Duurzame Energie deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 7 ... 10 Laatste
Acties:
  • 62.436 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

tokesnugerd schreef op maandag 10 maart 2008 @ 23:20:Aangezien je in totaal alle stroom verbruikt, produceer je dus ook niets.. (als je de totalen bekijkt he :))
Anders verwoord: Als er meer stroom wordt gemaakt dan dat je verbruikt op jaarbasis.. dan kan de elektriciteitsleverancier moeilijk gaan doen. (Niet meer terugbetalen, of kosten gaan toevoegen)

Maar, dat hoor ik hier ook maar van verschillende installateurs (van PV panelen).
Ja, alleen uitgesmeerd over het hele jaar, natuurlijk.

Als ik een maandje weg ben (of zelfs als het "gewoon lekker zomer is"), zit ik per dag vaak, per week regelmatig, en per maand al vet terug te leveren, hoor! Haal ik in de winter weer in. Maar ik wil zo dicht mogelijk in de buurt van de nul komen. Dat is de sport. (er staan nog 2 paneeltjes vol geduld te wachten totdat de eigenaar eindelijk eens actie onderneemt en ze bereidwillig aan me afstaat voor een paar euri...)

Het blijft allemaal bezopen. In Duitsland mogen zelfs particulieren met 100 kWp terugleveren, daar zitten ze niet te *** over overtollige kWh, die moeten verplicht op het net. Totaal probleemloos in de meeste gebieden. Netbeheerders worden gedwongen om de netten in landelijke gebieden te gaan verzwaren, want de boeren lusten wel pap van schuurdaken vol mooi blauw. Daar wordt de decentrale revolutie afgedwongen.

En wat doen we hier?

SDE motie numero 14 van Paulus Jansen (SP) afschieten. (vanmiddag)

U weet vast wel waar u verder kunt lezen over die zoveelste sabotagedaad van de lafbekken in de Tweede Kamer...

:'(

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Ah!

Leuk, hartelijk dank. d:)b

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phalox
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-04 13:23

Phalox

Solar Powerrrd

Verwijderd schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 09:22:
@tokesnugerd: Ik dacht dat het in Vlaanderen toegestaan was tot 10kWh terug te voeren ongeacht je eigen gebruik. Ik dacht dat je dan pas als 'producent' beschouwd wordt met alle gevolgen van dien.
zonnigtype schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 17:47:
[...]

Ja, alleen uitgesmeerd over het hele jaar, natuurlijk.

Als ik een maandje weg ben (of zelfs als het "gewoon lekker zomer is"), zit ik per dag vaak, per week regelmatig, en per maand al vet terug te leveren, hoor! Haal ik in de winter weer in. Maar ik wil zo dicht mogelijk in de buurt van de nul komen. Dat is de sport. (er staan nog 2 paneeltjes vol geduld te wachten totdat de eigenaar eindelijk eens actie onderneemt en ze bereidwillig aan me afstaat voor een paar euri...)

Het blijft allemaal bezopen. In Duitsland mogen zelfs particulieren met 100 kWp terugleveren, daar zitten ze niet te *** over overtollige kWh, die moeten verplicht op het net. Totaal probleemloos in de meeste gebieden. Netbeheerders worden gedwongen om de netten in landelijke gebieden te gaan verzwaren, want de boeren lusten wel pap van schuurdaken vol mooi blauw. Daar wordt de decentrale revolutie afgedwongen.
Zoals ik al zei.. een richtlijn: sommige leveranciers doen er moeilijk om dat je onder de 0 gaat.. anderen zullen je nog wat speelruimte geven.

Vandaag eens bij de gemeente gehoord, nu blijkt dan we op dit moment geen panelen mogen zetten! Eerst moeten zaken aangepast worden op het verkavelingsplan.. duurt 5 maanden (als het mag)
En dan nog eens een vergunning (nog minstens een maand)
Dus ik heb nog even tijd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-09 09:15
Speksteenkachel schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 16:24:
Prijs van ruwe olie gestegen maar 105 dollar per vat, aardgasprijs stijgt automatisch mee.
[...]
Was vanmiddag al ruim meer dan 107 dollar

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:18

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Weet iemand hier toevallig de relatie tussen olieprijs / gasprijs en de gasprijs kWh prijs?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flitspaal.nl schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 20:04:
Weet iemand hier toevallig de relatie tussen olieprijs / gasprijs en de gasprijs kWh prijs?
Gas levert iets van 8,8 kW aan energie en daarvan gaat 70% verloren aan distributie, dus van elke kuub door een gasturbine verstookt aardgas heb jij 2640 watt uit de muur.
dat heet distributieverlies en die is door vele transformaties en het koelwater erg hoog, zie eerder dit topic.

Dus reken uit dat je HR107 ketel meer joules aan energie levert in de vorm van warm water als een elektrische boiler per kuub. Die dingen gaan wreed met energie om.

Even heel grof genomen.

Mijn vriendin had een onwijs gaaf plan (mag ze als ze net 20 is). Als ik ging douchen zou zij tellen hoe snel de liters door de meter gingen. We kwamen uit dat een douchebeurt van 6 minuten ongeveer 235 liter aan gas kost en dat is op 40 graden met 6 ltr/min. Dus de verhoging is 40-15= delta 25 graden.
Laat j ede joulecorrectie achterwegen en gebruik je zoals ons 640 kuub/jaar dan kost gas ons netto ongeveer 98 cent per kuub, dus 6 minuten douchen kost dan met een makkelijke deling 23 cent per beurt+waterkosten van 3,6 cent (1 euro per kuub netto).

Ik ga uit van nettoprijzen aan de consument want dat is wat JIJ betaald.

Een grootverbruiker zoals een centrale betaald 'dacht ik' 37 cent de kuub (gas) of 1 liter (Liquid)

Dus als consumnet betaal je de prijs over zijn kop

* Gaat ook kijken naar alternatieven, puur omdat ik Den Haag het geld niet gun, serieus
Nu ik het zelf schrijf besef ik ineens hoe übergroot geld ze hiermee losweken van de burgers. Heet dat niet leechen?

Nahm, 2010, gasprijs is verdubbeld en een kuub kost 2 euro voor een huishouden en elektra zal niet explosief stijgen (verwacht ik, maar gas gaat fout). Denk maar gerust dat de gemiddelde huiskamertemperatuur gaat dalen. Wij stoken al op 18 graden en wij hebben het echt niet koud. Kwestie van elke dag luchten, dat stookt veel beter en behaaglijker en het kost minder want ik ben veruit de zuinigste van heel dit koopblok van 6 woningen, ver-uit!

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2008 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Hmm laat maar, verkeerd gelezen...

[ Voor 95% gewijzigd door TD-er op 11-03-2008 20:59 ]

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:22
CanonG1 schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 16:53:
[...]

"Groene" stroom (wat daar dan ook mee bedoeld wordt) wordt geproduceerd door commerciële bedrijven, die zullen de prijzen laten meestijgen tot het punt waarvan ze denken dat de verbruikers het niet meer willen betalen. Eigenlijk niet anders dan grijze stroom :)

Zonnestroompanelen producteren elektriciteit tegen een absoluut constante prijs.
Dat is natuurlijk ook niet waar, want de prijs van zonnestroom is natuurlijk afhankelijk van de aanschafprijs en de hoeveelheid zon. Vooral de prijs is veelal net zo afhankelijk van fossiele grondstoffen en niet te vergeten schaarste. Na aanschaf speelt alleen de hoeveelheid zon nog, en niemand weet hoe dat op de lange termijn zal uitpakken.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Mistraller schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 21:10:
Na aanschaf speelt alleen de hoeveelheid zon nog, en niemand weet hoe dat op de lange termijn zal uitpakken.
Nou, voordat DAT zal gaan spelen, vrees ik dat Homo sapiens zelfs al niet meer in "geschiedenisboeken" terug te vinden zal blijken te zijn... 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Verwijderd schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 20:18:
[...]

Gas levert iets van 8,8 kW aan energie en daarvan gaat 70% verloren aan distributie, dus van elke kuub door een gasturbine verstookt aardgas heb jij 2640 watt uit de muur.
dat heet distributieverlies en die is door vele transformaties en het koelwater erg hoog, zie eerder dit topic.
Zo bedoelde ik het niet :-)

Ik bedoelde meer dat wanneer de olieprijs 100 dollar is dan verhoudt dat zich tot X prijs voor een kuub gas.. En voor y prijs voor een kWh electriciteit.

Als daar een relatie tussen bestaat kan je globaal zien waar de energierekening van 2008 op uit gaat komen.

Hier de verwarming wat lager zetten is het eerst volgende programmapunt.. :-) We hebben nu de verwarming op 19.6 graden staan. Hij kan in stappen van 0,2 graden terug. Dus binnenkort eens kijken op 19.4 of 19.2. Kijken of we daar echt last van hebben.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
zonnigtype schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 21:40:
[...]

Nou, voordat DAT zal gaan spelen, vrees ik dat Homo sapiens zelfs al niet meer in "geschiedenisboeken" terug te vinden zal blijken te zijn... 8)
Pas op he...bill gates heeft ook ooit heeeele rare dingen over de toekomst gezegd. :+
Stel dat het hier nu veel meer gaat regenen, en dat je 20% meer bewolking krijgt, dat geeft hoe dan ook z'n weerslag (of neerslag :P ) op de productie. Of hogere temperaturen waardoor je rendement ook daalt..

Ik durf zo'n uitspraak dan ook niet te doen, over 40 jaar kan zal de wereld er behoorlijk anders uitzien. Het hoeven ook geen grote wijzigingen te zijn, maar het één kan de ander wel beïnvloeden. En zodoende ligt de prijs dus ook niet vast.
Bij de windcoörporaties zie je immers ook dat een slechter windjaar een effect heeft op de uitgekeerde rente. Stel dat dit nu een wederkerend effect heeft doordat in de jaren de hoge en lage drukgebieden veranderen, dan geeft dat hoe dan ook gevolgen in de prijs.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Mistraller schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 22:53:
[...]

Pas op he...bill gates heeft ook ooit heeeele rare dingen over de toekomst gezegd. :+
Stel dat het hier nu veel meer gaat regenen, en dat je 20% meer bewolking krijgt, dat geeft hoe dan ook z'n weerslag (of neerslag :P ) op de productie. Of hogere temperaturen waardoor je rendement ook daalt..

Ik durf zo'n uitspraak dan ook niet te doen, over 40 jaar kan zal de wereld er behoorlijk anders uitzien. Het hoeven ook geen grote wijzigingen te zijn, maar het één kan de ander wel beïnvloeden. En zodoende ligt de prijs dus ook niet vast.
Bij de windcoörporaties zie je immers ook dat een slechter windjaar een effect heeft op de uitgekeerde rente. Stel dat dit nu een wederkerend effect heeft doordat in de jaren de hoge en lage drukgebieden veranderen, dan geeft dat hoe dan ook gevolgen in de prijs.
Ik beweerde niets over het weer. Dat kan zelfs Erwin Krol niet voorspellen...

Misschien staan mijn zonnepaneeltjes dan nog op het dak, als we al lang kassie wijlen zijn. Misschien hebben we in de kuststrook dan wel vaak schapewolkjes. Die zorgen voor heftige reflecties, dus hoog (momentaan, ja, ja) vermogen. Lekker vet het dan niet meer gebruikte net belasten... :P

Droom mooie dromen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:58

LauPro

Prof Mierenneuke®

zonnigtype schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 17:47:

En wat doen we hier?
Je moet weten (is ook al meerdere keren op gewezen):
• In Duitsland is er een grotere behoefte aan duurzame bronnen omdat ze weinig fossiele bronnen hebben.
• Alle politieke besluiten die worden genomen moeten in lijn liggen met het regeerakkoord.
• Op dit moment heeft men nog niet besloten om een deltaplan 'duurzame energie' in te starten.
• Het opzetten van een fair terugleversysteem/verrekeningssysteem (gedoe met SDE) kost nu eenmaal tijd en zal altijd wat aanloopproblemen hebben.

Allemaal leuk en aardig dat jij over je ferrarismeter alles gooit, maar het kan op landelijk niveau heel vervelend uitpakken als er geen inzicht is hoeveel energie er in het net wordt teruggeleverd en hoeveel er wordt afgenomen. Weersystemen die zonlicht blokkeren of tijdelijke verduisteringen kunnen heel veel impact hebben op de electriciteitsproductie.

En gezien we in Nederland een van de betrouwbaarste systemen hebben is de keerzijde ervan dat er veel regelementen en verplichtingen zijn.

Om maar het voorbeeld aan te halen van de verplichte teruglevermeter in de meterkast, ben met je eens dat extra werk is maar zonder die meter op de goede plek gaat het een zooitje worden.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mistraller schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 22:53:
[...]

Ja, goed punt en je mag gerust uitspraken doen want dat staat toch vrij in Nederland :?

Ik 'denk' wel dat we vooral in de winters meer neerslag krijgen en dus minder zon. Februari dit jaar en zeker de laatste decade was uitbundig.
Vorig jaar zomer was het vrij somber. Ik houd ook statistieken bij, maar dan van het weer.

Jij noemt 20% meer bewolking en ik denk dat deze schatting heel reëel is :)
Mijn familie in Athene heeft wel zonnecellen en dat rendement/opbrengst per uur is toch hoger dan men hier haalt. Ten eerste is de zon daar sterker qua straling en door het relatief meditteraanse landschap is daar juist te weinig bewolking (kaal land = weinig evaporatie). Zij klagen ook over het weer en zeker als het in de zomer 38 graden is daar. Windmolens zouden in Griekenland minder van pas komen (uitgezonderd de Knossos, hun eilandengroep) en zonnecellen zouden ze daar massaal moeten gaan gebruiken. In Griekenland betaal je 12 cent per kW uit het net en hier bijna het dubbele. Grieken hebben dan ook erg veel hun airco nodig en op bijna elk huisje zie je wel een buitenunit zitten. Op sommige flatgebouwen soms 50 boven elkaar. Ik kom elk jaar November daar voor 2 weken en in November kan ik nog zonder jas lekker touren met hun brommer (ding loopt 70, maar dat is daar geen probleem).

Men zou een heel groot doel bereiken als ze de elektra aan airconditioning zouden kunnen terugwinnen uit duurzame bronnen. Ook daar heb je stroomstoringen en dips op het net en meer dan hier. Als het daar gaat onweren gaat echt wel alle stof van je paneel want dat gaat daar hard. het is daar dus wel erg stoffig en dat is minder op een glad zonnepaneel. Hier in Nederlkand zou ik juist windmolens plaatsen en geen zonnecellen want zo vaak schijnt hier de zon niet en zelden weken aan een stuk. Daar dus wel.
flitspaal.nl schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 21:54:
[...]

Zo bedoelde ik het niet :-)

Ik bedoelde meer dat wanneer de olieprijs 100 dollar is dan verhoudt dat zich tot X prijs voor een kuub gas.. En voor y prijs voor een kWh electriciteit.

Als daar een relatie tussen bestaat kan je globaal zien waar de energierekening van 2008 op uit gaat komen.

Hier de verwarming wat lager zetten is het eerst volgende programmapunt.. :-) We hebben nu de verwarming op 19.6 graden staan. Hij kan in stappen van 0,2 graden terug. Dus binnenkort eens kijken op 19.4 of 19.2. Kijken of we daar echt last van hebben.
Ehh, je hebt nu de gasprijs in handen en je weet het rendement en je weet als je op je jaarafrekening kijkt hoeveel je netto betaald per kilowatt uit de muur. Dan kun je dus prachtig rekenen (en dat mag je mooi zelf doen) ;) Wat is dan deze verhouding?
Dus 159 liter Olie kost 107 dollar (1,47 $ = 1 €)
Dus Gas kost per kuub (lees topic)
Dus elektra kost per kW eenheid zoveel cent netto

:)

Brandvraag: Wat gebeurt er als de bliksem een weg zoekt via je zonnepanelen? Is dan heel je electronica eronder aan gort of hebben ze een bliksemafleider? Is een thyristor in de schakeling dan geen optie. Ik meen dat hun het daar wel hebben, maar dat weet ik niet zeker.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2008 07:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Verwijderd schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 06:44:
[...]

Ehh, je hebt nu de gasprijs in handen en je weet het rendement en je weet als je op je jaarafrekening kijkt hoeveel je netto betaald per kilowatt uit de muur. Dan kun je dus prachtig rekenen (en dat mag je mooi zelf doen) ;) Wat is dan deze verhouding?
Zijn vraag was meer wat de verhouding is tussen de gasprijs en olieprijs (en de dollar was gisteren al 1,55$ per euro)
In principe stijgt de gasprijs, puur gekeken naar de kosten en vraag, niet zo snel als de olieprijs. Maar onze overheid past het prijskaartje wel steeds aan om mee te lopen met de olie-prijs, wat ze min of meer zien als "energie-prijs".
Ik weet ook niet precies hoe die verhouding is, maar ik weet wel dat de overheid best wel een financiele meevaller heeft door de stijgende olieprijs en dat zit echt niet alleen in de BTW erover.

Brandvraag: Wat gebeurt er als de bliksem een weg zoekt via je zonnepanelen? Is dan heel je electronica eronder aan gort of hebben ze een bliksemafleider? Is een thyristor in de schakeling dan geen optie. Ik meen dat hun het daar wel hebben, maar dat weet ik niet zeker.
De panelen zitten in een metalen constructie, maar ik kan mij goed voorstellen dat als daar een blikseminslag doorheen gaat dat er toch wel een flinke overspanning richting de andere panelen en omvormers gaat. Maar persoonlijk denk ik dat bij een dergelijke inslag de panelen je minste problemen zijn, omdat het dan ook op je dak is ingeslagen.
Ik heb het resultaat van een inslag op een oude hark-antenne gezien bij mijn ouders in het dorp en dat huis werd net niet onbewoonbaar verklaard. Ook een inslag +/- 100 meter van het huis van mijn ouders was een enorme waslijst van defecte apparaten richting de verzekeraar. (ze wonen aan de voet van de hondsrug met flinke open vlakte voor het huis, waar vaak de wind vandaan komt, dus het onweer blijft daar vaak hangen)
Het is dus ook goed mogelijk dat een indirecte inslag de apparatuur volledig vernield en een thyristor helpt daar niets aan. (is een speciaal soort transistor) Ik denk dat je een varistor bedoelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 20:18:
[...]
Mijn vriendin had een onwijs gaaf plan (mag ze als ze net 20 is). Als ik ging douchen zou zij tellen hoe snel de liters door de meter gingen.
offtopic:
Besparingstip #14: samen douchen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

reed vandaag door agriport, alle molens draaien, windkracht 8/9,
dat verhaal over stilzetten klopt blijkbaar niet, de wieken stonden wel redelijk richting vaanstand.
ook bij de coentunnel en sloterdijk draaide alles gewoon door, en de 5mw bij heemskerk ook.

-edit-

bliksem risico op je huis is verwaarloosbaar, impact via het stopkontakt is veel groter, vandaar dat ik daar ook een dubbele overspanning beveiliging tussen heb,
je wil niet dat een bliksem verderop, 6 omvormers sloopt,
mijn eerste gridfit is trouwens gestorven door een lekkere schakelfout van de nuon vrienden in juli 2007..."toont u dat maar eens aan meneertje" terwijl de tv en pc bij de buren ook stuk waren... ahum...

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2008 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Mijn familie in Athene heeft wel zonnecellen en dat rendement/opbrengst per uur is toch hoger dan men hier haalt. Ten eerste is de zon daar sterker qua straling en door het relatief meditteraanse landschap is daar juist te weinig bewolking (kaal land = weinig evaporatie). Zij klagen ook over het weer en zeker als het in de zomer 38 graden is daar. Windmolens zouden in Griekenland minder van pas komen (uitgezonderd de Knossos, hun eilandengroep) en zonnecellen zouden ze daar massaal moeten gaan gebruiken. In Griekenland betaal je 12 cent per kWh uit het net en hier bijna het dubbele. Grieken hebben dan ook erg veel hun airco nodig en op bijna elk huisje zie je wel een buitenunit zitten. Op sommige flatgebouwen soms 50 boven elkaar. Ik kom elk jaar November daar voor 2 weken en in November kan ik nog zonder jas lekker touren met hun brommer (ding loopt 70, maar dat is daar geen probleem).
Een airco is verrassend efficiënt, in Griekenland zullen ze in de winter minder (of niet?) hoeven te stoken. De reden dat we in NL zoveel betalen heeft met name te maken door verschillende energiebelastingen. Een 'ruwe' kWh kost hier nog geen 4 cent namelijk, maar komt dus BTW, transport, accijns etc bij.
Zoals gezegd doe je daar weinig tegen, woon je in risicovolle gebieden is het devies gewoon electronica uit, stekkers eruit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

flitspaal.nl schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 21:54:
[...]
Neem een speksteenkachel, strak 23 graden de hele dag :9

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

en de dollar was gisteren al 1,55$ per euro
Pardon :X Vorige week stond hij nog op 1,47

Gaat het niet zo goed aan de andere kant van de grote plas ?
Als dat zo door blijft gaan kan een vat olie in euro's wel eens doen dalen en dan heb je iets gevaarlijks in handen; het stuurrecht en dat is nu schoon de kans een andere weg in te slaan.

Dit gaat niet goed komen. (of juist wel :) )
Een 'ruwe' kWh kost hier nog geen 4 cent namelijk, maar komt dus BTW, transport, accijns etc bij.
Als dat zo is kost een ruwe kuub aardgas aan de Gascentrale nog geen 10 cent dus. Het verrast me dat die prijs zo exorbitant laag is want van een hele kuub ruwe gas kun je slechts een hele dag leuk computeren en weg kuub.

Ik bied hier oprecht mijn excuses aan van mijn wat dogma achtige posts en de irritatie aan iedereen, maar ik begin steeds meer te ontdekken en ik denk dat besparing en duurzaamheid voor de burger in Nederland heel lucratief zijn en zo niet; worden.

Iemand riep "samen douchen", doen we vaak genoeg en alleen is ook eens lekker. Als je 6 minuten doucht kost dat net zoveel als 3 uur computeren en dat valt nog mee want elke dag 6 minuten kan er best vanaf en ik heb geen zin in geurtjes of wat ook, ik hou van schoon zijn. Als je om de 2 a 3 dagen een douche neemt kun je wel eens de tel kwijtraken en het klinkt lachwekkend, maar het is serieus waar (mij gebeurde dat).

PS: Zolang je niet de gasprijs bruto weet, dus zonder heffingen weet je nooit wat de verhouding olie/gas en energitische waarde zich verhoud. :)

Ik begin steeds meer respect te krijgen voor dit topic en steeds minder voor het leechende Den Haag.

[ Voor 102% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2008 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
[...]

Ja, goed punt en je mag gerust uitspraken doen want dat staat toch vrij in Nederland :?

Ik 'denk' wel dat we vooral in de winters meer neerslag krijgen en dus minder zon. Februari dit jaar en zeker de laatste decade was uitbundig.
Vorig jaar zomer was het vrij somber. Ik houd ook statistieken bij, maar dan van het weer.

Jij noemt 20% meer bewolking en ik denk dat deze schatting heel reëel is :)
Mijn familie in Athene heeft wel zonnecellen en dat rendement/opbrengst per uur is toch hoger dan men hier haalt. Ten eerste is de zon daar sterker qua straling en door het relatief meditteraanse landschap is daar juist te weinig bewolking (kaal land = weinig evaporatie). Zij klagen ook over het weer en zeker als het in de zomer 38 graden is daar. Windmolens zouden in Griekenland minder van pas komen (uitgezonderd de Knossos, hun eilandengroep) en zonnecellen zouden ze daar massaal moeten gaan gebruiken. In Griekenland betaal je 12 cent per kW uit het net en hier bijna het dubbele. Grieken hebben dan ook erg veel hun airco nodig en op bijna elk huisje zie je wel een buitenunit zitten. Op sommige flatgebouwen soms 50 boven elkaar. Ik kom elk jaar November daar voor 2 weken en in November kan ik nog zonder jas lekker touren met hun brommer (ding loopt 70, maar dat is daar geen probleem).

Men zou een heel groot doel bereiken als ze de elektra aan airconditioning zouden kunnen terugwinnen uit duurzame bronnen. Ook daar heb je stroomstoringen en dips op het net en meer dan hier. Als het daar gaat onweren gaat echt wel alle stof van je paneel want dat gaat daar hard. het is daar dus wel erg stoffig en dat is minder op een glad zonnepaneel. Hier in Nederlkand zou ik juist windmolens plaatsen en geen zonnecellen want zo vaak schijnt hier de zon niet en zelden weken aan een stuk. Daar dus wel.

[...]

:)

Ik wilde niemand voor de schenen schoppen hoor, daarom ook de smiley.

Bij bliksem maak ik me eerlijk gezegd niet zo'n zorgen om mijn panelen, of omvormer. Bij een familielid is vorig jaar ook een inslag geweest (geen panelen oid) maar dan kan je dus echt alles wat aan het net heeft gehangen weggooien. Ook al twijfel je, het advies was vervangen omdat je niet weet hoe de klap is aangekomen. Dat geeft dus ook een hoop meer zorgen dan die omvormer of paneeltjes. Ook je bekabeling dient namelijk onderzocht, dan wel vervangen te worden.
En dan moet je huis er natuurlijk nog staan...

Panelen vergroten in elk geval niet wezenlijk de kans op een inslag.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee, dat klopt. De inslagkans is door het lage voltage niet reëel, maar op 4 juni 2004 is wel mijn modem letterlijk uit elkaar gespat omdat de bliksem hier direct op de CAI insloeg. Mijn systeem overleefde de klap, maar het modem was dus echt dood.
De grootste zorg is dat ik er op dat moment niet was want het had net zo goed een leuk kampvuurtje kunnen worden met wat pech, maar het bleef bij uiteen gespatte onderdelenn en opengeklapte condenstatoren (wat er van over was). De TV was ter reparatie, anders was ik die ook kwijt en heel dit blok had geen internet en TV meer.

Dus het kan dus wel. Een CAI heeft een heel laag voltage en weinig potentieverschil tov de lading in een wolk, maar als ik zonnepanelen neem verzeker ik ze goed.

Zet thyristoren in je omvormer serieel voor de outlet en niets gebeurt je. Mijn systeem was dus gered door de thyristor in het modem. Ik had schoon de kans alles te bekijken bij thuiskomt en dat is heel beteuterend.

Sluit het metalen frame van een paneel dus niet aan op de aarde ? O-)

Een varistor? Ik dacht juist dat het hoge voltage de thyrister zo stuurde dat alles geblok wordt tenzij het voltage zo hoog is dat lucht ioniseert en de vonk gewoon overspringt. Dat zou dus brand betekenen want de temperaturen van geïniseerde lucht is wel zo hoog dat de plastiek onderdelen in de buurt vanzelf wel gaan branden. Ik dacht juist dat ze thyristors bedoelde met een grote 'gap' en daardoor tot 200.000 volt kunnen blokkeren voor een paar picoseconden (het opladen van de thyristor en de lading gespreid afgeven om schade te reduceren).
De spanningsbeveiligende thyrister heeft zijn 'G' pin op de aarde zitten en elk hoog potentiëel verschil stuurt de thyristor aan en normaliter stuurt elektronica een thyristor, maar nu het potentieverschil (dat kan ook een spoel zijn over de fase en nul gewikkeld zoals in de aardlek schakelaar.

Waarom dit? Bliksem is een hele hoge spanning met een groot amperage. De stroom ijlt op een thyrister voor en eer de spanning er is heeft een spoel deze al opgevangen (bij een spoel ijlt de spanning voor en niet de stroom). Was dit voor- en naijlen iets van 90 graden positief?

Of heb ik het fout? kan ook ;)

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2008 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Lees ik hier nou op deze pagina dat iemand serieus denkt te zijn met een schatting van 20% meer bewolking over 40 jaar?

Iets met compleet verkeerde proporties en belachelijkheid tot in het oneindige? Dat gaat gewoon niet gebeuren. Dat zou drama's betekenen voor het klimaat.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ssj3gohan schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 21:34:
Lees ik hier nou op deze pagina dat iemand serieus denkt te zijn met een schatting van 20% meer bewolking over 40 jaar?

Iets met compleet verkeerde proporties en belachelijkheid tot in het oneindige? Dat gaat gewoon niet gebeuren. Dat zou drama's betekenen voor het klimaat.
Ja, dat ben ik.

Ik verzin het toch echt niet en dat heeft ook gevolgen voor het klimaat en die zijn nu wel zichtbaar aan het worden. Weet je dat het op de noordpool nu boven nul is, door bewolking dus (niets om te lachen)

Watch this Temperaturen Noordpool
en bekijk nu deze [deeplink werkt niet]
Beide zijn nagenoeg gelijk en het is bijna 21 maart. Dus de warmte Qic HIRLAM index geeft aan; hittegolven op de polen.

Ik heb vroeger een maat gehad (hij is nog steeds mijn maat) en hij is bezeten door het weer. van hem heb ik veel, erg veel geleerd over het weer en aangezien ik logboeken bijhoudt van een 12-tal gegevens kan ik nu al 17% concluderen tov 1975. Just a guest ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2008 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 20:41:
Ik bied hier oprecht mijn excuses aan van mijn wat dogma achtige posts en de irritatie aan iedereen,
I.p.v. excuses zou je ook kunnen overwegen korter en ontopic etc. te posten...
Bliksem is een hele hoge spanning met een groot amperage

Of heb ik het fout?
Je hebt het fout: amperage onder alle omstandigheid fout ;), maar inderdaad is de stroom in een bliksem erg hoog; volgens wikipedia zo'n 40kA.
Dit gaat niet goed komen.
Alles komt altijd goed, al is het soms niet op de manier die je verwacht. (Lees: als de mensheid zichzelf verwoest is dat ook een goede uitkomst)

Ik maak me over blikseminslag in de zonnestroompanelen geen grote zorgen. Ten eerste maakt zoals gezegd de aanwezigheid van zonnestroompanelen de kans op een directe blikseminslag (die al zeer klein is) echt niet veel groter, en mocht het toch gebeuren dan heb ik er voor gezorgd dat de hele handel onder de inboelverzekering valt en wordt het gewoon vervangen. Net als waarschijnlijk zo'n beetje alle andere elektrische apparaten in huis trouwens, dus in dat geval zijn de panelen+randapparatuur de minste van mijn zorgen.
Ik 'watch this' en ik zie Antarctica. Zoals sommigen weten ligt dat continent bij de zuidpool :)

[ Voor 10% gewijzigd door JeroenH op 12-03-2008 21:54 . Reden: Loos editen kan iedereen... ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Verwijderd schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 21:46:
[...]

Ja, dat ben ik.

Ik verzin het toch echt niet en dat heeft ook gevolgen voor het klimaat en die zijn nu wel zichtbaar aan het worden. Weet je dat het op de noordpool nu boven nul is, door bewolking dus (niets om te lachen)

Watch this Temperaturen Noordpool
en bekijk nu deze [deeplink werkt niet]
Beide zijn nagenoeg gelijk en het is bijna 21 maart. Dus de warmte Qic HIRLAM index geeft aan; hittegolven op de polen.

Ik heb vroeger een maat gehad (hij is nog steeds mijn maat) en hij is bezeten door het weer. van hem heb ik veel, erg veel geleerd over het weer en aangezien ik logboeken bijhoudt van een 12-tal gegevens kan ik nu al 17% concluderen tov 1975. Just a guest ;)
In deze post staat nog steeds niks dat je claim substantieert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Verwijderd schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 20:41:
Als dat zo is kost een ruwe kuub aardgas aan de Gascentrale nog geen 10 cent dus. Het verrast me dat die prijs zo exorbitant laag is want van een hele kuub ruwe gas kun je slechts een hele dag leuk computeren en weg kuub.
Het is natuurlijk wel zo dat je als eindgebruiker nooit die 4 cent betaalt maar meer, transportkosten en de kosten van de leverancier zitten er nog tussen. Als ik even Essent als voorbeeld neem (zakelijke enkeltarieven):
Vaste kosten p.m.kWh-prijs
Zakelijk Budget€ 1,677,47 cent
Zakelijk Standaard€ 3,357,16 cent
Zakelijk Plus€ 18,756,91 cent
Hier komt ongeveer nog 8 cent energiebelasting bij en wat BTW. De consument betaalt uiteindelijk iets van 20 cent (incl BTW, beetje ruim).

De gasprijs zit op 33 cent per m³, in een m³ aardgas zit ongeveer 10 kWh. Dat wil dus zeggen dat als je uit gas (zelf) zou gaan produceren (met 50% electrisch rendement), je kosten 33 cent zijn en je (20 x 10 x 0,5) 100 cent kan verdienen.

Dit geeft al wel aan dat generatoren op gas zo goedkoop zijn en dat eigenlijk de consument best veel extra moet betalen.
Ik bied hier oprecht mijn excuses aan van mijn wat dogma achtige posts en de irritatie aan iedereen, maar ik begin steeds meer te ontdekken en ik denk dat besparing en duurzaamheid voor de burger in Nederland heel lucratief zijn en zo niet; worden.
Geaccepteerd ;) . Het is meer denk dat voor elke besparing er ook een investering moet worden gedaan, hetzij in het aanleren van een ander gedrag ofwel in apparatuur.
PS: Zolang je niet de gasprijs bruto weet, dus zonder heffingen weet je nooit wat de verhouding olie/gas en energitische waarde zich verhoud. :)
Ik denk dat dat ergens rond de 20 cent per m³ zit, heb heb daar geen bevestiging van. Iemand zou stiekum een offerte voor 200.000 m³ bij Essent kunnen aanvragen natuurlijk :P Maar het zal wel in hun AV staan dat je die tarieven niet vrij mag geven.
Ik begin steeds meer respect te krijgen voor dit topic en steeds minder voor het leechende Den Haag.
Uiteindelijk moet je eerst het volk overtuigen voordat 'Den Haag' iets anders gaat doen. Dus op het moment dat we bij iedereen het besef kunnen laten ontstaan dat het kan en moet, energie besparen, dan zal er pas wat gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Dit artikel stond vanochtend in DAG http://www.dag.nl/1063977...ne-energie-bevorderen.htm

nu hopen dat ze luisteren daar in Den Haag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

die olieprijs is nog te bevatten, bij een lage dollar, maar de impact op de nederlandse gasprijs niet,
die gaat gewoon verdubbelen januari 2009.
ik vind dat toch wel zorgelijk, het kabinet zou daar best wat meer sde aan de burger van kunnen geven, we betaalden het tenslotte zelf ?
ik denk dat maatschappelijke onvrede bij de kiezers uiteindelijk het breekpunt gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
LauPro schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 00:10:
Uiteindelijk moet je eerst het volk overtuigen voordat 'Den Haag' iets anders gaat doen. Dus op het moment dat we bij iedereen het besef kunnen laten ontstaan dat het kan en moet, energie besparen, dan zal er pas wat gebeuren.
Precies. Ik wordt soms een beetje moe van het gekanker op 'Den Haag'. Het is altijd zo veel makkelijker om op anderen te wijzen dan om zelf iets te veranderen. Mensen realiseren zich niet dat 'Den Haag' pas wat doet als wij (met zijn allen) iets willen.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CanonG1 schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 09:40:
[...]

Precies. Ik wordt soms een beetje moe van het gekanker op 'Den Haag'. Het is altijd zo veel makkelijker om op anderen te wijzen dan om zelf iets te veranderen. Mensen realiseren zich niet dat 'Den Haag' pas wat doet als wij (met zijn allen) iets willen.
Ja, daar heb je dan ook wel gelijk in. het duurde gewoon lang eer ik dit topic goed door kreeg. Dat ik irritant was is niet met opzet want louter geef ik een visie en deze wordt bijgeschaaft nu ik het hele topic meer en meer lees.

Mijn verhalen zijn lang, maar ik ben graag uitgebreid en duidelijk. Is het aard van het beestje.

Ik heb alvast samen met mijn vriendin iets voorgenomen. De schakeldoos van de PC gaat uit als deze niet gebruikt wordt en ik gebruik geen slaapstand meer. De hele bootprocedure van het omswitchen tot media player duurt misschien net een minuut. Ik kan hibernate gebruiken (sneller en het systeem mag gewoon helemaal van het net af)
Gelukkig houd ik mijn gas en elektra ook bij in een mooie spreadsheet en wij schrokken wel van het verbruik over de laatste maand. Gas was buiten alle verwachtingen laag en keurig, maar elektra way too high.

Toch die stomme slaapstand en teveel drogen. Aangezien hier ook een grote versterker op de stekkerdoos zit heb ik deze ook meteen te pakken met het omschakelen. Kan vlug 30 watt/uur schelen en dat voor 16 uur per dag is toch een halve kilowatt per dag aan besparing is al 3,5 kW/week ofwel 8% van mijn totaalverbruik.
Dan nu het lente wordt kan ik overwegen om de was gewoon weer op te hangen. Kost 5 minuten werk en het scheeld alweer 2 kW/droogbeurt.
Op Gas kunnen we niet verder besparen. We hebben een aanslag in de spreadsheet van 671 kuub/jaar (dat wordt automatisch berekend) en dat is netjes voor een woning uit 1971.

Nu schijnt de zon via onze 6 vierkante meter raam op het zuiden naar binnen en de ketel slaat niet aan. Stoken op de zon, dus :) Ook een vorm van besparing want een zonnige dag kan toch al vlug een kuub uitsparen ofwel gelijk aan 3 kW/feed-in per dag (prijstechnisch vergeleken dan).

In de winter kan het hier berekoud zijn en ik heb radiatorfolie bevestigd op de radiatoren in de huiskamer. Nu blijft de gevel achter de radiator gewoon koud in plaats van dat deze altijd goed warm werd (is verlies naar buiten toe).

Ja, jullie hebben wel gelijk. besparen loont. Ik dacht even van niet, maar nu ik mijn jaarafrekening erbij heb gehaald zie ik een smerig truukje en dat is een lastenverlichting van 213 euro op elektra en als je voor 300 euro aan elektra verbruikt betaal je 67 euro en als je 600 euro hebt verbruikt betaal je ineens 367 euro! Elektra is dus even een ruk duurder dan ik dacht :/

Weet je wat? Ik heb de spreadsheet op mijn homepage gezet "zie profiel" (OpenOffice document)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2008 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Verwijderd schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 12:51:
Ja, daar heb je dan ook wel gelijk in. het duurde gewoon lang eer ik dit topic goed door kreeg. Dat ik irritant was is niet met opzet want louter geef ik een visie en deze wordt bijgeschaaft nu ik het hele topic meer en meer lees.
Misschien eerst lezen en dan posten...?
Mijn verhalen zijn lang, maar ik ben graag uitgebreid en duidelijk. Is het aard van het beestje.
Korter is meestal beter IMO.
Op Gas kunnen we niet verder besparen.
Zeker weten? Muur-/vloer-/dakisolatie? Zonneboiler? De vraag bij dat soort dingen is natuurlijk of het een beetje rendabel is. Besparen kan altijd als je maar voldoende geld uitgeeft ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

LauPro schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 00:10:
[...]
Het is natuurlijk wel zo dat je als eindgebruiker nooit die 4 cent betaalt maar meer, transportkosten en de kosten van de leverancier zitten er nog tussen. Als ik even Essent als voorbeeld neem (zakelijke enkeltarieven):
[...]
Hier komt ongeveer nog 8 cent energiebelasting bij en wat BTW. De consument betaalt uiteindelijk iets van 20 cent (incl BTW, beetje ruim).

De gasprijs zit op 33 cent per m³, in een m³ aardgas zit ongeveer 10 kWh. Dat wil dus zeggen dat als je uit gas (zelf) zou gaan produceren (met 50% electrisch rendement), je kosten 33 cent zijn en je (20 x 10 x 0,5) 100 cent kan verdienen.

Dit geeft al wel aan dat generatoren op gas zo goedkoop zijn en dat eigenlijk de consument best veel extra moet betalen.
[...]
Geaccepteerd ;) . Het is meer denk dat voor elke besparing er ook een investering moet worden gedaan, hetzij in het aanleren van een ander gedrag ofwel in apparatuur.
[...]
Ik denk dat dat ergens rond de 20 cent per m³ zit, heb heb daar geen bevestiging van. Iemand zou stiekum een offerte voor 200.000 m³ bij Essent kunnen aanvragen natuurlijk :P Maar het zal wel in hun AV staan dat je die tarieven niet vrij mag geven.
[...]
Elektra Polder PV

tarieven GreenChoice/Continuon per 1 januari 2008
levering/kWh 0,07790
zonne-korting -0,00420
transport/kWh 0,03477
energiebelasting/kWh 0,07270 (net ontdekt, per 1 juli: 0,07520)
totaal 0,18117 (bij alleen EB verhoging per 1 juli 0,18367)
btw 19% 0,03442 (idem: 0,03490)
totaal incl. btw 0,21559 (idem: 0,21857) per kilowattuur (dat is dus ook wat ik NU "saldeer")

(kook-)gas Polder PV

tarieven GreenChoice/Continuon per 1 januari 2008
levering/m3 0,3398 (incl. 0,0051 regiotoeslag; GC maakt dit niet zichtbaar)
transport/m3 0,01217
energiebelasting/m3 0,1554 (hele jaar)
totaal 0,50737
btw 19% 0,09640
totaal incl. btw 0,60377 per kuub (we verbruiken maar 30 kuub/jaar, rest is stadswarmte)

Dit zijn kleinverbruikstarieven. Kan afwijken door netbeheer, meer verbruik boven 10.000 kWh resp. 5.000 gas, en natuurlijk leveringscontract. Alleen naar kWh of m3 kosten kijken, rest negeren. Als je zelf microWKK gaat aanschaffen, betaal je ook die vette 60 euricent/kuub gas.

Er zijn (onzalige!!!) plannen/voorstel EZ-TK om microWKK's ook (elektrisch) te laten salderen tot 3.000 kWh netinvoeding/jaar.

Ergo: druk met fossiel peperduur gas de superschone zonnestroom bij de - van niets wetende - klant weg...

Die toverketels worden zwaar gepusht. Want: lucratieve inkomsten voor de Staat en max. cap op netinvoeding.

Zonnestroom levert de Staat niks op (zonlicht schijnt nog steeds gratis te zijn en voor iedereen in te vangen...), en dus wordt het gestraft (ook met cap, en beslist niet meer invoeden, anders ben je vet de l*l).

Binnenkort interview bij Wereldomroep n.a.v. DIT spektakel, ze zijn vanmorgen langs geweest... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:21
Iemand goede tips om netjes alu folie achter de radiator netjes te bevestigen?
Gewoon een paar dotjes siliconenkit?
de dubbelzijdige tape houdt hier heel slecht op een muur met stuc-werk/grenol.....

En .... elke radiator voorzien, of alleen die radiotoren die aansluiten op de "buitenmuur"?

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

CanonG1 schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 13:45:
[...]

Misschien eerst lezen en dan posten...?

[...]

Korter is meestal beter IMO.

[...]

Zeker weten? Muur-/vloer-/dakisolatie? Zonneboiler? De vraag bij dat soort dingen is natuurlijk of het een beetje rendabel is. Besparen kan altijd als je maar voldoende geld uitgeeft ;)
Kijk uit met die uitspraak (duh). Besparen moet nut hebben op het grotere plaatje, nu we het toch over 'den haag' hebben (kom op zeg mensen, we zijn tweakers, over het algemeen wel iets hoger niveau dan VMBO, we weten heus wel dat je zelf minstens net zoveel verantwoordelijkheid hebt als de staat in de stand van zaken). Bovendien wordt er m.i. nog steeds te weinig objectief gekeken naar R.O.I. en T.C.O.* in dit topic en een beetje gerund op de tweakeroplossingen: alles forcably zo duurzaam mogelijk maken.

Return On Investment, Total Cost of Ownership

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
ssj3gohan schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 19:08:
[...]
Bovendien wordt er m.i. nog steeds te weinig objectief gekeken naar R.O.I. en T.C.O.* in dit topic en een beetje gerund op de tweakeroplossingen: alles forcably zo duurzaam mogelijk maken.

Ach dat ROI 'probleem' lost zichzelf wel op, doordat de olieprijs steeds harder omhoog lijkt te gaan... (vandaag al door de 110$ gegaan)
Daar staat weer tegenover dat TCO wel eens zou kunnen stijgen als het populair/bekend gaat worden en het dus meer gesloopt/gejat gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Harrie

NederVlaming

Techneut schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 19:14:
[...]
Sorry Rogresalor, heel jammer, maar van dit betoog klopt letterlijk helemaal niets.
I, U en R zijn verschillende eenheden, en die kun je nooit samen in één vector-driehoek zetten, en I=R/U klopt al helemaal niet. Ik vertel je niet waarom, dat mag je zelf in je studieboeken nazoeken.
Hij doelt dan ook op de driehoek van de wet van ohm:
Afbeeldingslocatie: http://www.michaeljordan.nl/Wet%20van%20Ohm.jpg

Dat is niets meer dan een ezelsbruggetje om die wet te onthouden, en heeft dus niks te maken met een vector diagram..
Misschien een wat late reactie, maar nu is in ieder geval de onduidelijkheid weg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

<<de stijgende olieprijs heeft direkte impact op de gasprijs voor ons allemaal,
en in mindere mate op de elektrichiteitsprijs.>>

is dat correct wat ik hier zeg ?

het zou namelijk kunnen zijn dat de olieprijs de gasprijs naar 1 euro drijft per 1-1-2009,
in dat geval is een zonneboiler in roi, een must.
daarna gaat de btw ook omhoog 20% per 1-1-2009....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
NielsTn schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 19:03:
Iemand goede tips om netjes alu folie achter de radiator netjes te bevestigen?
Gewoon een paar dotjes siliconenkit?
de dubbelzijdige tape houdt hier heel slecht op een muur met stuc-werk/grenol.....

En .... elke radiator voorzien, of alleen die radiotoren die aansluiten op de "buitenmuur"?
JA! Eindelijk een lotgenoot...

Wij hebben er ook flink mee lopen klooien, tzijn ook van die fijne plekken he.

Uiteindelijk heb ik vloerbedekkingstape van Tesa gebruikt, 5cm breedte, en daarmee blijft het wel zitten.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
ssj3gohan schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 19:08:
Kijk uit met die uitspraak (duh). Besparen moet nut hebben op het grotere plaatje, nu we het toch over 'den haag' hebben (kom op zeg mensen, we zijn tweakers, over het algemeen wel iets hoger niveau dan VMBO, we weten heus wel dat je zelf minstens net zoveel verantwoordelijkheid hebt als de staat in de stand van zaken). Bovendien wordt er m.i. nog steeds te weinig objectief gekeken naar R.O.I. en T.C.O.* in dit topic en een beetje gerund op de tweakeroplossingen: alles forcably zo duurzaam mogelijk maken.
Hmmm tja, daar ben ik het mee eens maar er is nog een reden dat ik zonnestroompanelen etc. heb: de techniek erachter fascineert mij mateloos. Dat kan ik niet van iedereen verwachten en daarom zul je mij ook niet zo vaak glashard horen zeggen "jij moet zonnestroompanelen nemen". Het is mooie techniek, ik ben er van overtuigd dat het zeker zinvol is (energetisch en financieel) en ik hoop echt dat steeds meer mensen ze op het dak zetten maar ik denk ook dat vooral wind op beide gebieden meer zoden aan de dijk zet.

Iets anders: dit bedrijf heeft een paar interessante technieken ontwikkeld om een warmteverschil direct in elektriciteit om te zetten: JTEC, JAES en JEHP. Ik kan niet beoordelen hoe marktrijp het is, maar het ziet er interessant uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Harrie schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 19:26:
[...]

Hij doelt dan ook op de driehoek van de wet van ohm:
[afbeelding]

Dat is niets meer dan een ezelsbruggetje om die wet te onthouden, en heeft dus niks te maken met een vector diagram..
Misschien een wat late reactie, maar nu is in ieder geval de onduidelijkheid weg...
O.k., duidelijk nu. Ik vermoedde n.a.v. van een andere reactie al zoiets dergelijks. Ik ben overigens bij mijn toch wel wat meer dan oppervlakkige studie electrotechniek die driehoek nog nooit tegengekomen, maar goed ik kan me voorstellen dat het in een natuurkundeboek op de middelbare school waar maar een heel klein stukje electriciteitsleer even wordt aangeroerd wel staat. Ik stel me voor dat je als de materie niet echt eigen wordt gemaakt (kan ook nooit in zo'n kort bestek) zo'n handigheidje nuttig kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TCO bedoel je?

Voor een desktop computer zijn deze kosten relatief hoog en voor een wasdroger ook, maar voor een elektrische tandenborstel geld dit niet.

Hoezo duurzaam :) Gisteren dan met die wind. Eerst pal tegen en daarna in de zijflank, maar ik reed er een andere scooter uit met mijn elektra want dan ben ik in het voordeel met extra koppel en het volle vermogen bij 0 rpm. Toch nog 32 km/h tijdens een stoot en dat met 970 watt/uur vermogen in de controller. De accu's zijn je contra, dus van de weg geblazen word je niet. Je zwaartepunt zit laag. Wreed voor de accu's is het wel; storm tegen.

Ik voel dat de brandstofprijzen zo gaan exploderen. Als de heffing percentieel geregeld is zal het weldra 2 euro per liter gaan kosten en ik denk dat ik dan geen pessimist ben. Die werking blijft niet lang uit want olie stijgt explosief en de dollar/euro koers wijken uit.

Alleen al om die reden denk ik dat elektrisch rijden toch populair gaat worden. Als je 2 euro de liter betaald en je scoot rijd 1 op 40 dan betaal je nog 5 cent per kilometer en dat is meer dan mijn accuafschrijving en stroomkosten bij elkaar opgeteld. Dan hebben we het nog niet over mengsmering en onderhoud van het vaak te snelle apparaat.

PS: radiatorfolie moet je het lifst op de radiator zelf aanbrengen en dat kan met normale hobbielijm. Gebruik een droge badspons tussen de radiator en gevel om de lijm te laten drogen door het materiaal vast te klemmen tussen muur en radiator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Verwijderd schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 22:27:
[...]

PS: radiatorfolie moet je het lifst op de radiator zelf aanbrengen en dat kan met normale hobbielijm. Gebruik een droge badspons tussen de radiator en gevel om de lijm te laten drogen door het materiaal vast te klemmen tussen muur en radiator.
Maar dan verlies je alsnog de warme lucht aan de buitenmuur en je radiatorfolie gaat veel warmer worden, waardoor de isolerende werking ook afneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TD-er schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 22:35:
[...]

Maar dan verlies je alsnog de warme lucht aan de buitenmuur en je radiatorfolie gaat veel warmer worden, waardoor de isolerende werking ook afneemt.
Ow, dat wist ik niet. :$

Edoch, als ik aan de wand voel achter de radiator is deze gewoon koud en de folie wordt niet eens handwarm. Achter deze speciale folie zit een schuimlaag die veel warmtre absorbeert eer het tegen het gladde folievlak aankomt.

Dus mijn buurman is creatiever dan ik ben :X

Dit heeft hij gedaan:
Afbeeldingslocatie: http://xs225.xs.to/xs225/08114/knipsel359.png

Zeer goedkope oplossing en dus efficiënter? Achter de folie zitten oude stukken zijl uit zijn keuken, de slimmerik :Y

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2008 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Mistraller schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 20:53:
[...]

Uiteindelijk heb ik vloerbedekkingstape van Tesa gebruikt, 5cm breedte, en daarmee blijft het wel zitten.
Het beroemde Tonzon heeft een leuke tip voor hun superdunne folie (knijpers, laten zakken en plakken - of is het niet zo simpel?). Ik kreeg een proefpakketje van hen. Maar (a) aangezien de belangrijkste radiatoren al waren voorzien (inderdaad, buitenmuur), en (b) de rest bij ons altijd uit staat (of het geen nut heeft), ligt het pakketje nog te wachten op inzet in de gemeenschappelijke ruimte van ons complex. Eerst tijd zien te vinden.

http://www.tonzon.nl/Radiator.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Zonet op GoedemorgenNederland op TV de kranten-bespreking.
Er schijnt een run te zijn op zonnepanelen, vanwege de subsidie. Zo waren er al 30'000 aanvragen terwijl er maar voor 7'000 huishoudens subsidie is, aldus de samenvatting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
TD-er schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 07:17:
Er schijnt een run te zijn op zonnepanelen, vanwege de subsidie. Zo waren er al 30'000 aanvragen terwijl er maar voor 7'000 huishoudens subsidie is, aldus de samenvatting.
http://www.ad.nl/binnenla..._run_op_zonnepanelen.html

Het wordt hoe langer hoe gekker... Ik ben zo blij dat ik me daar allemaal niet mee ingelaten heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik vraag me af voor die mensen die bijvoorbeeld het esdec setje van 700Wp kopen,
omdat ze eenvoudigweg veel geld moeten betalen, of de regeltjes dat systeem nog wel kunnen laten renderen.
de meeste mensen klimmen ook niet zomaar even op het dak, bij de site van esdec staan de installatieprijzen, het maakt elke set onder de 1Kwp onrendabel, en even 4000 euro op tafel leggen zonder rendement dat doen de meeste mensen niet, toch zijn er dus veel aanvragen, en dat maakt me happy, er zijn dus al veel mensen die het nut ervan inzien, jammergenoeg is de zonneboiler het ondergeschoven kindje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 08:37:
jammergenoeg is de zonneboiler het ondergeschoven kindje.
En isolatie. En besparing (zuiniger witgoed, elimineren standbyverbruik, verwarming niet ongezond hoog, etc.).

Het wordt hoe langer hoe duidelijker dat SDE slechts een PR-actie is... Zonnestroompanelen vallen op en spreken mensen aan dus daar moet kennelijk (een gebrekkige) subsidie op. Zaken die een grotere besparing per geïnvesteerde € opleveren zoals hierboven genoemd maar die minder 'hip' zijn vallen buiten de boot. Tekenend hoe wij* er met zijn allen blijkbaar over denken.

* Niet te verwarren met 'Den Haag', 'De Regering', etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonneschijn
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 29-08 13:34
TD-er schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 07:17:
Van die 30000 aanvragen bij Beldezon mag je er 1 aftrekken. Ik had er ook een offerte aangevraagd, maar ze zijn te duur en te star. Ze kunnen volgens mij maar 1 soort panelen en omvormers leveren, en verder geen fratsen. Met je meedenken wat het best past bij jou specifieke situatie doen ze niet.

En zo zullen er nog wel meer dubbele aanvragen zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
zonneschijn schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 08:52:
En zo zullen er nog wel meer dubbele aanvragen zijn...
Dat niet alleen, ik denk dat de meeste aanvragen niet in een daadwerkelijke plaatsing omgezet zullen worden als mensen erachter komen wat het precies kost én hoe ingewikkeld en onzeker de SDE is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dan is het een kleine hype en een statussymbool aan het worden,
de grootste besparing is isoleren, daarna een zonneboiler en ergens verderop pv.
en waarom een hype ? het is chique om ze te hebben, het straalt verstandigheid uit, compassie met het klimaat, maar het is een deel van het verhaal.
als nu blijkt dat er daadwerkelijk toch een surplus aan aanvragen is, maak ik me zorgen om het diefstalrisico. (ik ga toch maar eens mijn serienummers opschrijven).......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 09:12:
dan is het een kleine hype en een statussymbool aan het worden,
de grootste besparing is isoleren, daarna een zonneboiler en ergens verderop pv.
Heel juist.
en waarom een hype ? het is chique om ze te hebben, het straalt verstandigheid uit, compassie met het klimaat, maar het is een deel van het verhaal.
Een beetje à la Toyota Prius...
als nu blijkt dat er daadwerkelijk toch een surplus aan aanvragen is, maak ik me zorgen om het diefstalrisico. (ik ga toch maar eens mijn serienummers opschrijven).......
Die van mij heb ik inderdaad destijds ook genoteerd voor de verzekering, maar om diefstal maak ik me niet zo'n zorgen (al was het maar omdat ze op dit moment nog veilig in de schuur staan ;)). Maar als ze op het dak liggen moet de eventuele dief 6 meter omhoog met een ladder of hoogwerker en dan nog heeft hij ze niet in 5 min mee. Zelfs als hij (of zij, natuurlijk) dat klaarspeelt moet er nog veel bijgekocht worden voordat het iets doet (omvormer, kabels, bevestigingsmateriaal).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonnigtype schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 23:47:
[...]

Het beroemde Tonzon heeft een leuke tip voor hun superdunne folie (knijpers, laten zakken en plakken - of is het niet zo simpel?).

http://www.tonzon.nl/Radiator.htm
Deze heb ik ook op de radiator geplakt. Helaas is het moeilijk vergelijke met vorig jaar omdat we dit jaar veel minder stoken heb ik het gevoel. Het ziet er ieder geval beter uit dan andere folie die op de muur moet. Je ziet er eigenlijk helemaal niets van, dus dat is goed. Als iemand goede tip heeft om de effectiviteit van de folie te meten, hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

</thinking>
certiq zou eigenlijk best een database mogen aanleggen van pv paneel serienummers,
voor die 30 euro ...
</thinking...>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
De Elsevier van deze week heeft een heel stuk over duurzaam beleggen:

http://www.solarwebsite.n...ier_Duurzaam_Beleggen.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Verwijderd schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 09:36:
[...]
Als iemand goede tip heeft om de effectiviteit van de folie te meten, hoor ik het graag.
Infrarood camera.
Koop een budget Sweex-webcam (we zitten hier tenslotte op Tweakers) en schroef/breek die open.
Tussen de lens en de sensor zit een groenig stukje glas/plastic Dat is de IR-blocker. Als je die eruit haalt is je camera ook gevoelig voor IR-licht (testen met bankbiljetten of een soldeerbout)
Als je op die plek waar het IR-filter zat, een stukje uit een zwarte negatief-strip plaatst, dan blokkeer je het gewone licht en heb je een IR-only camera voor een tientje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
TD-er schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 11:11:
Infrarood camera.
Koop een budget Sweex-webcam (we zitten hier tenslotte op Tweakers) en schroef/breek die open.
Tussen de lens en de sensor zit een groenig stukje glas/plastic Dat is de IR-blocker. Als je die eruit haalt is je camera ook gevoelig voor IR-licht (testen met bankbiljetten of een soldeerbout)
Als je op die plek waar het IR-filter zat, een stukje uit een zwarte negatief-strip plaatst, dan blokkeer je het gewone licht en heb je een IR-only camera voor een tientje :)
Je hebt dan inderdaad een IR-camera.... maar alleen eentje die voor relatief kortgolvig IR gevoelig is en niet geschikt is om warmtebeelden mee te maken. Een camera die dat wel kan maak je niet zo makkelijk zelf.

Meer info.

-edit-

En, uhm, bankbiljetten? Zenden die veel IR uit dan? Ben je niet in de war met UV?

[ Voor 4% gewijzigd door JeroenH op 14-03-2008 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
CanonG1 schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 11:35:
[...]

En, uhm, bankbiljetten? Zenden die veel IR uit dan? Ben je niet in de war met UV?
Ik heb op die site die dit principe van IR-camera demonstreerde gezien dat bij bankbiljetten dan een groot deel van het biljet er leeg uitzag. Dat is kennelijk een van de kenmerken van biljetten.
Met UV licht zie je glinstertjes op de biljetten die je zonder dat niet ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
TD-er schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 11:49:
Ik heb op die site die dit principe van IR-camera demonstreerde gezien dat bij bankbiljetten dan een groot deel van het biljet er leeg uitzag. Dat is kennelijk een van de kenmerken van biljetten.
Met UV licht zie je glinstertjes op de biljetten die je zonder dat niet ziet.
Ah, weer wat geleerd :) Ik had geen idee dat bankbiljetten blijkbaar ook IR-actief materiaal hebben, ik dacht alleen UV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
In het kader van een kale kip kun je niet plukken, maar van een relatief gevederde kip plukken we des te meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TD-er schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 23:03:
[...]

In het kader van een kale kip kun je niet plukken, maar van een relatief gevederde kip plukken we des te meer...
Besparen gaat écht lonen

378 dollar is recordhoog en 400 dollar per kuub gas is nog nooit gezien (vloeibaar gas neem ik aan).

Wat je zegt TD-er "van een kale kip kun je niet plukken", nah, geen probleem. Kun je niet meer plukken dan gaan we ze stropen tot op het bot.

Ik maak me dan het minste zorgen over mijn elektra, dat komt wel goed, maar de gasprijs.
Wij betalen aan RWE 85 euro per maand en dat is aangeslagen voor 700 kuub gas per jaar en 2200 kW/jaar. Zoals je ziet is elektra vrij hoog aangeslagen, maar gas heel laag.

We hebben onze prijs gelukkig 3 jaar vast :Y Goed, wat ben ik blij dat ik het doorgedrukt heb.

Na deze 3 jaar is het weer anders en als ik het meemaak dat de gasprijs in deze 3 jaar meer dan verdubbeld gooi ik de ketel eruit en stoken we op elektra.

In deze 3 jaar willen we het volgende bereiken:
1. Spouwmuur isolatie (als het budget het toelaat)
2. Folie op ramen aan noordkant om de warmte nog beter binnen te houden (dubbelglas, heel het huis)
3. Nu heb alleen ik nog een elektrische scooter, maar mijn vriendin wil er ook een en die krijgt ze ook want die oude Peugeot Vivacity is ook een vervuiler en ze vind elektrisch rijden super gaaf, dus :)
Wij passen het nieuwe rijden toe en ik heb al 1 op 48 weten te halen. De benzinescooter moet er uit binnen 3 jaar en daar zijn we het samen gelukkig over eens en dat staat vast.
(zei rijdt meer op mijn elektra dingens dan op haar eigen scoot ;) )
4. Balanseren welke energie per joule het meest rendabele is (annex oktober 2010 (laatste meteropname van 3 jaar vast))

Wij gaan eens kritisch kijken en ik bericht jullie nog wel hoeveel we nu bespaard hebben deze week want de was is nu eens niet in de droger gegaan en hangt op het rek in de logeerkamer te drogen. De deur van de logeerkamer naar het balkon staat altijd open, dus geen vochtophoping en het droogt nu al (behang zit nog strak op de muren, droog huis).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Verwijderd schreef op zaterdag 15 maart 2008 @ 08:27:
Ik maak me dan het minste zorgen over mijn elektra, dat komt wel goed, maar de gasprijs.
De prijs van elektriciteit is, zeker in Nederland, vrij sterk gekoppeld aan de gasprijs. Dus als je je zorgen maakt over de stijging van de gasprijs zou ik me ook maar zorgen maken over de stijging van de elektriciteitsprijs.
als ik het meemaak dat de gasprijs in deze 3 jaar meer dan verdubbeld gooi ik de ketel eruit en stoken we op elektra.
Eh? Verwarmen met elektriciteit is vrijwel altijd duurder dan met gas. Laat dan een warmtepomp plaatsen, dat is nog de meest efficiënte manier om elektrisch te verwarmen.
want de was is nu eens niet in de droger gegaan en hangt op het rek in de logeerkamer te drogen.
Dat kon je wel eens veel schelen. Een droogbeurt kost 1-2kWh per keer? Wij hebben geen droger dus ik zou het niet precies weten. Drogen op een rek op zolder gaat prima en kost niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CanonG1 schreef op zaterdag 15 maart 2008 @ 09:30:
[...]

De prijs van elektriciteit is, zeker in Nederland, vrij sterk gekoppeld aan de gasprijs. Dus als je je zorgen maakt over de stijging van de gasprijs zou ik me ook maar zorgen maken over de stijging van de elektriciteitsprijs.

[...]

Eh? Verwarmen met elektriciteit is vrijwel altijd duurder dan met gas. Laat dan een warmtepomp plaatsen, dat is nog de meest efficiënte manier om elektrisch te verwarmen.

[...]

Dat kon je wel eens veel schelen. Een droogbeurt kost 1-2kWh per keer? Wij hebben geen droger dus ik zou het niet precies weten. Drogen op een rek op zolder gaat prima en kost niets.
Een droogbeurt voor 4 kilo droog wasgoed kost 110 minuten op 1000 watt/uur, dat is een lekker slok op je telwerk in de meterkast :)
Mijn eigen hotfill werkt ook altijd met succes. Gewoon een emmer van 10 liter heet water mengen terwijl de machine tapt. Element slaat niet aan en het wassen kan direct beginnen want heet water met opgeloste soda en waspoeder werkt sneller als koud water waarin het waspoeder nog moet oplossen.

Nu komt de grote klap voor tweakers, overklokkers en zuipende videokaarten:

Stel een systeem gaat 2 jaar mee bij een tweaker.
Hij koopt hardware voor 1000 euro en verkoopt het voor 250 euro, dus 750 euro kwijt.
Als je 3 uur per dag gamed en 3 uur desktop werkzaamheden doet zoals surfen dan zal een systeem gemiddeld met monitor heel vlug 250 watt/uur wegdrinken en dat 6 uur per dag (daar zit je vlug aan, let op). Is dus al vlug 500 kilowatt/jaar en dan ben ik nog voorzichtig.
Dat kost grofweg per jaar 500 * 23 cent = 115 euro, dus in 2 jaar schrijf je van die 750 euro ook nog 230 euro af aan elektra en dat is bij een duur van 1/4 etmaal (6 uur). Reken nu eens voor een server.

Ik heb geen respect voor 1000 watt voedingen en andere heethoofdige hardware die als een gek zuipt. Het is leuk om mee te pronken, maar het kost meer dan je wilt en daar kom je pas achter als je op jezelf woont en laat moeders dit maar niet weten ;)

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2008 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Verwijderd schreef op zaterdag 15 maart 2008 @ 09:48:
Een droogbeurt voor 4 kilo droog wasgoed kost 110 minuten op 1000 watt/uur, dat is een lekker slok op je telwerk in de meterkast :)
Je bedoelt dus gewoon 1,83kWh. Dat is duidelijker. Watt/uur bestaat niet.
Mijn eigen hotfill werkt ook altijd met succes. Gewoon een emmer van 10 liter heet water mengen terwijl de machine tapt. Element slaat niet aan en het wassen kan direct beginnen want heet water met opgeloste soda en waspoeder werkt sneller als koud water waarin het waspoeder nog moet oplossen.
Weet ik, heb je al verteld :) Maar klooien met emmers is niet mijn ding, als de tijd daar is koop ik wel een elektronische hotfill. Dat is ook meer een 'Tweakers-oplossing'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ waspoeder werkt sneller als koud water waarin het waspoeder nog moet oplossen
er bestaat ook vloeibaar wasmiddel, wat het best werkt bij 30c,
de ah verkoopt dat, en ik gebruik het vanwege de hotfill.
het gaat met een plastic bekertje in het wasgoed.

melde ik 2 weken geleden nog dat ik alweer energieneutraal waste, zo was gisteren de boiler na de was alweer warmer dan ervoor, de zomer is alweer erg dichtbij.

tweaker it news :
kijk eens als je de kans hebt naar microsoft hyper-V (2008)
het is mij inmiddels gelukt op een hp385G2 8 virtuele 2008 servers (x64) te draaien met een max vermogen van 198 watt, daar waar nu nog 8 fysieke servers draaien in het rekencentrum a 1298Kwh per jaar / per stuk.(8*1298kwh=10300kwh) // versus 1734kwh per jaar
de aanschafwaarde + energy bill pakken zo ineens heel anders uit, over 4 jaar.
colocations gaan volgend jaar fors energie faktureren.
microsoft hyper-V ondersteund powermanagement en speedstep/coolNquit, voor alle viruele servers die erop draaien, tov esx, hiermee kunnen snachts monsterlijk veel dure kwh`tjes uitgespaard worden.

zo kom je op een upgrade naar virtueel, upgrade naar 2008 server en een downgrade van kosten.
je manager zou zeggen : win-win-win.
de "ict energy saver engineer" heeft de toekomst denk ik, (en daarna natuurlijk een groen kontraktje voor het rekencentrum)

http://www.computing.co.u...0261/green-low-cio-agenda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oké, vloeibaar dus, ga ik halen.

Mag je dan 1,83 kWh schrijven als de drogerspecificatie 995 watt in een uur verbruikt gedurende 110 minuten. Met deze aanduiding was het toch zo dat 1,83 kWh gelijk stond aan een 3600 seconde durende constante opname van 1830 joule/sec?

Sorry, maar ik begrijp die termen dan echt niet, ik probeer het logisch te verklaren want in wiskunde leerde ik dat het een deelstaatscheiding is wat iets zegt over 3600 joule staat gelijk aan 1 watt gedissipeerd in 3600 seconden, dus 1 Wh :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Waarom je elke keer die Joule erbij haalt ontgaat mij volledig. Maar hoe simpel kan het zijn? Een apparaat wat continu 1000W ofwel 1kW verbruikt wat een uur aanstaat verbruikt 1kWh.

Als je toch per sé met J wil klooien: 1 J = 1Ws (Wattseconde, niet Watt/seconde). Omgerekend staat 1Wh gelijk aan 3600 J, ofwel 1kWh staat gelijk aan 3,6MJ.

kWh staat op je elektriciteitsrekening, niet J...

[ Voor 4% gewijzigd door JeroenH op 15-03-2008 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Om terug te komen op de verhouding ( prijs ) tussen gas en electriciteit

1400 kuub gas ( a 60 cent ) is ongeveer even duur als 3500kWh ( a 0,24 cent ). Beide kosten ongeveer 850 euro.

Wanneer de gasprijs per kuub stijgt naar 1 euro dan kost een kWh electriciteit ongeveer 40 cent volgens diezelfde verhouding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:21
Mistraller schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 20:53:
[...]

Helaas de vloerbedekkingstape (Tesa) hield maar max. 15 minuten stand... ondanks goed aandrukken fl$##kerde de hele isolatie-mat weer op de grond achter de radiator....

Dan toch maar die Tonzon.nl folie lap bestellen ;(

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CanonG1 schreef op zaterdag 15 maart 2008 @ 13:27:
Waarom je elke keer die Joule erbij haalt ontgaat mij volledig. Maar hoe simpel kan het zijn? Een apparaat wat continu 1000W ofwel 1kW verbruikt wat een uur aanstaat verbruikt 1kWh.

Als je toch per sé met J wil klooien: 1 J = 1Ws (Wattseconde, niet Watt/seconde). Omgerekend staat 1Wh gelijk aan 3600 J, ofwel 1kWh staat gelijk aan 3,6MJ.

kWh staat op je elektriciteitsrekening, niet J...
Hey, neem het niet zo hoog joh ;)

Het gaat om de essentie "duurzame energie" en ik zal proberen mee te doen en ik zal straks eens kijken in de schoolboeken want ik denk dat ik het kwijt ben (al 16 jaar geleden deed ik staatsexamen VWO op de TBL te Oss). Het is hier allemaal niet zo vers meer ;)

Ik snap dat je eraan ergert, maar mocht je vermoeden dat ik je in de maling neem; nee, dat doe ik niet. Dat doe ik bij geen enkele user want dat recht heb ik niet en wil ik niet.

Nu ik toch met je in gesprek ben: Ik ben best jaloers op jouw setup op je dak. Ik wou dat ik het kon betalen (ik zit aan max hypotheek en 4000 euro hebben we echt niet). Ik kan wel een grote bek hebben over panelen en ik zou liever een windmolen in mijn tuin hebben, maar midden in het dorp is dat geen optie O-)
Wij proberen met de middelen die we hebben te besparen en ik heb het idee dat het nu al uitmaakt. Als ik alle kiloWatts optel die ik nu uitspaar tov vorige week zit ik al op 4 en dat is aanzienlijk in 4 dagen :). Dat is een besparing van 23 cent per dag ofwel €83,95 per jaar. Factor 365 is altijd leuk over kleine bedragen }) ;)
NielsTn schreef op zaterdag 15 maart 2008 @ 17:26:
[...]

Helaas de vloerbedekkingstape (Tesa) hield maar max. 15 minuten stand... ondanks goed aandrukken fl$##kerde de hele isolatie-mat weer op de grond achter de radiator....

Dan toch maar die Tonzon.nl folie lap bestellen ;(
Bij mijn buurman zit het goed vast. Krijg je niet los al had je het graag.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2008 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Verwijderd schreef op zaterdag 15 maart 2008 @ 20:21:
Ik ben best jaloers op jouw setup op je dak. Ik wou dat ik het kon betalen (ik zit aan max hypotheek en 4000 euro hebben we echt niet).
Het is een boel geld, zeker. Maar in een ander licht bezien: één hele dure of twee of drie wat minder dure vakanties overslaan en je hebt zo'n set. Of een dik home theater-systeem, etc. Het is maar waar je je prioriteiten legt.
Ik kan wel een grote bek hebben over panelen en ik zou liever een windmolen in mijn tuin hebben,
Windmolens moeten groot en uit het zicht, dat werkt het beste.
Als ik alle kiloWatts optel die ik nu uitspaar tov vorige week zit ik al op 4 en dat is aanzienlijk in 4 dagen :). Dat is een besparing van 23 cent per dag ofwel €83,95 per jaar. Factor 365 is altijd leuk over kleine bedragen }) ;)
Ik neem aan dat je kWh bedoelt, aan een kW hangt nl. geen prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CanonG1 schreef op zaterdag 15 maart 2008 @ 20:33:
[...]

Het is een boel geld, zeker. Maar in een ander licht bezien: één hele dure of twee of drie wat minder dure vakanties overslaan en je hebt zo'n set. Of een dik home theater-systeem, etc. Het is maar waar je je prioriteiten legt.

[...]

Windmolens moeten groot en uit het zicht, dat werkt het beste.

[...]

Ik neem aan dat je kWh bedoelt, aan een kW hangt nl. geen prijs.
Dus om misverstanden te voorkomen mag je kWh gebruiken als vermogeneenheid, dus als een lamp 100 watt/h verstookt is dat inderdaad 0,1 kWh, maar als die lamp 6 uur brand is die lamp dan 0,6 kWh? Of kun je dan stellen van ik heb 0,6 kWh verbruikt aan de lamp gedurende 6 uur?

Ik vraag het maar even na want als ik het correct schrijf is dat prettiger.

Ja, daar was ik wel van geschrokken, die gasprijs. Ik weet zeker toen we 3 jaar vast namen dat RWE dit nog niet kon weten anders zouden we geen 3 jaar vast krijgen. Dus ik zal aan de goedkopere prijs ook veel besparen. Energie wordt volgend jaar weer een ruk duurder en dat bespaar je dan al uit met de prijspijling van oktober 2007.

Een vraag aan iedereen: Mocht gas echt bijvoorbeeld 50% duurder worden over de komende 2 jaar dan maak ik me zorgen over een groep Nederlanders van 2.470.000 man. Deze groep zit onder het minimuminkomen en wie kan van deze groep verwachten dat ze 150 euro per maand moeten ophoesten in 2009/2010 voor enorm zuinig gebruik dan nog.

Een maat van mij die ik al 25 jaar ken zit in een uitkering en zweet als een otter. Hij weet niet meer hoe hij het moet halen en nu alles duurder wordt zijn zij de eerste die de meeste pijn lijden en niet de vervuilers. Je kunt het niet maken om 15% van het volk in de kou te laten zitten want mijn maat stookt niet want dat kan hij niet betalen. Doe dat maar voor 60 euro zakgeld per week met een restand van €0,00.

Wij hebben al zoiets van "dit is niet leuk meer". Ik weet nog in 1997 toen ik hier kwam wonen dat ik 54 guldencent betaalde per kuub netto is nu vlug 70 eurocent. Dat is een kleine stijging van 12% per jaar, maar de stijging gaat nu nog stijler lopen en ik ben benieuwd wat er met die 15% gaat gebeuren. Krijgen we echte verpaupering of zullen de bespaarders uitspringen in derest. En dan nog iets over een maat. Wij kunnen volgend jaar best 4000 euro ophoesten, maar hij nog geen 500 euro. Hoe wil je deze mensen aan besparen helpen? Als hij dan een oude scooter kan kopen vind ik niet dat er geklaagd mag worden over aerosol vervuiling want hij heeft het geld simpelweg niet om net zoals ik elektrisch te rijden. De aanschaf van 1600 euro kan hij nooit, maar dan ook nooit ophoesten.

Dus je houdt altijd nog een groep over van 15% die niet met deze hype mee kan lopen en een rendement in Nederland van 85% haal je niet want er zijn ook genoeg mensen net buiten deze groep die geen drol te makken hebben.

Vraag: Mijj overhalen kan nog wel, maar hem? Zou hij zich 6 maanden gaan uithongeren voor een zonneboiler? Misschien over 4 jaar wel.

Dit was laatst de scherpe kritiek die ik als counselor had bij PL raad in de gemeente.

Mijn vraag:
Voor minima worden de gemeentelijke belastingen teruggegeven a 250 euro. Je krijgt lidmaatschapgeld als je een lid neemt bij de bib, maar dan ben je er nog niet. Je praat over 25 euro per maand die je ze verlicht en dat is nog niet 'bijna' genoeg om deze mensen ook mee te laten doen. Ik vind het maar erg selectief en die duizende aanmeldingen bij beldezon zijn echt niet van uitkeringsgerechtigde, geloof dat maar niet.

Dat is een issue dat mij erg bezighoud. We hebben mooie woorden, maar van de helft van de Nederlanders valt niets meer te plukken en proberen we dat toch dan wacht ik op de eerste serieuse burgeroorlog tussen 2 kampen. Willen we dat met besparen bereiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Dat is een issue dat mij erg bezighoud. We hebben mooie woorden, maar van de helft van de

eerst de intentie, dan besparen, dan de rest betalen van je gerealiseerde besparing.
zolang mijn schoonzus in de bijstand, het wel wil, maar niet bespaart, wel een nieuwe(volstrekt onnodige) auto koopt, en misschien zonnepanelen wil, is dat jammerdebammer.
de wil waarmee mensen al dan niet met of zonder budget, het geld spenderen aan nutteloze luxe artikelen, en hiermee meerdere kostenposten creeren, waardoor het uitgesloten is dat er ooit budget komt voor duurzaamheid, is erg jammer. (dit is de overheids verwijzing)
duurzaam creert namelijk budget daar ben ik nu wel achter, en zodra je woning duurzaam functioneert, is er als vanzelf ruimte voor de rest, maar dan wel bestendig en lang.
de uitgespaarde kosten staan loodrecht op een 2e hypotheek die energierekening heet.

<<sinds mijn plaatsing 1-5-2007 van 8440 euro alweer 3304 euro uitgespaard.>>
men wil de energiemaandlast gewoon niet zien, en zeker niet x10 doen.
daar zie je de kansen liggen, maar het geld gaat naar, zoals jeroen het zegt, naar het hd home theater setje, of lenen.nl.
"high definition" is een behoefte geworden, duurzaam nog lang niet bij jan modaal.
isoleren is voor nerds, en ik heb al een keer gehoord "chriet titulaar" huis.

@Nederlanders valt niets meer te plukken
je kunt die btw vermijden, door simpelweg minder te verbruiken, en later op te wekken.

wie het laatst lacht ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Verwijderd schreef op zondag 16 maart 2008 @ 06:03:
Dus om misverstanden te voorkomen mag je kWh gebruiken als vermogeneenheid,
Nee, elektrisch vermogen is (kilo)Watt. kWh is een hoeveelheid energie, heeft niets te maken met in hoeveel tijd deze energie wordt verbruikt. Te vergelijken met een liter water. Dat kan in een halve minuut uit je kraan komen of in 5 minuten, maar het blijft een liter. Precies hetzelfde geldt voor een kWh: je kunt hem in een uur verbruiken (met een apparaat van 1kWh) of in 100 uur (met een apparaat van 10W).
dus als een lamp 100 watt/h verstookt is dat inderdaad 0,1 kWh,
Behalve dat watt/h echt niet bestaat verbruikt geef je geen tijd aan, dus kun je het niet omrekenen naar kWh. Maar als deze lamp met een continu vermogen van 100W 1 uur brandt dan is er inderdaad 0,1kWh verbruikt.
maar als die lamp 6 uur brand is die lamp dan 0,6 kWh?
Niet helemaal: die lamp is niet 0,6kWh, hij is (liever: verbruikt) 100W. Maar omdat je hem 6 uur ingeschakeld laat verbruikt hij 0,6kWh.
Of kun je dan stellen van ik heb 0,6 kWh verbruikt aan de lamp gedurende 6 uur?
Dat zou een vreemde omschrijving zijn...
Te lang verhaal over minima en energieprijzen etc.
Daar heb je wel een punt. Ik neem even aan dat die maat van je in een huurwoning woont, in dat geval is structureel besparen (vooral op gas) lastig. Maatregelen als na-isolatie, zonneboiler, etc. worden weinig in - vooral goedkope - huurwoningen gedaan. De huurder doet het niet omdat de woning niet zijn eigendom is, en de verhuurder doet het niet omdat hij de voordelen niet heeft.

Ik las laatst ergens de stelling "goedkope en onzuinige (huur)woningen zullen bij stijgende energieprijzen de sloppenwijken van de toekomst worden". Ik denk dat dat best wel eens waar zou kunnen worden.

Het probleem is dat dat probleem niet zo makkelijk op te lossen is. Huurders en verhuurders zouden samen moeten inzien dat dit soort maatregelen in hun beider belang is. De huurder heeft lagere maandelijkse lasten en de verhuurder heeft wat meer zekerheid dat de huurder de huur kan blijven betalen. En boven dat alles kan grootschalige invoering van dergelijke maatregelen de energieprijs misschien wat dempen (door lagere vraag). Maar dat vraagt een aanpak waarin iedereen verder kijkt dan het eigen belang. Dat verwacht ik op de korte termijn niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik las laatst ergens de stelling "goedkope en onzuinige (huur)woningen zullen bij stijgende energieprijzen de sloppenwijken van de toekomst worden". Ik denk dat dat best wel eens waar zou kunnen worden.
dat is al zo :
alkmaar centrum sociale huurwoning 1933 enkelsteens
huurprijs 330 per maand
energielast nuon all-in 291 euro (and rising)

-/thinking-
een wet die de VERHUURDER verplicht te compenseren als de bewoner van het huurhuis,
duurzaam wil maar niet mag van de verhuurder, zou best eens erg goed kunnen uitpakken, qua initiatief van al die schatrijke woningbouwvereningen en eigenaren/pensioenfondsen.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2008 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Volgens mij is er anno 2008 niet zo veel meer wat niet mag qua werkzaamheden aan een huurhuis, als het maar een verbetering aan de woning is en er vooraf met de verhuurder is overlegd. Het probleem is meer de financiën: wie gaat de aanpassingen betalen? Als de huurder het betaalt en hij verlaat na - bijvoorbeeld - 5 jaar de woning is hij een groot deel van het financiële rendement van zijn invstering kwijt. Andersom: als de verhuurder aanpassingen zou doen dan is het financiële voordeel volledig voor de huurder.

Het zal denk ik erg moeilijk zijn om een eerlijke verdeelsleutel te bedenken om de kosten en baten te verdelen tussen huurder en verhuurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Verwijderd schreef op zaterdag 15 maart 2008 @ 10:14:
@ waspoeder werkt sneller als koud water waarin het waspoeder nog moet oplossen
er bestaat ook vloeibaar wasmiddel, wat het best werkt bij 30c,
de ah verkoopt dat, en ik gebruik het vanwege de hotfill.
het gaat met een plastic bekertje in het wasgoed.

melde ik 2 weken geleden nog dat ik alweer energieneutraal waste, zo was gisteren de boiler na de was alweer warmer dan ervoor, de zomer is alweer erg dichtbij.

tweaker it news :
kijk eens als je de kans hebt naar microsoft hyper-V (2008)
het is mij inmiddels gelukt op een hp385G2 8 virtuele 2008 servers (x64) te draaien met een max vermogen van 198 watt, daar waar nu nog 8 fysieke servers draaien in het rekencentrum a 1298Kwh per jaar / per stuk.(8*1298kwh=10300kwh) // versus 1734kwh per jaar
de aanschafwaarde + energy bill pakken zo ineens heel anders uit, over 4 jaar.
colocations gaan volgend jaar fors energie faktureren.
microsoft hyper-V ondersteund powermanagement en speedstep/coolNquit, voor alle viruele servers die erop draaien, tov esx, hiermee kunnen snachts monsterlijk veel dure kwh`tjes uitgespaard worden.

zo kom je op een upgrade naar virtueel, upgrade naar 2008 server en een downgrade van kosten.
je manager zou zeggen : win-win-win.
de "ict energy saver engineer" heeft de toekomst denk ik, (en daarna natuurlijk een groen kontraktje voor het rekencentrum)

http://www.computing.co.u...0261/green-low-cio-agenda
ESX heeft nu in DRS (dynamic resource scheduling) een nieuwe optie ingebouwd, waarmee je een complete server kan uitzetten doordat je de VM's naar een andere server plaatst met vmotion. En is er meer behoefte aan resources, dan komt ie gewoon weer op. 't Is nog in Beta maar het werkt hier perfect. Dat bespaart pas echt!

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Mistraller schreef op zondag 16 maart 2008 @ 15:22:
ESX heeft nu in DRS (dynamic resource scheduling) een nieuwe optie ingebouwd, waarmee je een complete server kan uitzetten doordat je de VM's naar een andere server plaatst met vmotion. En is er meer behoefte aan resources, dan komt ie gewoon weer op. 't Is nog in Beta maar het werkt hier perfect. Dat bespaart pas echt!
Ik ben echt mateloos gefascineerd door dit soort zaken, zowel door mijn interesse in energiebesparing als computers e.d. Voor grote serverparken kan dit echt een heel grote besparing opleveren.

Op mijn werk hebben we één eenvoudige server (win2k3sbs) en ik heb daarbij ook wel eens zitten kijken wat we aan energiebesparing zouden kunnen doen. Helaas is dat niet zo veel... het apparaat heeft één RAID-5 set waar zowel het OS als de data op staat, dus schijven uitschakelen is niet mogelijk. Ik heb al eens zitten spelen met de processorinstellingen, maar dat levert maar bar weinig besparing op. Verder zijn er niet veel mogelijkheid om te besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

in de laatste bios van de hp dl385G2 zit een wattmeter (bios 9a beta)
dat gaat de goeie kant op, ook keurig te zien in het ilo board, je maatregelen qua power zijn direkt en real time waarneembaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 16 maart 2008 @ 09:34:
@Dat is een issue dat mij erg bezighoud. We hebben mooie woorden, maar van de helft van de

eerst de intentie, dan besparen, dan de rest betalen van je gerealiseerde besparing.
zolang mijn schoonzus in de bijstand, het wel wil, maar niet bespaart, wel een nieuwe(volstrekt onnodige) auto koopt, en misschien zonnepanelen wil, is dat jammerdebammer.
de wil waarmee mensen al dan niet met of zonder budget, het geld spenderen aan nutteloze luxe artikelen, en hiermee meerdere kostenposten creeren, waardoor het uitgesloten is dat er ooit budget komt voor duurzaamheid, is erg jammer. (dit is de overheids verwijzing)
duurzaam creert namelijk budget daar ben ik nu wel achter, en zodra je woning duurzaam functioneert, is er als vanzelf ruimte voor de rest, maar dan wel bestendig en lang.
de uitgespaarde kosten staan loodrecht op een 2e hypotheek die energierekening heet.

<<sinds mijn plaatsing 1-5-2007 van 8440 euro alweer 3304 euro uitgespaard.>>
men wil de energiemaandlast gewoon niet zien, en zeker niet x10 doen.
daar zie je de kansen liggen, maar het geld gaat naar, zoals jeroen het zegt, naar het hd home theater setje, of lenen.nl.
"high definition" is een behoefte geworden, duurzaam nog lang niet bij jan modaal.
isoleren is voor nerds, en ik heb al een keer gehoord "chriet titulaar" huis.

@Nederlanders valt niets meer te plukken
je kunt die btw vermijden, door simpelweg minder te verbruiken, en later op te wekken.

wie het laatst lacht ...
Bedankt CanonG1, ik begin het te begrijpen en dat komt ook omdat mensen het dus massaal verkeerd gebruiken en voorbeeld doet volgen, ook in eenheidsfoutjes. Ik ben blij dat je het rustig opvat ;) Ik zal er wel degelijk op gaan letten want op het wetenschapsforum kreeg ik die notitie ook al in mijn post. Maar dat het tegen al mijn logica ingaat? ja.

Scherpe tekst, maar heel goed onderbouwt :)

Ten eerste is in de bijstand zitten én een auto kopen zogoed als onmogelijk. Als ik kijk naar mijn maat met een WIA dan krijgt hij 870 euro per maand. Ik weet dat hij per week 60 euro voor zakgeld kan opnemen en dat hij al 18 maanden rood staat aan het eind van de termijn en hoe komt dat? Je kunt niet meer inlopen met een uitkering, dus een auto kopen of zonnepanelen zit er voor 0,0% in.
Was ik van de controle dan zou ik graag met je schoonzus willen babbelen.
Dat houd mij erg bezig in de politiek.
1. We verhogen de gasprijs uit politieke druk en schaarste
2. We laten mensen in de koude zitten want deze mensen kunnen het niet meer betalen en zij zijn als eerste de lul
3. Rijkere mensen zoals ik en jij kunnen zonnepanelen kopen en investeren in besparen, maar als je niets kunt investeren heb je het hard te halen. Met 60 euro per week red hij het nauwelijks en als zijn PC kapot gaat zit hij 6 maanden in de shit want geld voor een nieuw apparaat? waar vandaan?

Dus nu ik het topic lees gaan we op 2 kampen stuiten in de komende jaren.
1. Een 2deling van mensen die kunnen stoken en mensen die uit geldnood in de koude zitten
2. Pachtige panelen op het dak terwijl je buurman met sleetse meubels zit en junkfood
3. Een auto is een vervuiler en een statussymbool voor de rijkere. We gaan mensen zien die hele einden fietsen en mensen die de kinderen per auto naar school brengen 600 meter verderop en de fietser die uit geldnood 40 km mag fietsen. Wie is hier goed bezig en wie krijgt dadelijk de hardste klappen op zijn nota?
Voor iemand met een uitkering is 100 euro per maand een slok op de borrel en voor de rijkere is 200 euro een lachertje en ze slapen er geen seconde minder om. Mijn maat heeft vorig jaar 6 dagen wakker gelegen om de eindafrekening. Is dat wat we willen met mensen een schuldgevoel opleggen.

Ik ben counselor van een lokale partij en wij houden ons ook hier meer mee bezig dan met het milieu. Zoalng we mensen zo laten stikken kan ik het moeilijk over mijn hart krijgen om met emphatie met de zaak om te gaan.

We besparen mooi, maar we zorgen maar slecht voor elkaar.

Negatief bericht, maar ik was gisteren bij hem en als ik in zijn huis ben geweest ben ik 2 dagen somber, zo verziekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Verwijderd schreef op maandag 17 maart 2008 @ 06:19:
Maar dat het tegen al mijn logica ingaat? ja.
Ik ben blij dat je jouw logica zegt. Het lijkt mij volstrekt logisch... :)
We besparen mooi, maar we zorgen maar slecht voor elkaar.
Dat kan waar zijn, maar dat is niet waar dit topic over gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Laatst online: 19:41
CanonG1 schreef op zondag 16 maart 2008 @ 09:43:
[...]Precies hetzelfde geldt voor een kWh: je kunt hem in een uur verbruiken (met een apparaat van 1kWh) of in 100 uur (met een apparaat van 10W).
Rogresalor-quiz : wat doet CanonG1 hier fout? :)

ontopic : Ik zat van het weekend te kijken of het misschien interessant zou zijn om panelen te gaan importeren en het viel me op dat je in de US al mooie Sharp panelen van 200Wp kunt krijgen voor 2,5 euro/Wp!! Dat scheelt echt heel veel met de prijzen in nederland :P... Ik heb ook nog lopen zoeken in duitsland, maar kon eigenlijk niets vinden? De ervaring leert dat dit soort dingen meestal flink goedkoper kunnen in .de.. Heeft er iemand al eens panelen gekocht in duitsland? Over een tijdje willen we 3000Wp gaan opstellen.

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Hier in Groningen, gaan ze "groene daken" wel heel erg letterlijk nemen, door subsidie voor groene daken te gaan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
WVL_KsZeN schreef op maandag 17 maart 2008 @ 11:48:
Rogresalor-quiz : wat doet CanonG1 hier fout? :)
Grrrmplplpfff stom :(
ontopic : Ik zat van het weekend te kijken of het misschien interessant zou zijn om panelen te gaan importeren en het viel me op dat je in de US al mooie Sharp panelen van 200Wp kunt krijgen voor 2,5 euro/Wp!! Dat scheelt echt heel veel met de prijzen in nederland :P... Ik heb ook nog lopen zoeken in duitsland, maar kon eigenlijk niets vinden? De ervaring leert dat dit soort dingen meestal flink goedkoper kunnen in .de.. Heeft er iemand al eens panelen gekocht in duitsland? Over een tijdje willen we 3000Wp gaan opstellen.
Ik heb het overwogen, de prijzen zijn inderdaad erg aantrekkelijk. Ook op ebay vind je nog wel eens partijtjes nieuwe (...) panelen voor een erg leuke prijs. Wat mij altijd tegenhoudt is de garantie-afwikkeling. Wat doe je als in de zending niet blijkt te zitten wat er in zou moeten zitten? Wat doe je als er iets defect raakt? Etc. Het is dus de aloude afweging tussen prijs en zekerheid...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:32

ericplan

5180 Wp PV

Zonneboilervraag. Ik ben op zoek naar een standaardzonneboiler, ik zie de Daalderop Monosolar en de ATON B100 ecom. Toepassing icm met een Daalderop Combifort 24/50+ ketel. De Combifort heeft een ingebouwde boiler van 50 liter. Nu lees ik in de beschrijving van de Monosolar dat het tapwater door een tapspiraal loopt (inh 5 liter) De inhoud van het boilervat (ca 100 ltr) staat in verbinding met de collector. De andere systemen zijn precies andersom, de spiraal zit aan de collector en er wordt een grote hoeveelheid tapwater warm gemaakt. Kan iemand bevestigen wat ik gelezen heb? Wat zijn voor- of nadelen van beide systemen? Mijn keuze is overigens beperkt, voor een boiler >100 liter heb ik geen ruimte. Vervangen van de ketel is momenteel niet aan de orde. (4 jaar oud)

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Laatst online: 19:41
CanonG1 schreef op maandag 17 maart 2008 @ 12:17:
[...]
Ik heb het overwogen, de prijzen zijn inderdaad erg aantrekkelijk. Ook op ebay vind je nog wel eens partijtjes nieuwe (...) panelen voor een erg leuke prijs. Wat mij altijd tegenhoudt is de garantie-afwikkeling. Wat doe je als in de zending niet blijkt te zitten wat er in zou moeten zitten? Wat doe je als er iets defect raakt? Etc. Het is dus de aloude afweging tussen prijs en zekerheid...
Ik zat te overwegen het leuke met het nuttige te combineren.. Mijn oma woont in Duitsland en daar gaan we soms langs, waarom niet een paar panelen meenemen?

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
TD-er schreef op maandag 17 maart 2008 @ 12:12:
Hier in Groningen, gaan ze "groene daken" wel heel erg letterlijk nemen, door subsidie voor groene daken te gaan geven.
1 april :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Zat ik ook al aan te denken, maar dan zijn ze al wel een flinke tijd bezig met het voorbereiden van die grap, want ik heb het nieuws hier al vaker voorbij zien komen.
Trouwens begon die SDE-regeling voor zonnepanelen niet ook ergens begin volgende maand? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is ook de enigste route die we kunnen gaan. Als ik op mijn jaarafrekening 150 euro kan besparen (huis is van mij) dan is dat in 10 jaar wel even 1500 euro.

Nu ik terugdenk woon ik in dit pand al 10 jaar. Als ik in 1997 direct begonnen was met besparen dan hadden we hier 1500 euro extra.

We praten hier over stand-by stand besparing :)

PS: Rogresalor-Quiz: CanonG1 heeft het goed, maar ik wil het maar niet zo makkelijk begrijpen. Ik hoop dat het nu beter gaat :) Inderdaad mijn logica.

Dat van een deftige werknemer. Ik verras me nog steeds dat mijn baas mij daar nooit commentaar op heeft gegeven. Niet dat hij de post-uit van mij nakijkt, maar mocht hij ooit een voorstel lezen.

Stomme wiskunde :/ , daarom doe ik het dus fout. ik ben té exact met waarden en 1 kW is een eenheid en geen grootheid. had ik niet door.

Goed, deftig besparen en hopen dat panelen ooit goedkoper worden. Dan wik ik wel 1000 Wp op het dak want dat past hier prima.

Wat zou hier oppassen?

Ruimte voor panelen: 60 m2 effectief

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2008 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Verwijderd schreef op maandag 17 maart 2008 @ 14:40:
[...]
Dan wik ik wel 1000 Wp op het dak want dat past hier prima.

Wat zou hier oppassen?

Ruimte voor panelen: 60 m2 effectief
Let wel dat alleen oppervlak niet alles is.
Als er op sommige delen van het oppervlak schaduw valt, dat het dan niet zo goed is voor de efficientie van de andere panelen die in dezelfde serie geschakeld zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
@Ericplan.
Kijk ook eens bij Remeha, ook daar is een systeem te koop.
En verder, de al eerder genoemde www.atonsolar.nl.

Volgens mij is het beter om een warmtewisselaar-spiraal te hebben, met een kleine tapwater inhoud.
Dit is beter schoon te houden, er zijn geen "verborgen hoekjes" waar zich zaken kunnen ophopen.
Nu is het wel zo dat er voldoende (eventueel naverwarmd) wordt. Dat zorgt dan voor bescherming tegen legionella. Het verschil is discutabel.

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

TD-er schreef op maandag 17 maart 2008 @ 15:15:
[...]

Let wel dat alleen oppervlak niet alles is.
Als er op sommige delen van het oppervlak schaduw valt, dat het dan niet zo goed is voor de efficientie van de andere panelen die in dezelfde serie geschakeld zijn.
Hoe groot is de impact van ( gedeeltelijke ) schaduwval? Is dat bekend?

Ik heb inmiddels een paar offertes uitstaan voor een rij van 5 a 6 panelen inclusief montage bovenaan de nok op mijn dak. ( panelen landscape gemonteerd ). Ik kom ongeveer uit tussen de 900Wp en 1000Wp.

Installatieprijzen komen aardig in de buurt van elkaar. Allemaal zo rond de 6000 - 6400 euro inclusief montage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
flitspaal.nl schreef op maandag 17 maart 2008 @ 16:14:
[...]

Hoe groot is de impact van ( gedeeltelijke ) schaduwval? Is dat bekend?

[...]
Het principe van een zonnecel (PV) is dat de spanning vrijwel constant is en de stroom door de cel evenredig is met de hoeveelheid zonlicht erop.
Aangezien die cellen in serie staan, is een stroombeperking in de keten dus gelijk een beperking voor alle cellen in die keten, dus een klein streepje schaduw kan al zorgen voor een veel lagere max stroom door de rest van de panelen. (in diezelfde keten dus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

WVL_KsZeN schreef op maandag 17 maart 2008 @ 11:48:
Yep. Ik heb net bericht binnen van iemand die de duik in het diepe gaat nemen en SDE subsidie gaat aanvragen. En alvast een bestelling bij een collega in BRD heeft gedaan. Let wel: moduleprijzen zijn niet per definitie goedkoop (je moet zoeken en goede contacten hebben), omdat de vraag gigantisch is. Kan veranderen door wijziging van de degressiepercentages per 1-1-2009. Mogelijk een run op modules, en dan vist NL per definitie naast het net.

Vergeet inklaringskosten uit U.S.A. niet. Mogelijk nog allerlei beschermingsconstructies. Het kan volgens mij wel, maar dan moet je kennissen hebben die weten hoe je dat aanpakt. Let op: Er gaan ook Sharp modules in OEM uit Taiwan in omloop. Daar wil Sharp zelf niets/niet veel meer van weten... Stink niet in al te onwaarschijnlijk klinkende aanbiedingkjes. Kon wel eens iets minder fraai uitpakken dan je wilt weten... :/

flitspaal: over schaduw. Als je Duits kunt lezen, je hieronder te vervoegen. Er staat veel meer op dat forum, maar dit bericht geeft al een aardige indruk wat een simpel strookje schaduw op een string aan vermogen (momentaan, dus niet de nog belangrijkere uiteindelijke energieopbrengst van die dag) kan kosten:

http://www.photovoltaikforum.com/viewtopic.php?t=887

Hier ook interessante discussie over het thema schaduw:

http://www.photovoltaikfo...s=0&postorder=asc&start=0

Voor parallel aangesloten modules met schaduw werking heb ik al uitgebreid artikel geschreven. Kwantificering van effect, qua vermogenseffect dramatisch, maar omdat dat tijdelijk is valt het uiteindelijke verlies, alleen in de wintermaanden, op jaarbasis bij ons erg mee. In de winter heb je toch vele malen minder opbrengst dan in de zeer lange "productieve" periode die het grootste stempel op de jaaropbrengst drukken. Zorg dat je nooit in zomer substantieel schaduw hebt, dat kost je teveel opbrengst, zeker in een stringopstelling:

http://www.polderpv.nl/Articles/Bode_mei_okt_2004.htm

[ Voor 27% gewijzigd door zonnigtype op 17-03-2008 17:00 . Reden: Wo Sonne ist, ist auch Schatten... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:32

ericplan

5180 Wp PV

guus.assmann schreef op maandag 17 maart 2008 @ 15:42:
@Ericplan.
Kijk ook eens bij Remeha, ook daar is een systeem te koop.
En verder, de al eerder genoemde www.atonsolar.nl.

Volgens mij is het beter om een warmtewisselaar-spiraal te hebben, met een kleine tapwater inhoud.
Dit is beter schoon te houden, er zijn geen "verborgen hoekjes" waar zich zaken kunnen ophopen.
Nu is het wel zo dat er voldoende (eventueel naverwarmd) wordt. Dat zorgt dan voor bescherming tegen legionella. Het verschil is discutabel.
Ik denk dat ik bij de Nefit Solarline uitkom, mooie strakke kleine boiler met losse pompunit en los vulgedeelte. Bij dit systeem blijft de collector trouwens gevuld (oa met antivries) zodat de leidingen niet op afschot hoeven te liggen. De collector is ook redelijk slim, want de leidingen kunnen aan alle kanten aangesloten worden, zo kan je nog weer besparen op leidinglengte. Als iemand ervaring heeft, dan hoor ik dat graag. En tips over opbrengstmeters zijn ook welkom.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
CanonG1 schreef op zondag 16 maart 2008 @ 19:24:
[...]

Ik ben echt mateloos gefascineerd door dit soort zaken, zowel door mijn interesse in energiebesparing als computers e.d. Voor grote serverparken kan dit echt een heel grote besparing opleveren.

Op mijn werk hebben we één eenvoudige server (win2k3sbs) en ik heb daarbij ook wel eens zitten kijken wat we aan energiebesparing zouden kunnen doen. Helaas is dat niet zo veel... het apparaat heeft één RAID-5 set waar zowel het OS als de data op staat, dus schijven uitschakelen is niet mogelijk. Ik heb al eens zitten spelen met de processorinstellingen, maar dat levert maar bar weinig besparing op. Verder zijn er niet veel mogelijkheid om te besparen.
Ik moet mezelf nog even corrigeren, naar aanleiding van een sessie bij vmware; het is niet Beta, maar experimental. Met experimental wordt bedoelt dat het afhangt van factoren waar VMware geen invloed op heeft, dwz wake on lan functionaliteit, hardware die slecht gekoeld is, kan mogelijk problemen geven etc. etc. Maw, men neemt een slag om de arm voor productie omgevingen, maar het wordt dus niet Béta genoemd! En in onze testomgeving werkt het prima in elk geval. Echt leuk om die server gewoon uit te zien gaan, en zet je een cpu intensive taak aan op een vm, dan zet virtualcenter de host weer aan, waarna de drukke vm netjes ge-vmotioned wordt naar de opgekomen host.

Ook heb ik een andere preview gekregen wat betreft Green IT, zoals vmware dat ziet met betrekking tot dubbel uitgevoerde datacenters voor uitwijk. Met de op handen zijnde Site Recovery Manager kan je een failover naar een andere locatie testen, inregelen etc. Met deze tool kan je dan ook inregelen dat de hardware op de uitwijk site eerst gewoon voor test en development vm's gebruikt wordt, maar zodra er een disaster op je productie site ontstaat, worden alle kritieke vm's op de uitwijk geplaatst, waarbij zonodig testsystemen uit worden geschakeld om resources vrij te maken. Zodoende is er dus minder hardware nodig die idle is, om toch voldoende uitwijk-power te kunnen garanderen.
Mooi spul, dat vmware :)

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:08
offtopic:
Ik weet dat ik offtopic ga met deze reactie, maar toch plaats ik hem.

- Wij hebben de keuze gemaakt om de aardgas prijs aan de aardolie prijs te koppelen.
- Wij hebben de keuze gemaakt om volgens het principe de vervuiler betaald, energiebelasting te heffen over gas (a ± 19 cent per m3) en electriciteit (a ± 8 cent per kWh).
- Wij hebben de keuze gemaakt om 19% btw te heffen over energie.
- enz.

Mocht je afvragen waar die wij vandaan komt, de burger mag eens in de zoveel tijd een vertegenwoordiger kiezen die namens hem of haar beslissingen neemt en als een voorstel een meerderheid krijgt zal de minderheid zich hieraan moeten schikken, dat heet democratie. Dat een groep geconfronteerd wordt met de negatieve gevolgen van bepaalde keuzes is heel vervelend, maar dan hadden wij maar betere keuzes moeten maken.

Je kan erover filosoferen of de verschuiving naar het principe van de vervuiler betaald een goede is, maar je hoeft daarin tegen geen rekenwonder te zijn om te weten dat als hier tegenover niet bijvoorbeeld het inkomen minder belast wordt, het niets anders is dan een lastenverzwaring. Zeker zo'n algemene lastenverzwaring als energiebelasting treft altijd de groep met de kleinste portomonee het hardst, immers deze groep is het meeste beperkt in de mogelijkheden. Verspilling aanpakken kan iedereen, maar als het gaat om investeren in besparen met bijvoorbeeld een zuinigere koelkast, betere isolatie, zonneboiler of zonnepanelen dat is weggelegd voor de groep die de financiele mogelijkheden hebben.

Tenzij iemand die de financiele mogelijkheden heeft iemand helpt die die mogelijkheid niet heeft. Helaas is dit vandaag de dag steeds minder vanzelfsprekend, immers ook dit hebben we uitbesteed en wel aan de anonieme instantie die we overheid noemen. Deze uitbesteding is beter bekend onder de naam socialisme.

Hoewel ik nog even door zou kunnen gaan, sluit ik af met een interessante link over de ontwikkeling van de nederlandse energieprijzen.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dus je snapt het probleem :)

Morgen weer raadsvergadering om 20:00 en dit punt staat op de agenda. Niet dat wij ervoor kunnen zorgen dat heel gemeente Landerd panelen op zijn dak krijgt, maar ik werk anti-democratisch en anti-bureaucratisch.
Ik ben niet van de regels, maar van waarmaken van beloften. Regels maken mensen gestressed en opstandig en beter is het om te relativeren waar de kern van de regel ligt:
1. Als burger zonnepanelen neemt, in hoeverre mag hij daar op belast worden?
Ik: Niet
2. Als burger wil besparen; hoe kunnen wij hem dan daarin helpen zodat hij progressie kan maken?
3. Als burger niet kapitaalkrachtig is; hoe kunnen wij hem daarbij steunen (anti-democratie zoals lastenverlichting in de vorm van huursubsidie, zorgtoeslag en kwijtschelding gem. heff.)

Als gemeente heb je dan wel wat cash nodig om dat te bewerkstelligen. Als wij anders hadden gekozen zou je dus kunnen zeggen dat de geld voor deze lastenverlichting niet nodig was en daar kan heel het gemeentehuis primair op zonne-energie lopen.
Nee, nu zijn we veel geld kwijt aan de armere burgers en die cashflow willen jullie niet zien want dan komt er een opstand :)

besparen als burger is hot
besparen vanuit de gemeente is niet hot want daar is geen geld voor over

Goed, ik wil zonnepanelen op het dak van het gemeentehuis, maar of ik dat erdoor krijg...

[ Voor 81% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2008 05:15 ]

Pagina: 1 ... 7 ... 10 Laatste

Dit topic is gesloten.