Een zonnepaneel is in 3 jaar energetisch terugverdiend, in NL, dus ff geen onzin uitkramen aubssj3gohan schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 08:31:
[...]
offtopic:
Hé, maar das toevalligDaar ben ik inderdaad geweest. En het valt reuze mee hoor, je kunt door de smog nog meer dan 100 meter kijken op de meeste dagen. Althans, in het goede seizoen.
Ik denk dat ik het niet vaak genoeg kan zeggen: er zijn veel, veel, veel ernstigere problemen dan CO2 en klimaatverandering in de wereld. Je haalt hier een heel goeie aan - milieuvervuiling en -destructie. Let wel dat klimaatverandering weliswaar iets is dat op grote schaal plaatsvindt, maar het vindt toch wel plaats en de natuur past zich toch wel aan. Het is iets heel groots en moeilijks, maar inherent geen probleem. Het probleem zit hem erin dat de veerkracht van de natuur plaatselijk wordt tegengewerkt. Momenteel nog heel beperkt, maar wel dusdanig versnellend dat je in de problemen gaat komen binnen tientallen jaren.
Verder is er dan nog het energieprobleem waar we in dit topic over praten, vervoersprobleem, mensen die elkaar nutteloos en masse neerknallen, onderwijsdiscrepantie, sociale ongelijkheid, tekorten aan hulpbronnen zoals platina, koper en goud, tekorten aan geweldige oliekraken waarmee plastics en andere kunststoffen kunnen worden gemaakt (want iemand heeft bedacht dat het intelligent is om dit belachelijk uitgebreid bruikbare goedje wederom en masse in de fik te steken ipv er iets nuttigs mee te doen). Daar lijkt niemand zich zorgen om te maken, terwijl het veel en veel belangrijker is op de schaal waarop wij mensen iets kunnen uithalen dan die hele hype rondom co2?
Een zonnepaneel dat 1 MWh kost om te produceren en verhandelen (en dan ben ik nog conservatief) en daarna 160 kWh gaat opwekken per jaar helpt bovendien werkelijk helemaal nergens tegen op de schaal waar je het nodig hebt. Kom op, het is hypocriet. Wat dat betreft is china heel co2-bewust bezig met zijn drieklovendam: energetisch terugverdiend in maanden. Maanden! Het lijkt verdorie wel een windturbine...
Ik ken iemand die in China op vakantie is geweest, en die zei dat bij *nieuwe* vrachtwagens die de fabriek verlaten, gitzwarte zooi uit de uitlaat komt. Ik praat nu dus niet over CO2 (wat ook een probleem is mijns inziens), maar over echte vervuiling. Het is ook niet voor niks dat men in China nu op viertakt scooters rond gaat rijden, tweetakt is gewoon te vervuilend. Met viertakt maak je dan zelfs de lucht schoon