De EL-kroeg deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 12 ... 21 Laatste
Acties:
  • 127.637 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
ssj3gohan schreef op maandag 17 november 2008 @ 21:39:
psst, volgens mij is de zendafstand zo kort dat het niet bijzonder zal uitmaken, maar we willen het perfect hè :+
Wind dat 17cm draadje nu gewoon maar op, dan werkt het vast wel :P

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-05 17:57
ssj3gohan schreef op maandag 17 november 2008 @ 21:39:
Antennes zijn één van de dingen waar ik echt geen verstand van heb, kun je me wijzen wat voor waarde die spoel moet hebben bij welke antenneverkorting? Zijn er internetcalculatoren?

psst, volgens mij is de zendafstand zo kort dat het niet bijzonder zal uitmaken, maar we willen het perfect hè :+
Wikipedia: Dipole antenna

Veel plezier met lezen :)

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een dipool hoeft niet echt voor zo'n korte afstand, een simpele monopool whip voldoet ruim (als in: tientallen meters) en is kleiner. Dus inderdaad, draadje van 17cm oprollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
Ik vraag me af of je met een opgerold draadje hetzelfde bereikt als met een monopole van dezelfde lengte.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

Weet iemand of elcheapo multimeters ook werken op 5 of 11.1-12.6V? Ik wil op mn fiets (powered by 3-cel li-ion) een ehm, li-ion batterijmonitor bouwen in de vorm van een halfkapotte multimeter die ik uit elkaar ros en fix op 20V meting. Ik heb li-ion spanning en 5V (uit een 7805) beschikbaar... (en dan op trademark ultrastevige ssj3gohan-manier op m'n fiets vastzet, pics volgen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Die dingen werken meestal op 1 AA batterij dus ik zou gewoon voor 1.5V (in dat geval, sommige hebben ook 9V blok) gebruiken. Hoger zou ik niet doen.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Wat ik wil gebruiken heeft een 9V blok, fyi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-09 19:40

SA007

Moderator Tweaking
Mik een 3.6V zener in serie met de powerlijn?

12.6 - 3.6 = 9V

3.6 is een vrij standaard waarde, zal je vast zo ergens vandaan kunnen plukken of uit slopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthor
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Als je niet per sé die multimeter wil gebruiken, ze je even kunnen kijken of een standaard paneelmeter geen oplossing is. Die dingen hebben meestal een grotere voedingsspannings range. conrad heeft er een paar, maar op SK zijn ze ok te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Dickbest heeft ze ook. Deze multimeter geeft onbegrijpelijke problemen (ik sluit hem op 8.4V uit de batterij aan en hij wil geen spanningen meten, doe er een diode tussen zodat het 7.8V wordt en dat wil nog steeds niet, maar met een 7.4V gevend 9V-blokje wil hij wel?). Eerst maar eens een stukje fietsen om inspiratie op te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Anthor schreef op vrijdag 21 november 2008 @ 14:07:
Als je niet per sé die multimeter wil gebruiken, ze je even kunnen kijken of een standaard paneelmeter geen oplossing is. Die dingen hebben meestal een grotere voedingsspannings range. conrad heeft er een paar, maar op SK zijn ze ok te vinden.
Je mag raden wat er in een goedkope multimeter zit :P Grote kans dat er gewoon zo'n standaard paneelmeter ic in zit (7106), waarschijnlijk vermomd als zwarte blob. Dat ding mag dacht ik 15V max hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
ssj3gohan schreef op vrijdag 21 november 2008 @ 14:31:
Dickbest heeft ze ook. Deze multimeter geeft onbegrijpelijke problemen (ik sluit hem op 8.4V uit de batterij aan en hij wil geen spanningen meten, doe er een diode tussen zodat het 7.8V wordt en dat wil nog steeds niet, maar met een 7.4V gevend 9V-blokje wil hij wel?). Eerst maar eens een stukje fietsen om inspiratie op te doen.
Het zou best eens kunnen dat de voeding van de multimeter galvanisch gescheiden moet zijn van de te meten spanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Nee, het is allemaal nog veel bizarder. Mijn voorlopige theorie is dat er een kabouter in zit die kan zien of er een 9V blokje aan hangt, want elke andere spanningsbron vreet-ie niet :P Het is ook een walhalla van brakke soldeerverbindingen dus daar zal vast het probleem zitten. Ik heb voorlopig even m'n fiets naar boven gesjouwd om andere dingen eraan te vermaken (o.a. het 433 MHz gedoe van eerder deze thread). Later komt de batterijmeting wel weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Iemand ervaring hier met het voorzien van een atmega168 met de arduino bootloader?

Heb de beschikking over een EE tools topmax programmer, en wilde daarmee gewoon even de bootloader hex erin fikken. Dat zou voldoende moeten zijn voor een werkende arduino?
Op de site staat een hoop gekwebbel rondom programmeren met de bestaande arduino, maar met een kant & klare programmer lijkt het mij een stuk makkelijker :P Heb geen 2e atmega liggen, dus voor ik dat ding bestel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 04:52

Sprite_tm

Semi-Chinees

Als die bootloader geschikt is voor een atmega168 en je de juiste fuses in de avr zet (!) zou alles goed moeten gaan.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Okee, dan moet ik alleen ff kijken welke fuses (dat moet wel in 1x goed toch? ;) ) maar dat heb ik al ergens zien staan. Weet IIG dat daar een menu voor is in de software waar ik ze kan aanvinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Nee fuses kun je zo vaak goed zetten als je wilt (ok max 10000 keer ofzo :+ ). Alleen let er wel op dat je de goeie fuses set, want anders kun je je Atmega slopen (bv door een ongedefineerde clock te setten). En let ook op hoe de verschillende programma's de fuses interpreteren. Bij de ene is 1 unprogrammed en bij de ander is het weer programmed 8)7

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

daar is een mooie tool voor, de AVR Fuse calculator :)

• mux

mux

99% efficient!

Ik denk dat ik erachter ben waarom mn lcd het niet wil doen. Als ik aan de contrastspanning draai verandert het contrast van het hele scherm niet, maar van maar één lijn. Waar kan dit door komen?

• DaWaN
  • Laatst online: 11-09 12:39

DaWaN

'r you wicked ??

ssj3gohan schreef op donderdag 27 november 2008 @ 09:58:
Ik denk dat ik erachter ben waarom mn lcd het niet wil doen. Als ik aan de contrastspanning draai verandert het contrast van het hele scherm niet, maar van maar één lijn. Waar kan dit door komen?
Wat voor scherm ? Als je het contrast goed instelt, werkt dan die lijn wel of nog steeds niet ?

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• mux

mux

99% efficient!

sed1335, contrast goed=lijn werkt.

• wacco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-03-2023

wacco

cli, hlt.

Ik zit te knoeien met een CC2500 hier en deze blijkt op 26 en 27 MHz te kunnen draaien. Probleem is alleen dat ik een frequency nodig heb welke alleen te creëren is met de 26 MHz, en ik heb de 27 op m'n print zitten. :/

Nu zoek ik me werkelijk helemaal wezenloos naar een 26 MHz kristal. Heeft iemand een idee waar ik die vandaan kan halen? Het liefst in een 'standaard' 11.4x4.8mm smd formaat, anders worden het maffe draadbruggetjes die aangebracht moeten worden.

Farnell heeft ze wel als platgeslagen smd van 3x3 mm ofzo (alleen niet op voorraad) en dat gaat dus voor geen meter passen op m'n print.

Sprite_tm: Waar heb jij hem vandaan? Had je er nog een over? :P

Spolap: Interactive webcomic

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:58

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

ik heb ze toendertijd gesampled bij Fox Electronics dacht ik, maar ik had 16mhz en een paar vage 14,nogwat mhz kristallen nodig. Maar ze doen ook de hogere regionen kristallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wacco

wacco

cli, hlt.

Het lijkt erop dat ze er inderdaad eentje hebben. Dus maar op goed geluk eentje aangevraagd. In de tussentijd ook maar een kleine proberen te regelen via farnell, maar die is "Levering verwacht" dus god knows hoe lang dat nog kan duren. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Kijk ook nog een beetje uit met wat voor kristal je pakt: je kan ze in base- en 3rd-harmonic-varianten krijgen op die hoogtes. Iirc kan je de tweede versie niet gebruiken zonder een smak analoge pruttel ertegenaan te gooien, en zelfs dan misschien niet.

Alternatief 2 (misschien voor meerdere mensen interessant) is dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:25

mace

Sapere Aude

Kan je niet een programmeerbare oscillator gebruiken, zoals een DS1077

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Scheisse.

Ik heb een paar relaistjes op een bordje geprikt met een C parallel en wat antiparallele diodes voor gebruik in mijn PC.
Aan de 12V hangen, en dan daarmee de 230V van mijn waterpomp schakelen.
Werkt prima, ware het niet dat er die relais pas goed schakelen bij 12.8-13 volt (nee er staat geen diode in serie met ze). Die C heb ik erin geprikt om te zorgend at de zaak niet klappert.

Nu baal ik, want ik wil de wat goedkoops in elkaar frotten.
Weet iemand hoe ik aan die resterende volt kan komen?
De -5 of -3.3 van het mobo afpakken kan, maar dan moet ik wel met een andere ATX stekker gaan werken (of iig een verloopje maken) en dat vind ik wat minder charmant.
Een complete SMPS ervoor bouwen\kopen lijkt me ook niet de bedoeling.

5V relais zijn wel een goede oplossing, maar die heb ik niet liggen en de charme was om het nou net met ouwe rommel te doen (lees: alles is gerecycled).

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Ik zou zelf totaal geen moeite hebben met het doorknippen van je atx-kabel waar -5V op staat en die gezellig aan een connector solderen. Niet heel veel werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wacco

wacco

cli, hlt.

mace schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 20:05:
Kan je niet een programmeerbare oscillator gebruiken, zoals een DS1077
Is ook wel weer wat overkill. Maar misschien een idee. :)

Ga ook nog even kijken of ik m'n mcu via pwm een 'klok' aan de fpga kan laten geven, die dan met een dcm er 26 MHz van weet te maken en het weer doorschopt naar die cc2500. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:48
@Boudewijn: bij je oude rommel moet nog wel een NE555 te vinden zijn, 2 elco's en 2 diode's: spanningsverdubbelaar met NE555.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

@naftebakje, goeie tip... cool plan.

@ssj3gohan: ja ik weet, maar doe ik toch liever niet (noem me maar een mietje ;)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

WiPje:

Afbeeldingslocatie: http://meuk.spritesserver.nl/foto/foto/misc9/tmb-img_3742.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

sexy, wat gaat er nog meer mee gebeuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Behuizing netter maken, wat firmware-bugs wegwerken, power-knop werkend maken :) en artikeltje schrijven. Het ding is atm redelijk af maar niet echt afgewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
iemand die bij reichelt gaat bestellen? Heb wat kleine onderdeeltjes hard nodig!

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Wat heb je zo hard nodig dat je het uit duitsland moet halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
http://www.reichelt.de/bilder//web/artikel/C151/AST021.jpg

In 8 polig en in 10 polig, nergens te krijgen dan daar, zo lijkt het. En alternatief kan ik niet echt vinden in die prijs range.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

screw terminal spul is geen alternatief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Nope, moet echt een arm hebben, en anders van voren een gat waar je een pin in kan stoppen om hem open te maken zodat de kabel erin kan.

Komt dan net een stukje uit de behuizing, en ander moet ik aan bovenkant van behuizing gaten maken, dat ziet er niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

En die screw terminals zoals ze op audio-apparatuur zit? Daar komt de schroef buiten de behuizing te hangen. http://www.hifiblowout.de/Auktionsbilder/T800BK2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Toevallig had ik hem onder mn apple-v staan dus ik denk ik post hem ook maar hier. Chassis ontwerp voor een dual stereo klasse-a versterker. :)

Afbeeldingslocatie: http://i36.photobucket.com/albums/e27/Xander2000/ALEPH_RIFABANK_VERTICAL.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wacco

wacco

cli, hlt.

sebastius schreef op donderdag 27 november 2008 @ 22:35:
ik heb ze toendertijd gesampled bij Fox Electronics dacht ik, maar ik had 16mhz en een paar vage 14,nogwat mhz kristallen nodig. Maar ze doen ook de hogere regionen kristallen.
Zojuist bericht gekregen dat ze er eentje gaan toesturen :*)

Alleen gisteren al een verloop printje gehacked uit een andere print waar we weer een ander formaat kristal op hebben gesoldeerd, dus heb er waarschijnlijk geen bal aan. But hey. Misschien dat we deze er nog op zetten voor de netheid van het eindproduct :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Weet trouwens iemand waar ik makkelijk aan de volgende connectortjes kan komen:
FPC/FFC, 4 polig, bottom contacts, 0,5mm Pitch
FPC/FFC, 40 polig, top contacts, 0,5mm Pitch
FPC/FFC, 4 polig, bottom contacts, 1mm Pitch
Ja, ze zijn voor het aansluiten van een PSP scherm :+
DigiKey heeft ze wel, maar om het nou betaalbaar te noemen om daar alleen 3 connectortjes te bestellen...
Verder heb ik geen shops kunnen vinden die ze in hun assortiment hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
farnell? Heb ik ooit zulke kabels candaan gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online
Farnell heeft ze inderdaad, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Mooi, en nu nog mijn connectortje :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-06 11:37
Weet iemand waar ik een beetje voordelig een paar 100mA 940nm IR leds kan krijgen? Het liefst in NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

wow, 100 mA, waarvoor? Ultra-remote? Kan het niet met een paar standaard-IR-leds? Die heeft Dick Best voor geen geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
100 mA is vrij normaal voor een IR led, www.voti.nl heeft er wel een aantal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xghost
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18-09 15:03
Ik ben met school nu bezig met een project en ik moet daarvoor een beetje leren programmeren in Arduino voor een ATmel ATmega168 chip. Het basis gedeelte snap ik nu wel een beetje maar nu vraag ik me eigelijk ook af of je een bepaald gedeelte ook meerdere keren achter elkaar uit kan voeren. Dit scheelt namelijk voor dit script een enorm stuk. Ik zal het even laten zien met een voorbeeld:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
if(x == 1)
      {
        pinMode(8, HIGH); // Led aan
        delay(500);
        pinMode(8, LOW);// Led uit
        delay(500);
        x = x + 1; // x wordt 1 groter
      }
      else if(x == 2)
      {    
        delay(500);
        pinMode(8, LOW); // Led uit
        delay(500);
        delay(500);
        pinMode(8, LOW); // Led uit
        delay(500);
        x = x + 1; // x wordt 1 groter
      }
etc.

Ik vraag me af of ik niet met een command het stukje van "if(x == 1)" x aantal keren kan laten herhalen, en als hij dat zoveel keer gedaan heeft, hij weer helemaal overnieuw begint met het script(stuk staat er niet op ivm concurrentie >:) ). Het zou in ieder geval een hele hoop gedoe/overzicht besparen.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Zoek eens op het gebruik van While en For lussen ;)

You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xghost
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18-09 15:03
Oh ja dankjewel! had daar even niet aan gedacht. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-06 11:37
Dick best is een leuke winkel, maar leds ga ik daar niet halen. Ik ga geen €0.90 uitgeven aan een led waarvan ik alleen de golflengte weet. Als ik leds koop wil ik er wel het een en ander aan info over.

Ik zal eens bij voti gaan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

En alles wat je besteld bij Dick Best ruikt naar asbak. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Die geweldige man heeft dus geluisterd naar de kritiek - ik heb eergisteren mn bestelling binnen gekregen in een gripzakje waardoor weliswaar de envelop naar asbak stonk, maar de onderdelen niet!

Echt, die man verdient zoveel meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Ach ik kon er altijd wel mee leven, goedkope onderdelen en goede service, altijd netjes verpakt. :)
Hij verstuurde ook altijd voordat de bankoverschrijving binnen was, ook erg netjes.

Maar met de geur die je tegemoet kwam verwachtte je dat hij je een halve asbak had opgestuurd. :P

[ Voor 17% gewijzigd door mace op 07-12-2008 00:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online
Die geur hoort bij Dick Best meuk. Zonder die geur, is het Dick Best niet meer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Absoluut briljant die man. Levert snel, heeft erg veel, niet duur en doet niet moeilijk. Die geur zit eigenlijk alleen in de verpakkingsmaterialen wat ik wel overleef. Vooral de dynamische verzendkosten (soms maar 60 cent!) vind ik geweldige service.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Inderdaad briljant, lekker snelle levering! :)

Er zijn nu overigens op samenkopen.net een aantal acties van RF modules. Zowel met SPI(868MHz of CC2500) als RS232/USB over bluetooth.

Erg leuk spul!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dalus
  • Laatst online: 29-07 07:21

dalus

Firing Sparks

* dalus heeft een nieuw speeltje

Afbeeldingslocatie: http://roy.piepers2.googlepages.com/tektronix2232.JPG

Specs heb hem voor 275 dollar op ebay gewonnen :) Nu nog wachten tot hij hier is :(

[ Voor 8% gewijzigd door dalus op 08-12-2008 19:28 ]

High Powered Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Omfg koopje.
maarruh wat voor shipping ? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dalus
  • Laatst online: 29-07 07:21

dalus

Firing Sparks

Boudewijn schreef op maandag 08 december 2008 @ 18:35:
Omfg koopje.
maarruh wat voor shipping ? :P
Jup is idd een koopje, zelfs als ik shipping en invoeren erbij tel kom ik op maximaal 340 euro worst case :) nog steeds een koopje voor zo'n scope inclusief probes en manual *O*

High Powered Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Damn heeft die verkoper nog meer? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Ik heb bij Conrad Energy Logger 3500 en voordeelbundel multimeter + temp meter besteld.
Vooral Energy Logger heeft log mogelijkheid en is door IdeeënFeest 20 Euro goedkoper, dus dat is flinke verlaging waardoor ie bijna net zo duur is als andere normale Energy Check 3000. Dus waarom niet?

De bundel multimeter+temp meter koop ik omdat een aparte temp meter maar 5 Euro meer kost, dus zie het maar bijna gratis multimeter erbij. Het is contactloze IR meter, dus toepassingen zijn breed genoeg. Je kan hier de koeling van je apparaat of pc mee checken, of kijken of water heet genoeg is.

Energylogger: http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=125323 kost nu 29,99
Multimeter + temp meter: http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=122002 kost nu 29,99

Wat ik ermee ga doen:
- verbruik meten en loggen, ook om te testen onder verschillende belastingen
- koeling controleren door warme delen te meten (dit is contactloos IR meter, dus ik hoef niet tegenaan drukken)
- multimeter vervangt mijn oude multimeter waar 1 van de inputs versleten is

Doe iDeal bij betaling en versturen is dan gratis. :)

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:54

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Contactloze temperatuurmeter is erg handig, kan je ook vlammen mee meten :P

Wat doen jullie eigenlijk aan ESD beveiliging (statische electriciteit)? Ik raak meestal even de aarde van een stopcontact aan maar dat is waarschijnlijk te weinig. Gebruiken jullie allemaal van die bandjes? (heb namelijk net wat samples binnenkregen waar met grote letters een ESD warning opstaat :) )

• mux

mux

99% efficient!

mwah, tot nu toe nooit problemen mee gehad. 99% van de esd-problemen zijn te voorkomen door na te denken: geen vloerbedekking gebruiken, geen wol dragen, als je wol draagt jezelf aarden.

Ik los het over het algemeen op door mijn projectjes van batterij te laten lopen. Ik kan dan wel onder 10.000V staan, mijn projectje voelt het niet doordat hij niet aan een aarde/nul verbonden is.

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

...totdat je met je geaarde soldeerbout eraan gaat solderen. Ben ik wel es een ICtje aan kwijtgeraakt.

Ik doe er zelf minder tegen dan zou moeten. Fair nuf, als ik merk dat het weer dat weer is waarbij je van elke aanraking met metaal een optater krijg, draag ik wel een ESD-bandje. Normaliter is dat echter niet zo en wegen een paar stukke ICtjes wel op tegen de moeite en irritatie van zo'n bandje.

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

Even de aarde van het stopcontact aanraken is prima hoor :)
Als je dan een optater voelt dan weet je dat het mogelijk gevaarlijk is.
Ik heb echter naar mijn weten nog nooit een kapot IC'tje gehad.

Maar over die IR temperatuur meters, die meten niet alles even goed, probeer maar eens de temperatuur van een gepolijst stuk aluminum te meten, gaat niet lukken. Zelfs gewoon ruw aluminum lukt al nauwelijks.

Ik heb echter wel zo'n ding liggen bij de frituurpan, ideaal :*)

• Gwannoes
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-08 21:23

Gwannoes

Solderen moet je leren

DaWaN schreef op donderdag 11 december 2008 @ 11:47:

Inderdaad scheelt het al flink als je de aarde even vast pakt.
Maar over "Ik heb echter naar mijn weten nog nooit een kapot IC'tje gehad.": Dat hoef je ook niet direct te merken. Er kan ook jaren over heen gaan voordat een ESD-ontlading1 zich openbaart. Of dat bijv. een opamp door de tijd heen steeds meer offset gaat geven, oid.

1 Inderdaad een beetje dubbelop

Hmmz, hier komt dus m'n sig

• mux

mux

99% efficient!

Helemaal correct, heb ik net op de universiteit geleerd :)

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

DaWaN schreef op donderdag 11 december 2008 @ 11:47:

Maar over die IR temperatuur meters, die meten niet alles even goed, probeer maar eens de temperatuur van een gepolijst stuk aluminum te meten, gaat niet lukken. Zelfs gewoon ruw aluminum lukt al nauwelijks.

Hebben er op me werk ook een stal, kwam van de week prima van pas. Ik had een 3watt led op een zelfgemaakt alu koellichaam gemaakt, en die werd 43 tot 45 graden volgens die meter. Goed om te weten.

En die op mijn kamer (gu16 standaard 3watt led spotjes) werden 67 graden :X

• naftebakje
Ik heb ook de ervaring dat ESD-maatregelen niet echt noodzakelijk zijn voor huis-tuin en keuken elektronica, zolang de randvoorwaarden niet risicovol zijn (zo hebben ze waar ik mijn eindwerk heb gedaan ooit stoffen bureaustoelen gebruikt in het labo, binnen de kortste keren ging alles kapot, en zijn ze weer teruggekeerd naar de houten stoelen van voorheen).
Op mijn werk echter, zijn alle maatregelen voor ESD getroffen, zelfs perslucht wordt ontladen, en toch hebben we nu en dan componenten die feilloos werken op kamertemperatuur, en als hun grenzen opgezocht worden (-20 of -50°, of pieken tot tegen de 70°) zonder enige aantoonbare reden falen (een deel werkt dan nog wel als het weer op kamertemperatuur komt). Het is uiteraard héél moeilijk om dan te gaan bewijzen dat het ESD was, maar soms zijn we er wel zeker van (opeens extra uitval > extra aandacht voor ESD maatregelen > uitval normaliseert weer).

[ Voor 3% gewijzigd door naftebakje op 11-12-2008 19:17 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Op mijn werk wordt er juist weer heel weinig rekening mee gehouden. Nu zijn dat ook niet erg gevoelige componenten. (veel DIP formaat) Printen die kapot gaan door bijv. spanningspieken, bliksem, verkeerd gebruik of kortsluiting komen meer voor dan de hoeveelheid die "zomaar" vreemd doet.

• MrDummy
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Als je niet goed kunt meten op b.v. glimmend materiaal, dan kun je even beplakken met stukje zwart plakband om stralingsafgifte te verbeteren. Het is beter paar graden verlies dan niet kunnen meten.

De goedkope meter gaat van -50 tot 250 graden. Dat is breed genoeg voor veel toepassingen. Je soldeerbout kun je meten of ie heet genoeg is, of niet te heet is. Of waterkoeling meten hoe warm het is. Of je harde schijven. Zelfs warmteplekken of warmteafvoer op laptop kun je controleren.

Ik meet bij een transferpers 147 graden, en dat klopt ook nog volgens analoge temperatuur meter op de pers. Voldoende betrouwbaar dus. :)

Hoewel, op de glimmende polsdeel van TX2550ed kan ik wel temp meten. Moet wel dichtbij houden, en kijken naar maximale temperatuur. Die moet je nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• it0
  • Laatst online: 16-08 10:24

it0

Mijn mening is een feit.

Iemand enig idee waarom de rand functie van avr-gcc niet werkt?
Gebeurt helemaal niks, er wordt gewoon 0 teruggegegeven?
Optimalisatie 2 math meegelinkt, niks?

Uiteindelijk de c rand functie maar gecopieerd van de man page...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wacco

wacco

cli, hlt.

Vandaag de knoop doorgehakt en de stroom op m'n laatste project (afstudeerproject wireless ambilight systeem) gezet. Het spul wordt herkent op de USB bus en alle 5 de voedingen doen het goed!

Tijd voor een feestje dus na 4 maanden werk! *O*

Mag helaas alleen niet al te veel meer vertellen en laten zien dan bovenstaande, moet het er toch maar eens over hebben met m'n projectleider dat ik wat foto's online mag mikken want zo is het een nogal klein feestje. -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
wordt het iets commercieels dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wacco

wacco

cli, hlt.

Voor zover ik weet niet nee, maar ze zijn nogal paranoia over het aankondigen van dingen die potentieel helemaal nooit gaan gebeuren. Het is immers maar even afwachten of ik het ook allemaal geprogrammeerd krijg enzo :P

In grote lijnen mag ik het wel gewoon vertellen. Er zit aan de ene kant een S-video / composite ingang, met daarachter een amplifier en weer een video uitgang. Daarbij zit een decoder welke met behulp van een FPGA een ambilight algoritme erop los laat. Dat gaat dan weer met behulp van een microcontroller naar een wireless chip die Living Colors lampen aanstuurt. Het hele verhaal is te programmeren via USB. :)

Het gebruik van die decoder is gebaseerd op het werk van madwizard en het gebruik van de wireless op het artikel van Sprite_tm.
Met daarbij m'n eigen programmer van projectvga (zie sig) en een analoge amplifier, plus wat extra's als dus alle voedingen en een user interface enzo.

En nou zeg ik niets meer :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolf87
  • Laatst online: 16:28
wacco schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 17:42:
Vandaag de knoop doorgehakt en de stroom op m'n laatste project (afstudeerproject wireless ambilight systeem) gezet. Het spul wordt herkent op de USB bus en alle 5 de voedingen doen het goed!

Tijd voor een feestje dus na 4 maanden werk! *O*

Mag helaas alleen niet al te veel meer vertellen en laten zien dan bovenstaande, moet het er toch maar eens over hebben met m'n projectleider dat ik wat foto's online mag mikken want zo is het een nogal klein feestje. -O-
Netjes Wacco. Ik kan iedereen in ieder geval vertellen dat het er goed uitziet ;)

et solderen van de componenten aan de onderzijde dus goed gegaan kan ik hieruit opmaken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wacco

wacco

cli, hlt.

Er bleek nog een kortsluiting onder een elco van een voedingslijn te zitten, maar dat was al fout gegaan tijdens de run door de oven. Dus moest ik er vanochtend een tiental condensatoren (ook van de onderkant) af trekken om te kijken welke het nu was. Maar die bleken dus allemaal goed gegaan te zijn. :)

Ook kwam ik er vanochtend achter dat als je je soldeerbout gewoon langs zo'n smd weerstand/condensator houd, beide contacten smelten en je hem gewoon op z'n plek kan schuiven. Zo kan je ze eigenlijk heel makkelijk netjes neerleggen. Als ik dat eerder geweten had.. :/

Was jij nou de held met het patch-draadje? Ik gooi iedereen's namen door elkaar :P

[ Voor 7% gewijzigd door wacco op 12-12-2008 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Met een pincet gaat het ook erg gemakkelijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

wacco schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 17:42:
Wij zullen het niet doorvertellen hoor. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wacco

wacco

cli, hlt.

M'n pincet is 2x zo groot als de lengte van zo'n kreng. "Kijk ma, zonder handen" gaat een verdomt stuk beter dan. :P

@Mace: Lol, maar zowiezo geen foto's voor maandag. Heb de meuk daar laten liggen. :)

[ Voor 27% gewijzigd door wacco op 12-12-2008 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Zijn dat dan 0201 componentjes of heb je een groot pincet?
Ik zou die niet durven solderen zonder de punt van mijn pincet er op te houden, voor je het weet verstopt ie zich achter de punt van je bout, die dingen zijn bijna onvindbaar als je ze langer dan 5 seconden uit het oog verliest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wacco

wacco

cli, hlt.

0605, en m'n pincet is idd wat aan de grote kant. Maar ik merkte dus dat als er tin zit op beide pads, je het componentje ernaast legt, en dan met je bout beide pads smelt, je het component gewoon kan 'oppakken' (hij kleeft aan je bout), verschuiven, recht leggen, er compleet af kan halen, etc. :)

Alleen loop je het risico dat hij rechtop gaat staan (labbeheerder noemde het toepasselijk "tombstonen") en dan is een zetje met een pincet weer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Denk je om de warmte ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Oeh, 0201, dat bestaat ook :o

M'n meest ambitieuze projecten bevatten nog slechts 0402 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

0201, dan moet je tijdens het solderen niet verkouden zijn :X *Tsjie*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.t-yuden.com/images/product_pics/smdcaps/RM_series_72x72.jpg
Hoe de ... krijg je dat in godsnaam nog gesoldeerd :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Met een soldeerbout (die minimaal vertind is), een scherp pincet, een vaste hand en goeie ogen. Op zich niet veel anders dan een groter type, gewoon veel minder tin gebruiken.
@Wacco: tombstoning is een bekende fout bij reflow-solderen, als je dat ooit ziet op een gereflowde print kan je de hele batch terugsturen naar de leverancier en héél hard klagen.
Jou methode kan voor weerstanden geen kwaad (die hebben niet echt last van hitte), alleen ga je de flux (en indien loodhoudend, het lood) uit je soldeer verdampen waardoor die soldeerverbindingen niet zo goed zijn. Doe dat niet met condensatoren, door het manipuleren in het halfgesmolten tin heb je veel kans om serieuze mechanische stress in de condensator te steken, dan heb je snel microcracks die niet noodzakelijk meteen problemen geven.
Als je zo'n microcrack hebt in een 100nF onstoringscondensator waarvan er 50 op je voedingslijn staan, en er kruipt wat vocht in (na verloop van tijd zal dat gebeuren) dan wordt ie een harde kortsluiting. Je kan proberen om de slechte te verbranden door stroom door de print te jagen tot ie verbrand, maar meestal zal je gewoon een na een de condensatoren moeten lossen...niet zo aangenaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wacco

wacco

cli, hlt.

Verwijderd schreef op zaterdag 13 december 2008 @ 01:04:
[afbeelding]
Hoe de ... krijg je dat in godsnaam nog gesoldeerd :X
Ik voel een challenge aankomen :o :+

En wikipedia kent nog iets kleiners (of waren deze dat al?);
01005 (0402 metric) : 0.016" × 0.008" (0.4 mm × 0.2 mm) Typical power rating for resistors 1/32 Watt
0201 (0603 metric) : 0.024" × 0.012" (0.6 mm × 0.3 mm) Typical power rating for resistors 1/20 Watt

Die krengen passen gewoon tussen de pootjes van een qfp;
Afbeeldingslocatie: http://www.mrpplc.co.uk/images/smd.jpg
En ik gebruik trouwens 0603, 0605 bestaat niet. :)

@naftebakje:
Ah, dus het bestaat ook nog echt? Grappig tenzij het je dus gebeurd

Ik zal het dan maar zien als een handig trucje om ze even snel recht te leggen indien nodig, maar het niet fulltime gaan doen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonM
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-08 08:22
Microtechnologie met de hand solderen is goed te doen, heb afgelopen week een PCB met de hand vol gesoldeerd met 0402, lukte prima, dus kleiner moet ook nog wel mogelijk zijn.

Echter wel onder een stereoscoop gewerkt, met een scherp pincet en een zeer dunne soldeerstift is het do-able.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Laatst online: 19-09 19:40

SA007

Moderator Tweaking
Woei, heb de sox-e (lage druk natrium) lamp die ik had liggen werkend gekregen.

Wat een fucking lompe bak licht voor een 18W lampje zeg :)

Heb 'm nu effectief op ongeveer 2/3 vermogen draaien, maar erin kijken is iig niet goed voor je ogen, zou vergelijkbaar licht geven aan een 150W gloeilamp nu.

Best gaaf om zo'n lamp op te zien starten eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik wil leren solderen. Iemand een suggestie waar (of hoe) ik zou moeten beginnen?

Gewoon een soldeerbout kopen en kijken wat er gebeurt? Of zijn er tutorials ofzo? :)

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Het is 10% kennis, 90% ervaring. Je moet even de basics begrijpen (soldeer blijven aanvoeren tijdens het maken van een verbinding, te verbinden delen goed verhitten, bout vertinnen, draadjes eerst vertinnen als je ze aan elkaar wil hebben, dan pas verbinden, etc.) en daarna heel veel oefenen.

Als je echt serieus bezig wil gaan is een temperatuurgeregelde bout waarbij je de bout kunt verwisselen handig, kost wel tussen 40 en 200 euro (om mee te beginnen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PRaGA88
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-09 17:59
Mooi machientje dalus ik werk der om de maand wel eens mee.(in school) vies duur de gloednieuwe versies.(€700-1 . . . )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

Ik heb ooit wel eens een weerstand moeten vastsolderen op mijn Xbox360 mobo.
Had ik toen met normale soldeerbout en met het blote oog.
Was ook 0402 denk ik, gaat opzich nog vrij redelijk hoor :)

@SA007
Heeft zo'n Natrium lamp geen vaste golflengte ?
En dat opstarten is inderdaad grappig, er zit een ander gas bij waar eerst de stroom door gaat lopen die de lamp opwarmt, als hij dan heet genoeg is wordt het natrium aangeslagen en krijg je gele licht :)

[ Voor 40% gewijzigd door DaWaN op 14-12-2008 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:58

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Een vraagje tussendoor, want ik zoek wat wijsheid hoe ik met dit ding aan de gang moet.

Ik heb een laptopje, een 'oude' p4 mobile 1.5ghz Medion. Ik heb het scherm omgedraaid zodat het een soort 'tablet' achtig ding wordt, maar zonder touch dan. Het is/wordt mijn keuken TV/Radio/Receptenboek/Kookwekker. Heeft 30 euro gekost ofzo, dus het is een ideaal knutselobject.

Tot zover alles lief en leuk. Ware het niet dat het kreng niet zonder meer opstart. Tenminste, als hij koud is. Hij start dan en crasht bij de start van windows, reboot en probeert het nog een keer. Na 10 a 20 minuten rebooten is het ding warm genoeg om helemaal op te starten. Even op de kachel helpt ook om het opstartproces te versnellen.

Verdere hints die ik heb kunnen ontwaren: Volgens mij zit het probleem in de north of southbridge, degene die ook het keyboard normaliter beheert, en de videokaart. Bij een deel van de crashes komen die namelijk als melding of slecht beeld naar voren.

Ik heb zitten denken en vermoed dat het probleem zit in een slechte BGA verbinding. Maar de oplossing ben ik nog niet zo ver mee. Ga ik een soldeerföhn scoren, of moet ik iets anders proberen? Iemand tips/wijsheid waar ik op moet letten?

[ Voor 5% gewijzigd door sebastius op 14-12-2008 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Is het niet gewoon een breukje in je mobo?
Niet dat je die makkelijk ziet ,maar goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim_bots
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-08 08:10
sebastius schreef op zondag 14 december 2008 @ 18:37:....
Ik heb zitten denken en vermoed dat het probleem zit in een slechte BGA verbinding. Maar de oplossing ben ik nog niet zo ver mee. Ga ik een soldeerföhn scoren, of moet ik iets anders proberen? Iemand tips/wijsheid waar ik op moet letten?
Ik heb er weliswaar geen directe ervaring mee maak ik kan mijzelf zo voorstellen dat een soldeerföhn je eerder gebraden componenten oplevert als een werkend mobo.

Een (knutsel) oplossing kan natuurlijk ook een verwarmingsspiraaltje zijn ;)

Alvast hartelijk bedankt voor al jullie hulp en reacties, Tim Bots

Pagina: 1 ... 12 ... 21 Laatste

Dit topic is gesloten.