Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRReeL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11-02 21:31
:-) ik had meteen een nieuwe gekocht maar goed die heb ik nu extern gehouden, daar zet ik nu backups op. Ik had nog ff gekeken voor dat HDAT programma (zie link naar mega-thread PERC controllers) maar dat draait helaas niet in windows 7 64bit en heb geen zin om een bootcd te maken.
Ik hou het hier in de gaten en probeer nog wat meer te lezen , iig bedankt voor de info.

ZFS: FreeBSD10+ZFSguru, ASRock C2550D4I , 16GB, Nexus Value 430w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb zelf 10x Samsung HD154UI met 5x Seagates in RAID6 draaien, mijn HDD's doen ook netjes een downspin als ze niet gebruikt worden.

Heb ook 1 keer een degraded array gehad als gevolg van een Samsung HDD, dit gebeurde rond half 3 's nachts waardoor ik mijn bed uit geblazen werd door het alarm. Dit is trouwens op een Highpoint Rocketraid 3560.

Na afsluiten de kabels nog even extra aangedrukt en weer opgestart en hij ging rebuilden met dezelfde schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
k heb ook sporatisch een degraded melding.. dan is er weer een disk die niet goed gereageerd heeft ofzo

alle disks eens per stuk gecheckt.. niks aan de hand.. gewoon weer online gezet en laten rebuilden.. niks aan den handje.

en ik heb er een 4cm chipset fannetje op geschroeft nu met 5k7 rpm koelt die de kaart goed genoeg en is nog aardig stil ook :)..

(en nog eens RPM uitlezing via de fanheader op mn mamabord ook :D! )

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRReeL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11-02 21:31
Ik heb er trouwens ook een slotkoeler onder zitten. Toen ik de PERC5 erin had alleen om te kijken of ie het deed vond ik dat ie al erg warm was (dus alleen ff naar windows booten). Ik zag eerder wel iemand die de PERC5 verkocht en aangaf dat het koelelement helemaal verkleurd was dus blijkbaar kan het wel wat hebben. Toch omdat er toch veel data afhankelijk is van de PERC controller koel ik deze liever actief.

ZFS: FreeBSD10+ZFSguru, ASRock C2550D4I , 16GB, Nexus Value 430w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
iRReeL schreef op vrijdag 22 januari 2010 @ 14:47:
Ik heb er trouwens ook een slotkoeler onder zitten. Toen ik de PERC5 erin had alleen om te kijken of ie het deed vond ik dat ie al erg warm was (dus alleen ff naar windows booten). Ik zag eerder wel iemand die de PERC5 verkocht en aangaf dat het koelelement helemaal verkleurd was dus blijkbaar kan het wel wat hebben. Toch omdat er toch veel data afhankelijk is van de PERC controller koel ik deze liever actief.
better safe then sorry toch? :)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 24-09 13:08
NIK0 schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 11:51:
Gelijk nog maar een vraag..
Weet iemand of de BBU van een Perc 5/i met een Perc 6/i kunt gebruiken..?
TIA
Inmiddels kunnen achterhalen dat de BBU's wel met elkaar uitwisselbaar zijn !

Member of the Ukraine IT Army

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scooper
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-09 16:31
Ik heb de Perc 5/i hier ook draaien. En wel in RAID5 met 5x Samsung F1 1TB.

Nu begint de ruimte wat krap te worden, dus wil ik graag gaan upgraden. Ik kan er natuurlijk nog 3 keer 1TB bijzetten, maar als ik daarna nog eens zou willen upgraden mag ik 8 schijven vervangen. Daarom zit ik er nu aan te denken om 3x 1,5 of 2TB erbij te kopen. Ik begrijp natuurlijk dat ik maximaal 1TB kan adresseren op deze schijven, maar mijn vraag is of ik daarna door de 5 andere schijven ook te vervangen zou kunnen upgraden naar 8x1,5 of 2TB?

Ik zou dan één voor één een 1TB schijf vervangen door bijvoorbeeld een 1,5TB schijf (en dan rebuilden). Dan zou ik een array hebben van 8x1,5TB, waarvan op elke schijf maar 1TB bruikbaar. Kan de PERC5/i deze vervolgens omzetten naar 8x1,5TB?

Ik begreep dat de Areca dit wel ondersteunde, ik meen dat de controller hiervoor naast OCE ook Volume expansion moest ondersteunen, maar ik kan niet vinden of dit met de PERC5 ook gaat lukken. Ik gebruik nog steeds de Dell Driver in samenwerking met LSI's MegaRaid Storage Manager.

Jullie begrijpen uit bovenstaande tekst denk ik wel dat het voor mij een beetje klok en klepel is, maar kan iemand mij hierin opheldering geven?

SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:39
Ik weet niet of de perc dit ondersteund
maar het is niet normaal om een schijf voor een groter model te vervangen...
Kijk in de hnandleiding of hij Online Capacity Expansion ondersteund... Als hij dat kan, kan vaak wat jij wil ook...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

thijs_cramer schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 22:01:
Kijk in de hnandleiding of hij Online Capacity Expansion ondersteund... Als hij dat kan, kan vaak wat jij wil ook...
Het zou wel moeten kunnen maar het kan zijn dat je dit via OpenManage moet doen. Zie bv:

http://en.community.dell.com/forums/t/19306659.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scooper
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-09 16:31
thijs_cramer schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 22:01:
OCE ondersteund de perc5 wel, maar of hij dan ook volume/raid expansion ondersteund is volgens mij geen standaard functionaliteit die daar standaard bij komt. In deze thread op HardForum leek het eerst zelfs niet te kunnen met een Areca, maar uiteindelijk bleek het met een omweg toch wel te gaan. Of de perc het dan kan....?
Verwijderd schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 22:13:
[...]

Het zou wel moeten kunnen maar het kan zijn dat je dit via OpenManage moet doen. Zie bv:

http://en.community.dell.com/forums/t/19306659.aspx
Bedankt voor de link! Interessant, met de OpenManage software van Dell zou het dus moeten kunnen. Helaas moet je dan ook weer zo'n Dell server hebben (wat ik dus niet heb), anders gaat het niet werken :(
Ik heb een flink document over de LSI software doorgenomen, maar daar staat hier verder helemaal niks over in...

SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Met de LSI MegaRaid manager kan dat ook i.c.m. een perc4/5/6

[ Voor 20% gewijzigd door DukeBox op 30-01-2010 15:27 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
Ik heb inmiddels m'n perc 6i binnen gekregen. De bedoeling is om deze in te bouwen in een HP ML 110 G5
Link naar de layout vd machine: http://bizsupport2.austin...l/c01185141/c01185141.pdf

De machine is ongeveer 10 minuten aangezet zonder disken en het valt me op dat kaart behoorlijk heet wordt.

Ik ben geen PCI-xyz expert maar ik maak op uit de pdf dat het bovenste slot een pci-e x8 slot is waarop de kaart aangesloten dient te worden. (In een ander slot werkt de kaart ook alleen heb ik geen idee wat dit qua performance uitmaakt.....iemand?)
In dit topic heeft tweaker "catserv" het over deze Zalman ZM-SC100 case cooler Weet iemand of dit voldoende koeling biedt icm met de stockcooler die erop zit?

Wanneer ik zo'n northbridge cooler erop zou zetten ben ik waarschijnlijk gelijk de rest van m'n slots kwijt... |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjCoke
  • Laatst online: 14-08 12:31
Ik heb deze slot cooler ook gekocht naar aanleiding van die post en het werkt perfect.
Ik heb hem zelf op de laagste stand gezet in mijn gamebak en draait/koelt dus, zoals gezegd, perfect.

Edit:
Ik heb even gekeken op die layout wat je aangeeft:
PCI4 is diegene die je moet hebben de kaart is, zo ver ik weet een x8 pci express kaart die minimaal een x4 link nodig heeft.
Die PCI4 heeeft een x8 link en x8 pci Express slot, dus die moet je hebben, dus de bovenste inderdaad.
PCI 1 t/m 3 heeft een x1 link met een x8 Express slot. Die zouden niet genoeg moeten zijn, maar misschien dat ik het fout heb hoor.

[ Voor 53% gewijzigd door DjCoke op 30-01-2010 23:58 . Reden: Aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
DjCoke schreef op zaterdag 30 januari 2010 @ 23:52:
Edit:
Ik heb even gekeken op die layout wat je aangeeft:
PCI4 is diegene die je moet hebben de kaart is, zo ver ik weet een x8 pci express kaart die minimaal een x4 link nodig heeft.
Die PCI4 heeeft een x8 link en x8 pci Express slot, dus die moet je hebben, dus de bovenste inderdaad.
PCI 1 t/m 3 heeft een x1 link met een x8 Express slot. Die zouden niet genoeg moeten zijn, maar misschien dat ik het fout heb hoor.
Thanks voor het nakijken DJCoke..ik denk idd dat je gelijk hebt. Daardoor kan ik waarschijnlijk die slot cooler niet gebruiken aangezien die in een PCI slot moet welke bij mij het laatste slot is.
ik heb de laatste tijd enorm veel gelezen over de koeling van de Dell Perc kaarten dat ik nu waarschijnlijk aan het "overthinken" ben geslagen.

Zover ik weet kun je de temperatuur niet aflezen van een Perc 6i en kun je dus niet bekijken hoe effectief het plaatsen van een andere (northbridge cooler) is.

Daarnaast heb ik nog deze 2 blogs bekeken van 2 tweakers met een Dell Poweredge 410T volgepropt met disken en een Dell Perc 6i. Link1 en Link2

Deze hele kast met onderdelen, Perc 6i + disken wordt gekoeld door 1 fan! Granted, er zit een airflow plastic kap over het geheel maar de complete koeling van alle onderdelen wordt gedaan door deze enkele fan.
Daarnaast schijnen die kaarten een behoorlijke tolerantie te hebben wat hitte betreft.

Ik heb nog een Titan 120mm casefan liggen.
Mijn gedachte nu is om de stockcooler er fijn op te laten zitten en die casefan op de bodem van de kast te zetten zodat deze direct over de Perc 6i kan blazen..ongeveer zoals dit plaatje aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catserv
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20-09 11:06
ik heb het al eens eerder vermeld maar omdat dit topic zo snel geroeid is:

voor de mensen die een normaal pci slot vrij hebben onder de kaart raad ik deze aan:
ZM-SC100
Afbeeldingslocatie: http://images.hardware.info/news/ZM-SC100_01.jpg
de ventilator is kogel gelagerd en heeft een schakelaar met verschillende standen,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjCoke
catserv schreef op zondag 31 januari 2010 @ 22:37:
[...] voor de mensen die een normaal pci slot vrij hebben onder de kaart raad ik deze aan:
ZM-SC100
Ik ben het helemaal mee eens, werkt echt heel goed...

Just curious, welke stand heb jij hem staan Catserv?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catserv
de laagste, dat zorgt al voor genoeg airflow, en de mijne zit gelijk onder de kaart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Shuriken schreef op maandag 21 januari 2008 @ 14:52:
[...]

Je hebt dubbel pech. De controller houd niet van de P35 chipset en schijnbaar ook niet van Gigabyte boardjes.
Oude quote.. Gaat erom of de kaart werkt met een Asus A8N-SLI deluxe.. Ik lees wat tegenstrijdige berichten in het topic.. (zoek maar op a8n)

Iemand die durft te beweren dat de kaart wel degelijk werkt in dit moederbord?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjCoke
MrBarBarian schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 14:39:
[...]

Oude quote.. Gaat erom of de kaart werkt met een Asus A8N-SLI deluxe.. Ik lees wat tegenstrijdige berichten in het topic.. (zoek maar op a8n)

Ik had hem in mijn a8n en dat werkte perfect. Enkel moest ik hem niet afplakken en de reeds afgeplakte plakband er van af halen. Denk door de nvidia
chipset geloof ik, die heeft geen problemen met de smbbus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catserv
klopt, nforce chipsets doen het goed,,
ik moest hem met mijn asus p5n32-E SLI ook niet afplakken.. moest hem alleen wel in het pci-e x8 slot steken want die blauwe zijn kennelijk toch alleen video pci-e

• SpiriTNL
  • Laatst online: 24-09 21:17
Ik heb van iemand een BBU van een defecte PERC 5/E kunnen krijgen.
Deze BBU is de zelfde als voor de 5/i echter in een andere behuizing.

Echter is het kabeltje om aan te sluiten niet het zelfde. Die van een 5/i is op de kaart groter.

Zijn deze kabeltjes ergens te vinden ?
Ik heb al gezocht maar ben ban dat het moeilijk word.
Waarschijnlijk word het zelfs knutselen als ik het stekkertje kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:07

_Arthur

blub

SpiriTNL schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 23:27:
Ik heb van iemand een BBU van een defecte PERC 5/E kunnen krijgen.
Deze BBU is de zelfde als voor de 5/i echter in een andere behuizing.

Echter is het kabeltje om aan te sluiten niet het zelfde. Die van een 5/i is op de kaart groter.

Zijn deze kabeltjes ergens te vinden ?
Ik heb al gezocht maar ben ban dat het moeilijk word.
Waarschijnlijk word het zelfs knutselen als ik het stekkertje kan vinden.
Gewoon ter info: Klik voor link

Is wel prijzig, maar meer om je het idee te geven dat de kabeltjes wel los te krijgen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
MrBarBarian schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 14:39:
[...]

jup dat doettie wel :)

eens getest toen ik een bsd servertje ging maken voor iemand :) ( puur om te weten als er later ook nog eens een PERC in zou moetne dat t ook kan :P )

heb t nog niet getest op mn eigen bsd servertje... maar die doet t zo best goed.. en zolang die t doet laat ik hem maar met rust :)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwesley
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22-09 20:27
Ik kan mijn perc 6/i kaart enkel op raid 0 zetten (voor 4 schijven) ...
Zou er iemand weten aan wat dit kan liggen ?
Heb er op zitten googelen, maar niets gevonden :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomsworld
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

djwesley schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 10:12:
Ik kan mijn perc 6/i kaart enkel op raid 0 zetten (voor 4 schijven) ...
Zou er iemand weten aan wat dit kan liggen ?
Heb er op zitten googelen, maar niets gevonden :(
Ik gok dat je een perc 6//iR hebt de R variant kan slechts 4 schijven en max raid 1 of raid 0.

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwesley
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22-09 20:27
inderdaad ... heb juist gecontroleerd ... blijkbaar de verkeerde kaart gekocht :s
bedankt voor het snelle antwoord !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
Mede tweakers...
nav het verhaal van

Quindor
Quindor in "[HDD] De Samsung Spinpoint F3 serie is er!"
(plus de 5-6 berichten nadien)

En de daaropvolgende discussie,is de volgende vraag gerezen:
Quindor in "Het grote DIY RAID NAS topic deel 3"

Zou iemand hier met een Dell Perc 5(i) of 6(i) die smartmon tools kunnen runnen om te zien of dit werkt..? (is harmless voor je systeem en je leert weer wat over je systeem! We zijn benieuwd naar Samsung disken maar andere zijn uiteraard ook welkom!

Met name de vraag of deze commando's werken zijn interessant:
smartctl -l scterc d: (of whatever je driveletter is)

smartctl -l scterc,70,70 d:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 14:50

Quindor

Switching the universe....

NIK0 schreef op vrijdag 12 maart 2010 @ 18:35:
Mede tweakers...
nav het verhaal van

Quindor
Quindor in "[HDD] De Samsung Spinpoint F3 serie is er!"
(plus de 5-6 berichten nadien)

En de daaropvolgende discussie,is de volgende vraag gerezen:
Quindor in "Het grote DIY RAID NAS topic deel 3"

Zou iemand hier met een Dell Perc 5(i) of 6(i) die smartmon tools kunnen runnen om te zien of dit werkt..? (is harmless voor je systeem en je leert weer wat over je systeem! We zijn benieuwd naar Samsung disken maar andere zijn uiteraard ook welkom!

Met name de vraag of deze commando's werken zijn interessant:
smartctl -l scterc d: (of whatever je driveletter is)

smartctl -l scterc,70,70 d:
Laat ik hier ook eventjes reageren.

Zo te zien heeft iemand in de source van de driver lopen prutsen om hetzelfde als bij mijn adaptec controller voor elkaar te krijgen, dat je logische volumes aan je OS gepresenteerd worden als /dev/sd*, etc. en je fysieke volumes als /dev/sg*. Helaas werkt het niet zoals bij adaptec dat het OS ze verder niet gaat gebruiken, dus gevaarlijk! Kan een optie zijn, maar volgens mij is dat inmiddels deprecated.

Daarvoor is in versie 5.39 de megaraid optie gekomen. Aangezien de PERC 6i hierop gebaseerd is, zou dat moeten werken. Zie hiervoor deze link, wel kan dit, als ik het goed begrijp, alleen onder linux.

In mijn geval met de adaptec is dat ook het geval en heb ik een bootstick gemaakt welke dit automatisch doet voordat ik mijn normale OS opstart. De settings zijn na een power loss (uitzetten server, etc.) weer weg.

Als iemand dus bovenstaande commando's wil uitvoeren zal hij hiervoor een "-d megaraid,1" bijvoorbeeld moeten toevoegen. Daarmee geef je aan dat je de eerste disk van je adaptec wilt bekijken. Helaas gaat het ook alleen werken op linux ben ik bang, maar het is het proberen waard op windows!

Intermit.Tech YouTube Kanaal, Intermit.Tech Blog, QuinLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Tomsworld schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 13:53:
Ik gok dat je een perc SAS 6//iR hebt de R variant kan slechts 4 schijven en max raid 1 of raid 0.
There.. i fixed it ;)
Ik heb het zelfs nog erger gehad, een aantal SAS 6/i kaarten die blijkbaar geen raid konden omdat het niet het 'R' model was.. Heb nog gekeken maar evt. een bios flash maar helaas mist er ook wat hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
Quindor schreef op vrijdag 12 maart 2010 @ 18:52:
[...]

Laat ik hier ook eventjes reageren.

Zo te zien heeft iemand in de source van de driver lopen prutsen om hetzelfde als bij mijn adaptec controller voor elkaar te krijgen, dat je logische volumes aan je OS gepresenteerd worden als /dev/sd*, etc. en je fysieke volumes als /dev/sg*. Helaas werkt het niet zoals bij adaptec dat het OS ze verder niet gaat gebruiken, dus gevaarlijk! Kan een optie zijn, maar volgens mij is dat inmiddels deprecated.

Daarvoor is in versie 5.39 de megaraid optie gekomen. Aangezien de PERC 6i hierop gebaseerd is, zou dat moeten werken. Zie hiervoor deze link, wel kan dit, als ik het goed begrijp, alleen onder linux.

In mijn geval met de adaptec is dat ook het geval en heb ik een bootstick gemaakt welke dit automatisch doet voordat ik mijn normale OS opstart. De settings zijn na een power loss (uitzetten server, etc.) weer weg.

Als iemand dus bovenstaande commando's wil uitvoeren zal hij hiervoor een "-d megaraid,1" bijvoorbeeld moeten toevoegen. Daarmee geef je aan dat je de eerste disk van je adaptec wilt bekijken. Helaas gaat het ook alleen werken op linux ben ik bang, maar het is het proberen waard op windows!
Mocht de tool werken in linux icm met de Dell Perc 5/6 dan zou dat in het ergste geval betekenen dat je eerst middels een bootstickje naar linux moet booten om de waardes aan te passen en vervolgens via een normale reboot (zonder poweroff) naar Windows zou moeten booten waarbij als het goed is de CCTL waardes bewaard zouden moeten zijn..

Is die bootstick ergens te downloaden..? :9~ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 14:50

Quindor

Switching the universe....

NIK0 schreef op vrijdag 12 maart 2010 @ 21:43:
[...]

Mocht de tool werken in linux icm met de Dell Perc 5/6 dan zou dat in het ergste geval betekenen dat je eerst middels een bootstickje naar linux moet booten om de waardes aan te passen en vervolgens via een normale reboot (zonder poweroff) naar Windows zou moeten booten waarbij als het goed is de CCTL waardes bewaard zouden moeten zijn..

Is die bootstick ergens te downloaden..? :9~ _/-\o_
Nee, mijn versie is niet ergens te downloaden. Maar dat is er ook eentje die werkt in combinatie met Adaptec controllers (iig 2 en 5 series, 3 wellicht met andere firmware).

Je zou voor de Perc/LSI moeten kijken welke je de juiste functionaliteit geeft in welke linux distributie. Ik heb Debian, Ubuntu, CentOS, FreeBSD en Fedore geprobeert. En alleen die laatste gaf me precies wat ik wilde.

Intermit.Tech YouTube Kanaal, Intermit.Tech Blog, QuinLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
Quindor schreef op vrijdag 12 maart 2010 @ 22:35:
[...]

Nee, mijn versie is niet ergens te downloaden. Maar dat is er ook eentje die werkt in combinatie met Adaptec controllers (iig 2 en 5 series, 3 wellicht met andere firmware).

Je zou voor de Perc/LSI moeten kijken welke je de juiste functionaliteit geeft in welke linux distributie. Ik heb Debian, Ubuntu, CentOS, FreeBSD en Fedore geprobeert. En alleen die laatste gaf me precies wat ik wilde.
Oke dat scheelt iig wel eea met het uitproberen van verschillende distro's ;)
Ik ben niet van plan om mijn servertje uit te rusten met linux dus qua functionaliteit heb ik niet veel meer nodig dan dat de tool z'n werk kan doen :)
Het zal zeker nog wel even gaan duren voordat ik zo ver ben dus ik hoop dat er nog meer tweakers zich melden om dit te testen..het gaat er tenslotte om dat de data van iedere Tweaker zo veilig mogelijk opgeslagen wordt 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pittie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-09 20:21
Aangezien mijn Dell perc5 BBU unit het begeven heeft, (hij geeft een error met SOH id bad, please replace you battery) heb ik via ebay een nieuwe batterij gekocht.
Omdat ik in dit topic heb gelezen dat de BBU van een Perc5e ook zou werken, plus dat in de advertentie staat dat de BBU ook op een perc5i zou passen heb ik de batterij besteld.
http://cgi.ebay.nl/ws/eBa...05642&_trksid=p2761.l1259

Echter, ik sluit de batterij aan, maar deze wordt in zijn geheel niet herkend door de controller. Hij geeft niet eens aan dat er een BBU aanwezig is. Ook niet na de batterij een nachtje opgeladen te hebben.

Hoe kan dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loser180
  • Laatst online: 23-09 20:14
De BBu op mijn Perc5i werkt ook niet lekker omdat het kabeltje net niet past. Ik heb toen met een mesje de connector wat aangepast en toen werkte het perfect. Vergelijk je connector eens met die van je oude bbu?

Jouw naam in onder mijn Post

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
Tweakers

Zouden de mensen die beschikken over een Dell Perc 5 of 6 'ns wat instellingen kunnen posten qua stripe element size en de clustersize die je voor je OS hebt gekozen..?

Ik weet dat het afhankelijk is met wat voor soort data je werkt maar ik ben gewoon benieuwd wat lekker werkt voor de gemiddelde tweakert 8)

Ikzelf sta (zodra ik de disken beschikbaar heb) op het punt om deze settings te gebruiken:

Voorlopig een netto 2 TB Data volume met GPT (OS op een SSD) :
*EDIT*: in RAID 5
Stripe size op de Dell Perc 6i: 64 KB
Cluster size in Window 2008 R2: 64 KB
Write Policy: Write Back
Read Policy: Adaptive
Er zullen met name DVD's en foto's op komen te staan.
Middels een NFS share wil ik dvd's kunnen afspelen op een media player
Deze instellingen zijn gebaseerd op wat ik op tweakers en andere sites heb kunnen vinden...wie volgt..?

[ Voor 4% gewijzigd door NIK0 op 31-03-2010 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aval0ne
  • Laatst online: 08-09 00:48
NIK0 schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 12:50:
Tweakers

Zouden de mensen die beschikken over een Dell Perc 5 of 6 'ns wat instellingen kunnen posten qua stripe element size en de clustersize die je voor je OS hebt gekozen..?

Ik weet dat het afhankelijk is met wat voor soort data je werkt maar ik ben gewoon benieuwd wat lekker werkt voor de gemiddelde tweakert 8)

Ikzelf sta (zodra ik de disken beschikbaar heb) op het punt om deze settings te gebruiken:

Voorlopig een netto 2 TB Data volume met GPT (OS op een SSD) :

Stripe size op de Dell Perc 6i: 64 KB
Cluster size in Window 2008 R2: 64 KB
Write Policy: Write Back
Read Policy: Adaptive
Er zullen met name DVD's en foto's op komen te staan.
Middels een NFS share wil ik dvd's kunnen afspelen op een media player
Deze instellingen zijn gebaseerd op wat ik op tweakers en andere sites heb kunnen vinden...wie volgt..?
Niet onbelangrijk detail: welke RAID ga je draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
aval0ne schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 16:10:
[...]

Niet onbelangrijk detail: welke RAID ga je draaien?
Excuus RAID 5 in mijn geval..!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B0B01985
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 31-07 18:58
draai hier op mijn perc 5i een raid 5 op 6 2TB samsung F3 schijfjes in raid5 met write back en adaptive read ahead met als stripesize 1024k en clustersize heb ik geen idee meer wat ik genomen heb denk gewoon standaard...
krijg je dit als resultaat:
Afbeeldingslocatie: http://photos-d.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc3/hs444.snc3/25466_1332448504677_1034945334_1008735_404514_n.jpg
hopelijk heb je er wat aan
Greetz B0B0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
B0B01985 schreef op donderdag 01 april 2010 @ 01:13:
draai hier op mijn perc 5i een raid 5 op 6 2TB samsung F3 schijfjes in raid5 met write back en adaptive read ahead met als stripesize 1024k en clustersize heb ik geen idee meer wat ik genomen heb denk gewoon standaard...
krijg je dit als resultaat:
[afbeelding]
hopelijk heb je er wat aan
Greetz B0B0
Thanks B0B0..! Als ik het goed heb, pakt Windows standaard een clustersize van 4 kb waarmee je een volume grootte kunt hebben van 16 TB...als ik het goed heb begrepen, zou je beter een grotere clustersize kunnen pakken wanneer je met grotere bestanden werkt (dvd's, avi's blueray)..maar dat is dus tweaker afhankelijk.. :)

Wie volgt..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
Iemand hier een idee hoelang het kan duren voordat je BBU voor de eerste keer is opgeladen..?

Ik heb vanavond voor het eerst m'n BBU aangesloten op m'n Dell Perc 6i en voor de volledigheid m'n disken maar gelijk uit andere machines gehaald en aangesloten.

Daarna de BBU aangesloten maar tijdens het booten krijg ik telkens de warning:
The battery hardware is missing or malfunctioning, or the battery is unplugged or the battery may be discharged

*EDIT*
Ik heb de LSI MEGARAID Storage Manager geinstalleerd. Deze geeft aan bij BBU present: No

[ Voor 9% gewijzigd door NIK0 op 01-04-2010 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tech
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-09 11:25
Ook ik heb een PERC 5/i besteld. Ik hoop onder Linux een RAID-5 met (max) 8 disken te draaien.
Mijn vraag is of het activeren van TLER kan als de disken aan de PERC hangen. Zodat na een cold boot de timeouts aan te passen zijn.

De site van smartmontools helpt me niet verder. Blijkbaar wordt de PERC wel apart ondersteund om SMART status uit te kunnen lezen, zie: http://sourceforge.net/ap...upported_RAID-Controllers
maar het is me onduidelijk of hiermee ook de TLER settings aan te passen zijn (als de disk dit ondersteunt).
Heeft iemand dat al geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tech
Volgens deze post zou TLER niet via smartmon aangepast kunnen worden: http://www.overclock.net/...tips-422.html#post8833711
Kan iemand dit verhaal bevestigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catserv
NIK0 schreef op donderdag 01 april 2010 @ 23:08:
Iemand hier een idee hoelang het kan duren voordat je BBU voor de eerste keer is opgeladen..?

Ik heb vanavond voor het eerst m'n BBU aangesloten op m'n Dell Perc 6i en voor de volledigheid m'n disken maar gelijk uit andere machines gehaald en aangesloten.

Daarna de BBU aangesloten maar tijdens het booten krijg ik telkens de warning:
The battery hardware is missing or malfunctioning, or the battery is unplugged or the battery may be discharged

*EDIT*
Ik heb de LSI MEGARAID Storage Manager geinstalleerd. Deze geeft aan bij BBU present: No
Weet je zeker dat je de kabel er goed hebt ingedrukt?
met die megaraid storagemanager zou je toch gewoon de info van de bbu moeten kunnen zien,
http://madcat.mini-lan.nl/bbu.jpg zo zou dat eruit zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
catserv schreef op zaterdag 03 april 2010 @ 22:31:
[...]

Weet je zeker dat je de kabel er goed hebt ingedrukt?
met die megaraid storagemanager zou je toch gewoon de info van de bbu moeten kunnen zien,
http://madcat.mini-lan.nl/bbu.jpg zo zou dat eruit zien
Hoi Catserv...

Ja, helaas wel ben ik bang :'( Aan de kant van de battery heb ik het kabeltje zover mogelijk ingedrukt en aan de kant van de perc 6i "klikt" het kabeltje vast op de kaart..
Ik zie dit in mijn megaraid manager:
http://img268.imageshack.us/img268/4584/nobbu.jpg
Ik heb ook geen andere "spare" hardware liggen om bijv de kaart uit te kunnen sluiten...

Iemand van de Tweakers ANWB nog interesse om mijn BBU uit te testen..?

[ Voor 4% gewijzigd door NIK0 op 05-04-2010 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
Tech schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 11:46:
Volgens deze post zou TLER niet via smartmon aangepast kunnen worden: http://www.overclock.net/...tips-422.html#post8833711
Kan iemand dit verhaal bevestigen?
Het is mij tot nu toe ook niet gelukt. Ik heb het de laatste smartmontools op een debian usb stick installed en ik krijg het volgende:

debianusb:/usr/sbin/smartmontools# smartctl -l scterc -d megaraid,1 /dev/sda
smartctl 5.40 2010-03-16 r3077 [i686-pc-linux-gnu] (local build)
Copyright (C) 2002-10 by Bruce Allen, http://smartmontools.sourceforge.net

/dev/sda [megaraid_disk_01] [SAT]: Device open changed type from 'megaraid' to 'sat'
Error Write SCT Error Recovery Control Command failed: megasas_cmd result: 0.1 = 0/255
Warning: device does not support SCT (Get) Error Recovery Control command

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tech
/dev/sda [megaraid_disk_01] [SAT]: Device open changed type from 'megaraid' to 'sat'
Error Write SCT Error Recovery Control Command failed: megasas_cmd result: 0.1 = 0/255
Warning: device does not support SCT (Get) Error Recovery Control command
Heb in de smartctl code zitten loeren, de foutmelding geeft aan dat controller 0, disk 1 een onbekende fout (0/255) heeft gegeven op het commando. Het lijkt erop dat de megaraid driver het ERC commando niet accepteert en doorstuurt naar de achterliggende disk, jammer. Wat er precies fout gaat kan ik niet achterhalen.
Misschien kunnen we dit aanmelden op de smartmon trac als bug/feature request?

Dan blijven drie mogelijkheden over:
  1. Raid disks kopen (duuurrrr)
  2. WD disken gebruiken waarop via TLER.EXE de timeout-setting permanent in te stellen zijn. Op diverse forums lees ik veel verhalen van wisselend succes. Zo zouden WD 2TB EADS-schijven soms wel, maar ook soms niet, in te stellen zijn.
  3. TLER negeren en consumentendisken gebruiken zonder TLER 7 sec.
Ik denk voor optie 2 te gaan, maar dat wordt trial-and-error testen vrees ik om een 8-tal goede disken te vinden :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Tech schreef op maandag 05 april 2010 @ 14:49:
Heb in de smartctl code zitten loeren, de foutmelding geeft aan dat controller 0, disk 1 een onbekende fout (0/255) heeft gegeven op het commando. Het lijkt erop dat de megaraid driver het ERC commando niet accepteert en doorstuurt naar de achterliggende disk, jammer. Wat er precies fout gaat kan ik niet achterhalen.
Dat is zeker verstandig, dit is typisch zo'n community feature waardoor linux interessant is voor de hobby consument zonder (onnodig) te hoeven investeren in enterprise materiaal.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
[...]

Dan blijven drie mogelijkheden over:
  1. Raid disks kopen (duuurrrr)
  2. WD disken gebruiken waarop via TLER.EXE de timeout-setting permanent in te stellen zijn. Op diverse forums lees ik veel verhalen van wisselend succes. Zo zouden WD 2TB EADS-schijven soms wel, maar ook soms niet, in te stellen zijn.
  3. TLER negeren en consumentendisken gebruiken zonder TLER 7 sec.
Ik denk voor optie 2 te gaan, maar dat wordt trial-and-error testen vrees ik om een 8-tal goede disken te vinden :-(
Ik heb een mailtje gestuurd vanochtend naar de smartmon support list:
smartmontools-support@lists.sourceforge.net
met de vraag of ik iets fout of dat dit nog een feature is wat nog in onwikkeling is..(het liefste zie ik dat deze feature ook in de Windows variant mogelijk wordt)

Ik heb geen kennis van programming dus wanneer jij dit als bug/feature zou kunnen aanmelden zou dat geweldig zijn..! _/-\o_ Wellicht dat wanneer men dit van meerdere kanten te horen krijgt er actie ondernomen wordt.. ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
Inmiddels op ebay zitten snuffelen naar een andere BBU
1 verkoper wilde perse het BBU part number hebben voor de Dell Perc 6i. Iemand hier met een Dell perc 6i die even wil kijken wat er op z'n BBU staat ? _/-\o_ :
Dit is die van mij:

Afbeeldingslocatie: http://img17.imageshack.us/img17/5219/p1000473x.jpg
(wellicht is deze BBU helemaal niet compatibel met een Perc 6i???)

Verder iemand evaring met BBU's kopen bij 1 van deze verkopers:

http://cgi.ebay.nl/BACKUP...Akkus?hash=item4399f6bc94

http://cgi.ebay.nl/Batter...ain_0?hash=item563ab23083

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aval0ne
  • Laatst online: 08-09 00:48
NIK0 schreef op woensdag 07 april 2010 @ 09:39:
1 verkoper wilde perse het BBU part number hebben voor de Dell Perc 6i. Iemand hier met een Dell perc 6i die even wil kijken wat er op z'n BBU staat ? _/-\o_ :
Dit is die van mij:

[afbeelding]

Ik heb een perc 6i maar nog geen BBU, ben dus ook op zoek. Die links verwijzen naar bbu's voor de perc 5e?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pittie
NIK0 schreef op woensdag 07 april 2010 @ 09:39:
Dit is die van mij:

[afbeelding]

De tweede daar heb ik ervaring mee..
Ik had die gekocht voor een Perc5i, omdat dit netjes in de advertentie staat dat deze daar mee zou werken. Echter helaas. Hij doet het niet, hetzelfde verhaal als bij jou. De batterij wordt totaal niet herkend. Ook via de software niet, en ook in de bios van de controller niet.
De batterij is op dit moment terug richting verkoper (Canada) en dan krijg ik een refund of alsnog een werkend exemplaar..

Let ook op dat er bij die eerste batterij unit geen kabeltje bijzit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
aval0ne schreef op woensdag 07 april 2010 @ 13:26:
[...]

Ik heb een perc 6i maar nog geen BBU, ben dus ook op zoek. Die links verwijzen naar bbu's voor de perc 5e?
Ja die schijnen ook te werken op een perc 6i maar ik weet het niet zeker meer aangezien ik nu zit met een BBU waarbij mijn Perc 6i zegt dat er geen BBU aangeslote zit. Heb 2 kabeltjes gebruikt dus daarvan uitgaande moet het bijna wel de BBU of m'n perc controller zijn..

Als jij een specifieke BBU voor een 6i vindt hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
Pittie schreef op woensdag 07 april 2010 @ 13:37:
[...]

De tweede daar heb ik ervaring mee..
Ik had die gekocht voor een Perc5i, omdat dit netjes in de advertentie staat dat deze daar mee zou werken. Echter helaas. Hij doet het niet, hetzelfde verhaal als bij jou. De batterij wordt totaal niet herkend. Ook via de software niet, en ook in de bios van de controller niet.
De batterij is op dit moment terug richting verkoper (Canada) en dan krijg ik een refund of alsnog een werkend exemplaar..
Tsja bizar toch..? Waar zou die BBU dan anders mee moeten werken zou je zeggen.. 8)7
Die eerste heb ik ook gemaild maar nog niets van terug gehoord..BBU kabeltje heb ik een originele uit een Dell Server dus dat moet goed zijn..

[ Voor 10% gewijzigd door NIK0 op 07-04-2010 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pittie
NIK0 schreef op woensdag 07 april 2010 @ 13:40:
[...]

Tsja bizar toch..? Waar zou die BBU dan anders mee moeten werken zou je zeggen.. 8)7
Die eerste heb ik ook gemaild maar nog niets van terug gehoord..BBU kabeltje heb ik een originele uit een Dell Server dus dat moet goed zijn..
Misschien dan toch alleen met de Perc5/e ofzo?
Heb jij jouw batterij voor de Perc5/e nog?
Anders zou ik die eventueel ook wel eens willen proberen op mijn perc5/i..

De orginele die erbij zit geeft bij mij namelijk iedere keer een SOH bad id aan, maar deze wordt wel herkent in zowel de bios van de controller als in LSI software..

Overigens zijn de kabeltjes helaas wel degelijk verschillend.. De aansluiting op de batterij is iig anders voor de orginele BBU van de i ten op zichte van de BBU van de e variant.

[ Voor 22% gewijzigd door Pittie op 07-04-2010 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
Pittie schreef op woensdag 07 april 2010 @ 13:44:
[...]

Misschien dan toch alleen met de Perc5/e ofzo?
Heb jij jouw batterij voor de Perc5/e nog?
Anders zou ik die eventueel ook wel eens willen proberen op mijn perc5/i..

De orginele die erbij zit geeft bij mij namelijk iedere keer een SOH bad id aan, maar deze wordt wel herkent in zowel de bios van de controller als in LSI software..

Overigens zijn de kabeltjes helaas wel degelijk verschillend.. De aansluiting op de batterij is iig anders voor de orginele BBU van de i ten op zichte van de BBU van de e variant.
Heb je plaatjes van de verschillen van de "e" tov de "i" variant..? wil even zien wat je precies bedoelt..
Ja ik heb die Perc BBU nog steeds..je bent welkom om 'm te testen op jouw Perc.
Gefeliciteerd BTW..!

*EDIT*
Dit is de PERC kabel welke ik gekocht heb voor mijn Perc 6i..:
http://cgi.ebay.com/ws/eB...iewItem&item=200425501376
Zou niet weten waarom die kabel niet zou werken op een Perc 6i..maar goed bewijs heb ik ook nog niet helaas..

Heb ondertussen ook nog deze BBU's gevonden..:
http://cgi.ebay.nl/Dell-U...eries?hash=item5ad8633918

Kom op Tweakers..niemand hier met een Perc 6i die even een plaatje van z'n BBU met type nummer kan delen.. 8)

[ Voor 25% gewijzigd door NIK0 op 07-04-2010 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pittie
Ik heb helaas geen plaatjes ervan, maar het komt erop neem dat de pinnetjes bij uit mijn hoofd de i variant iets verder uit elkaar zitten dan bij de e variant.
Die laatste die je linkt, dat is volgens mij een officiele voor de 5i variant. Die heb ik iig nu aan mijn perc5 hangen. Overigens kwam deze volgens mij zelfs van die verkoper af. Ik wist niet dat hij ze nog aanbood. Of hij heeft ze recentelijk weer op de kop getikt.

Wat we kunnen doen is dat ik je mijn batterij opstuur, (om te testen, dan kun je iig zijn of de BBU unit van een perc5i op jouw controller werkt! (Wrs krijg je dan uiteraard ook de SOH id bad) en ik wil graag jou variant van de e versie uittesten om te kijken of deze werkt. (als het kan met kabeltje) Want misschien is de e versie wel gewoon incompatible met deze controller. Daarnaast heb ik nog een linkje waar de 5i BBU goedkoper te krijgen is vanuit Amerika. Deze heeft er nog twee te koop. Misschien kunnen we die dan samen bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
Pittie schreef op woensdag 07 april 2010 @ 14:16:
Ik heb helaas geen plaatjes ervan, maar het komt erop neem dat de pinnetjes bij uit mijn hoofd de i variant iets verder uit elkaar zitten dan bij de e variant.
Die laatste die je linkt, dat is volgens mij een officiele voor de 5i variant. Die heb ik iig nu aan mijn perc5 hangen. Overigens kwam deze volgens mij zelfs van die verkoper af. Ik wist niet dat hij ze nog aanbood. Of hij heeft ze recentelijk weer op de kop getikt.

Wat we kunnen doen is dat ik je mijn batterij opstuur, (om te testen, dan kun je iig zijn of de BBU unit van een perc5i op jouw controller werkt! (Wrs krijg je dan uiteraard ook de SOH id bad) en ik wil graag jou variant van de e versie uittesten om te kijken of deze werkt. (als het kan met kabeltje) Want misschien is de e versie wel gewoon incompatible met deze controller. Daarnaast heb ik nog een linkje waar de 5i BBU goedkoper te krijgen is vanuit Amerika. Deze heeft er nog twee te koop. Misschien kunnen we die dan samen bestellen.
Op het overclock forum heb ik bevestigd gekregen dat een perc 5i bbu zou moeten werken op een 6i. Het lijkt er dan op dat ik geen 5i BBU hebt..?

Die lange kabel hou ik liever zelf. Bij de BBU die ik heb gekocht zat ook een kabeltje die kan ik wel meesturen. Mijn vroegere buurvrouw woont in de US, haar man komt regelmatig naar NL..zou behoorlijk kunnen schelen dus....(al zie ik ook andere ads van andere nieuwe BBU's vanuit de US, scheelt ongeveer 7 euros met die vanuit de UK dus dat valt wel mee)

BTW ziet jouw BBU hetzelfde eruit als die van mij..? qua uiterlijk en partnumber..? als ik die laatste link in de UK bekijk is dat een andere BBU dan degene die ik heb. (Die van mij moet wel voor 5e/6e zijn)
Overigens past die lange kabel qua pinnetjes perfect op die BBU die ik nu heb dus ik weet niet of dat verhaal helemaal opgaat..

[ Voor 16% gewijzigd door NIK0 op 07-04-2010 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
Inmiddels informatie gekregen dat type NU209 en type P9110 zouden moeten werken icm een Perc 6i !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pittie
NIK0 schreef op woensdag 07 april 2010 @ 14:32:
[...]

Op het overclock forum heb ik bevestigd gekregen dat een perc 5i bbu zou moeten werken op een 6i. Het lijkt er dan op dat ik geen 5i BBU hebt..?

Die lange kabel hou ik liever zelf. Bij de BBU die ik heb gekocht zat ook een kabeltje die kan ik wel meesturen. Mijn vroegere buurvrouw woont in de US, haar man komt regelmatig naar NL..zou behoorlijk kunnen schelen dus....(al zie ik ook andere ads van andere nieuwe BBU's vanuit de US, scheelt ongeveer 7 euros met die vanuit de UK dus dat valt wel mee)

BTW ziet jouw BBU hetzelfde eruit als die van mij..? qua uiterlijk en partnumber..? als ik die laatste link in de UK bekijk is dat een andere BBU dan degene die ik heb. (Die van mij moet wel voor 5e/6e zijn)
Overigens past die lange kabel qua pinnetjes perfect op die BBU die ik nu heb dus ik weet niet of dat verhaal helemaal opgaat..
De batterij die werkte op mijn BBU kwam van Mirek af, ziet er precies hetzelfde uit als diegene die hij nu aanbied, alleen kwam deze toen ter tijd met een kabeltje erbij. Die kabel heb ik zelf uiteraard ook nog steeds.

Ongeveer een maandje geleden heb toen een nieuwe gekocht,
http://cgi.ebay.nl/ws/eBa...&ssPageName=STRK:MEWNX:IT
Zoals je ziet zit bij deze BBU een kabeltje erbij. Deze BBU is origineel voor een perc5e. Met de begeleverde kabel paste deze iig wel op mijn Perc5i controller. Echter de kabeltjes zijn niet uitwisselbaar, omdat de aansluiting op de batterij anders is. De aansluiting op de controller zelf, is wel hetzelfde. De batterij + kabeltje heb ik niet meer in mijn bezit, aangezien die terug moesten voor een refund. Deze heb ik vandaag gekregen, dus ik ga zelf zo'n nieuwe als die van mirek (UK) bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
Pittie schreef op donderdag 08 april 2010 @ 09:45:
[...]

De batterij die werkte op mijn BBU kwam van Mirek af, ziet er precies hetzelfde uit als diegene die hij nu aanbied, alleen kwam deze toen ter tijd met een kabeltje erbij. Die kabel heb ik zelf uiteraard ook nog steeds.

Ongeveer een maandje geleden heb toen een nieuwe gekocht,
http://cgi.ebay.nl/ws/eBa...&ssPageName=STRK:MEWNX:IT
Zoals je ziet zit bij deze BBU een kabeltje erbij. Deze BBU is origineel voor een perc5e. Met de begeleverde kabel paste deze iig wel op mijn Perc5i controller. Echter de kabeltjes zijn niet uitwisselbaar, omdat de aansluiting op de batterij anders is. De aansluiting op de controller zelf, is wel hetzelfde. De batterij + kabeltje heb ik niet meer in mijn bezit, aangezien die terug moesten voor een refund. Deze heb ik vandaag gekregen, dus ik ga zelf zo'n nieuwe als die van mirek (UK) bestellen.
Als ik je goed begrijp heb je een goed werkende BBU gehad die kapot is gegaan..? (ook afkomstig van Mirek?) Die dingen zouden toch niet zo snel kapot mogen gaan..

Ga je nu deze bestellen bij Mirek..? :
http://cgi.ebay.nl/ws/eBa...&ssPageName=STRK:MEWAX:IT

Ik zit zelf ook te denken of ik die ga bestellen aangezien het type nummer NU209 zou moeten werken op mijn perc 6i. Weet alleen niet of die BBU's nieuw zijn en/of er een battery cable bij zit..

*EDIT*
Wilde wel 'ns weten wat zo'n BBU kost bij Dell..sta inmiddels 31 minuten in de wacht en heb nog geen antwoord..ze kunnen het niet vinden en vroegen of ik geen UPS bedoelde.. 8)7

*EDIT 2*
Zou als alternatief nog de BBU kunnen laten schieten aangezien m'n servertje toch achter een UPS hangt...

*EDIT 3*
Na 50 minuten opgehangen..wat een circus daar bij Dell :(

*EDIT 4*
Bij Mirek een Perc 5i battery besteld..hope for the best zullen we maar zeggen

[ Voor 18% gewijzigd door NIK0 op 08-04-2010 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pittie
NIK0 schreef op donderdag 08 april 2010 @ 11:53:
[...]

Als ik je goed begrijp heb je een goed werkende BBU gehad die kapot is gegaan..? (ook afkomstig van Mirek?) Die dingen zouden toch niet zo snel kapot mogen gaan..

Ga je nu deze bestellen bij Mirek..? :
http://cgi.ebay.nl/ws/eBa...&ssPageName=STRK:MEWAX:IT

Ik zit zelf ook te denken of ik die ga bestellen aangezien het type nummer NU209 zou moeten werken op mijn perc 6i. Weet alleen niet of die BBU's nieuw zijn en/of er een battery cable bij zit..

*EDIT*
Wilde wel 'ns weten wat zo'n BBU kost bij Dell..sta inmiddels 31 minuten in de wacht en heb nog geen antwoord..ze kunnen het niet vinden en vroegen of ik geen UPS bedoelde.. 8)7

*EDIT 2*
Zou als alternatief nog de BBU kunnen laten schieten aangezien m'n servertje toch achter een UPS hangt...

*EDIT 3*
Na 50 minuten opgehangen..wat een circus daar bij Dell :(

*EDIT 4*
Bij Mirek een Perc 5i battery besteld..hope for the best zullen we maar zeggen
Jeps dat klopt inderdaad, ik had inderdaad ook niet verwacht dat dat ding zo snel stuk zou gaan.
Wat ik vooral vervelend vind is dat mijn array zonder die batterij een stuk lagere snelheden haalt. Doorvoer is nu in begin ~250 zakt dan naar ~150 om uiteindelijk naar 50Mb te zakken. (Dit bij een file van 1GB groot)
Met batterij was dit netjes ~150 continu.

Ik ga inderdaad of de batterij weer bij die Mirek bestellen, of bij iemand in USA, daar heb ik vandaag naar gemaild.
Jij ook succes ermee iig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
Pittie schreef op donderdag 08 april 2010 @ 15:20:
[...]

Jeps dat klopt inderdaad, ik had inderdaad ook niet verwacht dat dat ding zo snel stuk zou gaan.
Wat ik vooral vervelend vind is dat mijn array zonder die batterij een stuk lagere snelheden haalt. Doorvoer is nu in begin ~250 zakt dan naar ~150 om uiteindelijk naar 50Mb te zakken. (Dit bij een file van 1GB groot)
Met batterij was dit netjes ~150 continu.

Ik ga inderdaad of de batterij weer bij die Mirek bestellen, of bij iemand in USA, daar heb ik vandaag naar gemaild.
Jij ook succes ermee iig ;)
Kun je geen aanspraak maken op garantie..? (hoe oud was je BBU..?) Dat ding moet vele jaren zonder problemen meegaan toch..?

Je kunt eventueel toch de write back toch forceren mbv de LSI software..? (Ik meende dit bij de 6i in ieder geval gezien te hebben).
Jij ook succes, mijn item is inmiddels verscheept dus cross the fingers en hopen dat de BBU aan te sluiten is op 6i met mbv mijn kabeltje en dattie een lang leven mag hebben) Ik laat wel wat weten zodra ik het spul binnen heb...jij ook..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pittie
NIK0 schreef op donderdag 08 april 2010 @ 22:47:
[...]

Kun je geen aanspraak maken op garantie..? (hoe oud was je BBU..?) Dat ding moet vele jaren zonder problemen meegaan toch..?

Je kunt eventueel toch de write back toch forceren mbv de LSI software..? (Ik meende dit bij de 6i in ieder geval gezien te hebben).
Jij ook succes, mijn item is inmiddels verscheept dus cross the fingers en hopen dat de BBU aan te sluiten is op 6i met mbv mijn kabeltje en dattie een lang leven mag hebben) Ik laat wel wat weten zodra ik het spul binnen heb...jij ook..?
Mirek geeft helaas maar 30 dagen garantie... dus nee ik kan geen aanspraak meer maken op de garantie.. Dat forceren dat kan inderdaad, maar dat is niet de meest ideale oplossing.

Zodra ik de mijne ontvangen heb zal ik ook even een gil geven ;) Al denk ik wel dat dat nog een paar weekjes gaat duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
[...]

@Tech
Is het nog gelukt met het aanmelden van de bug/feature...? Mijn vraag heeft zoals je kunt zien wel wat vragen links en rechts doen opstuiven..het ZOU moeten werken..alleen werkt het niet lijkt het..

@Pittie
Kewl doen we..! (Mirek is niet snel van mij af als dat ding binnen een jaar de geest geeft..zeker niet voor 39 eurie, mocht hij dit proberen dan zal ik niet nalaten elke tweaker voor deze meneer te waarschuwen.. :) )

[ Voor 13% gewijzigd door NIK0 op 09-04-2010 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pittie
NIK0 schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 19:35:
[...]

@Tech
Is het nog gelukt met het aanmelden van de bug/feature...? Mijn vraag heeft zoals je kunt zien wel wat vragen links en rechts doen opstuiven..het ZOU moeten werken..alleen werkt het niet lijkt het..

@Pittie
Kewl doen we..! (Mirek is niet snel van mij af als dat ding binnen een jaar de geest geeft..zeker niet voor 39 eurie, mocht hij dit proberen dan zal ik niet nalaten elke tweaker voor deze meneer te waarschuwen.. :) )
De mijne is binnen ;)
Had ik niet verwacht dat ie er zo snel zou zijn! :9
Net aangesloten, wordt netjes herkent, geen vreemde erroren meer tijdens het opstarten en ik heb weer een doorvoer snelheid van ongeveer 150Mb. Wat wil je nog meer! :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
Pittie schreef op donderdag 15 april 2010 @ 16:24:
[...]

De mijne is binnen ;)
Had ik niet verwacht dat ie er zo snel zou zijn! :9
Net aangesloten, wordt netjes herkent, geen vreemde erroren meer tijdens het opstarten en ik heb weer een doorvoer snelheid van ongeveer 150Mb. Wat wil je nog meer! :z
Gefeliciteerd..ik heb de mijne vorige week donderdag besteld maar nog niets binnen :(
Vind het niet erg om te wachten alstie het maar doet straks (tik ik met trillende vingers)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
Pittie schreef op woensdag 07 april 2010 @ 13:44:
[...]

Pittie, misschien is die originele BBU van jou slachtoffer geworden van die buggy LSI MegaRaid Software.?

Ik zie in mijn eventviewer de volgende errors staan:
Information: Controller ID: 0 Battery Present.
dan
Warning: Controller ID: 0 Battery removed.
dan
Error: Controller ID: 0 Battery/charger problems detected; SOH Bad.
(Deze 3 meldingen kreeg werden in een tijdsbestek van 5 seconden gegenereerd)
Deze melding is van gisteren terwijl die niet herkende BBU al meer dan een week boven op de kast van m'n servertje ligt.. |:(
Zie ook hier:
http://www.google.nl/sear...detected%3B+SOH+Bad&meta=
1e hit van deze resultaten op expertsexchange

[ Voor 9% gewijzigd door NIK0 op 19-04-2010 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
Gisterenavond m'n BBU gekregen en aangesloten. Vanochtend m'n servertje weer aangezet en *boem* weer dezelfde melding, geen BBU aangesloten. Ik ben er inmiddels helemaal klaar mee :( .

Die BBU gaat terug naar Mirek, ik kan write-back forcen via de LSI Tools, m'n servertje hangt toch achter een UPS dus ik vind het wel best. Ga er geen tijd en geld meer in stoppen.

Hoop alleen dat die smartmontools die Perc adapters goed gaat supporten zodat die CCTL waardes aan te passen zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pittie
NIK0 schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 08:42:
Gisterenavond m'n BBU gekregen en aangesloten. Vanochtend m'n servertje weer aangezet en *boem* weer dezelfde melding, geen BBU aangesloten. Ik ben er inmiddels helemaal klaar mee :( .

Die BBU gaat terug naar Mirek, ik kan write-back forcen via de LSI Tools, m'n servertje hangt toch achter een UPS dus ik vind het wel best. Ga er geen tijd en geld meer in stoppen.

Hoop alleen dat die smartmontools die Perc adapters goed gaat supporten zodat die CCTL waardes aan te passen zijn..
Dat is inderdaad wel balen zeg :( Of misschien dan toch maar voor een echter Perc6 BBu gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
Pittie schreef op woensdag 21 april 2010 @ 13:40:
[...]

Dat is inderdaad wel balen zeg :( Of misschien dan toch maar voor een echter Perc6 BBu gaan?
Nou dat heb ik getracht (al was het maar om te zien wat zo'n ding kost):

Eerst geprobeerd via de Dell sales chat maar die verkochten het niet online dus moest ik maar met Dell Sales bellen..nou vooruit maar dan.
Na een half uur zoeken komt die gozer terug:
"een backup battery voor een Dell Perc 6i" bedoelt u een UPS misschien...?
daarna werd ik 40 minuten in de wacht gegooid en heb ik de verbinding er maar op gekwakt
echt, geen woord over gelogen |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Je moet dell parts bellen.. niet dell sales.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
DukeBox schreef op donderdag 22 april 2010 @ 13:20:
Je moet dell parts bellen.. niet dell sales.
Ja dat bedoel ik idd..je krijgt iig zo'n keuze menu of je particulier of zakelijk bent en of je een workstation of een server hebt
Zakelijk en Server als keuzes genomen. Ik weet dat je goeie ervaring hebt met Dell maar het is echt drama DukeBox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

NIK0 schreef op donderdag 22 april 2010 @ 14:39:
Ik weet dat je goeie ervaring hebt met Dell maar het is echt drama DukeBox.
Nou ja.. goede ervaringen voor dit soort dingen zal je denk ik ook niet snel op doen bij de gemiddelde helpdesk/support medewerker. Je moet echt iemand van customer service hebben die je kan helpen.
Het blijft altijd lastig wanneer je iets koopt zonder service tag en order nummer.

Volgens mij moet je part/sku nummer 312-0448 hebben. Als je customer service belt kan je aangeven dat je een part wilt bestellen en zij zullen dat voor je regelen. Eventueel via tech support als ze het niet snappen/ter controle.

[ Voor 9% gewijzigd door DukeBox op 22-04-2010 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johoo
  • Laatst online: 24-09 11:41
Ik heb een PE2900 met een Perc5i. Netjes met 4 schijven een Raid Virtual disk aangemaakt. Werkt al enige tijd zonder problemen.

Nu wil ik op de "2e controller" 4 losse schijven extra plaatsen zonder deze in een Raid te zetten. Iedere harde schijf dus ook een eigen drive letter.

Hier kom ik echter niet uit hoe ik dat moet doen. Ik k rijg alleen de keuze om de schijven in een Raid te plaatsen. Iemand die ff de goede richting kan wijzen hoe ik dit moet doen?

Waarom wil ik geen raid, omdat ik af en toe een schijf me moet nemen naar een andere locatie.

Dell XPS 17 3D --- Synology 918+ --- Apple TV 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Moet je niet gewoon per disk een RAID1 set aanmaken?

Geen ervaring met de Dell controllers verder, maar met sommige controllers die ik wel ken moet het op die manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pittie
Verwijderd schreef op vrijdag 02 juli 2010 @ 10:28:
Moet je niet gewoon per disk een RAID1 set aanmaken?

Geen ervaring met de Dell controllers verder, maar met sommige controllers die ik wel ken moet het op die manier.
Geen RAID1, maar RAID0 met een schijf moet je dan inderdaad aanmaken ;)
Tenminste zo moet het op de intel en AMD controllers..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pittie schreef op vrijdag 02 juli 2010 @ 10:52:
[...]

Geen RAID1, maar RAID0 met een schijf moet je dan inderdaad aanmaken ;)
Tenminste zo moet het op de intel en AMD controllers..
Ach... Als het 1 disk is maakt het niet uit welke :P
Maar dat zou bij het aanmaken voor de controller wel uit kunnen maken ja :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johoo
  • Laatst online: 24-09 11:41
Maar wanneer ik dan 1 schijf als een Raid (0 of 1) aanmaak kan dat dan met de andere 3 ook?

Maar nog belangrijk wanneer die schijf als een raid word geinstalleerd word die dan op een ander systeem als Foreign herkent en dan niet leesbaar voor dat andere systeem?

Dell XPS 17 3D --- Synology 918+ --- Apple TV 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, dan maak je meerdere virtual disks aan.

Heb je niet 1 disk even liggen waar je het mee kunt testen? Gewoon RAID0 aanmaken van 1 disk, dan eruit trekken en in een ander systeem hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crash_Override007
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-09 13:48
Goedemiddag,

Ik heb een Perc5 gekocht met alleen externe SFF8470 aansluitingen. Nu zoek ik een kabel van SFF 8470 -> 4x sata

Iemand enig idee waar ik deze voor een schappelijke prijs kan vinden ? Na een uur googlen en ebay'en was ik het een beetje zat. De kabels die ik vind zijn bijna de prijs van de controller.

Weet iemand waar ze te vinden zijn?

Op ebay kwam ik deze tegen.

Eerder in dit topic kwam ook dealextreme aanbod voor een veel leukere prijs. ze hebben hier alleen niet de kabel die ik zoek.

[ Voor 33% gewijzigd door Crash_Override007 op 07-07-2010 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuinboontje
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 03-08-2015

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rapier
  • Laatst online: 10-07-2022
Ik zit te denken aan de aanschaf van een 6/i maar er zit geen BBU bij en die zijn los best prijzig(alleen ebay gechecked => 40~50e)

Zonder write-back zou ik slechts 50mb/s halen en dat is toch echt te langzaam.

Ik wil hem dus forcen, maar data corruption zou op de loer liggen. Echter ik heb eigenlijk geen problemen met het verliezen van de cache, het array is grotendeels opslag in een workstation. Er wordt ook wel direct op gewerkt, maar de recente data is eigenlijk altijd van andere bronnen te betrekken.

Wat er echt niet moet gebeuren is data corruption van de data die gelezen wordt(permanente data), kan ik het gokken zonder BBU?
Als hij hetzelfde gedrag vertoont als een gewone (single) hdd tijdens/na een stroomstoring vind ik het prima.

• NIK0
Ik heb een 6i met writecache enabled en deze achter een UPS gehangen..ff met UPS software configgen dat je machine netjes down wordt gebracht bij stroomuitval.

[ Voor 38% gewijzigd door NIK0 op 15-09-2010 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rapier
Thanks, maar die oplossing kende ik al. En ik heb geen zin in een UPS, bovendien voorkomt het alleen problemen met stroomuitval in het huis.

Het komt ook voor dat een voeding uitvalt, of sluiting, overbelasting. Ik clock nog wel eens over, bv.

Wat ik dus graag zou willen weten is het gedrag van het array bij stroomuitval, ik heb al jaren allerlei raid arrays (o.a. 3ware 7500, sx4) en als het een keer mis ging was het nooit een probleem.
Maar bij deze kaart lees ik overal waarschuwingen, en zelfs de firmware checked of er een accu aanwezig is.

laat ik het heel concreet stellen: stel dat ik een film aan het bekijken ben, en hij valt uit, is er dan een kans dat die film beschadigd raakt? En een foto op hetzelfde array, die op dat moment niet bekeken wordt? En een word-doc waar wel actief op geschreven wordt?

Ik neem aan dat het antwoord nee/nee/ja is. En dat zou prima zijn, maar als het ja/nee/ja of zelfs ja/ja/ja is, dan moet ik echt achter een BBU aan.

• PeterPan
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 05:35
Ik kan me echt niet voorstellen dat gegevens bij een read actie kunnen beschadigen.
Vaak is het wel zo dat je zonder battery backed cache ook bepaalde expand acties niet online kunt uitvoeren.
Een disk toevoegen en online expanden kan, afhankelijk van de omvang van je array, makkelijk enkele dagen tot een week of meer duren.
Write performance zonder cache is ook schrikbarend.

• NIK0
Rapier schreef op dinsdag 21 september 2010 @ 21:00:
Thanks, maar die oplossing kende ik al. En ik heb geen zin in een UPS, bovendien voorkomt het alleen problemen met stroomuitval in het huis.

Het komt ook voor dat een voeding uitvalt, of sluiting, overbelasting. Ik clock nog wel eens over, bv.

Wat ik dus graag zou willen weten is het gedrag van het array bij stroomuitval, ik heb al jaren allerlei raid arrays (o.a. 3ware 7500, sx4) en als het een keer mis ging was het nooit een probleem.
Maar bij deze kaart lees ik overal waarschuwingen, en zelfs de firmware checked of er een accu aanwezig is.

laat ik het heel concreet stellen: stel dat ik een film aan het bekijken ben, en hij valt uit, is er dan een kans dat die film beschadigd raakt? En een foto op hetzelfde array, die op dat moment niet bekeken wordt? En een word-doc waar wel actief op geschreven wordt?

Ik neem aan dat het antwoord nee/nee/ja is. En dat zou prima zijn, maar als het ja/nee/ja of zelfs ja/ja/ja is, dan moet ik echt achter een BBU aan.
wat let je om dit gewoon 'ns te gaan testen..? iemand moet de eerste zijn, met "stel dat.." vragen kom je niet ver aangezien het gaat om JOUW situatie.

Als je daar een definitief antwoord op wil hebben kun je dit het beste zelf testen. (en je bevindingen hier delen zoals het een goed tweaker betaamt!)
my $0.02

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Als de data zo bellangrijk is dan heb je daar toch gewoon een backup voor ? De controller kan ook stuk gaan en je data verminken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rapier
NIK0 schreef op donderdag 23 september 2010 @ 12:24:
[...]

wat let je om dit gewoon 'ns te gaan testen..? iemand moet de eerste zijn, met "stel dat.." vragen kom je niet ver aangezien het gaat om JOUW situatie.

Als je daar een definitief antwoord op wil hebben kun je dit het beste zelf testen. (en je bevindingen hier delen zoals het een goed tweaker betaamt!)
my $0.02
Wat me tegen houd is natuurlijk de prijs van de kaart, die dingen zijn niet gratis. Koop jij je hardware puur op de gok? Uiteraard geen reviews lezen van te voren want die coveren je eigen configuratie niet.

De "stel dat"-vragen zijn er om de situatie duidelijk weer te geven, een film-afspelen of word-doc-bewerken geeft exact aan welke read en write operaties moeten worden uitgevoerd.

Ik vind het trouwens wel opvallend dat er niet eerder mensen hier tegen aan zijn gelopen, het leek me ook zo'n simpele vraag. Als het nu super specifiek was geweest, dan snap ik dat ik snel op mezelf aangewezen ben. Maar dat leek me hier dus niet het geval.

Ik denk overigens dat ik het wel ga gokken, ik kan me moeilijk voorstellen dat read-data gevaar loopt.
DukeBox schreef op donderdag 23 september 2010 @ 12:59:
Als de data zo bellangrijk is dan heb je daar toch gewoon een backup voor ? De controller kan ook stuk gaan en je data verminken..
Voor de echt belangrijke data is er uiteraard een backup.(offsite zelfs)
Maar de andere 4TB is niet belangrijk genoeg om te backuppen (vanwege het geld en moeite die het kost)
Maar wel belangrijk genoeg om te willen beschermen tegen uitval van een single hdd, vandaar RAID5.

[ Voor 17% gewijzigd door Rapier op 03-10-2010 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catserv
Wat ik niet snap is dat je belangrijke data wil opslaan op een "test"systeem om mee over te klokken etc
Ikzelf heb de Perc 5/i Al jaren in mijn fileserver zitten.. met BBU en UPS 8x1Tb Raid5 en de stroom is daar ook wel eens vanaf gevallen, maar nooit geen problemen mee gehad.. een BBU kan ik wel aanraden omdat het de cache van de controller zijn/haar ram bewaard

In jou situatie zou ik dus eerder voor een kant en klare NAS oplossing gaan , of een aparte pc/server voor je data

Het is jammer dat NAS behuizingen vanaf 5 disks zoveel kosten,

[ Voor 6% gewijzigd door catserv op 09-10-2010 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

^ Dat lijkt mij ook veel beter.
Ik heb wel eens corrupte data gehad met een perc4 op een overgeklokt systeem.. de pci-x bus clock was iets teveel voor die controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
DukeBox schreef op zondag 10 oktober 2010 @ 10:38:
^ Dat lijkt mij ook veel beter.
Ik heb wel eens corrupte data gehad met een perc4 op een overgeklokt systeem.. de pci-x bus clock was iets teveel voor die controller.
daar lock je toch je PCI-E freq voor?

mijn PERC5 zit ook in een overclokte doos... en die heeft door de fixed PCI-E bus freq nergens last van :)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_G-nius
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10-08 16:16

Sir_G-nius

- - -

Heb dit topic zo is mee zitten lezen en heb daarom ook een Dell Perc 5/i met BBU gekocht (een goede week geleden).

Deze zit op een Asus P5K WS (dmv de PCIe pin 5-6 mod) en heb de kaart voorzien van de nieuwste firmware.
Op de kaart heb ik 3x Western Digital WD20EARS 2tb disken in Raid 5. Dit draait echt vele malen beter dan de onboard ICH9R raid controller.

Echter heb ik ook nog een losse Western Digital WD1002FAEX 1tb disk in een removable bay voor mijn backups. Deze schijf had ik los in een Raid 0 array gezet. Probleem is nu wanneer ik de disk ontkoppel (sleuteltje omdraai) is de kaart de disk kwijt (logisch), maar wanneer ik de disk terug stop ziet de kaart de disk als Foreign en Windows ziet de disk dan niet automatisch.
Bovengenoemde werkt wel op de ICH9R.

Is er een manier om een disk als 'Removable Storage' aan te geven zodat ik de disk kan verwijderen en eventueel in een andere pc gebruiken en dan weer terug stoppen (het is niet echt Hot Swappen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catserv
1 schijf in raid 0?
kan me voorstellen dat wanneer je de disk terug steekt op de perc dat ie em eerst gaat initialiseren
denk dat je toch beter voor die ene losse schijf een sata poort van je moederbord kan pakken
Zou niet meer weten hoe het zat met een losse schijf op de perc 5/i en kan dat ook niet ff testen want zit helemaal vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zep
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08:09

zep

Ik heb een nieuwe Perc 6/e met daarop aangesloten 4x nieuwe Samsung f4eg(2tb).
alleen de performance is niet helemaal zoals verwacht.
schijven is wel zoals ik verwacht had maar het lezen totaal niet.
zie http://twitpic.com/2z8lbv

het staat overigs in raid 6.
stripte size 512KB maar met 64KB is het niet beter.

wie kan de lage read snelheid verklaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Cache setting kunnen een hoop benchmarks vern*ken, test eerst eens met

No read ahead,
Direct IO, en
Write through

(nu is voor read write through niet belangrijk maar toch, goed om even "kaal" te teste)

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zep
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08:09

zep

http://yfrog.com/f/6hgaop/

dat ziet er dus al beter uit. maar volgens mij moet het nog beter kunnen toch?

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:54

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Heb na een tijdje van geen raid mijn Dell perc weer eens geinstalleerd. Ik gebruik nu een SSD als boodschijf en 3x een 1TB Sata schijf in raid 0

Met het volgende resultaat:

Afbeeldingslocatie: http://i55.tinypic.com/zus5xt.jpg

Ik zie trouwens op ebay een paar goedkope percs, zoals deze : http://cgi.ebay.nl/Dell-P...nents&hash=item2a0cdc7dac Die heeft echter maar 1 poort?
Afbeeldingslocatie: http://i.ebayimg.com/10/!BzJ8IhwCWk~$(KGrHqUOKj8EwbJtCoOLBMUw4JUYsQ~~_3.JPG

Asus Zenbook i7 256gb

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:32
Dat is een versie die geen raid ondersteunt... Als je wil heb ik er ook wel zo een liggen. Zijn leuke 4x sas kaartjes, op de ir versie zitten 8 poorten.

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Klopt, die hou je meestal over als je upgrade naar een perc.. heb er zo ook nog een paar liggen. Helaas niet de iR versie, dan had ik er nog iets aan.

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste