Net zoals velen in dit topic bezig met (het samenstellen van) een 'NAS'.
NAS tussen kwootjes, want ik wil geen dedicated NAS zoals veel mensen hier gebruiken (FreeNAS), maar een multifunctioneel systeem. Als de machine aan staat zal deze weliswaar 90% van de tijd als server fungeren (Fileserver, Usenet client, SqueezeCenter) maar ik wil er ook bij kunnen via RDP als ik beneden in de huiskamer met het notebook werk, of er achter zitten voor bijv videobewerken.
Het OS wordt Windows (XP).
Zijn er meer mensen die op bovenstaande manier hun 'NAS' inrichten en wat zijn de ervaringen?
De setup die ik voor ogen heb is (met gebruikmaking van bestaande componenten):
- Mobo: Gigabyte GA-965-DS4
- Cpu: Core2Duo E6600
- Mem: 4GB DDR2
- OS-disken (Aparte disk voor swap file / scratch): 2x Samsung HD501LJ
Nieuw aan te schaffen onderdelen:
- RocketRaid 3520 RAID controller
- HDU: Western Digital Green Power 1TB WD10EADS 5x (TLER aan)
- Drivecage: ThermalTake iCage 3x
- Kast: Sharkoon Rebel12 Value Edition
- Intel Pro1000GT (PCIe) Gbit netwerk-kaart
Reden om voor de 8-poorts RAID controller te kiezen is dat deze weliswaar 100 euro duurder is als de 4-poorts maar wel uitbreidingsmogelijkheden biedt.
Ik ga beginnen met 4x 1TB in RAID5 (+ 1x HS) en kan dan indien nodig schijven bijplaatsen. Hot-swap drivecages zijn niet nodig. Mocht er een keer een disk stuk gaan dan zet ik de PC wel uit als de array gerebuild is en schroef er een nieuwe disk in.
De vragen:
Zijn er mensen die ervaring hebben met de WD10EADS icm de RocketRaid? Ik ga er vanuit dat het wel zal werken (De WD10EA
CS komt tenslotte voor op de compatibility lijst, dan zou de D het ook wel doen).
Zijn er gebruikers van de Thermaltake iCage die hun ervaringen kunnen delen? Blijven de schijven koel genoeg in deze behuizing (Met z'n 3-en zitten ze toch dicht op elkaar).
Oh ja, RAID is geen alternatief voor backups. Hoe doen jullie dat?
Ik heb zelf een hot-swap tray van RaidSonic in mijn systeem zitten (
http://www.raidsonic.de/e...acks.php?we_objectID=4343). Daar prop ik regelmatig een disk in, even kopietje maken, disk er uit en weer goed opbergen.
Stroomuitval omzeil ik door een UPS, maar wat als ik een shutdown van de PC uitvoer (of de UPS doet dat voor mij) tijdens een rebuild?
Energieverbruik: In hoeverre nemen jullie dat mee in je overwegingen als het gaat om samenstellen van een NAS? Bij mij staat het NAS alleen aan als ik thuis ben (En ben ik niet thuis en ik wil er bij dan zet ik een VPN tunnel op naar de router thuis en via WOL kan ik de PC alsnog aanzetten).