Bij kleinere aantallen disks, zeg <6 dan zou RAID5 nog wel voldoen qua risico's denk ik. Dan vallen de kosten mee en heb je toch knappe storage. RAID 1(0) schaalt niet echt. De grote vraag is hoeveel storage je wilt hebben.remmelt schreef op donderdag 09 april 2009 @ 11:40:
[...]
Precies. Ik vermoed dus nu dat het misschien wel veel voordeliger is om een enkele grote schijf in te zetten, heel eventueel nog gemirrored, en het daar dan bij te laten. De meeste data die ik ga opslaan is toch niet echt heel onmisbaar. Mijn originele idee was om te beginnen met 3x1TB in RAID5 en dan later uit te breiden naar 4x1TB. Het URE verhaal heeft me nu aan het denken gezet. Ik vind RAID6 voor thuis too much, dan zou ik dus 4 schijven hebben voor 2TB, dan kan ik beter mirroren, eventueel 10 of 01.
Tja, de afweging tussen kosten en baten is wel listig. Misschien maak ik wel een encrypted en mirrored 500GB set voor de echt belangrijke dingen en een enkele 2TB schijf voor films, series en andere meuk. WD Green @ 500GB is ook maar 50 piek: pricewatch: Western Digital Caviar Green WD5000AACS, 500GB
Verwijderd
mijn ZFS setup zoals die nu is (10 x 1TB WD ADS hdd's):
pool: tank
state: ONLINE
scrub: scrub completed with 0 errors on Wed Apr 1 20:54:09 2009
config:
NAME STATE READ WRITE CKSUM
tank ONLINE 0 0 0
raidz1 ONLINE 0 0 0
da0 ONLINE 0 0 0
da1 ONLINE 0 0 0
da2 ONLINE 0 0 0
da3 ONLINE 0 0 0
da4 ONLINE 0 0 0
raidz1 ONLINE 0 0 0
da5 ONLINE 0 0 0
da6 ONLINE 0 0 0
da7 ONLINE 0 0 0
da8 ONLINE 0 0 0
da9 ONLINE 0 0 0
errors: No known data errors
(en da's geen 1 april grap)
en dan de read performance:
commando is:
dd if=/tank/testread.bin of=/dev/null bs=1M
uitkomst:
8136+1 records in
8136+1 records out
8532249626 bytes transferred in 23.493823 secs (363169911 bytes/sec)
en da's 363MB per seconde!?! wel tevree mee.
config:
tank ONLINE 0 0 0
raidz1 ONLINE 0 0 0
da0 ONLINE 0 0 0
da1 ONLINE 0 0 0
da2 ONLINE 0 0 0
da3 ONLINE 0 0 0
da4 ONLINE 0 0 0
raidz1 ONLINE 0 0 0
da5 ONLINE 0 0 0
da6 ONLINE 0 0 0
da7 ONLINE 0 0 0
da8 ONLINE 0 0 0
da9 ONLINE 0 0 0
(en da's geen 1 april grap)
en dan de read performance:
commando is:
uitkomst:
8136+1 records in
8136+1 records out
Dit zijn 2x RaidZ1 arrays (5 disks per array)? Waarom heb je niet gekozen voor 1x RaidZ2 (10 disks)?Verwijderd schreef op zaterdag 11 april 2009 @ 00:54:
mijn ZFS setup zoals die nu is (10 x 1TB WD ADS hdd's):
config:
tank ONLINE 0 0 0
raidz1 ONLINE 0 0 0
da0 ONLINE 0 0 0
da1 ONLINE 0 0 0
da2 ONLINE 0 0 0
da3 ONLINE 0 0 0
da4 ONLINE 0 0 0
raidz1 ONLINE 0 0 0
da5 ONLINE 0 0 0
da6 ONLINE 0 0 0
da7 ONLINE 0 0 0
da8 ONLINE 0 0 0
da9 ONLINE 0 0 0
Wat voor hardware / welke OS (solaris/freebsd?) + versie draai je?
Mooie performance! Toevallig ook bonnie++ benchmarks liggen (incl write perf)?en dan de read performance:
commando is:
uitkomst:
8136+1 records in
8136+1 records out
Van de week "Solaris Express Community Edition DVD Build 111" geinstalleerd.
Echter, mijn JBOD disks onder de Silicon Image SiI 3114 Controller (mobo=Asus K8N4-E Deluxe) worden niet herkend
[ Voor 3% gewijzigd door vargo op 11-04-2009 11:48 ]
Verwijderd
goede vraag en ik heb ook een tweeledig antwoord (waar ik lang over heb nagedacht nadat ik elke beschikbare pagina over ZFS gelezen heb):vargo schreef op zaterdag 11 april 2009 @ 11:46:
[...]
Dit zijn 2x RaidZ1 arrays (5 disks per array)? Waarom heb je niet gekozen voor 1x RaidZ2 (10 disks)?
Wat voor hardware / welke OS (solaris/freebsd?) + versie draai je?
1) met 5 disks het risico bij een crash van 1 kleiner is dan 1 raid met 10 disks.
2) nu kan ik 2 of meer schijven als spare toevoegen (moet ik nog doen) aan de ' tank' waarna elke spare voor elke raidz1 gebruikt kan worden.
3) indien ik meer ruimte nodig heb, kan ik weer een raidz1 toevoegen (gaat dan via AoE)
ik draai:
FreeBSD 7.1-RELEASE AMD64
als je een i386 gebaseerd systeem hebt, zo ik ZFS onder FreeBSD niet aanraden. AMD64 platform is veel stabieler na tunen.
[...]
zal bonnie++ eens installeren en dan draaien waarna ik de resultaten hier neer zal plempen.Mooie performance! Toevallig ook bonnie++ benchmarks liggen (incl write perf)?
ik heb ook echt elke mogelijke combinatie geprobeerd op mijn hardware en FreeBSD ben ik het meest tevreden over.Van de week "Solaris Express Community Edition DVD Build 111" geinstalleerd.
Echter, mijn JBOD disks onder de Silicon Image SiI 3114 Controller (mobo=Asus K8N4-E Deluxe) worden niet herkend(onder FreeBSD werkte dit wel). De controller zelf is zichtbaar; doe ik iets verkeerd of zie ik iets over het hoofd?
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2009 19:41 ]
10 disks = 10 disks. De kans op een disk falen maakt niet uit met 1 grote array of 2 kleine arrays in raid 0, toch? Wat is dan het voordeel? Ik ben nog niet zo heel erg thuis in zfs moet ik zeggen.Verwijderd schreef op zaterdag 11 april 2009 @ 19:39:
[...]
goede vraag en ik heb ook een tweeledig antwoord (waar ik lang over heb nagedacht nadat ik elke beschikbare pagina over ZFS gelezen heb):
1) met 5 disks het risico bij een crash van 1 kleiner is dan 1 raid met 10 disks.
'stabieler na tunen'. Brr. Zou je daar wel 8 TB (ik draai:
FreeBSD 7.1-RELEASE AMD64
als je een i386 gebaseerd systeem hebt, zo ik ZFS onder FreeBSD niet aanraden. AMD64 platform is veel stabieler na tunen.
Ik meen dat Enlightenment (leeft ze nog?!) opmerkte dat je dan wel een speciale gepatchte Bonnie moet hebben omdat anders resultaten niet kloppen als je test met een RAID device.zal bonnie++ eens installeren en dan draaien waarna ik de resultaten hier neer zal plempen.
Verwijderd
ik heb http://www.solarisinterna...e_.28x4500_with_raidz2.29 gelezen en daarop mijn layout gebaseerd. en dus heb ik raidz1's gebouwd met losse spares die voor alle raidz1's dienen.Q schreef op zaterdag 11 april 2009 @ 21:09:
[...]
10 disks = 10 disks. De kans op een disk falen maakt niet uit met 1 grote array of 2 kleine arrays in raid 0, toch? Wat is dan het voordeel? Ik ben nog niet zo heel erg thuis in zfs moet ik zeggen.
[...]
AMD64 is stabieler dan i386 met ZFS onder FreeBSD. als je op het AMD64 platform dan ook nog tuning erop loslaat, wordt het nog stabieler. ik heb dan ook niet weinig RAM erin gestoken voor ZFS, kost toch geen drol.'stabieler na tunen'. Brr. Zou je daar wel 8 TB () aan storage aan toe vertrouwen?
en ja hoor, vertrouw ik wel, kan fout gaan maar is voor mij de enige oplossing want 1) ik wil geen hardwarematige raid 2) ik werk met Solaris, HP-UX en vertouw nu ZFS genoeg onder Solaris 3) weet dat de jongens en meiden van FreeBSD heel snugger zijn en last but not least 4) de grootste bugs er nu wel uit zijn.
en een gokje meer of minder ben ik echt niet vies van. lees: maakt mij/ons geen reet uit als deze zandbak zou klappen. backup heb ik trouwens niet, 8TB backuppen vind ik waanzin voor wat ik/wij ermee doe(n). belangrijke data (van bedrijven) wordt trouwens over meerdere systemen verspreid buiten dat van de persoonlijke data als documenten, grooooote .pst bestanden onder ZFS bij het schrijven meerdere copyen (3) gemaakt worden.
[...]
hmm, ok, moet ik dan even opzoeken, zal wel ergens hier in het draadje staan.Ik meen dat Enlightenment (leeft ze nog?!) opmerkte dat je dan wel een speciale gepatchte Bonnie moet hebben omdat anders resultaten niet kloppen als je test met een RAID device.
Gelezen. Interessant. Wat voor controller(s) gebruik je eigenlijk?Verwijderd schreef op zaterdag 11 april 2009 @ 23:10:
[...]
ik heb http://www.solarisinterna...e_.28x4500_with_raidz2.29 gelezen en daarop mijn layout gebaseerd. en dus heb ik raidz1's gebouwd met losse spares die voor alle raidz1's dienen.
Als ik dit zo lees heb je er in ieder geval bewust over de risico's nagedacht en als worst-case niet zo erg is, tja dan maakt het niet uit.een gokje meer of minder ben ik echt niet vies van. lees: maakt mij/ons geen reet uit als deze zandbak zou klappen. backup heb ik trouwens niet, 8TB backuppen vind ik waanzin voor wat ik/wij ermee doe(n). belangrijke data (van bedrijven) wordt trouwens over meerdere systemen verspreid buiten dat van de persoonlijke data als documenten, grooooote .pst bestanden onder ZFS bij het schrijven meerdere copyen (3) gemaakt worden.
De meeste TB van mijn data is ook niet belangrijk, maar als het zou 'klappen' zou dat toch knap zonde zijn. Vandaar dat ik zelf wat conservatiever ben.
Zoek maar op 'bonnie' en enlightenment, dan kom je het vanzelf wel tegen.hmm, ok, moet ik dan even opzoeken, zal wel ergens hier in het draadje staan.
Verwijderd
had eerst HP 2300's aangeschaft. blijkt dat die niet naast elkaar werken! bummer: 1 erin gaat prima maar als je een tweede ernaast steekt, boot hij niet door, krijg je een out of memory error. balen dus. maar goed.Q schreef op zaterdag 11 april 2009 @ 23:56:
[...]
Gelezen. Interessant. Wat voor controller(s) gebruik je eigenlijk?
HP 2340 besteld en geleverd, die erin en meteen gaan bouwen vanwege tijdsdruk. er draait nu een enkele 2340 in met 10 HDD's, heb nog plek op die controller voor 6 HDD's.
heb nu geen zin om te gaan kijken of die 2300 naast de 2340 werkt.
/edit:
en van de SUN site:
If you are creating a RAID-Z configuration with many disks, as in this example, a RAID-Z configuration with 14 disks is better split into a two 7-disk groupings. RAID-Z configurations with single-digit groupings of disks should perform better.
ik heb plek voor 16 HDD's op die 2340. daarnaast kan ik nog 6 op de SATA controller van het mammaplankje kwijt dus mocht het vol gaan lopen, heb ik 3 raidz1 van 5 met 1 spare op de controller waarnaast ik nog spares kan plaatsen op de controller.
[...]
ik heb uren gelezen, geiinstalleerd, gevloekt en kannen koffie er doorheen gejaagd voordat ik tevreden was. alles afgewogen en voor relatief weinig geld veel opslag. en tot nu toe betrouwbaar qua opslag. draai er echter geen veel vragende db's op, dat vertrouw ik dus weer niet. eerst maar FreeBSD 8.x afwachten wil ik dat pad eventueel inslaan. tis allemaal wikken en wegen, voor opslag is het best, scrub draaide eerst om de 4 uur, nu om de twee dagen en afbouwend dus het vertrouwen in ZFS wordt aan deze kant immer groesser! wil ik rustig kunnen knorren, had ik wel wat anders gekozen maar heb geen zin in de rekening van het NUON met bv een EVA 5000 met 96 300GB disks erin.Als ik dit zo lees heb je er in ieder geval bewust over de risico's nagedacht en als worst-case niet zo erg is, tja dan maakt het niet uit.
De meeste TB van mijn data is ook niet belangrijk, maar als het zou 'klappen' zou dat toch knap zonde zijn. Vandaar dat ik zelf wat conservatiever ben.
[...]
gaat ik doen!Zoek maar op 'bonnie' en enlightenment, dan kom je het vanzelf wel tegen.
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2009 02:37 ]
Die 2340 werd met toch te duur voor thuis dus moet het met de 2320 doen.Verwijderd schreef op zondag 12 april 2009 @ 02:25:
[...]
had eerst HP 2300's aangeschaft. blijkt dat die niet naast elkaar werken! bummer: 1 erin gaat prima maar als je een tweede ernaast steekt, boot hij niet door, krijg je een out of memory error. balen dus. maar goed.
HP 2340 besteld en geleverd, die erin en meteen gaan bouwen vanwege tijdsdruk. er draait nu een enkele 2340 in met 10 HDD's, heb nog plek op die controller voor 6 HDD's.
heb nu geen zin om te gaan kijken of die 2300 naast de 2340 werkt.
ik heb plek voor 16 HDD's op die 2340. daarnaast kan ik nog 6 op de SATA controller van het mammaplankje kwijt dus mocht het vol gaan lopen, heb ik 3 raidz1 van 5 met 1 spare op de controller waarnaast ik nog spares kan plaatsen op de controller.
Dus de highpoint puur als een kaart die je 16 sata poorten geeft. Dan nog 6 op het mobo = 22 disks. Dus totaal zou je 4 raidz1 + 2 spares kunnen doen. Hierbij begrijp ik dat een raidz1 eigenlijk een raid 5 set is.
2 spares en 4 sets van (5-1) disks = 4x4 = 12 TB aan redundante storage?. Dat is toch wel 'duur' gezien de hoeveelheid disks. Ik zag in jouw bron een mooi tabelletje over io vs storage space. Volgens mij is io (NAS?) geen issue en wil je max storage space, dus misschien is het toch een idee om van de standaard af te wijken. Zeker als dit voor privé is?
Aan de andere kant, zover is het nog lang niet en wat kost dan een TB?
Precies. Maar is io een issue? Als het om storage gaat, boeit alleen sequentiële doorvoer en dan zou je volgens mij toch kunnen kiezen voor 1 grote array. Ik vraag me af of het rebuilden van een grotere array langer duurt dan een kleinere array, dat weet ik eigenlijk niet eens zeker. Want dat zou in mijn ogen een goede reden zijn om toch kleinere arrays te maken, de periode dat je risico's loopt gedurende de rebuild is geringer. Maar volgens mij hangt de rebuild tijd voornamelijk af van de grote van de disk./edit:
en van de SUN site:
If you are creating a RAID-Z configuration with many disks, as in this example, a RAID-Z configuration with 14 disks is better split into a two 7-disk groupings. RAID-Z configurations with single-digit groupings of disks should perform better.
Met 1 TB disks, een rebuilt kost zo een uurtje of 12+. Dat betekent dat al je disks even lekker extra staan te stampen gedurende die 12+ uur. Als er dan nog een zwakke broeder tussen zit...
Ha, dat is een ander verhaal. Met betrouwbaar doel ik zelf meer dat ZFS, alhoewel erg veel belovend, naar mijn weten alleen op solaris aan 100% grenzend stabiel is, op FreeBSD is het nog relatief nieuw, niets ten kwade van de ontwikkelaars. Alternatief was om gewoon 'ouderwets' geom raid 5 of raid 6 te draaien, maar dan mis je de features van zfs.ik heb uren gelezen, geïnstalleerd, gevloekt en kannen koffie er doorheen gejaagd voordat ik tevreden was. alles afgewogen en voor relatief weinig geld veel opslag. en tot nu toe betrouwbaar qua opslag. draai er echter geen veel vragende db's op, dat vertrouw ik dus weer niet. eerst maar FreeBSD 8.x afwachten wil ik dat pad eventueel inslaan. tis allemaal wikken en wegen, voor opslag is het best, scrub draaide eerst om de 4 uur, nu om de twee dagen en afbouwend dus het vertrouwen in ZFS wordt aan deze kant immer groesser! wil ik rustig kunnen knorren, had ik wel wat anders gekozen maar heb geen zin in de rekening van het NUON met bv een EVA 5000 met 96 300GB disks erin.
Waarom ben je uiteindelijk voor zfs gegaan eigenlijk?
[ Voor 19% gewijzigd door Q op 12-04-2009 12:56 ]
Ik zit even met een kleine uitdaging en ben al de hele ochtend reviews aan het lezen over moederborden, cpu's en power consumptie + performance. Kom er niet uit. Ik zal de situatie schetsen.
Wil de beste basis leggen voor mijn fileserver, gebruik SABnzbd+ erg vaak en hij moet doen zoals de naam aangeeft. Bestanden serveren aan mijn gamepc (muziek + films) en aan mijn notebook (muziek en foto's) + .mkv, mp3 e.d. naar mijn Tvix over GBit LAN.
Nu mijn keuze voor de beste basis, AMD of Intel? Heb geen voorkeur, wil alleen zoveel mogelijk features, performance en een lage power consumptie. Heb zelf een Highpoint 2310 (PCI-E 4x) controller waar nu 4 x 750GB drives in RAID5 op draaien. 2 x 500GB in RAID1 (eventueel plus encryptie) (van plan om aan te sluiten op onboard SATA controller)
Om dus toekomst proof te zijn wil ik zoveel mogelijk SATA HDD's kunnen aansluiten. Ik kan aan een identieke Highpoint controller goedkoop komen en hierdoor is een 2e PCI-E 4x poort noodzakelijk.
Nu kom ik deze tegen Foxconn A7DA-S met 2 x PCI-E 16x (dus voor de 2 controllers) en 6 x SATA300 met o.a. RAID 5 mogelijkheden. Ga ik rekenen, dan kan ik dus 8 x SATA HDD's aansluiten op de controllers en 5 x HDD's (minus SATA voor de DVD brander) waarvan dus al 2 x RAID 1 draait. Heb dan nog 3 x RAID 5 mogelijkheden over.
Ervanuitgaande dat ik nu 2.75TB effectief heb als storage kan ik dan uitbreiden tot max (met 1.5TB schijven) 7.5TB extra ( 4 x 1.5TB @ RAID5 en 3 x 1.5TB @ RAID5) Totaal plaatje levert mij dus 9.75TB op met dit moederbord. Dit kost me dus in totaal 175 eur (mobo en nieuwe controller) exclusief disken.
Kies ik voor de Intel oplossing, dan kom ik op de GB GA-EG45M-DS2H uit. Hier kan ik alleen mijn huidige controller op kwijt (2.25TB) en heb dan nog 5 x SATA300 (plus 1 DVD brander) over. Hiervan gebruik ik al 2 poorten voor 2 x 500GB in RAID1. Dan heb ik nog maar 3 poorten over. Totale capaciteit (uitgaande van 1.5TB drives) is dus 5.75TB voor dit bord. Kost me 100 EUR. Heb als leuke feature dat dit bord een TPM heeft.
Nu is het plaatje duidelijk, 9.75TB voor AMD en 4TB minder als ik de Intel oplossing neem. Alleen hoe zit het met mijn eisen als performance en power consumptie? Intel kent een E7400 als snelle C2D met goede power management features en AMD kent een X2 5050E of een Phenom X3 720.
E7400 kan volgens Tom's Hardware makkelijk mee met de 5050E als het gaat om power consumptie en vernedert deze OOK qua performance.
Phenom X3 720 is een stroom vreter helaas en laat de E7400 achter zich als het gaat om performance.
5050E is lekker zuinig, maar qua performance minder dan de andere 2 CPU's.
Wat moet ik doen?
Gaan voor de AMD oplossing ivm grotere capaciteits mogelijkheden icm een 5050E en hopen dat deze snel genoeg is voor mijn doeleinden
Of voor de Intel oplossing, minder opslagopties maar wel sneller
Iemand?
P.S. extra controller (16 poorts b.v.) is geen optie omdat ik dit echt TE duur vind.
Bedankt voor het lezen
Wil de beste basis leggen voor mijn fileserver, gebruik SABnzbd+ erg vaak en hij moet doen zoals de naam aangeeft. Bestanden serveren aan mijn gamepc (muziek + films) en aan mijn notebook (muziek en foto's) + .mkv, mp3 e.d. naar mijn Tvix over GBit LAN.
Nu mijn keuze voor de beste basis, AMD of Intel? Heb geen voorkeur, wil alleen zoveel mogelijk features, performance en een lage power consumptie. Heb zelf een Highpoint 2310 (PCI-E 4x) controller waar nu 4 x 750GB drives in RAID5 op draaien. 2 x 500GB in RAID1 (eventueel plus encryptie) (van plan om aan te sluiten op onboard SATA controller)
Om dus toekomst proof te zijn wil ik zoveel mogelijk SATA HDD's kunnen aansluiten. Ik kan aan een identieke Highpoint controller goedkoop komen en hierdoor is een 2e PCI-E 4x poort noodzakelijk.
Nu kom ik deze tegen Foxconn A7DA-S met 2 x PCI-E 16x (dus voor de 2 controllers) en 6 x SATA300 met o.a. RAID 5 mogelijkheden. Ga ik rekenen, dan kan ik dus 8 x SATA HDD's aansluiten op de controllers en 5 x HDD's (minus SATA voor de DVD brander) waarvan dus al 2 x RAID 1 draait. Heb dan nog 3 x RAID 5 mogelijkheden over.
Ervanuitgaande dat ik nu 2.75TB effectief heb als storage kan ik dan uitbreiden tot max (met 1.5TB schijven) 7.5TB extra ( 4 x 1.5TB @ RAID5 en 3 x 1.5TB @ RAID5) Totaal plaatje levert mij dus 9.75TB op met dit moederbord. Dit kost me dus in totaal 175 eur (mobo en nieuwe controller) exclusief disken.
Kies ik voor de Intel oplossing, dan kom ik op de GB GA-EG45M-DS2H uit. Hier kan ik alleen mijn huidige controller op kwijt (2.25TB) en heb dan nog 5 x SATA300 (plus 1 DVD brander) over. Hiervan gebruik ik al 2 poorten voor 2 x 500GB in RAID1. Dan heb ik nog maar 3 poorten over. Totale capaciteit (uitgaande van 1.5TB drives) is dus 5.75TB voor dit bord. Kost me 100 EUR. Heb als leuke feature dat dit bord een TPM heeft.
Nu is het plaatje duidelijk, 9.75TB voor AMD en 4TB minder als ik de Intel oplossing neem. Alleen hoe zit het met mijn eisen als performance en power consumptie? Intel kent een E7400 als snelle C2D met goede power management features en AMD kent een X2 5050E of een Phenom X3 720.
E7400 kan volgens Tom's Hardware makkelijk mee met de 5050E als het gaat om power consumptie en vernedert deze OOK qua performance.
Phenom X3 720 is een stroom vreter helaas en laat de E7400 achter zich als het gaat om performance.
5050E is lekker zuinig, maar qua performance minder dan de andere 2 CPU's.
Wat moet ik doen?
Gaan voor de AMD oplossing ivm grotere capaciteits mogelijkheden icm een 5050E en hopen dat deze snel genoeg is voor mijn doeleinden
Of voor de Intel oplossing, minder opslagopties maar wel sneller
Iemand?
P.S. extra controller (16 poorts b.v.) is geen optie omdat ik dit echt TE duur vind.
Bedankt voor het lezen
De goedkoopste traagste dual-core is snel genoeg voor wat jij wilt. Ik zou me focussen op energie-zuinigheid.Tekn0z schreef op zondag 12 april 2009 @ 12:38:
Nu is het plaatje duidelijk, 9.75TB voor AMD en 4TB minder als ik de Intel oplossing neem. Alleen hoe zit het met mijn eisen als performance en power consumptie?
Wat moet ik doen?
Mijn idee is om voor downloads niet een nas te gebruiken. In een nas worden veel disks gestopt en voor je het weet doet dat ding 100 watt + in idle. Doe dat 24/7/365 en je wordt niet blij. Beter is om een super zuinig pctje het 24/7 download werk te doen en de data af en toe te offloaden naar je nas dat je on-demand aan zet.
Ik volg dit en andere verwante topics al enige tijd omdat ik zelf ook een NAS/Server op basis van een ITX moederbord wil gaan bouwen.
Als OS had ik Linux in gedachten, en hij moet aangesloten worden op mijn HD TV via HDMI.
Nu dat gezegt; is het dus zaak een mobo te vinden die HDMI (al dan niet via DVI/HMDI converter) heeft en full HD films kan afspelen, en dat alles op linux draaid. Dit heeft mijn voorkeur omdat ik deze NAS/Server ook wil gaan gebruiken om mijn linux kennis wat op te krikken.
Overige taken zijn voornamelijk fileserver en Usenet download server (SABNZBD)
Ik zat zelf te kijken naar moderborden als:
jetway-nc62k en een AMD 4850 CPU
of
Intel DG45FC met een intel 7300 core 2 duo
of
J&W Minix 780G-SP128MB met een AMD 4850 CPU
verder heb je ook nog ZOTAC GeForce 9300-ITX , maar die heb ik in NL nog niet kunnen vinden
Alle drie moeten ze wel wat aankunnen, maar mijn vraag is of ik onder linux niet tegen problemen ga aanlopen bij een van deze setups. Hierbij doel ik dan het meest op videokaart ondersteuning (drivers) en het afspelen van HD materiaal
Iemand iedeeen hierover? of misschien bekijk ik wel helemaal de verkeerde mogelijkheden?
Als OS had ik Linux in gedachten, en hij moet aangesloten worden op mijn HD TV via HDMI.
Nu dat gezegt; is het dus zaak een mobo te vinden die HDMI (al dan niet via DVI/HMDI converter) heeft en full HD films kan afspelen, en dat alles op linux draaid. Dit heeft mijn voorkeur omdat ik deze NAS/Server ook wil gaan gebruiken om mijn linux kennis wat op te krikken.
Overige taken zijn voornamelijk fileserver en Usenet download server (SABNZBD)
Ik zat zelf te kijken naar moderborden als:
jetway-nc62k en een AMD 4850 CPU
of
Intel DG45FC met een intel 7300 core 2 duo
of
J&W Minix 780G-SP128MB met een AMD 4850 CPU
verder heb je ook nog ZOTAC GeForce 9300-ITX , maar die heb ik in NL nog niet kunnen vinden
Alle drie moeten ze wel wat aankunnen, maar mijn vraag is of ik onder linux niet tegen problemen ga aanlopen bij een van deze setups. Hierbij doel ik dan het meest op videokaart ondersteuning (drivers) en het afspelen van HD materiaal
Iemand iedeeen hierover? of misschien bekijk ik wel helemaal de verkeerde mogelijkheden?
[ Voor 4% gewijzigd door Zjemm op 12-04-2009 14:41 ]
Verwijderd
ja, raidz1=raid5 en raidz2=raid6 als het wareQ schreef op zondag 12 april 2009 @ 12:19:
[...]
Die 2340 werd met toch te duur voor thuis dus moet het met de 2320 doen.
Dus de highpoint puur als een kaart die je 16 sata poorten geeft. Dan nog 6 op het mobo = 22 disks. Dus totaal zou je 4 raidz1 + 2 spares kunnen doen. Hierbij begrijp ik dat een raidz1 eigenlijk een raid 5 set is.
ja is voor het grootste deel een NAS. heftige io mbt db's doe ik nog steeds op scsi disks.2 spares en 4 sets van (5-1) disks = 4x4 = 12 TB aan redundante storage?. Dat is toch wel 'duur' gezien de hoeveelheid disks. Ik zag in jouw bron een mooi tabelletje over io vs storage space. Volgens mij is io (NAS?) geen issue en wil je max storage space, dus misschien is het toch een idee om van de standaard af te wijken. Zeker als dit voor privé is?
[...]
io is hier geen issue.Precies. Maar is io een issue? Als het om storage gaat, boeit alleen sequentiële doorvoer en dan zou je volgens mij toch kunnen kiezen voor 1 grote array. Ik vraag me af of het rebuilden van een grotere array langer duurt dan een kleinere array, dat weet ik eigenlijk niet eens zeker. Want dat zou in mijn ogen een goede reden zijn om toch kleinere arrays te maken, de periode dat je risico's loopt gedurende de rebuild is geringer. Maar volgens mij hangt de rebuild tijd voornamelijk af van de grote van de disk.
wat verder mss leuk is om te weten: ik heb een videocamera en plemp de filmpjes daar zo neer. heb vervolgens gzip compressie aangezet en max doorvoer was 2MB tot 3MB. is een 4850ee en niet echt geschikt daarvoor. zonder compressie 'een stuk' sneller
12 uur? wat dacht je van een minuut tot een paar minuten?Met 1 TB disks, een rebuilt kost zo een uurtje of 12+. Dat betekent dat al je disks even lekker extra staan te stampen gedurende die 12+ uur. Als er dan nog een zwakke broeder tussen zit...
heb het getest. servert uitgezet, hdd los getrokken, booten maar, ZFS mekkert, uit, verse lege erin, booten, verzilveren duurde rond de 1 min 20 sec ofzo. ik was ontzettend onder de indruk en heb mijn koffie koud laten worden omdat ik nog meer ben gaan testen.
ben trouwens met een 2300 aan het spelen. 4 500GB HDD's erin en dan raidz1 bouwen, volprakken, 1 disk eruit, enz. kijken wat ZFS allemaal aankan. heb daar soort procedures voor geschreven, niet met stopwatch trouwens, 30 sec meer of minder maakt mij niet uit. paar uur wel, vandaar ZFS.
[...]
ik heb GEOM aan het draaien gehad maar uitbreiden is ruk. heb ook onder Linux zitten spelen met mdadm maar na de kennismaking met ZFS (en idd de features) voor ZFS gekozen.Ha, dat is een ander verhaal. Met betrouwbaar doel ik zelf meer dat ZFS, alhoewel erg veel belovend, naar mijn weten alleen op solaris aan 100% grenzend stabiel is, op FreeBSD is het nog relatief nieuw, niets ten kwade van de ontwikkelaars. Alternatief was om gewoon 'ouderwets' geom raid 5 of raid 6 te draaien, maar dan mis je de features van zfs.
grootste reden: je kunt de zpool loskoppelen van je systeem, nieuw moederbord, nieuwe processor, FreeBSD erop, zpool koppelen en weer lekker verder. dat in combinatie met het snelle verzilveren, makkelijk uitbreiden, snelheid, leuk en exotisch deed mij voor ZFS kiezen.Waarom ben je uiteindelijk voor zfs gegaan eigenlijk?
verder omdat ik meen dat het het fs is van de toekomst.
Verwijderd schreef op zondag 12 april 2009 @ 16:55:
12 uur? wat dacht je van een minuut tot een paar minuten?
heb het getest. servert uitgezet, hdd los getrokken, booten maar, ZFS mekkert, uit, verse lege erin, booten, verzilveren duurde rond de 1 min 20 sec ofzo. ik was ontzettend onder de indruk en heb mijn koffie koud laten worden omdat ik nog meer ben gaan testen.
ben trouwens met een 2300 aan het spelen. 4 500GB HDD's erin en dan raidz1 bouwen, volprakken, 1 disk eruit, enz. kijken wat ZFS allemaal aankan. heb daar soort procedures voor geschreven, niet met stopwatch trouwens, 30 sec meer of minder maakt mij niet uit. paar uur wel, vandaar ZFS.
Wat ik me wel kan voorstellen: dat ZFS alleen voor het data gedeelte een rebuild doet en niet voor de gehele disk, zoals bij Linux software raid. Bij een lege disk gaat dat super snel, met weinig data ook. Maar bij grote hoeveelheden data neemt dat voordeel snel af. Stel dat je met 100 MB/s kunt rebuilden kost een TB toch nog wel 3 uur. In de praktijk betwijfel ik of 100MB/s realistisch is. Haal je 50 mb/s dan mag je al 6 uur 'm staan te knijpen.
Dat laatste ben ik wel met je eens. Ik hoop dat sun die licentie eens verandertgrootste reden: je kunt de zpool loskoppelen van je systeem, nieuw moederbord, nieuwe processor, FreeBSD erop, zpool koppelen en weer lekker verder. dat in combinatie met het snelle verzilveren, makkelijk uitbreiden, snelheid, leuk en exotisch deed mij voor ZFS kiezen.
verder omdat ik meen dat het het fs is van de toekomst.
Als je toch nog aan het testen bent of daar spullen voor hebt: de 2320 die ik gebruik wil disks eerst 'initualiseren' anders kun je ze niet gebruiken, ook al maak je er jbods van voor software raid. Ik ben zelf bang dat als je die disks in een ander systeem stopt dat ze mogelijk niet herkend worden als ze niet ook weer aan een highpoint controller hangen. Ik ben benieuwd of zo'n disk gewoon goed herkend wordt aan een bijv on-board controller. Denk je net hardware-onafhankelijk te zijn door software raid te gebruiken, doet zo'n highpoint mogelijk weer lastig. Ik weet het echter niet want ik heb het niet getest en heb niet meer de ruimte omdat te doen (wil geen 3 TB aan data op het spel zetten). Niet dat je het voor mij perse hoeft te testen, maar is misschien wel goed om rekening mee te houden.
[ Voor 8% gewijzigd door Q op 12-04-2009 23:03 ]
Omdat ZFS niet alleen op block-level maar ook op filesystem-level werkt, kan ZFS door checksums, intent logs (journaling) etc. gewoon nagaan wat de laatste status van de uitgevallen disk is, en vanaf dat punt gaan herbouwen. Dat is een kwestie van een paar minuten changed data in bovenstaand geval, is zo gepiept. Normale dedicated raid controllers kunnen dat niet omdat ze geen filesystems kunnen lezen, ze zijn op een veel lager niveau bezig.Q schreef op zondag 12 april 2009 @ 22:57:
[...]
Sorry, maar ik geloof niet dat een (lege) disk binnen een paar minuten gerebuild is. Dat zou betekenen dat je bij een mirror na 2 minuten al ook de andere disk zou kunnen los trekken en dan zou alles moeten werken op de 2e blanke disk die in 2 minuten gerebuild is? Dat kan toch niet?
Stel 1 TB disk, dan moet je dus even 1 TB in 120 seconden kwijt.
12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV
Dat is dus verklaring 2. Maar zeg dat als 50% van de capaciteit van de array in gebruik is en dus ook 50% van een disk, dan duurt een rebuild lijkt me geen twee minuten maar zeker wel een paar uur puur omdat er weer data op die disk moet komen. ? Dus naarmate je array voller raakt duurt rebuilden langer?P5ycho schreef op maandag 13 april 2009 @ 00:27:
[...]
Omdat ZFS niet alleen op block-level maar ook op filesystem-level werkt, kan ZFS door checksums, intent logs (journaling) etc. gewoon nagaan wat de laatste status van de uitgevallen disk is, en vanaf dat punt gaan herbouwen. Dat is een kwestie van een paar minuten changed data in bovenstaand geval, is zo gepiept. Normale dedicated raid controllers kunnen dat niet omdat ze geen filesystems kunnen lezen, ze zijn op een veel lager niveau bezig.
edit: 2 minuten googlen en ik geef antwoord op mijn eigen vraag (ja).
http://markmail.org/message/kkw6fpukfjtjpz6d
Het is uit 2007 dus de kanttekeningen er onder acht ik niet meer actueel.
[ Voor 9% gewijzigd door Q op 13-04-2009 01:23 ]
Daarin staat dan weer een link naar Jeff Bonwick's blog: http://blogs.sun.com/bonwick/entry/smokin_mirrors
12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV
Nu is het zo dat ik inderdaad er veel disks in ga onderbrengen en ik het downloaden effectief gezien misschien 24 uur in een week doe. Anders download je zoveel dat je het niet eens allemaal kan bekijken of beluisteren.Q schreef op zondag 12 april 2009 @ 13:04:
[...]
De goedkoopste traagste dual-core is snel genoeg voor wat jij wilt. Ik zou me focussen op energie-zuinigheid.
Mijn idee is om voor downloads niet een nas te gebruiken. In een nas worden veel disks gestopt en voor je het weet doet dat ding 100 watt + in idle. Doe dat 24/7/365 en je wordt niet blij. Beter is om een super zuinig pctje het 24/7 download werk te doen en de data af en toe te offloaden naar je nas dat je on-demand aan zet.
Al met al raad je een AMD based energiezuinig systeem aan gebasseerd op een 5050E processor welke hoofdzakelijk als NAS gebruikt gaat worden welke af en toe (24 uur per week) aanstaat om te downloaden, parren en unrarren?
Wil voorkomen dat ik voor elke taak een aparte pc moet gaan neerzetten. Heb nu al 1 gamepc en straks dan een fileserver, wil niet nog eens een extra dedicated download bak neerzetten.
Verwijderd
Je kan een laptop schijf/WD Green schijf gebruiken als download schijf. Deze kopieert als hij klaar is dan het naar je opslag array. Voor wat simpel download werk en tijd genoeg voor par/rar is een Sempron LE al voldoende. Dan heb je geen last dat je grote opslag array te veel stroom verbruikt.
Zal met die Sempron het files serveren naar 2 tot 3 pc's vanaf de RAID array ook op de max snelheid zijn? Of zal dan de CPU een bottleneck zijn? Gebruik een GBit netwerk hiervoor trouwens.Verwijderd schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 11:00:
Je kan een laptop schijf/WD Green schijf gebruiken als download schijf. Deze kopieert als hij klaar is dan het naar je opslag array. Voor wat simpel download werk en tijd genoeg voor par/rar is een Sempron LE al voldoende. Dan heb je geen last dat je grote opslag array te veel stroom verbruikt.
P.s. de aparte download schijf zal er ook komen en de array zal alleen actief zijn wanneer ik de files zelf ga kopieren (na renamen) op de array OF wanneer het array opdracht krijgt om files te serveren naar een van mijn andere pc's over het netwerk.
Verwijderd
Ik kan met mijn sempron gewoon 1Gbit halen met behulp van FTP. No problem. Zeker als je nog een iets snellere neemt dan ik heb en een beter moederbord neemt. Je kan ook nog een paar watt meer verbuik nemen door er een intel pci-e gbit netwerkkaart in te stoppen. Die ontlast de processor.
productreview: Asus M3N78-CM review door Verwijderd
productreview: Asus M3N78-CM review door Verwijderd
[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2009 12:32 ]
Met dank aan Quadro! is er inmiddels een deel 3: Het grote DIY RAID NAS topic deel 3
Dit topic zit vol dus is het tijd om afscheid te nemen
Dit topic zit vol dus is het tijd om afscheid te nemen

Dit topic is gesloten.