Een valide punt wat @
crisp noemt!
Het lijkt wel alsof er een marketing oorlog gaande is, met mensenlevens als inzet.
Uiteraard is COVID-19 geen grapje; maar het is en blijft moeilijk om alles in perspectief te zien.
En ja, de economische gevolgen zijn idd ongekend snel opgetreden en uitermate destructief. En dat vertroebelt imho heel erg een bredere kijk op de wereld en haar systemen als geheel. Nog afgezien van het feit dat deze hele ellende een speldeprik is op de totale geologische tijdsschaal van onze planeet.
Het vervelende is echter dat wij nu leven, in die laatste paar seconden...
Meer specifiek in het huidige tijdperk; ik snap ook nog steeds niet zo goed waarom er zoveel reactieve oplossingen (eigenlijk lapmiddelen) bedacht worden voor de huidige verspillingen?
Wat voorbeelden:
Iemands huis wordt te warm in de zomer. Wat doen we dan? We gooien er veelal een airco tegenaan om de boel te koelen. Hooguit gaan we nog ff op zoek naar de meest efficiënte airco, maar dan houdt het vaak op.
Vervolgens zitten we met een (extra) apparaat wat onderhoud nodig heeft en zelf weer energie vreet en de daarvoor benodigde energie veroorzaakt op zijn beurt weer extra opwarming...
Waarom niet het probleem bij de bron aanpakken? Dus investeren om te voorkomen dat de boel te warm wordt? B.v. isolatie, afscherming, e.d.
Dat zijn maatregelen die altijd lonen.
25 jaar geleden lieten wij ons huis bouwen. Toen al hadden we de mogelijkheid om tegen extra betaling HR+ glas te laten monteren (was toen zoiets van 1000 gulden extra voor de hele woning).
Uiteraard laten doen. Of een bijkeuken waarbij je kon kiezen of die enkelsteens en hoog plafond kreeg of ook een geïsoleerd spouw en verlaagd plafond met extra isolatie erin.
Uiteraard ook gedaan.
En een paar jaar later (nu zoiets van 22 jaar geleden), gelijk een zonnecollector laten plaatsen en al PV-panelen op het garagedak gelegd.
Destijds werd je voor gek verklaard dat je al die moeite deed. Maar anno nu, en al de afgelopen jaren hebben we daar profijt van gehad. We hebben nog steeds de laagste energierekening van de straat, terwijl we notabene op de meest windvangende plek wonen.
M.a.w. zowel op het gebied van maandelijkse kosten en wooncomfort zie ik alleen maar pluspunten.
Kan het anno nu beter? Zeker weten!
Zo is de kennis en technologie al jarenlang voorhanden om passief woningen te bouwen. Maar het wordt sporadisch toegepast.
M.a.w. willens en wetens weigeren we om te investeren in dit soort dingen.
Zucht... het zal wel niet cool, niet sexy zijn...
Ik kan me nog herinneren dat onze gezinsauto, waarmee we ook heel Europa doorgingen op vakantie, destijds zoiets van 1:14 reed (benzine). Maar ja, die woog, leeg, amper 900kg en had idd geen airco aan boord...