LOL

Als je de boel combineert ben je met 100W klaar gok ik. Kun je nog een keer extra naar de efteling

[...]
Vergeet niet de tijd die je in die DVD backups moet steken, dat kost meer dan 10 euro imho.
100w ? alles bij elkaar ? hoe reken je dat dan ? hoeveel Watt's "verbruikt" ram eigenlijk ?
welke hardware kies je dan ? (oftewel welke spec's denk je aan)
ach dvd's zijn ook meer extra zekerheid, mijn digitale home movies vreten snel online backup ruimte dus heb ik die gekozen om op dvd eens in de zoveel tijd te branden, alleen het hele belangrijke meuk zet ik 3triple weg. de tijd die ik in dvd's backup maken steek vind ik persoonlijk geen verspeelde tijd (mijn mening) als je het overkil vind dan ben ik niet beledigd

Daar ben ik het niet mee eens. Als je je NAS als een VM maakt heeft hij geen extra diensten. een VM is net zo betrouwbaar als zijn onderliggende hardware, dus net zo effectief als een standalone systeem. Ik weet niet hoe ESX werkt dus weet niet of het mogelijk is om de NAS gewoon in de "Dom0" te draaien, dat zou ook nog een optie zijn.
ESX moet standalone draaien direct op de hardware (eigen custom OS) zou het in xen kunnen draaien dan wordt het OS--> xen --> esx --> client OS.
ESX heeft een zeer beperte Certified Hardware Compatiblity list:
CPU met Intel-VT of AMD-V (virtualisatie techniek)
intel(pre) of 3com nic
geen IDE/(s/p)ata mogelijk om VM's op te draaien dus (I)SCSI wel OS vanaf IDE disks (volgens mij)
ESX heeft ook nog een VM nodig voor management
voor VM machines is tegenwoordig I/O meestal de bottlenek CPU/RAM is de bandbreedte voldoende.
Enige nadeel dat VMware heeft is dat je heel beperkt bent met grafisch geweld(2mb video kaartje virtueel zover ik weet), MacOS heeft een eigen vm oplossing die al veel beter is op grafisch gebied. ik weet niet hoe de grafische mogelijkheden zijn van Xen of andere producten.
het ESX gebeuren is dus puur een speeltje voor je, waar geen produktiespul op komt te draaien? dan zou ik die aparte server meteen weglaten. Ik doe ook veel met VM's, maar dat doe ik gewoon op de laptop waar ik nu op zit te tikken. Is maar een C2D 1.6 met 4GB ram, maar ik heb nooit trage VM's. Enige wat kut is is dat een laptop niet zoveel I/O's kan verzetten per sec. Daar zou ik van m'n leven geen aparte bak voor aanschaffen.
ESX is 50/50 een productie/speeltje uitleg:
ik heb wat productie servers die ik inderdaad naar VM wil zetten, zijn die CPU en I/O intensief ?.. soms wel soms niet een p4 met 1,5 gb ram staat soms vet CPU I/O verkeer te generen en taxt het systeem behoorlijk
de rest moet redelijk beschikbaar zijn, downtime is acceptabel echter datacorruptie/virus/data verlies Niet.
NAS met een vm oplossing erop is alleen als "backup" (nood)
Het is een 1 mans zaak waarvoor ik de IT doe, en die zaak sponsert mijn Investering in deze hardware

elektra rekening word broekzak/vestzak gesponsord.
Tja de "overkill" is test/speel/studie meuk zolang het productie gedeelte maar gegarandeerd blijft.
De grote vraag is nu: Wil je gewoon graag die hardware omdat je het mooi vindt en kan stroomverbruik je niet zoveel schelen, of weet je in je achterhoofd ook wel dat je die hardware nooit volledig gaat benutten en is het vooral 'voor de heb' en 'omdat het kan' ? Of, heb je het daadwerkelijk nodig omdat je het anders gewoon niet redt met je beoogd gebruik?
belangrijkste is dat de ESX in Idle staat zo minimaal mogelijk stroom verbruikt, maar wel genoeg spec heeft om 3 jaar overeind te staan. ik heb liever dat ik de boel onderclock/voltage etc om dat doel te bereiken.
Dan dat ik over 1,5 jaar nieuwe apparatuur ofzo erbij moet kopen
een 4850e voor nas + green HD's is wellicht de beste voor nas, echter pci expres nic PCIe 4x + addon sata (16x PCIe) is wel vereist voor performance upgrade voor I/O en dat is dan geen 780 mobo
voor esx kom je ook niet weg met pci based netwerk verkeer PCIe bus wil je wel hebben, extra voordeel is dat als er een mobo defect optreed in nas dat de esx --> nas wordt en de desktop tijdelijk als esx kan fungeren
Daarnaast lijkt het me leuk als de NAS het trekt om alle workstation/mediacenter Disks te vervangen door ISCSI/AoE via NAS