[Algemeen] ATi Nieuwsdiscussie Topic - Deel 79 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste
Acties:
  • 18.288 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XenoMorpH
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-04 12:10
dirkjesdirk schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 21:44:
Wat wel voor ATi pleit is dat de X2 ook goed leverbaar is. Zie http://www.fudzilla.com/i...ask=view&id=5424&Itemid=1

Maar ook mijn vaste shop Informatique heeft de Club3d versie gewoon op voorraad. :9
Wel enorme prijs verschillen als ik die vergelijk €427 bij Informatique en €383,- bij Salland
De MSI versie trekt nogsteeds mijn aandacht :), de ASUS versie eveneens... Al ben ikzelf naast AMD nogal een MSI fan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-mo-T
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:58
Ik hoop dat de GeCube ook beschikbaar komt in Nederland. Aangezien ik niet echt zin heb in een herriebak. :| Verder staat Gecube niet echt vaak in de pricewatch, dus ik heb er weinig vertrouwen in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 23009

dirkjesdirk schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 21:44:
Wat wel voor ATi pleit is dat de X2 ook goed leverbaar is. Zie http://www.fudzilla.com/i...ask=view&id=5424&Itemid=1

Maar ook mijn vaste shop Informatique heeft de Club3d versie gewoon op voorraad. :9
dat is wel goed nieuws maar als men verder leest:

"but bear in mind that this one is a high-end card and €400+ is a nice pile of money, there simply aren't that many users willing to cough up so much on a graphics card."

Niet iedereen kan zo'n geval betalen, de meeste die ik ken willen niet meer als 200 EU uit geven voor een VGA kaart sommige vinden 150 a 100 het limiet, dus ja zou de markt voor die mensen ook goed gevuld zijn?
T-mo-T schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 22:37:
Ik hoop dat de GeCube ook beschikbaar komt in Nederland. Aangezien ik niet echt zin heb in een herriebak. :| Verder staat Gecube niet echt vaak in de pricewatch, dus ik heb er weinig vertrouwen in.
Er is wel 1 winkel die GeCubes verkoopt:
http://www.pchut.nl/products.php?id=19393

die zaak kan aan GeCube artiekelen komen dus daar zou je mischien voor kunnen informeren ;)

Er zijn ook zat andere alternatieven voor PriceWatch van Tweakers.Net, zoals heeft men ebay, er zijn zat duitse interwinkels op ebay te vinden die GeCube's verkopen nieuw in doos zelfs.
men kan ook op deze site je kaart zoeken:
http://geizhals.at/deutschland/a310118.html

[ Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 23009 op 29-01-2008 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Koop liever in NL ;) Wat makkelijker/dichterbij als je de garantie nodig hebt

GeCube trouwens al wel gemailt van of en (evt) wanneer de 3870x2 in NL uitkomt...

[ Voor 35% gewijzigd door Raven op 29-01-2008 23:04 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-05 09:35

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Edmin schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 18:03:
Vooral dit stuk:

[...]

OMGWTFBBQ enzo. Uitgaande van de 23e deze maand als rel van de X2 wordt hier gehint naar een release in mei of juni van de GX2!
Kom er net achter dat ik month las i.p.v. week. Dat maakt dus maart ipv mei O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjesdirk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:45

Niet iedereen kan zo'n geval betalen, de meeste die ik ken willen niet meer als 200 EU uit geven voor een VGA kaart sommige vinden 150 a 100 het limiet, dus ja zou de markt voor die mensen ook goed gevuld zijn?
Klopt. Dat is waar. Ik ben ook zelf op zoek naar een mooie HD3850. Die heeft een perfecte prijs- prestatieverhouding. 150 euro is voor mij de max voor een videokaart en ik denk idd dat er meer zijn die dat zat vinden.

De HD 3850 is overigens bijna bij ieder webshop op voorraad.

Even wat anders: de HD3590 is toch ook gelanceerd? Waarom hoor ik daar niks over, of is deze echt alleen tot de chinese markt beperkt zoals Fudzilla beweerd? Das namelijk ook een lekker kaartje :9

Grootgebruiker van MS Word. Maar het wordt nooit perfect...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:34
dirkjesdirk schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 23:31:
[...]

Klopt. Dat is waar. Ik ben ook zelf op zoek naar een mooie HD3850. Die heeft een perfecte prijs- prestatieverhouding. 150 euro is voor mij de max voor een videokaart en ik denk idd dat er meer zijn die dat zat vinden.

De HD 3850 is overigens bijna bij ieder webshop op voorraad.
Ik heb laatst een Peak HD3850 512mb besteld bij Salland voor 134,-.
betere prijs/kwaliteitsverhouding vind je niet denk ik.
Moet alleen nog even afwachten hoe de koeler is. Hopelijk is die stil genoeg.

[ Voor 6% gewijzigd door Tranquility op 29-01-2008 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online
(overleden)
Ja, (voorlopig) alleen China. Hier een review van de HD3690: http://www.pcpop.com/doc/0/265/265454.shtml

Als 150 euro de max is, dan zou je heel misschien nog eventueel kunnen overwegen om voor de PEAK HD3870 te gaan... Die is namelijk €159,95. Je krijgt dan redelijk wat meer performance voor 9,95 extra.

Edit: Ik zie net trouwens dat de prijzen van de HD3850 in Duitsland al onder de €120 schieten. €118 is de goedkoopste nu. Het lijkt er op dat AMD zich klaar maakt voor de komst van de GF9600GT (en ook een beetje probeert af te rekenen met de GF8800GS). Ongetwijfeld zullen de prijzen ook in NL nog verder gaan zakken. Tegen de tijd dat de GF9800GX2 uit is, zal de HD3870X2 ook wel richting de €350 gezakt zijn.

Dan wat anders. Aangezien de R680 nu de lat voor AMD zelf een stuk hoger heeft gezet voor wat betreft performance, moet de opvolger hier natuurlijk wel overheen gaan. Dus dat beloofd wat voor de tweede helft van dit jaar. Single GPU of dual GPU? Wie zal het zeggen? :+

[ Voor 48% gewijzigd door CJ op 30-01-2008 00:02 ]

Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoutF
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:45

WoutF

Hoofdredacteur
CJ schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 23:56:
Single GPU of dual GPU? Wie zal het zeggen? :+
Beide? :+ (multiple gpu op één die/package)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

en dan zonder gebruik van crossfire inderdaad....

Ik hoop van harte dat DAAMIT de 'native multicore' oplossing vindt voor de GPU branch. Na mijn CF avontuur met 2 X1900's ben ik van de techniek gaan houden, maar er zijn toch nog best een aantal games die CG of SLI gewoon niet slikken en over gaan op 1 GPU. En dat zuigt...hard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• movo.
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 26-04 09:19
€499,80 voor die GeCube met die twee 'zalman' achtige koelers. Wat een geld. :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

WoutF schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 00:07:
[...]

Beide? :+ (multiple gpu op één die/package)
Ik ben altijd voor 1 grote VPU ipv 2 kleintjes, sinds dat 1 grote altijd vol op de 100% geeft en 2 kleintjes maar hooguit 80% van ene grote.

Wel jammer imho.

@ Ed L

ook de reden dat ik voor twee HD 2900 XT 512's hebt genomen en geen twee HD 3870's of zo'n X2 ding., in single VPU applications is een HD 2900 XT vaak de baas over de HD 3870 VPU, wat in Flight Simulator X Deluxe Edition wel het geval was, onder DX9.0c aangezien ik XP stabieler als betrouwbaarder vind en DX9.0c is nog mooi zat ;)

met twee grote VPU's zit je beter als met twee kleintjes :)

[ Voor 42% gewijzigd door Anoniem: 23009 op 30-01-2008 07:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
Anoniem: 23009 schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 07:23:
[...]

Ik ben altijd voor 1 grote VPU ipv 2 kleintjes, sinds dat 1 grote altijd vol op de 100% geeft en 2 kleintjes maar hooguit 80% van ene grote.

Wel jammer imho.

@ Ed L

ook de reden dat ik voor twee HD 2900 XT 512's hebt genomen en geen twee HD 3870's of zo'n X2 ding., in single VPU applications is een HD 2900 XT vaak de baas over de HD 3870 VPU, wat in Flight Simulator X Deluxe Edition wel het geval was, onder DX9.0c aangezien ik XP stabieler als betrouwbaarder vind en DX9.0c is nog mooi zat ;)

met twee grote VPU's zit je beter als met twee kleintjes :)
Tja echter worden de chips te complex zie ook in de cpu markt. Met dual core konden ze 80-100% snelheids winst boeken door dual core. En niet eens een veel hoger stroom verbruik. Hadden ze een singel core oplossing willen maken waren ze misschien 20% sneller geweest verbruik was even veel als een dual core ontwerp en de chip was heel groot. geworden. Dus Dual core is gewoon de logische stap en ik denk ook dat je in de toekomst veel meer van dat soort oplossingen gaat zien. En ik denk ook wel dat ATi en nVidia weten waar ze mee bezig zijn als ze daar aan beginnen dus dat het zeker wel sneller gaat worden dan wat we nu hebben.

En er zijn ook zat gevallen te noemen waar de HD3870 sneller is als de HD2900 XT. Het is soms om en om. Is memory bandbreedte belangrijk zal de HD2900 iets sneller zijn zo niet is de HD3870 sneller. HD3870 heeft ook nog DX10.1 dus leuk voor de toekomst. En verbruikt vooral minder stroom wat ik toch wel belangrijk vind. Als het even niet nodig is waarom dan 2x zo veel verbruik. Bij de HD3870 X2 is dat weer anders die verbruikt wel 2x zo veel maar kan wel 60-95% sneller zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door Astennu op 30-01-2008 09:04 ]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokeyTheBandit
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-03 15:40

SmokeyTheBandit

DOCer met Pensioen

Na me verkoop van me Ultra ben ik vanmiddag eigenaar van een Sapphire 3870 X2 dus verwacht op kort termijn van mij wat benches :)

Turn it off and on again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Nu online
SmokeyTheBandit schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 10:23:
Na me verkoop van me Ultra ben ik vanmiddag eigenaar van een Sapphire 3870 X2 dus verwacht op kort termijn van mij wat benches :)
Ghehe toch maar weer wel :D Ben benieuwd wat je er van vind :)

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hekking
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 02-02-2020

Hekking

Can of whoopass

SmokeyTheBandit schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 10:23:
Mss een idee om het 38xx topic samen te voegen met een X2 38xx topic voordat we ondergesneewd worden met benches die hier eigenlijk niet horen ;)

Facts and perspective don't care about emotion. This was offensive? Hold my beer. When you tear out a mans tongue you not prove him evil, you're telling the world that you fear what he might say

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokeyTheBandit

SmokeyTheBandit

DOCer met Pensioen

Hekking schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 10:37:
[...]

Mss een idee om het 38xx topic samen te voegen met een X2 38xx topic voordat we ondergesneewd worden met benches die hier eigenlijk niet horen ;)
Gaan we doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Nu online
Nja we hebben hier nog niet veel over de HD3870 X2 gehoord dus vind dat hier best wat nuttige benshes gepost mogen worden. Als smokey een mooie vergelijking maakt tussen zijn Ultra met wat leuke getalletjes is dat wat mijn betreft welkom. Als het maar niet te veel wordt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Newsflash: Ook Powercolor heeft een non-reference design HD3870X2

Ook Powercolor heeft een non-reference design HD3870X2 OC klaar staan. En ook deze gebruikt mar 2x een 6-pins connector en is veel korter dan het reference design net zoals de GeCube versie. De kaart schijnt verder ook lichter te zijn omdat er nu alleen maar aluminium gebruikt is. De bridge chip had geen cooling nodig, dus zijn de GPUs verder naar elkaar geschoven en worden gekoeld door een grote fan in het midden. Hierdoor worden beide GPUs even goed gekoeld. Aangezien deze van huis uit overgeklokt is zal hij iets beter presteren dan het reference design.

Afbeeldingslocatie: http://www.itx.ba/images/stories/2008/Januar/destree/power_clor_3870_x2_-a.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.itx.ba/images/stories/2008/Januar/destree/power_clor_3870_x2_-b.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.itx.ba/images/stories/2008/Januar/destree/power_clor_3870_x2_-c.jpg

Bron: http://www.fudzilla.com/i...ask=view&id=5427&Itemid=1

Ik heb nog nooit zo veel verschillende reference designs gezien van een ATI Radeon kaart. :o In totaal zijn er dus nu al 4 verschillende PCB designs:

- AMD Reference
- Unika
- GeCube
- Powercolor

Verder heeft Powercolor ook een passief gekoelde HD3870:

Afbeeldingslocatie: http://www.itx.ba/images/stories/2008/Januar/destree/power_clor_3870_passive.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door CJ op 30-01-2008 11:23 ]

Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Nu online
Ik vind het maar een pietluttig coolertje. Zo zien worden die RV670's niet zo heet. Het verbaast mij ook dat zo veel fabrikanten zelf een pcb ontwerpen. Vooral van zo'n relatief complexe kaart.

[ Voor 39% gewijzigd door Astennu op 30-01-2008 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Ik hoorde niemand hier over.... en volgens mij is het nog niet helemaal opgevallen.... maar deze kaart is dus gemaakt door Inno3D. En Inno3D was tot nu toe volgens mij een exclusieve nVidia partner.
Astennu schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 11:23:
Het verbaast mij ook dat zo veel fabrikanten zelf een pcb ontwerpen. Vooral van zo'n relatief complexe kaart.
Verkijk je er niet op.... Het ziet er inderdaad complex uit, maar hoeft niet per se duur te zijn.

HD2900XT: 12 layer PCB
HD3870: 8 layer PCB
HD3870X2: 12 layer PCB

GF8800GTX: 12 layer PCB
GF8800GT: 10 layer PCB
GF9800GX2: 2x 10 layer PCB

Dus waarschijnlijk is het net zo complex als het PCB van de HD2900XT was door z'n 512-bit memory interface. Het zou me niks verbazen als AMD hier twee MXM (of ATIs eigen JAE) PCBs van de aankomende Mobility Radeon HD3800 bij elkaar heeft geplakt. MXM/JAE is namelijk maar een heel klein stukje PCB. "Plak" er twee naast elkaar en tadaaa... Zo simpel zal het niet zijn, maar het zou me niks verbazen als dit de gedachtengang er achter was. Snel en goedkoop een high end videokaart op de markt zetten.

De GF9800GX2 kost dus waarschijnlijk een stuk meer. De PCB kosten zijn een stuk hoger, de gebruikte GPUs zijn een stuk hoger. Ik geloof dat The Source al eens postte dat het verschil in kosten minimaal $125 was tussen de X2 en GX2.

Over het aantal layers heeft Anand het volgende gezegd:
The more layers you have on a PCB the easier routing and ground/power isolation becomes, AMD says that this is the reason it is able to run the GPUs on the X2 faster than on the single GPU board. A standard 3870 runs its GPU at 775MHz, while both GPUs on the X2 run at 825MHz.

[ Voor 66% gewijzigd door CJ op 30-01-2008 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnve
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06-05 22:17
Zijn de nieuwe drivers op ergens opgedoken?
Heb hem gisteren gescoord bij dollarshops alleen met de bijgeleverde drivers en die van sapphire draait hij ruk. :(

Mini-ITX GamePC: Core i5 3470 | 16GB DDR3 | GTX 970 4GB | Samsung 830 128GB | Dell u2711 (27", IPS,1440p), 2343BW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krizzie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-05 12:06

Krizzie

Progressive Music \o/

Die powercolor X2 heeft de powerconnectors wel vervelend zitten. Sommige voedingen hebben redelijk brede pci-e connectors en dan kan je er dus maar 1 aansluiten. :X

Geluidswolk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CILLER
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 07-05 20:42
Ik draai hem al zinds zaterdag en ben er toch redelijk tevreden over zelfs met de huidige drivers. Maar ik stuit wel regelmatig op driver bugs en dat is toch wel iritant.
Ik zit met smart te wachten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Nu online
CJ schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 11:25:
[...]

Ik hoorde niemand hier over.... en volgens mij is het nog niet helemaal opgevallen.... maar deze kaart is dus gemaakt door Inno3D. En Inno3D was tot nu toe volgens mij een exclusieve nVidia partner.

[...]

Verkijk je er niet op.... Het ziet er inderdaad complex uit, maar hoeft niet per se duur te zijn.

HD2900XT: 12 layer PCB
HD3870: 8 layer PCB
HD3870X2: 12 layer PCB

GF8800GTX: 12 layer PCB
GF8800GT: 10 layer PCB
GF9800GX2: 2x 10 layer PCB

Dus waarschijnlijk is het net zo complex als het PCB van de HD2900XT was door z'n 512-bit memory interface. Het zou me niks verbazen als AMD hier twee MXM (of ATIs eigen JAE) PCBs van de aankomende Mobility Radeon HD3800 bij elkaar heeft geplakt. MXM/JAE is namelijk maar een heel klein stukje PCB. "Plak" er twee naast elkaar en tadaaa... Zo simpel zal het niet zijn, maar het zou me niks verbazen als dit de gedachtengang er achter was. Snel en goedkoop een high end videokaart op de markt zetten.

De GF9800GX2 kost dus waarschijnlijk een stuk meer. De PCB kosten zijn een stuk hoger, de gebruikte GPUs zijn een stuk hoger. Ik geloof dat The Source al eens postte dat het verschil in kosten minimaal $125 was tussen de X2 en GX2.

Over het aantal layers heeft Anand het volgende gezegd:

[...]
toon volledige bericht
Haha vroeg me al af waarom die X2 hoger geclockt was. Dit zie je ook bij moederborden op een een kan je je cpu gewoon hoger clocken. Meestal de dure borden met misschien dus meer layers en in ieder geval betere stroom voorziening. Maar ik had verwacht meer HD3850 en HD3870 kaarten te zien met non refferenced dat valt tot nu toe nog wel mee. Had niet verwacht dat een 12 layer pcb als de X2 zo populair zou zijn om zelf aan te sleutelen.

Ik denk dat de GX2 alleen maar in Nv pcb uitkomt en dat niemand de gok gaat wagen zelf iets te maken. Net als met de 7950 GX2. En sowiezo zie je nu al dat er veel X2;s zijn met andere cooling bij de GX2 kan dit gewoon haast niet alleen H2O is nog een optie.

[ Voor 3% gewijzigd door Astennu op 30-01-2008 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Newsflash: Catalyst 8.3 brengt AA in Unreal Tournament 3

In een van de aankomende Catalyst (8.3) zal AMD dus ook de framebuffer hack gaan integreren waarmee alle HD3K (en waarschijnlijk ook 1XK en HD2K) kaarten AA kunnen toepassen in Unreal Tournament 3 (en waarschijnlijk ook Bioshock en andere UE3 games). Performance is echter niet echt om over naar huis te schrijven en soms nogal grillig (2x AA vreet meer performance dan 4xAA, en de overgang van 4x naar 8x AA brengt een minimaal verschil). Maar het is straks in ieder geval mogelijk. :+

Afbeeldingslocatie: http://www.pcgameshardware.de/screenshots/medium/2008/01/UT3AA.jpg

Bron: http://www.pcgameshardware.de/?article_id=630194

Edit: Volgens sommige mensen zou dit nu al moeten werken op de HD3870X2 met de bijgeleverde drivers. Er zijn berichten binnen gekomen van HD3870X2 bezitters die dus nu al AA kunnen toepassen in Unreal Tournament 3.

Wat ik trouwens mis in de meeste reviews is een IQ vergelijking. Zo zou de superAA mode "16xAA" nu een standaard optie zijn, maar nergens zie ik een test op deze instelling om te zien wat de performance is en hoe de IQ er uit ziet. Beetje gemiste kans. Misschien dat iemand met een HD3870X2 dit even wil testen met screens en cijfertjes? O+

[ Voor 28% gewijzigd door CJ op 30-01-2008 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Nu online
CJ schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 12:48:
Newsflash: Catalyst 8.3 brengt AA in Unreal Tournament 3

In een van de aankomende Catalyst (8.3) zal AMD dus ook de framebuffer hack gaan integreren waarmee alle HD3K (en waarschijnlijk ook 1XK en HD2K) kaarten AA kunnen toepassen in Unreal Tournament 3 (en waarschijnlijk ook Bioshock en andere UE3 games). Performance is echter niet echt om over naar huis te schrijven en soms nogal grillig (2x AA vreet meer performance dan 4xAA, en de overgang van 4x naar 8x AA brengt een minimaal verschil). Maar het is straks in ieder geval mogelijk. :+

[afbeelding]

Bron: http://www.pcgameshardware.de/?article_id=630194

Edit: Volgens sommige mensen zou dit nu al moeten werken op de HD3870X2 met de bijgeleverde drivers. Er zijn berichten binnen gekomen van HD3870X2 bezitters die dus nu al AA kunnen toepassen in Unreal Tournament 3.

Wat ik trouwens mis in de meeste reviews is een IQ vergelijking. Zo zou de superAA mode "16xAA" nu een standaard optie zijn, maar nergens zie ik een test op deze instelling om te zien wat de performance is en hoe de IQ er uit ziet. Beetje gemiste kans. Misschien dat iemand met een HD3870X2 dit even wil testen met screens en cijfertjes? O+
toon volledige bericht
Tja als je een hoge FPS hebt is de drop naar shader based AA erg groot want al die frames moeten AA krijgen en dat moet op de shaders gedaan worden die eerst gebruikt werden voor het renderen. Voordeel voor nV bij 2-4x AA. Maar bij 8x zie je dat nV's hardware resolve het niet meer trekt en dan is shader based ineens sneller. Echter is 8x AA voor een singel kaart wat te traag bij Dual GPU kaarten is dit goed speelbaar en heeft ATi hier wel een voordeel.

Maar ben allang blij dat de optie komt voor mensen met een X2 kaart is dit wel leuk want die hebben toch genoeg performance.

En achteraf vind ik die shaderbased AA zo slecht nog niet. Het was gewoon wat te vroeg als je nog meer shaders had gehad was de performance wel goed genoeg geweest. Ben benieuwd hoe dat in de R700 gedaan gaat worden want hopelijk hebben ze dan niet hetzelfde probleem als NV en dus slechtere performance bij zware AA zoals 8x en hoger.

[ Voor 8% gewijzigd door Astennu op 30-01-2008 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 225955

Ok, ik weet dat dit een ervaringentopic is en dat deze vraag er misschien neit goed inpast, maar ik stel hem toch even. Zelf heb ik een 3870 waar ik tevreden mee ben. De komst van een HD3870 X2 maakt het wel verleidelijk om deze meteen aan te schaffen!

Ik heb de meeste benchmarks en reviews gelezen die in het tweakers.net topic werden aangeboden maar kan op 1 vraagje geen antwoord vinden:

Waarom maakt de X2 versie gebruik van GDDR3 en de "normale" HD3870 van GDDR4?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ormagon
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15-04 14:36

ormagon

Definitely Maybe

Dat is een keuze van Ati geweest (waarschijnlijk prijstechnisch). Maar wees niet bang, het gebruikte GDDR3 geheugen presteert niet minder goed dan het GDDR4 geheugen op de gewone 3870. Dit komt doordat de toegangstijd tot het GDDR3 geheugen veel lager ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15-01 11:24
Anoniem: 225955 schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 13:26:
Waarom maakt de X2 versie gebruik van GDDR3 en de "normale" HD3870 van GDDR4?
Dit vroeg ik me ook al af. En als het GDDR3 geheugen niet minder goed presteert, waarom hebben ze dit dan niet gewoon op de HD3780 gebruikt?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Nu online
Depep schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 13:35:
[...]

Dit vroeg ik me ook al af. En als het GDDR3 geheugen niet minder goed presteert, waarom hebben ze dit dan niet gewoon op de HD3780 gebruikt?
Misschien test doeleinden ? Of omdat dit toch een tweaker kaart wordt ? want dat GDDR4 clockt wel erg leuk er zijn mensen die 2700-2800 gehaald hebben waar GDDR3 op de X2 tot 1900-2000 gaat tot nu toe. Maar ik denk vooral omdat de prijs van GDDR4 wat hoger ligt ze voor GDDR3 op de X2 zijn gegaan.

[ Voor 3% gewijzigd door Astennu op 30-01-2008 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splinter Cell
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07-05 22:19

Splinter Cell

Glasvezel MASTER RACE

Bij de meeste mensen wel bekend, maar toch.

Voor de mensen die wachten op drivers. Houd deze in de gaten.

http://support.ati.com/ics/support/KBList.asp?folderID=10897

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xadeon
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

Xadeon

[☆] Generaal Laagvlieger [☆]

ormagon schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 13:30:
Dat is een keuze van Ati geweest (waarschijnlijk prijstechnisch). Maar wees niet bang, het gebruikte GDDR3 geheugen presteert niet minder goed dan het GDDR4 geheugen op de gewone 3870. Dit komt doordat de toegangstijd tot het GDDR3 geheugen veel lager ligt.
Knip* * Xadeon heeft reeds een bron gevonden. :X

edit:
To achieve the same bandwidth as GDDR3 SDRAM, the GDDR4 core runs at half the speed of a GDDR3 core of the same raw bandwidth. Core voltage was decreased to 1.5 V.
Bron

[ Voor 29% gewijzigd door Xadeon op 30-01-2008 14:08 ]

Gigabyte Aorus X570 Master / AMD Ryzen 9 5900X / G.Skill Trident Z 4000@3800 32GB / PowerColor Red Devil Radeon RX 7900 XTX 24GB | Tesla M3 LR '21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gurneyhck
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-05 12:09
Astennu schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 12:23:
[...]

Haha vroeg me al af waarom die X2 hoger geclockt was. Dit zie je ook bij moederborden op een een kan je je cpu gewoon hoger clocken. Meestal de dure borden met misschien dus meer layers en in ieder geval betere stroom voorziening. Maar ik had verwacht meer HD3850 en HD3870 kaarten te zien met non refferenced dat valt tot nu toe nog wel mee. Had niet verwacht dat een 12 layer pcb als de X2 zo populair zou zijn om zelf aan te sleutelen.
PCB van de X2 is groter èn heeft meer lagen. Hierdoor ontstaat (veel) meer ruimte om zo'n kaart te routen (spoortjes trekken). Dus opzich is het wel degelijk logischer dat hier re-designs van worden gemaakt. Vreemde is echter dat AMD/ATI blijkbaar hun reference design niet optimaal geroute hebben, dit was uiteindelijk goedkoper geweest... Oftwel AMD/ATI is achterlijk :D of... je hebt een betere garantie dat je kaart hoge clocks aankan. Dit omdat de sporen dus meer ruimte hebben op het reference design.
Interessant is het sowieso!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Gurneyhck schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 14:08:
[...]
Oftwel AMD/ATI is achterlijk :D of... je hebt een betere garantie dat je kaart hoge clocks aankan. Dit omdat de sporen dus meer ruimte hebben op het reference design.
Interessant is het sowieso!
AMD (specifiek de ATI Division) is een chipontwerper en geen PCB ontwerper. Het is een bekend gegeven dat ATI niet echt sterk was/is in het ontwerpen van efficiente PCBs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gurneyhck
CJ schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 14:26:
[...]

AMD (specifiek de ATI Division) is een chipontwerper en geen PCB ontwerper. Het is een bekend gegeven dat ATI niet echt sterk was/is in het ontwerpen van efficiente PCBs.
Toch kan ik me niet voorstellen dat andere fabrikanten het zo'n stuk efficienter kunnen doen. Dan neem je jezelf als bedrijf toch ook niet serieus? Of besteeden ze überhaupt PCB-design uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Nu online
CJ schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 14:26:
[...]

Misschien moeten ze hier dan eens wat aan gaan doen ? Want je kunt daarmee zorgen dat je minder voltage nodig hebt en je core en mem hoger kunnen clocken. Dus een veel betere kaart krijgt. Als een een QX9775 in een asrock moederbord stopt moet je ook niet verwachten dat je die naar 4 GHz kan clocken :) En dat je net zo snel bent als iemand met een beter ontworpen moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 107626

Gurneyhck schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 14:37:
[...]

Toch kan ik me niet voorstellen dat andere fabrikanten het zo'n stuk efficienter kunnen doen. Dan neem je jezelf als bedrijf toch ook niet serieus? Of besteeden ze überhaupt PCB-design uit?
Ontwerpen van PCB lijkt misschien het achtergeschoven kindje te zijn van ATi. Maar dat is ook wel logisch. Het doel is om de kaart zo snel mogelijk uit te brengen en je kosten terug te verdienen. Des te sneller ze een goed werkend PCB+koeling hebben, des te sneller ie de deur uit gaat. Als je eerst nog een maandje zoet bent met het optimaliseren van PCB + koeling dan verlies je tijd (en dus geld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gurneyhck
Anoniem: 107626 schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 14:46:
[...]

Ontwerpen van PCB lijkt misschien het achtergeschoven kindje te zijn van ATi. Maar dat is ook wel logisch. Het doel is om de kaart zo snel mogelijk uit te brengen en je kosten terug te verdienen. Des te sneller ze een goed werkend PCB+koeling hebben, des te sneller ie de deur uit gaat. Als je eerst nog een maandje zoet bent met het optimaliseren van PCB + koeling dan verlies je tijd (en dus geld).
Dat is onzin, want je kan makkelijk een PCB gaan ontwerpen wanneer je je chips naar de foundry hebt gestuurd en we weten allemaal dat dat ook wel behoorlijk wat tijd kost. Daarnaast kun je zodra je de chip-layout weet van de core al beginnen met PCB ontwerp. Hoe kan het overigens anders dat andere fabrikanten wel al een "beter" (daar gaan we voor het gemak maar vanuit) PCB hebben dan ATI/AMD terwijl ze op hetzelfde moment beschikbaar zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Ze hebben al een beter PCB beschikbaar maar zijn ze ook echt verkrijgbaar?

De eerste HD3870X2s (en ook HD3870s en HD3850s) waren allemaal gebaseerd op het reference design. Die kwamen rechtstreeks van Foxconn of Sapphire of Celestica (of wie de reference PCBs ook produceert voor AMD). Time-to-market is belangrijk en AMD heeft zich voorgenomen om de tijd tussen ontwikkeling en het daadwerkelijk beschikbaar zijn van hun producten zo kort mogelijk te maken. Dan neemt men waarschijnlijk sneller genoegen met een PCB dat "goed genoeg" is en aan hun "eisen" voldoet, dan daar nog eens een maand of 2 extra te besteden aan het ontwerp van het PCB. Dat wil niet zeggen dat elk PCB slecht is. Soms dan zit er gewoon een goed ontwerp tussen, maar soms ook niet en kan dit beter. Dan mogen anderen zich daar over bekommeren en kan AMD zich lekker op de RV770 richten die binnenkort uit komt (zie ook het PCB dat al klaar is).

[ Voor 5% gewijzigd door CJ op 30-01-2008 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gurneyhck
CJ schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 15:07:
Ze hebben al een beter PCB beschikbaar maar zijn ze ook echt verkrijgbaar?

De eerste HD3870X2s (en ook HD3870s en HD3850s) waren allemaal gebaseerd op het reference design. Die kwamen rechtstreeks van Foxconn of Sapphire of Celestica (of wie de reference PCBs ook produceert voor AMD). Time-to-market is belangrijk en AMD heeft zich voorgenomen om de tijd tussen ontwikkeling en het daadwerkelijk beschikbaar zijn van hun producten zo kort mogelijk te maken. Dan neemt men waarschijnlijk sneller genoegen met een PCB dat "goed genoeg" is en aan hun "eisen" voldoet, dan daar nog eens een maand of 2 extra te besteden aan het ontwerp van het PCB. Dat wil niet zeggen dat elk PCB slecht is. Soms dan zit er gewoon een goed ontwerp tussen, maar soms ook niet en kan dit beter. Dan mogen anderen zich daar over bekommeren en kan AMD zich lekker op de RV770 richten die binnenkort uit komt (zie ook het PCB dat al klaar is).
Ik weet natuurlijk niet of die non-referenced al beschikbaar zijn, maar er zit blijkbaar geen twee maanden tussen he, eerder max. 2 weken. Dusja...
Maargoed wat mijn punt vooral is, waarom wordt er in eerste instantie al een minder-design ontworpen. Als je een PCB gaat designen probeer je constant te optimaliseren. Ik snap niet dat er dus zomaar een half geoptimaliseerd bord wordt gebruikt. Want blijkbaar was er niet veel meer tijd nodig om een beter PCB te ontwerpen.
Het lijkt er dus gewoon op dat ze een stel prutsers voor PCB-design hebben zitten daar. Tijd zat voor het ontwerpen en dan nog blijkbaar niet goed geoptimaliseerd. Vergeet ook niet dat de AMD PCB-designers meer tijd hebben voor hun pcb-design dan secondary fabrikanten.

Ben benieuwd of er nog verdere verschillen zitten tussen de reference design PCB's en de non-reference designs. Buiten de omvang en de stroomconnectors.

[ Voor 23% gewijzigd door Gurneyhck op 30-01-2008 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gurneyhck schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 14:56:
[...]

Dat is onzin, want je kan makkelijk een PCB gaan ontwerpen wanneer je je chips naar de foundry hebt gestuurd en we weten allemaal dat dat ook wel behoorlijk wat tijd kost. Daarnaast kun je zodra je de chip-layout weet van de core al beginnen met PCB ontwerp. Hoe kan het overigens anders dat andere fabrikanten wel al een "beter" (daar gaan we voor het gemak maar vanuit) PCB hebben dan ATI/AMD terwijl ze op hetzelfde moment beschikbaar zijn?
Je lijkt te impliceren dat diegene die de chip ontworpen hebben ondertussen dan maar aan de slag gaan met een PCB? Zo werkt t dus niet he.. Het is verder ook logisch om niet zoveel resources te besteden aan pcb als gpu maker. Als je gespecialiseerd bent in gpu's dan wil je daar dus je geld mee verdienen. Op dezelfde manier is de noodzaak er voor board partners om meer te investeren in pcb-expertise...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gurneyhck
Anoniem: 107626 schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 15:12:
[...]

Je lijkt te impliceren dat diegene die de chip ontworpen hebben ondertussen dan maar aan de slag gaan met een PCB? Zo werkt t dus niet he.. Het is verder ook logisch om niet zoveel resources te besteden aan pcb als gpu maker. Als je gespecialiseerd bent in gpu's dan wil je daar dus je geld mee verdienen. Op dezelfde manier is de noodzaak er voor board partners om meer te investeren in pcb-expertise...
Nee dat bedoel ik niet.
Ik gaf gewoon 2 punten aan in een ontwerpproces waarin het PCB-design-team aan het PCB-design kan beginnen. Dat is in principe al wanneer de chip-layout vast staat, mocht dat teveel wisselen of om andere redenen niet kunnen dan kun je er iig mee beginnen wanneer het chipontwerp naar een foundry is gestuurd.

Op je laatste punt wat betreft resources, dat zal best allemaal. Maar je zult toch echt een goed PCB nodig hebben om je chip goed te kunnen testen en tot het uiterste kunnen drijven.

voorbeeldje:
Stel dat het ontwerp van de X2 wat tegenviel en omdat ze een heel slecht PCB hebben halen (wat ze op dat moment niet weten) ze maar stabiele clockspeeds van 400MHz. Dan zegt de grote baas: "flikker die chip maar weg, want hier hebben we niets aan" of "ga die chip nog maar eens re-designen".

[ Voor 15% gewijzigd door Gurneyhck op 30-01-2008 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Gurneyhck schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 15:11:
[...]
Maargoed wat mijn punt vooral is, waarom wordt er in eerste instantie al een minder-design ontworpen. Als je een PCB gaat designen probeer je constant te optimaliseren. Ik snap niet dat er dus zomaar een half geoptimaliseerd bord wordt gebruikt. Want blijkbaar was er niet veel meer tijd nodig om een beter PCB te ontwerpen.
Zoals ik al zei, de PCB's voldoen voor de GPUs. Het is voldoende voor wat er verlangd wordt. De ene keer is het een beter ontwerp dan de andere keer. Soms komt ATI zelf met een nieuw PCB of een aangepast PCB. Soms zijn er redenen waarom men voor een bepaald PCB kiest (zie bv de X1800 en X1900 die grotendeels gebruik maakten van dezelfde PCB). Door met iets te komen dat voldoet aan de eisen, kan je je product gewoon snel op de markt zetten.

Een optimalisatie van een PCB duurt wel wat langer dan 2 weken, zie bv ook de moederborden waar iets soms weken lang wordt uitgesteld omdat iets niet goed werkt. En zelfs al zou het twee weken duren... in de wereld van de GPU kan het releasen van een videokaart nu of over 2 weken heel erg veel impact hebben op je verkopen, zeker met de moordende concurrentie.

Daarnaast kan je er van uit gaan dat dit ontwerp wat we nu zien op de reference design niet het eerste PCB design is. Probeer maar eens wat shots te vinden van de engineeringsamples van de HD3870X2. Die zien er anders uit. En zo slecht zijn de PCBs niet hoor. Je ondervindt er geen nadelige gevolgen van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gurneyhck
CJ schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 15:28:
[...]

Zoals ik al zei, de PCB's voldoen voor de GPUs. Het is voldoende voor wat er verlangd wordt. De ene keer is het een beter ontwerp dan de andere keer. Soms komt ATI zelf met een nieuw PCB of een aangepast PCB. Soms zijn er redenen waarom men voor een bepaald PCB kiest (zie bv de X1800 en X1900 die grotendeels gebruik maakten van dezelfde PCB). Door met iets te komen dat voldoet aan de eisen, kan je je product gewoon snel op de markt zetten.

Een optimalisatie van een PCB duurt wel wat langer dan 2 weken, zie bv ook de moederborden waar iets soms weken lang wordt uitgesteld omdat iets niet goed werkt. En zelfs al zou het twee weken duren... in de wereld van de GPU kan het releasen van een videokaart nu of over 2 weken heel erg veel impact hebben op je verkopen, zeker met de moordende concurrentie.

Daarnaast kan je er van uit gaan dat dit ontwerp wat we nu zien op de reference design niet het eerste PCB design is. Probeer maar eens wat shots te vinden van de engineeringsamples van de HD3870X2. Die zien er anders uit. En zo slecht zijn de PCBs niet hoor. Je ondervindt er geen nadelige gevolgen van.
toon volledige bericht
Dat begrijp en geloof ik ook wel. Vandaar dat ik wel benieuwd ben naar de verschillen tussen de PCB's, want ik weet heus wel dat de PCB's van AMD zelf niet slecht zijn.
Maar zoals ik later in mijn post ook heb geedit. Een goed PCB zorgt er wel voor dat je maximale prestaties uit je chip (gpu) kan halen. Dus in hoeverre is dit PCB dan gemaakt dat het maximale prestaties uit de GPU trekt...?
Die vraag kun jij ( CJ ;) ) ook niet beantwoorden, maar dat zal uit reviews moeten blijken. Of er dus verder nog verschillen zit tussen de PCB's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gurneyhck schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 15:19:
Op je laatste punt wat betreft resources, dat zal best allemaal. Maar je zult toch echt een goed PCB nodig hebben om je chip goed te kunnen testen en tot het uiterste kunnen drijven.
Om ze te kunnen testen worden speciale boards gebruikt met gestabiliseerde voedingen en meetinstrumenten en dure probes etc.. Dat is dan ook iets anders. Het maximum van de chip testen lukt ook wel in de labs ;)

Maar verder begrijp ik de ergenis wel hoor. Ik erger me ook groen en geel aan het feit dat ze niet meer fases op de RV670 (en R680) hebben gezet. Ik zou graag zonder prutswerk de spanning omhoog willen gooien om een hogere klok te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjesdirk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:45
JazzySOB schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 23:52:
[...]

Ik heb laatst een Peak HD3850 512mb besteld bij Salland voor 134,-.
betere prijs/kwaliteitsverhouding vind je niet denk ik.
Moet alleen nog even afwachten hoe de koeler is. Hopelijk is die stil genoeg.
Das inderdaad een erg lekkere aanbieding :9 Vreemd dat die niet in de pricewatch staan. Die gaat niet lager dan ca 140 euro voor de 256 mb aanbieding. 8)7

Grootgebruiker van MS Word. Maar het wordt nooit perfect...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Het is maar de vraag of de custom PCB's wel beter zijn dan het reference design. Ze zijn misschien alleen maar goedkoper of kleiner. Over de prestaties van het PCB (voor zover van toepassing) heb ik nog geen duidelijke info gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gurneyhck
dirkjesdirk schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 16:05:
[...]

Das inderdaad een erg lekkere aanbieding :9 Vreemd dat die niet in de pricewatch staan. Die gaat niet lager dan ca 140 euro voor de 256 mb aanbieding. 8)7
Je kan hem ook ff zelf toevoegen aan de pricewatch. Dat systeem is niet zelf genererend, nog niet... ;)
Edmin schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 16:07:
Het is maar de vraag of de custom PCB's wel beter zijn dan het reference design. Ze zijn misschien alleen maar goedkoper of kleiner. Over de prestaties van het PCB (voor zover van toepassing) heb ik nog geen duidelijke info gezien.
dat beweert toch ook niemand? :O
Volgens mij zijn we dat al de hele tijd gezamenlijk aan het afvragen... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GfMike
  • Laatst online: 10-04 10:40
Om terug te komen op AA incombinatie met UT3, ik heb dit getest met de HD3870 X2 drivers die ik van AMD/ATI heb gehad, de 23-01-2008a drivers.

Zowel met een gewone HD 3870 als een HD 3870 X2 werkt met deze driver AA in combinatie met UT3. Ik heb getest met AA4x (Boxed) dit geeft inderdaad een behoorlijke impact. heb de exacte cijfers niet direct bij de hand, wil ze we posten indien gewenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Cijfers zijn altijd welkom. ;)

Zou je misschien ook kunnen testen of je nu ook AA in Bioshock kan forceren? Dan weten we meteen of de hack die nu is ingebakken alle games beinvloed die gebruik maken van de UE3. :)

Ben trouwens benieuwd of dit ook gaat werken op de X1K serie en zo ja, wat voor impact dit dan heeft op de performance aangezien hier nog hardware AA resolve in zit.

[ Voor 28% gewijzigd door CJ op 30-01-2008 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edward2
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-04 23:32

edward2

Schieten op de beesten

GfMike schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 16:13:
Om terug te komen op AA incombinatie met UT3, ik heb dit getest met de HD3870 X2 drivers die ik van AMD/ATI heb gehad, de 23-01-2008a drivers.

Zowel met een gewone HD 3870 als een HD 3870 X2 werkt met deze driver AA in combinatie met UT3. Ik heb getest met AA4x (Boxed) dit geeft inderdaad een behoorlijke impact. heb de exacte cijfers niet direct bij de hand, wil ze we posten indien gewenst.
Kan jij eens je mailbox checken op het C'totaal forum :D

Pff, die AA in UT3 is de perf. inkak absoluut niet waard. Kan je beter op 1940x1440 spelen, is veel sneller en je ziet dan helemaal nauwlijks aliasing meer.

Op de 8800Ultra was 4xAA trouwens perfect speelbaar (60+) op 1600x1200 max iQ

Niet op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ormagon
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15-04 14:36

ormagon

Definitely Maybe

GFMike, waar heb je die 23 januari drivers vandaan? Zou ze bijzonder graag hebben, want mijn 3870X2 geeft nu erg veel fouten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CILLER
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 07-05 20:42
idd ik wil ze ook echt super graag hebben. De driver bugs lopen de pan uit en de performance in sommige games is echt om te janken. Zo kan je in nfs pro street de aa niet aanzetten omdat die dan van rond de 60 fps naar 15 a 25 fps dropt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GfMike
Ik ben tester / reviewer, ik heb ze via AMD/ATI, ik heb helaas geen toestemming deze driver te verspreiden. Even geduld nog aub.
Cijfers post asap, op de HD 3870 X2 was 1920x1200 Max Detail AF16x AA4x Boxed nog steeds speelbaar, ook 60+ fps.

Als ik deze week tijd heb zal ik eens kijken naar Bioschok, ik heb deze game wel maar gebruik hem niet voor testen omdat ik dan Fraps moet gebruiken waar ik geen voorstander van ben.

Overigens denk ik niet dat de 23-1-08 drivers alles oplossen, ik zie in Crysis ook artifacts (net als de review van Hielke op tweakers.net). De HD 3870 X2 is typisch zo'n product dat steeds beter wordt naarmate de drivers volwassener worden. Nadeel van "Early adopter" zijn zeg ik dan maar weer.

[ Voor 25% gewijzigd door GfMike op 30-01-2008 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

heh dan ben ik van we wait and see ;) dan zien we het zelf wel hoe het afloopt met de nieuwere PCB designs :) Of dat die Custom PCB designs het beter doen dat kan maar hoeft niet, wat wel opvalt is dat die custom PCB's van die X2's van GeCube en Powercolor als EKUNA niet 100% gedekt zijn met "sealed cappacitors" zijn, dus mischien zullen ze wel minder lang mee gaan als de huidige stock PCB's van ATI zelf, aangezien die well 100% aan "sealed Cappacitors" bevatten.

De PCB's van UNIKA zien er zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://www.3dnews.ru/_imgdata/img/2008/01/07/70445.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.3dnews.ru/_imgdata/img/2008/01/07/70446.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.3dnews.ru/_imgdata/img/2008/01/07/70447.jpg
heh kon effe geen naked shot er van vinden :X

De PCB's van GeCube zien er dus zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://img176.imageshack.us/img176/7948/gecube3870x2scanfrontmq3.jpg

Terwijl de Stock PCB zo er uit ziet:
Afbeeldingslocatie: http://img166.imageshack.us/img166/769/his3870x2scanfrontry5.jpg

Qua de kwalliteit's verhouding gaat, is de stock PCB mischien toch nog het beste? vanwegen geen unsealed cappacitors? ik weet niet of dit ook geldt qua leven's duur heh.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 23009 op 30-01-2008 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Nu online
GDDR4 versie komt er aan:
A few ATI partners have confirmed that they are almost done with its GDDR4 R680 design. The Radeon HD 3870 X2 cards that are currently selling for around €400 but they are all based on slower DDR3 memory clocked at 1800MHz for the reference cards.

This card should be just a bit more expensive and it should launch in a few weeks but we don’t expect any significant speed jumps with the new DDR4 card.

The point is, ATI can do it and the partners want it, so they will definitely follow up with new refreshed card.
Maar ik denk dat ik voor de GDDR3 ga. Eens kijken hoe hard dat spul wil clocken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-04 15:29

frankknopers

Goud is geen geld

Ik wacht de ontwikkelingen met die HD3870X2 mooi af. Ik zie er vooralsnog geen opvolger in voor mijn dual R600 setje. En elke verbetering in de AMD drivers op het gebied van CF is ook winst voor mijn crossfire opstelling.

Het wordt imho pas echt interessant als:

- AMD de quad CF driver heeft gereleased
- Er een 2GB versie van de R680 is (de HD3870X2 is gemaakt voor hoge resoluties, en juist daar wordt 512MB langzaam aan al te weinig..)
- Er een moderne PCI-E switch op de kaart zit (niet dat de huidige niet voldoet, maar toch geeft dat iets meer het nieuw gevoel :P)
- nVidia hun 9800GX2 op de markt heeft gezet.

Vooral die laatste is belangrijk, want het is NV die ervoor zorgt dat games goed op hun kaarten draaien. Als NV wil dat hun dual kaart een succes wordt moeten ze de spellenmakers maar flink helpen met multi GPU ondersteuning. Dat TWIMTBP programma zou een goede impuls kunnen geven aan de multi GPU support in games.

Edit:
De HD3870 is PCI-E 2.0 en is daardoor niet compatible met moederborden die een PCI-E 1.1 switch gebruiken (zoals de Asus P5W64WS Pro met een IDT chip). Is de HD3870X2 wel compatible met deze moederborden? Je zou denken van wel omdat de switch op de R680 ook geen PCI-E 2.0 is. Hoe zit dit? :)

[ Voor 19% gewijzigd door frankknopers op 30-01-2008 17:48 ]

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeehaa
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-05 10:56
Astennu schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 14:54:
[...]

Ik vrees van niet nVidia zal dat wel blokkeren. Dan moet je toch echt even naar een Crosfire moederbord kijken of een HD3870 X2 kaart die werkt namelijk wel. 550 Watt zou net moeten kunnen mijn 550 watt coolermaster realpower trok X1900 CF en een HD2900 XT nog wel. Begint wat krap te worden maar moet net gaan.

@ Obi je kunt wel voor die GeCube willen gaan maar dat merk wordt in NL niet veel verkocht dus wordt denk ik erg moeilijk. Ik wil er zelf ook wel een maar als je ziet dat de HD2x en HD3x van gecube amper te vinden zijn wordt het toch wat lastig. En ik heb denk ik toch liever een Stock ATi PCB dus denk dat ik gewoon een Sapphire of Club3D haal.
@ Obi-Wan Kenobi & Astennu: thx!!

ik denk dat ik toch de 3870X2 ga proberen. het prijsverschil tussen 3870 en 3870X2 is overbrugbaar, die van de aankoop met een nieuw mobo en cpu niet. Ik gebruik nu 2 schermen en wil in een later stadium naar 3. Maar als ik het goed begrijp kunnen met de nieuwe drivers de 4 dvi poorten op de Gecube of Powercolor non-ref kaart worden aangestuurd?

                           

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 25534

frankknopers schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 17:45:

Edit:
De HD3870 is PCI-E 2.0 en is daardoor niet compatible met moederborden die een PCI-E 1.1 switch gebruiken (zoals de Asus P5W64WS Pro met een IDT chip). Is de HD3870X2 wel compatible met deze moederborden? Je zou denken van wel omdat de switch op de R680 ook geen PCI-E 2.0 is. Hoe zit dit? :)
Waarom niet compatible? Dan gaat de kaart toch alleen niet met de snelheden van PCI-E 2.0 mee als je hem op een oudere versie plaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 126513

frankknopers schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 17:45:Vooral die laatste is belangrijk, want het is NV die ervoor zorgt dat games goed op hun kaarten draaien. Als NV wil dat hun dual kaart een succes wordt moeten ze de spellenmakers maar flink helpen met multi GPU ondersteuning. Dat TWIMTBP programma zou een goede impuls kunnen geven aan de multi GPU support in games.
En dat laatste is dus zeer gewaagd van AMD/ATi, nVidia heeft veel meer support van game devs. Dus zij nemen veel minder risico dan AMD.

Overigens zegt Anandtech dit over CF en HD3870 X2:
Even more appealing is the fact that the 3870 X2 will work in all motherboards: CrossFire support is not required. In fact, during our testing it was very easy to forget that we were dealing with a multi-GPU board since we didn't run into any CrossFire scaling or driver issues. We're hoping that this is a sign of things to come, but we can't help but worry about the future of these multi-GPU cards.
Klinkt toch zeker goed.
Anandtech

Eindelijk gespot, beetje aan dure kant, even wachten tot standaard winkels leveren.
Club3d HD3850 512MB agp voor europa?

http://www.centralpoint.n....html%3Fref%3D9%3Fref%3D9
http://www.pcconcurrent.n...tion=com_phpshop&Itemid=1

Core: 668MHz
Mem: 1656MHz DDR3
Specs volgens winkel, lijkt op reference speeds van club3d op PCIe. Alleen is die kaart al voor rond de 125 euro verkrijgbaar. Dus een mobo + HD3850 PCIe kan goedkoper zijn. Met een HD3870 even duur maar sneller.

Overigens vind ik het PCB design van Gecube het netste ontworpen, kaart lijkt ook korter.

edit
Ben mss maar een noob, maar wat doet die chip tussen de 2 RV670 Gpu's eigenlijk? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeehaa
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-05 10:56
ooh dat begreep ik ook :? PCI-E 1.0a (nForce 4 SLI) mobo scheen de 3870X2 wel te accepteren?

                           

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Anoniem: 126513 schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 18:07:
[...]

En dat laatste is dus zeer gewaagd van AMD/ATi, nVidia heeft veel meer support van game devs. Dus zij nemen veel minder risico dan AMD.
Het is eigenlijk wel slim van AMD als je het goed bekijkt...

NV heeft inderdaad een veel prominenter aanwezige dev-support. Ze zetten zo zonder morren 300 man op het optimaliseren van games. NV is nu - net als AMD overigens - flink aan het pushen bij de developers om hun engines AFR-friendly te maken. Aangezien NV's SLI en ook de aankomende GX2 voor het grootste gedeelte van de tijd gebruik maakt van AFR, zal NV dus flink wat geld pompen in AFR-friendly games omdat de GX2 anders gewoon geen succes wordt.

AMD plukt hier dan meteen de vruchten van, want AFR = AFR (enkele kleine afwijkingen in toepassing zijn mogelijk, maar grotendeels is het gelijk waardoor optimaliseringen voor NV multi-GPU opstellingen vaak ook een positieve invloed zullen hebben op AMD kaarten).
Overigens vind ik het PCB design van Gecube het netste ontworpen, kaart lijkt ook korter.
Is het ook. 25cm vs 27cm. Maar doordat de plaatsing van de powerconnectoren maak je de GeCube kaart eigenlijk weer een cm of 2 langer.

[ Voor 10% gewijzigd door CJ op 30-01-2008 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Nu online
[...]

Overigens zegt Anandtech dit over CF en HD3870 X2:

[...]

Klinkt toch zeker goed.
Anandtech

Eindelijk gespot, beetje aan dure kant, even wachten tot standaard winkels leveren.

Specs volgens winkel, lijkt op reference speeds van club3d op PCIe. Alleen is die kaart al voor rond de 125 euro verkrijgbaar. Dus een mobo + HD3850 PCIe kan goedkoper zijn. Met een HD3870 even duur maar sneller.

edit
Ben mss maar een noob, maar wat doet die chip tussen de 2 RV670 Gpu's eigenlijk? :)
toon volledige bericht
Dat prijsverschil AGP / PICE is er al best lang al denk ik dat die 205 inderdaad wel heel duur is. Maar IMO kun je beter een nieuw mobo kopen + PCIe kaartje dan nog een AGP kaart kopen maar dat ben ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

[...]
edit
Die regelt het 'verkeer' tussen de GPUs. Een soort controller dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:21

Cheezus

Luiaard

Anoniem: 23009 schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 17:01:
Qua de kwalliteit's verhouding gaat, is de stock PCB mischien toch nog het beste? vanwegen geen unsealed cappacitors? ik weet niet of dit ook geldt qua leven's duur heh.
Die condensators die zij gebruiken zijn ook wel dicht hoor.. je bedoeld 'solid' capacitors.
Verder waren vroeger alle condensatoren non-solid en m'n oude 9700pro doet het ook nog gewoon dus waarom zouden deze niet lang meekunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Nu online
primusz schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 19:22:
[...]

Die condensators die zij gebruiken zijn ook wel dicht hoor.. je bedoeld 'solid' capacitors.
Verder waren vroeger alle condensatoren non-solid en m'n oude 9700pro doet het ook nog gewoon dus waarom zouden deze niet lang meekunnen?
Die sollid state gaan gewoon nog langer mee ook onder extremere omstandigheden. En hebben ook betere prestaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XenoMorpH
Zou dat nu echt een prestatie winst geven waneneer producenten kaarten gaan produceren met DDR4 ipv de huidige DDR3? Of praat je dan over maar een paar procenten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splinter Cell
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07-05 22:19

Splinter Cell

Glasvezel MASTER RACE

XenoMorpH schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 20:52:
Zou dat nu echt een prestatie winst geven waneneer producenten kaarten gaan produceren met DDR4 ipv de huidige DDR3? Of praat je dan over maar een paar procenten
Heb genoeg 2900XT reviews gezien, die even snel waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ---RRR---
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-03 20:40
[...]

Die winkels hebben de 3850 AGP niet op voorraad. Zal wel een pre-order zijn. Ik denk dat de introductieprijs onder de 200 euro zal liggen. De vraag is nu: Wanneer wordt die kaart eens eindelijk leverbaar??

De drivers zijn er nu al een poosje te verkrijgen. Op de sites van Sapphire en zo staat de kaart al een tijdje zichtbaar. Waar wachten ze op???

Of heeft iemand al iets meer gehoord over de lanceerdatum??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
XenoMorpH schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 20:52:
GDDR4 gaat pas echt beduidend meer prestatiewinst opleveren wanneer het veeeeeeeeeeel hoger geklokt is dan de huidige piek op GDDR3 geheugen. ATI heeft ooit eens gezegd ten tijde van de HD2900XT dat 925~950Mhz GDDR3 ongeveer evenveel bruikbare bandbreedte oplevert als 1Ghz GDDR4. Dit komt omdat je ook rekening moet houden met latency en andere factoren.

Een HD3870 met 1125Mhz GDDR4 geheugen zal dus evenveel bandbreedte tot z'n beschikking hebben als een HD3870 met 1050Mhz GDDR3.

Aangezien de HD3870X2 900Mhz geheugen tot z'n beschikking heeft zal een ophoging naar 1125Mhz GDDR3 maximaal zo'n 10~15% performancewinst kunnen opleveren (er van uit gaande dat het 16,7% snellere geheugen zich niet rechtstreeks vertaald in 16,7% winst). En dan zal je dit waarschijnlijk ook pas merken op zeer hoge resoluties (HD res) met veel AA en veel textures.

Dus ik denk niet dat performance winst de reden is waarom fabrikanten met GDDR4 varianten willen komen. Het zal ze waarschijnlijk meer gaan om het hoger getal (marketingtechnisch is hoger natuurlijk beter ;) ) en misschien omdat het stroomverbruik lager ligt (alhoewel dit waarschijnlijk weer teniet wordt gedaan door de hogere klok).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XenoMorpH
Dus eigenlijk simpel vertaald: Voor de consument lijkt DDR4 dus "beter" terwijl deze net snel zou zijn tov zijn broertje op een adnere klok.
Ik heb eigenlijk nog nooit kaarten overgeklokt, en eigenlijk ook nooit zo inverdiept puur omdat ik anders eventueel de garantie verlies.
Maar goed, ik was al over de schreef om de MSI versie van de 3870X2 te bestellen (1-10 dagen levertijd bij Salland, maar nu heb ik zoiets van "ik wacht nog ff tot de DDR4 versie er is en er verschillende benchmark-testen zijn iutgevoerd, maar dat kan dus ook eens 3 weken duren als ik dat zo lees. maar als het prestatie verschil zo nihill is, tja misschien dan maar de DDR3 versie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edward2

edward2

Schieten op de beesten

Dit ziet er toch best aardig uit:

http://www.computerbase.d...real-engine-3-spielen_aa/

Niet op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokeyTheBandit

SmokeyTheBandit

DOCer met Pensioen

XenoMorpH schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 21:35:
Dus eigenlijk simpel vertaald: Voor de consument lijkt DDR4 dus "beter" terwijl deze net snel zou zijn tov zijn broertje op een adnere klok.
Ik heb eigenlijk nog nooit kaarten overgeklokt, en eigenlijk ook nooit zo inverdiept puur omdat ik anders eventueel de garantie verlies.
Maar goed, ik was al over de schreef om de MSI versie van de 3870X2 te bestellen (1-10 dagen levertijd bij Salland, maar nu heb ik zoiets van "ik wacht nog ff tot de DDR4 versie er is en er verschillende benchmark-testen zijn iutgevoerd, maar dat kan dus ook eens 3 weken duren als ik dat zo lees. maar als het prestatie verschil zo nihill is, tja misschien dan maar de DDR3 versie :)
En vergeet niet de timings van DDR3 liggen stukken lager dan DDR4 de preformance hoeft dus niet slecht te zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 219510

Er word al eerder over gepraat maar het was me nog wat onduidelijk.
Als het goed is komt er dus nog een soort nieuwe (hotfix achtige?) driver uit van 8.1 voor die X2? is hier al iets van een release date voor of iemand die hier iets meer van weet.

//behalve die reviewer hierboven dan

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 219510 op 30-01-2008 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 136863

Ik heb er al een ander topic voor geopend onder tweaking cooling en die andere dingen,

Maar er zijn al custom waterkoel elementen ontwikkeld en ook een singleslot versie die mooie prestaties levert.

Zie hier het topic

Enne kan niet wachten tot er CF komt met 2 x 3870X2, true quadcore gaming.. :z droomt langzaam verder, deze droom moest maar eens snel werkelijkheid worden, februari toch driver update?

Enne:

Afbeeldingslocatie: http://www.3dnews.ru/_imgdata/img/2008/01/07/70445.jpg

Die geheugenchippies zullen wel warm worden, ala dit gaat geen overclock koeling worden, ik ben benieuwd of Zalman hier iets voor gaat maken, hopelijk dan met een 92mm of zelfs 120mm ipv de 80mm fan op de VF1000 die is mij toch net iets te klein...

@ hieronder

Ik weet dat er ook verschillen bestond over bijv. een hek met van dat gaas dat je dat met ATi kaarten beter zag als gaas als bij NVidia kaarten, maar kan ook andersom zijn kan er nu niks meer over terug vinden. Moet iets zijn geweest met mipmapping. Anyway verschil wel verwaarloosbaar als je aan het gamen bent hoop je toch alleen als eerst de ander te zien ipv het mooiste gaasje te hebben. Als we zover denken dan kan je beter gaan renderen waar kwaliteit wel belangrijker is als prestatie. ;)

[ Voor 49% gewijzigd door Anoniem: 136863 op 30-01-2008 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:31
Je bedoelt het spel neem ik aan? :P Kan verder zeer weinig verschil tussen Ati en NVidia opmerken, Ati is iets beter in kwaliteit, maar als je aan het spelen bent zul je dit verschil nooit kunnen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edward2

edward2

Schieten op de beesten

The__Virus schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 22:12:
[...]

Je bedoelt het spel neem ik aan? :P Kan verder zeer weinig verschil tussen Ati en NVidia opmerken, Ati is iets beter in kwaliteit, maar als je aan het spelen bent zul je dit verschil nooit kunnen zien.
Nee de performance tov de 8800Ultra >:)

Ik vind het gemis van aa in UT3 engines met veel bloom ed sowiezo niet echt een groot gemis al zou speculair AA(op reflecterende textures/opp) wel leuk zijn, juist daar zie je het goed. Je bent idd niet altijd in de gelegenheid om het te zien, maar toch.

[ Voor 6% gewijzigd door edward2 op 30-01-2008 22:37 ]

Niet op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Nu online
Nice hier zie je ook duidelijk dat 4x AA niet echt goed gaat op ATi kaarten en dat 8x in verhouding veel sneller is. nVidia is daar de gene die een grote drop krijgt.

Volgens mij is de AA bij ATi ook net wat beter in het weg werken van de karteltjes (althans 8x vs 8x vergeleken).

Edit op 4x lijkt nvidia weer net wat mooier beeld te hebben. Gaat lekker om en om :D Zou ook nog aan de kijkhoek kunnen liggen want zonder AA gaf de ATi weer het scherpste beeld.

[ Voor 25% gewijzigd door Astennu op 30-01-2008 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krizzie

Krizzie

Progressive Music \o/

K'heb de screens steeds laten wisselen en zag dus echt totaal geen verschil, ook niet in texture scherpte. :o (8x AA screens bekeken) Vroeger kon je echt verschillen zien tussen de kaarten. Maar ik zie het niet meer. :')

Geluidswolk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GfMike
Ik zou mijn cijfers nog posten van mijn Unreal tournament 3 test:

Drivers: Catalyst Béta 8.451.2-080123a en Forceware 169,25

Unreal tournament 3 (patch 1.1) Max detail, 16x AF 1920x1200
WAR-Avalanche-Fly

GeForce 8800GTX
Zonder AA: 96,7
4x AA: 55,9

Radeon HD 3870 X2
Zonder AA: 123,2
4xAA (boxed): 72,4

Radeon HD 3870
Zonder AA: 76,3
4xAA (boxed): 39

Behoorlijke preformance drop maar op de HD 3870 X2 prima speelbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 156281

Wat mij (iedereen wss) opvalt is dat de 3870X2 echt veel en veel sneller wordt dan de concurrentie bij hoge resolutie en 8x AA. Kan ik hieruit opmaken dat deze kaart dan ook een betere keus zal blijken in de toekomst dan pakweg 8800GT SLI of de 9800GX2? Aangezien games met sprongen complexer worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 126513

Dat kun je nooit zeker weten. Wel een regel is zeker bij ATi, maar ook bij nVdia dat de kaart beter zal worden wanneer de drivers voor spellen worden ver beterd.

Bijv in een week:
Uit het artikel van Anandtech
Today's launch was actually supposed to happen last week, on January 23rd. At the last minute we got an email from AMD stating that the embargo on 3870 X2 reviews had been pushed back to the 28th and we'd receive more information soon enough.

The reason for the delay was that over the weekend, before the launch on the 23rd, AMD was able to fix a number of driver issues that significantly impacted performance with the 3870 X2. The laundry list of fixes are as follows:

• Company of Heroes DX10 – AA now working on R680. Up to 70% faster at 2560x1600 4xAA
• Crysis DX10 – Improves up to ~60% on R680 and up to ~9% on RV670 on Island GPU test up to 1920x1200.
• Lost Planet DX10 – 16xAF scores on R680 improved ~20% and more. AF scores were horribly low before and should have been very close to no AF scores
• Oblivion – fixed random texture flashing
• COJ – no longer randomly goes to blackscreen after the DX10 benchmark run
• World in Conflict - 2560x1600x32 0xAA 16xAF quality=high we get 77% increase
• Fixed random WIC random crashing to desktop
• Fixed CF scaling for Colin McRae Dirt, Tiger Woods 08, and Blazing Angels2
• Fixed WIC DX9 having smearable text

With a list like that, we can understand why AMD pushed the NDA back - but most importantly, the Radeon HD 3870 X2 went from not scaling at all in Crysis to actually being competitive.
toon volledige bericht
Ik denk dat je nog veel kan verwachten.

Ook interessant, die scores van UE3 met AA enabled. De performance van een HD3870 op 1600x1200 8xAA/16xAF 4 frames meer dan een Ultra.
De inkakker van vooral de HD3870 X2 van 90 frmaes naar 37 frames op 2560x1600 wanneer er van 1x naar 4 keer word overgeschakeld.
Erg inconsistent tot nu toe. Je ziet vaak wanneer AA word enabled er een grote fps drop optreedt, maar wanneer er meer, bijv van 4x naar 8x word gegaan de drop niet erg toeneemt. Vooral ten op zichte van de concurrent. Alleen dan die gekke uitschieters of droppers in sommige resoluties.

Astennu, Idd een nieuw mobo is beter, immers je blijft op oude tech zeven, gaat er iets kapot dan zit je weer. :) Alleen dan wil men, zoals ik ook maar meteen nieuw CPU, en MEM etc. Toch leuk dat er nog cores worden gebruikt voor AGP. Iets sneller op de markt mocht idd wel. Prijs zal nog wel droppen, deze prijzen lijken me niet helemaal realistisch.

CJ, Ja over die game devs en nVidia's way van AFR, is dat niet een beetje geluk hebben. Want voor hetzelfde geld zou nVidia mss wel een anders soort AFR willen toepassen (want ik geloof dat dit over het algemeen de meest efficiente manier van dual gpu renderen was). Dus het lijkt me ook gedeeltelijk een gok.
Ieder bedrijf haar prioriteiten van waar het budget naar toe gaat natuurlijk. Het is wel zo dat als je eenmaal weet hoe ATi te werk gaat, je er wel op aan kunt dat de drivers en patches wel goedkomen. nVidia kiest er gewoon voor om devs meer geld ter beschikking te stellen om hun GPU's on release lekker te laten lopen hand in hand met goede reclame natuurlijk voor BEIDE partijen. ATi kiest de wat meer technologische weg lijkt het. Wat meer future proof.

Ok dus die chip is een soort veredelde CF connectie, met wrs wat meer functies aangezien de kaart zelf zijn setup regelt en de beste rendering methode kiest of zelfs maar 1 GPU aan te sturen wanneer een game niet suppport. Werkt wel netjes tot nut toe. Dit is toch wel de meest officiele ATi dual GPU oplossing tot nu toe. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Die chip is niet meer dan een switch, een soort van crossfire bridge chip. Het is een third party chip, dus AMD maakt het niet zelf. Er zitten dus geen extra functies in om bv te regelen welke renderingmodus er gebruikt moet worden. Dit doen de GPUs zelf.

Dan nog even over het PCB. Ars Technica heeft een goed verhelderend stuk online gezet over de HD3870X2. Hierin stellen ze dat AMD expres losjes is omgegaan met het PCB van de HD3870X2 om partners de mogelijkheid te geven om af te wijken van de specs, zoals het gebruik van GDDR4 ipv GDDR3, toevoegen van meer geheugen of het gebruiken van een PCIe 2.0 bridge chip.
Several facets of the 3870X2's design suggests that ATI has deliberately left itself or its partners some headroom for making these types of card-level design improvements. The 3870X2 is perfectly capable of using a PCIe 2.0 bridge chip, onboard RAM is expandable up to 1GB per core, and the chips aren't even locked into using GDDR3—ATI has stated that manufacturers are free to use GDDR4 if they choose to do so.
Bron: http://arstechnica.com/re...are/ati-3870x2-review.ars

Ik kan me voorstellen dat als AMD echt een superstrak PCB zou bouwen wat technisch gezien onovertroffen is, dat er veel minder ruimte is voor partners om met eigen varianten te komen. En AMD heeft juist de laatste tijd de teugels steeds losser laten worden (zie bv het overklok beleid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 66537

Zojuist bericht gekregen van Salland dat vandaag mijn bestelde Asus 3870X2 verstuurd wordt en vermoedelijk morgen binnen heb :P

Zodra hij binnen is en wat testjes heb gedaan, post ik mijn bevindingen wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:25

Milmoor

Footsteps and pictures.

Ik heb interesse in een vervanging van mijn trouwe X800XL door een 3870x2, maar heb een bakbeest van een analoge monitor. De kaart moet 1900x1200@85 netjes kunnen produceren, terwijl veel analoge uitgangen boven de 1280x1024@70 al problemen beginnen te krijgen. Er zijn inmiddels zoveel verschillende ontwerpen van de PCB dat ook de kwaliteit van dit soort punten onderling zal verschillen. Weet iemand een site waar ze ook de kwaliteit van het analoge signaal testen? Anders moet ik wachten totdat de C'T hem test, en die zijn altijd erg laat.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Nu online
Ik kwam deze tegen. Dansende Ruby's :

http://www.youtube.com/wa...3CKs0Yokg&feature=related

Jammer genoeg op een slecht nummer maar goed gaat om het idee :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Offtopic. Je kan op het forum rechtstreeks filmpjes linken met de [ video ] en [ / video ] tags. Staat wat leuker. :+

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
ATi Ruby dancing in Taipei

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Milmoor schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 10:17:
Ik heb interesse in een vervanging van mijn trouwe X800XL door een 3870x2, maar heb een bakbeest van een analoge monitor. De kaart moet 1900x1200@85 netjes kunnen produceren, terwijl veel analoge uitgangen boven de 1280x1024@70 al problemen beginnen te krijgen. Er zijn inmiddels zoveel verschillende ontwerpen van de PCB dat ook de kwaliteit van dit soort punten onderling zal verschillen. Weet iemand een site waar ze ook de kwaliteit van het analoge signaal testen? Anders moet ik wachten totdat de C'T hem test, en die zijn altijd erg laat.
Het was vroeger wel zo dat de filters aan de uitgang van de kaart soms van crappy kwaliteit waren, zodat je op hoge resolutie niet echt mooie beelden kreeg, maar volgens mij is dat probleem verleden tijd voor zowel ATi als nV. M'n 22" CRT'tje wordt hier iig prima aangestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Nu online
CJ schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 10:22:
Offtopic. Je kan op het forum rechtstreeks filmpjes linken met de [ video ] en [ / video ] tags. Staat wat leuker. :+

[video]
Ah wist niet wat de tags daar van waren :D bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Nu online
Anoniem: 66537 schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 10:07:
Zojuist bericht gekregen van Salland dat vandaag mijn bestelde Asus 3870X2 verstuurd wordt en vermoedelijk morgen binnen heb :P

Zodra hij binnen is en wat testjes heb gedaan, post ik mijn bevindingen wel ;)
Graag ben benieuwd of die cooler stiller is en of de kaart net zo goed cooled en overclockt. Zit nog te twijfelen tussen die cooler of de stock cooler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
De concurrentie is goed bezig:
From: Michael W Hara <MHara@nvidia>

To: Amanda Hindlian <amanda.hindlian@gs>; ***knip *****

Sent: Wed Jan 30 15:53:29 2008

Subject: Analysis of Radeon HD 3870 X2

On Monday, January 28th, ATI launched the Radeon HD 3870 X2 graphics card. This is a dual-RV670 board that ATI is positioning at ~$449-499. Attached is a comparison presentation that outlines the advantages of the GeForce 8800 GPUs over the Radeon HD 3870 X2. There are a couple important things to keep in mind regarding the 3870 X2:

1) Radeon HD 3870 X2 relies on CrossFire driver technology, and thus has the same poor driver support that CrossFire has suffered from including:

- Poor support for next gen DirectX 10 games at launch

- Poor scaling and compatibility on games that are not top benchmarks

2) ATI has not been able to get their Quad drivers for 3870 X2 working and has delayed driver support for QuadFire until March(!). This indicates they are having serious problems with Quad support. GeForce 8800 in SLI remains the undisputed fastest gaming platform on the market.

3) GeForce 8800 GTX prices have been coming down, with overclocked versions readily available for <$449. As you can see from the attached presentation, GeForce 8800 GTX delivers superior DirectX 10 gaming performance than Radeon 3870 X2, and with overclocked 8800 GTX's available for less than Radeon 3870 X2, 8800 GTX continues to deliver the best price/performance. Even the GeForce 8800 GTS 512MB beats Radeon HD 3870 X2 in a number of games and at ~$299 delivers outstanding price/performance.

Enjoy. <<3870 X2 Launch Analysis.Jan08.pdf>>

Michael Hara - NVIDIA Corporation - Vice President of Investor Relations - (408) 486-2511 - Fax: (408) 486-4511
toon volledige bericht
http://www.theinquirer.ne...idia-tries-snow-financial

Wie wil zo vriendelijk zijn dat 22 pagina tellende PDF te lekken waar de HD3870X2 met de grond gelijk wordt gemaakt? :+

Leuk ook om te zien dat ze AMD niet bij naam durven te noemen, maar nog steeds de oude ATI naam gebruiken, terwijl op het PCB van de nieuwe kaarten toch echt AMD staat. :P

[ Voor 4% gewijzigd door CJ op 31-01-2008 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krizzie

Krizzie

Progressive Music \o/

Nvidia is een beetje wanhopig bezig. :P

Geluidswolk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Zeker iets om op te merken... dat stuk is dus naar fiscale analysten gestuurd. Niet eens naar reviewers. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:31
Krizzie schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 12:27:
Wat is hun wanhoop dan? Eerder overmoedig door er geen concurrentie in te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eindhoven657
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-04 11:11
Krizzie schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 12:27:
JAJA, hebben ze ook echt nodig he na die verkopen van de 8800 series afgelopen anderhalf jaar.... Wordt een wakker man, zo gaat dit in de grotemensen wereld. Net of ATI zoiets niet zou doen... Alleen hoor je dat niet in de goed weer show van CJ.....

En ja CJ, is dit nu ATI-AMD news???? Open voor dit soort shit een AMD - ATI roddel topic....

[ Voor 5% gewijzigd door Eindhoven657 op 31-01-2008 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-04 15:29

frankknopers

Goud is geen geld

1) Radeon HD 3870 X2 relies on CrossFire driver technology, and thus has the same poor driver support that CrossFire has suffered from including:
Ik dacht dat nVidia ook een dual GPU kaart wou introduceren, met dezelfde driver issues die CF kent... :P
2) ATI has not been able to get their Quad drivers for 3870 X2 working and has delayed driver support for QuadFire until March(!). This indicates they are having serious problems with Quad support. GeForce 8800 in SLI remains the undisputed fastest gaming platform on the market.
Nou, die 7950GX2 was een succes :P Feit is dat quad CF eraan zit te komen en met Vista zou dat nog best wel goed kunnen gaan werken.. En ook al komt die driver pas in maart, de release van de 9800GX2 haalt februari waarschijnlijk ook niet. ;)

Ik vraag me echt serieus af wat die research afdeling heeft zitten doen sinds november 2006, zijn ze een paar maand op wereldreis geweest ofzo :P. Die 8800 Ultra was meer een prestige projectje, maar ook gewoon op bestaande technologie.

Die 9800GX2 lijkt ook meer op een hobby projectje dan op een serieuze poging de HD3870X2 af te troeven. Maargoed, wie weet klokt die dual GPU kaart wel hoger dan een 8800GT en is ie een stuk sneller dan de R680. Het voordeel dat NV heeft is dat hun videokaarten de nieuwe spellen al direct goed kunnen draaien, door die nauwe samenwerking met game-devs. AMD moet altijd achteraf werken aan het optimaliseren waardoor je pas een maand of 2-3 later het spel echt op volle kracht kunt draaien. Voor crysis bijvoorbeeld, daar is een patch van het spel en 3 driver releases overheen gegaan voordat het goed werkte met CF enabled op de nieuwe R600 architectuur..

Maar het draait dan ook supervlot op mijn systeem in DX9, medium, 1920x1080 :)

[ Voor 38% gewijzigd door frankknopers op 31-01-2008 13:02 ]

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grozno
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07:30

Grozno

acts without consequence!

Michael Hara - NVIDIA Corporation - Vice President of Investor Relations - (408) 486-2511 - Fax: (408) 486-4511
Wie belt die man op om uit te leggen hoe het zit? :P
Eindhoven657 schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 12:53:
[...]

JAJA, hebben ze ook echt nodig he na die verkopen van de 8800 series afgelopen anderhalf jaar.... Wordt een wakker man, zo gaat dit in de grotemensen wereld. Net of ATI zoiets niet zou doen... Alleen hoor je dat niet in de goed weer show van CJ.....

En ja CJ, is dit nu ATI-AMD news???? Open voor dit soort shit een AMD - ATI roddel topic....
Een beetje rustiger mag ook wel hoor :>
Dit hele bericht gaat over AMD/ATI, dus ik zie niet in waarom dat niet in dit topic mag (een lolletje mag ook wel af en toe).
"Eindhoven de gekste!" toch?

[ Voor 142% gewijzigd door Grozno op 31-01-2008 13:07 ]

Advocatus ineptias | Free Speech Online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hekking
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 02-02-2020

Hekking

Can of whoopass

Eindhoven657 schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 12:53:
[...]

Als we dan toch gaan flamen, Thuis zeker ook niks te vertellen ? :D

Facts and perspective don't care about emotion. This was offensive? Hold my beer. When you tear out a mans tongue you not prove him evil, you're telling the world that you fear what he might say

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Het ziet ernaar uit dat NV bang is dat de aandelen gaan kelderen. Het afgelopen jaar was natuurlijk geweldig voor het groene kamp, wat ze o.a. die ene award voor beste investering oid heeft opgeleverd. Nu Ati met een prima kaart komt en het antwoord van NV iets is uitgesteld, kunnen beleggers wel eens wat nerveus worden.
Pagina: 1 ... 5 6 Laatste

Dit topic is gesloten.