Verwijderd schreef op zaterdag 08 maart 2008 @ 18:51:
Ik heb zelf nog geen next gen console. Er zijn nog niet super veel games uit die ik echt wil spelen ( en ik heb er ook niet meteen het geld voor). Daarnaast ben ik een notoire playstation aanhanger (qua gevoel/sentiment) en heb ik al vaak de vergelijking gemaakt met de ps3 zwaar ten nadele van de xbox (waar ik nog steeds achter sta: online prijsmodel, dure accessoires, beperkte dvd opslag, kwaliteit en gesloten karakter)
Toch denk ik er over om eerst een arcade te halen (wegens prijs, GTA IV, veel games).
Daar gaat mijn geloofwaardigheid

Goed om je hier ook met een berichtje te zien. Welcome to the dark side.
Laat ik brutally honest zijn. Er zijn een hoop dingen die me niet aan het MS wereldje zinnen.
- Je betaalt je scheel aan sommige accessoires en ik kan niet bedenken waarom het zo is. Wifi: van de zotten. Die harddisk? Waarom moet dat zo duur? (vandaar ook mijn vraag een paar dagen geleden, heeft iemand uberhaupt dat ding gekocht). Ik begrijp het niet.
- Proprietaire zooi. Je dacht dat de koning van eigen formaten (Sony) erg was? Hier is het nog erger, men pakt standaard dingen en lockt ze in, zodat je zelf geen zaken kan toevoegen (lees eigen HDD inbrengen, USB stick gebruiken als savegame opslag, beide niet mogelijk)
- De HDD niet verplicht maken. Dit aspect hadden ze goed in generatie 1. Maar blijkbaar was het te duur om die 20GB als extra verlies te slikken.
- Xbox Live prijzen; ja we dokken ervoor, ja het kan goedkoper met Ebay. Maar waarom moeten we betalen? Ja, het werkt goed, maar het enige dat de mensen die wel betalen krijgen bovenop het goed geregelde Live is de multiplayer. Moet alleen dat aspect nou zoveel kosten? Je ziet hoe ze vierkant uitgelachen worden op de PC met het Live idee, omdat ze daar wel alternatieven hebben.
- Geen grote opslag-drive. Eerlijk gezegd had ik het meer future-proof gevonden als MS de ballen had gehad om een HD-DVD drive er in te gooien.
- Hardware-matige kwaliteiten. De accessoires zijn stuk voor stuk top notch, maar de console zelf (voornamelijk de eerste series. Wauw, royal screw up. Maar goed 1 mrd USD verder en een ervaring rijker, zeggen we dan maar

.
Goed, zo heb je dus genoeg redenen om geen 360 te kopen. Klaar!
En dan begint dat kleine stemmetje. Want stiekem, heel stiekem weet jij ook dat MS ook gewoon een paar dingen verdomd goed gedaan heeft. Het verbaast me dat hetzelfde team dat de bovenstaande screw-ups heeft gemaakt tegelijkertijd zoveel goeds kon doen.
Sla dit stuk gewoon over als je lekker bij playstations wil blijven.
- Spellen, spellen, spellen. Ja, ik betreur het ontbreken van goede platformers, vooropgesteld. Maar de bibiliotheek aan spellen is op dit moment gewoon te overweldigend om te laten liggen. Veel spellen die al in de budgetbakken te vinden zijn. En het werkt gewoon goed, ik kan niet anders zeggen. Geen vragen of dit spel nou het spel was dat ze helemaal aan baklappen geport hebben, nee het werkt gewoon. Did I mention the controller? Echt, wat mij betreft een 10. Elke keer dat ik dat ding weer vast heb, valt het op hoe dat ding als gegoten in de handen ligt.
- Focus op games. Zoals al opgemerkt door een aantal bladen (waaronder Edge), heeft de uitstraling van een 360 meer weg van een spelcomputer, dan een stuk geavanceerde elektronica (PS3, if you will). Deze filosofie is in alles doorgetrokken. Niets mag de spelbeleving onderbreken. Het dashboard werkt naadloos in alle spellen en alles heeft een uniforme look and feel.
- Live. Het doet wat het moet doen en het doet het goed. Demo's zijn er heeeeel erg veel en altijd snel te krijgen. De interface is handig, overzichtelijk. Geen installaties van programma's. Je downloadt het, je bent klaar. (BTW, ik zag in het
andere topic, dat men beweerde dat de 360 al iets van installatie in de achtergrond doet. Dit is niet waar. Ik heb het downloaden via de wireless repeater in de gaten gehouden. Het moment dat het downloadverkeer ophoudt, is het moment waarop je kan gamen). Elke Arcade-game heeft een demo. Elke.
- Service. Terug naar het hardware verhaal vande console. Voor de consument is er echt nauwelijks risico. Microsoft haalt snel en levert weer snel terug. Als je even geluk hebt, inclusief diverse presentjes. Voor accessoires kan je meestal al gelijk dat ding thuis ind e vuilnisbak gooien. Geen proof of purchase, geen kapotte rotzooi versturen, gewoon een pakketje aan de deur zodat je weer lekker door kan spelen.
- Uitbreiding. Boven zie je dat niets in de weg van de spelervaring mag zitten. Toch is MS heel hard aan de weg aan het timmeren om ook de 360 (nog) meer andere functionaliteit te geven. Ten principale zijn ze wel tegen zaken als browsers inbouwen, maar de Divx uitbreiding, Media Center extensie functionaliteit, MS Video Store, IP TV, laten zien dat MS ook in beweging blijft. De spring en fall updates van de firmware zijn meestal aardige happenings, met een flinke lijst aan aanpassingen en toevoegingen. Ja, ze zullen wel moeten met de concurrentie op de hielen, maar het is goed om te zien dat MS niet wacht tot ze ingehaald zijn.
- Technisch. Laat je niet misleiden, de 360 en de PS3 zouden in hetzelfde jaar uitkomen, of vlak na elkaar. Bij de vertraging van de PS3 zijn er geen veranderingen meer in de specs doorgevoerd en we hoeven geen wonderen te verwachten van de kleine (verwachte) edge die de PS3 heeft. Ze zijn 'too close too call'. Ik kijk altijd weer verwonderd naar uitspraken als: "we zitten pas op 30% van de potentie". Als-je-blieft. Tot op de dag van vandaag wacht ik nog steeds op de resterende 30% van de PS2 om vrij gelaten te worden. Opslagtechnisch is het nog een beetje mistig in
mijn glazen bol, maar qua processingkracht ontloopt het elkaar niet veel. En wat betreft opslag zit Kojima nu al weer te klagen
Ik denk dat ik zo redelijk objectief ben geweest in mijn voors en tegens. Doe er mee wat je wilt.
Alleen: denk serieus na over de HDD. Al koop je hem er tweedehands bij.
1) Je kan dan Xbox 1 generatie spellen spelen (ik neem aan dat je die ook allemaal niet gespeeld hebt)
2) Je kan patches installeren
3) Je kan bakken en bakken met demo's en filmpjes downloaden en spelen/bekijken.
4) downloadable content (denk GTA 4)
5) Andere Arcade/XNA spellen
6) Xbox original games waar er nu steeds meer van komen
Let wel, je hoeft hier dus geen betaalde Live voor te hebben. Silver volstaat voor het aankopen van spelletjes op Arcade en XBO, demo's filmpjes, etc. Het is alleen voor het multiplayer gamen dat je betaalt.