True, maar RGB-444 limited zou afaik het beste beeld moeten geven, omdat de conversie dan op de PC plaatsvindt in plaats van door de TV naar RGB signaal. Als er 1 van de 2 beter is, is dat vaak RGB.
Dat het zwart minder zwart is ligt niet aan de instelling op je PC, maar aan de kalibratie van je TV. Je TV (voor zover die enkel 16-235 slikt zoals de meeste TV's) moet zich aanpassen op dit, omdat het beeld zo ook officieel is opgeslagen in bijv. een MKV container.
-Leon- schreef op zaterdag 07 februari 2009 @ 15:25:
[...]
Ik bedoel dat mijn desktop dan voor geen meter meer leesbaar is, maar eigenlijk kan me dat ook niet zoveel schelen. Daarnaast krijgt je altijd het beste beeld door je monitor in te stellen op zijn native resolutie wat in mijn geval dus 1024x768 is.
** EDIT **
Ok, net dus ingesteld op 1280x720 50Hz. Splashscreen van MP ziet er scherper en helderder uit, maar films lijken me nu ook een stuk lichter. Daarnaast word de achtergrond van de film 'sneeuweriger' (onrustiger) en de rest van het menu van MP is veel slechter leesbaar (letter kleiner en minder scherp).
Kijk, over het algemeen is het op de native resoluties altijd het beste, maar bij 1024x768 tv's is dit anders. Het scherm heeft gewoon een reguliere widescreen verhouden (16:9), maar de resolutie niet (4:3). Hierdoor zijn je pixels rechthoekig.
De TV is gemaakt om regulier 720p signaal te ontvangen, oftewel 1280x720. De TV is uitgerust met goede scalers om dit te vertalen naar zijn rechthoekige pixels. De TV gaat daarom van deze waardes uit. Als jij windows in een 1024x768 reso propt krijg je een scherp beeld, maar wel uitgerekt (net als een widescreen monitor op een 4:3 reso als 1024x768 aansturen, maar dan is het in dit geval wel scherp). Dus letters worden scherp maar uitgerekt weergeven.
In een statische omgeving zoals windows is misschien een native resolutie gewoon het beste, omdat gebrek aan 1:1 pixelmapping ontzettend slecht beeld oplevert in zo een statische omgeving. Bij films is 1:1 pixelmapping lang niet altijd belangrijk. De bron is 720p en je TV verwacht dat ook te ontvangen voor films, zo is de TV gemaakt. Het beste zou misschien nog zijn om 1024x768 reso in windows te draaien en dan dmv profiles bij het starten van MP deze resolutie te switchen naar 1280x720. Het beste beeld zou je dus halen uit 1280x720 of 1360x768, maar ik weet niet of dat laatste ook in het voordeel werkt van 1024x768 (bij 1366x768 schermen wel, wat vaak voorkomt bij HD-R tv's). Let op dat ik ook zeg 1360 en niet 1366 om als reso in te stellen, windows accepteert geen resolutie die niet een hoeveelheid van 8 is afaik. De reso van 1360x768 moet je forceren, en zorgt voor 2 flinterdunne balken.
Hoe dan ook is 1024x768 geen optimale aansturing is mij verteld, omdat je proporties bij gerenderd beeld (zoals windows) niet kloppen. BIj films verneuk je afaik ook deels het beeld: windows scalet het namelijk naar een 4:3 reso terwijl het nog steeds als 16:9 beeld moet worden weergeven.
-Leon- schreef op zaterdag 07 februari 2009 @ 15:25:
[...]
Het verschil was duidelijk zichtbaar in het venstertje van CCC (current/new), daar waar met Anti-Aliasing op de 1 af andere manier alles veel soepeler/vloeiender verliep in het NEW window, maar idd, die settings zouden alleen werken met Games, dus overbodig. Het viel me alleen op.
Dan moet ik daar es naar kijken

Operations schreef op zaterdag 07 februari 2009 @ 22:25:
Ik gebruik een harmony voor de tv en mce, maar ik heb een beetje last van het feit dat het omhoog en omlaag niet altijd per 1 gaat maar soms pakt scrolt die snel 2 a 3 regels omhoog. Iemand een idee hoe dit te verhelpen?
Je moet kijken bij problemen oplossen (van je HTPC apparaat), daar staat iets van "de afstandsbediening reageert te snel of helemaal niet' oid, daar kan je dan een waarde tussen 0 en 5 selecteren. Zet dit op 0.
Ook bij de vertragingsinstellingen onder instellingen (van je HTPC apparaat) moet je alles op 0 ms zetten.
D-e-n schreef op zaterdag 07 februari 2009 @ 22:50:
....
Voor alle duidelijkheid. Ik wil volgens mij vrij simpele dingen met mijn HTPC. Ik hoef geen toeters en bellen of ingewikkelde plugins of wat dan ook:
1. tv kijken met time-shifting
2. tv opnemen van een gids (al dan niet met plugin)
3. tv-opname moet de pc uit de standby stand kunnen halen als ik weg ben
4. ts_video mappen kijken van mijn dvd's die op de NAS staan
5. gedownload xvid-bestanden kijken, ik maak niet echt gebruik van HD nog
6. dit alles met één afstandsbediening uiteraard (nu Harmony als MCE remote)
Ik hoop ook dat de verstokte Mediaportal fan een vraag als deze kritisch durft te bekijken

Allereerst, ik baseer mijn verhaal op een anderhalf jaar ervaring thuis met Mediaportal zonder TV zooi en een gezinnetje dat ik ken waar ik een systeem heb geplaatst in de huiskamer. Deze mensen gebruik de HTPC als enig apparaat om films, series, opnames en tv mee te kijken en hebben geen achtergrond in PC's, laat staan iets als mediaportal.
Ik wil er tevens bij zeggen dat sommige mensen bakken met problemen hebben, en andere (zoals ik) het al anderhalf jaar draaien met misschien eens in de 2 maanden een kleine ingreep. Ook is het mij opgevallen bij wat andere gevalletjes dat brakke codecs, brakke windows installaties (vervuild ed) en hardware failures ook wat problemen kunnen opleveren. Ikzelf heb altijd van scratch een dedicated PC gemaakt.
1. Bij die mensen krijgen ze eens in de 2~4 weken de melding dat de TV server eruit ligt of krijgen ze een andere melding (weet niet precies wat). Mediaportal uit en weer aan helpt soms, anders een reboot. Valt in mijn ogen mee te leven. Gebruiken DVB-T voor Digitenne.
2. Werkt perfect ingebakken in MP voor zover ik hoor.
3. Is gewoon gelukt.
4. Nog nooit problemen mee gehad, ken niemand met problemen ook verder binnen de directe groep die er first-hand ervaring mee heeft en het een tijdje heeft (proef-)gedraaid.
5. Ikzelf zweer bij de Combined Community Codec Pack icm CoreAVC voor HD en AC3 Filter voor S/PDIF output. Even in ffdshow h264 disabled bij video en bij audio DTS en AC3 en you're good to go! Eventueel kan je ffdshow zelf S/PDIF uit laten spugen, heb je geeneens AC3 filter nodig. Maar zeker enkel voor xvid is Combined Community Codec Pack icm eventueel AC3 Filter het beste. Ikzelf en velen met mij geen problemen mee.
6. Als je een MCE receiver hebt voor XP of Vista werkt deze vlekkeloos zonder iets handmatig in te stellen. Enkel in Mediaportal Config gewoon de MCE remote aanvinken bij remote controls en you're good to go. Zie mijn reacties op Operations in deze post wel voor zover je deze "tweaks" nog niet gebruikte. De MCE receiver is icm de Harmony iig in Mediaportal wat jumpy, weet niet hoe dit zat in MCE? Was wel harmony specifiek, met de originele remote echt geen last van. Maar je went er gauw aan.
Dus tja, voor jouw doel wel een beste oplossing, alleen TV is nog wel eens brak, maar daar valt wel aan te wennen.
Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.