2 sloten.
Verwijderd
Ik heb wat reviews van die kaart gezocht. Soms kom ik reviews tegen met de standaard nvidia koeler er op. Dat wordt misschien oppassen als je deze kaart besteld.Verwijderd schreef op zondag 30 maart 2008 @ 11:54:
[...]
Het was zeker een zware nacht?
[...]
[[url=plaatje[/url]]
740 core was pas een lockup in 3D06
Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K
zouden 2 thermalright hr 03's passen op een 9800gx2? of moet die sli chip ook extra koeling hebben?
Goed koper is duurder dan slecht koper
Dat is niet raar en klopt gewoon hoor. Je kan namelijk in elke game gebruik maken van SLI-AA. Één kaart rendert de game dan, en de andere kaart gooit er AA overheen. Dit is (zover ik weet en heb getest) in elke game mogelijk.Verwijderd schreef op zaterdag 29 maart 2008 @ 18:51:
Raar, slizone zegt het volgende over SLI:
NVIDIA® SLI™ technology can be enabled for every gaming application
Nvidia heeft een lijst gemaakt met gameprofielen voor SLI
http://www.slizone.com/object/slizone2_game.html
Uh bij mijn weten zijn er nog geen aftermarket koelers voor de GX2 op de markt behalve een waterkoeling. (ergens voorbij zien komen)T schreef op zondag 30 maart 2008 @ 16:51:
zouden 2 thermalright hr 03's passen op een 9800gx2? of moet die sli chip ook extra koeling hebben?
[ Voor 1% gewijzigd door Rukapul op 17-03-2014 20:48 ]
Zo werkt SLI-AA niet.Gurneyhck schreef op zondag 30 maart 2008 @ 17:12:
[...]
Dat is niet raar en klopt gewoon hoor. Je kan namelijk in elke game gebruik maken van SLI-AA. Één kaart rendert de game dan, en de andere kaart gooit er AA overheen. Dit is (zover ik weet en heb getest) in elke game mogelijk.
Bij SLI-AA werkt het net zoals bij SuperAA bij CrossFire opstellingen. Beide kaarten renderen de game met AA, alleen wordt dit gecombineert tot 1 plaatje. Ze gebruiken alleen andere sample-posities die dankzij SLI samengevoegd worden. Hierdoor ontstaat een hogere IQ (en vaak tegen een lagere performancedrop dan wanneer het op 1 enkele GPU zou moeten gebeuren).
Zie voor meer uitleg: http://www.nvnews.net/vbulletin/showthread.php?t=53847
Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.
Ik wil nog even mijn eerdere post over Crysis aanpassen.
Mijn cpu staat nu op 3,6 ghz en mijn geheugen op 1066 5-5-5-15.
Crysis is gewoon speelbaar op 1680x1050, alles high en 4x aa. (40 fps in de gpu test.)
Mijn cpu staat nu op 3,6 ghz en mijn geheugen op 1066 5-5-5-15.
Crysis is gewoon speelbaar op 1680x1050, alles high en 4x aa. (40 fps in de gpu test.)
[ Voor 6% gewijzigd door HugoBoss1985 op 30-03-2008 20:36 ]
Ja oké, maar er wordt iig geen AFR oid gebruikt en daar gaat het om. Je kan dit principe dus in elke game gebruikenCJ schreef op zondag 30 maart 2008 @ 18:50:
[...]
Zo werkt SLI-AA niet.
Bij SLI-AA werkt het net zoals bij SuperAA bij CrossFire opstellingen. Beide kaarten renderen de game met AA, alleen wordt dit gecombineert tot 1 plaatje. Ze gebruiken alleen andere sample-posities die dankzij SLI samengevoegd worden. Hierdoor ontstaat een hogere IQ (en vaak tegen een lagere performancedrop dan wanneer het op 1 enkele GPU zou moeten gebeuren).
Zie voor meer uitleg: http://www.nvnews.net/vbulletin/showthread.php?t=53847
Urhm.... Er wordt wel AFR gebruikt. NV gebruikt al een tijd lang default Alternate Frame Rendering (AFR).Gurneyhck schreef op zondag 30 maart 2008 @ 21:34:
[...]
Ja oké, maar er wordt iig geen AFR oid gebruikt en daar gaat het om. Je kan dit principe dus in elke game gebruiken
Bij bv 16x SLI-AA gaat het ongeveer als volgt:
GPU 1 rendert: Frame 1 met 8x Q MSAA
GPU 2 rendert: Frame 2 met 8x Q MSAA
---------------------------------------------
Sampleposities zijn zijn verschillend tussen GPU 1 en 2. Samen dus 16x SLI AA
Dat GPU 1 frame 1 rendert en GPU 2 frame rendert = Alternate Frame Rendering (AFR)
Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.
Dus de GPU's renderen niet dezelfde frame? Als dat zo zou zijn is er toch ook geen sprake van 16x AA??CJ schreef op maandag 31 maart 2008 @ 00:58:
[...]
Urhm.... Er wordt wel AFR gebruikt. NV gebruikt al een tijd lang default Alternate Frame Rendering (AFR).
Bij bv 16x SLI-AA gaat het ongeveer als volgt:
GPU 1 rendert: Frame 1 met 8x Q MSAA
GPU 2 rendert: Frame 2 met 8x Q MSAA
---------------------------------------------
Sampleposities zijn zijn verschillend tussen GPU 1 en 2. Samen dus 16x SLI AA
Dat GPU 1 frame 1 rendert en GPU 2 frame rendert = Alternate Frame Rendering (AFR)
Dit zou hetzelfde zijn als je gewoon SLI enabled en dan 8xAA 'gewoon' aanzet.
edit: Heb net ff je link doorgelezen en daar wordt mijn verhaal gewoon bevestigd hoor:
Introduction SLI AA : There are some instances where SLI can find it self CPU Bound under various circumstances. Or in even the worse case scenerios where SLI does not prove to provide any performance benefits at all. The general idea of SLI AA is that it will work in everything. Without the need for a profile while providing an immediate benefit to all your current games. It does this by using both graphic cards to sample the scene and joining the final image.
[ Voor 32% gewijzigd door Gurneyhck op 31-03-2008 10:37 ]
Verwijderd
Ik ben momenteel in bezit van de ASUS 8800GTS 320MB(g80).
Ik zit te twijfelen deze weg te doen en een ASUS 8800GT aan te schaffen of een tweedehands 8800GTS 320MB aan te schaffen en deze in SLI te gaan draaien.
Ik game veel..mijn vraag is dan ook; welke optie zou de beste keus zijn?
alvast bedankt!
Ik zit te twijfelen deze weg te doen en een ASUS 8800GT aan te schaffen of een tweedehands 8800GTS 320MB aan te schaffen en deze in SLI te gaan draaien.
alvast bedankt!
SLI is je beste keuze, met als drawback dat je meer stroomverbruik hebt en meer hitte in je kast. Misschien kun je nog beter even w8en op de nieuwere kaarten, zoals ATI's RV770 (zie ATI topic).Verwijderd schreef op maandag 31 maart 2008 @ 11:11:
alvast bedankt!
Ik merkte al verschil tussen een 8800GTS 640MB en een 8800GT.Verwijderd schreef op maandag 31 maart 2008 @ 11:11:
alvast bedankt!
Zelf heb ik veel problemen met nvidia bordjes dus pak ik liever een intel chipset met een enkele nvidia kaart.
Heb je al een SLI moederbord & vind je nvidia chipsets wel goed, dan zou je eens naar SLI kunnen kijken
Heb je geen SLI moederbord: Koop dan een 8800GT.
Dan bedoel je een ander spel want in ET zit dat namelijk niet je zal zeker wel Enemy Territory Quakewars bedoelen en niet Enemy Territory.finraziel schreef op zondag 30 maart 2008 @ 03:20:
[...]
Die resultaten heb ik niet zelf gehaald maar komen uit de reviews op guru3d.com, en ze hebben wel 4xAA en 16xAF aan staan, ligt het daar niet aan?
Juist wel, dat is de essentie van AA berekenen. De AA resolve kan profiteren van het feit dat er twee GPU's aan het werk zijn, want als er AFR gebruikt wordt renderen de kaarten verschillende frames die als sample genomen kunnen worden voor het bepalen van de AA. De GPU's doen 8x AA op de frame die ze zelf renderen, maar door ook te kijken naar de frame van de andere GPU krijgt het een 'gratis' extra sample. Daarmee wordt dus de frequentie AA verdubbeld van 8x naar 16x, dus als je 2 kaarten in SLI hebt kun je dubbel zoveel AA krijgen voor dezelfde performance.Gurneyhck schreef op maandag 31 maart 2008 @ 10:28:
[...]
Dus de GPU's renderen niet dezelfde frame? Als dat zo zou zijn is er toch ook geen sprake van 16x AA??
Dat is wat ik begrepen heb van AA resolve althans
Hier nog meer info over AA.
[ Voor 8% gewijzigd door frankknopers op 31-03-2008 12:18 ]
Goud is geen geld
Hier maar ff dezelfde vraag als op het ati forum, want daar krijg ik geen antwoord:
Nvidia's kaarten van tegenwoordig gebruiken net als ati/amd kaarten unified shaders...
Maar: Ati's kaarten hebben wel tot 320 unified shaders nodig om de +/- 100 shaders van nvidia bij te benen...
Door de belofte van 300+ shaders dacht het ati kamp anderhalf jaar geleden dat de nieuwe grafische kaarten van ATI die van Nvidia zouden doen vervagen...inmiddels zijn die geruchten wegge-ebt...
Maar: wat is nu het verschil in de unified shaders van Nvidia vergeleken met die van ati?
Nvidia's kaarten van tegenwoordig gebruiken net als ati/amd kaarten unified shaders...
Maar: Ati's kaarten hebben wel tot 320 unified shaders nodig om de +/- 100 shaders van nvidia bij te benen...
Door de belofte van 300+ shaders dacht het ati kamp anderhalf jaar geleden dat de nieuwe grafische kaarten van ATI die van Nvidia zouden doen vervagen...inmiddels zijn die geruchten wegge-ebt...
Maar: wat is nu het verschil in de unified shaders van Nvidia vergeleken met die van ati?
Cysis is dan ook wel de nVida benchmark nV heeft daar ook super veel geld in zitten.HugoBoss1985 schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 14:41:
[...]
Wat dacht je hier dan van:
Heb mijn pc opnieuw geïnstalleerd en mijn q6600 weer op 3,6 ghz gezet.
Crysis windows xp 32 bit, 1680 x 1050, ALLES high, 4x aa, 40 fps op de 2de, 3de en 4de run van de gpu test.
Let even op mensen: dat is 4 fps meer dan wat ik met een 3870 x2 haalde ZONDER aa.
Verder was alles qua hardware en instellingen gelijk!
De 9800gx2 is in Crysis met 4x aa dus nog 4 fps sneller dan de 3870x2 zonder aa.
Het valt me ook op aan de reacties dat veel mensen hier niet objectief kijken moeten ze zelf weten maar vaak beweren ze geen fanboy te zijn aan de reactie en de beredenering zie je meteen dat het wel zo is.
Ik heb zelf ook een 8800 GT gehad. Moet zeggen dat die kaart inderdaad een stuk sneller was als een HD3870 X2. Echter is een GX2 gewoon te duur voor wat je krijgt. De X2 was qua prijs prestatie gewoon de beste keuze. En daar ben ik voor gegaan. COD 4 loopt hier verder goed op 1920-1200 met 4x AA dus ik ben tevreden Crysis speel ik niet dus hoef ik me geen zorgen om te maken. Zo veel game ik nu ook weet niet dat ik het beste van het beste moet hebben ongeacht de prijs.
Die shaders kun je niet 1:1 vergelijken. nVidia's shaders kunnen namelijk alles berekenen en lopen op dubbele snelheid. AMD gebruikt 64 shaders die 5 alu's hebben. Totaal 320 stream processors zoals ze dat noemen. Waarvan 1 alles kan en de overige 4 iets minder power hebben.DeArmeStudent schreef op maandag 31 maart 2008 @ 12:43:
Hier maar ff dezelfde vraag als op het ati forum, want daar krijg ik geen antwoord:
DAn heb je ook nog te maken met drivers. In nVidia optimised games worden standaard maar 1D shaders ondersteunt terwijl ATi 5D heeft. Dus wat krijg je dan dat niet 320 maar max 64 steam processors gebruikt worden. Via de drivers moet je dan proberen er voor te zorgen dat je zo veel mogelijk van die processors van werk voorziet. Echter lukt dit niet altijd even goed.
Daar naast hebben de huidige geforce kaarten ook meer Texture units die blijken in de huidige games nog steeds erg belangrijk te zijn. De RV770 van AMD krijgt er straks ook 2x zo veel waardoor een grote bottelnek van de RV670 opgelost wordt.
[ Voor 37% gewijzigd door Astennu op 31-03-2008 13:08 ]
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
@ DeArmeStudent, een kort antwoord is dat je de unified shaders (of beter gezegd stream processors) niet met elkaar kan vergelijken.
@ Astennu: Het is niet helemaal juist dat 1 van de 5 alles kan en de rest iets minder. Alle 5 kunnen ze alles, maar 1 kan iets meer (een soort super-ALU).
@ Astennu: Het is niet helemaal juist dat 1 van de 5 alles kan en de rest iets minder. Alle 5 kunnen ze alles, maar 1 kan iets meer (een soort super-ALU).
[ Voor 122% gewijzigd door CJ op 31-03-2008 13:15 ]
Heel simpel gezegd:DeArmeStudent schreef op maandag 31 maart 2008 @ 12:43:
AMD heeft 64 shaders met elk 5 rekenunits, daarvan kan er ééntje alle soorten berekeningen doen, de andere vier kunnen alleen specifieke instructies verwerken. In het meest ideale geval heb je dus inderdaad 320 units aan het werk, op een kloksnelheid van 775MHz (HD3870). In het worst-case scenario kan er van elke shader maar 1/5 deel aan het werk, waarbij de performance dus erg laag uitvalt.
Bij nVidia heb je 128 shaders die gewoon 1 rekenunit hebben die net iets meer berekeningen kan uitvoeren. Op deze GPU kunnen dus altijd alle 128 shaders vol aan het werk worden gezet en daarbij is de kloksnelheid van de shaders ook nog eens ruim 2x zo hoog als bij de AMD RV670/R600.
Als je dan een grove berekening maakt heb je deze shader kracht beschikbaar:
- AMD in het beste geval 320 units x 775 = 248000.
- NV in het beste geval: 128 units x 1800 = 230400
Technisch gezien heeft de AMD videochip dus meer rekenkracht dan de nVidia G80/G92, maar omdat niet alle software optimaal gebruik maakt van de complexe 5D shaders kan niet altijd alle rekenkracht benut worden, waardoor gemiddeld genomen nVidia toch beter uit de bus komt.
En het TWIMTBP programma van nVidia zal er zeker aan bijdragen dat spellen optimaal lopen op nV hardware en ietsje minder op AMD hardware.
NB: Verhaal van de shaders is vrij gegeneraliseerd, er zijn nog veel meer factoren die meespelen, maar zo is het vrij eenvoudig te begrijpen denk ik
Goud is geen geld
even korte vraag... zie dat de 9800X2 er momenteel van 3 (?) fabrikanten is. club3d, XFX, MSI.
Zitten daar tussen nog grote verschillen? Specs lijken exact hetzelfde te zijn? XFX lijkt populairder?
Of is het weer zo'n verhaal dat je er andere software bij krijgt die je toch niet gebruikt...
Zitten daar tussen nog grote verschillen? Specs lijken exact hetzelfde te zijn? XFX lijkt populairder?
Of is het weer zo'n verhaal dat je er andere software bij krijgt die je toch niet gebruikt...
ja ja... niet iedereen heeft dezelfde kennis... wees daarom ook eens gewillig en geef een antwoord op een vraag ;)
Heb gisteravond CoD4 geïnstalleerd en gespeeld op m'n nieuwe systeem (zie sig voor specs) op een resolutie van 1280x1024 met 4x AA en 4x AF en alle graphics en textures op de hoogst mogelijke stand en het loopt echt vloeiend. Dus één 8800GT is voorlopig wel genoeg denk ik.
Echter heb ik dus een E2200 op m'n MSI P7N Platinum en als ik deze niet overklok (dus stock @ 2,2GHz 200x11) dan is ie te traag voor de videokaart. Ik haal dan slechts 8.700 punten in 3Dmark06.
Klok ik de processor over naar 2,9GHz met 266x11 dan haal ik 10.800 punten. Dat lijkt meer op de algemene score die een 8800GT haalt.
edit: Ik heb dus vorige week die Jetway 8800GT gehaald bij Dollarshops. Er zit een 1-slots koeler op en deze is lekker stil
Echter heb ik dus een E2200 op m'n MSI P7N Platinum en als ik deze niet overklok (dus stock @ 2,2GHz 200x11) dan is ie te traag voor de videokaart. Ik haal dan slechts 8.700 punten in 3Dmark06.
Klok ik de processor over naar 2,9GHz met 266x11 dan haal ik 10.800 punten. Dat lijkt meer op de algemene score die een 8800GT haalt.
edit: Ik heb dus vorige week die Jetway 8800GT gehaald bij Dollarshops. Er zit een 1-slots koeler op en deze is lekker stil
[ Voor 9% gewijzigd door FlowDesign op 31-03-2008 14:00 ]
Mustang Mach-E SR RWD | MINI Countryman Cooper S
Die 9800GX2's zijn alemaal hetzelfde reference ontwerp. Sterker nog, al deze kaarten worden centraal onder toezicht van NV gemaakt. Het enige wat de verschillende merken als Club3D, XFX, MIS, Sweex, Zotac en dergelijke doen is de sticker ontwerpen, de juiste lijm kiezen voor hun sticker en een samenstelling maken van kabels, adapters en software dat wordt meegeleverd.Lord_T schreef op maandag 31 maart 2008 @ 13:36:
even korte vraag... zie dat de 9800X2 er momenteel van 3 (?) fabrikanten is. club3d, XFX, MSI.
Tenslotte maken ze er een leuke doos omheen en komt ie in de schappen. En vergeet ook de marketing en de garantievoorwaarden niet...
De Sweex heeft dus dezelfde componenten als de premium XFX XXX overklok editie
[ Voor 3% gewijzigd door frankknopers op 31-03-2008 13:54 ]
Goud is geen geld
Verwijderd
Is dat de koeler die op deze link staat?FlowDesign schreef op maandag 31 maart 2008 @ 13:45:
Dank je, volgens mij begrijp ik het nu beter...frankknopers schreef op maandag 31 maart 2008 @ 13:15:
[...]
Heel simpel gezegd:
...
NB: Verhaal van de shaders is vrij gegeneraliseerd, er zijn nog veel meer factoren die meespelen, maar zo is het vrij eenvoudig te begrijpen denk ik
Een zeer onduidelijk verhaal wat jij hier hebt geschreven. Maar om te beginnen quote je een veronderstelling van mij, waarin ik vraag aan CJ of ik het zo goed begrepen hebt hoe hij het bedoelt.frankknopers schreef op maandag 31 maart 2008 @ 12:16:
[...]
Juist wel, dat is de essentie van AA berekenen. De AA resolve kan profiteren van het feit dat er twee GPU's aan het werk zijn, want als er AFR gebruikt wordt renderen de kaarten verschillende frames die als sample genomen kunnen worden voor het bepalen van de AA. De GPU's doen 8x AA op de frame die ze zelf renderen, maar door ook te kijken naar de frame van de andere GPU krijgt het een 'gratis' extra sample. Daarmee wordt dus de frequentie AA verdubbeld van 8x naar 16x, dus als je 2 kaarten in SLI hebt kun je dubbel zoveel AA krijgen voor dezelfde performance.
Dat is wat ik begrepen heb van AA resolve althans
Hier nog meer info over AA.
Dat zou dus betekenen dat je het met mij eens bent, maar dat blijkt weer niet uit je verhaal, zover ik je begrijp dan toch
Volgens mij werkt SLI-AA dus zo:
GPU 1 en GPU 2 renderen exact dezelfde frame, allebei met 8xAA maar net op een iets andere manier. Zodat als de frames worden samengevoegd je 16xAA hebt.
Verwijderd
@ FlowDesign
Ik las hier en hier dat de reference koeler van de 8800 GT nogal slecht was in koeling en geluiddemping en de nieuwe koeler voor de GTS 512 mb beter is.
De nieuwe 9600 GT's hebben volgens mij dezelfde cooler als jouw 8800 GT en van de 9600 GT's wordt gezegd dat de koeler lawaaierig is. Nu weet ik niet meer wie of wat ik moet geloven.
Omdat jij niet zo veel lawaai hoort van jouw 8800 GT, heb jij dan ook een goede stille kast waar alles in zit? Dat wilt ook wel eens helpen om geluid te dempen.
Ik las hier en hier dat de reference koeler van de 8800 GT nogal slecht was in koeling en geluiddemping en de nieuwe koeler voor de GTS 512 mb beter is.
De nieuwe 9600 GT's hebben volgens mij dezelfde cooler als jouw 8800 GT en van de 9600 GT's wordt gezegd dat de koeler lawaaierig is. Nu weet ik niet meer wie of wat ik moet geloven.
Omdat jij niet zo veel lawaai hoort van jouw 8800 GT, heb jij dan ook een goede stille kast waar alles in zit? Dat wilt ook wel eens helpen om geluid te dempen.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2008 15:45 ]
Morgen komt (als het goed is) mijn 9800GTX binnen. Als iemand nog benchmark wensen heeft voor deze kaart, let me know.
(games zoals Crysis, Supreme Commander, Companies of Heroes etc. heb ik wel)
Ik heb geen bijzondere kast. Het is nml. deze HTPC behuizing. Maar de fan van de kaart schakelt gewoon netjes terug wanneer hij niet te warm is en dan issie superstil. Als ie wat harder gaat draaien terwijl ik zit te gamen vind ik niet erg want dan heb ik toch overstemmend geluid van het spel
Op dit moment maakt 1 goedkope niet-regelbare casefan in m'n kast de meeste herrie.
Op dit moment maakt 1 goedkope niet-regelbare casefan in m'n kast de meeste herrie.
Verwijderd
Als ik een spel speel hoor ik ook nietsFlowDesign schreef op maandag 31 maart 2008 @ 15:56:
Ik heb geen bijzondere kast. Het is nml. deze HTPC behuizing. Maar de fan van de kaart schakelt gewoon netjes terug wanneer hij niet te warm is en dan issie superstil. Als ie wat harder gaat draaien terwijl ik zit te gamen vind ik niet erg want dan heb ik toch overstemmend geluid van het spel![]()
EDIT: ik blijf even doorzoeken en wat ik lees is dat de 9600 reference koelers eigenlijk dezelfde koelers zijn die op de nieuwere generatie 8800 GT's zijn geplaatst. Deze hebben een grotere fan dan de eerdere versies dus minder lawaai.
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2008 16:01 ]
In tegenstelling tot eerder advies zou ik zeggen ga juist niet die oude kaart in SLI draaien, maar het hangt denk ik vooral ook af van welke resolutie je speelt, en of je het erg vindt om eventueel de texture quality wat omlaag te moeten zetten want met 320 MB haal je het niet meer op hogere resoluties met settings op high lijkt me. En in SLI blijf je gewoon gebonden aan die 320 MB...Verwijderd schreef op maandag 31 maart 2008 @ 11:11:
alvast bedankt!
Daarnaast hangt het er natuurlijk ook van af of je jouw GTS nog tegen een leuk prijsje kan vinden (tenminste, ik ga er even vanuit dat je nog steeds 2 kaarten van hetzelfde merk moet hebben? If not, dan staat er een MSI in de pricewatch voor 143 euro).
Ik betwijfel echter nog steeds of je met twee van die kaarten in SLI echt veel meer prestatie gaat krijgen dan met 1 8800GT 512MB, dus zelf zou ik denk ik hoe dan ook er voor kiezen te proberen die GTS te verkopen aan iemand die wel nog SLI wil gaan draaien, en zelf een mooie 8800GT te nemen.
Offtopic: dit is trouwens precies wat ik vroeger tegen SLI had, tegen de tijd dat je SLI wil is het interessanter om een nieuwe kaart te kopen, dus is SLI alleen interessant als je meteen of vrij snel voor 2 kaarten gaat... Reden dat ik tegenwoordig SLI mooier vind is dan ook dat je met goedkope kaartjes tegenwoordig zulke machtige prestaties kunt behalen
[ Voor 11% gewijzigd door Finraziel op 31-03-2008 18:09 ]
Gamertag: FinrazielNL
Club3D 9800GX2 staat nu voor 425 euro in de pricewatch.
Dat is opeens wel héél aantrekkelijke price/performance. En kom nou niet met je "2x 8800GTS is even snel" want daar heb je meteen zo'n teleurstellend nvidia moederbord voor nodig.
Yay, heb ik net (ongeveer) 300 euro uitgegeven aan een 9800GTX lol.Xeanor schreef op maandag 31 maart 2008 @ 18:47:
Club3D 9800GX2 staat nu voor 425 euro in de pricewatch.Dat is opeens wel héél aantrekkelijke price/performance. En kom nou niet met je "2x 8800GTS is even snel" want daar heb je meteen zo'n teleurstellend nvidia moederbord voor nodig.

Weet iemand al waar de verloopjes van 2x pci-e 6 pins naar 1x pci-e 8 pins te krijgen zijn?
Onderklokken:
Tot hoever kan ik mijn 9600GT onderklokken om te surfen en ander 2d werk. Kan wel wat op de gok blijven aanklikken om te kijken tot wanneer mijn pc crashed. Maar zijn er misschien ergens veilge standen? Ik heb nu mode silent 560/760, maar zou ik deze bv kunnen halveren? Of start dan de boel niet meer op?
Tot hoever kan ik mijn 9600GT onderklokken om te surfen en ander 2d werk. Kan wel wat op de gok blijven aanklikken om te kijken tot wanneer mijn pc crashed. Maar zijn er misschien ergens veilge standen? Ik heb nu mode silent 560/760, maar zou ik deze bv kunnen halveren? Of start dan de boel niet meer op?
"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant
Wat dachten jullie van de MSI 9800GX2 OC voor 418,50 bij 4Launch.
Ik ga mijn Sparkle retour zenden en die MSI kopen!
Ik ga mijn Sparkle retour zenden en die MSI kopen!
Verwijderd
blijkbaar is het niet de OC versie
staat ook niet meer op de msi site (link bij verkoop), gewoon standaard 9800gx2
Vraagje, blijkbaar gaat de 9800GX2 niet passen op m'n 850W zalman voeding??
Vraagje, blijkbaar gaat de 9800GX2 niet passen op m'n 850W zalman voeding??
[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2008 19:41 ]
Ik heb hem besteld en gelijk gevraagd of het de OC versie is of niet.Verwijderd schreef op maandag 31 maart 2008 @ 19:34:
blijkbaar is het niet de OC versie
Bij de data staat inderdaad dat hij het niet is, maar bij de productcode wel.
Hij is in ieder geval goedkoper dan de Club3d!
En die overclock halen "we" (consument) er zelf toch uit?HugoBoss1985 schreef op maandag 31 maart 2008 @ 19:39:
[...]
Ik heb hem besteld en gelijk gevraagd of het de OC versie is of niet.
Bij de data staat inderdaad dat hij het niet is, maar bij de productcode wel.
Hij is in ieder geval goedkoper dan de Club3d!
Verwijderd
ik zou hem wel kopen maar weet alleen niet op het zal passen op m'n voeding
ik heb de benodigde pins, maar blijkbaar zijn ze te groot
http://www.nvidia.com/object/geforce_9800gx2_pwr_supply.html
A number of system power supplies in the market use a modular power connector to provide 6-pin and 8-pin outputs from the same cable. These power supplies have PCI-E Express Power Connectors listed as “8-pin/6-pin” in the table below. A subset of these modular connectors have a mechanical latch that is too wide and do not fit the 8-pin PCI-E power connector on the GeForce 9800 GX2 graphics card and are marked with an asterisk (*) in the table
of wordt dit meegeleverd in de doos?
A number of system power supplies in the market use a modular power connector to provide 6-pin and 8-pin outputs from the same cable. These power supplies have PCI-E Express Power Connectors listed as “8-pin/6-pin” in the table below. A subset of these modular connectors have a mechanical latch that is too wide and do not fit the 8-pin PCI-E power connector on the GeForce 9800 GX2 graphics card and are marked with an asterisk (*) in the table
Dat is dus even een heel lastig verhaal.Verwijderd schreef op maandag 31 maart 2008 @ 19:47:
ik zou hem wel kopen maar weet alleen niet op het zal passen op m'n voeding
Er zijn dus bijvoorbeeld heel veel modulaire voedingen waar een pci-e 6 pins naar pci-e 8 pins kabel bij zit.
Volgens Nvidia en EVGA zijn deze kabels niet goed en kunnen ze de kaart zelfs beschadigen bij gebruik.
Deze voeding bijvoorbeeld:
http://www.coolermaster.c...=detail&tbcate=22&id=2573
Hier staat het ook nog eens vermeld + een lijst van voedingen die geschikt zijn:
http://forums.slizone.com...=142395&st=0&#entry142395
Hier staat op het forum van EVGA dat je geen verloopjes van pci-e 6 pins naar pci-e 8 pins moet gebruiken:
http://forums.slizone.com...=142395&st=0&#entry142395
Ik zou zeggen doe er je voordeel mee!!!
[ Voor 16% gewijzigd door HugoBoss1985 op 31-03-2008 21:21 ]
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Ik snap dus echt totaal niet waarom er geen webshop is die de goede verloopjes van 2 pci-e 6 pins naar 1x pci-e 8 pins verkoopt.Help!!!! schreef op maandag 31 maart 2008 @ 22:29:
Hier ook nog een topic met info:
http://www.jonnyguru.com/forums/showthread.php?t=3877
Er zijn echt zoveel mensen met super dikke voedingen (ik heb zelf de Realpower Pro 850) waar geen pci-e 8 pins stekker op zit.
I.c.m. het goede verloopje werkt het bij mij prima en hoef ik dus geen andere voeding te kopen.
Gat in de markt anyone?
Helaas zit maar bij een aantal kaarten dat verloopje.
Als je voeding dus dat stekkertje mist en het verloopje zit niet bij je kaart, heb je een probleem.
Dus:
De 6 pin / 8 pins stekkers passen niet (een stekker met 6 pins + 2 pins om de 8 pins te creeëren.)
De 6 pins naar 8 pins modulaire stekkers/verloopjes zijn gevaarlijk voor je kaart.
Conclusie: Geld weggooien voor een nieuwe voeding of het verloopje van 2x pci-e 6 pins naar 1x pci-e 8 pins kopen voor een drol (Moet het wel te krijgen zijn...).
Maarja dat stimuleert weer de verkoop van "geschikte" voedingen...
Aan de andere kant remt het misschien de verkoop van de 9800GX2.
Leuk gedaan van Nvidia, ze hadden op ze minst iedere vendor moeten verplichten om een goed verloopje mee te leveren om dit gezeik te voorkomen.
Of de psu fabrikanten hadden al veel eerder de juiste verloopjes mee moeten leveren, de HD2900XT had immers ook al de 8 pins aansluiting.
Nvidia houdt zich dus wel aan de richtlijnen m.b.t. de aansluiten en in dit geval zijn het eigenlijk de psu fabrikanten die fout zitten.
[ Voor 44% gewijzigd door HugoBoss1985 op 31-03-2008 22:44 ]
Verwijderd
GT200 to become 9900GTX and 9900GX2, launch date set to July
March 31st, 2008 by Jeff Graphics, Hardware, NEWS, NVIDIA
According to our sources, GT200’s final product name and launch day have been set. Two NVIDIA GeForce card will use the core, they are 9900GX2 and 9900GTX.
It is similar to today’s NV tactic: 9900GX2 just like todays 9800GX2, it is a two GPU product, and 9900GTX is a conventional single GPU product. Source mentions that both cards will be announce in July. In previous rumors, words have it that NV will improve G9X core by rolling out GT200. But detailed information still unknown.
According to our sources, GT200’s final product name and launch day have been set. Two NVIDIA GeForce card will use the core, they are 9900GX2 and 9900GTX.
It is similar to today’s NV tactic: 9900GX2 just like todays 9800GX2, it is a two GPU product, and 9900GTX is a conventional single GPU product. Source mentions that both cards will be announce in July. In previous rumors, words have it that NV will improve G9X core by rolling out GT200. But detailed information still unknown.
Mensen de 9800GX2 bij 4Launch is wel de OC versie...
Hehe best een leuke deal voor 418,50!
Hehe best een leuke deal voor 418,50!
[ Voor 6% gewijzigd door HugoBoss1985 op 01-04-2008 09:32 ]
Dit klopt niet helemaal. Voorlopig geen GX2 voor zover ik weet, maar GTX en GT. VR-Zone heeft de juiste info:Verwijderd schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 05:14:
http://vr-zone.com/articl...6_9900_GT_In_Q3/5684.htmlNVIDIA GT200 : GeForce 9900 GTX & 9900 GT In Q3
No it is not some April Fool jokes. VR-Zone has learned that there will be two high end parts from Nvidia to replace the current GeForce 9800 GX2 and 9800 GTX in Q3. These two parts are GeForce 9900 GTX and GeForce 9900 GT based on the new GT200 architecture. GeForce 9800 GX2 and GTX will have a short lifespan since they will be replaced in a couple of months time. Nvidia has positioned GeForce 9900 GTX to replace 9800 GX2 and this gave a clue that a single GT200 card will actually outperform a dual G92 card. Likewise for GeForce 9900 GT, outperforming and replacing 9800 GTX.
CJ revealed to us that Nvidia will have a hard time fitting GT200 onto the PCB since the GPU is gonna be large and very power hungry so we can probably assume it is still 65nm based. The PCB for GT200 will be P651.
Hoax, er komt geen GX2 versie van de GT200, daar is die chip veel te groot en warm voor.Verwijderd schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 05:14:
Ik heb €70,- van mijn Sparkle af kunnen snoepen en ik ga dus niet moeilijk doen om die om te ruilen voor de MSI. 
Inderdaad, het verschil in kloksnelheid klok ik er als consument wel bij.
Het voordeel van de Sparkle blijft overigens dat er een goed verloopje bij zit.
Hierdoor hoef ik dus geen andere voeding te kopen.
De Sparkle is bij Dollarshops overigens in prijs gedaald: 418,99.
Inderdaad, het verschil in kloksnelheid klok ik er als consument wel bij.
Het voordeel van de Sparkle blijft overigens dat er een goed verloopje bij zit.
Hierdoor hoef ik dus geen andere voeding te kopen.
De Sparkle is bij Dollarshops overigens in prijs gedaald: 418,99.
Na een tijdje stoeien met de drivers heb ik hem dan eindelijk werkend (9800GTX), een paar fotos:
http://etpg.nl/9800gtx
Benchmarks komen eraan
.
Benchmarks komen eraan
tbh ik denk dat ik liever een hd4870 heb dan deze 9900gt met deze nieuws. Ik krijg namelijk de idee dat de gt200 gedoe erg duur gaat worden door deze berichten.
Tja, performance heeft een hoge prijs.
Wie de snelste wil zijn moet z'n portemonnee laten lijden.
[ Voor 3% gewijzigd door CJ op 01-04-2008 12:46 ]
Inderdaad het zal wel het volgende rijdje worden:
9800 GTX
HD4870
9900 GT
HD4870 X2 - 9900 GTX (GT200)
9900 GT zal wel tussen de X2 en de singel versie in zitten. X2 moet vooral goede drivers krijgen anders gaat hij onder de 9900 GTX uitkomen.
Maar veel concurentie dus goed voor ons en onze portomonee
9800 GTX
HD4870
9900 GT
9900 GT zal wel tussen de X2 en de singel versie in zitten. X2 moet vooral goede drivers krijgen anders gaat hij onder de 9900 GTX uitkomen.
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Komt de nieuwe GT200 voor het einde vh jaar of hoe zit het eigenlijk?Iedereen had leuke specs paar maanden geleden van de 9800GTX, maar uiteindelijk bleek het gewoon een 8800 GTS met een andere naam.Astennu schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 13:36:
Inderdaad het zal wel het volgende rijdje worden:
9800 GTX
HD4870
9900 GT
Ik dacht net gelezen te hebben dat de 9900gtx sneller gaat worden dan een 9800gx2.
Als dat zo is gaat de 3870x2 zowieso onder de 9900gtx uitkomen.
Logisch, want de 9800gx2 is al veel sneller.
[ Voor 40% gewijzigd door HugoBoss1985 op 01-04-2008 14:05 ]
what the hell is dit?

Fudzilla zegt dat het een hele bijzondere en schaarse kaart is, warm en duur...?

Fudzilla zegt dat het een hele bijzondere en schaarse kaart is, warm en duur...?
Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca
behalve het verplichtte grappendagje heeft hij verassend veel weg van een preproduktie FX5800UltraXanderDrake schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 14:09:
what the hell is dit?
[afbeelding]
Niet op voorraad.
Heb vandaag een XFX GeForce 9600 GT XXX 512 MB besteld, ipv mijn huidige X1900XT, echter met alle vernieuwingen weer op komst zoals de HD4xxx serie en de 9900 GT serie. Wordt ik weer aan het twijfelen gebracht. Graag jullie mening, en als ik hier een apart topic voor had moeten openen excuses dan doe ik dat wel alsnog echter lijkt me dat overbodig.
Dus van X1900XT 512MB upgraden naar 9600GT XXX 512 MB.
Gebruik het voornamelijk voor het spelen van CoD4 op een 1280*1024 monitor, echter komt er dalijk een 40" inch FullHD TV in de woonkamer te hangen die er ook op aangesloten gaat worden en dan wil ik het liefst ook 1900*1200 gamen.
Wellicht dat de kaart daarvoor misschien iets te licht is, maar dan overweeg ik een SLI opstelling te gaan gebruiken.
Overwegen een zwaardere kaart te nemen is zonder goede motivatie geen optie. 150 euro voor één graka vind ik een nette prijs en dit is dan ook mijn budget. En behoef geen dure kaart meer zoals de X1900XT die ik destijds gekocht heb voor € 330
Dus van X1900XT 512MB upgraden naar 9600GT XXX 512 MB.
Gebruik het voornamelijk voor het spelen van CoD4 op een 1280*1024 monitor, echter komt er dalijk een 40" inch FullHD TV in de woonkamer te hangen die er ook op aangesloten gaat worden en dan wil ik het liefst ook 1900*1200 gamen.
Wellicht dat de kaart daarvoor misschien iets te licht is, maar dan overweeg ik een SLI opstelling te gaan gebruiken.
Overwegen een zwaardere kaart te nemen is zonder goede motivatie geen optie. 150 euro voor één graka vind ik een nette prijs en dit is dan ook mijn budget. En behoef geen dure kaart meer zoals de X1900XT die ik destijds gekocht heb voor € 330
[ Voor 14% gewijzigd door loewie1984 op 01-04-2008 14:29 ]
Jammer, dat ging te snelPaprika schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 14:11:
Yay 1 april...
Maar heel moeilijk was het niet... Sorry hoor: AGP interface, Molex plug, dat heeft iedereen zo door.
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Missende SLI connector, PCB en koeler die er cheap uitzien, kleine kaart, en zoals je zelf al zegt de missende power connector en de AGP interface.XanderDrake schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 14:33:
[...]
Jammer, dat ging te snel
Maar heel moeilijk was het niet... Sorry hoor: AGP interface, Molex plug, dat heeft iedereen zo door.
Een hele oude of een hele goedkope
Of een AGP based G92 kaart?leonpwner1 schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 14:37:
Missende SLI connector, PCB en koeler die er cheap uitzien, kleine kaart, en zoals je zelf al zegt de missende power connector en de AGP interface.
Een hele oude of een hele goedkopeIn dit geval de eerste.
9800GTX Review: http://www.techspot.com/review/92-asus-geforce-9800-gtx/
Wat ik uit deze review kan opmaken is dat de 9800GX2 sowieso 50-90% sneller is dan de 9800GTX zodra je 1920x1200 of hoger speelt. En de GX2 is nog maar 418 euro (de OC versie notabene), die GTX kost hier 300 zo te zien. Oftewel GX2 > GTX in price/performance.
Ben benieuwd naar meer reviews. Post ze maar!
Wat ik uit deze review kan opmaken is dat de 9800GX2 sowieso 50-90% sneller is dan de 9800GTX zodra je 1920x1200 of hoger speelt. En de GX2 is nog maar 418 euro (de OC versie notabene), die GTX kost hier 300 zo te zien. Oftewel GX2 > GTX in price/performance.
[ Voor 3% gewijzigd door Xeanor op 01-04-2008 14:51 ]
Zojuist even Crysis benchmark gedraait met mijn nieuwe kaart (9800GTX),Xeanor schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 14:51:
9800GTX Review: http://www.techspot.com/review/92-asus-geforce-9800-gtx/
1680 x 1050 alles High (directx 9), geen AA...
830 core/2030 shader/2520 (1260) memory
average FPS: 51.26
met mijn 8800GT haalde ik na weken tweaken op de max. stabiele overclock een average FPS van 35.51
Ik heb het over de HD4870 X2 Niet over de 3870. De RV770 chip wordt een 50% of meer sneller dan de huidige RV670.HugoBoss1985 schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 14:05:
Ik dacht net gelezen te hebben dat de 9900gtx sneller gaat worden dan een 9800gx2.
En wat haal je op 1920 x 1200 ? Of kun je niet hoger
En hoeveel FPS met 1680 x 1050 AA8x en alles op High ?
Alvast bedankt voor de foto's
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Ik heb nu nog 206BWs, Ik moet nog een 24 inch kopen (het was of 24 inch en daarna 9800GTX of eerst 9800GTX en daarna 24 inch (ben dus voor de kaart gegaan). Ik zal zo even de AA run doen.
Oke bedankt 
Ik ga inderdaad ook eerst voor de kaart en dan een 24 inch
(Zit nu met een 20'')
Ik ga inderdaad ook eerst voor de kaart en dan een 24 inch
(Zit nu met een 20'')
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Psst... korreltjes zout e.d., ze kunnen zoveel zeggenAstennu schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 15:08:
[...]
Ik heb het over de HD4870 X2 Niet over de 3870. De RV770 chip wordt een 50% of meer sneller dan de huidige RV670.
In ieder geval realistischer dan die meer dan 100% die nVidia claimt voor hun GT200Jejking schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 15:24:
[...]
Psst... korreltjes zout e.d., ze kunnen zoveel zeggen
[ Voor 5% gewijzigd door Astennu op 01-04-2008 15:28 ]
Inderdaad. We krijgen altijd zoeen leuke beloftes, maar de resultaten vallen vaker echt wel tegen.Astennu schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 15:27:
[...]
In ieder geval realistischer dan die meer dan 100% die nVidia claimt voor hun GT200Als +100% kan kan +50% ook.
Anyway, Crysis 1680x1050, all high, 8X aa, 800 core / 2050 shaders / 1250 (2500) memory
1-4-2008 15:20:52 - XP
Beginning Run #1 on Map-island, Demo-benchmark_gpu
DX9 1680x1050, AA=8x, Vsync=Disabled, 32 bit test, FullScreen
Demo Loops=3, Time Of Day= 9
Global Game Quality: High
==============================================================
TimeDemo Play Started , (Total Frames: 2000, Recorded Time: 111.86s)
!TimeDemo Run 0 Finished.
Play Time: 81.93s, Average FPS: 24.41
Min FPS: 16.06 at frame 1956, Max FPS: 33.80 at frame 1004
Average Tri/Sec: -22971368, Tri/Frame: -941023
Recorded/Played Tris ratio: -0.97
!TimeDemo Run 1 Finished.
Play Time: 79.79s, Average FPS: 25.06
Min FPS: 16.06 at frame 1956, Max FPS: 34.10 at frame 994
Average Tri/Sec: -23263578, Tri/Frame: -928130
Recorded/Played Tris ratio: -0.99
!TimeDemo Run 2 Finished.
Play Time: 79.83s, Average FPS: 25.05
Average Tri/Sec: -23243670, Tri/Frame: -927786
TimeDemo Play Ended, (3 Runs Performed)
Completed All Tests
Deze kaart kan zeker meer, maar hij blijft nu lekker beneden de 50C(!
Voor de 3DMark liefhebbers (zelfde clocks):
http://service.futuremark.com/compare?3dm06=6040733
17575
En Stock was 675-1690-1100 ? Dat is dan een leuke oc zegPaprika schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 15:35:
[...]
Inderdaad. We krijgen altijd zoeen leuke beloftes, maar de resultaten vallen vaker echt wel tegen.![]()
Anyway, Crysis 1680x1050, all high, 8X aa, 800 core / 2050 shaders / 1250 (2500) memory
1-4-2008 15:20:52 - XP
Beginning Run #1 on Map-island, Demo-benchmark_gpu
DX9 1680x1050, AA=8x, Vsync=Disabled, 32 bit test, FullScreen
Demo Loops=3, Time Of Day= 9
Global Game Quality: High
TimeDemo Play Started , (Total Frames: 2000, Recorded Time: 111.86s)
!TimeDemo Run 0 Finished.
Play Time: 81.93s, Average FPS: 24.41
Min FPS: 16.06 at frame 1956, Max FPS: 33.80 at frame 1004
Average Tri/Sec: -22971368, Tri/Frame: -941023
Recorded/Played Tris ratio: -0.97
!TimeDemo Run 1 Finished.
Play Time: 79.79s, Average FPS: 25.06
Average Tri/Sec: -23263578, Tri/Frame: -928130
!TimeDemo Run 2 Finished.
Play Time: 79.83s, Average FPS: 25.05
Average Tri/Sec: -23243670, Tri/Frame: -927786
TimeDemo Play Ended, (3 Runs Performed)
Completed All Tests
Deze kaart kan zeker meer, maar hij blijft nu lekker beneden de 50C(!) tijdens Crysis
Voor de 3DMark liefhebbers (zelfde clocks):
http://service.futuremark.com/compare?3dm06=6040733
17575
I have to say i'm impressed.
Met 3rd-party koeling & een volt mod zal dit ding zeker vliegen. Mijn max lijkt 840 core / 2125 shader & 1275 (2550) memory (in stappen van 5 verhoogt). Daarboven krijg ik artifacts of zelfs lock ups.Astennu schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 15:40:
[...]
En Stock was 675-1690-1100 ? Dat is dan een leuke oc zeg
I have to say i'm impressed.
Edit:
GPU-Z

[ Voor 9% gewijzigd door Paprika op 01-04-2008 15:46 ]
Ik heb net ook geprobeerd mijn 9800gx2 over te klokken, maar op 660 / 1650 (gpu / shaders) loopt het zaakje al vast.
Op 1200 mhz geheugen (2400 mhz ddr) krijg ik beeldfouten.
Met andere woorden: mijn kaart komt niet eens in de buurt van de MSI OC 9800GX.
Ik kan hem nog steeds retour zenden en ruilen voor een MSI OC
...
Ik kan hem nog steeds retour zenden en ruilen voor een MSI OC
Mja het zijn twee van die kaarten dicht op elkaar gepakt en dan met een coolblok er tussen dus zo raar is dat niet. Maar als je een SLi mobo hebt kun je beter 2x 9800 GTX pakken en die lekker oc'en.HugoBoss1985 schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 16:14:
Ik heb net ook geprobeerd mijn 9800gx2 over te klokken, maar op 660 / 1650 (gpu / shaders) loopt het zaakje al vast.
Ik kan hem nog steeds retour zenden en ruilen voor een MSI OC...
En die OC zijn handpicked. De betere kaarten gaan gewoon naar de OC lijn.
[ Voor 7% gewijzigd door Astennu op 01-04-2008 16:20 ]
En meer geld kwijt zijn en met een klote moederbord zitten... (laatste is een persoonlijke mening.)Astennu schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 16:19:
[...]
Mja het zijn twee van die kaarten dicht op elkaar gepakt en dan met een coolblok er tussen dus zo raar is dat niet. Maar als je een SLi mobo hebt kun je beter 2x 9800 GTX pakken en die lekker oc'en.
MSI presteert het anders wel om de kaart met die snelheden op de markt te brengen.
Helaas heb ik met hun 8800GTX OC kaartjes slechte ervaringen... beeldfouten op hun OC snelheden.
nForce is niet meer wat het geweest is nee. En je bent 50 euro meer kwijt of zo dat is nog wel te doen. Als je toch al zo gek bent om 550 euro voor een GX2 neer te leggen kan dat er ook nog wel bij toch ?HugoBoss1985 schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 16:20:
[...]
En meer geld kwijt zijn en met een klote moederbord zitten... (laatste is een persoonlijke mening.)
MSI presteert het anders wel om de kaart met die snelheden op de markt te brengen.
Helaas heb ik met hun 8800GTX OC kaartjes slechte ervaringen... beeldfouten op hun OC snelheden.
En die MSI zijn denk ik hand picked. En foutjes tenzij een hele serie dat die probs heeft. Ik weet niet of er meer mensen met probs waren ?. Was er ook niet eens een XFX of BFG serie die ook probs had op OC speeds ? (GF7 tijd)
[ Voor 5% gewijzigd door Astennu op 01-04-2008 16:40 ]
Soms scheelt het zelfs minder dan 50 Euro.Astennu schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 16:39:
[...]
nForce is niet meer wat het geweest is nee. En je bent 50 euro meer kwijt of zo dat is nog wel te doen. Als je toch al zo gek bent om 550 euro voor een GX2 neer te leggen kan dat er ook nog wel bij toch ?
En die MSI zijn denk ik hand picked. En foutjes tenzij een hele serie dat die probs heeft. Ik weet niet of er meer mensen met probs waren ?. Was er ook niet eens een XFX of BFG serie die ook probs had op OC speeds ? (GF7 tijd)
Een 9800GX2 kost nog 418 Euro en dan heb je een OC versie.
Voor mij kan een sli moederbord er niet bij, omdat ik genoeg heb van Nvidia borden.
Meer een algemeen vraagje. Hoe maak je die cooler van binnen schoon. Mijn huidige GF6800GT moet ik elk half jaartje een keer schoon maken want dan merk je gewoon dat hij minder goed koelt. Je ziet dan ook dat er veel stof in het koelblok zit. Omdat het bovenste kapje eraf geschroeft kan worden is dit geen probleem. Bij dit model (en meerdere modellen) zie ik geen schroefjes zitten. Is die kap er dan nog wel af te halen? Zo niet, hoe maak je hem dan stof vrij van binnen?Paprika schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 12:42:
Na een tijdje stoeien met de drivers heb ik hem dan eindelijk werkend (9800GTX), een paar fotos:
Benchmarks komen eraan.
Verwijderd
Ik heb enkele vraagjes...
1: Ik heb nu een 8800 GT 512 MB, als ik nog een 8800 GT erbij koop voor SLI, geeft het dan verschil of het een 512 MB of een 256 MB is?
2: Is er een groot verschil in prestaties tussen 2 8800 GT's in SLI of één 9800 GTX?
1: Ik heb nu een 8800 GT 512 MB, als ik nog een 8800 GT erbij koop voor SLI, geeft het dan verschil of het een 512 MB of een 256 MB is?
2: Is er een groot verschil in prestaties tussen 2 8800 GT's in SLI of één 9800 GTX?
Je bedoelt toch niet die klik pinnetjes die onder uit de printplaat steken waarmee het hele koel gedeelte vast zit op de printplaat want daarmee kom je nog niet in de koeler.Paprika schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 17:20:
Click pinnetjes.
Laat maar,
10 kilo aan schroefjes om hem los te halen:
http://etpg.nl/9800gtx/4.jpg
dan krijg je het zwarte deel waar 6 schroefjes aan zitten.
[ Voor 38% gewijzigd door Paprika op 01-04-2008 17:28 ]
Ja die had ik ook gezien maar daarmee haal je alleen de hele koelmodule van de printplaat af maar dan is nog de vraag of je ook fysiek in de koeler kunt komen met je stofzuiger.Paprika schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 17:28:
Laat maar,
De Club3d 9800GX2 is weer de goedkoopste: 409,88. 
De 8800 GT (Een overgeklokte), 8800 GTS 512, 8800 GTX en 9800GTX zitten allemaal erg dicht bij elkaar qua prestaties.
De 8800 GT blijft daarom de beste koop voor single gpu videokaart, vind ik.
Maarja een 9600 GT OC komt daar weer heel dicht bij en die gaan helemaal voor weinig weg...
Omdat een MSI 9800 GX2 OC nu nog 418 Euro kost blijft die de beste dual gpu videokaart.
Het is in principe 2x 8800 GTS 512 zonder sli moederbord.
Moderne Sli moederborden zijn duurder dan single moederborden en 2x 8800 gts 512 kost 8 Euro minder dan een 9800GX2.
Door prijsdalingen is de 9800GX2 een mooi kaartje geworden en de beste "snelle" oplossing zonder Sli moederbord.
De 8800 GT (Een overgeklokte), 8800 GTS 512, 8800 GTX en 9800GTX zitten allemaal erg dicht bij elkaar qua prestaties.
De 8800 GT blijft daarom de beste koop voor single gpu videokaart, vind ik.
Maarja een 9600 GT OC komt daar weer heel dicht bij en die gaan helemaal voor weinig weg...
Omdat een MSI 9800 GX2 OC nu nog 418 Euro kost blijft die de beste dual gpu videokaart.
Het is in principe 2x 8800 GTS 512 zonder sli moederbord.
Moderne Sli moederborden zijn duurder dan single moederborden en 2x 8800 gts 512 kost 8 Euro minder dan een 9800GX2.
Door prijsdalingen is de 9800GX2 een mooi kaartje geworden en de beste "snelle" oplossing zonder Sli moederbord.
[ Voor 96% gewijzigd door HugoBoss1985 op 01-04-2008 18:00 ]
Ik vind dit wel opeens eigenaardig, die prijsdaling. Werkelijk alle GX2's waren gewoon pats boem 500+ euro nog geen 2 weken geleden, en nu zijn ze opeens 400? Wie zag dit aankomen?
Overigens is het nu wel opeens een extreem aantrekkelijke kaart geworden.
Het is wel logisch, omdat de 9800GTX eraan zat te komen.Xeanor schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 18:00:
Ik vind dit wel opeens eigenaardig, die prijsdaling. Werkelijk alle GX2's waren gewoon pats boem 500+ euro nog geen 2 weken geleden, en nu zijn ze opeens 400? Wie zag dit aankomen?
Mensen die hun 9800GX2 voor oude prijs hebben gekocht en niet meer retour kunnen sturen zullen wel balen...
Ati kan nu al niet meer concureren met Nvidia.
[ Voor 4% gewijzigd door HugoBoss1985 op 01-04-2008 18:02 ]
Ati kan inderdaad die 3870X2 op hun buik schrijven als ze hem voor 300 euro aan de man willen brengen, nu die GX2 slechts 400 euro kost.HugoBoss1985 schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 18:01:
[...]
Ati kan nu al niet meer concureren met Nvidia.
Het is opeens een ander wereldje geworden. Dé top kaart is 2 weken uit en te krijgen voor slechts 400 euro. Een jaar terug telde je nog 600 neer voor een ultra en 3.5 jaar geleden heb ik nog 480 betaald voor een Radeon X800. Ik moet zeggen, geen slechte ontwikkeling.
[ Voor 30% gewijzigd door Xeanor op 01-04-2008 18:06 ]
Hehe ik las hier en daar al dat een 9800GTX (danwel overgeklokt? weet ik niet meer...) de 3870x2 soms al van het veld slaat.Xeanor schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 18:04:
[...]
Ati kan inderdaad die 3870X2 op hun buik schrijven als ze hem voor 300 euro aan de man willen brengen, nu die GX2 slechts 400 euro kost.
En de 9800GTX kost 300 Euro.
Ik moet mensen echt aan te raden die 100 Euro erbij te leggen en de 9800GX2 te nemen.
Moet je voorstellen wat dit monster over een paar maanden nog kost, als de GT200 uit komt.
Het worden alleen maar mooie tijden.
[ Voor 11% gewijzigd door HugoBoss1985 op 01-04-2008 18:11 ]
Dan heb ik nog wel een vraagje: ik heb een MSI Platinum met een 7600GT + een 7300GS, als ik daar dan een 9800GX2 op prop kan ik dan nog steeds 2 monitoren op 7300GS en 1 monitor op de 9800GX2 zonder de interne SLI uit te zetten ?
De 7600GT word dan vervangen en gaat uit het systeem
Verwijderd
Kan je dan met de 7600GT en 7300GS op 3 monitoren aansluiten danJim423 schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 18:26:
Dan heb ik nog wel een vraagje: ik heb een MSI Platinum met een 7600GT + een 7300GS, als ik daar dan een 9800GX2 op prop kan ik dan nog steeds 2 monitoren op 7300GS en 1 monitor op de 9800GX2 zonder de interne SLI uit te zetten ?
Als je SLI niet aan zet: JaVerwijderd schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 18:54:
[...]
Kan je dan met de 7600GT en 7300GS op 3 monitoren aansluiten dan
@ Hugoboss, hoe lang is de 9800GX2 eigenlijk? Ik zie net dat ik genoeg geld zou hebben voor een 9800GX2 als ik de 9800GTX weer zou inruilen, maar ik zit dan dus met 2 problemen:
~Ik moest al stoeien om de 9800GTX erin te krijgen (kabels zaten erg in de weg)
~Dan zal ik ook alweer een nieuwe PSU van 100-150 euro moeten kopen.
(Snel gemeten is die 9800GTX 26-27CM)
[ Voor 3% gewijzigd door Paprika op 01-04-2008 19:01 ]
Misschien vind je dit plaatje wel zo handig: http://www.techspot.com/articles-info/92/images/Image_01.jpgPaprika schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 19:01:
[...]
Als je SLI niet aan zet: Ja.
@ Hugoboss, hoe lang is de 9800GX2 eigenlijk? Ik zie net dat ik genoeg geld zou hebben voor een 9800GX2 als ik de 9800GTX weer zou inruilen, maar ik zit dan dus met 2 problemen:
~Ik moest al stoeien om de 9800GTX erin te krijgen (kabels zaten erg in de weg)
~Dan zal ik ook alweer een nieuwe PSU van 100-150 euro moeten kopen.
(Snel gemeten is die 9800GTX 26-27CM)
Dank u.Xeanor schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 19:08:
[...]
Misschien vind je dit plaatje wel zo handig: http://www.techspot.com/articles-info/92/images/Image_01.jpg
Nu moet ik nog werkende drivers hebben.

[ Voor 9% gewijzigd door Paprika op 01-04-2008 19:14 ]
Het ligt eraan hoe je gaat meten.
25.4 x 10.8 x 3.8 cm
Dat heb ik van Amazon.com
Volgens mij is die kaart zelf inderdaad net zo lang als een 8800gtx/ultra of 9800gtx.
Ik zou het retourzenden van je kaart zeker overwegen!
Waarom zou je jezelf tegen laten houden door kabels die in de weg zitten. (Je bent toch Tweaker, doe je niet aan kabelmanagement?
)
Waarom moet je een nieuwe psu kopen, omdat je kabels in de weg zitten of omdat je een pci-e 8 pins stekker mist?
Voor allebei is dus een oplossing, namelijk je kabels ordenen of een Sparkle of Zotac kaart kopen.
Ik neem zelf altijd ruim de tijd om de kabels in mijn kast netjes te doen, ik heb ook een window en het geeft me een goed gevoel omdat het netjes is en helpt bij de airflow.
25.4 x 10.8 x 3.8 cm
Dat heb ik van Amazon.com
Volgens mij is die kaart zelf inderdaad net zo lang als een 8800gtx/ultra of 9800gtx.
Ik zou het retourzenden van je kaart zeker overwegen!
Waarom zou je jezelf tegen laten houden door kabels die in de weg zitten. (Je bent toch Tweaker, doe je niet aan kabelmanagement?
Waarom moet je een nieuwe psu kopen, omdat je kabels in de weg zitten of omdat je een pci-e 8 pins stekker mist?
Voor allebei is dus een oplossing, namelijk je kabels ordenen of een Sparkle of Zotac kaart kopen.
Ik neem zelf altijd ruim de tijd om de kabels in mijn kast netjes te doen, ik heb ook een window en het geeft me een goed gevoel omdat het netjes is en helpt bij de airflow.
~Ik heb al aan kabelmanagement gedaan, misschien als ik niet het management systeem van de kast gebruik dat het lukt
~Voeding heeft een 8-pin, maar 530Watt, ik weet niet of ik daar zoeen kaart aan wil hangen.
en als laatste: geen computer is ....
(geen videokaart tijdelijk)
~Voeding heeft een 8-pin, maar 530Watt, ik weet niet of ik daar zoeen kaart aan wil hangen.
en als laatste: geen computer is ....
[ Voor 5% gewijzigd door Paprika op 01-04-2008 19:16 ]
Als het een A-merk is zoals OCZ Zalman of Seasonic etc dan moet het wel lukken.
Ik heb een 500W zalman maar door de hoge amperage op de 12V rails kan ik gewoon een 9800GX2 eraan hangen.
Ik heb een 500W zalman maar door de hoge amperage op de 12V rails kan ik gewoon een 9800GX2 eraan hangen.
@ Vipeaux: Dus je probleem is opgelost.Jim423 schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 19:28:
Als het een A-merk is zoals OCZ Zalman of Seasonic etc dan moet het wel lukken.
Ik heb zelf een CM690 en daar heb ik ook wat dingen uitgesloopt en het lekker op mijn eigen manier gedaan met de kabels.
Dit topic is gesloten.