De EL-kroeg deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 14 ... 21 Laatste
Acties:
  • 127.635 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

Boeiend, het is toch al geweldig als je het uberhaupt voor elkaar krijgt iets op die camera te draaien, en wat je daarna doet is enkel beperkt door je [hardware en] fantasie (zoals alles in de elektronica eigenlijk). Maar de 1000D en eigenlijk alle moderne camera's zijn wel een stuk moeilijker dan de 300D, die liep op DOS op een x86 compatible. Dat is een koud kunstje om, zeker gezien hij in feite onbeschermd was, te hacken. De nieuwere modellen hebben waarschijnlijk nog net geen encryptie, maar ongetwijfeld allerlei locked segmenten die zeggen waar je opstartdata kunt vinden (zodat je moeilijk van SD kunt opstarten) of misschien is de hele firmware wel enkel met een verified hash te overschrijven, en niet uit te lezen, en niet te krijgen.

Dus het zal wel een hele onderneming zijn om het uberhaupt voor elkaar te krijgen iets van jezelf werkend te krijgen op een 1000D. Maar zodra dat mogelijk is en duidelijk is waar je allemaal direct toegang toe hebt, kun je toewerken naar één van de droomdoelen van hierboven. Natuurlijk kun je eens beginnen met een spelletje pong te programmeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-09 07:31
Net even aan het zoeken geweest. En ik kwam dit tegen: CHDK Geen complete firmware hack maar een uitbreiding blijkbaar. Hij zou ook Digic III ondersteunen die ook in een 1000D zit... De 40D (met zelfde hardware) hebben ze al gehacked...

[ Voor 16% gewijzigd door 0fbe op 09-01-2009 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0fbe
Naar aanleiding van een topic op CO ben ik ook maar eens gaan meten. En wat blijkt volgens de theorie op CO ben ik ook opgelicht: koolstofjes als metaalfilm gekocht... Ook die van Niels van SK blijken geen metaalfilm's te zien.

[ Voor 12% gewijzigd door 0fbe op 09-01-2009 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

+1 timcooijmans.

Ik heb wat verder gelezen over CHDK en het lijkt erop dat dat gewoon veruit de makkelijkste manier is om te beginnen. Ik heb nu tot en met 13 februari (ja :'( ) een stuk of 8 tentamens, die bouw ik eerst eens, en daarna maak ik nog een waterstofkart en een raket, tegen die tijd fiks ik nog m'n ligfiets en dáárna plan ik eens flink aan de gang te gaan met m'n 1000D :-)

[ Voor 92% gewijzigd door mux op 09-01-2009 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

timcooijmans schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 22:36:
Naar aanleiding van een topic op CO ben ik ook maar eens gaan meten. En wat blijkt volgens de theorie op CO ben ik ook opgelicht: koolstofjes als metaalfilm gekocht... Ook die van Niels van SK blijken geen metaalfilm's te zien.
Hmm, leuk is dat :/ Heel weerstands assorti hier van niels zowat, behalve de specifieke waardes.. Al maakt dat voor de meeste projectjes (leds enzo) geen drol uit.

Ook in mijn gainclone versterker toegepast enzo, waar ik ze dus mooi uit ga solderen als ik weer eens wat nieuwe heb :P

[ Voor 5% gewijzigd door _ferry_ op 10-01-2009 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0fbe
_ferry_ schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 10:15:
[...]

Hmm, leuk is dat :/ Heel weerstands assorti hier van niels zowat, behalve de specifieke waardes.. Al maakt dat voor de meeste projectjes (leds enzo) geen drol uit.

Ook in mijn gainclone versterker toegepast enzo, waar ik ze dus mooi uit ga solderen als ik weer eens wat nieuwe heb :P
Je kunt het altijd even testen, misschien heeft Niels ook goede batches gehad: Multimeter aan de weerstand. Daarna even je soldeerbout in de buurt van de weerstand houden. Als de weerstandswaarde dan daalt (1% of meer) heb je vrij zeker een koolstofje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

ik las het IDD :)

Zag ook dat in mijn versterker per kanaal 5 weerstandjes zaten, 22k, 50k, 1R en 2x1K, en alleen die 1k zijn niels zijn weerstanden, dus dat is snel te vervangen :) Niet dat het echt een ramp is, maar kleine moeite, en dan weet ik IIG zeker dat het het geluid niet beinvloed.

BTW, over het hacken van de EOS serie:
nieuws: Tweaker schrijft code die filmmogelijkheid Canon Eos 40D ontsluit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-09 09:53
Nog even om het te laten weten;

Een Attiny2313 is te gebruiken icm de i2cslave library van Bascom.

De master is een Mega8 op 4Mhz, wel moest ik de snelheid iets verlagen (I2cdelay =10) wanneer ik langere kabels gebruikte.

Vanmiddag eens proberen om er een lcd'tje mee aan te sturen.

/edit:

Het werkt... Een DS1307 en een Attiny2313 als slave.

Aan de Attiny hang een lcd welke de tijd geeft.
Er zit ~3 meter kabel tussen, ik moest wel de clocklijn shielden, en de snelheid terug naar 200Khz zetten.

Toch nog ergens een pcf8574 zien te fixen, zodat ik ook mijn keypad kan uitlezen m.b.v interrupts.

[ Voor 35% gewijzigd door LiquidSmoke op 10-01-2009 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-06 11:37
Hoewel ik het meeste met pic's doe, is een avr programmer + wat avr's altijd wel handig. Welke USB avr proggers en avrs raden jullie aan.

Ik dacht aan een usbasp als progger. En een paar tiny2313, mega168 & mega 88's.

Of kan ik beter voor andere proggers gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSmoke
bassie schreef op maandag 12 januari 2009 @ 15:23:
Hoewel ik het meeste met pic's doe, is een avr programmer + wat avr's altijd wel handig. Welke USB avr proggers en avrs raden jullie aan.

Ik dacht aan een usbasp als progger. En een paar tiny2313, mega168 & mega 88's.

Of kan ik beter voor andere proggers gaan?
Ik heb een usbasp, en deze is net zo makkelijk als de standaard parallel progger (als je een paralelle poort hebt dan).

Ik gebruik atm WinAVR met de ARV8 Burn-o-mat gui.

Werkt perfect :)

Tevens heb ik altijd wel een attiny2313/atmega8 rondslingeren, voor kleine projectjes een attiny13 oid.
Voor echt grote projecten met veel i/o ga ik voor de atmega16 oid.

Het is tuurlijk nogal afhankelijk van wat je wilt maken :)

[ Voor 4% gewijzigd door LiquidSmoke op 12-01-2009 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 12:39

DaWaN

'r you wicked ??

USBasp is wel erg langzaam en niet direct support en debugmogelijkheden vanuit AVR Studio, maar het voordeel is dat hij meestal niet duurder is dan 10 euro en wel lekker USB is. Als GUI is dit Duitse programma wel handig: http://www.myavr.info/download/myavr_progtool_120_b1678.zip

Anders zou ik zo'n STK500 clone van Sure kopen op eBay, ik weet niet hoe snel die zijn maar die hebben wel direct support vanuit AVR Studio, dat is wel fijn.

[ Voor 13% gewijzigd door DaWaN op 12-01-2009 19:05 ]

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-09 12:59

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Ik overweeg een nieuw soldeerboutje te kopen aangezien mijn huidige geen standaard heeft. En een standaard bij de locale elektroboer de helft is van een nieuwe bout :P Ik soldeer nu met een 12 watt weller met een metalen plaatje als standaard. Ik vind deze wel aardig:

Afbeeldingslocatie: http://www.eleshop.nl/images/product_01-90936-a_s.jpg
Aoyue 936 soldeerstation

Maar deze is veel goedkoper en heeft een groter vermogen
Afbeeldingslocatie: http://www.okaphone.nl/product/images/VTSS4.jpg
Een Velleman :+
Ik soldeer niet echt heel veel maar is dit een aardige? Ook voor eventueel loodvrij solderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Vermogen is niet relevant voor een bout, als je electronica doet.

Temerpatuur-regeling en ESD veiligheid evt wel.
Kijk ook eens naar een 2e\3e hands weller WTCP ofzo.
Die dingen zijn niet stuk te krijgen en zelf ook goed te servicen.

Bovenstaande plastic prut wil uit zichzelf wel eens stuk gaan ;).

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die Velleman heb ik gehad. De bout opzich is niet verkeerd, maar het verwarmingselement is ongelofelijk breekbaar en niet vervangbaar. Niet echt een aanrader. Die Aoyue voelt iig steviger aan, maar heb geen idee hoe betrouwbaar die is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-05 17:57
Ik heb al 3 jaar een MFX 50 watt regelbare bout van 20 euro, ik kan er prima mee solderen.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

En waarom wil je loodvrij solderen? :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

bobo1on1 schreef op maandag 12 januari 2009 @ 20:33:
Ik heb al 3 jaar een MFX 50 watt regelbare bout van 20 euro, ik kan er prima mee solderen.
En zijn de punten ook fijn verkrijgbaar?

* Boudewijn koestert de WTCP die hij voor 30E jaren geleden kocht met punten en bout en sponsje. Ook al staat er nu een WSD81 naast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Atlas schreef op maandag 12 januari 2009 @ 20:35:
En waarom wil je loodvrij solderen? :)
dat wordt toch ook op termijn de standaard voor hobbyisten? En als ik iets zou willen repareren dan is het ook handig toch?
Overigens staat op die site dat je de aoyue een "instap smd" soldeerbout is maar is dat voor de verkoop of snijd het echt hout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

Ik gebruik die Ayoue als hobby bout, ik denk dat ik hem nu al ongeveer een jaar heb, en ik soldeer zo'n beetje eens in de 2 weken wat inelkaar. Tot op heden ben ik er zeer tevreden over en hij is nog zo goed als nieuw :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie
Als het goed is 21 jan de ersa rds80 bij conrad in de aanbieding voor €90.

Hoe langzaam is die usbasp dan, is het nog te doen of is het echt te langzaam? Zijn er nog alternatieven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Mr_gadget schreef op maandag 12 januari 2009 @ 20:58:
[...]

dat wordt toch ook op termijn de standaard voor hobbyisten? En als ik iets zou willen repareren dan is het ook handig toch?
Lange lange termijn. Als je gaat repareren is het trouwens ook niet verplicht ;).
Dingen repareren met loodvrije soldeer in apparaten met soldeer-met-lood is geen succes afaik.
Overigens staat op die site dat je de aoyue een "instap smd" soldeerbout is maar is dat voor de verkoop of snijd het echt hout?
Tsja define instap smd ;).

Ik vind het geen fijne dingen iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
Boudewijn schreef op maandag 12 januari 2009 @ 20:44:
[...]

En zijn de punten ook fijn verkrijgbaar?

* Boudewijn koestert de WTCP die hij voor 30E jaren geleden kocht met punten en bout en sponsje. Ook al staat er nu een WSD81 naast.
Nooit naar gekeken, de punt doet het nog.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wacco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-03-2023

wacco

cli, hlt.

Het gebruik van rf-signalen biedt - naast een langer batterijleven - meer voordelen: zo hoeft een rf-afstandbediening niet langer op een tv of ander apparaat gericht te worden en de apparaten functioneren ook door dunne muren, tot een afstand van ongeveer dertig meter.
Dat zijn dat wel heel dunne muren, en daarna haal je die 30 meter niet meer. Maar dit klinkt wel erg als die CC2500 chipjes (TI icm Philips) dus vraag me af of die ook deze standaard ondersteunen? Kan het even zo snel niet vinden.

Iig wel grappig dat we dus binnenkort meer RF spul gaan zien. Ik zou wel eens wat meer willen weten hierover, weet iemand een goede introductie tot antennes, versterkers daarvoor etc?

Spolap: Interactive webcomic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Aargh, to be honest over het hele loodvrij gebeuren:

het is klote. Ik durf mezelf echt geroutineerd te noemen met de kleinste smd meuk (tot qfn 0.4mm aan toe) en met lood krijg ik keer op keer perfecte verbindingen terwijl loodvrij me meermalen een pluk haren kost. Niet dat er niet mee te werken is, maar het is gewoon veel lastiger om consequent resultaat te krijgen, zeker met het kleinere spul. De SMD pasta loodvrij is trouwens een stuk beter te doen dan op rol, is mijn ervaring (pasta loodvrij gaat bij mij eigenlijk altijd goed).

Het grootste nadeel imo voor de hobbyist is dat er minder makkelijk viscositeits-variatie in loodvrij soldeer zit. Ik heb standaard een rolletje superdun loodsoldeer en wat dikker loodsoldeer, het dikkere is gesmolten ook meer viskeus waardoor ik makkelijker bruggen tussen eilanden op een eilandenprint kan maken. Das nuttig als je efficient wilt experimenteren (dus van tevoren even utitekent om zo efficient mogelijk met je draadlengtes te zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _l_Arjan_l_
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
bassie schreef op maandag 12 januari 2009 @ 21:01:
Hoe langzaam is die usbasp dan, is het nog te doen of is het echt te langzaam? Zijn er nog alternatieven?
De USBasp heeft 2 snelheden(iet van 32khz en 350khz uit mn hoofd). De snelheid is in te stellen met jumpers. In de snelle stand gaat programeren razendsnel, dus daar hoef je je geen zorgen om te maken.
Een vergelijkbaar alternatief dat wel direct vanuit AVR studio schijnt te werken (geen ervaring): http://www.elektor.nl/art...e-programmer.551912.lynkx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

Mijn HD44780 over 6 aders unit werkt :)
http://nl.youtube.com/watch?v=A5Wy4s1A9nY
Eindelijk eens tijd gehad fatsoenlijk software te schrijven, alles staat nu dus in losse header files en losse C files e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjosh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18-09 13:28
dat is wel een heel donker filmpje! verder wel mooi gedaan met die backlight...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

Zjosh schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 07:26:
dat is wel een heel donker filmpje! verder wel mooi gedaan met die backlight...
Ja voor je ogen valt dat wel mee maar met de camera is dat altijd veel erger.

Die backlight stelt niets voor hoor, op dat extra printje onder die HD44780 zit gewoon een transistor en met 1 v/d 6 aders kan ik dus de backlight aan en uit zetten. En je raad het al: die PWM ik dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie
Die van elektuur lijkt wel veel op een gestripte usbasp zo te zien.

Ik ga de usbasp eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbeijer85
  • Laatst online: 18-06 16:22

dbeijer85

Super fast charger

Mr_gadget schreef op maandag 12 januari 2009 @ 20:13:
Ik vind deze wel aardig:

[afbeelding]
Aoyue 936 soldeerstation

Maar deze is veel goedkoper en heeft een groter vermogen
[afbeelding]
Een Velleman :+
Ik soldeer niet echt heel veel maar is dit een aardige? Ook voor eventueel loodvrij solderen?
Die Aoyue is best aardig, heb ik inmiddels redelijk wat mee gesoldeerd. Wat ik me er van kan herinneren is dat ze echt goedkoop zijn, ze zijn hun geld wel waard. Het grootste nadeel vind ik zelf dat het handvat van de bout net waar je em vast hebt vrij warm wordt. Naar mijn mening net oncomfortabel. Maar dat is wellicht een persoonlijk iets...

Assumption is the mother of all fuck-ups.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis3d
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 03-09 20:35
Net wat gemaakt voor m'n arduino, m'n eerste projectje waarmee ik met de computer interface :D
Met processing heb ik een programmaatje gemaakt dat in een grijze balk kijkt in welk van de 8 stukjes je met de cursor zit, en stuurt dat over de serial port. De arduino luistert hierna en laat dan een van de 8 ledjes branden.
Voor nog maar een paar weekjes klooien met de arduino (en programeren buiten de rekenmachine :P) ben ik toch wel trots op mezelf :Y)

In the end it was not guns or bombs that defeated the aliens, but that humblest of all gods creatures, the Tyrannosaurus Rex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi, misschien een stomme vraag, maar ik heb hier een aantal relais liggen uit een auto.
Deze dingen zijn natuurlijk gemaakt om 12 volt te schakelen, maar zou je er ook 230 volt mee kunnen schakelen?

Zulke dus Afbeeldingslocatie: http://img90.imageshack.us/img90/3593/dsc0042xkrc7.jpg

Let btw niet op die verroeste pootjes; aan de binnenkant zien ze er nog perfect uit

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2009 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
Dat zou ik alleen doen als je graag wilt zien hoe snel een relais in vlammen kan uitbarsten.
Een langdurige vonkboog is niet iets wat je in een relais wilt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

De afstand tussen de contactjes is inderdaad meestal niet voldoende om vonken te voorkomen. Als dat wel zo is zijn ze helemaal prima geschikt, gezien de limiterende factor de stroom is en niet de spanning, en die is o.h.a. een stuk kleiner bij 230V dan bij 12. Je kunt het eens proberen met één relais, met wat geluk werkt het en anders is ie kapoets en kun je hem weggooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
En als je pech hebt kom je een keer thuis en zie je dat de brandweer aan het nablussen is op de plek waar vroeger je huis stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Het lijken ook diverse soorten te zijn.
Verder kosten relais niet veel.

ergo: niet doen. Het is het risico niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Boudewijn schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 18:34:
Het lijken ook diverse soorten te zijn.
Verder kosten relais niet veel.

ergo: niet doen. Het is het risico niet waard.
Tja het zijn er inderdaad 3 met een schakelspanning van 12 volt, waarvan 1 een wisselschakelaar is, en de andere twee moeten op een spanning van 24 volt (ook 1 wisselschakelaar).
ssj3gohan schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 18:17:
De afstand tussen de contactjes is inderdaad meestal niet voldoende om vonken te voorkomen. Als dat wel zo is zijn ze helemaal prima geschikt, gezien de limiterende factor de stroom is en niet de spanning, en die is o.h.a. een stuk kleiner bij 230V dan bij 12. Je kunt het eens proberen met één relais, met wat geluk werkt het en anders is ie kapoets en kun je hem weggooien.
Wat zou de minimum afstand zijn tussen die contactpuntjes, ik heb het net effe opgemeten: iets meer dan een millimeter.

Ik zou het natuurlijk inderdaad gewoon effe kunnen proberen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphere-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-08 19:53
De minimale afstand voor print sporen is 5 tot 7.5mm. ik denk dat voor relais iets gelijkwaardigs geldt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Iets meer dan 1mm --> niet proberen!
Verder: het idee was meer dat het bij 1 relais prima kan werken doordat die anders opgebouwd is. Echter heb je er 5, dus zou je ze alle 5 moeten testen ;).

http://www.baco-army-goods.nl/product_184.html

Daar je een 30A-250V relais al voor 1E kunt krijgen verklaar ik je voor gek als je het risico neemt om 230V op een 12V relais te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

hum? wat is het risico volgens jullie, bobo1on1 en Boudewijn? Hij gaat heus niet fase aan nullijn proberen te schakelen, als hij zorgt dat er niet meer dan ~5A kan gaan stromen gebeurt er simpelweg niks. Niks kan warm worden, niks kan affikken. If anything is het veiliger dan 12V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
Het gevaar is dat je bij het afschakelen een vonkboog creëert tussen de contactpunten, ik heb zelf al eens met maar 75 volt gelijkspanning vonkbogen van 5 mm gemaakt.
Het scheelt natuurlijk wel als je er wisselspanning op zet, maar 230 volt is nogal een stuk meer dan de 12 volt waar het relais voor is ontworpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het gaat mij ook niet per-se om budget ofzo, of hergebruik, maar ik vroeg het me gewoon af of ik dat zou kunnen met dit soort relaisjes.

Ik heb het net trouwens uitgeprobeerd. Overheadprojector schakelen. Werkt gewoon, mijn ohp trekt 2,3 ampere. Alleen bij het schakelen zie je een vonk, maar inderdaad, bobo1on1, als je eenmaal een vlamboog hebt, dan is het natuurlijk feest... Alleen weet ik niet hoeveel amperes je nodig hebt om een vlmboog te krijgen en in stand te houden. Een Lasapparaat bvb is meestal iets van 50 a 70 volt ofzo, geloof ik, maar dan heb je wel een hele berg amperes...

Edit -- Hier heb ik trouwens ook nog behoorlijk kleine tumbler schakelaartjes, en daar staat anders ook "250 V AC" op, ik geloof nooit dat daarbinnen de afstand tussen de contactjes veel meer als 1 mm is

En @Boudewijn, alle 5 de relais zijn bijna identiek van binnen, allemaal 1 mm afstand tussen de contactjes

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2009 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dalus
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-07 07:21

dalus

Firing Sparks

Een vlamboog kan je al vanaf een paar uA krijgen en een vuiltje is genoeg om je relais nog sneller te laten vonken dus gewoon laten en koop een goed relais.

High Powered Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis3d
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 03-09 20:35
En hier het filmpje van mijn arduino - processing probeersel:
http://www.youtube.com/watch?v=_bkLgD21m08
:D

In the end it was not guns or bombs that defeated the aliens, but that humblest of all gods creatures, the Tyrannosaurus Rex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-08 10:24

it0

Mijn mening is een feit.

aegis3d schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 20:01:
Grappig en wat ga je nu maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

aegis3d schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 20:01:
Ziet er leuk uit! Ik wil ook wel eens gaan klooien met avr / arduino... maar dan maar na m'n examen, ik heb nu echt geen tijd... :S

Wat betreft die relais: Bedankt voor de antwoorden. Ik ga ze denk ik toch niet gebruiken om 230v te schakelen, hoewel het toch zou moeten kunnen lijkt me. Ik had ze toevallig nog liggen, en vroeg het me af of het ging. Volgens deze sheet zou het toch moeten kunnen lijkt me. Hier staan ook relais' tussen waarbij de 'distance between open contacts' 1 mm is, en deze zijn gemaakt om 250v ac te schakelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

bobo1on1 schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 19:18:
Het gevaar is dat je bij het afschakelen een vonkboog creëert tussen de contactpunten, ik heb zelf al eens met maar 75 volt gelijkspanning vonkbogen van 5 mm gemaakt.
Het scheelt natuurlijk wel als je er wisselspanning op zet, maar 230 volt is nogal een stuk meer dan de 12 volt waar het relais voor is ontworpen.
En dan? De contactpunten zitten in een behuizing die zeker niet door een vonkje zal ontbranden. En hij maakt dezelfde vonken in een auto als hij evenveel stroom trekt. Het enige dat daar problematisch aan is is dat de contactoppervlakken zullen eroderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
Een klein vonkje is niet erg, maar wat er kan gebeuren is dat je een vonkboog krijgt die een redelijke tijd blijft aanhouden, dat zorgt voor zo'n grote warmteontwikkeling dat het kunststof in de fik vliegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dalus
  • Laatst online: 29-07 07:21

dalus

Firing Sparks

ssj3gohan schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 20:55:
[...]

En dan? De contactpunten zitten in een behuizing die zeker niet door een vonkje zal ontbranden. En hij maakt dezelfde vonken in een auto als hij evenveel stroom trekt. Het enige dat daar problematisch aan is is dat de contactoppervlakken zullen eroderen.
Alleen is de spanningsval over de contacten veel groter dus krijg je een veel grotere hoeveelheid warmte waar het relais zeker niet voor ontworpen is.

High Powered Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Ik blijf hardnekkig overtuigd van mijn eigen gelijk (gezien de relatief lage stromen). Lekker puh :+
@hierboven: dan nog: voor een vonk heb je stroom en niet zozeer spanning nodig - 220V is niet genoeg om een fatsoenlijk elektrostatisch veld op te wekken op 1 mm die zo'n vonk in stand houdt, noch is 2A genoeg om de lucht geïoniseerd te houden. Vind ik ;) (dit doe ik uit mn hoofd op basis van vuistregels (10 kV/cm, 80A om lucht geïoniseerd te houden) maar misschien pakt het wel flink anders uit als je het echt fatsoenlijk gaat uitrekenen, toch is het een situatie die bijzonder veel lijkt op een gemiddelde aan/uitknop in een contactdoos dus lijkt de situatie me op z'n minst overtrokken door te zeggen dat je huis affikt)

Ondertussen ben ik voor een opdracht op de universiteit tegen een probleem aan het lopen. Het gaat om het ontwerp van een hoogfrequente transformator (~100 kHz). Als ik mijn draad *dunner* maak, wordt volgens mijn script (die zelfinductie, skin effect en ohmse verliezen samenprakt in één vervangingsweerstand) de vervangingsweerstand van de wikkelingen *lager* (tot op een bepaald punt waar de draad 'te' dun wordt waarna de weerstand weer keihard omhoog vliegt).

Klopt dit? Wordt de apparent weerstand van een draad onder hoogfrequente omstandigheden juist hoger als je hem dikker maakt (als de radius groter is dan de skin depth)?

[ Voor 29% gewijzigd door mux op 14-01-2009 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

Wat een onzin met dat relais, als je er een niet al te inductieve last aan hebt hangen kun je het gewoon prima gebruiken hoor, die vonkenbogen e.d. zullen hooguit verhoogde slijtage veroorzaken waardoor het relais na 4x schakelen al kapot is..

@ssj3gohan
Wat je heel veel ziet bij HF trafo's is dat men geen draden maar platen gebruikt voor de transformator, dat zal er mee te maken hebben dat je geleider dan meer oppervlakte heeft, iets wat naar mijn weten prettig is bij HF. Ik weet er echter voor de rest niets van om je verder te helpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Nah, kheb iemand nodig met ervaring op dit gebied. Wat je zegt is uitvoerig ter sprake gekomen in meerdere van m'n vakken, dus dat hoor ik allang te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:10
@ssj3gohan Is dit niet het antwoord wat je zoekt?
A type of cable called litz wire (from the German litzendraht, braided wire) is used to mitigate the skin effect for frequencies of a few kilohertz to about one megahertz. It consists of a number of insulated wire strands woven together in a carefully designed pattern, so that the overall magnetic field acts equally on all the wires and causes the total current to be distributed equally among them. Litz wire is often used in the windings of high-frequency transformers, to increase their efficiency by mitigating both skin effect and, more importantly, proximity effect.

Large power transformers are wound with stranded conductors of similar construction to litz wire, but of larger cross-section. [1]

High-voltage, high-current overhead power transmission lines often use aluminum cable with a steel reinforcing core, where the higher resistivity of the steel core is largely immaterial.

In other applications, solid conductors are replaced by tubes, which have the same resistance at high frequencies but lighter weight.

Solid or tubular conductors may also be silver-plated providing a better conductor (the best possible conductor except for superconductors) than copper on the 'skin' of the conductor. Silver-plating is most effective at VHF and microwave frequencies, because the very thin skin depth (conduction layer) at those frequencies means that the silver plating can economically be applied at thicknesses greater than the skin depth.
Bron : http://en.wikipedia.org/wiki/Skin_effect_(electricity)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Nee, dit is allemaal al bekende koek, daar zit ik zelfs mee te werken. Het gaat mij om deze situatie:

N windingen, dikte a
N windingen, dikte b

b > a

je verwacht dat b, gezien de draad groter is en dus hoe dan ook meer oppervlak heeft voor de stroom om doorheen te vloeien, een lagere vervangingsweerstand zal hebben. Maar ik kom erop uit dat de vervangingsweerstand juist kleiner is bij het *dunnere* draad. Dit moet te maken hebben met de stroomvector tov de spanningsvector bij hoge frequenties, maar ik zie even niet zo snel in hoe dat effect werkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
Wellicht een domme vraag, dus ik stel hem maar. Heb je al metingen gedaan die in overeenstemming zijn met je script?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Verwijderd schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 20:55:
[...]

Ziet er leuk uit! Ik wil ook wel eens gaan klooien met avr / arduino... maar dan maar na m'n examen, ik heb nu echt geen tijd... :S

Wat betreft die relais: Bedankt voor de antwoorden. Ik ga ze denk ik toch niet gebruiken om 230v te schakelen, hoewel het toch zou moeten kunnen lijkt me. Ik had ze toevallig nog liggen, en vroeg het me af of het ging. Volgens deze sheet zou het toch moeten kunnen lijkt me. Hier staan ook relais' tussen waarbij de 'distance between open contacts' 1 mm is, en deze zijn gemaakt om 250v ac te schakelen
Wat ook een goede optie is is om van die klik aan klik uit schakelaars te nemen. Van die stekkers die met een afstandsbediening aan en uit kan zetten. De afstandbediening sluit je aan op je arduino ( in een ander topic hier doen ze dat direct aan de pc). Veilig en goedkoop want je hoeft zelf niet met 220 te werken :+

Weten jullie misschien nog een goedkope site shop om stevige electromotoren te kopen? Ik zoek gearmotoren met rond de 0.2 Nm en 100 rpm kunnen draaien. Baco heeft wel aardige maar hij weet niet hoeveel koppel ze leveren 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Weet iemand hoe ik aan een peltier kan zien zonder hem ana te zetten wat de warme en koude kant is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
Boudewijn schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 21:49:
Weet iemand hoe ik aan een peltier kan zien zonder hem ana te zetten wat de warme en koude kant is?
Een peltier werkt toch 2 kanten op. Als je de polariteit wisselt, dan draai je de richting waarin je de warmte transporteert om. (tenminste bij m'n koelbox...)

[ Voor 6% gewijzigd door jeronimo op 16-01-2009 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ja, alleen dat voel je pas als je hem aanzet ;).
Anders kan je idd de draadjes om draaien, ik weet.

Maar was benieuwd of het zonder hem aan te zetten te merken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online
Als het goed is heeft de fabrikant dat wel aangegeven in een datasheet of specsheet of iets dergelijks. Anders kan je het testen door 1 kant koud te mane, en de andere te verwarmen, dan krijg je een spanning uit je peltier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Hmmm dat is idd wel een idee.

Specsheet: het komt uit china ;). Het ging ook meer om het idee, ik kan er best zo even de labvoeding aanhangen en dan voelen. Maar het is echt puur een principevraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie
Is een telefoon adapter een beetje geschikt om een klein uC + relais schakelingetje te voeden? Is er iemand die dat al eens geprobeerd heeft hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Vast wel, als je het maar genoeg afvlakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zonder specs van de adapter valt daar weinig over te zeggen natuurlijk. De oude Nokia adapter is bijv. niet echt handig, die heeft geen echte spanningsregelaar. Daar komt iets tussen de 3.7 en 8 volt uit. Een aantal Samsung adapters zijn 5V en gestabiliseert, dat werkt prima. Qua stroom kunnen ze vaak een paar honderd mA leveren, dat zit wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Boudewijn schreef op zondag 18 januari 2009 @ 21:50:
Vast wel, als je het maar genoeg afvlakt.
Heel, heel, heel goed afvlakken. Ik heb nu al twee keer random resettende microcontrollers gehad aan schakelende voedingen, zelfs als ik er een 4700, 470, 100, 10 en 0.1 uF parallel aan hing. Die dingen kunnen soms extreem brakke spanningspieken hebben.

overigens was het de ESR die mij daar de nek omdeed, want met zoveel caps moet je toch wel zo ongeveer elke frequentie eruit gepikt hebben, ik had gewoon de caps *in* de adapter moeten solderen ipv aan een hele lange draad

@peltier: je kunt het beredeneren als je weet wat voor materialen het zijn. Ik heb er een boek over (ET4257 Silicon Sensors and Systems, Microelectronics, Delft)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Mja dat weet ik niet, het hele ding zit dus in een keramische package ;).

Iemand trouwens nog een idee voor een 1mA stroombronnetje? Heb het met een LM317 en een 120R weerstand geprobeerd, maar dan kom je niet lager dan 3.3mA. 5V max is genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
Boudewijn schreef op zondag 18 januari 2009 @ 23:26:
Mja dat weet ik niet, het hele ding zit dus in een keramische package ;).

Iemand trouwens nog een idee voor een 1mA stroombronnetje? Heb het met een LM317 en een 120R weerstand geprobeerd, maar dan kom je niet lager dan 3.3mA. 5V max is genoeg.
PNP torretje, ledje tussen vcc en basis en de stroom instellen met een weerstandje tussen vcc en de emittor. Natuurlijk wel een weerstandje tussen de basis en gnd en hier en daar een condensator voor de ontkoppeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01:15
Heeft er iemand toevallig nog de USB-LCD drivers van Htvision op zijn harddisk staan ? Ik heb twee van die USB-LCD-units van Htvision, en die wilde ik weer in gebruik gaan nemen. Nou zijn ze er bij Htvision mee gestopt, en de drivers zijn dus ook niet meer te downloaden.

Van de manual is wel een mirror te vinden, maar die drivers ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wacco

wacco

cli, hlt.

Had de stage afronding van die ambi-light print vandaag. Het resultaat;

Scriptie; 9 (mocht wel wat meer context in beschreven worden)
Cijfer vanuit stage; 10
Cijfer voor presentatie en verdediging; 10
Totaal; 10 *O* *O*

Niet onaardig voor op de cijferlijst, ey? :*)

Scriptie komt ook nog ergens online bij de HvA dus dan kunnen jullie het schema zien, is meegenomen in een bijlage. Software blijft alleen nog steeds lastig, sorry. :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Feli.

Erg cool!
Was dat alleen stage of ook afstudeer-stage?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wacco

wacco

cli, hlt.

Afstudeer voor HBO Technische Informatica, zit nu uit te zoeken hoe ik een diploma moet aanvragen. 4 jarige opleiding welke ik er nu in 2.5j doorheen heb geramd. Had wat haast. :P

Ze hadden eigenlijk nog nooit een 10 gegeven voor een stage (alleen al uit principe, dan krijg je een 9.5 wat dan op je cijferlijst komt te staan als een 10) maar konden er deze keer toch echt niet om heen. M'n stage had zowiezo nog nooit een 10 gegeven aan een student. Dus dit is allemaal wel erg super. :D

Vanavond maar eens vieren door wat overtollige hersencellen weg te drinken. :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKemp
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 24-06 22:15
Klopt het dat als ik een travo met 24v 3a uitgang heb, Dat de ingangsstroom dan 0.3 ampre is bij 230V? Ben bezig met een labvoeding en ik wou even weten ov mijn berekening klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peeter123
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19-09 09:01
Ja dat klopt wel ongeveer. P = U x I dus 24 * 3 = 72W. 72W = 230 * I.

I = 0.31... ;) Ingangstroom zal we iets meer zijn vanwege efficientie.

[ Voor 24% gewijzigd door peeter123 op 23-01-2009 19:47 ]

28x 430Wp ZW | Ecoforest EcoGeo 1-9 kW | Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-09 15:10
In een ideale situatie klopt dat. In de praktijk heb je constante verliezen en tijdelijke piekstroom bij inschakelen. Je kan op een efficiëntie rekenen van 90%, dus moet je 230V * 0.35A ~ 80W in de trafo steken om er 24V * 3A ~ 72.5W uit te krijgen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKemp
De verliezen had ik er inderdaad nog niet bijberekend. En hoe zit het met de VA dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Laatst online: 19:40

SA007

Moderator Tweaking
VA = Watt bij ohmse belasting.

Bij niet ohmse belasting wordt het maximaal aantal Watt's minder bij dezelfde VA.
Kijk naar dingen als cosphi (factor die dat aangeeft, 1 = ohmse belasting)

Heeft voornamelijk te maken met het aantal ampere's wat er loopt over de duur van de sinus.
Best leuk stukje erover: http://people.zeelandnet.nl/cantalou/cosnl.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie
Het gaat om een labvoeding, dus hou je er rekening mee dat de spanning hoger wordt, en de stroom lager na het gelijkrichten. En natuurlijk de diode drop.

Welke voeding ga je bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKemp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSmoke
damn, gister de voeding van mijn halogeenlamp doorgebrand, geschakeld dingetje, leverde 12v/60w, zo'n 5 ampere dus.

Nu ga ik deze bouwen; http://www.circuitsonline.net/circuits/view/33

Iemand enig idee welke tor geschikt is om het geheel via pwm te dimmen?
Gewoon een 555 pwm dingetje moet genoeg zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

LiquidSmoke schreef op zondag 25 januari 2009 @ 12:36:
damn, gister de voeding van mijn halogeenlamp doorgebrand, geschakeld dingetje, leverde 12v/60w, zo'n 5 ampere dus.

Waarom die schakeling ? Is niet erg efficient en ook erg lomp met een 50Hz trafo..
Je kunt beter gewoon een 5A 12V voedingsding kopen op eBay.
Eerste hit die ik vond was 11 euro incl verzenden :)
Daarachter zou ik dan gewoon een NE555 schakeling nemen met een FET ipv een transistor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-09 09:54

mace

Sapere Aude

Halogeentrafo's kosten in de winkel ook maar een tientje hoor.

Trouwens, het is maar een gloeilamp dus je hoeft het totaal niet af te vlakken of te stabiliseren.

[ Voor 45% gewijzigd door mace op 25-01-2009 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-09 15:10
^als je wil gaan dimmen is een minimum aan stabilisatie/afvlakking wel zo handig. Aangezien de prijzen van een 12V/5A geschakelde voeding kan je die net zo goed nemen, dan heb je dat al erin verwerkt.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02:27
LiquidSmoke schreef op zondag 25 januari 2009 @ 12:36:

PWM dimmen wil niet altijd met lampen hoor. Zijn vaak veel te traag om goed te kunnen dimmen.

Beter een triac dimmer bouwen. Dan hoef je ook niets te gelijkrichten en kan je daar direct mee dimmen :)

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSmoke
ah kijk: http://www.elektronica-online.nl/content_details.php?id=2682

Voor 18 euro plus een potmetertje kant en klaar :)

Kan je het zelf eigenlijk niet voor doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Paradigit heeft de Sitecom copybox in de uitverkoop:

http://paradigit.nl/info.php?group=18&art=10008307

Voor 2,50 kon ik het niet laten en heb er eentje meegebracht. Thuis natuurlijk eerst opengemaakt, er blijkt een CY7C67300 proc in te zitten met extern ram en eeprom. De datasheet van de proc is gauw gevonden en het blijkt dat het ding veel meer moet kunnen dan enkel kopieeren. Nu is het volgens de datasheet mogelijk nieuwe firmware te uploaden via USB. Hoe precies wordt echter niet beschreven :( Ik wil zo eens even proberen wat het ding doet als ik 'm aan een USB poort hang, moet eerst even een kabeltje ombouwen.

Heeft iemand enig idee hoe dat uploaden zou moeten?

Datasheet:
http://download.cypress.com.edgesuite.net/design_resources/datasheets/contents/cy7c67300_8.pdf

P.S. Ik heb werkelijk nog geen flauw idee wat ik verder met dit ding zou moeten doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

IDE interface!!! Zie je wel niet wat dat ding allemaal kan :)

edit: Ik zie geweldige mogelijkheden! Stel je voor: printje met deze chip, een USB-stick (uit elkaar gehaald, usb-interface naar de chip toe, ethernet PHY, ethernetpoortje en een programmeerheader. Programmeer hem zodat je de USB-stick met ethernet kunt benaderen et voilà: een NAS ter grootte van een ethernet-plug! Heb je alleen nog ergens stroom nodig.

edit 2: ik ga er 10 kopen...

[ Voor 77% gewijzigd door mux op 31-01-2009 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zie wat 'ie kan, zie alleen nog niet hoe ik het activeer ;)

Zit me net te bedenken; usb-wlan stick aan 1 kant, usb disk aan de andere, firmware vervangen en je hebt een wireless NAS :D Zou leuk zijn als dat zonder hardware aanpassingen lukt.

Update:
Heb geprobeerd of het ding zich op een of andere manier als USB device wil aanmelden, is niet gelukt. Misschien is het mogelijk wat meer info te achterhalen dmv UART ... Aan de andere kant is het zeker dat de firmware op de eeprom staat, vervang die door een eeprom met je eigen firmware en klaar is klara ...

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2009 23:49 . Reden: Info toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

Verwijderd schreef op zaterdag 31 januari 2009 @ 12:56:
Voor 2,50 kon ik het niet laten en heb er eentje meegebracht. Thuis natuurlijk eerst opengemaakt, er blijkt een CY7C67300 proc in te zitten met extern ram en eeprom.
Dat is nog eens een leuk chipje, ding is nog TQFP ook dus 'met de hand' soldeerbaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DaWaN schreef op zaterdag 31 januari 2009 @ 23:34:
[...]

Dat is nog eens een leuk chipje, ding is nog TQFP ook dus 'met de hand' soldeerbaar :)
Brrrr ... 100 pins TQFP? Niet met mijn hand .... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squantmuts
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 03-01 13:04
Verwijderd schreef op zaterdag 31 januari 2009 @ 12:56:

Voor 2,50 kon ik het niet laten en heb er eentje meegebracht. Thuis natuurlijk eerst opengemaakt, er blijkt een CY7C67300 proc in te zitten met extern ram en eeprom. De datasheet van de proc is gauw gevonden en het blijkt dat het ding veel meer moet kunnen dan enkel kopieeren. Nu is het volgens de datasheet mogelijk nieuwe firmware te uploaden via USB. Hoe precies wordt echter niet beschreven :( Ik wil zo eens even proberen wat het ding doet als ik 'm aan een USB poort hang, moet eerst even een kabeltje ombouwen.

Heeft iemand enig idee hoe dat uploaden zou moeten?

Datasheet:
http://download.cypress.com.edgesuite.net/design_resources/datasheets/contents/cy7c67300_8.pdf

P.S. Ik heb werkelijk nog geen flauw idee wat ik verder met dit ding zou moeten doen ;)
Na een beetje zoeken zit er dus een CY16 core in, en hiervoor bestaat blijkbaar een GCC port. Je ziet het commando on deze tutorial:

http://www.cypress.com/?docID=4420

Als ik kijk qua capaciteit is een wireless NAS beetje teveel voor dit beestje maar hij kan wel redelijk wat. En voor 2.50 kun je het niet laten om ermee te spelen. Kun je fotos van de printplaat maken? Zitten er plekken waar je mogelijk een pinheader aan kan solderen?

Dit is toch wel echt iets voor Sprite, het valt wel in zijn straatje ;).

Edit 01:

Hier een image van de development tools van cypress, zit nu te downloaden maar geloof dat daar wel die GCC op staat:

http://download.cypress.c..._cd_rom_image_v1_0_13.zip

[ Voor 7% gewijzigd door Squantmuts op 01-02-2009 18:08 ]

Entropy is not what it used to be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wacco

wacco

cli, hlt.

Het ding heeft wel een hele bak IO welke dus nu niet gebruikt wordt begrijp ik? Neat! Pics van de binnenkant zijn wel welkom. :)

Chipje los kost trouwens al ~3x zoveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Wil iemand raden wat er gebeurt met:

12 li-ion cellen, 4 parallel, 3 serie geschakeld, die een nacht lang in een plasje water hebben gelegen zodanig dat 8 van de 12 cellen ONDER water hebben gelegen?

edit: uiteraard geen enkele vorm van elektrische bescherming eromheen. Bare cellen, contacten bloot.

[ Voor 20% gewijzigd door mux op 07-02-2009 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Boem? :D

You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:48
Pic's or it didn't happen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

kheb hem inmiddels al uit het water gehaald, het plasje water vormt zich automagisch in mijn tas op m'n fiets als ik mn fiets buiten laat staan. In de tas ligt ook de li-ion gezien ik een moeder-audio-omg-geweldig-installatie op m'n fiets heb die daardoor wordt aangedreven. En ik heb geen zin om elke dag mn fiets naar boven te sjouwen. Ohja, en ik ben ook te lui om pics te maken en te uploaden.

Anyway: Atlas heeft het fout. Volgende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthor
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
niks dramatisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

U heeft de magnetron gewonnen!

Regenwater is een brakke geleider. Li-ion is extreem stabiel bij temperaturen van nu. Er gebeurt niks. Dingen zijn nog even vol als gisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthor
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Mooi, zet maar in de gang :D
(Je moet alleen geen pakken met JoZo in je fietstas laten zitten )

Ik vroeg me laatst af of er electronica varianten zijn van hamervet, luchthaakjes en vierkante-gatenzagen. Weet iemand nog wat leuks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

reserve pixels :)

Pagina: 1 ... 14 ... 21 Laatste

Dit topic is gesloten.