Duurzame Energie deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 10 Laatste
Acties:
  • 62.301 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 27-05 18:32
ssj3gohan schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 08:31:
[...]

offtopic:
Hé, maar das toevallig :) Daar ben ik inderdaad geweest. En het valt reuze mee hoor, je kunt door de smog nog meer dan 100 meter kijken op de meeste dagen. Althans, in het goede seizoen.

Ik denk dat ik het niet vaak genoeg kan zeggen: er zijn veel, veel, veel ernstigere problemen dan CO2 en klimaatverandering in de wereld. Je haalt hier een heel goeie aan - milieuvervuiling en -destructie. Let wel dat klimaatverandering weliswaar iets is dat op grote schaal plaatsvindt, maar het vindt toch wel plaats en de natuur past zich toch wel aan. Het is iets heel groots en moeilijks, maar inherent geen probleem. Het probleem zit hem erin dat de veerkracht van de natuur plaatselijk wordt tegengewerkt. Momenteel nog heel beperkt, maar wel dusdanig versnellend dat je in de problemen gaat komen binnen tientallen jaren.

Verder is er dan nog het energieprobleem waar we in dit topic over praten, vervoersprobleem, mensen die elkaar nutteloos en masse neerknallen, onderwijsdiscrepantie, sociale ongelijkheid, tekorten aan hulpbronnen zoals platina, koper en goud, tekorten aan geweldige oliekraken waarmee plastics en andere kunststoffen kunnen worden gemaakt (want iemand heeft bedacht dat het intelligent is om dit belachelijk uitgebreid bruikbare goedje wederom en masse in de fik te steken ipv er iets nuttigs mee te doen). Daar lijkt niemand zich zorgen om te maken, terwijl het veel en veel belangrijker is op de schaal waarop wij mensen iets kunnen uithalen dan die hele hype rondom co2?

Een zonnepaneel dat 1 MWh kost om te produceren en verhandelen (en dan ben ik nog conservatief) en daarna 160 kWh gaat opwekken per jaar helpt bovendien werkelijk helemaal nergens tegen op de schaal waar je het nodig hebt. Kom op, het is hypocriet. Wat dat betreft is china heel co2-bewust bezig met zijn drieklovendam: energetisch terugverdiend in maanden. Maanden! Het lijkt verdorie wel een windturbine...
Een zonnepaneel is in 3 jaar energetisch terugverdiend, in NL, dus ff geen onzin uitkramen aub :).

Ik ken iemand die in China op vakantie is geweest, en die zei dat bij *nieuwe* vrachtwagens die de fabriek verlaten, gitzwarte zooi uit de uitlaat komt. Ik praat nu dus niet over CO2 (wat ook een probleem is mijns inziens), maar over echte vervuiling. Het is ook niet voor niks dat men in China nu op viertakt scooters rond gaat rijden, tweetakt is gewoon te vervuilend. Met viertakt maak je dan zelfs de lucht schoon :+ (grappig ja, maar eigenlijk is dit om te huilen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
stefan001 schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 11:03:
Een zonnepaneel is in 3 jaar energetisch terugverdiend, in NL, dus ff geen onzin uitkramen aub :).
Die periode varieert enigszins met de plaatsing en de lokatie e.d., maar 3-4 jaar is inderdaad goed haalbaar.
viertakt scooters
En al veel elektrische scooters. Zelfs met het grote percentage elektriciteit van China uit kolen haalt veroorzaakt dat minder vervuiling doordat 1) de scooters simpelweg veel minder energie per km nodig hebben en 2) een paar honderd grote schoorstenen makkelijk schoon te maken zijn dan een miljoen kleine uitlaatpijpjes. En dat is nog zonder de voordelen van het verplaatsen van de vervuiling van de stad naar buiten de stad. Geschied de voeding uit waterkracht of een andere schone en duurzame stromingsbron dan ziet het er helemaal rooskleurig uit.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
CanonG1 schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 11:52:
En al veel elektrische scooters. Zelfs met het grote percentage elektriciteit van China uit kolen haalt veroorzaakt dat minder vervuiling doordat 1) de scooters simpelweg veel minder energie per km nodig hebben en 2) een paar honderd grote schoorstenen makkelijk schoon te maken zijn dan een miljoen kleine uitlaatpijpjes. En dat is nog zonder de voordelen van het verplaatsen van de vervuiling van de stad naar buiten de stad. Geschied de voeding uit waterkracht of een andere schone en duurzame stromingsbron dan ziet het er helemaal rooskleurig uit.
Weet ik ;), alleen hebben electrische scooters nog wel het oplaad-nadeel. Ik ken iemand die en viertakt laat importeren om mee naar zijn werk te rijden, het is te ver voor electrisch en hij kan hem ook niet laden helaas... Wel tof dat ie een viertakt koopt! ;) In aanschafprijs ook nog altijd goedkoper, en helaas helaas mensen kijken heel erg naar aanschafprijs...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-06 08:57

LauPro

Prof Mierenneuke®

smvs schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 10:28:
Nou hout vinden blijkt dus in de praktijk geen probleem. Tot nu toe is de voorraad altijd goed en gratis aangevuld gebleven. Je kunt je hier bijvoorbeeld inschrijven bij de gemeente die je dan bellen als ze weereens wat zieke iepen kappen, die mag je dan gratis komen ophalen in grote brokken, helemaal officieel. Dat het wat moeite kost is een feit ja.
We hebben het hier over iets meer dan 1 kuub per maand. Ik vind het gewoon knap als je dat als resthout zo bij elkaar kan sprokkelen. Sowieso heb je in de wintermaanden meer hout nodig dan in de zomer. Tevens, wat kost het jullie allemaal aan brandstof en tijd om dat op te halen?
En die installatie kost geen paar duizend euro hoor. Ja wel als je een installatiebedrijf inhuurt en het hun volledig laat doen, maar als je handig bent kost het alleen die kachel (rond de 800 euro, http://www.prity-bg.com/) en wat materiaal zoals die pomp en leidingen, dan valt het erg mee. Die kachel is op een erg basic manier op de rest van het net aangesloten.
Dan ga je geen superrendement halen, eerder richting de 40%. Waardoor je dus zeker op 50-100 euro per GJ komt weer. Nog los van jullie kosten aan brandstof en tijd.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-05 13:41

mux

99% efficient!

CanonG1 schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 11:52:
[...]

Die periode varieert enigszins met de plaatsing en de lokatie e.d., maar 3-4 jaar is inderdaad goed haalbaar.

[...]

1) hm, internetbronnen zeggen inderdaad ook 3-4 jaar voor deze locatie. Ik heb boekjes die iets anders zeggen, maar die nemen ook operatie+recycling/dumpen en logistiek mee in het verhaal, en op internet vind ik (bijv. wikipedia) alleen dat de energetische terugverdientijd gebaseerd is op 'productie-energie'. Daar mis ik nog de omvormer, infrastructuur en dat soort kosten. Wat ik probeerde te zeggen is: persoonlijk ligt de investering in energie en geld veel hoger dan bij grootschalige projecten.

2) lawaai! Dat is geen onbelangrijke vorm van vervuiling m.i. En uiteraard is het belachelijk dat een auto (met enige optimalisaties) tot wel 1 op 33 kan en een meer dan tien keer zo licht apparaat 1 op 40 op een klein beetje magerdere mixtuur typisch haalt. Dat kan elektrisch zeker tien keer efficienter, ideaal dus.

Bovendien zit ik zelf dus bij een project waar we zojuist de wonderen van LiFePO4-batterijen hebben ontdekt - vrijwel dezelfde capaciteit per euro als loodbatterijen van eenzelfde performance-klasse (ontlaadsnelheden in de buurt van 10-15C) en veel, veel kleiner en lichter (en het laadt veel sneller). Volgens mij wordt dat wel de toekomst van elektrisch vervoer, zeker gezien je op die manier gemotoriseerd echt goedkoper kunt rondkomen dan op een brommer. (ik kan even zo snel niet voorrekenen of het economisch nuttig is om zoiets in een auto te bouwen)

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
ssj3gohan schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 16:54:
Ik heb boekjes die iets anders zeggen,
http://www.solarwebsite.n...vironmental_impact_PV.pdf
2) lawaai! Dat is geen onbelangrijke vorm van vervuiling m.i.
Geheel mee eens.
(en het laadt veel sneller).
En daar heb je een zeer goed punt: kijk eens naar die elektrische scootertjes van nu. Die hebben een actieradius van zo'n 50-60km. Veel mensen vinden dat weinig, ik vind het genoeg. Het grote minpunt in mijn ogen is de lange laadtijd; meestal zo'n 5-7 uur voor 100% lading. Als je dat terug kunt brengen tot 30min maak je elektrisch vervoer al een stuk aantrekkelijker. Technisch is dat prima mogelijk: die scooters hebben meestal een accu van 1,5kWh. Uit een normaal stopkontakt mag je maximaal 3500W trekken. Als je 100% van de tijd met 100% van het vermogen kunt laden ben je binnen een half uur bezig. Anders gezegd: je laadt dan 2km per minuut i.t.t. tot de 180m per minuut die nu geladen wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Maar, zo werkt het niet. Je kunt de chemische reactie maar zo snel laten gaan als het gaat - de limiet zit hem niet in wat je uit het stopcontact kunt trekken maar in de chemie. Typisch is nikkelchemie het langzaamste met een laadsnelheid van 0.05C oid, daarna komt lood met op zijn best 0.2C, lithiumchemieën halen 0.5C of beter (met 90% lading binnen een uur). Ik ken geen chemie met een noemenswaardig vervoersnut die sneller laadt dan 2 uur, dus helaas zit je daar wel een beetje aan vast...

Als ik genoeg geld bij elkaar sprokkel zal ik zeker LiFePO4 of oudere generatie lithiumpolymeercellen in mijn toekomstige ligfiets bouwen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Weet je dat ik echt geen donder van snap dat er nog geen grote snellaadbare cellen op de markt zijn? Ik heb jarenlang met (uiteraard elektrische ;)) modelbouwvliegtuigjes gevlogen. Ik ben daarmee opgehouden net vóór de LiPo-revolutie, dus het meest geavanceerde celtype waarmee ik gevlogen heb is NiMH. Dat waren sub-C cellen van zo 3300-4000mAh en die hadden er niet veel moeite mee om met 2C geladen te worden, bij goede cellen en goed weer was zelfs 3-4C wel mogelijk. Door het delta-piek systeem werd tot het einde met de volledige laadstroom geladen. Bij ontladen was 10-30C (afhankelijk van de cel-kwaliteit) geen probleem.

Overigens zijn de NiMH-accu's die op dit moment in de Twike gaan gevuld met (veel) sub-C cellen, maar omdat de Twike meestal veel meer energie aan boord heeft dan een scooter ben je beperkt tot maximaal 3500W wat uit een stopkontakt kan komen. Dan nog is een Twike zo'n beetje het snelst ladende elektrische voertuig wat er nu is (in km per minuuut).

Waar blijven de goede accu's?!?!? Er is toch van alle kanten vraag naar? Laptops, PDA'sm GSM's, elektrische voertuigen, noem maar op... Bij alle toepassingen zijn de accu's een beperkende factor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Maar het probleem met NiMH snel laden en ontladen is dat ze superhard achteruit gaan en eigenlijk niks meer kunnen hebben. Je verwoest de elektroden door sneller dan 1C op te laden, je warmt de cel veel te hard op door met 30C te ontladen. Het kan wel, maar je zult ongetwijfeld merken dat je lang niet de levensduur haalt die op het celletje staat.

NiMH is toevallig dus het beste type hiervoor, want je schijnbare capaciteit gaat maar 50% oid achteruit door te snel te ontladen - een loodbatterij is nog veel erger. Op een 100 Wh batterij (standaardtype) die je met 10C ontlaadt houd je maar 20-30 Wh aan energie over.

En kosten zijn toch echt de beperkende factor, net als ruimte. Een LiFePO4-celletje dat met 15C kan ontladen kost 6 dollar, dan krijg je 1200 mAh bij 3.2V, oftewel 4 Wh. Daar kun je dan wel 60W uit trekken, wat een klein wonder is, maar dat houd je niet bijzonder lang vol. Een batterij die het lang genoeg volhoudt kost dus nog steeds in de orde duizenden euro's. Neem een brommobiel-auto crossover die 4 kW nodig heeft, die wil je twee uur opereren. Dan heb je dus 2000 cellen nodig, even uitgaande van een bulkprijs onder de 5 euro kost dat 10.000 euro. Een celletje weegt 30 gram ex isolator, dus bij elkaar wordt dat 60 kg aan batterijen.

Daartegenover staan bijvoorbeeld yellowtop deep cycle loodbatterijen waar je er vijfzes van nodig hebt (volgens mij), kosten ruwweg 200 euro per stuk en wegen ruwweg 1520 kilo per stuk. Dat is dus nog steeds goedkoper en niet veel zwaarder. Daarbij moet gezegd worden dat dit de laatste technologie deep cycle loodbatterijen zijn, van gemiddelde autobatterijen heb je ongeveer vier keer zoveel nodig.

edit: bij nader inzien ook van deze, de 55 Ah rating is voor een cyclus van 20 uur, niet van twee uur.

edit 2: documentje doorgelezen. Bedankt! Dit kan ik Wubbo Ockels voorleggen :)

[ Voor 5% gewijzigd door mux op 06-02-2008 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

LauPro schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 03:47:
[...]
I Het probleem bij de meeste houtkachels is dat deze niet zo heel erg efficiënt zijn, vaak gaat 75% van de warmte door de schoorsteen eruit waardoor je meestal boven die 30 euro per GJ gaat zitten

Een gemiddeld gezin (in NL) gebruikt 35GJ per jaar (wel afgerekend in GJ's en niet in aardgas). Dat zou betekenen dat je +/- 4,5 kuub per jaar nodig hebt, dus 3 jaar vooruit is tegen de 15 kuub opslag aan.
Het rendement van mijn speksteenkachel is 85%, de hete rookgassen gaan eerst door de dubbelwandige speksteen en daarna via de pijp naar buiten.
De pijp loopt inpandig en warmt daardoor ook nog een kleine kamer en de zolder op.

Het verbruik van de stadsverwarming vvoordat ik de kachel had lag op 50GJ per jaar, komt overeen met het gemiddelde verbruik hier in de wijk.
Na installatie van de kachel zit ik op <20GJ per jaar.
Dit houdt in dat ik na 4 jaar de investering van 4500 euro er weer uit heb en dan reken ik aanschaf hout + 2x schoorsteenvegen per jaar mee.

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Speksteenkachel schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 23:24:
Dit houdt in dat ik na 4 jaar de investering van 4500 euro er weer uit heb en dan reken ik aanschaf hout + 2x schoorsteenvegen per jaar mee.
Wat betaal je per KG/kuub hout ongeveer?

Overigens wil ik alleen maar zeggen dat het stoken op hout niet per definitie duurzaam en goedkoper is. Kijk maar eens hoeveel fossiele brandstoffen er op gaan aan de kap en het transport. Als je hout stookt, zorg er dan voor dat je een stuk bosgrond hebt, iets dat dus vrij onmogelijk is in de bebouwde kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

LauPro schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 03:47:
[...]Ter vergelijking kost een GJ van bijv. de Nuon ongeveer 30 euro.
Nou, heb net alle tariefbladen gedownload (god, wat is die site toch tenentrekkend traag... :O ).

Bij ons in Leiden is een gieg "slechts" 22,96 euri incl. BTW. Toch iets verder verwijderd van 30 dan van de 20...

Andere tariefbladen spreken soms over nog lagere prijzen...

Enne: beprijzing van een GJ stadswarmte is compleet fictief. Een bezopen berekening, allemaal kunstmatig naar de gasprijs toegerekend.

Kun je dus niet als vergelijkingsbasis hanteren, want het heeft NIETS met de calorische waarde van een SV gieg te maken. Is natuurlijk ook nogal verschil in productie van zo'n giegje. Afvalverbrandingsinstallatie, houtvergasser, of, zoals in Leiden: door E.ON opgekochte elektracentrale die nu vooral goud geld aan de restwarmte verdient...

[ Voor 34% gewijzigd door zonnigtype op 07-02-2008 01:37 . Reden: GJ story ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

1) hm, internetbronnen zeggen inderdaad ook 3-4 jaar voor deze locatie. Ik heb boekjes die iets anders zeggen, maar die nemen ook operatie+recycling/dumpen en logistiek mee in het verhaal, en op internet vind ik (bijv. wikipedia) alleen dat de energetische terugverdientijd gebaseerd is op 'productie-energie'. Daar mis ik nog de omvormer, infrastructuur en dat soort kosten. Wat ik probeerde te zeggen is: persoonlijk ligt de investering in energie en geld veel hoger dan bij grootschalige projecten.
De Wild-Scholten en Alsema, dit keer in het Duits:
In einer Lebenszyklusanalyse werden die Umwelteinflüsse eines Produkts bewertet.
Eine Zusammenstellung des Energiebedarfs aller verwendeten Herstellungsschritte
und die Auflistung des gesamten Materialverbrauchs sowie die
Gesamtmenge an Emissionen in die Umwelt ist notwendig. Typischerweise
wird eine „cradle-to-grave“ Approximation benutzt: Der vollständige Lebenszyklus
eines Produkts, vom Ressourcenbergbau bis hin zur Abfallentsorgung,
wird in Betracht gezogen
. Für PV Systeme hat die Produktgebrauchsphase
einen geringfügigen Einfluss, und Recyclingverfahren existieren
nur in Pilotlinien. Daher sind diese zwei Phasen von dieser Studie ausgelassen
worden. (Anmerkung: Eine Studie eines Pilotverfahrens zum Modul-Recycling hat
eine deutliche Verringerung negativer Umwelteinflüsse nachgewiesen
[5].)
Ja, wen d'r maar alvast aan. Als we voor 100 procent duurzaam gaan, zullen we toch de Mutter Aller Erneuerbare Sprachen lernen müssen... :P

Toch in het NL dan maar? Kan ook.

Uitgebreid, congres sep. 2006, ook dunnelaag modules. Uitsplitsing "BOS" (is frames), omvormers, de hele reut.:

http://www.clca.columbia....sema-DeWild-Fthenakis.pdf

Nog recenter, oktober 2007:

http://www.ecn.nl/docs/library/report/2007/m07109.pdf

Nou ja, welletjes zo: boodschap - 3-4 jaar is en blijft overeind, en dan zullen we het maar niet hebben over die hoog-ingestraalde paneeltjes in Spanje, toch? Harde cijfers s.v.p. om die "boodschap" te ontzenuwen. Recycling wordt al in de praktijk aan gewerkt. Hoeveel kost het recyclen van een afgeschreven kolencentrale?

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneezzer
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10-05 10:00
Is er al meer bekend over de subsidie regeling voor zonnepanelen?
Ik sta namelijk op het punt om een set aan te schaffen maar wil natuurlijk niet net te vroeg kopen (hoe goed/slecht) de regeling ook is.

Amiga 500, eos 350d, HTPC, GamePC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103

subsidie is niet echt nodig hoor : http://van.wijk.net/pvt
subsidieer jezelf, en anders het energiebedrijf en de overheid,
alles hangt af van je woning, de staat ervan en je maandbedrag.
als je nu 50% bespaard, dan 25% opwekt, is dat dus niet meer aan prijsverhoging onderhevigt,
en dat 10 jaar lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-05 11:13

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Er zijn wel leveranciers van Lithium batterijen die geschikt zijn voor electrische voertuigen zoals Saft. Zij hebben en interessant product dat je echt als een loodaccu vervanger kunt zien met voordelen als een hoge energie dichtheid bij een laag gewicht (groot voordeel voor voertuigen) en een behoorlijke levensduur. Helaas verkopen ze niet aan particulieren en heb ik nooit prijzen van ze mogen ontvangen. Duur zullen ze wel zijn verwacht ik.

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik kwam deze tegen :
http://www.vanderham-trad...m/agmmotorettaelektra.php

stijlvol retro-classic electrisch rijden,
jammer dat ik net 4 zonnepanelen heb gekocht,
het lijkt me een bijzonder gevoel om op zonneenergie te rijden.
zou je hier ook de accu`s van kunnen upgraden om de actieradius te vergroten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 54122

Anoniem: 238103 schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 09:54:
subsidie is niet echt nodig hoor : http://van.wijk.net/pvt
subsidieer jezelf, en anders het energiebedrijf en de overheid,
alles hangt af van je woning, de staat ervan en je maandbedrag.
als je nu 50% bespaard, dan 25% opwekt, is dat dus niet meer aan prijsverhoging onderhevigt,
en dat 10 jaar lang.
Als ik het goed zie, heb je ongeveer 18000 euro uitgegeven. Ik zie echter nog geen dubbel glas en dat soort zaken. Ik denk dat je met een HR ketel, dubbel glas en knippen in je stroomverbruik meer had kunnen besparen.

Nu bespaar je als ik het goed zie over 10 jaar 5000 euro ten opzichte van je buurman. Zie ik dat goed, want ik vind dat een magere besparing voor alle investeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103 schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 10:03:
ik kwam deze tegen :
http://www.vanderham-trad...m/agmmotorettaelektra.php

stijlvol retro-classic electrisch rijden,
jammer dat ik net 4 zonnepanelen heb gekocht,
het lijkt me een bijzonder gevoel om op zonneenergie te rijden.
zou je hier ook de accu`s van kunnen upgraden om de actieradius te vergroten ?
Van ieder elektrisch voertuig kun je de accu's upgraden om de actieradius te vergroten. Ik zie dat er onder de zit nog wat ruimte is om een extra accu te plaatsen.
Nu wordt gesproken over 40-80 kilometer. In de praktijk zul je op 50 kilometer uitkomen. Een extra accu zal wel extra kilometers opleveren.
Er wordt net iets te veel aandacht besteed aan het ontbreken van een uitlaat en daardoor de uitstoot. Dat is natuurlijk onzin, je verplaatst het probleem alleen.

Saillant detail is de topsnelheid van 60 kilometer per uur. Dat is 15 kilometer sneller dan toegestaan.

[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 54122 op 07-02-2008 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik heb 8312 euro uitgegeven aan zonneboiler inclusief de 1350 watt zonnepanelen,
het dubbele glas reken ik niet mee, dat was trouwens 3200 euro,
dat moest zowieso de kozijnen waren rot.
ik heb mijn huurhuis net gekocht, en de oude ketel ging stuk,
ik moest zowieso dus een nieuwe ketel kopen, en die zijn ook 2500 euro.
omdat op dit moment niemand nog iets doet, kon ik er zo goedkoop aankomen.
note : wat is eigenlijk de terugverdientijd van een gas slurpende hr ketel ?
reken dat eens voor me uit ....
en wat kost een m3 gas in 2012 ?

let maar op, als er een goede subsidie komt stijgen de leveranciersprijzen met exact het subsidie bedrag, zo werkt dat in de BV nederland
in december waren 130Wp panelen bij esdec 390 euro ex.(inmiddels totaal uitverkocht)
de buurman moet nog beginnen, zelfde verhaal als bij mij, maar het word moeilijker voor hem.
ieder maand nu 271 euro, en de prijs van de zonneboiler ex montage werd hem voor 7450 aangeboden. het financiele gat word steeds groter.
alles is relatief zoals je ziet, en iedere situatie is anders. het gaat om momentum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 54122 schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 10:12:
[...]
Er wordt net iets te veel aandacht besteed aan het ontbreken van een uitlaat en daardoor de uitstoot. Dat is natuurlijk onzin, je verplaatst het probleem alleen.
dat hangt ervanaf, bij mij in de schuur rijd ik weg op zonneenergie, van panelen met een certificaat dat ze in denemarken op windenergie zijn geproduceerd. (alfasolar)
als je electrisch wegrijd met een standaard zwartstroom kontrakt, dan is het probleem verschoven ja.
je kan natuurlijk ook gewoon eens op de fiets stappen.

leuk : in alkmaar staat in het centrum een lantaarnpaal met trappers.
om 1 kwh bij elkaar te trappen, is heftig, en laat je nog eens nadenken wat 1 kwh nu eigenlijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103 schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 10:21:
in december waren 130Wp panelen bij esdec 390 euro ex.(inmiddels totaal uitverkocht)
de buurman moet nog beginnen, zelfde verhaal als bij mij, maar het word moeilijker voor hem.
ieder maand nu 271 euro, en de prijs van de zonneboiler ex montage werd hem voor 7450 aangeboden. het financiele gat word steeds groter.
alles is relatief zoals je ziet, en iedere situatie is anders. het gaat om momentum.
Dan vallen de investeringen nog mee. Ik vind 271 euro wel een heel groot bedrag. Daar moet door alleen te besparen nog veel af te krijgen zijn. Het is een dubbele werking. Alleen panelen neerleggen is niet voldoende. Je moet er ook bij besparen.
Anoniem: 238103 schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 10:34:
[...]
dat hangt ervanaf, bij mij in de schuur rijd ik weg op zonneenergie
Je moet dan wel je hele energieverbruik uit zonne-energie halen. Als je dat deels doet, kun je wel je scooter op de zon opladen, maar dan draait de oven 's avonds weer op grijze stroom. Als je een beetje rijdt zal de scooter bijna de volledige productie van een set panelen voor zich nemen. Ik zag dat je in december iets meer dan 5 kwh opbrengst had. Daar zul je met deze scooter denk ik 200 kilometer mee kunnen rijden. Dat rij ik binnen een week weg.
Dit is denk ik wel een discussie die naar Overzicht elektrische voertuigen moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbeijer85
  • Laatst online: 02-11-2024

dbeijer85

Super fast charger

CanonG1 schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 17:20:

Als je dat terug kunt brengen tot 30min maak je elektrisch vervoer al een stuk aantrekkelijker. Technisch is dat prima mogelijk: die scooters hebben meestal een accu van 1,5kWh. Uit een normaal stopkontakt mag je maximaal 3500W trekken.
en
Ik ken geen chemie met een noemenswaardig vervoersnut die sneller laadt dan 2 uur, dus helaas zit je daar wel een beetje aan vast...

Als ik genoeg geld bij elkaar sprokkel zal ik zeker LiFePO4 of oudere generatie lithiumpolymeercellen in mijn toekomstige ligfiets bouwen ;)
Eneco is nu bezig om in Rotterdam een netwerk uit te rollen met snellaadpunten voor elektrische scooters. Dit zijn exemplaren met inderdaad de genoemde 60-70km radius. De scooter kan daarbij in een half uur opgeladen worden, en er wordt gewerkt aan een versie waarin het binnen een kwartier kan. Daarover is een tijdje terug nog een item op het journaal geweest...

Assumption is the mother of all fuck-ups.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

zonnigtype schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 01:33:
Nou, heb net alle tariefbladen gedownload (god, wat is die site toch tenentrekkend traag... :O ).

Bij ons in Leiden is een gieg "slechts" 22,96 euri incl. BTW. Toch iets verder verwijderd van 30 dan van de 20...
De prijzen wisselen inderdaad (is dat bijv. inclusief belasting en vastrecht e.d.?), als de GJ-prijs voor warmte lager is dan is dat ter vergelijking alleen maar nadeliger tov het stoken op hout.
Enne: beprijzing van een GJ stadswarmte is compleet fictief. Een bezopen berekening, allemaal kunstmatig naar de gasprijs toegerekend.
Voor zover ik weet kijken dergelijke meters naar de stroming van het water bij een bepaalde temperatuur. Ik wil best geloven dat daar een afwijking inzit. Maar om nu te stellen dat je niet ongeveer een GJ aan energie binnen krijgt gaat mij wat ver. Natuurlijk kan het zijn dat je door slechte isolatie bijv al 30% van de energie verliest door de leidingen in overwarmde ruimtes en je daardoor niet 1:1 die warmte allemaal in je huis hebt gestopt. En dat die prijs deels is gebaseerd op de gasprijs is niet zo gek, dat komt omdat de meeste stadswarmte ook van aardgas (of andere fossiele brandstoffen) afkomstig is.
Kun je dus niet als vergelijkingsbasis hanteren, want het heeft NIETS met de calorische waarde van een SV gieg te maken. Is natuurlijk ook nogal verschil in productie van zo'n giegje. Afvalverbrandingsinstallatie, houtvergasser, of, zoals in Leiden: door E.ON opgekochte elektracentrale die nu vooral goud geld aan de restwarmte verdient...
Nu heb je het over de vorm van opwekking. Ik kijk gewoon puur naar hoe je de energie inkoopt als consument. Bij stadsverwarming reken je een bedrag X per GJ af terwijl je bij hout per kuub betaalt. Natuurlijk kan het best zo zijn dat om die 1 GJ stadswarmte bij jou thuis te krijgen er in werkelijkheid nog een GJ extra nodig was, wat natuurlijk onzinnig energieverbruik is.

Maar met een prijs van 20 euro per GJ blijft het nog steeds concurrerend.
CanonG1 schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 17:54:
Overigens zijn de NiMH-accu's die op dit moment in de Twike gaan gevuld met (veel) sub-C cellen, maar omdat de Twike meestal veel meer energie aan boord heeft dan een scooter ben je beperkt tot maximaal 3500W wat uit een stopkontakt kan komen. Dan nog is een Twike zo'n beetje het snelst ladende elektrische voertuig wat er nu is (in km per minuuut).
Om zich is het met een 25A perilex wel mogelijk om op 2 of 3 fasen 12-17 kW te 'tanken'. Helaas is er een niet-gestandaardiseerde pinout van de perilex stekker die niet compatible is. Maar als iedereen netjes de 3-fasen versie gebruikt is er op zich niet zoveel aan de hand.

[ Voor 15% gewijzigd door LauPro op 07-02-2008 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
Klopt wel wat je zegt, maar zonnepanelen kunnen ook gerecycled worden, en dan zijn de energetische productiekosten van het nieuwe zonnepaneel lager dan van de eerste ;).

Dat pdf-je lees ik later wel, ik ben gaar :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

zo ik heb vandaag mijn zonnepanelen set uitgebreid,
dat was wel even zwaar met die ballast, nu 2350 Wp vermogen,
daar kan je wel een elec.scoortertje van rijden,
laat de zomer nu maar komen.

ps : tav beter besparen, ik heb al enorm bespaard, dwz ik ben uit-bespaard, en ja dat kan,
(eg : zonneboiler op wasmachine en afwasmachine)
zonnepanelen nemen dan ook een veel groter aandeel van het totaal.
ik hoop uit te komen op +/- 600kwh overschot, bij een mooie zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 82384

Ik zie op de foto's dat je een dak hebt waardoor je maar de halve dag zon/licht op een kant hebt en de andere helft van de dag op de andere kant. Ik dacht dat het dan geen zin had om zonnepanelen op het dak te leggen? Misschien is dat een verouderde opvatting en kan het met de hogere energieprijzen en hogere rendementen van de panelen van tegenwoordig wel rendabel zijn, of heb je het meer uit idealisme gedaan?

Wij verbruiken inmiddels met een tweepersoons huishouden rond de 1800 kWh per jaar en 1000-1200 m3 gas afhankelijk van de winter (hoekhuis). Ik ga voor de zomer nog een nieuwe koel/vries combi kopen om onze redelijk oude kast te vervangen en dan moeten we nog zo'n 200-250 kWh lager uit gaan komen.

Ik heb overigens ook net een nieuwe stroommeter aangeschaft bij conrad. In vergelijking met de oude meter die we al hadden is dat wel interessant. Iets als een spaarlamp of PC meten de twee vrijwel gelijk, terwijl de radio op de oude meter 25 Watt aangeeft en op de nieuwe 20 Watt. Het meest interessant is de CV ketel, waarvan de oude meter zegt dat het in standby 40 Watt is, terwijl de nieuwe meter hem maar voor 5 Watt laat meetellen :? ! Iemand enig idee waar dit aan ligt? Omdat de nieuwe meter een decimaal weergeeft en vanaf 1.5Watt kan meten (de oude geeft alleen hele Watts, en meet vanaf ongeveer 6 Watt) ben ik geneigd de nieuwe te geloven, maar ik vind de verschillen nogal groot.

Zonder er veel verstand van te hebben dacht ik dat iets misschien met de power factor te maken kon hebben? De oude meter kan deze weergeven, de nieuwe niet. En laat nu bij iets als een PC deze nagenoeg 1 zijn, terwijl bij de CV hij af en toe zo laag als 0.6 weergegeven wordt... Iemand? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-05 11:50
Anoniem: 82384 schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 18:59:
[...]

Zonder er veel verstand van te hebben dacht ik dat iets misschien met de power factor te maken kon hebben? De oude meter kan deze weergeven, de nieuwe niet. En laat nu bij iets als een PC deze nagenoeg 1 zijn, terwijl bij de CV hij af en toe zo laag als 0.6 weergegeven wordt... Iemand? O-)
De powerfactor is de verhouding tussen het vermogen in Watt en in VA, waarbij die laatste altijd de grootste waarde is (of gelijk)
Wat ik echter vreemd vind is dat je oude meter wel een cos-phi (powerfactor) kan weergeven, maar toch een veel groter vermogen laat zien.
Lees anders dit topic eens door: Energiemeters... deel hier je ervaringen

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

http://van.wijk.net/pvt/garage.jpg

ik heb zowel oost, (zomers vanaf 5 uur sochtends)
als ook west (zomers tot 21:45u)
als sinds vandaag ook zuid geplaatste panelen.
de warmtecollector staat west gericht, en doet het erg goed.
oost en west geven 87% rendement, zuid 36 graden is maximaal.
geen panelen is geen rendement.

meer info : http://www.zonnepanelen.w...l/richting_invalshoek.htm

(ben erg tevreden met mijn el cheapo elro m12 wattmeter van de praxis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Sneezzer schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 08:46:
Is er al meer bekend over de subsidie regeling voor zonnepanelen?
Ik sta namelijk op het punt om een set aan te schaffen maar wil natuurlijk niet net te vroeg kopen (hoe goed/slecht) de regeling ook is.
Nou mensen, hou maar op. Het wordt niks, het is bagger, en ook al gaan er "vragen" gesteld worden (zowel door onze Diederik [die denk ik BLOEDpissig is...] als door Paulus Jansen), ik vrees het ergste.

Het verbaast me nix allemaal, leer uw pappenheimers nou eindelijk eens kennen.

Energeia stelde een "onschuldig vraagje" en daar kwam een zeer onthutsend antwoord op.

"Van der Hoeven lijkt niet zo'n fan van zonne-energie."

Uit het Energeia stuk. Dat is erg netjes gezegd...

http://www.polderpv.nl/SDE_regeling2.htm#SDE_doorgeprikt

:'(

Altijd vrolijk, die zonnigtype...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

LauPro schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 16:54:
[...]
De prijzen wisselen inderdaad (is dat bijv. inclusief belasting en vastrecht e.d.?), als de GJ-prijs voor warmte lager is dan is dat ter vergelijking alleen maar nadeliger tov het stoken op hout.
Als ik het over "GJ prijs" heb, heb ik het over "GJ prijs". Ik gooi altijd alle vastrecht er uit, die hoort niet in variabele kosten opgenomen te worden (net zo min als "meetdienst", "Heffingskorting", al die onzinnige reut die niks met variabele energieprijs te maken heeft). Bovendien: op NUON tariefbladen (en alle SV bladen) staat altijd de GJ prijs vermeld. Inclusief BTW. Energiebelasting wordt in de prijs verstopt (is dan ook een variabele component), mogen ze doorberekenen maar hoeven ze niet af te dragen... Vastrecht staat altijd apart op de nota. Zoals het hoort. Ik ben weer bezig om mijn SV grafieken (NUON Soap) te updaten, is een afgrijselijk ingewikkelde rekenoperatie.
Voor zover ik weet kijken dergelijke meters naar de stroming van het water bij een bepaalde temperatuur. Ik wil best geloven dat daar een afwijking inzit. Maar om nu te stellen dat je niet ongeveer een GJ aan energie binnen krijgt gaat mij wat ver. Natuurlijk kan het zijn dat je door slechte isolatie bijv al 30% van de energie verliest door de leidingen in overwarmde ruimtes en je daardoor niet 1:1 die warmte allemaal in je huis hebt gestopt. En dat die prijs deels is gebaseerd op de gasprijs is niet zo gek, dat komt omdat de meeste stadswarmte ook van aardgas (of andere fossiele brandstoffen) afkomstig is.
Ik heb het helemaal niet over afwijkingen in meters... Die meters heb ik documentatie van, debietmeting met temperatuurverloop, dat zal wel snor zitten. Waar ik het over heb, is dat de GJ prijs compleet fictief wordt berekend, gebruikmakend van door brancheorganisatie EnergieNed in opdracht gegeven statistisch onderzoek naar energieverbruiken in "gaswoningen" en "stadswarmte woningen". Op basis van die (soms discutabele) cijfers wordt een zogenaamd "marktwaarde equivalent" voor de GJ prijs bepaald die uitsluitend m.b.v. de (soms gemanipuleerde!) geldende gas- en elektraprijzen berekend wordt. "Genormeerd gasverbruik" wordt daarbij gelijk gesteld aan "genormeerd stadswarmte verbruik", want, zo stellen ze, er mag "Niet Meer Dan Anders" (lees: gas als norm) gerekend worden. Dus prijs wordt gelijk getrokken ("niet meer dan anders"), en daaruit volgt een bezopen "GJ per kuub gas" relatie. Die dus nauwelijks te maken heeft met de werkelijke calorische waarde die in de gemeten verbruikte GJ zit! Omdat het op verbruiksgegevens van elk jaar weer een andere groep extreem van elkaar verschillende gebruikers berust. Waarvan onafhankelijke onderzoeken al hebben laten zien dat er een gigantische spreiding in zit, vergelijk mijn 7,7 GJ/jaar maar eens met de genoemde 50 GJ/jaar van Speksteenkachel voor aanschaf van zijn ssk...

Reeds jaren gebruikte EnergieNed formule:
http://www.polderpv.nl/NUONsoap_VenA.htm#GJformule

Daaruit resulterend GJ bedrag (ben bezig met updates):
http://www.polderpv.nl/NU...aph2_GJ_price_development
Nu heb je het over de vorm van opwekking. Ik kijk gewoon puur naar hoe je de energie inkoopt als consument. Bij stadsverwarming reken je een bedrag X per GJ af terwijl je bij hout per kuub betaalt. Natuurlijk kan het best zo zijn dat om die 1 GJ stadswarmte bij jou thuis te krijgen er in werkelijkheid nog een GJ extra nodig was, wat natuurlijk onzinnig energieverbruik is.
Het werkelijke "verbruik" of calorische waarde van die giegs is onbepaalbaar. Het best bewaarde keukengeheim van de producent en van de leverancier (die in Leiden verschillend zijn: E.ON eigenaar van de elektracentrale, NUON Warmte "levert" de restwarmte o.a. aan onze wijk). Heeft niets met de beprijzing te maken (in ieder geval in het voordeel van voornoemde twee, anders hadden ze het al lang overboord gekieperd). HOE groot dat voordeel is, kunnen we alleen maar naar gissen. Kon wel eens veel groter zijn dan gasstook, omdat ze dat zelf ook moeten inkopen bij de dure monopolist GasTerra... Restwarmte is restwarmte. Werd vroeger in de singel gedumpt. Nu voor goud geld verkocht.
Maar met een prijs van 20 euro per GJ blijft het nog steeds concurrerend.
T.o.v. van WAT?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:06

hamsteg

Species 5618

LauPro schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 00:29:
[...]

Overigens wil ik alleen maar zeggen dat het stoken op hout niet per definitie duurzaam en goedkoper is. Kijk maar eens hoeveel fossiele brandstoffen er op gaan aan de kap en het transport. Als je hout stookt, zorg er dan voor dat je een stuk bosgrond hebt, iets dat dus vrij onmogelijk is in de bebouwde kom.
35 Eur

Hangt van je haard af. Een openhaard is per definitie inefficiënt. Zo'n speksteenkachel is super efficiënt maar voor haarden zijn er ook "inzethaarden" die via de onderkant lucht (eventueel elektrisch) aanzuigen, onder- achter- en uiteindelijk bovenlangs weer verwarmd uitspugen. Natuurlijk gaat deze lucht niet door de verbrandingsruimte maar langs de gietijzeren buitenkant .

Vier jaar geleden de haard erin gezet. 1600,00. Ook als het vriest verwarmt deze gewoon de woning met 22 graden. Wij verstoken zo ongeveer 3,5 kuub per jaar voor 35 per kuub. De gasbesparing is 900M3 (*.55) = 495 - 122,50 = 372,50. Wow, nu ik dit zie besef ik dat de investering er al uit is en hij begint nu geld op te leveren :) Naast het financiële voordeel is de lucht in de winter veel droger in huis in vergelijking met CV verwarming wat schimmel en andere ziektes minder kans geeft en dus een gezonder leefklimaat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

zozo vandaag na de upgrade zomaar 3.2 kwh op de meter erbij,(0,8 verbruikt)
daar word ik na hard werken erg vrolijk van, en dat laat ik niet verpesten door nuon of wat dan ook,
het voelt erg goed, zonnigtype weet dat al 8 jaar, en dat is ook wat waard.
de zonneboiler van 200 liter staat op 50c daar kan je 3 uur van douchen.
(of 4 dagen lang normal)
morgen weer een volle zondag.....

de techniek is er, iedereen wacht op de overheid,
doe jezelf dat niet aan, je eerste zonnepaneel geeft een beter gevoel dan je eerste computer of auto,
waar of niet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

LauPro schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 00:29:
[...]

35 euro per kuub, wordt echter gekocht in geval van nood.
Groot gedeelte is echter gratis, schoon afvalhout van de plaatselijke timmerschool en snoeihout (dikke stammetjes) van de gemeente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonneschijn
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21:38
Anoniem: 238103 schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 18:31:
de techniek is er, iedereen wacht op de overheid,
doe jezelf dat niet aan, je eerste zonnepaneel geeft een beter gevoel dan je eerste computer of auto,
waar of niet ?
Ja, het is geweldig om je eigen electriciteit op te wekken met zonnepanelen. Ik sta ook te popelen om een mooi systeem op het dak te leggen. Als ik zeker wist dat er de eerste jaren geen subsidie kwam zou ik morgen een systeem bestellen. Maar ik zou er behoorlijk chagrijnig van worden als ik net buiten de subsidie boot val omdat ik een maand te vroeg ben. Daarom wacht ik nog maar even af, dat lijkt de overheid inderdaad te willen... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
zonneschijn schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 21:25:
[...]

Ja, het is geweldig om je eigen electriciteit op te wekken met zonnepanelen. Ik sta ook te popelen om een mooi systeem op het dak te leggen. Als ik zeker wist dat er de eerste jaren geen subsidie kwam zou ik morgen een systeem bestellen. Maar ik zou er behoorlijk chagrijnig van worden als ik net buiten de subsidie boot val omdat ik een maand te vroeg ben. Daarom wacht ik nog maar even af, dat lijkt de overheid inderdaad te willen... 8)7
Er bestaat in diverse gemeenten nog steeds subsidie, in ons dorp in elk geval wel. En dit jaar mogen we die alweer aanspreken :) Wie weet wordt het dit jaar dan tóch een zonneboiler...

Die overheidssubsidie vind ik niet zo belangrijk, dat zal mijn tijd wel duren, al is het mooi meegenomen.

Als je overigens wel panelen wilt, én het voordeel van de subsidie, haal ze dan van marktplaats...de gemiddelde verkoper heeft ze met subsidie gekocht, en daarom zijn ze redelijk geprijsd. Zodoende pak je daar in feite ook wat van mee, want ze gaan erg lang mee.

Nadeel van een subsidieregeling is namelijk soms dat er kleine lettertjes aan verbonden zijn. Zo mogen wij de panelen pas na 5 jaar buiten de gemeente plaatsen, doen we dat eerder, vanwege verhuizing, dan moeten we de subsidie terugbetalen. Niet dat ik daar problemen mee heb, maar het kan een overweging zijn. Zo kan ik me voorstellen dat er ook aan een overheidsregeling nog beperkende maatregelen geplakt worden, om subsidiejagers te ontmoedigen. (Al zal dat met een terugleververgoeding nog wel loslopen)

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

zonneschijn schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 21:25:Maar ik zou er behoorlijk chagrijnig van worden als ik net buiten de subsidie boot val omdat ik een maand te vroeg ben. Daarom wacht ik nog maar even af, dat lijkt de overheid inderdaad te willen... 8)7
Als het aan (tweeletterafkorting) ligt, mag je "wachten" tot 2030. Want "dan" zijn zonnepanelen pas "rendabel" en "concurrerend". Volgens de bekende blinde profeten... :X

@Mistraller:
Zo kan ik me voorstellen dat er ook aan een overheidsregeling nog beperkende maatregelen geplakt worden, om subsidiejagers te ontmoedigen. (Al zal dat met een terugleververgoeding nog wel loslopen)
Zeker PPV nog niet bezocht, lately? (1871 unieke bezoekers friday-to-friday) ...

[ Voor 24% gewijzigd door zonnigtype op 09-02-2008 00:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

het fantastische overheidsbeleid heeft dit tot gevolg :

"ik wacht op subsidie" -> je betaald dus gewoon door voor gas en stroom
na 12 maanden 50 euro voor stroom betalen heb je al 1 zonnepaneel weggegeven,
je houd er dus niets aan over, je bent netto afnemer, en betaald daar ook belasting en btw over.
bij ez hopen ze ook nog dat je rookt, en flink auto rijd.

zonneboiler ? de prijs van een atag qsolar is in 1 jaar tijd 1200 euro gestegen, ik 2008 krijg je maar liefst 800 euro subsidie, hopelijk.
de qsolar bespaard bij mij lachend 90 euro gas per maand, en al bijna 1 jaar lang.
dat is 12 maanden x 90 euro = 1080 euro.(en geen belasting en btw betaald...)
is subsidie nu echt nodig ? en kun je dat wel afwachten ?
in mijn specifieke geval, heb ik dus minstens 1500 euro uitgespaard,
en daarvan kan ik leukere dingen doen.
welk subsidie bedrag dan ook, dit is veel rianter, dit jaar word het ook weer niets,
minimale bedragen, volgend jaar dan maar weer afwachten, ik heb dan al de helft van de aanschaf uitbespaard, en de prijzen stijgen lekker door.

het is dus veel verstandiger bij het bezit van een oudere ketel, je break even-point op te zoeken,
of misschien wel je boiling point, ik denk nu : doe je maandbedrag eens x12 en denk dan nog eens na. (en doe dat ook eens met je maandbedrag van 2001 en zie het verschil)

en dan nog het klimaat, je fossiel resource gebruik, en wat je besluit daar zelf aan te doen,
want in den haag of in een bestuurskamer van een energiemaatschappij worden alleen maar plannen gesmeed ten koste van al onze centjes, en hoe die naar hen toevloeien.

ik ben zelf erg dom geweest ik had het allemaal al 2 jaar eerder moeten doen, zie ik nu achteraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

en ondertussen : http://www.greenpeace.nl/news/e-on-heeft-nooit-geloofd-in-sc

ging de subsidie ook maar zo makkelijk :
NUON : verhoog de feed-in naar 69 cent/20jaar voor ALLE systemen, en sde aanschaf met 50% ..
EZ : oh well, oke we will just do that....

[ Voor 53% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 09-02-2008 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jja
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:37

jja

15,6kWp in NL en 7696Wp in ES

Dit weekend hebben wij onze PV-installatie uitgebreid met 8 ASE300 panelen van elk 300Wp.
Totaal hebben we nu 5836Wp. Vandaag 15,7kWh opgewekt.
Kijk voor een foto even op http://www.myecohouse.net

Al onze PV en warmtepomp metingen op http://www.myecohouse.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonneschijn
Anoniem: 238103 schreef op zaterdag 09 februari 2008 @ 09:02:
het fantastische overheidsbeleid heeft dit tot gevolg :

"ik wacht op subsidie" -> je betaald dus gewoon door voor gas en stroom
na 12 maanden 50 euro voor stroom betalen heb je al 1 zonnepaneel weggegeven,
je houd er dus niets aan over, je bent netto afnemer, en betaald daar ook belasting en btw over.
bij ez hopen ze ook nog dat je rookt, en flink auto rijd.

zonneboiler ? de prijs van een atag qsolar is in 1 jaar tijd 1200 euro gestegen, ik 2008 krijg je maar liefst 800 euro subsidie, hopelijk.
de qsolar bespaard bij mij lachend 90 euro gas per maand, en al bijna 1 jaar lang.
dat is 12 maanden x 90 euro = 1080 euro.(en geen belasting en btw betaald...)
is subsidie nu echt nodig ? en kun je dat wel afwachten ?
in mijn specifieke geval, heb ik dus minstens 1500 euro uitgespaard,
en daarvan kan ik leukere dingen doen.
welk subsidie bedrag dan ook, dit is veel rianter, dit jaar word het ook weer niets,
minimale bedragen, volgend jaar dan maar weer afwachten, ik heb dan al de helft van de aanschaf uitbespaard, en de prijzen stijgen lekker door.

het is dus veel verstandiger bij het bezit van een oudere ketel, je break even-point op te zoeken,
of misschien wel je boiling point, ik denk nu : doe je maandbedrag eens x12 en denk dan nog eens na. (en doe dat ook eens met je maandbedrag van 2001 en zie het verschil)

en dan nog het klimaat, je fossiel resource gebruik, en wat je besluit daar zelf aan te doen,
want in den haag of in een bestuurskamer van een energiemaatschappij worden alleen maar plannen gesmeed ten koste van al onze centjes, en hoe die naar hen toevloeien.

ik ben zelf erg dom geweest ik had het allemaal al 2 jaar eerder moeten doen, zie ik nu achteraf.
Je hoeft me niet te overtuigen van het nut van zonne-energie, dat is een paar jaar geleden al gebeurt. Sindsdien heb ik 520 Wp aan zonnestroompanelen en een zonneboiler laten installeren. Ketel is een HR, isolatie is goed (huis uit 1999). Besparen op ons gasverbruik hoop ik over enkele jaren te gaan doen dmv een speksteenkachel. Maar eerst wil ik voldoende zonnepanelen laten installeren om ons volledige jaarverbruik af te dekken.

Trouwens, ik betaal maar 18 euro per maand voor stroom, en ongeveer 90 euro per maand aan gas (dat krijg je als je in een vrijstaand huis wil wonen :> )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

zonneschijn schreef op zondag 10 februari 2008 @ 20:41:
[...]
Besparen op ons gasverbruik hoop ik over enkele jaren te gaan doen dmv een speksteenkachel.
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

jja schreef op zondag 10 februari 2008 @ 19:55:
Dit weekend hebben wij onze PV-installatie uitgebreid met 8 ASE300 panelen van elk 300Wp.
Totaal hebben we nu 5836Wp. Vandaag 15,7kWh opgewekt.
Kijk voor een foto even op http://www.myecohouse.net
Hoi jja. Nogmaals: superklasse!

Vraagje: die ASE superplaten liggen dicht tegen een forse rode muur. Enig idee of dat effect heeft op de paneeltemperatuur? Met name in de zomer? Misschien kun je eens een sensor hangen onder de modules, eentje dichtst bij de muur, en eentje het verst er van af. Kijken of er verschil is waar te nemen... (je bent toch al een meetbeest, dan kunnen die twee sensortjes d'r wel bij, toch? >:) )

Soppen, in ieder geval. Wanneer is er open huis? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonneschijn
Dat is inderdaad jou schuld ja :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jja

jja

Vraagje: die ASE superplaten liggen dicht tegen een forse rode muur. Enig idee of dat effect heeft op de paneeltemperatuur? Met name in de zomer? Misschien kun je eens een sensor hangen onder de modules, eentje dichtst bij de muur, en eentje het verst er van af. Kijken of er verschil is waar te nemen... (je bent toch al een meetbeest, dan kunnen die twee sensortjes d'r wel bij, toch? >:) )
De panelen staan toch nog wel zo'n 50cm van de rode muur hoor. Maar inderdaad wel een ideetje, de oude panelen zitten in consoles en worden inderdaad heter, had ik al gemeten :) Ivm de maximale hoogte is de hellingshoek ook kleiner (13graden), dus in de winter minder warm.
De panelen bij de muur zullen wel beter geventileerd worden. De ASE's zijn volledig van glas en wellicht dat dat de warmte ook beter afvoert.

Het zijn wel superplaten, maar alleen in grootte en gewicht, het rendement (Wp/m2) is niet veel beter dan van mijn oudere panelen. Maar ze hebben de juiste maat daarop zijn ze gekozen.
Soppen, in ieder geval. Wanneer is er open huis? ;)
Stuur maar een pm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik heb net 4x 150Wp op mijn platte dak (zwart teer) zonder steentjes geinstalleerd, nu is het vermogen ineens vreemd hoog, maar de hellingshoek niet optimaal, (18 graden zuid)
na enig gefreubel dacht ik; alsof het lijkt dat ze in water staan, een faktor is,
in vergelijking tot de panelen op de pannen, is het verschil enorm.(30% hogere opbrengst per paneel)
kan dit het water (koeler + reflectie) zijn ?
na het water van het dak te hebben geveegd ging het momentane vermogen direkt naar beneden,
tot in de buurt van de andere pannendak panelen.(warmte?)
ze staan in 4 mm koud water.(erboven natuurlijk)

iemand een idee ?

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 11-02-2008 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jja

jja

iemand een idee ?
Ik ga voor extra reflectie.
Koeling zal nu nog niet veel meespelen bij een buitentemperatuur van 14 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 135487

Lijkt me ook de reflectie te zijn, koeling gaat idd nog niet zo'n effect spelen met die termperaturen. Het is eigenlijk wel een voordeel als die panelen op die manier wat bij/in het water staan. Reflectie = meer opbrengst, en bij warmer weer gaat dat water de panelen wat afkoelen. Als het echt warm weer wordt, gaat dat water verdampen waardoor de panelen niet té warm gaan worden. Zou dus wel interessant kunnen worden.

OT: Erg blij dat dit topic terug uit SG gehaald is. Volg deze al maanden, maar ik post erg weinig waardoor ook ik geen toegang had bij SG. Heeft wel een weekje geduurd voor ik het doorhad ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

:? pro memori??? (ben maar een simpele burgermans...)

Maarre, dan moet ik wel voor mijn "memori" weten wanneer dat feessie is, toch?

Of bedoel je dat ik "zo" langs kan komen?

Maar dat is toch in dat boze Arnhem? Waar EnergieNed de scepter zwaait? Zou ik daar wel naartoe durven?

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
Das een private message, check je direct messages maar eens ;)

Ik vind 30% meer opbrengst bij vocht op je panelen wel erg veel... en zonnepanelen hebben al een antireflectie coating, het lijkt me echt stug dat het van reflectie komt. Als paneelbouwers dit weten, hadden ze het allang doorgevoerd ook. Wat het dan wel is, blijft de vraag...

[ Voor 10% gewijzigd door stefan001 op 11-02-2008 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik vind het toch wel vreemd,
oh ja de andere 10 panelen staan oost-west(5+5)
dus trek dus maar iets eraf daarvoor, maar dan blijft het typisch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
stefan001 schreef op maandag 11 februari 2008 @ 17:58:
Das een private message, check je direct messages maar eens ;)

Ik vind 30% meer opbrengst bij vocht op je panelen wel erg veel... en zonnepanelen hebben al een antireflectie coating, het lijkt me echt stug dat het van reflectie komt. Als paneelbouwers dit weten, hadden ze het allang doorgevoerd ook. Wat het dan wel is, blijft de vraag...
Het lijkt mij niet de reflectie van de panelen, maar de reflectie van het wateroppervlak.
Zeker nu de zon zo laag staat, kan een laagje water voor de panelen best wel eens voor een verdubbeling van het effectieve oppervlak zorgen.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

het diffuse licht inderdaad in een lage V hoek kan dat zijn, de panelen hebben rondom water zeker 1 meter rondom en ook 75cm tussenruimte met water wat kan reflecteren, van vooral de golflengte die pv nodig heeft.

http://van.wijk.net/pvt/garage.jpg

morgen maar weer eens water bijvullen en kijken...
(op een zeilboot word je ook sneller bruin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Nu online
zonnigtype schreef op zaterdag 09 februari 2008 @ 00:07:
[...]

Als het aan (tweeletterafkorting) ligt, mag je "wachten" tot 2030. Want "dan" zijn zonnepanelen pas "rendabel" en "concurrerend". Volgens de bekende blinde profeten... :X

@Mistraller:
[...]

Zeker PPV nog niet bezocht, lately? (1871 unieke bezoekers friday-to-friday) ...
Jaja klop jezelf maar weer op de schouder... :O Ik loop toch ook niet post-na-post te spammen dat ik vmware zo tof vind omdat ik wederom een klant zover heb gekregen om z'n datacenter te consolideren...wat weer ettelijke megawatts per jaar gaat schelen....

Wat ik dus bedoel met subsidiejagers; mensen die panelen kopen om subsidie te vangen, en ze dan na een korte tijd weer dumpen op marktplaats oid.

Steeds maar weer je eigen site quoten en promoten vind ik persoonlijk niets bijdragen aan een goede discussie, en past in mijn ogen ook niet zo in de GoT commune. Een linkje in je onderschrift is toch voldoende?

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Ik heb mijn panelen nog steeds in de schuur staan, en ik weet nog steeds niet wat ik moet doen. Ik heb een zonnestroom-veteraan zojuist een mail gestuurd met mijn - uitgebreide - vraag. Die vraag wil ik mijn mede-Tweakers ook voorleggen:
Nog geen hoge opbrengst voor mij, mijn panelen staan nog steeds in de schuur en ik sta nog steeds in dubio. Misschien heb jij wijze raad voor mij.

In onze vorige huis was het klip en klaar: verbruik 750 kWh; productie 746kWh. Mooier kun je het bijna niet hebben.

In ons nieuwe huis ligt het complexer. Het verbruik is hoger, maar niet zoveel hoger als ik had verwacht. Ik meet nu bijna tweeëneenhalve maand (sinds de jaarwisseling) en ons gemiddelde dagverbruik ligt op 2,29kWh ofwel (geëxtrapoleerd) 834 kWh per jaar. Als ik naar voorgaande jaren kijk is het verbruik over deze periode niet veel hoger of lager dan de rest van het jaar, dus die doortrekking is vermoedelijk wel reeël.

Aan de aanbodkant ligt het ingewikkelder. Op ons oude huis hadden we een plat dak en dus stonden de panelen - uiteraard - perfect opgesteld. Ons nieuwe huis heeft een schuin dakvlak gericht op ongeveer WZW. Volgens het mooie schema op jouw site kan ik een vermogensmindering van zo'n 10-15% t.o.v. de vorige situatie verwachten. Laten we zeggen: 12,5% mindering, dat geeft een jaaropbrengst van ongeveer 650kWh.

Als ik dus onze huidige zonnestroompanelen zou laten plaatsen (à € 880) zou ik blijven zitten met een 'gat' van ongeveer 200kWh. Een netto jaarverbruik van 200kWh is anno 2008 natuurlijk nog steeds geweldig, slechts ongeveer 10% van het gemiddelde. Ieder ander zou er blij mee zijn.

Maar toch... het knaagt. Wat nou als het verbruik toch wat stijgt? Ik zit te denken aan een elektrisch scootertje. Wie weet komt er toch een wasdroger (liever niet, en als het dan toch moet liever op gas, maar ik neem dergelijke beslissingen niet alleen). Over een tijdje wil ik gegarandeerd een zonneboiler, de pomp daarvan zal ook wel wat stroom verbruiken. Wie weet wel kinderen...?

Extra panelen bijplaatsen dan? Hoeveel dan? Een standaard set is 550-600Wp, maar dat produceert gelijk weer ± 450kWh extra. Dan kom ik de eerste tijd zeker onder 0 uit, en dat lijkt me niet wenselijk. Ik verwacht dat de Nuon daar erg van in de war raakt. In oktober de stekker eruit? Never. Een kleinere set dan? Die worden bijna niet aangeboden en zijn natuurlijk in verhouding ook weer erg duur. Dan toch maar eerst de huidige panelen het dak op en later, als het nodig blijkt, nieuwe bijplaatsen? Dat wordt een dure grap, vooral het arbeidsloon is duur.

Dan zijn er natuurlijk ook nog de subsidies die er mogelijk/wel/niet/misschien/een beetje/ aan zitten te komen. Daarop wachten? Ik wordt van de schrijfsels van Peter Segaar niet echt vrolijk als ik lees door wat voor hoepels je allemaal moet springen voordat je dat rond hebt met een extra meter enz. En hoe maken ze onderscheid tussen de zonnestroom uit mijn huidige (niet-subsidie-gerechtigde) en nieuwe (wel-subsidie-gerechtigde) zonnestroompanelen?

Ik heb mezelf een ultimatum gesteld, ik wil voor het einde van februari het besluit genomen hebben, en niet lang daarna de panelen op het dak hebben. Ik voel me niet lekker zonder zelfgemaakte zonnestroom :-)

Ik verwacht niet dat je me een kant-en-klaar antwoord geeft, maar wat zou jij doen? Ik neig er naar om dan maar alleen de huidige panelen te laten plaatsen, en het geld wat dan overhoud (wat een luxe he) te besteden aan vloer- en muurisolatie.
Help, ik weet het niet meer! :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:17

franssie

Save the albatross

CanonG1 schreef op maandag 11 februari 2008 @ 22:52:
Dan kom ik de eerste tijd zeker onder 0 uit, en dat lijkt me niet wenselijk. Ik verwacht dat de Nuon daar erg van in de war raakt. In oktober de stekker eruit? Never.
Ook al trek je in oktober de stekker eruit dan lijkt me dat NUON toch wel in de war raakt? Ook de netbeheerder (Nuon) zal zich afvragen waar het geld blijft?

Ik zou gewoon de huidige set aansluiten, wellicht kan je de installatie van een tweede set alvast voorbreiden zodat je die tzt gewoon op je dak kan neetzetten zonder alteveel kosten (als in voorbereiden van het alvast neerzetten van montage spul als die mensen toch al op je dak zitten - dat kan je de kop niet kosten?)

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jja

jja

:? pro memori??? (ben maar een simpele burgermans...)
Je mag ook een email sturen, maar doe dat dan even via mijn website en dan Meer informatie, dat schilt wat spam.
Of bedoel je dat ik "zo" langs kan komen?
Kan, maar als ik niet thuis ben: ze zijn niet te zien vanaf de straat.
Maar dat is toch in dat boze Arnhem? Waar EnergieNed de scepter zwaait? Zou ik daar wel naartoe durven?
Tis Arnhem-Zuid, dus als je vanuit het zuiden aankomt merk je daar niks van :) Maar natuurlijk niet omrijden, das niet duurzaam ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

jja schreef op maandag 11 februari 2008 @ 23:36:
[...]

Je mag ook een email sturen, maar doe dat dan even via mijn website en dan Meer informatie, dat schilt wat spam.

[...]

Kan, maar als ik niet thuis ben: ze zijn niet te zien vanaf de straat.

[...]

Tis Arnhem-Zuid, dus als je vanuit het zuiden aankomt merk je daar niks van :) Maar natuurlijk niet omrijden, das niet duurzaam ;)
Nou, voorlopig even niet, heb het te druk, natuurlijk wel dank voor het aanbod.

Omfietsen met de vouwfiets valt wel mee, hoor, met de duurzaamheid. Misschien dat ik dan een paar moleculen meer pindakaas op mijn boterham moet doen, ter compensatie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

CanonG1 schreef op maandag 11 februari 2008 @ 22:52:
Ik heb mijn panelen nog steeds in de schuur staan, en ik weet nog steeds niet wat ik moet doen. Ik heb een zonnestroom-veteraan zojuist een mail gestuurd met mijn - uitgebreide - vraag. Die vraag wil ik mijn mede-Tweakers ook voorleggen:

Help, ik weet het niet meer! :'(
Bestaande systemen laten installeren (netjes boven elkaar) en alvast een groep daarvoor reserveren (kan veel meer op voor t.z.t.).

Je weet zelf niet hoeveel je eigen elektragedrag gaat veranderen. Kun je dus niets op vastspijkeren. Gewoon: geld op spaarrekening (duurzame, of course...) laten zetten (of: andere duurzame dingen van doen), tegen de tijd dat de zonnejeuk niet meer te houden is, knallen. Volgens mij heb jij dan al een dikke baan als manager of zo. Dan laat je de beste installateur uit Duitsland effe overkomen, je verkoopt dat oude spul weer op Marktplaats, en je knalt dat hele dak in een keer vol mooie zwarte Sunpowertjes (met aardingsset, leg ik nog wel eens uit). Kabeltje naar je elektrafiets, tweede kabeltje onder de heg door naar de buren voor het overschot, klaar is Kees euh. CanonG1...

Je bent duidelijk een ernstig geval van zonneverslaafde. Soms moet je gewoon aan je verslaving toegeven, anders wordt het voor je partner een hel... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Mistraller schreef op maandag 11 februari 2008 @ 22:20:
Steeds maar weer je eigen site quoten en promoten vind ik persoonlijk niets bijdragen aan een goede discussie, en past in mijn ogen ook niet zo in de GoT commune. Een linkje in je onderschrift is toch voldoende?
SDE regeling is niet zo "eenvoudig" uit te leggen. Lijkt me niet zo zinvol om dat hier allemaal te gaan dupliceren, vandaar de verwijzing.

Voor kritiek op die regeling gaarne EZ bestoken. Die hebben "het" verzonnen (uiteraard met medewerking van ECN/KEMA). Ik probeer zaken toe te lichten en de vele pitfalls te onthullen. Meeste mensen kunnen die bende helemaal niet lezen. Ik doe tenminste nog een poging daartoe...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
@CanonG1:
Is het een idee om te kijken wat je kwijt zou zijn aan een uitbreiding van de huidige set naar het gewenste vermogen en wat je kwijt zou zijn als je je huidige set zou vervangen voor nieuwe panelen met in totaal het gewenste vermogen (+ een klein beetje met het oog op de toekomst)?

De verschilprijs is dan zeg maar het bedrag wat de huidige set op zou moeten brengen. Is dat een reeel bedrag, kijk dan of je die voor eind feb kunt verkopen voor die prijs.

Als je een compleet nieuwe set zou kopen zit je namelijk ook met relatief minder installatie kosten, dus zou je de huidige set mogelijk sneller kwijt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Maar toch... het knaagt. Wat nou als het verbruik toch wat stijgt? Ik zit te denken aan een elektrisch scootertje. Wie weet komt er toch een wasdroger (liever niet, en als het dan toch moet liever op gas, maar ik neem dergelijke beslissingen niet alleen). Over een tijdje wil ik gegarandeerd een zonneboiler, de pomp daarvan zal ook wel wat stroom verbruiken. Wie weet wel kinderen...?
als je de wasmachine (&afwasmachine) op een zonneboiler aansluit (al dan niet op een bestaande HR (nz) ketel bespaar je zomaar 40% op je stroom.
de meeste (af)wasmachines doen "zomaar" 2.8 Kw of meer.
mijn pv is ook oost west geplaatst maar van ernstige opbrengstverliezen merk ik erg weinig.
200kwh is dus zo bespaart, maar ook zo opgewekt.(500Wp erbij)
mijn zonneboilerpomp is 20 watt, en 1 100Wp paneel pakt het gehele jaarverbruik van de zonneboiler makkelijk. verbruik atag qsolar sinds 1-1-2008 : 4kwh.
hoe minder het hoogte verschil is tussen de collector en de boiler, hoe kleiner de pomp mag zijn.
ineens heb je dan dus warm water, zonder gas te verbruiken.
van dit uitgespaarde gas, kan je dus lekker stoken, of in de wintermaanden de was doen als de opbrengst laag is (op gas warmte wassen)
mijn stroombesparing van de zonneboiler icm de (af)wasmachine is groter dan die van de opbrengst van 1350Wp pv (!)
kinderen betekent simpelweg meer wassen(dagelijks?), en de wasmachine is de grootverbruiker......
(zomaar 2kwh per wasbeurt is niet abnormaal)

voor zover ik dus kan overzien zou ik dus gewoon die pv plaatsen en voor een zonneboiler gaan,
vermoedelijk kom je dan alweer in de buurt van 0, en zo niet, dan iets pv bijplaatsen.
indien je ketel in het nieuwe huis oud is, neem dan een combi zonneboiler, die ook de verwarming regelt. de afgelopen dagen heb ik geen gas verbruikt, en de verwarming stond gewoon op 20c.
ik zet tegenwoordig zelfs koffie met warm water, dat scheelt ook, is sneller klaar, en kost niet meer dan met koud water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

<<mijn zonneboilerpomp is 20 watt, en 1 100Wp paneel pakt het gehele jaarverbruik van de zonneboiler makkelijk.>>

mijn zonneboiler heeft ook 12/24DC volts aansluiting, en er zijn ook 12 volt pompen.
het toeval wil dat de collector pomp gaat draaien als de zon schijnt, precies wat pv dus kan doen.
een simpel 50wp paneel van marktplaats, kan dus je zonneboiler autonoom maken.

pas op met die subsidie : op het moment dat je wacht ben je aan het maandelijks betalen.
nu is pv niet zo heel snel met rendement, maar kijk eens naar de gasprijs, en welk deel dit van je energierekening is.
de meeste mensen hebben het deel gas op 75% of meer van de maandrekening.
als je dus 75 euro betaald, heb je al na 10 maanden 750 euro betaald,
dat gaat sneller dan pv of sde.
ik ben erachter gekomen dat het dubbel is, uitsparen en dus niet betalen, icm de realiseerbare besparing tov je huidige situatie is dubbel, het verschil van -1 en +1 = 2.
alleen al het verschil aan niet te betalen btw is 1 pv paneel per jaar (!)
elke redenatie van de sde afwachten moet je afzetten tegen de mogelijk realiseerbare besparing nu tot over 10 jaar.
ik ben zelf ook nogal dom geweest, ik heb de zonneboiler 1 jaar in opslag laten staan, "de oude vr ketel deed het nog" en zo dacht ik geld uit te sparen, oh wat was ik dom zeg.
12x 200 euro heb ik aan nuon betaald, en ohoh daar kan je dus gewoon een prachtig pv setje van kopen.

elke situatie is anders, en elke woning en gezinssamenstelling geeft aanleiding tot een andere optie,
ik kan dus niet zeggen wat moet, alleen wat zou kunnen.

[ Voor 61% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 12-02-2008 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

TD-er schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 07:38:
@CanonG1:
Is het een idee om te kijken wat je kwijt zou zijn aan een uitbreiding van de huidige set naar het gewenste vermogen en wat je kwijt zou zijn als je je huidige set zou vervangen voor nieuwe panelen met in totaal het gewenste vermogen (+ een klein beetje met het oog op de toekomst)?

De verschilprijs is dan zeg maar het bedrag wat de huidige set op zou moeten brengen. Is dat een reeel bedrag, kijk dan of je die voor eind feb kunt verkopen voor die prijs.

Als je een compleet nieuwe set zou kopen zit je namelijk ook met relatief minder installatie kosten, dus zou je de huidige set mogelijk sneller kwijt zijn.
Lijkt me een heel intressante optie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ook om over na te denken :
bij een enorme besparing en laag energieverbruik, icm een warmtepomp of zonneboiler,
en meer pv dan noodzakelijk, kan je bij enkele leveranciers gasverbruik salderen tegen stroom.
de gasmeter draait nu eenmaal nooit terug, dus die moet zo min mogelijk draaien.
er zijn er mij maar 2 bekend die dat toestaan zonder extra kosten, en online 1 tot 3 maandelijks laten afrekenen.

en dan nog even dit :
ik stapte 9 februari over naar greenchoice, laat het nu net prachtig weer zijn geweest, op 8-2 geef ik de meterstanden door voor overstap van elektran naar greenchoice, op maandag belt greenchoice : "de meterstand is lager dan bij de overstap" op zich geen probleem... lijkt het... maar de netbeheerder kan dit niet verwerken.("we zijn daar administratief niet voor ingericht")

nederland duurzaam ? ik denk het niet, en ez loopt maar te kwekken als een aangereden eend,
mijn oma zei ooit : "waar de mond vol van zit, loopt de broek van over"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonneschijn
TD-er schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 07:38:
@CanonG1:

Als de subsidieregeling er komt moet ik waarschijnlijk het zelfde doen. Omdat je met een teruglevermeter niet de opbrengst van 2 systemen uit elkaar kunt houden (ik ga er nog steeds van uit dat je maar 1 meter nodig hebt) moet ik waarschijnlijk het bestaande systeem verkopen. Het nieuwe systeem wordt dan wat groter zodat ik ook in de toekomst (opgroeiende kinderen) ons volledige stroomverbruik kan afdekken. Maar dan moet Essent niet moeilijk gaan toen over een negatief verbruik, heb ik al eens gevraagd maar moet ik nog maar eens doen, en de terugleversubsidie moet bovenop de salderingsregeling komen.

(Ja ik wil graag wat subsidie, dan kan ik de grote uitgaven wat beter uitleggen aan mijn vrouw. Ik ben een brave burger O-) die netjes zijn belasting betaald, en daar wil je af en toe wel eens iets van terug zien)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 146043

Zelf heb ik het vermoeden dat je bij elk milieustuk (zonnepanelen, warmtepomp, isolatie enz.) voor de gek gehouden wordt.

Zo zegt elke dealer van Elektrische scootertjes bijvoorbeeld van (opladen kost maximaal 20 cent).
Nah, ik betaal per kilowatt echt netto 23 cent en het opladen van mijn scooter neemt 1,5 kW weg uit het net, dus 1,5 * 23 cent is in mijn ogen geen 20 cent, maar eerder 34,5 cent, ongeveer 1 ct/km om het grof te zeggen, maar dat is aan de hoge kant.
Dat is al een.

Dan de subsidie van onderdelen. Geloof maar dat het rijk dit zo terugverdient. 19% BTW over de panelen is een leuk inkomen als mensen massaal over gaan. Eerst betalen ze en dan is er het onderhoud en de kleine letters van je leverancier. Je zal niet de eerste zijn die klaagt over de summiere restitutie bij feed-in. Ik zou het schappelijk vinden als ze je per kW feed-in net zoveel geven als jij er voor betaald.
1. Harstikke groene energie, beter kan niet
2. Héé, ze ruiken een jonge markt die bloeit. Even wat bijschrapen in de wet

Welke zin klopt niet of is niet eerlijk.

Zelf heb ik een proefrit mogen maken op de Vectrix maxiscooter (Heb A) en dat is best gaaf. Ik heb de hele accu leeg gereden en alleen het geluid van optrekken al. Gaaf en ik kreeg er kippevel van (niet van de kou). Zo mooi dat je weet dat hij trekt en dat optrekken is matig. Ik heb snellere motors gehad, maar elke opgefokte benzinescooter trekt hij eruit. Bij 95 km/h is het aardig op. Nu ik hem zelf onder controle heb gehad wil ik er voor gaan. Hij kost wel 10.200 euro met aflevering :/ (bezorging en rijklaar maken kost ook geld)
Ik vind het wel gevaarlijk voor jonge bestuurders want als je achter een auto zit die precies 80 km/h voert kom je er niet of nauwelijks langs. Een vrachtwagen inhalen duurt 800 meter. Dat vermeld meneer dan niet. De Vectrix is een gaaf voertuig en ik ga ervoor, maar het vraagt een beheerste rijstijl want de meter zakt ook steeds dieper in totdat het moment dat je ineens bij acceleren de 80 niet haalt en dan weet je hoe laat het is. Nog 4 kilometer en je kunt lopen op dat punt. De accu's zijn te snel ineens leeg. Dit moet je weten anders kan het nog lastig worden.
http://blogger.xs4all.nl/...ve/2006/12/18/161888.aspx
Dit is passie en zo bloeide er een discussie op tussen de brandstof afhankelijke mensen en mensen afhankelijk van elektra. Daar ging de discussie dus ook over.
Over de accu's ben ik niet te spreken :( Na 77 km was het einde feest :(

Hoe ideaal is het als jij je elektrische voertuig kunt laden uit zonne-energie? Dus een zwik panelen op je dak en zo'n motor. Dat geeft een gevoel, echt.

Alleen de accu's nog en dan loopt het wel. Ken iemand met zonnepanelen die nietr doet aan feed-in en 400 kilo aan loodaccu's heeft staan voor de opslag voor 3 dagen zonder zon :/
dat is dus het nadeel en daar wordt op in gespeeld door het rijk. Men moet zich schuldig gaan voelen dat ze het milieu verpesten, maar zodra ik de stelling deed op de www van de overheid kreeg ik een ontkennend antwoord terug, erg laf.
De stelling is:
1. Toenemende zonneaktiviteit resulteerd in een "global warming" op alle planeten! en niet alleen op moeder aarde.

Daar hadden ze niet van terug want dat is bewezen. Onze schuld is 5-15%?

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 146043 op 12-02-2008 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Ik las je verhaal... en een gevoel bekroop me... nee, het zal toch niet? Ik krijg weer het Exuimtum-gevoel. Ben jij het echt? Ben je terug?

Joepie! Wat is de policy m.b.t klonen ook alweer?

[ Voor 6% gewijzigd door JeroenH op 12-02-2008 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Goed, dat staat

Ik zal niet inhoudelijk reageren, maar je kent de situatie niet en daarom een vooroordeel.
Het lijkt me verstandig om niet op elkaar te reageren. Dat is het beste voor ons beide.
Dankzij de therapie wordt ik niet boos meer en kan ik er wel een glimlach om maken.

[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 146043 op 12-02-2008 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik zat zomaar te denken : (voordat jullie energie verspillen aan elkaar)

pv -> waterstof maken van leidingwater.
zonneboiler/ketel op laten branden, of scooter op laten rijden...
elke woning een soort lpg tank en op je scooter ook.
een buffervooraad geeft ook enige autonomie, bij storing tekort of uitval.
waarom bestaat dit eigenlijk nog niet ?
een hr/e ketel kan weer stroom maken van waterstof snachts.(pv inactief)

(restprodukt is drinkwater, nooit meer dorst op je scooter zomers)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
In IJsland hebben ze wel zulke systemen heb ik mij laten vertellen en schijnen de bussen daar op waterstof te rijden. Dan dus niet waterstof vanuit zonnecellen, maar vanuit de vulkanische activiteit en geisers.

Ik vraag me af wat efficienter is...
PV => electriciteit => waterstof => beweging
PV => electriciteit => accu's => beweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
De cyclus elektriciteit -> waterstof -> elektriciteit is zeer inefficiënt. Je mag blij zijn als je aan het eind 30% van de elektriciteit overhoudt. Accu's zijn in dat opzicht veel efficiënter (80-90% is in de prakijk haalbaar), wat hun nadelen verder ook zijn.

Oh, en het restproduct van de omzetting waterstof -> elektriciteit is geen leidingwater maar gedestilleerd water. Dat smaakt niet echt lekker en is in grote hoeveelheden ook niet goed voor je.

[ Voor 3% gewijzigd door JeroenH op 12-02-2008 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Geheel niet intressant omdat waterstof gewonnen kan worden uit de oceaan door het temperatuurpotentiaal. Al is het maar 1% effectief, het is wel duurzaam.'

Alleen Li-Poly batterijen komen in aanmerking voor veel opslag. Zolang we nog met loodaccu's schiet het niet echt op.

Zelf ben ik het vertrouwen in groene energie zo kwijtgeraakt toen ik met iemand sprak die wat weet van Tennet. Er is geen ruimte op de kabel voor massaal groene energie.
Moeten ze zelf weten, maar bedonder andere mensen dan niet. Dat hier 5 kolencentrales bijkomen is in princiepe goed nieuws. Wordt Nederland niet meer afgekeken.

Ik heb gedaan wat mijn verantwoording ligt (isoleren, vocht verlagen, elektrisch rijden).
Wat de wereld veder doet maakt mij niet zoveel uit. Zelf Albert all Gore slaat de plank mis in mijn ogen.

Ik denk dat we te maken krijgen met grote problemen. Ik geeft het zo'n 5 jaar en als ik de grafieken 5 jaar doortrekt heb je een puinbak van hier tot gisteren. Zomers 44 graden en in de Winter nog meer regen en minder zon bij een graad of 16-20.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:17

franssie

Save the albatross

CanonG1 schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 22:12:
<snip>
Oh, en het restproduct van de omzetting waterstof -> elektriciteit is geen leidingwater maar gedestilleerd water. Dat smaakt niet echt lekker en is in grote hoeveelheden ook niet goed voor je.
offtopic:
water (gedestilleerd of niet) is in grote hoeveelheden sowieso dodelijk.

[ Voor 0% gewijzigd door franssie op 12-02-2008 22:36 . Reden: typo ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Anoniem: 146043 schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 22:33:
Geheel niet intressant omdat waterstof gewonnen kan worden uit de oceaan door het temperatuurpotentiaal. Al is het maar 1% effectief, het is wel duurzaam.'
Is dat waar? Grootschalige energiewinning uit de oceaan dmv temperatuurverschil kan de temperatuurbalans verstoren. Hoe duurzaam is dat>
Alleen Li-Poly batterijen komen in aanmerking voor veel opslag. Zolang we nog met loodaccu's schiet het niet echt op.
LiPo accu's hebben een grote energie-inhoud maar zijn nogal temperamentvol. Bij verkeerd (ont-)laden kunnen er nog wel eens wat nare exotherme reacties optreden (lees: je elektrische voertuigen vliegt in een onblusbare brand). Lithium-IJzer-Fosfaat accu's hebben een iets lagere energie-inhoud en zijn veel veiliger. Voor de komende generatie elektrische- en plug-in elektrische voertuigen zie ik daar veel meer in.
Zelf ben ik het vertrouwen in groene energie zo kwijtgeraakt toen ik met iemand sprak die wat weet van Tennet. Er is geen ruimte op de kabel voor massaal groene energie.
Complete bullshit.
Moeten ze zelf weten, maar bedonder andere mensen dan niet. Dat hier 5 kolencentrales bijkomen is in princiepe goed nieuws. Wordt Nederland niet meer afgekeken.
Leg uit op welke manier dat precies goed nieuws is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Anoniem: 146043 schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 10:24:
Zo zegt elke dealer van Elektrische scootertjes bijvoorbeeld van (opladen kost maximaal 20 cent).
Nah, ik betaal per kilowatt echt netto 23 cent en het opladen van mijn scooter neemt 1,5 kW weg uit het net, dus 1,5 * 23 cent is in mijn ogen geen 20 cent, maar eerder 34,5 cent, ongeveer 1 ct/km om het grof te zeggen, maar dat is aan de hoge kant.
Dat is al een.
Ik neem aan dat je 1 kWh bedoelt? Dit is vast een gemiddelde. Zo zal er waarschijnlijk in de winter meer energie nodig zijn (accu's zijn koud) dan in de zomer. Dat kan zo 0,2 kWh schelen.
Dan de subsidie van onderdelen. Geloof maar dat het rijk dit zo terugverdient. 19% BTW over de panelen is een leuk inkomen als mensen massaal over gaan.
Dat is gewoon onzin, geldt voor 99% van alle producten en diensten in NL, ook de kWh's die je bij je energieboer afneemt.
Eerst betalen ze en dan is er het onderhoud en de kleine letters van je leverancier. Je zal niet de eerste zijn die klaagt over de summiere restitutie bij feed-in. Ik zou het schappelijk vinden als ze je per kW feed-in net zoveel geven als jij er voor betaald.
1. Harstikke groene energie, beter kan niet
2. Héé, ze ruiken een jonge markt die bloeit. Even wat bijschrapen in de wet
Als je je een beetje geïnteresseerd had kon je weten dat de huidige regeling al met veel mokken is geregeld en dat het alternatief zou zijn dat er helemaal niets geregeld zou zijn. Het is tenslotte een geprivatiseerde markt en het is nogal raar dat je de energiemaatschappijen verplicht jou geld terug te betalen voor energie die je ze levert (daar stonden ze niet op te wachten). Onder de druk van de politiek is toen de 3000-kWh regeling gekomen, men is bezig om deze grens nog verder op te schroeven.
Ik vind het wel gevaarlijk voor jonge bestuurders want als je achter een auto zit die precies 80 km/h voert kom je er niet of nauwelijks langs.
Motorrijden is per definitie al gevaarlijker en ik vind het eerlijk gezegd een pluspunt dat je er geen gevaarlijke inhaalacties op 80 km/h wegen kan doen.
Over de accu's ben ik niet te spreken :( Na 77 km was het einde feest :(
Het is niet gemaakt om lange ritten te doen, meer woon-werkverkeer. En dan is 77 km op 1 accu zeker acceptabel.
Hoe ideaal is het als jij je elektrische voertuig kunt laden uit zonne-energie? Dus een zwik panelen op je dak en zo'n motor. Dat geeft een gevoel, echt.
Dat is zeker vet en ook mijn ultieme doel om volledig 'onafhankelijk' te zijn, je blijft natuurlijk wel afhankelijk van de techniek en de zon ;) .
dat is dus het nadeel en daar wordt op in gespeeld door het rijk. Men moet zich schuldig gaan voelen dat ze het milieu verpesten, maar zodra ik de stelling deed op de www van de overheid kreeg ik een ontkennend antwoord terug, erg laf.
Dit is gewoon een pure troll? Niemand zegt dat je je schuldig moet voelen. Eventuele belastingen op energie zijn ter compensatie, of om bijvoorbeeld te investeren in nieuwe duurzame ontwikkelingen.
De stelling is:
1. Toenemende zonneaktiviteit resulteerd in een "global warming" op alle planeten! en niet alleen op moeder aarde.
Dat is gewoon pure BS. De zonneaktiviteit varieert sowieso en daarbij hebben we nog het broeikaseffect. Hoe dan ook 'global warming' is maar 1 aspect, we hebben ook nog het gegeven dat de energieprijzen alleen maar omhoog gaan. Als je dan wat panelen op je dak kan hebben die in geval van nood van basisenergie kunnen voorzien is dat wel zo prettig.
Anoniem: 238103 schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 22:07:
ik zat zomaar te denken : (voordat jullie energie verspillen aan elkaar)

pv -> waterstof maken van leidingwater.
zonneboiler/ketel op laten branden, of scooter op laten rijden...
elke woning een soort lpg tank en op je scooter ook.
een buffervooraad geeft ook enige autonomie, bij storing tekort of uitval.
waarom bestaat dit eigenlijk nog niet ?
Heel simpel: zeker in stedelijke gebieden is er gewoon geen plek voor dergelijke opslagtanks. Om nog maar te zwijgen over de gevaren ervan (in principe heb je daar gewoon een vergunning voor nodig bij een bepaalde capaciteit). De meest simpele doorsneeflat heeft al een totaal electrisch aansluitvermogen van 10000 VA. Thermisch heb je het dan nog eens over 100W per m2, laten we zeggen 50 m2 totaal, maakt bij elkaar ongeveer 15kW. Natuurlijk hoef je niet alle apparaten op dergelijke buffers aan te sluiten en kunnen de bestaande buffers 'maar' 1000W aan, wat al best veel is. In ieder geval lastig in te passen vaak.

Ten eerste kost bij energie elke buffer ook weer meer energie. Het moet dus echt veel voordeel hebben wil je dat gaan doen. Met de huidige (goedkope) prijzen voor electriciteit is het niet rendabel. Zeker de technieken mbt waterstof laten nog veel te wensen over, je praat al snel over een ton dat je moet investeren en dan nog steeds met de kanttekening dat het nieuwe technologie is.
CanonG1 schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 22:12:
De cyclus elektriciteit -> waterstof -> elektriciteit is zeer inefficiënt. Je mag blij zijn als je aan het eind 30% van de elektriciteit overhoudt. Accu's zijn in dat opzicht veel efficiënter (80-90% is in de prakijk haalbaar), wat hun nadelen verder ook zijn.
Een groot nadeel van accu's lijkt mij dat je het als unit moet zien. Je kan wel een accu opladen maar dan moet je die steeds wisselen, en voor een auto ofzo is dat niet te doen. Dan is waterstof weer makkelijker als je het over kan tanken. Dus ik zou niet alleen naar rendement kijken maar ook flexibiliteit.
Daar komt dan vast wel een soort suikerklontje voor op de markt die er weer dezelfde stofjes als in leidingwater in stopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Dat valt best wel tegen eerlijk gezegd. Ze hangen een mooi verhaal op dat een eventueel overschot aan energie in buffers worden gestopt. Maar waar zijn die buffers dan? Er zijn nog helemaal geen buffers van dergelijke schaal. Er is ooit eens gesproken om het Ijsselmeer ervoor te gebruiken, bij een teveel aan energie pomp je water in, en daarna laat je het water via een turbine er weer uit stromen.

Waar ze op doelen is dat ze een soort van systeem komt die 'intelligent' de opwekking moet regelen. Het weer kan je wel enigzins voorspellen, dus als je weet dat het een winderige dag wordt dan kan je er alvast rekening mee houden dat je daar veel energie uit gaat krijgen. Maar stel er valt plotseling 1000 MW weg, dan moet je wel snel weer andere bronnen aanspreken.

Een heel gevaarlijk spel dat je kan zien als allemaal wekkers op een grote tafel waarbij je niet kan zien wanneer ze af gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

LauPro schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 23:08:
[...]
Dat valt best wel tegen eerlijk gezegd. Ze hangen een mooi verhaal op dat een eventueel overschot aan energie in buffers worden gestopt. Maar waar zijn die buffers dan? Er zijn nog helemaal geen buffers van dergelijke schaal. Er is ooit eens gesproken om het Ijsselmeer ervoor te gebruiken, bij een teveel aan energie pomp je water in, en daarna laat je het water via een turbine er weer uit stromen.

Waar ze op doelen is dat ze een soort van systeem komt die 'intelligent' de opwekking moet regelen. Het weer kan je wel enigzins voorspellen, dus als je weet dat het een winderige dag wordt dan kan je er alvast rekening mee houden dat je daar veel energie uit gaat krijgen. Maar stel er valt plotseling 1000 MW weg, dan moet je wel snel weer andere bronnen aanspreken.

Een heel gevaarlijk spel dat je kan zien als allemaal wekkers op een grote tafel waarbij je niet kan zien wanneer ze af gaan.
Kombikraftwerk komt al een heel aardig eind met wind, zon, biomassa, en (virtueel maar inpasbaar) opslag in waterbuffer.

http://www.kombikraftwerk.de/index.php?id=27

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

"SDE vergissing in uw voordeel"

Maria (van der H., EZ) gaat het opnieuw proberen na enkele heftige protesten uit de samenleving.

"Foutje, sorry, oeps! Nog eventjes nakijken hoe we die gaan repareren".

Zoiets.

Op naar de 33 euricent/kWh voor de volledige opwek van zonnestroom. PLUS wettelijk verplicht "salderen", selbstverständlich. *O*

Heb ik toch niet voor niets zitten prikken (en anderen, natuurlijk)...

http://www.minez.nl/conte...objectid=155339&rid=45706

Er is nog genoeg over te klagen, hoor, (alleen 0,601 tm. 3 kWp wordt ondersteund, de rest kan het vergeten; saldering moeten we nog zien of dat 15 jaar het blijft uithouden; meterkosten en div. gerelateerde problematiek, etc., etc.) maar deze mocht ook wel even ter compensatie... Toch? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
LauPro schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 23:08:
Dat valt best wel tegen eerlijk gezegd. Ze hangen een mooi verhaal op dat een eventueel overschot aan energie in buffers worden gestopt. Maar waar zijn die buffers dan? Er zijn nog helemaal geen buffers van dergelijke schaal.
Er is dan ook nog geen duurzame energie-opwek van een dergelijke schaal :) Dit experiment was een demonstratie om te laten zien dat ook met duurzame bronnen de elektriciteitsvraag te volgen is. Buffers kunnen zijn: snel te starten biogasinstallaties (zoals in dit experiment gebruikt) of spaarbekkenbuffers (dit kan lokaal maar ook bv. in Noorwegen), samengeperste lucht opgeslagen in oude mijnen, in de toekomst misschien zelfs vliegwielen en accu's.
Er is ooit eens gesproken om het Ijsselmeer ervoor te gebruiken, bij een teveel aan energie pomp je water in, en daarna laat je het water via een turbine er weer uit stromen.
Volgens waren dat plannen voor de Markerwaard en een kunstmatig eiland in de Noordzee, maar inderdaad er wordt al tijden gedacht over een dergelijke energieopslagmogelijkheid.

Wat bedoel je precies met die wekkers... de vraag- of de aanbodkant? Volgens mij is het weer, zeker op de korte termijn van enkele uren vooruit, tegenwoordig vrij nauwkeurig te voorspellen, dus je hebt wat tijd om andere bronnen aan te spreken. De vraagkant fluctueert ook, en volgens mij minder voorspelbaar dan het weer, maar dat is natuurlijk niet anders dan nu.
LauPro schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 23:01:
Het is tenslotte een geprivatiseerde markt en het is nogal raar dat je de energiemaatschappijen verplicht jou geld terug te betalen voor energie die je ze levert
Je kunt je dan ook afvragen of die privatisering wel zo'n goed idee was...
Motorrijden is per definitie al gevaarlijker en ik vind het eerlijk gezegd een pluspunt dat je er geen gevaarlijke inhaalacties op 80 km/h wegen kan doen.
Dat denk ik ook. Met 200+ pk onder de gashendel zijn mensen denk ik eerder geneigd gekke en gevaarlijke dingen te doen dan met 20kW. Overigens komt er in maart een Vectrix open dag; je kunt je hier aanmelden. Ik heb dat uiteraard al gedaan :)
Een groot nadeel van accu's lijkt mij dat je het als unit moet zien. Je kan wel een accu opladen maar dan moet je die steeds wisselen, en voor een auto ofzo is dat niet te doen.
Hoe bedoel je dat? Een accu hoef je niet te wisselen... Je komt 's avonds uit je werk met je elektrische auto/fiets/scooter/Vectric/Twike/whatever en je hangt hem aan het stopkontakt. De volgende ochtend staat hij weer klaar om mee naar je werk te gaan. Als je 's avonds nog ergens heen moet zet je hem op de snellaadmodus zodat hij tijdens het eten volgeladen wordt.
Daar komt dan vast wel een soort suikerklontje voor op de markt die er weer dezelfde stofjes als in leidingwater in stopt.
De markt voor dorstige berijders van waterstofvoertuigen is op dit moment niet zo groot, maar wie weet :+

[ Voor 1% gewijzigd door JeroenH op 13-02-2008 07:45 . Reden: kein foutje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

het vermogen van 150Wp panelen op een plat dak, omgeven met een laagje water, geeft in februari dus 20 watt meer, dan indien het water word verwijdert.
zonder waterlaagje momentaan vermogen per paneel : 70,2 watt
met waterlaagje momentaan vermogen per paneel : 91.4 watt

over alle opmerkingen tav duurzaam of niet, de aarde is een biologische cyclus,
gezien dat een auto zijn uitlaat niet in het bestuurderscompartiment uitkomt omdat dat schadelijk is,
mag het allemaal wel iets gezonder en biologischer verantwoord, iets in de richting van een minder schadelijke cyclus. de aarde is namelijk een compartiment waar we allemaal inzitten.
zelf woon ik in alkmaar, op de energiecentrale van velsen.
als je ziet hoeveel energie in joules de centrale ingaan voordat er 1 kwh aan stroom uitkomt,
dan is dat pas interessant, dan moet het voor mij nog even 48 km over een kabel naar alkmaar toe, en blijft er nauwelijks 600Wh van over.
we stoken dus 400Wh voor joker weg, en dat is erg ineffcient, en ook erg vies, als je de No en So waardes ziet. transportverlies is ideaal af te dekken met zonnepanelen.
het vertrouwen in centrale opwekking in commerciele opwekking verbaast mij nogal,
het zijn organisaties geworden die geld en winst boven alles zetten te koste van alles.
het is de mens nog nooit gelukt 1m2 gletsjer of 1 m2 regenwoud te genereren.
laten we wel wezen, biodiversiteit is helaas ons enige bestaansrecht, en dat zijn we in hoog tempo aan het slopen en is onomkeerbaar. het woord b*llsh*t is dan ook zeer ongepast.
zonneenergie word ons op een presenteerblaadje aangeboden, en is zelfs efficient als we er inefficient mee omgaan.
voorstanders van kernenergie moeten ook maar eens goed kijken wat een prachtige kernfusie reactor er boven hun hoofd hangt.
de rest is vies dom en inefficient eindig en fossiel.
fossiel was altijd al iets uit het verleden, en biologie heeft overal een natuurlijk antwoord op.

mensen die van autos houden moeten ook iets beter opletten,
als je zuiniger omspringt met je chocoladeletter, kan je er nog langer van genieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
1 kwh aan stroom uitkomt,
dan is dat pas interessant, dan moet het voor mij nog even 48 km over een kabel naar alkmaar toe, en blijft er nauwelijks 600Wh van over.
Heb je daar ook bronnen van, dat de verliezen tijdens transport zo'n 40% zijn?
Dat is namelijk wel heel erg veel.
Is het dan niet interessanter om wat hoogspanningskabels erbij te hangen? (stroom neemt dan af per kabel en verliezen nemen kwadratisch toe met de stroom)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Neuh, 48 km is nooit 40% verlies, dat is onzin. Er gaan in de orde honderden ampères over die draad met een weerstand van in de orde tienden van ohms per kilometer, dus je spreekt over een orde duizenden watts per kilometer verlies (P=I^2*R), dat is helemaal niks op het totaalvermogen dat wordt getransporteerd - dat zijn promilles.

Als je me niet gelooft, bereken de weerstand van een hoogspanningskabel met je favoriete wikipedia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Je hebt het alleen niet alleen over de hoogspanningsleidingen, maar ook over wat transformatoren, diverse schakelpunten en ook nog een stuk midden- en laagspanningsnet. Ik zou als leek geen inschatting durven doen over het gemiddelde verliespercentage maar het lijkt mij dat het wel eens meer zou kunnen zijn van een paar procent (natuurlijk sterk afhankelijk van afstand etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 135487

Het is natuurlijk een interessant vraagstuk op zich, namelijk hoeveel winst behaal je in het algemeen aan verminderde transportverliezen door decentrale opwekking van elektriciteit. Een ideetje voor een studie, of is die er al geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

<< Alleen Li-Poly batterijen komen in aanmerking voor veel opslag. Zolang we nog met loodaccu's schiet het niet echt op. >>

li-ion en li-polymeer degraderen binnen 2 jaar en zijn niet echt handig.
kijk maar naar je laptop, of gsm.
de 40% verliezen daar kom ik op na een domme schatting van sluipverbruik onderweg,
en kabelverliezen kunnen al op enkele meters erg fors worden.
(zie polderpv.nl voor en na ombouw tav diameters van kabels)

bij zaandam staat na ombouw bij de hemweg nu 380kv op de kabels voor noord holland,
de kabel zijn daarvoor niet gedimensioneert, ze zijn te klein,
grote verliezen treden daar dus op, om ons sluipverbruik te dekken.

de stukken metaal springen daar van de leidingen af in de achtertuinen van de mensen,
ik denk dat mijn duimzuig verlies voor die plek nog veel te laag is.

http://oostzaan380kv.web-...12/hoogspanningsli_3.html

http://oostzaan380kv.web-...6/11/bewoners_willen.html

iedereen een zonnepaneeltje en dan was dit niet nodig,
nederland is een teveel nimby land.
(not in my backyard, but oeps there it is ... ook hier gaf ez weer toestemming zonder overleg vooraf)

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 13-02-2008 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 135487 schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 11:25:
Het is natuurlijk een interessant vraagstuk op zich, namelijk hoeveel winst behaal je in het algemeen aan verminderde transportverliezen door decentrale opwekking van elektriciteit. Een ideetje voor een studie, of is die er al geweest?
het bestaat al, en je kijkt er nu naar, het internet is het mooiste decentrale grid wat bestaat, en is model hoe toekomstige netwerken eruit zouden moeten zien.
deeluitval mag op het internet, zo is het gebouwd.
centrale opwekking heeft iets oud-oostblok achtigs.

ook de slimme meter heeft zo`n idee,
ik wil hem wel als ik hem zelf mag hebben en beheren,
zoals je kabel of adsl modem...soms blijft ie in eigendom soms niet,
keuzevrijheid, 4 of 8 poorts aansluiting voor eigen energie... etc.
traffic shaping maar dan in de halkast, en peering met de buurman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Anoniem: 238103 schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 12:41:
[...]

ook de slimme meter heeft zo`n idee,
ik wil hem wel als ik hem zelf mag hebben en beheren,
zoals je kabel of adsl modem...soms blijft ie in eigendom soms niet,
keuzevrijheid, 4 of 8 poorts aansluiting voor eigen energie... etc.
traffic shaping maar dan in de halkast, en peering met de buurman.
Het idee van traffic shaping heeft wel wat, maar het lijkt mij toch wel wenselijk dat je dat op een wat centraler punt regelt dan op eindgebruikers-niveau, of in elk geval vanuit een centraal punt aanstuurt.

Ook is het met electriciteit-transport niet zomaar mogelijk om lussen te maken, dus zul je altijd heel goed moeten nadenken over de routering en dat kan dus eigenlijk ook alleen maar centraal op grote schaal.
Verder weet ik nog niet wat ik me moet voorstellen bij vermogens-beheersing op wijk- of woning-niveau.
Gaan apparaten logica aan boord krijgen waarmee ze bij voorkeur op bepaalde tijden niet aan springen en op tijden met overcapaciteit wel? (wasmachines bijvoorbeeld)
Of gaan we gewoon keihard geknepen worden als we te veel gebruiken en zo ja, hoe?

Blijft over dat je met slimme meters, die op afstand aan en uitgeschakeld kunnen worden, heel erg slim moet omgaan met het ontwerp. Beetje vervelend als het hackende buurjochie bezig gaat om de omwonenden uit te schakelen, of als de administratie bij de leverancier weer eens niet op orde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
LauPro schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 23:01:
Een groot nadeel van accu's lijkt mij dat je het als unit moet zien. Je kan wel een accu opladen maar dan moet je die steeds wisselen, en voor een auto ofzo is dat niet te doen. Dan is waterstof weer makkelijker als je het over kan tanken. Dus ik zou niet alleen naar rendement kijken maar ook flexibiliteit.
Flow battery :)

[ Voor 4% gewijzigd door stefan001 op 13-02-2008 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Laatst online: 20:06
Er was trouwens laatst een interessant praatje op de universiteit over de zogenaamde super-condensatoren, waarvan men zegt dat ze de ideale vervanger worden voor batterijen.

Voordelen

-razendsnel laden
-geen geheugen-effect
-gaat zo maar door..

Echter, ik was er vandaag nog over aan het denken.. En hoe langer ik erover nadenk, hoe meer ik mn twijfels heb bij het razendsnel laden en (nog erger) de efficiëntie.

Laden is mijns inziens alleen maar efficiënt als je met bijna dezelfde spanning laad als de condensator. 12V op een lege condensator zetten en wachten tot hij vol zit is niet zo slim, je verspilt de helft van de energie in de weerstand van de draden! Je hebt dus een hele goede en efficiënte DC-DC converter nodig! Bovendien moet die converter heel flexibel zijn, dus eigenlijk het tegenovergesteld van efficiënt ;)

Dit houdt bovendien in, dat als je efficiënt wilt laden, dit langzaam moet gebeuren (dus klein spanningsverschil), dus krijg je lange laadtijden..

Ik heb eigenlijk zo mn twijfels over die supercondensatoren :P Een extra efficiëntie vernietigende stap zit natuurlijk ook in het ontladen, waar je ook weer een DC->DC converter voor nodig hebt.. Het zit niet mee! ;)

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
TD-er schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 13:00:
Gaan apparaten logica aan boord krijgen waarmee ze bij voorkeur op bepaalde tijden niet aan springen en op tijden met overcapaciteit wel? (wasmachines bijvoorbeeld)
Met een écht slimme meter en apparatuur met wat intelligentie aan boord zou ik me een dergelijke situatie voor kunnen stellen: De actuele prijs van elektriciteit varieert met de verhouding vraag/aanbod. Hoe dit precies geregeld wordt kan op vele manieren: wellicht 5 of 10 minuten, of een uur vooruit wordt de prijs vastgesteld op basis van verwacht verbruik en verwachte productie. Zo kan de situatie ontstaan dat op een snikhete zomerdag - wanneer centrales niet hun maximum-vermogen mogen leveren vanwege koelwatertemperatuur-issues én alle airco's en koelkasten op hun maximum draaien - elektriciteit tijdens de middaguren bv. € 0,50 per kWh kost, en 's nachts bv. € 0,10 per kWh. Door de hoge prijzen overdag wordt bv. zonnestroom financieel een stuk rendabeler (mits er een goed geregelde terugleverregeling is) zelfs zonder enige subsidie.

Een slimme wasmachine zou je zo kunnen programmeren dat hij pas gaat wassen als de prijs onder de € 0,xx per kWh zakt, of als er een bepaald minimum bereikt wordt, of binnen een bepaald tijdsbestek. Koelkasten en vriezers zou je kunnen programmeren dat ze bij een lage elektriciteitsprijs wat harder koelen, zodat ze bij een hoge elektricteitsprijs minder hard hoeven te koelen.

Als de prijsschommelingen maar groot genoeg worden kan het rendabel worden om te investeren in elektriciteitsopslag: inkopen als de prijs laag is; opslaan; verkopen als de prijs hoog is. Zelfs het concept vehicle-to-grid komt hiermee binnen bereik.

Een utopie? Vast wel, maar ik vind het wel leuk om er over na te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Anoniem: 135487 schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 11:25:
Dat valt onder de noemer 'well-to-wheel-efficiency'. Volgens mij zijn daar hele mooie taartdiagrammetjes voor. Ik heb ze ergens in mn lecture notes staan, maar heb het nu even te druk om ze op te zoeken. Op zn minst RemcoDelft zou dit ook moeten kunnen reproduceren... En natuurlijk de topictrekker CanonG1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
WVL_KsZeN schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 13:44:
Er was trouwens laatst een interessant praatje op de universiteit over de zogenaamde super-condensatoren, waarvan men zegt dat ze de ideale vervanger worden voor batterijen.

Voordelen

-razendsnel laden
-geen geheugen-effect
-gaat zo maar door..

Echter, ik was er vandaag nog over aan het denken.. En hoe langer ik erover nadenk, hoe meer ik mn twijfels heb bij het razendsnel laden en (nog erger) de efficiëntie.

Laden is mijns inziens alleen maar efficiënt als je met bijna dezelfde spanning laad als de condensator. 12V op een lege condensator zetten en wachten tot hij vol zit is niet zo slim, je verspilt de helft van de energie in de weerstand van de draden! Je hebt dus een hele goede en efficiënte DC-DC converter nodig! Bovendien moet die converter heel flexibel zijn, dus eigenlijk het tegenovergesteld van efficiënt ;)

Dit houdt bovendien in, dat als je efficiënt wilt laden, dit langzaam moet gebeuren (dus klein spanningsverschil), dus krijg je lange laadtijden..

Ik heb eigenlijk zo mn twijfels over die supercondensatoren :P Een extra efficiëntie vernietigende stap zit natuurlijk ook in het ontladen, waar je ook weer een DC->DC converter voor nodig hebt.. Het zit niet mee! ;)
DC=>DC conversie kan volgens mij best wel redelijk efficient gedaan worden, zolang het maar 1 kant op is (dus of omhoog, of omlaag).
Een efficiente condensator-lader zou dan dus een DC=>DC converter zijn met variabele output. Dat kan vrij simpel volgens mij. Nu gebruik je meestal een referentiespanning van bijvoorbeeld een zenerdiode om te kijken of de spanning op een elco (in het switching-circuit) hoog genoeg is. Als je die referentiespanning nu laat afhangen van de spanning van de te laden (grote) condensator, dan kun je een soort van switching stroombron maken.
Dan moet je alleen wel zorgen dat de kleine condensatoren die je gebruikt in het schakel-circuit een stuk kleiner zijn dan de te laden grote condensator.

Blijf je natuurlijk wel met de vraag zitten hoeveel vermogen je over die idioot hoge laadstromen verliest, als je alles een beetje snel wilt opladen. Eventueel zou je de te laden condensatoren in serie kunnen zetten om de laadstroom wat te beperken, maar ik weet te weinig van het gedrag van elco's om in te schatten wat het effect is van het laden van 1 bijna volle en 1 lege elco in serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

*dc-dc-converter-semi-zelfbenoemd-expert meldt zich* Jep, afhankelijk van de conversion ratio kun je eigenlijk altijd >95% efficientie behalen met dc-dc conversie. Nieuwere (hex)FET-technieken maken zelfs efficiënties van 99% mogelijk bij hoge stromen. Het is een wondere wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Laatst online: 20:06
ssj3gohan schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 14:26:
*dc-dc-converter-semi-zelfbenoemd-expert meldt zich* Jep, afhankelijk van de conversion ratio kun je eigenlijk altijd >95% efficientie behalen met dc-dc conversie. Nieuwere (hex)FET-technieken maken zelfs efficiënties van 99% mogelijk bij hoge stromen. Het is een wondere wereld.
Ook met volledig variabele outgangs-spanning?

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Volledig variabel kan ehm, niet echt meestal. Je bent echt gebonden aan een bepaalde output range en wat dan wordt gedefinieerd als 'wide' output range is een verhouding hoogste:laagste output spanning van gelijk aan of groter dan 4. Ik heb compacte ontwerpen gezien (single stage dus) van 1:10 output range maar daarbuiten moet je echt multi-stage gaan werken en wordt het redelijk duur als je over grote vermogens praat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dit verdient nog een keer te worden vermeld : (en denk daar dan nog eens aan mevrouw v/d hoeven als we dat koelwatergeblaat weer horen in juli de oplossing staat hier, en de sde zit in uw andere hand)

>>
wanneer centrales niet hun maximum-vermogen mogen leveren vanwege koelwatertemperatuur-issues én alle airco's en koelkasten op hun maximum draaien - elektriciteit tijdens de middaguren bv. € 0,50 per kWh kost, en 's nachts bv. € 0,10 per kWh. Door de hoge prijzen overdag wordt bv. zonnestroom financieel een stuk rendabeler (mits er een goed geregelde terugleverregeling is) zelfs zonder enige subsidie.
>>

dat is goed voor ons allemaal , want het betekend comfort, en continuiteit (dat is de definitie van duurzaam)

enne, ik werk bij de ams-ix (bij/naast) en wat betreft de slimme meter, elk bedrijf heeft toch ook zijn eigen router ? ik hoef daar niet bij, centrale trafficshaping lukt alleen als je 1 nederlandse netbeheerder hebt.
de slimme meter mag ingericht worden, zodat ik zelf bepaal of ik mijn overschot aanbied (mijn server poortmap http:80) en wanneer niet.

je bied energie (content) aan wanneer je dat wilt.
of het afgenomen word bepaald de natuurlijke stroom van stroom, het vloeit daar waar vraag is.
bied ik de content aan maar is er geen vraag ? (geen hits op de site)
dan is de situatie neutraal.
maar vraag naar meer energie is er altijd.
ik zou graag "halkast beleggen", lekker op het beste moment een threshold zetten, en dan pas aanbieden, dan gaat mijn wasmachine maar even uit, en laat ik die op nachtstroom draaien.

het zal wel niets worden, de miljoenenwinst bobos en de belasting inner wil dat vooral helemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:07

Punkrocker

Mostly harmless

Anoniem: 146043 schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 10:24:
...

De stelling is:

Daar hadden ze niet van terug want dat is bewezen. Onze schuld is 5-15%?
_O- _O-

Het is dat ik maandag mijn laatste cursusavond had op de sterrenwacht anders had ik deze uitgeprint en meegenomen.
...op alle planeten...
_O- _O-
:P

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Nou... ik zie niet echt in wat daar grappig aan is. Allereerst is toegenomen zonne-activiteit een *heel* tijdelijk fenomeen, eerder in de orde tientallen jaren dan in de orde honderden-duizenden, en ten tweede is de hypothese dat de aarde dichter bij de zon staat een verhoogde instraling veroorzaakt op een schaal van duizenden jaren, wat dus effectief veel grotere effecten zal hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Anoniem: 238103 schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 15:35:
[...]
je bied energie (content) aan wanneer je dat wilt.
[...]
Ehh... het is meer dat je energie aanbiedt als je het (over) hebt, daar is verder weinig aan te willen.
Toevallig is het met zonneenergie zo dat je wat te bieden hebt als de nood hoog is, maar verdere opslag van energie is op thuisgebruik-schaal totaal niet interessant.
Eventueel zou je nog kunnen kiezen voor zelf gebruiken, of volledig terugleveren, maar dat lijkt me alleen interessant voor de complexiteit van het financiele plaatje. Uiteindelijk neemt hierdoor de hoeveelheid gebruikte energie niet af. (denk aan 2 meters en een bypass door de omvormer op een andere groep in te pluggen)
Wat wel handig zou zijn is je apparaten op dure momenten minder te laten verbruiken, maar dat heeft met routering weer niets te maken.

Pagina: 1 2 ... 10 Laatste

Dit topic is gesloten.