaal inspuiten met kruipolie of WD40, laten in trekken, en dan de sleutel erop, en met een hamer tikken op de sleutel geven (vanaf de voorkant van de auto gezien, naar rechts). Er lijkt niks te gebeuren, maar op een gegeven moment zal de moer los schieten.
Als hij er dan af is, neem dan even de moeite om de oude koppeling met de nieuwe te vergelijken, en dan vooral de weerstand die ze beide geven. Bij mij ging de nieuwe erg zwaar, en kon ik de oude letterlijk vrij rond draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo

Naboo

#WINNING!! DUH!

Hier nog iemand die ervaring heeft met een kapotte visco. Tip voor Yoshi: repareer hem snel of laat hem snel repareren.
Het is echt doffe ellende zodra die stuk is, want zelfs rijden met genoeg rijwind in de zomer zal er niet voor zorgen dat je motor koel blijft. :( Helemaal als je thermostaat tegelijkertijd ook stuk gaat :(, wat ik dus had. :(
Dan helpt je verwarming aanzetten namelijk ook niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:22
Verwijderd schreef op vrijdag 29 augustus 2008 @ 14:53:
Ik rij niet in een 206 :P

Maar ik weet dat die dat heeft en dat is een gangbaar modern wagentje. Ze zijn er dus nog wel met aparte meters.
Lang niet elke 206. Alleen de 'luxe' modellen en latere modellen. Is afhankelijk van het type dashboard.

Overigens vind ik het ook jammer dat er bij BMW niet zo'n metertje vanaf kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die ik ken heeft een toerenteller en een olietempmeter én een koelwatertempmeter. Is een 1.6 XS geloof ik. Ik was iig prettig verbaasd. Had het ook niet verwacht en ik zag het ook pas na een tijdje. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-07 20:23

_Arthur

blub

Boeie schreef op zaterdag 30 augustus 2008 @ 09:24:
Overigens vind ik het ook jammer dat er bij BMW niet zo'n metertje vanaf kan.
Ik mis die zooi toch echt niet in mijn 1serie. En om jouw nick eer aan te doen: boeie! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Ok bedankt voor alle tips. Ik heb het pas 1 keer gehad dus zal nog wel niet zo ernstig zijn, maar zal er aan denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo

Naboo

#WINNING!! DUH!

YoshiBignose schreef op zaterdag 30 augustus 2008 @ 10:08:
Ok bedankt voor alle tips. Ik heb het pas 1 keer gehad dus zal nog wel niet zo ernstig zijn, maar zal er aan denken.
Ja, dat dacht ik ook. Maar het gaat vrij snel hoor na een eerste keer. :( En op zich vallen de kosten nog mee. Zeker als je het zelf kan, danwel door iemand kan laten doen.
Dealer vraagt sowieso het dubbele voor alleen al het onderdeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Niet online
Ik heb het niet zelf gedaan maar kreeg wel de tip gelijk te laten controleren op speling van de waterpomp. Als die brak is dan ook gelijk vervangen omdat je dan toch bezig bent ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Waterpomp is sterk afhankelijke van het type motorblok. De M40 (die er bij jou in ligt) en M50 motoren hebben een verleden met pompen die sleten en kapot gingen. De M43 (die ik heb) had dat niet. Natuurlijk heb ik wel even goed naar de pomp gekeken (poelie eraf dus) of er geen lekkage tekenen waren en hoe het aanvoelde. Maar dat was allemaal goed gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeie
_Arthur schreef op zaterdag 30 augustus 2008 @ 09:57:
[...]

Ik mis die zooi toch echt niet in mijn 1serie. En om jouw nick eer aan te doen: boeie! :)
Metertjes zijn koel :P
Dat mis ik er aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuDePrOdUcTiOnS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-07 23:48
Net nieuwe accu in de BMW gezet, die was namelijk nogal dood.. Nu rijdt ze weer als een tiet.. Direct in Duitsland even V-Power getankt en de motor loopt daar merkbaar rustiger en prettiger op.. Natuurlijk direct even een stukje A31 meegepakt en even de 210 aangetikt.. Helaas moest ik na een paar km weer van de snelweg af omdat ik anders veel te ver om zou moeten rijden, maar het was wel even lekker.. :)

*O*

www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:33

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Ik heb nog steeds als de motor warmloopt een beetje die oliegeur uit de roosters... ik heb net even gekeken, wat is nou de slimste manier om dat schoon te krijgen? Ik heb een piesiebeetje ontvetter (dreft oid) en water op bepaalde delen gesproeid (voornamelijk op de kap van het blok enzo, vlakke oppervlakken) en alhoewel dat op zich goed gaat, durf ik niet met spiritus en veel water aan de slag, kan het kwaad als ik bij wijze van spreken een emmer water + spiritus over het blok heengiet? (en natuurlijk minimaal een avond + nacht laat drogen/verdampen) ?

Wil van die olielucht af :{

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo

Naboo

#WINNING!! DUH!

offtopic:
Misschien handig voor mensen die op technisch gebied wat vragen hebben kunnen ook terecht op www.bmwforum.nl.

E36 rijders op www.E36forum.nl en E46 rijders op www.e46.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonkdoos
  • Laatst online: 12-07 11:44
Weet iemand of de huidige 3 serie (standaard) beschikt over een cd-speler met mp3-functie? Ik ga er binnenkort namelijk 1 huren en ik wil vast een leuke cd voor onderweg maken.

zeg niet altijd wat je weet, maar weet altijd wat je zegt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:38
bel het verhuurbedrijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-07 20:23

_Arthur

blub

Bonkdoos schreef op zondag 31 augustus 2008 @ 01:28:
Weet iemand of de huidige 3 serie (standaard) beschikt over een cd-speler met mp3-functie? Ik ga er binnenkort namelijk 1 huren en ik wil vast een leuke cd voor onderweg maken.
Als er een BMW Professional radio in zit: ja. Standaard bij kale 3-series: nee.

Maar als je de verhuur toko belt, weet je het zeker natuurlijk ;)

[ Voor 4% gewijzigd door _Arthur op 31-08-2008 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heuving
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-02-2024
-

[ Voor 101% gewijzigd door Heuving op 01-09-2008 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heuving
-

[ Voor 99% gewijzigd door Heuving op 01-09-2008 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Ik heb net de nieuwe 1 serie coupé gezien, echt wel een leuk karretje, en aangezien dat ik binnen een jaar aan iets nieuws toe ben om me te verplaatsen is mn interesse echt wel gewekt. De 1 hatch vond ik niet speciaal de gewone 3 reeks zie je teveel en de 3 coupé is een beetje te prijzig voor me. Een ideaal compromis lijk me dit. Iemand die er al me gereden heeft?

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
http://www.rijtesten.nl/t..._123d_high_executive.html

[google=rijtest bmw 1-serie coupe]
[google=review 1-series coupe]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRKie
_Arthur schreef op zondag 31 augustus 2008 @ 09:46:
[...]

De standaard radio ("business") heeft sinds een jaar ook mp3 functionaliteit, hij speelt ze wel enkel af, qua weergave is het gewoon TR1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flashin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Ik vind de 1 serie coupe persoonlijk "klein" overkomen maar zo'n cabrio doet me toch wel wat (h)

Als hij net zo rijd als een gewone 1 vind ik alles eigenlijk al wel best, die rijdt imho het beste van alle beemerts die er zijn :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizzaman
  • Niet online

Pizzaman

16:00 Cup-a-soup.

@ Heuving, waarom heb je je bericht van vanmiddag weg gehaald? Vond het wel gaaf om te lezen namelijk vanmiddag. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo

Naboo

#WINNING!! DUH!

Pizzaman schreef op maandag 01 september 2008 @ 22:04:
@ Heuving, waarom heb je je bericht van vanmiddag weg gehaald? Vond het wel gaaf om te lezen namelijk vanmiddag. :)
Ja, ik ook. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
waarschijnlijk mocht hij het niet plaatsen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonkdoos
DaRKie schreef op maandag 01 september 2008 @ 14:10:
[...]

De standaard radio ("business") heeft sinds een jaar ook mp3 functionaliteit, hij speelt ze wel enkel af, qua weergave is het gewoon TR1
Wat bedoel je met 'enkel afspelen' en wat is TR1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRKie
Dat hij het enkel kan afspelen maar id3 tags leest hij niet uit. Ook toont hij geen filenames of directory namen, gewoon TR1 zoals in TRack 1. Je kan wel verwisselen van directory maar je ziet dan ook een codenaam gevolgd door een letter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:35

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Vanmorgen de 330i weggebracht voor een onderhoudsbeurt en vervanging van de banden. Met de Pirelli P-Zero Nero's heb ik voor een belachelijke 85.000km gereden en achter zijn ze voor de tweede keer aan vervanging toe na ca. 45.000km. De uitlijning zal ook nagekeken worden ivm de overgevoeligheid voor spoorvorming.

Het vervangende vervoer is dit keer een 520d van 2006 die absoluut barebone is afgezien van de business navigatie met pijltjes. Zelfs parkeersensors en automatische airco ontbreken. Het is schandalig dat BMW een auto uit de hogere middenklasse in deze staat durft te verkopen en al even opmerkelijk is dat er kennelijk klanten voor te vinden zijn. De interieurlijsten en aircobediening zijn uitgevoerd in de cheapste plastics en de platte stoffen stoelen helpen ook niet echt om premiumgevoelens op te wekken. Ik kan me niet voorstellen dat je voorkeur geeft aan deze wagen boven een rijker geconfigureerde 3-serie (bijv. de 318i van Roelant met Sensatec-bekleding, pro-nav, sportstoelen en veel opties heeft zoveel meer kwaliteitsbeleving dan een kale 5-serie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:33

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Femme schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 18:04:
Vanmorgen de 330i weggebracht voor een onderhoudsbeurt en vervanging van de banden. Met de Pirelli P-Zero Nero's heb ik voor een belachelijke 85.000km gereden en achter zijn ze voor de tweede keer aan vervanging toe na ca. 45.000km. De uitlijning zal ook nagekeken worden ivm de overgevoeligheid voor spoorvorming.

Het vervangende vervoer is dit keer een 520d van 2006 die absoluut barebone is afgezien van de business navigatie met pijltjes. Zelfs parkeersensors en automatische airco ontbreken. Het is schandalig dat BMW een auto uit de hogere middenklasse in deze staat durft te verkopen en al even opmerkelijk is dat er kennelijk klanten voor te vinden zijn. De interieurlijsten en aircobediening zijn uitgevoerd in de cheapste plastics en de platte stoffen stoelen helpen ook niet echt om premiumgevoelens op te wekken. Ik kan me niet voorstellen dat je voorkeur geeft aan deze wagen boven een rijker geconfigureerde 3-serie (bijv. de 318i van Roelant met Sensatec-bekleding, pro-nav, sportstoelen en veel opties heeft zoveel meer kwaliteitsbeleving dan een kale 5-serie).
Ik vind dat het een kwestie is van flink verwend zijn. Als ik een kale nieuwe 520d kon rijden zou ik apetrots zijn! So what dat je de airco zelf moet aanzetten...

Bovendien, zoals je aangeeft, is het vervangend vervoer, dus wat zou het? Ze kunnen je ook een 1-serie meegeven, die is toch een stuk onooglijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Thunder-
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-10-2024

-Thunder-

Freude ahm fahren.

Even mensen met verstand van Bmw's :)

Ik en me vriendin willen misschien een caravan kopen maar ik vraag me af of mijn auto een goede auto is voor een caravan te trekken van +- 700 kg ( dus dat ik er mee mag rijden zonder het E rijbewijs ). Zal mijn auto daar goed geschikt voor zijn ? ( Trekkracht op papier staat : 1250 kg geremd, 1100 kg ongeremd zo uit me hoofd )

Blij Met Wilco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Topicstarter
Het kan allemaal vast wel, maar jouw 316i loopt natuurlijk niet over met koppel op laag toerental. Als in, kan wel, maar er zijn idealere situaties. ;)

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roelant
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
HTT-Thalan: Ik vind dat het een kwestie is van flink verwend zijn. Als ik een kale nieuwe 520d kon rijden zou ik apetrots zijn! So what dat je de airco zelf moet aanzetten...
Het is dus niet zozeer 'verwend zijn', maar 'prioriteiten stellen'. ;)

Jij vindt het blijkbaar belangrijker om in een 5-serie te rijden, dan in een auto die van bepaald gemak en comfort voorzien is. Femme (en ik) leggen die prioriteit net iets anders. ;)

Wat dat betreft is het natuurlijk makkelijk praten als je in die luxe-positie verkeerd, maar als ik voor de keuze zou komen te staan staan om een kale drie te rijden of een iets comfortabeler aangeklede auto uit een lagere (prijs-) klasse, zou ik toch voor het laatste gaan - of desnoods zelf iets bijleggen als het een grensgeval is (in geval van lease dan - in geval van koop net ff doorsparen :P). Je moet er toch weer een paar jaar mee (ik in dit geval 5jr) doen en rijdt er zowel privé als zakelijk in.
Bovendien, zoals je aangeeft, is het vervangend vervoer, dus wat zou het?
Daar ben ik het niet helemaal mee eens: het wordt namelijk wel als 'gelijkwaardig' vervangend vervoer aan de man gebracht, dat is een term die bepaalde verwachtingen schept. Dat de nieuwprijs cq. fiscale waarde van een auto gelijk is, wil niet zeggen dat de auto ook letterlijk echt gelijkwaardig is.

En sommige mensen gebruiken een vervangende auto alleen om (het laatste stukje vanaf de garage) naar hun werk te rijden, maar er sommigen (bijv. accountmanagers) moeten er de hele dag in rond rijden. Dan mag je imho, best wat eisen stellen.
-Thunder-: ik vraag me af of mijn auto een goede auto is voor een caravan te trekken...
Gewoon niet lui schakelen en lekker doortrekken. :+

Serieus: de vraag is denk ik ook waar je heen wil met die caravan. Als je de Noorse berglandschap en Zwitserse Alpen tot je primaire bestemmingen rekent, moet je je misschien afvragen of dit de meest geschikte trekker is. Op korte termijn gaat dat misschien nog wel, maar op langere termijn wil je ten behoeven van het reiscomfort waarschijnlijk wel een auto met een iets grotere motor. Overcapaciteit rijdt gewoon wel prettiger, maar dat geldt niet alleen met caravan.

Als je daarentegen niet specifiek de bergen op het oog hebt, kun je het waarschijnlijk prima een paar jaar uitzingen nog met een 316i als trekker. Alhoewel je ook dan op termijn waarschijnlijk een iets sterkere motor zult waarderen. Vergelijk het met computers: internetten op een systeem uit '99 met een 1Ghz proc en 512MB RAM kan prima, maar je wordt wel afentoe geconfronteerd met de beperkte capaciteit en zal daar rekening mee houden. Het is niet onwerkbaar, maar een modern systeem is als op termijn dan toch prettiger. ;)

[ Voor 45% gewijzigd door Roelant op 02-09-2008 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Thunder-

-Thunder-

Freude ahm fahren.

@GO Heb je nu hem berekend op een 1.6 motor of op de 1.9 motor ? Ik heb namelijk de 1.9 variant :)

@Roelant, duidelijk maar zelfde als GO ?

[ Voor 20% gewijzigd door -Thunder- op 02-09-2008 20:39 ]

Blij Met Wilco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-07 00:07

JdM

Humbled

-Thunder- schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 20:02:
Even mensen met verstand van Bmw's :)

Ik en me vriendin willen misschien een caravan kopen maar ik vraag me af of mijn auto een goede auto is voor een caravan te trekken van +- 700 kg ( dus dat ik er mee mag rijden zonder het E rijbewijs ). Zal mijn auto daar goed geschikt voor zijn ? ( Trekkracht op papier staat : 1250 kg geremd, 1100 kg ongeremd zo uit me hoofd )
En dan hier nog iemand met verstand van rijbewijzen: je mag zelfs een zwaardere caravan trekken.
Je mag zonder enig probleem een caravan achter je auto hangen waarvan de toelaatbare maximum massa minder is dan het gewicht van je eigen eigen auto (met als maximum inderdaad ook de getallen op je papieren van je auto).
Verder mag je ook best een caravan achter je auto hangen die 2000 kilo TMM heeft zolang je maar niet zwaarder beladen bent dan het gewicht van je auto en/of de maximale trekhaaklast.
In dit geval zul je wel je caravan moeten wegen en een weegbriefje bij je moeten hebben om aan te tonen dat je met minder gewicht rijdt.

Deze info komt van mijn collega die BE instructeur is, ik heb het zelf verder niet nagezocht in de wegenverkeerswet.
Let wel altijd op dat je onder de 3500 kilo samen blijft, maar dat zal met jouw auto geen probleem zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door JdM op 02-09-2008 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Thunder-

-Thunder-

Freude ahm fahren.

Daar was ik al wel van op de hoogte, maar ik heb dit gewicht ongeveer gepakt omdat mijn vriendin nog maar 1 keer gekampeerd heeft en ik jaren lang, echter weet zij niet of ze het zo leuk vind en daarom beginnen we met een eenvoudige kleinere caravan ipv een grotere sleuthut :) Maar wel bedankt voor de toevoeging. Mijn wagen weegt trouwens 1150 kg.

[ Voor 5% gewijzigd door -Thunder- op 02-09-2008 20:45 ]

Blij Met Wilco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-07 00:07

JdM

Humbled

check, geen dank. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Vergis je niet in het koppel van zijn 316i. Hij heeft de 1.9 motor die vooral onderin veel meer koppel heeft dan de 1.6jes (zoals mijn Compact en jouw Touring). Wat ik van -Thunder- heb begrepen kan hij behoorlijk gemakkelijk in de eerste versnelling wegrijden zonder gas te geven, iets wat ik echt alleen kan op een gladde, vlakke weg en een zijden voetje op de koppeling.
Maar een echte caravantrekker zal het nooit zijn.

De NCC (Nederlandse Caravan Club) heeft een speciale rekensite waar je aan kunt geven welke auto je hebt, welke caravan je wilt gaan gebruiken, met welke belading, etc. Die geeft vervolgens een score hoe goed de combinatie uit pakt.
Ik heb even zitten kijken, maar de E36 Compact 316i komt niet direct voor in de lijst, maar wel een 316i met 105pk/77kW, wat de specs van jouw wagen zijn. Het enige wat niet helemaal goed kan zijn, zijn de overbrengingsverhoudingen, waar rekening mee gehouden wordt met hoe goed je op de snelweg kunt rijden of hoe stijl de helling maximaal mag zijn.

Even op basis van een simpele caravan van 800kg, komt de 316i er redelijk vanaf. Rijden op de snelweg en bergweggetjes gaat goed (voornamelijk door de balans, je auto is veel zwaarder dan de caravan). Gemak en comfort en weg trekken op een helling zijn matig op z'n best. Je zult het dus wel goed merken dat er iets achter hangt. Met een zwaardere caravan zullen de scores snel dalen en zal je meer en meer verbannen worden naar de rechter rijbaan en ingehaald worden door vrachtwagens op hellingen (en meer en meer tot het uitschot gaan behoren waar ze bij Top Gear zo'n hekel aan hebben :p ).

Hou er trouwens ook rekening mee dat een caravan van 700 - 800 kg echt klein is, en weinig luxer dan een tent op wielen :p

[ Voor 1% gewijzigd door deepbass909 op 02-09-2008 20:57 . Reden: moet ik natuurlijk wel een link in m'n bericht zetten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roelant
  • Niet online
-Thunder- schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 20:38:
@GO Heb je nu hem berekend op een 1.6 motor of op de 1.9 motor ? Ik heb namelijk de 1.9 variant :)
Mjah, ik zie je niet roepen welke auto je hebt, dus ben idd. gewoon uitgegaan van de door GO geroepen auto. Maar feitelijk doet dat er ook niet toe: de 1.9 "klinkt" misschien groter, maar moderne motoren zijn efficiënter en produceren dus met minder motorinhoud net zo veel (of soms zelfs meer) vermogen. Zie de specs in de carbase van autoweek:

Een 316i met 1895cc ('1.9') uit 2001/2002 heeft 105pk bij 5300 toeren en 165Nm bij 2500 toeren tot zijn beschikking.

Een 316i met 1597cc ('1.6') uit 2005 of later heeft 122pk bij 6000 toeren en 160Nm bij 4500 toeren tot zijn beschikking.

Verhaal blijft dus hetzelfde. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18-07 22:00
Heb je wel goed genoeg gezocht naar het knopje van de automatische airco? Volgens de CarBase is de goedkoopste 520d van modeljaar 2005-2007 standaard uitgerust met automatische airco namelijk.

Sommige mensen kopen een 520d omdat ze het een auto vinden die aardig ruim is, degelijk is en niet al te veel drinkt. Gelukkig denkt BMW ook aan dit soort mensen.

Daarnaast heeft BWM ook 3 series met parkeersensoren, Sensatec-bekleding, pro-nav, sportstoelen en veel opties voor mensen die ruige bekleding belangrijk vinden, niet kunnen kaartlezen en niet kunnen inparkeren.

Voor elk wat wils dus. Lijkt mij niks mis mee. Het is in ieder geval niet schandalig in mijn ogen.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Hier nog een mooi schema over wanneer je E nodig hebt, en wanneer niet:
Afbeeldingslocatie: http://www.cbr.nl/imgcontent/BofBE.jpg

Er wordt met de massa berekening rekening gehouden met 2 typen massa. Bij de aanhanger altijd met het maximum gewicht, met de auto afhankelijk van de vraag, met het leeg of juis maximum gewicht.
Wat JdM zegt klopt niet. Als de theoretische massa over de 3,5 ton kan komen, moet je een e-rijbewijs hebben, ook al is de aanhanger maar half beladen. Een weegrapport is niet geldig. Je mag wel een aanhanger achter de auto hangen die een hogere massa kan hebben dan de auto mag trekken, maar dan mag je hem niet zwaarder beladen dan het maximum gewicht dat de auto mag trekken.

Aangezien een 316i Compact met 1.9 motor zo'n 1175kg leeg weegt, mag je dus zonder E tot dat gewicht trekken. Aangezien je maar maximaal 1250kg er achter mag hangen, is de kans dat je een E-rijbewijs nodig hebt, niet heel groot met een 316i. Mocht je onverhoopt toch een caravan kopen die zwaarder beladen mag worden, maar leeg onder de 1250kg zit (of 1175kg), kan je de caravan laten herkeuren met aangepaste papieren en typeplaatje, waarop de massa's zijn aangepast. Dat betekend wel dat wanneer je het maximum toegestane gewicht volgens de papieren overschrijdt, de caravan officieel overbeladen is (ook al kan hij het gewicht technisch wel aan) en je dus in overtreding bent.

Heel simpel gezegd geldt voor een caravan trekker dat je eigenlijk een 2 liter TDI minimaal wilt hebben. Elk type motorblok dat kleiner is of benzine legt het al heel erg snel af tegen een dergelijk blok. Benzine mist over het algemeen gewoon koppel onderin (tenzij je een echt groot blok hebt, maar die zijn vaak weer automaat en ook dat wordt sterk afgeraden), en kleine diesels hebben gewoon te weinig vermogen.

@Roelant
Je moet even eerlijk vergelijken. De 1.6 die jij aanhaalt is niet de 1.6 waar GO het over had. Dat is namelijk de M43B16 (150nm bij 3800rpm) die GO en ik in de auto's hebben, en die heeft behoorlijk wat minder koppel dan de M43B19 (165nm bij 2500rpm), en het maximum koppel ligt ook nog eens bij een hoger toerental, wat niet fijn is als je met veel gewicht moet weg rijden (veel toeren nodig om kracht te hebben, slippende koppeling, rokende koppeling...)

[ Voor 11% gewijzigd door deepbass909 op 02-09-2008 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Ik snap opzich best wat je bedoelt en heb nooit een 520d business van binnen gezien, maar ik kan me goed voorstellen dat je voor een dergelijke 5 gaat ipv een vollere 318d oid.

- Meer rust en comfort, minder stuiterig en nerveus.
- Meer uitstraling (ok, persoonlijk, maar een 5 poremt toch beter)
- Meer binnenruimte
- Relatief heel voordelig in de lease

Nogmaals, ik heb nooit een 5-business van binnen gezien, dus ik weet niet hoe triest het gesteld is met de afwerking, maar om een handmatige airco kan ik me niet druk maken. En wie heeft er sportstoelen nodig in een zakelijke diesel met niet al teveel vermogen?

Mij lijkt het een hele fijne kar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roelant
  • Niet online
deepbass909:
Je moet even eerlijk vergelijken. De 1.6 die jij aanhaalt is niet de 1.6 waar GO het over had.
Feit is dat ik de vraagsteller helemaal niet zie vermelden om exact welk type auto het gaat, probeer alleen globaal te illustreren dat 'een 1.9' niet per sé meer vermogen hoeft te hebben als 'een 1.6'. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Thunder-

-Thunder-

Freude ahm fahren.

Roelant schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 21:49:
[...]

Feit is dat ik de vraagsteller helemaal niet zie vermelden om exact welk type auto het gaat, probeer alleen globaal te illustreren dat 'een 1.9' niet per sé meer vermogen hoeft te hebben als 'een 1.6'. :)
Mijn excuus, maar de meeste mensen hier in dit topic weten om welke wagen het gaat en in het staat tevens in de TS ook vermeld ;) :) :P

Blij Met Wilco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Niet online

Tom

Roelant schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 20:37:
[...]

Daar ben ik het niet helemaal mee eens: het wordt namelijk wel als 'gelijkwaardig' vervangend vervoer aan de man gebracht, dat is een term die bepaalde verwachtingen schept. Dat de nieuwprijs cq. fiscale waarde van een auto gelijk is, wil niet zeggen dat de auto ook letterlijk echt gelijkwaardig is.

En sommige mensen gebruiken een vervangende auto alleen om (het laatste stukje vanaf de garage) naar hun werk te rijden, maar er sommigen (bijv. accountmanagers) moeten er de hele dag in rond rijden. Dan mag je imho, best wat eisen stellen.
Tja, ik vind het toch een beetje gezeur om hoge eisen te stellen aan je vervangend vervoer (dat doet Femme niet, maar dat hoor je nog wel eens, vooral bij mensen met een leaser). Natuurlijk mag je klagen als het een afgeragde of smerige auto is. Of als het echt een flinke klasse lager is. Maar dat er bepaalde luxe zaken niet inzitten vind ik niet meer dan normaal. Zo'n auto krijg je een dag mee... dan draai je maar een dag aan de airco-knop. Uiteindelijk betaal je als klant het wagenpark dat ze voor dat doel inzetten. Het lijkt mij als dealer ook onmogelijk om zo'n wagenpark te hebben om al je klanten te bedienen met passend vervangend vervoer.

Enige uitzondering vind ik 7 series en S-klasses, dat zijn auto's die vaak gebruikt worden als directievervoer, dan kan een dealer niet met een 3 serie als vervangend vervoer aan komen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Roelant schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 21:49:
[...]

Laten we het er op houden dat de meeste die een E36 rijden ook weten welke E36 de andere tweakers hebben ;) Daarnaast heb ik een klein voordeel omdat -Thunder- en ik nogal vaak onze auto's vergelijken (beide een E36 316i Compact, maar verschillende motorische uitvoeringen).
De E36 316i met een 1.9 motor heeft 8 kleppen en is globaal qua specs vergelijkbaar met de 1.6 16-klepper die BMW later is gaan gebruiken. BMW is het alleen een 316i blijven noemen omdat de prestaties (met name het vermogen) op papier niet echt anders was dan van de 1.6, alleen zijn de rijeigenschappen een stuk beter door een hoger koppel bij een lager toerental. Met name in stadsverkeer en files is er een groot verschil. Het hoge toerental waar bij de M43b16 z'n maximum koppel pas haalt, maakt langzaam rijden met veel stoppen en optrekken af en toe echt een bitch... (koppeling die heet wordt en daardoor gaat bokken...)

Maar ik zou sowieso een 316i niet echt aanraden als caravantrekker... al was het maar vanwege z'n lage maximale treklast. 1250kg is echt weinig en met zoveel gewicht wordt de auto echt een slak waarmee met 80km/u invoegen op de snelweg al een behoorlijke uitdaging, zeker als de weg iets omhoog loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Topicstarter
-Thunder- schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 20:38:
Niet zozeer berekend, als wel gevoelssituatie. ;) Jij hebt idd het voordeel met het 1.9 blok, dat je iets meer koppel, maar voornamelijk dat koppel bij een lager toerental hebt dan de 1.6. De 1.6 zul je nog meer in de toeren moeten stampen, echter blijf ik bij mijn standpunt, kan wel, maar het kan beter. :)

Op het vlakke stuk zul je er weinig van merken, dat gaat allemaal goed, maar zeker bij wat forsere stijgingspercentages zal hij toch flink moeten werken, naarmate het gewicht toeneemt zal dat erger worden. (Er ff vanuit gaande dat de trekken caravan beladen 1000kg is ofzo.)

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

HTT-Thalan schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 18:37:
[...]

Ik vind dat het een kwestie is van flink verwend zijn. Als ik een kale nieuwe 520d kon rijden zou ik apetrots zijn! So what dat je de airco zelf moet aanzetten...

Bovendien, zoals je aangeeft, is het vervangend vervoer, dus wat zou het? Ze kunnen je ook een 1-serie meegeven, die is toch een stuk onooglijker.
Ik klaag niet over deze auto als vervangend vervoer, daar is hij namelijk prima voor, even afgezien van het nauwelijks aanwezige zicht in het donker bij regen en de rooklucht die erin hangt. Het gaat mij erom dat deze auto ondanks zijn prijs en verwachtingen die hij schept niet echt een premium indruk maakt, o.a. doordat er materialen worden gebruikt die mijn inziens in deze klasse niet gebruikt zouden moeten worden. Echt goed rijden doet de auto ook niet, het kan in ieder geval veel beter met wat aanpassingen in het onderstel en de velgen/banden. Een full options 5-serie met sportonderstel is ongetwijfeld een wereld van verschil.

Een paar jaar geleden heb ik een tijdje het forum van Autoweek gevolgd. In koopadviestopics werd daar steevast de grootste auto geadviseerd omdat die 'meer auto' zou zijn. Dit is kennelijk de Nederlandse mentaliteit. Liever een grote carrosserie zonder inhoud dan een auto die door zijn rijke uitrusting zijn verwachtingen meer dan waar maakt. De auto van Roelant heeft me positief verrast ondankt het feit dat het 'slechts' een 318i is (rijdt prima als je niet wilt straatracen en is minder nerveus dan een diesel, hoewel dat laatste een kwestie van gewenning is).
argro schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 21:01:
[...]

Heb je wel goed genoeg gezocht naar het knopje van de automatische airco? Volgens de CarBase is de goedkoopste 520d van modeljaar 2005-2007 standaard uitgerust met automatische airco namelijk.
De airco blijkt inderdaad automatisch te zijn, al ziet het er niet zo uit. De knopjes komen wat goedkoop over (net zoals overigens de knopjes van de airco in de eerste series 3's zoals ik die heb).
Sommige mensen kopen een 520d omdat ze het een auto vinden die aardig ruim is, degelijk is en niet al te veel drinkt. Gelukkig denkt BMW ook aan dit soort mensen.

Daarnaast heeft BWM ook 3 series met parkeersensoren, Sensatec-bekleding, pro-nav, sportstoelen en veel opties voor mensen die ruige bekleding belangrijk vinden, niet kunnen kaartlezen en niet kunnen inparkeren.

Voor elk wat wils dus. Lijkt mij niks mis mee. Het is in ieder geval niet schandalig in mijn ogen.
Stoelen met steviger wangen, een stof die enige uitstraling heeft en interieurlijsten van een betere materiaalsoort zouden deze kwaliteitsbeleving van deze auto enorm verbeteren. Het is geen Kia waar ik het over heb maar een BMW 5-serie.

Het ding is lomp. Sommige mensen vinden dat wellicht nodig, van mij hoeft het in ieder geval niet. De beenruimte voorin is net zo krap als in een 3-serie als je niet ver van het stuur wilt zitten en 15cm hoofdruimte voor iemand die 1,88m lang is lijkt me wat overdadig. Parkeren zonder sensors (achter) zuigt in verband met het geheel afwezige zicht op de achterklep. Schade rijden is niet echt leuk met een auto als deze.

Ik vraag me af of je zo'n kist verkocht kunt krijgen tussen het aanbod van beter uitgeruste 5-series.
Timmert schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 21:32:
[...]

Ik snap opzich best wat je bedoelt en heb nooit een 520d business van binnen gezien, maar ik kan me goed voorstellen dat je voor een dergelijke 5 gaat ipv een vollere 318d oid.

- Meer rust en comfort, minder stuiterig en nerveus.
- Meer uitstraling (ok, persoonlijk, maar een 5 poremt toch beter)
- Meer binnenruimte
- Relatief heel voordelig in de lease
Een 5-serie met halogeen verlichting op kleine velgen, smalle bandjes en een normaal onderstel (zonder verlichting) legt het mijn inziens ernstig af qua uitstraling ten opzichte van een dikke drie. Het interieur is inderdaad wat stiller dan een 3-serie. Met het standaard onderstel deint en rolt hij wel te veel, wat ik persoonlijk erg onprettig en nerveus vind. Voordeel qua binnenruimte voorin zie ik niet zozeer, dat zit vooral achterin. De tractie met de smalle banden was erg matig, regelmatig kwam het DSC in actie ondanks het feit dat ik niet echt mijn best deed.

Wel positief is het feit dat het interieur (door de softe vering en demping) vrij is van bijgeluiden.
Nogmaals, ik heb nooit een 5-business van binnen gezien, dus ik weet niet hoe triest het gesteld is met de afwerking, maar om een handmatige airco kan ik me niet druk maken. En wie heeft er sportstoelen nodig in een zakelijke diesel met niet al teveel vermogen?
Sportstoelen zijn veel comfortabeler omdat ze voorkomen dat je in een bocht van je plaats glijdt. Bovendien heb je meer het gevoel dat je in de auto zit er plaats van erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Ik snap het ook niet hoor, maar je hebt van die mensen die liever zeggen dat ze een 5 ipv een 3 hebben.

Nu heb ik ook een ondergemotoriseerde 5, maar qua luxe heb ik weinig te klagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Als ik niet perse de ruimte van een 5 nodig heb, zie ik zelf geen reden om een 5 te kopen. Een 3-serie kan je voor hetzelfde geld veel luxer en completer maken. Ik heb helaas nog geen rijervaring in een 5 (of een recente 3), maar ik kan me voorstellen dat een 5 meer een toerer is dan een 3.

Hetzelfde geldt wat mij betreft voor de motor. Er is hier weleens de "hollandse zuinigheid" geroepen over een luxe uitgeruste 316i. Ik rij nu bijna 2 jaar in een 316i en ik heb eigenlijk pas alleen in de vakantie iets last gehad van een wat lager motor vermogen. En dat was ook alleen bij het beklimmen van stijle bergweggetjes (>10%) terwijl de auto vol beladen was. Snelwegkruisen was geen probleem met de 316i, waarbij ik zonder problemen lange stukken 170 heb kunnen rijden.
Zou je me nu dus de keuze geven tussen een basis uitvoering 330i of een volledig aangeklede 316i, dan ga ik zonder twijfel voor de laatste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 24-07 10:35
@ Thunder, het gaat je wel lukken hoor met die caravan, alleen als je de fernpass ofzo overwilt dan zul je hem flink in moeten trappen!

@ Deepbass909 kan jij niet wegrijden op de koppeling? dat lukt mij ook wel hoor.

@Femme als je toch 330i rijd, dan maak je je toch niet druk om een setje bandjes :P (en van de zero nero's is het nou eenmaal bekend dat ze slijten als hell) en ik denk dat je zelf wel toe kan geven dat je met een nieuwe 330 wel best verwend bent, qua vermogen en comfort?

2x @ deepbass,

ik heb met mijn 316i ook geen problemen gehad hoor naar italie, inderdaad 4 man in de auto en dan een bergpass of bergweggetje dan moet je wel wat gas geven ja.

ik wel dat een kale 330i luxer is dan een volle 316i. vooral het modeljaar wat femme rijdt 8) hehe (btw dat is ook wel een asobak ook :9~ (*jaloers jaloers haha)

[ Voor 38% gewijzigd door Reloader op 03-09-2008 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Reloader schreef op woensdag 03 september 2008 @ 09:02:

@Femme als je toch 330i rijd, dan maak je je toch niet druk om een setje bandjes :P (en van de zero nero's is het nou eenmaal bekend dat ze slijten als hell) en ik denk dat je zelf wel toe kan geven dat je met een nieuwe 330 wel best verwend bent, qua vermogen en comfort?
De slijtage van de P-Zero Nero's valt me juist alleszins mee. 85.000km op een set voorbanden vind ik nergens over gaan. De prestaties worden al veel sneller minder maar het profiel gaat maar niet weg. Ik had nog een millimeter over. Het is lease dus je moet ze wel oprijden om in aanmerking te komen voor nieuwe banden. Met mijn 307 deed ik maar 40.000km op een setje banden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-07 08:19

Metro2002

Memento mori

GaMeOvEr schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 20:22:
Het kan allemaal vast wel, maar jouw 316i loopt natuurlijk niet over met koppel op laag toerental. Als in, kan wel, maar er zijn idealere situaties. ;)
heb zelf met een caravan van 900 kg probleemloos door de franse alpen getrokken met een 1.6 motortje ervoor (een xantia) dus lijkt me dat zo'n bmw 1.6 dat ook wel trekt toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

@Reloader
Optrekken gaat wel, maar niet van harte. Ik moet hem echt met beleid aan het rollen brengen, waarbij de motor steeds tegen afslaan aan hikt. Het is niet dat m'n auto vermogen mist (z'n top ligt boven fabrieksopgaaf), maar onderin komt hij echt te kort. Optrekken moet ik ook echt op de manier zoals mij ooit bij rijles is geleerd, met minimaal 1500rpm, maar liever 2000rpm.
Maar ik ben misschien ook wel verpest met de auto van m'n ouders. Een 2.5 TDI met een shitload aan koppel. Daarin kan je gewoon de koppeling op laten klappen en hij rijdt vanuit stilstand gewoon weg, ongeacht of je op een helling staat of dat er iets achter hangt.

Met 4 man in de auto probeerde ik een burn-out tijdens crazy friday op LeMans... Dat was iets te optimistisch (een zielig piepje kreeg ik van de banden, meer niet) :X Maar bergweggetjes, heerlijk rijden, zeker toen ik eenmaal gewend was aan de belading.
In Slovenië heb ik deze weg (210 - 82) gereden. Het eerste stuk was gewoon prachtig, en op de grens, waar ik de bergrug over ging, was een heerlijke uitdaging, met veel haarspelden en hoge stijgingspercentages (veel 2de versnelling werk en veel toeren maken). Op de top moest ik m'n auto trouwens wel even af laten koelen, dat was de eerste helling waar ik met een warme motor te maken kreeg 8)7 (gaat nu niet meer gebeuren, nu de fan gefixed is).

Trouwens, vaak wordt er een beetje neerbuigend gedaan over een 316i, wat motorisch vermogen betreft, maar in feite doen ze het niet heel veel slechter dan de 1.6jes van andere merken, met 1 verschil, de 1.6 bij andere merken is vaak al 1 van de zwaardere motoren, terwijl het bij BMW slechts het instappertje is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Topicstarter
Metro2002 schreef op woensdag 03 september 2008 @ 10:38:
[...]

heb zelf met een caravan van 900 kg probleemloos door de franse alpen getrokken met een 1.6 motortje ervoor (een xantia) dus lijkt me dat zo'n bmw 1.6 dat ook wel trekt toch?
Hij trekt het ook wel, maar het kan beter, dat is wat ik bedoel te zeggen. ;) BMW's zijn over het algemeen ook wat hoogtoeriger in hun vermogensafgifte. :)

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Daarnaast, elke keer als ik een caravan achter een BMW zie krijg ik hetzelfde gevoel... het hoort gewoon niet...

:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Helemaal niet met een 22-jarige achter het stuur ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappeNou
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 25-07 13:07
Idd, eerder een aanhangwagen vol met mest ;)

>PC specs<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 24-07 10:35
ja bergweggetjes zijn tof! goed te doen, en wilco, lekker die sleurhut eraan en op vakantie! :)

@femme, juist ja nu je het zegt 85.000 is goed! zat er een 0 naast te lezen toen ik die reactie typte ofzo(was nog niet wakker?) vooral voor zeronero!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappeNou
Femme overdrijft weer is ;)

>PC specs<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Thunder-

-Thunder-

Freude ahm fahren.

418O2 schreef op woensdag 03 september 2008 @ 13:47:
Helemaal niet met een 22-jarige achter het stuur ;)
Afbeeldingslocatie: http://www.kletskrakers.nl/slap.gif

Blij Met Wilco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonkdoos
_Arthur schreef op zondag 31 augustus 2008 @ 09:46:
[...]

Weet nog niet zeker of het een C-klasse of 3-serie wordt. Ga er even van uit dat ze mijn verzoek voor een 3 serie zullen inwilligen, maar vind het knullig om zonder die zekerheid al over het audiosysteem te bellen 8)7

• Heuving
Pizzaman schreef op maandag 01 september 2008 @ 22:04:
Ik mag het wel plaatsen.

Er is wel een gentlemen's agreement dat er rustig aan wordt gedaan met het posten van plaatjes.
Het evenemt is geen 'Challenge' en de meeste mensen zitten niet te springen om aandacht.
Maar her en der staan al wat fotos, met kentekens en al.
Sjoerd van Rottum heeft bijvoorbeeld allemaal leuke lijstjes met Enzo/Veyron eigenaren. Leuk dat hij dat post en dat iedereen dat aanneemt als de waarheid, maar ik weet dat die gozer maar wat neerzet.
Ik ga ook niet zeggen of posten wat ik weet natuurlijk :P

Gaat er meer om dat ik het had geplaatst maar al twijfelde bij plaatsing vanwege de bekende
'nice to know need to know' regel.

We zijn nu aan het kijken voor de haalbaarheid voor een site voor auto's, klokken, lifestyle en gadgets die moet gaan passen in het marketing plan van een nieuwe aankomende dealer (Hessing concurrent voor omgeving Wassenaar), een Assurantie kantoor, een Juwelier en uiteraard neem ik ook mijn plaats daarin :)
Dus wellicht komt het verhaal in een andere vorm binnenkort (kwestie maanden) op het web op die site. In iedergeval hopelijk voor de topmobiel beurs.

maar voorut.. nog een plaatje dan...
Afbeeldingslocatie: http://www.heuving.eu/VARIOUS/swiss/IMG_1167.jpg

En dan nog even in de repeat:
Afbeeldingslocatie: http://www.heuving.eu/VARIOUS/swiss/IMG_1279.jpg
Zoals gezegd, je kan het zien bij Top Gear, of op dit plaatje, maar als je er daadwerkelijk bent met een groep supercars.... het gevoel is niet te omschrijven, moet je meemaken.
Afbeeldingslocatie: http://www.heuving.eu/VARIOUS/swiss/IMG_1428.jpg
Ik blijf de opera met de dag mooier vinden... sowieso was het natuurlijk top geregeld, vooraan in de arena van Verona, een hele happening.

En het blijft nogsteeds enorm afkicken van de hotels.
Afbeeldingslocatie: http://www.heuving.eu/VARIOUS/swiss/IMG_1139.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.heuving.eu/VARIOUS/swiss/IMG_0741.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.heuving.eu/VARIOUS/swiss/IMG_0739.jpg
ohja, ik was niet met mn 7 (vandaag weer opgehaald) maar met een 5er vervangend vervoer.
Afbeeldingslocatie: http://www.heuving.eu/VARIOUS/swiss/IMG_0543.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.heuving.eu/VARIOUS/swiss/IMG_1005.jpg
Nog een mooi groot plaatje voor in het BMW topic :)
Afbeeldingslocatie: http://www.heuving.eu/VARIOUS/swiss/IMG_1340.jpg
En je bent Nederlander of niet, ik heb nog een mooie collectie douche attributen meegenomen uit de Hotels. Zit echt mooi spul tussen. Zeker Badrutt's Palace St. Moritz (het hotel met een Phantom voor de gasten) had niet gekort op de flesjes.
Afbeeldingslocatie: http://www.heuving.eu/VARIOUS/swiss/IMG_1137.jpg
Voor de tweakers die graag een balletje slaan, Palazzo Arzaga is wel een baan waar je op gestaan moet hebben. Hotel is ook niet te duur met 389,- per nacht p.p. Badrutt's Palace was tenminste het dubbele.
Overigens verbleven een paar jongens van een zeer bekende advocaten familie toen ook in het hotel.
Afbeeldingslocatie: http://www.heuving.eu/VARIOUS/swiss/IMG_1396.jpg

[ Voor 44% gewijzigd door Heuving op 04-09-2008 01:45 ]

• KappeNou
Ziet er goed uit! KappeNou is jaloers :9~

>PC specs<

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Niet staan te springen om aandacht en in een Ferrari gaan rijden lijkt me lastig ;)

En +-380 euro voor een nacht valt wel mee inderdaad, sommige hotels waar ik voor m'n werk zit (van het kaliber stop-een-consultant-in-een-hotel-net-boven-de-toeristenklasse) zijn met veel minder luxe ook al 250 euro per nacht.

Een Z8 noem ik trouwens alleen een supercar als het gaat om de prijs en de looks :P

[ Voor 12% gewijzigd door pagani op 04-09-2008 09:12 ]

• Heuving
johnnyv.nl schreef op donderdag 04 september 2008 @ 09:12:
Niet staan te springen om aandacht en in een Ferrari gaan rijden lijkt me lastig ;)

En +-380 euro voor een nacht valt wel mee inderdaad, sommige hotels waar ik voor m'n werk zit (van het kaliber stop-een-consultant-in-een-hotel-net-boven-de-toeristenklasse) zijn met veel minder luxe ook al 250 euro per nacht.

Een Z8 noem ik trouwens alleen een supercar als het gaat om de prijs en de looks :P
De meeste hebben in Nederland een bescheiden autotje, en rijden volgas naar de alpen alwaar ze gaan genieten.
Een klant zei ook al, 'als ik met mn 599 door Rotterdam rijd, wordt ik 10x gefotografeerd. Als ik door de alpen rijd, heb ik geen last van die mongolen.'

Die Z8 is dan niet echt een supercar, het is wel een briljante bak om door de alpen te cruisen.
sommige gingen voor de snelheid, andere gewoon om lekker te cruisen.

[ Voor 9% gewijzigd door Heuving op 04-09-2008 10:42 ]

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Daarnaast wil je niet weten wat er met je 599 (of M3, of zelfs een 1-serie) gebeurt als je die in Rotterdam parkeert. (iets met jaloerse krassentrekkers en junks die je auto (leeg) willen jatten)

• Heuving
johnnyv.nl schreef op donderdag 04 september 2008 @ 10:57:
Daarnaast wil je niet weten wat er met je 599 (of M3, of zelfs een 1-serie) gebeurt als je die in Rotterdam parkeert. (iets met jaloerse krassentrekkers en junks die je auto (leeg) willen jatten)
Klopt.

mn vorige 7 was uit de randstand en had her en der wat schades (opengesmeten-deur).
de 7 die ik nu heb is uit het zuiden des lands en is nog helemaal clean :)

• -Thunder-

-Thunder-

Freude ahm fahren.

Even nog een toevoeging.. wij willen met de caravan ook naar de bergen, dus denk aan italie, achter in duitsland ( zwarte woud ) etc etc

Ik denk trouwens dat ik maar gewoon een keertje ga proberen te rijden met een caravan ( heb alleen maar aanhangers gereden, nooit zon gevaarte.. me ouders hebben een caravan waar je ook zonder rijbewijs mee mag rijden, dus kan het gewoon even checken natuurlijk als hun dat ook goed vinden O-) )

[ Voor 52% gewijzigd door -Thunder- op 04-09-2008 17:44 ]

Blij Met Wilco

• deepbass909

deepbass909

Oefenen met een caravan is sowieso aan te raden. Zoek op een zondag een verlaten parkeerplaats op en ga er rondjes rijden. En dan natuurlijk niet vooruit, dat kan elke idioot wel ongeveer, maar achteruit. En probeer te file parkeren, achteruit te slalommen, precisie parkeren (dus precies met de caravan in een vak stoppen, etc). Dat zijn dingen die je ook niet met leert met het E-achter-B (waar je eerlijk gezegd nauwelijks iets interessants leert...), maar wat juist wel veel toegevoegde waarde heeft.
Er geeft namelijk niets meer voldoening dan een camping of kampeer terrein op rijden, overal hulp vandaan zien komen, en dan in een vloeiende beweging met de auto de caravan op z'n plek zetten :p of een lang bochtig pad achteruit kunnen rijden, met hooguit wat aanwijzingen over de hoekjes die je onmogelijk kunt zien.

* deepbass909 spreekt uit ervaring en is jaloers op z'n zwager die achteruit net zo makkelijk rijdt als vooruit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Het vervangende vervoer is dit keer een 520d van 2006 die absoluut barebone is afgezien van de business navigatie met pijltjes. [...] Het is schandalig dat BMW een auto uit de hogere middenklasse in deze staat durft te verkopen en al even opmerkelijk is dat er kennelijk klanten voor te vinden zijn.
Je geeft zelf al aan waarom er niets schandaligs aan is: kopers stemmen met hun voeten en heten niet allemaal Femme ;)

Overigens was ik ook danig ontzet van het niveau van het interieur van een MB E-klasse taxi in Cannes afgelopen maart. Opmerkingen daarover richting mijn collega's werden niet begrepen (geen autoliefhebbers dus).
Zelfs parkeersensors en automatische airco ontbreken
Ik kom duidelijk van een ander niveau af :D
Deze items zullen mij niet echt boeien (je bent toch geen wijf, en reed je afgelopen jaren altijd met zweet in je rug omdat je geen knopje van de airco kon draaien 1 keer per rit en inparkeren altijd mis ging?). Wel moet de impressie, het gevoel, goed zijn als je instapt en rondkijkt. In die zin kan ik mij voorstellen dat je een kale 5 in zou stappen en iets mist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zneek
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-02 14:52
vraagje aan Heuving: jij zit o.a. in de poetserij, klopt? Ik gebruik nu een shampoo + wax in 1 van Turtle. Daar wordt mijn auto al best mooi en glanzend van. Ik was hem daarmee, spoel hem daarna af en wrijf de auto droog met een zeem. Ik vraag me af of er een product is wat er relatief simpel op te poetsen is zonder meerdere waxlagen en uitpoetssessies te hoeven gebruiken? Is er een tussenoplossing die je kunt adviseren? Iets wat makkelijk op te brengen en uit te poetsen is, maar toch nog enigzins een leuk resultaat geeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Kijk eens naar de autoglym producten. Ik heb laatst een laag HDwax op mijn auto gehad en dat is echt heel erg super. Volgens mij is het wassen (shampoo), eventueel klei, HD wax en dan detailer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heuving
418O2 schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 09:37:
Kijk eens naar de autoglym producten. Ik heb laatst een laag HDwax op mijn auto gehad en dat is echt heel erg super. Volgens mij is het wassen (shampoo), eventueel klei, HD wax en dan detailer.
Autoglym is opzich goed spul.

punt 1 is dat je eigenlijk geen zeem moet gebruiken. Daar zijn veel betere producten voor, zoals een Watermagnet. Ik heb zelf de Cobra Water guzler (uit USA) dat ding is 1m50 x 75 en daar doe je gemakkelijk 2 auto's mee zonder m uit te hoeven wringen.

Een relatief simpel poets product is er eigenlijk niet.
Ligt natuurlijk ook aan wat je definitie van poetsen is. Is dat de auto helemaal swirl (die fijne 'ronde' krasjes die je ziet in de zon) of is dat een beschermende glim laag aanbrengen?
In iedergeval vind ik Poorboys Carnauba Quick Detail wel heel goed spul. Vrij simpel ook.
Opspuiten, uitwrijven met een Microfiber doek na 5 minuten nog een keer uitwvrijen en voila.
Opzich heeft Turtle wax wel betere oplossingen voor dit soort dingen. Alleen ik zal noooit Turtle wax aanraden omdat het gewoon troep is :P

Binnenkort komt er een nieuw product op de markt (dat ik waarschijnlijk ook onder eigen label ga brengen) dat geschikt is voor het snel 'poetsen' van de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeie
Gister even wezen praten bij BMW DH voor een nieuwe leasner (wat nu toch een 118D wordt) maar werd er nou niet echt vrolijk van. Zaterdag maar gauw weer naar Numansdorp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heuving
Boeie schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 11:10:
Gister even wezen praten bij BMW DH voor een nieuwe leasner (wat nu toch een 118D wordt) maar werd er nou niet echt vrolijk van. Zaterdag maar gauw weer naar Numansdorp!
Sowieso BMW Den Haag boycotten lijkt me ;)

Ik doe mn 7 ook weer netjes in onderhoud bij de Fonkert :)

Toch jammer dat Pieter er vanwege omstandigheden niet meer werkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Het ABS-lampje van mij E36 blijft branden, wat kan dit zijn?

Pagina: 1 ... 19 20 Laatste

Dit topic is gesloten.