FAQ: Overige HardwareHierin zullen een aantal zaken behandeld worden waar over het algemeen veel over gevraagd wordt. Vergeet echter niet dat OH geen 'dumpbak' is voor alle hardware. Voor processorgerelateerde zaken dien je dus in Processors, Mobo's & Geheugen te kijken. Vanzelfsprekend geldt dit ook voor de andere subfora maar dan met een ander onderdeel.Inhoudsopgave
Interessante topics in OH
VoedingenInleidingZoals helemaal bovenaan de FAQ al aangegeven werd: Deze FAQ zal menig 'Overige Hardware'-onderwerp tot zich nemen.Zoek je informatie over een bepaald onderwerp ga dan als volgt aan de slag: Bekijk of je in deze FAQ iets kunt vinden omtrent jouw vraag. Mocht je het niet kunnen vinden vraag jezelf dan eerst af of je wel in OH moet zijn met de vraag. In Overige Hardware hoort enkel de overige hardware thuis. Dat zijn de zaken die niet in één van de andere subfora passen. Heb je dus een vraag omtrent netwerken of audio gerelateerde zaken kijk dan in het subforum van respectievelijk netwerken of audio! Kun je in de FAQ aldaar geen informatie vinden pak dan de GoT Search en zoek naar het onderwerp. Kom je teveel resultaten tegen die je niet wenst pas dan de zoekopdracht aan door bv. andere keywords te pakken of enkel te zoeken in een bepaald subfora. Op die manier kun je topics vinden met daarin informatie. Heb je uiteindelijk nog niet hetgeen gevonden wat je nodig hebt open dan een topic. Zorg er dan wel even voor dat je de policy van het subforum raadpleegt om te kijken hoe men graag ziet hoe jij het topic opzet. Vaak wordt er om een duidelijke titel, een duidelijke probleemomschrijving en volledige informatie van jouw apparatuur gevraagd. Het voordeel van een goede topicstart is dat je meer kans maakt op nuttige reacties van mede-GoT'ters. Formfactors en behuizingen FAQDe OH FAQ bestaat uit een aantal sub-FAQ's. Dit is zo gemaakt om de hoofd-FAQ korter en overzichtelijker te houden. De Formfactors en behuizingen FAQ bevat informatie over formfactors van 'nul tot nu' en bevat informatie over de aanschaf van een nieuwe systeemkast.Link naar de FAQ: Formfactors en behuizingen FAQ. Printer FAQDe OH FAQ bestaat uit een aantal sub-FAQ's. Dit is zo gemaakt om de hoofd-FAQ korter en overzichtelijker te houden. De Printer FAQ bevat informatie over printer-technieken en is nuttig bij het troubleshooten van printerproblemen.Link naar de FAQ: Printer FAQ. Scanner FAQDe OH FAQ bestaat uit een aantal sub-FAQ's. Dit is zo gemaakt om de hoofd-FAQ korter en overzichtelijker te houden. De scanner FAQ bevat informatie over scanner technologieën.Link naar de FAQ: Scanner FAQ. Interfaces FAQDe OH FAQ bestaat uit een aantal sub-FAQ's. Dit is zo gemaakt om de hoofd-FAQ korter en overzichtelijker te houden. De interfaces FAQ bevat informatie over interfaces zoals COM, USB en FireWire.Link naar de FAQ: Interfaces FAQ. Interessante topics in OHNet zoals ieder ander subforum kent OH ook zijn interessante topics. Hieronder een lijstje van topics welke noemenswaardig zijn in deze policy:Welke voeding heb ik nodig?Welke voeding heb ik nodig? Deel 30Een actueel en informatief topic over voedingen. Voedigen zijn essentieel voor een PC. In bovenstaande topic kun je dan ook al je vragen kwijt over voedingen. Maar, niet voordat je grondig de topicstart bij dat topic hebt gelezen. "Wees volledig bij het vermelden van de specificaties. Een '400W voeding' zegt niets over de voeding. Denk er dus aan om ook het merk en typenummer te vermelden. Als je dit niet kunt vinden Google dan even naar bepaalde nummer die op jouw voeding vermeld staan. Mocht je er alsnog niet uitkomen vermeld dat dan in jouw reply en geef eventueel een nummer waarvan jij denkt dat dat op zich wel een typenummer kan zijn Het grote printer topicHet Grote Printer Topic - Deel 1Problemen met printers of dient er een nieuwe printer in huis te komen? Hier schijnen de experts te zitten. Denk wel even aan het volgende alvorens je reageert in het topic: "Zoek eerst zelf even naar een oplossing en/of informatie. Problemen waaruit blijkt dat de kabels (fysieke laag) of dat de printer in 'offline werken' stond zien we liever niet terug in dit topic. Bekijk ook even de OH FAQ - Printers en daarbij ook OH FAQ - Printers - Mijn printer is stuk, wat nu?" Het grote oude hardware ruiltopicHet grote hardware ruiltopic - deel 16 / XVI / 10000Op zoek naar oude en obscure hardware of heb je zelf nog iets liggen? Neem gerust een kijkje. Lees wel even de topicstart van het topic alvorens je reageert! Howto: prijsbepaling (oude) hardwareHowto: prijsbepaling (oude) hardwareEen guide hoe je kunt bepalen hoeveel je oude meuk waard is. Dit soort vragen zijn momentopnames en dus niet geschikt voor een forumtopic - maar je kunt het zelf makkelijk uitzoeken. Of niet, en dan is het wat de gek ervoor geeft. Mijn PC is defect, wat nu?Wat nu? Troubleshooten!Het probleem lokaliseren Het is duidelijk, de PC werkt niet meer. Onduidelijk is vooralsnog de boosdoener van het probleem. Hoe kunnen we uitzoeken waar het probleem zit?
Wat als de machine wel opstart maar nog steeds onstabiel is en/of crashed? Dan is het tijd om de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter erbij te pakken. Loop deze volledig door. Wat als de machine nog steeds niet aan wil? Dan zit er óf nog steeds iets niet goed óf is er simpelweg een onderdeel in de PC defect. Indien de mogelijkheid om andere hardware te testen dan is dit zeer wenselijk. Immers kun je dan hardware gaan uitsluiten. Zaken die in dit geval defect kunnen zijn, zijn vaak de voeding, het moederbord, het geheugen, de processor of de videokaart. Als de PC überhaupt niet aan gaat dan zou je de voeding eens kunnen testen door deze handmatig in te schakelen (zonder PC eraan). Hier staat beschreven hoe dat in z'n werk gaat. De machine werkt nog steeds niet. Kan ik nu een topic openen? Ja, dat kan. Zorg er dan voor dat je een goede topictitel verzint die het probleem globaal omvat. Een titel zoals 'pc defect' is meestal niet afdoende. Een titel zoals 'PC defect, geheugen of processor?' is beter omdat het kort maar krachtig aangeeft wat het probleem kan zijn. Verder is het van belang dat je in de topicstart een duidelijke probleemomschrijving plaatst. Mensen zullen sneller en beter reageren als er een goed (en relevant!) verhaal bij staat. Vergeet ook niet om te vermelden welke stappen je hebt uitgevoerd. Wees daarin ook specifiek, het vermelden van 'ik heb de troubleshooter doorgenomen' is meestal niet afdoende. Wat beter werkt is iets in de zin van: "Ik heb het volgende getest: - Condensatoren - Voeding (Voltages kloppen) - Processor in ander systeem; werkt" Waar moet ik dan mijn topic plaatsen? In het subforum wat over de probleemveroorzakende hardware gaat. Als je het moederbord verdenkt dan moet je in Processoren, Moederborden & Geheugen (PMG) zijn. Is een SCSI controller het probleem dan kun je het beste naar Opslagmedia & I/O Controllers stappen. Waar het waarschijnlijk niet thuishoort is Complete Systemen & Laptops (CSL). Dat subforum is niet bedoeld voor standaardprobleemvragen, alleen specifieke laptopproblemen. Vragen m.b.t. netwerkapparatuur horen in Netwerken thuis. Ik wil nieuwe hardware / een nieuwe PC of laptop kopen, welke?Zie CSL FAQ - Ik wil een nieuwe PC kopen, welke? of CSL FAQ - Ik wil een nieuwe laptop kopen, welke?Ik wil mijn PC of laptop upgraden, hoe?Zie CSL FAQ - Ik wil mijn PC upgraden, hoe? of CSL FAQ - Ik wil mijn laptop upgraden, hoe?Onbekende hardware identificerenHet kan prima voorkomen dat je hardware in handen krijgt waarvan je niet weet wat het is of waarvan je het exacte typenummer niet weet. Hieronder wat tips met betrekking tot het identificeren van hardware:Hardware die reeds geïnstalleerd is in de PC
Mocht je er dan nog niet uitkomen, open dan een topic met alle relevante informatie, zoals de resultaten van de bovenstaande suggesties, een hele duidelijke beschrijving van de layout van de kaart, nummers die op de belangrijkste chips staan, al dan niet vergezeld van een mooie tekening en/of foto. Hoe meer relevante info jij levert, des te meer handgrepen hebben wij om jou succesvol te kunnen helpen. VoedingenNaast formfactors en verschillende afmetingen van voedingen ook een afdeling specifiek voor voedingen. Menig zal zich afvragen welke voeding benodigd is voor een PC. Hoeveel Watt zal voldoende zijn? Hieronder tekst en uitleg over voedingen inclusief het antwoord op voorgaande vraag.Het inschakelen van een ATX voeding zonder PCOude AT kasten hadden een voeding met een power-knop. Daarmee kon de voeding direct aan gezet worden zonder dat er een PC aan te pas kwam. ATX voedingen kennen deze power-knop niet. Toch is er een manier om ATX voedingen in te schakelen. Dit doormiddel van het Power_on signaal.Check allereerst of de knop achterop de voeding (niet iedere PSU (Power Supply Unit) heeft deze) op de 'aan'-stand staat. Er staat dan - indien de stekker erin zit - spanning op de PSU. Vervolgens pakt men de ATX connector. Daar vinden we een aantal gekleurde kabeltjes terug waaronder een groene en een aantal zwarte. De zwarte kleur is 'ground' en de groene is voor het power_on signaal. Verbind de groene met één van de zwarte draadjes en de voeding gaat direct aan. Sluit wel een hardeschijf (o.i.d.) op de voeding aan: Het is beter voor de voeding als er wat 'load' is. Welke voeding heb ik nodig voor mijn PC?Een uitgebreide uitleg vind je hier. Kortgezegd komt het er op neer dat je een kwalitatief goede voeding nodig hebt. Pas dus op met voedingen van rond de € 30,- met een hoog wattage op de doos/specs. Menig van deze voeding geeft het piekvermogen aan. Zodra dergelijke goedkope voedingen dat opgegeven vermogen moeten leveren zullen ze haast letterlijk uit elkaar knappen. Het vermogen wat de voeding wel kan leveren ligt dus veel lager dan het (piek) vermogen wat op de doos staat. Bijkomend nadeel is dat menig goedkope voeding minder efficiënt is. In de slechtste gevallen zal er meer dan 1KW uit de muur nodig zijn om een schamele 400W in de PC zelf te kunnen leveren.Om een aantal laaggeprijsde (niet goedkope) voedingen te noemen: MS-Tech, Linkworld, Sweex, Techsolo en Q-Tec. Wat blijft er dan over? Een zee van goede voedingen. Maak eerst een schatting. Een PC met een Pentium, Celeron of AM1 processor zal niet veel energie nodig hebben. De AMD FX 6300 of 8320 zijn een stuk minder zuinig. De videokaart is echter het belangrijkste uitgangspunt. Tegenwoordig zijn de videokaarten een stuk zuiniger dan vroeger. Sterker nog, fabrikanten proberen alleen maar steeds zuiniger modellen op de markt te brengen. Echte energieslurpers zijn er niet echt meer, tenzij je een 295x2 op het oog hebt of een CFx opstelling. Een goede stelregel is dat een goede voeding van 450W al genoeg is voor ongeveer alle systemen. Om precies te weten welke voeding je nodig hebt kan je je wensen kenbaar maken in het hiervoor genoemde voedingentopic. Indien je het lastig vindt om ongeveer te bepalen wat een systeem nodig heeft bekijk dan configuraties van andere mensen. Zowel op GoT kom je systemen tegen in topics en signatures. Ook de Best Buy Guides zijn handig bij het afkijken. Naast sites op eigen bodem zijn er ook talloze andere fora met hardware-geeks te vinden welke specificaties van hardware vermelden in topics en signatures. Na het bepalen van het wattage komt de volgende stap: Het zoeken van een goede voeding. Dit is wederom uit te zoeken aan de hand van ervaringen van mensen en kant en klare systemen in galleries e.d.. Ook [Guide][advies] Geschikte Onderdelen Kiezen is een mooie bron van goede voedingen. Menig hardware site heeft ook reviews over voedingen. Een Met Google zijn er een hele hoop reviews te vinden! Hierbij geldt, een goede reviewer heeft ook de interne componenten van de voeding bekeken! Reviews waar de voeding niet uit elkaar is gehaald hebben dus weinig zin. Uiteindelijk zul je wat leuke voedingen in gedachten hebben. Op basis van de verzamelde informatie en de prijs van de voeding kun je een keuze maken. Wil je meer weten? Voeding advies en informatie topic - Deel 31. Toetsenborden en muizenToetsenborden en muizen zijn in alle soorten en maten te vinden. Muizen kennen we onder andere met een COM, PS/2 of USB aansluiting. Toetsenborden hebben doorgaans een DIN, MiniDIN (PS2) of USB aansluiting.Welk toetsenbord en/of muis moet ik nemen? Toetsenborden en muizen zijn een persoonlijk iets. Het is voor ons dus lastig om te bepalen welke muis lekker in de hand zal liggen. Wat betreft de techniek van de muizen: Tegenwoordig zijn het allemaal optische muizen. Wat betreft informatie doe je er goed aan om reviews te lezen of een kijkje te nemen in de Tweakers.net Productsurvey. Mijn toetsenbord / muis werkt niet meer, wat nu ? Is het écht stuk of zit er slechts een propje in de kabel waardoor het geheel even niet werkt? Dat is een zaak die eerst uitgezocht moet worden. Aan een toetsenbord / muis welke simpelweg defect is valt vaak niet meer te repareren zonder een soldeerbout of iets dergelijks. In veel gevallen is het aanschaffen van nieuwe apparatuur dan het makkelijkste. Anderzijds kan het zijn dat het apparaat fysiek nog in orde is maar er iets anders niet werkt. Wat daarover:
Contact
|