ik dacht dat het zo zat (ik zou het eigenlijk moeten weten, vorige week bij opto-elektronica gezien

).
natuurlijk licht gaat door een eerste polarisator, waarna er linear gepolariseerd licht uitkomt.
daarna wordt er een kwartgolflengteplaatje geplaatst. dat is een vertragerplaatje die vertraagt over 1/4 lambda. Hierna wordt een tweede polarisator geplaatst.
Mocht het kwartgolflengteplaatje er niet tussenzitten, zouden we met de 2e polarisator het licht kunnen zien varieren van max. sterkte tot min. sterkte (volledig uitdoven dus). echter door dit plaatje mogen we zoveel draaien als we willen aan de 2e polarisator, de intensiteit van het licht zal niet veranderen. dat is circulair gepolariseerd licht.
hm, nu ik hier mijn uitleg doe, dat zou eigenlijk perfect moeten werken op een objectief met een draaiend frontelement, want hoe jet ook draait, tmaakt niet uit...
edit: het circulair licht na de gehele "polarisator" is zo gemaakt voor de AF unit dat die niet zou 'flippen'.
echter de stand van de eerste polarisator bepaalt nog altijd of bv reflecties al dan niet onderdrukt worden (reflecties zijn horizontaal/vertikaal gepolariseerd

). dus toch als je frontelement draait, verdraait ook het gehele effect van de pola ! oké, was ff brr
Het enige nadeel hiervan (ik weet niet in hoeverre je dat kan zien), is dat het vertragerplaatje slechts geldt voor 1 golflengte (dus voor 1 kleur)...
[
Voor 23% gewijzigd door
Verwijderd op 06-05-2008 19:20
]