Hehe inderdaad, niet aan gedachtBeetje lastig omdat je zelf in kan stellen hoeveel berichten er op een pagina staan.
Pagina 4 bij jouw is misschien dus niet pagina 4 bij mij
Inderdaad energetisch en financieel meestal rendabeler (als je een groot gedeelte van het opgewarmde water ook daadwerkelijk gebruikt) maar helaas een ondergeschoven kindje, net als verbeterde gebouwisolatie. Voorzover ik weet zit daar niets over in de SDE. Terwijl het veel makkelijk te subsidiëren zou zijn dan zonnestroompanelen omdat je niet te maken hebt met terugleverperikelen.Speksteenkachel schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 13:06:
Is er naast de SDE regeling voor zonnepanelen ook al iets bekend over subsidie op zonneboilers?
Mijns inziens toch het paradepaardje onder de zonnenergie.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Inderdaad, gewoon een vast bedrag aan subsidie per zonneboiler.
Eventueel nog een klein bedrag extra als gebruik wordt gemaakt van een hotfill toepassing.
Maar over terugleververgoeding gesproken waarom zou ik niet middels mijn bestaande warmtewisselaar van de stadsverwarming kunnen terugleveren?
Eventueel nog een klein bedrag extra als gebruik wordt gemaakt van een hotfill toepassing.
Maar over terugleververgoeding gesproken waarom zou ik niet middels mijn bestaande warmtewisselaar van de stadsverwarming kunnen terugleveren?
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Polder PV's iQue "host" ook groen. Al doet 'ie het in Friesland (op het dak van zijn ouders), en niet op de hosthoster (server ruimte) zelf. Maakt niet uit. Die stroommix waar je TFT scherm op draait terwijl je dit leest is ook niet groen. Slechts miezermiezer beetje. Ik heb geluk. Ik "krijg" grotendeels warmtekrachtstroom uit het Westland, als ik niet zelf opwek.Verwijderd schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 08:16:
cleanbits.nl :
Checked for tweakers.net
Dit adres wordt nog niet groen gehost.
Checked for solarwebsite.nl
ohoh....
ontneem die kolencenrales hun bestaanrecht.
vooralsnog ken ik alleen xs4all.nl en evoswitch.nl die echt groen hosten,
groen, dwz niet een fossiele energieafname.
wie kan er nog een paar noemen ?
-edit-
wouterlood.com wordt gehost door Eweka Internet Services
Dit adres heeft een groene hoster.
Het gaat om de intentie. Alle server complexen bedekken met zonnepanelen en/of windturbines er naast zetten is vooralsnog een illusie, maar iemand moet beginnen. That's for sure.
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Hehehehehe.Speksteenkachel schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 15:38:
Inderdaad, gewoon een vast bedrag aan subsidie per zonneboiler.
Of: hij vindt het best wel leuk. Als hij die warmte gratis of voor een bodemprijs van je mag afpakken...
EZ is nog "bezig" met een vergoeding structuur voor zonthermische collectoren (en warmtepompen):
http://www.senternovem.nl...ie_voor_zonnepanelen_.asp
In Duitsland wordt dat als gewoonlijk vele malen grootschaliger en grundlich aangepakt met een Erneuerbares Wärme Gesetz:
"Ab dem Jahr 2008 wird die Förderung für erneuerbare Energien im Wärmemarkt mit neuen Schwerpunkten fortgesetzt. Für das Markanreizprogramm stehen bis zu 350 Millionen Euro zur Verfügung. Das sind deutlich mehr als in den Jahren zuvor. Als Teil des integrierten Energie- und Klimaprogramms der Bundesregierung hat das Bundesumweltministerium eine neue Förderrichtlinie für das Marktanreizprogramm erlassen, die unbefristet ab 2008 gelten soll. Ab 2009 stehen für das Programm bis zu 500 Millionen Euro zur Verfügung. Die Mittelaufstockung erfolgt aus Erlösen durch die Versteigerung von Emissionszertifikaten."
http://www.erneuerbare-energien.de/inhalt/40535/4613/
Komt omgerekend naar NL situatie (bevolkingscijfer) ongeveer neer op een slordige 70 miljoen voor 2008, en op 100 miljoen voor 2009 (vergelijk: die 10 Megawattpiek zonnepaneeltjes voor 2008 is gemaximeerd op 46 miljoen euri). In Duitsland gaat dat uit de emissierechten verkoop (2008: jaar van "Het Echie" met fors gestegen prijzen per ton CO2) gefinancierd worden. Zoals altijd: reteslim. En, nog vele malen belangrijker: wederom, buiten de politiek veel te gevoelige Staatsbegroting om bekostigd...
U mag zelf bedenken hoeveel geld NL hiervoor gaat uittrekken...
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Verwijderd
hoe rendabel een zonneboiler is hangt van veel dingen af, bij mij is deze extreem rendabel,(combi)
ik ben zo iemand met opstartproblemen smorgens, lekker lang warm douchen, scheren, kopje koffie.
ook de wasmachine en afwasmachine erop, en vrijwel nooit blijf ik zitten met restwarmte.
(rest-warmte in een zonneboiler koelt langzaam af en gaat verloren)
zomers gaat de gas naverbrander uit, en verbruik ik enkel nog 8m3 gas voor koken.
dus zeker van 1-4 tot 15-10 is het rendement bij mij bizar hoog.
hoeveel je kunt besparen op warm water kan je snel uitvinden,
kijk in een lente/zomermaand (kachel uit) hoeveel gas je verbruikt en trek er 10% vanaf voor (gas)koken.
bij mij, huis van 1974 rijtje(2 personen), was dat met een vaillant vr ketel uit 1994 (!) 125m3 gas,
en gas kost alweer 67 cent per m3. (84 euro dus)
(84 euro aan stroom is trouwens 381 kwh per maand, flink pv systeem wat dat doet....)
-edit-
als iedere nederland een zonneboiler of blokverwarming met zonnekracht krijgt,
en we verkopen het uitgespaarde gas wat dit oplevert aan het buitenland,
kan elke nederlander zomaar 250Wp kado krijgen,
en kolencentrales hoeven dan ook niet zo nodig.
ik ben zo iemand met opstartproblemen smorgens, lekker lang warm douchen, scheren, kopje koffie.
ook de wasmachine en afwasmachine erop, en vrijwel nooit blijf ik zitten met restwarmte.
zomers gaat de gas naverbrander uit, en verbruik ik enkel nog 8m3 gas voor koken.
kijk in een lente/zomermaand (kachel uit) hoeveel gas je verbruikt en trek er 10% vanaf voor (gas)koken.
bij mij, huis van 1974 rijtje(2 personen), was dat met een vaillant vr ketel uit 1994 (!) 125m3 gas,
(84 euro aan stroom is trouwens 381 kwh per maand, flink pv systeem wat dat doet....)
-edit-
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2008 16:56 ]
We hoeven het niet eens te verkopen aan het buitenland. Het zou in de toekomst wel eens lastig genoeg kunnen worden om onszelf te bedruipen. Dit soort nieuwsberichten betekenen echt niet veel goeds:Verwijderd schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 16:49:
Oekraïne garandeert gaslevering aan West-Europa niet
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Verwijderd
Ik meende hierover al een idee geopperd te hebben. Dus inderdaad, dat zal werken, maar wij hebben geen moer te vertellen. Je kunt zelf je panelen kopen, maar iets krijgen in Nederland? dat zou haast het toppunt zijn van satire.Verwijderd schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 16:49:
hoe rendabel een zonneboiler is hangt van veel dingen af, bij mij is deze extreem rendabel,(combi)
-edit-
Ga ook geen Duits aanhalen
Nederland mag zich rotschamen met hun egoïsme. De Duitsers vind ik een heel vriendelijk volk. Als je daar zegt in een supermark van "Güten tag, schönes wetter heute tage" dan krijg je altijd reactie terug en dat is hier maar de vraag en zolang dat zal blijven komen we geen steek verder. Zou dat inderdaad zo zijn? Ik vraag het me wel eens af.
Kik maar naar mentaliteit en dat bedoel ik met verbroedering. We hoeven niet te knielen voor elkaar, maar 16,7 miljoen hersens doen meer als een einselgänger!
Daar hamer ik dus op en doe ik het verkeerd?
Lees het nog eens.
"Ab dem Jahr 2008 wird die Förderung für erneuerbare Energien im Wärmemarkt mit neuen Schwerpunkten fortgesetzt. Für das Markanreizprogramm stehen bis zu 350 Millionen Euro zur Verfügung. Das sind deutlich mehr als in den Jahren zuvor. Als Teil des integrierten Energie- und Klimaprogramms der Bundesregierung hat das Bundesumweltministerium eine neue Förderrichtlinie für das Marktanreizprogramm erlassen, die unbefristet ab 2008 gelten soll. Ab 2009 stehen für das Programm bis zu 500 Millionen Euro zur Verfügung. Die Mittelaufstockung erfolgt aus Erlösen durch die Versteigerung von Emissionszertifikaten."
[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2008 18:11 ]
Vind ik toch wel knap, dit omdat euNetworks volgens mij wel pretendeerde groene stroom te gebruiken? Maarja, aan de andere kant helpen 6 1,5 MW dieselgeneratoren natuurlijk ook niet echt mee.Verwijderd schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 08:16:
cleanbits.nl :
Checked for tweakers.net
Checked for solarwebsite.nl

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!
Löl niet. Als je zonnestroompanelen of een zonnboiler koopt krijg je wel degelijk wat: vermeden elektriciteits- en gasverbruik. Er wordt naar mijn mening alleen naar de korte termijn gekeken en alleen naar het 'krijgen'. Zolang dat niet verandert komt er niet zo veel van de grond. Dit houdt volgens mij de grootschalige invoering van zonnestroom etc. nog veel meer tegen dan het feit dat er niet genoeg 'verbroedering' (of wat je daar dan ook mee bedoelt) zou zijn.Verwijderd schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 18:03:
Je kunt zelf je panelen kopen, maar iets krijgen in Nederland? dat zou haast het toppunt zijn van satire.
Het gaat bij jou alleen maar om krijgen? Je krijgt 'niets' dus het is onzin?
En dit heeft met duurzame energie te maken... hoe precies?Nederland mag zich rotschamen met hun egoïsme. De Duitsers vind ik een heel vriendelijk volk. Als je daar zegt in een supermark van "Güten tag, schönes wetter heute tage" dan krijg je altijd reactie terug en dat is hier maar de vraag en zolang dat zal blijven komen we geen steek verder. Zou dat inderdaad zo zijn? Ik vraag het me wel eens af.
Een goed voorbeeld doet goed volgen. Ik blijf het maar raar vinden dat het gangbare denkbeeld kennelijk is "niemand doet wat dus ik hoef ook niets te doen".Kik maar naar mentaliteit en dat bedoel ik met verbroedering. We hoeven niet te knielen voor elkaar, maar 16,7 miljoen hersens doen meer als een einselgänger!
Daar hamer ik dus op en doe ik het verkeerd?
Ik zit hier bij Essent maar die vinden het denk ik ook niet leuk.zonnigtype schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 15:58:
[...]
Hehehehehe.Dat vindt meneer NUON Warmte niet zo leuk beste Speksteenkachel...
Of: hij vindt het best wel leuk. Als hij die warmte gratis of voor een bodemprijs van je mag afpakken...
Toch moet het volgens mij technisch mogelijk zijn als het water van >60 graden langzaam door de warmtewisselaar loopt en weer terug gaat in het collectorvat.
Allen is de GJ meter geen oude vertrouwde terugdraaimeter zoals bij het elektrisch.
Wat die Duitsers betreft hen je groot gelijk, ik woon tegen de Duitse grens aan en al die boeren hebbem hun stallen en woonhuizen vol liggen met zonnestroompanelen en zonnecollectors.
Verwijderd
met geen mogelijkheid kom ik tijdens het invullen van mijn belastingaangifte,
ergens woning verbetering/duurzaam tegen, wat in duitsland en belgie standaard is.
als ik de hele installatie geleend had, kwam ik wel voor aftrek in aanmerking,
maar dan betaal je ook rente over de lening die je opbrengst nekt.
ik ben behoorlijk a politiek, maar dit deugt gewoon niet, het is 2008....
ergens woning verbetering/duurzaam tegen, wat in duitsland en belgie standaard is.
als ik de hele installatie geleend had, kwam ik wel voor aftrek in aanmerking,
maar dan betaal je ook rente over de lening die je opbrengst nekt.
ik ben behoorlijk a politiek, maar dit deugt gewoon niet, het is 2008....
Verwijderd
er word nogal verondersteld dat een combi zonneboiler niet zoveel doet met de verwarming,
maar het is dan ook een combi, een combi van warmwater en verwarming,
heb je gedouched, dan is de zonnewarmte weg en niet beschikbaar voor de verwarming.
ik merk toch wel een fors verschil, en ben pas net de 500m3 gepasseerd voor totaalverbruik, daar waar ik vorig jaar al op 1892m3 stond op 1 maart.
(vaillant vr combi 1994 V.V. atag qsolar zonneboiler combi met 4m2 collector)
das even 1392m3 gas minder, ofwel 932,64 euro minder, mede geholpen door een zonnige februari maand natuurlijk, maar toch, ik zie een verschil, en het is fors.
ik heb wel een nieuw vreemd stookbeleid, schijnt de zon, gaat de verwarming op 22c,
savonds stook ik dan nauwelijks nog.
-edit-
http://www.almere.nl/live...1461&loc=49418&det=319765
maar het is dan ook een combi, een combi van warmwater en verwarming,
heb je gedouched, dan is de zonnewarmte weg en niet beschikbaar voor de verwarming.
ik merk toch wel een fors verschil, en ben pas net de 500m3 gepasseerd voor totaalverbruik, daar waar ik vorig jaar al op 1892m3 stond op 1 maart.
(vaillant vr combi 1994 V.V. atag qsolar zonneboiler combi met 4m2 collector)
das even 1392m3 gas minder, ofwel 932,64 euro minder, mede geholpen door een zonnige februari maand natuurlijk, maar toch, ik zie een verschil, en het is fors.
ik heb wel een nieuw vreemd stookbeleid, schijnt de zon, gaat de verwarming op 22c,
savonds stook ik dan nauwelijks nog.
-edit-
http://www.almere.nl/live...1461&loc=49418&det=319765
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2008 19:28 ]
Aan de ene kant een gek project... waarom al die collectoren niet op de daken van de nieuwe woningen geplaatst? Aan de andere kant wordt de zonnewarmte nu waarschijnlijk efficiënter gebruikt. I.p.v. ieder zijn eigen kleine voorraadje heet water is er een grote, gedeelde voorraad.
@ flitspaal.nl.
Wat late reactie, maar je idee van verwarming zal volgns mij prima werken.
En als je zorgt dat de collector boven het voorraadvat zit, dan kun je zonder problemen met bevriezen werken.
Maak de zaak eenvoudig zo dat de collector leeg loopt als de pomp uit staat.
Je krijgt dan een systeem waar geen druk op staat, dus is er ook geen expansievat nodig.
Zorg voor een goede isolatie achter de radiator.
En nog een belamgrijk punt: De collector kan heel heet worden.
Afgelopen zomer heeft de meter bij mij 170 graden aangegeven.
Natuurlijk liep er toen geen water door de buizen.
Wat late reactie, maar je idee van verwarming zal volgns mij prima werken.
En als je zorgt dat de collector boven het voorraadvat zit, dan kun je zonder problemen met bevriezen werken.
Maak de zaak eenvoudig zo dat de collector leeg loopt als de pomp uit staat.
Je krijgt dan een systeem waar geen druk op staat, dus is er ook geen expansievat nodig.
Zorg voor een goede isolatie achter de radiator.
En nog een belamgrijk punt: De collector kan heel heet worden.
Afgelopen zomer heeft de meter bij mij 170 graden aangegeven.
Natuurlijk liep er toen geen water door de buizen.
Guus Assmann
Verwijderd
Heb ik dat gezecht? Waar?
Dit is mijn denkwijze en die is er gewoon net zoals ik ooit geboren was. Schelden hoeft niet en een ö spreek je uit als U. Ik kan ook Duits.
Jouw systeem van "voorbeeld doet volgen" gaat wat te langzaam mijn inziens, maar ik heb net zoveel rechten om te posten als jij, dus
Jij bekijkt het vanuit particulier oogpunt, ik bedrijfstechnisch.
Ik vind een besparende burger die al zijn resultaten op het web zet minder intressant als een groot bedrijf dat de boel echt aanpakt. Jij bespaard Kilowattjes, een beetje bedrijf Megawattjes.
Ik ga geen zandzakken voor de dijk gooien op mijn favoriete plek als er elder meer gevaar is.
Conclusie: Jij hoeft mij niet te vormen en ik jou niet, dus post ongewenst.
@All: Waarom mensen hier pittig op mij reageren weet ik wel, maar ik verrek het om hier mee te lopen in een kudde want ik heb een eigen mening. Ik heb mijn besparingen op mijn afdeling al lang en breed ingezet en dat levert meer op als 5 zonnepaneelbezitters. Zo kan ik het ook.
Kijk, als ik mee zou lopen en louter in jullie 'straatje' zou posten heb ik geen leven en kan ik het beste meteen ontslag nemen en achter een scherm data gaan invoeren.
Ik blijf hier posten want ik laat me helaas niet wegpesten, dan heb je de verkeerde voor je.
Dit is mijn denkwijze en die is er gewoon net zoals ik ooit geboren was. Schelden hoeft niet en een ö spreek je uit als U. Ik kan ook Duits.
Jouw systeem van "voorbeeld doet volgen" gaat wat te langzaam mijn inziens, maar ik heb net zoveel rechten om te posten als jij, dus
Ik vind een besparende burger die al zijn resultaten op het web zet minder intressant als een groot bedrijf dat de boel echt aanpakt. Jij bespaard Kilowattjes, een beetje bedrijf Megawattjes.
Ik ga geen zandzakken voor de dijk gooien op mijn favoriete plek als er elder meer gevaar is.
@All: Waarom mensen hier pittig op mij reageren weet ik wel, maar ik verrek het om hier mee te lopen in een kudde want ik heb een eigen mening. Ik heb mijn besparingen op mijn afdeling al lang en breed ingezet en dat levert meer op als 5 zonnepaneelbezitters. Zo kan ik het ook.
Kijk, als ik mee zou lopen en louter in jullie 'straatje' zou posten heb ik geen leven en kan ik het beste meteen ontslag nemen en achter een scherm data gaan invoeren.
Ik blijf hier posten want ik laat me helaas niet wegpesten, dan heb je de verkeerde voor je.
[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2008 11:07 . Reden: Conclusies ]
Waar en op wie reageer je?Verwijderd schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 10:59:
Heb ik dat gezecht? Waar?
Ik kom hier af en toe langs om de discussie te lezen, maar jouw reactie kan ik even wat minder plaatsen.
Tuurlijk is het goed dat bedrijven besparen door te investeren in 'groene' energie, maar als elke burger dat ook doet bespaar je nog meer conventionele energie. Ik denk dat als burgers dit doen, dat een grotere bewustwording van energie oplevert.
Best wel jammer dat je het (weg)pesten noemt, want alleen al zo'n label haalt de sfeer behoorlijk naar beneden.Verwijderd schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 10:59:
[...]
IMHO zijn alle besparende en duurzame ideeen hier welkom en zoals altijd is er geen eenzijdige "correcte" of "juiste" visie.
Waar je wel op zou kunnen letten is dat het uitdragen van 'ik bespaar daar-en-daar al meer dan jullie met z'n allen samen, dus ik kan thuis zo verspillend mogelijk bezig gaan en dat ga ik ook lekker doen ook' op z'n minst niet sfeerbevorderend werkt.
Prima dat je op de ene plek de zaken doordacht en efficient aanpakt, dat hoor ik (en ik neem aan anderen ook) graag en als het even kan met toelichting, uitleg, etc. Maar als je elders minder efficient bezig bent, draagt het niets bij aan dit topic om dat hier te melden.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Ik vraag het nog maar eens een keer 
Is er iemand die ervaring heeft met windvereniging 'meerwind'? Omdat ik helaas geen panelen kan plaatsen zit ik eraan te denken een deel van een windmolen te financieren.. En zo te zien zijn er 2 verenigingen (misschien nog meer, maar die heb ik dan nog niet gevonden), nml 'meerwind' en 'de windvogel'.
Ik geloof dat CanonG1 ook lid is van de windvogel?
Is er iemand die ervaring heeft met windvereniging 'meerwind'? Omdat ik helaas geen panelen kan plaatsen zit ik eraan te denken een deel van een windmolen te financieren.. En zo te zien zijn er 2 verenigingen (misschien nog meer, maar die heb ik dan nog niet gevonden), nml 'meerwind' en 'de windvogel'.
/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..
Ik niet...WVL_KsZeN schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 12:14:
Is er iemand die ervaring heeft met windvereniging 'meerwind'?
Klopt! Al anderhalf jaar naar volle tevredenheid. Ze hebben eind vorig jaar de 'rente' verhoogd naar 6%. De lijnen zijn kort, als je ze mailt heb je eigenlijk altijd met een dag antwoord.Ik geloof dat CanonG1 ook lid is van de windvogel?
Uiterlijk volgende week wordt ik oom, ik geef de nieuwe aanwinst een 'kleine-kinderen-certificaat'. Dat kost € 100, waarvan € 50 om lid te worden en € 50 als inleg waarover jaarlijks een uitkering wordt gedaan. Het kind krijgt een certificaat en een speelgoedje op zonne-energie (volgens mij een houten helikopter).
Ik vind het nuttig en leuk dat van mijn geld windturbines gefinancierd worden en dat het ook nog een leuke uitkering oplevert.
[ Voor 45% gewijzigd door JeroenH op 05-03-2008 13:23 ]
Zojuist op NU.NL
http://www.nu.nl/news/146...or_windmolens_op_zee.html
Daarnaast als ik het goed begrijp ( snel gelezen ) 120miljoen extra voor windenergie in de vorm van een subsidie.
Daarnaast als ik het goed begrijp ( snel gelezen ) 120miljoen extra voor windenergie in de vorm van een subsidie.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Verwijderd
Als ze niet zeuren over af en toe een vogel minder dan kun je op zee heel wat windmolens kwijt.flitspaal.nl schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 16:05:
Zojuist op NU.NL
Tip: vervang allen boeien door windmolens en maak vaarroutes van windmolens. Geef ze een donkergroene kleur en niemand heeft er last van. Wit steekt er nogal uit en zeker als de zon erop staat.
Ik zit te overwegen om lid te worden van de windvogel. Moet het nog ff kortsluiten met m'n vriendin. Het lijkt me een leuke en duurzame investering.
Daarnaast nog wat aan het vogelen geweest. De server die ik al van 145W naar 95W had teruggebracht kan nog verder terug. Hij kan namelijk helemaal uit :-). 1 van de HDD's gaat naar een USB enclosure. de 2 hdd's in raid gaan naar m'n normale PC
m'n development omgeving naar m'n normale PC. en de site die ik thuis host knal ik over naar een hosting centre waar ik al hardware heb draaien. Dat scheelt toch weer een extra 800kWh per jaar.
Daarmee in twee weken m'n jaarverbruik van 5600kWh teruggebracht naar 3800kWh. Nu nog zonnepanelen op m'n dak :-)
Daarnaast nog wat aan het vogelen geweest. De server die ik al van 145W naar 95W had teruggebracht kan nog verder terug. Hij kan namelijk helemaal uit :-). 1 van de HDD's gaat naar een USB enclosure. de 2 hdd's in raid gaan naar m'n normale PC
m'n development omgeving naar m'n normale PC. en de site die ik thuis host knal ik over naar een hosting centre waar ik al hardware heb draaien. Dat scheelt toch weer een extra 800kWh per jaar.
Daarmee in twee weken m'n jaarverbruik van 5600kWh teruggebracht naar 3800kWh. Nu nog zonnepanelen op m'n dak :-)
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Doe het dan nog beter: vervang meteen alle hoogspanningsmasten (redelijk lelijk in mijn ogen) door windmolens (een stuk minder lelijk in mijn ogen). Maak er armen aan zodat de draadjes er weer aan kunnen (natuurlijk wel laag genoeg). Voila: 3 vliegen in 1 klap. Meer plaatsen voor molens, meteen een netwerk waarop ze aangesloten kunnen worden en de hoogspanningsmasten een stuk minder lelijk en nuttiger!Verwijderd schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 18:57:
[...]
Als ze niet zeuren over af en toe een vogel minder dan kun je op zee heel wat windmolens kwijt.
Tip: vervang allen boeien door windmolens en maak vaarroutes van windmolens. Geef ze een donkergroene kleur en niemand heeft er last van. Wit steekt er nogal uit en zeker als de zon erop staat.
Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl
Die 120 miljoen euri werd door Diederik tijdens een 4 uur durende slaapverwekkende zitting uit de mouw getoverd om (iets) meer in de SDE regeling te proppen. Het staat echter NIET in de Staatscourant publicatie van 3 maart. En dat kan ook niet, want dat geld wilde hij bij Cramer (VROM) weghalen, uit de "Joint Implementation" en de "Clean Development Mechanism" potten.flitspaal.nl schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 16:05:
Zojuist op NU.NL
Van der Hoeven (EZ) repliceerde fijntjes dat dat eerst maar eens "besproken" moet gaan worden want die zag de bui al hangen. Het gaat nl. knijpen met het behalen van (de zeer miezerige) doelstellingen, en als ze "het" niet dreigen te halen, gaat vdH dat natuurlijk uit JI en/of CDM willen halen... (in het arme buitenland, dus).
Dat zijn de ondoorgrondelijke wegen van de Haagse politiek...

Verwijderd
je zit met verliezen over de draad omdat windmolens 'dacht ik' een vrij lage spanning opwekken die ze moeten transformeren. Dit kan beter niet per windmolen, maar per park.kockie schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 00:23:
[...]
Doe het dan nog beter: vervang meteen alle hoogspanningsmasten (redelijk lelijk in mijn ogen) door windmolens (een stuk minder lelijk in mijn ogen). Maak er armen aan zodat de draadjes er weer aan kunnen (natuurlijk wel laag genoeg). Voila: 3 vliegen in 1 klap. Meer plaatsen voor molens, meteen een netwerk waarop ze aangesloten kunnen worden en de hoogspanningsmasten een stuk minder lelijk en nuttiger!
klopt. ze wekken tussen de 1000V en 4000V op. Meestal worden dit soort windmolens aangesloten op het 10kV of 20kV middenspanningsnetwerk van de electriciteitsbedrijven.Verwijderd schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 04:40:
[...]
je zit met verliezen over de draad omdat windmolens 'dacht ik' een vrij lage spanning opwekken die ze moeten transformeren. Dit kan beter niet per windmolen, maar per park.
Verwijderd
Vroeger toen ik nog naar school fietste stond er tussen Herpen en Berghem een windmolen, een kleine, maar dan praat ik over 1989. Ik weet nog dat het ding is omgewaaid tzt en sindsdien staat er geen windmolen meer. Was toen erg bijzonder.
Ik ben zeker voor windmolens en als ze die spanning nu eens transformeren naar 380 volt in plaats van 10 kV. Want ze gaan van 10 kV wel terug naar onze spanning en een verlies van in totaal 10% is niet ondenkbaar als je de spanning gaat opschalen (2 trafo's) en als je de spanning meteen lokaal kunt bewerken is dat 5% verlies. Scheeld 5 molens op de 100.
Wind is er namelijk altijd en zon(neschijn) niet.
Ik ben zeker voor windmolens en als ze die spanning nu eens transformeren naar 380 volt in plaats van 10 kV. Want ze gaan van 10 kV wel terug naar onze spanning en een verlies van in totaal 10% is niet ondenkbaar als je de spanning gaat opschalen (2 trafo's) en als je de spanning meteen lokaal kunt bewerken is dat 5% verlies. Scheeld 5 molens op de 100.
Wind is er namelijk altijd en zon(neschijn) niet.
Er is een reden dat ze -voor transport- de spanning omhoog transformeren.
Namelijk minder transportverliezen.
Het is heel simpel. P(Watt) = U(Volt) x I(Ampere) en U=I x R(Ohm)
Oftewel P=I2xR.
De weerstand van de kabels is min of meer constant en dan zie je dus dat de verliezen tijdens transport evenredig zijn met het kwadraat van de stroom. Kortom je wilt de stroom zo laag mogelijk.
Oftewel om een bepaald vermogen te transporteren moet de spanning dan omhoog.
Dus 2x zo hoge spanning zorgt voor 4x minder verliezen.
Daarnaast is de efficientie van een transformator eerder in de richting van de 99% en ga er maar vanuit dat ze wel een rekensommetje gemaakt hebben om te kijken of de transformatie-verliezen + kosten van die transformatie lager zijn dan de transportverliezen.
Oftewel P=I2xR.
De weerstand van de kabels is min of meer constant en dan zie je dus dat de verliezen tijdens transport evenredig zijn met het kwadraat van de stroom. Kortom je wilt de stroom zo laag mogelijk.
Daarnaast is de efficientie van een transformator eerder in de richting van de 99% en ga er maar vanuit dat ze wel een rekensommetje gemaakt hebben om te kijken of de transformatie-verliezen + kosten van die transformatie lager zijn dan de transportverliezen.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Server staat inmiddels uit. software is over naar andere locaties en de twee schijfjes in raid zitten nu in m'n gewone desktop in de woonkamer.
Daarmee is het aantal computers in huis terug gebracht naar twee. 1 desktop in de woonkamer en mijn laptop van het werk.
Morgen wordt ook de nieuwe koelkast geleverd. Ik heb vandaag de meterstand opgenomen en ben benieuwd of ik nu bij de volgende meting een ( drastische ) verlaging kan merken.
Vanavond ook met m'n vriendin overleggen voor zonnepanelen op het dak.
Daarmee is het aantal computers in huis terug gebracht naar twee. 1 desktop in de woonkamer en mijn laptop van het werk.
Morgen wordt ook de nieuwe koelkast geleverd. Ik heb vandaag de meterstand opgenomen en ben benieuwd of ik nu bij de volgende meting een ( drastische ) verlaging kan merken.
Vanavond ook met m'n vriendin overleggen voor zonnepanelen op het dak.
Ik zit bij Zeeuwind, een vereniging die een aardige grootte heeft, en dus "veilig" aanvoelt. Daarnaast zijn we ook lid van de windvogel vanwege het hogere rendement. Omdat de windvogel echter maar een paar molens heeft, is volgens mij het risico iets groter dat het rendement tegenvalt. (Bij uitval etc)WVL_KsZeN schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 12:14:
Ik vraag het nog maar eens een keer
Wat betreft meewind:
Doe mij liever maar een verening die niet uit is op winst, maar uit andere belangen handelt, en die al bewezen rendementen neerzet...
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Tuurlijk, dat is mij ook bekend.... Het was meer bedoeld als een "proof of concept". Een idee. Je zou er natuurlijk voor kunnen kiezen om een gemengd net te maken in zo'n mast. Bijvoorbeeld 2x3 lijnen 380 Kv en 1x3 lijnen 10 Kv.Verwijderd schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 04:40:
[...]
je zit met verliezen over de draad omdat windmolens 'dacht ik' een vrij lage spanning opwekken die ze moeten transformeren. Dit kan beter niet per windmolen, maar per park.
Heb je wel eens een boormachine aan een verlengsnoer gehad?kockie schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 00:24:
[...]
Tuurlijk, dat is mij ook bekend.... Het was meer bedoeld als een "proof of concept". Een idee. Je zou er natuurlijk voor kunnen kiezen om een gemengd net te maken in zo'n mast. Bijvoorbeeld 2x3 lijnen 380 Kv en 1x3 lijnen 10 Kv.
Het verlengsnoer wordt ook warm als je er apparaten die veel stroom gebruiken op aansluit, warmte = energie, of verlies aan energie in dit geval.
Bijna elke wijk heeft een wijkkast waarop 10 KV binnenkomt en getransformeerd wordt naar 380 over aantal fasen, veel efficiënter over de 1e kilometer al
Precies juist verwoord. En daarnaast nog het aspect van benodigde kabeldikte. Waar je bij 10kV met vingerdikke aders zou kunnen volstaan, heb je voor het zelfde vermogen bij laagspanning vuistdikke nodig. Natuurlijk nemen dan de verliezen weer af (bovenstaand rekenvoorbeeld gaat uit van gelijke kabeldikte), maar het is niet erg werkbaar voor enige afstand.TD-er schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 14:25:
<knip>................<knip>
verloren vermogen gaat kwadratisch met de stroom, dus een twee keer zo hoge spanning betekent vier keer zo weinig verliezen. Gelukkig kan koper tot 400 graden zonder creep (=permanente schade doordat het langzaam uitrekt onder trekspanning)
Zeker onder water kan ik me voorstellen dat ze wat dissipatie niet erg vinden als dat onderhouds- en productiekosten drukt. Je hebt het over kilotonnen koper!
Nee, bij afstanden van >5 meter pak ik altijd een benzine aggregaat om kabelverliezen te voorkomenLoekie schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 01:07:
[...]
Heb je wel eens een boormachine aan een verlengsnoer gehad?
Bij een boormachine heb ik nog nooit een warme kabel gehad. Wel bij een beregeningspomp van 5.2 KW (gebruikt per uur dus ong. 5.5 KwH voor de duidelijkheid). Daarvan werd de oude stekker HEET!
Maar het verschijnsel verlies bij lage spanning is me echt wel bekend.
Verwijderd
zo die a++ siemens koelkast staat, bij het draaien van de pomp verbruikt deze 15,8 watt (de oude 135,9) ik heb toch behalve de vereiste achterbeluchting en vrij luchtstroom langs de convector geisoleerd (isofer met eenzijdige folie) daar waar vlakke vlakken waren, tussen de keukenkast en de koelkast, hier was 13 mm vrije ruimte rondom.
sinds 12:00u heeft de koelkast slechts 55Wh gedaan, de deur is niet open geweest.
theorie : wat niet opwarmt hoeft ook niet extra gekoeld te worden.
nu nog even een weekje de kwh-meter ertussen laten,
het verbruik in de folder zou 122kwh per jaar moeten zijn, (0.33kwh/dag)
eens even kijken wat extra isolatie op de deur en kast uitmaakt.
als er behoefte is aan stats en cijfers, dan zal ik dat posten.
al bijzonder : tijdens de regen doen de 15 pv panelen toch nog 125 watt, de meter draait toch zelfs achteruit, met koelkast en servertje aan. (yes!)
sinds 12:00u heeft de koelkast slechts 55Wh gedaan, de deur is niet open geweest.
al bijzonder : tijdens de regen doen de 15 pv panelen toch nog 125 watt, de meter draait toch zelfs achteruit, met koelkast en servertje aan. (yes!)
Top!Verwijderd schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 14:25:
zo die a++ siemens koelkast staat, bij het draaien van de pomp verbruikt deze 15,8 watt (de oude 135,9) ik heb toch behalve de vereiste achterbeluchting en vrij luchtstroom langs de convector geisoleerd (isofer met eenzijdige folie) daar waar vlakke vlakken waren, tussen de keukenkast en de koelkast, hier was 13 mm vrije ruimte rondom.
Mijn nieuwe Zanussi Koelkast klasse A+ is ook net geplaatst. Die mag met een uurtje of 3 aan. Ik ben ontzettend benieuwd hoe die presteert :-)
Verwijderd
ja-wel, dat klopt en je kunt het in een driehoek zetten U en daaronder I en R. Wil je de de I weten dan is het I=R/U of doe ik het niet goed,maar het omlaag trabnsformeren van de spanning of leiever gezecht ongewijzigd laten heeft ook voordelen. Puur uit besparing zijn draden te dun en als je een goede wikkeldraad maakt met koper heb je er al meer aan. 10 windmolens hebben dus een draad nodig van 10 mm2 en 20 windmolens het dubbele oppervlakte te berekenen doorTD-er schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 14:25:
Oftewel P=I2xR.
pie*r2=pie/4*d2. Dan weet je de draadoppervlakte. 10mm is volgens de formule geen doorsnede want die is irrelevant.
Je kunt de draadweerstand direct meten door dit in te voegen:

Alle imagehosters zijn zo traag als strond door een trechter

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2008 17:45 ]
Nogmaals, als de stroom verdubbeld is het verlies 4x zo groot geworden, tenzij je de weerstand 4x zo klein maakt.
De weerstand van een draad is afhankelijk van het oppervlak van de doorsnede, oftewel ook afhankelijk van het kwadraat van de straal.
Kortom als 10mm2 koperdraad voor X apparaten genoeg is, zal je bij 20mm2 koperdraad voor 2X apparaten meer verliezen hebben.
De diameter moet je verdubbelen en dan zit je dus ineens met veel meer koper.
De weerstand van een draad is afhankelijk van het oppervlak van de doorsnede, oftewel ook afhankelijk van het kwadraat van de straal.
Kortom als 10mm2 koperdraad voor X apparaten genoeg is, zal je bij 20mm2 koperdraad voor 2X apparaten meer verliezen hebben.
De diameter moet je verdubbelen en dan zit je dus ineens met veel meer koper.
Verwijderd schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 17:43:
[...]
Alle imagehosters zijn zo traag als strond door een trechterI shet bij jullie ook zo exorbitant slecht? Plaatje met formule kan zo komen.
offtopic:
het helpt echt heel erg om een stukje eigen hosting te hebben op tweakers... misschien is het een beetje nerdy, maar het betaalt zich automatisch terug
het helpt echt heel erg om een stukje eigen hosting te hebben op tweakers... misschien is het een beetje nerdy, maar het betaalt zich automatisch terug
Sorry Rogresalor, heel jammer, maar van dit betoog klopt letterlijk helemaal niets.Verwijderd schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 17:43:
ja-wel, dat klopt en je kunt het in een driehoek zetten U en daaronder I en R. Wil je de de I weten dan is het I=R/U of doe ik het niet goed,maar het omlaag trabnsformeren van de spanning of leiever gezecht ongewijzigd laten heeft ook voordelen. Puur uit besparing zijn draden te dun en als je een goede wikkeldraad maakt met koper heb je er al meer aan. ...........
I, U en R zijn verschillende eenheden, en die kun je nooit samen in één vector-driehoek zetten, en I=R/U klopt al helemaal niet. Ik vertel je niet waarom, dat mag je zelf in je studieboeken nazoeken.
Euhm volgens mij klopt het wel, maar past hij zijn driehoek niet goed toeTechneut schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 19:14:
[...]
Sorry Rogresalor, heel jammer, maar van dit betoog klopt letterlijk helemaal niets.
I, U en R zijn verschillende eenheden, en die kun je nooit samen in één vector-driehoek zetten, en I=R/U klopt al helemaal niet. Ik vertel je niet waarom, dat mag je zelf in je studieboeken nazoeken.
U=I*R, dus I=U/R (beide kanten delen door R, ik gebruik die driehoek niet), simpel. Overigens heb ik altijd geleerd dat het een V moest zijn ipv een U, maargoed.
ssj3gohan schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 18:10:
[...]
offtopic:
offtopic:
ISP host is gratis?
ISP host is gratis?
Hier ook een nieuwe koelkast, ook een Siemens, wel energiemerk B, maar dit scheelde maar 0,5 (oid) kWh per jaar, anders zou het A zijnVerwijderd schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 14:25:
[ Voor 66% gewijzigd door MensionXL op 07-03-2008 20:31 ]
V wordt gebruikt als afkorting van de eenheid volt.stefan001 schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 20:23:
[...]
Euhm volgens mij klopt het wel, maar past hij zijn driehoek niet goed toe. Het zijn trouwens grootheden, geen eenheden.
U=I*R, dus I=U/R (beide kanten delen door R, ik gebruik die driehoek niet), simpel. Overigens heb ik altijd geleerd dat het een V moest zijn ipv een U, maargoed.
Voor de grootheid spanning komt de V inderdaad wel eens voor in de natuurkundeboeken, maar in de electrotechniek is U gebruikelijk voor de klemspanning, dus de spanning die je ter plaatse meet, en E voor de bronspanning.
U, I en Z kun je weergeven in diagrammen. Zo'n rechthoekige driehoek is dan eigenlijk voor U en I een gehalveerd vectordiagram, maar dan wel afzonderlijk voor die drie grootheden.
Zoals b.v. in het impedantiediagram R en X worden voorgesteld als de beide rechthoekszijden en Z de schuine zijde. Dit overeenkomstig voor de afzonderlijke componenten van U en I.
Ik heb mijn vwo-diploma, dank uTechneut schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 22:10:
[...]
V wordt gebruikt als afkorting van de eenheid volt.
Als jij het zegtVoor de grootheid spanning komt de V inderdaad wel eens voor in de natuurkundeboeken, maar in de electrotechniek is U gebruikelijk voor de klemspanning, dus de spanning die je ter plaatse meet, en E voor de bronspanning.
AbracadabraU, I en Z kun je weergeven in diagrammen. Zo'n rechthoekige driehoek is dan eigenlijk voor U en I een gehalveerd vectordiagram, maar dan wel afzonderlijk voor die drie grootheden.
Zoals b.v. in het impedantiediagram R en X worden voorgesteld als de beide rechthoekszijden en Z de schuine zijde. Dit overeenkomstig voor de afzonderlijke componenten van U en I.
In dat geval praten we over volstrekt verschillende zaken.stefan001 schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 23:17:
......Abracadabra, je praat tegen een scheikundige. Overigens tekenden we zo'n driehoek op de middelbare school als gelijkzijdige driehoek, niet als rechthoekig.
Een driehoek rechthoekig tekenen.. woehoe, iemand heeft nieuwe wiskunde/meetkunde uitgevonden 
Ik ga hier ook nog eens wat uitleg moeten posten..
We zijn het voorbije jaar sterk in actie geschoten. Met eel El-Cheap'o stroommetertje van de lidl zijn we bijna alle apparaten hier in huis afgegaan. We hebben de oude diepvriezer en koelkast vervangen en apparaten die niet in gebruik zijn vliegen uit het stopcontact.
Nu een vraagje: Hoe nadelig is het voor (bepaalde) toestellen om een keer per dag van het net uitgetrokken te worden, en de volgende dag terug in?
Ik zeg iedereen om de sluipverbruikers in huis te verwijderen, maar dan zouden ze dus telkens de stekker moeten uittrekken.. een excuus van iemand was "dan gaan ze er sneller stuk van.. dus doe ik dat niet"
In hoeverre is dit correct ? want hij had het ook maar van horen zeggen...
Er liggen hier al mooie zonnepaneeltjes die ons van warm water voorzien (geen verwarming, dat lukt niet met radiatoren..) en nu zijn we op weg om zonnecellen (PV) te installeren..
Hier in dit Belgenland is dit moeilijker dan elders.. de helft van nederland draait op wind-energie en in oostenrijk zie je daken vol PV panelen.. België daarintegen.
Ik ga hier ook nog eens wat uitleg moeten posten..
We zijn het voorbije jaar sterk in actie geschoten. Met eel El-Cheap'o stroommetertje van de lidl zijn we bijna alle apparaten hier in huis afgegaan. We hebben de oude diepvriezer en koelkast vervangen en apparaten die niet in gebruik zijn vliegen uit het stopcontact.
Nu een vraagje: Hoe nadelig is het voor (bepaalde) toestellen om een keer per dag van het net uitgetrokken te worden, en de volgende dag terug in?
Ik zeg iedereen om de sluipverbruikers in huis te verwijderen, maar dan zouden ze dus telkens de stekker moeten uittrekken.. een excuus van iemand was "dan gaan ze er sneller stuk van.. dus doe ik dat niet"
Er liggen hier al mooie zonnepaneeltjes die ons van warm water voorzien (geen verwarming, dat lukt niet met radiatoren..) en nu zijn we op weg om zonnecellen (PV) te installeren..
Hier in dit Belgenland is dit moeilijker dan elders.. de helft van nederland draait op wind-energie en in oostenrijk zie je daken vol PV panelen.. België daarintegen.
Valt wel mee, hoor, met België.tokesnugerd schreef op zaterdag 08 maart 2008 @ 01:09:
Zoom maar eens in met deze PV-installatie kaart van der Sonnenertrag:
http://www.sonnenertrag.eu/landkarte.php
Zoek het drielandenpunt BRD/NL/B op...
En welk land miechelt het van de PV-dots?
En welk land heeft bijna niks?
Juist ja.
Oostenrijk heeft al een hele lange tijd geen ondersteuningsregime meer voor PV. Ze zijn daarentegen wel groot in zon-thermische systemen.
Waarom wordt PV daar niet/nauwelijks (meer) ondersteund? Omdat Oostenrijk sterft van de stuwmeren en "dus" reeds zeer veel duurzame elektriciteit heeft (CBS 2006 rapport: 20,0%). En dan is de wil bij de politiek niet meer zo groot om er nog veel meer van te laten aanrukken en, hoe verzin je het, misschien wel duurzame elektriciteit te gaan EXPORTEREN....
Heet ook wel: wet van de remmende voorsprong...

Verwijderd
Deze vraag houd mij ook bezig.Nu een vraagje: Hoe nadelig is het voor (bepaalde) toestellen om een keer per dag van het net uitgetrokken te worden, en de volgende dag terug in?
Levert 365 dagen per jaar het apparaat van het net halen meer op dan het aan slijtage onderhevig zou zijn?
Is het goed om een voeding van een PC direct zonder spanning te laten en kan het kwaad als de condensatoren zich dan ontladen? Uitschakelen is het probleem niet zo, maar eerder het weer inschakelen. Het is niet de eerste keer dat een machine na het net te zijn zijn geweest niet meer opstart, daar komt die angst een beetje vandaan, maar dat is nog uit het 486 tijdperk.
Edoch het om grote reststromen gaat in een voeding. Die overmaatse condensator moet wel goed zijn want een rotte cos-phi kan veel leed aan hardware toebrengen, maar hoe meet je dat?
Dan kijk ik naar servers die 24.7 aanstaan. Die houden het zo'n 3-4 jaar uit en consumentenhardware staat nog niet eens een heel jaar continue aan voor het vervangen wordt...
Los van de duurzaamheid van apparaten, wordt deze niet verkort?
Hoeveel joules is een complete PC waard? Wat kost het aan assemblage, grondstoffen en recycling als het apparaat na een jaar al afgedankt wordt? Dan haalt die schakelaar ook weinig uit

Eigenlijk zou dus een electronisch schakelmechanisme een uitkomst zijn. ZOdra heel die PC uit wordt gezet schakeld de schakelaar zich om en dat gaat zo snel dat het minder kwaad kan. Te traag schakelen kan een spoel vernielen die haaks staat met een condensator zover ik weet.
Ik heb geen idee hoe hardware hier tegenwoordig voor is beveiligd en of dit hardnekkige item nu nog op gaat.
Voordat men zegt van "bullshit", het is een suggestie en daar staat me nog wel het een en ander van bij.
Dit is dus even een vraag voor de electraspecialisten
[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2008 05:20 ]
Verwijderd
‘Duurzaam’ betekent volgens de Dikke van Dale: ‘Geschikt/bestemd om lang te bestaan, bestendig.’
"een fiat roest" is dezelfde discussie als uitschakelen beperkt de levensduur.
nieuw is wel dat software meer kan besparen dan uitschakelen.
voorbeeld : een dell optiplex 745 desktop met 19" tft vebruikt uit 33,5 watt, maar in (software initiated) standby slechts 11 watt.
-edit-
natuurlijk is de stekker eruit het meest besparende maar jan-alleman-modaal doet dat nu eenmaal niet
"een fiat roest" is dezelfde discussie als uitschakelen beperkt de levensduur.
nieuw is wel dat software meer kan besparen dan uitschakelen.
voorbeeld : een dell optiplex 745 desktop met 19" tft vebruikt uit 33,5 watt, maar in (software initiated) standby slechts 11 watt.
-edit-
natuurlijk is de stekker eruit het meest besparende maar jan-alleman-modaal doet dat nu eenmaal niet
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2008 09:06 ]
Tja, wat heet nieuw. Uit welke tijd komt de stelling van Pythagoras die hier heel simpel wordt toegepast, en in welke tijd is de wisselstroomtheorie tot stand gekomen?tokesnugerd schreef op zaterdag 08 maart 2008 @ 01:09:
Een driehoek rechthoekig tekenen.. woehoe, iemand heeft nieuwe wiskunde/meetkunde uitgevonden
Het is maar net welke studierichting je volgt of hebt gevolgd.
Inderdaad volslagen onzin. Het enige is hier en daar enig ongerief zoals een videorecorder opnieuw de timer moeten programmeren of een ingebouwd uurwerk elke dag opnieuw instellen. Voor computers en randapparatuur is het echt onzin. Gewoon doen!Nu een vraagje: Hoe nadelig is het voor (bepaalde) toestellen om een keer per dag van het net uitgetrokken te worden, en de volgende dag terug in?
Los hiervan, veel fabrikanten hebben wat dit betreft intussen ook niet stil gezeten. Alleen al het uurwerk, dat in oudere apparatuur doorgaans was voorzien van een LED-display. Nogal stroomvretend, en misschien zelfs wel het hoofdaandeel van het sluipverbruik. Op nieuwere apparaten vind je dan ook in toenemende mate LCD voor dat doel. Daarnaast worden instellingen tegenwoordig meestal opgeslagen in flashgeheugens, zodat die bezwaren ook niet meer gelden.
Dat is een website waar indivudueel mensen iets opzetten.. Ik zie bevoorbeeld nergens de installatie van mensen hier in de straat. dus zo mag je echt geen vergelijking maken tussen landen onderling.zonnigtype schreef op zaterdag 08 maart 2008 @ 02:06:
[...]
Zoom maar eens in met deze PV-installatie kaart van der Sonnenertrag:
http://www.sonnenertrag.eu/landkarte.php
Zoek het drielandenpunt BRD/NL/B op...
En welk land miechelt het van de PV-dots?
Nog anderen die dit standpunt delen.. en hoe staaf je zoiets wetenschappelijk?Techneut schreef op zaterdag 08 maart 2008 @ 10:38:
[...]
Tja, wat heet nieuw. Uit welke tijd komt de stelling van Pythagoras die hier heel simpel wordt toegepast, en in welke tijd is de wisselstroomtheorie tot stand gekomen?
Het is maar net welke studierichting je volgt of hebt gevolgd.
[...]
Het was al laat toenanyway.. a²+b² = c²
ik doe 6 uur wiskunde, maar had voor dat bericht wel 3 uur op een trein gezeten, kan je je voorstellen dat dat vermoeiend is
Inderdaad volslagen onzin. Het enige is hier en daar enig ongerief zoals een videorecorder opnieuw de timer moeten programmeren of een ingebouwd uurwerk elke dag opnieuw instellen. Voor computers en randapparatuur is het echt onzin. Gewoon doen!
Los hiervan, veel fabrikanten hebben wat dit betreft intussen ook niet stil gezeten. Alleen al het uurwerk, dat in oudere apparatuur doorgaans was voorzien van een LED-display. Nogal stroomvretend, en misschien zelfs wel het hoofdaandeel van het sluipverbruik. Op nieuwere apparaten vind je dan ook in toenemende mate LCD voor dat doel. Daarnaast worden instellingen tegenwoordig meestal opgeslagen in flashgeheugens, zodat die bezwaren ook niet meer gelden.
----
Other subject
SMA stroomomvormers, heeft iemand daar ervaring mee ? Sunny Boy gevallen enzo.
Dat is wat de verkoper ons wilt verkopen, maar ik wil wel eens weten of dat degelijk materiaal is...
wat bedreft de data uitlezen: daarvoor raden ze dit toestelletje aan. Samen met een draadloze module die in de omvormer wordt geinstalleerd.
Zijn er andere (goedkopere) manieren om dit uit te lezen ? Gewoon via een seriele poort bevoorbeeld ?
[ Voor 29% gewijzigd door Phalox op 08-03-2008 11:12 ]
Ja, dat is uiteraard de kardinale vraag. Maar niet alles hoef je beslist de wetenschap bij te halen. Gewoon praktische ervaringen kom je een heel end mee, evenals goed luisteren naar vaklui op dit terrein. Eigen ervaring is b.v. dat we vorig jaar een PC hebben afgedankt van 10 jaar oud. Deed na aanschaf van een nieuwere PC dienst als hulpje voor routineklusjes. Niet afgedankt omdat hij kapot was, maar omdat hij in de loop van de tijd toch beperkingen vertoonde waardoor we steeds vaker uitweken naar de nieuwere PC.. Tien jaar lang zonder één enkel probleem dagelijks (veelal meerdere keren per dag) op deze manier behandeld. Mishandeld? Ik dacht van niet.tokesnugerd schreef op zaterdag 08 maart 2008 @ 11:04:
.. en hoe staaf je zoiets wetenschappelijk?
Ik ben er vrij van overtuigd dat het niet al te schadelijk is voor je toestellen.. maar hoe overtuig je andere mensen ?
Daarvoor dient de wetenschap...
Die claim heb ik ook helemaal niet gemaakt. De claim die ik wel maak is dat NL zo'n 48 MWp netgekoppelde systemen telt, en dat het merendeel daarvan particulieren zijn met 4-6 paneeltjes die nooit meten, dus ook nooit op Sonnenertrag zullen verschijnen. Dat de Vlaamse systemen die daar inmiddels in staan nagelneu zijn, maar wel aanzienlijk veel groter dan de Nederlandse minisysteempjes. Omdat jullie nu een uitmuntende regeling hebben (en er dus zwaar wordt geïnvesteerd). En wij nog maar moeten afwachten wat de SDE gaat doen, gezien het monumentale bureaucratische gehalte en de tientallen "caps" op die regeling... Maximaal 3,5 kWp, zonder uitzicht op "terugverdienen" (tenzij je een toverkollenbol hebt en alle prijsveranderingen uit je mouw kunt schudden voor de komende 15 jaar en die allemaal gunstig gaan uitpakken...).tokesnugerd schreef op zaterdag 08 maart 2008 @ 11:04:
[...]
Dat is een website waar indivudueel mensen iets opzetten.. Ik zie bevoorbeeld nergens de installatie van mensen hier in de straat. dus zo mag je echt geen vergelijking maken tussen landen onderling.
SMA heeft een zeer goede reputatie (laatst een inverter test in Photon: overal loftuitingen...).Other subject:
SMA stroomomvormers, heeft iemand daar ervaring mee ? Sunny Boy gevallen enzo.
Dat is wat de verkoper ons wilt verkopen, maar ik wil wel eens weten of dat degelijk materiaal is...
De meeste mensen laten zich beslist niet door wetenschappelijke argumenten overtuigen...tokesnugerd schreef op zaterdag 08 maart 2008 @ 13:07:
Ik ben er vrij van overtuigd dat het niet al te schadelijk is voor je toestellen.. maar hoe overtuig je andere mensen ?
ook een stekkertrekker (al of niet wetenschappelijk "bewezen"...)
Heeft er hier al iemand ervaringen met Maxxun?
Het klinkt allemaal wel mooi....
Het klinkt allemaal wel mooi....
"What do you get if you multiply six by nine..."
Je hebt wel gelijk over grote installaties
op ons dak zou een 7,04 KwPiek moeten komen 
Wij hebben hier thuis ook airco en een zwembad verwarmd met een warmte wisselaar.
Als die 32 panelen op ons dak liggen, ligt één kant volledig vol.
Als we dit jaar nog bestellen, dan krijgen we per 1000 Kwh opgewekt, 450 euro (voor de groene stroom die we produceren). En dan nog het bedrag dat we terugleveren.
Beperking: niet meer dan de helft van je dak; niet meer produceren dan je verbruikt = een lagere tellerstand uitkomen (dan wordt je niet meer terugbetaald)..
Op 10 jaar tijd heb je die dingen terug betaald.
En dan nog een ander aspect: de productie-energie.. daar hoor je ook nogal sterkte verschillen in: van 2,5 tot 4 jaar om de CO2 te verwerken die vrijkwam bij de productie.
Twee opties die ons zijn voorgelegd:
één
* 32 x Solarworld SW 220poly (220Wp)
* SMA Sunny mini central 3300 TL HC
twee
* 32 x Bisol BMU215-1/215 (215Wp)
Een prijsverschil van 2000 euro..
Wij hebben hier thuis ook airco en een zwembad verwarmd met een warmte wisselaar.
Als die 32 panelen op ons dak liggen, ligt één kant volledig vol.
Als we dit jaar nog bestellen, dan krijgen we per 1000 Kwh opgewekt, 450 euro (voor de groene stroom die we produceren). En dan nog het bedrag dat we terugleveren.
Beperking: niet meer dan de helft van je dak; niet meer produceren dan je verbruikt = een lagere tellerstand uitkomen (dan wordt je niet meer terugbetaald)..
Op 10 jaar tijd heb je die dingen terug betaald.
En dan nog een ander aspect: de productie-energie.. daar hoor je ook nogal sterkte verschillen in: van 2,5 tot 4 jaar om de CO2 te verwerken die vrijkwam bij de productie.
één
twee
Aangenomen dat je geen typefout gemaakt hebt, lijkt me dat 2000 euro voor 160Wp verschil nou niet echt een lastig probleem is.tokesnugerd schreef op zondag 09 maart 2008 @ 10:48:
[...]
één
twee
Of zijn die 220Wp panelen aanzienlijk kleiner/lichter van gewicht? Of nog andere verschillen?
Ik tracht de aanvraagregeling voor PV -SDE te begrijpen:
Ik moet me dus bij CertiQ registreren. Dat kan pas nadat het PV systeem actief is.
http://www.certiq.nl/producent/zon/aanmelding/default.asp#0
Nu lees ik hier:
Kan iemand hier zijn licht op laten schijnen?
http://www.senternovem.nl...telde_vragen/zon_pv.asp#116. Hoe wordt er gemeten?
De regionale netbeheerder of het toegelaten meetbedrijf meet wat de Zon-PV aan elektriciteit heeft opgewekt. CertiQ ontvangt de meetgegevens van de netbeheerder en maakt op basis daarvan de productiecertificatien. Voor de SDE-subsidie moeten de meetgegevens minimaal een keer per jaar overlegd worden.
Ik moet me dus bij CertiQ registreren. Dat kan pas nadat het PV systeem actief is.
Nu lees ik hier:
Dat is toch een tegenspraak? Ik kan pas subsidie aanvragen als de installatie al draait, maar eerst moet de subsidieaanvraag worden goedgekeurd2. Eerst subsidie aanvragen, dan pas kopen en laten installeren.

[ Voor 9% gewijzigd door AlterEgo op 09-03-2008 13:26 . Reden: correctie ]
Geen typfout.. ze zijn van een andere fabrikant. Maar hoogstwaarschijnlijk zullen de 220Wp panelen uitverkocht zijn, en gaan ze weer een half jaar 215Wp produceren..TD-er schreef op zondag 09 maart 2008 @ 12:31:
[...]
Aangenomen dat je geen typefout gemaakt hebt, lijkt me dat 2000 euro voor 160Wp verschil nou niet echt een lastig probleem is.
Of zijn die 220Wp panelen aanzienlijk kleiner/lichter van gewicht? Of nog andere verschillen?
Over enkele dagen komt er ook nog een offerte (prijsopgave) van een andere verkoper.. Zien wat dat brengt
SMA Sunnyboy's zijn prima inverters. De TL (trafo loos) hebben een iets beter rendement.SMA stroomomvormers, heeft iemand daar ervaring mee ? Sunny Boy gevallen enzo.
wat bedreft de data uitlezen: daarvoor raden ze dit toestelletje aan. Samen met een draadloze module die in de omvormer wordt geinstalleerd.
Zijn er andere (goedkopere) manieren om dit uit te lezen ? Gewoon via een seriele poort bevoorbeeld ?
Ik heb beide Sunnyboy 2500 voorzien van een RS485 interface en lees ze met zelfgeschreven software uit. Daarnaast hebben we 3 andere Sunnyboys voorzien van een kleine webserver en lezen deze via ethernet uit.
Al onze PV en warmtepomp metingen op http://www.myecohouse.net
De meeste (?) molens wekken 690V op.flitspaal.nl schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 07:27:
[...]
klopt. ze wekken tussen de 1000V en 4000V op. Meestal worden dit soort windmolens aangesloten op het 10kV of 20kV middenspanningsnetwerk van de electriciteitsbedrijven.
En dmv een 690/10000 trafo wordt hij op het 10kV-net aangesloten.
Zou je iets meer info kunnen geven hierover ? wij zullen twee invertoren nodig hebben.. dus moeten deze beide uitgelezen worden.
Een sunny beam willen ze plaatsen, maar ik vind zo'n dingetje maar irritant als je alles toch via een pc kan uitlezen. En we zijn toch op zoek naar een nas-achtige server.. kan die in 1 keer daar ook voor dienen.
dus, als je wat meer info zou geven.. dan zou ik zeer dankbaar zijn
Een sunny beam willen ze plaatsen, maar ik vind zo'n dingetje maar irritant als je alles toch via een pc kan uitlezen. En we zijn toch op zoek naar een nas-achtige server.. kan die in 1 keer daar ook voor dienen.
Zit net ff te kijken bij een aantal Vestas molens. Die molens leveren of 690V of 1000V.Punkrocker schreef op zondag 09 maart 2008 @ 20:06:
[...]
De meeste (?) molens wekken 690V op.
En dmv een 690/10000 trafo wordt hij op het 10kV-net aangesloten.
Hoe ik dan zo snel aan die 4000V komt weet ik zo niet. Zal de rest van m'n bookmarks ff doorschuimen.
1000V... Ook bij de grotere modellen van 1-2MW en meer? Als je @1000V 2MW probeert te transporteren dan heb je het over 2000A. Klopt dat wel? Ik kan me als (semi-)leek even niet voorstellen of dat realistisch is om over een paar km te transporteren... Vroeger met mijn elektrische modelvliegtuigen was een stroom van 50-60A (@ 12-14V) al vrij veel maar door de kleine afstanden - centimeters - prima te doen. 2000A klinkt mij onwaarschijnlijk hoog in de oren.flitspaal.nl schreef op zondag 09 maart 2008 @ 20:32:
Zit net ff te kijken bij een aantal Vestas molens. Die molens leveren of 690V of 1000V.
Yep. Dat was een profi in de sector ook al opgevallen (wellicht heet die profi soms wel AlterEgo...?).AlterEgo schreef op zondag 09 maart 2008 @ 13:23:
Ik tracht de aanvraagregeling voor PV -SDE te begrijpen:
[...]
http://www.senternovem.nl...telde_vragen/zon_pv.asp#1
Nu lees ik hier:
[...]
Dat is toch een tegenspraak? Ik kan pas subsidie aanvragen als de installatie al draait, maar eerst moet de subsidieaanvraag worden goedgekeurd![]()
De heren en dames van SenterNovem worden betaald om Jan met de korte achternaam over de onnavolgbare ins and outs van de SDE bagger in Jip en Janneke taal te informeren.
Ergo: gaarne effe bellen, die beste mensen, ze het hemd van het lijf vragen, en gaarne een tikkie trug doen op Tweakers, s.v.p. To enlighten us poor stupid ***...
Op PPV heb ik op dramatische en sarcastische toon het vragenlijstje van SenterNovem effekes doorgenomen (met name punt 7)...
De molen wekt 690V of 1000V op. Dit wordt onderaan de molen meteen getransformeerd naar het 10kV netwerk :-)CanonG1 schreef op zondag 09 maart 2008 @ 21:52:
[...]
1000V... Ook bij de grotere modellen van 1-2MW en meer? Als je @1000V 2MW probeert te transporteren dan heb je het over 2000A. Klopt dat wel? Ik kan me als (semi-)leek even niet voorstellen of dat realistisch is om over een paar km te transporteren... Vroeger met mijn elektrische modelvliegtuigen was een stroom van 50-60A (@ 12-14V) al vrij veel maar door de kleine afstanden - centimeters - prima te doen. 2000A klinkt mij onwaarschijnlijk hoog in de oren.
Ik was in de veronderstelling dat molens zelf tussen de 1000V en 4000V opwekten en dat dit naar 10kV werd getransformeerd. En ik zat er met die 4000V best wel naast. Althans wat betreft de grote commerciele molens.
Mijn vriendin overigens ziet het nog niet zitten om zonnepanelen te nemen. Die vind de huidige besparingen ( nieuwe koelkast, geen servertjes meer in huis, alles uit 's nachts ) al goed genoeg.

Iemand het rekensommetje al gemaakt, ik heb de indruk dat het aanvragen van de subsidie je meer gaat kosten dan het normaal terug leveren van je zonnestroom.
Je mag 3500kwh terug leveren en je krijgt iets van een dubbeltje extra per kwh
maar je moet wel lid worden van een club en nog extra meetdingen betalen
Verwijderd
Heb je een bron voor deze officiële beperkingen?tokesnugerd schreef op zondag 09 maart 2008 @ 10:48:Beperking: niet meer dan de helft van je dak; niet meer produceren dan je verbruikt = een lagere tellerstand uitkomen (dan wordt je niet meer terugbetaald)...
* AlterEgo noemt zich amateurzonnigtype schreef op maandag 10 maart 2008 @ 00:32:
[...]
Yep. Dat was een profi in de sector ook al opgevallen (wellicht heet die profi soms wel AlterEgo...?).
Dat ga ik zeker doen. Als ik iets van toegevoegde waarde ontdek, zal ik dat zeker posten.Ergo: gaarne effe bellen, die beste mensen, ze het hemd van het lijf vragen, en gaarne een tikkie trug doen op Tweakers, s.v.p. To enlighten us poor stupid ***...
Tsja, dat is niet heel anders dan mijn eigen beeldvorming. Dit soort commentaren zouden brede media-aandacht moeten krijgen maar niet op de gekozen toon.Op PPV heb ik op dramatische en sarcastische toon het vragenlijstje van SenterNovem effekes doorgenomen (met name punt 7)...
Zoals ik heb begrepen heb, mag je maximaal 3500 Wp aan panelen hebben. Aangezien je zelf ook nog wat vebruikt, lever je netto dus nog minder op het net.hjs schreef op maandag 10 maart 2008 @ 08:12:
[....]
[...]
Nu mag je tot 3000 kWh terugleveren, dus zonder de SDE regeling, dus kun je gaan tot (3000+eigenverbruik)/0.8 Wp. Dat is in de praktijk een stuk meer dan die 3500Wp.
Jammer maar niet zo gek, het is ook vrij duur. Wat je wel kunt doen is het geld wat je met de maatregelen uitspaart opzij zetten voor bv. een zonnestroominstallatie. Als je over een paar jaar een paar honderd euro hebt staan is de aanschaf al misschien wat haalbaarder.flitspaal.nl schreef op maandag 10 maart 2008 @ 05:52:
Mijn vriendin overigens ziet het nog niet zitten om zonnepanelen te nemen. Die vind de huidige besparingen ( nieuwe koelkast, geen servertjes meer in huis, alles uit 's nachts ) al goed genoeg.
Dat is inderdaag nog een goede optie. Ik wacht eerst nog een antwoord af van mijn gemeente af. Misschien dat er nog en subsidieregeling is voor zonnepanelen vanuit mijn gemeente. Dat zou de kosten ook aanzienlijk naar beneden kunnen brengen.CanonG1 schreef op maandag 10 maart 2008 @ 09:55:
[...]
Jammer maar niet zo gek, het is ook vrij duur. Wat je wel kunt doen is het geld wat je met de maatregelen uitspaart opzij zetten voor bv. een zonnestroominstallatie. Als je over een paar jaar een paar honderd euro hebt staan is de aanschaf al misschien wat haalbaarder.
Zonder dat mijn vriendin en ik op wooncomfort hebben ingeleverd is het ons gelukt om ons electriciteitsverbruik met bijna 2000kWh te verlagen. We zaten altijd eerst rond de 5400/5500kWh per jaar en dat zou nu rond de 3500kWh .
Enige wat we gedaan hebben:
- Server die 24/7 aanstond uitgezet. ( besparing bijna 1300kWh )
- Koelvries combinatie vervangen ( besparing 500kWh )
- Standby spullen in de woonkamer echt uitzetten ( besparing ongeveer 180kWh ).
Al met al geen slecht resultaat door twee weken aan apparaten meten in huis. Die kWh meter heeft zich al dubbel en dwars terugverdiend.
[ Voor 0% gewijzigd door mkleinman op 10-03-2008 10:31 . Reden: Heel duur tikfoutje verbeterd ]
Verwijderd
@Mijn vriendin overigens ziet het nog niet zitten om zonnepanelen te nemen. Die vind de huidige besparingen ( nieuwe koelkast, geen servertjes meer in huis, alles uit 's nachts ) al goed genoeg
veronderstel dat 3 maanden uitsparing (inclusief zonnepanelen) van dit jaar bij h&m besteed kan worden, werkt erg goed hoor ;-)
veronderstel dat 3 maanden uitsparing (inclusief zonnepanelen) van dit jaar bij h&m besteed kan worden, werkt erg goed hoor ;-)
Verwijderd
http://www.nu.nl/news/147...permarkten_Groningen.html
nog zo`n mooie reden voor een forse zonneboiler, en ja vorig jaar bij de uitval in noordholland had ik gewoon nog water, het vat ontlucht gewoon langzaam.
het gedrag van de gemiddelde nederland blijkt maar weer,
doe daar eens het gaskraantje en elektra bij en de hysterie breekt uit.
autonomie en autarkie is een luxe en toevallig ook heel duurzaam.
"je zou het jezelf gewoon kado moeten doen"
<Autarkie is het (al dan niet economisch) streven zo min mogelijk afhankelijk te zijn van anderen. Zelfverzorging of zelfvoorziening zijn synoniemen>
nog zo`n mooie reden voor een forse zonneboiler, en ja vorig jaar bij de uitval in noordholland had ik gewoon nog water, het vat ontlucht gewoon langzaam.
het gedrag van de gemiddelde nederland blijkt maar weer,
doe daar eens het gaskraantje en elektra bij en de hysterie breekt uit.
"je zou het jezelf gewoon kado moeten doen"
<Autarkie is het (al dan niet economisch) streven zo min mogelijk afhankelijk te zijn van anderen. Zelfverzorging of zelfvoorziening zijn synoniemen>
Op het gebied van warm water: mogelijk. Op het gebied van elektriciteit: ik vraag me dat af. Je blijft gewoon afhankelijk, maar dan van de bedrijven die accu's e.d. leveren. Verder moeten de accu's periodiek vervangen worden dus mensen op grote schaal dat soort grappen uit gaan halen moet er een heel nieuw productie- en distributieproces op gang komen om dat te regelen. Hoe duurzaam kan dat? Verder hebben accu's als nadeel dat ze soms geen of te weinig energie op kunnen nemen als er een overschot is; die energie gaat dus verloren. Met netkoppeling wordt die energie 'altijd' gebruikt.Verwijderd schreef op maandag 10 maart 2008 @ 12:50:
Je ziet het ook bij een zonneboiler: ga maar eens een week in de zomer op vakantie. De zon schijnt lekker maar je opbrengstmeter meet een opbrengst van 0 MJ. Waarom? Omdat niemand het hete water verbruikt. Als je de heet water voorraad zou kunnen delen (zoals bij dat project in Almere) met een zo groot mogelijk groep verbruikers is er altijd wel iemand die iets heeft aan het warme water. Desnoods zou je de vraag enigszins kunnen sturen door variabele tarieven.
Meer info over ideeën en discussie over een autonoom huis hier.
Ik vind de ideeën technisch interessant maar ik denk dat de kans dat ze écht bijdragen aan een duurzame energievoorziening klein is.
[ Voor 4% gewijzigd door JeroenH op 10-03-2008 13:30 ]
Verwijderd
maar de gasmeter blijft ook op 0, bij een elektrische boiler of gastoestel met warmwatercomfort (>7liter) is dat niet het geval, die gaan gewoon lekker door met fossiel verbruiken,Je ziet het ook bij een zonneboiler: ga maar eens een week in de zomer op vakantie. De zon schijnt lekker maar je opbrengstmeter meet een opbrengst van 0 MJ
dat moet ook wel tegen legionella.
wat je stelt klopt ook als een huis, hoe meer je uit een zonneboiler trekt,
hoe hoger de opbrengst, precies zo kwam ik op de af/wasmachine koppeling,
en is de zonneboiler DE grote stroom en gasbespaarder van alle opties.
[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2008 16:06 ]
Dat klopt maar dat is niet wat ik bedoel. Potentieel had de zonneboiler vele MJ's op kunnen wekken, als de warmte maar gebruikt had kunnen worden. Dat had gekund als een groep gebruikers de warmtevoorraad had gedeeld, maar dat kan dus niet als de voorraad voor één huishouden is.Verwijderd schreef op maandag 10 maart 2008 @ 16:03:
maar de gasmeter blijft ook op 0, bij een elektrische boiler of gastoestel met warmwatercomfort (>7liter) is dat niet het geval, die gaan gewoon lekker door met fossiel verbruiken,
dat moet ook wel tegen legionella.
Hetzelfde geldt voor elektriciteit. Opslaan in je eigen accu maakt overschotten niet beschikbaar voor anderen, en omgekeerd: als jij een tekort hebt moet je kunstgrepen uit gaan halen als een generator starten of 'stiekum' toch uit het net halen.
Nogmaals: ik zie de technische uitdaging van een compleet autonoom huishouden wel, en ik kan me voorstellen dat het lekker voelt om compleet onafhankelijk van een energiebedrijf te zijn. Maar ik raak er steeds meer van overtuigd dat het financieel en energetisch niet zinvol is.
-edit-
Dat is iets waar ik ook mee zit: ik zou wel een zonneboiler willen, maar we zijn maar met zijn tweeën en ons warmwaterverbruik is laag. Eigenlijk alleen douchen, 'keukengebruik' en af en toe eens bij de wastafel. Met ons huidige verbruik is een zonneboiler gekkenwerk. Als ik echter de vaatwasser en en wasmachine aan kan sluiten op de warmwaterleiding zal het warmwaterverbruik mogelijk zo ver stijgen dat het rendabel wordt. Een extra resultaat daarvan zal zijn dat ons elektriciteitsverbruik zal dalen.wat je stelt klopt ook als een huis, hoe meer je uit een zonneboiler trekt,
hoe hoger de opbrengst, precies zo kwam ik op de af/wasmachine koppeling,
en is de zonneboiler DE grote stroom en gasbespaarder van alle opties.
[ Voor 24% gewijzigd door JeroenH op 10-03-2008 16:20 ]
Verwijderd
`t is jammer dat ik nog maar zo kort (mei2007) die zonneboiler heb, ik kan nu niet of nauwelijks aangeven wat het scheelt op jaarbasis. [ook hier een 2 persoons huishouden en een hoekwoning van 400m2]
netkoppeling is noodzakelijk voor slechtere tijden, en toevoer van andere duurzame bronnen zoals windenergie, maar een maximaal streven naar 0 is nog leuk ook.
zoals het nu laat aanzien kom ik vermoedelijk op 600m3 gas en 1200kwh stroom,
daar waar 2006 2000m3 en 4400kwh stroom nodig was zonder duurzame middelen.
of iets evenwichtig rendabel is (niet afnemen = rendement), is al bijna even moeilijk om te besluiten sde of niet ?
nadeeltje : als je de wasmachine koppelt in de wintermaanden stijgt de gasrekening,
oke, je kan het kraantje op koud draaien, maar ik weet nog steeds niet of het tegen elkaar opweegt.
(gas VV stroom verwarmen)
netkoppeling is noodzakelijk voor slechtere tijden, en toevoer van andere duurzame bronnen zoals windenergie, maar een maximaal streven naar 0 is nog leuk ook.
zoals het nu laat aanzien kom ik vermoedelijk op 600m3 gas en 1200kwh stroom,
daar waar 2006 2000m3 en 4400kwh stroom nodig was zonder duurzame middelen.
of iets evenwichtig rendabel is (niet afnemen = rendement), is al bijna even moeilijk om te besluiten sde of niet ?
nadeeltje : als je de wasmachine koppelt in de wintermaanden stijgt de gasrekening,
oke, je kan het kraantje op koud draaien, maar ik weet nog steeds niet of het tegen elkaar opweegt.
(gas VV stroom verwarmen)
Het is eerder een richtlijnVerwijderd schreef op maandag 10 maart 2008 @ 08:56:
[...]
Heb je een bron voor deze officiële beperkingen?
En electriciteitsleveranciers kunnen je gaan beschouwen als producent als je teveel stroom opwekt.
@JJA: een mooie website zie ik daar
Vandaar dat ze ook meteen op het 10kV-net worden gezet.CanonG1 schreef op zondag 09 maart 2008 @ 21:52:
[...]
1000V... Ook bij de grotere modellen van 1-2MW en meer? Als je @1000V 2MW probeert te transporteren dan heb je het over 2000A. Klopt dat wel? Ik kan me als (semi-)leek even niet voorstellen of dat realistisch is om over een paar km te transporteren...
Je ziet dan ook naast elke molen een trafostation staan.
Sommige molens hebben de transformator bovenin in de kop zitten.
En dus geen trafostation ernaast
[ Voor 3% gewijzigd door Punkrocker op 10-03-2008 20:10 . Reden: tiepvautje ]
Verwijderd
"Als de netbeheerder akkoord is met de productieverklaring, dan stuurt hij deze ondertekend door naar CertiQ. Hierna ontvangt de producent van CertiQ een overeenkomst waarin de afspraken zijn vastgelegd plus een nota voor de inschrijfkosten (eenmalig € 30,=) en de jaarlijkse lidmaatschapskosten (jaarlijks € 30,=). "
wat moet de netbeheerder nu eigenlijk doen ?
ze schatten het verbruik ook overal in, dus een pvtje tussen 601 en 3500wp kan echt niet een probleem zijn of worden, een beoordeling van achter het buro dus. 30 euro is een hoop kwh trouwens.
zo houd je ongewenste instanties in stand.
wat moet de netbeheerder nu eigenlijk doen ?
ze schatten het verbruik ook overal in, dus een pvtje tussen 601 en 3500wp kan echt niet een probleem zijn of worden, een beoordeling van achter het buro dus. 30 euro is een hoop kwh trouwens.
zo houd je ongewenste instanties in stand.
Om met een Sunnyboy te kunnen communiceren kun je ze met een piggyboard uitbreiden, er zijn enkele smaken, waaronder RS232, RS485, Powerline en draadloos (naar zo'n Sunny beam).tokesnugerd schreef op zondag 09 maart 2008 @ 20:07:
Zou je iets meer info kunnen geven hierover ? wij zullen twee invertoren nodig hebben.. dus moeten deze beide uitgelezen worden.
Als jouw server 2 vrije com-poortjes heeft is RS232 het eenvoudigst; RS485 heeft een busstructuur waardoor meerdere Sunnyboys aan een kabel/poort gekoppeld kunnen worden, een simpele RS232-RS485 converter verzorgt dan de conversie.
Ik heb voor die laatste optie gekozen, naast 2 Sunnyboys had ik ook 4x OKE100's en deze zaten allemaal achter een RS485 converter.
Een andere optie is om de Sunnyboys met een RS232 piggyboard uit te rusten en daarbij nog een mini-terminalserver (b.v. Xport van Lantronics) te plaatsen, elke Sunnyboy krijgt dan een eigen IP-adres en dat maakt de communicatie wat eenvoudiger zeker als jouw "nas-achtige server" geen com-poorten heeft.
De software kun je eenvoudig zelf schrijven, installeer eerst Sunyboy data en monitor een Sunnyboy, sluit parallel een tweede com-poort aan en kijk (sniffer) wat er over de lijn gaat van en naar de Sunnyboy ==> dat levert het communicatieprotocol.
Bij de mij bekende Sunnyboys stuur je steeds 2 commando's en krijg je 2 memorydumps terug met alle data. De structuur is bij de verschillende Sunnyboys wel net even anders.
Heb je geen zin om dit allemaal uit te zoeken dan kan onze C-code wel als voorbeeld dienen. Kijk maar eens op onze website voor meer info.
Al onze PV en warmtepomp metingen op http://www.myecohouse.net
In mijn geval is dit bijna 1530 kWh, 300 euro. Maarja ik gebruik het voor mijn werk (het is meer mijn workstation). Maar zit wel te kijken naar een zuiniger systeem, idle moet gewoon onder de 50 Watt kunnen, ipv 170 nu.flitspaal.nl schreef op maandag 10 maart 2008 @ 10:30:
- Server die 24/7 aanstond uitgezet. ( besparing bijna 1300kWh )
Ik denk dat in woonwijken en steden het compleet onzinnig is om autonoom te willen zijn. Dat is meer iets voor in de landelijke gebieden. In stedelijke gebieden moet je juist wel de schaarse oppervlakte die er is gebruiken voor PV en zonneboilers, en het koppelen van een zonneboilers aan een warmwaternet is dan zeker ook een interessante ontwikkeling.CanonG1 schreef op maandag 10 maart 2008 @ 13:29:
Nogmaals: ik zie de technische uitdaging van een compleet autonoom huishouden wel, en ik kan me voorstellen dat het lekker voelt om compleet onafhankelijk van een energiebedrijf te zijn. Maar ik raak er steeds meer van overtuigd dat het financieel en energetisch niet zinvol is.
Natuurlijk is het technisch haalbaar om elke woning autonoom uit te rusten, maar het brengt veel gevaren met zich mee aangezien je de energie in elke woning gaat opslaan. Dat kan je veel beter centraal doen zodat er ook goede controle is.
Al hoewel het natuurlijk wel zo is dat zolang dergelijke netten en systemen er niet zijn de aandacht van een zonneboiler sowieso al financieel interessant kan zijn.
Verwijderd
tokesnugerd schreef op zondag 09 maart 2008 @ 20:07:
Zou je iets meer info kunnen geven hierover ?
andere point of view :
ik heb ook een sunny boy, na wat piggy boards heb ik toch maar gewoon een stekker display gekozen (edisun) en hierop alle pv aangesloten in 1 blok.
de edisun heeft ook een seriele jtag die ik uitlees.(gewoon terminal vt100)
voor fout tracing gebruik ik gewoon een huis tuin en keuken wattmeter en multimeter, incidenteel,
want meters kosten opbrengst.
http://www.solarnrg.nl/in...w=article&id=80&Itemid=82
ik heb het solarnrg display
Zou je iets meer info kunnen geven hierover ?
andere point of view :
ik heb ook een sunny boy, na wat piggy boards heb ik toch maar gewoon een stekker display gekozen (edisun) en hierop alle pv aangesloten in 1 blok.
de edisun heeft ook een seriele jtag die ik uitlees.(gewoon terminal vt100)
voor fout tracing gebruik ik gewoon een huis tuin en keuken wattmeter en multimeter, incidenteel,
want meters kosten opbrengst.
http://www.solarnrg.nl/in...w=article&id=80&Itemid=82
ik heb het solarnrg display
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2008 22:00 ]
Dat is inderdaad een mooi concept. Maar ook zij geven aan dat het beter is om als huizen toch dicht bij elkaar staan dit op lokaal niveau te koppelen zodat nog hogere rendementen kunnen worden behaald:CanonG1 schreef op maandag 10 maart 2008 @ 13:29:
Meer info over ideeën en discussie over een autonoom huis hier.
Decentrale energie opwekking en opslag
Door het toepassen van decentrale duurzame energie opwekking op de plaatsen waar de energie zelf nodig is kan veel bespaard worden op de transport- en omzettingsverliezen van elektriciteit.
Dat is onbepaalbaar. Er zitten zoveel variabelen in die elk jaar weer kunnen veranderen of bijgesteld worden, de salderingscomponent is ook zeer onzeker, er wordt helemaal niet over vervanging van een omvormer gesproken in die 15 jaar, en ga zo maar door. PPV licht het meeste toe. Ergo: het kan best dat je na 15 jaar hebt "terugverdiend" (maar die Hummer heeft je ondertussen wel bakken met geld gekost...). Alleen heb je het dan pas waarschijnlijk kunnen berekenen...hjs schreef op maandag 10 maart 2008 @ 08:12:
Iemand het rekensommetje al gemaakt, ik heb de indruk dat het aanvragen van de subsidie je meer gaat kosten dan het normaal terug leveren van je zonnestroom.
Nope. Je mag max. 3,5 kWp aanvragen voor SDE. Die wordt bovendien heel smerig gemaximeerd op normopbrengst van 850 kWh/kWp.jaar. Als je daar boven komt (waarschijnlijk hele kuststrook), wordt de meeropwek per jaar buiten de subsidie gehouden (die "mag" je dan alleen salderen). Ergo: max. 3,5 x 850 = 2.975 kWh/jaar te subsidiëren, dat is lekker veilig onder die "andere cap". Die vanJe mag 3500kwh terug leveren en je krijgt iets van een dubbeltje extra per kwh
Lid van "club CertiQ"? Ik zie ze al helemaal liggen te rollebollen bij EZ...
Meetdienst gaat, als je pech hebt, dus ook nog eens extra 29 euri in het jaar kosten. En je moet die productiemeter betalen (mogelijk euri of 100). Wordt nooit jouw eigendom...
Vergeet de kabelverlenging naar de meterkast niet, want die productiemeter moet daar verzegeld in. Anders gaat de netbeheerder zitten schuimbekken

tokesnugerd schreef op maandag 10 maart 2008 @ 17:24:
En electriciteitsleveranciers kunnen je gaan beschouwen als producent als je teveel stroom opwekt.
Snappen ze zelfs bij de Raad van Bestuur van de NMa niet...
Ik vraag me af hoe ze dat willen controlleren?zonnigtype schreef op maandag 10 maart 2008 @ 22:53:
Vergeet de kabelverlenging naar de meterkast niet, want die productiemeter moet daar verzegeld in. Anders gaat de netbeheerder zitten schuimbekkendat je misschien wel stiekem Lidl slaolie dieselaggregaatstroom zit in te voeden op die meter...
In principe levert een 'echte' producent op 3 fasen stroom terwijl de meeste PV-installaties dit op 1 fase doen. Dit is op zich geen probleem maar bij verkeerde verdelingen kan dit voor problemen zorgen.zonnigtype schreef op maandag 10 maart 2008 @ 22:58:
[...]
... ELK huishouden met (1 of meer) zonnepanelen is een elektriciteitsproducent...
[ Voor 36% gewijzigd door LauPro op 10-03-2008 23:00 ]
Aangezien je in totaal alle stroom verbruikt, produceer je dus ook niets.. (als je de totalen bekijkt hezonnigtype schreef op maandag 10 maart 2008 @ 22:58:
[...]
... ELK huishouden met (1 of meer) zonnepanelen is een elektriciteitsproducent...
Anders verwoord: Als er meer stroom wordt gemaakt dan dat je verbruikt op jaarbasis.. dan kan de elektriciteitsleverancier moeilijk gaan doen. (Niet meer terugbetalen, of kosten gaan toevoegen)
Maar, dat hoor ik hier ook maar van verschillende installateurs (van PV panelen).
Wat bedreft het uilezen met RS-232 interface: Die modules kosten ook een 100 euro per stuk! (en zo hebben we er 2 nodig!)
Schandalig duur vind ik, want volgens mij zitten er amper onderdeeltjes op..
Ik heb een vergelijkbare situatie gehad met de Soladin600, waar al wel een interface inzit (was dat nou ook rs485?), die met een convertertje aan een RS232 poort zit. Dit is echter wel een gemodde asus router waar 2 rs232 poorten aan boord bleken te zitten. Die router is dus hier mijn nas doosje en verzorgt al mijn monitoring, middels een eigen shell script onder linux.jja schreef op maandag 10 maart 2008 @ 20:47:
[...]
Om met een Sunnyboy te kunnen communiceren kun je ze met een piggyboard uitbreiden, er zijn enkele smaken, waaronder RS232, RS485, Powerline en draadloos (naar zo'n Sunny beam).
Als jouw server 2 vrije com-poortjes heeft is RS232 het eenvoudigst; RS485 heeft een busstructuur waardoor meerdere Sunnyboys aan een kabel/poort gekoppeld kunnen worden, een simpele RS232-RS485 converter verzorgt dan de conversie.
Ik heb voor die laatste optie gekozen, naast 2 Sunnyboys had ik ook 4x OKE100's en deze zaten allemaal achter een RS485 converter.
Een andere optie is om de Sunnyboys met een RS232 piggyboard uit te rusten en daarbij nog een mini-terminalserver (b.v. Xport van Lantronics) te plaatsen, elke Sunnyboy krijgt dan een eigen IP-adres en dat maakt de communicatie wat eenvoudiger zeker als jouw "nas-achtige server" geen com-poorten heeft.
De software kun je eenvoudig zelf schrijven, installeer eerst Sunyboy data en monitor een Sunnyboy, sluit parallel een tweede com-poort aan en kijk (sniffer) wat er over de lijn gaat van en naar de Sunnyboy ==> dat levert het communicatieprotocol.
Bij de mij bekende Sunnyboys stuur je steeds 2 commando's en krijg je 2 memorydumps terug met alle data. De structuur is bij de verschillende Sunnyboys wel net even anders.
Heb je geen zin om dit allemaal uit te zoeken dan kan onze C-code wel als voorbeeld dienen. Kijk maar eens op onze website voor meer info.
Zie mijn onderschrift voor het resultaat.
Wat je bij gebrek aan compoorten ook kan doen; ik heb al eens geexperimenteerd met een com2ethernet converter. (ser2net) Als je dan dus een virtual com poort driver onder windows installeert, kan je dus rs232 over ethernet sturen. Als device kan je dan dus een willekeurig device gebruiken, als er maar compoorten op zitten, en linux als os bijv. Zo kan je dus ook een veel grotere afstand overbruggen met rs232. Zo had ik uiteindelijk bij mij op het werk de originele soladin software draaien met mijn panelen thuis. Al was het wel wat onstabiel over internet.
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Vergeet ook niet, dat je door te betalen voor de hardware (piggy-back boards) ook de software betaald.
Maar als je een voorbeeld hebt, dan kan ik dat vrijwel zeker nabouwen.
Zo heb ik dat ook bij het Soladin interface gedaan.
En er is (bijna) geen risico dat het fout gaat.
Als de kosten voor de onderdelen niet te hoog zijn, wil ik graag een poging wagen.
Maar als je een voorbeeld hebt, dan kan ik dat vrijwel zeker nabouwen.
Zo heb ik dat ook bij het Soladin interface gedaan.
En er is (bijna) geen risico dat het fout gaat.

Als de kosten voor de onderdelen niet te hoog zijn, wil ik graag een poging wagen.

Guus Assmann
Verwijderd
@tokesnugerd: Ik dacht dat het in Vlaanderen toegestaan was tot 10kWh terug te voeren ongeacht je eigen gebruik. Ik dacht dat je dan pas als 'producent' beschouwd wordt met alle gevolgen van dien.
Prijs van ruwe olie gestegen maar 105 dollar per vat, aardgasprijs stijgt automatisch mee.
Elektriciteitsprijs zal hierdoor ook weer gaan stijgen.
Wat ik zo vreemd vind is dat de groene stroom prijs net zo hard mee stijgt, er moet toch een keer een punt komen dat de grijze stroom prijs blijft stijgen en de de groene stroom prijs stabiel blijft.
Wanneer zal dit gaan gebeuren, bij een olieprijs van 200 dollar per vat????
Wat ik zo vreemd vind is dat de groene stroom prijs net zo hard mee stijgt, er moet toch een keer een punt komen dat de grijze stroom prijs blijft stijgen en de de groene stroom prijs stabiel blijft.
"Groene" stroom (wat daar dan ook mee bedoeld wordt) wordt geproduceerd door commerciële bedrijven, die zullen de prijzen laten meestijgen tot het punt waarvan ze denken dat de verbruikers het niet meer willen betalen. Eigenlijk niet anders dan grijze stroomSpeksteenkachel schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 16:24:
Prijs van ruwe olie gestegen maar 105 dollar per vat, aardgasprijs stijgt automatisch mee.
Zonnestroompanelen producteren elektriciteit tegen een absoluut constante prijs.
Ik heb vandaag een Excelsheet in elkaar gezet waarin ik de zonsopkomst / zonsondergang ism de zonneloop in graden tegen elkaar heb uitgezet.
Tevens gemeten hoe hoog de zon boven de horizon moet staan om geen schaduw van de buren op mijn dak te hebben. Hierbij ben ik uitgegaan van de bovenste meter van mijn dak om de panelen neer te leggen. De panelen worden dan landscape geplaatst.
De berekening klopt zowaar met hetgeen wat ik gezien heb op mijn dak :-) ( I must have done something right :-) ).
De schaduwval van het dak van de buren valt me 100% mee. De zon moet minimaal 5.64 graden boven de horizon staan om de bovenste meter van mijn dak in de zon te laten staan. Dat betekent effectief dat ik vanaf het punt dat de zon pal zuid staat tot ongeveer een uur voor zonsondergang zon heb op die bovenste meter.
Zelfs in de zomer wanneer ze zon bijna in het noordwesten ondergaat.
En ik heb 1 van onze buren inmiddels ook warm voor zonnepanelen :-).
Tevens gemeten hoe hoog de zon boven de horizon moet staan om geen schaduw van de buren op mijn dak te hebben. Hierbij ben ik uitgegaan van de bovenste meter van mijn dak om de panelen neer te leggen. De panelen worden dan landscape geplaatst.
De berekening klopt zowaar met hetgeen wat ik gezien heb op mijn dak :-) ( I must have done something right :-) ).
De schaduwval van het dak van de buren valt me 100% mee. De zon moet minimaal 5.64 graden boven de horizon staan om de bovenste meter van mijn dak in de zon te laten staan. Dat betekent effectief dat ik vanaf het punt dat de zon pal zuid staat tot ongeveer een uur voor zonsondergang zon heb op die bovenste meter.
Zelfs in de zomer wanneer ze zon bijna in het noordwesten ondergaat.
En ik heb 1 van onze buren inmiddels ook warm voor zonnepanelen :-).
Dit topic is gesloten.