- Just1fire's gameprofile - It's all fun and games, until someone loses an eye ⊙
hmm, als ik je 2e link bekijk zie ik dat een 9800 GTX de 9800 GX2 en 3870 X2 redelijk goed kan bijhouden.luckyjan schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 07:47:
http://www.nordichardware.com/news,7513.html
http://www.tweaktown.com/...gtx_early_test/index.html
Als je 8800GTS 512 hebt en geen tri sli wil hoef je niet over te stappen naar de 9800GTX.
Ik denk dat er binnenkort wel tests komen waar hij goed wordt vergeleken met 8800 GTX en 8800GTS(g92)
In de pricewatch vanaf 113 euro dus wellicht ook interessant
Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro x64
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema
Dit is inderdaad een super aanbieding. Ik heb samen met Rimpeldinky maar meteen een kaart besteld. (Ieders 1 dus).Aries.Mu schreef op maandag 24 maart 2008 @ 11:12:
[...]
http://www.alternate.nl/h...etails.html?artno=JBXXG3&
Koopje zou ik zo zeggen.
Als je wat met de voltages kan spelen, kan je hem aardig zuiniger maken en mss de clockspeeds omhoog gooien... (Ultra speeds halen ze allemaal makkelijk)
Ik zag dat hij ook al stock op 600 - 1900 liep ipv 575 - 1800.
Op zich dus al een hele leuke winst.
Ik ben zelf niet echt fan meer van langdurig (lees: 24/7) het geheugen overclocken dus ik denk dat ie voorlopig gewoon lekker stock blijft draaien.
Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!
Je hebt op dit moment de beste performance op een "single" kaartje.
Dus, je hebt geen klote moederbord met Nvidia chipset nodig.
Mijn bevinding is dat meer games Sli ondersteunen dan Crossfire.
Mocht Sli niet werken, of hele slechte prestaties geven... dan kan je het gewoon uitzetten.
Bij de 3870x2 kan dat dus niet.
Dus wil je op dit moment de beste prestaties met een "single" kaart en stabiliteit, koop dan een 9800gx2 met een p35/x38/x48 bord.
Verwijderd
Ik heb alleen een 400 w PSU. Nu heb ik in verschillende bronnen gelezen dat een 8800 GTX al een 500W PSU nodig heeft. Kan iemand dit bevestigen?
Verwijderd
Afhankelijk van de rest van je computer en het merk/kwaliteit van je voeding moet dit wel lukken met een 400wt PSU hoor...Verwijderd schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 09:21:
Ik zit er over te denken een Nvidia 8800 GTS aan te schaffen, of in ieder geval een kaart die in de middenmoot gaat vallen en toch prestaties levert.
Ik heb alleen een 400 w PSU. Nu heb ik in verschillende bronnen gelezen dat een 8800 GTX al een 500W PSU nodig heeft. Kan iemand dit bevestigen?
Je moet het ff maar weten.Je kunt crossfire uitzetten, door de settings van Catalyst AI uit te zetten.HugoBoss1985 schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 09:02:
Ik vind de 9800gx2 een geweldig kaartje.
Mocht Sli niet werken, of hele slechte prestaties geven... dan kan je het gewoon uitzetten.
Bij de 3870x2 kan dat dus niet. ook.
Dan gebruikt ie maar 1 core.
|2600k|Asus 290|
Hmz, heb net een EVGA 780i besteld ;-(HugoBoss1985 schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 09:02:
Dus wil je op dit moment de beste prestaties met een "single" kaart en stabiliteit, koop dan een 9800gx2 met een p35/x38/x48 bord.
Nu zoek ik nog ff een MSI 8800GTS OC 512 voor erbij, nu ik dat van jou lees baal ik een beetje.
Ik heb nog nooit sli gedraaid en leek me wel grappig.
Ik ga draaien op 1400*1050 en wil min 4AA en 16AF aanhebben, met een single card lukt dat niet in alle spellen nu
Bedenk met net dat mijn 500W voeding dan wel te weinig is denk ik..... Hoeveel zou ik nodig hebben>? Q6600 op 3.2, 780I en 2 8800GTS 512 en 6 HDD
[ Voor 7% gewijzigd door wimpie007 op 27-03-2008 09:45 ]
Jij hebt niet de EB4GK besteld maar de 4GK, die zijn niet hoog te clocken, de EB4GK is te clocken naar 2000MHz de 4GK met beetje geluk 1800 stabiel.justifire schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 17:19:
[...]
320 euro incl. verzendkosten![]()
http://www.kmelektronik.de/main_site/index.php
"I believe that forgiving them is God's function. Our job is simply to arrange the meeting."
Ik had zoiets al ergens gelezen, maar ik had bijvoorbeeld met Condemned: Criminal Origins (FEAR engine) erg veel problemen met hele lage fps op de 3870x2.Bullus schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 09:42:
[...]
Je moet het ff maar weten.Je kunt crossfire uitzetten, door de settings van Catalyst AI uit te zetten.
Dan gebruikt ie maar 1 core.
Met Catalyst AI spelen hielp niet, net zoals bij sommige andere spellen.
Catalyst AI doet toch ook nog meer dan schakelen tussen 1 of 2 cores?
Ook raar dat Ati niet gewoon de mogelijkheid geeft om crossfire aan of uit te zetten met de goede benaming. (Oftewel een aparte optie in het CCC zoals je met normale crossfire hebt.)
Ik weet vrijwel zeker dat die voeding dat systeem niet gaat trekken.wimpie007 schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 09:44:
[...]
Hmz, heb net een EVGA 780i besteld ;-(
Nu zoek ik nog ff een MSI 8800GTS OC 512 voor erbij, nu ik dat van jou lees baal ik een beetje.
Ik heb nog nooit sli gedraaid en leek me wel grappig.
Ik ga draaien op 1400*1050 en wil min 4AA en 16AF aanhebben, met een single card lukt dat niet in alle spellen nu
Bedenk met net dat mijn 500W voeding dan wel te weinig is denk ik..... Hoeveel zou ik nodig hebben>? Q6600 op 3.2, 780I en 2 8800GTS 512 en 6 HDD
Sli is niet slecht maar ik heb vooral slechte ervaringen met de Sli moederborden.
Ik heb dus ook een EVGA 680i sli gehad en hier had ik ook al allerlei problemen mee. (verliezen van netwerk connectiviteit, vastlopers (ook in de POST), slecht overclocken, enz, enz.)
Dat was ik op een gegeven moment zat en ik zocht een Matx bordje en toen heb ik een Gigabyte bordje met g33 chipset besteld.
Sindsdien heb ik nooit meer problemen gehad, daarna ook niet met een x38 bord.
Nu heb ik dus die P5N-T gebruikt en ik had gelijk zoiets van "Nvidia maakt er nog steeds een zooitje van".
Vandaag komt er weer een P5E binnen met de post.
De P5N-T is een "non-reference" bord, terwijl jouw EVGA dat wel is.
Misschien heb jij andere ervaringen.
Schijnbaar is het overklokken van quadcores nog steeds problematisch, maar als mijn pc met een Nvidia chipset vastloopt in de POST en de BIOS op stock settings dan weet ik voldoende.
Of het dit bord is -of alle borden uit deze serie- weet ik niet, maar ik blijf hier niet mee aanklooien want dat is niet goed voor mij hart.
Kijk maar eens rond op internet wat de gemiddelde ervaring van een 780i gebruiker is, daar word je niet vrolijk van.
[ Voor 6% gewijzigd door HugoBoss1985 op 27-03-2008 10:12 ]
Verwijderd
Bij Azerty hebben ze de Zotac 9800GTX op voorraad (bij de leverancier) voor €281,90.
Serieus, ik zie echt geen voordelen van de 780i chipset t.o.v. de 750i series als je geen tri-SLI wilt draaien. Deze 750i van MSI heeft al ontzettend veel features standaard (ongeveer gelijk aan die op de 780i), draait probleemloos met en zonder SLI, haalt dezelfde scores in benchmarks en kost ongeveer de helft van het geld. Overklokken gaat ook van een leien dakje.
Bovendien is het bekend dat de Asus P5N-T allerlei problemen ondervindt, voornamelijk met Qxxx processoren maar ook met andere. Deze plank geeft dus geen goede representatie van de 700i serie chipsets.
Dus als je wel SLI wilt draaien, dan zou ik de MSI P7N Platinum adviseren. Wil je tri-SLI draaien dan zul je een 780i of een 790i moederbord moeten kopen, maar dan absoluut geen Asus P5N-T. Maar wil je helemaal geen SLI dan zou ik een Asus of Intel mobo met Intel P35 chipset adviseren.
Mustang Mach-E SR RWD | MINI Countryman Cooper S
http://www23.tomshardware...710&model2=1057&chart=318Verwijderd schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 10:38:
voor de mensen die de 9800 GX2 al hebben. ik heb nu een 7950 GX2 ik wil ook wel de 9800 GX2 halen maar vraag me af of dat wel een vooruitgang is? ik bedoel zal ik echt een vooruitgang merken als ik de 9800 GX2 koop? dus is het die 500 euro wel waard ?
Als je de 7950GT met de 8800GT vergelijkt zit daar toch wel een redelijk groot verschil tussen. Volgens mij zullen de GX2 varianten net zo'n verhouding hebben.
Je ziet trouwens ook dat een 8800GT het al wint van een 7950GX2

Ik mis o.a.:
- GF 8800GT 512MB (non OC)
- alle GF 9xxx
- HD2900 Pro en GT
Ik heb dit bord ook en ben er erg blij mee. Erg stabiel met overclocken.FlowDesign schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 11:30:
Nogmaals wil ik dan graag pleiten voor de MSI P7N Platinum met 750i chipset![]()
Serieus, ik zie echt geen voordelen van de 780i chipset t.o.v. de 750i series als je geen tri-SLI wilt draaien. Deze 750i van MSI heeft al ontzettend veel features standaard (ongeveer gelijk aan die op de 780i), draait probleemloos met en zonder SLI, haalt dezelfde scores in benchmarks en kost ongeveer de helft van het geld. Overklokken gaat ook van een leien dakje.![]()
Bovendien is het bekend dat de Asus P5N-T allerlei problemen ondervindt, voornamelijk met Qxxx processoren maar ook met andere. Deze plank geeft dus geen goede representatie van de 700i serie chipsets.
Dus als je wel SLI wilt draaien, dan zou ik de MSI P7N Platinum adviseren. Wil je tri-SLI draaien dan zul je een 780i of een 790i moederbord moeten kopen, maar dan absoluut geen Asus P5N-T. Maar wil je helemaal geen SLI dan zou ik een Asus of Intel mobo met Intel P35 chipset adviseren.
Hier wat resultaten met SLI:
http://forums.hardwarezon...read.php?t=1896134&page=2
Op zich geen slechte prijs, zeker niet omdat het geen 'actie' is voor zover ik kan zien en ze nog maar weinig concurrenten hebben. Zotac is verder ook een prima merk, laat staan dat de 9 serie tot nu toe puur alleen maar reference designs zijn.Paprika schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 11:10:
http://www.azerty.nl/prod...1331/geforce-9800gtx.html
Bij Azerty hebben ze de Zotac 9800GTX op voorraad (bij de leverancier) voor €281,90.
Ofwel - met een beetje concurrentie tussen de webwinkels en leveranciers met meer merken op de markt zullen we snel een 9800GTX gaan zien voor ~€260 denk ik. En dan begin je wel te begrijpen wat nVidia aan het doen is - ik in ieder geval al een stuk beter.
Ze beginnen te begrijpen dat het geld niet ligt in de €300+ markt, maar daaronder. De midrange gamer moet je pakken, die eigenlijk net maximaal rond de 200 euro blijft hangen, als het niet lager is. Dus is hun nieuwe serie niet veel sneller als hun oude serie; maar de 8800GTX werd mooi wel voor €399 (of meer) gelaunched in webwinkels. Als het nieuwe topmodel dan zomaar even 130-140 euro goedkoper is NIEUWprijs bij launch - en toch ietsie sneller ... is dat helemaal niet zo gek.
De meeste mensen deugen!
Helemaal mee eensFlowDesign schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 11:30:
Nogmaals wil ik dan graag pleiten voor de MSI P7N Platinum met 750i chipset![]()
Serieus, ik zie echt geen voordelen van de 780i chipset t.o.v. de 750i series als je geen tri-SLI wilt draaien. Deze 750i van MSI heeft al ontzettend veel features standaard (ongeveer gelijk aan die op de 780i), draait probleemloos met en zonder SLI, haalt dezelfde scores in benchmarks en kost ongeveer de helft van het geld. Overklokken gaat ook van een leien dakje.![]()
@HugoBoss je moet je misschien in het vervolg wat beter inlezen voordat je een mobo koopt. De P5N-T is, zoals hierboven al vemeld, een problematisch bord. Zo zijn er vast ook wel P35/X38 bordjes die niet zo lekker werken. Je moet je dan niet meteen gaan afreageren op nVidia, omdat jij een niet zo'n slimme keus hebt gedaan
De launchprijzen van de 8800GTX lagen tussen de 550 & 600 euroCassius schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 12:14:
[...]
Ze beginnen te begrijpen dat het geld niet ligt in de €300+ markt, maar daaronder. De midrange gamer moet je pakken, die eigenlijk net maximaal rond de 200 euro blijft hangen, als het niet lager is. Dus is hun nieuwe serie niet veel sneller als hun oude serie; maar de 8800GTX werd mooi wel voor €399 (of meer) gelaunched in webwinkels. Als het nieuwe topmodel dan zomaar even 130-140 euro goedkoper is NIEUWprijs bij launch - en toch ietsie sneller ... is dat helemaal niet zo gek.
Verder ga ik zelf misschien toch een 9800GTX nemen door de overclock potenties met stock koeling/geen volt mods. (800-850 core/1200-1300 (2400-2600) memory/2100-2200 shader)
[ Voor 11% gewijzigd door Paprika op 27-03-2008 12:37 ]
Verwijderd
ik zie wel een verschil. ik twijfel nog wel. maar hoogstwaarschijnlijk ga ik vanmiddag de 9800 GX2 kopen. voor dat ik ga zal ik nog even rond checken voor reviews etc.Depep schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 11:31:
[...]
http://www23.tomshardware...710&model2=1057&chart=318
Als je de 7950GT met de 8800GT vergelijkt zit daar toch wel een redelijk groot verschil tussen. Volgens mij zullen de GX2 varianten net zo'n verhouding hebben.
Je ziet trouwens ook dat een 8800GT het al wint van een 7950GX2
Maar als je de PCI-e clock in de BIOS hoger zet dan 100, worden dan ook de clocks van deze videokaart hoger? Ik had ergens gelezen dat die soms of altijd aan de PCI-e clock gekoppeld zijn, geldt dat ook voor dit model?
Ik heb dus meerdere Nvidia (nforce 6, nforce 7) borden gehad met allemaal slechte ervaringen.Gurneyhck schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 12:25:
[...]
Helemaal mee eensUit alle reviews blijkt dat dit een superbord is. Een Q krijgt ie makkelijk op een fsb van 475MHz.
@HugoBoss je moet je misschien in het vervolg wat beter inlezen voordat je een mobo koopt. De P5N-T is, zoals hierboven al vemeld, een problematisch bord. Zo zijn er vast ook wel P35/X38 bordjes die niet zo lekker werken. Je moet je dan niet meteen gaan afreageren op nVidia, omdat jij een niet zo'n slimme keus hebt gedaan
Er is geen enkele bord uit de 680i serie waar ik geen slechte dingen (van kennissen, vrienden) over gehoord of gelezen heb.
Ik praat dus over reference en non-reference borden uit de 6 en 7 series.
Ik heb het dus over wat voor een probleem dan ook, slecht overclocken, vastlopers, BSODS, slechte driver support enz, enz.
Dus ik weet niet wat je nou bedoeld maar ik moet me wel degelijk afreageren op Nvidia. (moederborden.)
Ik draai nu overigens weer prima op een X38 bord, zonder problemen.
Misschien is de P5N-T wel een erg slecht bord, maar ik heb dus met meer Nvidia borden slechte ervaringen.
Jij maakt een vergelijking tussen Nvidia 6 en 7 series borden (welke allemaal klote zijn, misschien op de 790i chipset na) en p35/x38 borden waarvan er misschien een paar niet goed zijn.
Met klote bedoel ik dus één of meerdere van de problemen die ik in deze post eerder noemde.
Jij maakt mij niet wijs dat er uit de 6 of 7 series geen bord is wat geen enkel van die problemen heeft.
Ik heb ze in mijn kennissen kring zo'n beetje allemaal voorbij zien komen dus ik weet waar ik het over heb.
Dat jij andere ervaringen hebt met Nvidia borden is mooi.
Wat heeft slimheid te maken met een bord kopen waarvan je een en ander verwacht? (of niet verwacht.)
Ik dacht, laat ik het er eens op wagen... misschien heeft Nvidia zijn zaakjes nu eindelijk op orde.
Eerder naief dan "niet zo slim".
[ Voor 41% gewijzigd door HugoBoss1985 op 27-03-2008 13:38 ]
Ik heb bijna 3 jaar lang een nForce2 Deluxe rev2 moederbord van Asus gehad en die kon met stock voltages 250MHz stabiel met een AMD X1800+. Dat was dus echt geen slechte nVidia chipset
[ Voor 4% gewijzigd door FlowDesign op 27-03-2008 13:54 ]
*Zucht*FlowDesign schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 13:53:
Terug in de tijd gaat:
Ik heb bijna 3 jaar lang een nForce2 Deluxe rev2 moederbord van Asus gehad en die kon met stock voltages 250MHz stabiel met een AMD X1800+. Dat was dus echt geen slechte nVidia chipset![]()
Terug naar het heden:
Ik vermeld expliciet -en een paar keer- dat ik het over Nforce 6 en Nforce 7 heb.
Hier moet je kijken wat een prijsverschil dan - dat is echt enorm opvallend hoorPaprika schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 12:36:
[...]
De launchprijzen van de 8800GTX lagen tussen de 550 & 600 euro. Een 8800GTS 640MB was al over de 400.
Verder ga ik zelf misschien toch een 9800GTX nemen door de overclock potenties met stock koeling/geen volt mods. (800-850 core/1200-1300 (2400-2600) memory/2100-2200 shader)
Maar ik reageerde in principe op je overclock wens - verwacht niet te veel. Het is een G92 65nm core, niet de G92b 55nm he. Je zit dus al heel ver op de max van dat ding en het zullen waarschijnlijk gewoon de goed geteste G92 GTS kaarten zijn die nog wat opschaalden en daar een GTX groep van geselecteerd is. Ik gok dat er ook niet veel meer inzit dan 10/15 procent met stock koeling eerlijk gezegd. De G92b 55nm kan daar weer verandering in brengen, maar geen idee wanneer die komt, zal de roddelmolen wel weten.
De meeste mensen deugen!
En zoals je hierboven al een paar keer hebt gezien zijn er mensen blij met de nieuwe msi p7n platinum moederborden met 750i chipset. Dus de chipset zegt niet alles ook het bord van een bepaald type/fabrikant is belangrijk.HugoBoss1985 schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 13:57:
[...]
*Zucht*
Terug naar het heden:
Ik vermeld expliciet -en een paar keer- dat ik het over Nforce 6 en Nforce 7 heb.
Een vriend van mij heeft een asus striker II 780i moederbord gekocht en die is (nog) helemaal niet zo blij.
Ik zal mezelf even corrigeren: ik had het namelijk alleen over de highend 680i en 780i borden.luckyjan schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 14:33:
[...]
En zoals je hierboven al een paar keer hebt gezien zijn er mensen blij met de nieuwe msi p7n platinum moederborden met 750i chipset. Dus de chipset zegt niet alles ook het bord van een bepaald type/fabrikant is belangrijk.
Een vriend van mij heeft een asus striker II 780i moederbord gekocht en die is (nog) helemaal niet zo blij.
Hier dus geen ervaring met 650i of 750i borden.
[ Voor 4% gewijzigd door HugoBoss1985 op 27-03-2008 14:52 ]
Heb zelf nu ongeveer een jaar een Asus P5N32E-SLI Plus en die werkt super hoor. Alle 6 de SATA aansluitingen in gebruik, OC'ed processor naar 3.2GHz, geheugen OC'ed, draait prima SLI. Dus ik zie het probleem niet zo, buiten het feit dat de chipset warm wordt. Maar dat wist ik van tevoren.HugoBoss1985 schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 13:27:
[...]
Ik heb dus meerdere Nvidia (nforce 6, nforce 7) borden gehad met allemaal slechte ervaringen.
Er is geen enkele bord uit de 680i serie waar ik geen slechte dingen (van kennissen, vrienden) over gehoord of gelezen heb.
Ik praat dus over reference en non-reference borden uit de 6 en 7 series.
Ik heb het dus over wat voor een probleem dan ook, slecht overclocken, vastlopers, BSODS, slechte driver support enz, enz.
Dus ik weet niet wat je nou bedoeld maar ik moet me wel degelijk afreageren op Nvidia. (moederborden.)
Ik draai nu overigens weer prima op een X38 bord, zonder problemen.
Misschien is de P5N-T wel een erg slecht bord, maar ik heb dus met meer Nvidia borden slechte ervaringen.
Jij maakt een vergelijking tussen Nvidia 6 en 7 series borden (welke allemaal klote zijn, misschien op de 790i chipset na) en p35/x38 borden waarvan er misschien een paar niet goed zijn.
Met klote bedoel ik dus één of meerdere van de problemen die ik in deze post eerder noemde.
Jij maakt mij niet wijs dat er uit de 6 of 7 series geen bord is wat geen enkel van die problemen heeft.
Ik heb ze in mijn kennissen kring zo'n beetje allemaal voorbij zien komen dus ik weet waar ik het over heb.
Dat jij andere ervaringen hebt met Nvidia borden is mooi.
Wat heeft slimheid te maken met een bord kopen waarvan je een en ander verwacht? (of niet verwacht.)
Ik dacht, laat ik het er eens op wagen... misschien heeft Nvidia zijn zaakjes nu eindelijk op orde.
Eerder naief dan "niet zo slim".
Wat ik bedoel met slimheid, jij leest blijkbaar geen reviews en topics door van het betreffende mobo dat je wilt kopen. Dat vind ik niet zo slim, want had je dat wel gedaan had je dus nooit de P5N-T gekocht. Ik probeer zelf altijd zoveel mogelijk info te zoeken over een product wat ik wil kopen. En niets is zoveel waard als flink wat gebruikerservaringen van andere tweakers
Vat dit dan ook niet meteen op als negatieve kritiek, maar probeer er het positieve van in te zien. En koop de volgende keer dus niet zo maar iets op goed geluk, omdat de specs op de doos er wel leuk uitzien.
Ik denk eerlijk gezegd dat HugoBoss wel reviews gelezen heeft, maar niet de juiste. Hij komt niet echt over als iemand die zomaar iets koopt. Maar goed.Gurneyhck schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 15:15:
Wat ik bedoel met slimheid, jij leest blijkbaar geen reviews en topics door van het betreffende mobo dat je wilt kopen. Dat vind ik niet zo slim, want had je dat wel gedaan had je dus nooit de P5N-T gekocht. Ik probeer zelf altijd zoveel mogelijk info te zoeken over een product wat ik wil kopen. En niets is zoveel waard als flink wat gebruikerservaringen van andere tweakers
Vat dit dan ook niet meteen op als negatieve kritiek, maar probeer er het positieve van in te zien. En koop de volgende keer dus niet zo maar iets op goed geluk, omdat de specs op de doos er wel leuk uitzien.
Waar gaat dit nog over.Gurneyhck schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 15:15:
[...]
Heb zelf nu ongeveer een jaar een Asus P5N32E-SLI Plus en die werkt super hoor. Alle 6 de SATA aansluitingen in gebruik, OC'ed processor naar 3.2GHz, geheugen OC'ed, draait prima SLI. Dus ik zie het probleem niet zo, buiten het feit dat de chipset warm wordt. Maar dat wist ik van tevoren.
Ik zie in je specs dat jij een dual core in je moederbord heb zitten.
Jij vergelijkt dus appels met peren.
Mijn pa heeft dus precies hetzelfde bord en daar kregen we mijn q6600 niet veel verder dan 3 ghz.
Dit is pas met hele recente bios updates verholpen. (als ik de verhalen mag geloven.)
Gebruikers ervaringen van andere Tweakers zijn inderdaad handig, maar de jouwe sla ik in het vervolg wel over.
Het hele probleem bij 680i was (en dit weten de meeste Tweakers) het overclocken van quadcores tot fatsoenlijke frequenties.
Ik heb erg veel gelezen over het moederbord, voordat ik het kocht.
Zo doe ik het met alle hardware die ik koop.
In dit geval waren er ook slechte ervaringen bij, maar ik dacht "dat zal wel aan die mensen zelf liggen" want het waren onder andere hele andere issues dan wat ik bij de 680i had meegemaakt.
Ik zie jouw verhaal niet als kritiek want het is dus helemaal niet van toepassing op mij.
De aankoop was nog steeds naief en niet dom.
http://www.tomshardware.c...00_gx2_review/page10.htmlHugoBoss1985 schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 09:02:
Nu pak ik van de review bij Tomshardware 1 screenshot waarbij ik niet wil laten zien dat de 9800X2 niets voorstelt, maar waar wel mijn punt naar voren komt. (Ik vind AA belangrijk).
Je koopt nu voor 249 euro een 8800GTX Xtreme, die draaien zonder moeite op Ultra snelheden.
Crysis is momenteel een spel wat ik belangrijk zou vinden om te kijken hoe mijn hardware daar in zou presteren.
Als ik dan het prijskaartje van de 9800X2 ook nog eens naast de bovengenoemde kaart leg dan is voor mij de keuze toch snel gemaakt.
De 9800X2 is ook een snel kaartje ja, maar ik vind het resultaat eigenlijk zwaar tegenvallen.
En in mijn ogen (niet die van iedereen dus) is het interessanter om met deze prijzenoorlog lekker goedkoop een 8800GTX mee te pikken en te wachten op de volgende stap (G200).
Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!
Wat zijn btw de laatste roddels over die 'machtige GT200?'
De meeste mensen deugen!
Ik heb zelf een MSI 8800GTX OC gehad.DJ_The_SP schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 16:08:
[...]
[afbeelding]
Nu pak ik van de review bij Tomshardware 1 screenshot waarbij ik niet wil laten zien dat de 9800X2 niets voorstelt, maar waar wel mijn punt naar voren komt. (Ik vind AA belangrijk)
Je koopt nu voor 249 euro een 8800GTX Xtreme, die draaien zonder moeite op Ultra snelheden.
Crysis is momenteel een spel wat ik belangrijk zou vinden om te kijken hoe mijn hardware daar in zou presteren.
Als ik dan het prijskaartje van de 9800X2 ook nog eens naast de bovengenoemde kaart leg dan is voor mij de keuze toch snel gemaakt.
De 9800X2 is ook een snel kaartje ja, maar ik vind het resultaat eigenlijk zwaar tegenvallen.
En in mijn ogen (niet die van iedereen dus) is het interessanter om met deze prijzenoorlog lekker goedkoop een 8800GTX mee te pikken en te wachten op de volgende stap (G200).
De 9800gx2 heb ik gekocht omdat ik de snelste prestaties wil die ook op een niet sli bord draaien.
Dat is dus prima gelukt.
2x 8800GTX is misschien net niet zo snel als 2x 8800GTS512, wat in principe hetzelfde is als een 9800gx2.
Het verschil is een sli moederbord.
Een 8800gtx is niets vergeleken met deze kaart.
Toen COD4 en Crysis uitkwamen, had ik dus ook een 8800gtx.
We weten allemaal dat de 3870x2 in COD4 sneller is dan een 8800gtx.
Toch is 1680x1050 met 4x aa niet lekker (dat is mijn ervaring) speelbaar op een 3870x2.
Die is dus maar 50 Euro duurder dan een overgeklokte 8800gtx.
Een 8800gtx is voor mij gewoon niet snel genoeg meer op dit moment.
Als ik een snelle kaart wilde kopen met single pc en single gpu dan zou dat de 8800gts 512 zijn, die heeft veel voordelen tov de 8800gtx.
Een 7950gx2 zit qua prestaties (dus niet qua featues: dx10, enz) ongeveer op hoogte van een 8800gts 640 mb, als ik het goed zeg.Verwijderd schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 10:38:
voor de mensen die de 9800 GX2 al hebben. ik heb nu een 7950 GX2 ik wil ook wel de 9800 GX2 halen maar vraag me af of dat wel een vooruitgang is? ik bedoel zal ik echt een vooruitgang merken als ik de 9800 GX2 koop? dus is het die 500 euro wel waard ?
Dus ja, daar ga je wel wat van merken.
[ Voor 27% gewijzigd door HugoBoss1985 op 27-03-2008 18:46 ]
Nogmaals, ik begrijp je standpunt wel want ik zou er ook grijze haren van krijgen maar het is niet anders tegenwoordig. Ga de fora maar eens na en zie hoe groot de verschillen zijn in gebruikerservaringen met verschillende PC-componenten.
Asus P6t / Core i7 @1.800mhz / 3.150mhz, 1.048V / 1.168V waterkoeling / mem: Patriot Viper ddr3, 1600mhz. c8, 3x2gb / 285gtx in SLI / Thermaltake 850W / Dell 30"
Ja je hebt helemaal gelijk, ik heb ook goede dingen over de nieuwere Nvidia borden gelezen.hosee schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 00:23:
@ HugoBoss: Je vergeet misschien ook het factor geluk. Zelf heb ik en Asus S E, mijn andere broer ook en een andere broer heeft recent de Asus S E II. Alle drie zijn wij enorm in ons nopjes met deze mobo's, geen centje pijn, zeker ook qua OC'en. Weer een ander verhaal dus. Tja, het is wel spijtig te constateren dat met zulke dure mobo's het begrip "geluk" een grote rol speelt maar het is blijkbaar niet anders. Zal je een ander VB. geven. Heb voor mijn 2e pc een Gigabyte P35 Ds4 gekocht gehad....pure bagger...pech voor mij dus. Heb dan vervolgens een Asus p35 bordje gekocht en deze werkt als een zonnetje. Is de p35 chipset dan fout? Is Gigabyte een foute keuze? Nee dus, maar ik heb wel pech gehad met deze combinatie en toch veroordeel ik deze niet. Maar laat ik duidelijk zijn, ik begrijp jouw slechte ervaringen wel met Nvidia mobo's maar dat wil niet zeggen dat Nvidia mobo's bij voorbaat veroordeelt moeten worden. Zal je eerlijkeidshalve wel zeggen dat er voorlopig geen Gigabyte mobo door mij zal gekocht worden, dat wel, maar dit merk veroordelen doe ik niet.
Nogmaals, ik begrijp je standpunt wel want ik zou er ook grijze haren van krijgen maar het is niet anders tegenwoordig. Ga de fora maar eens na en zie hoe groot de verschillen zijn in gebruikerservaringen met verschillende PC-componenten.
Mijn vader heeft dus een p5n32e sli plus en hij is helemaal tevreden.
Maarja hij heeft dan ook een E6600 op "maar" 3ghz op zijn bord.
Hij keek me wel raar aan toen ik zei dat ik mijn nieuwe 780i bordje retour ging sturen en zei gelijk "ik heb nooit problemen met mijn bord" omdat ik de vergelijking naar het verleden *kuch, evga 680i, kuch * noemde.
Mij ervaringen met de intel borden zijn dus weer helemaal vlekkeloos, waar jij met een Gigabyte P35 slechte ervaring hebt.
Ik heb dus goede ervaring met een g33 bordje van hun.
3,6 ghz met een quadcore op een Matx bord is niet slecht toch?
Mijn pc zit sinds de middag weer in elkaar, en met een x38 bordje is het weer 100% stabiel.
Heb nog geen één crash, bsod of iets anders gezien.
Door de slechte ervaringen ben ik de 6 en 7 series borden gaan veroordelen, maar met hun videokaarten heb ik weer goede ervaringen.
De verschillende ervaringen op dezelfde hardware zijn er inderdaad, maar er zijn ook veel mensen die zelf dingen verkeerd doen of misschien zelfs onbewust.
In mijn geval heb ik gewoon teveel negatieve dingen gehoord/gelezen/meegemaakt m.b.t. de 6 en 7 series borden.
[ Voor 3% gewijzigd door HugoBoss1985 op 28-03-2008 00:48 ]
Verder vind ik het fijn voor je dat je GX2 het goed doet in vergelijking met je vorige MSI GTX OC, wat ook een triestig pechverhaal was, zeker de erbarmelijke support in jouw geval. In ieder geval om toch nog ff ontopic te blijven, je opgegeven performance met je GX2 lijkt mij meer dan in orde. Na regen komt zonneschijn, zegt men.
Asus P6t / Core i7 @1.800mhz / 3.150mhz, 1.048V / 1.168V waterkoeling / mem: Patriot Viper ddr3, 1600mhz. c8, 3x2gb / 285gtx in SLI / Thermaltake 850W / Dell 30"
Nvidia is vanaf nforce 5 een beetje de mist in gegaan!
Ik vind dat de 9800gx2 aardig wat warmte producteert en ook best hoorbaar word.
Dat laatste valt me nu op omdat ik het geluid op dit tijdstip een stuk lager heb staan.
De achterkant van mijn kast word aardig opgewarmt door de lucht uit de kaart!
Maarja verder afkloppen, nog geen enkele vastlopers of bsod gezien en draai nu al weer gewoon de hele dag op 3,6 ghz.
[ Voor 3% gewijzigd door hosee op 28-03-2008 03:39 ]
Verwijderd
Ach ik heb nu eindelijk mijn 7950GX2 de deur uit gedaan en vervangen voor een 8800GTS 512 TOP.Verwijderd schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 13:08:
[...]
ik zie wel een verschil. ik twijfel nog wel. maar hoogstwaarschijnlijk ga ik vanmiddag de 9800 GX2 kopen. voor dat ik ga zal ik nog even rond checken voor reviews etc.
En eerlijk is eerlijk het is genieten de performance boost die ik nu ondervind.
En vergis je niet ik heb de beslissing zorgvuldig genomen ook al stond mijn budget een 3870X2 of 9800X2 toe.
Gaan wachten op de 9800GTX mwa kom kom ..je blijft wachten
Ik heb een kast waar 27 cm kaarten niet in passen en gemiddeld een tiental meer FPS (in het geval van de GX2 wat in feitte twee GTS 512 kaarten betreft) vind ik echt de moeite en het geld niet waard.
Volgend jaar komt er weer een "big" bang incl Nehalem introductie met alle gevolgen van dien.
Dan kijken we dus weer verder.
En ja dan hebben we juni nog :
nieuws: Nvidia komt in juni met 55nm-versie G92-core
Met de nieuwste drivers is een 8800GTX SLI setup gewoon sneller, net zoals dat de losse kaart ook sneller is in de meeste situaties.HugoBoss1985 schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 16:12:
[...]2x 8800GTX is misschien net niet zo snel als 2x 8800GTS512, wat in principe hetzelfde is als een 9800gx2.
Ik weet niet helemaal waar je dat vandaan hebt, maar weet je zeker dat er niets anders mis was? Ik speel namelijk ook met 4xAA op 1680x1050 met een GTS320 zelfs en dit levert nog wel 40fps+ op zonder de drops die je report. Hierbij staan drie ingame settings op medium, omdat hun resultaat naar high minder oplevert als de AA.We weten allemaal dat de 3870x2 in COD4 sneller is dan een 8800gtx.
Toch is 1680x1050 met 4x aa niet lekker (dat is mijn ervaring) speelbaar op een 3870x2.
Een 8800gtx is voor mij gewoon niet snel genoeg meer op dit moment.
[...]
En dat je zegt dat CoD4 niet speelbaar is met een 8800GTX lijkt me niet goed gezegd - het is misschien niet mogelijk met jouw eisen. Je hoeft niet met 4xAA te spelen en de ingame settings MOETEN niet op high. Ik kan niet begrijpen dat mensen liever 30fps hebben met ubergraphics dan een heerlijk soepele game met 60fps (ik speel CoD4 dus ook zonder AA). Ik ben meer opgevoed met tweaken en frames dan met grafische pracht, dat is wel waar - maar nu lijkt het wel alsof iedereen zegt dat 'kaart X' niet goed genoeg is voor 'spel y' omdat hij niet 1920x1200x32 16xAA + 16xAF kan draaien; terwijl dat nergens op slaat imo

Met de juiste settings haal ik nog 40fps+ op mijn 8600GT OC in CoD4, en dan ziet het er verre van slecht uit op 1280x1024.
De meeste mensen deugen!
HD3870 X2 is qua drivers nog niet helemaal lekker er kan gewoon meer uit gehaald worden maar de prijs prestatie verhouding is wel veel beter dan die van een GX2.
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Voor mij is het inderdaad de reden dat ik geen Sli moederbord hoef te gebruiken.Astennu schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 10:54:
HEt valt me op hoeveel mensen al een GX2 hebben gekocht ondanks dat de prijs prestatie van het ding super slecht is. 2x 8800 GT in SLi is goedkoper net zo snel, Maar misschien is dat omdat mensen Intel moederborden willen gebruiken ?
HD3870 X2 is qua drivers nog niet helemaal lekker er kan gewoon meer uit gehaald worden maar de prijs prestatie verhouding is wel veel beter dan die van een GX2.
Ik wil best iets extra's betalen zolang het maar allemaal goed werkt.
Drivers of niet, maar ik vind crossfire 3870 of een enkele 3870x2 bagger presteren in COD4.
En ja: ik speel COD4 met alles vol open, ook 4x aa.
Toen ik crossfire 3870 en later de 3870x2 had speelde ik COD4 met 2xaa en ik vond het nog klote op sommige momenten tijdens een multiplayer game.
Nogmaals: ik heb zelf een 8800gtx OC gehad en die deed het op die settings al niet eens zo leker als de 3870x2.
Ik ervaar hier gewoon wat de online benchmarks vertellen.
De 9800gx2 is de spellen die ik speel (Call Of Juarez zal op Ati sneller zijn.) heer en meester.
Het is in ieder geval ook veel sneller dan 9600gt sli.
http://www.guru3d.com/article/Videocards/512/11/
Op de resolutie en die ik speel zal 2x 8800gtx OC een paar fps sneller zijn.
Maar voor mij is het dus een voordeel dat ik geen sli moederbord meer nodig heb.
Kijk ook eens wat de 3870x2 en de ultra presteren.
Als ik al niet tevreden was met de 3870x2, dan zou ik ook niet tevreden zijn met een 8800gtx van 250 Euro.
[ Voor 44% gewijzigd door HugoBoss1985 op 28-03-2008 12:08 ]
Ook COJdx10 is nu zo goed als op het level met QCF
UT3 speelbaar met AA, steady 62 fps (tegen de cap), dit lukte met m'n QCF en 8800Ultra beslist niet. Het is wonderlijk Hellgate in dx10 op maximale instellingen smooth te zien draaien.
Niet op voorraad.
Wat dacht je hier dan van:edward2 schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 14:36:
Vind de 9800GX2 een heerlijke kaart. Alles werkt probleemloos en schaalt in 90%+ van alle gevallen goed. De laatste 174.74 drivers tillen de perf weer omhoog. Crysis is nu in very high gewoon speelbaar, 1600x1200x16 AF 30-40 fps, zonder AA, die hakt er nog steeds erg in.
Ook COJdx10 is nu zo goed als op het level met QCF
UT3 speelbaar met AA, steady 62 fps (tegen de cap), dit lukte met m'n QCF en 8800Ultra beslist niet. Het is wonderlijk Hellgate in dx10 op maximale instellingen smooth te zien draaien.
Heb mijn pc opnieuw geïnstalleerd en mijn q6600 weer op 3,6 ghz gezet.
Crysis windows xp 32 bit, 1680 x 1050, ALLES high, 4x aa, 40 fps op de 2de, 3de en 4de run van de gpu test.
Let even op mensen: dat is 4 fps meer dan wat ik met een 3870 x2 haalde ZONDER aa.
Verder was alles qua hardware en instellingen gelijk!
De 9800gx2 is in Crysis met 4x aa dus nog 4 fps sneller dan de 3870x2 zonder aa.
Kuch, ati heeft nu al een paar drivers gereleased sinds die X2 en de performance is nog steeds niet altijd goed... Je gaat er voor het gemak maar weer eens van uit dat Nvidia met driver updates dat niet voor elkaar krijgt.. De Gx2 is een nieuw product en Nvidia kennende gaat de perf nog flink omhoog met nieuwe drivers. Ben benieuwd hoe dan de prijs prestatie verhouding ligt.Astennu schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 10:54:
Offtopic: Waarom moet een ati fan toch altijd weer roepen dat de volgende driver release alles beter maakt.
Eindelijk een review over de Asus 9800 GX2 en hij is 26% sneller dan de HD 3870 X2.
http://www.techspot.com/review/91-asus-geforce-9800-gx2/
Greatz
Best Great Regards, Cashtro Tha Last Don
Driver 174.53, de kaart draait op een Asus Commando, waar eerst HD2900XT CF op draaide.
Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K
Verwijderd
Bestaan er borden dan die zowel CF als SLI kunnen? Ik dacht dat je of de een of de ander moest kiezen? Mijn P5KR ondersteund alleen CF.N0taFAma schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 17:54:
Mijn GX2 hangt er ook in maar wil nog niet echt, veel BSOD's in SLI mode en single gpu werkt prima.
Driver 174.53, de kaart draait op een Asus Commando, waar eerst HD2900XT CF op draaide.
9800X2 = SLI op de VGA waardoor hij op een crossfire bordje werkt. N0taFAma bedoelde met maar 1 GPU/Core enabled loopt het allemaal goed. Verder kan bv het skulltrail moederbord zowel SLI als CF.Verwijderd schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 18:08:
[...]
Bestaan er borden dan die zowel CF als SLI kunnen? Ik dacht dat je of de een of de ander moest kiezen? Mijn P5KR ondersteund alleen CF.
Edit:
Nu ook de XFX 9800GTX op voorraad bij Azerty ( http://azerty.nl/producte...1507/geforce-9800gtx.html ), de Zotac is nu bij Azerty zelf op voorraad. "Het" moet nu toch wel maandag/dinsdag beginnen. Hopelijk komen er dit weekend echte benchmarks (met overclocked resultaten, daar draait het toch om
[ Voor 27% gewijzigd door Paprika op 28-03-2008 18:25 ]
Verwijderd
Aha, daar dacht ik niet aan, dat er 2 gpus op deze kaart zaten.Paprika schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 18:18:
[...]
9800X2 = SLI op de VGA waardoor hij op een crossfire bordje werkt. N0taFAma bedoelde met maar 1 GPU/Core enabled loopt het allemaal goed. Verder kan bv het skulltrail moederbord zowel SLI als CF.
Edit:
Nu ook de XFX 9800GTX op voorraad bij Azerty ( http://azerty.nl/producte...1507/geforce-9800gtx.html ), de Zotac is nu bij Azerty zelf op voorraad. "Het" moet nu toch wel maandag/dinsdag beginnen. Hopelijk komen er dit weekend echte benchmarks (met overclocked resultaten, daar draait het toch om) uit.
Overklokken met een XFX kaart? Niet slim want deze fabrikant staat er niet bekend om coulant te zijn als ie stuk zou gaan.
Verwijderd
Ik heb nu een 8600 gt oc editie van MSI. Ik had de bovenste koeler op het volgende plaatje

Deze fan maakte onwijs veel lawaai. Ik heb daarom een Zalman VF700 CU er op laten zetten. Deze maakt haast geen lawaai. Het rare is dat op de site van zalman de 8600 serie NIET als compatible staat aangemerkt, maar hij past wel.
Nu vraag ik mij af welke van de 8800 GT en GTS kaarten en de nieuwe 9600 GT kaarten een stille stock koeler hebben. Ik heb al gezocht naar koelers voor de 9600 en dat zijn er nog maar een paar, vaak vind ik een passieve koeling variant.
Voor beide de 8800 en de 9600 heb ik er 1 gevonden van coolermaster
Deze past dus op zowel de 8800 en de 9600 serie. xbit labs geeft een positief oordeel over deze koeler.
Samenvattend: bestaan er al stille fans op de 8800 en 9600 series of moet ik gaan voor een alternatieve/aparte koeler die er op moet?
Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K
Waar had je hem dan op lopen? Meestal is 100 toch echt de normale snelheid.N0taFAma schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 18:54:
Ok ik hem mijn kaart nu goed lopen, PCI-e speed moest wel naar 100...
(PS: Update je sig
120Paprika schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 19:38:
[...]
Waar had je hem dan op lopen? Meestal is 100 toch echt de normale snelheid.
(PS: Update je sig)
Nou ik hem heb nu lekker draaiend!

300x26%=78 euro meer, zou ie dan moeten kosten dan de HD 3870X2.cashtro schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 16:05:
Olla Amigos,
Eindelijk een review over de Asus 9800 GX2 en hij is 26% sneller dan de HD 3870 X2.
http://www.techspot.com/review/91-asus-geforce-9800-gx2/
Greatz
|2600k|Asus 290|
Ik heb nog niemand zijn 9800GX2 zien verkopen wegens slechte performance, echter zie ik wel veel mensen hun 3870X2 verkopen (wegens slechte performance) om een 9800GX2 te kopen
[ Voor 5% gewijzigd door Paprika op 28-03-2008 22:34 ]
26% langzamer noem ik nie echt slechte performance..(terugkomend op die review)..
Slechte preformance komt waarschijnlijk door het probleem van powerplay (in 3d modus wisselt ie van 2d/3d clocks). Heb het probleem verholpen door de 3dlow clocks aan te passen. Ik bedoel,niet iedereen wil een kaart gaan tweaken(biosflashen/fanprobleem)
Dan begrijp ik wel dat mensen hem willen verkopen.
|2600k|Asus 290|
Zouden jullie een deal nemen als je van een EVGA 8800GTS320 naar een XFX 8800GTX Extreme kan voor 40 euro?
De meeste mensen deugen!
JaCassius schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 22:57:
offtopic:
Zouden jullie een deal nemen als je van een EVGA 8800GTS320 naar een XFX 8800GTX Extreme kan voor 40 euro?
Hoe doe je dat?Cassius schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 22:57:
offtopic:
Mag ik vragen waar je dat op baseert? Helaas bevat de link die je post geen benchmarks van een 9600GT SLI opstelling, maar ik heb zitten vergelijken met guru3d's eerdere artikel over 9600GT SLI (de inno3d variant, maar dat zou vrijwel gelijk moeten zijn met andere 9600GTs, vooral als je een beetje gaat overklokken) en dat komt redelijk overeen met wat ik eerder in andere reviews gezien heb.HugoBoss1985 schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 11:07:
De 9800gx2 is de spellen die ik speel (Call Of Juarez zal op Ati sneller zijn.) heer en meester.
Het is in ieder geval ook veel sneller dan 9600gt sli.
Niet alle benchmarks zijn helemaal gelijk (andere versie van crysis met name, die heb ik dan ook weg gelaten), maar mijn algemene indruk is toch wel dat de 9800gx2 de term "veel sneller" niet echt verdient... Ik heb voor mezelf even een overzichtje gemaakt van de resultaten op 1920x1200 (aangezien dat is waar ik op wil spelen):
9600GT SLI - 9800GX2
CoD: 63 - 82
ET: 68 - 62
WiC: 58 - 61
3dmark 06: 12431 - 12992
stalker: 62 - 71
warfront: 82 - 91
FEAR: 87 - 82
GR:AW2: 91 - 97
De settings waren voor zover ik kon zien overal hetzelfde bij bovenstaande spellen.
Het gaat mij er niet om om de 9800GX2 af te kraken en te roepen dat 2 goedkope kaartjes bijna net zo goed presteren, maar ik ben zelf van plan om 2 van die kaartjes aan te schaffen samen met een SLI bord, dus als ik iets mis dan hoor ik dat graag
Gamertag: FinrazielNL
Als je wat reacties van HugoBoss1985 in dit topic terugleest zul je zien dat hij al zijn spellen op een redelijk hoge resolutie speelt, met alle instellingen op (very) high met 4xAA en 16xAF. Ik denk niet dat (vooral) die AA&AF zijn meegerekend in de benchmark resultaten die je hier post van 9600GT SLI, maar dat schijnt er flink in te hakken. Bovendien heb ik t vermoeden dat de drivers van de 9800GX2 nog niet helemaal op orde waren op t moment dat die benches werden gemaakt, want als ik de verhalen mag geloven (van meerdere gebruikers) komt een 9600GT SLI opstelling echt niet in de buurt bij de GX2!
@Mart Ini:
Ik raad de Jetway 8800GT aan (160eu @ dollarshops). Ik heb deze kaart zelf ook. De kaart wordt standaard geleverd met zn fan @ 29%. Op deze snelheid houdt hij de kaart al goed genoeg en daar komt bij dat tot zo'n 60-70% (zal per persoon verschillen) de kaart nagenoeg onhoorbaar is!
En dan nog een edit @hieronder
Ik bedacht het me inderdaad terwijl ik het bericht verstuurde, heb de moeite niet genomen om te editten, bij deze dus
[ Voor 11% gewijzigd door Snorro op 29-03-2008 10:24 ]
1680x1050 is niet de hoogst mogelijke resolutie.Snorro schreef op zaterdag 29 maart 2008 @ 09:24:
@hierboven:
Als je wat reacties van HugoBoss1985 in dit topic terugleest zul je zien dat hij al zijn spellen op de hoogst mogelijke resolutie speelt, met alle instellingen op (very) high met 4xAA en 16xAF.
1920x1200 of 2560x1600, dát is hoog....
Al blijft 1680x1050 of 1600x1200 met veel AA en AF ook niet verkeerd... En is dat ook wel redelijk zwaar en hoog te noemen in/voor sommige games.
Edit; ik zie dat je het hebt aangepast... En ja, de boodschap is duidelijk.
[ Voor 30% gewijzigd door Format-C op 29-03-2008 10:43 ]
Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX
Je doet wel iets fout als je met die RES zo n lage FPS haalt in ET met die gpu's ikke haal dik 125fps. En volgens mij is er niks mis mee heb zelf in ander systeem 9600GT zitten werkt lekker en overklokken gaat ook goed van XFX zelf 2dehands overgenomen voor 120 euro inc dus dat was wel echt koopje. Maar daar tegenover staat zoals HugoBoss al aangeeft Intel borden zijn gewoon heer en meester in tegenstelling tot SLi moederborden.finraziel schreef op zaterdag 29 maart 2008 @ 09:11:
[...]
Mag ik vragen waar je dat op baseert? Helaas bevat de link die je post geen benchmarks van een 9600GT SLI opstelling, maar ik heb zitten vergelijken met guru3d's eerdere artikel over 9600GT SLI (de inno3d variant, maar dat zou vrijwel gelijk moeten zijn met andere 9600GTs, vooral als je een beetje gaat overklokken) en dat komt redelijk overeen met wat ik eerder in andere reviews gezien heb.
Niet alle benchmarks zijn helemaal gelijk (andere versie van crysis met name, die heb ik dan ook weg gelaten), maar mijn algemene indruk is toch wel dat de 9800gx2 de term "veel sneller" niet echt verdient... Ik heb voor mezelf even een overzichtje gemaakt van de resultaten op 1920x1200 (aangezien dat is waar ik op wil spelen):
9600GT SLI - 9800GX2
CoD: 63 - 82
ET: 68 - 62
WiC: 58 - 61
3dmark 06: 12431 - 12992
stalker: 62 - 71
warfront: 82 - 91
FEAR: 87 - 82
GR:AW2: 91 - 97
De settings waren voor zover ik kon zien overal hetzelfde bij bovenstaande spellen.
Het gaat mij er niet om om de 9800GX2 af te kraken en te roepen dat 2 goedkope kaartjes bijna net zo goed presteren, maar ik ben zelf van plan om 2 van die kaartjes aan te schaffen samen met een SLI bord, dus als ik iets mis dan hoor ik dat graag
Verwijderd
Ik zie dat die jetway 8800 GT de standaard Nvidia fan heeft? En wat bedoel je met op 29%?Snorro schreef op zaterdag 29 maart 2008 @ 09:24:
@Mart Ini:
Ik raad de Jetway 8800GT aan (160eu @ dollarshops). Ik heb deze kaart zelf ook. De kaart wordt standaard geleverd met zn fan @ 29%. Op deze snelheid houdt hij de kaart al goed genoeg en daar komt bij dat tot zo'n 60-70% (zal per persoon verschillen) de kaart nagenoeg onhoorbaar is!
Ik las wel bij 1 van de reviews van dollarshops dat er nu een grotere fan op zit. Minder geluid, da's altijd mooi:)
De thermalright HR03-GT, superkoeler. Lees de reviews er maar op naVerwijderd schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 18:38:
Ik heb een vraag over de fans die op de 8800 reeks zitten (met name de GT en GTS <G92> versies) en de nieuwe 9600 GT.
Ik heb nu een 8600 gt oc editie van MSI. Ik had de bovenste koeler op het volgende plaatje
[afbeelding]
Deze fan maakte onwijs veel lawaai. Ik heb daarom een Zalman VF700 CU er op laten zetten. Deze maakt haast geen lawaai. Het rare is dat op de site van zalman de 8600 serie NIET als compatible staat aangemerkt, maar hij past wel.
Nu vraag ik mij af welke van de 8800 GT en GTS kaarten en de nieuwe 9600 GT kaarten een stille stock koeler hebben. Ik heb al gezocht naar koelers voor de 9600 en dat zijn er nog maar een paar, vaak vind ik een passieve koeling variant.
Deze past dus op zowel de 8800 en de 9600 serie. xbit labs geeft een positief oordeel over deze koeler.
Samenvattend: bestaan er al stille fans op de 8800 en 9600 series of moet ik gaan voor een alternatieve/aparte koeler die er op moet?
8800GT hebben vaak stock koeler die veel lawaai maakt 8800GTS niet, 9600GT koeler is verbeterde versie van 8800GT koeler. Dat is in iedergeval mijn ervaring, heb zelf nu 8800GTS en 9600GT hier in huis en allebei met stock reference koeler vind ik ze stil.Verwijderd schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 18:38:
Ik heb een vraag over de fans die op de 8800 reeks zitten (met name de GT en GTS <G92> versies) en de nieuwe 9600 GT.
[afbeelding]
Ik heb 2x 8800gt OC in SLI en heb nergens last van maar een goeie kast helpt ook voor de stilteZenix schreef op zaterdag 29 maart 2008 @ 14:37:
[...]
8800GT hebben vaak stock koeler die veel lawaai maakt 8800GTS niet, 9600GT koeler is verbeterde versie van 8800GT koeler. Dat is in iedergeval mijn ervaring, heb zelf nu 8800GTS en 9600GT hier in huis en allebei met stock reference koeler vind ik ze stil.
Antec Preformance FTW !
Verwijderd
Ik zit hard te twijfelen tussen een 9600 GT of een 8800 GT en een GTS 512 mb.
Ik heb zelf nu een antec sonata 2 kast maar ik neem denk ik straks de sonata 3. De 9600 ontloopt vaak de 8800 gt en gts niet zo heel veel. Alleen op de allerhoogste settings en resoluties (die ik nooit gebruik) zijn de 8800 wat sneller.
[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2008 14:45 ]
Computers maken fouten, maar om er een puinhoop van te maken heb je mensen nodig.
Over het verhaal van 9600gt sli vs 9800gx2:
Met 9600gt sli (overclocked kaartjes!) was ik al dik tevreden, het is sneller dan 3870 crossfire of één 3870x2.
Mensen die zeggen dat ik uit mijn nek zitten te lullen spreken niet uit ervaring want die zouden anders met mij akkoord gaan.
Zien is weten in dit geval!
Cod4 is al heerlijk speelbaar op de 9600gt sli opstelling, met alles maximaal en 4x aa.
Crysis kan je met 1680 x 1050 @ alles high en 2x aa ook "redelijk" spelen.
Met 9600gt sli speelde ik Crysis zonder aa en met een 9800gx2 met 2x aa.
Daarmee bedoel ik dat ik die instellingen zou kiezen om het gewoon lekker soepel speelbaar te houden.
Met de 3870x2 speelde ik het altijd met alles high en textures en shadows op medium en dus géén aa, om het lekker soepel te houden.
Met de 9800gx2 haal ik dus 40 fps in de gpu test op 1680 x 1050 @ high met maarliefst 4x aa.
Met de 3870x2 haalde ik 36 fps in de gpu test op 1680 x 1050 @ high zonder aa.
Het is maar net hoe kritisch je bent tegenover framedrops, de gpu test wijst immers uit de dat 9800gx2 met veel hogere instellingen Crysis al beter speelbaar maakt dan de 3870x2 met lagere instellingen.
Ik moet nog een keer de 2 gig uit de pc van mijn vriendin terugjatten om te kijken of Crysis met 4 gig (3 gig bruikbaar in xp) beter loopt.
Het zou me niets verbazen want met de instellingen waarop ik het speel gebruikt het behoorlijk wat resources.
Dus de 3870x2 was een leuk kaartje, totdat 9600gt sli en de 9800gx2 te krijgen waren.
Over de powerconnector:
Nee, ik kan er helaas geen foto van maken want ik heb alleen maar een bagger webcam!
Je zou even op internet kunnen kijken hoe de aansluiting eruit ziet.
Over de koelers op de 8800gt / 9600gt:
De oude batches van de 8800gt hadden nog een klein koelertje, wat inderdaad herrie maakte.
Later zijn de 8800gt's reviseert en hebben een groter fannetje gekregen.
De 9600gt heeft dezelfde koeler als de gereviseerde 8800gt.
Verder weet ik dat de 9600gt koeler op hele lage toeren blijft draaien en met de 8800gt heb ik wat dat betreft geen ervaring.
De 9600gt's zijn in ieder geval onhoorbare kaartjes, met de stock koeler.
[ Voor 14% gewijzigd door HugoBoss1985 op 29-03-2008 15:54 ]
Verwijderd
Een vraagje over die 9800GX2 tot hoevere steekt die VGA kaart uit op een Asus P5E?
Als je het in je PCI-e slot steekt?
Ben ook van plan op die videokaart te halen maar weet niet of ik de ruimte daar voor heb. En ik zag dat jij een 9800GX2 heb, gecombineert met een Asus P5E.
Asus P8Z77-V Deluxe || i7 3770K @ 4,8 Ghz || Corsair Vengeance 16GB || Asus HD7970 || OCZ Vertex 2 EX 120 GB || OCZ ZX-1000W || Behuizing : NZXT Switch 810 || BenQ XL2420T
Goed koper is duurder dan slecht koper
Meer spellen ondersteunen Sli dan Crossfire.
Ik denk dat de 9800gx2 2 centimeter uitsteekt.
De 9600gt blijft constant op lage toeren draaien, terwijl de 9800gx2 gaat throttlen naarmate hij warmer word.
Een 9800gx2 maakt daarom meer geluid.
Dit klopt niet helemaal. Een spel ondersteunt multi-GPU of een spel ondersteunt het niet. SLI en CF maken gebruik van exact dezelfde techniek (namelijk Alternate Frame Rendering). Doet SLI het in een spel wel en CF het niet dan ligt dit voornamelijk aan het feit dat er geen profiel in de videokaartdrivers zit voor CF. NV geniet hier van het feit dat het TWIMTBP programma ze vroeg toegang geeft tot die games zodat ze al redelijk ver van te voren een profiel voor een bepaalde game in kunnen bakken.HugoBoss1985 schreef op zaterdag 29 maart 2008 @ 16:50:
Ja, de spellen moeten het ondersteunen.
Meer spellen ondersteunen Sli dan Crossfire.
Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.
Verwijderd
NVIDIA® SLI™ technology can be enabled for every gaming application
Nvidia heeft een lijst gemaakt met gameprofielen voor SLI
http://www.slizone.com/object/slizone2_game.html
[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2008 18:53 ]
Verwijderd
Niets raars aan als je het mij vraagt, het is gewoon technisch mogelijk om het bij ieder spel te gebruiken, dat betekend echter niet dat het ook door ieder spel gebruikt wordt. Net als multi-core gebruik ook technisch mogelijk is voor ieder spel, toch is support er niet altijd.Verwijderd schreef op zaterdag 29 maart 2008 @ 18:51:
Raar, slizone zegt het volgende over SLI:
NVIDIA® SLI™ technology can be enabled for every gaming application
Nvidia heeft een lijst gemaakt met gameprofielen voor SLI
http://www.slizone.com/object/slizone2_game.html
Ik zou het eerder misleidend noemen dan raar
Ik heb hier nu een MSI 9600GT met stock koeler en kan vertellen dat dat ding veel te veel herrie maaktZenix schreef op zaterdag 29 maart 2008 @ 14:37:
[...]
8800GT hebben vaak stock koeler die veel lawaai maakt 8800GTS niet, 9600GT koeler is verbeterde versie van 8800GT koeler. Dat is in iedergeval mijn ervaring, heb zelf nu 8800GTS en 9600GT hier in huis en allebei met stock reference koeler vind ik ze stil.
Duidelijk geval van verkeerde aanschaf.
[ Voor 4% gewijzigd door ErikRo op 29-03-2008 20:57 ]
"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant
Hoor mijn GX2 ook amper?
Heb wel zeer goede airflow.
Verwijderd
Welke van de twee coolers is dat? Die onderste lijkt op de standaard Nvidia koeler.

Plaatje van de MSI site. Alle kaarten hebben de rode en 1 versie de rode of de zwarte.
[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2008 22:07 ]
"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant
Sinds eergisteren heb ik een HP 2207h 22" monitor, aangesloten op mijn 9600GT XT via HDMI > DVI.
Echter als ik de dvi in port 1 prikt en ik start mijn pc op, dan beginnen de luidsprekers van mijn monitor vreemde geluiden te maken. De knallende/zoemende geluiden beginnen zodra Vista in het login scherm staat.
Dit probleem is tevens niet als ik de aansluiting eruit trek, of in Port 2 prikt van mijn videokaart.
De computerboer dacht dat mijn voeding de boosdoener was, maar na een vervanging en volgens hun "het is nu opgelost" is het probleem nog steeds aanwezig.
Nogmaals; De brommende luidsprekers doen dit niet als ik port 2 van mijn 9600GT XT gebruikt.
Iemand enig idee?
Verwijderd
Bijna alle 9600 kaarten die ik heb gezien hebben zo'n koeler...eeeeh lawaaimaker. Misschien toch een andere fan er op?ErikRo schreef op zaterdag 29 maart 2008 @ 22:59:
De onderste, omdat ik ook een geluidskaart kwijt moest en maar 2 sloten had, heb ik voor een enkel slots model gekozen. Achteraf misschien beter slecht geluid kunnen hebben.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2008 00:18 ]
Ook al zo'n vette OCN0taFAma schreef op zaterdag 29 maart 2008 @ 21:40:
Kan het kloppen dat mijn GX2 72C word @ 700/2240/1750?
Hoor mijn GX2 ook amper?
Heb wel zeer goede airflow.
Niet op voorraad.
Die resultaten heb ik niet zelf gehaald maar komen uit de reviews op guru3d.com, en ze hebben wel 4xAA en 16xAF aan staan, ligt het daar niet aan?Zenix schreef op zaterdag 29 maart 2008 @ 11:38:
[...]
Je doet wel iets fout als je met die RES zo n lage FPS haalt in ET met die gpu's ikke haal dik 125fps.
Ah ok, duidelijk verhaalHugoBoss1985 schreef op zaterdag 29 maart 2008 @ 15:50:
Over het verhaal van 9600gt sli vs 9800gx2:
Met 9600gt sli (overclocked kaartjes!) was ik al dik tevreden, het is sneller dan 3870 crossfire of één 3870x2.
Mensen die zeggen dat ik uit mijn nek zitten te lullen spreken niet uit ervaring want die zouden anders met mij akkoord gaan.
Zien is weten in dit geval!
Cod4 is al heerlijk speelbaar op de 9600gt sli opstelling, met alles maximaal en 4x aa.
Crysis kan je met 1680 x 1050 @ alles high en 2x aa ook "redelijk" spelen.
Met 9600gt sli speelde ik Crysis zonder aa en met een 9800gx2 met 2x aa.
Daarmee bedoel ik dat ik die instellingen zou kiezen om het gewoon lekker soepel speelbaar te houden.
Met de 3870x2 speelde ik het altijd met alles high en textures en shadows op medium en dus géén aa, om het lekker soepel te houden.
Met de 9800gx2 haal ik dus 40 fps in de gpu test op 1680 x 1050 @ high met maarliefst 4x aa.
Met de 3870x2 haalde ik 36 fps in de gpu test op 1680 x 1050 @ high zonder aa.
Het is maar net hoe kritisch je bent tegenover framedrops, de gpu test wijst immers uit de dat 9800gx2 met veel hogere instellingen Crysis al beter speelbaar maakt dan de 3870x2 met lagere instellingen.
Wat de koelers betreft, ik ben zelf van plan om de kaartjes gelijk te voorzien van accelero S1 koelers (http://www.silentpcreview.com/article793-page1.html), weet nog niet zeker of ik ze dan volledig passief hou of met extra ventilators er op (die opstelling met een 120mm fan er op zal helaas wel niet gaan passen met SLI
Gamertag: FinrazielNL
Verwijderd
Ik heb zelf de 24" versie van dat scherm, en een 8800gt.whiteclear schreef op zaterdag 29 maart 2008 @ 23:45:
Sinds eergisteren heb ik een HP 2207h 22" monitor, aangesloten op mijn 9600GT XT via HDMI > DVI.
Echter als ik de dvi in port 1 prikt en ik start mijn pc op, dan beginnen de luidsprekers van mijn monitor vreemde geluiden te maken. De knallende/zoemende geluiden beginnen zodra Vista in het login scherm staat.
Wat ik denk is dat je scherm denkt geluid via de hdmi kabel mee te krijgen, aangezien de kaart dat volgens mij ook kan.
Wat je zou kunnen doen is kijken of je die optie uit kan zetten, of gewoon op het beeldscherm zelf het geluid op nul te zetten. (tweede knopje van links)
En anders, gewoon poort 2 gebruiken.
Z-machine OriginID: JaccoW
Er is nog iets met die kaart, soms maakt hij een hoog geluid in 2D mode. Het klinkt als de fluittoon die je soms bij oude crt tvs hoorde een laag frequente fluittoon. Hij komt en gaat,Verwijderd schreef op zondag 30 maart 2008 @ 00:18:
[...]
Bijna alle 9600 kaarten die ik heb gezien hebben zo'n koeler...eeeeh lawaaimaker. Misschien toch een andere fan er op?
Verwijderd
Van welk merk is die kaart dan? Of heb je er zelf een andere koeler er op gezet?Verwijderd schreef op zondag 30 maart 2008 @ 03:47:
Ik heb zelf de asus 9600GT, waar een vrij forse koeler op zit, vind niet dat ie herrie maakt, en heb nog niemand die eenzelfde kaart heeft, erover horen klagen.
Verwijderd
Misschien is hij dead on arrival?ErikRo schreef op zondag 30 maart 2008 @ 11:12:
[...]
Er is nog iets met die kaart, soms maakt hij een hoog geluid in 2D mode. Het klinkt als de fluittoon die je soms bij oude crt tvs hoorde een laag frequente fluittoon. Hij komt en gaat,
Verwijderd
Het was zeker een zware nacht?Verwijderd schreef op zondag 30 maart 2008 @ 11:39:
[...]
Van welk merk is die kaart dan? Of heb je er zelf een andere koeler er op gezet?
Verwijderd schreef op zondag 30 maart 2008 @ 03:47:
Ik heb zelf de asus 9600GT, waar een vrij forse koeler op zit, vind niet dat ie herrie maakt, en heb nog niemand die eenzelfde kaart heeft, erover horen klagen.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2008 12:01 ]
neemt die kaart 2 of 3 sloten in beslag?Verwijderd schreef op zondag 30 maart 2008 @ 11:54:
[...]
Het was zeker een zware nacht?
[...]
[afbeelding]
Ja precies, ik had ook het geluid in de eerste instantsie op 0 gezet. Echter vertelde de computerboer dat de zoemende en knallende luidspreker geluiden een vorm van een verkeerde stroom of aardeprobleem was. Daardoor heb ik het luidspreker probleem zeer serieus genomen.F_demon schreef op zondag 30 maart 2008 @ 08:58:
[...]
Ik heb zelf de 24" versie van dat scherm, en een 8800gt.
Wat ik denk is dat je scherm denkt geluid via de hdmi kabel mee te krijgen, aangezien de kaart dat volgens mij ook kan.
Wat je zou kunnen doen is kijken of je die optie uit kan zetten, of gewoon op het beeldscherm zelf het geluid op nul te zetten. (tweede knopje van links)
En anders, gewoon poort 2 gebruiken.
2, als er een PCIx1 slot naast zit, zou je die nog gewoon kunnen gebruiken. Een gewoone PCI kaart niet.
[ Voor 43% gewijzigd door Paprika op 30-03-2008 12:14 ]
Dit topic is gesloten.