Het grote DIY RAID NAS topic deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 11 Laatste
Acties:
  • 138.296 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15-09 22:01
8x SATA? Wat voor NAS ga je bouwen? Afhankelijk van je keuze kom je dan uit op 7 TB aan data (1.5 TB schijven zie ik persoonlijk nog niet als een optie). Helemaal als je een thecus op het oog had (5x 3.5" schijven). Waarom niet een deftig bord met voldoende pci-ex sloten aan boord zodat je eventueel op een pci-ex kaart nog later wat schijven kunt aansluiten?
Als je 8x SATA onboard wil dan denk ik dat je keuze wel heel erg beperkt kan zijn. Hoeveel opslag heb je binnen nu en zeg drie/vier jaar nodig?

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unicron
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-08 17:50
Weet iemand waarom een bepaalde FreeBSD kernel versie in de FreeNAS nightly builds wordt gebruikt? Wat zijn zegmaar de momenten waarop FreeNAS naar een nieuwere kernel versie stapt in de nightly builds.

Dit naar aanleiding van een niet werkende Onboard realtek netwerk kaart welke gefixed zou zijn in de recente freeBSD ?development? builds, maar nog niet in de FreeNAS 7 nightly builds. Als ik de kernel versie bekijk in de FreeNAS nightly build dan is deze: 7.0-RELEASE-P1 18 JUN.

Edit: Gaat om deze FreeBSD patch http://www.freebsd.org/cgi/query-pr.cgi?pr=123123

[ Voor 8% gewijzigd door Unicron op 29-08-2008 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chocka
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10-09 20:00
die 8x sata kwam eigenlijk van enlightenment, die had een asus bordje met 8x sata aansluitingen. En zoals ik al zei dat het mobo mij basis is, heb ik dat vooralsnog als basis genomen.

Maar als ik het antwoord van Q begrijp is XP zeker nog wel een optie?

Ik zoek als basis een goed mobo waarmee vooruit kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
Aha, dan hebben we het waarschijnlijk over de Asus K8N4-E Deluxe. Dat is dus al een ouder moederbord, socket 754. Als het goed is heb je ook gelezen dat Enlightenment later ook al haar bedenkingen had over het bord.
Ik zou, als ik echt de 8 sata aansluitingen zou willen hebben en het bord tegelijk echt goed moet zijn, primair kijken dat het bord zelf goed is (wat is goed? solid state, firewire, raid, pci-ex, ...?) en dan van daaruit kijken welke van de overgebleven opties de meeste sata aansluitingen hebben. Simpelweg omdat je vrij gemakkelijk een sata (raid) controller op een overgebleven mobo kunt plaatsen en wat minder makkelijk pxi-ex of solid state capacitors :))

En ja, je kunt gewoon prima raid draaien onder windows:
-'lage' raid's (0, 1, ...) kun je als fake/os raid, driver raid en hardware raid draaien
-hogere raid's (5, ...) kun je als fake/os raid draaien maar is volgens velen niet aan te raden, driver raid en hardware raid zijn geen probleem, waarbij het van je toepassing afhangt welke keuze je precies moet nemen. Ik zou zeggen lees even de faq door over het wel en wee van raid :)

Overigens, XP en een NAS? Wat wil je nu precies doen? Ik zou, als je voor Windows gaat, dan of voor een Windows Server editie kiezen of Windows Home Server, afhankelijk van je budget.

[ Voor 31% gewijzigd door Dadona op 29-08-2008 23:17 ]

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:59

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Dadona schreef op vrijdag 29 augustus 2008 @ 23:12:

Overigens, XP en een NAS? Wat wil je nu precies doen? Ik zou, als je voor Windows gaat, dan of voor een Windows Server editie kiezen of Windows Home Server, afhankelijk van je budget.
Waarom is dat nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
Ik zeg niet dat het per se nodig is, maar ik zou er niet voor kiezen om XP als een server in te zetten, om een aantal redenen:
-Microsoft heeft voor XP een limiet van 10 gebruikers ingesteld voor een netwerkshare, om ervoor te zorgen dat het niet als server zal worden gebruikt.
-Windows Home Server is, voor als je geen zin en/of tijd hebt, heel snel de zaken op poten te zetten die velen van een server verwachten (backups regelen, media delen, downloaden, ...) Die zou je eerst voor XP nog moeten zoeken en uit moeten zoeken hoe het werkt. In WHS heb je het allemaal ineen, overzichtelijk en wel. Het exacte hoe en wat van WHS kun je overal op het net vinden (er loopt ook een topic over op tweakers)
-Windows Server en Windows Home Server zijn server versies :+

Even iets dat iets afwijkt van het hardware matige deel van een NAS / server. Ik heb wat gezocht naar topics over boeken die gaan over BSD of Solaris. Ik weet het...je leert het door het te doen en ik heb ook wel wat gespeeld, maar ik wil het nu allemaal iets serieuzer doen. Daarnaast is het wel prettig om af en toe iets op papier te kunnen lezen. Daarom zou ik toch graag een aantal boeken hebben, waarbij minstens over de basis gat, zodat ik zeker weet dat ik niets mis. Daarnaast zou een goed boek over de beveiliging prettig zijn (de 'interne' dingen als backup, mail, ... zoek ik dan zelf, met hier en daar wat hulp :+, zelf uit), maar ik wil in ieder geval een goede first line of defense hebben. Topics op tweakers gaan met name over linux en amazon spuugt over freebsd alleen al 1621 boeken uit, waarvan je de kwaliteit lang niet altijd goed kunt beoordelen.

[ Voor 36% gewijzigd door Dadona op 30-08-2008 00:55 ]

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chocka
Dadona schreef op vrijdag 29 augustus 2008 @ 23:12:Overigens, XP en een NAS? Wat wil je nu precies doen?
Ik kom nog uit een tijdperk van de vorige eeuw, waar mijn eerste home PC een Atari 600 XL was met 16 Kram geheugen, uitgebreid naar 64 Kram. En ik nog werkte met cassettebandjes om programma's te laden. Intussen zijn we zover dat na mijn idee niet meer nodig is allerlei PC's in huis te hebben die stand alone vol zitten met schijven. Ik heb nu een netwerk liggen met twee PC's en wil gaan minimaliseren met alleen een bootdisk en voor dataopslag een NAS cq fileserver erbij te gaan zetten in het netwerk. Vooralsnog wil ik de programma's wel stand alone op iedere PC laten draaien, maar misschien bedenk ik mijzelf daar wel in en doe ik het zoals vele bedrijven werken. Een centrale fileserver waar alles op staat en PC's degraderen tot terminals, maar dat weet ik nog niet.

Als ik een PC ga bouwen, zoek ik altijd een basis van waaruit ik te werk ga. Voorheen was dat altijd de kast, maar aangezien ik de Dremel heb ontdekt en kasten zelf maak, is mij dat geen issue meer.

Zodoende neem ik nu het moederbord als basis. En daarmee ben ik zover gekomen dat ik denk dat daarop wat mogelijkheden moeten zitten die bij mijn idee aansluiten en mogelijk nog uitgebreid kunnen worden in de toekomst. Maar helaas heb ik nog geen website kunnen vinden waarop je, je eisen kan aanvinken en er vervolgens een overzicht komt van eventueel geschikte borden. Totdat ik gisteren topics van Enlightenment ontdekte, merkte uit zijn antwoorden dat die er behoorlijk mee bezig is en die ben gaan volgen. Onderzoek kost nu eenmaal veel leeswerk, maar een halve daghe speuren liep ik vast in allerlei termen. Zodoende heb ik de vraag geopend in de hoop dat Enlightenment of andere hierop reageren en hiermee mogelijk iets vooruitgang kan boeken om tot een geschikt mobo te komen, waarmee ik verder kan. En intussen blijf ik wel doorzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Dadona schreef op zaterdag 30 augustus 2008 @ 00:43:
Ik zeg niet dat het per se nodig is, maar ik zou er niet voor kiezen om XP als een server in te zetten, om een aantal redenen:
-Microsoft heeft voor XP een limiet van 10 gebruikers ingesteld voor een netwerkshare, om ervoor te zorgen dat het niet als server zal worden gebruikt.
-Windows Home Server is, voor als je geen zin en/of tijd hebt, heel snel de zaken op poten te zetten die velen van een server verwachten (backups regelen, media delen, downloaden, ...) Die zou je eerst voor XP nog moeten zoeken en uit moeten zoeken hoe het werkt. In WHS heb je het allemaal ineen, overzichtelijk en wel. Het exacte hoe en wat van WHS kun je overal op het net vinden (er loopt ook een topic over op tweakers)
-Windows Server en Windows Home Server zijn server versies :+
Tja, het is voor thuisgebruik. Die 10 user limiet is dan niet zo'n probleem denk ik. Maar dat Windows Home server is misschien wel aardig als optie.
Even iets dat iets afwijkt van het hardware matige deel van een NAS / server. Ik heb wat gezocht naar topics over boeken die gaan over BSD of Solaris. Ik weet het...je leert het door het te doen en ik heb ook wel wat gespeeld, maar ik wil het nu allemaal iets serieuzer doen. Daarnaast is het wel prettig om af en toe iets op papier te kunnen lezen. Daarom zou ik toch graag een aantal boeken hebben, waarbij minstens over de basis gat, zodat ik zeker weet dat ik niets mis. Daarnaast zou een goed boek over de beveiliging prettig zijn (de 'interne' dingen als backup, mail, ... zoek ik dan zelf, met hier en daar wat hulp :+, zelf uit), maar ik wil in ieder geval een goede first line of defense hebben. Topics op tweakers gaan met name over linux en amazon spuugt over freebsd alleen al 1621 boeken uit, waarvan je de kwaliteit lang niet altijd goed kunt beoordelen.
Ik begrijp dat je twee dingen wilt: wat meer unix-kennis opdoen en weten hoe je die machines een beetje uithard: veilig instelt.

Ik blijf er toch bij dat zelf knoeien en testen met internet bij de hand je het meeste bijbrengt. De oreilly boeken zijn altijd wel een goed aanknopingspunt als je wat wil lezen.

Wat security betreft: zet uit wat je niet nodig hebt, hou je machine up-to-date, stel een firewall in en lees voor de specifieke services wat de beveiligingsrisico's zijn en hoe deze te mitigeren. Dan heb je de essentie wel te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
Een 10 user limiet kan tegenwoordig hard gaan, bedenk dat naast werkstation en laptops inmiddels ook htpc een seat vragen bij de server, maar ja, bij normaal gebruik moet je voldoende hebben aan 10 gebruikers.

Het 'probleem' bij zelf knoeien en testen is dat het op het oog misschien wel klopt en lijkt te werken, maar helemaal bij beveiliging van dingen wil je toch wel zien of het daadwerkelijk goed werkt.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DogMatica
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-03-2021
Unicron schreef op zaterdag 23 augustus 2008 @ 14:39:
Zijn er hier mensen die al ervaring hebben met FreeNAS 0.7 van de nightly builds? Ik wil namelijk mijn Ubuntu 8.04 NAS met software raid5 erg graag overzetten op ZFS RAIDZ. Zo ja, hoe staat het met de stabiliteit?
Ik heb geen ervaring met FreeNAS 0.7, maar wel met ZFS-FUSE. Ik heb dat nu een half jaar zonder problemen draaien op mijn (zeer oude) Ubuntu server.

Specs: Athlon 600 MHz, 384 MB RAM, storage: 5*300 GB HDD (RAIDZ), 160 GB voor OS en home etc.

De performance is niet super, maar voor mij voldoende, +/- 4 MB/s, voldoende om HD films te zien over sshfs. Tijdens datatransfers zit de CPU constant met 100% load, dus daar zit duidelijk een bottleneck. Als ik snel iets wil kopiëren, dan zet ik het op de 160GB schijf om het dan later op de raidZ te zetten.

Zijn er hier nog mensen die ervaring hebben met ZFS-FUSE?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

chocka schreef op vrijdag 29 augustus 2008 @ 18:44:
Dus ben ik gaan zoeken naar een DIY en kwam deze topic tegen. Ik dacht er een te bouwen met XP, maar begrijp intussen dat FreeNas een veel beter oplossing is. XP is een optie met een SB750 south bridge (voor zover ik heb mogen begrijpen) Maar de termen vliegen om mijn oren en zie door de bomen het bos echt niet meer. Sorry, zit niet in het vak en ben al 35 (tweede generatie tweaker).
Geen probleem, ik help je graag. :) Als je dat fijner vind kun je ook vinden op irc.freenode.org #freenas.

Wat betreft die southbridge: de SB750 is een op dit moment high-end southbridge vooral bedoeld om overclocken beter mogelijk te maken voor Phenom processors. Ook voegt het (driver) RAID5 support toe voor Windows OS'en. Als je je NAS op basis van Linux/BSD heb je dus weinig aan die SB750 en is een SB700 de gangbare optie, 6x SATA en laag energieverbruik, gekoppeld met een AMD 780G chipset.
Natuurlijk moet een NAS niet teveel slurpen, maar als uitgangspunt ben ik op zoek naar een geschikt moederbord met aansluitingen waarmee enige tijd vooruit kan, dus +/- 8x SATA en een Gigabit LANpoort. Ik ben enorm pro Intel.
Waarom pro-intel, zo sympathiek zij die lui ook weer niet. :P De mooie 45nm processors van Intel zijn ook vooral voor veeleisende desktops/servers geschikt, zoals gamers en veel tweakers. Maar voor een NAS is AMD een goedkoper alternatief en ook erg zuinig, 7W idle voor een X2 4850e bijvoorbeeld.
En de foutste vraag op tweakersnet: Welk moederbord is op dit moment het meest geschikt.
Zal voor je kijken. :)
Vraagje: kun je misschien je DM aanzetten in je voorkeuren?
Kasten bouw ik zelf met mijn Dremel.
Hardcore B-)
En de NAS cq fileserver wordt alleen gebruikt als datawarehouse, waar vandaan ik muziek en films via mijn HTPC kan gaan gebruiken. Op advies heb begrepen dat RAID 5 een goeie optie is.
Dat klopt, met RAID5 op BSD/Linux heb je goede snelheden en redelijke bescherming tegen schijfuitval. Denk je ook aan een backup?

Wat betreft dat Asus K8N4-E Deluxe moederbord, leuk die 8x SATA maar geen staggered spinup support, of je moet zelf wat tweaken. Met 8+ disks betekent dat dus dat je een redelijk stevige voeding nodig hebt, of je systeem valt na inschakelen gelijk weer uit. Bovendien zijn 4 van de 8 aansluitingen via PCI en dat levert - met name met striping RAID zoals RAID5 - een significante afname van de performance, zoals ik zelf getest heb met 8 disks RAID5 onder FreeBSD op dat Asus K8N4-E Deluxe bordje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chocka
Verwijderd schreef op zaterdag 30 augustus 2008 @ 23:50:Geen probleem, ik help je graag. :) Als je dat fijner vind kun je ook vinden op irc.freenode.org #freenas.
Sorry, maar IRC is totaal niet mijn ding. Zal daar eerst in moeten gaan duiken om te weten hoe of wat het werkt. En daar heb ik simpelweg niet de tijd voor. Maar bedankt voor de info
Verwijderd schreef op zaterdag 30 augustus 2008 @ 23:50:Waarom pro-intel, zo sympathiek zij die lui ook weer niet. :P De mooie 45nm processors van Intel zijn ook vooral voor veeleisende desktops/servers geschikt, zoals gamers en veel tweakers. Maar voor een NAS is AMD een goedkoper alternatief en ook erg zuinig, 7W idle voor een X2 4850e bijvoorbeeld.
Ach, oud en vertrouwd. En het hoeft toch dan niet meteen een 45nm te zijn, intel heeft toch ook wel meer keuzes.
Verwijderd schreef op zaterdag 30 augustus 2008 @ 23:50:Vraagje: kun je misschien je DM aanzetten in je voorkeuren?
Staat intussen aan.
Verwijderd schreef op zaterdag 30 augustus 2008 @ 23:50:Dat klopt, met RAID5 op BSD/Linux heb je goede snelheden en redelijke bescherming tegen schijfuitval. Denk je ook aan een backup?
RAID 5 werkt toch zo dat de schijven elkaar opvangen en mocht er een stuk zijn dat je die vervangt voor nieuwe zonder dataverlies of was dat RAID 6 (?). Alleen als er twee stuk gaan heb je een major probleem. Maar anders zal moeten gaan draaien met een 1:1 principe, waarbij 1 schijf altijd een spare achter zich heeft staan als backup.
Verwijderd schreef op zaterdag 30 augustus 2008 @ 23:50:Wat betreft dat Asus K8N4-E Deluxe moederbord, leuk die 8x SATA maar [...]
Ach, dat was als voorbeeld. Zoals eerder gezegd ik zoek die basis en zolang er geen sites zijn waar je aanbod krijgt na wat zoektermen, heb ik daar veel moeite mee om iets goeds te vinden. Als ik eenmaal iets heb, kom ik makkelijk verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chocka
Laat ik ik er vooralsnog even vanuit gaan dat ik voor eerst van leven afstap van oud en vertrouwd, ben ik met je hint over de AMD 780G chip eens verder gaan zoeken, ook daarbij heb ik gekeken naar alternatieve, want naast pro intel ben ik ook wel pro asus. Daarbij heb ik volgende opties gevonden:

ATX:
Asus M3A78 Pro
GigaByte MA78G-DS3H

µATX:
Asus M3A78-EM
GigaByte GA-MA78GPM-DS2H

Enig nadeel aan deze borden vind ik wel alle audio en video opties die er ook op zitten en waarvoor je natuurlijk ook betaald, terwijl ik die niet nodig zal hebben voor een dataserver.

Dus ben ik nu verder aan het zoeken naar zo iets als een servermobo, welke meer gericht is op een server zijn dan een volledige PC met audio/video.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unicron
Verwijderd schreef op zaterdag 30 augustus 2008 @ 23:50:
[...]

Geen probleem, ik help je graag. :) Als je dat fijner vind kun je ook vinden op irc.freenode.org #freenas.

Wat betreft die southbridge: de SB750 is een op dit moment high-end southbridge vooral bedoeld om overclocken beter mogelijk te maken voor Phenom processors. Ook voegt het (driver) RAID5 support toe voor Windows OS'en. Als je je NAS op basis van Linux/BSD heb je dus weinig aan die SB750 en is een SB700 de gangbare optie, 6x SATA en laag energieverbruik, gekoppeld met een AMD 780G chipset.
Alleen heb je dan waarschijnlijk wel het probleem dat de onboard gigabit Realtek NIC niet werkt zoals ik een paar posts naar boven beschrijf.

In FreeBSD-CURRENT zou een werkende driver zitten (PR 123123), maar deze is nog niet beschikbaar in de nightly builds van FreeNAS 7.0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

chocka schreef op zondag 31 augustus 2008 @ 02:20:
Sorry, maar IRC is totaal niet mijn ding. Zal daar eerst in moeten gaan duiken om te weten hoe of wat het werkt.
Als je Firefox gebruikt is er de ChatZilla addon, een simpele irc client. Open hem, klik op de blauwe Freenode link en type "/join #freenas". Sowieso kan dat handig zijn als je later vragen krijgt over FreeNAS.
Ach, oud en vertrouwd. En het hoeft toch dan niet meteen een 45nm te zijn, intel heeft toch ook wel meer keuzes.
Ja, alleen zijn de 65nm-modellen weer stukken onzuiniger in idle mode, volgens diverse reviews. Net als de AMD Phenom's, met uitzondering misschien van de 9150e en 9350e en aankomende dualcore Phenoms.
RAID 5 werkt toch zo dat de schijven elkaar opvangen en mocht er een stuk zijn dat je die vervangt voor nieuwe zonder dataverlies of was dat RAID 6 (?). Alleen als er twee stuk gaan heb je een major probleem. Maar anders zal moeten gaan draaien met een 1:1 principe, waarbij 1 schijf altijd een spare achter zich heeft staan als backup.
Met RAID1 en hoger dek je inderdaad het risico af van een enkelvoudige en soms meerdervoudige schijffailure. Maar er kan meer mis gaan:
  • Stroomstoring of fysieke shock (omvallen kast) die meerdere of alle disks in je array tegelijk sloopt.
  • Filesystem schade die potentiëel heel veel files onvindbaar maakt. Gratis recovery op UNIX is ook zo goed als niet mogelijk.
  • Virus die je files manipuleert/delete
  • Gebruiksfout of je kat die je geselecteerde MP3 map permanent verwijdert met daarin 1TB waard aan RIAA-woede.
  • Storing in de RAID-engine of sublayers die voor data-verlies zorgen
  • Na een niet kritieke storing door de gebruiker onbedoelde en ondoordachte acties worden uitgevoerd waardoor de data op de array corrupt raakt, bijvoorbeeld het rebuilden van een contaminated disk of het handmatig opnieuw aanmaken van een array.
En dit is vast niet alles. Let wel: ik vind het onredelijk om alléén de opties te hebben van hélemaal veilig zoals bij ABN-Amro, of helemaal géén beveiliging tegen gegevensverlies. Zeker voor thuisgebruik moet je realistisch zijn, gezien je budget en het feit dat je zelf niet al teveel moeite wilt doen om een backupsysteem te onderhouden of op te zetten.

Maar je zult niet alleen van mij horen dat RAID niet de functie van een backup kan vervangen. Met twee RAID0 arrays op onafhankelijke systemen waarbij de ene de andere backupt, ben je denk ik stukken veiliger uit dan zelfs een RAID6 array. Een backup is dus meer waard dan redundantie alleen, omdat je niet alleen een enkelvoudige schijfuitval afdekt maar ook andere risico's zoals hierboven genoemd.
chocka schreef op zondag 31 augustus 2008 @ 03:39:
Enig nadeel aan deze borden vind ik wel alle audio en video opties die er ook op zitten en waarvoor je natuurlijk ook betaald, terwijl ik die niet nodig zal hebben voor een dataserver.
Nou die 40-cent realtek chip van nog geeneens een ¼ vierkante centimeter zou de kosten echt niet significant beïnvloeden. Waar je op moet letten: chipset, gigabit chip, solid capacitors, aantal sata poorten, koeling en stroomverbruik (weet je niet maar kun je soms afleiden aan de gebruikte koeling).
Dus ben ik nu verder aan het zoeken naar zo iets als een servermobo, welke meer gericht is op een server zijn dan een volledige PC met audio/video.
Dan kom je in een ander segment terecht waarbij stroomkosten vaak geen prioriteit hebben, bovendien zijn de kosten fors hoger en biedt het features waar jij weinig aan hebt. Ook is de compatbiliteit met FreeBSD/FreeNAS geheel onduidelijk voor minder gangbare hardware.
Unicron schreef op zondag 31 augustus 2008 @ 10:48:
Alleen heb je dan waarschijnlijk wel het probleem dat de onboard gigabit Realtek NIC niet werkt zoals ik een paar posts naar boven beschrijf.
Ook die patch is nog lang niet af, de RTL8111C wordt op dit moment gewoon nog niet ondersteund. Andere Realtek chips wel, dus het is even zoeken of de chip genoemd in de specs van een moederbord voorkomt in de FreeBSD 7.0 Hardware Notes (google).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Snel even gezocht op Asus en Gigabyte voor bordjes met een compatibele netwerkchip:

Asus M3N78-EMH (GF8200, 6x SATA, Solid caps; netwerkchip niet helemaal zeker, de exacte PHY wordt niet genoemd, maar Atheros PHY wordt wel ondersteund in de nfe driver)
Gigabyte GA-M78SM-S2H (GF8200; 6x SATA, solid caps)
Gigabyte GA-M68SM-S2L (4x sata, 2x dimm)
Gigabyte GA-M68SM-S2

Wil je het zeker weten, wacht dan op mijn moederbordentest; de bordjes die ik binnenkrijg ga ik ook testen op FreeBSD/FreeNAS compatibiliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chocka
Sorry voor mijn verwarring, maar dit zijn allemaal borden zonder de 780G chipset. Welke chipset zijn er dan allemaal nog meer mogelijk icm de juiste processor (X4850e) om tot dergelijke lage idle wattage te komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
Ik kan nog niet generaliseren, maar er zijn moederborden met een 8200 chipset die zuiniger zijn dan een 780g. En het ziet ernaar uit dat dat geen toevalstreffers zijn.
(Als je grafische dingen wil doen dan zou ik wel bij 780g blijven, want die zijn sterker dan de 8200 chipset in 3D weergave)

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja die nVidia GeForce 8200-chipset is een superpopulaire chip op dit moment, en wordt veel gebruikt. Je kunt hem zien als de tegenhanger van de 780G, waarbij AMD het voordeel heeft van een hogere 3D score. Qua stroom zouden sommige GeForce chips (zoals 6100 en 7050) zelfs zuiniger zijn dan AMD's 780G, die idle al zeer zuinig is met stroom, slechts een paar watt voor de chipset.

Wat je moet vermijden zijn die nVidia SLI chipsets, met misschien als uitzondering de 750a SLI chipset, die heb ik ook meegenomen in mn test trouwens. :P

In tegenstelling tot AMD bieden nVidia chipsets wel een netwerkadapter, die ondersteund wordt door de nfe-driver. Alleen de aanvullende PHY-chip kan verschillen per moederbord. Aangezien AMD chipsets geen netwerkfunctionaliteit biedt, moet er dus een volledige netwerkchip (MAC + PHY) worden gebruikt om gigabit te kunnen bieden; dat betekent dat je meer variatie krijgt in de netwerkadapters die gebruikt worden op die bordjes. Het vervelende is: veel fabrikanten vermelden niet welke chips ze gebruiken; dat zijn eigenlijk de enige relevante specs naar mijn mening, maar liever veel marketingblabla dat verkoopt vast beter. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroentb
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-01 07:59
[quote]Verwijderd schreef op zondag 31 augustus 2008 @ 14:32:
• Filesystem schade die potentiëel heel veel files onvindbaar maakt. Gratis recovery op UNIX is ook zo goed als niet mogelijk.
Wou toch even kwijt dat recovery onder linux juist heel goed mogelijk is, wel afhankelijk van gekozen FS overigens! Maar met de sleuthkit, autopsy en foremost heb je krachtige tools in handen om toch bestanden terug te kunnen halen. Wel zorgen natuurlijk dat je schijven niet beschreven worden en de raid alleen maar geassembleerd wordt.

• Virus die je files manipuleert/delete
Niet onmogelijk maar low kans op een linux/bsd systeem.

• Storing in de RAID-engine of sublayers die voor data-verlies zorgen
We hebben inmiddels toch wel vertrouwen gekregen in onze ontwikkelaars ? ;)

Voor usenet downloads zijn backups misschien een beetje onzinnig, maar stop je vakantie kiekjes e.d. asjeblieft op zijn minst op een extra externe harddisk of tapedrive, je zou de eerste niet zijn om een paar jaar aan persoonlijke historie kwijt te raken ! Zelf gebruik ik een DAT drive van een ouwe server met een goedkoop scsi kaartje, de tapes heb ik bij een familielid liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chocka
Verwijderd schreef op maandag 01 september 2008 @ 06:16:Ja die nVidia GeForce 8200-chipset is een superpopulaire chip op dit moment, en wordt veel gebruikt. Je kunt hem zien als de tegenhanger van de 780G, waarbij AMD het voordeel heeft van een hogere 3D score.
Ondanks dat ik dat de mogelijkheid van een fileserver open hou, ga ik vooralsnog voor een dataserver. Geen idee waartoe ik die 3D nodig heb bij een dataserver.
Verwijderd schreef op maandag 01 september 2008 @ 06:16:Qua stroom zouden sommige GeForce chips (zoals 6100 en 7050) zelfs zuiniger zijn dan AMD's 780G, die idle al zeer zuinig is met stroom, slechts een paar watt voor de chipset.
OK! dit is tweakers net, maar een uiteindelijk verschil van onder de 7Watt is mij bij verwaarloosbaar oftewel bied mij geen meer/minder waarde.
Verwijderd schreef op maandag 01 september 2008 @ 06:16:Wat je moet vermijden zijn die nVidia SLI chipsets, met misschien als uitzondering de 750a SLI chipset, die heb ik ook meegenomen in mn test trouwens.
Geweldige test, die ga ik zekers in de gaten houden. Heb die zojuist gelezen. Hopelijk blijft het verder een beetje on-topic, want drie pagina's over de juistheid van een wattage meter gaat mij een beetje te ver. Meten = weten, maar als je alles op één meter doet, is dat dan ook je referentiekader (toch).
Verwijderd schreef op maandag 01 september 2008 @ 06:16:In tegenstelling tot AMD bieden nVidia chipsets wel een netwerkadapter, die ondersteund wordt door de nfe-driver. Alleen de aanvullende PHY-chip kan verschillen per moederbord. Aangezien AMD chipsets geen netwerkfunctionaliteit biedt, moet er dus een volledige netwerkchip (MAC + PHY) worden gebruikt om gigabit te kunnen bieden; dat betekent dat je meer variatie krijgt in de netwerkadapters die gebruikt worden op die bordjes. Het vervelende is: veel fabrikanten vermelden niet welke chips ze gebruiken; dat zijn eigenlijk de enige relevante specs naar mijn mening, maar liever veel marketingblabla dat verkoopt vast beter.
Geen idee wat die nfe driver is, maar ik begrijp dat zoals je het hier zegt uiteindelijk beter af bent met een Nvidia chip wegens die netwerkadapter?!

[off topic] Mijn vrouw kan heerlijk koken, maar heeft geen idee wat ik hier typ. Jij noemt je "Queen of RAID", mag ik daaruit opmaken dat je mogelijk lekker kan koken en ook nog begrijpt waar hier over gaat. PS Zekers niet denigrerend bedoeld, mocht dat het geval zijn. _/-\o_ 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Mijn nas doet raid 6 om het risico van disk falen zoveel mogelijk te mitigeren. De opslag is voornamelijk films ed. Ik wil de collectie niet graag kwijt raken, maar hoe 4tb aan data veilig te stellen zonder ofwel een 2e nas er naast te zetten? Ook al zet je er een 4tb raid0 naast, dat kost toch weer een hoop. Een tape based oplossing is helemaal niet te betalen. Van persoonlijke data worden wel backups gemaakt natuurlijk. Maar video, dat wordt te duur. Ik ben wel benieuwd hoe anderen met een groot nas dit aanpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
chocka schreef op maandag 01 september 2008 @ 20:39:
[...]
Ondanks dat ik dat de mogelijkheid van een fileserver open hou, ga ik vooralsnog voor een dataserver. Geen idee waartoe ik die 3D nodig heb bij een dataserver.
Wat bedoel je precies met een fileserver en wat met een dataserver? Wat is volgens jou het verschil? Voor mij is een fileserver namelijk hetzelfde als een dataserver. En 3D kun je gewoon vergeten (zeker als je het systeem met programma's als putty gaat aansturen of webbased aan de gang gaat).

Overigens, in reactie op Enlightenment op de fouten van de gebruiker als oorzaak van dataverlies als er geen echte backup is, er zijn een aantal mogelijke oplossingen. De mooiste oplossing is de invoering van een recycle bin op je nas. Je kunt anders altijd (custom)regels instellen dat data standaard naar een hoofd- partitie of storagepool gaat. Dan stel je een regel in die:
-de data de ene dag synchroniseert met partitie twee en de volgende dag met partitie drie
-de data synchroniseert met partitie twee en verwijderacties pas een dag later doorvoerd op partitie twee
De laatste mogelijkheid is iets meer kluswerk maar (lijkt me wel een leuke oplossing) die de data slechts dubbel opslaat (alsof het echte backup is).
Waarom zo moeilijk doen? Omdat je een nadeel nog niet hebt genoemd van een echte backup, het vereist discipline van de gebruiker. Deze dient zich keurig netjes aan het backupschema te houden (schijf - bijvoorbeeld - iedere dag aankoppelen, laten backuppen en schijf weer ontkoppelen)

Overigens gaat mijn 'nas' als backup te werk. De werkstations blijven de data houden, maar de server zorgt ervoor dat de data gesynchroniseerd blijft. Vervolgens ga ik of voor de recyclebin optie, of anders voor de dag vertraging. Ik heb op die manier iets dat redelijk veilig is. Daarnaast wil ik aan de slag met een extern backup systeem. Daarbij gaat het om een (grote) externe schijvencollectie die je af en toe aan je pc koppelt. Het systeem moet dan zelf ervoor zorgen dat de externe collectie dezelfde data heeft als de backupserver en daarna automatisch ontkoppelen. De collectie moet voorkomen dat, in het ongelukkige geval van een serieus probleem niet alle data weg is. De schijven zullen ergens anders komen te liggen (ver van de pc's).

[ Voor 68% gewijzigd door Dadona op 02-09-2008 00:23 ]

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Dadona schreef op maandag 01 september 2008 @ 23:39:
[...]
Waarom zo moeilijk doen? Omdat je een nadeel nog niet hebt genoemd van een echte backup, het vereist discipline van de gebruiker. Deze dient zich keurig netjes aan het backupschema te houden (schijf - bijvoorbeeld - iedere dag aankoppelen, laten backuppen en schijf weer ontkoppelen)
Een backup die niet volledig automatisch verloopt is geen backup. Mensen hebben nu eenmaal geen discipline. Op het werk tapes wisselen gaat alleen goed omdat wij elkaar in de gaten houden. Voor thuisgebruik vind ik Timemachine (eventueel naar je nas) een godsgeschenk. Of anders rsync.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-09 20:41

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

is het mogelijk op freenas bijv sabnzb te installen? Of kan ik dan beter uitwijken naar de normale freebsd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:53
ik gebruik torrentflux (tf-b4rt), en die kan ook nzbperl als dat vergelijkbaar is?

Ben een VMWare installatie aan het doen van m'n nieuwe NAS.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Schijfindeling:
disk 1 & 2:
> [----------------------- da0 & da1 -------------------] (disk)
> [--- s1 ---][------------------ s2 -------------------] (slices)
> [--gm0a--|*][----------------- raidZ------------------] (partitions)
gm0= / als zpool stuk en /boot als zpool ok.

disk 3 & 4:
> [----------------------- da3 & da4 -------------------] (disk)
> [--- s1 ---][----------------- s2 -------------------] (slices)
> [--gm1a--|*][----------------- raidZ------------------] (partitions)
gm1= mirrored swap space

tis een beetje gepruts om heel het systeem op de zpool te krijgen behalve de /boot, maar het draait al.

Ik twijfel alleen of ik de / & /boot niet zal mirroren over alle 4 de schijven en de swapfile als raid10 over alle schijven zal verdelen. Ik heb geen idee of het eigenlijk wat uitmaakt.

bronnen:
http://www.ish.com.au/solutions/articles/freebsdzfs
http://www.onlamp.com/pub...reeBSD_Basics.html?page=2

[ Voor 90% gewijzigd door P5ycho op 02-09-2008 16:19 ]

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chocka
Dadona schreef op maandag 01 september 2008 @ 23:39:Wat bedoel je precies met een fileserver en wat met een dataserver? Wat is volgens jou het verschil? Voor mij is een fileserver namelijk hetzelfde als een dataserver. En 3D kun je gewoon vergeten (zeker als je het systeem met programma's als putty gaat aansturen of webbased aan de gang gaat).
Bij een eerder antwoord heb ik nog de optie open gehouden of ik een server ga bouwen zoals dat bij bedrijven gebeurd, dus een centrale server waar alles op staat ook de programma's en waarbij de PC alleen als terminal gebruikt wordt. Hiervan heb ik gesproken over een fileserver. Of de PC's stand alone houden en alleen een server bouwen waarop alle bestanden komen te staan. Die laatste noem ik een dataserver. Inhoudelijk heb je gelijk dat gezien de server er geen verschil zal zijn of deze nu file of data wordt genoemd.

Sorry voor mijn ongemak dat ik de twee begrippen gebruikte om ergens onderscheid in te maken, terwijl het beide hetzelfde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rostvertol-Mil
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06:57
Rostvertol-Mil schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 20:06:
Ik ben mijn nas/server aan het upgraden en heb hier een intel bordje voor gekocht. De ICH8R southbridge ondersteund ook raid5. Ik kan nu echter nergens vinden hoe de ich raid 5 performance zich verhoudt tot de software raid 5 van een recente linux kernel. Is het enige verschil de snelheid of zijn er meer dingen om rekening mee te houden?
Om hier op terug te komen, ik heb alles nu draaiend en dit zijn de scores:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
leech rost # dd if=/dev/zero of=/store/test.bin bs=1M count=4000
4000+0 records in
4000+0 records out
4194304000 bytes (4.2 GB) copied, 48.1892 s, 87.0 MB/s

leech rost # dd if=/store/test.bin of=/dev/null bs=1M count=4000
4000+0 records in
4000+0 records out
4194304000 bytes (4.2 GB) copied, 17.4705 s, 240 MB/s

leech rost # hdparm -tT /dev/md4

/dev/md4:
 Timing cached reads:   7836 MB in  2.00 seconds = 3921.22 MB/sec
 Timing buffered disk reads:  932 MB in  3.00 seconds = 310.39 MB/sec

Getest op een C2DE6600, G965, 2GB Ram en 4 HD103UJ's
Software Raid 5 op Gentoo Linux (2.6.25)

Valt hier nog iets aan te optimaliseren? Qua read ben ik aardig tevreden, alleen de write is wat aan de lage kant imo.

dot.blaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvd64
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09-09 10:35
Hallo,

ik wil een FreeNAS gaan opzetten met de volgende onderdelen:

mainboard: Gigabyte MA69VM-S2 AMD690V chipset
processor: AMD Sempron LE 1250
geheugen: 1x 1 GB DDR2-800
harddisks: 2x WD 320 GB (PATA) en 1x Samsung 500 GB (SATA)

Zou ik kunnen volstaan met een picoPSU, of moet ik een grotere voeding kopen?

Alvast bedankt!

Michiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817

sander817

..

[ Voor 100% gewijzigd door sander817 op 12-09-2008 20:52 . Reden: kan weg ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817

sander817

ik heb een D201GLY2A met een sil 3114 raid noname kaartje
Ik kom echter, met de disks aangesloten, niet voorbij "press <Ctrl+S> or F4 to enter raid utility."

Op de onboard controller gaat het wel, ik gebruik liever de externe controller, omdat ik boot van een sata laptop hd, en dan poorten tekort kom.
en ik draai liever HW raid

Iemand een idee?

[ Voor 4% gewijzigd door sander817 op 12-09-2008 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Sander817: Ja mogelijk wel. Heb je al eens een RAID-config op die disks op geslagen? Zo ja, dan schrijft de driver hiervoor naar de laatste sector van elke disk, precies zoals die SiI-3114 BIOS doet. De oplossing is om partities gebruiken die ruimte overlaten aan het einde van elke disk. Op de RAID zelf gebruik je beter geen partities ivm performance.

3114 is een driver-RAID kaartje; het is gewoon een IDE controller voor Linux/BSD.

@mvd64: 3,5" disks trekken max 35W tijdens het opspinnen; in de handleiding wordt gewaarschuwd dat 3,5" disks niet gebruikt mogen worden, maar zolang je qua maximale belasting onder de 120W blijft met PicoPSU-120 zal je geen problemen houden. Maar 3 disks gaat dus niet werken. Mogelijk wel als je een hele sterke 230->12V adapter vindt, aangezien tjidens het opspinnen vooral +12V wordt gebruikt en PicoPSU deze simpelweg doorgeeft en dus zelf niets mee doet. Zelf denk ik dat je verkeerd bezig bent als je een energiezuinig systeem wilt combineren met energie-onzuinige componenten. Voor een NAS met PicoPSU kun je ook 2,5" disks gebruiken; binnenkort ook in 500GB-capaciteit. Daarvan kun je er wel veel op PicoPSU aansluiten. Spinup is 2,5W dacht ik, tegenover max 35W bij 3,5" schijven.

Een andere mogelijkheid is het gebruiken van Staggered Spinup.

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2008 22:58 ]

• mvd64
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09-09 10:35
Hoi Enlightenment,

bedankt voor je reply. De disks heb ik al (uit mijn huidige FreeNAS machine), dus ik ben niet van plan nieuwe 2.5" disks te gaan kopen.
Ik denk dat ik dan maar een 'gewone' voeding ga kopen, ipv de picoPSU.

Groeten,
Michiel.

• sander817

sander817

Verwijderd schreef op vrijdag 12 september 2008 @ 22:51:
@Sander817: Ja mogelijk wel. Heb je al eens een RAID-config op die disks op geslagen? Zo ja, dan schrijft de driver hiervoor naar de laatste sector van elke disk, precies zoals die SiI-3114 BIOS doet. De oplossing is om partities gebruiken die ruimte overlaten aan het einde van elke disk. Op de RAID zelf gebruik je beter geen partities ivm performance.

3114 is een driver-RAID kaartje; het is gewoon een IDE controller voor Linux/BSD.
uhm, toen ik het probeerde waren de disks nieuw, dus lijkt mij niet. Ik ga het straks nog even met een enkele nieuwe schijf proberen, maar ik meen me te herinneren dat dat ook niet ging

Verwijderd

Na aanleiding van advies van Enlightenment heb ik een Highpoint Rocketraid 3520 aangeschaft.
Ik heb de controller ingebouwd en een raid 5 aangemaakt, maar Freenas ziet geen array.
Deze drivers heb ik gedownload, maar ik heb geen idee hou ik de drivers in Freenas kan installeren.
http://www.highpoint-tech...x-FreeBSD-v1.4-080515.tgz
Of heeft Freenas deze drivers niet nodig en heb ik de array verkeerd aangemaakt?
In de bios van de controller lijkt het allemaal goed te zijn.
Zou iemand mij hiermee kunnen helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unicron
@DogMatica: Kun jij op jouw Linux met ZFS-FUSE een zfs pool gemount krijgen tijdens het booten?

Mij lukt het maar niet om een goed init.d script te krijgen die mijn zfs pool mount tijdens het booten van Ubuntu 8.04

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-09 13:38

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Verwijderd schreef op donderdag 18 september 2008 @ 20:25:
Na aanleiding van advies van Enlightenment heb ik een Highpoint Rocketraid 3520 aangeschaft.
Ik heb de controller ingebouwd en een raid 5 aangemaakt, maar Freenas ziet geen array.
Deze drivers heb ik gedownload, maar ik heb geen idee hou ik de drivers in Freenas kan installeren.
http://www.highpoint-tech...x-FreeBSD-v1.4-080515.tgz
Of heeft Freenas deze drivers niet nodig en heb ik de array verkeerd aangemaakt?
In de bios van de controller lijkt het allemaal goed te zijn.
Zou iemand mij hiermee kunnen helpen?
Ik heb even een blik in dat bestand geworpen, maar helaas heb ik geen mogelijkheid om die diskette-image te openen. Wat voor files zitten daar in?

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Verwijderd

Heeft iemand hier op dit forum de permissies voor FreeNAS fatsoenlijk aan de praat? Ik ben aan het klooien om CIFS/SMB aan de praat te krijgen maar het lijkt nergens op! Een beetje zoeken op het internet blijkt dat ik niet de enige ben.

Ik heb het volgende opgevolgd, bron, maar het werkt echt niet goed. Ik krijg het niet voor elkaar om verschillende permissies voor verschillende folders op te zetten!!! Als dit niet in FreeNAS mogelijk is heb ik er geen snars aan. Wat heb je nu aan SMB zonder fatsoenlijke autenticatie? Ik draai trouwens Freenas-0.69b3 met CIFS/SMB-autenticatie in Local User.

Heeft iemand hier CIFS/SMB met autenticatie van user en groups op verschillende folders op FreeNAS aan de praat? Misschien toch maar eens naar Openfiler kijken.

Networkbrowsing is zelf zwaar buggy! Ik kan niet eens meer mijn eigen shares op mijn lokale pc meer zien omdat 'Network not accesible' is! Begin er de #@$#$%^ van te krijgen.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2008 15:39 . Reden: extra info ]

• Frost_Azimov
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 21:36
Ben bezig een Windows 2008 cluster te bouwen (waar ik Hyper-V failover clustering op wil doen) en dus hard op zoek naar een mooie iSCSI oplossing. Helaas wil sinds Server versie 2008 de cluster feature dat de iSCSI shared storage persistent reservations (SPC-3 standaard) ondersteund. Dit bijkt met de meeste open source (FreeNas en Openfiler) niet het geval te zijn. De enige gratis (maar tijdelijke) oplossing die ik tot nu toe gevonden heb is StarWind onder windows. Ben op het moment OpenSolaris aan het downloaden om eens te kijken wat tie doet. Iemand anders nog suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarschijnlijk ben ik er uit waarom de Highpoint Rocketraid 3520 niet werkt onder FreeNAS-amd64-liveCD-0.7.3514.
Deze nightly build FreeNAS versie werkt onder FreeBSD 7.0-RELEASE-p1 (revision 199506).
FreeBSD 7 heeft standaard een driver hiervoor aan boord (/boot/kernel/hptiop.ko)
Deze driver heb ik gevonden in een bootonly versie van FreeBSD 7, maar FreeNAS mist deze driver.
De gevonden driver heb ik geprobeert om naar /boot/kernel van FreeNas te kopiëren, maar naar een reboot is deze weer verdwenen.
Ook heb ik de regel: hptiop_load="YES" toegevoegd aan /cf/boot/loader.conf.
Ik ben eigenlijk bang dat ik FreeNAS opnieuw moet compilen om de driver toe te voegen, maar ik heb (nog) geen idee hoe ik dat moet doen.
De drivers die ik gedownload heb van de site gaan maar tot FreeBSD 6.3 omdat FreeBSD 7 er een eigen driver (hptiop.ko) voor heeft.
De makkelijkste manier is natuurlijk om terug te gaan naar een oudere versie van FreeNAS en de daarvoor bestemde drivers te installeren.
Maar waarom makkelijk doen als het moeilijk kan?

edit: Stond gewoon op de site van FreeNAS beschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oguz286
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-02 10:10
Ik volg al een tijdje dit topic omdat ik graag een zuinige NAS zou willen bouwen. Ik wil er graag Ubuntu server op zetten en de md kernel module gebruiken met 3 WD 1TB Green serie HDD's in RAID5 in een klein en mooi zelf ontworpen kastje. Ik heb gekeken naar mini-itx moederborden en persoonlijk vind ik de Jetway JNC62K erg leuk maar als ik dit zo lees denk ik dat het helaas minder interessant voor mij is. ;( Ik zou toch graag wel minstens 35~40 MB/s willen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcprutser
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-09 22:40

pcprutser

No message

nou ben ik bezig met een file/backupserver te bouwen, met freenas
De volgende configuratie heb ik momenteel:
mobo: Asus P5N-EM HDMI
proc: Intel Celeron E1400
mem: 2gb DDR2 800mHz
HDD's:
1x 160gb WD IDE
2x 500gb WD SATA

Eenmaal alles draaiende blijkt dat de SATA schijven niet herkend worden, SATA controller wordt niet ondersteund door freeNAS
Nu kan ik gebruik maken van de wet kopen op afstand, dus dat moederbord gaat terug, nu heb ik een ander moederbord gezocht: Asrock 4Core1333-GLAN
welke de volgende chipset
- Northbridge: Intel® P31⁄G31
- Southbridge: Intel® ICH7

Volgens een link in de openingspost wordt deze plank dus wel ondersteunt! Kan iemand mij vertellen of dit echt zo is? (liefst ervaring of iets)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken
  • Laatst online: 26-08 12:33

Shuriken

Life is all about priorities

Oguz286 schreef op maandag 29 september 2008 @ 22:19:
Ik volg al een tijdje dit topic omdat ik graag een zuinige NAS zou willen bouwen. Ik wil er graag Ubuntu server op zetten en de md kernel module gebruiken met 3 WD 1TB Green serie HDD's in RAID5 in een klein en mooi zelf ontworpen kastje. Ik heb gekeken naar mini-itx moederborden en persoonlijk vind ik de Jetway JNC62K erg leuk maar als ik dit zo lees denk ik dat het helaas minder interessant voor mij is. ;( Ik zou toch graag wel minstens 35~40 MB/s willen halen.
Ik zou je niet teveel dood staren op dat artikel. Ze maken gebruik van Windows Home Server om de NAS test te doen. Het zou zomaar kunnen dat de windows driver de beperkende factor is.

Daarnaast is de performance over de hele linie van moederbordjes extreem laag. Ik heb zelf 3 x Samsung F1 750 in MD raid 5. Ik haal met schrijven al 45 MB/s. In de test komen ze niet eens boven de 18 MB/s uit.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oguz286
Shuriken schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 19:37:
[...]
Ik zou je niet teveel dood staren op dat artikel. Ze maken gebruik van Windows Home Server om de NAS test te doen. Het zou zomaar kunnen dat de windows driver de beperkende factor is.

Daarnaast is de performance over de hele linie van moederbordjes extreem laag. Ik heb zelf 3 x Samsung F1 750 in MD raid 5. Ik haal met schrijven al 45 MB/s. In de test komen ze niet eens boven de 18 MB/s uit.
Met wat voor hardware als ik mag vragen? Ik heb even gezocht in het topic maar kon nergens vinden wat voor hardware je in je NAS hebt zitten. Maar ik neem aan dat het ongeveer zal lijken op wat ik in gedachten had:
  • AMD Athlon 64 X2 4850e
  • Jetway JNC62K (8200 chipset)
  • 2GB Ram
  • 3x WD Green 1TB
Maar als je met schrijven al 45MB/s haalt dan zal de snelheid van het lezen nog wel iets/stuk hoger liggen. Dat is dan ook precies wat ik wil :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een paar vraagjes. Ik zou graag een NAS maken in RAID5 met als OS FreeNas.

1) Ik heb een pc op overschot met moederbord MSI K8N SLI. Ik denk niet dat het RAID5 ondersteunt. In de topicstartpost staat echter dat dit ook softwarematig gaat. Bedoelen ze dan dat ik dit moederbord wel kan gebruiken in m'n NAS?
2) Ik heb 3 harde schijven in RAID5. Daarna voeg ik er een 4de aan de raid toe. Kan ik dit zonder dat alle data op de 3 schijven ergens moet backuppen om dan terug alles naar de 4 schijven weg te schrijven?
3) Is 2GB ram overkill voor 3 of 4 TB in RAID5?
4) Als de MSI K8N SLI niet werkt, zou ik de ASUS M2N (socket AM2) aankopen. Is deze aan te raden? Is hij zuinig?

Zou iemand deze kunnen beantwoorden? Alvast hartelijk bedankt!

Edit; als processor heb ik al een 4200+ Dual Core klaarliggen en als kast een Antec Sonata met 450W.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2008 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken

Shuriken

Oguz286 schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 21:14:
[...]

Met wat voor hardware als ik mag vragen? Ik heb even gezocht in het topic maar kon nergens vinden wat voor hardware je in je NAS hebt zitten. Maar ik neem aan dat het ongeveer zal lijken op wat ik in gedachten had:
  • AMD Athlon 64 X2 4850e
  • Jetway JNC62K (8200 chipset)
  • 2GB Ram
  • 3x WD Green 1TB
Maar als je met schrijven al 45MB/s haalt dan zal de snelheid van het lezen nog wel iets/stuk hoger liggen. Dat is dan ook precies wat ik wil :)
Mijn lijstje stond nog in deel 1 ;) (zie voor pics http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/28051166)

Mijn hardware is al wat ouder:
  • AMD Athlon 64 3000 (939)
  • Asus A8N-VM CSM (6150 chipset)
  • 1GB Ram
  • 3x Samsung F1 750

[ Voor 6% gewijzigd door Shuriken op 05-10-2008 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Specs:
Sempron LE-1200
Asus M3N78-CM
1GB Kingston PC6400
2x F1 1TB

Oke, ik ben het opensource NAS OS een beetje zat aan het worden. Na 4 versies van FreeNAS, een van openFiler en een NASlite build kap ik er mee en flikker ik er gewoon windows XP op(de USB stick).

FreeNAS werkt 1 6.9Beta 5 Build. De rest boot niet door. De 6.9 vind geen netwerkkaart, toch belangrijk voor een NAS. Had er tijdelijk een in gedrukt, gezien het stroom verbruik werkt cool & quiet ook niet? Ik was best te vreden over freeNAS, welke op onze oude nas nu een uptime van 533 dagen heeft(P2 400 = te langzaam voor gbit). Ik kan ook totaal geen driver vinden voor de realtek PHY die er op zit.
OpenFiler zegt dat ie geen compatible hardeschijven vind en reboot direct... NASlite boot ook niet.

/me is open source nu ff heel hard beu, ondanks dat het de schuld is van de fabrikanten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Je kunt Linux proberen, dat pakt je hardware waarschijnlijk wel, maar verwacht geen point en click oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In dat geval kan ik net zo goed XP er op zetten. Daar zijn ook USB versies van. Het enige wat er dan bij op moet is een remote client en een FTP server. Dan is het klaar. Het voordeel was aan een NAS OS dat die no nonsense alles heeft wat voor de NAS belangrijk is en het instellen van de verschillende dingen erg makkelijk gaat.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2008 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aangezien mijn DIY NAS een beetje uit de hand is gelopen, ben ik op zoek naar een nieuwe behuizing.
De nieuwe behuizing moet minstens 18 harde schijven kwijtkunnen.
Het enigste wat ik ben tegen gekomen is de NORCO RPC-4020 4U Rackmount Server Case.
http://www.newegg.com/Pro...aspx?Item=N82E16811219021
Weet iemand waar ik deze in Nederland kan kopen, of weet iemand een goed alternatief hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Antec Twelvehundred+ 4in3 modules? Dat maakt 16 schijven, nog niet genoeg :(. Is het mischien niet een idee om je kast ook te DIYen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Lian Li PC-343B met 6x EX-34NB, dan kan je 24 schijven kwijt. Heel wat mooier dan dat Norco-monster, maar ook iets prijziger.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De Lian Li PC-343B is zeker een mooie kast.
Helaas wel prijzig (2x zo duur en niet hot swappable), maar wel de moeite waard.
Heb hier nog een linkje gevonden van iemand die em in gebruik heeft.
http://www.hardware.info/nl-NL/usersys/cmxxZp1kk2Sd/view/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
http://pcicase.nl/details...p=Rackmount%20cases%20IPC

zoiets? :)
als je interesse hebt kan ik wel even een richtprijs voor je opvragen, maar ik zeg er vast bij dat het waarschijnlijk niet mis is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Na het zien van dit filmpje ben ik overtuigd :9
http://www.youtube.com/watch?v=w_IJg6v3ff0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 04 oktober 2008 @ 21:02:
Ik heb een paar vraagjes. Ik zou graag een NAS maken in RAID5 met als OS FreeNas.

1) Ik heb een pc op overschot met moederbord MSI K8N SLI. Ik denk niet dat het RAID5 ondersteunt. In de topicstartpost staat echter dat dit ook softwarematig gaat. Bedoelen ze dan dat ik dit moederbord wel kan gebruiken in m'n NAS?
2) Ik heb 3 harde schijven in RAID5. Daarna voeg ik er een 4de aan de raid toe. Kan ik dit zonder dat alle data op de 3 schijven ergens moet backuppen om dan terug alles naar de 4 schijven weg te schrijven?
3) Is 2GB ram overkill voor 3 of 4 TB in RAID5?
4) Als de MSI K8N SLI niet werkt, zou ik de ASUS M2N (socket AM2) aankopen. Is deze aan te raden? Is hij zuinig?

Zou iemand deze kunnen beantwoorden? Alvast hartelijk bedankt!

Edit; als processor heb ik al een 4200+ Dual Core klaarliggen en als kast een Antec Sonata met 450W.
Iemand die m'n vragen kan beantwoorden aub? :o Ik zou willen beginnen aan m'n NAS, maar daarvoor wil ik graag 'n antwoord op deze vragen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

1) Ja, je kan met freenas Geom_Raid 5 draaien. Wat een softwarematige implementatie is van raid 5.
2) volgensmij kan je er gewoon een bij hangen en dan toe voegen aan de raid array, waarna ie op nieuw de pariteiten gaat berekenen.
3)Opzich heb je niet zo veel nodig
4)Dat kan je zelf wel vinden via google. Verder, wat is zuinig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
2) Je kunt niet zomaar een schijf toevoegen, Enlightenment heeft daar wel een script voor geschreven maar dat is beta, moet je aan haar vragen.
3) Ik zou 2GB als minimum nemen, geheugen is cheap.
4) Kijk of je (S)ATA controllers ondersteund worden voor je een bord koopt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier staat beschreven hoe je een schijf kan toevoegen aan je Geom RAID5.
http://www.freenaskb.info/kb/?View=entry&EntryID=213
Ik heb hier zelf geen ervaring mee.
Als ik zelf een nieuw moederbord zou kopen, zou ik ook rekening houden met:
- minimaal 2 pci-e x16 (i.v.m. raid controllers en/of netwerkkaarten.
- onboard vga
- ondersteuning voor je Sata/NIC's controllers.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dit zou trouwens ook wel leuk zijn om met FreeNAS te combineren.
http://www.askozia.com/pbx/
Maar dat zal helaas wel niet gaan zonder virtualisatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maffen
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Verwijderd schreef op zaterdag 11 oktober 2008 @ 21:12:

- minimaal 2 pci-e x16 (i.v.m. raid controllers en/of netwerkkaarten.
Voor een Gbit netwerkkaart zal pci-e x1 (250 MBytes/s) al meer dan voldoende zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maffen schreef op zondag 12 oktober 2008 @ 11:15:
[...]

Voor een Gbit netwerkkaart zal pci-e x1 (250 MBytes/s) al meer dan voldoende zijn :)
Voor een single poort wel, dual poort niet.
Leuk voor Link Aggregation and Failover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Zoek dan gewoon een bord met een x8 en een x4 slot. fits the purpose, en is makkelijker zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb hier het volgende liggen dat al een jaar stof begint te happen.

Aldi PC:
PIII 900MHZ
768SDRAM
Aopen 600B case
100MBIT

Ik zou er graag 4x1 TB insteken en de server willen laten dienen als centrale file storage,backup,streamen naar men mediastation in HD,download zoals torrentz en sabnzbd. Backup zou gescheduled worden vanaf de server.

Nu denk ik aan Freenas maar ik weet niet of dit mogelijk is. Raid hoeft niet want alles moet niet gebackupped worden. Dit kan ik misschien via een externe USB HDD doen. Best is JBOD?

Anyway is dit mogelijk met mijn hardware en freenas of ben ik beter af met een QNAP 209 pro of een Thecus 4100pro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het kan met je hardware en freeNAS lijkt mij. Check wel even of je netwerk en ide controller door freeBSD word ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken

Shuriken

Verwijderd schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 13:57:
Ik heb hier het volgende liggen dat al een jaar stof begint te happen.

Aldi PC:
PIII 900MHZ
768SDRAM
Aopen 600B case
100MBIT
Ik zou even checken of je pc wel 1 TB schijven ondersteund. De meeste P3 boarden ondersteunen niet meer dan 137 GB. Dan ben je genoodzaakt een PCI kaartje te kopen om deze limit te omzijlen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C-dude
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16-09 15:25
maakt ni uit als je FreeNas of andere linux/bsd distributie gaat gebruiken.
Die omzeilen de bios limiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Reinman P5ycho en storagefan: bedankt voor jullie antwoorden!

Ik denk dat ik de Asus M2N-VM HDMI ga kopen, samen met 4 Spinpoints. Maar als jullie spreken over het ondersteuning voor sata- en nic-controllers, spreken jullie dan over externe raidkaarten en externe netwerkkaarten? Is dat nodig? Want ik ga gewoon mijn moederbord al het raidwerk en het netwerkwerk laten doen, denk ik. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Both :9 . Veel van de nieuwere onboard realtek nics worden niet ondersteund. Hier heb ik zelf ook last van. Asus M3N78-CM draait alleen versie 6.9 beta 5. Die ziet de gbit nic niet. Andere versies werken helemaal niet. Cool en quiet werkte ook niet met freenas bij mij. Ik draai daarom nu maar windows met een FTPserver, utorrent en remote desktop. Dat zijn toch de 2 belangrijkste taken. Voordeel is dat ik dan RMClock nog kan draaien, gezien het bord geen ondervolten toe staat in de bios |:( (is niet zo tevreden met zijn bordje nu, en twijfelt of windows xp pro wel de 600 dagen uptime van zijn ouwe freeNAS nas kan halen).

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 17-10-2008 00:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oguz286
Beste mensen,

Ik ben bijna zover om over te gaan tot aankoop. Ik zit alleen te twijfelen over welk moederbord ik zal nemen. Het betreft deze 2 moederborden:Het verschil zit em in de chipsets: 780G vs 8200. Van wat ik heb kunnen lezen zijn beide chipsets goed ondersteund onder linux (ik wil Ubuntu Server draaien) en zijn ze ongeveer even zuinig. Maar veel ervaringen heb ik niet kunnen vinden, dus wil ik graag jullie meningen. Welk moederbord kunnen jullie me aanraden en waarom?

EDIT: Vergeten erbij te zetten dat de Abit mATX is en de Asus uATX. Zou de Asus daardoor zuiniger kunnen zijn?

[ Voor 7% gewijzigd door Oguz286 op 20-10-2008 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb dat asus cm bordje ook en ik moet zeggen dat ik er niet zo heel positief over ben. Je kan nergens in de bios, de instelling naar beneden zetten qua voltage. Alleen omhoog. De mGPU laat zich ook alleen op de shaders 200mhz naar beneden klokken.

mATX=microATX=uATX

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2008 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oguz286
Verwijderd schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 15:47:
Ik heb dat asus cm bordje ook en ik moet zeggen dat ik er niet zo heel positief over ben. Je kan nergens in de bios, de instelling naar beneden zetten qua voltage. Alleen omhoog. De mGPU laat zich ook alleen op de shaders 200mhz naar beneden klokken.
Ok dan ga ik voor het Abit bordje. In dit topic zie je de Amd 780 ook vaak voorbij komen.
mATX=microATX=uATX
Doh! 8)7 Ik heb meer koffie nodig :P

Ok kom dan uit op het volgende systeem:
  • Moederbord: Abit A-S78H
  • Processor: AMD Athlon 64 X2 4850E
  • Geheugen: 2x1GB DDR2
  • Kast: Cooler Master Elite 331
  • Voeding: Seasonic S12II-330, 330Watt
  • HDD: Seagate Momentus 5400.4, 2.5" 120GB
Het is de bedoeling dat dit een NAS wordt en daarom komen er later 3 WD Green 1TB harde schijven in (heb geen geld op het moment ;) ). Op de 2.5" harde schijf komt Ubuntu Server te staan en de 3 1TB schijven worden in een RAID5 opstelling geplaatst. De processor zal ik waarschijnlijk underclocken en -volten zodat het net wat zuiniger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom laat je hem niet draaien van een grote en snelle usb stick? Of van een snel IDE Compact Flash? Lijkt me niet dat je erg veel er op gaat zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oguz286
Verwijderd schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 17:03:
Waarom laat je hem niet draaien van een grote en snelle usb stick? Of van een snel IDE Compact Flash? Lijkt me niet dat je erg veel er op gaat zetten.
Usb sticks kan je niet oneindig vaak beschrijven en ik wil wel graag log bestanden bijhouden (voor als een van mijn harde schijven een keer faalt). Bovendien kan ik de overige ruimte op de hdd tijdelijk gebruiken om mijn kritische data op te zetten. Ook een andere reden is dat deze hdd max. 2W gebruikt en een usb stick gebruikt niet veel minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jah ik hou ook geen logs bij :P. Moet wel zeggen dat tegenwoordig burn in niet meer echt aanwezig is en dat je wel erg vaak moet schrijven wil je hem helemaal op gebruiken. Ziet er verder goed uit voor een fileserver. Zelfs wel te veel power voor alleen een file server :P.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2008 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oguz286
Verwijderd schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 19:21:
Jah ik hou ook geen logs bij :P. Moet wel zeggen dat tegenwoordig burn in niet meer echt aanwezig is en dat je wel erg vaak moet schrijven wil je hem helemaal op gebruiken. Ziet er verder goed uit voor een fileserver. Zelfs wel te veel power voor alleen een file server :P.
Ik wil mijn NAS aanspreken via GBit LAN en de hdd's gaan in een RAID5 opstellingen draaien. Als het nou of 100MBit of geen RAID5 was, dan had het met een atom processor ook wel een NAS kunnen bouwen. Alleen omdat ik alle 2 wil heb je zover ik weet wel iets meer power nodig. Als deze processor dat makkelijk trekt dan gaat hij dus behoorlijk omlaag geklokt worden. Ik ben niet super veeleisend maar als ik ~35MB+/s doorvoer haal met (uiteindelijk) 4 hdd's in RAID5 dan ben ik tevreden :)

Als dit systeem echt veel te overpowered is wil ik ook iets anders overwegen, maar ik denk dat ik qua zuinigheid/performance ratio niet zo snel iets beters kan vinden.

[ Voor 8% gewijzigd door Oguz286 op 21-10-2008 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:19
Op dit moment zit ik er aan te denken om óf een Synology ds209+ te halen óf zelf een nas te maken op basis van de shuttle X27 black.
Met de shutle heb ik dan krachtigere hardware (proc/RAM), ook nog in te zetten als HTPC en goedkoper dan de synology.
Dan moet ik dus aan de gang met FreeNAS of iets dergelijks, maar biedt dit wel dezelfde uitgebreide NAS/webserver mogelijkheden als de synology?

Mn torrent en andere downloads-beheer vind ik als functionaliteit belangrijk.
verder zal hij vooral dienen als backup en local storage voor mijn laptop.

Wat is mogelijk en hoe ingewikkeld is het?

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMoose
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-09 22:38

TMoose

Mooooooose !!

In de Shuttle X27 is standaard ruimte voor 1 2.5"schijf. Als je de ruimte voor de slimline optische drive gebruikt voor een tweede schijf heb je wat meer ruimte, maar volgens mij kunt de 'Storage' van NAS hier nog niet echt naar voren

Je kunt natuurlijk het moederbord los kopen, en in een grotere kast stoppen, maar dan zou ik kiezen voor een bordje met meer dan 2 SATA connectors, en met minimaal 1 uitbreidingsslot voor een RAID controller of extra NIC.

Als alternatief voor een synology zou ik dan eerder naar een Shuttle K45 gaan. Ubuntu server erop en twonky, en gaan :)

[ Voor 11% gewijzigd door TMoose op 22-10-2008 16:24 ]

Prusa mini+ & Xtool M1 & Anycubic Photon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-06 16:38

Nvidiot

notepad!

Dit weekend een linux (Ubuntu 8.04) NAS inelkaar gezet en de snelheid valt me niets tegen :)

Benchmark met bonnie++
Sequential read: 246 mb/sec
Sequential write: 155 mb/sec

Samba haalt ~40% van mijn gigabit netwerk, maar dat kan ook zijn dat mijn disks in m'n werkstation simpelweg niet sneller zijn :)

Toegepaste tweaks:
  • mtu op 4088 gezet in linux en in windows
  • smb.conf [general] socket options = TCP_NODELAY IPTOS_LOWDELAY SO_KEEPALIVE SO_RCVBUF=40960 SO_SNDBUF=40960
  • blockdev --setra 16384 /dev/md0
  • echo 8192 > /sys/block/md0/md/stripe_cache_size
Gebruikte hardware:
  • Gigabyte GA-MA74GM-S2H
  • 2 GB DDR-667
  • 4x 1TB Hitachi

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Nvidiot schreef op zondag 26 oktober 2008 @ 21:06:
Dit weekend een linux (Ubuntu 8.04) NAS inelkaar gezet en de snelheid valt me niets tegen :)

Benchmark met bonnie++
Sequential read: 246 mb/sec
Sequential write: 155 mb/sec

Samba haalt ~40% van mijn gigabit netwerk, maar dat kan ook zijn dat mijn disks in m'n werkstation simpelweg niet sneller zijn :)

Toegepaste tweaks:
  • mtu op 4088 gezet in linux en in windows
  • smb.conf [general] socket options = TCP_NODELAY IPTOS_LOWDELAY SO_KEEPALIVE SO_RCVBUF=40960 SO_SNDBUF=40960
  • blockdev --setra 16384 /dev/md0
  • echo 8192 > /sys/block/md0/md/stripe_cache_size
Gebruikte hardware:
  • Gigabyte GA-MA74GM-S2H
  • 2 GB DDR-667
  • 4x 1TB Hitachi
Lijkt me prima, Raid 5?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prozak
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-09 22:35
Verwijderd schreef op vrijdag 10 oktober 2008 @ 15:44:
Aangezien mijn DIY NAS een beetje uit de hand is gelopen, ben ik op zoek naar een nieuwe behuizing.
De nieuwe behuizing moet minstens 18 harde schijven kwijtkunnen.
Het enigste wat ik ben tegen gekomen is de NORCO RPC-4020 4U Rackmount Server Case.
http://www.newegg.com/Pro...aspx?Item=N82E16811219021
Weet iemand waar ik deze in Nederland kan kopen, of weet iemand een goed alternatief hiervoor?
V&A aangeboden: Chieftec CA-01SL-SL-B

+

2 x http://www.webconnexxion....?cPath=63&products_id=433

= 18 disks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
Ik heb die Lian-Li al eens eerder gezien, maar was er niet van overtuigd. Zo vond ik het opvallend dat het allemaal 5.25 bays zijn, waarom niet gewoon 3.5 en dan ergens nog een enkele 5.25? (Antec liet al zien dat ze ervoor kozen om hdds met 2x 9cm fans te koelen ipv 1x 12cm) Daarnaast, als je zoveel schijven wil behuizen, kun je dan niet beter aan een storage rack oplossing denken? Het kunnen rondrijden is leuk en aardig, maar heeft dat nut? Risico is dat mensen het als bijzettafeltje gaan gebruiken (de horror :X) Maar goed, de kast op zich lijkt wel goed afgewerkt te zijn met handigheden.
Als het je om de looks gaat dan zeg ik niets (zelf zou ik dan juist voor een onopvallende storage rack gaan, het ziet er niet patserig uit, maar de 'kenners' weten dondersgoed wat er staat).

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchman01
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10-03-2023
Nieuwe nightlybuilds lopen perfect mensen eigenlijk al stabiel zelfs.

Ik draai nu met plezier de 0.69b5 Salusa Secundus (revision 3963) build op me p3 1000mhz :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Binnenkort ga ik verhuizen en uiteraard moet ik dan ook een mediacenter en een NAS hebben :P Nu heb ik 2,5 TB aan opslag in mijn game-pc, maar die is luidruchtig en allesbehalve zuinig, dus wilde ik de storage gaan verplaatsen. In eerste instantie dacht ik aan een FreeNAS-bak en een mediacenter met Mythbuntu, maar op een keer kwam het idee in mij op om het Mythbuntu-systeem uit te rusten met een aantal 1,5TB-schijven en daar met mdadm een RAID5-array op aan te maken. Dmv runlevels zou ik dan de grafische interface uitschakelen en de CPU op een lagere snelheid laten werken om energie te besparen. Bijkomend voordeel is dat ik de mediacenter in enkele seconden actief heb, de POST en het laden van de kernel van het systeem hoeft immers niet meer.
Wat denken jullie van dit idee? Goed plan of beter een aparte NAS in elkaar zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

Demoniac schreef op dinsdag 04 november 2008 @ 15:50:
Binnenkort ga ik verhuizen en uiteraard moet ik dan ook een mediacenter en een NAS hebben :P Nu heb ik 2,5 TB aan opslag in mijn game-pc, maar die is luidruchtig en allesbehalve zuinig, dus wilde ik de storage gaan verplaatsen. In eerste instantie dacht ik aan een FreeNAS-bak en een mediacenter met Mythbuntu, maar op een keer kwam het idee in mij op om het Mythbuntu-systeem uit te rusten met een aantal 1,5TB-schijven en daar met mdadm een RAID5-array op aan te maken. Dmv runlevels zou ik dan de grafische interface uitschakelen en de CPU op een lagere snelheid laten werken om energie te besparen. Bijkomend voordeel is dat ik de mediacenter in enkele seconden actief heb, de POST en het laden van de kernel van het systeem hoeft immers niet meer.
Wat denken jullie van dit idee? Goed plan of beter een aparte NAS in elkaar zetten?
Tja, het hangt een beetje van je exacte gebruiksdoelen en eisen af. Zelf dacht ik eerst aan een NAS (zoals ch3snas) met Usenet download functionaliteit. Echter, zo'n ding moet op zijn tenen lopen om 8GB avchd-tjes te rarren en te parren. Daarna bedacht ik me dat ik ook graag meer serverfunctionaliteit zou willen, zoals een photoserver en goede streaming mogelijkheid naar de PS3. Daarmee kwam ik bij de duurdere nassen uit. En voor die bedragen kun je makkelijk een homeserver in elkaar draaien met veeeeel meer kracht en functies. Nu denk ik er aan om een centrale pc ook als audio-player in de woonkamer te gaan gebruiken, zodat ik de plasma niet aan hoef te zetten. Kortom, ik kom toch uit op een krachtige multifunctional ipv losse systemen.

Qua stroomverbuik is een homeserver misschien wat minder zuinig dan een NAS, maar als je de hardware zorgvuldig uitzoekt (bijv amd780 chipset) valt dat tegenwoordig reuze mee.

Al met al ben je denk ik veel goedkoper uit met 1 geintegreerd systeem en geeft het je veel meer mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Mezelf kennende wil ik inderdaad steeds meer gaan doen met mijn NAS en als ik een aparte NAS zou nemen, wordt het overigens ook een zelfbouw-ding ipv zo'n Synology of Netgear. Dus ik ga eens een VM bouwen met Mythbuntu en kijken of ik daar een beetje fatsoenlijk een RAID-array op gemaakt krijg. En als dat gelukt is, wat hardware uitzoeken en lekker prutsen! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-09 18:06
Na een lange tijd ben ik toch weer aan het overwegen om een DIY nas te nemen... Maar toch heb ik nog enkele vraagjes waar ik zo mijn twijfels over heb.
Verwijderd schreef op zondag 11 mei 2008 @ 03:04:
Over de hardware, ik zelf raad aan om zoiets als basis te gebruiken:

Processor
AMD Athlon X2 4050e 45W TDP processor, rond de 50 euro.
Zou deze (of de X2 4850e) ook voldoen als je enkel geom_raid met ZFS, zonder encryptie wil draaien? Voor een groot gedeelte wil ik er alleen maar muziek, films opzetten etc.. Dan lijkt mij dat het niet nodig is encryptie te gebruiken. En wat voor snelheiden over een (multi) gigabit LAN mag je bij deze processoren verwachten?
Moederbord
ECS/Biostar AMD 740G bordje voor HT 1.0 (K8) met SB700 southbridge (6x SATA)
prijs: rond de 38-50 euro
Biostar/Asus/Supox/Abit/Gigabyte AMD 780G bordje voor HT 3.0 (K10) met SB700 southbridge (6x SATA)
prijs: rond de 45-70 euro

Als je maar SB700 southbridge hebt en geen buggy SB600. SB750 komt later en biedt windows RAID5 driver en Overdrive 3.0 waarmee een paar honderd MHz extra overclock (of juist underclock?) mogelijk mee zou moeten zijn.
Ik heb op dit moment nog een Asus M2N-SLI.. Zinvol om die in te zetten?

pricewatch: Asus M2N-SLI

Of kan ik beter nu voor een 780G gaan?
Geheugen
Twee reepjes DDR2 1GB - kost toch weinig en zo kun je gebruik maken van Dual Channel. Eén reepje kan ook en zal nog een paar watt kunnen schelen. DDR2 is zuiniger dan DDR1.

Netwerk
Onboard gigabit voldoet meestal, maar kijk of de PHY wordt ondersteund als je FreeBSD/FreeNAS gaat gebruiken. FreeBSD7 ondersteunt vele nieuwe moederborden, alleen sommigen niet. Je kunt natuurlijk altijd een Intel Pro/1000 PT PCI-e x1 kaartje erin gooien voor 25 euro, dat werkt opzeker. Maar doe dat pas als onboard niet werkt, onboard is zeker niet slecht en lekker zuinig. Als de drivers maar goed zijn...

Wil je multi-gigabit (2Gbps of hoger) dan kun je met de "lagg" link aggregatie driver meerdere gigabit kaartjes omtoveren tot één virtuele 2Gbps+ kaart, voor extra snelheid of juist redundantie alhoewel dat laatste voor thuisgebruik niet zo boeiend is.
Maakt het niet uit wanneer je verschillende netwerkkaarten gebruikt?
Opslag
Ik raad aan WD Caviar GP 1TB schijven vanwege het lage verbruik (4W) en de hoge capaciteit per watt (1000GB voor 4W is weinig watt per gigabyte). Denk er ook om dat je spin-down kunt gebruiken om arrays/disks down te spinnen die niet actief zijn, zoals die voor een dagelijkse/wekelijkse backup. Wil je voor de beste prijs per gigabyte kijk dan eens naar de Samsung F1 serie.
http://tweakers.net/price...in=0&scoreMax=5&x=22&y=14

Scheelt nogal wat met een Samsung F1.. Toch de moeite waard? En maakt 5400rpm of 7200rpm nog veel uit in een dergelijk systeem?
RAID & Filesystem
Software RAID volstaat voor Linux en BSD - voor Windows vaak niet aangezien Windows beperkte mogelijkheden heeft op dit gebied. Gebruik je BSD, dan kun je de volgende filesystems gebruiken: UFS2, UFS2 met SoftUpdates, UFS2 met Journaling (geom_journal) en ZFS. Andere filesystems zijn read-only of via fusefs (filesystem in userspace).

Je kunt op één schijf je operating system zetten van een paar GB en de 2e (grote) partitie gebruiken voor je RAID/array of ZFS volume. Allemaal geen probleem. :)

Wil je encryptie via geom_eli of ZFS's alpha-stage transparante encryptie, dan zal het gebruik van quadcore de performance verdubbelen (lineaire schaling). Of je dat nodig hebt is de vraag, AMD kan met 128-bit AES net de 100MB/s halen in 64-bit amd64-mode. Intel CPUs doen het overigens minder goed op dit gebied, een simpele Athlon 64 X2 kan een Core2Duo met gemak eruit trekken. Ik hoop dat de AMD Phenom X4 9150e (die in het 2e kwartaal van 2008 gereleased zou moeten worden) het beter doet: tot over de 200MB/s voor multigigabit LAN.
Dat laatste, heb je dat al uitgeprobeerd en was dat inclusief encryptie? Encryptie is trouwens toch bedoeld puur voor het 'beveiligen' van de files, of heeft het verder nog een doel?

--

Het liefst heb ik een combinatie van de volgende aspecten, voor zover mogelijk:

- snelheid
- zuinig
- goedkoop
- betrouwbaarheid

[ Voor 5% gewijzigd door Steephh op 08-11-2008 17:32 ]

_@/'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black_Adder
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-08 16:22
Ik ben mij, zoals menig hier, ook aan het verdiepen in DIY NAS.
Ik had de volgende hardware in gedachten:

Intel E2200
GigaByte GA-G33M-DS2R
4GB mem
Highpoint R2320
2x80GB Seagate Momentus 7200.3 in Raid1 op de onboard controller
Windows 2003

Ik wil beginnen met 4x1TB in raid5 op de highpoint, die mooi in het PCI-E 4x slot past. En eventueel later de raid-5 array uitbreiden of een 2e raid5 array aanmaken.

Nu is mijn probleem, het moederbord is nergens meer te krijgen en ik kan nergens iets vergelijkbaars
vinden. De Asus P5K-VM is wel leverbaar, maar heeft geen onboard raid. Andere merken hebben
weer geen PCI-E 4x.

Nu weet ik wel dat de meeste bordjes wel een PCI-E 16x slot hebben, maar volgens velen slikken deze
bordjes geen raid-controllers in hun 16x slot. Ik heb al een aantal mails naar verschillende moederbord-producenten de deur uit gedaan, maar ik heb tot op heden geen respons gehad.

Ik heb dus 2 opties, een vervangend moederbord zoeken wat aan mijn eisen voldoet.(AMD based mag ook)
- Onboard Video
- Minimaal één PCI-E 4x slot
- Onboard Raid

Of uitzoeken welke bordjes wel raid-controllers in hun 16x slot willen. Ik hoopte bij deze optie op hulp van jullie, daar documentatie hier geen antwoord op geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engessa
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik zie dat Freenas gisteren een update heeft gekregen naar weer een nieuwe versie. Nu heb ik een half jaar geleden wat met Freenas gespeeld op wat oude hardware die ik had liggen maar was nog niet helemaal tevreden. Een van de dingen die ontbrak was een torrentclient. Nu zie ik dat die er al een poosje in zit en dat dit zelfs Transmission is die ik op mijn macbook gebruik. Iemand hier ervaringen mee? Werkt dit een beetje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDog11
  • Laatst online: 16-09 13:16
engessa schreef op zondag 09 november 2008 @ 19:47:
Ik zie dat Freenas gisteren een update heeft gekregen naar weer een nieuwe versie. Nu heb ik een half jaar geleden wat met Freenas gespeeld op wat oude hardware die ik had liggen maar was nog niet helemaal tevreden. Een van de dingen die ontbrak was een torrentclient. Nu zie ik dat die er al een poosje in zit en dat dit zelfs Transmission is die ik op mijn macbook gebruik. Iemand hier ervaringen mee? Werkt dit een beetje?
Het werkt perfect, draai de torrentclient al een tijdje en het is gewoon uiterst compact en doet wat het moet doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchman01
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10-03-2023
Zo FreeNAS eindelijk ook in nederlands in te stellen nu zonder dat alles door elkaar gemengd is in 2 talen. >:)

Je moet hier alleen wel de Nightly builds voor nemen.
Een client Firewall is er eidelijk ook bij gekomen.
Build 0.69 revision 4012

Het zag er niet uit in vorige builds. :?

[ Voor 30% gewijzigd door Dutchman01 op 10-11-2008 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engessa
  • Niet online
Freenas draait nu naar volle tevredenheid. Zo zeer zelfs dat ik wat extra schijfruimte wil hebben en een Sitecom CN-033 pci sata kaartje gekocht. Voor zover ik kan zien zit er een Silicon Image SiI3512 chip in en die word ondersteund. Daarnaast een Maxtor DMax 500gb 32mb cache schijf gekocht.

Ben nu zo ver dat mijn pc door de post heen komt maar zodra Freenas geladen moet worden stopt alles en bljift ie hangen op enkel een '-' links boven in de hoek. Zodra ik mijn sata schijf los koppel boot mijn pc als normaal en werkt alles.

Worden bepaalde schijven niet ondersteund door Freenas? Ik kan daar nog nergens resources over vinden..

Edit: Nu ook een andere sata schijf getest en hetzelfde probleem.. Kan er een conflict zijn tussen mijn 3com netwerkkaartje en een sata controller? Ik heb een andere netwerkkaart getest maar Freenas herkent deze realtek niet..

[ Voor 82% gewijzigd door engessa op 12-11-2008 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar
  • Laatst online: 16-09 16:49
Na een paar maanden niet meer naar mijn NASje te hebben omgekeken, heb ik er vorige week ipv een CF kaart een harddisk in gehangen om naar de meest recente versie te updaten (0.69RC1) en meteen 'FreeNAS full' te gaan draaien. Wilde namelijk wat software gaan installeren (o.a. kissdx en sabnzbdplus) en dat is met de embedded versie niet mogelijk. Echter, sinds de upgrade met een harddisk is de snelheid drastisch afgenomen. Ik heb het dan over de snelheid van het netwerkverkeer - dat is ingezakt van 70/80 Mbps naar 10/20 Mbps download speed. Bovendien fluctueert het nogal. Het gekke is dat uploaden (dus van client naar FreeNAS) wel met een snelheid van ongeveer 90 Mbit gaat zonder enige fluctuaties!

Configuratie: Asus T3-M3N8200 barebone, AMD Athlon 64x2 4450e, 2x1Gb DDR2 en 3x 750Gb WD GP SATA harddisks in gRAID5 plus een 120Gb WD IDE harddisk met daarop FreeNAS. Standaard werkt de Marvell Yukon (nog) niet met FreeBSD 6.4 (waarop FreeNAS is gebaseerd), dus ik heb er een Fast Ethernet PCI kaartje bijgeprikt. Daarmee haalde ik dus eerst zo'n 75 Mbps.

Heb een aantal dingen geprobeerd:
  • Device polling aangezet - resultaat is opleving van 10/15 Mbit naar 30 Mbit download, upload zakt in van 90 Mbit naar 50 Mbit
  • MTU eens op 1640 gezet - geen resultaat
  • Andere netwerkkaart, splinternieuwe Realtek - geen resultaat (kaart werkt naar behoren - zelfde throughput)
  • Performance testen vanuit RAID en vanuit IDE - geen resultaat, performance het zelfde
  • Getest met FTP - wel resultaat, FTP haalt up & down ongeveer 85 Mbit, het ligt dus echt aan de FreeNAS protocollen en niet aan de netwerk setup.
Voor de volledigheid: ik heb getest met bedraadde clients (niet wireless), AFP en SMB shares geprobeerd, maar alle met hetzelfde resultaat qua snelheid. De FreeNAS werkt verder prima, SABnzbdplus draait bijvoorbeeld als een zonnetje (ongeveer 18 Mbit usenet download). In de netwerksetup is niets veranderd.

Iemand enig idee waar ik nog kan zoeken? :?

[ Voor 5% gewijzigd door oscar op 17-11-2008 11:23 . Reden: Nog meer geprobeerd...het ligt aan SMB en AFP ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avegmond
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-11-2022
Ik wil starten met een zelfbouw NAS obv de Chenbro ES34069.

Welk mITX-board zouden jullie aanbevelen en daarbij welke low power processor?

Gebruiksdoel is Ubuntu Server tbv en 4-drives SATA/300 NAS.
Wil ook nog een DVD-drive (mag USB) en een aparte drive voor OS (mag IDE)

De RAID-vorm nog niet besloten.

NAS wordt gebruikt voor mediabestanden, SAMBA-fileserver en backup-server voor PC-bestanden.

NAS wordt ook gebruikt als opslagmedium voor een externe HD-videostreamer.
Moet functioneren in een Gbit-netwerk.

Prijs is een issue, want hij moet (veel) goedkoper blijven dan QNAP TS-409 Pro

Graag hoor ik jullie meningen

aleg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:06

vliegnerd

Nintendo fan.

Misschien niet helemaal ontopic, maar gezien de relevantie voor low-energy toepassingen in een NAS post ik hier de vraag.

Ik heb een (file)server op basis van een Sempron 2600+ in een Asrock NForce 4 bord. 2 HDs (boot disk en 1 grote datadisk) en verder kaal.

Omdat deze server 80-85W continu trekt bij het idle draaien ben ik eens na gaan denken over een low energy oplossing.

Ik overweeg FreeNAS te installeren (bootCD/USB) en dan 1 van de 2 drives uit te schakelen. Later wil ik dan de de grote HD vervangen door 2 "green" HDs in RAID 1. Maar dat is voor later.

Nu mijn vraag: De sempron 2600 ondersteunt geen Cool n Quiet maar mobo wel. Voor 20 euro prop ik er een cool n queit sempron 3000+ in en voor 40 euro een Athlon 64 ook met CnQ.

Verdien ik dit (binnen 3 jaar) terug bij 12/7 gebruik (dus 's nachts uit)?

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oguz286
vliegnerd schreef op zondag 16 november 2008 @ 13:36:
Misschien niet helemaal ontopic, maar gezien de relevantie voor low-energy toepassingen in een NAS post ik hier de vraag.

Ik heb een (file)server op basis van een Sempron 2600+ in een Asrock NForce 4 bord. 2 HDs (boot disk en 1 grote datadisk) en verder kaal.

Omdat deze server 80-85W continu trekt bij het idle draaien ben ik eens na gaan denken over een low energy oplossing.

Ik overweeg FreeNAS te installeren (bootCD/USB) en dan 1 van de 2 drives uit te schakelen. Later wil ik dan de de grote HD vervangen door 2 "green" HDs in RAID 1. Maar dat is voor later.

Nu mijn vraag: De sempron 2600 ondersteunt geen Cool n Quiet maar mobo wel. Voor 20 euro prop ik er een cool n queit sempron 3000+ in en voor 40 euro een Athlon 64 ook met CnQ.

Verdien ik dit (binnen 3 jaar) terug bij 12/7 gebruik (dus 's nachts uit)?
Mijn server trekt ong. 35 Watt idle. Verschil is dus minimaal 80-35 = 45W
45 * 24 * 365 / 1000 = 394.2kW * 0.1846 euro (bij Essent) = 72.77 euro op jaarbasis * 3 jaar = 218.30 euro.

Je zou dus ruim 70 euro kunnen besparen als je dezelfde hardware als mijn server zou hebben. Ik weet niet hoeveel je zou besparen als je alleen de processor van je server vervangt, maar je bespaart ong. 1.60 euro per Watt op jaarbasis, dus dat mag je zelf uitrekenen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:06

vliegnerd

Nintendo fan.

Ik heb bovenstaande server opengeschroefd en ECHT uitgekleed.

Er bleek nog een Linksys Wireless PCI kaartje en een PCI geluidskaart in te zitten (SB Live). Verder Casefan uitgezet en muis eraf. Nog maar 1 HD aan. (WDC 250Gb 3,5")

Nu is IDLE 45W en belast 55W.

Wat een verschil. Ik vermoed dat CoolnQuiet hier weinig meer vanaf kan snoepen... Hoewel...

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mooie topic, dank aan vele posters en ik ben al geruime tijd aan het spitten en de benodigde info aan het verzamelen daar ik moe word van (het stroomverbruik van) de externe usb 1TB drives en al die adapters...

maar een aantal vragen blijven:

- Freenas ondersteunt geen UFS+Journal?
- stel ik heb een geom_raid5 setup van 5 schijven en elk 500GB, kan ik ze dan 1 voor 1 verwisselen met 1TB schijven waarna ik een grotere storage heb?
- welk zeer betrouwbare filesystem ondersteunt nu growth? heb gevonden dat ext3 dat kan maar daar ben ik weer niet wild over omdat journalling weer ontbreekt.

mijn grootste drempel is deze (daar ik door de ddr2 reepjes het mamaplankje niet meer zie...):

1) ik neem een slave systeem met FreeBSD7 en volg de geom_raid5 setup
2) moederbord heeft een IntelPRO 1000 nic erin
3) ik config AoE en exporteer de storage naar de IntelPRO 1000 van het master systeem

nu de hamvraag: hoe config ik AoE op de slave(s) en de master?
iemand daar wel eens mee gewerkt want ik kan niet 1 2 3 setups vinden die werken. ik ga er sowieso mee aan de slag want ik vind AoE erg boeiend.

hoe vind je deze setup:

Asus M2N-LR/SATA http://www.alternate.nl/h...sus/M2N-LR-SATA/-1056124/?
Sharkoon Avenger Economy passen genoeg schijven in
AMD Athlon™ 64 X2 4850E daar die energie zuinig is
Scythe Mugen SCINF-1000 en de koeler sloop ik eraf
2 x Adaptec 1420SA kunnen 4 schijven aan, PCI-X
14 x Western Digital WD10EACS lekker laag energieverbruik

schijven verdeeld over:
6 op het moederbord, 2 x 4 over de 1420SA's
beetje mijn twijfels over de chipset maar goed, dan heb ik voor de komende tijd weer genoeg ruimte!
hoop dat de vragen beantwoord kunnen worden zodat ik weer verder kan met uitdenken.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2008 16:01 . Reden: 2 x 4 over de 1420SA's ipv 4 x 2 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken

Shuriken

Verwijderd schreef op woensdag 26 november 2008 @ 15:44:
mooie topic, dank aan vele posters en ik ben al geruime tijd aan het spitten en de benodigde info aan het verzamelen daar ik moe word van (het stroomverbruik van) de externe usb 1TB drives en al die adapters...

maar een aantal vragen blijven:

- Freenas ondersteunt geen UFS+Journal?
- stel ik heb een geom_raid5 setup van 5 schijven en elk 500GB, kan ik ze dan 1 voor 1 verwisselen met 1TB schijven waarna ik een grotere storage heb?
- welk zeer betrouwbare filesystem ondersteunt nu growth? heb gevonden dat ext3 dat kan maar daar ben ik weer niet wild over omdat journalling weer ontbreekt.
geom_raid5 ondersteund standaard geen expansion. Dus als jij 1 voor 1 je schijven wisselt heb je nog steeds de grote zoals je die had met 500GB schijven. Enlightenment heeft echter een BETA script geschreven waarmee het zou moeten kunnen: http://www.fluffles.net/news/20

Welk betrouwbaar FS ondersteund nu expansion? een lastige vraag. ZFS is een van de weinige systemen die het standaard ingebakken heeft. Het nadeel is echter dat ik denk dat alleen op Solaris ZFS productie ready is. Op FreeBSD 7 is het nog een beetje tricky. Daarnaast wil ZFS graag veel geheugen.

ext3 ondersteund wel degelijk journalling. Met ext3 en lvm kan je een redelijk goede expension mogelijkheid maken denk ik. Ik heb met ext2online al een aantal keren in productie een partitie vergroot, terwijl er 20 ontwikkelaars op de server bezig waren. Je hebt alleen denk ik ook nog de expansion optie in mdadm nodig, gezien je neem ik aan software raid wil gaan draaien. Die ik heb ik zelf nog niet getest, maar hij bestaat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Shuriken: IBMFD3S spreekt over FreeNAS. Aangezien dat een afgeleide van FreeBSD is, ondersteunt het geen mdadm, de FreeBSD-equivalent daarvan is juist geom :P
Op Linux blijkt mdadm icm ext3 filesystem prima te werken, heb de afgelopen dagen wat zitten spelen met een VM (dat is makkelijk uitbreiden van 3 naar 5 naar 8 disken :P) en dat ging allemaal prima. Ik denk dat ik dat dus ga gebruiken op een Mythbuntu-installatie om een mediacenter en NAS te combineren.

Pagina: 1 ... 5 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.