Even een update van mijn kant. sinds de overstap van Raptor schijven naar SSD's heb ik besloten om de Perc 5i raidcontroller uit de PC te halen en in mijn server te stoppen. Nu heb ik toch besloten om maar weer een Perc 5i in mijn systeem te zetten, dus ik had er afgelopen week eentje gekocht op eBay.
Vandaag heb ik deze kaart geïnstalleerd in mijn PC, maar ik kreeg toch wat vage problemen. Het systeem startte nog wel op, maar at random liep hij vast tijdens het booten of tijdens het laden van de Windows Vista installatie DVD. Toen ben ik in de BIOS van mijn Gigabyte GA-EX58-UD5 meoderbord gaan kijken en daar zag ik dat mijn werkgeheugen opeens werd uitgelezen op 1776 MHz. Dit is veel te hoog, want mijn geheugen is standaard geklokt op 1333 of 1066 MHz. Ik kon deze waarde niet aanpassen in de BIOS en ik kreeg het systeem dan ook niet stabiel. Ook een CMOS Clear hielp niet en ook het verwisselen van PCI-E slot (onderste 16x slot met 8 lanes of bovenste slot met 4 lanes) loste niks op.
Vervolgens heb ik de Perc 5i uit het systeem gehaald en toen draaide alles weer normaal. De SPD waarde werd weer correct uitgelezen op 1066 MHz en memtest gaf ook geen fouten meer.
blijkbaar doet de Dell Perc 5i dus iets met je BIOS waardoor je geheugen opeens een stuk harder moet lopen. Toen bedacht ik me dat veel mensen met een Perc 5i zonder het afplakken van de pinnetjes 5 en 6 niet eens beeld krijgen, mogelijk is dit ook gerelateerd aan een veel te hoge geheugensnelheid.
In elk geval: Ik heb de plakband erbij gepakt en de pinnetjes 5 en 6 afgeplakt, toen de kaart weer geïnstalleerd en inderdaad, het systeem was weer stabiel.
Ik wil deze ervaring graag met jullie delen omdat ik nogal verbaasd ben dat de raidcontroller invloed uit kan oefenen op de detectie van de SPD waardes van het werkgeheugen. Ik kan het dan ook aanraden om ik ieder geval die pinnetjes af te plakken, want ik ben toch zeker 2 uur bezig geweest met het identificeren en oplossen van dit 'probleem'.
Maargoed, ik heb nu Windows vista weer geïnstalleerd en als alle updates erop staan en ik de firmware van de Perc 5i heb geflashed dan kan ik wel wat resultaten posten. Het voelt iig heel erg snel aan met het installeren van applicaties.
Mijn systeemspecs voor de volledigheid:
CPU: Core i7 920
Mobo: Gigabyte GA-EX58-UD5 (BIOS F6)
RAM: Kingston Valueram 1333 MHz CL8
VGA: 2x XFX HD4890 Black Edition in Crossfire
SSD: 2x OCZ Vertex 60GB (FW 1.10)
Dell Perc 5i (Firmware 5.2.xx)
[
Voor 5% gewijzigd door
frankknopers op 20-07-2009 16:47
]