Meteen even kort mijn mening over de D2 na enkele maanden bezit. Ik ben ongelofelijk blij met dit apparaat waar ik na 2 weken zoeken op internet voor heb gekozen. Doorslaggevend: mass store device-compatabiliteit en op het apparaat navigeren door de met je favoriete file-manager aangemaakte folderstructuur. Tegelijk ondersteuning voor artist, title etc voor wie dat wil. Het apparaat herkent de tags zelf. het aanzetten duurt daarom altijd iets van 50 seconden (met 16Gb kaart) wanneer er een nieuw liedje is toegevoegd. Foldernavigatie is zo fijn dat ik dat graag voor lief neem.
Het touchscreen was voor mij onbelangrijk, het ging me om de andere functies en het leek me niet onhandig. Nu ik de touchscreen heb, werkt het zo fijn dat een speler met toetsen die zo fijn werkt wel heel goed ontworpen moet zijn. Grootste voordeel: er zijn veel virtuele knoppen zodat de knoppen niet telkens van functie veranderen. Even door de equalizer gaat snel. Ook kun je bij een muziekstuk of op de radio-band met één druk halverwege zijn zoals in Winamp
Slechts één teleurstelling. Ik kocht 'm onder meer voor de functie muziek vertraagd te kunnen weergeven. Ik had verwacht dat de pitch gelijk zou blijven, maar dat is niet zo...
Het rare bijgeleverde pennetje gebruik ik niet. Met de vinger gaat het prima. Priegelwerk - nummer van 20 minuten in één klik naar 15 minuten brengen - gaat goed genoeg met m'n nagel. Alleen de scrolbalk links is te klein om lekker met de nagel te doen. Gelukkig heb ik nooit meet dan zo'n 50 mp3's in een map zodat scrollen door een paar keer over het scherm te 'vegen' prima werkt.
Ik het de DAB versie. Die ondersteunt in tegenstelling tot de gewone versie geen flash interface. Dat staat niet aangegeven in de startpost.
Mijn favoriete functies:
*Uitbreidbaarheid met bijv. 16Gb SD kaart.
*Met 50 uur (op papier) denk ik een bijzonder lange batterijtijd
*Microfoon ingebouwd. Helaas geen (tijdens opname zich aanpassende) automatische opnamevolumeregeling zoals alleen Sony minidisk heeft, maar ja, dat heeft geen enkel ander apparaat dat ik ooit gezien heb...
*Ogg ondersteuning
*Naast touchscreen fysieke volumeknoppen + 1 instelbare knop die door je jaszak heen bedienbaar zijn
*FM-Radio, heeft enigszins nauw stereobeeld en de DAB-radio. Beide niet altijd optimale ontvangst. Toch valt er goed naar muziek te luisteren.\
*Bijzonder goede geluidskwaliteit. Met gevoelige oortelefoon (Sony EX71) wel een zachte constante hiss, maar die valt zodra de muziek begint niet meer op. Ik ken mezelf als kritisch op dit soort dingen. Sommigen zullen het niet eens horen. Ik vind het niet storend.
*Dankzij het aanraakscherm eindeloze mogelijkheden onder handbereik zoals repeat, niet repeat, shuffle en 1 song boundary, folder boundary of 'all'. Voor muzikanten ook nuttig: AB functie (herhaling van een fragment).
*Ik heb de goedkope 4Gb met 16Gb extern. Transfers doe ik meestal met de externe kaart in een kaartlezer. De wat tragere transfersnelheid van de D2 is daarom voor mij geen probleem.
T.a.v. mijn vraag over het wat krappe tasje. Bedankt voor de antwoorden.

Nee, geen randje. Ik laat het er waarschijnlijk bij zitten. Met enige moeite gaat het tasje dicht en misschien wordt het splinternieuwe tasje nog soepeler door uitrekking bij het gebruik. Vooral: dikke kans dat de webwinkel waar ik 'm vandaan heb er geen probleem in ziet en dan heb ik alleen extra kosten van 1. nakijken en 2. verzending. Ook heeft de winkel voor aftersales niet altijd goede punten gekregen in de shopsurvey en weken moeite doen voor zoiets heb ik geen zin in.
[
Voor 107% gewijzigd door
pmeter op 24-01-2009 20:51
. Reden: Review toegevoegd ]