Ik gebruik zelf een externe applicatie voor mijn remote, irassistant. (
www.irassistant.com). Ik gebruikte dit programma al voordat ik Media Portal ging gebruiken, en het toevoegen van een paar macro's in irassistant gaat vrij eenvoudig. Je kunt bij irassistant voor elke button een proces aanwijzen waar het betreffende commando moet worden uitgevoerd. Ik navigeer dus met up, down, left, en right in het proces mediaportal.exe, maar als ik op ffwd druk wordt het commando doorgestuurd naar mediaplayer. (DVD's en streams kijk ik wel in mediaportal, maar daar kun je ffwd en rewind met left en right doen)
Nog even terugkomend op Justchill mbt dxva; Bij mij maakt het in ieder geval wel veel verschil, misschien omdat ik niet de snelste processor heb. Dit kan natuurlijk bij veel htpc's het geval zijn. Ik zie in ieder geval vaak vragen voorbijkomen van mensen die geen vloeiende HD weergave hebben, vooral bij 1080p. In dat geval is dxva wel een hele makkelijke oplossing. Je kunt trouwens ook de losse filters van mpc-hc registreren en gebruiken in Media Portal, maar dat heb ik nog niet geprobeerd. Voor zover ik kan nagaan is het enige nadeel van een externe player dat je een splashscreen van MPC-HC in beeld krijgt als je een video start, maar dit is slechts een fractie van een seconde, en dat je video niet doorspeelt in een klein schermpje als je teruggaat naar het menu.
Voor mij ligt het voordeel van dxva in een aantal punten:
- 0 dropped frames na 1,5 uur 1080p kijken
- Minder tot geen last van 3:2 pullback (hoe en waarom is mij onduidelijk, maar ik zie toch echt heel veel verschil tussen bewegende panorama shots op hardware en software)
- geen audio sync problemen
Ik denk dat je kunt stellen dat je hier sowieso minder last van hebt naarmate je cpu sneller wordt, maar mijn cpu trekt het niet in zijn eentje, met dxva werkt het als een zonnetje. (van 100 naar 3% belasting). Ik dekn dat je het kunt vergelijken met het begintijdperk van dvd. Toen kon je eigenlijk alleen fatsoenlijk dvd's afspelen met een hardware mpeg2 kaart. De cpu's werden echter al snel krachtig genoeg om het softwarematig af te kunnen. Dit zal met h264 en VC-1 ook wel die kant op gaan.
Ik zie trouwens dat mijn eerdere antwoord niet echt aardig klinkt, dus sorry daarvoor. Maar de strekking van het verhaal is wel dat dxva meer is dan alleen een verkoopstunt, en voor sommigen van ons zeker toegevoegde waarde heeft. (bijv. voor vandermark)