Duurzame Energie deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 10 Laatste
Acties:
  • 62.301 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Anoniem: 146043 schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 17:52:
We moeten juist iets zien te promoten en de kennis meer algemeen versprijden.
En dat doe je vooral, naar mijn mening, door mensen op een positieve manier te motiveren energie te besparen en duurzaam op te wekken. Negativiteit zet mensen meestal niet aan tot verandering. Zoals eric-pvt het al treffend uitdrukte: vliegen vang je met stroop, niet met azijn. Geef je vrienden eens een spaarlamp kado, of een abonnement op een windturbinecoöperatie.

Zodra ik op mijn website ga melden dat de wereld vergaat, Amersfoort binnekort aan zee ligt en dat we naar een communistische staat moeten waarin iedereen bang is voor de GEP (Geheime Energie Politie ;)) dondert mijn bezoekersaantal direct in elkaar, dat kan ik je verzekeren.

En over die kolencentrales: dat lijkt me duidelijk. Kolencentrales (fossiele technologie als geheel eigenlijk) is 'easy money'. Duurzame bronnen als zon en wind leveren hun geld ook echt wel op maar het duurt veel langer. Langer dan de zittingstermijn van de meeste politici.

[ Voor 4% gewijzigd door JeroenH op 26-02-2008 18:36 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Heeft er iemand ervaring met het stoken van houtbriketten ipv gewoon hout?
Houtbriketten bevatten veel minder vocht en schijnen daardoor beter te branden.

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 82384

Anoniem: 54122 schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 08:57:
[...]
Energieverbruik (kWh) 1.2
Energieklasse A++
[...]
Onze Indesit wasmachine doet goed gevuld (spec 5 kilo) bij het korte 40 graden programma ongeveer 0.73kWh, en op 30 graden 0.49kWh. Hoe je dat moet vergelijken met 8 kilo op 60 graden weet ik niet :)

Wat voor ons vooral handig is, is dat onze wasmachine op 1600 toeren kan centrifugeren. Hierdoor komt de was al redelijk droog uit de machine, en kan hij zo opgehangen worden. Een aparte droger gebruiken we dus niet.

Ik vraag me trouwens wel eens af hoeveel 'zin' het heeft om te besparen als je groene stroom verbruikt. In een ideale wereld is groene stroom echt groen, en zou het qua klimaat dus niet zo veel meer uitmaken hoeveel je verbruikt. Als de milieubewuste mens die bezuinigt juist degene is die al groene stroom afneemt, dan gaat niet alleen het aandeel groene stroom relatief afnemen (waardoor tegenstanders natuurlijk weer gaan roepen dat het allemaal toch niet werkt), maar levert ook alle besparing weinig milieuvoordelen op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-05 11:50
Anoniem: 82384 schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 19:21:
[...]

Ik vraag me trouwens wel eens af hoeveel 'zin' het heeft om te besparen als je groene stroom verbruikt. In een ideale wereld is groene stroom echt groen, en zou het qua klimaat dus niet zo veel meer uitmaken hoeveel je verbruikt. Als de milieubewuste mens die bezuinigt juist degene is die al groene stroom afneemt, dan gaat niet alleen het aandeel groene stroom relatief afnemen (waardoor tegenstanders natuurlijk weer gaan roepen dat het allemaal toch niet werkt), maar levert ook alle besparing weinig milieuvoordelen op...
Besparen is nog steeds nodig.
Groene stroom is, zelfs in de meest ideale situatie, hooguit minder vervuilend/belastend.
Er is een eindige hoeveelheid betaalbare energie en we verbruiken die nu in een veel te hoog tempo, dus zinnig omgaan met de aanwezige energie is nog steeds nodig.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Anoniem: 82384 schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 19:21:
[...]

Wat voor ons vooral handig is, is dat onze wasmachine op 1600 toeren kan centrifugeren. Hierdoor komt de was al redelijk droog uit de machine, en kan hij zo opgehangen worden. Een aparte droger gebruiken we dus niet.
De onze kan op 1400 toeren, maar meestal draait ie maar op 1100 of zo, maar bij ons gaat de was zowieso op het lijntje....al was het een handwasje :) Daar heb je toch geen 1600 toeren voor nodig?

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103

mmmm hoe krijg ik de warmte van mijn zonneboiler in de wasdroger ........?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 54122

Anoniem: 238103 schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 20:44:
mmmm hoe krijg ik de warmte van mijn zonneboiler in de wasdroger ........?
Voorstel: Als de zon genoeg schijnt om de zonneboiler te verwarmen, schijnt hij ook genoeg om de was buiten te hangen 8)

Natuurlijk alleen mogelijk indien voldoende ruimte maar je hebt tegenwoordig hele mooie droogmolens voor op balkon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 27-05 18:32
Anoniem: 146043 schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 17:52:
Waarom zouden ze dat geld niet spenderen aan regelingen zoals iedereen (10% is al veel) aan het zonnepaneel en afbetalen met verplichte feed-in. Dan pas zou je én het milieu enorm ontzien én Den Haag wordt er rijker van want al het geïnvesteerde verdienen ze terug en we gaan naar de 20% en zo komt het rond. Dan pas zouden we een voorbeeld zijn als we kunnen zeggen, hier!
Het geinvesteerde verdienen ze niet/minder terug, want doordat er meer zelf opgewekt en verbruikt wordt, word er minder electriciteit gekocht bij energiebedrijven en loopt de staat inkomsten (belasting) mis. Het is dus net iets ingewikkelder dan jij hier stelt.

Wat wel zou kunnen, is de belasting op electriciteit verhogen, en tegelijk subsidie geven op zonnepanelen (in aanschaf of terugleververgoeding). Hoewel panelenbezitters hier van mening zijn dat de terugleververgoeding beter is, en dat kan ook best zo zijn, is voor de gemiddelde consument (die met dat iq van 100 ;) ) het beter dat er een aanschafsubsidie is denk ik. Een terugleververgoeding is tegelijkertijd wel belangrijk denk ik.

Het wordt tijd dat er een goeie rechtse milieupartij komt. Daar zou ik zeker op stemmen. :)

Ik maak gebruik van een wasmachine op 1200 toeren, en hang alles op bij gebrek aan droger. :P

[ Voor 3% gewijzigd door stefan001 op 26-02-2008 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Laatst online: 20:06
Zijn er hier eigenlijk mensen lid van Windstroom vereniging 'meerwind'? Zo ja, wat vind je ervan?

[ Voor 16% gewijzigd door WVL_KsZeN op 26-02-2008 21:19 ]

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Hmm lees net dat er een stroomstoring is in de States.
Geeft wel een beetje aan hoe grootschalig het daar allemaal is qua energieverbruik, vergeleken met ons.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 82384

Mistraller schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 20:21:
De onze kan op 1400 toeren, maar meestal draait ie maar op 1100 of zo, maar bij ons gaat de was zowieso op het lijntje....al was het een handwasje :) Daar heb je toch geen 1600 toeren voor nodig?
Het zal afhangen van de diameter van de trommel*, maar op 1100 toeren komt het er volgens mij bij ons behoorlijk nat uit, en zoveel vocht kan onze zolder ook niet hebben (weinig ventilatie op dit moment - komt binnenkort wel verbetering in). Met 1600 toeren is het in ieder geval na ophangen netjes na 1 of 2 dagen droog.

Ik vind het bovendien wel prettig dat door het centrifugeren meer water (inclusief overgebleven zeepresten) uit het wasgoed zijn, bij het drogen blijft dat er immers wel inzitten - al zal de hoeveelheid op zich wel meevallen als de wasmachine goed zijn werk doet.

* Een dubbele diameter hoeft maar half zo snel te draaien om hetzelfde effect te bereiken. Vroeger hadden wij thuis een aparte centrifuge van (ik meen) 3200 toeren. Deze had echter de halve diameter van onze wasmachine, zodat het netto even droog werd :) Als je een wasmachine met grote capaciteit hebt (bv 7 of 8 kilo) dan is wellicht de trommel ook groter, waardoor hij minder hard hoeft te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Vandaag de knoop doorgehakt: SolarNRG gaat onze zonnestroompanelen binnenkort op het dak leggen én uitbreiden met een paar extra panelen. Morgen gaat de offerte getekend de deur uit.

Binnenkort hoor ik dus weer bij de club :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-06 12:52
Gefeliciteerd CanonG1 :) met uw nieuwe aanwinst cq duurzame investering!! Hoeveel Wp vermogen ligt er straks bij je te bakken in de heldere hemel??? :P

Helaas heb ik het debat in de Tweede Kamer via een webstream gevolgd en helaas biggelen de grote tranen aan m'n gezicht.
De limiet van 3.000Wp is toegezegd dat deze verhoogt wordt naar 3.500Wp....
en de rest viel (vond ik, met de huidige stand van zaken) erg tegen....
Ik hoop dat de SDE nog eens serieus herzien wordt n.a.v. de vele reacties van zowel politieke partijen als de nodige criticasters (nee niet jij PolderBoy ;) )
let us rest in silence and pray.....

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

CanonG1 schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 18:35:
Zodra ik op mijn website ga melden dat de wereld vergaat, Amersfoort binnekort aan zee ligt en dat we naar een communistische staat moeten waarin iedereen bang is voor de GEP (Geheime Energie Politie ;)) dondert mijn bezoekersaantal direct in elkaar, dat kan ik je verzekeren.
Hmmmmm.

Bezoekersaantal van jeweetwel is wel geëxplodeerd sinds ik vet "negatieve" berichten ben gaan plaatsen over ons geweldige SDE regelingetje.

Laten we het er op houden dat het ramptoeristen zijn? 8)

Ik kan d'r ook niks an doen, boodschapper en zo.
Gelukkig staan er ook hele leuke berichten tussen.
Meer dan een speld in de hooiberg in ieder geval...
Geen lid van de GEP, wel van de KEAD
(kritische energie analyse dienst)
;)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

NielsTn schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 00:05:
Gefeliciteerd CanonG1 :) met uw nieuwe aanwinst cq duurzame investering!! Hoeveel Wp vermogen ligt er straks bij je te bakken in de heldere hemel??? :P

Helaas heb ik het debat in de Tweede Kamer via een webstream gevolgd en helaas biggelen de grote tranen aan m'n gezicht.
De limiet van 3.000Wp is toegezegd dat deze verhoogt wordt naar 3.500Wp....
en de rest viel (vond ik, met de huidige stand van zaken) erg tegen....
Ik hoop dat de SDE nog eens serieus herzien wordt n.a.v. de vele reacties van zowel politieke partijen als de nodige criticasters (nee niet jij PolderBoy ;) )
let us rest in silence and pray.....
Nou niet zeuren, beste NielsTn.

Er mag immers 4 MW groen gas bij?

Ok, ok, gaat wel af van die 40 MW biomassa. Blijft over 36 MW.

Misschien moeten we allemaal maar even ons best gaan doen op het toilet en het resultaat naar de dichtstbijzijnde groene gasproducent brengen. Dat schiet op.

Geen Biggelaars Meer in Mijn Traanbuizen.... :'(

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 146043

CanonG1 schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 18:35:
[...]

En dat doe je vooral, naar mijn mening, door mensen op een positieve manier te motiveren energie te besparen en duurzaam op te wekken. Negativiteit zet mensen meestal niet aan tot verandering. Zoals eric-pvt het al treffend uitdrukte: vliegen vang je met stroop, niet met azijn. Geef je vrienden eens een spaarlamp kado, of een abonnement op een windturbinecoöperatie.

En over die kolencentrales: dat lijkt me duidelijk. Kolencentrales (fossiele technologie als geheel eigenlijk) is 'easy money'. Duurzame bronnen als zon en wind leveren hun geld ook echt wel op maar het duurt veel langer. Langer dan de zittingstermijn van de meeste politici.
Inderdaad, maar bij mij is het een 2-way road.

Als ik iemand goed bezig zie steek ik vaak mijn duim omhoog en mensen appreciëren dat. Ook als een vrachtwagen stopt om mij op de rotonde voor te laten is dat een stuk hoffelijkheid en steek ik mijn duim omhoog. Als deze mensen uit zouden stappen en mij zouden vragen hoe ze kunnen besparen ben ik gewillig om hun uitgebreid te woord te staan. Ze krijgen er dan ook nog gratis koffie bij ook.

Als ik zie zoals eergisteren dat iemand een lege bus olie op straat knikkerd en k kwam eraan lopen dan roep ik die gast na en dat is dan niet positief. Ik ben dan weer te aardig om er niet achteraan te rennen en het blikje in mijn chemobox te deponeren.

Als ik zie op het werk dat mijn baas me vroeg van "heb je nog ideëen voor kostenbesparing" dan begin ik altijd over energie en niet over personeel.

We zijn een proef gestart (mijn baas en ik) en een heel simpele proef. Wat als we nu van 20 graden naar 19 graden gaan in heel het gebouw? Dus zo gezegd en zo gedaan en niemand klaagt erover, laat staan dat ze het merken, maar op de meter merk je het goed. 788 m2 is aardig besparen.
Een enkeling zegt wel eens van "fris hier, of ligt het aan mij", ja, dat ligt aan U :Y

Kijk, dan ben ik zeer positief en mijn bereidheid een promotie op te zetten zou nog niet zo misselijk zijn. Als iedereen zo zou leven als ik dan zouden we al sowiezo beter af zijn. Ook ik doe nog 'foute' dingetjes, maar ik heb geen auto en mijn huis heb ik aan laten passen voor 1900 euro (HR107, thermostaatkranen + radiatorfolie) en daar bespaard ik het dubbele op vergeleken met de oude ketel uit 1971 (kreng heeft het wel 35 jaar volgehouden).
Hoewel ik zeer tevreden ben over de ketel want ik heb sedert bijna 2 jaar nog geen een keer de reset moeten indrukken. Ketel werkt altijd.

Dus dit soort dingen en jouw zonnepanelen zetten wel wat zoden aan de dijk, maar ik bedoel louter dat we het in de media moeten brengen en zoals we het nu doen is dat verkeerd en dat is niet de schuld van alle stemmers, maar van ons eigen.
Er wordt op straat nog maar weinig gesproken en zo krijg je het ook niet aan de man :)

Dat maakt me negatief over anderen soms, doe je zo je best krijg je nul op je request.
Begrijp me goed, het maakt me erg negatief als ik op mijn scooter rustig 40 km/h aan het rijden ben en er komt zo'n stinkding langs met 80 km/h of hoger die je in het gas zet. Ik dacht dat gaskamers niet wijd versprijd meer waren, maar zo'n scooter vult een kamer in 2 minuten?
Dan naast je de rijksweg waar ook structureel te hard gevoerd wordt en als ik eens auto rij met braaf 80-85 km/h op de rijksweg zitten ze als een rij achter me en als ze een gaatje zien gaan ze er plankgas langs want 85 km/h is zo langzaam voor de horken. Dan vind ik dat niet leuk en dan gaat mijn duim omlaag. Snappen jullie dat?

Voor mij moet het van 2 kanten komen.

1. Iemand moet bereid zijn het advies op te nemen
2. Ik moet in de gelegenheid worden gesteld mijn verhaal positief te kunnen doen

Het idee over de GEP is zo slecht nog niet. Dan kan de huidige politie zich met meer serieze zaken bezighouden, alweer een probleem minder :)

Links of rechts? Ik denk dat rechts meer efficiënt is. Ik ben councelor van een linkse partij en wel een van de weinige partijen die wel aan energie denkt zoals onze gemeenteledenavonden in de Kobus te Zeeland waar we dan films promoten zoals de film van Albert Al Gore en andere documentaires voor alle leden van de gemeente.
Hier lokaal is het meer de rechtse arm die zuert over grond van grote koophuizen en kavelprijzen. Ik ben daar niet gecharmeerd van en een van de raadsleden Dhr. Koning is zo fegen het plan dat ik wel een zwak heb voor die man. Hij is van de natuurinrichting en die schiet hier tekort want we willen meer villa's scholen en wijkcentra's. Als onze pubers in het dorp eens iets nuttigs gingen doen dan zou de natuur daar zeker mee gebaad zijn.

Ik ben 'geef ik toe' geen misselijke counselor en vanavond om 21:00 weer vergadering, ik ben scherp en kritisch en dat knalt wel eens, maar ik vind het algemeen belang belangrijker dan het belang voor een kleine groep en dat staat de rechtse partijen danig in de weg dat een coalitie gevallen is en wij een motie van wantrouwen hebben ingedient tegen de wethouder. keihard, maar het milieu moet meer aandacht krijgen en huurwoningen moeten beter worden geïsoleerd (zei al eerder over de prestatieafspraken met Maasland). De rechtse partijen kwamen niet op dat idee en de villawijk moet groter ten koste van...

Het probleem van 'duurzame energie' heeft nog heel wat vingers in de pap hier alleen lokaal al.

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 146043 op 27-02-2008 06:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

OK, maar weer wat leuks, dan:

http://pubs.acs.org/cgi-b...g/asap/abs/es071763q.html

Nieuwste artikel over de continu dalende energiebelasting (en milieubelasting) van zonneceltechnologieën. Voorlopig CdTe winnaar (in Duitsland is al een fabriek gebouwd die het 40 MWp park Waldpolenz gaat voorzien en vele andere projecten, het Amerikaanse FirstSolar is een van de hardst groeiende PV-concerns met die modules) maar verschillen tussen technologieën zijn niet groot. Wel met de fossielen etcetera, of course.

Artikel heet "Emissions from Photovoltaic Life Cycles".

Van co-auteur Erik Alsema (jawel, van Copernicus Instituut in Utrecht) kreeg ik te horen dat het 15 maart 2008 officieel gepubliceerd wordt. Ook van hem "dat nieuwere cijfers (voor produktie 2006) alweer lager uitkomen."

Let op de viezere stroommix in The States, t.o.v. Europa. Let in fig. 3 bijvoorbeeld ook op dat de life cycle emissie van bijv. Cd (dat betekent voor PV dus de elektraconsumptie voor productie modules, frames e.d. die gemiddeld tot een Cd uitstoot leidt gezien de gemiddelde stroommix, de andere opties zijn directe emissies) voor alle PV technologieën ver onder dat van de huidige "relatief schone" (...) UCTE mix van Europa ligt. Olie komt er extreem slecht vanaf, bruinkool (lignite) uiteraard als volgende zieke patiënt. Ook andere emissies zijn in detail geanalyseerd.

Er wordt ook al over een "PV-breeder" gesproken. Dat is zeg maar een zo schoon mogelijke productielokatie waar modules etc. geproduceerd zouden moeten worden om de hele LCA keten zo milieu- en energievriendelijk mogelijk te krijgen. Je zou daarbij bijvoorbeeld kunnen denken aan een CSP plant die op zonlicht werkt, dicht bij productievriendelijke lokatie met netkoppeling ligt. Bijv. kustregio Middellandse Zee. Waarvan de elektra opbrengst direct in productie van Si, wafers, cellen, en modules gestoken zou kunnen worden (in ieder geval de eerste, meest energie vretende stappen).

Leuk citaat:

"In any case, emissions from any type of PV system are expected to be lower than those from conventional energy systems because PV does not require fuel to operate."

Toch zou ik "mijn" Amon Re best wel als brandstof leverancier willen zien (momenteel 820 Watt opwek terwijl ik zit te typen achter mijn PC, die nu ongeveer 127 Watt verbruikt). Mijn "brandstof" heet zonlicht...

Etcetera, zelf lezen, s.v.p. Gaan met die PV-banaan! _/-\o_

PS: Jeroen (topicstarter): kun je dat artikel in de startinfo opnemen? Grazie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
Oh grappig, ik dacht dat cadmium-gebaseerde produkten niet meer geproduceerd mochten worden (m.u.v. oplaadbatterijen). Hier waar ik werk is met ook altijd bezig met het vermijden van giftige stoffen (behalve in de oleds dan). Artikel gedownload, ik heb alleen vrijdag ws pas tijd om het op mijn gemakje te lezen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

stefan001 schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 14:47:
Oh grappig, ik dacht dat cadmium-gebaseerde produkten niet meer geproduceerd mochten worden (m.u.v. oplaadbatterijen). Hier waar ik werk is met ook altijd bezig met het vermijden van giftige stoffen (behalve in de oleds dan). Artikel gedownload, ik heb alleen vrijdag ws pas tijd om het op mijn gemakje te lezen...
De spullen komen uit de duizenden (miljoenen?) tonnen mine-tailings in het desolate Amerikaanse landschap. Dat zijn "nogal" hoofdpijn hoopjes mijnafval die zo een uitzonderlijk verrassende, zeer duurzame bestemming krijgen. Lekker goedkope "grondstof", ook. FirstSolar heeft al een herinname (recycling) programma. Eerst eens zien hoe lang die modules meegaan, maar gezien het feit dat de Duitsers er massaal voor gaan, zit dat denk ik wel snor. Beurskoers van FS schiet de lucht in en wordt een van de grootste producenten ter wereld (in ieder geval, met gigantische afstand, in de dunne laag sector).

Dat gaat erg leuk worden, een volwaardige strijd tussen Si-based en dunne laag technieken. Meeste andere dunne laag producenten hebben start-up problemen met de commercialisatie (schijnt lastig te zijn om gecertificeerde nominale STC vermogens (stabiel) te krijgen). Maar dat komt vast wel goed. Worden miljarden in geïnvesteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
Hoeveelheid investering wil niet zeggen dat het gegarandeerd wat wordt. Laten we zeggen dat ik wel aardig wat weet van plastic zonnecellen, en het probleem is eigenlijk dat na verloop van tijd ofwel de polymeren oxideren onder invloed van licht, ofwel je krijgt een fasescheiding waardoor het rendement daalt. Oftewel: het is maar de vraag of die zonnecellen langere tijd stabiel blijven.
Dat is opzich geen probleem als het goedkoper en minder vervuilend is :).

Met de Cd-gebaseerde dingen ben ik wel bang dat mensen het gewoon bij het grof vuil zetten, want het is toch goedkoop, dus waarom zou je het niet gewoon wegflikkeren?
Daarnaast is er nog de sociale acceptatie, giftige stoffen in zonnecellen... Dat gaat in de media enorm worden opgeblazen ook al is het zo veilig als wat. Om over Greenpeace nog maar te zwijgen :X

[ Voor 4% gewijzigd door stefan001 op 27-02-2008 15:48 ]

• zonnigtype

zonnigtype

stefan001 schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 15:47:
Hoeveelheid investering wil niet zeggen dat het gegarandeerd wat wordt. Laten we zeggen dat ik wel aardig wat weet van plastic zonnecellen, en het probleem is eigenlijk dat na verloop van tijd ofwel de polymeren oxideren onder invloed van licht, ofwel je krijgt een fasescheiding waardoor het rendement daalt. Oftewel: het is maar de vraag of die zonnecellen langere tijd stabiel blijven.
Dat is opzich geen probleem als het goedkoper en minder vervuilend is :).

Met de Cd-gebaseerde dingen ben ik wel bang dat mensen het gewoon bij het grof vuil zetten, want het is toch goedkoop, dus waarom zou je het niet gewoon wegflikkeren?
Daarnaast is er nog de sociale acceptatie, giftige stoffen in zonnecellen... Dat gaat in de media enorm worden opgeblazen ook al is het zo veilig als wat. Om over Greenpeace nog maar te zwijgen :X
Dan moet je de marketingjongens er op zetten, natuurlijk.

Je kunt de rotzooi in het open landschap laten outleachen, met mogelijk dramatische consequenties voor aquifers, grondwater, e.d. Of je kunt het veilig geborgd en geneutraliseerd in een zonnepaneel toepassen, er talloze jaren duurzame energie mee opwekken zonder uitstoot, en de klant met bonus verleiden om het ding naar de dichtsbijzijnde elektroshop te brengen ter recycling. Moet natuurlijk allemaal nog uitgewerkt worden, maar die paneeltjes liggen er nog maar net, op die militaire landingsbaan. Die gaan eerst nog effe jaartje of twintig lekkere EEG stroom bakken voor Leipzig.

Plastic ben ik ook huiverig voor. Ik refereerde bij de dunne laag alternatieven (sorry voor de omissie) naar CIS, CIGS, met Selenium en/of zwavel, micromorf, amorf, combinaties, en de dure triple junction cellen van Boeing Spectralab e.d. Daarvan is mogelijk/waarschijnlijk minder degradatie te verwachten, mits de sealing van de modules extreem goed geschiedt, want je wil niet weten wat er op moleculair niveau van dunne laagjes kan gebeuren als er lucht bij komt. Dat moet allemaal in de keiharde praktijk nog bewezen worden. Wat voor de Big Brothers genaamd silicium (poly, mono) natuurlijk in de bikkelharde prakrijk al lang bewezen is.

Plastic, organisch e.d. is een heel ander verhaal. Eerst maar eens levensduur onder UV-belasting op orde krijgen, hoeft geen twintig jaar te zijn, maar dan moet de kostprijs en de efficiency natuurlijk wel op orde zijn, anders wordt het niks. Vooralsnog leuk speelgoed. Nu de commercialisatie ervan. Dat is het enige echte playing field wat het verschil zal uitmaken.

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:09

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

CanonG1 schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 22:49:
Vandaag de knoop doorgehakt: SolarNRG gaat onze zonnestroompanelen binnenkort op het dak leggen én uitbreiden met een paar extra panelen. Morgen gaat de offerte getekend de deur uit.

Binnenkort hoor ik dus weer bij de club :Y)
Ik ben bijzonder nieuwsgierig naar je ervaringen met solarNRG. Ik heb inmiddels ( toch ) ook een informatiepakket bij ze aangevraagd.

Ik heb de afgelopen dagen gekeken hoelang en hoeveel ik zon heb op mijn dak, en ik heb gelukkig heel weinig last van schaduwval van het dak van m'n buren.

Ben er inmiddels achter dat de kleine windmolens die nu worden aangeboden :

1. Nogal experimenteel zijn van aard zijn ( voor de meeste )
2. Lastig aan te sluiten op het lichtnet ( in tegenstelling tot zonnepanelen ).
3. Minder efficient ( kleine molens zijn per definitie minder efficient )
4. in verhouding duur in vergelijking met zonnepanelen. een molen die 500W levert bij windkracht 6 kost al snel richting de 5000 euro.
5. Toch nogal wat herrie produceren ( gaan de buren leuk vinden ).
6. Niet onderhoudsarm of vrij zijn ( zeker niet vergeleken met zonnepanelen ).

En zo zijn er nog wat nadelen .

ik vond wel een gast in Australie die hele goede resultaten haalt met een horizontale as molen van 1meter breed en 50cm hoog. Alleen die molen bevond zich zoals de meeste nog in een experimentele fase.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• JeroenH
  • Nu online
flitspaal.nl schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 09:00:
Ik ben bijzonder nieuwsgierig naar je ervaringen met solarNRG. Ik heb inmiddels ( toch ) ook een informatiepakket bij ze aangevraagd.
Ik zal er uitgebreid over schrijven op mijn website :) De levering van mijn vorige panelen ging in elk geval vlekkeloos, en ook de omruiling van een lawaaiige Soladin 600 ging vlotjes.
Ik heb de afgelopen dagen gekeken hoelang en hoeveel ik zon heb op mijn dak, en ik heb gelukkig heel weinig last van schaduwval van het dak van m'n buren.
Dat is mooi, want de zon staat nu nog vrij laag. Dat betekent dat je 's zomers, wanneer je de grootste opbrengst moet halen, helemaal geen schaduweffecten hebt.

• kockie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-06 23:13
flitspaal.nl schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 09:00:
[...]

ik vond wel een gast in Australie die hele goede resultaten haalt met een horizontale as molen van 1meter breed en 50cm hoog. Alleen die molen bevond zich zoals de meeste nog in een experimentele fase.
Dit vraagt natuurlijk om een link....

Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

kockie schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 12:37:
[...]

Dit vraagt natuurlijk om een link....
ASTU : http://www.metaefficient....otype-from-australia.html

Opzich is het design niet nieuw, het is eigenlijk een mengeling van een WindWall en een Savonius type.

Overigens nog meer interessante linkjes naar windturbine sites ( misschien voor de openingspost? )

http://www.replenergy.co.uk/

Hebben diverse molens. Vanaf ong 500W t/m 20kW. Prijzen voor deze molens zijn absoluut schappelijk. een 1kW molen kost < 1000 euro.

http://www.scoraigwind.com/

zelfbouwer
CanonG1 schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 10:31:
[...]

Ik zal er uitgebreid over schrijven op mijn website :) De levering van mijn vorige panelen ging in elk geval vlekkeloos, en ook de omruiling van een lawaaiige Soladin 600 ging vlotjes.
Deze aanvraag voor panelen doe je buiten de subsidieregeling om? Wat ik begrepen heb is dat die 33 cent kWh wat je terugkrijgt alleen geldt wanneer je je subsidieaanvraag doet en die is goedgekeurd door SenterNovum.
En wat ik begrepen heb gaat die subsidieregeling ook pas per 1 april...

Of heb je hier rekening mee gehouden in je aanvraag bij SolarNRG?

[ Voor 32% gewijzigd door mkleinman op 28-02-2008 14:01 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-05 13:41

mux

99% efficient!

Dat zijn best schappelijke prijzen als je ze vergelijkt met de ontwerpen die in friesland (was het friesland?) worden getest. Daar zit je te kijken naar ~10.000 €/kWp

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

• TD-er
Zou dat ontwerp van die windmolen op de nok van je dak ook hier nuttig zijn?
Ik kan me goed voorstellen wat het voordeel is van midden op een schuin dak plaatsen, namelijk dat je gratis een versnelling van de wind hebt, maar is het wel zo dat de wind vaak genoeg in dezelfde richting waait?
En hoeveel trillingen/herrie geven die molens?

• JeroenH
  • Nu online
flitspaal.nl schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 13:58:
Deze aanvraag voor panelen doe je buiten de subsidieregeling om? Wat ik begrepen heb is dat die 33 cent kWh wat je terugkrijgt alleen geldt wanneer je je subsidieaanvraag doet en die is goedgekeurd door SenterNovum.
En wat ik begrepen heb gaat die subsidieregeling ook pas per 1 april...

Of heb je hier rekening mee gehouden in je aanvraag bij SolarNRG?
Zeer bewust buiten de SDE om. Ik ga niet door allerlei ingewikkelde hoepels springen om mogelijk/misschien/wie weet/onder voorbehoud* een paar ct extra te krijgen voor een ongedefinieerde tijd. En dan ook nog mijn meter laten vervangen en meer vaste kosten betalen voor extra meetdienst etc.? Dank je de koekoek.

* Niet zeker hoor!

Wat is efficiënter? Zonnepanelen of een even grote zonneboileroppervlak?

Even iets anders. Is het niet mogelijk om alle overbodige kooldioxide in de lege velden te pompen en daarbij een zuurstofmengsel en dat laten ontbranden. Hebben we meteen genoeg grondwarmte voor alle kwekers.

Het is makkelijker om voor de opwarming te zijn. Sinds ik milieubewuster bezig ben krijg ik meer en meer kritiek van mensen. Doe je het goed is het niet goed en terecht. Zijn wij burgers niet verplicht de politieke wil te volgen?

Subsidies op zonnepanelen is ook niet alles. Ik betaal daar belasting voor en ik krijg er niets voor terug. Ik heb niks aan andermans feed-in als ik 23 cent/kw betaal (zal we fout geschreven zijn; help!)

Daarom dus 5 kolencentrales en kerncentrales? Die komt er ook en ik zou alle depleted uranium ook de grond inpompen evenals arm ijzer en koelwater, meteen dat gezeur van te warme opperblakte water en algengroei getermineerd. Pomp je het 2000 meter diep; heeft niemand er last van :) Dat beetje straling kunnen we er ook wel bijhebben :)

Vandaag hoorde ik dat de kapaciteit verhoogt wordt van 3 Gigawatt/uur naar 3,5 Gigawatt/uur.

Mensen hier liggen wel te mouwen van positieviteit, maar de mijne wordt elke dag de grond ingestampt als ik mensen zo bezig zie dus ik heb een tweestrijd
De controversie van LaVey aanhouden zoals ik gekozen heb
Zwemmen in een zee van vervuiling met mijn schone groene zeilbootje?

Heet dit topic Duurzame Energie deel 5 of Zonnepanelen PV Installaties deel 5?

Ik betwijfel hier in dit topic de aanwezigheid van mijn persoon of deze wordt gewaardeerd, maar ik vrees van niet en dat kan me nu eens niets schelen want zolnag 5,9 miljard mensen verkeerd bezig zijn doen die 30 miljoen er niets aan. Die verhouding is zo uit belans dat ik me vraag hoeveel zonnepaneelbezitters besparen op de som van alle gebruikte en opgewektre energie. Voor 3,5 Gwatt/uur dus niet 3,5 Gw/p heb je een zonnepaneelpark nodig zo groot als Amsterdam zelf?

Ik stem meestal de sterkste partij en ik ga voor de grootheid van de zeteltelling en meningsvisie, maar nog geen een van mijn stem heeft als 1ste gestaan.

Pas als Den Haag en Brussel het milieu als kritisch punt aanhalen zal ik buigen. Ik ga niet zwemmen in een vervuilde zee met mijn groene zwembroek. Het heeft allemaal zo weinig zin.
Ik mag dan wel elektrisch rijden, maar ik kloot met de accu's en die halen het einde bij mij niet en wat de koper ermee doet na de levensduur??? Betrouwbaarheid is mijn partner en dat zijn elektrische voertuigen dus ik blijf dan ook elektrisch rijden en dat promoten, maar niet om het milieu. Zolang 1 miljoen scootersjonnies het leuk vinden om vol gas aerosolen de lucht in te pompen zijn we met die paar duizend man op elektrische voertuigen in het niet. Net als het melkwegstelsel en de aarde, het melkwegstelsel is de baas en als Saggetarius (de symbolische rode stier), het zwarte gat middenin oog in oog komt te staan met moeder aarde schijten we een voor een 7 kleuren strond (zoek maar op: Paroxisme). Zo machtig is energie. Leuk als je het nuttig kunt gebruiken, maar het moet zich niet tegen je keren.

Waarom zoeken wij mensen niet een oplossing? Ik vind al het aangedrage van energy-tv hartstikke leuk, echt waar en ik ben wel voor, maar ik ben geen forel. Nu de 129 andere naties nog en China is al helemaal in doorn in mijn oog. Mijn maat is Chinees en die wist me dat echt wel te vertellen hoe het daar gaat. Elke Chinees vervuild 3,9 NL eenheden per joule. Hoeveel mensen wonen er in China? en hoeveel in Nederland? Dus, we moeten internationaal de lat hoger leggen en een zin voor dit hele verhaal:

Een state of the art Kyoto verdrag. Zo nee, jammer dan wereld.

Voordat ik commentaar krijg:

Iemand moet het voorbeeld toch geven? Helemaal mee eens, maar niemand durft het heft in handen te nemen. Is het waar of niet? Het gaat toch om geld en geld gaat boven wijsheid (althans, dat denk ik)

Mijn idee? Pomp 2 gaten de grond in. Een van 200 meter diep en een op 12000 meter en drijf een stoomgenerator aan tussen het verschil (op 12000 meter is het 180 graden op 1750; 75 graden) en je hebt een energievoorraad die zijn weerga niet kent.
Nog beter: Stirling motor plaatsen.

Energie genoeg hoor! Geen gram kolen,gas of olie nodig, geen gram, geen atoom.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 146043 op 28-02-2008 18:13 . Reden: Heel verhaal ]

• TD-er
Op zich heb je wel een punt. Als een handjevol mensen op de 6 miljard nadenkt over zijn/haar energie-verbruik en -opwek, dan heeft dat totaal geen invloed op het totale plaatje.
Maar als zelfs dit kleine groepje niet nadenkt over deze zaken, wie dan wel?
Er hoeft er maar 1 tussen te zitten die -als gevolg van de kennis opgedaan door het kleine groepje- iets geniaals bedenkt en dan heb je wel ineens invloed op globaal niveau.
Je kunt IMHO alleen maar kennis van zaken krijgen door er mee bezig te gaan en erover te discussieren, dus is er zeker wel een noodzaak voor dit soort kleinschalige projectjes.

Over je energie uit de grond putten... Loop je niet het gevaar dat als je door de korst van de aarde gaat boren, dat je vulkanische activiteiten triggert op die plek? Zeg maar het idee van een gaatje prikken in een ballon gevuld met water, alleen dan een flink stuk trager.

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
TD-er schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 18:41:

Over je energie uit de grond putten... Loop je niet het gevaar dat als je door de korst van de aarde gaat boren, dat je vulkanische activiteiten triggert op die plek? Zeg maar het idee van een gaatje prikken in een ballon gevuld met water, alleen dan een flink stuk trager.
Gewoon midden in 1 van de oceanen dan krijg je er ook nog gratis een stukje land bij , duurt wel even maar dan heb je ook wat.

rogresalor moet mij allen wel even uitleggen wat hij met kooldioxide verbranding bedoelt aangezien mijn scheikunde leraar heeft uitgelegd dat dat niet kan.
Je kan met een gevolg van een proces nl niet hetzelfde proces in gang zetten.

[ Voor 18% gewijzigd door enchion op 28-02-2008 19:07 ]

How do you save a random generator ?

TD-er schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 18:41:
Op zich heb je wel een punt. Als een handjevol mensen op de 6 miljard nadenkt over zijn/haar energie-verbruik en -opwek, dan heeft dat totaal geen invloed op het totale plaatje.
Maar als zelfs dit kleine groepje niet nadenkt over deze zaken, wie dan wel?
Er hoeft er maar 1 tussen te zitten die -als gevolg van de kennis opgedaan door het kleine groepje- iets geniaals bedenkt en dan heb je wel ineens invloed op globaal niveau.
Je kunt IMHO alleen maar kennis van zaken krijgen door er mee bezig te gaan en erover te discussieren, dus is er zeker wel een noodzaak voor dit soort kleinschalige projectjes.

Dit is ook een goed punt, maar nee. Op 12000 meter is er geen gevaar en is alles vast, rotsen en scheuren en die kun je gebruiken (heb een boek gelezen over de boorrage in de voormalige Sovjet en US. De Sovjet won met 12000 meter, dus het kan wel degelijk. Het is pas gevaarlijk beneden de 67000 meter (elders verschillend), dan wordt het wat te heet.

Ook heb je gelijk met "veel kleinschalige projecten zetten zoden aan de dijk en vormen een massa tegen de massa", ja, klopt, maar zolang we louter nadenken over de stem in ons eigen land zou ik voor internationaal stemmen zijn. Let dan maar eens op. ;)
Goed promoten en mensen kennis bijdragenenn dan dit idee invoeren, weg dictatuur want ik ken geen dictator zo groot als OPEC of Tennet. Ik zou er nog niet willen werken al kreeg ik 10 miljoen per jaar. Zij denken zó anders.

*Denk aan oud gezegde "hoge heren en hoge petten regeren niet lang"

=============
Wat als we jammelijk falen? Weg mensheid en duurzaamheid?
Nee, helemaal niet. Het volk zal regeren en verbroederlijken want mensen moeten eerst weten wat paroxisme is voordat je besef kunt hebben voor dit probleem. Denk maar aan als je kotsmisselijk op bed ligt hoe het is om je normaal te voelen. Tel je dan de tijd af of niet?

Ik 'denk' dat het daar uit gaat komen. De nieuwe natie zal wel raad weten met onze fouten en deze in een rage verbeteren. Ik ben bang dat we eerst de rekening moeten betalen. Wanneer die komt? Weet ik niet exact en ik ga daar niet dieper op in want ik weet een hoop over het melkwegstelsel en het gedrag van warmte/energie in de ruimte.

Wij zijn nog een vrij primitief volk met oorlogen, ruzies en vernederingen die ons trots maken. Zolang we niet verbroederlijken begin je alleen niets, dus "het begint bij jezelf" is in mijn ogen bullshit en het moet zijn "het begin is nadenken in 'gemeente'" "Een lerende community vormen" en niet een bedrijf dat moet leven op zijn klanten.

Dat heb je goed gezien en dat is het punt waar sommige hier over vallen en ik neem het niemand kwalijk, maar ik ga er ook niet om liegen want dat vertik ik.

De echte ellende begon bij de bouw van de Berlijnse muur en dan heb ik genoeg verteld voor diegene die geschiedenis hebben gehad en erbij opgelet hebben.

We hebben 2 grote vijanden
1. Geld
2. Dictatuur

[ Voor 27% gewijzigd door Anoniem: 146043 op 28-02-2008 19:22 . Reden: Addendum ]

• LEX63
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 30-05 09:20
Hallo allemaal,

laats heb ik een artikel gelezen waar ik alleen maar vraagtekens door krijg en mij afvraag of het wel gezond voor is voor mens en dier.

Namelijk draadlooze energie via de lucht,

Bekijk de hieronderstaande link voor wat ik bedoel.

http://weblog.pcmweb.nl/2008/02/draadloze-energ.html

• JeroenH
  • Nu online
Anoniem: 146043 schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 17:56:
Heet dit topic Duurzame Energie deel 5 of Zonnepanelen PV Installaties deel 5?
Het lijkt er eerder op dat het Overloos Gezwets deel zoveel begint te heten...

De wereld is niet perfect, je zou kunnen zeggen dat veel (de meeste?) mensen te weinig van de energie- en (eventuele) klimaatsproblemen weten en er al helemaal te weinig aan willen doen. Dat is allemaal waar. Maar wat heeft het voor zin om dat eindeloos en tot in detail te beschrijven? Wie zegt dat het ook maar een zier uitmaakt of iemand een potje motorolie in een sloot leeggooit terwijl je op je elektrische scooter rijd....?

Terwijl jij leutert en om de zoveel tijd weer eens een aanval hebt en dreigt je scooteraccu's in de sloot te gooien denken anderen positief en doen ten minste iets.

-edit-

En als je denkt dat energietekorten de mensheid zal verbroederen dan heb je het volgens mij echt helemaal mis. Over de toekomst is niet veel te zeggen, maar ik denk dat je van één ding zeker zult zijn: energietekorten zullen zeker leiden tot oorlog.

[ Voor 12% gewijzigd door JeroenH op 28-02-2008 19:58 ]

• Mistraller
  • Nu online
Anoniem: 146043 schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 19:07:
[...]

Dit is ook een goed punt, maar nee. Op 12000 meter is er geen gevaar en is alles vast, rotsen en scheuren en die kun je gebruiken (heb een boek gelezen over de boorrage in de voormalige Sovjet en US. De Sovjet won met 12000 meter, dus het kan wel degelijk. Het is pas gevaarlijk beneden de 67000 meter (elders verschillend), dan wordt het wat te heet.
laat maar dus... ;)

[ Voor 28% gewijzigd door Mistraller op 28-02-2008 20:39 ]

---------------

natuurlijk levert een zonnecollector veel meer op dan pv panelen,
maar je moet ze dan, ook als je de kans krijgt, samen nemen,
dan draait je collector pomp op pv stroom, en heb je gratis energie en warmte.

pv zonder sde word nu nog interessanter :
http://www.nu.nl/news/145...een_voordeel_meer_op.html

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 28-02-2008 20:32 ]

• stefan001
zonnigtype schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 00:09:
[...]

Dan moet je de marketingjongens er op zetten, natuurlijk.

Je kunt de rotzooi in het open landschap laten outleachen, met mogelijk dramatische consequenties voor aquifers, grondwater, e.d. Of je kunt het veilig geborgd en geneutraliseerd in een zonnepaneel toepassen, er talloze jaren duurzame energie mee opwekken zonder uitstoot, en de klant met bonus verleiden om het ding naar de dichtsbijzijnde elektroshop te brengen ter recycling. Moet natuurlijk allemaal nog uitgewerkt worden, maar die paneeltjes liggen er nog maar net, op die militaire landingsbaan. Die gaan eerst nog effe jaartje of twintig lekkere EEG stroom bakken voor Leipzig.
Ik ben het met je eens dat je zoiets gerust op je dak kan hebben, Cd is een vaste stof die je niet zomaar inademt als er een paneel breekt ofzo. Het is gewoon de acceptatie van het publiek, en de politiek, wat het probleem gaat worden...
Op mijn werk wordt er bijvoorbeeld ook gewerkt aan LED's waar CdSe quantum dots in worden verwerkt, dan dat is nog erger materiaal dan wat er in de zonnecellen zit. Deze dingen worden gewoon met blote handen vastgepakt, en er wordt op geblazen met een stikstofpistool om vuil eraf te blazen, dus zo erg kan het niet zijn. Ik moet overigens zeggen dat ik het niet eens ben met die handelswijze, maarja.
Plastic ben ik ook huiverig voor. Ik refereerde bij de dunne laag alternatieven (sorry voor de omissie) naar CIS, CIGS, met Selenium en/of zwavel, micromorf, amorf, combinaties, en de dure triple junction cellen van Boeing Spectralab e.d. Daarvan is mogelijk/waarschijnlijk minder degradatie te verwachten, mits de sealing van de modules extreem goed geschiedt, want je wil niet weten wat er op moleculair niveau van dunne laagjes kan gebeuren als er lucht bij komt.
Oh ik ben razend benieuwd eigenlijk. Koperoxide is niet gevaarlijk, indiumoxide ook niet, dus blijft zwaveloxide (zure regen) over, en doet Selenium überhaupt iets met zuurstof dan?
Dat moet allemaal in de keiharde praktijk nog bewezen worden. Wat voor de Big Brothers genaamd silicium (poly, mono) natuurlijk in de bikkelharde prakrijk al lang bewezen is.

Plastic, organisch e.d. is een heel ander verhaal. Eerst maar eens levensduur onder UV-belasting op orde krijgen, hoeft geen twintig jaar te zijn, maar dan moet de kostprijs en de efficiency natuurlijk wel op orde zijn, anders wordt het niks. Vooralsnog leuk speelgoed. Nu de commercialisatie ervan. Dat is het enige echte playing field wat het verschil zal uitmaken.
Waarom ben je huiverig voor plastic als je daarna zegt dat het nog gewoon in de ontwikkelingsfase zit? Over kostprijs valt nog niks te zeggen omdat het nog in ontwikkelingsfase zit, maar met eenvoudige middelen is 3% haalbaar, zelfs ik kan het in mijn eerste poging ;). Hopelijk wordt het snel wat me de roll-to-roll processen, maar voorlopig houd ik het bij glasplaatjes en spincoaten ;).

• TD-er
Mistraller schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 20:23:
[...]

12000 meter, tja dan zit je ergens aan het aardoppervlak in china...

Neem aan dat je een nul eraf bedoelde, [...]
Volgens mij zijn er al kolenmijnen van 2 - 3km diep, oftewel een kwart ervan.
De diameter van de aarde zal zo'n 12000 km zijn (40'000/pi), oftewel zo'n 1000x meer ;)

• Mistraller
  • Nu online
TD-er schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 20:34:
[...]

Volgens mij zijn er al kolenmijnen van 2 - 3km diep, oftewel een kwart ervan.
De diameter van de aarde zal zo'n 12000 km zijn (40'000/pi), oftewel zo'n 1000x meer ;)
nevermind. iedereen heeft z'n zwakke momenten. |:( Blijft een fact dat je daar nooit je auto op kunt laten rijden.

---------------

dubbele meter, dubbele impact.

bij wijze van uitzondering zanik ik hier nog even over het duur maken van goedkope stroom,
het verschil van -1 en +1 is namelijk 2. er word gesteld dat het niet even duur, maar duurder kan worden.

als iedereen dus om 1 uur smiddags gaat wassen gaat het stroomnet dippen.
er bestaat geen goedkope stroom meer om je scooter op te laden.
je servertje draait snacht duurder...
je pv levert snachts geen stroom om die dure stroom uit te sparen,
enkel nog in het weekend saldeer je 1 op 1

ik vind het erg vreemd allemaal en kan het nauwelijks geloven,
windparkje erbij dan maar ?

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Vreemd verhaal dat nachtstroom duurder wordt. Ik zit bij de Nuon, afwachten dus maar.

Vandaag overigens een nieuwe koelvriescombinatie besteld A+ . verbruik per jaar iets minder dan 300kWh. Op dit moment draait de koelkast bijna volcontinu zonder aanwijsbare reden. Ik vermoed dat het beestje gewoon op is.

Over die SDE vergoeding voor zonnepanelen. Is die regeling echt zo nadelig? Met die subsidie zou ik met 80% efficientie (gezien m'n dak ) de PV installatie er in ongeveer 10-12 jaar uit hebben . ( uitgaande van 5% stijging in energiekosten per jaar ). Zonder die regeling ( ook met 5% energiestijging ) pas na 20 jaar.

• JeroenH
  • Nu online
flitspaal.nl schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 21:52:
Vreemd verhaal dat nachtstroom duurder wordt. Ik zit bij de Nuon, afwachten dus maar.
Ik snap het ook niet, ik dacht altijd dat de vraag naar stroom overdag altijd veel groter was dan de vraag 's nachts. De totale vraag welteverstaan; ook die van industrie en kantoren e.d.
Vandaag overigens een nieuwe koelvriescombinatie besteld A+ . verbruik per jaar iets minder dan 300kWh. Op dit moment draait de koelkast bijna volcontinu zonder aanwijsbare reden. Ik vermoed dat het beestje gewoon op is.
Klinkt aannemelijk. Ik had hetzelfde met een oud 'krijgertje' en het vervangen door een nieuwe bespaarde erg veel elektriciteit.
Over die SDE vergoeding voor zonnepanelen. Is die regeling echt zo nadelig? Met die subsidie zou ik met 80% efficientie (gezien m'n dak ) de PV installatie er in ongeveer 10-12 jaar uit hebben . ( uitgaande van 5% stijging in energiekosten per jaar ). Zonder die regeling ( ook met 5% energiestijging ) pas na 20 jaar.
De SDE-regeling zou voordelig kunnen zijn:

- als de kosten van metervervanging meevallen
- als de extra kosten voor de extra meteruitlezing meevallen
- als de regeling daadwerkelijk 15 jaar doorloopt en niet bij de eerste de beste tegenslag weer wordt opgeheven
- als het bedrag van 33ct niet ineens omlaag gaat of zelfs verdwijnt (er wordt alweer gesproken over een correctiefactor)
- als de elektriciteitsprijs laag blijft
- als je bij de 'gelukkigen' hoort die van de regeling gebruik kunnen maken; er is niet veel geld beschikbaar
- als je een installatie wilt tussen de 601 en de 3500WP én niet meer teruglevert dan 3000kWh per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

CanonG1 schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 19:57:
[...]

Het lijkt er eerder op dat het Oeverloos Gezwets deel zoveel begint te heten...
De wereld is niet perfect, je zou kunnen zeggen dat veel (de meeste?) mensen te weinig van de energie- en (eventuele) klimaatsproblemen weten en er al helemaal te weinig aan willen doen. Dat is allemaal waar. Maar wat heeft het voor zin om dat eindeloos en tot in detail te beschrijven? Wie zegt dat het ook maar een zier uitmaakt of iemand een potje motorolie in een sloot leeggooit terwijl je op je elektrische scooter rijd....?

Terwijl jij leutert en om de zoveel tijd weer eens een aanval hebt en dreigt je scooteraccu's in de sloot te gooien denken anderen positief en doen ten minste iets.

-edit-

En als je denkt dat energietekorten de mensheid zal verbroederen dan heb je het volgens mij echt helemaal mis. Over de toekomst is niet veel te zeggen, maar ik denk dat je van één ding zeker zult zijn: energietekorten zullen zeker leiden tot oorlog.
Jij bent wel een heel kwaaie vriend, hé.
Waar ben je eigenlijk op uit?

Goed, het is jouw topic, dus ik leg het toch af, maar laat ik je een ding zeggen:
Alles wat je tegen me gebruikt kan ook tegen jou gebruikt worden. Ik sla al je berichten "tegen mij" op (alle andere berichten niet, hoor). Als je echt te ver gaat leg ik het voor.
En mijn vriendin moet echt kotsen van je.

Ik sta er inderdaad aan te denken om deze accu's tzt inderdaad in het water te flikkeren en puur om de lol om jouw jarenlange besparing in een klap ongedaan te maken. Hoe zou je dat vinden als ik dat ook echt deed en zeg niet dat ik het niet durf want ik ken een goede plek waar genoeg water is en waar het stil is en waar ik niemand lastigval?

Ik zou opletten met watje schrijft [tip] want ik weet ook hoe het in oktober ging. Ik heb alles nog dankzij mijn zeer goede back-up strategy van deze zeverende systeemanalist/hoofd.
Ik doe mijn werk ook zo slecht dat ik er al 8 jaar werk, maar goed, ik klets blijkbaar teveel volgens jou, maar mijn baas heeft er toch nooit kritiek op dus ik ga nu wel twijfelen aan je goedheid.

Ik sta me in dit topic meer boos te maken dan mijn plan in te brengen en daarom stop ik er nu dus ook mee. Ga lekker verder in je topic en geniet van de inzit; de mijne ben je kwijt.Pffew of niet :)

Ik hoop dat jouw feed-in vriendelijkere wegen zal bezoeken als hier...........

In neem je post dan nu ook echt hoog op ik zal na het weekend kijken wat ik ermee kan want de laptop blijft thuis. Dit is psycholisch getreiter zoals dat met een duurzaam woord heet :) en dat is namelijk strafbaar en niet misselijk overigens.
Dit concludeer is na al jouw berichten tegen mij even achter elkaar door te lezen en ik werk ik het GGZ dus probeer mij niet uit te leggen wat psychologisch getreiter is, maatje.

Jij blij dat ik geen mod ben want ik had er een AXA slot aangehangen aan heel dit topic hier en nu

Aanval, geleuter, onzin... Nogal een aanteiging meneer Jeroen. Was je een collega dan was ik naar de baas gegaan voor een officiële klachtenprocedure, maar op GoT kan dat moeilijker.

Wie zegt dat het ook maar een zier uitmaakt of iemand een potje motorolie in een sloot leeggooit terwijl je op je elektrische scooter rijd....?

Laag niveau excuus want 25.000 liter ga je wel merken hoor en dat per dag.
En als je denkt dat energietekorten de mensheid zal verbroederen dan heb je het volgens mij echt helemaal mis. Over de toekomst is niet veel te zeggen, maar ik denk dat je van één ding zeker zult zijn: energietekorten zullen zeker leiden tot oorlog
Daar zijn we het dan NIET over eens :) Alhoewel, als die oorlogen de wereldbevolking halveren is het probleem ok opgelost :)
Veel succes in dit topic

[ Voor 39% gewijzigd door Anoniem: 146043 op 29-02-2008 07:17 . Reden: Kapt met dit topic, taalfouten laat ik staan ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

laten we postings kort en krachtig laten zijn, omdat veel mensen meelezen en daar iets van opsteken, opinies zijn minder belangrijk dan ervaringen, aan elkaar energie verspillen is energieverspilling op een andere schaal.

ook mijn koelkast is ineens enorm veel meer gaan verbruiken, en die gaat de deur uit,
ik ben zo vrij geweest om met mijn energiemeter gewoon de winkel in te lopen,
en kwam uit op een model van siemens die echt extreem weinig verbruikt (0,57kwh/dag)

wat hier geld is hetzelfde als wel of niet meedoen met de sde.
belasting en kosten uitsparen kan even efficient zijn als de sde zelf.
besparen en zelf opwekken is dat voor mij,
via de site http://www.metsubsidie.nl kom je daar erg snel achter.
voor mij is de uitsparing van niet te betalen kosten maar liefst 75.000 euro in 10 jaar.

met geintjes van ez en duurdere nachtstroom verdwijnt je rendement als sneeuw voor de zon bij de sde, en btw uitsparen welke ook alweer naar 20% gaat kan goedkoper zijn.

de exacte definitie van duurzaam is nog steeds : long lasting, en het overheidsbeleid doet hier afbreuk aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 135487

Volledig akkoord met eric-pvt :-)

Ontopic: welk model was dat van Siemens? 0.57kWh per dag is zo'n 210kWh op jaarbasis, inderdaad erg weinig (ik dacht dat meeste zuinig modellen tussen de 250-300kWh verbruikten). Je kan ook de temperatuur instellen van koeling, dus dat kan wel schelen als die zachter stond. Vaak zijn het ook aanduidingen op een schaal van 1-5 en dat moet je maar uitzoeken hoeveel die effectief staat te koelen.

Vraag me ook af hoeveel dit daadwerkelijk scheelt in verbruik een paar graden meer of minder koelen. Iemand al uitgeprobeerd & gemeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Laatst online: 16:16
http://www.mo.be/index.php?id=61&no_cache=0&tx_uwnews_pi2[art_id]=20457

Zonnecellen groener dan gedacht
BRUSSEL, 27 februari 2008 (IPS) - Zonnecellen zijn blijkbaar echt milieuvriendelijk. Uit nieuw onderzoek blijkt dat de uitstoot van broeikasgassen tijdens de productie van de zonnepanelen in het niet valt bij de milieuwinst die ze opleveren.

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
flitspaal.nl schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 21:52:

Het is trouwens nog zuiniger om een koeler en een vrieskist aan te schaffen! de koeler (koelkast zonder diepvriesvak) verbruikt veel minder dan een combi en een diepvrieskist verbruikt altijd minder dan een kast en itt een kast mag een kist wel in de schuur buiten staan wat nog meer voordeel opleverd

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 03-06 15:59
Anoniem: 238103 schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 20:52:

dubbele meter, dubbele impact.

bij wijze van uitzondering zanik ik hier nog even over het duur maken van goedkope stroom,
het verschil van -1 en +1 is namelijk 2. er word gesteld dat het niet even duur, maar duurder kan worden.
Het vreemde is dat ze melden:
Essent en Nuon zeggen dat de sterk gestegen kolenprijs hier debet aan is. Kolencentrales draaien 's nachts, terwijl overdag hoofdzakelijk gasgestookte centrales stroom maken voor de piekuren. Als de kolenprijs blijft stijgen wordt nachtstroom dus duurder dan dagstroom.
En wat gaan ze nu bouwen... Juist, kolencentrale's... en gas is niet duurder geworden...?
Gewoon een verkapte manier om van nachtstroom af te komen... Teveel gezeur waarschijnlijk... Alsof ze snachts even gauw een kolencentrale aangooien en een gascentrale uit gooien... right... Zoals
gewoonlijk is de consument weer de sigaar.
k sta me in dit topic meer boos te maken dan mijn plan in te brengen en daarom stop ik er nu dus ook mee
is dat belooft? voor de rest: wordt eens volwassen ipv met modder te gooien...

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

een kolencentrale opstoken en afschakelen is een intensief proces, zoals een stoomlocomotiefje starten, ik denk dat een gasgestookte centrale aan en uitkan zoals een gasfornuis, ik ben eens in velsen geweest, gas/hoogovengas centrale, en dat is toch wel indrukwekkend, vlammen van 40 meter hoog, aan de andere kant realiseer je je dan hoe enorm veel energie daar in omgaat,
dat dat wel wat minder mag, omdat we allemaal willen behouden wat we nu genieten.(langer)
hoe hoger de gas/kolen vlammen, hoe korter we ervan kunnen genieten.

vreemd genoeg : hoe kouder je biertje in de zomer, hoe hoger de vlammen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als de kolenprijs blijft stijgen wordt nachtstroom dus duurder dan dagstroom.
En wat gaan ze nu bouwen... Juist, kolencentrale's...
auw.

@koelkast : een siemens ki serie koelkast, 207 kwh/jaar inbouw,
ik ga eromheen nog wat isoleren, om koudeverlies verder te voorkomen, mazzeltje : past precies, met rondom 1 cm ruimte (links rechts boven mag, onder niet)

[ Voor 41% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 29-02-2008 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@koelkast : een siemens ki serie koelkast, 207 kwh/jaar inbouw,
ik ga eromheen nog wat isoleren, om koudeverlies verder te voorkomen, mazzeltje : past precies, met rondom 1 cm ruimte (links rechts boven mag, onder niet)
Ik denk dat afvoer van de geproduceerde warmte meer effect heeft dan bij isoleren, alhoewel dit enkel een gevoel is, heb geen bewijs hiervoor ;). Ik hoor toch vaak dat inbouwkoelkast meer verbruikt doordat de warmte niet genoeg afgevoerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

technopeuter schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 09:14:
[...]

Het is trouwens nog zuiniger om een koeler en een vrieskist aan te schaffen! de koeler (koelkast zonder diepvriesvak) verbruikt veel minder dan een combi en een diepvrieskist verbruikt altijd minder dan een kast en itt een kast mag een kist wel in de schuur buiten staan wat nog meer voordeel opleverd
Dat voordeel is ook beperkt natuurlijk. je moet dan twee apparaten aanschaffen. Plus dat in schuurtjes vaak het bloedheet wordt in de zomer ( plat dak ) dat terwijl de temperatuur in de woonkamer / keuken gelijkmatiger blijft.

Dat gaat dus maar ten dele op. Diegene die ik nu heb gekocht is een Zanussi die ong 300kWh per jaar gebruikt volgens de specs. dat is ruim 500kWh minder dan wat m'n huidige doet.. ( zie postings wat eerder ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

off topic....
ik heb enorme last van meeuwen en reiger terreur op mijn panelen, vrijwel elke dag zitten op 1 of meer panelen een enorm kadootje op het glas.
het is een string van 4, en de panelen zijn 12 of 24 volt configureerbaar.
ik zit er nu aan te denken er 2x2 24 volts panelen van te maken ipv een string van 4*12 volt,
om het reiger-dropping schaduw effect wat minder te maken.
is dat de moeite waard ? de opbrengst is nu namelijk zomaar even >30% minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Anoniem: 135487 schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 11:29:
Ik denk dat afvoer van de geproduceerde warmte meer effect heeft dan bij isoleren, alhoewel dit enkel een gevoel is, heb geen bewijs hiervoor ;). Ik hoor toch vaak dat inbouwkoelkast meer verbruikt doordat de warmte niet genoeg afgevoerd wordt.
Zonder meer is ventilatie erg belangrijk. Onze oude inbouw koelkast had geen rooster voor de afvoer van warme lucht in de bovenkant van de keukenkast. Het kon daar achter erg heet worden, je voelde de warme lucht langs de spleet aan de zijkant naar voren komen.

Vermoed ook dat de koelkast daar aan overleden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Anoniem: 238103 schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 12:04:
off topic....
is dat de moeite waard ? de opbrengst is nu namelijk zomaar even >30% minder.
Moeilijk te zeggen... Je halveert de spanning en je verdubbelt de stroom. Omdat kabelverliezen P = I^2 * R bedragen verviervoudig je dus je verliezen. Nu kunnen de verliezen goed meevallen omdat over het algemeen dikke kabels gebruikt worden, maar het is iets om over na te denken.

Zijn de panelen makkelijk bereikbaar? Misschien is af en toe een sponsje een oplossing. Anders een kat? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik heb van vrouwlief een spons gehad omdat ik de aarding eraf wilde halen (dat werkt !) ugh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
CanonG1 schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 13:37:
[...]

Moeilijk te zeggen... Je halveert de spanning en je verdubbelt de stroom. Omdat kabelverliezen P = I^2 * R bedragen verviervoudig je dus je verliezen. Nu kunnen de verliezen goed meevallen omdat over het algemeen dikke kabels gebruikt worden, maar het is iets om over na te denken.

Zijn de panelen makkelijk bereikbaar? Misschien is af en toe een sponsje een oplossing. Anders een kat? ;)
Ik denk dat de verliezen in de kabels totaal in het niet vallen tov de verliezen door vlekken op de panelen.
Die laatste veroorzaken namelijk een beperking van de stroom, door alle in serie aangesloten panelen, dus dan verlies je met 4 panelen in serie ook al 4x het verlies per paneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Actual
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-05 17:44
elhopo schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 09:25:

En wat gaan ze nu bouwen... Juist, kolencentrale's... en gas is niet duurder geworden...?
Gewoon een verkapte manier om van nachtstroom af te komen... Teveel gezeur waarschijnlijk... Alsof ze snachts even gauw een kolencentrale aangooien en een gascentrale uit gooien... right... Zoals
gewoonlijk is de consument weer de sigaar.
Op zichzelf idd niet vreemd dat ze van dag- en nachtstroom af willen. Doordat de meetdienst nu een vast tarief heeft, is een enkele meter veel lucratiever (nu betaalt iedereen hetzelfde, "vroeger" betaalde je meer voor een dubbele meter).

Daarbij was de jaarwinst voor Nuon blijkbaar nog niet hoog genoeg ;( :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Het geëmmer rondom de film van Geert Wilders zal niemand ontgaan zijn. Nog voordat hij uit is loopt de spanning al op, zie bijvoorbeeld de demonstraties bij de Nederlandse ambassade in Indonesië.

Valt er te speculeren over de gevolgen op energiegebied? Veel aardolie komt nu eenmaal uit landen waar veel moslims wonen. Zou het er op uit kunnen draaien dat de oliekraan naar Nederland dicht gaat? Dat is al eerder gedaan, maar het is nu natuurlijk geen 1973.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Volgens mij is er niet zoiets als "een oliekraan naar NL" en als 'ze' het westen afsluiten, is dat geheid een excuus voor oorlog. Ik denk dat zelfs de meest door fanatisme verblinde moslim (rotwoord in deze context) door zal hebben dat een oorlog om olie niet wenselijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
TD-er schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 21:53:
Volgens mij is er niet zoiets als "een oliekraan naar NL"
Dat was in 1973 ook geen beletsel om de olieleveranties aan Nederland en Israël stop te zetten. Volgens mij kon Nederland destijds via de landen om ons heen vrij gemakkelijk aan olie komen en was er niet eens sprake van een echt tekort, maar de dreiging van een tekort was al voldoende voor veel paniek en noodmaatregelen.
en als 'ze' het westen afsluiten, is dat geheid een excuus voor oorlog. Ik denk dat zelfs de meest door fanatisme verblinde moslim (rotwoord in deze context) door zal hebben dat een oorlog om olie niet wenselijk is.
Ik denk ook dat de $100+ die voor elk geleverd vat olie binnenstroomt ze wel tegen zou houden, maar je weet maar nooit.

Ik heb er ook geen aanwijzingen voor dat het moeilijkheden op kan leveren, maar ik zat er een beetje over te filosoferen en het lijkt me niet onmogelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-06 08:57

LauPro

Prof Mierenneuke®

Anoniem: 146043 schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 06:38:
Jij bent wel een heel kwaaie vriend, hé.
Waar ben je eigenlijk op uit?
[...]
Dit is psycholisch getreiter zoals dat met een duurzaam woord heet :) en dat is namelijk strafbaar en niet misselijk overigens.
[...]
Laag niveau excuus want 25.000 liter ga je wel merken hoor en dat per dag.
Ik heb je al eerder aangesproken op je postingsgedrag, er is gewoon geen behoefte aan geleuter in deze draad, heel simpel. En de dreigementen die je plaatst zijn al helemaal niet iets om over naar huis te schrijven.

Het doel van duurzame energie is niet dat mensen een paar PV'tjes op hun dak gooien maar dat uiteindelijk gebouwen energieneutraal worden. En dat mag in het grote plaatje misschien een druppel op de gloeiende plaat zijn, dat doet er nu niet toe.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Nu online
LauPro schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 23:04:
[...]
Ik heb je al eerder aangesproken op je postingsgedrag, er is gewoon geen behoefte aan geleuter in deze draad, heel simpel. En de dreigementen die je plaatst zijn al helemaal niet iets om over naar huis te schrijven.

Het doel van duurzame energie is niet dat mensen een paar PV'tjes op hun dak gooien maar dat uiteindelijk gebouwen energieneutraal worden. En dat mag in het grote plaatje misschien een druppel op de gloeiende plaat zijn, dat doet er nu niet toe.
Maak een topic report aan, houd het topic zuiver aub.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

politiek ? niet mijn ding, maar wat nu als de dollar stijgt, en de olieprijs niet daalt ?
oplossingen zijn voor de burger nu niet voorhanden, ook niet als de schatkist overvol raakt van al die accijnsen, op dat moment zijn alternatieven eindelijk eens goedkoper dan fossiele bronnen,
maar bij een hoge vraag naar alternatieven stijgt de prijs, en op dat moment de btw voor de burger ook alweer (2009)
vergeet vooral niet dat de impact van accijns en btw heel groot is op een groot bedrag,
(denk even aan tanken en stoken)
als je nu duurzame bronnen neemt, is de impact van de verhoging lager, en het rendement op de investering neemt significant toe. (uitgespaarde kosten en belasting)
ik ken inmiddels meer mensen die de sde negeren, dan er gebruik van gaan maken,
dat is toch zorgelijk ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Bij mij idem, maar bij dit soort items kom je er helaas niet onderuit. Goedwillende burgers kunnen zonnestroompanelen etc. plaatsen tot ze een ons wegen, zonder goed beleid kan niet de grootschaligheid bereikt worden die zo hard nodig is.
oplossingen zijn voor de burger nu niet voorhanden,
Dat is niet helemaal waar natuurlijk. Als je kijkt naar het directe energieverbruik van een huishouden is er heel veel mogelijk. Besparen hoeft helemaal niet zo veel te kosten. Zuinig gedrag (bv. lichten uit bij verlaten vd kamer) kost niets. Het wegnemen van sluipverbruik kan met een paar geschakelde stekkerbakken à € 2, dat scheelt in de meeste huishoudens al veel. Tien of vijftien spaarlampen kosten je ook de kop niet en kunnen ook een leuke deuk in je verbruik maken. Een nieuwe zuinige koelkast en/of wasmachine zijn grotere uitgaven, maar als de huidige apparaten toch aan vervanging toe zijn kost een zuinige echt niet veel meer dan een onzuinige. Zonnestroompanelen zijn duur, maar één of twee keer niet op wintersport en je hebt het benodigde bedrag op tafel liggen. Het is maar waar je je prioriteiten legt.

Verwarming is een soortgelijk verhaal. De thermostaat een graad lager kost niets, ik neem aan de meeste mensen wel een trui hebben :) Een woning na-isoleren is prijzig maar bij een slechte beginsituatie verdient zich dat vrij snel terug. Een nieuwe zuinige CV-ketel is duur, maar ook hier geldt weer: als de oude aan vervanging toe is valt de meerprijs t.o.v. een niet-zuinige wel mee. Ook dingen als een programmeerbare thermostaat e.d. kunnen helpen het verbruik te drukken.

Transport is duidelijk: rijd geen of minder auto. Carpool. Ga met OV. Pak de fiets, kost niets. Ga dichter bij je werk wonen of dichter bij huis werken.
ik ken inmiddels meer mensen die de sde negeren, dan er gebruik van gaan maken,
dat is toch zorgelijk ?
Dat is inderdaad zorgelijk. Ik zag op Herberg PV dat hij zijn installatie net als ik gaat uitbreiden. Hij maakt, ook net als ik, geen gebruik van de SDE-regeling. Op het gebied van zonnestroom is de SDE dan ook een gedrocht. Wat ik wel heel gek vind is dat in die hele regeling niets is geregeld om bv. woning-isolatie te stimuleren. Dat zet energetisch meer zoden aan de dijk dan zonnestroompanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

enchion schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 19:04:
Je kan met een gevolg van een proces nl niet hetzelfde proces in gang zetten.
Hmmmm. Ik dacht nog uit mijn scheikundelessen (ja, ja, dat is al wat jaartjes geleden... ;) ) begrepen te hebben dat katalysatoren (die een specifiek chemisch proces versnellen, "katalyseren") ongeschonden uit de reactie tevoorschijn komen en daarna weer inzetbaar zijn voor de volgende reactie.

Maar inderdaad, zelfs op chemisch niveau geloof ook ik niet in perpetuum mobile concepten.

Schijnt iets met entropie van doen te hebben...

(probeer eerst maar eens uit het reactiemengsel zonder inzet van energie de katalysator weer voor de volle 100% te pakken te krijgen, bijvoorbeeld...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

CanonG1 schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 19:57:
Geheel mee eensch. In de NRC stond een kneiperd van een artikel (anderhalve pagina) over het voorstadium daarvan: er zijn nu al bijna voedseloorlogen bezig/aan het broeien, omdat de consumptie van (eiwitrijk) welvaartsvoedsel absurde vormen begint aan te nemen en de Chinezen met hun anderhalf miljard (en de Indiërs) er nog een paar tandwielen bovenop gaan doen. Als die vlees gaan eten zoals de al of niet obese westerling gaat doen, zijn de rampen niet meer te overzien. Vlees eten kost BAKKEN met energie. Veel vlees eten is massaal kostbare energie verspillen. De productie kan het nu al niet meer bijhouden, in Brazilië gaat nog meer regenwoud tegen de vlakte en het wordt steeds moeilijker om vruchtbaar land te vinden waar vervolgens dan ook nog het dilemma ontstaat: telen van voedsel (eigen gebruik/export?), van veevoer voor het rijke westen, of van "energiegewassen", alweer, meestal, voor het rijke westen??? Over duivelse economische mechanismen gesproken...

Voedselrellen in: Indonesië, Guinea, Mauritanië, Mexico, Senegal, Uzbekistan, Yemen, Pakistan, Burkina Faso en recent Kameroen (voedselprijzen scherp gestegen, en de pleuris breekt uit).

Zelfde gevolgen, mogelijk in nog verhevigde mate, door energieprijs explosies (olie, gas, steenkool, daar aan gekoppelde elektriciteit [en ons welvaartsproduct stadswarmte]): het gaat allemaal fors omhoog en de derde wereld is altijd en eeuwig de klos, omdat hun economieën zo extreem kwetsbaar zijn. Want daar gaat het om primaire levensbehoeftes, en die kunnen nu al in sommige landen niet meer betaald worden. Dat wordt chaos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

CanonG1 schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 22:52:

De SDE-regeling zou voordelig kunnen zijn:

(vetdruk: antwoorden Zonnigtype)

- als de kosten van metervervanging meevallen
Reken op een euri of honderd. Meter komt niet in eigendom. Reken ook mee: extra kabelverlenging naar meterkast nodig, omdat productiemeter (eigendom netbeheerder) in meterkast moet.
- als de extra kosten voor de extra meteruitlezing meevallen
Continuon rekent nu al keihard 24,47 ex BTW voor "meting productie". Per jaar
- als de regeling daadwerkelijk 15 jaar doorloopt en niet bij de eerste de beste tegenslag weer wordt opgeheven
Ongewis (kijk naar afgelopen jaren politiek). Bovendien: er zit een gemaximeerde normopbrengst van 850 kWh/kWp.jaar ingebouwd. Lees: in een zeer brede kuststrook (mogelijk: gehele Randstad e.d.), zonnig gebied [ik zit met ouwe paneeltjes op 947 kWh/kWp.jaar], raak je alles boven die 850 per jaar niet voor het SDE bedrag kwijt. Of je wordt binnen bijv. 13 jaar sowieso uit de regeling geknikkerd.
- als het bedrag van 33ct niet ineens omlaag gaat of zelfs verdwijnt (er wordt alweer gesproken over een correctiefactor)
Niet "gesproken over". Die correctiefactor zit er sowieso voor 2008 in. Het basisbedrag is 56,4 eurocent, de correctiefactor voor 2008 is 23,4 eurocent (dat ZOU de gemiddelde marktprijs voor kleinverbruik in 2007 geweest zijn, wat ik niet geloof, omdat ik zowel bij Echte Energie als bij Greenchoice lager zat), en vanaf 2009 zouden er nog eens twee correctiefacoren kunnen bijkomen. Die 33 cent die je (in 2008) overhoudt, wordt dus elk jaar anders, en niet te voorspellen valt hoe dat gaat uitpakken.
- als de elektriciteitsprijs laag blijft
Nope. Hangt van je eigen te salderen component af. Je krijgt 33 cent voor de totale opwek via de productiemeter. Daar bovenop geldt de saldering. Die is weliswaar wettelijk verplicht, maar er is geen enkele garantie dat die 15 jaar overeind blijft. Iedereen saldeert voor zijn eigen kleinverbruiksprijs, dat is voor vrijwel iedereen verschillend, afh. van contract, dubbel/enkel tarief, transportkosten lokale netbeheerder, capaciteit aansluiting, etc. Dat salderingsbedrag kan behoorlijk afwijken van de jaarlijks toe te passen "gemiddelde correctiepost". Lage elektraprijs in voorgaande periode betekent hogere subsidie. Die is echter weer met een "basiselektriciteitsprijs" naar beneden gemaximeerd om te voorkomen dat de Staat bij zeer lage prijzen "teveel" subsidie zou moeten gaan uitkeren. Ergo: komt de prijs onder die 20,5 eurocent, ben je het haasje. Lees: als de "marktwerking" echt gaat "lukken", zou dat wel eens nadelig kunnen gaan uitpakken...
- als je bij de 'gelukkigen' hoort die van de regeling gebruik kunnen maken; er is niet veel geld beschikbaar
10 MWp voor 2008, max. installatie grootte (na vergadering 26 feb.) 3,5 kWp, budget in concept regeling was 46 miljoen voor 10 MWp 15 jaar te ondersteunen. Later komt meer geld beschikbaar, maar nog steeds: zo laag mogelijk groei gewenst, zo lijkt het (70-80 MWp tot en met 2011).
- als je een installatie wilt tussen de 601 en de 3500WP én niet meer teruglevert dan 3000kWh per jaar
Yup
Diverse andere gifadders. Als je later wilt uitbreiden moet je deelsysteem van een nieuwe (!!!!!) productiemeter laten voorzien, anders kun je het vergeten. Etcetera. Polder PV gaat uitgebreid op de regeling in.

[ Voor 0% gewijzigd door zonnigtype op 01-03-2008 11:40 . Reden: ernstig cijfervaudje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
Voor bepaalde verbrandingsreacties is platina een katalisator.
Dit blijft zonder enige toevoeging / inspanning volledig onveranderd.
Dat hoort overigens ook bij de defenitie van een katalisator.
Het is een stof die niet aan de reactie deelneemt en en ook niet door veranderd.

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
zonnigtype schreef op zaterdag 01 maart 2008 @ 10:49:
[...]

Hmmmm. Ik dacht nog uit mijn scheikundelessen (ja, ja, dat is al wat jaartjes geleden... ;) ) begrepen te hebben dat katalysatoren (die een specifiek chemisch proces versnellen, "katalyseren") ongeschonden uit de reactie tevoorschijn komen en daarna weer inzetbaar zijn voor de volgende reactie.
Dat klopt. Dit gaat echter om het verbranden van kooldioxide, maar dat kan niet omdat kooldioxide niet nog een keer met zuurstof kan reageren. Een koolstofatoom heeft 4 'bindingen', die alle vier bezet zijn doordat er twee zuurstofatomen (met ieder 2 bindingen) aan vast zitten. Je kan een katalysator hebben, maar die kan alleen een reactie versnellen, maar als het sowieso niet kan reageren helpt dat dus geen zier.
Maar inderdaad, zelfs op chemisch niveau geloof ook ik niet in perpetuum mobile concepten.

Schijnt iets met entropie van doen te hebben...
Nee, dat is gewoon de wet van behoud van energie. Entropie is mate van wanorde, als je bijvoorbeeld kijkt naar een gasmengsel. De entropie is in evenwicht altijd maximaal.
(probeer eerst maar eens uit het reactiemengsel zonder inzet van energie de katalysator weer voor de volle 100% te pakken te krijgen, bijvoorbeeld...)
Je haalt nu theorie en praktijk door elkaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
Nog last gehad van de harde wind afgelopen nacht?
In Zwolle liggen de zonnecollectoren in de tuin. het is in Stadshagen het laatst gebouwde gedeelte van die wijk (tegen westerholte aan) waar daken van de huizen zijn gewaaid en zelf een halve gevel weg is.

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Nu online
technopeuter schreef op zaterdag 01 maart 2008 @ 14:22:
In Zwolle liggen de zonnecollectoren in de tuin. het is in Stadshagen het laatst gebouwde gedeelte van die wijk (tegen westerholte aan) waar daken van de huizen zijn gewaaid en zelf een halve gevel weg is.
Ze liggen hier weer vrolijk te zonnen hoor ;)

Ik vraag me wel altijd af hoe die kleine windmolentjes dat nu doen, wat is daar voor veiligheid in opgenomen? Ik begrijp nu wel weer opnieuw waarom een powerball aan de gevel vooralsnog sterk wordt afgeraden...

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

vandaag was het dan voor het eerst zover, de meter bleef terugdraaien,
wasmachine aan, boiler temperatuur liep toch nog op met 14c per uur (!)
over power gesproken....eindstand na 2x op 40c wassen, 48c (200 liter)
wasdroger aan, (low temp) meter blijft teruglopen, niet snel, maar toch.
toen de afwasmachine aan, (ook op de zonneboiler) de meter gaat heen en weer, resultaat 0.
uiteindelijk nu alles klaar en 0 kwh op de meter, en het is 16:38u, de zon schijnt nog steeds.de truuk is wel alles achter elkaar met tussenruimte te doen en niet tegelijk, de collector is krachtig, maar hooguit 20% bij volle zon van wat je van een hr ketel verwachten kan.

na besparing is de zonneboiler de grootste besparing op verbruik, dan pas de pv.
de zonneboiler verdient een forse aanschaf subsidie.
stel je voor dat 1 miljoen huishoudens dit doen.
ik gun het echt iedereen, we zouden zomaar nog 40 jaar met ons gas kunnen doen ipv 20.

-edit-
om dit te testen had ik de naverbrander op gas uitgeschakeld.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 01-03-2008 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

stefan001 schreef op zaterdag 01 maart 2008 @ 14:02:
Je haalt nu theorie en praktijk door elkaar ;)
Hmmmm....

Ik vermoedde al dat ik me op glas ijs aan het bewegen was...

Maar, that's all in the game...

Bedankt voor het herhalen van de lessen "basics"... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Daar woont mijn zus! :o Op de puntmos

Ik was dit weekend op de veluwe bij Hoenderlo midden in het bos en wij slapen altijd met open raam, dus dat was genieten hoe de bomen kraakten en dansde op de ritme van de wind.
Ik heb het elektrisch rijden kunnen promoten op Landal Greenparcs en ik heb bij de receptie een nogal grote groep belangstellende om me heen gehad. Kon ik meteen mijn hele verhaal kwijt :)

Waarom is het geen idee om de huisjes in het park op PV panelen te lopen. Het heet niet voor niets Landal Greenparcs (zoals ik ook de reclame maakte toen iemand moeilijk deed over een scooter op het terrein (ja, hij is elektrisch, dus ik mag dat :P )) Zij moest er uiteindelijk wel om lachen en zo kwam het op gang. Die moeder heeft dus het een en ander rondgebazuind en zo vingen ze mij voor de receptie toen we iets aten en had ik reclame. Echt leuk. en dat is positief :)
Ik heb een leuke fotosessie gemaakt, dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-06 12:52
@Rogresalor: puntmos? da's toch die straat waar een echtpaar Disney-fanaten woont?!?

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Fietsen was oncomfortabel dit weekend :) Maar de zonnesstroompanelen staan veilig in de schuur. Ik zal blij zijn als ze weer op het dak liggen. Overigens betekent dat ook dat ik ze kan verzekeren. De Univé wilde ze op het platte dak van onze vorige woning niet verzekeren om dat ze 'niet duurzaam aan de woning bevestigd' zouden zijn. Beetje jammer. Maar vastschroeven - zoals op ons schuine dak gaat gebeuren - is wel 'duurzaam bevestigen' en dus kunnen ze mee met de inboedel- of opstalverzekering als extra (en extra duur ;)) glasoppervlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 208865

Als je nog verder wil gaan dan wc vullen met regenwater, spaarlampen, PV en zonneboiler kijk dan eens naar mijn wasmachine.

In mijn nieuwe huis met stadsver(w)arming is het te lastig om deze nog aan te sluiten en hebben we besloten de wasmachine van mijn vriendin te gebruiken.

Dus te koop een goede Miele 979 AllWater met warmwater aansluitingen geschikt voor regenwater.

Verschillende soorten water
--------------------------------------------------------------------------------
Heeft u de mogelijkheid ook andere soorten water dan leidingwater te gebruiken? Dan kunt u een aanzienlijke hoeveelheid leidingwater besparen en op die manier het milieu minder belasten. Want de wasautomaat W 979 AllWater gebruikt in dit geval de andere soorten water voor de wasprogramma's en leidingwater voor het laatste spoelprogramma. Bij gebruik van regenwater kunt u per jaar 79% aan leidingwater besparen, bij kalkhoudend bronwater altijd nog 53%!

Bovendien maakt deze wasautomaat een speciaal programma voor onthard water mogelijk. Daarvoor heeft u alleen een externe ontharder nodig. Dat is praktisch als u in een gebied met zeer hard water woont. Bij het aansluitende wassen is het wasmiddelverbruik dan veel lager.

Hij heeft graag warm water
--------------------------------------------------------------------------------
Voor het gebruik van warm water sluit u de W 979 AllWater met twee toevoerslangen op de warmwater- en op de koudwateraansluiting aan. Voor het wassen hoeft het water dan nog nauwelijks te worden opgewarmd, waardoor u stroom bespaart. De elektronica mengt het koude en warme water exact volgens het door u gekozen programma. De stroombesparing kan daarbij oplopen tot 55%! Bovendien doet u daarbij iets goeds voor het milieu. Een bijkomend effect van het besparen van elektrische energie is namelijk een aanzienlijke verlaging van de CO2-uitstoot met 36%, van primaire energie tot 30% en van de totale energiekosten tot 42%. En mocht u een keer vergeten de warmwaterkraan open te draaien, dan schakelt de elektronica automatisch over op het gebruik van koud water - schoon wordt de was in elk geval!

http://www.marktplaats.nl...warmwateraansluiting.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Cool ding! Hotfill komt zeker op mijn volgende wasmachine maar vulling met regenwater had ik nog niet aan gedacht. 'Helaas' is onze huidige wasmachine nog vrij jong en technisch prima, die ga ik dus nog niet vervangen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
CanonG1 schreef op maandag 03 maart 2008 @ 22:06:
Cool ding! Hotfill komt zeker op mijn volgende wasmachine maar vulling met regenwater had ik nog niet aan gedacht. 'Helaas' is onze huidige wasmachine nog vrij jong en technisch prima, die ga ik dus nog niet vervangen...
Jamaar het is niet alsof je energie/kapitaal aan het vernietigen bent als je je "oude" wasmachine gaat vervangen... je voegt alleen een relatief zuinige wasmachine toe aan het 2e hands circuit en gaat zelf ook minder verbruiken en daardoor verbeter je dus het milieu O-)
... of werkt het niet zo? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

SDE informatie bijeenkomst speciaal voor de PV newbees (lees: zonnestroom) die in het - onzekere - diepe willen duiken, 27 maart a.s. in Utrecht:

http://www.senternovem.nl...ltaische_zonnepanelen.asp

Tevens de hele papier santekraam op de website van SenterNovem, inclusief aanvraag formulier etc.:

http://www.senternovem.nl/sde/aanvraagformulieren/index.asp

Don't forget: inschrijvingen slechts tussen 1 april en 1 augustus mogelijk.

Nijmegen wil collectief gaan aanschaffen, dus het zou wel eens rap kunnen gaan.

U bent er zelf bij. Denk goed na, weeg alles tegen elkaar af. It's your decision. Salderen tot max. 3.000 kWh netinvoeding/jaar is nog steeds wettelijk verplicht, en daar kunt u al heel ver mee komen. Heeft u de hele SDE helemaal niet voor nodig. In ieder geval bespaart u daarmee een hoop bureaucratie en onzekerheid. :/

Blijft over: zonnepanelen aanschaffen en zelf stroom opwekken? Tuurlijk, gewoon doen. Hartstikke slim! En oh zo leuk... :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

NielsTn schreef op zondag 02 maart 2008 @ 23:45:
@Rogresalor: puntmos? da's toch die straat waar een echtpaar Disney-fanaten woont?!?
:Y

Yes :)
Annette en ?

Ik weet als je stadshagen inrijdt 2e rotonde rechts en na 100 meter links en dan na 100 meter rechts; de Puntmos.

Ik heb voor de gein is berekend hoeveel panelen ik nodig zal hebben om mijn verbruik te dekken.
Als je met 855 Wp 62 kW/maand haalt kom ik er niet mee uit. De oplevering moet 45 kW/week zijn en dat is dus zo'n krappe 200 kW/maand.
Ik ga me er toch maar eens in verdiepen. het ziet er hier uit dat ik heel mijn zuidzijde van het dak kan bedekken voor mijn verbruik :Y
Hier 10 kilometer verderop staat een wijk met zonnepanelen op elk huis, dus honderden huizen in Wijchen-oost.

Goed, wat kunnen wij doen om te besparen (en kritiek erop geven mag)

1. Alles spaarlamp of LED lamp. Ik heb in huis 2 spaarlampen die de hele avond branden en derest zijn peertjes, maar die staan ook nooit langer aan dan 20-30 minuten en soms maar een minuut zoals de peer op de WC. Kan een spaarlamp tegen teze korte brandtijden
2. Korter douchen. Ik heb mijn douchetijd opgenomen en die is 5 minuut en 50 seconden voor een uitgebreide douche met spaarkop, dus zo'n 35 liter warm water bij 6 liter per minuut doorstroom.
3. Computer van het net loskoppelen. Dit is een eigen keuze. Vind ik de stand-by gemakkelijk of is het de moeite waard om in de nacht de schakelaar helemaal om te zetten?
Als ik hiermee 15 euro/jaar uitspaar mag ik hopen dat het batterijtje op het moederbord goedkoper is in verbruik en zeker 6 maanden meegaat zonder dat ik heel mijn BIOS opnieuw mag inrichten.
4. Minder drogen en de was nu eens uithangen aan de lijn. Ik hang truien altijd aan het droogrek en deze zijn met dit weer in 2 dagen kurkdroog, dus waarom 2 kW/beurt verspillen als ik ook 2 dagen kan wachen? Is toch zo? In de winter met koude lucht is het een ander verhaal.
5. Wasmachine. Kan ik niet op besparen omdat ik zelf hotfill doe en het element niet eens aanslaat na een emmer heet water met soda en waspoeder al opgelost. Alleen als ik haast heb gaat het er zo in en moet het machien zichzelf redden en hij kan het prima nog zelf, maar hotfillen is echt goedkoper.
6. Elektrische scooter kost ook leuk stroom. Een volledige laadbeurt kost 1500 watt/lading en dat is dan van 20%<->100% en omdat ik hem op het werk bijlaad is er nog maar 600 watt/lading over voor mijn wandcontactdoos.
Dus elke dag 1,5 kW/lading is wel even 10,5 kW/week! ofwel 42 kW/maand. Waarvan de helft op het werk en op het werk zijn de accu's nog lang niet half ontladen. Dan heb ik het niet over een dure elektrische scooter met 4 pk op het wiel. Dat hakt er onevenredig harder in. Wordt leuk als mijn vriendin ook elektrisch gaat rijden. Hoppa, zo'n 21 kW/week ;) Dus 600*7=4,2 kW/week voor de scooter voor mijn rekening, valt dan ook weer mee :/
*Ga dit de baas maar niet vertellen :P
7. In de zomer minder de airco aanhebben en proberen te koelen in de nacht met alle ramen open en tegen een uur of 8 alles weer dicht. Dan kan ik tot 12-13 uur in de middag zonder airco wat weer zeker een uur per dag uitspaart en mijn Airco lust in vol vermogen ( 2 units ) 3400 watt/uur :Y
Dus ik ga kijken deze zomer naar warmtewerende plakfolie op het raam. Als het 20% scheeld is dat veel, maar wel meegenomen.
8. Ik heb een vriezer en koelkast en de vriezer slaat niet zo vaak aan en de koelkast ook niet, maar is hier op terug te winnen? Ontdooien? Hij ontdooit automatisch en de vriezer is schoon van ijsafzetting dan het dunne laagje rijp op de koelplaat van de vriezer. Hij staat denk ik ook te koud want het is daar -27 graden in de vriezer. Onderaan -25 graden. Koelkast wil niet koeler als 6 graden en staat op stand 5. Geen ijsafzetting.

Ons verbruik ligt op ongeveer 40-45 kW/week. We zouden daarop graag wat willen besparen en ik kan wel tegendraads zijn, maar energie wordt mij ook te duur en ik zal ooit meemoeten met de besparende massa, maar wat is verantwoord gebruik en wat niet?

*Ik heb 2900 watt/p nodig op het dak en wat gaat dat kosten? Ik kan geen hypotheekverhoging meer aanvragen (alleenverdiener) en zo rijk ben ik ook weer niet. 85 euro per maand is makkelijker op te hoesten dan ineens zoveel duizend euro. Of het rendement moet hoger zijn dan de rente op onze spaarrekening want als je 10.000 uitgeeft mis je wel voor 10.000 euro aan rente en dat is een paar maanden gratis energie voor ons :)

[ Voor 109% gewijzigd door Anoniem: 146043 op 04-03-2008 07:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

als je eerst je verbruik terugbrengst naar 2 kwh per dag per persoon, is daarna het aandeel van zonnepanelen groter, hoe men dat doet is in dit topic individueel, maar ook essentieel.
de elektrische scooter moet je buiten beschouwing laten.
als de besparing nog groter uitvalt door de maatregelen, waar je gerust dik een jaar over mag doen,
bestaat zelfs de kans dat je gaat terugleveren,
dan komt de scooter in beeld, je kunt dan van het overschot gaan rijden, gratis en volledig zonder uitstoot, de kans bestaat dat je dat met kippevel op je rug doet van plezier, iets wat je van een plasma tv van 300 watt niet krijgt.
tegen die tijd is de uitsparing van niet genomen energie en te betalen belasting vermoedelijk al groter dan instappen in de sde regeling.
vreemd genoeg is de dan dure nachtstroom ook voordelig, want in het weekend is voor mij dan terugleveren ook rendabeler geworden, bijvoorbeeld.

je moet bijna je eigen energieaccountant worden, en proberen de balans tussen gebruik en opwekking in evenwicht te houden, iets waar ik erg veel plezier aan beleef.

mijn balans : eerst een a++ koelkast die >600kwh uitspaart,
dan van dit verschil een electrische scooter kopen voor de kleine ritjes.
consuminderen in een andere context, zonder comfortverlies.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 04-03-2008 07:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

cleanbits.nl :

Checked for tweakers.net
Dit adres wordt nog niet groen gehost.
Checked for solarwebsite.nl

ohoh....
ontneem die kolencenrales hun bestaanrecht.
vooralsnog ken ik alleen xs4all.nl en evoswitch.nl die echt groen hosten,
groen, dwz niet een fossiele energieafname.
wie kan er nog een paar noemen ?

-edit-
wouterlood.com wordt gehost door Eweka Internet Services
Dit adres heeft een groene hoster.

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 04-03-2008 08:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gisteren de aankoopbelofte ondertekend zodat we nu ook ons eigen huisje gaan hebben *O*

Inclusief een schuin dak pal op het zuiden gericht, waar nog geen dakramen of zo inzitten. Precieze oppervlakte van het dak nog niet bekeken, maar met een gevelbreedte van 5 meter gaat dit nog meevallen voor een rijhuisje :D. In ieder geval komen er zonnepanelen op, misschien ook een zonneboiler. Het wordt wel iets voor later dit jaar wegens verschillende redenen (vooral financieel ;) ).

Ik heb wel een vraagje, het huis wordt verwarmd met een doorstroom verwarmingsapparaat voor de CV, welke ik denk ook voor warm water gebruikt wordt. Wordt het dan mogelijk om hierop een zonnecollector met boiler aan te sluiten? Ik ben echt niet zo thuis is deze, dus alle raad/advies is welkom. Het apparaat is 5 jaar oud, dus niet echt aan vervanging toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Anoniem: 135487 schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 08:47:
Gisteren de aankoopbelofte ondertekend zodat we nu ook ons eigen huisje gaan hebben *O*
Gefeliciteerd!
Ik heb wel een vraagje, het huis wordt verwarmd met een doorstroom verwarmingsapparaat voor de CV, welke ik denk ook voor warm water gebruikt wordt. Wordt het dan mogelijk om hierop een zonnecollector met boiler aan te sluiten? Ik ben echt niet zo thuis is deze, dus alle raad/advies is welkom. Het apparaat is 5 jaar oud, dus niet echt aan vervanging toe.
Waarschijnlijk wel, maar check de handleiding van het apparaat voor zekerheid. In de handleiding van onze CV-ketel werd de mogelijkheid om een zonneboiler specifiek genoemd (joepie!). Staat het er niet in, bel dan even met de fabrikant, die kan het je vrijwel zeker vertellen. Lukt dat allemaal niet dan zou ik een fabrikant van zonneboilers bellen en het daar vragen.

Volgens mij komt het er op neer dat vrijwel alle modulerende (die dus op een variërend niveau kunnen stoken) ketels een zonneboiler kunnen hebben.

-edit-

Overigens: een zb in deze situatie wordt alleen gebruikt voor tapwaterverwarming, niet voor ruimteverwarming. Omdat conventionele radiatoren een vrij hoge watertemperatuur nodig hebben (die de zb in het koude seizoen maar moeilijk kan leveren) zou dat niet goed werken. Als je muur- en/of vloerverwarming hebt zou het beter kunnen omdat dat systeem een veel lagere watertemperatuur gebruikt.

[ Voor 15% gewijzigd door JeroenH op 04-03-2008 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Anoniem: 238103 schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 08:16:
Checked for solarwebsite.nl
Ah, ik zie dat cleanbits zijn zaakjes niet goed voor elkaar heeft. Mijn domeinnaam en hosting zijn nl. gescheiden. Cleanbits checkt kennelijk alleen de domeinnaam en niet de hosting...

En verder drukken ze alles uit in CO2, ik heb naar niet zoveel belangstelling voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Zo maar een gek idee waar ik gisteren op kwam. Ik heb diverse mensen gezien die aan de slag gingen met koperpijp om een zonnecollector te maken voor warm water..

Zou je niet een oude auto radiator hiervoor kunnen gebruiken? Ding heeft een enorm oppervlak om normaliter water mee te koelen, anderzijds zou je er ook water mee moeten kunnen verwarmen?

Gesteld je zou een auto radiator inbouwen in een bak die onderin is geisoleerd met bijv piepschuim, daarbovenop een mat zwarte laag om maximaal de warmte van de zon te absorberen. Daarin de auto radiator leggen en afdekken met glas? En daarna water door de radiator heenpompen om het op te warmen.

Aan de andere kant in de boiler een soortgelijke opstelling om de warmte van de collector af te staan.

Even afgezien van praktische zaken als hygiene, e.d. Dan zou dat toch de ideale el cheapo manier zijn om een zonneboiler te maken?

Of zit ik nu veels te simplistisch te denken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Een radiator heeft toch ook veel gleufjes om lucht door te laten. Dat lijkt me op een dak niet praktisch, wanneer je het als zonne-collector wilt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:23
Alleen moet je rekening houden met bevriezing. Ik woon in Zuid-Afrika aan de kust en daar zie je ook veel simpelere constructies voor zonneboilers. Met vrij dunne zwarte platen en dan bovenin een soort van collector vat. Ik weet alleen niet zo goed hoe ze de warmte overbrengen. Hier zitten warm water systemen sowieso heel anders in elkaar, want hier heeft niemand (aard)gas, dus alles wordt verwarmd met behulp van elektrische geisers. Daarmee is een zonne-boiler in Zuid-Afrika sowieso z'n geld waard, omdat water warmstoken met elektra in een land dat een energie crisis heeft nogal nadelig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Inderdaad ik ben mij ervan bewust dat een zonneboiler in mijn geval enkel voor warm tapwater kan gebruikt worden, maar ik wil het toch bekijken. Ondanks mijn interesse op dit gebied (en deze topic) vind ik het heel moeilijk in te schatten wat het rendement is van een zonneboiler voor (enkel) warm tapwater in een gezin van 2 personen (met eventuele uitbreiding later).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Anoniem: 135487 schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 09:29:
Inderdaad ik ben mij ervan bewust dat een zonneboiler in mijn geval enkel voor warm tapwater kan gebruikt worden, maar ik wil het toch bekijken. Ondanks mijn interesse op dit gebied (en deze topic) vind ik het heel moeilijk in te schatten wat het rendement is van een zonneboiler voor (enkel) warm tapwater in een gezin van 2 personen (met eventuele uitbreiding later).
Hoe meer warm water je verbruikt, hoe hoger je rendement is. Het bij plaatsing van een zonneboiler interessant zijn de vaatwasser en/of wasmachine hotfill te maken. Dat ben ik in elk geval van plan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik ga het nog eens deftig moeten bekijken. Vaatwasser is er voorlopig niet present (keuken is vrij klein) en nog niet zeker of we deze gaan plaatsen. Ik kan mij wel voorstellen dat met 2 machines hotfill en eventuele kinderen deze zeker interessant wordt. Een bijkomend puntje is de uniformiteit van ons dak. Een hoek met zonneboiler en de rest zonnepanelen gaat er minder uitzien dan gewoon vol met zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 221003

CanonG1 schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 09:40:
Hoe meer warm water je verbruikt, hoe hoger je rendement is. Het bij plaatsing van een zonneboiler interessant zijn de vaatwasser en/of wasmachine hotfill te maken. Dat ben ik in elk geval van plan.
In ons (3-persoons) huishouden gebruiken we ongeveer 20 m3 gas per maand voor warm water (en we koken er ook nog van).
Een stelregel is dat een zonneboiler ongeveer 50% van het gas voor verwarming van tapwater kan uitsparen. Bij ons zou een zonneboiler dus max 120 m3 gas p/jr uitsparen, wat de terugverdientijd behoorlijk lang maakt.
Hoe meer gas je verbruikt voor warm water, hoe eerder een zonneboiler terugverdiend is.

Wat betreft hotfill: met een hotfill-voorschakelapparaat kun je de wasmachine warm water laten innemen wanneer dat nodig is. Ik zit erover te denken om zo'n apparaat te installeren maar dan zo dat de cv-ketel voor het warme water zorgt. (tussen de cv-ketel en wasmachine zit hoogstens 3 meter (warm)waterleiding)

Heeft iemand ervaring met zo'n opstelling? En hoeveel energie zou hiermee bespaard kunnen worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Anoniem: 221003 schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 11:20:
Heeft iemand ervaring met zo'n opstelling? En hoeveel energie zou hiermee bespaard kunnen worden?
Helaas nog geen ervaring uit de eerste hand. De zonneboiler wil ik wel hebben maar dat moet nog heel even wachten (€€€), pas daarna ga ik met hotfill aan de gang. Ik verwacht dat ook zonder zonneboiler het een kostenbesparing kan geven omdat elektrisch verwarmen vrijwel altijd duurder is dan met gas (helemaal met een efficiënte CV-combiketel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

TD-er schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 09:14:
Een radiator heeft toch ook veel gleufjes om lucht door te laten. Dat lijkt me op een dak niet praktisch, wanneer je het als zonne-collector wilt gebruiken.
Waarom niet dat lijkt me juist een ontzettend voordeel ? De radiator zou in een afgesloten bak komen te zitten waarin de lucht wordt opgewarmt en via het grote oppervlak van de radiator wordt overgedragen aan de vloeistof die er binnenin rond wordt gepompt.

Juist doordat er ( warme ) lucht doorheen kan stromen zorgt ervoor dat er een warmtewisseling plaats vind :-)
Alleen moet je rekening houden met bevriezing.
Bevriezing is inderdaad mogelijk een probleem. Dat zou opgelost kunnen worden door ipv puur water door het systeem rond te pompen er een antivries mengsel in rond te pompen. Of van mijn part een soort van olie..

In het collectorvat zit ook weer een warmtewisselaar die z'n warmte onttrekt vanuit de radiator aan die zijde en het afgeeft aan het water in het vat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik geloof dat er al eerder in de topics DE over gesproken is en dat hotfill wel maar een terugverdientijd heeft van een tiental jaar bij het niet gebruik van een zonneboiler. Natuurlijk blijft het een kleine inspanning, ook financieel en belast je het milieu ietwat minder, dus het is ergens wel de moeite.

Misschien zouden we in de TS een soort map moeten gestoken worden in de verschillende DE topics, ietwat als:
- FV panelen: DE1 pg 15 - DE2 pg 6 - ...
- Hotfill: DE1 pg 3 - DE1 pg 7 - ...

Wel wat werk ongetwijfeld, maar het zou erg handig zijn om bepaalde zaken terug te vinden.

[ Voor 31% gewijzigd door Anoniem: 135487 op 04-03-2008 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Anoniem: 135487 schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 12:11:
- FV panelen: DE1 pg 15 - DE2 pg 6 - ...
- Hotfill: DE1 pg 3 - DE1 pg 7 - ...
Beetje lastig omdat je zelf in kan stellen hoeveel berichten er op een pagina staan.
Pagina 4 bij jouw is misschien dus niet pagina 4 bij mij :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103 schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 07:55:
als je eerst je verbruik terugbrengst naar 2 kwh per dag per persoon, is daarna het aandeel van zonnepanelen groter, hoe men dat doet is in dit topic individueel, maar ook essentieel.
de elektrische scooter moet je buiten beschouwing laten.

Dat gaat wel lastig worden want dat is volgens jou 40-4=36 kW/week tegen 28 kW/week. Hoe haal ik de besparing?
als de besparing nog groter uitvalt door de maatregelen, waar je gerust dik een jaar over mag doen,
bestaat zelfs de kans dat je gaat terugleveren,
dan komt de scooter in beeld, je kunt dan van het overschot gaan rijden, gratis en volledig zonder uitstoot, de kans bestaat dat je dat met kippevel op je rug doet van plezier, iets wat je van een plasma tv van 300 watt niet krijgt.
Dat geloof ik meteen en dat had ik ook op het park, maar in de zomer heb je in dit huis gewoon een airco nodig en zonder heb ik jaren gezeten en dat kost het ziekenfonds weer extra want ik kreeg last van hittekoorts wat ik een paar keer heb gehad in dit huis. In de zomer kan het hier makkelijk 35 graden binnen worden. Ik moet wel koelen anders hou ik het niet uit. Maar als je het zo bekijkt moet het eigenlijk makkelijk kunnen met 2 kW/dag. Dat is 200 uur spaarlampgebruik of 1 droogbeurt. Mijn lichaamstemperatuur is door de arts vastgesteld op 34,8 graden in plaats van 37,2 graden, dus als ik 38 graden heb ben ik ernstig ziek

tegen die tijd is de uitsparing van niet genomen energie en te betalen belasting vermoedelijk al groter dan instappen in de sde regeling.
vreemd genoeg is de dan dure nachtstroom ook voordelig, want in het weekend is voor mij dan terugleveren ook rendabeler geworden, bijvoorbeeld.
Nachtstroom ging er toch uit? Dat was toch besloten door ons snuggere rijk

je moet bijna je eigen energieaccountant worden, en proberen de balans tussen gebruik en opwekking in evenwicht te houden, iets waar ik erg veel plezier aan beleef.
Precies ja! Dat lijkt me heel leuk inderdaad

mijn balans : eerst een a++ koelkast die >600kwh uitspaart,
dan van dit verschil een electrische scooter kopen voor de kleine ritjes.
consuminderen in een andere context, zonder comfortverlies.
A++ koelkast kost snel 250 euro en dan een A++ vriezer en weer 500 euro armer. Ik wou dat ik op dat punt rijker was, maar ik heb al een A label koelkast en een E label vriezer (ook maar gekregen, best jong apparaat en slaat niet heel vaak aan). Dan komt de vraag van "heb je wel een vriezer nodig?". Natuurlijk niet en ik heb jaren zonder gedaan, dus het is een luxe, maar verrekte handig voor alle aanbiedingen zoals massa's vlees, brood en groente. Mochten ik en mijn vriendin samen ziek worden zoals 3 weken geleden dan hebben we eten in huis. De dichtbijzijnste supermarkt is 4,5 km en wij hebben geen auto. Vaak haal ik dus op het werk bij omdat de Lidl 100 meter van mijn werk ligt. Rugzak achterop en gaan en goedkoop ook nog, dat is ook besparen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Is er naast de SDE regeling voor zonnepanelen ook al iets bekend over subsidie op zonneboilers?
Mijns inziens toch het paradepaardje onder de zonnenergie.

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Pagina: 1 ... 5 ... 10 Laatste

Dit topic is gesloten.