Inmiddels ben ik al 2 maanden bezig met mijn HTPC (zie signature voor specs) en ik draai MediaPortal 1.0.0.0 RC1 met de laatste SVN op XP Pro SP3 met de meeste recente hotfixes en drivers voor mijn hardware.
Toen ik voor het eerst MP installeerde op mijn HTPC, was de standaard skin Blue (4:3) in gebruik. Ik heb die meteen veranderd naar X-Face (skin gedownload en uitgepakt naar Skin folder van MP, en in de instellingen deze geselecteerd). MP opgestart, de skin was inderdaad veranderd naar X-Face, maar had een aspect ratio van 4:3. Toen maar de standaard skins Blue en Blue Wide (de mappen dus) verwijderd en opnieuw MP opgestart, maar deze bleef crashen. Dan maar de backup map van verse MP-install teruggezet, maar MP bleef crashen tijdens het opstarten. Dan maar de boel deinstalleren met de optie dat alle registery-entries van MP worden verwijderd en MP vervolgens opnieuw geinstalleerd, maar MP bleef wederom crashen. Wat bleek achteraf, het probleem werd veroorzaakt door de taalinstellingen van de standaard skin. Die werd na de allereerste install door mij op Dutch gezet, en toen ik deze opnieuw had geinstalleerd (en die standaard op English staat) kon MP niet starten. Vreemd, want ik zou verwachten dat wanneer ik een clean install van MP maak, alles default weer werkt. Clean uninstall blijkt overigens de registery-entries van MP niet te verwijderen ondanks dat het zou moeten doen. Tussentijds handmatig verwijderen van die entries hielp niet om MP aan de praat te krijgen. Pas wanneer ik dus de taal van de skin terugzette op Dutch, liep het weer.
En dan ook nog dit: verse install van MP bevat zoals gezegd de Blue 4:3 skin. Als je deze skin veranderd naar een 16:9 skin (bv. X-Face door map te kopieeren naar de Skin folder en deze te selecteren in de config), wordt de nieuwe skin wel gekozen, maar met de aspect ratio van de oude skin (4:3 dus). Kies je eerst Blue Wide (16:9) en das pas X-Face, dan krijgt de nieuwe skin wel netjes 16:9 aspect ratio

Wordt de gfx van de oude skin nog steeds gebruikt dan??? Op de forum van X-Face wordt er niets over gezegd, alleen dat je de skincachefolder moet verwijderen wanneer je eerder X-Face had gebruikt (oudere versies), maar deze folder is niet aanwezig bij mij. Verwijder ik de skin folders Blue en Blue Wide, dan kan MP weer niet starten.
Iets anders: ik zit 3-4 meter van mijn scherm. De letters in XP (en Vista) zijn bij standaard instellingen van 96dpi te klein. Hebben jullie dit probleem ook, en zo ja, hoe maak je de boel wat groter om er makkelijker naar te kunnen kijken? Dpi verhogen blijkt volgens deze topic voor bepaalde problemen in MP te zorgen, en zou je dus onveranderd moeten laten. Hoe dan ook, zelfs wanneer je de dpi naar 120 verhoogt, is een deel leesbaar, maar andere tekstvelden blijven klein of de interface van bepaalde programma's is verkloot.
Alles bij elkaar is het toch een hoop frustratie als je nog geen HTPC en MP ervaring hebt om dit soort basics goed voor elkaar te krijgen. Op je desktop zijn bepaalde dingen vanzefsprekend geworden en stel je alles veel sneller en makkelijker in, lijkt het. Gelukkig kan ik ook op mijn HTPC alle muziek, foto's, video's en HD-materiaal prima afdraaien, alleen nu nog alles in MP draaiende zien te krijgen

Ik worstel dus met name nog met het uiterlijk van XP, MP en ander progjes.