Type kaart weten? Te lam om computer open te schroeven? :)

Pagina: 1
Acties:
  • 2.453 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-04 12:51
Hoi hoi,

een paar weken geleden moest ik veel PC's opnieuw installeren. Ik was echter, zoals gebruikelijk, te lam om de PC's open te schroeven en te kijken wat d'r in zit. Met een linux achtergrond dacht ik, dat moet ook met de PCI ID's kunnen. Dus ik dat registry in, en inderdaad, dat kan.

Als je op HKLM\System\CurrentControlSet\Enum\PCI gaat staan, en je zoekt dan op het device waar je drivers voor moet hebben, bijv. Media controller, dan kom je uit een een subdir (hive?). Bijv. (dit is even een willekeurig voorbeeld geplukt uit een systeem waarop alle devices al herkend waren, in dit geval een Via USB Controller) VEN_1106&DEV_3038.... (de rest is niet interessant). Het gaat om 1106 (Vendor ID, de fabrikant) en 3038 (Device ID, het specifieke apparaat).

Op http://pciids.sourceforge.net/iii/ zoek je dan eerst de vendor (1106 welke dus Via is) en dan kom je bij een lijst met devices van hun, daar zoek je de device op (3038) en je ziet dan 3038 VT82xxxxx UHCI USB 1.1 Controller
This is *not* USB 2.0 as the existing entry suggests

Tada, open schroeven is niet meer nodig. Zolang in de linux PCI ID's lijst het apparaat bekend is, wat meestal wel zo is. De lijst op sourceforge is eigenlijk bijna altijd up2date.

Volgende keer misschien voor ISA devices :D.

Hoop dat jullie d'r wat aan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44568

Je hoeft niet eens naar Windows. Je kunt dezelfde Device/Vendor ID's tijdens het booten zien ná je biosinitialisatie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elTigro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-04 10:50

elTigro

Es un Gringo!

je kunt ook tijdens het draaien in windows (nt e.d. ) via debug een dump laten maken van lokatie c900:0000 of c000:0000 (wisselt wel eens meen ik). en dan zie je ook heel veel info over je kaart

Lazlo's Chinese Relativity Axiom:No matter how great your triumphs or how tragic your defeats --approximately one billion Chinese couldn't care less.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-04 12:51
euss: idd, maar dit is specifiek voor de kaart in het apparaatbeheer waar geen drivers voor zijn en ze staan niet allemaal in het lijstje bij het booten.

Die debug is wel interessant, daar moet ik toch eens naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opa
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-04 17:26

Opa

Nu Multifocaal!

Aida is ook redelijk goed in het benoemen van hardware. http://www.aida32.hu/
Het programma wordt niet verder doorontwikkeld maar je kan altijd een oude versie opsnorren (laatste is 3.93) via p2p of Google. Het is volkomen freeware en volstrekt legaal overigens.

Hyundai ioniq Electric 8/2020 > Zeekr X Long Range 8/2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

victorvo schreef op 27 mei 2004 @ 12:33:
Aida is ook redelijk goed in het benoemen van hardware. http://www.aida32.hu/
Het programma wordt niet verder doorontwikkeld maar je kan altijd een oude versie opsnorren (laatste is 3.93) via p2p of Google. Het is volkomen freeware en volstrekt legaal overigens.
Dit schijnt de doorontwikkelde versie van aida32 te zijn: http://www.lavalys.com/index.php?page=product&view=1 (Lijkt 100% opelkaar dus :) Home versie is gratis)

[ Voor 3% gewijzigd door Illegal_Alien op 28-05-2004 07:17 ]

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:23
-freaky- schreef op 27 mei 2004 @ 12:26:
euss: idd, maar dit is specifiek voor de kaart in het apparaatbeheer waar geen drivers voor zijn en ze staan niet allemaal in het lijstje bij het booten.
Start -> Run -> MsInfo32 -> Onderdelen

Daar staat het PNP-apparaat-ID ook vermeld. :)
Pagina: 1