mooie topic, dank aan vele posters en ik ben al geruime tijd aan het spitten en de benodigde info aan het verzamelen daar ik moe word van (het stroomverbruik van) de externe usb 1TB drives en al die adapters...
maar een aantal vragen blijven:
- Freenas ondersteunt geen UFS+Journal?
- stel ik heb een geom_raid5 setup van 5 schijven en elk 500GB, kan ik ze dan 1 voor 1 verwisselen met 1TB schijven waarna ik een grotere storage heb?
- welk zeer betrouwbare filesystem ondersteunt nu growth? heb gevonden dat ext3 dat kan maar daar ben ik weer niet wild over omdat journalling weer ontbreekt.
mijn grootste drempel is deze (daar ik door de ddr2 reepjes het mamaplankje niet meer zie...):
1) ik neem een slave systeem met FreeBSD7 en volg de geom_raid5 setup
2) moederbord heeft een IntelPRO 1000 nic erin
3) ik config AoE en exporteer de storage naar de IntelPRO 1000 van het master systeem
nu de hamvraag: hoe config ik AoE op de slave(s) en de master?
iemand daar wel eens mee gewerkt want ik kan niet 1 2 3 setups vinden die werken. ik ga er sowieso mee aan de slag want ik vind AoE erg boeiend.
hoe vind je deze setup:
Asus M2N-LR/SATA
http://www.alternate.nl/h...sus/M2N-LR-SATA/-1056124/?
Sharkoon Avenger Economy passen genoeg schijven in
AMD Athlon™ 64 X2 4850E daar die energie zuinig is
Scythe Mugen SCINF-1000 en de koeler sloop ik eraf
2 x Adaptec 1420SA kunnen 4 schijven aan, PCI-X
14 x Western Digital WD10EACS lekker laag energieverbruik
schijven verdeeld over:
6 op het moederbord, 2 x 4 over de 1420SA's
beetje mijn twijfels over de chipset maar goed, dan heb ik voor de komende tijd weer genoeg ruimte!
hoop dat de vragen beantwoord kunnen worden zodat ik weer verder kan met uitdenken.
[
Voor 3% gewijzigd door
Verwijderd op 26-11-2008 16:01
. Reden: 2 x 4 over de 1420SA's ipv 4 x 2 ]