Maar je moet wel een expert zijn om te kunnen oordelen wat er gebeurd is, en dat ben je niet. Je weet gewoon niet wat er precies besproken is, wat de context is, etc. Je weet alleen wat er in die mails staat, maar ook dat is niet contextueel.furby-killer schreef op zondag 22 november 2009 @ 23:10:
Je hoeft geen expert te zijn op dit gebied om te begrijpen dat je niet maar wat in je data gaat editten zodat het dan beter uitkomt. Zou een mooie boel worden als alle wetenschappers dat gaan doen. Dat is zo ongeveer les nummer 1 van hoe je wetenschap bedrijft, je werkt niet naar een conclusie met je data, laat staan dat je die data gaat editten om naar een conclusie te werken.
Ik doe geen klimaat onderzoek, maar ben wel een expert in het doen van peer reviews; sterker nog, ik ben editor bij een wetenschappelijk tijdschrift, en beoordeel beursaanvragen. Ik reis morgen af naar een vergadering waar we 60 beursaanvragen gaan beoordelen of ze wel of geen financiering krijgen. Dit ter informatie om te laten zien dat ik het systeem wel ken.furby-killer schreef op zondag 22 november 2009 @ 23:36:
Nu verander je toch echt je vraag. Op je originele vragen: Nee ik doe niet aan klimaat onderzoek en nee ik doe ook geen peer reviews.
Waarom zou je daar van uitgaan?Het hele punt is dat er gewoon in die mailtjes staat dat ze data veranderen zodat het beter uitkomt met wat ze verwachtte. Misschien wordt het inderdaad verkeerd geinterpreteerd. Maar laten we even ervan uitgaan dat dat niet zo is. Dan ga je toch niet serieus goed praten dat ze data veranderen zodat het beter met hun conclusie overeenkomt?
Ook hier: context. In mijn specifieke gebied zijn er twee mensen die elkaars bloed kunnen drinken, en tegengestelde meningen aanhangen over een belangrijk onderwerp. Als die eenmaal beginnen, is er geen normale discussie meer mogelijk. Alhoewel ik ze niet dood wil, zou emigratie naar een onbewoond eiland me helemaal niet tegenstaan.En dit is ook niet bepaald het enige wat er in de mailtjes staat. Van blij zijn dat iemand die het niet met je eens is dood is naar onder wetten uit willen komen en liever data verwijderen dan het vrijgeven, en tijdschriften kapot willen maken puur en alleen omdat iets wordt gepubliceerd waar een andere conclusie wordt getrokken dan die van hun.
Opnieuw: je trekt allemaal conclusies zonder de context te kennen. Als ik zeg: ik vermoord je als je dat nog een keer doet, wil je me dan aan gaan klagen?
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.