Maar misschien off-topic, ik wil wat gaan experimenteren met app ontwikkeling voor de iPhone, alleen ik heb geen mac tot mijn beschikking, en tja het kan alleen via de intel based macs, officieel. Maar weet iemand of het ook mogelijk is via osx geinstalleerd in vmware applicaties te kunnen ontwikkelen?
Ik wil eerst even wat dingen proberen, ik hoef m niet eens echt te uploaden naar mn iPhone maar de software iPhone tester is al goed genoeg voordat ik meer investeringen wil gaan doen.
Something something
[OSx86] Installatie ervaringen & discussieSeenD schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 10:46:
Het is wel jammer dat het hier zo rustig is met betrekking tot iPhone app development...
Maar misschien off-topic, ik wil wat gaan experimenteren met app ontwikkeling voor de iPhone, alleen ik heb geen mac tot mijn beschikking, en tja het kan alleen via de intel based macs, officieel. Maar weet iemand of het ook mogelijk is via osx geinstalleerd in vmware applicaties te kunnen ontwikkelen?
Ik wil eerst even wat dingen proberen, ik hoef m niet eens echt te uploaden naar mn iPhone maar de software iPhone tester is al goed genoeg voordat ik meer investeringen wil gaan doen.
Af en toe, klopt. Mede daarom vind ik het ook niet heel ergMuthas schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 21:43:
Tja.. ondertussen download je waarschijnlijk zelf ook van die grote torrentsite
Welke app is het eigenlijk?
En verdien je er sowieso nog wat aan?
@3v3rt, lukt het nog een beetje met die dev omgeving in vmware? Ik loop hier een beetje stuk...
Ik ga wel in het ander topic verder daarmee, osx86 topic.
[ Voor 39% gewijzigd door SeenD op 21-01-2009 13:41 ]
Something something
ik denk Masterbrain, iig die developer matcht met het profielSeenD schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 13:37:
Welke app is het eigenlijk?
Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz
Als ik me binnenkort ook door de rest van het boek heen heb gewerkt, ga ik met de iPhone SDK aan de slag en laat ik hier wel van me horen. Ik wilde alvast mijn beginnersaanpak hier delen.
Klopt.Magic schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 13:46:
[...]
ik denk Masterbrain, iig die developer matcht met het profiel
Heb mijn kosten er uit plus een beetje extra, niets bijzondersSeenD schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 13:37:
En verdien je er sowieso nog wat aan?
Om eerlijk te zijn hebben wij obj-c gewoon genegeerd en alles in C++ gedaan. Alleen de callbacks van de device zijn in obj-c met vaak nog wat dirty C++ erdoor heen.
Alleen die IDE van apple (xcode).. Opzich werkt het goed, maar er zijn ook veel vervelende dingen. Zoals ctrl-z vraagt om bevestiging (waarvoor heb je "redo" dan?!?), af en toe debugger niet goed pakken, soms geen stacktrace bij een crash in debug mode, dat zijn er maar een paar, maar wel de grootste dingen. Daarnaast was Apple ook erg lekker bezig met hun firmware upgrades (fftjes heel het sound gedeelte omgooien, veel games / apps hebben daar problemen mee gehad), hun eigen voorbeelden hebben duidelijke memory leaks (Crash Pad demo, veel games gebruikte de sound engine die daar in zat, welke dus vol memory leaks zat).
Maarja, als je app / game eindelijk in de store zit, en met de juiste mensen contact houden verkoop je best goed
Ik zit zelf te twijfelen, ik heb er wel is naar gekeken, naar het programmeren op een iphone en het zou opzich wel van pas komen bij een mobiele applicatie die ik ontikkel (momenteel met flash lite op een windows mobile toestel).
Echter, ik kan alleen PHP/AutoIT/HTML/JavaScript en wat Actionscript van flash. Ik heb het idee dat het een best pittige leercurve voor mij is om zoiets te leren... Iemand inzicht hierin? Als jullie verwachten dat het voor mij wel te doen zou zijn is het wel leuk om is in te verdiepen.
Oost west, 127.0.0.1 best!
Ik ben sinds kort dan ook gedeeltelijk bezig om wanneer ik tijd over heb objective c te leren vanuit een boek wat me hier op tweakers werd aangeraden.
Ik denk niet dat apple daar op zit te wachten, ze kunnen nu al de honderden nieuwe apps per dag niet aan met reviewen.geerttttt schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 22:39:
Ik vind het erg jammer dat er geen emulator en evt. IDE is voor windows of linux. Ik snap het ook eigenlijk niet, dit zou een enorme boost geven aan de applicaties die er zijn lijkt mij.
Ik wil alleen mijn simpele Hello World even testen op mijn eigen iPhone, maar dat kan zelfs niet eens
[ Voor 107% gewijzigd door MacorgaZ op 11-02-2009 19:22 ]
Bambu Lab P1S Combo
Het enige probleem is dan dat het eigenlijk nog steeds niet optimaal is, maar oke.
Bambu Lab P1S Combo
Als ik me inschrijf voor de standard program, hoef je dan éénmalig 99 dollar te betalen en kan je vervolgens MEERDERE applicaties uitbrengen? of moet je per applicite betalen?
Dat zou van de zotte zijn natuurlijk, je betaalt 99 dollar per jaar dat je developer bent. En dan mag je zoveel apps uitpoepen als je maar wilt, zowiezo voor eigen gebruikt, de rest moet dan door de Apple regeltjes.Rockafello schreef op maandag 16 februari 2009 @ 13:31:
Misschien lees ik er overheen, maar kan er geen duidelijk antwoord op krijgen:
Als ik me inschrijf voor de standard program, hoef je dan éénmalig 99 dollar te betalen en kan je vervolgens MEERDERE applicaties uitbrengen? of moet je per applicite betalen?
Volgens mij gewoon eenmalig hoor, niet per jaar.vgroenewold schreef op maandag 16 februari 2009 @ 15:43:
[...]
Dat zou van de zotte zijn natuurlijk, je betaalt 99 dollar per jaar dat je developer bent. En dan mag je zoveel apps uitpoepen als je maar wilt, zowiezo voor eigen gebruikt, de rest moet dan door de Apple regeltjes.
Bambu Lab P1S Combo
Je kunt inderdaad meerdere apps uitbrengen dan ja. Je moet dan wel even ergens een * in een identifier invullen, maar verder geen probleem.Rockafello schreef op maandag 16 februari 2009 @ 13:31:
Misschien lees ik er overheen, maar kan er geen duidelijk antwoord op krijgen:
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Overigens geeft die * aan, dacht ik, dat je bijv. meerdere apps van 1 suite maakt. Maar het maakt volgens mij verder niet uit of je per app een aparte identifier maakt.
Uitleg van de Developer section:
"If you are creating a suite of applications that will share the same Keychain access (e.g. sharing passwords between applications) or have no Keychain Access requirements, you can create a single App ID for your entire application suite utilizing a trailing asterisk as a wild–card character. The wild-card character must be the last character in the App ID string. Example App IDs for this situation could be: R2T24EVAEE.com.domainname.* or R2T24EVAEE.*"
[ Voor 55% gewijzigd door vgroenewold op 18-02-2009 14:51 ]
Is hier ook erg benieuwd naarXiN-eViL schreef op vrijdag 20 maart 2009 @ 20:18:
Ik wil ook mezelf enrollen voor de iPhone Developer Program, maar heb helaas geen credit card (en ken zo ook niemand in m'n familie ofzo die er eentje heeft). Is het op de één of andere manier mogelijk om te enrollen zonder een credit card?
Kom ik hierdoor ook door de verification proccesMuthas schreef op maandag 23 maart 2009 @ 22:58:
Creditcard waar je van te voren geld op moet storten: http://wirecard.com/wirecard

Kom ik hierdoor ook door de verification proccesMuthas schreef op maandag 23 maart 2009 @ 22:58:
Creditcard waar je van te voren geld op moet storten: http://wirecard.com/wirecard

Ook ben ik erg benieuwd naar een goed boek oid om programming (voor de iphone oid) te leren: iemand sugesties? (heb de post van T_E_O al gezien
http://www.bol.com/nl/p/b...01004005970573/index.htmljuulie19 schreef op maandag 23 maart 2009 @ 23:04:
[...]
Ook ben ik erg benieuwd naar een goed boek oid om programming (voor de iphone oid) te leren: iemand sugesties? (heb de post van T_E_O al gezien)
dit boek gaat over programmeren in cocoa, dus ook voor gewone mac applicaties. Dit gaat goed in op de basics van het programmeren met cocoa. Dit heb je ook nodig met het programmeren voor iphone applicaties.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Het grootste probleem is een Mac regelen. Ik moet me dus ook nog even verdiepen in OSx86. Wel heb ik tot nu toe al Become an Xcoder gelezen. (ik had namelijk nog helemaal geen ervaring met C/C#/C++, dus dat boek legt de basis van Objective-C uit)
Ik ben nu bezig met Learn Objective-C on the Mac, dat boek overlapt wel een beetje met Become an Xcoder. Ik heb ook al een ander boek gevonden, Beginning iPhone Development. Het voordeel (wat je ook een nadeel zou kunnen noemen) is dat er in dit boek bijna geen gebruik wordt gemaakt van de Interface Builder. Alle outlets en methods worden rechtstreeks geprogrammeerd, zonder gebruik te maken van de IB. Daardoor leer je natuurlijk wel gelijk hoe het moet, maar is de 'learning curve' wat steiler.
Ik ga dus even proberen MacOS ergens op te zetten, en dan maar eens een eerste applicatie maken.
* ZpAz heeft een geniaal idee voor een iPhone applicatie
[ Voor 14% gewijzigd door ZpAz op 07-04-2009 16:33 ]
1
| Error from Debugger: Failed to launch simulator: Operation failed with underlying error -43. |
Weet iemand wat deze fout betekent of waar ik er meer informatie over kan vinden?
/edit:
Hmm, best vaag. Ben op het internet nog iemand tegen gekomen die hetzelfde probleem had. Reinstall van de SDK loste het probleem bij hem op. Bij mij gelukkig ook, kan ik weer lekker verder coden
[ Voor 21% gewijzigd door rrrandy op 13-04-2009 18:57 . Reden: Opgelost ]
Klopt, ik heb me nu (eindelijk) ook aangemeld. Duurde minder dan 1 dag, ik schreef me 's avonds in, betaalde en 's morgens had ik al toegang.MarkvE schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 17:38:
Ik heb inmiddels wat gezocht op Internet en daaruit blijkt dat ze een stuk minder moeilijk doen over het toelaten van aanmeldingen op persoonlijke titel. Aangezien ik toch als een zelfstandige opereer heb ik me op die manier aangemeld en nu kon ik ook direct de fee betalen en heb ik inmiddels toegang tot de SDK. Nu alleen nog de uiteindelijke activering die ongeveer maximaal 24 uur op zich laat wachten.
Ik zal trouwens de TS aanpassen met informatie over 3.0 deze week (ik heb destijds het topic gestart maar ben vanwege tijdgebrek nooit met de SDK aan de gang gegaan). Ik ben ook begonnen met het volgen van deze cursus van de Stanford universiteit, die je gratis via iTunes kan volgen.
Anoniem: 151407
nu ff met de sdk stoeien en wat ideeen uitwerken:)
ook leuk dat ik nu beta 2 van os 3.0 kan testen op mijn 3g. wel vrijgeverig van apple dat je 100 slots hebt voor devices. nog 98 over:)
Dus ik moet nu maar een manier zien te vinden om te faxen he... -_-
ik heb nu een paar basis dingen gedaan van http://iphonedevcentral.org
maar hebben julie nog tips waar ik op moet letten als ik begin?
ik zit er aan te denken om een boek te kopen over het programeeren voor de iphone
http://www.bol.com/nl/p/b....html#product_description
als julie andere tip weeten hoe je het beste kan beginnen hoor ik ze graag
Als aanvulling kun je sheets en code downloaden van http://www.stanford.edu/class/cs193p/cgi-bin/index.phpGekkePrutser schreef op maandag 13 april 2009 @ 23:11:
[...]
Klopt, ik heb me nu (eindelijk) ook aangemeld. Duurde minder dan 1 dag, ik schreef me 's avonds in, betaalde en 's morgens had ik al toegang.
Ik zal trouwens de TS aanpassen met informatie over 3.0 deze week (ik heb destijds het topic gestart maar ben vanwege tijdgebrek nooit met de SDK aan de gang gegaan). Ik ben ook begonnen met het volgen van deze cursus van de Stanford universiteit, die je gratis via iTunes kan volgen.
En waarom is dat 'hoe het moet' ?Het voordeel (wat je ook een nadeel zou kunnen noemen) is dat er in dit boek bijna geen gebruik wordt gemaakt van de Interface Builder. Alle outlets en methods worden rechtstreeks geprogrammeerd, zonder gebruik te maken van de IB. Daardoor leer je natuurlijk wel gelijk hoe het moet, maar is de 'learning curve' wat steiler.
Het is niet zozeer hoe het moet, maar wel dat je dan heel goed inzicht krijgt in wat Interface Builder eigenlijk op de achtergrond allemaal voor je doet wat je niet direct ziet. De code voor het koppelen van Outlets en Actions bijvoorbeeld. Maar denk vooral ook aan hoe een View aan een ViewController gekoppeld wordt. Zonder gebruik van Interface Builder zie je veel beter wat er gebeurt. Snap je dat, dan kan je gewoon gebruik gaan maken van Interface Builder omdat het in de meeste gevallen wel lekker snel werkt.
Tsja zonder alle code te kennen snap ik ook wel wat de Interface Builder doetMyrdhin schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 16:21:
[...]
Het is niet zozeer hoe het moet, maar wel dat je dan heel goed inzicht krijgt in wat Interface Builder eigenlijk op de achtergrond allemaal voor je doet wat je niet direct ziet. De code voor het koppelen van Outlets en Actions bijvoorbeeld. Maar denk vooral ook aan hoe een View aan een ViewController gekoppeld wordt. Zonder gebruik van Interface Builder zie je veel beter wat er gebeurt. Snap je dat, dan kan je gewoon gebruik gaan maken van Interface Builder omdat het in de meeste gevallen wel lekker snel werkt.
Die tip kreeg je van ProperChaosZpAz schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 19:32:
[...]
Tsja zonder alle code te kennen snap ik ook wel wat de Interface Builder doetDaarnaast begint het boek wat je aantipt wel met applicaties in de Interface Builder.
Punt is dat Interface Builder gewoon heel veel voor je doet op de achtergrond. En om iets echt goed te begrijpen is het handig om te weten wat er gebeurt op de achtergrond en het een keer gezien te hebben.
Volgens mij niet zoals je zou willen. Ik heb geen hardcoded mijn eigen coordinaten ingevoerd als ik test op de simulator en die commentarieer ik wel uit als ik hem op de iPhone test, maar makkelijk is het inderdaad niet.daniëlpunt schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 13:26:
Ik ben pas weer begonnen aan een iPhone app, eentje die gebruik maakt van de huidige locatie. In de simulator krijg je altijd de locatie van het hoofdkwartier van Apple, 1 Infinite Loop in CupertinoIs het ook mogelijk om daar een eigen locatie op te geven?
Overigens kun je ook zo iets doen als if (simulator). De precieze syntax weet ik niet, maar ik weet dat het bestaat.
Dat is nog wel een slimmere optie ja.. Maar hoe je aan die coordinaten komt.. uhm.. ja ik werk bij een bedrijf dat navigatiekaarten maakt, dus ik kon wel ergens coördinaten vindendaniëlpunt schreef op woensdag 29 april 2009 @ 14:22:
Aha, en hoe kom ik dan aan de coordinaten van Nederland?
Overigens kun je ook zo iets doen als if (simulator). De precieze syntax weet ik niet, maar ik weet dat het bestaat.
Maar mocht je niet willen zoeken heb ik hier bijvoorbeeld de coordinaten waar ik ongeveer zit in Rotterdam
latitude = 51.91;
longitude = 4.4778;
Heb het voor je opgezocht, en het werkt op deze manier :
1
2
3
4
5
| #if TARGET_IPHONE_SIMULATOR NSLog(@"Simulator"); #else NSLog(@"Device"); #endif |
Kan ik ook de span en center uit de link van Google Maps halen?
In Visual Studio had je de 'intelisense lijst' altijd voor je neus, deze paste zich tijdens het typen aan. Hier moet je steeds op esc drukken om de lijst er voor te toveren, en ik moet zeggen dat dat niet echt fijn werkt.
Is er een mogelijkheid om het aan te zetten? Ik heb al wat op internet rondgekeken maar ik kon het niet vinden.

Automatisch tevoorschijn komt, ipv dat je steeds op Esc moet drukken.
[ Voor 17% gewijzigd door ZpAz op 29-04-2009 22:04 ]
Gezien je naam ga ik er maar niet vanuit dat je bij hetzelfde bedrijf werktdaniëlpunt schreef op woensdag 29 april 2009 @ 15:05:
Dan zit jij niet zo heel ver bij mij vandaan, als ik in zoom op die coordinaten kom ik in de wijk uit waar mijn werk zit
Heb het voor je opgezocht, en het werkt op deze manier :
Objective-C:
1 2 3 4 5 #if TARGET_IPHONE_SIMULATOR NSLog(@"Simulator"); #else NSLog(@"Device"); #endif
Kan ik ook de span en center uit de link van Google Maps halen?
Bedankt voor het opzoeken trouwens! Daar kan ik wel wat mee!
Over google maps weet ik helaas niets. Ik werk met eigen kaarten.
Ik vind het lastig maar enigszins begrijpelijk om zo lang te moeten wachten, maar ik vind het niet acceptabel om helemaal geen enkele statusupdate te krijgen. Als je het druk hebt, zeg dat dan en hou niet gewoon je mond.
Ik ben dus zeer benieuwd wanneer ik de aanmelding kan afronden. Tot nu toe alleen maar in de simulator getest, maar ik zou mijn software toch wel eens op een echte iPhone zien werken.
Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW
Voor mij was het voornamelijk om Objective-C en Cocoa te leren en dat kan je beter doen door een opdracht voor jezelf te verzinnen. Ik heb ook alweer wat leuke ideetjes gekregen voor wat serieuzere apps, dus lekker weer aan de slag ermee.
Ben je al miljonair?Myrdhin schreef op donderdag 07 mei 2009 @ 12:40:
Na een "in review" status van bijna anderhalve week staat nu mijn eerste applicatie in de AppStore. Erg leuk om dat zo te zien. Het is een klein spelletje gebaseerd op Lights Out en heet "Leds".
Voor mij was het voornamelijk om Objective-C en Cocoa te leren en dat kan je beter doen door een opdracht voor jezelf te verzinnen. Ik heb ook alweer wat leuke ideetjes gekregen voor wat serieuzere apps, dus lekker weer aan de slag ermee.
Hier op het werk ook een account aangemaakt op developer.apple.com voor de SDK, maar ook wij wachten nog steeds op bevestiging. Ik denk dat het tijd wordt gewoon op naam maar een account te gaan aanmaken. Dit schiet namelijk niet op..
Hebben paar vette ideeen op stapel, waar we aan willen gaan werken.
Ik kan al 2 kauwgomballen kopen
Ik was al een tijdje geregistreerd, ergens eind vorig jaar al gedaan, maar in de tussentijd nog niet veel mee gedaan. Het ging toen wel redelijk snel moet ik zeggen.. Binnen een paar dagen was het geregeld. Ik lees overigens wel vaker verhalen dat het nu soms best lang duurt, wel jammer eigenlijk.Hier op het werk ook een account aangemaakt op developer.apple.com voor de SDK, maar ook wij wachten nog steeds op bevestiging. Ik denk dat het tijd wordt gewoon op naam maar een account te gaan aanmaken. Dit schiet namelijk niet op..
Hebben paar vette ideeen op stapel, waar we aan willen gaan werken.
Je betaalt trouwens 79 euro/jaar en daarvoor krijg je toegang tot alles wat je nodig hebt om apps te ontwikkelen. Apps publiseren is verder gratis, behalve dat je bij betaalde apps een percentage aan apple afstaat.
Computeraar - Part-time Maker van Geluiden - https://neuroslasher.bandcamp.com
Hehehe, je eigen app 5 sterren gevenAriejan schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 10:55:
Ik lees hier veel vragen over ontwikkeling voor de iphone in 't algemeen. Ik heb ondertussen m'n eerste app Pass Force in de app store staan. Als je vragen hebt, dan PM of mail me gerust.
Verder wel leuk gedaan. Ik vraag me af of de e-mail functie wel zo handig is. Je moet natuurlijk een manier hebben om het wachtwoord te kunnen copy/pasten anders moet je het overtypen, maar ik zou ervoor kiezen om het dan juist niet via een onveilig medium als e-mail te versturen. Op die manier ontkracht je eigenlijk je eigen applicatie.
Heb je ook gedacht aan wachtwoorden die al gebruikt zijn, dat die niet meer in de lijst voorkomen van gegenereerde wachtwoorden? Een andere uitbreiding kan zijn dat je kan kiezen welke karakters je in een wachtwoord wilt hebben. B.v. alleen maar cijfers of letters of juist "vreemde" tekens erbij.
Er zijn password generators die ook rekening houden met de manier waarop een wachtwoord gegenereerd wordt zoals uitspraak enzo. Dat maakt het onthouden makkelijk, maar het wachtwoord is wel sterk.
[ Voor 10% gewijzigd door Myrdhin op 08-05-2009 12:01 ]
Mail is met 2.2.1 de enige oplossing. Met 3.0 wordt Copy/Paste ondersteund en dat is al in de maak :-) Uitspraak heb ik bekeken, maar dit is best lastig, omdat je toch altijd wachtwoorden krijgt die je niet je strot uit krijgt.Myrdhin schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 12:00:
[...]
Hehehe, je eigen app 5 sterren geven
Verder wel leuk gedaan. Ik vraag me af of de e-mail functie wel zo handig is. Je moet natuurlijk een manier hebben om het wachtwoord te kunnen copy/pasten anders moet je het overtypen, maar ik zou ervoor kiezen om het dan juist niet via een onveilig medium als e-mail te versturen. Op die manier ontkracht je eigenlijk je eigen applicatie.
Heb je ook gedacht aan wachtwoorden die al gebruikt zijn, dat die niet meer in de lijst voorkomen van gegenereerde wachtwoorden? Een andere uitbreiding kan zijn dat je kan kiezen welke karakters je in een wachtwoord wilt hebben. B.v. alleen maar cijfers of letters of juist "vreemde" tekens erbij.
Er zijn password generators die ook rekening houden met de manier waarop een wachtwoord gegenereerd wordt zoals uitspraak enzo. Dat maakt het onthouden makkelijk, maar het wachtwoord is wel sterk.
De 'awesome' versie gebruikt combinaties van woorden. De passwords zijn hierdoor langer, en dus moeilijker te brute-forcen, maar wel makkelijk te onthouden.
Misschien een gelokaliseerde versie met Nederlandstalige passwords ;-)
(oh, die review, wilde even checken of 't kon op je eigen spul, blijkbaar wel. Heb al 'n request by Apple liggen om 'm te verwijderen.)
Computeraar - Part-time Maker van Geluiden - https://neuroslasher.bandcamp.com
Ik kom af van puur wat php programmeerkennis, dus het wel ff wennen, maar ik denk nu de basis aardig door te hebben.
Ik ben gewoon begonnen met het maken van een testje (applicatie met een cijfer en 2 knopjes, 1 voor plus en 1 voor min). Die toen uitgebreid met progressbars (van 1 tot 10) en een popup als je onder de 0 gaat.
Toen ben ik begonnen met maken wat ik wou bereiken met de iphone sdk, en daar ben ik nu stap voor stap bezig om mijn applicatie te ontwikkelen.
Waarschijnlijk zodra ik klaar ben kan ik ongeveer opnieuw beginnen omdat ik dan veel dingen ga zien die ik dan anders (efficienter/beter) zou kunnen doen... maar dit is wel een goede manier om het te leren volgensmij.
Ik google me rot, maar zo leer je het wel goed
Ik was zelf ook begonnen met gewoon direct te proberen en cocoa touch viel me niet echt mee (en dat terwijl ik best aardig wat ervaring heb met UI toolkits). Weet niet of dat zozeer aan cocoa touch api ligt of meer aan Interface Builder (ben gewend m'n UI's te coden en met designers ben ik de VS form designer gewend). Ben momenteel bezig met het lezen van: http://developer.apple.co...oc/uid/TP40007072-CH7-SW1 , wat ik overigens iedereen kan aanraden.geerttttt schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 01:16:
Ik heb ook de draad weer opgepakt wat betreft iphone development.
Ik kom af van puur wat php programmeerkennis, dus het wel ff wennen, maar ik denk nu de basis aardig door te hebben.
Ik ben gewoon begonnen met het maken van een testje (applicatie met een cijfer en 2 knopjes, 1 voor plus en 1 voor min). Die toen uitgebreid met progressbars (van 1 tot 10) en een popup als je onder de 0 gaat.
Toen ben ik begonnen met maken wat ik wou bereiken met de iphone sdk, en daar ben ik nu stap voor stap bezig om mijn applicatie te ontwikkelen.
Waarschijnlijk zodra ik klaar ben kan ik ongeveer opnieuw beginnen omdat ik dan veel dingen ga zien die ik dan anders (efficienter/beter) zou kunnen doen... maar dit is wel een goede manier om het te leren volgensmij.
Ik google me rot, maar zo leer je het wel goed
[ Voor 5% gewijzigd door prototype op 23-05-2009 23:15 ]
Ik dacht iets heel simpels te doen, in php stijl zou dit zijn:
1
| $var1 = $var1.$var2; |
Oftewel, ik wil twee strings samenvoegen.
Nu kwam ik na googlen er achter dat dat in de iphone SDK op een naar mijn mening omslachtige manier gaat.
1
| var1 = [NSString stringWithFormat:@"%@%@", var1, var2]; |
Dus ik doe dat, ik blij want het werkt. Maar na een paar keer achter elkaar dit te hebben gedaan kreeg ik ineens fatal exception en sloot ie af. Ik nog een keer proberen, ging het direct de 1e keer al fout. Nog een keer proberen, ging het na 3 keer fout.
Puur willekeurig dus, iemand een tip of alternatief? Ik vind het sowieso raar dat 2 strings samenvoegen zo omslachtig moet...
Help me
1
2
3
| NSString * foo = @"foo"; NSString * bar = @"bar"; foo = [foo stringByAppendingString:bar]; |
I know, maar als ik dat doe krijg ik soms ook een obj_msgsend foutmelding zonder verdere specificatie. Het lijkt voornamelijk voor te komen als ik het 2 keer achter elkaar doe in 1 functie.R4NCOR schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 21:00:
Dit is makkelijker imo:
code:
1 2 3 NSString * foo = @"foo"; NSString * bar = @"bar"; foo = [foo stringByAppendingString:bar];
You're wrongdaniëlpunt schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 09:35:
Als de foo al een waarde heeft moet je 'em eerst op null zetten of releasen volgens mij, maar correct me if I'm wrong
Zoals het hierboven staat hoef je foo niet te releasen, sterker nog je mag hem niet releasen.
@geerttttt:
waarschijnlijk is de waarde die je wilt appenden ofwel null, ofwel geen string.
Hoewel er momenteel geen enkel lek in mijn applicatie is
[ Voor 22% gewijzigd door daniëlpunt op 27-05-2009 13:45 ]
Dat is niet specifiek voor Objective-C want het gros van de (traditionele) talen heeft expliciet memory management. PHP en Ruby zijn scripting talen en speelgoed vergeleken met iets als C of C++.daniëlpunt schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 13:43:
ik blijf memory management wel het lastigste vinden van Objective-C. ik kom van PHP en Ruby, en daar heb je daar gewoon nooit mee te maken, dus het is echt helemaal nieuw voor mij.
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
[ Voor 44% gewijzigd door daniëlpunt op 27-05-2009 14:53 ]
1
| foo = [@"blablaaaa!" stringByAppendingString:bar]; |
Mag dat?
1
| foo = [NSString stringWithFormat:@"blaablaaa %@", bar]; |
[ Voor 12% gewijzigd door CyBeR op 27-05-2009 22:23 ]
Ja hoor. Lees anders deze pagina eens door, hier staat het een en ander uitgelegd over NSString. Ook dit document over memory management is erg leerzaam en belangrijk.geerttttt schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 22:19:
Enne, als ik dit wil?
code:
1 foo = [@"blablaaaa!" stringByAppendingString:bar];
Mag dat?
Zorg dat je memory management goed onder de knie hebt, anders zul je het nog lastig gaan krijgen.
Anoniem: 303873
Ik dat je hier voor beter in het Grote iPod Touch topic kan posten. Dit is een topic over de iPhone en iPod Touch SDK, dus over hoe je applicaties maakt voor op de iPod Touch.Anoniem: 303873 schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 18:24:
Ik heb nu zelf een iPod Classic 80GB en ik zou graag een iPod Touch willen aanschaffen, zou dat verstandig zijn? ik heb zo een ding in de winkel gezien en het ziet er best mooi uit.
Om toch een antwoord op je vraag te geven: als je die 80 GB nodig hebt, dan gewoon lekker bij je iPod Classic blijven. Anders is het niet erg om over te stappen op een iPod Touch.
AppStore linkje

[ Voor 12% gewijzigd door MisterData op 11-06-2009 08:56 . Reden: GoT doet geen itms://-linkjes... ]
Anoniem: 157093
Als eerste liep ik vast bij Bank informatie..

Wat moet ik invullen bij Branch ID? Mijn bank (ABN Amro) heeft geen idee wat ze ermee bedoelen. En Sort Code (UK) kan leeg blijven neem ik aan, want dat lijkt me alleen voor de UK?
En bij Tax info schijn je 9 nullen in te kunnen vullen als EIN nummer? Maar wat moet je invullen bij 9 en 10?
Ik ben nogal huiverig om alles zomaar in te vullen, omdat je het daarna niet meer kan wijzigen.. vandaar dat ik jullie advies ff vraag.
De opties die ik kies defineer ik in een variabel. Deze variabel blijft echter in die view. Is het mogelijk om variabelen globaal te maken of op de een of andere manier weer te kunnen opvragen in een nieuwe view?
Heel erg bedankt alvast, kan er echt niet uit komen!
Als je online bankieren hebt van ABN Amro kan je meeste van de gevraagde informatie vinden bij het kopje Mijn bankproducten of zoiets in die trant.Anoniem: 157093 schreef op zondag 14 juni 2009 @ 13:45:
He mensen, ik zit met een probleempje: ik wil m'n 1e app gaan opsturen maar ik moet nog alle Contracts, Bank & Taxing informatie invullen.. een heel gedoe dus. Weten jullie ongeveer wat de bedoeling is?
Leuk gedaan! Hoop binnenkort ook toegang te krijgen om mijn applicatie te plaatsen. Heb de spullekes gefaxed, en mijn applicatie is al vrij ver gevorderd.MisterData schreef op zondag 31 mei 2009 @ 23:24:
Nou, éindelijk heeft Apple ons contract goedgekeurd (na maarliefst twee maanden...) en staat onze eerste app in de store. Het is een iPhone-versie van 'Achtung! die Kurve', ongetwijfeld bekend bij de wat oudere tweakers :-)
AppStore linkje
[afbeelding]
edit:
Heb je spel gedownload, maar vind de besturing niet echt fijn werken, hier moet je echt aan werken, volgens mij is het wel een leuk concept mits je het beter uitwerkt. Ook mis ik wel een beetje een CPU tegenstander, of evt online play.
Oww ja, je kan niet vanuit het spel in het hoofdmenu komen? Als je tapt gaat hij enkel op pauze, ik zou daar even een menu maken om weer terug te gaan naar het hoofdmenu
[ Voor 24% gewijzigd door ZpAz op 19-08-2009 17:35 ]
Anoniem: 157093
http://itunes.apple.com/W...oftware?id=327012428&mt=8
Let wel, hij staat er net op dus er zijn nog weinig mensen dus het kan zijn dat je ff moet wachten op een tegenstander. Tips en suggesties zijn meer dan welkom!
Anoniem: 316443
ik ga me waarschijnlijk inschrijven voor de iphone SDK developers kit, maar heb hier nog een aantal vragen over waar Apple onduidelijk over is.
-Hoe lang heeft het voor andere geduurd voordat ze geaccepteerd zijn voor het apple developers program en de mogelijkheden krijgen van programma's te testen op hun iphone's.
-Bij het standard company pakket, kan je onbeperkt iphones toevoegen onder je team development om op meerdere iphones programma's te testen ?
-Hoe lang duurt het gemiddeld om een app goed gekeurd te krijgen door apple voor verkoop in de appstore ?
ligt dit ook nog aan de categorie van de app ?
zijn er naast dit forum/thread nog meer welbezochte forums in NL/wereldwijd voor iphone development ?
heb zelf zo iphonedevsdk.com gevonden en toucharcade.com voor spellen, maar vroeg me af er nog meer bekende waren.
Ik heb een Ipod touch 8 gb!
ik vind het zeer fijn, vooral internet, een echt PLUSpunt!
Muziek ziot in een handigge bediening!
Filmpjes goede kwaliteit, als ze goed zijn geconverteert.
Ik vind het echt fijn!!!
Het enigste wat ik niet echt fijn vind is dat je niks van de Ipod af kunt halen :(!!!
Ik heb hem nu een paar keer laten vallen, DUH niet slim eerst 3 grote barsten bovenin, nog niks aan de hand toen nog een eker circa. halve meter hoog... krak 10 stukjes uit ofzo, helemaal wit bovenin!, maar werkt nog steeds prima en puik!
Ik moet nu wel met vocht uitkijken e.d.
Achja ik ben ook gewoon lomp:)
Maar wil je een mp-4 speler, waar je mee op internet kunt? Lekker liedjes luisteren? filmpjes kijken? youtuben?
Koop de ipod touch, wil je bellen? smsen? heb je 600 euro? koop de Iphone 8 gb of 16
Absoluut relatief, relatief absoluut.
Anoniem: 37864
En dit gaat over de SDK op wat voor manier?alaintje schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 23:09:
Jipe ervaring!
Never mind: gisteravond kon ik het nergens vinden en ik vond net ineens een directe link op een forum
[ Voor 21% gewijzigd door Exirion op 03-10-2009 10:28 ]
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Ik kon m ook niet vinden, slechts op min Snow Leopard installatie DVD. Ik zit nu leuk aan de 3.1, maar ben wel benieuwd waar je hem uiteindelijk (legaal?) gevonden hebtExirion schreef op zaterdag 03 oktober 2009 @ 10:16:
Iemand enig idee waar je nog iPhone SDK 3.0 voor SL kunt krijgen? Apple introduceert heel leuk een iPhone SDK 3.1 maar 3.0 is meteen nergens meer te vinden, terwijl ik die toch echt nodig heb.
Never mind: gisteravond kon ik het nergens vinden en ik vond net ineens een directe link op een forum
Volgens mij wordt 3.0 (en zelfs 2.2) gewoon meegeleverd. Je moet echter de base sdk van je project aanpassen om hem te voorschijn te laten komen.DRvDijk schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 08:33:
[...]
Ik kon m ook niet vinden, slechts op min Snow Leopard installatie DVD. Ik zit nu leuk aan de 3.1, maar ben wel benieuwd waar je hem uiteindelijk (legaal?) gevonden hebt
Canon 1D X + 16-35 f/2.8L + 24-70 f/2.8L + 70-200 f/2.8L IS + 135 f/2.0L + 430EX II | iMac | MacBook Pro

Is het mogelijk om alleen de simulator bij iemand te installeren zodat degene debug-builds kan testen?
Developer Accused Of Unreadable Code Refuses To Comment
Mja, ik ben ook weleens tegen wat onverklaarbare zaken aangelopen met IB, maar inderdaad lag dat aan het niet snappen van een paar zaken. Nu ik dat wel doe vind ik het heerlijk werken hoor, ik gebruik het voor de meest simpele dingen en de rest programmeer ik gewoon. Dat je wat meer moet nadenken, heb ik nog nooit als iets negatiefs gezien. Juist dat rondklikken in het wild, niet weten wat je eigenlijk doet, is wat je beperkt in wat je in latere projecten nog meer zou kunnen, als je het echt zou snappen. Vind ik.Exirion schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 12:37:
Ik dacht dat het aan mij lag maar ik ben er inmiddels achter dat ik niet de enige ben die kotst op de workflow die door Apple wordt aangemoedigd. Interface BuilderHet wekt de indruk dat xcode+IB een RAD omgeving is, maar je moet zoveel handmatig koppelen dat je verdomd goed moet snappen wat er onder water zit en wat er moet gebeuren. Handmatig doen met gewoon code kloppen werkt even snel en is een stuk overzichtelijker. Blegh...
[ Voor 12% gewijzigd door amphora op 08-10-2009 14:18 ]
nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Sony A7CII, 20-70, 85/1.8, 45/1.8, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max
Is inderdaad te kopiëren. Vanuit de simulatie is het echter niet mogelijk (debug) builds in te laden. Deze worden direct vanuit XCode doorgegeven.stef-o schreef op donderdag 08 oktober 2009 @ 12:35:
de iphone simulator is een gewone app. Volgens mij kun je die gewoon kopiëren en op de andere mac zetten!
Developer Accused Of Unreadable Code Refuses To Comment