Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catserv
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20-09 11:06
dat is jammer want om een heatpipe goed te koelen moet je een zeer goeie airflow hebben door een andere fan,
bij mij werkt dat met die zalman in mijn servertje zeer goed.. op mijn asus p5n32-e sli mobo
draaid 24/7 ook met zomerse dagen geen problemen.. alles lekker koel..
Afbeeldingslocatie: http://madcat.mini-lan.nl/zalman.jpg

eerst zat ik te kijken voor de Lian Li BS-08A maar die neemt al 2 slots in beslag en je moet de fans omdraaien omdat deze naar buiten blaast, die zalman blaast recht op de chip en een groot voordeel is dat die van zalman van kunstof is en niet van aluminium, aangezien de koeler nogal rakelings tegen de kaart zit, niemand wil sluiting hebben op zijn / haar raid controller haha
Afbeeldingslocatie: http://p.gzhls.at/380780.jpg

[ Voor 42% gewijzigd door catserv op 29-08-2009 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaosstorm
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 24-09 19:49
Op mijn Striker Extreme werkt de perc 5i ook perfect :P
Ik gebruik het in combinatie met 4x 500gb schijven in raid 5.

Maakt het kwa performance uit als ik er 4x 1,5 TB schijven in doe? of moet ik het geheugen dan uitbreiden naar 512mb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 00:10

Q

Au Contraire Mon Capitan!

catserv schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 20:05:
dat is jammer want om een heatpipe goed te koelen moet je een zeer goeie airflow hebben door een andere fan,
bij mij werkt dat met die zalman in mijn servertje zeer goed.. op mijn asus p5n32-e sli mobo
[afbeelding]

eerst zat ik te kijken voor de Lian Li BS-08A maar die neemt al 2 slots in beslag en je moet de fans omdraaien omdat deze naar buiten blaast, die zalman blaast recht op de chip en een groot voordeel is dat die van zalman van kunstof is en niet van aluminium, aangezien de koeler nogal rakelings tegen de kaart zit, niemand wil sluiting hebben op zijn / haar raid controller haha
[afbeelding]
Ik zou juist liever zien dat de slotventilator de warmte juist zo snel mogelijk de kast uit gooit? Zo'n Lian Li zou daar uiterst geschikt voor zijn, alleen kost het 2 slots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
catserv schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 20:05:
[afbeelding]

[afbeelding]
mja :')

probleem is ook gewoon dat er gewoon een PCI kaart in de weg zit bij mij ..
slot direct onder de kaart is gelukkig al leeg... mn 3870 hangt ook al 10% bedekt ofzo met een andere PCI kaart :/

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catserv
Q schreef op woensdag 02 september 2009 @ 12:53:
[...]

Ik zou juist liever zien dat de slotventilator de warmte juist zo snel mogelijk de kast uit gooit? Zo'n Lian Li zou daar uiterst geschikt voor zijn, alleen kost het 2 slots.
Dat is mooi ja maar daarmee koel je de kaart ook niet echt, je trekt warme lucht langs de heatsink.. en qua koeling valt dat tegen, zeker bij mij van de 4 backplane modules die koude lucht vanaf buiten langs de schijven naar binnen blazen..
als je die chip goed wilt koelen kan je hem er dus beter tegen laten blazen, lijkt mij dan he

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 00:10

Q

Au Contraire Mon Capitan!

catserv schreef op woensdag 02 september 2009 @ 21:49:
[...]

Dat is mooi ja maar daarmee koel je de kaart ook niet echt, je trekt warme lucht langs de heatsink.. en qua koeling valt dat tegen, zeker bij mij van de 4 backplane modules die koude lucht vanaf buiten langs de schijven naar binnen blazen..
als je die chip goed wilt koelen kan je hem er dus beter tegen laten blazen, lijkt mij dan he
Dat laatste is denk ik wel waar. Als de warmte ook maar weg kan. Zelf had ik de situatie dat de kast zijn warmte er niet uit kreeg. Dus 2 slot ventilatoren bij geplaatst. Kunnen die meteen mooi de controller mee nemen. Werkt goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C@SP
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-09 15:01

C@SP

Biertje ??

Ik heb een probleem met mijn PERC 5/i. Ik heb een VD gemaakt van 3x 750 GB schijven, Raid 5. Vervolgens heb ik daar al mijn data opgezet, en er nog 3x 750 GB bij gehangen. Met online capacity expansion heb ik de extra schijven aan mijn bestaande array gehangen.

Helaas heeft hij nu het Raid level van 5 naar 0 veranderd. Nu dacht ik dat wel aan te kunnen passen omdat deze kaart online raid level migration ondersteunt, alleen alle opties in de reconstruction wizard zijn greyed out.

Heeft iemand een idee hoe ik dit op kan lossen? Zes schijven in raid 0 vind ik niet echt een goed plan.

"If you can't convince people with arguments, dazzle them with bullshit"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:58

DukeBox

loves wheat smoothies

^ is alle data al toe gewezen aan de array of is er nog genoeg vrij om een migration te doen van n disks -1 ?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catserv
Ja dat is echt stom van die Megaraid Storage Manager van LSI he, ik moest daar ook elke keer goed op letten,
want als je een disk toevoegt aan de array zet hij altijd het vinkje bij Raid 0,

@ C@SP Kijk eens bij group operations, en dan show progres, want je kan pas iets veranderen als hij klaar is met veranderen van raid level en initialisatie, dan kan je de reconstruction wizzard weer openen. Als er wat data op staat kan dat wel een paar dagen duren, ookal staat je rebuild rate op 100 % :)

[ Voor 48% gewijzigd door catserv op 21-09-2009 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C@SP

C@SP

Biertje ??

Show progress geeft niets, hij is klaar met de reconstruction. Alle ruimte die is toegevoegd is nog vrij. Als ik in de bios kijk dan staat daar "You cannot change the Raid level of a virtual disk". Kan ik wel physical disks uit de array gooien zonder hem helemaal te destroyen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catserv
Nope bij Raid-0 niet, alleen bij raid 1, 5, 6, 50,
wel maf dat je niet in die reconstruction wizzard kan, in die bios kan je zeker ook niet kiezen voor een disk en dan "Prepare for removal"

[ Voor 58% gewijzigd door catserv op 21-09-2009 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C@SP

C@SP

Biertje ??

Ik snap er ook niks van. Wat ik probeer te doen is toch gewoon online raid level migration? Zal het eens proberen met Dell Open Manage.

Edit: Dat heeft ook geen nut. Volgens mij kan ik nu gewoon niks meer met die array.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Changing the RAID Level of a Configuration (PERC 5/i Controllers Only) 
Be sure to back up the data on the virtual disk before you change its RAID level. 

Follow these steps to change the RAID level of a RAID 1 or RAID 5 configuration with the Configuration Wizard: 

1.Click Change RAID Level on the Reconstruction Wizard menu screen.
This option is not available for RAID 0 configurations
2.When the next screen appears, select a RAID level from the drop-down menu in the lower right corner.
3.Review the information in the window. If everything is acceptable, click Finish.
A Reconstruct operation begins on the virtual disk. You can monitor the progress of the reconstruction in the Group Show Progress window. To do this, select Group Operations -> Show Progress.

Crap. Je kan van een Raid-0 array dus niet migreren. Lekker is dat.

[ Voor 77% gewijzigd door C@SP op 21-09-2009 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catserv
hmm dat van dell heb ik nooit gebruikt, heb de mijne toen gelijk voorzien van nieuwe LSI firmware en LSI megaraid manager,
je kan natuurlijk nog een 750 Gb erbij halen en proberen of je deze kan toevoegen en dan het vinkje veranderen naar raid 5

//Edit: dat is lekker, altijd de ellende om je data te backuppen naar andere schijven, ik heb ook telkens de data overkopieerd, en dan pas de schijf toegevoegd, die van 2 Tb staan nu toch vrij laag van prijs :)

Alleen 1 ding snap ik niet en dat is dat je toch schijven uit je array moet kunnen halen, degrade
in mun raid 5 array kan ik kiezen voor prepare disk for removal

[ Voor 79% gewijzigd door catserv op 21-09-2009 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C@SP

C@SP

Biertje ??

catserv schreef op maandag 21 september 2009 @ 23:16:
hmm dat van dell heb ik nooit gebruikt, heb de mijne toen gelijk voorzien van nieuwe LSI firmware en LSI megaraid manager,
je kan natuurlijk nog een 750 Gb erbij halen en proberen of je deze kan toevoegen en dan het vinkje veranderen naar raid 5
Dat zou kunnen. Helaas moet ik dan ook een nieuwe kabel bestellen, ik heb nu 1x4 en 1x2 eraan hangen. Bovendien heb ik de extra ruimte voorlopig niet nodig en koop ik dus liever geen extra disk nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andso
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-03 22:46

Andso

Tabby SCORE!!!

Ik draai nu zo'n goed half jaar naar volle tevredenheid een Perc 5i, gewoon standaard Dell software en drivers niet geflasht etc. naar LSI

Nu vraag ik me af de raid arrays etc. zijn ingesteld via de "Dell SAS RAID Storage Manager" is dit programma echt noodzakelijk om geinstalleerd te laten staan op de PC? Dit programma heeft nogal wat processen en services op de achtergrond draaien zijn deze noodzakelijk om te blijven werken met de raid disken?

Kortom kan ik het programma deinstalleren zonder me raid arrays kwijt te raken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:57
Andso schreef op zondag 01 november 2009 @ 12:57:
Ik draai nu zo'n goed half jaar naar volle tevredenheid een Perc 5i, gewoon standaard Dell software en drivers niet geflasht etc. naar LSI

Nu vraag ik me af de raid arrays etc. zijn ingesteld via de "Dell SAS RAID Storage Manager" is dit programma echt noodzakelijk om geinstalleerd te laten staan op de PC? Dit programma heeft nogal wat processen en services op de achtergrond draaien zijn deze noodzakelijk om te blijven werken met de raid disken?

Kortom kan ik het programma deinstalleren zonder me raid arrays kwijt te raken?
je kunt de programma's de-installeren zonder je raid array kwijt te raken, de configuratie is gewoon opgeslagen op je kaart. je kunt ook disks en arrays toevoegen in het bios van je kaart zelf. het is wel handig de software geïnstalleerd te laten aangezien deze in de gate houdt of je disks en array nog optimaal draaien.

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Je kan er ook een buzzer op solderen, dan krijg je een geluidssignaal wanneer er iets aan de hand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andso

Andso

Tabby SCORE!!!

DukeBox schreef op zondag 01 november 2009 @ 19:22:
Je kan er ook een buzzer op solderen, dan krijg je een geluidssignaal wanneer er iets aan de hand is.
Zou ook een optie zijn maar dan hou ik het maar op het eerste gewoon de software laten staan.

Tevens bij opstarten van PC worden de raid arrays toch ook gecontroleerd op eventuele fouten etc?

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Ja, maar de meeste systemen met en perc gaan niet vaak uit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scooper
  • Laatst online: 24-09 16:31
Ik gebruik zelf 'Jaco's perc tool'. Deze monitored de raid-controller en verstuurd een email wanneer er iets aan de hand is. Je kan zelf kiezen bij welke events hij een mail moet sturen. Vind het zelf wel een handige tool!

SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catserv
Zo'n buzzer op een kaart is leuk als deze in een server rack zit ergens afgelegen maar thuis is dat niets,
de geluidsmeldingen van mijn APC UPS staan ook altijd uit want daar zit niemand op te wachten 's nachts en hetzelfde geld voor een array, als er een probleem opdoet met 1 van de hdd's zie je dat de volgende dag wel op de monitor of in de mail,
Die LSI Megaraid manager die ik gebruik voor mijn geflashte Perc 5/i heeft ook vele uitgebreide functies voor meldingen osd en via de mail

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

catserv schreef op zondag 08 november 2009 @ 19:25:
Zo'n buzzer op een kaart is leuk als deze in een server rack zit ergens afgelegen maar thuis is dat niets
True.. meerdere keren al meegemaakt midden in de nacht...
Die LSI Megaraid manager die ik gebruik voor mijn geflashte Perc 5/i heeft ook vele uitgebreide functies voor meldingen osd en via de mail
Helaas werkt dat alleen wanneer het OS aktief is. HDD uitval gebeurd 6 van de 10 keer bij een disk restart en dat kan dus ook na een power failure zijn. Dan is het toch wel fijn om zo een duidelijke melding te krijgen dat er iets aan de hand is. Met name thuis set-ups waar het toch wel handig is te weten dat er iets met je raid is aangezien de meeste niet 24/7 monitoren en ook geen fancy dingen zoals drac/lom's hebben.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topicstarter
Is er toevallig iemand die meerdere volumes heeft aangemaakt op zijn PERC5 controller en gebruikt volume0 om vanaf op te starten. Bij mij gaat dat namelijk niet, ik krijg de melding dat er geen bootdisk/device is gevonden. Zie mijn tweede topic over de PERC5: Geen boot Perc5i controller op M2N32 WS Pro na BIOS update

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Ja, diverse malen gedaan, nog nooit een probleem gehad.

• _Dune_
  • Nu online

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topicstarter
DukeBox schreef op donderdag 12 november 2009 @ 17:49:
Ja, diverse malen gedaan, nog nooit een probleem gehad.
Dukebox op welk merk moederbord gebruik/gebruikte je de Perc5i, als ik vragen mag? Ik heb namelijk nog een Asus mamaplankje in bestelling staan een M3N WS.

[ Voor 12% gewijzigd door _Dune_ op 12-11-2009 18:33 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:54

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Ik zag dat er bij de windows update van windows 7 een nieuwe driver voor de perc5/i beschikbaar is. Heeft iemand deze al geprobeert?

Asus Zenbook i7 256gb

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:07

_Arthur

blub

Ghostrider schreef op donderdag 12 november 2009 @ 19:21:
Ik zag dat er bij de windows update van windows 7 een nieuwe driver voor de perc5/i beschikbaar is. Heeft iemand deze al geprobeert?
Ik gebruikt de LSI 4.5.0.64 onder Windows 7 64bit naar volle tevredenheid. File version is 4.5.1.64, driver is genaamd 'megasas.sys'.

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

_Dune_ schreef op donderdag 12 november 2009 @ 18:32:
Dukebox op welk merk moederbord gebruik/gebruikte je de Perc5i, als ik vragen mag?
Allen Dell OEM.. PE2900/PE2950 T300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catserv
ik blijf het een geweldige controller vinden, ik gebruik deze nu een half jaar in mijn 24/7 server en hij bevalt mij nog steeds zeer goed,
Zijn er toevallig mensen die ervaring hebben met meerdere perc 5/i controllers in 1 systeem,
ik heb in mijn test systeem controllers van Promise en als ik daarvan 2 of meer van hetzelfde type instaleer ziet de bios ze als 1 controller en ook kan je spanning doen van raid arrays, zou dit met die perc 5/i ook kunnen dat je zegmaar een raid array van 16 drives kan maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRReeL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11-02 21:31
Hi,
Ik ben zelf ook onlangs aan raid5 begonnen met een PERC 5/i 256MB met BBU. Ik gebruik 8x1.5 Samsung HD154UI in Raid5 PERC FW 1.12.270-0718 en 128KB stripe size, adaptive read ahead en Write back met Windows 7 64bit (interne win7 driver) op een Gigabyte MA78GM-S2H.

Ik ben nu de data van de oude hdd's op de raid5 (1 grote disk aangemaakt) aan het kopieren en merk dat het erg langzaam gaat, eerst gaat het snel, dan 'n pauze van 30 secs en dan gaat het weer verder en dan weer een pauze etc.

Afbeeldingslocatie: http://i36.tinypic.com/25s7410.png

Had ik toch een anders stripe size moeten gebruiken (ik dacht groter is beter met vooral grote bestanden)? Of hebben jullie nog andere tips wat ik kan nakijken? Alvast bedankt!

ZFS: FreeBSD10+ZFSguru, ASRock C2550D4I , 16GB, Nexus Value 430w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catserv
in verkenner rechts op je schijfstation en dan bij hardware de dell opslagcontroller kiezen en dan eigenschappen,
en dan alle 2 aanvinken, mits je een bbu en eventueel een UPS hebt
Afbeeldingslocatie: http://madcat.mini-lan.nl/cache.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRReeL
Hi, bedankt voor de tip maar dit staat aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catserv
Ik ken het probleem weet je want als je kijkt naar je Geheugen gebruik dan zie je dat hij bij het kopieeren eerst een deel in het geheugen opslaat en dan pas schrijft naar de disk, toch zou dit als je voldoende ram hebt en op al je schijven dit ingeschakeld is het geen probleem meer mogen zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRReeL
Ja idd daar dacht ik ook aan maar niet bij stil gestaan dat ik het geheugen gebruik zou kunnen nakijken, ik ging ervanuit dat dat intern op de PERC geregeld zou worden. Echter gelukkig heb ik het probleem kunnen oplossen. Ik heb een nieuwe VD gemaakt en deze keer voor 64k stripesize gekozen, bij de format in windows ook voor 64kb gekozen en nu zit ik op een kleine 700Mb/s lezen en schrijven.

Heb ook nog op ebay een 512MB module gekocht dus ben 's benieuwd wat dat gaat opleveren. Heel erg bedankt voor de tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Nu online

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topicstarter
Klein vraagje tussendoor van mijn kant met wat voorgeschiedenis, :) ik zit nogaltijd met het probleem dat ik met meerdere volumes op de PERC controller, het boot volume niet herkent wordt. Nu heb ik ook getest met een RAIDcore BC4852 PCI-X RAID5 controller, hier hetzelfde probleem.

In het BIOS kies ik [Harddisk] als first bootdevice, als ik onder [Harddisk] ga kijken (dit is een menu-item terug), dan wordt daar de PERC5 of RAIDcore controller aangegeven, maar vervolgens kan ik verder geen volumes kiezen.

De PERC5 controller heeft een optie het BootVolume aan te geven, wat ik ook gedaan heb. (het bootvolume is een RAID5 set van 74GB 10Krpm schijfjes, daarnaast nog een RAID1 van 2x 500GB voor data).

Nu had ik nog een ander moederbord besteld te weten een M3N WS, hierop ben ik nu de RAIDcore controller aan het testen, maar loop tegen dezelfde problemen aan. Nu moet dit bordje dienst gaan doen met de RAIDcore controller en een 6 tal 1TB schijven. Als boot system disk ga ik een mirror van twee 500Gb schijven gebruiken, deze heb ik nu maar op de onboard RAID controller van het moederbord zelf aangesloten. Deze setup lijkt te gaan werken.

Alleen wilde ik in mijn werkstation eigenlijk wel alle schijven op de PERC5 aangesloten hebben. Nu is mijn vraag wie heeft er hier een Asus moederbord ingebruik met een PERC5 controller met meerdere volumes en dat een van deze volumes het bootvolume is?

Linkje van het topic wat ik reeds eerder geopend heb: Geen boot Perc5i controller op M2N32 WS Pro na BIOS update

[ Voor 9% gewijzigd door _Dune_ op 18-11-2009 23:21 ]

• catserv
iRReeL schreef op woensdag 18 november 2009 @ 09:52:
Ja idd daar dacht ik ook aan maar niet bij stil gestaan dat ik het geheugen gebruik zou kunnen nakijken, ik ging ervanuit dat dat intern op de PERC geregeld zou worden. Echter gelukkig heb ik het probleem kunnen oplossen. Ik heb een nieuwe VD gemaakt en deze keer voor 64k stripesize gekozen, bij de format in windows ook voor 64kb gekozen en nu zit ik op een kleine 700Mb/s lezen en schrijven.

Heb ook nog op ebay een 512MB module gekocht dus ben 's benieuwd wat dat gaat opleveren. Heel erg bedankt voor de tips!
Die waarde van 700Mb/s is leuk maar dat is wel puur de cache van je controller maar dat had je misschien wel al door :) veel mensen denken dat dat de snelheid naar de schijven is maar dat is niet zo, dat merk je goed bij grotere bestanden zoals blueray images, extra ram voor de controller kan nooit kwaad, alleen jammer dat hij maar tot 512 mb ondersteund en geen module van 4 of 8 gb, ikzelf ben ook gelijk naar 512 gegaan

[ Voor 8% gewijzigd door catserv op 19-11-2009 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRReeL
Helemaal correct Catserv ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand ook ervaring met deze kabels:

http://www.kleinspul.nl/index.php?productID=1773

Ik bestel ze liever hier dan bij dealextreme.com.

Daarnaasst, heeft iemand ook al wat met een 6i/6e getest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaosstorm
Ik heb een Dell perc5i geflashed met LSI Logic MegaRAID SAS8408E firmware, hij loopt stabiel, ik zat te kijken in windows of hij wel de 256mb ram gebruikt zoals catserv zei..

Maar zou de pc de controller dan niet moeten herkennen als een LSI kaart inplaats van dell?
als je leest wat er bij eigenschappen staat dan zie je dat de instelling van de schrijf cache niet kan worden gewijzigd

Afbeeldingslocatie: http://img192.imageshack.us/img192/9383/dellperc5ioflsilogiccon.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:39
Die schrijfcache instellingen van windows vertrouw ik voor geen meter, mijn server windows beweerd dat het uitstaat, maar mijn raid controller software heeft het netjes aanstaan (SmartArray P400).

Ik zou het eens in je Webconsole (oid) bekijken...

[ Voor 3% gewijzigd door FireDrunk op 11-01-2010 19:06 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaosstorm
thijs_cramer schreef op maandag 11 januari 2010 @ 18:57:
Die schrijfcache instellingen van windows vertrouw ik voor geen meter, mijn server windows beweerd dat het uitstaat, maar mijn raid controller software heeft het netjes aanstaan (SmartArray P400).

Mja oke volgens mij heb je gelijk, in de megaraid storage manager heeft hij wel 256mb dus zit het waarschijnlijk allemaal wel goed. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Nu online

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topicstarter
Weet iemand ook toevallig waar je de managment software van Dell kunt downloaden/ terug vinden, ik ben al even aan het zoeken, maar de Dell site helpt nu niet echt mee. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twiekert
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-09 21:02
Je kan de Perc 5/i ook updaten met de lsi firmware, en dan de management tools van lsi installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Die instellingen in windows zeggen inderdaad niet zo veel omdat de raidcontroller toch tussen de schijven en je OS in zit. Idd niet op letten :)
thijs_cramer schreef op maandag 11 januari 2010 @ 18:57:

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Nu online

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topicstarter
twiekert schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 13:59:
Je kan de Perc 5/i ook updaten met de lsi firmware, en dan de management tools van lsi installeren.
Ik denk dat ik dat inderdaad ga doen, de LSI software is veel makkelijker terug te vinden. Zogauw je geen
TAG nummer hebt bij Dell is het een drama iets terug te vinden op die websites. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

_Dune_ schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 13:46:
Weet iemand ook toevallig waar je de managment software van Dell kunt downloaden/ terug vinden, ik ben al even aan het zoeken, maar de Dell site helpt nu niet echt mee. :)
Docs: http://support.dell.com/s.../RAID/smraid/en/index.htm

Software: klikhiero

Dat is versie 2.16 A05

Maar ik zou inderdaad de LSI software pakken. Want er was een setting die je met de LSI software wel kon setten en met de DELL software niet.

Dunno echter meer welke setting :+

[ Voor 12% gewijzigd door _Arthur op 16-01-2010 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Nu online

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topicstarter
Thanks _Arthur. Trouwens hebben jullie, jullie PERC5i ook extra gekoeld. Want die dingen worden gloeiend heet, ik heb een paar extra (grotere) heasinks besteld om er op te plaatsen. Ben dit ookal meerdere malen tegen gekomen dat men op beide chips een heatsink plaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

_Dune_ schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 14:25:
Trouwens hebben jullie, jullie PERC5i ook extra gekoeld.
Nop. En vooralsnog geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik moet zeggen dat ik ook niet aan extra koeling doe al is er redelijk wat flow in mijn kast.. Moet daar toch eens naar kijken.

Al hoeft ie niet heel veel te doen, er hangt een enkele spinpoint F1 1TB aan als 1disk raid 0, en een raid 0 van 3 64GB SSD's. Al ben ik op zoek naar meer SSD's van hetzelfde type om er meer aan te hangen :) (ocz core v1 64gb jmicron)

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andso

Andso

Tabby SCORE!!!

_Dune_ schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 13:46:
Dell SAS RAID Storage Manager voor Windows x86 + x64

http://ftp.us.dell.com/sysman/R149099.EXE
Verwijderd schreef op maandag 11 januari 2010 @ 14:53:
Iemand ook ervaring met deze kabels:

http://www.kleinspul.nl/index.php?productID=1773

Ik bestel ze liever hier dan bij dealextreme.com.
Ja gebruik deze ook heb ze ook daar besteld prima SAS kabel!

Over de extra koeling de chip wordt inderdaad erg heet, ik heb er een extra 80mm fan voor staan die langzaam draait. Tevens extra gaten in de pci bracket voor afvoer warmte werkt perfect chip blijft gewoon lekker gekoeld nu je kan m nu teminste gewoon aanraken.

Afbeeldingslocatie: http://f.imagehost.org/0676/16012010038.jpg

[ Voor 25% gewijzigd door Andso op 16-01-2010 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twiekert
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-09 21:02
Thanks _Arthur. Trouwens hebben jullie, jullie PERC5i ook extra gekoeld. Want die dingen worden gloeiend heet, ik heb een paar extra (grotere) heasinks besteld om er op te plaatsen. Ben dit ookal meerdere malen tegen gekomen dat men op beide chips een heatsink plaatst.
Ik wel, ik heb er een slotkoeler onder gezet. Deze kaarten zijn bedoeld voor pizzadoosjes waar de kaart constant gekoeld wordt met een luchtstroom. Niet koelen kan ervoor zorgen dat je kaart vastloopt of helemaal niet meer herkend wordt. Af laten koelen helpt wel maar echt goed is het ook niet voor de processor erop.

Het hangt natuurlijk ook al van de huidige airflow in de kast af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catserv
Als je een beetje terug bladerd zie je dat het onderwerp koeling ook al aan de orde is geweest hier,
wel belangrijk aangezien de kaart er vanuit gaat dat er voldoende airflow is

Dat van de naam dat klopt hij blijft gewoon dell perc 5/i heten ook na de LSI firmware flash

SAS kabels had ik van 50 cm na lang zoeken heb ik ze gevonden bij salland, goedkoop en goed met metalen lipjes
deze zijn 1m maar ze hadden ze ook van 50 cm, ze staan verkeerd benoemd op de site.. heb ik vorig jaar al eens een melding van gedaan..
http://www.salland.eu/pro...y-cable-1-00m-111841.html

[ Voor 58% gewijzigd door catserv op 17-01-2010 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-08 17:43

frankknopers

Goud is geen geld

Hier ook geen extra koeling op beide Perc 5/i's. In mijn game systeem heb ik wel een grote 23cm side fan die wat lucht langs alle insteekkaarten kan blazen, dus dat voldoet denk ik wel. In mijn server is het de enige insteekkaart en daar is niet zo veel airflow. Beide werken nog altijd prima.

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 24-09 13:08
Ik heb heel wat leeswerk op deze thread gedaan en wat me opvalt is dat ik niemand hoor over evt. problemen met TLER of CCTL
Ik heb zo'n beetje alle merken en maten voorbij zien komen van 36GB Raptors tot 1.5 TB Samsung disken.
Is er niemand die problemen heeft gehad bovengenoemde zaken?

Hier (mega-thread over Perc controllers) bijvoorbeeld heeft iemand het over het feit dat 'ie het eigenlijk een beetje link vindt om z'n data op EcoGreen disken te zetten die geen SCT hebben (dus gelijk offline gegooid worden) bij een timeout van een disk. Daarnaast schijnt volgens deze post, LP en Green-disken uit een array gegooid kunnen worden wanneer ze in een low powerstate of spindown gaan (al staat er niet specifiek bij welke hij bedoelt)
Ik ben zelf in de markt voor een Perc 6i en ben erg benieuwd naar de ervaringen mbt welke disken wel en niet aan te raden zijn..

[ Voor 13% gewijzigd door NIK0 op 19-01-2010 22:17 ]

Member of the Ukraine IT Army

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
Gelijk nog maar een vraag..
Weet iemand of de BBU van een Perc 5/i met een Perc 6/i kunt gebruiken..?
TIA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRReeL
Ik heb ff snel gekeken naar de links, ik wist hier eerder eigenlijk niets vanaf. Ik heb zelf 8 1.5TB Samsung HD154UI SATAII disks in Raid5 draaien op de Perc 5/i met BBU en 512MB. Dit is ongeveer sinds eind november online. Ik heb 1 keer gehad bij 1 cold boot dat 1 hdd offline was en de raid degraded was. Heb toen de pc uitgezet en gewacht op een nieuwe hdd en die erin gezet en sindsdien is alles weer ok. Achteraf bleek de disk niet defect te zijn. Ik had misschien handmatig de hdd weer online moeten zetten maar wilde geen enkel risico nemen (is nu mijn eerste ervaring met hardware raid). Komt erg zelden voor dat ik een coldboot doe. Voor de rest lijkt mij de performance ok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
iRReeL schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 12:05:
Ik heb ff snel gekeken naar de links, ik wist hier eerder eigenlijk niets vanaf. Ik heb zelf 8 1.5TB Samsung HD154UI SATAII disks in Raid5 draaien op de Perc 5/i met BBU en 512MB. Dit is ongeveer sinds eind november online. Ik heb 1 keer gehad bij 1 cold boot dat 1 hdd offline was en de raid degraded was. Heb toen de pc uitgezet en gewacht op een nieuwe hdd en die erin gezet en sindsdien is alles weer ok. Achteraf bleek de disk niet defect te zijn. Ik had misschien handmatig de hdd weer online moeten zetten maar wilde geen enkel risico nemen (is nu mijn eerste ervaring met hardware raid). Komt erg zelden voor dat ik een coldboot doe. Voor de rest lijkt mij de performance ok.
Dat lijkt idd op het issue zoals beschreven staat in bovenstaande topics..(harddisk omgeruild of gelijk een nieuwe gekocht?..ze zien je al aankomen elke keer met een de-graded HD :) )

ik las ergens anders op GoT dat Femme met een Areca RAID controllers de disken een spindown kan laten doen..blijkbaar kan het wel goed gaan als het maar vanuit de RAID kaart geïnitieerd wordt?

Maar als ik je verhaal zo lees, is het dus geen broodje aap verhaal wat op dat forum wordt verteld...nog meer ervarings deskundigen aanwezig..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRReeL
:-) ik had meteen een nieuwe gekocht maar goed die heb ik nu extern gehouden, daar zet ik nu backups op. Ik had nog ff gekeken voor dat HDAT programma (zie link naar mega-thread PERC controllers) maar dat draait helaas niet in windows 7 64bit en heb geen zin om een bootcd te maken.
Ik hou het hier in de gaten en probeer nog wat meer te lezen , iig bedankt voor de info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb zelf 10x Samsung HD154UI met 5x Seagates in RAID6 draaien, mijn HDD's doen ook netjes een downspin als ze niet gebruikt worden.

Heb ook 1 keer een degraded array gehad als gevolg van een Samsung HDD, dit gebeurde rond half 3 's nachts waardoor ik mijn bed uit geblazen werd door het alarm. Dit is trouwens op een Highpoint Rocketraid 3560.

Na afsluiten de kabels nog even extra aangedrukt en weer opgestart en hij ging rebuilden met dezelfde schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
k heb ook sporatisch een degraded melding.. dan is er weer een disk die niet goed gereageerd heeft ofzo

alle disks eens per stuk gecheckt.. niks aan de hand.. gewoon weer online gezet en laten rebuilden.. niks aan den handje.

en ik heb er een 4cm chipset fannetje op geschroeft nu met 5k7 rpm koelt die de kaart goed genoeg en is nog aardig stil ook :)..

(en nog eens RPM uitlezing via de fanheader op mn mamabord ook :D! )

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRReeL
Ik heb er trouwens ook een slotkoeler onder zitten. Toen ik de PERC5 erin had alleen om te kijken of ie het deed vond ik dat ie al erg warm was (dus alleen ff naar windows booten). Ik zag eerder wel iemand die de PERC5 verkocht en aangaf dat het koelelement helemaal verkleurd was dus blijkbaar kan het wel wat hebben. Toch omdat er toch veel data afhankelijk is van de PERC controller koel ik deze liever actief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
iRReeL schreef op vrijdag 22 januari 2010 @ 14:47:
Ik heb er trouwens ook een slotkoeler onder zitten. Toen ik de PERC5 erin had alleen om te kijken of ie het deed vond ik dat ie al erg warm was (dus alleen ff naar windows booten). Ik zag eerder wel iemand die de PERC5 verkocht en aangaf dat het koelelement helemaal verkleurd was dus blijkbaar kan het wel wat hebben. Toch omdat er toch veel data afhankelijk is van de PERC controller koel ik deze liever actief.
better safe then sorry toch? :)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
NIK0 schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 11:51:
Gelijk nog maar een vraag..
Weet iemand of de BBU van een Perc 5/i met een Perc 6/i kunt gebruiken..?
TIA
Inmiddels kunnen achterhalen dat de BBU's wel met elkaar uitwisselbaar zijn !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scooper
Ik heb de Perc 5/i hier ook draaien. En wel in RAID5 met 5x Samsung F1 1TB.

Nu begint de ruimte wat krap te worden, dus wil ik graag gaan upgraden. Ik kan er natuurlijk nog 3 keer 1TB bijzetten, maar als ik daarna nog eens zou willen upgraden mag ik 8 schijven vervangen. Daarom zit ik er nu aan te denken om 3x 1,5 of 2TB erbij te kopen. Ik begrijp natuurlijk dat ik maximaal 1TB kan adresseren op deze schijven, maar mijn vraag is of ik daarna door de 5 andere schijven ook te vervangen zou kunnen upgraden naar 8x1,5 of 2TB?

Ik zou dan één voor één een 1TB schijf vervangen door bijvoorbeeld een 1,5TB schijf (en dan rebuilden). Dan zou ik een array hebben van 8x1,5TB, waarvan op elke schijf maar 1TB bruikbaar. Kan de PERC5/i deze vervolgens omzetten naar 8x1,5TB?

Ik begreep dat de Areca dit wel ondersteunde, ik meen dat de controller hiervoor naast OCE ook Volume expansion moest ondersteunen, maar ik kan niet vinden of dit met de PERC5 ook gaat lukken. Ik gebruik nog steeds de Dell Driver in samenwerking met LSI's MegaRaid Storage Manager.

Jullie begrijpen uit bovenstaande tekst denk ik wel dat het voor mij een beetje klok en klepel is, maar kan iemand mij hierin opheldering geven?

SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:39
Ik weet niet of de perc dit ondersteund
maar het is niet normaal om een schijf voor een groter model te vervangen...
Kijk in de hnandleiding of hij Online Capacity Expansion ondersteund... Als hij dat kan, kan vaak wat jij wil ook...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

thijs_cramer schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 22:01:
Kijk in de hnandleiding of hij Online Capacity Expansion ondersteund... Als hij dat kan, kan vaak wat jij wil ook...
Het zou wel moeten kunnen maar het kan zijn dat je dit via OpenManage moet doen. Zie bv:

http://en.community.dell.com/forums/t/19306659.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scooper
thijs_cramer schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 22:01:
OCE ondersteund de perc5 wel, maar of hij dan ook volume/raid expansion ondersteund is volgens mij geen standaard functionaliteit die daar standaard bij komt. In deze thread op HardForum leek het eerst zelfs niet te kunnen met een Areca, maar uiteindelijk bleek het met een omweg toch wel te gaan. Of de perc het dan kan....?
Verwijderd schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 22:13:
[...]

Het zou wel moeten kunnen maar het kan zijn dat je dit via OpenManage moet doen. Zie bv:

http://en.community.dell.com/forums/t/19306659.aspx
Bedankt voor de link! Interessant, met de OpenManage software van Dell zou het dus moeten kunnen. Helaas moet je dan ook weer zo'n Dell server hebben (wat ik dus niet heb), anders gaat het niet werken :(
Ik heb een flink document over de LSI software doorgenomen, maar daar staat hier verder helemaal niks over in...

SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Met de LSI MegaRaid manager kan dat ook i.c.m. een perc4/5/6

[ Voor 20% gewijzigd door DukeBox op 30-01-2010 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
Ik heb inmiddels m'n perc 6i binnen gekregen. De bedoeling is om deze in te bouwen in een HP ML 110 G5
Link naar de layout vd machine: http://bizsupport2.austin...l/c01185141/c01185141.pdf

De machine is ongeveer 10 minuten aangezet zonder disken en het valt me op dat kaart behoorlijk heet wordt.

Ik ben geen PCI-xyz expert maar ik maak op uit de pdf dat het bovenste slot een pci-e x8 slot is waarop de kaart aangesloten dient te worden. (In een ander slot werkt de kaart ook alleen heb ik geen idee wat dit qua performance uitmaakt.....iemand?)
In dit topic heeft tweaker "catserv" het over deze Zalman ZM-SC100 case cooler Weet iemand of dit voldoende koeling biedt icm met de stockcooler die erop zit?

Wanneer ik zo'n northbridge cooler erop zou zetten ben ik waarschijnlijk gelijk de rest van m'n slots kwijt... |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjCoke
  • Laatst online: 14-08 12:31
Ik heb deze slot cooler ook gekocht naar aanleiding van die post en het werkt perfect.
Ik heb hem zelf op de laagste stand gezet in mijn gamebak en draait/koelt dus, zoals gezegd, perfect.

Edit:
Ik heb even gekeken op die layout wat je aangeeft:
PCI4 is diegene die je moet hebben de kaart is, zo ver ik weet een x8 pci express kaart die minimaal een x4 link nodig heeft.
Die PCI4 heeeft een x8 link en x8 pci Express slot, dus die moet je hebben, dus de bovenste inderdaad.
PCI 1 t/m 3 heeft een x1 link met een x8 Express slot. Die zouden niet genoeg moeten zijn, maar misschien dat ik het fout heb hoor.

[ Voor 53% gewijzigd door DjCoke op 30-01-2010 23:58 . Reden: Aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
DjCoke schreef op zaterdag 30 januari 2010 @ 23:52:
Edit:
Ik heb even gekeken op die layout wat je aangeeft:
PCI4 is diegene die je moet hebben de kaart is, zo ver ik weet een x8 pci express kaart die minimaal een x4 link nodig heeft.
Die PCI4 heeeft een x8 link en x8 pci Express slot, dus die moet je hebben, dus de bovenste inderdaad.
PCI 1 t/m 3 heeft een x1 link met een x8 Express slot. Die zouden niet genoeg moeten zijn, maar misschien dat ik het fout heb hoor.
Thanks voor het nakijken DJCoke..ik denk idd dat je gelijk hebt. Daardoor kan ik waarschijnlijk die slot cooler niet gebruiken aangezien die in een PCI slot moet welke bij mij het laatste slot is.
ik heb de laatste tijd enorm veel gelezen over de koeling van de Dell Perc kaarten dat ik nu waarschijnlijk aan het "overthinken" ben geslagen.

Zover ik weet kun je de temperatuur niet aflezen van een Perc 6i en kun je dus niet bekijken hoe effectief het plaatsen van een andere (northbridge cooler) is.

Daarnaast heb ik nog deze 2 blogs bekeken van 2 tweakers met een Dell Poweredge 410T volgepropt met disken en een Dell Perc 6i. Link1 en Link2

Deze hele kast met onderdelen, Perc 6i + disken wordt gekoeld door 1 fan! Granted, er zit een airflow plastic kap over het geheel maar de complete koeling van alle onderdelen wordt gedaan door deze enkele fan.
Daarnaast schijnen die kaarten een behoorlijke tolerantie te hebben wat hitte betreft.

Ik heb nog een Titan 120mm casefan liggen.
Mijn gedachte nu is om de stockcooler er fijn op te laten zitten en die casefan op de bodem van de kast te zetten zodat deze direct over de Perc 6i kan blazen..ongeveer zoals dit plaatje aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catserv
ik heb het al eens eerder vermeld maar omdat dit topic zo snel geroeid is:

voor de mensen die een normaal pci slot vrij hebben onder de kaart raad ik deze aan:
ZM-SC100
Afbeeldingslocatie: http://images.hardware.info/news/ZM-SC100_01.jpg
de ventilator is kogel gelagerd en heeft een schakelaar met verschillende standen,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjCoke
catserv schreef op zondag 31 januari 2010 @ 22:37:
[...] voor de mensen die een normaal pci slot vrij hebben onder de kaart raad ik deze aan:
ZM-SC100
Ik ben het helemaal mee eens, werkt echt heel goed...

Just curious, welke stand heb jij hem staan Catserv?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catserv
de laagste, dat zorgt al voor genoeg airflow, en de mijne zit gelijk onder de kaart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Shuriken schreef op maandag 21 januari 2008 @ 14:52:
[...]

Je hebt dubbel pech. De controller houd niet van de P35 chipset en schijnbaar ook niet van Gigabyte boardjes.
Oude quote.. Gaat erom of de kaart werkt met een Asus A8N-SLI deluxe.. Ik lees wat tegenstrijdige berichten in het topic.. (zoek maar op a8n)

Iemand die durft te beweren dat de kaart wel degelijk werkt in dit moederbord?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjCoke
MrBarBarian schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 14:39:
[...]

Oude quote.. Gaat erom of de kaart werkt met een Asus A8N-SLI deluxe.. Ik lees wat tegenstrijdige berichten in het topic.. (zoek maar op a8n)

Ik had hem in mijn a8n en dat werkte perfect. Enkel moest ik hem niet afplakken en de reeds afgeplakte plakband er van af halen. Denk door de nvidia
chipset geloof ik, die heeft geen problemen met de smbbus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catserv
klopt, nforce chipsets doen het goed,,
ik moest hem met mijn asus p5n32-E SLI ook niet afplakken.. moest hem alleen wel in het pci-e x8 slot steken want die blauwe zijn kennelijk toch alleen video pci-e

• SpiriTNL
  • Laatst online: 24-09 21:17
Ik heb van iemand een BBU van een defecte PERC 5/E kunnen krijgen.
Deze BBU is de zelfde als voor de 5/i echter in een andere behuizing.

Echter is het kabeltje om aan te sluiten niet het zelfde. Die van een 5/i is op de kaart groter.

Zijn deze kabeltjes ergens te vinden ?
Ik heb al gezocht maar ben ban dat het moeilijk word.
Waarschijnlijk word het zelfs knutselen als ik het stekkertje kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

SpiriTNL schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 23:27:
Ik heb van iemand een BBU van een defecte PERC 5/E kunnen krijgen.
Deze BBU is de zelfde als voor de 5/i echter in een andere behuizing.

Echter is het kabeltje om aan te sluiten niet het zelfde. Die van een 5/i is op de kaart groter.

Zijn deze kabeltjes ergens te vinden ?
Ik heb al gezocht maar ben ban dat het moeilijk word.
Waarschijnlijk word het zelfs knutselen als ik het stekkertje kan vinden.
Gewoon ter info: Klik voor link

Is wel prijzig, maar meer om je het idee te geven dat de kabeltjes wel los te krijgen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
MrBarBarian schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 14:39:
[...]

jup dat doettie wel :)

eens getest toen ik een bsd servertje ging maken voor iemand :) ( puur om te weten als er later ook nog eens een PERC in zou moetne dat t ook kan :P )

heb t nog niet getest op mn eigen bsd servertje... maar die doet t zo best goed.. en zolang die t doet laat ik hem maar met rust :)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwesley
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22-09 20:27
Ik kan mijn perc 6/i kaart enkel op raid 0 zetten (voor 4 schijven) ...
Zou er iemand weten aan wat dit kan liggen ?
Heb er op zitten googelen, maar niets gevonden :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomsworld
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

djwesley schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 10:12:
Ik kan mijn perc 6/i kaart enkel op raid 0 zetten (voor 4 schijven) ...
Zou er iemand weten aan wat dit kan liggen ?
Heb er op zitten googelen, maar niets gevonden :(
Ik gok dat je een perc 6//iR hebt de R variant kan slechts 4 schijven en max raid 1 of raid 0.

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwesley
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22-09 20:27
inderdaad ... heb juist gecontroleerd ... blijkbaar de verkeerde kaart gekocht :s
bedankt voor het snelle antwoord !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
Mede tweakers...
nav het verhaal van

Quindor
Quindor in "[HDD] De Samsung Spinpoint F3 serie is er!"
(plus de 5-6 berichten nadien)

En de daaropvolgende discussie,is de volgende vraag gerezen:
Quindor in "Het grote DIY RAID NAS topic deel 3"

Zou iemand hier met een Dell Perc 5(i) of 6(i) die smartmon tools kunnen runnen om te zien of dit werkt..? (is harmless voor je systeem en je leert weer wat over je systeem! We zijn benieuwd naar Samsung disken maar andere zijn uiteraard ook welkom!

Met name de vraag of deze commando's werken zijn interessant:
smartctl -l scterc d: (of whatever je driveletter is)

smartctl -l scterc,70,70 d:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 14:50

Quindor

Switching the universe....

NIK0 schreef op vrijdag 12 maart 2010 @ 18:35:
Mede tweakers...
nav het verhaal van

Quindor
Quindor in "[HDD] De Samsung Spinpoint F3 serie is er!"
(plus de 5-6 berichten nadien)

En de daaropvolgende discussie,is de volgende vraag gerezen:
Quindor in "Het grote DIY RAID NAS topic deel 3"

Zou iemand hier met een Dell Perc 5(i) of 6(i) die smartmon tools kunnen runnen om te zien of dit werkt..? (is harmless voor je systeem en je leert weer wat over je systeem! We zijn benieuwd naar Samsung disken maar andere zijn uiteraard ook welkom!

Met name de vraag of deze commando's werken zijn interessant:
smartctl -l scterc d: (of whatever je driveletter is)

smartctl -l scterc,70,70 d:
Laat ik hier ook eventjes reageren.

Zo te zien heeft iemand in de source van de driver lopen prutsen om hetzelfde als bij mijn adaptec controller voor elkaar te krijgen, dat je logische volumes aan je OS gepresenteerd worden als /dev/sd*, etc. en je fysieke volumes als /dev/sg*. Helaas werkt het niet zoals bij adaptec dat het OS ze verder niet gaat gebruiken, dus gevaarlijk! Kan een optie zijn, maar volgens mij is dat inmiddels deprecated.

Daarvoor is in versie 5.39 de megaraid optie gekomen. Aangezien de PERC 6i hierop gebaseerd is, zou dat moeten werken. Zie hiervoor deze link, wel kan dit, als ik het goed begrijp, alleen onder linux.

In mijn geval met de adaptec is dat ook het geval en heb ik een bootstick gemaakt welke dit automatisch doet voordat ik mijn normale OS opstart. De settings zijn na een power loss (uitzetten server, etc.) weer weg.

Als iemand dus bovenstaande commando's wil uitvoeren zal hij hiervoor een "-d megaraid,1" bijvoorbeeld moeten toevoegen. Daarmee geef je aan dat je de eerste disk van je adaptec wilt bekijken. Helaas gaat het ook alleen werken op linux ben ik bang, maar het is het proberen waard op windows!

Intermit.Tech YouTube Kanaal, Intermit.Tech Blog, QuinLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Tomsworld schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 13:53:
Ik gok dat je een perc SAS 6//iR hebt de R variant kan slechts 4 schijven en max raid 1 of raid 0.
There.. i fixed it ;)
Ik heb het zelfs nog erger gehad, een aantal SAS 6/i kaarten die blijkbaar geen raid konden omdat het niet het 'R' model was.. Heb nog gekeken maar evt. een bios flash maar helaas mist er ook wat hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
Quindor schreef op vrijdag 12 maart 2010 @ 18:52:
[...]

Laat ik hier ook eventjes reageren.

Zo te zien heeft iemand in de source van de driver lopen prutsen om hetzelfde als bij mijn adaptec controller voor elkaar te krijgen, dat je logische volumes aan je OS gepresenteerd worden als /dev/sd*, etc. en je fysieke volumes als /dev/sg*. Helaas werkt het niet zoals bij adaptec dat het OS ze verder niet gaat gebruiken, dus gevaarlijk! Kan een optie zijn, maar volgens mij is dat inmiddels deprecated.

Daarvoor is in versie 5.39 de megaraid optie gekomen. Aangezien de PERC 6i hierop gebaseerd is, zou dat moeten werken. Zie hiervoor deze link, wel kan dit, als ik het goed begrijp, alleen onder linux.

In mijn geval met de adaptec is dat ook het geval en heb ik een bootstick gemaakt welke dit automatisch doet voordat ik mijn normale OS opstart. De settings zijn na een power loss (uitzetten server, etc.) weer weg.

Als iemand dus bovenstaande commando's wil uitvoeren zal hij hiervoor een "-d megaraid,1" bijvoorbeeld moeten toevoegen. Daarmee geef je aan dat je de eerste disk van je adaptec wilt bekijken. Helaas gaat het ook alleen werken op linux ben ik bang, maar het is het proberen waard op windows!
Mocht de tool werken in linux icm met de Dell Perc 5/6 dan zou dat in het ergste geval betekenen dat je eerst middels een bootstickje naar linux moet booten om de waardes aan te passen en vervolgens via een normale reboot (zonder poweroff) naar Windows zou moeten booten waarbij als het goed is de CCTL waardes bewaard zouden moeten zijn..

Is die bootstick ergens te downloaden..? :9~ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 14:50

Quindor

Switching the universe....

NIK0 schreef op vrijdag 12 maart 2010 @ 21:43:
[...]

Mocht de tool werken in linux icm met de Dell Perc 5/6 dan zou dat in het ergste geval betekenen dat je eerst middels een bootstickje naar linux moet booten om de waardes aan te passen en vervolgens via een normale reboot (zonder poweroff) naar Windows zou moeten booten waarbij als het goed is de CCTL waardes bewaard zouden moeten zijn..

Is die bootstick ergens te downloaden..? :9~ _/-\o_
Nee, mijn versie is niet ergens te downloaden. Maar dat is er ook eentje die werkt in combinatie met Adaptec controllers (iig 2 en 5 series, 3 wellicht met andere firmware).

Je zou voor de Perc/LSI moeten kijken welke je de juiste functionaliteit geeft in welke linux distributie. Ik heb Debian, Ubuntu, CentOS, FreeBSD en Fedore geprobeert. En alleen die laatste gaf me precies wat ik wilde.

Intermit.Tech YouTube Kanaal, Intermit.Tech Blog, QuinLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
Quindor schreef op vrijdag 12 maart 2010 @ 22:35:
[...]

Nee, mijn versie is niet ergens te downloaden. Maar dat is er ook eentje die werkt in combinatie met Adaptec controllers (iig 2 en 5 series, 3 wellicht met andere firmware).

Je zou voor de Perc/LSI moeten kijken welke je de juiste functionaliteit geeft in welke linux distributie. Ik heb Debian, Ubuntu, CentOS, FreeBSD en Fedore geprobeert. En alleen die laatste gaf me precies wat ik wilde.
Oke dat scheelt iig wel eea met het uitproberen van verschillende distro's ;)
Ik ben niet van plan om mijn servertje uit te rusten met linux dus qua functionaliteit heb ik niet veel meer nodig dan dat de tool z'n werk kan doen :)
Het zal zeker nog wel even gaan duren voordat ik zo ver ben dus ik hoop dat er nog meer tweakers zich melden om dit te testen..het gaat er tenslotte om dat de data van iedere Tweaker zo veilig mogelijk opgeslagen wordt 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pittie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-09 20:21
Aangezien mijn Dell perc5 BBU unit het begeven heeft, (hij geeft een error met SOH id bad, please replace you battery) heb ik via ebay een nieuwe batterij gekocht.
Omdat ik in dit topic heb gelezen dat de BBU van een Perc5e ook zou werken, plus dat in de advertentie staat dat de BBU ook op een perc5i zou passen heb ik de batterij besteld.
http://cgi.ebay.nl/ws/eBa...05642&_trksid=p2761.l1259

Echter, ik sluit de batterij aan, maar deze wordt in zijn geheel niet herkend door de controller. Hij geeft niet eens aan dat er een BBU aanwezig is. Ook niet na de batterij een nachtje opgeladen te hebben.

Hoe kan dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loser180
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-09 20:14
De BBu op mijn Perc5i werkt ook niet lekker omdat het kabeltje net niet past. Ik heb toen met een mesje de connector wat aangepast en toen werkte het perfect. Vergelijk je connector eens met die van je oude bbu?

Jouw naam in onder mijn Post

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
Tweakers

Zouden de mensen die beschikken over een Dell Perc 5 of 6 'ns wat instellingen kunnen posten qua stripe element size en de clustersize die je voor je OS hebt gekozen..?

Ik weet dat het afhankelijk is met wat voor soort data je werkt maar ik ben gewoon benieuwd wat lekker werkt voor de gemiddelde tweakert 8)

Ikzelf sta (zodra ik de disken beschikbaar heb) op het punt om deze settings te gebruiken:

Voorlopig een netto 2 TB Data volume met GPT (OS op een SSD) :
*EDIT*: in RAID 5
Stripe size op de Dell Perc 6i: 64 KB
Cluster size in Window 2008 R2: 64 KB
Write Policy: Write Back
Read Policy: Adaptive
Er zullen met name DVD's en foto's op komen te staan.
Middels een NFS share wil ik dvd's kunnen afspelen op een media player
Deze instellingen zijn gebaseerd op wat ik op tweakers en andere sites heb kunnen vinden...wie volgt..?

[ Voor 4% gewijzigd door NIK0 op 31-03-2010 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aval0ne
  • Laatst online: 08-09 00:48
NIK0 schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 12:50:
Tweakers

Zouden de mensen die beschikken over een Dell Perc 5 of 6 'ns wat instellingen kunnen posten qua stripe element size en de clustersize die je voor je OS hebt gekozen..?

Ik weet dat het afhankelijk is met wat voor soort data je werkt maar ik ben gewoon benieuwd wat lekker werkt voor de gemiddelde tweakert 8)

Ikzelf sta (zodra ik de disken beschikbaar heb) op het punt om deze settings te gebruiken:

Voorlopig een netto 2 TB Data volume met GPT (OS op een SSD) :

Stripe size op de Dell Perc 6i: 64 KB
Cluster size in Window 2008 R2: 64 KB
Write Policy: Write Back
Read Policy: Adaptive
Er zullen met name DVD's en foto's op komen te staan.
Middels een NFS share wil ik dvd's kunnen afspelen op een media player
Deze instellingen zijn gebaseerd op wat ik op tweakers en andere sites heb kunnen vinden...wie volgt..?
Niet onbelangrijk detail: welke RAID ga je draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
aval0ne schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 16:10:
[...]

Niet onbelangrijk detail: welke RAID ga je draaien?
Excuus RAID 5 in mijn geval..!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B0B01985
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 31-07 18:58
draai hier op mijn perc 5i een raid 5 op 6 2TB samsung F3 schijfjes in raid5 met write back en adaptive read ahead met als stripesize 1024k en clustersize heb ik geen idee meer wat ik genomen heb denk gewoon standaard...
krijg je dit als resultaat:
Afbeeldingslocatie: http://photos-d.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc3/hs444.snc3/25466_1332448504677_1034945334_1008735_404514_n.jpg
hopelijk heb je er wat aan
Greetz B0B0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
B0B01985 schreef op donderdag 01 april 2010 @ 01:13:
draai hier op mijn perc 5i een raid 5 op 6 2TB samsung F3 schijfjes in raid5 met write back en adaptive read ahead met als stripesize 1024k en clustersize heb ik geen idee meer wat ik genomen heb denk gewoon standaard...
krijg je dit als resultaat:
[afbeelding]
hopelijk heb je er wat aan
Greetz B0B0
Thanks B0B0..! Als ik het goed heb, pakt Windows standaard een clustersize van 4 kb waarmee je een volume grootte kunt hebben van 16 TB...als ik het goed heb begrepen, zou je beter een grotere clustersize kunnen pakken wanneer je met grotere bestanden werkt (dvd's, avi's blueray)..maar dat is dus tweaker afhankelijk.. :)

Wie volgt..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
Iemand hier een idee hoelang het kan duren voordat je BBU voor de eerste keer is opgeladen..?

Ik heb vanavond voor het eerst m'n BBU aangesloten op m'n Dell Perc 6i en voor de volledigheid m'n disken maar gelijk uit andere machines gehaald en aangesloten.

Daarna de BBU aangesloten maar tijdens het booten krijg ik telkens de warning:
The battery hardware is missing or malfunctioning, or the battery is unplugged or the battery may be discharged

*EDIT*
Ik heb de LSI MEGARAID Storage Manager geinstalleerd. Deze geeft aan bij BBU present: No

[ Voor 9% gewijzigd door NIK0 op 01-04-2010 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tech
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-09 11:25
Ook ik heb een PERC 5/i besteld. Ik hoop onder Linux een RAID-5 met (max) 8 disken te draaien.
Mijn vraag is of het activeren van TLER kan als de disken aan de PERC hangen. Zodat na een cold boot de timeouts aan te passen zijn.

De site van smartmontools helpt me niet verder. Blijkbaar wordt de PERC wel apart ondersteund om SMART status uit te kunnen lezen, zie: http://sourceforge.net/ap...upported_RAID-Controllers
maar het is me onduidelijk of hiermee ook de TLER settings aan te passen zijn (als de disk dit ondersteunt).
Heeft iemand dat al geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tech
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-09 11:25
Volgens deze post zou TLER niet via smartmon aangepast kunnen worden: http://www.overclock.net/...tips-422.html#post8833711
Kan iemand dit verhaal bevestigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catserv
NIK0 schreef op donderdag 01 april 2010 @ 23:08:
Iemand hier een idee hoelang het kan duren voordat je BBU voor de eerste keer is opgeladen..?

Ik heb vanavond voor het eerst m'n BBU aangesloten op m'n Dell Perc 6i en voor de volledigheid m'n disken maar gelijk uit andere machines gehaald en aangesloten.

Daarna de BBU aangesloten maar tijdens het booten krijg ik telkens de warning:
The battery hardware is missing or malfunctioning, or the battery is unplugged or the battery may be discharged

*EDIT*
Ik heb de LSI MEGARAID Storage Manager geinstalleerd. Deze geeft aan bij BBU present: No
Weet je zeker dat je de kabel er goed hebt ingedrukt?
met die megaraid storagemanager zou je toch gewoon de info van de bbu moeten kunnen zien,
http://madcat.mini-lan.nl/bbu.jpg zo zou dat eruit zien
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste