Duurzame Energie deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 10 Laatste
Acties:
  • 62.385 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 146043

Punkrocker schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 16:16:
[...]

_O- _O-

Het is dat ik maandag mijn laatste cursusavond had op de sterrenwacht anders had ik deze uitgeprint en meegenomen.
...op alle planeten...
_O- _O-
:P
Kunt wel lachen want ik zal het wel mis hebben, maar geef dan ook uitleg }:| :?
Ja, kun je dat niet regelen? Of wordt ik voor de gek gehouden door media.
Ik kan hier niet aarden in dit topic en daarom niet mijn laatste bijdrage in "duurzame energie" of beter genoemd "duurzame kinderlijkheid".
Ik discussieer gewoon 'serieus' mee en daaraan kan ik veel opmaken. Ook ik kan de plank misslaan, maar of men dat begrijpt ;)

Ik ben bijn a 33 jaar en de helft van het leven is naderbij dan mijn geboorte.
Ik kan 2 dingen doen:
1. Verschrikkelijk hard mijn best doen, veel geld uitgeven aan bezuiniging en zonnecellen nemen.
2. Me er niet mee bemoeien, Zolang een staat als Amerika nog zo smerig is doet dit kleine land er geen ruk tregen.

Zelf zie ik wel de voordelen van elektrisch rijden, maar doe ik het voor het milieu?
Nee, ik rijd elektrisch omdat het vele malen betrouwbaarder is als op brtandstof en ik heb met mijn scooter in die 3600 kilometer nog geen een keer stilgestaan. Doet het altijd.
Nu de accu's. Er zit als gauw 40 a 50 kilo aan loodaccu's in een voertuig. Qua recycling een energie rovende klus. Dus ik betwijfel wat smeriger is. 40-50 kilo aan accu te verwerken of 250 liter deels verbrande benzine? Ik weet hoe loodaccu's bewerkt worden en dat is best een smerige klus. Men kan mij niet vertellen dat een accu milieucentraal is.

Dus.
1. Doorgaan met ons patroon en de dijken verhogen
2. Miljarden euro's investeren voor een bijdrage <1% aan de wereld.

Ik laat het antwoord open. Zolang heel de natie geen heil ziet in duurzame energie begin je niks en daarom is het beter om kolencentrales te plaatsen?

De enigste vriendelijke manier van elektrisch rijden is een organo-chemische cel welke lijkt op Li-Poly.
Je hoeft alleen maar te kijken hoe ons lichaam warmte opwekt en hoe efficiënt, maar dat kost weer teveel geld. Ja, zo kom je er nooit.
Heel de reklame van de groene sector doet me niet zoveel.
ECO-Movement kletst ook maar wat en het is dat ik verstand heb van elektrische systemen en ik zelf accu's kan ombouwen, maar als Jan met de Pet sta je wel in de kou want deze bonzen kennen de slag van de zweep nog niet als het gaat om garantieclaims. Daar zijn ze niet op berekend.

Ik vind elektrisch rijden 'persoonlijk' een passie, maar er wordt nergens zoveel gelogen als in de advertenties over elektrische voertuigen. Een kilowatt kost mij 23 eurocent en geen 10 of 15 en een kilowatt naar je laadsysteem is 800 watt in de accu en 500 watt op het wiel. Hoezo zuinig?

855 Wp op het dak is netjes en daar zou ik mijn energieverbruik niet op hoeven aan te passen. We hebben feed-in, anders was het geen optie.

De batterijen van 2008 zijn nog niet krachtig en groen genoeg voor een snelle doorstart, dus duurzame energie opwekken kan beperkt want hoe zit het met de koolbrandstoffen? Die Sjeiks in Arabië hebben echt wel een vinger in de pap en geen kleine vinger overigens.

Waarom heb ik het over accu's?
Als je duurzame energie opwekt is dat net als een DVD branden; de toevoer is constant en als je die energie niet direct kunt gebruiken gaat ze verloren. Dat is het principe 'batterij', een buffer maken en des te groter de buffer, des te zekerder de opslag is.

Laatste vraag:

Centrale out: 380.000 Volt
Hoop omzettingen
Trafohuis: 10.000 Volt naar 3x 230 volt F1,F2 en F3

Hoeveel energie gaat hierbij verloren?

Ach ja, mijn visie zal wel niet tellen, maar ik zet hem toch neer }:|

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 146043 op 13-02-2008 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:44
Anoniem: 146043 schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 18:55:
Ieders visie telt, het probleem zoals ik het zie is echter dat een verhaal als hierboven ^^^ niet echt iets toevoegt aan de discussie...

"Het milieu" als begrip is volledig uitgeknepen door de commercie, net zoals CO2 nu bezig is uitgeknepen te worden. So what? Dat hoeft toch niet in ellenlange epistels herhaald te worden? Elk weldenkend mens weet dat dat - helaas - is hoe deze wereld werkt. Als je je dat als consument laat gebeuren is dat je eigen schuld.

Dit is het Tweakers-forum, het is niet voor niets dat het teruggezet is in EL, dus alsjeblieft, alsjeblieft reageer ontopic en met zo kort mogelijke posts.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zal ik doen

Goed, hoe zit het met dat experiment in de ruimte. Iets van 1,5 km2 aan collectoren. dat is 1.500.000 vierkante meter aan spiegel .

Het probleem is dat zulke collectoren een dusdanige warmtestraling geven dat het nooit ten goede kan komen aan de aarde.

Zelf denk ik heel serieus dat het toch waterstof gaat worden.
Niet wetende dat diepte warmte/koude phase opwekking zoveel waterstof geeft dat iedereen zonder koolbrandstoffen kan.
Ik ben dus geen voorstander van zonnecellen en om de reden dat ze warmte verzamelen en niet terugkaatsen (Strained Cilisium?). Het idee zonnecel vind ik dan weer wel goed en daarom wijk ik wel eens af van de forumregel het on-topic te houden. ik vind het een moeilijk onderwerp, maar ik lees de topic geheel door voor ik iets schrijf, maar zelf heb ik een andere visie van duurzame energie en duurzame energie is dus niet energie met restwarmte, maar warmte moet juist in energie omgezet worden. Hoe heet dat process ook weer ? Cold Phase Changer?

[ Voor 97% gewijzigd door Anoniem: 146043 op 13-02-2008 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-07 21:16

LauPro

Prof Mierenneuke®

zonnigtype schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 01:13:
Kombikraftwerk komt al een heel aardig eind met wind, zon, biomassa, en (virtueel maar inpasbaar) opslag in waterbuffer.
Wat ze doen is een totaalpakket aanbieden zodat je altijd voldoende energie kan leveren. Maar in de praktijk zullen mensen toch ófwel zonnepanelen op het dak zetten, of investeren in windenergie etc.
CanonG1 schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 07:23:
Er is dan ook nog geen duurzame energie-opwek van een dergelijke schaal :) Dit experiment was een demonstratie om te laten zien dat ook met duurzame bronnen de elektriciteitsvraag te volgen is. Buffers kunnen zijn: snel te starten biogasinstallaties (zoals in dit experiment gebruikt) of spaarbekkenbuffers (dit kan lokaal maar ook bv. in Noorwegen), samengeperste lucht opgeslagen in oude mijnen, in de toekomst misschien zelfs vliegwielen en accu's.
Concreet: er zijn geen buffers en die gaan er ook nooit van die schaal komen. Bedoel, biogasinstallaties als buffer? No way! Liever gewoon direct leveren, dan verdienen die ondernemers ook direct. Het is al moeilijk zat om nu een biogasinstallatie te financiëren. Tja en de rest van dat perslucht, dat wil ik eerst eens zien. Op kleine schaal is dat leuk. Maar een groot mijnenstelsel is het niet alleen gevaarlijk maar ook nog eens heel duur, ik weet niet wat voor een druk ze willen hanteren, maar er zal maar ergens een gat in de grond slaan.
Volgens waren dat plannen voor de Markerwaard en een kunstmatig eiland in de Noordzee, maar inderdaad er wordt al tijden gedacht over een dergelijke energieopslagmogelijkheid.
De conclusie is gewoon dat het veel te duur is en economisch niet rendabel. Liever een paar dagen per jaar op een te klein noodvermogen draaien dan honderden miljoenen pompen in zo'n buffer die je 0,01% van de tijd nodig hebt.
Wat bedoel je precies met die wekkers... de vraag- of de aanbodkant? Volgens mij is het weer, zeker op de korte termijn van enkele uren vooruit, tegenwoordig vrij nauwkeurig te voorspellen, dus je hebt wat tijd om andere bronnen aan te spreken. De vraagkant fluctueert ook, en volgens mij minder voorspelbaar dan het weer, maar dat is natuurlijk niet anders dan nu.
Met wekkers bedoel ik de grilligheid van de vraag/aanbod. Dit is ook wel te zien aan de voltage drops. Hier in Ede wisselt het voltage tussen 203 en 223V (gemeten met UPS). Heeft ook deels te maken met een waarschijnlijk ondergedimentioneerd onderstation, maar om maar even aan te geven dat er veel verschil in zit.
Je kunt je dan ook afvragen of die privatisering wel zo'n goed idee was...
Na het fiasco van de Sovjetunie was er weinig keus denk ik.[/offtopic]Dat denk ik ook. Met 200+ pk onder de gashendel zijn mensen denk ik eerder geneigd gekke en gevaarlijke dingen te doen dan met 20kW. Overigens komt er in maart een Vectrix open dag; je kunt je hier aanmelden. Ik heb dat uiteraard al gedaan :)[/quote]Ik heb helaas nog geen A-rijbewijs, anders was ik zeker gegaan.
Hoe bedoel je dat? Een accu hoef je niet te wisselen... Je komt 's avonds uit je werk met je elektrische auto/fiets/scooter/Vectric/Twike/whatever en je hangt hem aan het stopkontakt. De volgende ochtend staat hij weer klaar om mee naar je werk te gaan. Als je 's avonds nog ergens heen moet zet je hem op de snellaadmodus zodat hij tijdens het eten volgeladen wordt.
Het laden duurt altijd nog zeker minimaal een uur, dat is gewoon te lang, moet echt in 5 minuten kunnen.
Ook nog niet echt een marktrijp concept, en het overpompen van accuzuur is ook niet zonder gevaren. Maar zou opzich leuk zijn als er een veilige drager gevonden kan worden.
Anoniem: 238103 schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 15:35:
tijdens de middaguren bv. € 0,50 per kWh kost, en 's nachts bv. € 0,10 per kWh.
In principe wordt dit al gedaan alleen rekent men met een gemiddelde prijs. Dit omdat het gewoon een gegeven is dat bedrijven overdag meer energie gebruiken dan 's nachts. En met jouw tarieven kom je gemiddeld op bijv. een 30 cent uit dan, wat al enigzins in de buurt ligt van het huidige consumententarief.
Door de hoge prijzen overdag wordt bv. zonnestroom financieel een stuk rendabeler (mits er een goed geregelde terugleverregeling is) zelfs zonder enige subsidie.
Hier heb je op zich gelijk in. Helaas kunnen ook de slimme meters volgens mij nog geen tarieven aan dagdelen verbinden. Maarja, het is vrij *duidelijk* dat zonnestroompanelen alleen overdag energie leveren. Dus waarom zou je daar per dagdeel tarieven aan hangen? Ik zou zeggen installeer (en certificeer) een extra meter om de teruggeleverde zonneenergie te meten, en doe dat tegen 50 cent per kWh.
enne, ik werk bij de ams-ix (bij/naast) en wat betreft de slimme meter, elk bedrijf heeft toch ook zijn eigen router ? ik hoef daar niet bij, centrale trafficshaping lukt alleen als je 1 nederlandse netbeheerder hebt.
de slimme meter mag ingericht worden, zodat ik zelf bepaal of ik mijn overschot aanbied (mijn server poortmap http:80) en wanneer niet.
Dit gaat wel ver, ik denk niet dat het gaat werken:
• Ten eerste willen mensen gewoon gemak, men neemt stroom af tegen tarief A men saldeert tegen tarief B. Daarnaast is het vrijwel niet te traceren waar de stroom daadwerkelijk heen gaat, de kortste weg in theorie.
• De infrastructuur die daar voor nodig is (lees: 2 keer zoveel kabels) is gewoon te duur en weegt niet op tegen het eventuele rendement.
het zal wel niets worden, de miljoenenwinst bobos en de belasting inner wil dat vooral helemaal niet.
Als het gaat om internet/netwerken/routers dan heb je gelijk, maar het is gewoon onmogelijk om het lichtnet zomaar even om te vormen in een redundant met lowest-cost-path ondersteunende eigenschappen.
ssj3gohan schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 16:54:
Nou... ik zie niet echt in wat daar grappig aan is. Allereerst is toegenomen zonne-activiteit een *heel* tijdelijk fenomeen, eerder in de orde tientallen jaren dan in de orde honderden-duizenden, en ten tweede is de hypothese dat de aarde dichter bij de zon staat een verhoogde instraling veroorzaakt op een schaal van duizenden jaren, wat dus effectief veel grotere effecten zal hebben.
Het is gewoon zo dat dat zonne-activiteit gebeuren gewoon de zoveelste afleidingsmanouvre in de discussie van het klimaatprobleem. En dat is gewoon het grappige (eigenlijk trieste) aan het verhaal.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:48

Punkrocker

Mostly harmless

[...]

Kunt wel lachen want ik zal het wel mis hebben, maar geef dan ook uitleg }:| :?
:$
Oeps....
Ik lees altijd veel te snel.
Sorry.. 7(8)7

Ik las "Toenemende zonneaktiviteit" als toenemend aantal zonnepanelen....
7(8)7
Alle visies tellen hoor.

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Ik discussieer gewoon 'serieus' mee en daaraan kan ik veel opmaken. Ook ik kan de plank misslaan, maar of men dat begrijpt ;)
Zomaar dit soort bommetjes in discussies gooien neemt niemand je in dank af. Je probeerde in 1 zin het *hele* klimaatprobleem te bagatelliseren als zijnde natuurlijke cyclus.
Nee, ik rijd elektrisch omdat het vele malen betrouwbaarder is als op brtandstof
Dat is een prima argument.
1. Doorgaan met ons patroon en de dijken verhogen
We moeten gewoon land opgeven, dat is al jaren bekend. En misschien zal dat betekenen dat er delen van de randstad moeten gaan verhuizen.
2. Miljarden euro's investeren voor een bijdrage <1% aan de wereld.
Tja zolang het geld op gaat leveren is het wat waard. Het deltaplan heeft tenslotte ook miljarden gekost.
Ik laat het antwoord open. Zolang heel de natie geen heil ziet in duurzame energie begin je niks en daarom is het beter om kolencentrales te plaatsen?
Dit is helemaal niet het geval, maar er wordt wél gekeken wat economisch het meest aantrekkelijk is. Op dit moment is dat nog de kolen- (of eigenlijk multi fuel) centrale, maar straks misschien de zonnepanelen als die 50 cent per Wp zijn. Dan kunnen al die oude vervuilende centrales dicht, en hebben we nog een paar moderne, schone, centrales als 'back-up'.
Centrale out: 380.000 Volt
Hoop omzettingen
Trafohuis: 10.000 Volt naar 3x 230 volt F1,F2 en F3

Hoeveel energie gaat hierbij verloren?
Heel simpel. De beste transformatoren hebben een rendement van 95%. Uitgaande van 1000 J ingaand op de centrale:

• Opwekking in centrale: rendement 50%, nog 500 J over
• Transformatie naar hoogspanning 380 kV -5% nog 475 J
• Transport -10% nog 427,5 J
• Transformatie naar hoogspanning 10 kV -5% nog 406 J
• Transformatie naar spanning 230 V -5% nog 385 J

Dan sluit je er wat op aan:
• Licht van gloeilamp -95% nog 19,25 J totaal rendement 0,019%
• Transformatie naar laagspanning (willekeurige adapter) 12 V -30% nog 270 J totaal rendement 27%
• Moderne electromotor/spaarlamp -20% nog 308 J totaal rendement 31%
• Electrische kachel: -0% : 385 J totaal rendement van 39%

offtopic:
N.B.: Ik ben van mening dat de restwarmte van de gloeilamp ongewenst is

Als je zonnepanelen hebt dan zijn de rendementen heel anders (weer 1000 J):
• Energie uit zonnepaneel: 100%
• Omvormer: -10%: 900 J

• Licht van gloeilamp -95% nog 45 J totaal rendement 0,05% (was 0,019%)
• Transformatie naar laagspanning (willekeurige adapter) 12 V -30% nog 630 J totaal rendement 70% (was 27%)
• Moderne electromotor/spaarlamp -20% nog 720 J totaal rendement 80%
• Electrische kachel: -0% : 900 J totaal rendement van 90%

Gemakshalve reken ik het rendement van het zonnepaneel niet mee, omdat dit eigenlijk niet zoveel uit maakt. Die energie is er gewoon en warmt anders toch alleen maar de aarde op. En je kan gewoon prima uitrekenen hoeveel kWh de productie van 1 paneel heeft gekost als dat argument weer op gaat spelen.
Zorg ervoor dat je iets meer argumenten hebt.

[ Voor 8% gewijzigd door LauPro op 13-02-2008 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18-06 11:41
Anoniem: 146043 schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 19:59:
Zal ik doen

Goed, hoe zit het met dat experiment in de ruimte. Iets van 1,5 km2 aan collectoren. dat is 1.500.000 vierkante meter aan spiegel .

Het probleem is dat zulke collectoren een dusdanige warmtestraling geven dat het nooit ten goede kan komen aan de aarde.
Bedoel je spiegels die zonnestralen extra richting de aarde sturen? Als dat al een probleem geeft, denk ik dat de impact kleiner is dan van de huidige fossiele brandstoffen (maar dat is alleen maar een gevoel natuurlijk).
Zelf denk ik heel serieus dat het toch waterstof gaat worden.
Niet wetende dat diepte warmte/koude phase opwekking zoveel waterstof geeft dat iedereen zonder koolbrandstoffen kan.
Ik ben dus geen voorstander van zonnecellen en om de reden dat ze warmte verzamelen en niet terugkaatsen (Strained Cilisium?). Het idee zonnecel vind ik dan weer wel goed en daarom wijk ik wel eens af van de forumregel het on-topic te houden. ik vind het een moeilijk onderwerp, maar ik lees de topic geheel door voor ik iets schrijf, maar zelf heb ik een andere visie van duurzame energie en duurzame energie is dus niet energie met restwarmte, maar warmte moet juist in energie omgezet worden. Hoe heet dat process ook weer ? Cold Phase Changer?
Wat heeft strained silicium met warmte verzamelen te maken? Ik heb het idee dat je niet weet hoe een zonnecel werkt :). Korte uitleg: er komt een hoeveelheid licht op de zonnecel, hiervan wordt een gedeelte omgezet in electriciteit, een ander deel in warmte en een laatste deel wordt terug gekaatst. Wat is nu jouw probleem? Dat een zonnecel warm wordt? Dakpannen worden toch ook warm? Ik zie het probleem dus niet :).

Warmte omzetten in energie is een uitspraak die eigenlijk niet kan, warmte is namelijk een vorm van energie. Je kan het wel omzetten in een andere vorm van energie, zoals electriciteit of licht.

offtopic:
Welkom terug exuimtum *O*
LauPro schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 20:17:
Ook nog niet echt een marktrijp concept, en het overpompen van accuzuur is ook niet zonder gevaren. Maar zou opzich leuk zijn als er een veilige drager gevonden kan worden.
Waterstof is marktrijp dus? En het overpompen van benzine is volstrekt ongevaarlijk natuurlijk.

[ Voor 9% gewijzigd door stefan001 op 13-02-2008 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

LauPro schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 20:46:

Heel simpel. De beste transformatoren hebben een rendement van 95%. Uitgaande van 1000 J ingaand op de centrale:

• Licht van gloeilamp -95% nog 19,25 J totaal rendement 0,019%
• Transformatie naar laagspanning (willekeurige adapter) 12 V -30% nog 270 J totaal rendement 27%
• Moderne electromotor/spaarlamp -20% nog 308 J totaal rendement 31%
• Electrische kachel: -0% : 385 J totaal rendement van 39%

offtopic:
N.B.: Ik ben van mening dat de restwarmte van de gloeilamp ongewenst is

Als je zonnepanelen hebt dan zijn de rendementen heel anders (weer 1000 J):
• Energie uit zonnepaneel: 100%
• Omvormer: -10%: 900 J

• Licht van gloeilamp -95% nog 45 J totaal rendement 0,05% (was 0,019%)
• Transformatie naar laagspanning (willekeurige adapter) 12 V -30% nog 630 J totaal rendement 70% (was 27%)
• Moderne electromotor/spaarlamp -20% nog 720 J totaal rendement 80%
• Electrische kachel: -0% : 900 J totaal rendement van 90%

Gemakshalve reken ik het rendement van het zonnepaneel niet mee, omdat dit eigenlijk niet zoveel uit maakt. Die energie is er gewoon en warmt anders toch alleen maar de aarde op. En je kan gewoon prima uitrekenen hoeveel kWh de productie van 1 paneel heeft gekost als dat argument weer op gaat spelen.
toon volledige bericht
Een he-le mooie post, beste LauroPro!

Trouwens: mbt transformatie naar laagspanning, het is ook mogelijk om de omvormer route te bypassen en apparaten op DC van de panelen te laten werken, in dat geval nog hoger rendement. Maar om een heel huishouden er op te laten werken is een tweede natuurlijk. Gaat niet lukken, tenzij er heel wat infrastructureel aangepast wordt. En met opslag natuurlijk, want waar laat je je momentane DC overschot dan? Niet in het net. Dat zal de rendementsberekening weer de verkeerde richting in duwen. Beter netkoppelen en omvormen, dus.

Dank voor de cijfers. Onthullend.

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

stefan001 schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 22:19:
[...]
Bedoel je spiegels die zonnestralen extra richting de aarde sturen? Als dat al een probleem geeft, denk ik dat de impact kleiner is dan van de huidige fossiele brandstoffen (maar dat is alleen maar een gevoel natuurlijk).
Dit is ook weer zo'n onhaalbaar Discovery Channel gedachtenspinsel. Als je alleen al ziet hoeveel ruimteafval er is weet je dat een spiegelscherm van enkele honderden m2 per definitie gedoemd is om te mislukken.
Waterstof is marktrijp dus? En het overpompen van benzine is volstrekt ongevaarlijk natuurlijk.
Het product waterstof is marktrijp, de productie op grote schaal echter nog niet. Al hoewel het door de hoge benzineprijzen al goedkoper (!) kan zijn om van electriciteit waterstof te maken en daar op te gaan rijden.

En over de veiligheid, benzine kan je over je heen/binnen krijgen maar daar ga je niet dood aan. Accuzuur kan zo branden dat het zelfs enkel op je huid al erge wonden kan veroorzaken, om nog maar te zwijgen als je het binnen krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

zonnigtype schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 23:01:
Een he-le mooie post, beste LauroPro!
Dank, ik zit te denken om een site op te richten waar je dit met eigen ingevoerde parameters kan narekenen.
Trouwens: mbt transformatie naar laagspanning, het is ook mogelijk om de omvormer route te bypassen en apparaten op DC van de panelen te laten werken, in dat geval nog hoger rendement. Maar om een heel huishouden er op te laten werken is een tweede natuurlijk. Gaat niet lukken, tenzij er heel wat infrastructureel aangepast wordt. En met opslag natuurlijk, want waar laat je je momentane DC overschot dan? Niet in het net. Dat zal de rendementsberekening weer de verkeerde richting in duwen. Beter netkoppelen en omvormen, dus.
Er zou op zich best een constructie mogelijk zijn waarbij je bijvoorbeeld naar een 12VDC laagspanningsnet gaat. Probleem is dat als je bijvoorbeeld met spotjes aan de slag gaat je op enorme vermogens gaat komen al snel (100A ofzo). En dat gaat weer verliezen opleveren.

Om maar even wat te noemen (12V), een TFT-scherm van 50 watt zal al snel 4A opnemen, een computer richting de 8A. Dan zit je voor 1 apparaat al op een kabeldikte waar je bij 230V wel 20 kan aansluiten.

Dus om de verliezen te beperken ga je automatisch dan weer naar een hoger voltage (48V bijvoorbeeld). Bij 48V zou 1 TFT-scherm ongeveer 1A opnemen en een PC 2A, dat is imo acceptabel. Dit gecombineerd met LED- en spaarlampen zeker goed mogelijk.

Een DC overschot kan je natuurlijk gewoon gaan omvormen naar het net (tegen 10%). Bij een goed uitgebalanceerd systeem kan je denk ik wel 80% aan verliezen in adapters e.d. voorkomen. Maar :P , een oven van 2000W of een inductiekookplaat van 7200W gaan niet lukken op 12V (600A ;) ). Dus ik vrees dat de winsten met zo'n laagspanningsnet in het niet vallen op het totaal plaatje.

Stel dat van de gemiddeld jaarverbruik van 3500 kWh, 500 kWh verstookt wordt aan sluipverbruik. Dat is 'maar' 100 euro. Ter informatie: 1W is ongeveer 9 kWh op jaarbasis, dus die 500 kWh staat voor gemiddeld 55W sluipverbruik, dat zijn heel wat adapters (ga maar ruim uit van 5W per stuk).
Dank voor de cijfers. Onthullend.
Kleine kanttekening is wel dat het gemiddelden zijn e.d.. Edit: ik zie dat er een paar rekenfoutjes in zitten, een oplettend lezer haalt die er wel uit. Het is hooguit een afwijking van 8%.

• zonnigtype

zonnigtype

LauPro schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 23:22:
Kleine kanttekening is wel dat het gemiddelden zijn e.d.. Edit: ik zie dat er een paar rekenfoutjes in zitten, een oplettend lezer haalt die er wel uit. Het is hooguit een afwijking van 8%.
Ik had ze dan ook nog niet nagerekend. Ik verzuip hier in de rekenexercities... (SDE regeling minutieus aan het nalopen op valkuilen, verborgen "caps", gifadders, slagbomen, dat soort grut... :'( ).

Succes met je site! 8)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Many thanks :)

Op het werk heb ik een leuke discussie met iemand of elektra wel zo zuinig is als het wordt beweert.
Dus van die 385 Joule gaat er nog 50% verloren aan net-lader-accu-controller-wiel.
Dus je hebt 18.25% van de 1000 joule op je achterwiel.
Zou Renee dan toch gelijk hebben (mijn collega)? Hij beweert dat elektrisch rijden niet vriendelijker is als op brandstof.

Als ze zeggen van "Elektrisch rijden is 5x efficiënter met energy". Hier het antwoord ontkracht? Of hebben ze deze marge ook al meegenomen? Ik denk het namelijk niet en dat ik het mis heb en Renee de winner is?
De energie-inhoud van benzine is ongeveer 32 MJ/liter. Dat komt overeen met 8,9 kWh elektrische energie (van WiKi). Een scoot doet hier zeg maar 40 kilometer mee. Dan verbruikt de scooter dus 222,5 watt/km.
Opladen kost 1,5 kW/laadbeurt en daarmee leg ik 35 km af (om het krap te maken). Dat is dus 42 watt/km / 0,385 = 109 watt/km moet er in de centrale in om een kilometer te rijden. Dus elektrisch rijden is emissietechnisch precies 2x zuiniger. Dan de accu slijtage erbij en ik betwijfel of elektrisch rijden direct milieuvriendelijker is. Dus ik blijf bij mijn punt dat elektrisch rijden een passie is en je dat doet voor de hobby. Of maak ik een gruwelijk rekenfout (ik hoop het)

Nee, nu ik het weet denk ik ook anders over zonnepanelen. Als ik de foto's zie van CanonG1's zonnepanelen dan zou mijn energieverbruik daarmee gecompenseert zijn dus laten we het zo zeggen:

855Wp staat gelijk aan (855/38,5%) = Dan zou CanonG1 dus zodanig compenseren dat 855 Joule gelijk staat aan 2220.75 Joule in de centrale, maar dan neem ik mijn woorden ook direct terug.

Dan is een Voltaïsche cel dus wel rendabel. Oké ik begrijp hem.

Dat wilde ik dus weten en oprecht bedankt want dat wist ik echt niet.

***Niet in overweging genomen dat een centrale beter verbrand dan een scoot. Tweetakters zijn niet zo lief.

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 146043 op 14-02-2008 02:03 ]

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Bedenk dat een tweetakt scooter misschien maar 10% 'rendement' (alsin: energie om vooruit te komen) uit de benzine haalt. Een electrische scooter mag je denk ik wel schalen als een 40% rendement (dus vanaf het laden tot de energie die op de wielen komt te staan), dat is altijd nog een dikke 23%, deze (geschatte) getallen komen zeer dicht bij jouw berekening.

Ik zal dit met fabrikantspecificaties (en jouw meetwaardes nog een keer herberekenen).

Sowieso moet je wel bedenken dat de electriciteit die je krijgt een combinatie is van verschillende bronnen. Er zit bijvoorbeeld een deel duurzaam tussen, energie van centrales die deels ook stadswarmte leveren (en dus de warmte nuttig gebruiken). Of "5 keer zo efficiënt" echt ontkracht is ligt eraan. Op het moment dat je bijvoorbeeld windenergie afneemt dan mag je die 50% in het begin weer op 100% zetten, en dan gaat het weer interessant worden. Maarja, hoe groen is "groene stroom"?

Eigenlijk zou ik een onderzoek moeten doen naar alle centrales in NL, hoe ze doorgaans energie opwekken en wat hun rendement is. Denk dat dat nog best wel eens een lastige taak is.

Maar het zou mij zeker niet verbazen als blijkt dat ondanks alle 'verliezen' in het lichtnet het nog steeds vele malen schoner is om electrisch te rijden dan op benzine.

Dit gewoon vanwege het simpele feit dat een brandstofmotor met een variabel toerental véél inefficiënter is dan een brandstofmotor die constant een optimaal toerental draait (aggregaat/generator). En al helemaal als dit gebeurt op industriële schaal met turbines e.d..

Gooi daar nog eens even bij op dat de meeste aandrijflijnen ook nog eens een te triest voor woorden verlies hebben. Het is echt jammer dat zoiets als de CVT niet echt aangeslagen nog is.

Anoniem: 238103

cijfers zijn maar cijfers, een electrische scooter welke opgeladen word door 2 zonnepanelen, aangevuld met een windstroom kontrakt is significant beter dan een fossiel aangedreven scooter,
puur en alleen als je kijkt naar de aanslag op de aarde.

hetzelfde geld voor mijn laatste set zonnepanelen, er zit een certificaat bij dat het in denemarken op windenergie is geproduceerd.(alfasolar)
dat voelt toch anders, en vooral beter, omdat de energetische tijd van de set kort is,
fossiele energie heeft dat niet zozeer, en een fossiel aangedreven scooter telt alleen maar op.
hetzelfde geld ook voor mijn opmerking van de centrale in velsen naar mijn woning, ik kijk niet naar de kabel, maar naar 150.000 woningen onderweg waar 80.000 gsm telefoons aan de lader liggen,
&koelkasten &magnetrons etc in standby.
ik vraag me dan ook ernstig af of we zo wel met onze fossiele reserves om kunnen gaan, omdat de energie in 1 liter olie of 1 m3 gas niet te matchen is met welke duurzame oplossing dan ook.
als we met deze burnrate doorgaan 15 jaar lang zijn we eigenlijk tegen onszelf bezig, we consumeren maar door, en moeten dan ineens genoegen nemen met minder als het aanbod begint te dalen.
de essentie van elke discussie zou dan ook moeten zijn dat we er duurzaam mee omspringen,
om zo lang mogelijk een mix te genieten van fossiele en duurzame bronnen, zodat iedereen tenminste 2 kwh per dag per persoon heeft voor minstens 20 jaar lang.
bijkomend voordeel is dat de co2 uitstoot minder word, waarvan we niet precies weten wat de gevolgen zijn van veel co2 in de atmosfeer.

dat is goed voor ons allemaal, want we leven in luxe en dat is fijn,
maar korte termijn winstbejag staat helaas in de zakelijke wereld voorop, maar dat is een fossiele eindige gedachte, die fout maakte enron ook.

over die scooter kan ik dus kort zijn : als je langzaam een transitie maakt ongeacht het technische rendement, dan garandeer je je mobiliteit voor 20 jaar.
duurzame autonomie is vrijheid en dat is priceless.

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-07 12:49

mux

99% efficient!

Bedenk dat het grootste deel van het verlies dat je in vervoersmiddelen als scooters en auto's hebt, de luchtweerstand is. Als je een auto zou vormgeven met enig respect voor aerodynamica krijg je op huidige verbrandingsmotoren gemakkelijk >100 km/l en op een scooter >200 km/l. Zelfde geldt dus voor elektrisch.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

• zonneschijn
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15-07 22:51
zonnigtype schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 01:22:
"SDE vergissing in uw voordeel"

Maria (van der H., EZ) gaat het opnieuw proberen na enkele heftige protesten uit de samenleving.

"Foutje, sorry, oeps! Nog eventjes nakijken hoe we die gaan repareren".

Zoiets.

Op naar de 33 euricent/kWh voor de volledige opwek van zonnestroom. PLUS wettelijk verplicht "salderen", selbstverständlich. *O*

Heb ik toch niet voor niets zitten prikken (en anderen, natuurlijk)...

http://www.minez.nl/conte...objectid=155339&rid=45706

Er is nog genoeg over te klagen, hoor, (alleen 0,601 tm. 3 kWp wordt ondersteund, de rest kan het vergeten; saldering moeten we nog zien of dat 15 jaar het blijft uithouden; meterkosten en div. gerelateerde problematiek, etc., etc.) maar deze mocht ook wel even ter compensatie... Toch? ;)
toon volledige bericht
Dat is goed en slecht nieuws...

Goed omdat
- Nu ook kleinere systemen (maar > 600 Wp) een aantrekkelijke subsidie kunnen krijgen.
- Het subsidie bedrag aanzienlijk hoger wordt.
- Je nu een extra PV-systeem kunt plaatsen als je er al 1 hebt.

Slecht omdat
- Je nu niet meer genoeg hebt aan een teruglevermeter in je meterkast, je bent gedwongen een produktie meter te (laten) plaatsen, met alle kosten (meterhuur, meetdienst etc) die daar bij komen.

je kan het ook gewoon afpersing noemen op een stijl die je kent uit zuid italie :

"PvdA-Kamerlid Samsom ging tijdens de hoorzitting de confrontatie aan met de aanwezige grote energiebedrijven. Die boeken als gevolg van de gestegen elektriciteitsprijzen enorme winsten op windmolens die eerder met subsidie zijn gerealiseerd, aldus de sociaaldemocraat. De overwinst van circa een miljard euro zou terug moeten vloeien naar de productie van duurzame energie. De betrokken bedrijven ontkenden in reactie de 'woekerwinsten'."

Gepubliceerd op 13 februari 2008
Uit Staatscourant nr. 31, 13 februari 2008

http://www.staatscourant....ieuwsbericht.asp?ID=13953

een miljard euh ?
en wij maar discussieren over dubbeltjes, scootertjes kabeltjes en zonnepanelen.
en wat gebeurt er ondertussen ?
de sde is een lachertje in vergelijking tot de winst per maand op windmolens die we zelf hebben betaald. iemand al een kramp in de buik over deze regering ?
de bedrijven die dat doen zijn inmiddels zelfstandig en commercieel,
en daardoor vloeit er naar de welwillende burger niets terug.
ik wil nu ook wel eens zo`n subsidie van 100% aanschaf en dan 15 jaar lang 60 cent cashen.
blijkbaar is dit voorbehouden aan nuon/essent/eneco/eon/rwe en de rest,
ze kunnen er zelfs stupide reclames van betalen, samen werken aan co2... brrrr

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 14-02-2008 09:22 ]

• stefan001
LauPro schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 23:05:
[...]
Dit is ook weer zo'n onhaalbaar Discovery Channel gedachtenspinsel. Als je alleen al ziet hoeveel ruimteafval er is weet je dat een spiegelscherm van enkele honderden m2 per definitie gedoemd is om te mislukken.
Was ook meer op Rogresalor gericht, maar wat bedoelde hij dan wel? En dat dit volstrekt onhaalbaar is weet ik ook wel ;).
[...]
Het product waterstof is marktrijp, de productie op grote schaal echter nog niet. Al hoewel het door de hoge benzineprijzen al goedkoper (!) kan zijn om van electriciteit waterstof te maken en daar op te gaan rijden.

En over de veiligheid, benzine kan je over je heen/binnen krijgen maar daar ga je niet dood aan. Accuzuur kan zo branden dat het zelfs enkel op je huid al erge wonden kan veroorzaken, om nog maar te zwijgen als je het binnen krijgt.
Benzine bevat onder andere 5% benzeen, en dat is behoorlijk kankerverwekkend, dus zo gezond is dat helemaal niet (het is alleen geen acuut gevaar). Het heen en weer pompen van accuzuur kan makkelijk met behulp van connectors op je auto, het heeft wel een andere oplossing nodig dan het gewone 'tanken' van benzine, maar dat lijkt me echt heel eenvoudig op te lossen. Daarbij heb je dan nog steeds een soort 'tank', die je kan 'bijvullen', en wat voor de autofabrikanten makkelijk is: je kan het in ieder model auto maken in de vorm die je wil. Dat is makkelijker (goedkoper) dan accu's in alle soorten en maten te maken.

Ik zie een toekomst voor de flow battery, ik denk alleen dat het nog ontdekt (en verbeterd) moet worden :)

• JeroenH
Qua veiligheid is het simpel: elk voorraadvat van geconcentreerde energie levert een risico op, of het nu benzine, waterstof, samengeperste lucht of een lipo accu is. Risico's kunnen je managen. Vroeger gingen er nog wel eens mensen dood door gescheurde benzinetanks na een ongeluk, door betere constructiemehtoden gebeurt dat nu volgens mij zelden meer. Hetzelfde, maar hopelijk minder erg, zal wel gebeuren met accu's e.d. Ze zullen zo veilig mogelijk ontworpen worden, maar er is een kans dat er één of meerdere mensen overlijden door een lithiumbrand na een ongeluk. Daar zullen we van leren en het anders aanpakken.

Wat ik bedoel is: je kunt niet zomaar stellen dat de ene energie-opslag onveiliger is dan de andere. Het is maar hoe je met de risico's omgaat.
stefan001 schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 09:32:
Ik zie een toekomst voor de flow battery, ik denk alleen dat het nog ontdekt (en verbeterd) moet worden :)
Ik denk ook dat dat grote mogelijkheden heeft. De laadsnelheid van accu's neemt niet echt toe, bij alle elektrische voertuigen zie je toch een laadtijd van meerdere uren. Met het tanken van een vloeistof kan dat flink versneld worden. Nog een ander voordeel is dat een tankstation, als het regenereren onsite gebeurt, een constante energiestroom vraagt i.p.v. enorme piekstromen als er een auto elektriciteit staat te tanken. Nog een ander voordeel is psychisch; mensen zijn het gewend om een vloeistof te tanken, dat kan de acceptatie van elektrische voertuigen vergroten. Merk op dat de eerste auto's sterk op koetsen leken, soms zelfs met een nep-paardenhoofd op de voorkant geschroefd, omdat mensen uit die tijd gewend waren aan de koets. Kennelijk kunnen grote groepen mensen slecht wennen aan iets nieuws.

Zoals ik al eerder zei vind ik het echt onbegrijpelijk dat de accutechnologie niet sneller vooruit gaat. Uit alle hoeken is er vraag naar betere accu's: mobiele apparaten, elektrische voertuigen, duurzame energietoepassingen. Misschien is het bot gesteld maar kunnen we dat schijntje wat aan de SDE besteedt gaat worden niet beter besteden aan onderzoek naar veel betere accu's?

[ Voor 9% gewijzigd door JeroenH op 14-02-2008 09:53 ]

• disheaver
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Anoniem: 238103 schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 08:24:
cijfers zijn maar cijfers, een electrische scooter welke opgeladen word door 2 zonnepanelen, aangevuld met een windstroom kontrakt is significant beter dan een fossiel aangedreven scooter,
Was het niet beter geweest om de zonneenergie in het net te stoppen (ervan uitgaande dat er nog geen 100% duurzame energie opwekking is) en wel fossiel in je scooter te gooien? Het rendement in de scooter lijkt me namelijk hoger dan de bovengenoemde weg van fossiel over het net.

• zonnigtype

zonnigtype

Anoniem: 238103 schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 09:21:
je kan het ook gewoon afpersing noemen op een stijl die je kent uit zuid italie :

"PvdA-Kamerlid Samsom ging tijdens de hoorzitting de confrontatie aan met de aanwezige grote energiebedrijven. Die boeken als gevolg van de gestegen elektriciteitsprijzen enorme winsten op windmolens die eerder met subsidie zijn gerealiseerd, aldus de sociaaldemocraat. De overwinst van circa een miljard euro zou terug moeten vloeien naar de productie van duurzame energie. De betrokken bedrijven ontkenden in reactie de 'woekerwinsten'."

Gepubliceerd op 13 februari 2008
Uit Staatscourant nr. 31, 13 februari 2008

http://www.staatscourant....ieuwsbericht.asp?ID=13953

een miljard euh ?
en wij maar discussieren over dubbeltjes, scootertjes kabeltjes en zonnepanelen.
de sde is een lachertje in vergelijking tot de winst per maand op windmolens die we zelf hebben betaald. iemand al een kramp in de buik over deze regering ?
de bedrijven die dat doen zijn inmiddels zelfstandig en commercieel,
en daardoor vloeit er naar de welwillende burger niets terug.
ik wil nu ook wel eens zo`n subsidie van 100% aanschaf en dan 15 jaar lang 60 cent cashen.
blijkbaar is dit voorbehouden aan nuon/essent/eneco/eon/rwe en de rest,
ze kunnen er zelfs stupide reclames van betalen, samen werken aan co2... brrrr
toon volledige bericht
Iets meer info hierover (over wat er besproken is) geeft uiteraard Jaap Langenbach op Wind Service Holland site, onder vetgedrukt kopje Tweede Kamer:

http://home.wxs.nl/~windsh/N-kost.html#sde-2008

Slot van die samenvatting:
"- de bewering van Samsom moet met cijfers weersproken worden (Duyvendak, Groen Links)
- U krijgt de cijfers op papier (Eneco)."

Ben benieuwd wat voor cijfers er op papier zullen komen. Jaap fulmineert al jaren tegen de veel te hoge MEP subsidies waar vooral grote bedrijven fors van geprofiteerd hebben, en waarmee er veel meer windturbines ondersteund hadden kunnen worden dan met het uitgegeven cq. gereserveerde (MEP: 10 jaar lang) geld "gerealiseerd" is. Tja, dat krijg je als je maar uit de Staatsbegroting blijft subsidiëren via een slecht doordacht regime en weigert om het EEG over te nemen (Duitsland)...

@CanonG1:
Misschien is het bot gesteld maar kunnen we dat schijntje wat aan de SDE besteedt gaat worden niet beter besteden aan onderzoek naar veel betere accu's?
Prima. Bot maakt niet uit. Goede argumenten zijn belangrijker. Maar: ik vrees dat dat idee'tje een beetje te laat komt. 1 april, beste mensen, 1 april. Dan is het now or never (beter gezegd: probeert u het over een jaartje nog maar eens een keer)... :+

[ Voor 9% gewijzigd door zonnigtype op 14-02-2008 13:23 ]

LauPro schreef: Maarja, hoe groen is "groene stroom"?
Dat weet ik niet. Ze zeggen dat een centrale net zoveel joules moet opwekken aan groene energie dan dat een groene stroom gebruiker afneemt. Er lkoopt geen groene kabel je meterkast in en wie de werking van Tennet kent zal dat beseffen. Alle elektra gaat door elkaar heen en als ik dus 2400 kW/jaar afneem dan zal RWE daar 2400 kW aan groene energie moeten compenseren en het maakt niet uit waar de uiteindelijke elektronen terecht komen. Misschien gebruik ik wel 0,0001 joule per dag van CanonG1's feed-in of 99% kernenergie, maar dat wordt dan weer gecompenseert.
Of?
eric-pvt schreef: cijfers zijn maar cijfers, een electrische scooter welke opgeladen word door 2 zonnepanelen, aangevuld met een windstroom kontrakt is significant beter dan een fossiel aangedreven scooter,
Absoluut waar, maar met loodaccu's mag je toch echt 50% verlies aanhouden van stopcontact tot op het rubber van je (vaak te slappe) band wat er ook nog eens inhakt.
eric-pvt prikt het mes in de tafel:
een miljard euh ?
Ja, je zegt me wat want dat probeer ik anderen ook al duidelijk te maken in real-life, maar ze snappen het niet. Echt een steekhoudend argument en dat staat geschreven ;)
CanonG1 schreef: Risico's kunnen je managen. Vroeger gingen er nog wel eens mensen dood door gescheurde benzinetanks na een ongeluk, door betere constructiemehtoden gebeurt dat nu volgens mij zelden meer. Hetzelfde, maar hopelijk minder erg, zal wel gebeuren met accu's e.d.
Nee, toch niet. Wel met Li-ion. Met Loodgelaccu's heb je dat probleem niet omdat het elektrolyt volledig immobiel is. Je mag ze in elke positie gebruiken (behalve ondersteboven, geen grap).

Auto's bevatten al heel lang loodaccu's en daar zal het dodental niet door stijgen. Benzine is nogal explosief en zeker als het gehgeel goed vonkt over de weg door het hoge gewicht van een auto.

De Tesla Roadster moeten ze meteen van de weg halen. Een filmpje liet me zien dat deze auto over een piano-achtige vorm accupak bezit met Li-ion penlights :o . Dat wil ik niet instabiel zien worden :o (zijn die 8 blanke punten op dat pakket niet de negatieve polen van een serie?)
http://www.autoweek.nl/nieuws.php?id=6969
http://nl.youtube.com/watch?v=bUPIEhONii8
Vanaf 3 minuut 20

De Vectrix waar ik dus serieus op gereden heb bevat NiMH accu's die exact 3,7 kW/lading kunnen leveren en in 2 uur laad hij 80% verschil bij op 1,5 kW/h. Dus zeer efficient en mocht je een ernstig ongeluk krijgen met de Vectrix dan zit de accu onder je en een benzinetank zit op kruishoogte, ook een gevaar. Benzine is vloeibaar en spat alle kanten uit, ja, watch the fireworks. ;)
[ik heb het even over motoren ;)]

Daar staan een paar mooie meningen.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 146043 op 14-02-2008 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-07 19:44
Ik zat eens even te denken zonet aan de lunchtafel...
Stel je hebt een object met aan de ene kant een semi-oneindig koelvermogen (tot een vrijwel vaste temp) en aan de andere kant iets met een groot oppervlak, wat door de zon veel te warm wordt.
In hoeverre kun je die warmte dan efficient afvoeren naar bijvoorbeeld een of meer Sterling-motoren? Het liefst redelijk horizontaal.
Is een heatpipe dan een oplossing?

Het idee is namelijk als volgt:
Grote tankers worden aan het dek namelijk nogal warm door de zon, zeker als ze in de tropen varen. Hierdoor moet er nogal wat energie gestoken worden in koeling van de tank-compartimenten en je hebt ook op andere plekken warmte nodig, bijvoorbeeld het pre-heaten van de brandstof voor de motoren.
Tankers hebben geen deklading, zoals vrijwel alle andere schepen en er zijn geen dekluiken die eraf moeten kunnen, dus de constructie kan dan redelijk permanent zijn.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonneschijn
TD-er schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 13:20:
Ik zat eens even te denken zonet aan de lunchtafel...
Stel je hebt een object met aan de ene kant een semi-oneindig koelvermogen (tot een vrijwel vaste temp) en aan de andere kant iets met een groot oppervlak, wat door de zon veel te warm wordt.
In hoeverre kun je die warmte dan efficient afvoeren naar bijvoorbeeld een of meer Sterling-motoren? Het liefst redelijk horizontaal.
Is een heatpipe dan een oplossing?

Het idee is namelijk als volgt:
Grote tankers worden aan het dek namelijk nogal warm door de zon, zeker als ze in de tropen varen. Hierdoor moet er nogal wat energie gestoken worden in koeling van de tank-compartimenten en je hebt ook op andere plekken warmte nodig, bijvoorbeeld het pre-heaten van de brandstof voor de motoren.
Tankers hebben geen deklading, zoals vrijwel alle andere schepen en er zijn geen dekluiken die eraf moeten kunnen, dus de constructie kan dan redelijk permanent zijn.
Kun je het dek van een tanker niet gewoon vol zonnepanelen leggen, zodat hij overdag op zonneenergie kan varen? 5000 m2 x 150 Wp geeft toch 750 kWp. Of is dat veel te weinig om een tanker te laten varen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Zoals ik begrepen heb, heb je altijd wel de schaduw van een mast, of de opbouw achterop op je dek, dus dan zakt het rendement van PV-zonnepanelen ineen. Daarnaast zit er geen electromotor in, dus is het varen op electriciteit niet echt een optie. Geen idee ook hoe die panelen op extreem zoute condities reageren.
Persoonlijk lijkt het mij al heel wat als je de energie-kosten voor koelen en verwarmen van brandstof zou kunnen verminderen.
Qua motor vermogen... Ik heb even een willekeurige map opengeslagen.
Een tankertje van 169 meter lang, 27 meter breed, heeft een motorvermogen aan boord van 8670kW.
Laat daavan effectief zo'n 130x20m ruimte zijn op het dek, dan heb je 2600 m^2.
Kortom met PV kun je voortstuwing wel vergeten vermoed ik.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
PV als aandrijving voor schepen lijkt me nu nog niet rendabel (financieel althans) omdat naast de accu's ook nog steeds de dieselmotor(en) aan boord moeten zijn voor als de zon niet schijnt, nog afgezien van de kosten van de PV-cellen zelf.

Op grote schepen overwegen ze al wel zeilen of vliegers. Hier een voorbeeld van een ontwerp voor een schip met zeilen (op de zeilen zitten overigens PV-cellen), en hier een voorbeeld van een schip wat gedeeltelijk door een vlieger wordt voortgetrokken. Het voordeel van zeilen en vooral vliegers is dat ze weinig ruimte aan boord innemen en veel minder kosten dan PV-cellen.

Het zal nog wel even duren voordat het daadwerkelijk gaat varen, maar niettemin leuke ideeën, die met de stijgende brandstofprijzen steeds interessanter worden.

[ Voor 3% gewijzigd door JeroenH op 15-02-2008 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Het gaat mij dus niet om PV, maar om de dekwarmte. Is die op de een of andere manier nuttig te gebruiken en zou je door energie eraan te onttrekken ook gelijk de benodigde koeling een tandje lager kunnen zetten?
Dat van die vlieger, hebben we al een tijdje hier op de zaak van mee gekregen en om een collega te citeren: "Tsja die vlieger gaat voor ons niet op" ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Als we het toch over zee(container)schepen hebben:

http://www.new-energy.tv/...rvervoer.html?trailer=471

Door een simpele firmwareupdate 50% besparing 8)7 . Zal wel iets te maken hebben met koellijnen en rekening houden met dag/nacht.

Op zich zou er zeker met PV een groot deel van de energiebehoefte kunnen worden gedekt. Stel dat PV 10% besparing doet. Een tankbeurt voor de Emma Maerk kost zo'n 2 miljoen dollar. Dan spraat je al over 2 ton per keer dat je beschikbaar hebt, is best te doen. Nu is een containerschip niet echt handig, maar een zeetanker zou al makkelijker gaan qua opbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wat dacht je van stromingen op zee. Een goede kundige kapitein stuurt het schip zoveel langs of met de stroming mee. 9 megawatt voor een tanker is best veel. Zou je dus 750 kWp hebben dan heb je geluk als je de diesel inderdaad louter voor het vervoer kunt houden en die 750 kWp kunt gebruiken voor koelen, verwarmen, radar, navigatie, stroom hutten, server (ja, een tanker heeft een eigen systeem) en diverse zeer zware compound motoren.

Je weet misschien niet dat een cylinder wel zo groot kan zijn als jouw hele slaapkamer.

Het schip op dat filmpje staat met zijn neus boven water = zeer licht beladen ??

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 146043 op 15-02-2008 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Wel leuk:
Configuration
turbocharged two-stroke diesel straight engine, 6 to 14 cylinders
Cylinder bore
960 mm
Piston stroke
2500 mm
Speed
92–102 rpm
Mean effective pressure
1.86 MPa @ full load, 1.30 MPa @ maximum efficiency (85% load)
Mean piston speed
8.5 m/s
Specific fuel consumption
171 g/(kW·h) (126 g/(bhp·h)) @ full load : 163 g/(kW·h) (120 g/(bhp·h)) @ maximum efficiency
Power
5720 kW per cylinder, 34,320 to 80,080 kW (46,680 to 108,920 bhp)
Power density
29.6 to 34.8 kW per tonne, 2301 tons for the 14 cylinder version
Amount of fuel injected in a single cycle of single piston
~160 g @ full load
toon volledige bericht
Je koopt hem dus per cilinder ;) Dit beest heeft echter 'maar' een rendement van 51%, gecombineerd met een gasturbine kan je op 60% komen.

Laten we zeggen dat er van die 40 MW (effectief), nog 10% verloren gaat aan de versnellingsbakken e.d, dan zit je op een krappe 35MW.

Even puur theoretisch (dus zonder lading):
Dimensions
length overall (LOA) = 397 m /1302' 6"
beam = 56 m / 183' 8"
hull depth = 30 m / 98' 4" (deck edge to keel)
draft = 15.5 m / 50' 10"
We nemen het ruim: 350 x 50 = 17500m2. Met 185 Wp per m2 kom je dan op een 'zielige' 3,2 MW. Nog geen 10% van het vermogen dat nodig is.

De panelen zullen echt 1000 Wp moeten worden wil dat gaan werken, en dannog zit je in een 24uurseconomie met dag/nacht verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mag hopen dat de bak niet gaat 'tandenpoetsen'. Zal toch met oceaanwater gekoeld moeten worden.
dat is een rauwe 4 MW in de bak.

Nee, wij besparen energie door spaarlampen te gebruiken :X :Y

[ Voor 61% gewijzigd door Anoniem: 146043 op 16-02-2008 08:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

iemand al gedacht aan financieel rendement ? als reden om te besparen ?
de prijs aan de pomp is nu aan het stijgen op basis van q4 2007 die naar $100 ging, en sindsdien niet meer daalt.
het transport van ruwe olie alleen al laat hier zien dat dat ook al duurder word,
dan per tanker naar de raffinaderij, dan weer over de weg naar pomp of verbruiker.
de hele ketting word duurder, en elke schakel moet dus besparen om het prijspijl te behouden.
dat gebeurt niet, dus zet je alvast maar schrap.
http://www.oil-price.net/

een spaarlamp kan tot 45 euro per jaar per lamp schelen, maar de prijs van stroom/gas/olie haalt dat in een jaar in, dus wat moet er nu verder gebeuren ?
>> zoveel besparen dat je niet ingehaald word door de prijs vwb alles en iedereen <<
http://www.nu.nl/rubriek.jsp?n=937979&c=1001
wie kon zich in 2001(guldentijd) indenken dat we in 2008 al hfl 3.38 betalen gingen.

zelf opwekken, is na de besparing de enige optie, om je van die prijsstelling onafhankelijk te maken.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 16-02-2008 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

water op dak rondom pv, is deze morgen ijs rondom pv,
gevolg : 150Wp paneel levert nu 10:30u maar liefst al 112 watt per paneel,
bijzonder, zodra de zon het ijs laat smelten zakt de opbrengst terug naar 71 watt,
waarschijnlijk ook door de hogere temperatuur.

ofwel reflecteerd ijs nog beter dan een wateroppervlak, of de lagere temperatuur resulteert in een hoog voltage, bij een redelijke stroom.
de openklemspanning is 35.2 volt, belast staat er nu bij -4c maar liefst 124,1 volt op de omvormer,
wat een spanning is van 31 volt per paneel.
de opbrengst in momentaan vermogen is dus vreemd genoeg hoger voor het middag uur, dan even na het middaguur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Zou spiegels ipv water of ijs ook kunnen helpen?

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

ongetwijfeld, alle panelen presteren behoorlijk veel beter bij hogere instraling maar hebben dan vrijwel altijd koeling nodig, anders verkort je de levensduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Ik denk dat ijs gewoon een gladder oppervlak is, dus egaler spiegelt. Hierdoor is de efficientie van de panelen hoger. Te vergelijken met een slagschaduw van iets op 1 cel in de string.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
ssj3gohan schreef op zondag 17 februari 2008 @ 12:47:
ongetwijfeld, alle panelen presteren behoorlijk veel beter bij hogere instraling maar hebben dan vrijwel altijd koeling nodig, anders verkort je de levensduur.
En ik neem aan dat de totale energieopbrengst over de levensduur zonder spiegel groter is dan met spiegel, anders had de fabrikant zich wel de kosten van een paneel bespaard door een goedkope spiegel mee te leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Een spiegel moet je door het jaar heen (en gedurende de dag) anders positioneren. Hierdoor krijg je nogal kwetsbare mechanische constructies.
Dus om nu te concluderen dat de opbrengst minder zal zijn, omdat ze het niet meeleveren, lijkt me een beetje kort door de bocht.
Maar het lijkt me zeker een leuk experiment nu de panelen ruim onder hun kunnen presteren doordat de zo zo laag staat.
Daarnaast is koeling ook niet echt een probleem lijkt me met dit weer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

RemcoDelft schreef op zondag 17 februari 2008 @ 15:06:
[...]

En ik neem aan dat de totale energieopbrengst over de levensduur zonder spiegel groter is dan met spiegel, anders had de fabrikant zich wel de kosten van een paneel bespaard door een goedkope spiegel mee te leveren.
Ik weet niet precies wat de thermische impedantie van zo'n paneel naar de lucht is, maar gezien de ene kant kunststof en de andere glas is zal het niet bepaald goed koelen. Als je dan ~400 watt per vierkante meter moet dissiperen met goed weer lijkt me al best lastig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Anoniem: 146043 schreef op zaterdag 16 februari 2008 @ 08:10:
Mag hopen dat de bak niet gaat 'tandenpoetsen'. Zal toch met oceaanwater gekoeld moeten worden.
dat is een rauwe 4 MW in de bak.
Ik denk niet dat je hem handmatig in de versnelling gaat krijgen met een aandrijfstang van een goede meter dik ;) .
ssj3gohan schreef op zondag 17 februari 2008 @ 17:16:
Ik weet niet precies wat de thermische impedantie van zo'n paneel naar de lucht is, maar gezien de ene kant kunststof en de andere glas is zal het niet bepaald goed koelen. Als je dan ~400 watt per vierkante meter moet dissiperen met goed weer lijkt me al best lastig...
Ik zit bijna aan waterkoeling te denken maar dan krijg je een soort van zonnecollector. Als je hiermee 30% meer rendement eruit kan halen is het zeker overweegbaar.

Ze zouden eigenlijk in de zonnecellen zelf een soort van peltiers moeten maken zodat een gedeelte van het opgevangen zonlicht voor koeling zorgt waardoor de omringende cellen weer beter kunnen presteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
LauPro schreef op zondag 17 februari 2008 @ 17:57:
[...]

Ze zouden eigenlijk in de zonnecellen zelf een soort van peltiers moeten maken zodat een gedeelte van het opgevangen zonlicht voor koeling zorgt waardoor de omringende cellen weer beter kunnen presteren.
Is het niet al een goed begin om koelribben achterop te maken, waar de wind achter langs kan gaan?
Desnoods koppel je de panelen met een heatpipe naar een zonneboiler die je er boven monteert op het schuine dak :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardhout
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12-01-2022
AtomicShockwave schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 21:03:

Ik heb me een tijdje geleden verdiept in het zogenaamde "free energy" gebeuren.
Uit Nieuwschierigheid heb ik een "bedini schoolgirl motor" gebouwd.
Ik ben nu bezig om een wat grotere te bouwen met 5 transistors en 2 spoelen. Deze keer wat degelijker.
Ik ben ook bezig een Bedini motor aan het bouwen.
http://www.ardhout.dds.nl/
Op dit moment raken de accu's na zo'n 10x wisselen toch steeds leger.
Ik ga ook meerdere spoelen gebruiken.
Een ander probleem is dat de accu's (7Ah) vrij groot zijn en dat het erg lang duurt voordat ze leeg zijn (zo'n anderhalve week) daarom duurt het testen allemaal vrij lang.

Ik hoor graag welke resultaten je bereikt in de nabije toekomst met een verbeterd ontwerp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
TD-er schreef op zondag 17 februari 2008 @ 18:14:
Is het niet al een goed begin om koelribben achterop te maken, waar de wind achter langs kan gaan?
Desnoods koppel je de panelen met een heatpipe naar een zonneboiler die je er boven monteert op het schuine dak :)
De huidige zonnestroominstallaties zijn begroot op een zo hoog mogelijke opbrengst per geïnvesteerde €. Veel mensen verwarren dat met een zo hoog mogelijke opbrengst per m2. Als je op een dergelijke manier gaat knutselen verplaats je de opbrengst van het eerste optimum naar het tweede. Ik zou het niet nuttig vinden, maar als je maar weinig ruimte hebt kan het het misschien waard zijn.

@ardhout: sorry maar naar mijn mening hoort dit niet in dit topic, het is meer iets voor in Steorn: hebben ze gelijk?. "Energie-opwekkingsmethoden" (bewust tussen aanhalingstekens) die gebaseerd zijn op onbewezen principes, sterker nog op principes waarvan op dit moment bewezen is dat ze niet waar zijn kan ik niet serieus nemen zonder onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek.

[ Voor 21% gewijzigd door JeroenH op 17-02-2008 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
CanonG1 schreef op zondag 17 februari 2008 @ 19:19:
[...]

De huidige zonnestroominstallaties zijn begroot op een zo hoog mogelijke opbrengst per geïnvesteerde €. Veel mensen verwarren dat met een zo hoog mogelijke opbrengst per m2. Als je op een dergelijke manier gaat knutselen verplaats je de opbrengst van het eerste optimum naar het tweede. Ik zou het niet nuttig vinden, maar als je maar weinig ruimte hebt kan het het misschien waard zijn.

[...]
Op zich best wel een goed punt.
In hoeverre is door bijvoorbeeld een plaatje aluminium achter het paneel te plaatsen, de opbrengst te vergroten? De kosten van dat plaatje zullen namelijk ook niet echt hoog liggen lijkt me en ze kunnen de panelen dan als iets meer Wp verhandelen.
Maar goed, dan moet dus niet het verlies in opbrengst door warmere panelen in de orde van een paar % zitten, want dan is de extra opbrengst op jaarbasis te verwaarlozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

CanonG1 schreef op zondag 17 februari 2008 @ 19:19:
Daar heb je gelijk in, maar ik kijk nu even puur hoe je per eenheid (nog niet zozeer per m2) hoe je het rendement kan verbeteren. Dat staat los van het eventueel investeren in panelen die goedkoper zijn per Wp.

Het is een feit dat je bij zonneenergie het licht nodig hebt, maar niet teveel warmte. Je zou aluminium koelribben kunnen plaatsen, al hoewel ik denk dat de achterkant nauwelijks warm wordt. Wil je de temperatuur echt met 20 graden ofzo verlagen moet je wel in de constructie van de zonnecellen zelf gaan pielen, missschien is het een oplossing om de cellen meer uit elkaar te halen en dmv natuurlijke ventilatie het regelen. Als 5% minder oppervlakte (en minder Wp) 20% meer rendement oplevert is dat interessant.

Ik heb nog iets cools gevonden:
Kite-zeil trekt vrachtschip: energiebesparing tot 50%
vrijdag 28 december 2007

15 december werd het nieuwste schip gedoopt van rederij Beluga. Het vrachtschip is uitgerust met een enorm kite-zeil aan een 15 meter hoge mast, gestuurd door software die het zeil optimaal windenergie laat vangen. Begin 2008 vertrekt het schip voor een eerste reis van Duitsland naar Venezuela.
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=cFB7RJSoQCI]Terug naar de zeilschepen :D .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kitesurfen met een schip :P

TU Delft doet daar leuke onderzoeken naar. Wist niet dat al commercieel werd toegepast :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd schreef op maandag 18 februari 2008 @ 00:28:
Kitesurfen met een schip :P

TU Delft doet daar leuke onderzoeken naar. Wist niet dat al commercieel werd toegepast :)
Horizonvervuiling *O* :X

Beetje grote vlieger nodig.

Amerika 07:06: We saw a kite at nine o clock
Amerika 10:06: Ship arrived O-)

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 146043 op 18-02-2008 07:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donzz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:57
ik zeg: rainbow warrior.

Afbeeldingslocatie: http://www.greenpeace.nl/raw/image_full/photosvideos/photos/rainbow-warrior-onder-zeil-bij

[ Voor 6% gewijzigd door donzz op 18-02-2008 10:28 . Reden: plaatje werkte niet ]

alles kan kapot; beter dat ik het nu test dan dat er straks iemand komt klagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gisteren 410 watt constant geleverd tussen 12:00 en 14:00 van een 600 Wp installatie, de rest van de dag ook volop productie en 's avonds 100ltr water van 45graden in de buffer van de zonnecollector (die in deze tijd van het jaar toch wat in de schaduw van de pv paneeltjes ligt) ... 8) life is beautiful! De fan van de Soladin klinkt me toch echt als muziek in de oren >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ja mooi he, ik heb hier een 200 litervat op 67c (al 10 dagen lang)
en al 38kwh stroom voor februari op de meter...
das meer dan ik verbruik, de zonneboiler is een combi, ik heb pas 13m3 gas verbruikt voor de huisverwarming de rest was allemaal op de zon.
ik dacht eerst, maar niks over zeggen, want het lijkt bluf, maar het staat ook al op de site van floris wouterlood.
ik heb de zonneboiler pas sinds mei 2007, ik wist niet dat dit kon al in februari, de warmtecollector is goed voor tientallen kwh`s aan wamte.(douchen en verwarming)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

http://www.u-xperience.co...s/2007/01/stookruimte.JPG

zeg, die wasmachine zit toch wel op je zonneboiler he ? (mixkraantje op 40c)
scheelt een berg stroom en wast een berg voor de prijs van koud water...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103 schreef op maandag 18 februari 2008 @ 22:02:
http://www.u-xperience.co...s/2007/01/stookruimte.JPG

zeg, die wasmachine zit toch wel op je zonneboiler he ? (mixkraantje op 40c)
Ik doe mijn eigen hotfill.

Zodra de machine volzit (met 2 man om de 2 dagen) dan pak ik een emmer en doe daarin eerst 2 eetlepels soda, dan heet water erbij en dan wat waspoeder. Roeren en je hebt 2 voordelen te pakken.

1. Zuiniger want warm water uit mijn HR107 ketel is per joule voordeliger dan uit het net.
2. De was kan meteen beginnen en je hebt geen tijd meer nodig voor het opwarmen van het water en het mengen van wasmiddel door draaiing.

Onze was is altijd perfect schoon en fris met een machine van 8 jaar oud :)

De soda voorkomt schimmelafzetting in de trommel en verzacht het water. In die 8 jaar nog nooit ontkalkt geweest en doet het perfect.

Goede bijdrage aan dit topic want hotfill wassen kan nog sneller. Doordat er geen korrels en klonten achterblijven is 2x naspoelen in het machien genoeg waardoor de totale was precies een uur duurt(kort programma, altijd)

Door het voor te mengen met heet water al roerend neem je de machine een hoop werk uit handen.
Serieus, de was kan meteen beginnen en normaal zijn alleen de laatste 5 minuten van de sopbeurt nuttig en nu het volle half uur. Dat merk je met je kleding. Alle vlekken...weg.

het ingieten van water uit de emmer in de spoelbak is even makkelijk want je legt er een dwijl onder voor die paar druppels en het is zo gepiept.

Mijn vriendin werkt full-time en ik niet, dus wie mag de was doen }:|
*Heeft wel een droger :/

@eric-pvt: goede inbreng ;)

::Zwarte spijkerbroeken en Levis spoel je na met wat azijn in het spoelwater voor de kleurechtheid.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 146043 op 19-02-2008 07:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Mischien een vreemde vraag, maar is het dan niet makkelijker om een warm-waterkraan naar de wasmachine te leiden. Eventueel met een thermostaat-kraan, zodat je water niet te warm is.
Dat scheelt een hoop geklooi met emmers.
Door dat eventueel via een meng-bak te laten lopen, kun je ook je andere mengsels er aan toevoegen, al zou je verwachten dat vloeibare wasmiddelen ook al je nadelen van klonten tegengaan.
Prima dat er mensen alternatieve dingen willen doen, maar een onderliggend idee van dit topic is dat je zuiniger met energie omgaat, zonder in te leveren op gemak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Dat was precies mijn gedachte... Leuk zuinig en zo op die manier, maar je hebt wel weer het gevoel dat je in 1850 zit. Daarbij zijn we ook Tweakers, dus ik neem aan dat we dit soort dingen willen automatiseren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik heb daarom een dubo mixkraantje erop, en afgeregeld op 39c,
mijn wasmachine staat ook naast de zonneboiler.
en ja ik spoel juist ook na met 39c, want dan zijn alle zeepresten beter opgelost en weg,
voor mensen die een gevoelige huid hebben ook ideaal.
de fill van mijn wasmachine is 21 liter, een lachertje voor de zonneboiler.(200liter)
zo kom ik tenminste van mijn overschot af, een warme zonneboiler die afkoelt is minder rendabel.
(ik heb een te grote collector)
de zonneboiler zelf had al zo`n voormixkraan in zich,
het water zou anders veel te heet de leidingen ingaan,
zo kwam ik op dat idee.

een eenvoudig wasbeurtje kost al snel 2.2 kwh, op 40c, want leidingwater is 8c, en 21 colaflessen met elektra op 40c brengen, is hoogst inefficient.
ook hier is duurzaam ook weer meer comfortabel,
en ik heb ook een wasdroger, omdat ik naspoel met 40c, gaat het ook op 40c de droger in,
en die is dan sensor-dry maar liefst 20 minuten eerder klaar, dan voorheen.
warm nagespoeld, en in de droger, maakt mijn kleding lekker fluffy ;-)
en omdat ik weet dat ik was voor de prijs van koud water, als ook, dat het op gas ook efficienter is (als de zon niet schijnt) zit het gewoon erg lekker.
zelf dacht ik dat het 6 maanden zon wassen en 6 maanden gasverwamd wassen zou worden, maar deze februari maand kost het met de zonneboiler en pv niets meer dan koud water.
de meter blijft achteruitdraaien als de wasmachine draait.

ook hier is de besparing op jaarbasis zo enorm, dat de rest zich nog beter leent voor eigen opwekking. als wassen op 40c 2kwh kost, en je wast 3x per week, dan is het simpelweg :
6kwh (voor de was) * 52 weken = 312 kwh bespaart, de opbrengst van een ~500Wp setje dus.
die droger is sterk inefficient, maar ik heb nu 300 kwh over voor de droger, en de rest gaat aan de lijn.
die soda en die emmer werkt ook, maar ik ben duurzaam en lui, er bestaat inmiddels ook vloeibaar wasmiddel, uiteraard oppervlaktewater neutraal, iets duurder, maar mijn besparing maakt dat ruimschoots goed.

verder heb ik een dubbele meter, ik heb duur tarief en laag tarief, maar hierdoor ook tarief 3 : gratis.
als de zon een uurtje of 2 heeft geschenen, dan word het tijd om te wassen.
wassen in het weekend tegen laag tarief voorkomt dat ik feed-in sta te doen, tegen laag tarief,
dan is het beter dat zelf te verbruiken, niet afnemen (0) is namelijk nog veel goedkoper dan je "dure sde" meter vooruit te zien lopen, terwijl je was of droger afneemt van het net.(>btw betalen)
de opbrengst meters van de pv en zonneboiler staan dan ook naast de wasmachine en droger,
zo zie ik meteen wat ik in vooraad heb.

het gaat mij niet zozeer om de besparing zelf, maar om dat er een aantal bedrijven zijn in nederland die ik mijn centjes niet gun, dat zijn telefoon, internet, energie en kabel maatschappijen.(de grotere)
ik bepaal liever zelf waar ik mijn centjes aan besteed.
of een man of vrouw de was doet, maakt niet uit, is ook erg achterhaald, als je van de besparing maar samen iets leuks gaat doen.
iedereen met een gaskeur NZ logo op zijn HR ketel moest maar eens gaan rekenen,
ik ken mensen met kleine kinderen die elke dag wassen.....

http://www.epk.nl/keurlab...pid=18&subafb=True&sid=21

je kan dat geld beter aan je kleine kinderen besteden, dacht ik zo.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 19-02-2008 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Klinkt allemaal wel goed zeg, als onze combiketel (VR Ketel uit 1995) het begeeft moeten we ook maar aan een zonneboiler :)

Dus je vaatwasser en wasmachine kun je zonder problemen aansluiten, als je er maar voor zorgt dat het water dat de machine ingaat niet te warm is. 40c voor de wasmachine en 50c voor de vaatwasser.

Denk alleen niet dat de installateur om de hoek er ervaring mee heeft ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mijn vaatwasser krijgt de volle laag, ik heb een 90c slang ervoor gekocht (10 euro)
hoe heter - hoe beter, ontvet lekker, en droogt ook lekker snel,
technisch kan de vaatwasser dat aan, er is tenslotte een 80-95c stand op dat apparaat, en hij draait er al op sinds mei 2007, het compartiment en afvoer zijn daar dus al op afgestemt.
toevallig staat die altijd in de keuken, en daar zit in het kastje ... de warmwaterleiding,
en die komt bij mij uit de zonneboiler.
de fill van de vaatwasser is fors, voorspoelen is 5 liter, hiermee trekt mijn eerste fill,
spoelen met zout, koud water uit de lange leiding, daarna komt de echte hotfill want de leiding is dan al vol met heet water, de was-fill is ook weer 20 liter, en die is meestal ~60c gemiddeld.
door de hotfill en de sensors aan de thermostaten en in het water, is de afwas meestal al klaar binnen 20 minuten.
de display geeft aan na het water te hebben gemeten op weerstand (vuilgraad) dat het 60 minuten gaat duren, na de eerste bloedhete hotfill is dit vaak al 15 minuten.
de machine bepaald zelf hoeveel fills er nodig zijn, (volautomaat auto-eco stand)
ik heb wel een nieuwe gekocht(a+ label), de vaatwasser moet wel thermische sensoren hebben, zodat ie snapt dat ie niet meer hoeft te verwarmen, het elektraverbruik is hierdoor bij mij 40% gedaald, dwz de wasmachine en vaatwasmachine koppeling. een dubo mixkraantje kost 35 euro bye the way.
dat verdien je dus in 3 maanden terug, kijk maar eens op het stickertje, daar staat vrolijk 3250 watt of iets dergelijks.
ook hier is duurzaam weer goedkoper en comfortabeler, dan niet duurzaam.
dit werkt echter niet op een oudere mechanische vaatwasser, die draait gewoon zijn programma af ongeacht cold of hotfill.
het scheelt ook water, zo heet wassen op de hand lukt niet.

mijn (erkend officieel) installateur is een goede bekende van me, en we testen er samen vrolijk op los, hij de installatietechniek en ik de elektra en computer tweaks, das mazzel, hij komt weer met materiaal aan dat ik niet ken, zoals een industrieel klein afmix kraantje,
ik zat zelf al aan een douchekraan te denken ;-)

eigenlijk ben ik nu op zoek naar een wasdroger die de droog warmte betrekt van de zonneboiler combi; als de radiatoren verwarmt worden door de zon, dan kan dat ook een radiatortje zijn in mijn droger, maar zoiets bestaat gewoon echt niet.(&helaas niet &nog niet)

het zijn allemaal minimale investeringen, na de zonneboiler, die wel >10 jaar doorwerken, en de opbrengst zal enorm zijn, omdat de niet genomen afnames ook geen last hebben van prijsstijgingen&btw, behoud van comfort tegen een lagere prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

hjs schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 09:56:
Dus je vaatwasser en wasmachine kun je zonder problemen aansluiten, als je er maar voor zorgt dat het water dat de machine ingaat niet te warm is. 40c voor de wasmachine en 50c voor de vaatwasser.
het enige waar je op moet letten bij een nieuwe is dat de machine sensors heeft,
en dat alles vanaf elk aansluitpunt van metaal is.

de wasmachines op de markt hebben tegenwoordig plastic bakjes waar de zeep in gaat, en het is beter daar niet warmer dan ~39c in te vullen.
het toeval wil dat "tikkie terug" moderne wasmiddelen daar prima mee wassen,
het toeval wil ook dat heter je kleding laat krimpen,
het toeval wil ook, dat indien je voormixed, het rendement van de zonneboiler toeneemt, je voegt tenslotte ~50% koud water bij.

en als je toch witgoed wast op 60c dan zet je de knop gewoon op 60c.
het opwarmen van 40 naar 60c kost vele malen minder dan van 8c leiding water naar 60c in de machine.

ik vraag mij werkelijk af waar EZ en vrom mee bezig zijn, dit is zo eenvoudig en simpel ...
je moet het alleen allemaal zelf proberen en uitzoeken, gelukkig is er dan nog dit topic.
na de maatregelen die ik heb genoemd, zijn je grootverbruikers thuis, geelimineerd, en dan word zonnestroom ineens een significant aandeel van het totaal.
een zonneboiler kan dus stroom besparen, het restant, kan je opwekken met pv.
je neemt dan nog nauwelijks energie af, of verwaarloosbaar weinig.
wat je dan bereikt per maand, maakt de sde tot een totale farce, als je puur kijkt naar maandbedrag.

ik bespaar per maand dik 150 euro, (sinds mei 2007 woning uit 1974) iets wat met de sde cap van 3000kwh niet op te wekken is, modernere huizen zijn natuurlijk vanzelf al zuiniger, maar daar valt nog steeds veel te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Kijk eens aan, Alkmaar. Dat moet ik onthouden voor als ik een installateur nodig heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

kunnen we meteen kijken of mijn fiat 500 (1968) achterin je stijlenbus past....

in de regio hebben we oa besseling, hofland en nagel installatie die jong fris en duurzaam kunnen denken, en dat is erg prettig, ze kunnen je ook adviseren of iets wel kan en mag conform de regelgeving en verzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
In de handleiding van onze vaatwasser staat specifiek dat het de machine er tegen kan maar dat ze het afraden omdat de machine dan korter bezig is (hij hoeft niet meer te verwarmen). De afwas zou dan minder schoon kunnen worden. Ik ga het eerst maar eens met de wasmachine doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Stijlenbus :+

He, weer een woning uit 1974
http://van.wijk.net/pvt/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonneschijn
Anoniem: 238103 schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 09:28:
een eenvoudig wasbeurtje kost al snel 2.2 kwh
Bij mij kost een wasbeurt op 40 graden maar ongeveer 0,75 kWh. Heb je een hele oude / grote wasmachine?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Bij onze vaatwasser gebruik ik sinds een jaar de stadsverwarming als hotfill.
Dit scheelt 1 kwh per wasbeurt dit maal 300 is toch 300kwh op jaarbasis.
Op den duur wil ik echter nog steeds een zonneboiler, iemand trouwens ervaring mer HRsolar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
CanonG1 schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 11:58:
omdat de machine dan korter bezig is (hij hoeft niet meer te verwarmen). De afwas zou dan minder schoon kunnen worden.
Ik zie niet in wat opwarmtijd te maken heeft met het schoon worden van de vaat...
Net als bij elk apparaat staat dat je er geen oplaadbatterijen in mag doen, ik doe dat altijd en mijn walkman doet het na 15 jaar nog steeds prima. ja met cassettebandjes :+

[ Voor 4% gewijzigd door stefan001 op 19-02-2008 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonneschijn
Speksteenkachel schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 13:03:
Bij onze vaatwasser gebruik ik sinds een jaar de stadsverwarming als hotfill.
Dit scheelt 1 kwh per wasbeurt dit maal 300 is toch 300kwh op jaarbasis.
Op den duur wil ik echter nog steeds een zonneboiler, iemand trouwens ervaring mer HRsolar?
Ja ik, en als ik me niet vergis milker ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21-07 21:21
Hey, ik ben erg nieuwe hier en tot nu wordt ik nog niet gehinderd door enige kennis.

Slechte foto, maar ik zit aan een zonneboiler te denken voor een huis als deze.
http://images.funda.nl/valentinamedia/003/423/218_groot.jpg

Het ronde dak is op het zuiden
De CV combi ketel zit op de bovenste verdieping
Ernaast is een diepe garage met de achterkant op het zuiden.

Als ik het zo lees is een zonneboiler op het platte dak van de garage ok, maar de CV zit 2 verdiepingen hoger. Dat is niet handig he.

En de boiler op een rond dak is lelijk, dat gaan de buren niet leuk vinden.
Iemand tips om me een beetje op gang te helpen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

De boiler hoeft niet op het dak, alleen een collector mbv heatpipes of zo'n vlakding.
en zo te zien is dat helemaal niet zo goed te zien vanaf de straat als je hem vrij hoog op het dak (laat) plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

zonneschijn schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 14:35:
[...]

Ja ik, en als ik me niet vergis milker ook.
Hoe zijn je ervaringen?
Volgens mij maken ze gebruik van een gesloten systeem met anti-vries erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
stefan001 schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 13:58:
[...]

Ik zie niet in wat opwarmtijd te maken heeft met het schoon worden van de vaat...
[...]
Het lijkt mij dat de tijd dat iets in het water ligt te weken, tot het water opgewarmd is, ook meewerkt aan het schoonkrijgen van de vaat.
Oftewel dat zou je weer op kunnen vangen door in het programma van de vaatwasser een optie te plaatsen die tussen het wassen en het drogen, een week-periode inlast.
Maar goed, helaas kun je vrij zelden de programmering van de vaatwasser zelf aanpassen, dus lijkt me dit een taak voor de fabrikanten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-07 14:16
stefan001 schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 13:58:
[...]

Net als bij elk apparaat staat dat je er geen oplaadbatterijen in mag doen, ik doe dat altijd en mijn walkman doet het na 15 jaar nog steeds prima. ja met cassettebandjes :+
Als de vaatwasser eerst even spoelt, dan opwarmt, kan het water in het vuil trekken en zodoende de boel alvast wat losweken terwijl het water opwarmt.

Ik heb trouwens ook begrepen dat je je huis kan verwarmen dmv een zonneboiler, dat bespaart toch aanzienlijk lijkt me... Onze HR ketel uit '98 hoeft voorlopig nog niet vervangen te worden, dus voorlopig nog geen zonneboiler voor mij.

wat wel belangrijk schijnt te zijn: de oudere HR ketels, zoals de mijne dus, hebben geen HR op warm tapwater, de nieuwere modellen (anno nu dus) in sommige gevallen wel, bijvoorbeeld de ketels van Intergas. Bespaart dus weer wat gas. Hoeveel zou dit nou in verbruik schelen gemiddeld? ik kan alleen vinden dat het rendement op het tapwater 87% is (en op verwarming 107%)

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonneschijn
Speksteenkachel schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 15:30:
[...]

Hoe zijn je ervaringen?
Volgens mij maken ze gebruik van een gesloten systeem met anti-vries erin.
De collector vormt samen met de warmtewisselaar, een pompje en een expansievat inderdaad een gesloten systeem waarin een vloeistof zit met antivries. Het systeem werkt tot nu toe probleemloos (< 1 jaar).
De installatie verliep erg vlot en vakkundig. Wel werd tijdens de installatie verteld dat de vloeistof in het systeem af en toe gecontroleerd en vervangen moet worden. Hoe dat moet en wie dat zal moeten doen weet ik niet, dit was wat mij betreft het 'addertje onder het gras'. Als ik het HRsolar laat doen kost het waarschijnlijk een bak geld omdat ik nogal ver van ze vandaan woon.

Verder valt de opbrengst een beetje tegen, maar dat kan komen doordat ik nog niet zo veel warm water gebruik. Het systeem zou per jaar 200 to 250 m3 aardgas moeten kunnen besparen, maar ik ben al blij als ik dit eerste jaar 75 m3 bespaar.

Ik weet niet wat de ervaringen van Milker zijn, ik wacht nog steeds op de opbrengst cijfers op zijn website :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 221003

elhopo schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 15:41:
Ik heb trouwens ook begrepen dat je je huis kan verwarmen dmv een zonneboiler, dat bespaart toch aanzienlijk lijkt me... Onze HR ketel uit '98 hoeft voorlopig nog niet vervangen te worden, dus voorlopig nog geen zonneboiler voor mij.
Ik denk dat dat zal tegenvallen: je wil ruimteverwarming met een zonneboiler terwijl je in een jaargetijde zit dat de zon een kracht van slechts 15 á 20 % heeft ten opzichte van de zonnekracht in de zomer.
wat wel belangrijk schijnt te zijn: de oudere HR ketels, zoals de mijne dus, hebben geen HR op warm tapwater, de nieuwere modellen (anno nu dus) in sommige gevallen wel, bijvoorbeeld de ketels van Intergas. Bespaart dus weer wat gas. Hoeveel zou dit nou in verbruik schelen gemiddeld? ik kan alleen vinden dat het rendement op het tapwater 87% is (en op verwarming 107%)
Tapwater-zijdige HR zet denk ik niet erg veel zoden aan de dijk, alleen bij langdurig gebruik zal er besparing zijn. Maar vaak is het zo dat de warmwaterkraan alweer dichtgedraaid is voordat de warmte in de rookgassen goed en wel hergebruikt kan worden. Ik denk dat daarom de meeste ketelbouwers afzien van tapwaterzijdige HR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Staat er niet in de handleiding om de hoeveel tijd je de antivries moet vervangen en hoe dit moet?
Volgens mij moet je dit zelf wel kunnen doen anders wordt zo'n gesloten systeem niet meer lonend.
Wat heeft het als voordeel ten opzichte van een terugloopsysteem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Bij mij kost een wasbeurt op 40 graden maar ongeveer 0,75 kWh. Heb je een hele oude / grote wasmachine?

ja een brakke zanker uit 1996 met draaiknoppen, degelijk en oerlelijk, en daarom gaat ie maar niet stuk, en is ie niet zo zuinig, maar nu wel ;-)

@verwarming : mijn combi boiler verwarmd deze maand sinds 8 februari mijn woning volledig,
koken kostte mij meer gas tot nu toe.
je kan het treffen met de zon, schijnt de zon niet, dan is de situatie gewoon normaal zoals met een gewone hr107 ketel.

@afwassen : een sensor machine meet de vervuiling van het afgepompte water en bepaald zelf hoe lang en hoe vaak een refill nodig is.
weken doet ie ook in voorprogramma met zout, wassen duurt net zolang totdat het afval water schoon is. geen omkijken naar dus, en ik heb een schone vaat, ook binnen 20 minuten,dat bepaald de machine allemaal zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mijn zonneboiler heeft een gewoon terugloop vat met de warmtewisselaar in het boilervat,
een simpel drukloos terugloop systeem met gewoon leidngwater, wat ook simpel bij te vullen is.
(ik heb er zelf wat antivires bijgedaan)

ik ken ook zonneboilers met een apart terugloopvat, met daarin ook de pomp, en op basis van glykol,
de warmtewisselaar zit ook in het expansievat, wat boilervat plaatsing verderop mogelijk maakt, dit is onder andere de itho 100 liter.

ik heb inmiddels gemerkt dat de wisselaar in de boiler vele malen hoger rendement heeft dan die andere buffervat oplossing, ik meet dit nu naar aanleiding van verschillende systemen, en de temperatuur op de onderste sensor.
gegevens zijn er niet beschikbaar over, kwestie van navragen bij gebruikers en zelf ontdekken.
een grotere collector is trouwens altijd beter met het hollandse klimaat, ik heb een 4m2 collector, en die doet het erg goed.
elke situatie is anders en adviseren is erg moeilijk......
de collector is gewoon lelijk, maar dat is de kolencentrale bij de coentunnel ook.
dan is mijn collector nog gewoon lelijk, maar de centrale hemweg bij de coentunnel stoot ook nog eens tonnen co2 uit, dan is mijn collector toch niet zo heel erg lelijk.

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 19-02-2008 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103 schreef op zaterdag 16 februari 2008 @ 09:19:
iemand al gedacht aan financieel rendement ? als reden om te besparen ?
de prijs aan de pomp is nu aan het stijgen op basis van q4 2007 die naar $100 ging, en sindsdien niet meer daalt.
het transport van ruwe olie alleen al laat hier zien dat dat ook al duurder word,
dan per tanker naar de raffinaderij, dan weer over de weg naar pomp of verbruiker.
de hele ketting word duurder, en elke schakel moet dus besparen om het prijspijl te behouden.
dat gebeurt niet, dus zet je alvast maar schrap.
http://www.oil-price.net/

een spaarlamp kan tot 45 euro per jaar per lamp schelen, maar de prijs van stroom/gas/olie haalt dat in een jaar in, dus wat moet er nu verder gebeuren ?
>> zoveel besparen dat je niet ingehaald word door de prijs vwb alles en iedereen <<
http://www.nu.nl/rubriek.jsp?n=937979&c=1001
wie kon zich in 2001(guldentijd) indenken dat we in 2008 al hfl 3.38 betalen gingen.

zelf opwekken, is na de besparing de enige optie, om je van die prijsstelling onafhankelijk te maken.
toon volledige bericht
Dat is nu net waar men mij mee kielhaalt.

Financiële redenen 'lijken' hier geen standpunt te hebben want als ik 150 meter richting westen ga sta ik in een villawijk waar je zo naar binnen kan kijken en wat hangt daar?
De gloeilamp, overmaatse BMW en apparatuur waar je jaloers op wordt, dus dat financiëel oogpunt van jou is in mijn ogen helemaal goed, maar hoeveel mensen hebben hier een boodschap aan?

2.4 miljoen mensen in Nederland heeft schulden en/of een danig laag inkomen dat er niets uitgegevan kan worden aan besparing, dus waar blijf je dan alsnog?
Ik noem in de kou zitten een surrogaat besparing want dan besparen ze verkeerd als je snapt wat ik bedoel.

Ja, de kleine middengroep die wel alles keurig geregeld heeft.

Ik voel het ontbreken van broederlijkheid en nu iets persoonlijks:

Zolang Amerika en andere grote staten niet aan het programma meedoen heb ik ook zoiets van "wat win ik met 300kW/jaar aan besparing"? Het levert me 70 euro op en het kost een hoop moeite. {ik probeer het wel}. Als mensen nu eens elkaar de hand gaven en afspraken van "nu gaat het anders" dan heb ik zoiets van "ik doe graag mee en loop nog graag aan de kop ook"!

Het Kyotoverdrag is veel te softie en het is goed dat ik niet in Brussel het woord had, anders zou een land dus hieraan moeten voldoen "in mijn ogen"
1. 50% reductie CO2 besparing binnen een termijn van 60 maanden
2. 50% van de bevolking moet overtuigd worden van de besparing en meewerken
3. Geen kernbommen meer en geen biologische wapens die het ecosysteem ook meenemen
4. Uitgebreide non-stop campagne en executie van misverstanden door openheid in de media
5. Verplichte les in bespaarkennis op school en bijbreng van bewustwording in dit kader
6. De OPEC mag geen monopolisch recht meer hebben op de electric-vehicle industrie
7. Geen grote overnames, fusies of uitkoop van derde uitvindingen (het recht vrij te zijn in je studie)
8. Verplichte warming-up en fitness op alle werkplekken (gezond is efficiënt; ziek zijn is duur en vervuilend (denk aan operaties, blessures en alle medicatie))

Dus dit verdrag zou nodig zijn voor een 'term' die ik dan durf te noemen :
'broederschap en efficiëntie'

Deze 2 woorden kunnen niet zonder elkaar en zolang het materialistisch zijn overheerst en van "als ik het maar goed heb" komen we niet ver.

Hoe goed ik je bericht ookk vind, ik denk niet dat het zo werkt

* waarom eigenlijk niet?

Just some cents here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

einstein bell en bach werden ook voor idioten uitgemaakt,
hoe lang duurt het nog dat een 4 liter v10 status heeft ? ik denk niet zo lang meer....
ik kreeg flink commentaar van de buurt over mijn 15 zonnepanelen,
nu komen ze een voor een aan de deur bellen, hoe ik eraan kom,
wat het scheelt en wat het kost.... en dat in 6 maanden tijd.

de wereld verbeteren begint bij jezelf en het gevoel dat je ervaart,
ik vind mijzelf nogal een eikel, omdat ik dit niet eerder heb gedaan,
noem het hernieuwd inzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103 schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 18:57:
einstein bell en bach werden ook voor idioten uitgemaakt,
hoe lang duurt het nog dat een 4 liter v10 status heeft ? ik denk niet zo lang meer....
ik kreeg flink commentaar van de buurt over mijn 15 zonnepanelen,
nu komen ze een voor een aan de deur bellen, hoe ik eraan kom,
wat het scheelt en wat het kost.... en dat in 6 maanden tijd.

de wereld verbeteren begint bij jezelf en het gevoel dat je ervaart,
ik vind mijzelf nogal een eikel, omdat ik dit niet eerder heb gedaan,
noem het hernieuwd inzicht.
Je bent geen eikel want dan zouden we allemaal idioten zijn.
Elektrische auto's waren er rond 1900 al :o en toen hadden we moeten ingrijpen. 100 jaar te laat of 100 jaar onze kop in het zand steken zoals blijkt.

Dus wat heb ik vorig jaar gedaan? Een elektrische scooter gekocht en tot op de dag van vandaag nog geen seconde spijt van gehad: harde wind, harde regen, 8 graden vorst, vochtigheid. Hij doet het altijd.
Welliswaar heb je met -8 graden wel een probleem en dat is dat je range tov de zomer zo'n 25% minder is (en dat is nog extreem weinig voor de loodgelaccu's in mijn scooter). Ik red het nog steeds, maar dan matig ik snelheid en acceleratie.
Stinkt niet en laatst door de bossen had ik zo'n schik dat ik bijna op mijn bek ging.
Naar mijn werk kun je afsnijden door het bos (ik doe het weinig, rotpad) en daar fietst veel schooljeugd op een pad van een meter breed. Dus ook scooters scheuren met lomp geweld over dit 2 kilometer lange pad door het bos.
Dus was er laatst controle in het bos en ik werd dus aangehouden en aangesproken. Zij bekeuren op emissievervuiling in een natuurgebied en dat heb ik niet, dus geen bekeuring en daar stonden er 8 in een groepje wachtend op de bon. (is geen misselijke bekeuring overigens).
Dat heeft me dat al bespaard anders was ik gewoon net zoals hun de sjaak.

Het bos op het midden van deze kaart. De gele route is de route die ik 9 van de 10 keer aanhoudt naar mijn werk. Dit red ik met de scooter makkelijk op en neer, maar ik neem toch de lader mee om hem daar bij te laden (scheel dmij electra en het is beter voor de accu's).

http://xs124.xs.to/xs124/08082/untitled4980.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

De economie zou instorten als je zoiets zou verplichten, bovendien zou je dan het effect krijgen dat werkelijk niemand zich bij zo'n streng verdrag zou aansluiten ipv een paar landen wel.

Economie en milieu zijn nog steeds elkaars tegenovergestelden hoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik ben zeker wel een eikel, want ik heb mijn zonneboiler 1 jaar opgeslagen gelaten,
omdat de vaillant vr nog niet stuk was, ik las net hier ook zoiets.
ik betaalde rustig 235 euro aan nuon, ik accepteerde dat gewoon als feit,
12 maanden lang.

ik realiseer me nu pas bij een maandlast van 50 euro dat ik 10 zonnepanelen heb weggegooid,
of een mooie electrische classic retro scooter, een nieuwe zuinige koelkast, of een nieuwe mountainbike.

niemand verteld je dat het anders kan, alles is economisch bla bla.
ik begin nu te ervaren dat de economie inderdaad de realiteit voor iedereen inhaalt,
het is inderdaad economisch verantwoord geworden iets duurzaams te doen.
een dikke suv of 42" plasma tv is meer een indicatie voor het denkniveau van de eigenaar,
vooral als je dan ook nog kinderen ziet kruipen.
pappa kan het toch betalen ? en de kinderen zoeken het later maar uit.
zo`n proleet kan en wil ik niet zijn, en dat is hernieuwd inzicht.

ik hoorde vanavond voor het eerst het volgende :
een sociale huurwoning (arbeiderswoning uit 1930)
met een energielast hoger dan de huur.

dan ga je toch denken ... ?
de olieprijs is weer 99$ en de gasprijs zit eraan vast,
met gas maken we nog erg veel elektra in nederland.
wat is nu grof, dat de regering niets doet,
of dat ze mensen verplichten wel iets te doen,
ik las ook dat het nederlandse gas over 20 jaar op is.
dan hangen we aan gazprom, ook geen pretje lijkt me.

ik vind het beide even grof, je moet dus zelf kiezen.

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 19-02-2008 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Ach, het maakt op je totale energiebehoefte nog steeds geen drol uit dus als het economisch niet interessant is is het sowieso gebral in de marge. Duurzame energie op zo'n kleine schaal als we hier over praten is het zeg maar niet waard - persoonlijk is het een leuke hobby, maar niet meer dan dat.

Nu is de volgende vraag: hoe kunnen we onze energiebehoefte wél duurzaam vervullen in de toekomst want inherent aan deze vraagstelling is de huidige methode niet duurzaam (olie, gas, kolen). Dat zal op een gegeven moment te duur worden. Volgens mij wordt er op dat gebied veel te weinig nagedacht: iedereen is helemaal zielig aan het doen hoe er misschien wel een paar duizend diersoorten kunnen uitsterven (boeiend...) terwijl ze niet inzien dat wijzelf tegen grote problemen in de toekomst aanlopen als we niet iets duurzamers bedenken. Op zijn minst diepe recessie, op zn slechtst honger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

zoals het internet, een decentraal grid, de rest is kansloos dom centraal geregeld. in 1994 maakte het internet ook geen drol uit en iedereen lachte erom, een leuke hobby, maar niet meer dan dat,
op zo`n kleine schaal.....
go figure

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Anoniem: 238103 schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 18:42:
mijn zonneboiler heeft een gewoon terugloop vat met de warmtewisselaar in het boilervat,
een simpel drukloos terugloop systeem met gewoon leidngwater, wat ook simpel bij te vullen is.
(ik heb er zelf wat antivires bijgedaan)
Welk fabrikaat/type is het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Dit is zéér interessant. Al hoewel mijn ouders vorig jaar een nieuwe keuken hebben laten aanleggen zat ik er ook aan te denken maar de keukenboer verklaarde mij voor gek. Ik heb het altijd raar gevonden het taboe op electrische verwarmingen terwijl wasmachines, drogers en vaatvassers niets anders doen.

Helaas hebben we geen warmwaterleiding bij de wasmachine volgens mij, maar ik ga het zeker even uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Welk fabrikaat/type is het?
een atag qsolar 200 liter combi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Zie het woordje "combi" staan, is dit wel een losse zonneboiler?
Ik moet naverwarmen middels de warmtewisselaar van de stadsverwarming, een ketel heb ik dus niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

CanonG1 schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 08:57:
Dat was precies mijn gedachte... Leuk zuinig en zo op die manier, maar je hebt wel weer het gevoel dat je in 1850 zit. Daarbij zijn we ook Tweakers, dus ik neem aan dat we dit soort dingen willen automatiseren!
Daar zit wel een goede reden achter.

*Gaat kijken naar mengkraan :)

Edoch, je dan ook warm spoelwater pakt? Mijn machine tapt ruim 2 minuten water voor een trommel en hier gaat water met 12 ltr/min, dus dat is al gauw 25 liter. Dan dat maal 5x is 125 liter warm water. Lijkt me niet zuiniger als een emmer heet water. En ik ben graag bezig.
Of?

[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 146043 op 20-02-2008 06:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103 schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 19:59:
ik ben zeker wel een eikel, want ik heb mijn zonneboiler 1 jaar opgeslagen gelaten,
omdat de vaillant vr nog niet stuk was, ik las net hier ook zoiets.
ik betaalde rustig 235 euro aan nuon, ik accepteerde dat gewoon als feit,
12 maanden lang.

ik realiseer me nu pas bij een maandlast van 50 euro dat ik 10 zonnepanelen heb weggegooid,
of een mooie electrische classic retro scooter, een nieuwe zuinige koelkast, of een nieuwe mountainbike.

niemand verteld je dat het anders kan, alles is economisch bla bla.
ik begin nu te ervaren dat de economie inderdaad de realiteit voor iedereen inhaalt,
het is inderdaad economisch verantwoord geworden iets duurzaams te doen.
een dikke suv of 42" plasma tv is meer een indicatie voor het denkniveau van de eigenaar,
vooral als je dan ook nog kinderen ziet kruipen.
pappa kan het toch betalen ? en de kinderen zoeken het later maar uit.
zo`n proleet kan en wil ik niet zijn, en dat is hernieuwd inzicht.

ik hoorde vanavond voor het eerst het volgende :
een sociale huurwoning (arbeiderswoning uit 1930)
met een energielast hoger dan de huur.

dan ga je toch denken ... ?
de olieprijs is weer 99$ en de gasprijs zit eraan vast,
met gas maken we nog erg veel elektra in nederland.
wat is nu grof, dat de regering niets doet,
of dat ze mensen verplichten wel iets te doen,
ik las ook dat het nederlandse gas over 20 jaar op is.
dan hangen we aan gazprom, ook geen pretje lijkt me.

ik vind het beide even grof, je moet dus zelf kiezen.
toon volledige bericht
Achteraf geblaat heelt de wond niet kerel :)

Ik heb ook schade geleden in het verleden want ik had veel eerder een HR107 ketel moeten laten monteren en de oude ketel gebruikte dubbel! Dus ik heb wel meer weggegooit dan een elektrische scooter. Ik heb er dan wel een, maar als ik het echt optimaal had gedaan had ik een Vectrix onder mijn gat.

Dus, verleden zaken doen geen keer ;)
Je gebruikt meer als het dubbele aan energie :X
1933 kuub :P

Hier: Woning uit 1971
Gas 640 Kuub/jaar
Elec: 2400 kW/jaar inclusief elektrisch rijden, airco, droger, vriezer en meer

Kwestie van radiatorfolie, zuinig stoken (18 graden is meer dan zat hier) en deuren dicht houden en niet vergeten elke dag 30 minuten te luchten, dus alles tegenover elkaar over of het nu vriest of niet. Je houd dan de vochtigheid laag en dat bespaar je viervoudig uit.

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 146043 op 20-02-2008 06:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonneschijn
Speksteenkachel schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 17:21:
Staat er niet in de handleiding om de hoeveel tijd je de antivries moet vervangen en hoe dit moet?
Volgens mij moet je dit zelf wel kunnen doen anders wordt zo'n gesloten systeem niet meer lonend.
Wat heeft het als voordeel ten opzichte van een terugloopsysteem?
Ik moet nog eens kijken of er iets in de handleiding staat (die lees ik pas als het echt nodig is ;) ).
Voordeel tov een terugloopsysteem? Geen idee. Ik ben gewoon op het internet gaan rondkijken en dit systeem leek me wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

vandaag doen we $100,10 per vat, de dollar is laag, de gasprijs is gekoppeld.
wat nu als de dollar stijgt ? de lage dollar dempt nu nog het effect voor europa.
we moeten opties hebben, maar worden bijvoorbeeld gedwongen af te nemen,
maar mogen maximaal 3000kwh opwekken, anders krijgen we straf.
dat is toch vreemd, we kunnen dus eigenlijk alleen maar besparen.
natuurlijk mogen we zelf niets, we zijn de grootste inkomstenbron van de overheid, na het gas.

@Economie en milieu zijn nog steeds elkaars tegenovergestelden hoor...

de economie gaat het milieu helpen, en dat is een voordeel.
inertie en niets doen word een sluipmoordenaar tegen nutteloos (sluip)verbruik.

@een combi : is een zonneboiler voor tapwater en verwarming icm een shr107 ketel.
het concept vind je hier : http://www.atagverwarming...%20Q-Solar%20internet.pdf
de installatie leent zich ook voor open haard / speksteen kachel koppeling, om de boiler te verwarmen.(transport van warmte naar boilervat over de verwarmingsbuizen)

ik heb deze maand slechts 42 kwh en 43m3 gas afgenomen, dat gaat dus goed,
de rest kwam van de zon, het is wat dat betreft een prachtmaand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:39

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik wil ook al een tijdje wat doen aan mijn energie consumptie.

Mijn situatie.

Inmiddels is in mijn huis ( bj 1974 ) al het glas vervangen. Een gedeelte was enkelglas en een ander gedeelte was het dubbelglas lek. ( water aan de binnenkant ).

Daarnaast een nieuwe HR ketel ( Remeha ) en een tweetal nieuwe radiatoren in de woonkamer. We zijn teruggegaan van ruim 2300 kuub gas in 2005 naar net geen 1300 kuub gas in 2007.

Electriciteit is een ander probleem. Ondanks dat we overal spaarlampen in hebben, alle stekkerblokken uit doen 's avonds om sluipverbruik te voorkomen. Een nieuwe A+ klasse wasmachine hebben gebruiken we met z'n 3en ( 2 volwassenen en 1 kind ) 5500kWh electriciteit op jaarbasis... Veel dus.

Ik heb gekeken waar dit weg komt. En dit zijn toch de wasmachine / droger en een servertje die 24/7 aanstaat. Alle 3 de apparaten zijn ongeveer verantwoordelijk voor 30% van die 5500kWh.

We gaan in elk geval proberen om de was meer op te hangen buiten ipv de droger te gebruiken en om op 30 graden te wassen ipv op 40 graden. Het servertje is bijna niets aan te doen. Ik heb dat ding nodig voor m'n werk.

Zonnepanelen en/of een zonneboiler zijn helaas geen optie. De orientatie van m'n dak is erg onvoordelig ( pal oost/west ) plus dat ik nog eens last heb van schaduwval van de daken van mijn buren.

Waar ik nu naar aan het kijken ben is een kleine windturbine op m'n huis. Ik woon vlakbij het IJsselmeer dus wind is er altijd wel. Verder heb ik aan de voor en anderkant van m'n huis geen verdere hoge bebouwing die de wind dwars zitten.

Nu kwam ik dit project tegen : http://www.fenergy.nl/?gclid=CKyD59em0pECFQrllAodHT7xZg . Een kleine windturbine die ong 1.5kW kan leveren. De specs zien er goed uit.

Onderhoudsarm, klein, weinig geluidsproductie ( < 35dB ).

heeft iemand hier ervaring mee hier in dit topic?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Over dat servertje...
Kijk even naar de voeding.
Als dat geen Active-PFC voeding is, zou je daar met weinig moeite nog een fikse besparing kunnen halen, met als bijkomend voordeel dat die voedingen vaak ook nog een stuk stiller zijn.
Van 60% efficientie naar zo'n 85+% efficientie is geen uitzondering.
Stel die server trekt nu zo'n 150 Watt continue, dan heeft de server-hardware zelf zo'n (150 x .6) 90 Watt nodig en met een nieuwe voeding trek je dan nog maar zo'n (90/.85) 105 Watt uit het stopcontact en dat voor een investering van +/- 50 - 60 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

TD-er schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 10:21:
Als dat geen Active-PFC voeding is, zou je daar met weinig moeite nog een fikse besparing kunnen halen, met als bijkomend voordeel dat die voedingen vaak ook nog een stuk stiller zijn.
Van 60% efficientie naar zo'n 85+% efficientie is geen uitzondering.
Stel die server trekt nu zo'n 150 Watt continue, dan heeft de server-hardware zelf zo'n (150 x .6) 90 Watt nodig en met een nieuwe voeding trek je dan nog maar zo'n (90/.85) 105 Watt uit het stopcontact en dat voor een investering van +/- 50 - 60 euro.
Het is een 85% efficiente voeding. Dus daar valt niet veel te winnen. Er zit gewoon veel in die machine aan hardware. een Celeron 2.8ghz prescott. 4gb mem 6 harddisks, raid controller, simpel vga kaartje.

Vooral die 6 harddisks zijn de grote boosdoener voor het verbruik. De harddisks staan al ingesteld dat wanneer ongebruikt ze automatisch uit gaan na 3 minuten.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Anoniem: 238103 schreef op maandag 18 februari 2008 @ 22:02:zeg, die wasmachine zit toch wel op je zonneboiler he ? (mixkraantje op 40c)
Yep, er zit een hotfill tussen de boiler en de wasmachine, maar die is er pas na het maken van de foto tussen gekomen (zie ook het verhaal in een eerder deel van het draadje, simpelweg een mixkraantje er tussen is geen goed idee!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

2 dingen vallen me op :

1. meet je koelkast eens, een koelkast van 10 jaar oud kan zomaar 2x meer verbruiken en een 12 jaar oude koelkast kan zomaar 1000kwh per jaar gaan doen.

2. een celeron is een processor die altijd vol gas voor het stoplicht staat,
maar is in de winkel de goedkopere processor met de hoogste kloksnelheid ... (euh?)
moderne cpu`s kunnen speedstep(intel) en cool and quit(amd)
een ddr module kost 8 watt per reepje, ik meende ook een zwaar systeem nodig te hebben, maar heb nu een amd geode server die all-in full load 67,2 watt verbruikt, en idle 24,3 watt.
ik had ooit een dikke proliant en verbruikte toen ook, met extern raid kabinet 4000+ kwh per jaar.
allemaal nergens voor nodig, het geloof in continuiteit kan ook anders,
een lichte speedstep server, kan met een lichtere ups ook langer draaien, aangevuld met een zonnepaneeltje, al dan niet oost of west,(ik heb ook een oost west dak)
een leuke hobby erbij ook.
een raid kan ook een mirror zijn, of zoals ik heb gedaan, een lidl etherdisk waarnaar mijn backup gaat, met uiteraard een overspanningbeveiliging,
gewoon een daily robocopy scriptje.
ik heb nu meer schijfruimte, het is redundant, en ik heb remote backup.
ik heb het alleen ineens heel anders aangepakt, en kan nu weer 5 jaar voorruit met 40 users (mail) en 35 websites op mijn servertje.
power on demand doet ie, prima top.
de eerste user triggered een drive spin-up smorgens, ietsje trager,
maar snachts staan alle disk in een spin down, dat scheelt even 12 watt per schijf per uur.
als snachts nu de stroom wegvalt, kan dit servertje lachend 5 uur up blijven, en dat vinden filesystems fijn.
dat oude zware lor, deed een shutdown binnen 4 minuten.
alle users erop, vinden het verder erg leuk om te weten dat het systeem draait op zonneenergie,
en vinden het allemaal prima dat de eerste user een login latency heeft.

servertje :
1ghz amd geode cpu
1gb ddr 333
2x 500gb sata (en remote 320gb sata)

de server draait snachts op groene windstroom van greenchoice tegen laagtarief, het dure tarief word overdag weggedrukt door 2350 Wp zonnepanelen.
of mijn setup duur is, zal pas over 4 jaar blijken,
ik ben nu wat armer ;-) maar ik heb geen 2e hypotheek meer bij het energiebedrijf.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 20-02-2008 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Anoniem: 238103 schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 11:50:
2 dingen vallen me op :

1. meet je koelkast eens, een koelkast van 10 jaar oud kan zomaar 2x meer verbruiken en een 12 jaar oude koelkast kan zomaar 1000kwh per jaar gaan doen.

2. een celeron is een processor die altijd vol gas voor het stoplicht staat,
maar is in de winkel de goedkopere processor met de hoogste kloksnelheid ... (euh?)
1. Da's zowiezo een goed idee en staat al op de planning. De keuken is van 1993 Dus de koelkast is inmiddels 15 jaar oud. Hij doet het verder prima maar heeft mileuklasse N ?? ( althans dat zegt het label. Het label zegt ook dat de koelkast max 135W verbruikt. Ik zal eens zien wat dat ding qua verbruik doet.

Daarnaast hebben we nog een vriezer staan in de schuur ( tafel model ). Beide zitten overigens aardig vol.

2. Destijds had ik een servertje nodig voor weinig geld en ben toen bij een Celeron 2.8 uitgekomen. Achteraf dom. Het is een ontzettend heethoofd voor weinig performance. Ik ga binnenkort in elk geval de processor terugklokken naar 2100mhz. Kijken hoeveel dat uitmaakt. En daarnaast is die machine in loop der tijd gegroeid. Steeds meer schijven erbij onder andere.

Ik draai overigens al met een mirror. 2 schijven staan in een RAID-1 ( 160gb ) met daarop m'n backup/documenten/foto's e.d. Ik maak zelf daar 1x per maand een backup van op DVD. De andere 4 schijven zijn data schijven varierend van 120gb tot 500gb. die dus in een aantal jaar zijn verzameld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TaXaN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-09-2023
(nota: ik spreek hier over Belgie)
OK, er zijn ondertussen al redelijk wat mogelijkheden voor de consument om zijn verbruik terug te dringen. Sensibilisering begint op gang te komen, al is er nog veel werk. De overheden en energiebedrijven geven redelijk wat subsidies (wie op de juiste plaats woont, kan een zonneboiler bijna gratis krijgen bijvoorbeeld).

Wat mij echter opvalt en stoort, is dat al die maatregelen zich eigenlijk toespitsen op eigenaren en niet op huurders terwijl er steeds meer mensen gaan huren omdat kopen bijna onbetaalbaar geworden is. Zij zijn overgeleverd aan de verhuurder (of verhuurders in geval van een appartementsgebouw) en die heeft eigenlijk helemaal geen incentive om energiebesparende maatregelen te nemen. De huurder betaalt immers.

Misschien een eerste maatregel is de recente goedkeuring (op Vlaams niveau) van een verplicht energiecertificaat bij de verkoop en verhuur van wooneenheden vanaf respectievelijk najaar 2008 en begin 2009. Hiermee krijgen huurders meteen een goed beeld van de energie efficientie van het pand. Hopelijk zet dit de verhuurders dan wat onder druk...

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transformation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103 schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 08:40:
@een combi : is een zonneboiler voor tapwater en verwarming icm een shr107 ketel.
het concept vind je hier : http://www.atagverwarming...%20Q-Solar%20internet.pdf

ik heb deze maand slechts 42 kwh en 43m3 gas afgenomen, dat gaat dus goed,
de rest kwam van de zon, het is wat dat betreft een prachtmaand.
Verrek, kijkt naar ketel en ik heb een aansluiting zitten voor een zonneboiler :Y
Agpo HR107 ketel. d:)b

Ik ben jaloers op je energieverbuik, maar het was zeker een mooie zonnige maand, nu derest van de maanden nog :Y
Pagina: 1 ... 3 ... 10 Laatste

Dit topic is gesloten.