De EL-kroeg deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 11 ... 21 Laatste
Acties:
  • 127.638 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://i34.tinypic.com/161f5v4.jpg

nee ik ben geen futurama fan ;)

anyhow.. hij werkt dus. Ik had nog een oude zelfgemaakte fancontroller liggen met een lm317 en daarmee het voltage verlaagd naar zo'n 4,3 volt oid. En nu werkt ie dus. :D

Nu moet ik alleen de backlight nog fixen. Daar was toen ik hem kocht ook een schema van maar die kan ik nergens meer vinden :(
Dan nog even kijken of ik het ding nuttig kan gebruiken in m'n htpc en er dan een mooi printje voor maken en hem goed aansluiten. Vond gisteren nog zo'n zelfde schermpje maar die mist wat soldeereilandjes bij de aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:25

mace

Sapere Aude

Backlight moet toch niet te moeilijk zijn? Is toch gewoon een LED-je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick_haak
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-09 22:11
aan de rechter zijkant van je display zitten 2 puntjes (in dat witte vlakje), eentje met een A en eentje met een K erbij waarschijnlijk

K = kathode (de min) en A = Anode.

gewoon op je voedingsspanning aansluiten met een weerstand ertussen (100 ohm ofzo, waarschijnlijk nog wel minder... exacte stroom kan je uit de datasheet halen)

en dan moet het werken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Niet online
kheb een schema gevonden met een potmeter zodat ik het licht ook kan dimmen.. zo maar eens in elkaar solderen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick_haak
mooi :) alleen moet je tenzij er een weerstand voor de backlight, op het lcd zelf zit, een weerstandje achter de potmeter plaatsen.

anders zou he kunnen gebeuren dat als je de pot helemaal open draait, het backlight teveel stroom krijgt, en stuk gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Niet online
Het werkt nog niet geweldig trouwens :P

Ik heb de aansluiting zoals hij hier staat aangehouden:
http://www.turbokeu.com/mycomputer/glcd/tn_glcd.jpg

alleen heb ik (uit het hoofd) een 100 ohm potmeter. Van wat ik van zijn printplaat kan zien heb ik 2 pootjes van de potmeter op 5v aangesloten en 1 via een weerstand van 100 ohm naar de A op het lcd. de K direct op de aarde.

Daarna heb ik hem op mijn defecte lcd aangesloten omdat volgens mij het backlight daarvan nog wel goed is maar ik kreeg geen verlichting werkende. Toen er direct 5 volt aangehangen zonder potmeter maar alleen een 100 ohm weerstand maar toen werkte verlichting nog steeds niet. Kan natuurlijk zijn dat de verlichting op het defecte lcd ook niet werkt maar nu ben ik nogal huiverig om het zomaar op m'n werkende lcd te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick_haak
vreemd, op zich lijkt het goed wat je geprobeerd hebt.
je zou een lagere weerstand dan 100 ohm kunnen proberen, als je ook maar iets aan verandering ziet aan de kleur van het lcd, weet je dat het wel werkt.

het is mogelijk dat dit lcd al een ingebouwde weerstand heeft, en dat die weerstand + je externe weerstand de stroom te klein maken, en dat je daardoor geen licht ziet verschijnen.

wat ik zelf wel eens doe (wat bepaald niet netjes is), is gewoon even een fractie van een seconde het backlight aansluiten zonder weerstand.

als je dan wel backlight ziet, weet je dat het nog werkt.
nog geen problemen mee ondervonden, maar ik doe dit nooit langer dan een halve seconde (pinnetje even aantikken met de draad, en je weet al genoeg)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Niet online
Na wat pielen werkt het inmiddels. Ben er al wel achter dat het voltage wat ik gebruik om het display aan te sturen te weinig is om de backlight goed te laten werken

Hoe kan ik trouwens op een makkelijke manier van de 5v zo'n 4 volt maken? Heb er nu een nogal omslachtig ding bij hangen :P

@hieronder,
liefst nog iets minder. De chip werd niet warm op zo'n 3.8 volt. Net nog even getest met 5v maar hij werd direct bloedheet :/

[ Voor 19% gewijzigd door Kaasplank op 08-10-2008 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
diodes?
Die hebben vaak een spanningsval van 0,6V.

Of heb je echt 4,00 V nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 04:52

Sprite_tm

Semi-Chinees

Als je iets minder wilt: meerdere diodes in serie? :P Bij 2 in serie verlies je zo'n 1.2 a 1.4 volt; kom je netjes op 3.8 a 3.6V uit.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

Dan kun je schottky's uit een oude voeding grijpen (0.15 à 0.3V) en een normale diode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaNDaRK
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-09 00:09
Ik heb nog wat schema's op mijn website staan... je kan ze hier vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-06 11:37
Voor de pic mensen hier. Ik ben overgestapt naar vista 64x en wil daar dus ook op programmeren. C18 werkt gewoon, maar bumblebee en xwisp werken amper (random crashes etc). Weet iemand nog een goede loader(hoe heet zo'n programma eigenlijk) die wel werkt onder vista 64x ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-05 17:57
Is het trouwens normaal dat als je de voeding verkeerd om aansluit op een dspic33fj12mc201, hij zo heet wordt dat je er een blaar van krijgt, en dat hij vervolgens nog gewoon werkt?

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Kans dat er iets niet-kritisch heet geworden is (beveiligings diode of een stukje hardware wat je niet gebruikt).

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb het wel meer gehad, met diverse chipjes :P Atmega's, Max232's, ftdi uart converter... Allemaal werkten ze nog :P De ergste was wel een Basicstamp die ik als coilgun driver gebruikte, kortsluiting in een fet -> 48V op een I/O pootje. Alleen dat ene pootje werkte niet meer, terwijl er een smeltplek in de processor zat 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwannoes
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-08 21:23

Gwannoes

Solderen moet je leren

Ik had laatst een paar analoge switches aan de verkeerde voedingsspanning gehangen... Er zaten donkere plekjes op de behuizing, maar ze leken het nog steeds te doen. Maar de ruis op m'n ingangssignaal nam wel steeds meer toe, en de supply-currents ook. Op een gegeven moment klapte m'n (print)zekering er uit. Toen heb ik ze toch maar vervangen. :P

Moraal: Het kan ook zijn dat de IC's in eerste instantie het nog prima doen, maar het later alsnog begeven.

Hmmz, hier komt dus m'n sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Ok ik kom er net achter dat mijn 547B transistor maar 100 mA kan schakelen terwijl ik 300 mA wil schakelen... Welke transistor kan ik hier nu het beste voor gebruiken? :) (gewoon voor het schakelen van een ledje)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 12:39

DaWaN

'r you wicked ??

Atlas schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 11:30:
Ok ik kom er net achter dat mijn 547B transistor maar 100 mA kan schakelen terwijl ik 300 mA wil schakelen... Welke transistor kan ik hier nu het beste voor gebruiken? :) (gewoon voor het schakelen van een ledje)
Je kunt een FET achter je 547B hangen, dan kun je makkelijk enkele A's schakelen.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Een BS170 kan ook als drop-in replacement gebruikt worden vaak. Schakelt 500 mA

[ Voor 11% gewijzigd door mace op 16-10-2008 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

mace schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 12:16:
Een BS170 kan ook als drop-in replacement gebruikt worden vaak. Schakelt 500 mA
Hmm die is idd fijn, ik wilde al aan de gang gaan met BUZ11'jes maar dit is makkelijker :P
Thnx :)

You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Die dingen frot ik zowat overal in waar een BC54* zit als ik meer stroom nodig heb, en het werkt altijd. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:47
Alleen wel oppassen dat de BS170 van vishay siliconix een afwijkende aansluiting heeft (de TO92 behuizing) en dat de BS170 vrij gevoelig is voor statische electriciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-06 11:37
Een bc337 gaat volgens mij ook werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Ik ben een prutser, ik krijg niet eens een LM317 werkend als stroombron. Net printje in elkaar gezet met microcontroller en de hele zooi erbij, werkt het niet en ik zie ook niet waar het mis gaat.... Zo irritant dit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe krijg je het voor elkaar om een lm317 stroombron te laten mislukken :? Dat is letterlijk 1 weerstandje + lm317..
Of bedoel je toch stiekem een lm317 als spanningsbron. Als het een voeding voor een uC is hoop ik dat je de laatste hebt gebouwd :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Atlas schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 15:44:
Ik ben een prutser, ik krijg niet eens een LM317 werkend als stroombron. Net printje in elkaar gezet met microcontroller en de hele zooi erbij, werkt het niet en ik zie ook niet waar het mis gaat.... Zo irritant dit :P
Wel de uC ontkoppeld met 100n C-tjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Hmm sla mij maar lek. Heb de lm317 uit het printje gesloopt, op een apart printje gezet, gesoldeerd als stroombron en dat werkte. Dus ik LM317 weer in zijn oorspronkelijke print gepropt (nee niet spiegelbeeldig ofzo :P ), voeding aangesloten, et voila hij werkt 8)7
Ik snap er niets van :P

Enige jammere is dat ik had begrepen uit de datasheet dat hij een drop voltage van 1.25 volt had, maar hij heeft er dus 1 van 3 volt. Ach daar verzinnen we wel wat op :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
Als je hem als stroombron gebruikt heb je 2 drops, een van input naar output en een van output naar adjust.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Afgezien daarvan is het nogal..... onorthodox om een uC te voeden met een stroombron i.p.v. een spanningsbron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

mace schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 17:09:
Afgezien daarvan is het nogal..... onorthodox om een uC te voeden met een stroombron i.p.v. een spanningsbron.
Wie zegt dat ik mijn uC met een stroombron voedt? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:13
Zijn allemaal weer aannames he, en dat mag niet ;)

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Ik snap er nog steeds geen zak van :$
Ik heb dit schema: http://crew.tweakers.net/Atlas/rgb.jpg (ja zonder c-tjes enzo :P)

Als ik de microcontroller eruit haal gaat ledje 1 branden.
Als ik de microcontroller erin prak en PORTB compleet op 0 zet dan gaan ledje 1 en 3 branden.

Komt dit omdat ik geen pulldown weerstanden heb gebruikt in de buurt van de BS170's? Of doe ik andere dingen verkeerd? :)
(de ledjes zijn eigenlijk een 3Watt RGB led. Common + :) )

[ Voor 6% gewijzigd door Atlas op 21-10-2008 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzz-01
  • Laatst online: 15:32
uC er uit: inputs van de fets zweven, theoretisch kan je door de gate aan te raken met je vinger de zaak al laten schakelen. Als je outputs van de MEGA8 altijd output zijn, dan heb je een gedefinieerde status op de ingangen van de fets (0 of 5V, iig laagohmig) en dan heb je geen pulldown weerstanden in de gates nodig. Zonder processor is die status ongedefinieerd.

Verder gebruik je 1 stroombron om 3 LEDs te voeden. Je zou hier 3 aparte stroombronnen moeten gebruiken, of 1 spanningsbron met 3 serieweerstanden (1 weerstand per LED). Nu levert de stroombron de ingestelde stroom, welke je afhankelijk van het schakelen van het aantal FETs verdeelt over 1, 2 of 3 LEDs. De zichtbare output is dan inderdaad niet wat je verwacht, mede omdat de LEDs niet identiek zijn.

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Hmm dat laatste was een beetje een denkfout :X Lalala :P
Maar de netste is dus 3x een lm317 gebruiken?

Laat ik het anders stellen: ik wil een 3Watt RGB led aansturen met een Atmaga 8. Hoe doe ik dat? :P
Mijn idee was dus hierboven maar dat klopt niet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
3x uitvoeren en anders gewoon een weerstandje als stroombron :P

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Of zorgen dat in je programma steeds 1 kleur tegelijk brandt en de stroom iets hoger afregelen (ivm 1/3 duty cycle die je dan hebt). Ik zou zelf gewoon een spanningsbron maken die zo dicht mogelijk tegen de maximale spanningsval van de LEDs zit en dan een simpele weerstand gebruiken. Als 't niet op batterijen hoeft te werken (lijkt me sowieso niet met een 3W rgb led :+) zou ik me geen zorgen maken over dat beetje verlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Ik ga wel deze nabouwen: http://www.electronics-lab.com/projects/games/005/index.html
Weet ik tenminste zeker dat alle componenten die ik heb met elkaar samen werken 8)7 :P
Want die BS170's zijn ook maar vaag.... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbeijer85
  • Laatst online: 18-06 16:22

dbeijer85

Super fast charger

Ik heb een tijdje terug iets gelijkaardigs geprobeerd, ook met die BS170's, bleek dat ik ze niet uitkreeg. De fout zat em in mijn brak geprogrammeerde PWM: Ik zette standaard aan het begin van de PWM periode de uitgang op hoog, ook als de dutycycle 0 moest zijn. 8)7 Ook al haalde de processor dan de ingang meteen omlaag, dat hele kleine piekje leverde nog een flinke lichtopbrengst op.

Het hele project werkt bijna, het enige rare is nog dat het groene kanaal voor een enkele LED prima werkt, maar bij een stuk of 20 LEDs helemaal niks meer doet. Mn eerste redenering dat de BS170 toast zou zijn bleek niet te kloppen, na vervangen exact hetzelfde resultaat :? Iemand nog tips?

[ Voor 0% gewijzigd door dbeijer85 op 21-10-2008 17:31 . Reden: typefout ]

Assumption is the mother of all fuck-ups.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjosh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18-09 13:28
dbeijer85 schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 17:30:
Ik heb een tijdje terug iets gelijkaardigs geprobeerd, ook met die BS170's, bleek dat ik ze niet uitkreeg. De fout zat em in mijn brak geprogrammeerde PWM: Ik zette standaard aan het begin van de PWM periode de uitgang op hoog, ook als de dutycycle 0 moest zijn. 8)7 Ook al haalde de processor dan de ingang meteen omlaag, dat hele kleine piekje leverde nog een flinke lichtopbrengst op.

Het hele project werkt bijna, het enige rare is nog dat het groene kanaal voor een enkele LED prima werkt, maar bij een stuk of 20 LEDs helemaal niks meer doet. Mn eerste redenering dat de BS170 toast zou zijn bleek niet te kloppen, na vervangen exact hetzelfde resultaat :? Iemand nog tips?
Ik weet niet hoe jij al die ledjes van jou hebt aangesloten? Serie of parallel, ieder een eigen weerstand, of 1 grote... dan kunnen we er wat meer zinnigs over zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzz-01
Idd. e.e.a. hangt af van de manier van aansluiten.

Atlas, je kunt dat schema op zich prima nabouwen. Ze gebruiken wel een PIC ipv een AVR, als je de programmeertools hebt is het geen probleem.

Je kunt ook eerst je eigen schakeling wat aanpassen, de makkelijkste optie is om twee stroombronnen bij te plaatsen (meteen handig ivm gespreide warmtedissipatie). Je schakeling moet dan eigenlijk zonder moeite functioneren.
Doet 'ie dat niet, gooi dan die FETs er eens uit en plaats er NPN torren voor terug, bijvoorbeeld de BC337, BD139 of BD680/681. Dan moet het gewoon werken.

Hoe stabiel/instabiel is de spanning waarmee je de stroombron voedt? Als die al redelijk stabiel is, kun je namelijk de regelaar overboord gooien en alleen een paar weerstanden plaatsen. Je moet ze wel even uitrekenen op vermogen, maar het maakt je schema een stuk eenvoudiger. Bij de meeste LEDs zie je het verschil tussen bijv. 15mA of 20mA niet echt terug in intensiteit. De spanning mag dus best wat variëren. Hoe dat bij power LEDs zit weet ik eerlijkgezegd niet zeker, maar een kleine variatie zal ook daar waarschijnlijk geen problemen geven, als je maar binnen de maximale stroom blijft.

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:47
De grootste instinker is dat de de forward voltage (de spanningsval over de led in doorlaat) in een RGB led per led verschillend is. Als je dan alle leds aan zet zal alle stroom gaan lopen door de led met het laagste forward voltage. Daarom zal 1 stroombron voor 3 leds niet werken.

Zoals ook al door anderen genoemd is een weerstand tussen elke led en transistor de eenvoudigste oplossing. Of je wel of geen aparte voeding voor je leds moet maken is meer afhankelijk van de vraag hoeveel led's je aan wilt sturen en natuurlijk van de specs van je led. As je blauwe led al een Vf van 4.5V heeft, heb je niet veel ruimte meer om dit vanuit je 5V te voeden. Mogelijk kun je dan beter uitgaan van de ongestabiliseerde spanning van voor je 5V regelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbeijer85
  • Laatst online: 18-06 16:22

dbeijer85

Super fast charger

Zjosh schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 17:39:
[...]

Ik weet niet hoe jij al die ledjes van jou hebt aangesloten? Serie of parallel, ieder een eigen weerstand, of 1 grote... dan kunnen we er wat meer zinnigs over zeggen.
De LEDs zitten parallel, met twee LEDs per weerstand. De basis van het project (de hoeveelheid leds en opstelling) zijn overigens niet van mijn hand, maar van een vriend. Toen hij aan mij vroeg "of hij die hoeveelheid LEDjes gewoon kon dimmen met wat schuifweerstandjes" ben ik hem gaan helpen door een PWM constructie te gaan bouwen.

Ik zit er nu (naar aanleiding van de overige posts over dat onderwerp) wel over te denken om die BS170's toch maar te vervangen door BC337's, maar als er een makkelijkere manier is met de BS170's die er toch al inzitten houd ik me natuurlijk aanbevolen...

Assumption is the mother of all fuck-ups.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien heeft iemand op dit forum hier verstand van:

Ik ben op zoek naar een DMX dimmerpack van max. 4 kanalen (om betaalbaar te houden). Het is een pre als het als alternatief 0-10V kan worden aangestuurd (DMX sturing via PC, voor als PC uitstaat). Een andere pre is als je een kanaal kan instellen op alleen switch (aan/uit) of dimmen (0-100%), dit omdat er ook apparaten met motortjes, trafo's (en rookmachine) ed. moet worden geschakeld, en dat kan niet met zo'n dimmer. Vraag; is dat zo, en waarom niet/hoe werkt dat?

1. Dit is een oplossingen (0-10v aansturen alternatief). Maar dit is dus een dimmer en je kan voor zover ik weet geen kanaal voor alleen switch instellen. 2. Dit is een switch en kan uiteraard niet dimmen en dan zal ik er dus nog een switchpack bij moeten hebben (=duur).

Met een 3. Botex DDP-405 kun je per kanaal dim/switch instellen, en met een 4. Showtec MultiDim MKII zou dat ook moeten kunnen, maar deze zijn niet 0-10V regelbaar als alternatief (voor zover ik kan zien).

5. Dit apparaat daarentegen, zou alles moeten kunnen (ben niet helemaal overtuigd). Geen idee van merk of iets (verzenden naar NL is volgens mij moeilijk/duur).

Wat is de visie van een electrotechneut op deze problematiek? Wat denken jullie van apparaat 1-5? Hoe werkt dat met switchen/dimmer trafo/motor apparaten? Is er een alternatieve oplossing waar ik niet aan heb gedacht? Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Wat is dat PWM toch vaag op die Atmels, en de datasheet is ook niet doorheen te komen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Laatst online: 19:02

SA007

Moderator Tweaking
Valt toch wel mee, je stelt op een timer een divider in en een treshold en hoppa, PWM.
Je divider bepaald de frequentie van je PWM, en de treshold de duty cycle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Vloeken in de kerk! Van alle microcontrollers zijn AVR's toch wel degenen met de uitgebreidste en best geillustreerde docs... Wel wat technische taal, maar elke functie in die dingen komt uiteindelijk gewoon neer op: een paar bitjes in een register flippen et voilà.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-08 10:24

it0

Mijn mening is een feit.

Atlas schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 14:33:
Wat is dat PWM toch vaag op die Atmels, en de datasheet is ook niet doorheen te komen :+
Ik vond het ook een moeilijk concept om onder de knie te krijgen, dit zijn wel goede links
http://mil.ufl.edu/~achamber/servoPWMfaq.html
http://www.avrfreaks.net/...pic&t=50106&highlight=pwm
http://www.avrfreaks.net/...pic&t=69368&highlight=pwm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
Is er geen verdere documentatie over? Ik weet dat de datasheet van een pic meestal weinig meer is dan een opsomming van de mogelijkheden van het apparaat, als je wilt weten hoe je het gebruikt dan is daar de documentatie van de pic family voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Laatst online: 11-09 12:39

DaWaN

'r you wicked ??

Hier als je gewoon code wilt kunnen copy-pasten (wat ik verwacht aan het niveau van je post ;) )
http://winavr.scienceprog...or-control-using-avr.html

[ Voor 35% gewijzigd door DaWaN op 23-10-2008 18:59 ]

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
Een oscilloscoop is bij zulke dingen ook geen luxe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Ok ik snap nog steeds geen zak van dat hele gebeuren.
Je hebt dus 3 soorten PWM. Normaal, phase corrected, phase and frequency corrected.
Nu wilde ik gewoon simpel een ledje op 50% van de sterkte laten branden. Dus ik heb hem ingesteld op Phase correct PWm met de top op 00FFh.

Als ik register OCR1A op 0 zet (dus 100% duty cycle) dan blijft de led keurig aan. Zet ik hem op 80 (255/2 => 50% duty cycle) dan gaat de led knipperen (en is dus gemiddeld de stroom wel de helft volgens mijn multimeter). Wat doe ik fout?

Moet ik toch de "Phase and Frequency corrected PWM" gebruiken? En zo ja: heeft mijn Atmega8 dat op alle 3 de uitgangen. Want volgens Codevision (jaja mooie compiler he? :+ ) kan dat alleen maar op PWM kanaal 1 en 2, en niet op 3 :(

Help! :P

Edit: ow mijn clock PWM ding stond op 8000 Hz (ruwweg), wat dus te laag is. Staat nu op 8 Mhz en nu doet ie het wel 8)7
* Atlas is n00b :P

[ Voor 8% gewijzigd door Atlas op 24-10-2008 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzz-01
Atlas schreef op vrijdag 24 oktober 2008 @ 14:21:
Edit: ow mijn clock PWM ding stond op 8000 Hz (ruwweg), wat dus te laag is. Staat nu op 8 Mhz en nu doet ie het wel 8)7
* Atlas is n00b :P
Hehe, een classic instinker... ;)
In het ergste geval had je dan een uit-tijd van 30ms, dat ga je zeker zien. Op 8 Mhz moet het iig goed werken.

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Woei, het is me net gelukt een touchpad te maken. Ik heb een stel punten op een printplaat, en ik kan detecteren hoe 'dicht erbij' een vinger is. En dat met wat blanke pcb, een dremel, een attiny2313 en wat weerstanden. Puntje 2: de laatste 1/3e van de pads aansluiten en aansturen, en daarna es kijken of ik nette X/Y-coordinaten uit het geheel kan krijgen. Uiteindelijk wil ik er namelijk 2 paar coordinaten uit hebben lopen; het kreng moet namelijk multitouch worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dalus
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-07 07:21

dalus

Firing Sparks

Ik begin een beetje gek te worden, iets met een dual resonant teslacoil en afscherming van logica componenten :P Heeft me al een stel igbt's gekost :S :S

High Powered Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Heb je die multi touch met dat ledpanel gezien? Led's stonden in een matrix aan en door enorm snel te scannen zag je op een beamer waar welke vinger zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Verwijderd schreef op woensdag 22 oktober 2008 @ 15:37:
Misschien heeft iemand op dit forum hier verstand van:

Ik ben op zoek naar een DMX dimmerpack van max. 4 kanalen (om betaalbaar te houden). Het is een pre als het als alternatief 0-10V kan worden aangestuurd (DMX sturing via PC, voor als PC uitstaat). Een andere pre is als je een kanaal kan instellen op alleen switch (aan/uit) of dimmen (0-100%), dit omdat er ook apparaten met motortjes, trafo's (en rookmachine) ed. moet worden geschakeld, en dat kan niet met zo'n dimmer. Vraag; is dat zo, en waarom niet/hoe werkt dat?
Sommige dimmers hebben een andere manier van dimmen of ontstoren, waardoor een puur ohmse belasting wel aangesloten kan worden, en alles wat daarbuiten ligt, niet.
Zie het als de dimmer in de schemerlamp bij je thuis; als je een halogeenlamp wil dimmen heb je een ander soort dimmer nodig dan een jopiegoedkopie fase-aansnijdend geval met een stel condensatoren, een diac en een triac.
1. Dit is een oplossingen (0-10v aansturen alternatief). Maar dit is dus een dimmer en je kan voor zover ik weet geen kanaal voor alleen switch instellen. 2. Dit is een switch en kan uiteraard niet dimmen en dan zal ik er dus nog een switchpack bij moeten hebben (=duur).

Met een 3. Botex DDP-405 kun je per kanaal dim/switch instellen, en met een 4. Showtec MultiDim MKII zou dat ook moeten kunnen, maar deze zijn niet 0-10V regelbaar als alternatief (voor zover ik kan zien).

5. Dit apparaat daarentegen, zou alles moeten kunnen (ben niet helemaal overtuigd). Geen idee van merk of iets (verzenden naar NL is volgens mij moeilijk/duur).
Aangezien dit hoogstwaarschijnlijk een apparaat is voor spanningen tot 127 volt, ga je er hier geen lampjes mee aan kunnen sturen. Hij stelt ook expliciet op z'n pagina dat hij alleen binnen de VS verstuurt.
Wat is de visie van een electrotechneut op deze problematiek? Wat denken jullie van apparaat 1-5? Hoe werkt dat met switchen/dimmer trafo/motor apparaten? Is er een alternatieve oplossing waar ik niet aan heb gedacht? Bedankt!
Een alternatief is een simpel switchpaneel in je rek waarmee je gewoon old school je apparatuur aan zet met een schakelaar. Zoiets dus.
Betekent wel dat je met een lange multikabel moet werken, maar het is een oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

LED-Maniak schreef op zondag 26 oktober 2008 @ 00:24:
Heb je die multi touch met dat ledpanel gezien? Led's stonden in een matrix aan en door enorm snel te scannen zag je op een beamer waar welke vinger zat.
Heb ik gezien en ook wel even aan gedacht, maar voor mijn toepassing moet de touchpad erg plat zijn en nauwelijks stroom trekken. Dat lukt je niet met een led-matrix :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
Ik heb een usb kabel gekocht bij dealextreme.
Daar heb ik mijn pickit2 clone aan gehangen en daaraan weer een schakeling met een dsPIC, nou vond ik het nogal vreemd dat de pickit2 2,5 volt maakte ipv 3,3 volt, blijkt dat de pickit2 zelf ook maar 4,4 volt krijgt!

Dus ik de usb kabel doormeten, hebben de aders een weerstand van 2,5 ohm :X
Daar hebben ze zeker ijzerdraad in gestopt ipv koper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-09 11:39
it0 schreef op donderdag 18 september 2008 @ 23:48:
En wat als je nog een simpeler programma gebruikt zoals dit
C:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
#define USART_BAUD 9600
#define UART_BAUD_RATE USART_BAUD
//#define USART_UBBR_VALUE ((F_CPU/(USART_BAUD<<4))-1)
#define USART_UBBR_VALUE 23 // 9600 baud with 3.6864 Mhz crystal

volatile unsigned char serbufferstring[256];
volatile char psswitch=0;
volatile int serlimit=0;

/* ***************************************************************************************************************************
 * Initialise serial port for use 9600 8N1
 * ***************************************************************************************************************************/

void USART_vInit(void)
{
    // Set baud rate
    UBRRL = (uint8_t)USART_UBBR_VALUE;
    UBRRH = (uint8_t)(USART_UBBR_VALUE>>8);

// Set frame format to 8 data bits, no parity, 1 stop bit
    UCSRC |= (1 << URSEL) | (1 << UCSZ0) | (1 << UCSZ1);
    // Enable receiver and transmitter
    UCSRB = (1<<RXEN)|(1<<TXEN);
    UCSRB |= (1 << RXCIE); // Enable the USART Recieve interrupt
}

/* ***************************************************************************************************************************
 * Serial interrupt, whenever we receive a byte we get an interrupt 
 * The byte gets added to the serialbuffer, when it's full or get a linefeed (enter) process it
 * ***************************************************************************************************************************/

ISR(USART_RXC_vect)
{
    char ReceivedByte;

ReceivedByte = UDR; // Fetch the recieved byte value into the variable "ByteReceived"
     // Echo back the received byte back to the computer 
    UDR=ReceivedByte;
    if((serlimit>255) || (ReceivedByte==13))
    {
        psswitch=1; //switch on processserial flag
    }
    else if (ReceivedByte==8) {if(serlimit>0)serlimit--;} //backspace
    else{serbufferstring[serlimit++]=ReceivedByte;}
} 

void processserialstring(void){
   psswitch=0;

}

int main(void)
{
    // Initialise USART
    USART_vInit();
    //activate interrupts
    sei();
    while(1)
    {   
        if(psswitch)processserialstring();
    }
    return(0);
}
Zo, daar ben ik weer eens. Helaas werkt ook bovenstaand programma niet. Ik gebruik nu een gekochte
USB->RS485-kabel, dus geen losse convertor meer.

Ik krijg nu (wel heel consequent) een verkeerd teken terug. Als ik een 'e' stuur, ontvang ik een 'M'. Bij een 'a' is dat een 'O' en bij een 'c' een 'N'.
Ook bij meerdere tekens achter elkaar, krijg ik deze 'vertalingen' terug.

Zou het misschien toch ergens een instelling (in Putty) kunnen zijn?

PS. Als ik in mijn programma echter bij een van deze tekens een LED wil laten branden, lijkt nergens op gereageerd te worden. Niet op 'a', maar ook niet op 'O'.

[ Voor 4% gewijzigd door maikel op 06-11-2008 00:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

bobo1on1 schreef op zondag 02 november 2008 @ 17:32:
Ik heb een usb kabel gekocht bij dealextreme.
Daar heb ik mijn pickit2 clone aan gehangen en daaraan weer een schakeling met een dsPIC, nou vond ik het nogal vreemd dat de pickit2 2,5 volt maakte ipv 3,3 volt, blijkt dat de pickit2 zelf ook maar 4,4 volt krijgt!

Dus ik de usb kabel doormeten, hebben de aders een weerstand van 2,5 ohm :X
Daar hebben ze zeker ijzerdraad in gestopt ipv koper.
DX is een mooie goedkope toko, en gratis verzending is al helemaal geweldig, maar je loopt er wel de kans de grootste troep te kopen.

Alhoewel ik wel denk dat je een rotte te pakken hebt, ik bedoel, wat kan er misgaan met zo'n kabeltje?

[ Voor 7% gewijzigd door mace op 06-11-2008 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
Als je dat binair uitzet dan valt me iets op:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
 01100101  e
01001101   M

01100001  a
01001111   O

01100011  c
01001110   N

* bobo1on1 gokt op een fout ingestelde polariteit.

[ Voor 19% gewijzigd door bobo1on1 op 06-11-2008 00:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel
bobo1on1 schreef op donderdag 06 november 2008 @ 00:09:
Als je dat binair uitzet dan valt me iets op:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
 01100101  e
01001101   M

01100001  a
01001111   O

01100011  c
01001110   N
Hmm, dat moet je ook maar net weten. :)
Maar mijn bits zitten dus 'ondersteboven' en verschoven. Ik heb alleen geen idee hoe ik dat moet oplossen. :?

Fout ingestelde polariteit.... klinkt aannemelijk. Alleen heb ik nog geen idee hoe ik dat kan oplossen. Het is in ieder geval niet een kwestie van de twee draden van de RS485-verbinding omkeren...

[ Voor 19% gewijzigd door maikel op 06-11-2008 00:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
Das meestal een config bitje van de uart :)
Controleer ook even met een multimeter of de idle state van de uart wel 5 volt is, of 0 volt, afhankelijk van wat voor driver eraan hangt.

[ Voor 67% gewijzigd door bobo1on1 op 06-11-2008 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel
bobo1on1 schreef op donderdag 06 november 2008 @ 00:20:
Das meestal een config bitje van de uart :)
Controleer ook even met een multimeter of de idle state van de uart wel 5 volt is, of 0 volt, afhankelijk van wat voor driver eraan hangt.
Ik heb de datasheet er bij gepakt maar kan over een dergelijk config-bitje niets vinden.
En de term UART ken ik wel, maar ik heb geen idee waar ik dan moet meten.

Mag ik nog een klein schopje de juiste richting in? :>

[edit]
Ik heb nu wel UCPOL gevonden, maar die heeft weinig invloed:
This bit is used for Synchronous mode only.

[ Voor 10% gewijzigd door maikel op 06-11-2008 00:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
Moet je URSEL niet eerst op 1 zetten voor je een assignment doet aan UCSRC?
Het kan natuurlijk ook zijn dat de compiler of de lib daar voor zorgt.

Blijkbaar is de polariteit van de uart niet in te stellen, ik ben maar verwend met de dsPIC.

[ Voor 56% gewijzigd door bobo1on1 op 06-11-2008 01:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel
Ik heb al vanalles met URSEL en UCPOL geprobeerd, maar blijf de verkeerde respons krijgen.

Het lijkt er op dat ik er bijna ben, maar dat laatste stapje nog..... :(

Het valt me nu trouwens ook op dat, als ik meerdere tekens achter elkaar stuur, ik andere tekens terugkrijg dan wanneer ik ze afzonderlijk stuur.
Kan dit te maken hebben met de start/stop-bits die misschien ook geinverteerd zijn? Als ik het stukje van bobo1on1 bekijk, zie ik ook een verschuiving in de bits. Misschien dat dit er ook mee te maken heeft.

[ Voor 51% gewijzigd door maikel op 06-11-2008 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• it0

it0

Mijn mening is een feit.

Sprite_tm gefeliciteerd met met behalen van de frontpage van Hackaday, leuk circuit trouwens eens bouwen van het weekend...
http://hackaday.com/2008/...d-light-detecting-candle/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Ik sta er wel vaker op hoor :) maar alsnog: bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
maikel schreef op donderdag 06 november 2008 @ 09:47:
Ik heb al vanalles met URSEL en UCPOL geprobeerd, maar blijf de verkeerde respons krijgen.

Het lijkt er op dat ik er bijna ben, maar dat laatste stapje nog..... :(

Het valt me nu trouwens ook op dat, als ik meerdere tekens achter elkaar stuur, ik andere tekens terugkrijg dan wanneer ik ze afzonderlijk stuur.
Kan dit te maken hebben met de start/stop-bits die misschien ook geinverteerd zijn? Als ik het stukje van bobo1on1 bekijk, zie ik ook een verschuiving in de bits. Misschien dat dit er ook mee te maken heeft.
Toch gewoon de rs485 verkeerd om aangesloten? Je moet eens de spanning meten op de rx en tx pinnen van de atmega, die moeten beide 5 volt zijn als er niets wordt verstuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel
bobo1on1 schreef op donderdag 06 november 2008 @ 17:17:
[...]

Toch gewoon de rs485 verkeerd om aangesloten? Je moet eens de spanning meten op de rx en tx pinnen van de atmega, die moeten beide 5 volt zijn als er niets wordt verstuurd.
Volgens mij kan er weinig verkeerd aan die rs485-chip (MAX485). Ik heb net even de RO en DI om gewisseld, maar ook dan verandert er niets.

De RX en TX zijn in rust beide 5V.

Ik heb verder ook geen pull-up-weerstanden nodig of zo, toch?

Net even de regel 'UDR=ReceivedByte;' er tussenuit gehaald en ik krijg nog steeds hetzelfde terug.
Ook als ik er van maak 'UDR = 'q';', krijg ik dezelfde antwoorden. Ook een LED laten branden na het ontvangen van een byte, werkt niet. Het lijkt er dus op dat de interrupt niet uitgevoerd wordt.

Zelfs als ik de twee data-lijnen tussen de MAX485 en de microcontroller weg haal, krijg ik dezelfde response. Kan het iets zijn als reflectie in de kabel of zo? Ik heb er een terminator-weerstand (150 ohm) tussen zittten.

En hoe ik mijn oscilloscoop (MKS 507) precies gebruik, weet ik ook al niet. Meestal kan ik met wat draaien aan de knoppen wel wat tevoorschijn toveren, maar wat ik dan precies gedaan heb.... 8)7

[ Voor 53% gewijzigd door maikel op 07-11-2008 00:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel
Niemand die een idee heeft waarom ik, zelfs zonder microcontroller, toch data terug krijg (welke blijkbaar geinverteerd is)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Klinkt als een functie om te testen of alles werkt. Zit er een weerstandje tussen de RX en TX?

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• it0

it0

Mijn mening is een feit.

Weet iemand waarom er bij een unipolar motor op de common draad er altijd + staat en niet aarde?
Lijkt mij dat dat niks moet uitmaken, behalve dat alles achterstevoren werkt.

Kortom in alle designs zie ik een udn2003 op de leads/coils en +12v op de common.
Waarom niet een 2981 op de leads/coils en gewoon ground op de common?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthor
  • Niet online
maikel schreef op maandag 10 november 2008 @ 10:00:
Niemand die een idee heeft waarom ik, zelfs zonder microcontroller, toch data terug krijg (welke blijkbaar geinverteerd is)?
Heb je een schema voor ons? Dat maakt het wat makkelijker om er iets over te kunnen zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel
Anthor schreef op maandag 10 november 2008 @ 16:31:
[...]

Heb je een schema voor ons? Dat maakt het wat makkelijker om er iets over te kunnen zeggen.
Ik heb het 'schema' hier van nagebouwd:
Afbeeldingslocatie: http://aquaticus.info/system/files/pictures/atmega8_max485_0.preview.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
it0 schreef op maandag 10 november 2008 @ 15:51:
Weet iemand waarom er bij een unipolar motor op de common draad er altijd + staat en niet aarde?
Lijkt mij dat dat niks moet uitmaken, behalve dat alles achterstevoren werkt.

Kortom in alle designs zie ik een udn2003 op de leads/coils en +12v op de common.
Waarom niet een 2981 op de leads/coils en gewoon ground op de common?
Omdat naar gnd schakelen goedkoper is, npn transistoren zijn goedkoper dan pnp transistoren, N-channel fets zijn goedkoper dan P-channel fets en je hebt ook minder componenten nodig om een npn transistor/N-channel fet open te gooien.

En als het verder niets uitmaakt, wat maakt het dan uit? :P

[ Voor 4% gewijzigd door bobo1on1 op 10-11-2008 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

@hierboven:
Komt bij dat je als je de ground schakelt, bijvoorbeeld de motor met 12V kan voeden terwijl de uC op 5V of 3.3V oid draait.

@maikel: Wat voor firmware gebruik je? Je moet namelijk wel de /RE en DE-lijnen goed schakelen. Als je dat fout doet zou je rare effecten als een loopback kunnen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

bobo1on1 schreef op maandag 10 november 2008 @ 17:59:
[...]

Omdat naar gnd schakelen goedkoper is, npn transistoren zijn goedkoper dan pnp transistoren, N-channel fets zijn goedkoper dan P-channel fets en je hebt ook minder componenten nodig om een npn transistor/N-channel fet open te gooien.

En als het verder niets uitmaakt, wat maakt het dan uit? :P
Niet alleen goedkoper, ook nog eens veel betere eigenschappen, zeker voor power/HF applicaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthor
  • Niet online
maikel schreef op maandag 10 november 2008 @ 17:40:
[...]

Ik heb het 'schema' hier van nagebouwd:
[afbeelding]
Ik heb hier even een sn75176 aan mijn usb-dmx converter (een ft232 aan een max485) gehangen, maar ik krijg, zoals jij meldt, op geen enkele manier data terug zonder microcontroller oid aan de ontvanger kant.

Als je zonder uC ook data terug krijgt, dat zou ik eens kijken naar de manier waarop je data verstuurd.
Krijg je andere resultaten als je in putty en andere flow control kiest?

Wat heb je eigenlijk voor usb-rs485 kabel? Kan je iets openmaken zodat je kan zien watvoor hardware er in zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel
Anthor schreef op maandag 10 november 2008 @ 19:31:
[...]

Ik heb hier even een sn75176 aan mijn usb-dmx converter (een ft232 aan een max485) gehangen, maar ik krijg, zoals jij meldt, op geen enkele manier data terug zonder microcontroller oid aan de ontvanger kant.

Als je zonder uC ook data terug krijgt, dat zou ik eens kijken naar de manier waarop je data verstuurd.
Krijg je andere resultaten als je in putty en andere flow control kiest?

Wat heb je eigenlijk voor usb-rs485 kabel? Kan je iets openmaken zodat je kan zien watvoor hardware er in zit?
Bij DSR/DTR krijg ik hetzelfde resultaat, bij RTS/CTS en XON/XOFF krijg ik niets terug. In Windows heb ik alleen de opties 'XON/XOFF' en 'hardware' en bij beide krijg ik niets terug.
'Use FIFO buffers' staat overigens wel aan.

De kabel kan ik niet open maken, maar het is deze en heet in Windows 'Prolific USB-to-Serial Comm Port'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel
Sprite_tm schreef op maandag 10 november 2008 @ 19:12:
@hierboven:
Komt bij dat je als je de ground schakelt, bijvoorbeeld de motor met 12V kan voeden terwijl de uC op 5V of 3.3V oid draait.

@maikel: Wat voor firmware gebruik je? Je moet namelijk wel de /RE en DE-lijnen goed schakelen. Als je dat fout doet zou je rare effecten als een loopback kunnen krijgen.
Eehhh... firmware? Waarvan?

Ik moet overigens wel zeggen dat alles aan een niet-geaard stopcontact hangt (denk ik). Mijn scope toont ook, zonder iets eraan te hebben hangen, een golf-signaal. Kan dat ook met het niet aarden te maken hebben?

Zou 't misschien ook nog een driver-probleem kunnen zijn? Ik heb ook nog een USB->RS232-kabel liggen en die gebruikt dezelfde driver: PL-2303. :? Dat is waarschijnlijk omdat ze beide (nagenoeg) dezelfde USB->RS232-chip gebruiken.

Ik heb nu de USB->RS232-kabel ook aangesloten en via een RS232<->RS485-adapter aan de andere kabel gehangen. Daarna 2 Putty-instanties geopend voor de verschillende COM-poorten (COM3 en COM5). Als ik nu in de ene (COM5: de USB->RS232-kabel) iets type, zie ik dan in het andere venster verschijnen.
Andersom werkt helaas weer niet...

Met de andere kabel heb ik overigens ook geen last van vreemde respons, maar krijg ook geen antwoord van de microcontroller. Toch wel, maar nu staat er vaak een 'y' achter de respons (die meestal hetzelfde is als met de andere kabel).

[ Voor 57% gewijzigd door maikel op 11-11-2008 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthor
  • Niet online
Die "y" die je terug krijgt is dat dan niet toevallig een Enter die je verstuurt?

Wat is de pinout van die kabel ? op die site staat een onduidelijke foto en de handleiding van jouw kabel ontbreekt. En hoe verbind je het precies door?

misschien heb je hier nog iets aan:
http://www.maxim-ic.com/appnotes.cfm/an_pk/367

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel
Het zou kunnen dat die 'y' de enter-toets is, maar dan is het raar dat ik die alleen met m'n USB->RS232-kabel + adapter krijg en via m'n USB->RS485-kabel niet.

Ik verbind 'm met het aparte 'blokje' dat ook op de foto staat. Daar is van links naar rechts: A, B, R-, R+, GND en 9V. Hiervan heb ik dus alleen de twee linkse aangesloten.

[ Voor 11% gewijzigd door maikel op 11-11-2008 14:30 ]

• Anthor
  • Niet online
Verbind ook de Gnd eens door. Het zou zonder Gnd kunnen werken, maar normaal moet je die ook doorverbinden. info

Op deze manier kan je sowieso problemen krijgen als je uC data wil gaan verzenden als de pc nog bezig is met data versturen, daar moet je in de software rekening mee houden. (b.v. vast aantal karakters versturen).

Heb je zelf de handleiding van die usb-rs485 kabel nog? Uit de naamgeving maak ik op dat je de kabel full-duplex kan gebruiken. Als dat zo is kan je T+/T- doorverbinden met R+/R- voor een loopback test. alles wat jein hyperterminal of putty typt moet je dan terug krijgen.

Als dat werkt kan je proberen om even een tweede max485 aan je uC te knopen om zeker te weten dat de verbinding goed is. dus één max485:
- met DO aan Rx
- DE en /RE an de grond
- A/B aan T-/T+ van de usb-rs485 kabel (de naamgeving is niet helemaal standaard, dus het zou kunnen dat je ze om moet keren)

En de ander:
- met DI aan Tx
- DE en /RE met een 10K weerstand naar +5V
- A/B aan R-/R+

(en verder natuurlijk 100 nf ontstoringscondensatoren tussen de vcc en gnd lijnen van de ic's, zo dicht mogelijk bij de ic's)

Om te kijken of je data goed binnen komt, kan je ook de ontvangen byte naar een paar ledjes aan output pinnen sturen.

Ik heb trouwens niet heel veel verstand van rs485, maar Ik hoop binnekort ook verder te gaan met het maken van een rs485 netwerk (dmx), vandaar dat ik alvast mee denk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjosh
Zijn er hier ook mensen met USB - Serieel converter ervaringen. Ik heb namelijk het volgende probleem, ik draai windows xp 64bit versie. Ik heb een 2tal usb serieel converters liggen, maar deze hebben geen bijgeleverde drivers... oke... het zijn converters op basis van prolific chips, dus daarvan een x64 driver gehaald. Als ik nu echter een programmatje +- 30byte laat versturen over de compoort zit de computer muur vast.

Als ik het zelfde programmatje over de interne compoort van mn computer (zit een header ergens op mn mobo) wat laat versturen is er niets aan de hand.

Heeft iemand anders al problemen met de drivers voor deze convers gehad (zijn verder vrij naamloos, wel verschillend)? En natuurlijk de oplossing :) Google heeft nog nooit gehoord van crashende x64 drivers...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19:03

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Geen echte oplossing, maar je kan altijd nog uit een Pentium1 zo'n serielepoort bracket slopen en die aan je header hangen :) Heb je iig een echte seriele poort. Ik heb wel meer gehad dat die USB-->RS232 convertors niet mee wilden werken.

Hier stond een dode link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjosh
strandbal schreef op zaterdag 15 november 2008 @ 13:14:
Geen echte oplossing, maar je kan altijd nog uit een Pentium1 zo'n serielepoort bracket slopen en die aan je header hangen :) Heb je iig een echte seriele poort. Ik heb wel meer gehad dat die USB-->RS232 convertors niet mee wilden werken.
Ik heb geen bracket meer :( Maar eens kijken of de studievereniging nog van die dingen heeft liggen. iemand in Enschede die zo'n ding over heeft? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Hadden jullie deze al es gezien?

En dat met 1 AVR, een RGV->NTSC-converter en wat weerstanden etc. Iets met restecp enzo. Ik vind het zelfs zo gaaf dat ik ga kijken of ik d'r een handheld-versie van kan maken die maar 1 chip kost :)

[ Voor 29% gewijzigd door Sprite_tm op 15-11-2008 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincent67
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 06-04-2022
Dat is eigenlijk best wel chill

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
Dat is wel knap zeg, al had ik persoonlijk voor een snellere controller gekozen.

Volgens mij kan die ad725 er ook wel uit als je rgb scart tot je beschikking hebt.

[ Voor 34% gewijzigd door bobo1on1 op 15-11-2008 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Mja, ik geloof dat een van z'n originele doelstellingen was om alleen DIP-chips te pakken. (Waar 'ie later dan wel weer vrolijk omheengaat met z'n rgb->ntsc-converter...)

Onder het motto: als hij het kan kan ik het ook, maar dan naar een controllerless LCD ipv naar een TV. Het chippie is een ATMega88, btw.
Afbeeldingslocatie: http://meuk.spritesserver.nl/foto/foto/misc9/tmb-img_3721.jpg

Afbeeldingslocatie: http://meuk.spritesserver.nl/foto/foto/misc9/tmb-img_3722.jpg

I can do tile-based rendering me!

[ Voor 5% gewijzigd door Sprite_tm op 16-11-2008 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Aargh, ik wil ook zoveel vrije tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
De dsPIC33 family is ook in dip verkrijgbaar en die dingen zijn toch een stukje sneller dan een ATmega644, anders is een arm processor op een smd->dip printje ook wel een optie.

Ik heb zo'n idee dat die controller met een spelletje tetris al behoorlijk vol zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Weet iemand wat voor antenne ik kan gebruiken als ik met 433 MHz over ongeveer 30-40 cm wil versturen van een draaiende zender naar stationaire ontvanger? Of zou geen antenne ook prima werken?

'geen antenne' als in de korte trace die al op de 433 MHz moduletjes zit.

[ Voor 19% gewijzigd door mux op 17-11-2008 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
17cm voor 433MHz.

Kwart golflengte dus.

300.000.000 m/sec : 433MHz /4

[ Voor 69% gewijzigd door LED-Maniak op 17-11-2008 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

mmmja, ik ben lichtelijk vergeten te zeggen dat in die ruimte niet veel meer dan 11 cm past :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
Een stukje van 11 cm kan ook, maar het zendvermogen zal omlaag gaan.

Voor een AM radiozender hoef je ook niet per se een antenne van 75 meter te hebben :P

[ Voor 39% gewijzigd door bobo1on1 op 17-11-2008 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
11cm mag, maar als je het écht netjes wil doen moet je een spoel er voor plakken en dan een korte antenne eraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Antennes zijn één van de dingen waar ik echt geen verstand van heb, kun je me wijzen wat voor waarde die spoel moet hebben bij welke antenneverkorting? Zijn er internetcalculatoren?

psst, volgens mij is de zendafstand zo kort dat het niet bijzonder zal uitmaken, maar we willen het perfect hè :+

[ Voor 26% gewijzigd door mux op 17-11-2008 21:39 ]

Pagina: 1 ... 11 ... 21 Laatste

Dit topic is gesloten.