Ik zit een beetje in dubio.
Op dit moment heb ik twee CRT schermen. Mijn primaire scherm is een 19 inch op resolutie van 1600x1200 en secundair een 17 inch 1280 x 1024. Nu vind ik het welleens tijd worden voor een TFT scherm omdat in ieder geval voor een primair scherm die 19 inch z'n beste tijd wel heeft gehad (op sommige plekken oogt hij onscherp) en omdat wat compacters ook handig is.
Belangrijkste activiteiten zijn, naast het normale desktop en surfwerk, fotobewerking en mediadesign. Ik ben zo iemand die nog wel een tijd huiverig is geweest voor TFT's en dan met name om het feit dat de inkijkhoek sterk van invloed kan zijn op de kleurweergave. Daar heb ik geen zin in. Dat de kleurweergave van TFT's tegenwoordig goed is (kan zijn) ben ik wel van overtuigd.
Heb veel topics doorgelezen en informatie gezocht en de conclusie lijkt eenvoudig. Een S-IPS paneel heeft goede kleurweergave én de beste inkijkhoek. Het moet dus een S-IPS paneel worden toch? Helaas, zo eenvoudig is het dan weer niet voor mij.
Het volgende probleem is dan de resolutie. Ik wil er namelijk op het primaire scherm eigenlijk niet op achteruit gaan qua beeldruimte. Omdat ik denk dat een breedbeeldresolutie voor fotobewerking het handigst is kom je dan de volgende resoluties tegen:
20" = 1680 x 1050
23"/24"= 1920 x 1200
Wat ik hier en op andere plaatsen lees is dat de Dell 2007WFP S-IPS een schitterend scherm is maar dan ga ik er vervolgens op achteruit qua beeldruimte terwijl het beeldopervlak groter is! (dat voelt gewoon niet goed

). Nou, dan zou ik dus voor een 23/34 inch moeten gaan, de Dell 2407WFP rev.04 krijgt ook goede recensies en wellicht zijn de volgende revisies van de Dell 2408WFP ook steengoed. MAAR dan heb ik weer geen S-IPS maar S-PVA scherm en zou dus inkijkhoek dus weer minder zijn. Je voelt wel aan, hier zit ik in dubio. Minder ruimte en beter paneel. Of meer ruimte maar minder goed paneel.
Nu ben ik benieuwd of er mensen zijn die eenzelfde soort beslissing hebben moeten maken en wat ze dan uiteindelijk gekozen hebben. Mijn budget is een beetje zoals de prijzen van de twee genoemde schermen zijn (300 - 600, afhankelijk van hoe groot). Ik heb absoluut geen geld voor de 3008WFP, ook niet over een jaar.
Wellicht zie ik een schitterend 23"/24" S-IPS scherm over mijn hoofd van een ander merk voor een vergelijkbare prijs, maar ik ben daar maar weinig over tegengekomen. Bijvoorbeeld over de schermen van Hazro (
http://www.hazro.co.uk/products/hazro_hz23w.html) lees ik maar weinig tot niets.
Ik ben benieuwd naar jullie reacties.