Toon posts:

Duurzame Energie deel 5 Vorige deelOverzichtVolgende deelLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 8 9 10 Laatste
Acties:
  • 60.554 views sinds 30-01-2008

• Joba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-05 14:55
Ben op zoek naar ervaringscijfers voor zonnepanelen op west en oost georienteerde daken. We hebben een nieuw huis gekocht en willen de overwaarde van ons huidige huis (knock knock, eerst nog maar eens verkopen) misschien wel investeren in zonnepanelen. Ik volg dit topic al een lange tijd maar heb nog teveel onzekerheid over de opbrengsten. 850 kwh per kwp kan ik natuurlijk wel vergeten, maar wat is wel realistisch? Dak ligt aan de westkant ietsjes (2 graden) gericht naar het noorden, en aan de oostkant dus ietsje naar het zuiden...

Ik ken de instralingsdiagrammen, maar heb moeite om dat in een aardige schatting om te zetten van kwh per kwp.

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:43

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Heb je de rekenhulp al geprobeerd? Daar kun je gewoon de ligging van je dak, de hellingshoek, aantal panelen etc. invullen en je krijgt een geschatte jaaropbrengst :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Joba
Die kende ik inderdaad nog niet. Ik heb net even gekeken voor mijn situatie. Bij een dakhelling van 50 graden op het westen geeft de rekenhulp aan dat het niet lonend is :-( om zonnepanelen te nemen. Bij 36 graden weer wel met een terugverdientijd van 17 jaar.

Maar ik dacht ook nog ergens vrij positieve berichten gelezen te hebben van mensen met een zelfde orientatie (eric-pvt?).

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:06
(jarig!)
Joba schreef op woensdag 16 april 2008 @ 10:17:
Die kende ik inderdaad nog niet. Ik heb net even gekeken voor mijn situatie. Bij een dakhelling van 50 graden op het westen geeft de rekenhulp aan dat het niet lonend is :-( om zonnepanelen te nemen.
a) Hoe definieer je 'lonend' precies? Gaat je het alleen om geld, of kijk je verder dan dat?
b) Een dak van 50gr op het westen zou een op jaarbasis ongeveer 20% minder opbrengen dan hetzelfde dak op het zuiden. Ik vind dat nog wel meevallen. Een schema:

http://solarwebsite.nl/archief/nieuws2006/img/instralingsdiagram.jpg
Maar ik dacht ook nog ergens vrij positieve berichten gelezen te hebben van mensen met een zelfde orientatie (eric-pvt?).
Mijn dak is ook ongeveer 50 gr, en ligt WZW, dat zal mij dus naar verwachting op jaarbasis 15% aan opbrengst kosten. Dat is jammer, maar ik kan het huis nu eenmaal niet kantelen.

Nog maar vijf nachtjes slapen, dan liggen ze weer op het dak! :P

[Voor 3% gewijzigd door JeroenH op 16-04-2008 10:31]

Atomstack X7 Pro 10w laser cutter

• Joba
a. Lonend is voor mij inderdaad zeker meer dan alleen geld. Maar het moet wel een beetje financieel verantwoord zijn (zeker ook om mijn vrouw te kunnen overtuigen). De genoemde rekenhulp kijkt blijkbaar alleen naar het financiele aspect.
b.dus zo redenerend zou ik uit mogen gaan van 80% van 850kwh per kwp = 680 kwh per kwp? (volgens mij zit het meer richting 75% volgens het diagram?)

• JeroenH
(jarig!)
Joba schreef op woensdag 16 april 2008 @ 10:54:
a. Lonend is voor mij inderdaad zeker meer dan alleen geld. Maar het moet wel een beetje financieel verantwoord zijn (zeker ook om mijn vrouw te kunnen overtuigen). De genoemde rekenhulp kijkt blijkbaar alleen naar het financiele aspect.
Misschien is een zonneboiler meer iets voor je? Of extra isolatie? Dat soort maatregelen hebben over het algemeen een kortere finciële terugverdientijd dan zonnestroompanelen, ook zonder subsidie.
b.dus zo redenerend zou ik uit mogen gaan van 80% van 850kwh per kwp = 680 kwh per kwp? (volgens mij zit het meer richting 75% volgens het diagram?)
Dat zou goed kunnen. Houd er rekening mee dat een dak van 50gr op het zuiden ook geen 100% presteert, eerder iets van 96-97%.

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-05 08:43

mkleinman

4.5kWp, 8.4GJ Zb/CV, WTW, ELGA

Joba schreef op woensdag 16 april 2008 @ 10:02:
Ben op zoek naar ervaringscijfers voor zonnepanelen op west en oost georienteerde daken. We hebben een nieuw huis gekocht en willen de overwaarde van ons huidige huis (knock knock, eerst nog maar eens verkopen) misschien wel investeren in zonnepanelen. Ik volg dit topic al een lange tijd maar heb nog teveel onzekerheid over de opbrengsten. 850 kwh per kwp kan ik natuurlijk wel vergeten, maar wat is wel realistisch? Dak ligt aan de westkant ietsjes (2 graden) gericht naar het noorden, en aan de oostkant dus ietsje naar het zuiden...

Ik ken de instralingsdiagrammen, maar heb moeite om dat in een aardige schatting om te zetten van kwh per kwp.
Dan moet je nog even wachten ;). Mijn dak staat ook pal op het westen ( 270 graden ) en ik ben ook bezig met zonnepanelen. Mijn dak staat overigens iets beter ervoor dan de jouwe. 45 graden ipv 50.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Anoniem: 135487

Ik denk ook niet dat je zomaar 75% van 850 kWh per Wp kan nemen... Mijns inzien ligt 850 kWh wel laag per Wp onder optimale omstandigheden. Ik zou eerder vermoeden dat je niet ver onder de 700 kWh (met jouw dak- & richtingsoriëntatie) gaat uitkomen. Lijkt me dus wel volop de moeite waard.

• Joba
Anoniem: 135487 schreef op woensdag 16 april 2008 @ 12:25:
Ik denk ook niet dat je zomaar 75% van 850 kWh per Wp kan nemen... Mijns inzien ligt 850 kWh wel laag per Wp onder optimale omstandigheden. Ik zou eerder vermoeden dat je niet ver onder de 700 kWh (met jouw dak- & richtingsoriëntatie) gaat uitkomen. Lijkt me dus wel volop de moeite waard.
Dat gevoel heb ik dus ook. Die 850 kwh per kwp is volgens mij een algemene vuistregel voor een dak enigszins op het zuiden gericht. Lijkt me dan inderdaad dat onder de meest optimale condities (zuiden, ietsjes naar het westen, 36 graden helling) dan hoger zit. De stralingsdiagram is relatief ten opzichte van die optimale condities.

Ik ben ook dit een keer tegengekomen:
http://www.ecn.nl/solar/yield/index2.html

Ga ik ook nog even mee spelen.

Zonneboiler zit ik overigens ook aan te denken. Eigenlijk dan een zonneboilercombi, heb straks namelijk vloerverwarming op begane grond. Schijnt een hele goede combinatie te zijn.

[Voor 9% gewijzigd door Joba op 16-04-2008 12:34]

• Lethal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-04-2019
Dat ECN rekenmodel is redelijk nauwkeurig.

Maar wat wil je hier precies mee bereiken?

• Joba
Lethal schreef op woensdag 16 april 2008 @ 12:44:
Dat ECN rekenmodel is redelijk nauwkeurig.

Maar wat wil je hier precies mee bereiken?
Ik moet eigenlijk gewoon wat meer zekerheid hebben dat de opbrengst eerder rond de 700 kwh dan rond de 600 kwh per kwp zal liggen. Rekenmodellen helpen daar natuurlijk bij, maar echte gebruikerservaringen zijn voor mij ook belangrijk om mezelf te overtuigen. Wil niet straks met een enorme investering zitten die uiteindelijk financieel weinig oplevert.

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-05 11:45
Joba schreef op woensdag 16 april 2008 @ 12:53:
[...]

Ik moet eigenlijk gewoon wat meer zekerheid hebben dat de opbrengst eerder rond de 700 kwh dan rond de 600 kwh per kwp zal liggen.
Wat is dat toch voor kwh/kwp gedoe? Is dat in de hele tijd dat je je zonnestroominstallatie hebt? Hoe lang ben je dan van plan op te wekken?

Volgens mij had je ongeveer een jaaropbrengst van 0.8 kWh per geinstalleerde Wp, als ik me goed kan herinneren uit dit topic. Die zal je moeten aanpassen volgens dat mooie diagrammetje van CanonG1. Als je dus 850 Wp hebt, zal je per jaar ongeveer 680 kWh per jaar produceren onder ideale omstandigheden.

Toch?

• JeroenH
(jarig!)
Joba schreef op woensdag 16 april 2008 @ 12:53:
Ik moet eigenlijk gewoon wat meer zekerheid hebben dat de opbrengst eerder rond de 700 kwh dan rond de 600 kwh per kwp zal liggen. Rekenmodellen helpen daar natuurlijk bij, maar echte gebruikerservaringen zijn voor mij ook belangrijk om mezelf te overtuigen. Wil niet straks met een enorme investering zitten die uiteindelijk financieel weinig oplevert.
Vergeet ook niet dat in de SDE een correctiebedrag zit wat door 'the powers that be' naar believen aangepast kan worden. Niemand kan in de toekomst kijken maar een toekomst met een regering die nóg minder om zonnestroom geeft dan de huidige is - helaas - prima voorstelbaar, en het is dus goed mogelijk om de SDE-uitkering naar € 0 te corrigeren zodat je 'terugverdientijd' het raam uit gaat. Je zit dan nog wel steeds met je extra vaste kosten (meteruitlezing e.d.).

In het leven staat niets vast, ook de hoogte van de SDE-uitkering en daarmee de 'terugverdientijd' van je zonnestroompanelen niet...

• Lethal
Ik heb net weer even een meeting gehad over de SDE regeling.

Het subsidiebedrag wordt inderdaad gewoon per jaar vastgezet. Zodat de totale opbrengst op 0.56 euro per kWh blijft. Mocht de energieprijs dalen, dan is een plafond bedrag ingebouwd zodat niet de staatskas leeg-getrokken wordt (wat in 2003 dus wel gebeurde)

Overigens zijn er 7000 aanmeldingen binnen inmiddels. Subsidie is dus zo goed als op.

• JopieE
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:36

JopieE

4640 Wp + WP + WPB

Vergeet ook niet dat in de SDE een correctiebedrag zit wat door 'the powers that be' naar believen aangepast kan worden. Niemand kan in de toekomst kijken maar een toekomst met een regering die nóg minder om zonnestroom geeft dan de huidige is - helaas - prima voorstelbaar, en het is dus goed mogelijk om de SDE-uitkering naar € 0 te corrigeren zodat je 'terugverdientijd' het raam uit gaat. Je zit dan nog wel steeds met je extra vaste kosten (meteruitlezing e.d.).
Het is dus zaak dat als de energie prijs stijgt en de subsidie nog maar minimaal is dat je hem op tijd stop zet. Namelijk wanneer de lidmaatschap, meet en andere onzin kosten meer worden dan het te ontvangen bedrag. (bijna alleen vor kleinere systemen en bij een energie prijs van boven de 50 ct)

FYI mijn zonnepanelen hebben vorig jaar 0,97 KWh/KWp opgeleverd. Gericht op het zuiden en onder een hoek van 35 graden (plat dak)

Gasloos

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-05 23:20
Ik zag in de mailing van Kassa, dat ze mogelijk het bedrag voor de subsidies willen uitbreiden.
De bodem van de subsidiepot voor zonnepanelen op daken van particulieren is bereikt, maar het loket gaat niet dicht voor nieuwe aanvragen, bleek dinsdag in de Tweede Kamer. Minister Maria van der Hoeven van Economische Zaken vertrouwt erop dat er binnenkort meer geld beschikbaar komt voor de regeling.

Dat moet gebeuren bij de behandeling van de voorjaarsnota, waarin het kabinet het financiële beleid bijstelt. De regeringspartijen hadden in een motie aangedrongen op extra geld voor zonnepanelen en voor andere manieren om groene stroom op te wekken. Het gaat om 120 miljoen euro, dat uitgesmeerd wordt over de periode tot en met 2015.

Er zijn inmiddels zo'n 6000 aanvragen voor subsidie op zonnepanelen ingediend, die in totaal goed zijn voor 13,3 megawatt. De subsidieregeling zoals die nu is, voorziet in 10 megawatt, toe te kennen in dit jaar. Het is nog niet bekend hoeveel van de aanvragen zullen afvallen. De regeringspartijen, en dus ook de minister, willen er dit jaar 5 megawatt bij doen.

Ook de budgetten voor subsidie om groene stroom op te wekken met biomassa en via afvalwerking zijn uitgeput. Het budget voor windmolens is nog niet op, maar de verwachting is wel dat alle beschikbare subsidie voor dit jaar op zal gaan. ANP

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• Lethal
Volgende week woensdag is het 2e symposium voor de MicroWKK dag. Hier presenteren de ketelfabrikanten hun marktmodel. Ik ga eens even kijken of dat soms interessante dingen oplevert!

• Anoniem: 238103
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
@Mijn dak is ook ongeveer 50 gr, en ligt WZW, dat zal mij dus naar verwachting op jaarbasis 15% aan opbrengst kosten. Dat is jammer, maar ik kan het huis nu eenmaal niet kantelen.

opbrengst west in nederland kan goed zijn, zelfs beter dan gemiddeld, als je aan de kust woont.
er is een strook met meer dan 1050 ~ 1070 Kwh/m2 in nederland, waar ik precies in woon.
natuurlijk is mijn opbrengst minder met oost-west panelen en een west zonneboiler,
maar dan neem je een iets grotere collector.
de meeropbrengst van de goede ligging, compenseert het verlies ook.
ten opzichte van niets, is 1 paneel naar het noorden zelfs al opbrengst.

http://www.solaronline.nl/images/nedinstralinglogo.jpg

hierdoor verbruik ik in april tot nu toe, -4,3kwh per dag, en slechts 4m3 gas,
en dat met " niet ideaal" geplaatste collector en panelen.
door de besparingen zit ik nu met een overschot, en kruipt de meterstand de winter in, achteruit naar de stand van 1 februari inmiddels.
wie handig is en 2e hands pv koopt, tot een 3 euro per watt, kan energiekosten(btw) uitsparen,
en geeft dus direkt een hoog rendement.

met 3 euro per watt (je kan bijv. ook intekenen op een chinese container met pv met een groep)
word het plaatje : uitgespaarde kosten afgezet tegen de investering ineens heel anders dan de gesuggererrde 6 euro/wp, zelf installeren, bespaard dan nog meer, en is ook erg leuk om te doen.

[Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 17-04-2008 08:18]

• Lethal
3 euro per watt is nog vrij veel hoor, als je het vergelijkt met wat het opleverd.

Je terugverdientijd is er nog niet onder de 15 jaar mee.

• TD-er
Lethal schreef op donderdag 17 april 2008 @ 14:40:
3 euro per watt is nog vrij veel hoor, als je het vergelijkt met wat het opleverd.

Je terugverdientijd is er nog niet onder de 15 jaar mee.
Met de huidige kWh-prijzen van zo'n 21ct/kWh en 0,85 kWh/Wp is dat zo'n 16,8 jaar.
Maar goed, je mag er volgens mij wel een beetje vanuit gaan dat de panelen langer meegaan en ook dat de prijs per kWh gaat stijgen in de toekomst.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• JeroenH
(jarig!)
...en dat er meer in het spel is dan geld alleen.

• Lethal
Maar als je investering over 3 jaar nog maar de helft is van wat het nu is. Dan verdien je je systeem in 8 jaar terug, + 3 jaar wachten. Is een kortere terugverdientijd.

• JeroenH
(jarig!)
Lethal schreef op donderdag 17 april 2008 @ 15:38:
Maar als je investering over 3 jaar nog maar de helft is van wat het nu is. Dan verdien je je systeem in 8 jaar terug, + 3 jaar wachten. Is een kortere terugverdientijd.
En misschien zitten we over drie jaar al dik over De Piek heen en stijgt de vraag naar zonnestroompanelen explosief, en zijn ze duurder dan nu. Daar gaat je "terugverdientijd"... Dan lachen de mensen die ze al op het dak hebben in hun vuistje. En misschien is over 10 jaar kernfusie commercieel inzetbaar (ik denk zelf van niet, maar goed). Daar zit ik dan met mijn paneeltjes en elektriciteit die 'te goedkoop om te bemeteren is'.

Niemand kan in de toekomst kijken. Oh, en nog iets anders: wat is de terugverdientijd van je TV? En van je auto? En van je wasmachine? Enz.

[Voor 12% gewijzigd door JeroenH op 17-04-2008 15:56]

• Lethal
Het Vlaamse Veurne krijgt het grootste zonnepark van de Benelux. Dat claimen het Leuvense bedrijf Greenfever en de burgemeester van Veurne, Jan Verfaillie. Op een oppervlakte van 4 hectare worden in Veurne 11.000 pv-panelen geïnstalleerd met een totaal vermogen van 2 MW. Het is de bedoeling dat nog dit jaar wordt begonnen met de bouw van het park.

• zonneschijn
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-05 18:49

zonneschijn

3380 Wp zonneboiler speksteenk

Joba schreef op woensdag 16 april 2008 @ 12:33:
[...]

Dat gevoel heb ik dus ook. Die 850 kwh per kwp is volgens mij een algemene vuistregel voor een dak enigszins op het zuiden gericht. Lijkt me dan inderdaad dat onder de meest optimale condities (zuiden, ietsjes naar het westen, 36 graden helling) dan hoger zit. De stralingsdiagram is relatief ten opzichte van die optimale condities.
Om het een en ander nog moeilijker te maken moet je ook even meenemen waar in Nederland je huis staat. In zonnige gebieden aan de kust kunnen optimaal geplaatste panelen misschien wel 1000 kWh/kWp opleveren, terwijl dat in minder zonnige gebieden misschien maar 850 kWh/kWp is...
En vergeet de schaduw effecten niet. Een west georienteerd systeem zonder schaduw kan mogelijk net zo veel opleveren als een zuid georienteerd systeem dat regelmatig last heeft van schaduw.

Succes met het nemen van je beslissing!

• Joba
Tsja, dat maakt het ook niet makkelijk. Maar ik heb in de tussentijd even flink zitten rekenen met jullie info als grote steun _/-\o_. En ik denk dat we toch maar de gok gaan wagen. Ik denk aan ongeveer 2000 wp en een flinke zonneboilercombi (icm vloerverwarming).

Ik wil het gaan bekostigen uit de verwachte overwaarde (klop klop) uit de verkoop van ons huidige huis. Dat is eigenlijk vergeleken met aflossen van de hypotheek al snel financieel voordelig. Op een spaarrekening zetten kan natuurlijk ook, alleen mag je dan door de bijleenregeling voor dat deel geen renteaftrek meer doen. En uiteraard, naast het financiele aspect draag ik ook graag (een heel klein beetje) bij aan een wat beter milieu.

Dus mensen, als jullie een huis zoeken en een goed doel willen steunen, laat het me even weten ;).

• Lethal
Het fenomeen Luchtwarmte pomp is jullie bekend?

Misschien is dit een interessante oplossing voor jou?

• JeroenH
(jarig!)
Het is grappig (voorzover spam grappig is) om te zien wat voor soort spam je krijgt als je op het internet in een bepaalde richting actief bent:
Dear Sir/Madam,

We are glad to know you company name and address from the website. And We are Umine
Recycle silicon Co., Ltd. the leading factory of recycling silicon materials in
china. I am writing to you in the hope of establishing business relations with you.

At present, we are looking forward to purchasing broken solar cells /wafers,IC chip
wafer and crippled solar cells /wafers. If you have please kindly contact me.And our
price will be highest.

Your prompt reply will be highly appreciated.

Best regards,

Andy Dai

2008-04-18

Umine Recycle Silicon Co., Ltd

No 51. Shengmo Road, Qiuga Town,
Yinzhou District, Ningbo,
China.

Tel: +86-574-56289231
Fax: +86-574-56289236
Mobile: +8613105566417

http: www.um-recyclesilicon.com
E-mail: andy@um-recyclesilicon.com
MSN: andy.229@hotmail.com
Nu kan ik gelukkig zeggen dat ik geen 'broken solar cells' heb, en dat hoop ik ook nog heel lang zo te houden :) dus Andy heeft pech.

• stefan001
Whaha, met msn zelfs :D
Naja, typisch een mailtje in chinese stijl (ervaring ja ;) ).

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 26-05 21:20
CanonG1 schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 09:23:
Het is grappig (voorzover spam grappig is) om te zien wat voor soort spam je krijgt als je op het internet in een bepaalde richting actief bent:

[...]

Nu kan ik gelukkig zeggen dat ik geen 'broken solar cells' heb, en dat hoop ik ook nog heel lang zo te houden :) dus Andy heeft pech.
Inderdaad... ik word ook al gezien als PV-producent... goh..
>:) had ik dat maar....

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
CanonG1 schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 09:23:
...........
Voor een deel lok je dat ook bewust uit. Je e-mailadres staat nl. heel prominent op je website. Niet op de een of andere manier versleuteld, maar gewoon aanklikbaar. Vinden ze prachtig die spamrobots. Zelf heb ik lang geleden, toen we ons nog niet zo bewust waren van deze zaken, mijn e-mailadres een keer ergens "laten slingeren". Dat heb ik geweten, ik kom er nooit meer vanaf. Op een ander adres van me krijg ik letterlijk nooit spam.

• JeroenH
(jarig!)
Techneut schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 11:15:
Voor een deel lok je dat ook bewust uit. Je e-mailadres staat nl. heel prominent op je website. Niet op de een of andere manier versleuteld, maar gewoon aanklikbaar. Vinden ze prachtig die spamrobots. Zelf heb ik lang geleden, toen we ons nog niet zo bewust waren van deze zaken, mijn e-mailadres een keer ergens "laten slingeren". Dat heb ik geweten, ik kom er nooit meer vanaf. Op een ander adres van me krijg ik letterlijk nooit spam.
Daar heb je gelijk in, maar toch ontvang ik om de één of andere reden nooit ''normale" spam. Ik krijg hooguit één keer per maand een dergelijk mailtje van een vaag Chinees of Taiwanees bedrijf wat mij aanziet voor een bedrijf wat handelt in zonnepanelen of zo. Ik zit mij XS4All, en wat verder ook hun fouten zijn: ze filteren zeer effectief op spam.

Een beetje offtopic, maar is het moeilijk om een e-mail adres op een webpagina te versleutelen, op een dusdanige manier dat het voor 'echte mensen' wel gewoon aanklikbaar is?

• TD-er
CanonG1 schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 11:25:
[...]

Een beetje offtopic, maar is het moeilijk om een e-mail adres op een webpagina te versleutelen, op een dusdanige manier dat het voor 'echte mensen' wel gewoon aanklikbaar is?
Een plaatje met het adres? Een contact-us formuliertje?
Bij dat laatste wel heel goed uitkijken dat je de ingevoerde gegevens controleert op nogal vervelende zaken, zoals alleen letters en mischien cijfers in Naam-veld en daarnaast alleen . en @ in email-veld en uiteraard in het achterliggende script het to:-veld hardcoded invullen.
Anders gaan spammerts mail sturenvanaf je site. (been there, done that, got AOL 10% annoyed by us)

• NielsTn
CanonG1 schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 11:25:
[...]

Daar heb je gelijk in, maar toch ontvang ik om de één of andere reden nooit ''normale" spam. Ik krijg hooguit één keer per maand een dergelijk mailtje van een vaag Chinees of Taiwanees bedrijf wat mij aanziet voor een bedrijf wat handelt in zonnepanelen of zo. Ik zit mij XS4All, en wat verder ook hun fouten zijn: ze filteren zeer effectief op spam.

Heb in mijn site een contact formulier met van die "karakters" die je bij verzenden eerst correct moet over kloppen. Vooralsnog erg weinig spam ontvangen (of mijn site is nog niet goed wereldwijd bekend ;) )

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Eén van de methodes is b.v. gebruikmaking van een formulier. Je hebt daar mee de mogelijkheid om je adres verborgen te houden. Zie http://www.handleidinghtml.nl/ . Een andere methode is een plaatje (b.v. een *.gif bestandje) van je adres te maken. Het is dan niet meer aanklikbaar, en daarmee voor een spamrobot ook niet zondermeer leesbaar, maar moet door de bezoeker even overgetypt worden. Met een mouse-over tekst even aangeven dat ze dat moeten doen. En daar zijn doorgaans spamrobots te lui voor.

Edit: Ik constateer dat terwijl ik met deze reactie bezig was al een paar ongeveer gelijkluidende antwoorden verschenen.
of mijn site is nog niet goed wereldwijd bekend
Dat maakt geen veschil, de spamrobots grazen voortdurend het internet af, ongeacht of een site interssant is en veel bezocht wordt of niet. Hooguit "noteren" ze voor de reclamemakers even het onderwerp.

[Voor 27% gewijzigd door Techneut op 18-04-2008 12:16]

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Lethal schreef op woensdag 16 april 2008 @ 15:29:
Ik heb net weer even een meeting gehad over de SDE regeling.

Het subsidiebedrag wordt inderdaad gewoon per jaar vastgezet. Zodat de totale opbrengst op 0.56 euro per kWh blijft. Mocht de energieprijs dalen, dan is een plafond bedrag ingebouwd zodat niet de staatskas leeg-getrokken wordt (wat in 2003 dus wel gebeurde)

Overigens zijn er 7000 aanmeldingen binnen inmiddels. Subsidie is dus zo goed als op.
Sorry, maar dat is crap.

Het enige wat ze kunnen suggereren (moet ik eerst keihard op Tweede Kamer papier vastgenageld zien, eerder niet), dat die 33 cent SDE subsidie elk jaar weer naar 33 cent wordt toegerekend door achteraf de elektriciteitsprijs van correcties te gaan voorzien. De rest is saldering. Die is voor iedereen anders, zal mogelijk elk half jaar veranderen (dit jaar naast mogelijke wijziging leveringsprijs ook al door verhoging energiebelasting, maar verhogingen zijn zeker niet vaste prik, zoals de NUON leveringsprijs daling van 1 januari liet zien), die component kunnen de netbeheerders trouwens wel uitpspugen. Ze haten die salderingscomponent, omdat ze er alleen maar geld voor kwijtraken (variabele transportkosten). Idem leveranciers (variabele leveringskosten). Als Samsom uit de Tweede Kamer weg is, wie zegt mij dan dat artikel 31c niet uit de Wet gesloopt zal gaan worden door de vereende krachten van de topjuristen bij de netbeheerders en de retailers????

Dus 56(kommavier) cent "vast" (voor 15 jaar!!!!) is gelul.

Sorry, maar het is wel zo. :/

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• mkleinman

mkleinman

Ik zat me trouwens te bedenken, is de opbrengst op 270 graden ( pal west ) echt zoveel lager ten opzichte van het zuiden? In de lente gaat de zon exact op het westen ( 270 graden ) onder.. In de zomer gaat hij bijna in het noord westen onder.

Dat houdt in dat bij panelen pal op het zuiden je 's avonds als de zon over de 270 graden heen gaat veel minder opbrengst hebt dan wanneer je je panelen pal op het westen hebt liggen, die liggen dan namelijk nog vol in de zon?

Zal dit niet voldoende zijn om de iets minder optimale ligging to compenseren?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• JeroenH
(jarig!)
flitspaal.nl schreef op zaterdag 19 april 2008 @ 10:05:
Zal dit niet voldoende zijn om de iets minder optimale ligging to compenseren?
Niet helemaal... De opbrengst van een gegeven paneel wordt bepaald door een aantal factoren, waaronder de hoek die de invallende straling met het paneel maakt en de sterkte van de straling. Bij een optimaal opgesteld paneel (Zuid, helling ongeveer 40 gr) valt de periode dat de zon zo loodrecht mogelijk op het paneel staat samen met de periode dat de instraling het hoogste is, de zon staat dan het hoogst boven de horizon.

Bij een west- of oostwaarts opgesteld paneel is de zon een stuk lager boven de horizon als hij zo loodrecht mogelijk op het paneel staat, en staat hij compleet niet loodrecht op het paneel als hij op zijn hoogst boven de horizon staat. Daardoor is de opbrengst van een dergelijk paneel lager dan als hij zuidwaarts opgesteld zou staan.

Ik vind de opbrengstmindering nogal meevallen, ons dak is WZW en ik kan dus puur op basis van de opstelling (andere factoren zoals beschaduwing en temperatuur e.d. niet meegenomen) een vermindering van zo'n 15% verwachten t.o.v. de vorige situatie (plat dak, vrijwel zuid opgesteld). Ik kan daar mee leven.

• Lethal
zonnigtype schreef op zaterdag 19 april 2008 @ 01:32:
[...]

Sorry, maar dat is crap.

Het enige wat ze kunnen suggereren (moet ik eerst keihard op Tweede Kamer papier vastgenageld zien, eerder niet), dat die 33 cent SDE subsidie elk jaar weer naar 33 cent wordt toegerekend door achteraf de elektriciteitsprijs van correcties te gaan voorzien. De rest is saldering. Die is voor iedereen anders, zal mogelijk elk half jaar veranderen (dit jaar naast mogelijke wijziging leveringsprijs ook al door verhoging energiebelasting, maar verhogingen zijn zeker niet vaste prik, zoals de NUON leveringsprijs daling van 1 januari liet zien), die component kunnen de netbeheerders trouwens wel uitpspugen. Ze haten die salderingscomponent, omdat ze er alleen maar geld voor kwijtraken (variabele transportkosten). Idem leveranciers (variabele leveringskosten). Als Samsom uit de Tweede Kamer weg is, wie zegt mij dan dat artikel 31c niet uit de Wet gesloopt zal gaan worden door de vereende krachten van de topjuristen bij de netbeheerders en de retailers????

Dus 56(kommavier) cent "vast" (voor 15 jaar!!!!) is gelul.

Sorry, maar het is wel zo. :/
Ik snap je punt niet zo? De SDE regeling is niet vastgesteld op een bepaald bedrag , maar de energie die zonnepanelen opleveren wel. En dat de energieprijzen stijgen gaan, staat natuurlijk niet vast, maar de kans is zeer groot omdat gas schaars is en voor kolen straks een bepaalde co2 compensatie betaald moet worden.

• hhints
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-10-2019
Let op Lethal,

De subsidie die je krijgt voor de door jouw panelen opgewekte stroom, is elk jaar anders.
Voor wat jouw panelen in 2008 opwekken krijg je 33 cent. Voor 2009 gaat een ander bedrag gelden.
Het ministerie van EZ kijkt naar de "gemiddelde" marktprijs voor stroom en kiest dan een waarde. voor 2008 was dat 23 cent. Daarom is de subsidie 56 - 23 is 33 cent.
Als EZ volgend jaar besluit dat de markt prijs voor stroom 30 cent is krijg je in 2009 nog maar 26 cent.
Volgens de regeling is de intentie dat de subsidie evenveel daalt als de marktprijs stijgt.
Maar voor dit jaar zat EZ zal boven de marktprijs.
En in essentie is het een ministeriele regeling. De minister kan naar eigen goeddunken een prijs vaststellen. En dat elk jaar opnieuw de komende 15 jaar. Het is geen wet die een plicht oplegt. De politiek mag elk jaar een politiek keuze maken.

Stel dat er een rechts kabinet komt, dat niets met burgers heeft en alles met bedrijven die de partijkas spekken. Dan weet ik wel wat de minister kiest.
Gewone burgers kijken dan naar een "terugverdien tijd" van bijvoorbeeld 25 jaar, of langer.

Daarnaast werken de energie bedrijven aan een geheel andere tariefstructuur, waarbij een veel groter vastrecht geldt, en je minder voordeel hebt bij het salderen.
Het is de vraag of de kamer die graaierij in de meterkast zal stoppen.
Zo is het onderdeel "meterhuur" als geruisloos 30% verhoogd.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Tja, zo kun je altijd wel de boot gaan afhouden omdat je niet weet wat de toekomst brengt. Geen huis kopen, want je weet niet wat ze met de hypotheekaftrek de komende jaren gaan doen. Niet X doen, want over een paar jaar hebben we een ander kabinet dat misschien Y voordeliger maakt dan X etc.

Er is nu een regeling voor 15 jaar en ze maken zichzelf wel heel belachelijk als ze het binnen een paar jaar zo aanpassen dat je niks meer hebt aan de subsidie. Dus moet je daar echt rekening mee gaan houden, negatief erover blijven denken en verder geen actie ondernemen? Of moet je gewoon een extra PV-systeempje kopen, iets dat je zonder subsidie nog net niet voldoende financieel aantrekkelijk vond? Wij gaan hier thuis in ieder geval voor het laatste, maar ieder zijn opvatting natuurlijk :)

Al blijft de huidige subsidie maar 4 jaar instant, over dat bedrag had je mooi langer dan 8 jaar moeten doen zonder SDE (om maar wat te noemen).

[Voor 8% gewijzigd door Gizz op 20-04-2008 00:51]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• zonnigtype

zonnigtype

Gizz schreef op zondag 20 april 2008 @ 00:46:
Tja, zo kun je altijd wel de boot gaan afhouden omdat je niet weet wat de toekomst brengt. Geen huis kopen, want je weet niet wat ze met de hypotheekaftrek de komende jaren gaan doen. Niet X doen, want over een paar jaar hebben we een ander kabinet dat misschien Y voordeliger maakt dan X etc.

Er is nu een regeling voor 15 jaar en ze maken zichzelf wel heel belachelijk als ze het binnen een paar jaar zo aanpassen dat je niks meer hebt aan de subsidie. Dus moet je daar echt rekening mee gaan houden, negatief erover blijven denken en verder geen actie ondernemen? Of moet je gewoon een extra PV-systeempje kopen, iets dat je zonder subsidie nog net niet voldoende financieel aantrekkelijk vond? Wij gaan hier thuis in ieder geval voor het laatste, maar ieder zijn opvatting natuurlijk :)

Al blijft de huidige subsidie maar 4 jaar instant, over dat bedrag had je mooi langer dan 8 jaar moeten doen zonder SDE (om maar wat te noemen).
Vooral doen, Gizz, vooral doen.

Het is mijn zelf opgelegde taak om mensen voor de leugens van politiek en energieleveranciers en zonnepaneel/systeem aanbieders te waarschuwen en de burgers van zo goed mogelijke info te voorzien. Wat al moeilijk genoeg is, omdat de regelingen zo ongelofelijk waanzinnig in elkaar zijn getimmerd. Als ik een steekje laat vallen, af en toe, hoor ik het graag. We zijn ook maar simpelmensen bij PPV...

Wat je er vervolgens zelf mee doet, moet je zelf weten, dit is een vrij land.

Niets meer, niets minder. Met subsidie of zonder subsidie. Doet wat u goed dunkt.

Mijn allergrootste probleem met de nieuwe regeling is dat de markt in een fuik gelokt dreigt te worden, terwijl het alternatief ter oosterzijde gewoon vele malen beter werkt EN echt marktgroei en innovatie in de hand werkt. En, omdat die SDE er nu eenmaal is, het Duitse EEG dus door de politiek onterecht het graf in genegeerd zal worden (er worden de meest rabiate leugens over verkondigd, net ook weer in de laatste "Stromen", je word er scheitziek van).

DAT is het grootste probleem. De dreigende lock-in van de Nederlandse zonnestroom markt. Moeten we niet willen...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• Lethal
hhints schreef op zaterdag 19 april 2008 @ 23:30:
Let op Lethal,

De subsidie die je krijgt voor de door jouw panelen opgewekte stroom, is elk jaar anders.
Voor wat jouw panelen in 2008 opwekken krijg je 33 cent. Voor 2009 gaat een ander bedrag gelden.
Het ministerie van EZ kijkt naar de "gemiddelde" marktprijs voor stroom en kiest dan een waarde. voor 2008 was dat 23 cent. Daarom is de subsidie 56 - 23 is 33 cent.
Als EZ volgend jaar besluit dat de markt prijs voor stroom 30 cent is krijg je in 2009 nog maar 26 cent.
Volgens de regeling is de intentie dat de subsidie evenveel daalt als de marktprijs stijgt.
Maar voor dit jaar zat EZ zal boven de marktprijs.
En in essentie is het een ministeriele regeling. De minister kan naar eigen goeddunken een prijs vaststellen. En dat elk jaar opnieuw de komende 15 jaar. Het is geen wet die een plicht oplegt. De politiek mag elk jaar een politiek keuze maken.

Stel dat er een rechts kabinet komt, dat niets met burgers heeft en alles met bedrijven die de partijkas spekken. Dan weet ik wel wat de minister kiest.
Gewone burgers kijken dan naar een "terugverdien tijd" van bijvoorbeeld 25 jaar, of langer.

Daarnaast werken de energie bedrijven aan een geheel andere tariefstructuur, waarbij een veel groter vastrecht geldt, en je minder voordeel hebt bij het salderen.
Het is de vraag of de kamer die graaierij in de meterkast zal stoppen.
Zo is het onderdeel "meterhuur" als geruisloos 30% verhoogd.
Maar dit is toch precies wat ik zeg ;)

• Niet online
we gaan naar de 3e maand waarin mijn west panelen (750Wp)meer opbrengen dan de 750Wp zuid panelen,
gemiddeld 42% beter in het voorjaar aan de kust.
reden : 1070W/m2 ijskoude noordwesten zeewind, en hierdoor minder wolken.
helaas zie ik waarheden als een worst, geografie heldere instraling en temperatuur is bepalend,
niet de folder of instanties.

dan, 3 euro per wp is extreem rendabel indien je ook bespaart, en richting 0 gaat.
de maatregelen samen zorgen voor terugverdientijden van 3 jaar,
afgezet tegen mijn oude maandlast. (vermeden maandlasten door pv en besparing)

ik zie de feiten en ervaar de besparing. heerlijk.

• JeroenH
(jarig!)
Morgen wordt onze zonnestroominstallatie geplaatst + uitgebreid. Hou mijn website in de gaten voor nieuws.

Anoniem: 54122

CanonG1 schreef op zondag 20 april 2008 @ 23:09:
Morgen wordt onze zonnestroominstallatie geplaatst + uitgebreid. Hou mijn website in de gaten voor nieuws.
Ik ben benieuwd hoe het gaat/is gegaan. Ik zat even op je site te kijken en zag de panelen in de tuin staan. Waarom heb je er niet voor gekozen de panelen al eerder in de tuin te zetten en dan aan te sluiten. Weliswaar verre van optimaal maar allicht zouden ze dan meer leveren dan in de schuur.

• JeroenH
(jarig!)
Anoniem: 54122 schreef op maandag 21 april 2008 @ 08:43:
Ik ben benieuwd hoe het gaat/is gegaan. Ik zat even op je site te kijken en zag de panelen in de tuin staan. Waarom heb je er niet voor gekozen de panelen al eerder in de tuin te zetten en dan aan te sluiten. Weliswaar verre van optimaal maar allicht zouden ze dan meer leveren dan in de schuur.
Ik heb dat overwogen, maar ik zag het toch niet zo zitten om ze los in de tuin neer te zetten. Als een windvlaag ze omkiepert... Verder is onze tuin in deze tijd van het jaar flink beschaduwd. Ik heb ook nog overwogen om de twee kleinste panelen tijdelijk op het platte dak van de schuur te zetten, maar de totale opbrengst had niet groot geweest in verhouding tot het werk wat ik er aan gehad zou hebben.

Ik zat vanochtend ook even op jouw website te kijken :) en ik zag dat je nieuwe ketting naar wens functioneert? Hoe doet de CityEL het verder? Het 'cabrio-weer' is nu echt in zicht!

[Voor 9% gewijzigd door JeroenH op 21-04-2008 08:48]

CanonG1 schreef op maandag 21 april 2008 @ 08:47:
[...]

Ik heb dat overwogen, maar ik zag het toch niet zo zitten om ze los in de tuin neer te zetten. Als een windvlaag ze omkiepert... Verder is onze tuin in deze tijd van het jaar flink beschaduwd. Ik heb ook nog overwogen om de twee kleinste panelen tijdelijk op het platte dak van de schuur te zetten, maar de totale opbrengst had niet groot geweest in verhouding tot het werk wat ik er aan gehad zou hebben.
Logisch. Het viel me op, maar het risico is groter dan de opbrengsten.
Ik zat vanochtend ook even op jouw website te kijken :) en ik zag dat je nieuwe ketting naar wens functioneert? Hoe doet de CityEL het verder? Het 'cabrio-weer' is nu echt in zicht!
De EL doet het wel aardig. Nog steeds de nodige "dingetjes" maar dat komt allemaal vanzelf goed. Het blijft leuk om elektrisch te rijden. Zoals het er nu uitziet gaan we maar 100 kwh meer gebruiken in het lage tarief. Hoog gaan we sowieso dik 250 kwh naar beneden, dus de besparingen die we vorig jaar hebben doorgevoerd dekken nagenoeg die 10.000 kilometer die ik dit jaar elektrisch rij.
Vanmiddag zijn de voorspellingen goed, dus misschien kan ik wel helemaal cabrio 8)

• Lethal
En klopt het dat je site momenteel offline is?

Is de stroom uitgevallen :+

• JeroenH
(jarig!)
Lethal schreef op maandag 21 april 2008 @ 13:43:
En klopt het dat je site momenteel offline is?

Is de stroom uitgevallen :+
Wiens website bedoel je, die van mij of die van Deom? Beiden doen het hier bij mij namelijk normaal...

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Anoniem: 238103 schreef op zondag 20 april 2008 @ 20:12:
dan, 3 euro per wp is extreem rendabel indien je ook bespaart, en richting 0 gaat.
Dit snap ik niet helemaal. Of je per jaar netto 0 kWh uit het net trekt (bijvoorbeeld 2000kWh verbruikt - 2000 kWh opgewekt) of bijvoorbeeld 4000 kWh (6000 kWh verbruikt - 2000 kWh opgewekt), de terugverdientijd van je PV-systeem is hetzelfde.

Zoveel mogelijk de 0 benaderen of zelfs eronder duiken is natuurlijk leuk voor je energierekening, maar je zonnepanelen gaan er niet opeens meer geld door opleveren.

CanonG1 schreef op maandag 21 april 2008 @ 13:56:
[...]

Wiens website bedoel je, die van mij of die van Deom? Beiden doen het hier bij mij namelijk normaal...
Bij mij ook, dus dat kan het probleem niet zijn.

• Joba
www.veev.nl is al de hele dag in onderhoud. Ik neem aan dat dat bedoeld wordt.

Joba schreef op maandag 21 april 2008 @ 15:12:
www.veev.nl is al de hele dag in onderhoud. Ik neem aan dat dat bedoeld wordt.
Nee dat denk ik niet. Veev staat al heel lang in onderhoud en ik twijfel of hij er ooit uitkomt :)

Het ziet er goed uit CanonG1. Je hebt een goede week gekozen om de panelen weer in gebruik te nemen. Hier schijnt de zon althans volop.

[Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 54122 op 21-04-2008 16:10]

• Lethal
Anoniem: 54122 schreef op maandag 21 april 2008 @ 16:05:
[...]

Nee dat denk ik niet. Veev staat al heel lang in onderhoud en ik twijfel of hij er ooit uitkomt :)

Het ziet er goed uit CanonG1. Je hebt een goede week gekozen om de panelen weer in gebruik te nemen. Hier schijnt de zon althans volop.
Ja ik doelde inderdaad op www.veev.nl
Zag later pas je site over de CityEL. Ziet er heel interessant uit!

Lethal schreef op maandag 21 april 2008 @ 16:17:
[...]

Ja ik doelde inderdaad op www.veev.nl
Zag later pas je site over de CityEL. Ziet er heel interessant uit!
Oeps, ik heb hem even uit mijn sig gehaald. Dank je wel, en nu weer ontopic ;)

• zonnigtype

zonnigtype

Pluimpje voor onze topicstarter.

Bak ze, beste CanonG1!

Zonnestroom bedoel ik, maar daar kun je ook weer lekkere appeltaarten op bakken. Zeker met die uitgebreide installatie van je... ;)

d:)b

Anoniem: 27279

Over een week staan onze paneeltjes een jaar te produceren. In die tijd hebben ze (met 600 Wp geinstalleerd) tot en met vandaag 548 kWh geproduceerd. Naar verwachting komt daar deze week nog wel wat bij!

In die zelfde periode heeft de meter er 547 kWh bij opgeteld (Windunie stroom overigens) Dat zet je toch aan het denken... is er nog plek voor nog een setje? Daar zal ik de komende tijd eens over puzzelen, subsidie of geen subsidie!

Later deze week trouwens ook aandacht in de lokale krant in Ede voor ons zonnige dak en dat van een andere poster in dit draadje :*)

• NielsTn
zonnigtype schreef op maandag 21 april 2008 @ 16:51:
Pluimpje voor onze topicstarter.

Bak ze, beste CanonG1!

Zonnestroom bedoel ik, maar daar kun je ook weer lekkere appeltaarten op bakken. Zeker met die uitgebreide installatie van je... ;)

d:)b
HUH ? Watte??? Appeltaart??? waarrrrrr??!??!! :D
:*)
O-)

• Niet online
@ "Zoveel mogelijk de 0 benaderen of zelfs eronder duiken is natuurlijk leuk voor je energierekening, maar je zonnepanelen gaan er niet opeens meer geld door opleveren."

ik heb integraal mijn verbruik naar 0 bijgesteld door een zonneboiler en dekkende pv,
daar waar ik eerst een energiemaandlast had van 235 heb ik nu een last van 29 euro.

die 2 tegen elkaar afgewogen, geeft een unieke en supersnelle terugverdientijd, icm besparen en isoleren, dwz, ik geef nu na een investering van 8440 euro(spaargeld), 206 euro per maand minder uit.
in 41 maanden bespaart de volledige installatie zichzelf uit, en begint dan puur geld op te leveren,
na 3,5 jaar dus, bij gelijkblijvende energieprijs.

maar over 3,5 jaar is de energieprijs en btw hoger, dus het zal allemaal nog sneller gaan.
op de bank of op het dak ? ik weet het nu wel.
iedereen heeft zo zijn eigen plaatje, dus wat ik heb gedaan hoeft niet, bij een ander ook te werken,
en mijn manier van rekenen ook niet.

ik zou bijvoorbeeld dan 200 euro op mijn hypotheek kunnen gaan aflossen, dan daalt die maandlast ook weer.

[Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 22-04-2008 09:14]

Anoniem: 238103 schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 09:12:
.... icm besparen en isoleren, dwz, ik geef nu na een investering van 8440 euro(spaargeld), 206 euro per maand minder uit.
in 41 maanden bespaart de volledige installatie zichzelf uit, en begint dan puur geld op te leveren,
na 3,5 jaar dus, bij gelijkblijvende energieprijs.
Je rekent nu wel de besparingen toe aan de PV installaties. De vraag is nu hoever je was gekomen met alleen besparen. Hoe zou het plaatje eruit zien als je gewoon was blijven gebruiken als voorheen?

Wij hebben in 2 jaar tijd de maandlast van 125 naar 60 euro teruggebracht door alleen te besparen. Dat heeft me bijna niets gekost. Om precies te zijn de kosten van 6 spaarlampen en een nieuwe koelkast van 400 euro. De rest is vermeden verbruik. Het resultaat is nu wel dat ik maar moeilijk over kan gaan op een zonne systeem. Stel dat ik mijn hele warmwatervraag met een zonneboiler kan voldoen, dan scheelt dat 110 m3 gas per jaar. Goed voor ongeveer 65 euro. Dan zou een boiler van 2500 euro in ruim 38 jaar gecompenseerd zijn. Ik ben niet zo van het moet allemaal terug te verdienen zijn, want iets voor een betere wereld is ook mooi meegenomen, maar dit zou geld over de balk smijten zijn. Ik kan dan beter per jaar een aardig bedrag overmaken aan nuttige goede doelen om zo mijn steentje bij te dragen.

• JeroenH
(jarig!)
Op dit moment. Ik denk dat de kans erg groot is dat de energieprijzen flink zullen gaan stijgen. Niemand, weet dat zeker, ook ik niet (helaas/gelukkig?), maar investeren in duurzame energie is een beetje speculeren op stijgende energieprijzen.

Voor wat betreft de zonneboiler: ik zit met hetzelfde verhaal. Wij zijn met zijn tweeën (net als jullie) en ons warmwater/kookgasverbruik is zo laag dat een zonneboiler op dit moment niet zinvol is. Op zomerse dagen staat het vat dan continu te koken zonder dat we het opmaken. Wat ik wel overweeg (maar dat is toekomst) is om zowel de vaatwasser als de wasmachine hotfill te maken. Dan wordt er meer gas verbruikt voor tapwaterverwarming en kan een zonneboiler interessanter worden.

Maar eerst maar een paar jaar genieten van onze zonnestroompanelen en werken aan isolatie e.d.

• Lethal
Morgen is de 2e Micro WKK dag.. Ik ben daar zelf bij aanwezig.

Zijn er hier mensen die op de hoogte zijn van de moderne technieken? Kunnen we hier een discussie over starten?

• mkleinman

mkleinman

@Canon1G

Ik ben ontzettend benieuwd hoe jij je verbruik zo laag krijgt voor jullie tweeen.

Ik heb mijn stroomverbruik inmiddels kunnen halveren zonder veel moeite ( van 16kWh per dag naar 8kWh per dag ). Dan kom ik nog steeds op een totaalverbruik van 2920kWh per jaar uit. Dat is bijna 2000kWh meer dan wat jij verbruikt

Ik heb ook alles spaarlampen, doen overal het licht uit waar we niet zijn e.d.

Ik ben ontzettend benieuwd :)

• JeroenH
(jarig!)
flitspaal.nl schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 12:00:
@Canon1G

Ik ben ontzettend benieuwd hoe jij je verbruik zo laag krijgt voor jullie tweeen.
- Wij werken allebei, dat scheelt al veel denk ik.
- We hebben allebei een laptop i.p.v. desktop
- We kijken heel weinig TV, we zetten hem niet aan als bewegend behang
- A-klasse wasmachine, koelkast en vaatwasser
- Er staat niets op standby, als we weg zijn is het huis elektrisch gezien dood op de koelkast, CV-ketel, elektrische oven (klokje, helaas) en zonnestroompanelen na

En toch doen we echt geen heel gekke dingen om zo laag uit te komen: we hebben gewoon een Senseo, we gebruiken de magnetron en oven wel eens, we zitten 's avonds niet in het donker.

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
flitspaal.nl schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 12:00:
@Canon1G

Ik heb mijn stroomverbruik inmiddels kunnen halveren zonder veel moeite ( van 16kWh per dag naar 8kWh per dag ). Dan kom ik nog steeds op een totaalverbruik van 2920kWh per jaar uit. Dat is bijna 2000kWh meer dan wat jij verbruikt

Ik heb ook alles spaarlampen, doen overal het licht uit waar we niet zijn e.d.

Ik ben ontzettend benieuwd :)
Geld eigenlijk ook voor mij, zelfde verhaal een beetje. ;)
(Nu zijn wij met zijn 6-en thuis, dus de wasmachine, vaatwasser e.d. draait wel veel vaker.)

Collega is weer erg nieuwsgierig hoe het toch komt dat ik "maar" 3000 kWh per jaar verbruik :+

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Anoniem: 238103 schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 09:12:
ik heb integraal mijn verbruik naar 0 bijgesteld door een zonneboiler en dekkende pv,
daar waar ik eerst een energiemaandlast had van 235 heb ik nu een last van 29 euro.

die 2 tegen elkaar afgewogen, geeft een unieke en supersnelle terugverdientijd, icm besparen en isoleren, dwz,
Het enige waardoor je terugverdientijd verandert is door goedkoop in te kopen (lagere prijs per Wp) of door hogere opbrengsten te krijgen (SDE). De terugverdientijd verandert niet door je huis te isoleren, spaarlampen te gebruiken ipv. gloeilampen of andere besparingen.

Rekenvoorbeeldje met een PV-systeem van €7000

Situatie zonder besparingen
  • Totaal kWh verbruik per jaar: 4000 kWh
  • Opbrengsten PV: 2000kWh
  • Besparing in geld door PV: €500
  • Terugverdientijd PV: €7000/€500= 14 jaar
Situatie in hetzelfde huis, met besparingen
  • Investering besparingen: €5000
  • kWh besparing daardoor: 2000kwh
  • Totaal kWh verbruik per jaar: 2000kWh
  • Besparing in geld door besparingen:€500
  • Terugverdientijd besparingen: €5000/€500=10 jaar
Besparingen/isolatie en je PV-systeem staan dus los van elkaar. In de 2e situatie komt de teller op 0 uit, in plaats van op 2000, maar de terugverdientijd blijft hetzelfde.

Als je het hier niet mee eens bent, of als er fouten in staan, dan hoor ik het graag :)

• zonnigtype

zonnigtype

Gizz schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 12:35:
[...]

Het enige waardoor je terugverdientijd verandert is door goedkoop in te kopen (lagere prijs per Wp) of door hogere opbrengsten te krijgen (SDE). De terugverdientijd verandert niet door je huis te isoleren, spaarlampen te gebruiken ipv. gloeilampen of andere besparingen.

Rekenvoorbeeldje met een PV-systeem van €7000

Situatie zonder besparingen
  • Totaal kWh verbruik per jaar: 4000 kWh
Situatie in hetzelfde huis, met besparingen
  • Investering besparingen: €5000
  • kWh besparing daardoor: 2000kwh
  • Totaal kWh verbruik per jaar: 2000kWh
  • Besparing in geld door besparingen:€500
  • Terugverdientijd besparingen: €5000/€500=10 jaar
Besparingen/isolatie en je PV-systeem staan dus los van elkaar. In de 2e situatie komt de teller op 0 uit, in plaats van op 2000, maar de terugverdientijd blijft hetzelfde.

Als je het hier niet mee eens bent, of als er fouten in staan, dan hoor ik het graag :)
EZ zal je dankbaar zijn.

Die zijn met die **** van "terugverdienen van zonnepanelen" begonnen.

Vandaar dat het zo slecht gaat met de marktontwikkeling...

Ik ben aan mijn derde paneeltje bezig, denk ik (inderdaad, dat was nog met die vermaledijde aanschafsubsidie, had ik ook kunnen laten passeren). So what?

Elke dag lol. Onbetaalbaar. :9

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ik begrijp je reactie niet helemaal, eerlijk gezegd.

• mkleinman

mkleinman

CanonG1 schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 12:31:
[...]

- Wij werken allebei, dat scheelt al veel denk ik.
- We hebben allebei een laptop i.p.v. desktop
- We kijken heel weinig TV, we zetten hem niet aan als bewegend behang
- A-klasse wasmachine, koelkast en vaatwasser
- Er staat niets op standby, als we weg zijn is het huis elektrisch gezien dood op de koelkast, CV-ketel, elektrische oven (klokje, helaas) en zonnestroompanelen na

En toch doen we echt geen heel gekke dingen om zo laag uit te komen: we hebben gewoon een Senseo, we gebruiken de magnetron en oven wel eens, we zitten 's avonds niet in het donker.
Veel doe ik niet anders. Ik heb een inventarisatie gemaakt van de stroomverbruikers thuis:

- Diepvriezer in de schuur ( ca 200kWh per jaar )
- ADSL modem ( ca 90 kWh )
- Koelkast in de keuken (A+ ) ( 310 kWh volgens specs leverancier )
- CV ketel ( 200 kWh per jaar )
- Computer woonkamer ( 260 kWh per jaar )
- Audio / video / TV ( 170 kWh per jaar )
- Verlichting ( ca 200 per jaar )

Alleen al met deze lijst kom ik al ruim boven jouw verbruik uit. n dan heb ik het nog niet over de Vaatwasser, de wasdroger, wasmachine, senseo, waterkoker, stofzuiger, etc etc etc.

• JeroenH
(jarig!)
Moeilijk te zeggen waarin het verschil zit... Wij hebben geen vriezer en de ADSL-router is alleen aan als we computeren. Onze koelkast verbruikt zo'n 250kWh per jaar. Als ik uitga van 30W per laptop dan zou jouw 260kWh betekenen dat we bijna 9000 uur kunnen computeren... dat is dus veel minder bij ons. TV en dergelijke kan ik moeilijk inschatten maar zal ook zeker minder zijn. Vaatwasser loopt ongeveer één keer per week, soms twee. Wasmachine draait wel vaak, ik denk een keer of vier à vijf per week maar altijd op kort programma en 40 graden.

We hebben overigens geen waterkoker, maar een fluitketel. Ik ben van mening dat je water verwarmen zo weinig mogelijk met elektriciteit moet doen, dat is een nodeloze verspilling van de meest hoogwaardige energievorm die we kennen. Helaas bestaat er geen SenSeo op gas ;)

Ik durf echt niet te zeggen waaraan het verschil ligt...

[Voor 18% gewijzigd door JeroenH op 22-04-2008 14:35]

• Lethal
Wel grappig dat jullie hier bezig zijn met het besparen, terwijl de trends juist uitwijzen dat we in de toekomst alleen maar meer gaan verbruiken. van 3500kWh/j nu naar 5000kWh/j

• JeroenH
(jarig!)
Lethal schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 15:13:
Wel grappig dat jullie hier bezig zijn met het besparen, terwijl de trends juist uitwijzen dat we in de toekomst alleen maar meer gaan verbruiken. van 3500kWh/j nu naar 5000kWh/j
Gevaarlijke trend. Als de energieprijzen nog verder stijgen konden sommige bevolkingsgroepen wel eens in de problemen komen. Ik meen dat het Floris Wouterlood was die zei "de energetisch slechte wijken zijn de sloppenwijken van de toekomst" of zoiets. Ik denk dat dat heel goed mogelijk is.

Gelukkig is het wel zo dat het gasverbruik per woning licht daalt door steeds betere isolatienormen van nieuwe woningen, maar dat gaat me nog steeds niet hard genoeg. De passiefwoning is nog ver weg...

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Lethal schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 15:13:
Dat is al bedroevend genoeg. Veel handmatige taken worden vervangen door een apparaat: nu heeft iedereen een wasmachine, maar denk aan vaatwassers, wekkers met "ik kan niet wakker worden zonder licht" dikke lichtschijnsels, grotere Tv's die gemiddeld veel aan staan, dan helpt die zuinige LCD techniek niet zoveel :/ Gemak mag wat kosten en dat is vooral qua stroom wel te zien. Goede isolatie zorgt er wel voor dat je gasverbruik binnen de perken blijft.

Voorbeeld: Mijn vriendin en ik verbruiken ongeveer 2000kWh per jaar samen. Er zijn mensen die met 2 personen 4500kWh verbruiken, hoe ze het doen is me overigens een raadsel! Ik raad altijd mensen aan om gewoon eens wekelijks/dagelijks de standen bij te houden. Dan merk je vanzelf op welke dagen je meer verbruikt en waardoor je hopelijk bewuster wordt van wat de consequenties zijn van je levensstijl. Ik wil niemand in een grot laten wonen, maar het moet allemaal maar groter, meer, vaker..kunnen we niet meer genieten van de kleine dingen? Begin ik al oud te worden :P

Ik hou mijn hart vast in onze nieuwe woning, want heb helaas mijn vriendin niet kunnen tegenhouden een vaatwasser te willen (in samenspraak dan wel een half grote die zeer zuinig is) en een IR cabine komt er ook (vanwege haar spasme, dat kan ik haar niet ontnemen natuurlijk!)..toch eens kijken of een milletje of 4 achtergehouden kan worden voor een paar mooie zonnepaneeltjes, niet alleen ter compensatie maar gewoon omdat we dat een mooi streven vinden :) Sowieso komt er alleen maar solar verlichting (en kaarsen) in de tuin ;)

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

CanonG1 schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 15:45:
[...]
Gevaarlijke trend. Als de energieprijzen nog verder stijgen konden sommige bevolkingsgroepen wel eens in de problemen komen. Ik meen dat het Floris Wouterlood was die zei "de energetisch slechte wijken zijn de sloppenwijken van de toekomst" of zoiets. Ik denk dat dat heel goed mogelijk is.

Gelukkig is het wel zo dat het gasverbruik per woning licht daalt door steeds betere isolatienormen van nieuwe woningen, maar dat gaat me nog steeds niet hard genoeg. De passiefwoning is nog ver weg...
Mensen die geen geld hebben om hun woning of apparatuur aan te passen komen zeker in de problemen ja, zeer gevaarlijke trend! Vandaar dat ik het ook zo ..achterlijk vind, dat er niet gewoon standaard door de overheid meer wordt gepushed richting zon/water/windenergie, ook bij alle nieuwbouw en andere projecten. Stimuleren die hap!

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

• mkleinman

mkleinman

CanonG1 schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 14:34:
Moeilijk te zeggen waarin het verschil zit... Wij hebben geen vriezer en de ADSL-router is alleen aan als we computeren. Onze koelkast verbruikt zo'n 250kWh per jaar. Als ik uitga van 30W per laptop dan zou jouw 260kWh betekenen dat we bijna 9000 uur kunnen computeren... dat is dus veel minder bij ons. TV en dergelijke kan ik moeilijk inschatten maar zal ook zeker minder zijn. Vaatwasser loopt ongeveer één keer per week, soms twee. Wasmachine draait wel vaak, ik denk een keer of vier à vijf per week maar altijd op kort programma en 40 graden.

We hebben overigens geen waterkoker, maar een fluitketel. Ik ben van mening dat je water verwarmen zo weinig mogelijk met elektriciteit moet doen, dat is een nodeloze verspilling van de meest hoogwaardige energievorm die we kennen. Helaas bestaat er geen SenSeo op gas ;)

Ik durf echt niet te zeggen waaraan het verschil ligt...
Is ook inderdaad lastig aan te geven. ADSL router staat 24u per dag aan omdat het ook een gecombineerde tv en telefoon modem is ( tele2 ). Overigens gebruikt deze modem/router niet zoveel.
Audiomeubel is ook bescheiden qua gebruik. Radio staat overdag aan, de televisie 's avonds. Totale verbruik wanneer ik DVD kijk + stereo + tv is om en nabij de 70W.

Computer valt an sich ook mee, die staat alleen aan als we er echt achter zitten ( 90W gemiddeld ) ongeveer 2 / 3 uur per dag. Rest staat hij op de standby en 's nachts staat hij helemaal uit ( inclusief schakelaar op de stekkerdoos )

Vaatwasser doet het wel vaak hier. Die staat om de dag aan.

Daarbij ben ik overigens al hardstikke blij dat we van 15 a 16kWh per dag nu terug zijn naar ongeveer 8. En dat terwijl ik niet het gevoel heb dat ik er op comfort op heb ingeleverd.

Enige waar ik nu voor mijn idee nog op zou kunnen bezuinigen.

1. Vriezer in de schuur eruit. ( scheelt 200-250kWh per jaar )
2. Nog minder in de wasdroger doen ( misschien 100-200kWh per jaar )

En anders zou ik het niet weten. Iemand nog suggesties?

De planning is nog steeds om dit jaar ongeveer 1000Wp aan zonnepanelen te monteren op het dak. Mijn vriendin begint daar nu ook warm voor te lopen gelukkig.

Wassen draaien doen wij tegenwoordig op 30 graden, ongeveer 5-6 wassen in de week. De wasdroger wordt ook wel eens gebruikt maar met dit mooie weer gaat de was lekker naar buiten :-)

• hhints
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-10-2019
Je zou kunnen kijken of de vriezer nog beter te isoleren is.
Verder zou ik me richten op de ruimte verwarming en transport, of juist meer thuiswerken.

• zonneschijn
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-05 18:49

zonneschijn

3380 Wp zonneboiler speksteenk

flitspaal.nl schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 21:02:
[...]

Enige waar ik nu voor mijn idee nog op zou kunnen bezuinigen.

1. Vriezer in de schuur eruit. ( scheelt 200-250kWh per jaar )
2. Nog minder in de wasdroger doen ( misschien 100-200kWh per jaar )

En anders zou ik het niet weten. Iemand nog suggesties?
Heb je vloerverwarming? Dan draait de pomp daarvan mogelijk 24 uur per dag, 365 dagen per jaar. Dat was bij ons ook zo toen we in ons huis kwamen wonen. Pomp verbruikte 2 kWh per dag, zelfs in de zomer 8)7. Er zit nu een pompschakelaar met temperatuur sensor tussen, zodat de pomp alleen draait wanneer er warm water door de leidingen gaat lopen (en 5 min/dag om te voorkomen dat de pomp vast gaat zitten). Dit is bij ons een besparing van 650 kWh per jaar :*)

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
zonneschijn schreef op woensdag 23 april 2008 @ 08:22:
[...]

Heb je vloerverwarming? Dan draait de pomp daarvan mogelijk 24 uur per dag, 365 dagen per jaar. Dat was bij ons ook zo toen we in ons huis kwamen wonen. Pomp verbruikte 2 kWh per dag, zelfs in de zomer 8)7. Er zit nu een pompschakelaar met temperatuur sensor tussen, zodat de pomp alleen draait wanneer er warm water door de leidingen gaat lopen (en 5 min/dag om te voorkomen dat de pomp vast gaat zitten). Dit is bij ons een besparing van 650 kWh per jaar :*)
Ik heb er een simpel tijdklok tussen zitten, bijkomend voordeel de radiotar die op de zelfde aanvoer zit wordt nu warmer als de vloerverwarming uitstaat. De tijdsklok is per kwartier instelbaar, dus in de ochtend en in de avond een kwartier aan, kwartier uit en in de zomer een keer per dag een kwartiertje.
Maar misschien is zo'n schakelaar wel een beter idee, ik ga eens kijken bij Conrad wat zoiets kost.

• Niet online
de zonneboiler bespaart stroom, ik heb de wasmachine en vaatwasser erop,
40c water is gewoon 40c water.
de machines zijn a klasse (met auto en afwater vuil-sensor) ook, de besparing pakte zo fors uit dat de pv dekkend begon te worden, dat was niet geplanned.
1x vaatwassen vreet meer dan alle spaarlampen 1 week aan, maar op de zonneboiler niet.
pas een paar maanden na de zonneboiler kreeg ik mijn eureka, en toen kwam pas de pv erbij, het moest niet, daarom kon ik lang zoeken naar goedkope deals.
mijn meterstand is op 44 kwh na, nu terug naar de stand van 1 januari.
das gewoon leuk ook.
aan comfort heb ik niet ingeboet, nooit geweten dat het kon, het is echt heel erg leuk om te doen,
ik heb het allemaal doe het zelf gedaan.
je moet een zonneboiler zoveel mogelijk leegtrekken, dan gaat het hard, met enige tussenposen,
tussen douchen en wassen.
als dit zo doorgaat verbruik ik aan stroom niets, en 5m3 gas per maand voor koken, waar ik 2 jaar geleden nog op 4400kwh zat en 2000m3 gas.
het hebben van enige autonomie en een voorraad van 200 liter drinkwater vond ikzelf ook leuk en belangrijk.

• mkleinman

mkleinman

zonneschijn schreef op woensdag 23 april 2008 @ 08:22:
[...]

Nee geen vloerverwarming. Een Remeha Avanta HR ketel die we nu bijna 2 jaar hebben. Met de ketel ook meteen twee radiatoren in de woonkamer vervangen. Gasverbruik is met ruim 1000 kuub gas gedaald. :). De ketel heeft zich inmiddels bijna terugverdiend.

Ik heb in Excel een overzicht van alle stroomverbruikers in huis ( inclusief alle lampen ) en hoe vaak ze aan staan. Het verbruik wat daaruit komt na optellen is nagenoeg gelijk aan het verbruik hier in huis op dit moment. Ik heb dus wat dat betreft mijn verbruik volledig in kaart. En ik zou gewoonweg niet weten op dit moment hoe ik daar nog verder in kan gaan snijden.

Het huis isoleren heeft verder ook weinig nut meer. Ik woon in een huis uit 1974 die van top tot teen is geisoleerd. Tot zelfs 20cm piepschuim isolatie onder de vloer in de kruipruimte aan toe. Verder overal dubbelglas (HR+) en in de woonkamer HR++

Nog een discussie over water koken op gas en op electra.

Wij kookten vroeger onze aardappels op gas. ( met netje, met de deksel op de pan ). Dat duurde 20/25 minuten totdat ze gaar waren.

We koken nu onze aardappels in de magnetron in een glazen schaal. De aardappels zijn dan na 12 minuten gaar.

Welke van de twee is efficienter? 25 minuten koken op gas of 12 minuten in de magnetron?

• JeroenH
(jarig!)
flitspaal.nl schreef op woensdag 23 april 2008 @ 09:33:
Welke van de twee is efficienter? 25 minuten koken op gas of 12 minuten in de magnetron?
Goeie vraag... Hoeveel m3 gas per uur gaat er bij het koken doorheen, en hoeveel W verbruikt je magnetron. Dat afgezet tegen de hoeveelheid gas die nodig is voor de productie van 1 kWh (ook energie voor transport van gas en elektriciteit meerekenen) en het verschil in kooktijd zou een verschil op moeten leveren in de hoeveelheid energie die nodig is om een gegeven hoeveelheid massa in temperatuur te verhogen.

Ik vermoed dat koken op gas in totaal efficiënter is, maar ik weet dat niet zeker. Het is een ingewikkelde berekening.

• Lampie01
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 01-01 12:40
flitspaal.nl schreef op woensdag 23 april 2008 @ 09:33:
[...]

Zelfde discussie hebben we hier ook gehad, echter nooit geexpirimenteerd, waarom geen heet voorverwarmt water uit de HR ketel (warmwaterkraan, ongeveer 60 graden) gebruiken om bv aardappeltjes mee te koken op gasfornuis? Warm water in HR ketel wordt naar mijn mening efficenter verwarmt dan op het gasfornuis , zou dus een besparing van gas opleveren, echter heb ik het dan niet over smaak en dergelijke. Overigens is bovenstaande wel te meten: 12 minuten maal vermogen magnetron of 25 minuten maal verbruikte gas. Krijg je wel een dillema: zetten we dit af tegen de kosten of wat is beter voor het mileu? :?

• TD-er
Anoniem: 238103 schreef op woensdag 23 april 2008 @ 09:17:
[...] en een voorraad van 200 liter drinkwater vond ikzelf ook leuk en belangrijk.
Wij hebben een paar weken geleden zonder water gezeten, hier in Groningen. Dus dan is dat zeker niet een gek idee. Maar wat nu als het eerste water wat uit de leidingen komt bruin is?
Moet je dan een paar x 200 liter doorspoelen? Of kun je de kraan uitzetten richting dat vat?

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Lampie01 schreef op woensdag 23 april 2008 @ 10:42:
[...]

Zelfde discussie hebben we hier ook gehad, echter nooit geexpirimenteerd, waarom geen heet voorverwarmt water uit de HR ketel (warmwaterkraan, ongeveer 60 graden) gebruiken om bv aardappeltjes mee te koken op gasfornuis?
Geen idee of het ook voor het koken van aardappeltjes geldt, maar over het algemeen wordt warm water uit de kraan afgeraden voor consumptie, omdat er veel meer stoffen uit de leidingen en de ketel zelf in het water oplost. Zie bijvoorbeeld deze pagina.

• Niet online
dat is ook zo als zomers leidingwater stil staat, en gevaarlijk dicht in de buurt van de legionella grens komt. (20c ~ 58c)

ik kook gewoon met zonneboiler water, zet er ook koffie van (lekker snel klaar)
en door de snelle doorvoer van douchen wassen en afwassen, trek ik hem continu leeg.
mijn werkgever (lab waterleiding monitoring) (aquasense) zal eens een sample meten van de zonneboiler tov koude leiding, meten is weten, ik kom erop terug.
de zonneboiler is nu alweer 86c, bacterien uit het koude water zijn in ieder geval zeker dood nu,
de zonneboiler maakt het water bacterie vrij, uit de meting zal de rest blijken.(metalen kalk etc)

hier nog even mijn sluipverbruikers tools :
http://van.wijk.net/pvt/sluipverbruik.jpg

meten is weten, de tv, video, pc, monitor, magnetron, oven, wasmachine, droger, afwasmachine,
ze staan allemaal op een schakelblokje na meting met de wattmeter,
het waren allemaal sluipverbruikers.
(klokje op de magnetron... )

• Niet online
@Moet je dan een paar x 200 liter doorspoelen? Of kun je de kraan uitzetten richting dat vat?

dat is bij elke boiler zo, of hr ketel met comfort vat, goed dat je het zegt, want ik denk er nu pas over na. mijn zonneboiler kan ik laten leeglopen, met een nippel, en een kraan op de toevoer.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Anoniem: 238103 schreef op woensdag 23 april 2008 @ 13:23:
dat is ook zo als zomers leidingwater stil staat, en gevaarlijk dicht in de buurt van de legionella grens komt. (20c ~ 58c)
Het gaat vooral om het oplossen van metalen en dergelijke. Legionella is nooit goed, en met besmet water moet je ook niet gaan afwassen of iets dergelijks.

Dit gaat vooral om consumptie, en dan maakt het nogal uit of er water van 60 graden door de leiding loopt qua oplosbaarheid. Tussen water van 10 graden in de winter en 20 graden in de zomer zit natuurlijk ook verschil, maar volgens de waterleidingsbedrijven zit dat nog allemaal binnen de marges.

• Niet online
mijn woning bevat ook sinds vorig jaar alleen unipipe,
dat werd zowieso aangeraden, de woning is uit 1974,
en de bestaande pvc en koperpijp werk sterk afgeraden.

de samples zijn zojuist al uit de hplc gekomen, en er is geen waarneembaar verschil.
het koude sample (beide testen bij 19,3c) bevat zelfs meer bacterien, dan de verhitte zonneboiler sample.
( Wikipedia: High performance liquid chromatography )
vooralsnog is de sample uit de zonneboiler (na afkoeling en transport) de schoonste.
er is ook een 3e sample, gewoon direkt in het lab uit de kraan,
en die komt overeen met de koude sample van mijn woning thuis.

• stefan001
Anoniem: 238103 schreef op woensdag 23 april 2008 @ 15:11:
vooralsnog is de sample uit de zonneboiler (na afkoeling en transport) de schoonste.
Is het dan niet mogelijk dat bij afkoeling een gedeelte van de vervuiling uit de oplossing valt en niet meer wordt gemeten door de hplc? Hoewel, dat het de schoonste is zegt ook wel iets natuurlijk, of je hebt te maken met andere (minder goed detecteerbare) vervuiling.

Ben jij ook chemicus toevallig? :)

• JeroenH
(jarig!)
Hier een kort versneld filmpje van de installatie van onze zonnestroompanelen afgelopen maandag:

http://www.youtube.com/watch?v=EH_-4a8JbGw

De kwaliteit is nog niet denderend, vooral niet van de eerste 30 seconden, maar ik ben bezig met een bewerkte versie.

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-12-2022

Sprite_tm

Semi-Chinees

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Pagina: 1 ... 8 9 10 Laatste

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee