Tijd voor een update van mijn kant. Ik ben nu al een tijdje bezig met het bouwen & testen van een NAS op basis van de volgende hardware:
Tot slot ook nog een vraag: ik loop nu tegen het probleem aan dat na een reboot mijn raid config niet automatisch herkend wordt.
module lijkt dus wel te worden geladen. Mount staat ook in /etc/fstab
Ik moet nu iedere keer dmv
het array opnieuw initialiseren, waarbij deze soms gaat rebuilden / soms CALM is.
Iemand enig idee waarom dit is?
- Asus K8N4-E Deluxe skt754
- AMD Sempron 64 2800+
- 512MB DDR
- 7 x 500GB Samsung SATA II
- FreeNAS
- FreeBSD 6.2 / FreeBSD 7
- RAID5, op basis van geom_raid5
- ..versies TNG, PP
- raid5 array expansion script van Enlightenment
- test je setup eerst goed door; doe er ervaring mee op, en als je je data wilt behouden: zorg dat je ten alle tijden backups hebt liggen!
(en ben zelfs dan voorzichtig, want ik had bijna mijn backups gewist door het volgende punt) - de onboard raid controller schrijft ook voor een losse disk (optie JBOD) naar het MBR en verknalt daarmee je partition table
- FreeBSD valt best mee... zelfs als je 0 ervaring ermee hebt. De FreeBSD 7 NAS for Dummies Guide was echter wel een uitstekende guide!
- geom_raid5 PP krijg ik niet stabiel (hangups gedurende startup met 'ghost queue' meldingen, crashes bij draaien bonnie test boven 512MB).
- expansion is ook nog niet gelukt (ws door eigen stomme fout door niet laatste eff te draaien)
- FreeNAS heb ik in het begin gebruikt maar was te beperkt. De ontwikkeling hiervan staat echter niet stil: ik las dat de laatste nightly 0.7 build er nu ook voor AMD64 is, gebruik maakt van geom_raid5 PP (niet 100% zeker), en ook ZFS aan boord heeft. http://freenas.blogspot.com/
Tot slot ook nog een vraag: ik loop nu tegen het probleem aan dat na een reboot mijn raid config niet automatisch herkend wordt.
code:
1
2
3
4
| nas# kldstat Id Refs Address Size Name 1 2 0xffffffff80100000 951d50 kernel 2 1 0xffffffff80a52000 1f800 geom_raid5.ko |
module lijkt dus wel te worden geladen. Mount staat ook in /etc/fstab
code:
1
| /dev/raid5/NAS /raid5 ufs rw 0 0 |
Ik moet nu iedere keer dmv
code:
1
| graid5 label -s 131072 -n NAS /dev/ad12 /dev/ad16 /dev/ad18 |
het array opnieuw initialiseren, waarbij deze soms gaat rebuilden / soms CALM is.
Iemand enig idee waarom dit is?