Het grote DIY RAID NAS topic deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 6 ... 11 Laatste
Acties:
  • 138.298 views

• Underground75
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-09 15:10
Black_Adder schreef op zaterdag 08 november 2008 @ 23:34:Nu weet ik wel dat de meeste bordjes wel een PCI-E 16x slot hebben, maar volgens velen slikken deze
bordjes geen raid-controllers in hun 16x slot. Ik heb al een aantal mails naar verschillende moederbord-producenten de deur uit gedaan, maar ik heb tot op heden geen respons gehad.

Ik heb dus 2 opties, een vervangend moederbord zoeken wat aan mijn eisen voldoet.(AMD based mag ook)
- Onboard Video
- Minimaal één PCI-E 4x slot
- Onboard Raid

Of uitzoeken welke bordjes wel raid-controllers in hun 16x slot willen. Ik hoopte bij deze optie op hulp van jullie, daar documentatie hier geen antwoord op geeft.
Kijk eens naar de Gigabyte GA-MA78G-DS3H gebaseerd op de AMD 780G met 2x PCI, 3x PCI-e 1x, 1x PCI-e 2.0 16x, 1x PCI-e 4x.
Afbeeldingslocatie: http://www.gigabyte.eu/FileList/Image/motherboard_productimage_ga-ma78g-ds3h_big.jpg
In combinatie met een AMD Athlon X2 4850e. Ik ga begin volgend jaar voor deze setup welke gaat fungeren als NAS, downloadserver en HTPC. Dit in combinatie met Highpoint controller en 5x Western Digital Caviar Green WD10EADS, 1TB. Dit alles in een HTPC behuizing. Hij zal niet 24/7 aan staan.

[ Voor 8% gewijzigd door Underground75 op 27-11-2008 17:34 ]

• Erik Jan
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Erik Jan

Langzaam en zeker

The Undertaker schreef op donderdag 27 november 2008 @ 17:30:
[...]
Kijk eens naar de Gigabyte GA-MA78G-DS3H gebaseerd op de AMD 780G met 2x PCI, 3x PCI-e 1x, 1x PCI-e 2.0 16x, 1x PCI-e 4x.
Ik heb dit bord ook overwogen, het is een mooi ding, echter kwam ik tot de volgende nadelen (van belangrijk naar onbelangrijk, en ja ze stonden nog ergens genoteerd :)) :

• Hij zet zijn x1 poorten uit wanneer je iets in het x4 slot stopt.
• (780G) De AHCI/NCQ van de SATA controller van 780G in het algemeen schijnt brak te zijn, wat je write performance kost.
• (780G) Realtek NIC zorgt voor hogere CPU-load ten opzichte van bv. ingebouwde nForce MAC.
• (780G) Geen LPCM over HDMI.

Houd dus met name met het eerste punt rekening als je denkt nog wat PCI-E x1 kaartjes erin te stoppen, het is nogal een obscuur fenomeen vond ik :)

This can no longer be ignored.

• Underground75
Erik Jan schreef op donderdag 27 november 2008 @ 18:39:
[...]
Ik heb dit bord ook overwogen, het is een mooi ding, echter kwam ik tot de volgende nadelen (van belangrijk naar onbelangrijk, en ja ze stonden nog ergens genoteerd :)) :

• Hij zet zijn x1 poorten uit wanneer je iets in het x4 slot stopt.
• (780G) De AHCI/NCQ van de SATA controller van 780G in het algemeen schijnt brak te zijn, wat je write performance kost.
Er komt een Highpoint raid-controller in, waarbij de onboard SATA hooguit voor een blueray brander gebruikt gaat worden. Dit is dus geen probleem.
• (780G) Realtek NIC zorgt voor hogere CPU-load ten opzichte van bv. ingebouwde nForce MAC.
Dat is wat minder al zal hij niet vaak worden aangesproken omdat ik mijn recente bestanden op mijn workstation heb staan. Ik heb nog een Intel pro Gbit netwerkkaart liggen, die kan bij te veel belasting dit overnemen (idle verbruik zal dan wel iets stijgen)
• (780G) Geen LPCM over HDMI.

Houd dus met name met het eerste punt rekening als je denkt nog wat PCI-E x1 kaartjes erin te stoppen, het is nogal een obscuur fenomeen vond ik :)
Dit laatste wist ik niet. Ik ga nog verder zoeken, misschien kom ik nog wat tegen (AMD platform heeft bij mij prijstechnisch de voorkeur, Intel heeft verder geen moederborden met mijn wensen (alleen Gigabyte met een G45 en 1x PCIe 4x) er moet dan wel een duurdere processor op :| )

Verwijderd

The Undertaker schreef op donderdag 27 november 2008 @ 17:30:
[...]
[afbeelding]
In combinatie met een AMD Athlon X2 4850e. Ik ga begin volgend jaar voor deze setup welke gaat fungeren als NAS, downloadserver en HTPC. Dit in combinatie met Highpoint controller en 5x Western Digital Caviar Green WD10EADS, 1TB. Dit alles in een HTPC behuizing. Hij zal niet 24/7 aan staan.
ongelofelijk, ik heb alles weer gewist qua setup en kom ook op dit bordje/cpu/controller/hdd's uit.
ik ga binnenkort bestellen en een verslag maken van het hele gebeuren.

oh ja, ik ga XFS draaien op GEOM riad5

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2008 20:55 . Reden: oh ja ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Mijn nieuwe setup:
PicoPSU 120W met 120W brick
VIA VB8001
2x WD Green 1TB (WD10EADS)
4GB Kingston
Intel CT Gbit kaart in t PCIe x16 slot

Heb later nog de optie om een Areca 1210 ofzo in het PCIe slot te steken, met een 4tal notebookschijven van 500GB+.
Moet dan wel een USB ethernet adapter gaan gebruiken voor de WAN connectie, ben ik niet zo'n fan van eigenlijk.

M'n VIA EN15000 gaat dus in de verkoop.

[ Voor 5% gewijzigd door P5ycho op 10-12-2008 14:19 ]

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• pelican
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

pelican

P5ycho schreef op woensdag 10 december 2008 @ 14:18:
Mijn nieuwe setup:
PicoPSU 120W met 120W brick
VIA VB8001
...
Een Nano!
Waar heb je die gehaald?
Post je ervaringen aub!

Ah, bij linitx.com lees ik in het Atom/ITX topic.
Hoeveel haal je over de gbit verbinding? En hoeveel Watt verbruikt ie?

[ Voor 20% gewijzigd door pelican op 11-12-2008 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Nu online
komt vandaag aan met de post. Volgens via's metingen (zie de operating guide onder downloads op de viatech website max 25W voor het hele bord onder load.
Intel Gbit kaartje komt pas volgende week, dus die cijfers laten nog even op zich wachten.

Bordje is binnen, vanmorgen om kwart voor negen stond de DPD al aan de deur. minder dan 48 uur vanuit de UK, niet slecht.
Kan pas maandag ermee prutsen helaas.

[ Voor 19% gewijzigd door P5ycho op 12-12-2008 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

een 2300rr werkt alleen alleen.
ik heb geprobeerd om er 2 naast elkaar te draaien in pciex1 sloten maar kreeg meteen 'OUT OF MEMORY' bovenaan links te zien waarna de boel stopt... een foutmelding waar ik overigens niets over terug kan vinden.

ik heb ze maar te koop gezet en zal dus een andere moeten aanschaffen.
dus als iemand nog een echt zo goed als nieuwe 2300rr wilt, kijk bij V&A onder mijn naam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroentb
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-01 07:59
Mijn nasje heeft nog geen 300 euro gekost met 3x250GB, idle verbruikt hij 58W.
De 3 schijven zijn 7200RPM modellen.
Het geheel boot van een flashdisk met gentoo linux erop.
Ik haal 164MB/s seq read en 45MB/s seq write.
De lage write snelheid komt door write-intend bitmapping, dit heeft tot gevolg dat bij een poweroutage de disks sneller weer consistent zijn.
Voor een 100mb netwerk is het snel zat.
CPU is een AMD Sempron LE1200, 1GB geheugen, ASRock AliveNF7G mobo, verder niets bijzonders.

Gentoo bevalt me overigens erg goed. Ik heb SABznb+ draaien voor de usenet downloads, nzb-tjes voeren en je hebt er verder geen omkijken naar :D Samba 3 draait voor windows filesharing, Apache2 draait voor diverse links en gallery2 (foto verzamel site).

Verder heb ik hem ook voorzien van codecs en een heleboel bloatware om proberen filmpjes te transcoden naar xvid's, helaas nog zonder succes, beeld en geluid werden wel getranscodeerd, maar waren niet in sync en de subtitles ontbraken, e.a. probeer ik voor elkaar te krijgen met DVDrip... Voor het transcoderen denk ik nog aan een upgrade naar een snellere processor, waarschijnlijk een 4850.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underground75
Voor de mensen die een hybride NAS/HTPC willen. De Gigabyte GA-E7AUM-DS2H met de NVIDIA GeForce 9400 chipset ondersteund een raid-controller kaart in het PCIe 16x slot

Van de supportsite:
Hello,

Thank you for contacting GIGABYTE.
Yes, The GA-E7AUM-DS2H MB can support a raid-controller card on the PCIe 16x slot.

Best Regards,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03-2021
Heeft er iemand al een RAID-5 array getest op een 790GX bord (SB750 southbridge)? Er zijn al geruime tijd redelijk wat borden uit die onboard op die manier RAID-5 ondersteunen, maar er lijkt niemand te zijn die het in gebruik heeft. Ik vind ook geen benchmarks. Met 3 schijven schijnt het goed te werken, maar ik wil graag 4 schijven gebruiken.

Ik zie namelijk ook wel iets in een gecombineerde NAS/HTPC en zou hiervoor graag een 790GX gebruiken (HDMI en een sterke IGP).

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroentb
Je kunt net zo goed software raid 5 gebruiken als hostraid 5, in beide gevallen zal je processor de XOR moeten uitvoeren, nadeel van hostraid is dat als je mobo kapot gaat en je een ander merk/model mobo koopt je raid niet meer te lezen is, dus kan beter software raid gebruiken dan.
4 schijven is geen enkel probleem mits je moederbord dan ook minstens 4 sata poorten heeft.
Ga je FreeNAS, een linux variant of windows home server draaien op je NAS/HTPC ?
Overigens zul je online in kleine letters vinden bij dergelijke borden dat je minimaal een phenom moet hebben voor fullhd weergave op je IGP...

Kan je overigens alleen maar adviseren je htpc van je nas te scheiden, je htpc proberen zo passief mogelijk te maken en je nas ergens neerzetten waar je er geen hinder van hebt, 100mb ethernet is al snel genoeg om je htpc te laten opnemen naar je nas, tenzij je hd gaat opnemen, maar dan ga je toch gewoon naar 1gb ethernet neem ik aan, overigens zijn de meeste hd streams nog wel te doen op 100mb.

Overigens voor eerdere posters: een PCI-E x16 poort kun je gewoon vullen met x1, x4 of x8 kaarten en is niet dedicated voor video, wanneer je een SLI of crossfire bord hebt kunnen uitzonderingen ontstaan, maar dat is meer in de vorm van x16 slot welke eigenlijk 4 of 8 lanes aangesloten heeft.

[ Voor 50% gewijzigd door jeroentb op 17-12-2008 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Nu online
Er zijn anders toch zat uitzonderingen op die regel, is in het verleden gebleken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroentb
P5ycho schreef op woensdag 17 december 2008 @ 13:42:
Er zijn anders toch zat uitzonderingen op die regel, is in het verleden gebleken.
Voorbeeld ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0rbit
jeroentb schreef op woensdag 17 december 2008 @ 12:40:
Je kunt net zo goed software raid 5 gebruiken als hostraid 5, in beide gevallen zal je processor de XOR moeten uitvoeren, nadeel van hostraid is dat als je mobo kapot gaat en je een ander merk/model mobo koopt je raid niet meer te lezen is, dus kan beter software raid gebruiken dan.
4 schijven is geen enkel probleem mits je moederbord dan ook minstens 4 sata poorten heeft.
Ga je FreeNAS, een linux variant of windows home server draaien op je NAS/HTPC ?
Ik wil het liefst gewoon Windows draaien op mijn HTPC zodat ik verder mijn hele mediacenter niet hoef aan te passen wat betreft software. FreeNAS zie ik wel als een geschikte kandidaat, dus dan is de keuze simpel; Of ik koop een Areca met minstens 4 poorten voor in mijn HTPC of ik probeer gratis eens FreeNAS uit op een derde systeempje. Logischerwijs is de tweede optie veel aantrekkelijker :+
Overigens zul je online in kleine letters vinden bij dergelijke borden dat je minimaal een phenom moet hebben voor fullhd weergave op je IGP...
Dat is niet helemaal waar; Ik heb reeds een vergelijkbaar bord met dezelfde IGP kan prima 1080p afspelen met een X2 4850e.
Kan je overigens alleen maar adviseren je htpc van je nas te scheiden, je htpc proberen zo passief mogelijk te maken en je nas ergens neerzetten waar je er geen hinder van hebt, 100mb ethernet is al snel genoeg om je htpc te laten opnemen naar je nas, tenzij je hd gaat opnemen, maar dan ga je toch gewoon naar 1gb ethernet neem ik aan, overigens zijn de meeste hd streams nog wel te doen op 100mb.
Daar heb je op zich een goed punt, maar het is allicht mogelijk om de HTPC een kamer verderop te zetten zodat je er tijdens het filmkijken geen last van hebt. Mijn HTPC is al onhoorbaar eigenlijk met een SSD en een stille CPU koeler. Affijn, ik ben er voorlopig dan even uit. FreeNAS maar eens proberen op de hardware die ik nog heb liggen.

Ik bedenk me net dat ik nog een moederbord heb liggen met 4 SATA poorten en 2 500GB SATA schijven. FreeNAS draaien vanaf een USB stick kan, toch? Dan kan ik de beide schijven gebruiken als pure opslag, of heeft het voordelen om FreeNAS op één van de beide schijven te installeren?
Wat gebeurt er bijvoorbeeld als ik de beide schijven in een andere computer hang; Start FreeNAS dan op mits het de hardware ondersteunt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroentb
Mr_Atheist schreef op woensdag 17 december 2008 @ 16:41:
[...]

Dat is niet helemaal waar; Ik heb reeds een vergelijkbaar bord met dezelfde IGP kan prima 1080p afspelen met een X2 4850e.

[...]

Ik bedenk me net dat ik nog een moederbord heb liggen met 4 SATA poorten en 2 500GB SATA schijven. FreeNAS draaien vanaf een USB stick kan, toch? Dan kan ik de beide schijven gebruiken als pure opslag, of heeft het voordelen om FreeNAS op één van de beide schijven te installeren?
Wat gebeurt er bijvoorbeeld als ik de beide schijven in een andere computer hang; Start FreeNAS dan op mits het de hardware ondersteunt?
Heb zelf een recente nforce, daar stond in de kleine lettertjes dat een phenom was vereist voor fullhd, kan best zijn dat de ati een betere igp heeft.

Heb zelf geen ervaring met bsd's, ken alleen linux en dat draait prima vanaf een stick.
Volgens mij is de hardware ondersteuning voor BSD's wat beperkter dan voor linux, dus software raid onder linux zal je op geen enkel systeem problemen opleveren, heb in eerder postings gelezen dat FreeNAS nog wel eens moeite kan hebben met bepaalde PHY's, zet in je BIOS iig de sata poorten op AHCI vóór installatie !

• 0rbit
jeroentb schreef op woensdag 17 december 2008 @ 17:32:
[...]

Heb zelf een recente nforce, daar stond in de kleine lettertjes dat een phenom was vereist voor fullhd, kan best zijn dat de ati een betere igp heeft.

Heb zelf geen ervaring met bsd's, ken alleen linux en dat draait prima vanaf een stick.
Volgens mij is de hardware ondersteuning voor BSD's wat beperkter dan voor linux, dus software raid onder linux zal je op geen enkel systeem problemen opleveren, heb in eerder postings gelezen dat FreeNAS nog wel eens moeite kan hebben met bepaalde PHY's, zet in je BIOS iig de sata poorten op AHCI vóór installatie !
Okee, bedankt voor de tip.

Mij maakt het principieel niet uit of ik nou FreeNAS of een Linux-variant gebruik. Zelf een webservertje, dbtje met php etc voor een webinterface installeren lukt me ook nog wel (beetje Debian-ervaring).

Ik moet nog even wachten op een bankje geheugen voor ik met dat ding aan het werk kan gaan. Leuk projectje voor de kerstvakantie!

• P5ycho
  • Nu online
Ik heb geen voorbeelden, want ik heb zulke configs niet gehad. Heb wel veel gelezen in hte verleden dat je niet zomaar een ander PCIe device in een PCIeG slot kunt steken.

• jeroentb
P5ycho schreef op donderdag 18 december 2008 @ 15:20:
[...]

Ik heb geen voorbeelden, want ik heb zulke configs niet gehad. Heb wel veel gelezen in hte verleden dat je niet zomaar een ander PCIe device in een PCIeG slot kunt steken.
Nieuwe term ? PCIeG ? Nog nooit van gehoord namelijk ;)
Kan me voorstellen dat de eerste generatie PCIe mobo's een beperking hadden, kan me niet voorstellen dat de huidige generatie chipsets daar nog problemen mee zouden hebben.

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-09 13:38

Demo

Probleemschietende Tovenaar

PCI-Express Graphics. Komt volgens mij inderdaad niet meer voor tegenwoordig, maar bij de eerste moederborden met PCIe was het heel vaak zo dat je alleen een videokaart in het slot kon steken. Dat verklaart ook PCIeG ;)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-04 12:25
gurbo schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 12:23:
Ik wilde jullie nog even mijn finale keuze laten weten voor mijn NAS servertje op basis van de mooie Chenbro es34069. Wellicht heeft iemand er iets aan die zich aan het oriënteren is.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Sempron LE-1200€ 15,-€ 15,-
1Chenbro ES34069€ 163,12€ 163,12
1Jetway NC62K€ 82,50€ 82,50
1Kingston KVR800D2N6/1G 1GB (1x 1GB) DDR2€ 14,37€ 14,37
2Western Digital Caviar GP WD10EACS€ 114,50€ 229,-
ImporterenTotaal€ 503,99

Bedankt voor jullie nuttige inputs. Zoals jullie kunnen zien heb ik voor de meest El-Cheapo Sempron gekozen ipv een Dual Core. Voor mijn gebruik is de Dual Core die vier extra tientjes niet waard (en ik kan altijd nog upgraden).

Tijdens mij hardware zoektocht kwam ik nog tot een aardige opservatie. Stel je wilt een nasje bouwen op basis van Mini-atx (bijv. op basis van een Asrock ALiveNF7G-HD720p) met dezelfde CPU,storage, geheugen, een case van zo'n 60 E en een picoPSU-120 + Morex adapter voedingscombi. Je komt dan op een totaalprijs, die +/- 60-70 euro goedkoper is dan mijn Chenbro keuze. Toen ik dat zag was ik helemaal verkocht aan de Chenbro :).

Vinden jullie het nog leuk om stroomverbruikservaringen te horen als ik alles binnen heb en het inelkaar gezet is? (kan wel een paar weekjes duren door de drukte)
En, hoe bevalt deze combinatie je? Heb je ooit nog het stroomverbruik gemeten? Ik zit zelf te kijken naar een soortgelijke combi, maar dan met een 4850e en het Minix bordje van J&W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Nu online
jeroentb schreef op donderdag 18 december 2008 @ 15:48:
[...]

Nieuwe term ? PCIeG ? Nog nooit van gehoord namelijk ;)
Kan me voorstellen dat de eerste generatie PCIe mobo's een beperking hadden, kan me niet voorstellen dat de huidige generatie chipsets daar nog problemen mee zouden hebben.
Zeg, ik maak hier alleen even de opmerking zodat men weet dat dit niet altijd 100% compatible geweest is. Zo'n slot heet dan een PCIe Graphics slot. Dat jij je het niet kan voorstellen, prima. Doe ermee wat je wilt. ;)

Wikipedia: PCI Express

[ Voor 7% gewijzigd door P5ycho op 20-12-2008 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vargo
  • Laatst online: 15-09 15:04
Weer even (ongevraagd) wat geom raid5 ervaringen delen; zoveel is er niet op internet te vinden; wellicht helpt dit anderen die met geom raid5 werken.

Dit weekend had ik opeens last van freezes op mijn FreeBSD 6.1 + Geom Raid5 machine. Herstarten hielp maar tijdelijk; na korte poos weer een freeze.

Wat bleek: 1 vd disks is (bijna) defect. Bij herstarten was disk ad10 beschikbaar, maar zodra graid5 de rebuild starte duurde het niet lang voordat deze disk weer weg viel, en het array degraded maakte. Hierbij hing de gehele machine (power off nodig).

Inmiddels de disk vervangen (nieuwe partitie aangemaakt + 'graid5 insert'), en de rebuild loopt weer (zou in ~12 uur klaar moeten zijn; is bij elkaar 5x 500GB disks).

PS Iemand wat van Enlightenment gehoord? Heb d'r al tijdje niet meer online gezien..

PS2 Helaas pindakaas: mijn rebuild loopt nu wederom iedere keer vast (@33%). Vreemd...

[ Voor 10% gewijzigd door vargo op 21-12-2008 22:31 . Reden: PS toegevoegd... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
Ik zit er nu toch weer over te denken om van de Chenbro kast af te stappen. 't Is een mooie kast met veel ruimte maar de voeding lijkt me niet voldoende. Mijn plan was om een 4850e met 3 WD GP 3,5" schijven en een enkele 2,5" schijf te gebruiken, maar vooral bij de spin up lijkt me dat 120W dan niet voldoende is. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik snap niet zo goed dat ze die voeding leveren bij een systeem waar 4x3,5 en 1x2,5 en nog een slimline optical in past.

Zie ook: remmelt in "Welke voeding heb ik nodig? Deel 21"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-07 01:45
Je kunt je HD's vertellen dat ze moeten wachten met hun spinup totdat ze een signaal krijgen van hun controller. Je kunt ze dan 1 voor 1 laten upspinnen ipv allemaal tegelijk.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
Zoveel is duidelijk, maar kan dat in software of moet de hardware het ook ondersteunen? Hard disk controller? De schijven zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Nu online
Mijn nieuwe WD Green's hebben iig een jumper voor staggered spinup. Als je raid controller dat ook ondersteunt (bijv Areca's geloof ik) dan werkt dat prima. Ik geloof dat bijv. de ICH9R het ook ondersteunt.
De spinup van die 4 schijven lijkt me ook niet zo'n ramp trouwens, die voeding moet best een kleine piek kunnen trekken als je het mij vraagt.
Waarom die extra 2,5" schijf? Ik zou ofwel een CF kaart gebruiken of het OS gewoon op de 4 3,5" schijven mikken.

[ Voor 5% gewijzigd door P5ycho op 22-12-2008 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
Gedachte daar achter was dat het RAID array dan kan stoppen met draaien. Weet nog niet helemaal of ik dat wil of niet. Kijk, dat ding staat natuurlijk het grootste gedeelte van de tijd te niksen of een beetje torrents te seeden. Voor die torrents heb ik geen RAID nodig, dat is alleen voor de backups bedoeld.

Ik wilde overigens software RAID 5 draaien met 3 schijven. 2TB is voldoende de komende tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twiekert
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-08 11:55
remmelt schreef op maandag 22 december 2008 @ 13:36:
Ik zit er nu toch weer over te denken om van de Chenbro kast af te stappen. 't Is een mooie kast met veel ruimte maar de voeding lijkt me niet voldoende. Mijn plan was om een 4850e met 3 WD GP 3,5" schijven en een enkele 2,5" schijf te gebruiken, maar vooral bij de spin up lijkt me dat 120W dan niet voldoende is. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik snap niet zo goed dat ze die voeding leveren bij een systeem waar 4x3,5 en 1x2,5 en nog een slimline optical in past.

de 180W versie ben ik hier wel tegengekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0rbit
Ik ben vandaag eindelijk begonnen met FreeNAS. De installatie is alvast gelukt (USB stick). Ik kom echter niet op de webinterface. Volgens mij wordt mijn netwerkkaart niet ondersteund; tenminste... Ik assign een interface re0 aan het LAN en stel een IP adres in en probeer dan een computer in mijn netwerk te pingen. Dat werkt niet... de webinterface kom ik dus ook niet op.

Heeft iemand tips? Ik heb net de FreeNAS Wiki helemaal gelezen maar er staat niet echt iets behulpzaams in. Is re0 ueberhaupt een ethernet interface bijvoorbeeld? :+ Voor zover ik weet staat er nergens in mijn netwerk een firewall aan, behalve eentje op mijn router naar buiten.

Edit; Okee, stomme fout. De kabel zat niet helemaal goed in mijn router. Inmiddels de hardware compatibility list van FreeBSD 6.2 doorgekeken. De kaart wordt ondersteund en warempel; de link staat als "up" aangegeven. Ik kom zelfs op de webinterface!

Nu ga ik er maar eens een schijf inhangen en kijken of ik de shares aan de praat krijg.

Ik moet zeggen; het zit goed in elkaar die webinterface!

Edit2: FreeNAS werkt zeer goed tot nu toe. Straks een tweede disk erbij en een RAID-0 / RAID-1 maken.

[ Voor 27% gewijzigd door 0rbit op 23-12-2008 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHead
  • Laatst online: 16-09 13:02
vargo schreef op zondag 21 december 2008 @ 11:45:

PS Iemand wat van Enlightenment gehoord? Heb d'r al tijdje niet meer online gezien..
offtopic:
Enlightenment laatste bezoek dinsdag 09 december 2008 10:45 volgens d'r profiel pagina.
Ik hoop dat alles ok met d'r is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

remmelt schreef op maandag 22 december 2008 @ 18:43:
Gedachte daar achter was dat het RAID array dan kan stoppen met draaien. Weet nog niet helemaal of ik dat wil of niet. Kijk, dat ding staat natuurlijk het grootste gedeelte van de tijd te niksen of een beetje torrents te seeden. Voor die torrents heb ik geen RAID nodig, dat is alleen voor de backups bedoeld.

Ik wilde overigens software RAID 5 draaien met 3 schijven. 2TB is voldoende de komende tijd.
Kan je met FreeNAS zomaar een disk erbij plaatsen en je RAID online vergroten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Nu online
Nee, dat kan niet helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe kan je dan je RAID expanden?
Stel dat je 4 disks (max) erin hebt zitten en je wilt ze vervangen door grotere drives?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RedHead schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 12:51:
[...]

offtopic:
Enlightenment laatste bezoek dinsdag 09 december 2008 10:45 volgens d'r profiel pagina.
Ik hoop dat alles ok met d'r is.
offtopic:
Ze heeft wat gezondheids problemen. Lees ook hier!
Amfibie in "Test: energiezuinige moederborden"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0rbit
Kan wel. Zie bijv. hier:

http://www.fluffles.net/news/20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Laat ik het anders zeggen.
Ik heb straks:
* Nupro 842DV met Intel Prescott P4 2800MHz processor en 1024MB memory
* 7x PCI / 1x AGP / 1x Gigabit LAN
* Adaptec 2410SA SATA RAID-controller - 4x
* 4x SATA brackets

Welk OS kan ik het beste gebruiken als ik mettertijd grotere disks wil gaan gebruiken. In het begin zullen het bijvoobeeld disks zijn van 250Gb, maar die zullen vervangen worden door disks van 1Tb of later wellicht 1,5Tb.
Ik wil dus een systeem op de groei kopen. Ik wil geen Linux, aangezien ik daar zelfs geen 30+ kaas van heb gegeten.

Voldoet FreeNAS aan deze eisen, of moet ik toch iets van XP (2003 server lijkt me dus wat overkill) hebben? Er hoeft alleen filesharing voor Windows gebruikt te worden.
Kortom, ik zoek zoiets als wat de Drobo kan. ;)

EDIT: ik zie dat er ook zoiets is als XRAID, zit dit nog verwerkt in eoa softwarepakket?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2008 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Nu online
ok, het kan, dat wist ik, maar je zit vast aan freebsd 6.x en het is een beta gebeuren. Het is een kwestie van tijd voordat freeNAS naar 7.x gaat natuurlijk.
IMHO kun je beter gewoon goed inschatten wat je wilt gaan doen met je NAS, zodat je niet over een half jaar al moet upgraden. Of zelf Freebsd 7.x installeren met een ZFS RAIDZ array, daar kun je de disks gewoon 1 voor 1 swappen. Als de laatste disk toegevoegd is en gerebuild expand ZFS automatisch naar de nieuwe disksize.

[ Voor 17% gewijzigd door P5ycho op 23-12-2008 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
Met linux kan het geloof ik ook wel, ik heb er laatst eens mee zitten spelen in een vm. Met mdadm ging het allemaal vrij gemakkelijk maar ik ben er niet al te diep ingedoken nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik Jan
  • Niet online

Erik Jan

Langzaam en zeker

Als je met disks van verschillende formaten wilt gaan werken en flexibel wilt hotswappen, omwisselen, expanden en hyperdynamisch platter jongeleren kan je volgens mij alleen nog maar bij unRAID terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Erik Jan schreef op woensdag 24 december 2008 @ 02:30:
Als je met disks van verschillende formaten wilt gaan werken en flexibel wilt hotswappen, omwisselen, expanden en hyperdynamisch platter jongeleren kan je volgens mij alleen nog maar bij unRAID terecht.
_/-\o_ Dat ziet er super uit. +1
Ben benieuwd of het gaat werken met mijn hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Nu online
Beetje jammer dat het weer geld kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroentb
Verwijderd schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 20:45:
Laat ik het anders zeggen.
Ik heb straks:
* Nupro 842DV met Intel Prescott P4 2800MHz processor en 1024MB memory
* 7x PCI / 1x AGP / 1x Gigabit LAN
* Adaptec 2410SA SATA RAID-controller - 4x
* 4x SATA brackets

Welk OS kan ik het beste gebruiken als ik mettertijd grotere disks wil gaan gebruiken. In het begin zullen het bijvoobeeld disks zijn van 250Gb, maar die zullen vervangen worden door disks van 1Tb of later wellicht 1,5Tb.
Ik wil dus een systeem op de groei kopen. Ik wil geen Linux, aangezien ik daar zelfs geen 30+ kaas van heb gegeten.

Voldoet FreeNAS aan deze eisen, of moet ik toch iets van XP (2003 server lijkt me dus wat overkill) hebben? Er hoeft alleen filesharing voor Windows gebruikt te worden.
Kortom, ik zoek zoiets als wat de Drobo kan. ;)

EDIT: ik zie dat er ook zoiets is als XRAID, zit dit nog verwerkt in eoa softwarepakket?
Goh we hebben dr een die industrieel gaat ;)
Verwacht een lage performance en hoog energie verbruik met deze combinatie!
Je hebt geen PCIE, dus die controller zal een PCI exemplaar moeten zijn, dan ben je maar beperkt tot netto een 120MB/s ongeveer.
Als je niets met unix varianten hebt kun je het beste maar windows home server gebruiken.

Je bent goedkoper af, en sneller door een AMD lowpower processor te nemen met een mATX bordje gebasseerd op het nforce platform, ik heb zelf een sempron LE1200 met 1GB en een Asrock NF7G plankje, ik haal daarmee hogere datarates dan jij voor elkaar kunt krijgen via de PCI bus, ik heb 3x250GB erin al met al vreet dit systeem idle slechts 58W.

[ Voor 11% gewijzigd door jeroentb op 24-12-2008 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stoomverbruik is niet zo heel belangrijk. Hij staat alleen aan als ik er data op zet en als ik daarna een film wil kijken. Het is geen 24x7 systeem. Snelheid is dus hoog zat om een blu-ray te streamen, dus daar maak ik me ook niet zo druk om.

Ik doe het niet voor de hobby, het moet zo simpel mogelijk werken. Een keer installeren, daarna alleen maar eens in de zoveel tijd de schijven upgraden. Dit moet online kunnen, straks even ergens 4,5 Tb parkeren om daarna de disken te upgraden, gaat niet echt werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0rbit
P5ycho schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 22:33:
[...]

ok, het kan, dat wist ik, maar je zit vast aan freebsd 6.x en het is een beta gebeuren. Het is een kwestie van tijd voordat freeNAS naar 7.x gaat natuurlijk.
IMHO kun je beter gewoon goed inschatten wat je wilt gaan doen met je NAS, zodat je niet over een half jaar al moet upgraden. Of zelf Freebsd 7.x installeren met een ZFS RAIDZ array, daar kun je de disks gewoon 1 voor 1 swappen. Als de laatste disk toegevoegd is en gerebuild expand ZFS automatisch naar de nieuwe disksize.
Okee, het is vooralsnog een beta oplossing. Ik zou er dus ook zeker niet vanuit gaan dat het probleemloos werkt in alle gevallen (RAID-5 is ook geen backup, om dat oude paard nog maar eens van stal te halen). Maar het is mogelijk met kennis van zake.

Inderdaad; goed inschatten wat je binnen nu en 1 a 2 jaar nodig zal hebben is gewoon het handigst. Wat natuurlijk de makkelijkste manier is om een grotere array te maken is om een tijdelijke tweede NAS bak te bouwen en daar je complete nieuwe array in te bouwen. Vervolgens kopieer je alle data naar de nieuwe bak en bouw je het hele zaakje weer in je vertrouwde NAS-kastje. Duurt even, maar dan hoef je niet te expanden. Met FreeNAS is dat een koud kunstje, want je kunt tijdelijk op iedere bak wel even met de LiveCD/USB stick een NAS opzetten. In plaats van dat je gestaag het aantal schijven laat groeien, koop je iedere 2 jaar gewoon dubbel zo grote schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Nu online
Dat is precies wat ik ook doe. 2 jaar geleden 2x 500GB, nu migreren naar 2x 1TB, over 2 jaar waarschijnlijk 4x1TB notebookschijven denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0rbit
Ik ben na een avondje klooien met TCP/IP instellingen nog niet helemaal tevreden over de doorvoersnelheden van FreeNAS. Ik heb zo'n beetje alles in FreeNAS optimaal ingesteld (wat per webinterface mogelijk is; misschien dat je met de console nog wat kunt verbeteren) en getest met zowel SMB als ook FTP.

Mijn NAS heeft een Core2Duo@2.0 GHz en toch haal ik niet meer dan 17 MB/s per SMB en 35 MB/s per FTP. Voor deze tests heb ik een RAID-0 aangelegd met een tweetal 500GB Seagates die per stuk toch ruim tussen de 50 en 70 MB/s doorvoer hebben.

Zou dit echt alleen liggen aan het feit dat ik voor beide computers de onboard Attansic L1 netwerkcontroller gebruik? Op zich zou ik met 35 MB/s over SMB al redelijk tevreden zijn, maar het ziet er naar uit dat ik dus netwerkkaarten moet gaan kopen.

In ieder geval; Ik ben wel aardig tevreden en zet mijn projectje voort. Vandaag al een 1,5TB schijf gekocht waardoor nog een 500GB schijf vrijkomt. Dan kan ik nog wat testen met RAID-5 (3x500GB) en dan gaan mijn 4x750GB in RAID-5 getest worden om dan "in productie" te gaan :+ De 1,5TB schijf gebruik ik dan als off-site backup en de overige 750GB op mijn 2,25 TB array wordt alleen on-site gebackupped (die data bestaat voor 90% uit gekochte DVDs die ik gebackupped heb en opnames van mijn mediacenter; vervangbare meuk dus).

[ Voor 24% gewijzigd door 0rbit op 26-12-2008 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik Jan
  • Niet online

Erik Jan

Langzaam en zeker

Mr_Atheist schreef op vrijdag 26 december 2008 @ 13:56:
Zou dit echt alleen liggen aan het feit dat ik voor beide computers de onboard Attansic L1 netwerkcontroller gebruik? Op zich zou ik met 35 MB/s over SMB al redelijk tevreden zijn, maar het ziet er naar uit dat ik dus netwerkkaarten moet gaan kopen.
Hela, niet zomaar geld ertegen aangooien, probeer eerst 'ns even met iperf of de bottleneck wel daar ligt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0rbit
Erik Jan schreef op vrijdag 26 december 2008 @ 14:38:
[...]

Hela, niet zomaar geld ertegen aangooien, probeer eerst 'ns even met iperf of de bottleneck wel daar ligt :)
Oh, ik was nog zeker dagen aan het klooien geweest hoor, geen zorgen :+ Ik heb gisteren ook nog even een directe GBit verbinding gemaakt tussen twee Windows XP computers. Ik heb met verschillende handleidingen en programma's de TCP-IP settings "verbeterd" (DrTCP ofzo heet dat programma voor Windows XP), maar ook daar haalde ik niet meer dan een schamele maximale 23 MB/s over SMB.

Bedankt voor de link! Dat ga ik straks even uitproberen.

Zo; Ik heb een iperf server (jperf) op mijn WinXP draaien en in de shell van FreeBSD de iperf client gestart. Zonder maximale MTU (8192 bytes voor de Attansic L1) haal ik ongeveer 270 Mb/s en met de MTU aan beide kanten op 8192 bytes trek ik 299 Mb/s. (Overigens bij het omdraaien van de rollen krijg ik ongeveer dezelfde resultaten.)

Wat moet hieruit precies mijn conclusie zijn? Ik denk dat mijn netwerk gewoon slecht is, of niet?

Update: Met jperf heb ik de TCP buffer length vergroot naar 2MB en kom dan al uit op 712 Mb/s. Dat komt al in de richting.

[ Voor 27% gewijzigd door 0rbit op 26-12-2008 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gompy
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-07 11:15
Ik heb ook een eigen NAS gemaakt met Ubuntu server 8.10

ASUS M3A78-EMH
/raid 3x Green WD 1TB disken in software RAID5
/ 7200rpm 100GB 2.5" Disk
2x1GB 533Mhz DDR2

Ik haal met iperf tussen me OSX client en deze server:
[ 4] 0.0-10.0 sec 887 MBytes 88.9 MBytes/sec

maar met SMB kom ik niet verder dan 30Mbyte/sec ( lees en schrijf! ), te langzaam vind ik!
via bonny++ etc haal ik zeker 75Mbit/sec schrijf en 100Mbit/sec lees

diverse optimalisaties geprobeerd:

MTU:4096
r8168 driver van realtek ipv r8169
hdparm -a 2048
blockdev --setra 16384 /dev/md0
echo 8192 > /sys/block/md0/md/stripe_cache_size
en in smb.conf:
socket options = TCP_NODELAY
/raid mounten met: rw,noatime,nodiratime

Helaas helpt niets, iemand nog een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0rbit
Ik heb mijn TCP/IP settings in Windows wat verder getuned. Het probleem daarbij is dat het maximum bij iperf niet bij dezelfde parameters neergezet wordt als bij SMB. Ik kan nu per SMB een krappe 28 MB/s verpompen en per FTP is het nu 44MB/s. Ik heb al gemerkt dat dit soms sterk kan afhangen van de fragmentatie van een bestand. Ik heb voor deze test eerst een image van mijn systeem gebruikt; die bleek toevallig wat achterop de schijf te staan en inmiddels redelijk gefragmenteerd te zijn. Gelijk zie je dan je prestaties veel meer varieren. Ik heb toen een kleinere image op mijn SSD gezet (geen fragmentatie) en de prestaties zijn veel constanter.

Overigens CPU-load op mijn NAS is bij FTP bij 44MB/s al 75%... Dat vind ik best schokkend! Op mijn werkbak (E7300@2.67 GHz) is het 23%.

[ Voor 9% gewijzigd door 0rbit op 26-12-2008 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gompy
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-07 11:15
FTP haal ik makkelijk 65MBytes/sec! Schrijven naar het NAS vanaf zowel OSX als Vista.
proftpd gebruikt dan +/- 65% CPU van 1 core, die dan op 1000Mhz draait. (AMD X2 5050e 2.5Ghz)
Mr_Atheist schreef op vrijdag 26 december 2008 @ 19:28:
Overigens CPU-load op mijn NAS is bij FTP bij 44MB/s al 75%... Dat vind ik best schokkend! Op mijn werkbak (E7300@2.67 GHz) is het 23%.
Hoe meet jij je CPU belasting trouwens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:32

--MeAngry--

aka Qonstrukt

remmelt schreef op maandag 22 december 2008 @ 13:36:

Ik zit nu al een ruime tijd naar die Chenbro kast te kijken, en ik denk niet dat 120W echt een probleem gaat vormen met 3 HDD's. Ik heb namelijk een Shuttle K45 hier met een 100W voeding. Daar zit een mobo met Intel 945GC chipset in, een Intel E2200 CPU, 2x 1GB RAM, en 2x een WD5000AAKS SATA schijf. De voeding had totaal geen problemen met dit geheel, en dat terwijl de chipset en HDD's nou niet bepaalde de zuinigste zijn.

Als je dus goed oplet met wat je in de Chenbro kast stopt (qua mobo/CPU) moet dat makkelijk kunnen met 120W.

Ik zit zelf aan de volgende config te denken:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon X2 5050e€ 55,10€ 55,10
1Chenbro ES34069€ 120,70€ 120,70
1Jetway NC62K€ 94,01€ 94,01
1Kingston ValueRAM KVR800D2N5/2G€ 14,83€ 14,83
ImporterenTotaal€ 284,64

Dan moet ik enkel nog een low-profile AM2(+) koeler zoeken, en kijken of ik met 3 of meteen 4 HDD's begin. (Waarschijnlijk ook WD GP's.)
Het wordt echter wel een dure config op deze manier. :P

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0rbit
gompy schreef op vrijdag 26 december 2008 @ 20:43:
FTP haal ik makkelijk 65MBytes/sec! Schrijven naar het NAS vanaf zowel OSX als Vista.
proftpd gebruikt dan +/- 65% CPU van 1 core, die dan op 1000Mhz draait. (AMD X2 5050e 2.5Ghz)

[...]

Hoe meet jij je CPU belasting trouwens?
Via de webinterface van FreeNAS kun je bij Graph kijken wat je doorvoer is, maar ook wat je CPU load is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pelican
  • Niet online

pelican

--MeAngry-- schreef op vrijdag 26 december 2008 @ 20:59:
[...]
Dan moet ik enkel nog een low-profile AM2(+) koeler zoeken, en kijken of ik met 3 of meteen 4 HDD's begin. (Waarschijnlijk ook WD GP's.)
Heb ook pas die kast (nog geen andere hardware),
een cpu koeler zat erbij in de doos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
--MeAngry-- schreef op vrijdag 26 december 2008 @ 20:59:
[...]

Ik zit nu al een ruime tijd naar die Chenbro kast te kijken, en ik denk niet dat 120W echt een probleem gaat vormen met 3 HDD's. Ik heb namelijk een Shuttle K45 hier met een 100W voeding. Daar zit een mobo met Intel 945GC chipset in, een Intel E2200 CPU, 2x 1GB RAM, en 2x een WD5000AAKS SATA schijf. De voeding had totaal geen problemen met dit geheel, en dat terwijl de chipset en HDD's nou niet bepaalde de zuinigste zijn.

Als je dus goed oplet met wat je in de Chenbro kast stopt (qua mobo/CPU) moet dat makkelijk kunnen met 120W.

Ik zit zelf aan de volgende config te denken:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon X2 5050e€ 55,10€ 55,10
1Chenbro ES34069€ 120,70€ 120,70
1Jetway NC62K€ 94,01€ 94,01
1Kingston ValueRAM KVR800D2N5/2G€ 14,83€ 14,83
ImporterenTotaal€ 284,64

Ik begrijp wat je bedoelt, en daarom ben ik nu toch maar op zoek gegaan naar een goedkopere config. Ik zit nu ook te kijken naar mATX, voornamelijk omdat ik nog een kast heb waar dat wel in past. Past ook normaal ATX in, is dus gigantisch vergeleken met de Chenbro, maar goed.

Hier is de Chenbro met 180W voeding voor €192: http://www.picco.nl/product_info.php?products_id=2797

Die NC62K is zeker tof met 2x Gb LAN, maar heeft jammergenoeg maar 4 SATA poorten. Mijn plan was om een 2,5" schijf als OS en torrentschijf te nemen en de 3 of 4 RAID5 schijven te laten rusten als ze niet in gebruik zijn. Dat is dan backup/storage voor dingen die niet weg mogen maar ook niet vaak aangesproken worden.

[ Voor 5% gewijzigd door remmelt op 27-12-2008 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--

--MeAngry--

aka Qonstrukt

remmelt schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 11:49:
[...]

Ik begrijp wat je bedoelt, en daarom ben ik nu toch maar op zoek gegaan naar een goedkopere config. Ik zit nu ook te kijken naar mATX, voornamelijk omdat ik nog een kast heb waar dat wel in past. Past ook normaal ATX in, is dus gigantisch vergeleken met de Chenbro, maar goed.

Hier is de Chenbro met 180W voeding voor €192: http://www.picco.nl/product_info.php?products_id=2797

Die NC62K is zeker tof met 2x Gb LAN, maar heeft jammergenoeg maar 4 SATA poorten. Mijn plan was om een 2,5" schijf als OS en torrentschijf te nemen en de 3 of 4 RAID5 schijven te laten rusten als ze niet in gebruik zijn. Dat is dan backup/storage voor dingen die niet weg mogen maar ook niet vaak aangesproken worden.
4x SATA is voor mij genoeg. Die worden gebruikt voor een RAID5 setup. Het OS zal op een CompactFlash kaart worden geinstalleerd met een IDE naar CF adapter. Dus qua poorten zit ik goed.

De Chenbro bij Picco heeft hoogstwaarschijnlijk overigens ook maar een 120W voeding. De kast bevat intern een 180W voedingscircuit, dat heeft de kast altijd. Echter is de externe adapter bij dat kastje maar tot 120W beperkt. Je kunt wel een losse 180W adapter krijgen, maar die is vrij prijzig en lastig te vinden.

Verder moet ik zeggen dat ik ook steeds meer naar mATX neig. Maar ik kan maar geen mooie mATX behuizing vinden met ruimte voor minstens 4 HDD's met voldoende koelingsmogelijkheden.
Verder heb ik hier nog een ASUS M2A-VM moederbord liggen die prima dienst kan doen als basis. Echter is de Athlon 64 X2 5000+ die er nu op zit niet echt zuinig.

Nu heb ik een systeem staan met een Gigabyte P35C-DS3R bord met E2180 CPU, en 4 WD5000AAKS schijven. En opzich bevalt dat goed, ik heb er zelfs OS X Server op draaien en dat werkt prima. Maar ik heb op deze manier geen RAID 5 support en nu heb ik dus een RAID 10 opstelling waardoor ik maar 1 TB aan vrije ruimte heb.

Het liefst ga ik naar een opstelling met 4x 1 TB zodat ik bijna 3 TB aan ruimte heb, maar ik heb nog teveel open staande opties.

• Ga ik voor de Chenbro kast met het Jetway bordje? Heeft esthetisch gezien en qua energieverbruik mijn voorkeur, maar is erg duur.
• Houd ik mijn huidige server met lelijke, grote ATX kast en stop daar TB schijven in? Is het goedkoopst, maar dan blijft die lelijke kast in m'n huiskamer.
• Ga ik voor een mATX behuizing met het M2A-VM bord? Deze optie ligt een beetje tussen de twee andere opties in.

Ik kom er zelf eerlijk gezegd niet meer uit. :'(
pelican schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 00:56:
[...]

Heb ook pas die kast (nog geen andere hardware),
een cpu koeler zat erbij in de doos.
De bijgeleverde koeler pas alleen op het Albatron KI690G bord. :)

[ Voor 5% gewijzigd door --MeAngry-- op 27-12-2008 17:53 ]

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0rbit
--MeAngry-- schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 17:39:
[...]

• Ga ik voor de Chenbro kast met het Jetway bordje? Heeft esthetisch gezien en qua energieverbruik mijn voorkeur, maar is erg duur.
• Houd ik mijn huidige server met lelijke, grote ATX kast en stop daar TB schijven in? Is het goedkoopst, maar dan blijft die lelijke kast in m'n huiskamer.
• Ga ik voor een mATX behuizing met het M2A-VM bord? Deze optie ligt een beetje tussen de twee andere opties in.

Probeer het met bordje+CPU die je hebt uit in je lelijke kast. Ga gewoon eerst eens draaien met die setup en zet je kast op een plek waar je hem niet zo vaak hoeft te zien (onder je buro? :+). Later upgraden kan altijd nog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Tjah, ik moet eerlijk toegeven dat het ook wel een luxe-probleem is eerlijk gezegd. :P
Maar de enige echte plek waar de server kan staan, is waar nu de telefoonlijn en straks de glasvezel binnen komt. En mijn instelling helpt ook niet, als ik zoiets regel moet het namelijk in mijn ogen perfect zijn en ga ik me eraan ergeren zolang het niet precies is zoals ik het wil. O-)

Oftewel, ik heb alles wat ik aan losse rommel heb te koop gezet, en met het geld wat ik daaraan overhoud kan ik bijna twee Chenbro kastjes gevuld met TB-schijven kopen. :)
Over een paar weken zien jullie mij hier dus waarschijnlijk wel terug met een verslag van hoe ik te werk ben gegaan met m'n DIY NAS.

Wie weet kom ik toch nog de perfecte mATX behuizing tegen zodat het uiteindelijk toch mATX wordt. We zien wel. Eerst maar eens zorgen dat ik al m'n huidige spul kwijt ben.

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
dubbel

[ Voor 97% gewijzigd door remmelt op 28-12-2008 02:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
--MeAngry-- schreef op zondag 28 december 2008 @ 01:28:
Wie weet kom ik toch nog de perfecte mATX behuizing tegen zodat het uiteindelijk toch mATX wordt.
Als dat gebeurt, dan zou ik je zeer erkentelijk zijn als je dat hier even zou willen melden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Wat natuulijk slechts een smoesje is, want je hebt ergens heus wel een kast of iets beschikbaar, waar de kast in past. Niemand die er dan ook maar iets van merkt en het lelijke zie je ook niet meer.

Ik zit er over te denken om een fileserver te maken van mijn oude PC, samen met 4x Samsung Spinpoint F1 1TB in RAID5. Dit in combinatie met een Windows Server 2003 installatie. (Ik ben momenteel bezig om MCSA te worden.)

Kan ik daarom het beste voor de Promise FastTrak TX4310 (4x SATA300 RAID, PCI32/66, NCQ, TCQ) gaan, die NCQ en TCW heeft, of beter voor de HighPoint RocketRAID 1740 (4x SATA300 RAID PCI32/66) gaan?

Heb bij Azerty overigens ook verschillende types van die schijf (De Samsung Spinpoint F1 1TB) gezien. Eentje is de RAID editie en de andere de non-RAID. Mijn vraag hierbij is, of jullie weten wat het verschil is tussen de twee en of het in een RAID combinatie uit zou maken qua performance.

Ik heb de non-RAID versie 2x in mijn huidige PC zitten en gebruik die in een RAID0 opstelling.

Mede ook omdat ik (intern) nog op 'maar' 100mbit zit, wat ik ook wil upgraden naar 1000, zodat mijn server, PC en laptop wat sneller data heen en weer kunnen pompen.
Sinds ik Eweka heb, merk ik dat ik dat wel goed kan gebruiken

[ Voor 20% gewijzigd door CH4OS op 28-12-2008 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
Volgens mij is de RAIDversie de Samsungbenaming voor de serverversie of 24/7-versie maar dat weet ik niet zeker, en de Samsung site zegt daar ook niets over. Ik heb even oppervlakkig gekeken, misschien dat je zelf nog even verder kan browsen daar.
Ik zie dat ze wel een ecogreen versie hebben die minder stroom trekt, die is zeker het overwegen waard. Anders is de groene WD lijn ook een optie, met 4 schijven scheelt dat toch al weer snel 12 tot 16W. Ook als je niet per se voor een minimal power PC gaat, is dit natuurlijk een leuke bijkomstigheid, ook voor je stroomrekening.

Over die kast ben ik het met je eens hoor, ik heb een Chieftec die heel erg lijkt op jouw Antec (lijkt goedkope rip off maar de kast is van goede kwaliteit, gek) en die past eigenlijk net niet in de meterkast. Dan is het toch veel leuker om een mooie Chenbro te kopen? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0rbit
remmelt schreef op maandag 29 december 2008 @ 09:49:
Ik zie dat ze wel een ecogreen versie hebben die minder stroom trekt, die is zeker het overwegen waard. Anders is de groene WD lijn ook een optie, met 4 schijven scheelt dat toch al weer snel 12 tot 16W. Ook als je niet per se voor een minimal power PC gaat, is dit natuurlijk een leuke bijkomstigheid, ook voor je stroomrekening.
Ik weet niet wat stroom in NL kost, maar ik betaal voor 16W continu ongeveer 16 euro per jaar. Dat is nou niet echt dat je zegt... een grote besparing. Presteren de ecogreen versies ueberhaupt net zo goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--

--MeAngry--

aka Qonstrukt

GJtje schreef op zondag 28 december 2008 @ 17:54:
[...]
Wat natuulijk slechts een smoesje is, want je hebt ergens heus wel een kast of iets beschikbaar, waar de kast in past. Niemand die er dan ook maar iets van merkt en het lelijke zie je ook niet meer.

[...]
Was het maar een slecht smoesje. :) Die behuizing staat op de meest onmogelijke plek, en verhuizen daarvan is de moeite niet waard, dan zit ik juist weer te kijken met een boel kabels die ergens anders heen moeten.
Daarnaast wil ik nog makkelijk bij de behuizing kunnen komen en hem kunnen verplaatsen. Genoeg redenen dus om een kleinere behuizing te kopen.
Het is echter zo lastig om iets fatsoenlijks te vinden met genoeg ruimte voor harddisks. Ik zit daarom ook stevig te overwegen om de Chenbro behuizing bij All-Mall te kopen, ook al zijn de ervaringen zo slecht. Ik heb al van anderen gehoord dat ze de behuizing via hen vrij snel binnen hadden. Twijfel, twijfel,...

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

remmelt schreef op maandag 29 december 2008 @ 09:49:
Volgens mij is de RAIDversie de Samsungbenaming voor de serverversie of 24/7-versie maar dat weet ik niet zeker, en de Samsung site zegt daar ook niets over. Ik heb even oppervlakkig gekeken, misschien dat je zelf nog even verder kan browsen daar.
Het zou op zich geweldig zijn, als ik 24/7 kan draaien, al denkt de cooling in mijn PC er anders over helaas, die begint na ongeveer 1,5 dag opeens wat moeilijk te doen, moet nog even kijken wat daar de oorzaak van is. Ik zal inderdaad nog even rondkijken op de productpages van Samsung zelf.

Is er trouwens geen mooie website, waarmee je harde schijfjes naast elkaar kan leggen qua specs en dergelijken? Anders wil ik wel zoiets gaan maken.
Nou, gezien mijn goede ervaringen met Samsung Spinpoint F1 van 1TB, wil ik het liefste in mijn fileserver dezelfde schijfjes hebben, met een mooie hardware RAID(5) config.
Over die kast ben ik het met je eens hoor, ik heb een Chieftec die heel erg lijkt op jouw Antec (lijkt goedkope rip off maar de kast is van goede kwaliteit, gek) en die past eigenlijk net niet in de meterkast. Dan is het toch veel leuker om een mooie Chenbro te kopen? ;)
Mijn kast is overigens wel anders, ik heb namelijk de plus view versie van de kast. Maar op zich is het een leuke kast inderdaad, waar genoeg in kan. Moet alleen nog wel even kijken hoe en wat ik het allemaal moet gaan aansluiten, omdat ik de huidige schijven (120GB WD schijfjes van paar jaar oud inmiddels) eigenlijk ook wil blijven gebruiken voor mijn OS (Windows Server 2003).

[ Voor 5% gewijzigd door CH4OS op 29-12-2008 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pelican
  • Niet online

pelican

De bijgeleverde koeler pas alleen op het Albatron KI690G bord. :)
Bedantk voor de tip, maar waar heb je dat vandaan? Ik kan dat nergens vinden en aan de hand van plaatjes lijkt de bevestiging bij beide moederborden hetzelfde.

Zou het graag zeker willen weten voordat ik m'n spullen bestel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Ik heb hier ooit linkjes geplaatst naar een review van de kast. Daarin werd het al aangegeven. Ik las ook van iemand die de koeler wel bevestigd had gekregen op een J&W MINIX bord, maar het ging maar met moeite, en de koelprestaties vielen erg tegen. (Het is dan wel een low-profile koeler natuurlijk, dus geweldig koelen zal het nooit.)

Maar misschien toch eerst het proberen waard, een andere koeler kan altijd nog. :)

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0rbit
Ik ben al een tijdje op zoek naar benchmarks van Gbit kaarten onder FreeBSD/FreeNAS. Ik zie het wel zitten om uiteindelijk over te gaan op FreeBSD 7.0.

Ik heb voor mijn gevoel het laatste sap uit mijn doervoer eruit geperst, maar kom niet verder dan 27 MB/s (SMB) en 49 MB/s (FTP). Dat zou op zich voorlopig genoeg zijn, maar ik zou toch wel erg graag willen weten wat een investering van 2x+/-30 euro voor betere kaarten op zou kunnen leveren. Misschien levert het helemaal niets op. Ik vind hierover maar bar weinig informatie.

Heeft iemand bijv. ervaring met de Intel Gbit kaarten in die prijsklassen? Daar blijken twee versies van te bestaan (CT en PT) waarvan eerdere versies door FreeNAS ondersteunt lijken te worden. Is het aannemelijk dat chips met hetzelfde nummer maar met een letter-toevoeging dan ook ondersteunt worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Nu online
Intel schrijft zelf hun drivers voor FreeBSD, dus die zijn altijd aardig uptodate. Intel kaarten zijn imho de beste NICs voor BSD.

Ik heb hier een CT liggen, de PT is ouder en verbruikt meer. Ik heb in de loop van de week de tijd om te kijken of de hele handel gaat draaien, maar ik ga er vanuit dat dat prima wil lukken. Soms zijn de manual pages/hardware notes niet zo uptodate als de drivers zelf. Als je het 100% zeker wilt weten moet je even geduld hebben tot na oud en nieuw, dan gooi ik even FreeBSD 7.1 op dat systeem om te kijken of de CT werkt. Hij zal wel moeten, want ik heb niets anders dan die CT :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0rbit
P5ycho schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 08:30:
Intel schrijft zelf hun drivers voor FreeBSD, dus die zijn altijd aardig uptodate. Intel kaarten zijn imho de beste NICs voor BSD.

Ik heb hier een CT liggen, de PT is ouder en verbruikt meer. Ik heb in de loop van de week de tijd om te kijken of de hele handel gaat draaien, maar ik ga er vanuit dat dat prima wil lukken. Soms zijn de manual pages/hardware notes niet zo uptodate als de drivers zelf. Als je het 100% zeker wilt weten moet je even geduld hebben tot na oud en nieuw, dan gooi ik even FreeBSD 7.1 op dat systeem om te kijken of de CT werkt. Hij zal wel moeten, want ik heb niets anders dan die CT :P
Kijk, dat is informatie waar ik wat aan heb! _/-\o_ :)

Alleen al het feit dat Intel zijn drivers voor BSD zelf schrijft is natuurlijk al veelzeggend en ik verwacht dat dat heel wat beter zal werken dan zo'n drivertje voor mijn chips die wel werkt, maar zeker niet geoptimaliseerd is. Beetje raar dat op de Intel site niet direct duidelijk wordt dat de PT ouder is dan de CT.

Dan wacht ik nog een beetje en hoop dat je hier de problemen/resultaten kunt posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Nu online
http://www.freebsd.org/cg...D+7.0-RELEASE&format=html
AUTHORS
The em driver was written by Intel Corporation
<freebsdnic@mailbox.intel.com>.
HARDWARE
The em driver supports Gigabit Ethernet adapters based on the Intel
82540, 82541ER, 82541PI, 82542, 82543, 82544, 82545, 82546, 82546EB,
82546GB, 82547, 82571, 82572 and 82573 controller chips:

+o Intel PRO/1000 CT Network Connection (82547)
+o Intel PRO/1000 F Server Adapter (82543)
+o Intel PRO/1000 Gigabit Server Adapter (82542)
+o Intel PRO/1000 GT Desktop Adapter (82541PI)
+o Intel PRO/1000 MF Dual Port Server Adapter (82546)
+o Intel PRO/1000 MF Server Adapter (82545)
+o Intel PRO/1000 MF Server Adapter (LX) (82545)
+o Intel PRO/1000 MT Desktop Adapter (82540)
+o Intel PRO/1000 MT Desktop Adapter (82541)
+o Intel PRO/1000 MT Dual Port Server Adapter (82546)
+o Intel PRO/1000 MT Quad Port Server Adapter (82546EB)
+o Intel PRO/1000 MT Server Adapter (82545)
+o Intel PRO/1000 T Desktop Adapter (82544)
+o Intel PRO/1000 T Server Adapter (82543)
+o Intel PRO/1000 XF Server Adapter (82544)
+o Intel PRO/1000 XT Server Adapter (82544)
De CT is gebaseerd op de 82574L (L voor low power neem ik aan) die je tegenwoordig ook veel als losse Gbit controller ziet op industrial bordjes, zoals ook het MSI 945GSE bord. De PT zal qua performance niet onderdoen voor de CT.

Hij is dus supported, geen probleem. Ik kan nog wel even resultaten posten als je dat wilt, maar het gaat gewoon werken.

edit:
mocht je twijfelen over supported hardware dan kun je hier checken welke hardware noets er zijn voor jouw gebruikte release.

[ Voor 5% gewijzigd door P5ycho op 30-12-2008 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0rbit
Dan neem ik aan dat het een foutje is in de support list; Er staat 82547, terwijl de Intel CT schijnbaar een 82574 chip heeft.
( http://www.intel.com/prod...t/gigabit-ct-overview.htm )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Nu online
Ik vind al referenties naar de CT network adapter in drivers van mei dit jaar, ik maak me geen zorgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHead
Weet iemand eigenlijk wanneer WD met 1.5 TB schijven in de green serie komen?
Niet dat ik nu 4x 1TB koop voor een FreeNas setup, en dat er over een maand 1.5 TB green schijven zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
Hou in je achterhoofd wel dat het waarschijnlijk nog lang goedkoper is om 1 extra TB schijf erbij te kopen dan om al je schijven te vervangen voor 1,5TB.

Je bent natuurlijk wel gebonden aan het aantal SATA poorten wat je ter beschikking hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroentb

Verder moet ik zeggen dat ik ook steeds meer naar mATX neig. Maar ik kan maar geen mooie mATX behuizing vinden met ruimte voor minstens 4 HDD's met voldoende koelingsmogelijkheden.
Verder heb ik hier nog een ASUS M2A-VM moederbord liggen die prima dienst kan doen als basis. Echter is de Athlon 64 X2 5000+ die er nu op zit niet echt zuinig.

Nu heb ik een systeem staan met een Gigabyte P35C-DS3R bord met E2180 CPU, en 4 WD5000AAKS schijven. En opzich bevalt dat goed, ik heb er zelfs OS X Server op draaien en dat werkt prima. Maar ik heb op deze manier geen RAID 5 support en nu heb ik dus een RAID 10 opstelling waardoor ik maar 1 TB aan vrije ruimte heb.

Het liefst ga ik naar een opstelling met 4x 1 TB zodat ik bijna 3 TB aan ruimte heb, maar ik heb nog teveel open staande opties.

mATX bordjes passen toch ook in ATX kasten...
Je zou gewoon een nieuwe kast kunnen kopen op midi formaat met veel 5¼" sloten en 12cm fans zodat ie lekker stil is, die 5¼" sloten kun je vibereducers gebruiken of trays zonder fan, in dat laatste geval moeten je harde schijven wel koele types zijn, zgn green serie oid, de snelheid zal vast goed zijn, als chucksize voor software raid5 zou ik 128kb aanraden als je zowel veel leest als schrijft, grotere chunksize als je alleen maar veel leest, kleiner als je juist veel schrijft.Een echt goede hw raid kaart kan hogere snelheden halen maar is vele malen duurder qua setup en overdreven voor gigabit networking, met sw raid5 kun je gemakkelijk gigabit vullen, dat lukt me qua read al met een sempron 1200, write is een beetje laag bij mij maar dat komt door een grotere chunksize en write-intend-bitmapping (linux), dat laatste zorgt ervoor dat bij een poweroutage mijn raid sneller weer gesynced is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wirehead
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-09 13:59
gompy schreef op vrijdag 26 december 2008 @ 17:03:

maar met SMB kom ik niet verder dan 30Mbyte/sec ( lees en schrijf! ), te langzaam vind ik!
via bonny++ etc haal ik zeker 75Mbit/sec schrijf en 100Mbit/sec lees

diverse optimalisaties geprobeerd:

MTU:4096
r8168 driver van realtek ipv r8169
hdparm -a 2048
blockdev --setra 16384 /dev/md0
echo 8192 > /sys/block/md0/md/stripe_cache_size
en in smb.conf:
socket options = TCP_NODELAY
/raid mounten met: rw,noatime,nodiratime

Helaas helpt niets, iemand nog een idee?
Je kan eventueel nog werken met SO_RCVBUF=16384 SO_SNDBUF=16384 in smb.conf

Denon AVR-X2800H, Quadral Amun Mk.III, Technics SL-7, DIY PhonoPre, AT-152LP / 4.225kW Heckert Solar / SMA 3.0-1AV-41 / Kia e-Niro 64kWh First Edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHead
remmelt schreef op woensdag 31 december 2008 @ 13:39:
Hou in je achterhoofd wel dat het waarschijnlijk nog lang goedkoper is om 1 extra TB schijf erbij te kopen dan om al je schijven te vervangen voor 1,5TB.

Je bent natuurlijk wel gebonden aan het aantal SATA poorten wat je ter beschikking hebt.
Dat is nu precies de gedachte, maar dan omgekeerd.
Heb 4x SATA, dus nu 4x 1 TB kopen, of 3x 1.5 TB. Met 3x 1.5 TB kan ik er later nog een HD bij kopen.

Alleen de Seagate 1.5 TB hoor ik wisselende geluiden over en is niet zo energiezuinig als de WD. Vandaar de vraag wanneer WD met 1.5 TB Green schijven komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Nu online
De WD10EADS is relatief nieuw, ik denk dat het minstens een half jaar duurt voordat er een 1,5TB schijf komt in de Green series.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0rbit
Ik heb nu in mijn werkbak een 1,5 TB Seagate schijf en mijn 4x Samsungs F1 750GBs in mijn NAS gezet. Met een enkele disk trek ik over verder dezelfde configuratie ineens gemiddeld 74MB/s per FTP (13 GB in enkele tientallen bestanden), terwijl ik over SMB nog steeds ca. 26 MB trek. Het lijkt er dus op dat snellere schijven wel degelijk kunnen helpen om hogere doorvoer mogelijk te maken. Ik dacht dat mijn 500GB schijven wel snel genoeg zouden zijn om tezamen Gbit dicht te trekken. Blijkbaar niet en blijkbaar zijn er nog wat SMB parameters die getuned moeten worden.

Nou heb ik net vanmiddag netwerkkaarten gekocht :+

Ah, nog een vraagje voor de FreeNAS gebruikers; Duurt het bij jullie ook zo lang om op de FTP server in te loggen? Ik gebruik als client FileZilla. Het inloggen duurt zeker zo'n 10 seconden en het maken van een verbinding bij het oversturen van de eerste file in de queue duurt ook al gauw 5 seconden. Hoe komt dit?

[ Voor 23% gewijzigd door 0rbit op 03-01-2009 00:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHead
Heeft iemand wel eens van Transquil gehoord?

Afbeeldingslocatie: http://www.tranquilpc-shop.co.uk/acatalog/SQA_product.jpg

Die maakt voor hun HomeServer variant (http://www.tranquilpc-shop.co.uk/acatalog/SQA-5H.html) gebruik van een mooie behuizing welke een goed alternatief zou kunnen zijn voor het 'kleine' Chenbro kastje. Heeft iemand deze behuizing al een 'los' gezien?

De sata multi-bay lijkt op die van Icy Dock (ICY DOCK MB455SPF-B Multi-Bay Backplane Module)
Afbeeldingslocatie: http://www.icydock.com/product/images/mb455_product.jpg
http://www.icydock.com/product/mb455spf.html

Welke in nederland alleen maar overdreven duur €179 door Informatique wordt geleverd?
http://www.informatique.n...ck-mb455spf-multibay.html

http://www.tranquilpc-sho...log/BAREBONE_SERVERS.html
Deze is kant en klaar misschien al wat, alleen ik ben er nog niet aan toe gekomen om de spec's te checken op compatiblilteit met FreeNas. In het kader van de 1 pond = 1 euro misschien ook wel interessant.

Of de extender gebruiken, The SQA-Ex
Afbeeldingslocatie: http://www.tranquilpc-shop.co.uk/acatalog/Linux200.jpg
http://www.tranquilpc-sho...A-5H_Accessories.html#a46
i.c.m. een 'eigen' FreeNas mini kast/computer en een eSate aansluiting met port multiplier.
Kan je een eSata aansluiting i.c.m. een port multiplier gebruiken in FreeNas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
Hey, dat is geen slechte... De BBS2 advanced ziet er net zo uit maar dan met wat minder LEDs voorop:
http://www.tranquilpc-sho...BAREBONE_SERVERS.html#a15

Heeft ook dezelfde aansluitingen achterop. Hier zit waarschijnlijk gewoon een mITX Atom bord in, misschien zelf op te leuken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0rbit
Die IcyDock kost overigens in Duitsland 118 euro.

( http://geizhals.at/eu/a193920.html )

Lijkt me redelijk risicoloos zeker aangezien het niet echt iets is wat kapot kan gaan. Ik ken de IcyDock single drive bay van mijn werk en dat mechanisme werkt echt heel fijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHead
Mr_Atheist schreef op maandag 05 januari 2009 @ 12:12:
Die IcyDock kost overigens in Duitsland 118 euro.

( http://geizhals.at/eu/a193920.html )

Lijkt me redelijk risicoloos zeker aangezien het niet echt iets is wat kapot kan gaan. Ik ken de IcyDock single drive bay van mijn werk en dat mechanisme werkt echt heel fijn!
Maar daar ik niet direct naast Duitsland woon (meer in het westen), en niet alle firma's van het overzicht leveren naar het buitenland. Zeker niet de goedkoopste, is dit ook niet echt een oplossing. Diegene die ik tegenkwam die wel naar het buitenland leverd, zit al bijna tegen de €160 incl. verzendkosten.

....

na het posten vind ik nog deze:
http://www.comtech.de/pro...5SPF-5x-SATA-II-Backplane,

die zo dan incl. verzenden op €139,90 komen. Dat is nog wel interessant!

[ Voor 13% gewijzigd door RedHead op 05-01-2009 21:51 . Reden: correctie, toch goedkopere gevonden. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0rbit
De meesten leveren niet naar het buitenland, tenminste dat zeggen ze, maar ik heb goede ervaringen met gewoon even per email de situatie uitleggen. Beetje slijmen enzo. Extra verzendkosten volledig vergoeden enzo... Komt meestal wel goed!

Ik zit nog even met een stomme vraag over FreeNAS; Bij mij zijn de SATA poorten op mijn moederbord zo ingericht dat ik de 3e master en slave en de 4e master en slave met schijven voor mijn NAS heb bezet. Nu zijn de schijven in FreeNAS logischerwijs genummerd van ad4 tot ad7. Kan ik nu zondermeer aannemen dat ad4 correspondeerd met de 3e master? Of moet ik echt bij het toevoegen van de schijven opschrijven welke schijf aan welke poort hangt en ze dus één voor één weer aan mijn moederbord hangen? :P

Wat een rotklus... dat moet toch makkelijker gaan zou je denken...

Ah gevonden denk ik:
code:
1
2
3
4
5
6
ATA channel 2:
    Master:  ad4 <SAMSUNG HD753LJ/1AA01109> Serial ATA II
    Slave:   ad5 <SAMSUNG HD753LJ/1AA01107> Serial ATA II
ATA channel 3:
    Master:  ad6 <SAMSUNG HD753LJ/1AA01109> Serial ATA II
    Slave:   ad7 <SAMSUNG HD753LJ/1AA01113> Serial ATA II

Bij Diagnostics -> Information

En bij Diagnostics -> Disks kun je zien wat de serienummers van de schijven zijn in combinatie met de disklabels. Die informatie gelijk maar even bewaren.

Nog een vraagje: Is het echt nodig om die 8% diskspace vrij te houden? Ik vind dat wat aan de hoge kant aangezien mijn 2,25 TB array nu netto slechts 1.85TB overhoudt.

[ Voor 29% gewijzigd door 0rbit op 06-01-2009 00:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
Huh? Hoe kan SATA nou alsnog master/slave zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Nu online
Wil ik FreeBSD 7.1 amd64 gaan installeren op mijn VIA VB8001, blijkt dat de bootloader specifiek checkt voor een Intel of AMD cpu |:(
Mensen die hetzelfde van plan zijn, wees gewaarschuwd.
Dat wordt weer bugreporten, aanpassen en compilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0rbit
remmelt schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 10:06:
Huh? Hoe kan SATA nou alsnog master/slave zijn?
Niet wat betreft de schijven nee; alle schijven zijn immers point-to-point verbonden, maar misschien wel voor de controller. Master en slave samen op een channel; Dat klinkt logisch toch?

In ieder geval; de SATA poorten worden in paren beschreven en eentje daarvan (oneven nummer) wordt "slave" genoemd en de andere (even nummer) "master". Ik zou er verder niet te veel achter zoeken :+

[ Voor 6% gewijzigd door 0rbit op 06-01-2009 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
Na een flinke tijd bezig geweest te zijn met FreeBSD (sinds 2001) heb ik onlangs besloten een NAS te gaan bouwen (plus alle andere zaken die ik normaal al deed). Dus CF2IDE convertje gehaald en een Sweex PCI SATA kaartje besteld. (Specs zie onderaan).

Eerst FreeBSD helemaal geinstalleerd zoals ik dat gewend was, maar nu op het CF-kaartje.
(Zaken als Apache, Samba, MySQL, etc). Mijn vorige install heeft zonder problemen 4 jaar gedraaid met uptimes van 200+ dagen en dan alleen vanwege stroom uitval. Anyway, de nieuwe install heeft
meer dan een week zonder problemen gewerkt.

Na een week of wat kwam mijn SATA kaartje binnen, dus die gemonteerd en ik kon eindelijk aan de gang met mijn twee 'overgebleven' WD 200GB schijven op de SATA-controller. Netjes met gmirror een raid1 aangemaakt en aangesloten. Echter als het systeem enige tijd idle is dan resulteert dat bij de eerstvolgende keer dat de raid1 benaderd wordt in WRITE_DMA48 timeout's en niet veel later in kernel-panic en een reboot. Het probleem doet zich bij beide schijven voor.

Na me wat verdiept te hebben in het geheel heb ik ergens gelezen dat de schijven 5 seconden krijgen om te reageren, dus wellicht dat deze 5 seconden te kort zijn. Ik kan alleen nergens vinden hoe ik die tijd aan kan passen. Ik vond wel een referentie naar een kernel-patch, maar die bleek al meer dan een jaar oud te zijn en is vermoedelijk al weer in weer opgenomen in de stable-release.

Momenteel ben ik aan het kijken of een cvsup wellicht uitkomst kan bieden, maar als iemand die probleem herkend of een betere oplossing denkt te weten hoor ik het graag. Sowieso zou het fijn zijn als iemand mij kan vertellen hoe ik de ata-timeout kan verhogen van 5 naar bijvoorbeeld 15 seconden...
  • Specificaties
  • FreeBSD 7.0 Release
  • Asus A7V-266E moederbord. (Via KT266 chipset, socket A)
  • AMD Athlon 1700+
  • TwinMOS DDR266 512MB (x2)
  • Geforce2 TI 64MB
  • Sweex PCI SATA (op basis van Sil3512, wordt ondersteund vanaf REL7.0).
  • CF2IDE met 8GB CF kaartje (werkt naar volle tevredenheid
  • WD 2000JD 200GB SATA HD (x2)
  • Aopen kast + voeding (350 watt)
  • Floppydrive
Foutmelding (uitreksel).
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Jan 10 11:00:36 qequoia kernel: ad8: TIMEOUT - WRITE_DMA48 retrying (1 retry left) LBA=390721967
Jan 10 11:00:41 qequoia kernel: ad8: TIMEOUT - WRITE_DMA48 retrying (0 retries left) LBA=390721967
Jan 10 11:00:46 qequoia kernel: ad8: FAILURE - WRITE_DMA48 timed out LBA=390721967
Jan 10 11:00:46 qequoia kernel: GEOM_MIRROR: Cannot write metadata on ad8 (device=gm0, error=5).
Jan 10 11:00:46 qequoia kernel: GEOM_MIRROR: Cannot update metadata on disk ad8 (error=5).
Jan 10 11:00:53 qequoia kernel: ad10: TIMEOUT - WRITE_DMA48 retrying (1 retry left) LBA=390721967
Jan 10 11:00:58 qequoia kernel: ad10: TIMEOUT - WRITE_DMA48 retrying (0 retries left) LBA=390721967
Jan 10 11:01:03 qequoia kernel: ad10: FAILURE - WRITE_DMA48 timed out LBA=390721967
Jan 10 11:01:03 qequoia kernel: GEOM_MIRROR: Cannot write metadata on ad10 (device=gm0, error=5).
Jan 10 11:01:03 qequoia kernel: GEOM_MIRROR: Cannot update metadata on disk ad10 (error=5).
Jan 10 11:01:03 qequoia kernel: GEOM_MIRROR: Device gm0: provider ad8 disconnected.
Jan 10 11:01:03 qequoia kernel: GEOM_MIRROR: Device gm0: provider ad10 disconnected.
Jan 10 11:01:03 qequoia kernel: GEOM_MIRROR: Device gm0: provider mirror/gm0 destroyed.
Jan 10 11:01:03 qequoia kernel: g_vfs_done():mirror/gm0[WRITE(offset=65536, length=2048)]error = 6
Jan 10 11:01:03 qequoia kernel: g_vfs_done():mirror/gm0[WRITE(offset=114688, length=16384)]error = 6
Jan 10 11:01:03 qequoia kernel: g_vfs_done():mirror/gm0[WRITE(offset=6144000, length=16384)]error = 6
Jan 10 11:01:03 qequoia kernel: g_vfs_done():mirror/gm0[WRITE(offset=6160384, length=2048)]error = 6
Jan 10 11:01:03 qequoia kernel: g_vfs_done():mirror/gm0[WRITE(offset=33528545280, length=16384)]error = 6
Jan 10 11:01:03 qequoia kernel: GEOM_MIRROR: Device gm0 destroyed.
Jan 10 11:01:03 qequoia kernel: g_vfs_done():mirror/gm0[WRITE(offset=33528561664, length=16384)]error = 6

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
Ik heb geen antwoord op je vraag, jammergenoeg. In FreeBSD ben ik niet kundig...

Hoe is de performance van die CF-kaart als systeemschijf? Schrijf je je logs er op of niet? Merk je het verschil tussen die kaart en een 2,5" / 3,5" schijf in stroomverbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
Read/Write haal ik ongeveer 20MB/s, wat 'duidelijk' minder is dan een 3,5" schijf. Ook het ontbreken van disk-cache maakt dat sommige zaken langerzamer zijn. Vooral bij disklimited zaken (zoals ports-tree uitpakken) is het te merken. Als je bijvoorbeeld een 'ls' doet terwijl op de achtergrond veel IO-activiteit plaats vindt moet je even wachten tot je commando langs de queue is. (Dat kost een paar seconden) Echter, het vorige apparaat was een P2-400 met een 8GB schijf en qua performance is het er niet slechter op geworden.

De positieve kanten wegen voor mij op tegen de 'nadelen'. De schijf is 100% stil, immers geen bewegende delen. Stroomverbruik kan ik helaas niet testen, moet nog een meter ervoor aanschaffen. (al wil ik het wel een keer met een gewone multimeter ertussen proberen als ik de problemen opgelost heb).

Maar voor waar ik het voor gebruik is het prima. Het is eigenlijk van alles wat, webserver, svn-server, mailserver, dns-server, vpn-server, etc. Zwaar wordt ie niet belast, maar hij moet nu eenmaal wel 24 uur per dag aan kunnen staan en de vorige install (FreeBSD 5.3) heeft echt jaren naar tevredenheid gedraaid. (Net als die daarvoor met 4.3). Het principe van een machine die zonder problemen honderden dagen uptime kan halen als de stroom maar niet uitvalt is echt prima. Plus dat het momenteel een test is voor een machine die ik van de zomer aan wil schaffen (dan nieuwe ipv gebruikte hardware en zoveel mogelijk passief gekoeld).

Momenteel schrijf ik mijn logs nog weg naar het schijfje. Wat ik erover gelezen heb kun je op een zwaar belastte server in een klein jaar je CF kaartje 'versleten' krijgen. De verwachtte belasting voor dit systeem is echter zo laag dat ik geen problemen verwacht. Eventueel ga ik nog experimenteren met een RAM-drive om de logs op te bewaren en dan dagelijks weg te schrijven. Hiervoor moet ik echter eerst even een UPS halen, want anders is het niet meer verantwoord qua logging.

PS. Ben er inmiddels achter dat het probleem alleen op te lossen valt door die ATA-Timout op te hogen. Er is een interessante discussie over te vinden op de link hieronder (al is het SSL-certificaat 2 dagen geleden verlopen.

https://kerneltrap.org/ma...eouts%22/freebsd-hardware

Kennelijk is het probleem dat WD-schijven inderdaad soms, bijvoorbeeld bij standby/idle, langer dan 5 seconden nodig hebben om te reageren op commando's. En in FreeBSD is die timeout hardcoded tot 5 seconden. Voor FreeNAS is er een kernel-patch om die waarde instelbaar te maken via sysctl. Echter die patch is niet 1 op 1 over te zetten naar FreeBSD 7. Als ik de code ervan bekijk lijkt het wel met het handje te doen, maar eerst even wachten op cvsup.

[ Voor 17% gewijzigd door kalizec op 10-01-2009 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-09 13:38

Demo

Probleemschietende Tovenaar

kalizec: ik ben een tijdje bezig geweest met het bouwen van een embedded FreeBSD (de website waar ik de howto vandaan had, is helaas offline) en het wegschrijven van logs zou je heel simpel kunnen doen door elk uur een tar-commando te laten draaien dat je var-directory wegschrijft. En waarom zou het niet verantwoord zijn qua logging? Je kijkt er in principe nooit naar, alleen als je vermoedt dat er iets mis is, toch? En hoe groot is nou de kans dat net op dat moment de stroom uitvalt.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zillion01
  • Laatst online: 14-09 16:12

Zillion01

Obey your screen!

Ik ben aan het onderzoeken of ik FreeBSD wil gaan gebruiken voor mijn homeservertje. Ik wil ook een webserver e.d. kunnen, daarom kies ik niet voor FreeNAS

Is er voor Freebsd ook een oplossing zoals bij FreeNAS om de gehele server via een webinterface te besturen, of een andere remote desktopoplossing? Ik wil namelijk geen toetsenbord en monitor aan het servertje koppelen. Thanks.

[ Voor 6% gewijzigd door Zillion01 op 11-01-2009 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
Als ik heel /var op een ramdrive zou zetten is het sowieso foute boel (ik gebruik het systeem voor meer zaken da NAS), want dan ben ik ook mijn MySQL-DB en email kwijt.

Stel dat ik alleen /var/log op een ramdrive zou zetten en dat ieder uur tarren en wegschrijven, dat zou nog wel ok zijn ja. Maar dan is het voordeel weer een stuk kleiner. Eigenlijk vind ik een ramdrive alleen een goed idee in combinatie met een NAS. (Net zoals Hardware Raid normaal ook een batterypack gebruikt in combinatie met een RAM-buffer).

Wat het probleem betreft. Heb inmiddels via CVSUP FreeBSD 8.0-CURRENT geïnstaleerd en aan de praat om te kijken of ze daar die timeout van 5 seconden al 'verbeterd' hebben. Mocht dat inderdaad het geval zijn dan overweeg ik om die 'fix' mee te nemen en daarmee terug te gaan naar 7.0 of eventueel 7.1 (mocht die tegen die tijd uit zijn).

@Zillion01
Geen idee of het via een webinterface kan, maar je kunt sowieso alles via SSH doen.

[edit]
Probleem is met FreeBSD 8.0 niet opgelost. Maar het heeft me wel een betrouwbare test opgeleverd om te testen of het wel opgelost is. Het gaat om een mirror van ad8 en ad10.

ataidle -s /dev/ad8
ataidle -s /dev/ad10

Even wachten tot beide schijven gedownspinned zijn (wacht je hier niet op, dan gaat alles wel goed).

dd if=/dev/zero of=/mirror/test bs=1024k count=100

En vervolgens komen de timeouts een voor een voorbij. Eerst wordt de ene schijf uit de mirror gegooid, daarna de andere. Vervolgens wordt de mirror vernietigd en ontstaat kernel-panic.

[ Voor 27% gewijzigd door kalizec op 11-01-2009 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Nu online
Zillion01 schreef op zondag 11 januari 2009 @ 14:53:
Ik ben aan het onderzoeken of ik FreeBSD wil gaan gebruiken voor mijn homeservertje. Ik wil ook een webserver e.d. kunnen, daarom kies ik niet voor FreeNAS

Is er voor Freebsd ook een oplossing zoals bij FreeNAS om de gehele server via een webinterface te besturen, of een andere remote desktopoplossing? Ik wil namelijk geen toetsenbord en monitor aan het servertje koppelen. Thanks.
SSH.
Of, als je niet van de commandline houdt, SSH met X forwarding oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vargo
  • Laatst online: 15-09 15:04
kalizec schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 15:02:
[...]
Sowieso zou het fijn zijn als iemand mij kan vertellen hoe ik de ata-timeout kan verhogen van 5 naar bijvoorbeeld 15 seconden...
[...]
Even mijn Opera Notes doorzocht; Enlightenment zei er het volgende over:
Verwijderd schreef op zaterdag 21 juni 2008 @ 07:47:
[...]
Je kunt prima een spindown instellen. Let echter op het volgende:
- verhoog je ata timeout van 5 naar 10+ seconden (ik zelf gebruik 15), hiervoor moet je je kernel opnieuw compileren. Doe je dit niet dan worden spinned down schijven uit de array gekicked omdat ze niet binnen 5 seconden reageren.
- afhankelijk van de versie van geom_raid5 kunnen alle schijven tegelijk opgespint worden; dat moet je voeding wel aankunnen. Alleen van belang als je opspinnen qua stroomvoorziening alleen red door gebruik van staggered spinup.
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny_NL
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15-09 17:47
Zillion01 schreef op zondag 11 januari 2009 @ 14:53:
...
Kijk eens naar webmin. Dat kan denk ik precies wat je wil doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Nu online
P5ycho schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 17:45:
De WD10EADS is relatief nieuw, ik denk dat het minstens een half jaar duurt voordat er een 1,5TB schijf komt in de Green series.
oops!

http://tweakers.net/nieuw...rt-deze-week-2tb-hdd.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchman01
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10-03-2023
Idd gaat goed met WD laat de 2TB drives er maar heel snel betaalbaar zijn.

Zullen we zeker eens snel aan een test onderwerpen.

Er is ook bij Freenas een NL forum Topic voor wie het nog niet wist

http://apps.sourceforge.n...6b7d0fad83ed2911dcbff2415
Pagina: 1 ... 6 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.