Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC_Kaas
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Heeft iemand hier toevallig de ASUS P5W64 WS icm met de perc 5i? Ik heb namelijk een raar probleem en dat ligt denk ik (hopelijk) aan mijn bios instellingen.

Ik had de Dell kaart hiervoor op een AMD moederbord draaien met afgeplakte pinnen patch. Dit draaide prima. Heb de kaart via de MSI tool geflashed zodat hij nu ook 512MB geheugen herkend. Dat werkte allemaal prima.

Nu heb ik een nieuw moederbord gekocht, de P5W64 WS omdat deze goed zou werken met de Dell kaart (onafgeplakt) en dit werkt ook, alleen krijg ik met geen mogelijkheid de kaart herkend in windows XP. Onder linux draait het als een speer, die heeft geen driver nodig, maar onder windows herkend hij hem wel als raid kaart alleen krijg ik dus de driver niet geinstalleerd. Best lastig omdat ik windows op het raid volume wil installeren (ik boot nu van een losse HD). Ook herkend de MSI tool de raid kaart niet. De firmware is de laatste versie, maar die kan ik nu dus ook niet veranderen. Ik heb al verschillende opties geprobeerd in de bios en heb ook al verschillende combinaties geprobeerd icm mijn videokaart.

Wie o wie kan mij helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twiekert
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-09 21:02
MSI :? Je bedoeld de LSI megaraid storage manager? Dat de drivers niet werken dat kan kloppen. Dat komt omdat de Perc 5/i een andere hardware id heeft dan de megaraid 8408E.

Je HW id is waarschijnlijk PCI\VEN_1028&DEV_0015&SUBSYS_1F031028, dit kan je checken bij de device properties (tabblad details) in device manager.

Wat je moet doen is de laatste driver van LSI downloaden, en vervolgens in het INF bestand onder de juiste install section (bij jouw de XP (32bits?) de hardware id toevoegen. Zoek de regel voor de LSI 8408E op, die zal er zo ongeveer uit zien:

%mraidsas8408e.DeviceDesc% = megasas_Inst, PCI\VEN_1000&DEV_0411&SUBSYS_10011000

Kopieer die en zet jouw hardware ID erin. Dan moet de driver wel de kaart herkennen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC_Kaas
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Ja sorry ik bedoelde idd LSI. Ik dacht dat ik de driver al gepatched had (had ik gevonden op http://forums.2cpu.com/showthread.php?t=84882 ) maar blijkbaar had ik iets verkeerd gedaan. Hij werkt nu. Ben nu een XPtje ook het slipstreamen.

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoneWolf
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-09 21:16

LoneWolf

Just a Byte

KC_Kaas schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 17:38:
Heeft iemand hier toevallig de ASUS P5W64 WS icm met de perc 5i? Ik heb namelijk een raar probleem en dat ligt denk ik (hopelijk) aan mijn bios instellingen.

Ik had de Dell kaart hiervoor op een AMD moederbord draaien met afgeplakte pinnen patch. Dit draaide prima. Heb de kaart via de MSI tool geflashed zodat hij nu ook 512MB geheugen herkend. Dat werkte allemaal prima.

Nu heb ik een nieuw moederbord gekocht, de P5W64 WS omdat deze goed zou werken met de Dell kaart (onafgeplakt) en dit werkt ook, alleen krijg ik met geen mogelijkheid de kaart herkend in windows XP. Onder linux draait het als een speer, die heeft geen driver nodig, maar onder windows herkend hij hem wel als raid kaart alleen krijg ik dus de driver niet geinstalleerd. Best lastig omdat ik windows op het raid volume wil installeren (ik boot nu van een losse HD). Ook herkend de MSI tool de raid kaart niet. De firmware is de laatste versie, maar die kan ik nu dus ook niet veranderen. Ik heb al verschillende opties geprobeerd in de bios en heb ook al verschillende combinaties geprobeerd icm mijn videokaart.

Wie o wie kan mij helpen?
Ik heb de p5w64 Ws Pro, en daar doet ie het goed in, maar wel met de originle dell FW en de originle dell drivers.

Had de drivers via een duits forum gevonden

[edit]
hmm zie nu opeens de datum en de laatste post.... mosterd na de maaltijd dus..
maar misschien staat er nog wat voor je aan extra info :)

[ Voor 4% gewijzigd door LoneWolf op 06-09-2008 00:08 ]

Life is to short to mess with it... Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twiekert
Ik ben al tijden op zoek naar een slot bracket voor de perc 5/i. Helaas is deze niet makkelijk te vinden, Ik heb al talloze brackets van oude videokaarten, netwerkkaarten etc geprobeerd, geen enkele past echter. Iemand een idee :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:07

_Arthur

blub

twiekert schreef op maandag 08 september 2008 @ 15:35:
Ik ben al tijden op zoek naar een slot bracket voor de perc 5/i. Helaas is deze niet makkelijk te vinden, Ik heb al talloze brackets van oude videokaarten, netwerkkaarten etc geprobeerd, geen enkele past echter. Iemand een idee :?
Ik heb een bracket van een oude raid controller gesloopt. Werkt prima. Alleen de opening van de oude connector zit er nog op.

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16-09 14:18
en anders kun je er ook nog een voor een paar euro van ebay plukken, als je het geknutsel echt zat bent.

zijn wel aan de prijs, helaas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IntToStr
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:56
Tijdens mijn zoektocht naar een raid controller voor een thuisserver kwam ik dit topic tegen. De perc 5/i lijkt een interessante keuze te zijn als je moederbord het ten minste slikt. Als ik nu op de site van Dell kijk zie ik o.a. de volgende 2 links: goedkoop en duurder. Als ik bij de informatie kijk zou die 1e gewoon 256mb cache moeten hebben + bbu. De prijs lijkt echter te mooi om waar te zijn... Mis ik hier iets?

Ook kwam ik dit op ebay tegen: link. Dit lijkt ook wel weer erg goedkoop. Mis ik hier ook iets?

Ik weet dat ik nog losse kabels bij dealextreme kan bestellen, dus dat is geen probleem, maar ik wil uiteraard niet een hoop geld uit gaan geven aan iets wat totaal niet bruikbaar zal blijken te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:57
IntToStr schreef op zondag 14 september 2008 @ 16:15:
Tijdens mijn zoektocht naar een raid controller voor een thuisserver kwam ik dit topic tegen. De perc 5/i lijkt een interessante keuze te zijn als je moederbord het ten minste slikt. Als ik nu op de site van Dell kijk zie ik o.a. de volgende 2 links: goedkoop en duurder. Als ik bij de informatie kijk zou die 1e gewoon 256mb cache moeten hebben + bbu. De prijs lijkt echter te mooi om waar te zijn... Mis ik hier iets?

Ook kwam ik dit op ebay tegen: link. Dit lijkt ook wel weer erg goedkoop. Mis ik hier ook iets?

Ik weet dat ik nog losse kabels bij dealextreme kan bestellen, dus dat is geen probleem, maar ik wil uiteraard niet een hoop geld uit gaan geven aan iets wat totaal niet bruikbaar zal blijken te zijn.
je moet erg hebben in de kabels, maar die kun je via je ebay verkoper gewoon bijbestellen. daarnaast komen daar nog verzendkosten bij en waarschijnlijk een heffing van de douane. verder is deze verkoper erg goed, ik heb de mijne ook bij hem vandaan, hij verstuurd 3x per week ofzo en na een weekje wachten is je kaart er :)

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IntToStr
LinuZZ schreef op zondag 14 september 2008 @ 16:49:
[...]

je moet erg hebben in de kabels, maar die kun je via je ebay verkoper gewoon bijbestellen. daarnaast komen daar nog verzendkosten bij en waarschijnlijk een heffing van de douane. verder is deze verkoper erg goed, ik heb de mijne ook bij hem vandaan, hij verstuurd 3x per week ofzo en na een weekje wachten is je kaart er :)
Ok, bedankt! Ziet er goed uit dan. Voor 150 euo ex kabels incl verzending is het wel echt een koopje. Nu nog werkend zien te krijgen op bijv. een supermicro bordje, maar ik neem aan dat een echt serverboard met pci-express slot wel zal werken aangezien er al meerdere supermicros mee aan de praat zijn gekregen volgens het lijstje in een link ergens in dit topic...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

IntToStr schreef op zondag 14 september 2008 @ 17:18:
Ok, bedankt! Ziet er goed uit dan. Voor 150 euo ex kabels incl verzending is het wel echt een koopje. Nu nog werkend zien te krijgen op bijv. een supermicro bordje, maar ik neem aan dat een echt serverboard met pci-express slot wel zal werken aangezien er al meerdere supermicros mee aan de praat zijn gekregen volgens het lijstje in een link ergens in dit topic...
Als je ebay een beetje in de gaten houd moet je voor 150$ al klaar kunnen zijn inc BBU, ex kabels (maar die haal je bij Dealextreme zoals je zelf al had gevonden).

De dell perc 5/i is al een wat oudere kaart met redelijke performance. Ik heb hem in een Supermicro X7DWA-N gehad en dat werkte prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IntToStr
_Arthur schreef op zondag 14 september 2008 @ 18:57:
[...]

Als je ebay een beetje in de gaten houd moet je voor 150$ al klaar kunnen zijn inc BBU, ex kabels (maar die haal je bij Dealextreme zoals je zelf al had gevonden).

De dell perc 5/i is al een wat oudere kaart met redelijke performance. Ik heb hem in een Supermicro X7DWA-N gehad en dat werkte prima.
Het gaat me niet zozeer om een hele goede performance, aangezien het slechts een thuisserver is. Ik wil alleen niet dat bij de uitval van een harde schijf of een korte stroomstoring meteen al m'n data weg is. Een van z'n taken wordt backup. De perc 5/i kan dan mooi een raid 5 array bijhouden.

Ik wil overigens een supermicro X7SBA gaan gebruiken. Als ik later alle spullen bij elkaar heb kan ik hier de resultaten posten.

Ebay maar even goed in de gaten houden dan de komende dagen :)

• B-lennium
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-06 21:34

B-lennium

Volvo 164 1975!

De kaart werkt goed bij mij,

3x seagate 7200.11
Vista Ultimate 64bit
C2D 6300
2gig ram
Dell firmware. BBU
Nvidea 650i chipset

Nu heb ik alleen het irritante probleem dat als ik de pc afsluit de pc niet uit gaat.
de schijven blijven doordraaien (mn ide drive gaat wel uit) het scherm gaat op zwart.

ik heb het idee dat de kaart zn 'shutdown' commando niet krijgt.

nu vroeg ik me af of de kaart wel uit kan (BBU, server hardware enz)

heeft iemand anders dit probleem ook?

ik heb de nieuwste bios en in windows wordt mn pc gezien als ACPI 64bit

p.s. ik heb de kaart al eens geflashed als een LSI, nu weer terug naar dell.

[ Voor 6% gewijzigd door B-lennium op 24-09-2008 11:27 ]

De snelheid van het geheel word bepaald door de langzaamste schakel

• LoneWolf

LoneWolf

Just a Byte

Vandaag 1x een dode disk aan m'n perc5i/i (6x 250), na het vervangen had ik ineens een "foreign" config.
Dit houd in dat een paar van de disks niet herkend werden, doordat de kabel los was geweest.

Hiervoor eerst een import van de foreign config gedaan (met angst en beven) , hierna herkende hij de raid set weer goed, daarna de nieuwe disk als global hotspare toegekend, en voila de rebuild loopt. :+

• LoneWolf

LoneWolf

Just a Byte

IntToStr schreef op zondag 14 september 2008 @ 20:47:
[...]

Het gaat me niet zozeer om een hele goede performance, aangezien het slechts een thuisserver is. Ik wil alleen niet dat bij de uitval van een harde schijf of een korte stroomstoring meteen al m'n data weg is. Een van z'n taken wordt backup. De perc 5/i kan dan mooi een raid 5 array bijhouden.

Ik wil overigens een supermicro X7SBA gaan gebruiken. Als ik later alle spullen bij elkaar heb kan ik hier de resultaten posten.

Ebay maar even goed in de gaten houden dan de komende dagen :)
waarom voor een thuis situatie zo'n duur bord ?
een asus asus p5w64 ws pro kost de helft, en dat kan je dan weer besteden aan bv een X3220 Xeon proc oid..

en voor stroom uitval... dan zou ik zorgen dat je een Perc met BBU (batterij backup unit) krijgt, anders ben je als de stroom uitvalt meer kwijt als bij een losse disk !

Als de raid set tijdens het schrijven uitvalt, dan staat het dus nog in de BBU/Cache en wordt er bij het weer starten van de machine de schijf cyclus afgemaakt.

Overigens nog een tip voor thuisservers :
je kan tegenwoordig gratis een goed virtualisatie software hebben:
Xenserver 5.0 Express is onbeperkt qua vm's en memory. Vind hem zelf beter en makkelijker te beheren als VMware ESXi. Ook kan je de Perc 5i software er onder installeren (unsupported maar wel beschrven op de xen fora) waardoor je goede controle houd over je disks.(mail sturen als er 1 klapt enzo)

• Tomsworld
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

LoneWolf schreef op woensdag 24 september 2008 @ 19:35:
[...]

Xenserver 5.0 Express is onbeperkt qua vm's en memory. Vind hem zelf beter en makkelijker te beheren als VMware ESXi. Ook kan je de Perc 5i software er onder installeren (unsupported maar wel beschrven op de xen fora) waardoor je goede controle houd over je disks.(mail sturen als er 1 klapt enzo)
offtopic:
Nav van je opmerking ben ik opnieuw es gaan kijken naar xenserver, maar de free version is toch veel beperkter dan esxi, een van de basisfunctionaliteiten mist al, vlan support, resource pools is ook handig. (ik baseer me wel op deze url http://www.citrix.com/Eng...ure.asp?contentID=1680964 )

Maar ik zal het wel es proberen.

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Iemand al SSD's aan de Perc 5i hangen?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IntToStr
LoneWolf schreef op woensdag 24 september 2008 @ 19:35:
[...]

waarom voor een thuis situatie zo'n duur bord ?
een asus asus p5w64 ws pro kost de helft, en dat kan je dan weer besteden aan bv een X3220 Xeon proc oid..

en voor stroom uitval... dan zou ik zorgen dat je een Perc met BBU (batterij backup unit) krijgt, anders ben je als de stroom uitvalt meer kwijt als bij een losse disk !

Als de raid set tijdens het schrijven uitvalt, dan staat het dus nog in de BBU/Cache en wordt er bij het weer starten van de machine de schijf cyclus afgemaakt.

Ik wil inderdaad virtualisatie gaan gebruiken. Net als hierboven denk ik dat ik toch voor ESXi zal kiezen. Uiteraard ben ik op zoek naar een perc 5i met bbu! Op ebay is er even weinig aanbod nu helaas :) Wel 1 voor zo'n 200 dollar ex verzending.

Bedankt voor je tip over het moederbord, maar ik moet nog even kijken of ik niet gewoon een goed serverboard wil met ipmi mogelijkheden etc. of een goedkoper iets. Het is niet alleen voor thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
IntToStr schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 13:01:
[...]

Ik wil inderdaad virtualisatie gaan gebruiken. Net als hierboven denk ik dat ik toch voor ESXi zal kiezen. Uiteraard ben ik op zoek naar een perc 5i met bbu! Op ebay is er even weinig aanbod nu helaas :) Wel 1 voor zo'n 200 dollar ex verzending.

Bedankt voor je tip over het moederbord, maar ik moet nog even kijken of ik niet gewoon een goed serverboard wil met ipmi mogelijkheden etc. of een goedkoper iets. Het is niet alleen voor thuis.
Ik heb er gister 1 van ebay gehaald, met BBU komt het neer op 160 euro ofzo, vind ik wel redelijk prijsje..

specs

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
k heb er ook 1 besteld op ebay :+ PCI mount ding maak ik zelf wel ergens uit :D oude netwerk kaartjes etc genoeg :)

nou kijken als die op mijn ATI 580 / ULI chipset draaien wil.. anders mag die lekker in mn data server :)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
zo intussen draait die op volle toeren op mn ATI / ULI chipset :)

wel prefentief Pin 5/6 afgetaped omdat die op mn nforce 4 testplank helemaal niks deed.. en ach :p telui om er af te halen ( aint broken dont fix :+ )

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Wat is een goeie plek om kabels te kopen voor de perc5i? Ik ben op zoek naar zo'n multilane controller connector naar SATA, en eentje naar SAS?

deze past toch?

http://www.picco.nl/produ...ab16b12aba1810f9699803a83

[ Voor 30% gewijzigd door maratropa op 20-10-2008 13:35 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skippertje
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08-05-2023
Voor 8484 naar 4 x sata: adaptec 2247500-R of 2247600-R. Werkt prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
thnx

Ik wil er dus SAS en sata dingen aan hangen, ik neem aan dat dat gewoon door elkaar kan?

Iemand al SSD's aan deze controller hangen?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoneWolf

LoneWolf

Just a Byte

maratropa schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 12:39:
Wat is een goeie plek om kabels te kopen voor de perc5i? Ik ben op zoek naar zo'n multilane controller connector naar SATA, en eentje naar SAS?

deze past toch?

Deze b.v.
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.1940

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twiekert
maratropa schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 14:54:
thnx

Ik wil er dus SAS en sata dingen aan hangen, ik neem aan dat dat gewoon door elkaar kan?

Iemand al SSD's aan deze controller hangen?
Voor sas heb je SFF-8484 naar SFF 8482 nodig. SAS schijven hebben een geintegreerde connector met stroom + sas/sata verbinding nodig.

Combineren van sas/sata werkt trouwens prima op de perc 5/i :)

[ Voor 7% gewijzigd door twiekert op 21-10-2008 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ransbal
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-09 15:09
De meest gevraagde kabel heb ik laatst goedkoop in NL gevonden klik
Afbeeldingslocatie: http://www.kleinspul.nl/products_pictures/sas_4xsata.jpg

Bij deze shop zijn ook de SAS kabels te vinden met voeding/sas connectie in één geheel met verloop naar molex.

[ Voor 22% gewijzigd door ransbal op 21-10-2008 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
twiekert schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 09:58:
[...]

Voor sas heb je SFF-8484 naar SFF 8482 nodig. SAS schijven hebben een geintegreerde connector met stroom + sas/sata verbinding nodig.

Combineren van sas/sata werkt trouwens prima op de perc 5/i :)
Ah ok je MOET dus voor losse SAS schijven zo'n SAS + Stroom connector hebben, met zo'n molex er uit?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twiekert
maratropa schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 14:43:
[...]

Ah ok je MOET dus voor losse SAS schijven zo'n SAS + Stroom connector hebben, met zo'n molex er uit?
Klopt, en die kabels zijn helaas behoorlijke prijzig. Ik moest er snel een hebben en dat heeft me 70 euro gekost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
twiekert schreef op woensdag 22 oktober 2008 @ 09:41:
[...]

Klopt, en die kabels zijn helaas behoorlijke prijzig. Ik moest er snel een hebben en dat heeft me 70 euro gekost.
Hier heb je ze voor 22 euro zie ik...gelukkig, 70 is wel nasty

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twiekert
maratropa schreef op woensdag 22 oktober 2008 @ 10:17:
[...]

Hier heb je ze voor 22 euro zie ik...gelukkig, 70 is wel nasty

argh, heb echt 2 avonden lopen zoeken naar een goedkope sas kabel, toen maar een originele adaptec gekocht omdat andere shops die wel goedkope kabels hadden weer niet in europa zaten of hoge verzendkosten vroegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
trekt die perc5 ook maar 8 devices of kun je er nog meer aanhangen eigenlijk? (via expanders ofzo, zijn die er uberhaupt in kabelvorm?)

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers
  • Laatst online: 05-08 17:43

frankknopers

Goud is geen geld

Ik ben van plan om 5x WD Raptor 74GB aan deze Perc 5/i controller te hangen ipv aan de onboard ICH9R van mijn ASUS P5E moederbord. Deze raidcontroller lijkt me ideaal vanwege de goede IOP, de onbaord cache en de SAS compatibiliteit. Ik ken iemand die deze kaart ook heeft gekocht via eBay en hij gebruikt hem met linux in een server met raid 5.

Nou was ik van plan om deze kaart puur voor de performance te halen en dan gewoon een RAID0 te bouwen met die vijf 10.000 rpm schijven. Ik heb nog enkele vragen:

1. Hoeveel prestatiewinst valt er voor mij te halen met deze kaart tov dezelfde raid0 op de onboard controller?
2. Ik weet dat RAID0 niet veilig is voor je data en dat dit met het onboard cache van de raidkaart alleen maar riskanter wordt (uitgaande van controller zonder BBU). Stel nou dat mijn PC crasht of dat de stroom uitvalt, hoe erg zijn dan de gevolgen? Is alleen de data weg die op dat moment geschreven werd of kan ook mijn complete Vista 64 installatie erdoor corrupt raken?

Ik gebruik het systeem vooral voor gamen en beetje internetten enz. Belangrijke bestanden heb ik op een andere PC staan.

3. Zijn er goede drivers beschikbaar voor deze kaart icm Vista 64 bits? Ik wil namelijk ook booten vanaf de PCI-E kaart en de onboard ICH controller overhouden voor alleen de SATA optical.

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twiekert
Een raidcontroller zonder cache is waardeloos, kan je net zo goed gebruik maken van de onboard controller.
Wil je performance stop er dan 512MB cache op en een BBU. Kaart werkt prima op vista 64 bit met de lsi drivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

maratropa schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 12:58:
trekt die perc5 ook maar 8 devices of kun je er nog meer aanhangen eigenlijk? (via expanders ofzo, zijn die er uberhaupt in kabelvorm?)
De manual is hier niet echt duidelijk over. Er staat in dat de Perc 5/i gelimiteerd is dmv de configuratie van het systeem. Bij de Perc 5/E staat duidelijk dat deze tot 90 disks dmv enclosures ondersteunt.

Daarnaast denk ik dat het geen enkele zin heeft om meer dan 8 disks aan je Perc 5/i te hangen aangezien de kaart al bij 5a6 (recente) disks al de bottleneck is. Je zit dan al aan de max performance van de controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
_Arthur schreef op zondag 26 oktober 2008 @ 08:11:
[...]

De manual is hier niet echt duidelijk over. Er staat in dat de Perc 5/i gelimiteerd is dmv de configuratie van het systeem. Bij de Perc 5/E staat duidelijk dat deze tot 90 disks dmv enclosures ondersteunt.

Daarnaast denk ik dat het geen enkele zin heeft om meer dan 8 disks aan je Perc 5/i te hangen aangezien de kaart al bij 5a6 (recente) disks al de bottleneck is. Je zit dan al aan de max performance van de controller.
nja ik kan me de opzet van meer dan 8 disken wel bevatten.. meer capaciteit in je array!

trouwens.. is er ook een manier om de BBU te faken voor de bios van de kaart :?

gezien ik het idee hebt dat de PERC 5/i met BBU toch sneller zal zijn dan zonder?

( heb er geen BBU op! )

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

SMSfreakie schreef op maandag 27 oktober 2008 @ 09:18:
nja ik kan me de opzet van meer dan 8 disken wel bevatten.. meer capaciteit in je array!
Gewoon 8x 1TB er aanhangen. Wil je meer, koop je een tweede Perc 5/i op eBay voor een paar knaken.
trouwens.. is er ook een manier om de BBU te faken voor de bios van de kaart :?

gezien ik het idee hebt dat de PERC 5/i met BBU toch sneller zal zijn dan zonder?
Volgens mij kan je je write-back cache geforceerd aanzetten. Echter, valt je stroom een keer uit loopt je wel het risico op data corruptie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lennium
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-06 21:34

B-lennium

Volvo 164 1975!

twiekert schreef op zaterdag 25 oktober 2008 @ 23:48:
Een raidcontroller zonder cache is waardeloos, kan je net zo goed gebruik maken van de onboard controller.
Wil je performance stop er dan 512MB cache op en een BBU. Kaart werkt prima op vista 64 bit met de lsi drivers.
Op wat wat voor een moederboard heb je de kaart draaien?
en met welke firmware/drivers?

Ik heb de kaart op een Asus P5N-E SLI (Nvidia 650i chip) Vista64 draaien. daar werkt de kaart goed op maar, als ik de pc afsluit dan gaat alles uit (scherm, ide hdd's enz) maar de pc gaat niet echt uit, de fans blijven draaien en de hdd''s aan de Perc draaien ook door. ik moet de pc uitzetten door de knop 4 sec in te drukken.

in windows wordt mn pc als een 64bit ACPI systeem herkend,

De snelheid van het geheel word bepaald door de langzaamste schakel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
_Arthur schreef op maandag 27 oktober 2008 @ 09:27:
[...]

Gewoon 8x 1TB er aanhangen. Wil je meer, koop je een tweede Perc 5/i op eBay voor een paar knaken.

[...]

Volgens mij kan je je write-back cache geforceerd aanzetten. Echter, valt je stroom een keer uit loopt je wel het risico op data corruptie.
ja een 2de kopen is een optie.. moet je nog wel ff een 8x PCI-E slot overhebben ;)

write back krijg ik op een raid 5 array niet aan?

tevens word die melding van de missende / falende BBU wat zat :+

daarom leek t mij wel handig om t ding gewoon te tricken dat er 1 op zit...

en anders toch maar een BBU bestellen op ebay :D

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twiekert
B-lennium schreef op maandag 27 oktober 2008 @ 09:28:
[...]

Op wat wat voor een moederboard heb je de kaart draaien?
en met welke firmware/drivers?

Ik heb de kaart op een Asus P5N-E SLI (Nvidia 650i chip) Vista64 draaien. daar werkt de kaart goed op maar, als ik de pc afsluit dan gaat alles uit (scherm, ide hdd's enz) maar de pc gaat niet echt uit, de fans blijven draaien en de hdd''s aan de Perc draaien ook door. ik moet de pc uitzetten door de knop 4 sec in te drukken.

in windows wordt mn pc als een 64bit ACPI systeem herkend,
Ik draai op een gigabyte ex38-ds5, op de perc zijn de 2 smbus pinnen afgeplakt, anders POST het systeem niet. FW 0060 staat erop (LSI 8408E) met de laatste aangepaste drivers van LSI. Met deze kaart zal je toch altijd wel wat vreemde dingetjes houden in niet DELL systemen. Bij mij wordt soms de kaart na een warm-boot niet meer herkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
twiekert schreef op maandag 27 oktober 2008 @ 10:13:
[...]

Ik draai op een gigabyte ex38-ds5, op de perc zijn de 2 smbus pinnen afgeplakt, anders POST het systeem niet. FW 0060 staat erop (LSI 8408E) met de laatste aangepaste drivers van LSI. Met deze kaart zal je toch altijd wel wat vreemde dingetjes houden in niet DELL systemen. Bij mij wordt soms de kaart na een warm-boot niet meer herkend.
kan je bij een warmboot ook eitjes bakken op t koelblokje van de IOP? )

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

SMSfreakie schreef op maandag 27 oktober 2008 @ 10:00:
write back krijg ik op een raid 5 array niet aan?
http://support.dell.com/s...5/en/UG/HTML/chapterb.htm
Conditions Under Which Forced Write-Back With No Battery is Employed
Write-Back mode is available when the user selects Force WB with no battery. When Forced Write-Back mode is selected, the virtual disk is in Write-Back mode even if the battery is present and in good condition (healthy), or if a learn cycle is in process. Dell recommends that you use a power backup system when forcing Write-Back to ensure that there is no loss of data if the system suddenly loses power.
Moet je dus wel in de controller doen (via de bios of de windows management tool).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
_Arthur schreef op maandag 27 oktober 2008 @ 10:34:
[...]

http://support.dell.com/s...5/en/UG/HTML/chapterb.htm

[...]

Moet je dus wel in de controller doen (via de bios of de windows management tool).
hehe zodra ik t force in de management tool.. freezed de tool :/

Disk Cache is ook disabled zie ik.. heeft dat nog nut om aan te zetten ?

[ Voor 9% gewijzigd door SMSfreakie op 27-10-2008 10:49 ]

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 24-09 12:32
frankknopers schreef op zaterdag 25 oktober 2008 @ 22:03:

1. Hoeveel prestatiewinst valt er voor mij te halen met deze kaart tov dezelfde raid0 op de onboard controller?
Dit hangt nogal af van het soort werk dat je aan het doen bent. Voor acties waar veel gelijktijdige lees- en schrijf I/O's plaatsvinden, bijv. het installeren van Windows updates of defragmenteren terwijl je wilt doorwerken op het systeem, zal het prestatieverschil behoorlijk groot zijn. Ik heb geen exacte cijfers van de Perc 5/i. LSI Logic raidcontrollers hebben altijd een goede caching gehad.
2. Ik weet dat RAID0 niet veilig is voor je data en dat dit met het onboard cache van de raidkaart alleen maar riskanter wordt (uitgaande van controller zonder BBU). Stel nou dat mijn PC crasht of dat de stroom uitvalt, hoe erg zijn dan de gevolgen? Is alleen de data weg die op dat moment geschreven werd of kan ook mijn complete Vista 64 installatie erdoor corrupt raken?
Mijn ervaring is dat je niet echt bang hoeft te zijn dat er iets stuk zal gaan door het ontbreken van een bbu. De raidcontroller zal de inhoud van de write-back cache zo snel mogelijk naar de disks wegschrijven zodra daar een goede gelegenheid voor is. Op LSI-controllers zit er volgens mij ook een maximum aan de tijd warin data in de write-back cache mag leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
nouja, als de stroom uitvalt of je computer reset dan kan de kaart dus niet de data uit de cache vasthouden, en ben je de sjaak. Ik vind dat risico zelf te groot, vooral als je geen UPS hebt. Dus ik zou altijd voor een BBU gaan er bij.

Ik ben al heel erg blij met m'n 128mb + bbu op m'n huidige 320-2E, dus de perc5 zal wel nog fijner zijn met meer cache.

[ Voor 20% gewijzigd door maratropa op 27-10-2008 12:30 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

maratropa schreef op maandag 27 oktober 2008 @ 12:29:
nouja, als de stroom uitvalt of je computer reset dan kan de kaart dus niet de data uit de cache vasthouden, en ben je de sjaak. Ik vind dat risico zelf te groot, vooral als je geen UPS hebt. Dus ik zou altijd voor een BBU gaan er bij.

Ik ben al heel erg blij met m'n 128mb + bbu op m'n huidige 320-2E, dus de perc5 zal wel nog fijner zijn met meer cache.
Ik heb op internet ergens gelezen dat je de write cache niet volledig kunt enablen als de kaart geen BBU ziet. Dit samen met het verhaal van dataveiligheid haal ik er denk ik toch een BBU bij voor een euro of 30. Dan is ie mooi compleet.

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 24-09 12:32
maratropa schreef op maandag 27 oktober 2008 @ 12:29:
Een degelijke controller verliest bij een reset niet de inhoud van de cache. De kans op het uitvallen van de stroom is een stuk kleiner.

Als je voor 30 euro een BBU kunt krijgen lijkt me de keuze echter niet moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Licht een beetje een je situatie. Hier zijn stroomuitvallen net wat te frequent :)

En op ebay haal je een perc5 met bbu voor onder de 200 dus dat lijkt me een no-brainer idd..

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
stroomvoorziening van mijn PC hok is intussen beter geregeld ;)

uitval? alleen als ik zelf een falend stuk hardware aan de stroom hang.. of er gewoon een storing is in de algemene leverancie :)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

Ik heb vandaag mijn Perc 5i kaartje via eBay gekregen van ene rem_en_lode. Het viel me op dat het echt een onderdeel is van de Dell afdeling, want toen ik de verpakking openmaakte rook het nog helemaal naar nieuw. Er zat ook een soort plastic bracket bij voor Dell systemen, maar helaas geen PCI afdekplaatje. Uiteindelijk heb ik er eentje van een USB PCI kaartje af geschroefd, maar deze sluit niet helemaal perfect aan op de kast.

Inmiddels heb ik hem wel werkend, maar daarvoor moest ik eerst inderdaad de 5e en 6e pin aan de B zijde afplakken met beetje plakband. Zonder deze mod kreeg bleef het beeld zwart.

Toen ik de mod had uitgevoerd kon ik Vista weer opstarten en daar werd de kaart automatisch geinstalleerd met drivers uit 2007. De kart had firmware versie 5 van LSI erop staan en deze heb ik meteen geupdate naar de nieuwste versie 7. Vervolgens opnieuw opgestart en met de drie Raptors eraan en in het menu van de controller heb ik al een raid 0 aangemaakt met write back cache enz.

Ik ben nu bijna klaar met het initialiseren en dan ga ik vista maar eens installeren. Ik houd jullie op de hoogte.

Configuratie:
moederbord: ASUS P5E (X38)
geheugen: 2x2 GB DDR2 PC8500
harde schijf: 3x WD740GD raptor, morgen komen er nog twee bij.

Hm, ik krijg nu deze melding:

Afbeeldingslocatie: http://www.mydigitallife.info/wp-content/uploads/2007/10/install-vista-in-vmware.jpg

En ik heb al de drivers van dell en de drivers van lsi via usb stick aangeboden maar melding gaat nog niet weg...

Probleempje is al opgelost, ik had in de BIOS de SATA nog op RAID staan moest op AHCI. Nu is ie aan eht installeren :)

[ Voor 18% gewijzigd door frankknopers op 28-10-2008 19:41 ]

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
hehe mijn PERC 5/i komt ook bij die rem_en_lode knakker vandaan.. leiden? ;)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Ik heb die van mij bij een amerikaan gekocht die er heel lief een bracket voor je opdoet en een cdeetje met drivers :)

Net getest in een p5b deluxe, pin 5 en 6 moesten wel afgeplakt worden, maar hij lijkt te werken..

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
iemand trouwens een idee als de PERC 5/i ook normaal werkt onder FreeBSD? :)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

Zijn dit een beetje goede scores voor een Perc 5/i met standaard Vista drivers en LSI firmware versie 7?

Afbeeldingslocatie: http://www.knopers.net/webspace/tweakers/perc5i-raid0.png

Afbeeldingslocatie: http://www.knopers.net/webspace/tweakers/perc5i-hdtune-raid0.png

Afbeeldingslocatie: http://www.knopers.net/webspace/tweakers/perc5i-hdtune2-raid0.png

Afbeeldingslocatie: http://www.knopers.net/webspace/tweakers/perc5i-crystalmark-raid0.png

Schijven zijn 3x WD Raptor 74GB 8MB cache in raid 0.

Cache staat op Read en Write through. Write back wil nog neit aan beginnen zonder BBU..

[ Voor 28% gewijzigd door frankknopers op 29-10-2008 19:15 ]

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
ik vind die pieken wat vreemd. Ik zou met 3 raptors wel iig een wat strakkere lijn verwachten, en max wat meer sequentieel.... Maar doe ook eens wat testjes met atto, hdtune en en crystaldiskmark als je wilt?

Maarja al die benchmarks zeggen ook niet zo veel...

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

Ik heb nu een nieuwe raidset gebouwd met alle vijf schijven. Werkt uitstekend en ik heb de write back toch maar aan gezet. De eerdere BSOD's die ik kreeg bleken uiteindelijk te liggen aan een schijf die soms uit de array viel omdat een kabeltje niet helemaal recht erop zat.

Met write back cache aan en met 5 raptors in raid 0 haal ik nu veel betere write scores in de Crystalmark test. Bij 4k writes ga ik van 5 naar 50 MB/s en bij de middelste write test zit ik an de snelheid van het cachegeheugen met 700 MB/s :)

en over de real life prestaties: Vista SP1 installeerde ik in een minuutje of 8, terwijl ik daar met een single disk toch wel bijna een half uur mee bezig was. Alles voelt echt supersnel aan en het is inderdaad niet te vergelijken met een onboard raidset op de ICH southbridge.

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Klinkt goed. Alleen doe eens die crystaldiskmark test ook met 1000 mb, die van 50 mb wordt heel erg vertekend door de cache als je de pure waarden van je schijven wilt meten:

320-2e 128mb writeback met 2 15K schijven in raid 0: (50 en 1000 mb test)

Afbeeldingslocatie: http://www.gladiool.dds.nl/ga778/cdm50.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.gladiool.dds.nl/ga778/cdm1000.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door maratropa op 01-11-2008 00:22 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16-09 14:18
en om maar even wat nonrepresentatiefs van een PERC5 in beeld te gooien:
Afbeeldingslocatie: http://i484.photobucket.com/albums/rr201/ThomasLite/HDpro.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i484.photobucket.com/albums/rr201/ThomasLite/crystaldisk_5_50_1.jpg

reeeler van een PERC5 is dit:
Afbeeldingslocatie: http://i484.photobucket.com/albums/rr201/ThomasLite/crystaldisk_5_1000_1.jpg

5 ultrastar 15k 73GB uit de 147 serie in RAID5. gewoon standaard array settings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
als ik zo snel zoek.. de nforce 4 ( met plak truuk ) snapt de PERC5?

iemand enig idee over de AMD 740 serie? ivm die een onboard ATI 2400 hebben.. en 1 PCI-E 16x slot.. lekker simpele homeservertjes mee bouwen :9

( tis dat ik geen zin hem om mn server uit te batsen.. perc5 er in te testen en dan weer in mn pc te hangen :+ )

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

iceheart schreef op zaterdag 01 november 2008 @ 22:07:
en om maar even wat nonrepresentatiefs van een PERC5 in beeld te gooien:
[afbeelding]
[afbeelding]

reeeler van een PERC5 is dit:
[afbeelding]

5 ultrastar 15k 73GB uit de 147 serie in RAID5. gewoon standaard array settings.
Ik heb hier ook vijf schijven van 74GB, maar dan de 10.000 rpm Raptors. Heb ze in raid0 staan, de prestaties als volgt:

Afbeeldingslocatie: http://www.knopers.net/webspace/tweakers/benchmarks/dellperc5i/hdtune-filebench-5raptors.png
HDTune file benchmark..

Afbeeldingslocatie: http://www.knopers.net/webspace/tweakers/benchmarks/dellperc5i/crystalmark-5raptors-50mb.png
Crystalmark op 50 MB...

Afbeeldingslocatie: http://www.knopers.net/webspace/tweakers/benchmarks/dellperc5i/crystalmark-5raptors.png
Crystalmark op 1000 MB dus zonder write cache hulp..

Ik kom hierbij tot twee conclusies:
1. 15K schijven zijn inderdaad wel 50% vlotter dan 10K schijven in lees-snelheid.
2. De IOP 333 controller op de Perc 5i heeft genoeg power voor een snelle raid 5 set.

[ Voor 14% gewijzigd door frankknopers op 07-11-2008 11:26 ]

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

frankknopers schreef op vrijdag 07 november 2008 @ 11:21:
Ik kom hierbij tot twee conclusies:
1. 15K schijven zijn inderdaad wel 50% vlotter dan 10K schijven in lees-snelheid.
2. De IOP 333 controller op de Perc 5i heeft genoeg power voor een snelle raid 5 set.
Doe eens een HD Tach benchmark op die set. Dat Crystalding meet alleen de snelheid van de cache bij de eerste 2 tests aangezien die 50mb test-file 5x in het geheugen van de controller "past".

Hier zie je een test van mij op een Perc 5/i met 512mb cache en 8x Samsung F1 1TB's er aan: Afbeeldingslocatie: http://www.neworder.org/benches/hdtach-read-disk-f-6.6tb-raid5-longbench.jpg

Hier zie je toch duidelijk de max capaciteiten van de IOP 333 chip.

[ Voor 4% gewijzigd door _Arthur op 08-11-2008 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gurneyhck
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-09 20:27
Ik heb al een tijdje een perc 5/i in mijn systeem zitten. Maar heb nu toch maar besloten om er een BBU aan te hangen, al was het maar om de irritante waarschuwing bij het systeem opstarten weg te halen :D
Nu heb ik de BBU inmiddels binnen gekregen, maar er zit geen kabel bij. Mijn vragen zijn dan ook:

-Is die kabel makkelijk zelf te maken? Ik denk het niet, want erg kleine pinnetjes.
-Waar kan ik zo'n kabel goedkoop op de kop tikken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twiekert
Dit is de kabel bij dell volgens mij: http://accessories.euro.d...s1&sku=405-10704#Overview

Via ebay zal heel lastig worden, nog lastiger dan het vinden van een losse pci bracket voor de kaart (moest helemaal uit oostenrijk komen verdorie :P).

/edit

op ebay zijn is er toch wat te vinden, het moet wel uit de VS komen:
http://cgi.ebay.nl/Dell-P...2&_trksid=p3286.m63.l1177

[ Voor 30% gewijzigd door twiekert op 16-12-2008 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
ik ga ook maar een BBU bestellen.. ik wordt flauw van die melding ;)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gurneyhck
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-09 20:27
twiekert schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 16:15:
Dit is de kabel bij dell volgens mij: http://accessories.euro.d...s1&sku=405-10704#Overview

Via ebay zal heel lastig worden, nog lastiger dan het vinden van een losse pci bracket voor de kaart (moest helemaal uit oostenrijk komen verdorie :P).

/edit

op ebay zijn is er toch wat te vinden, het moet wel uit de VS komen:
http://cgi.ebay.nl/Dell-P...2&_trksid=p3286.m63.l1177
Thx voor je tips :)
Heb kabel inmiddels binnen, besteld via eparts & more in V.S. daar was ie het goedkoopst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-09 12:14
_Dune_ schreef op maandag 21 januari 2008 @ 09:23:
[...]

Bedoel je met compatibiliteits problemen of ze ook in het moederbord functioneren? Zoals op 2CPU.com hebben ze namelijk een compleet topic waar ze in bijhouden op welk moederbord deze kaart functioneerd. Helaas staat mijn Asus M2N32 WS Professional er niet tussen.
Heb even een oud stukje text gequoute voor misschien wat recentere info als dat mag :)

Het is het geval dat sommige chipsets en moederborden problemen hebben met de Perc5 en je krijgt geen post...

Wat is hier het probleem ?

http://www.overclock.net/...c-5-i-raid-card-tips.html

Lees dit topic maar is door en een boel is duidelijk

http://www.overclock.net/...id-card-tips-img_8499.jpg

These cards are known to have some compatibility issues with Intel chipsets. However, they are known to work with NVIDIA motherboards fine. The issue stems from a System Management Bus (SMBus) conflicting with the motherboard's memory detection. SMBus is simple signal to provide the motherboad some basic device information and control. Symptoms of the conflict includes improperly reported RAM sizes and POST errors.

The trick is just to physically disable the SMBus signal. It is composed of just two pins B5 (SMCLK, SMBus clock) and B6 (SMDAT, SMBus data). These two pins need to be covered by tape or nail polish. On the top side of the card, they are the 5th and 6th PCIe pins from the left. You can see the pins covered as seen below:

" edit " je moet dus het kleine baantje naar pin 5 en 6 door krassen , of lakken af plakken en hij past in elke moederbord :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Mektheb schreef op zaterdag 03 januari 2009 @ 09:56:
[...]
<cut>
" edit " je moet dus het kleine baantje naar pin 5 en 6 door krassen , of lakken af plakken en hij past in elke moederbord :)
mja, is de werking dan op ELK mobo gegarandeerd?

werkings updatelijstje:

Asus A8N-SLI-Premium, beide sloten!
DFI Lanparty CFX3200-DR, beide sloten!

bijde met 5/6 getaped anders geen post.. :(

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
SMSfreakie schreef op zaterdag 03 januari 2009 @ 15:15:
[...]

mja, is de werking dan op ELK mobo gegarandeerd?

werkings updatelijstje:

Asus A8N-SLI-Premium, beide sloten!
DFI Lanparty CFX3200-DR, beide sloten!

bijde met 5/6 getaped anders geen post.. :(
Garandeerd het niet maar verhoogd zeker wel de kans, tot nu toe de mobo's ik het ingeprobeerd hebt werkt het wel

Mijn EVGA 780 I deed het gelijk

Maar op mijn MSI K780GA deed hij het niet normaal en nu ga ik hem vanavond pin modden door de banen door te snijden en kijken of die het dan doet dus ik kom er op terug :P zoiezo,

Maar ze zeggen dat het op elke moet werken dan omdat hij niet aangestuurd word meer dan als "beeldkaart"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMike
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02-03-2024
Zit zelf ook te denken aan een PERC 5. Maar hoe presteert een PERC 5 dan tegen bijvoorbeeld RAIDCore RC5210-08 http://www.webconnexxion....ad4cc23ce9bf8d40209d1b717 Wat zouden jullie dan aanraden?

[ Voor 15% gewijzigd door MasterMike op 03-01-2009 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
die raidcore lijkt geen eigen cache te hebben?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Gistere hem ingebouwd in een andere pc

MSI K780GA werk niet, ook niet met pin mod

M2n SLI DELUXE werkt wel met pin mod :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
ben benieuwd als die in mn Asus P5K gaat werken :)

anders moet ik hopen dat die in mn gigabyte bord van mn server werkt :x

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
hm volgens mij moet ik maar eens een nieuwe geheugen module op mn PERCje prikken :/ ECC errors volgens de bios :X

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

SMSfreakie schreef op maandag 05 januari 2009 @ 19:17:
hm volgens mij moet ik maar eens een nieuwe geheugen module op mn PERCje prikken :/ ECC errors volgens de bios :X
Ik heb nog ergens een werkend 512mb latje liggen. PM maar mocht je intresse hebben, dan zoek ik hem even op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
_Arthur schreef op maandag 05 januari 2009 @ 19:33:
[...]

Ik heb nog ergens een werkend 512mb latje liggen. PM maar mocht je intresse hebben, dan zoek ik hem even op.
Interesse heb ik zeker :)

wat voor geheugen moet er eigenlijks in de PERC5?

* SMSfreakie gaat pm sturen :+

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twiekert
SMSfreakie schreef op maandag 05 januari 2009 @ 19:58:
[...]

Interesse heb ik zeker :)

wat voor geheugen moet er eigenlijks in de PERC5?

* SMSfreakie gaat pm sturen :+
twiekert in "Dell PERC 5/i SAS RAID of HP RocketRAID ..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kun je op zo'n Perc 5/i eigenlijk meerdere raid volumes maken?

vb: 8 disken met daarop;
1 raid 5 over 8 disken
1 raid 0 over 8 disken
1 raid 10 over 8 disken

Of een andere combi natuurlijk, dit is even ter illustratie. Ik heb hier een Areca en die kan dat bijvoorbeeld. Nu vroeg ik me af of die Perc dat ook kan.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2009 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
yups

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sweet, tnx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Vertel maar eens hoe dan.

Want mij is het destijds niet gelukt.

Ja, de Perc 5/i ondersteunt meerdere raidsets per controller. Maar dan moet je wel meerdere disk sets creeeren.

Dus bv, 4 disks Raid 5, 2 disks Raid0 en 2 disks Raid1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
maar dat is toch ook wat hij vraagt?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

maratropa schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 19:33:
maar dat is toch ook wat hij vraagt?
Nee.

Hij wil 1 disk-set van 8 disks met daarop verschillende raid-sets.

En dat gaat dus niet bij de Perc 5/i.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_Arthur schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 19:58:
[...]

Nee.

Hij wil 1 disk-set van 8 disks met daarop verschillende raid-sets.

En dat gaat dus niet bij de Perc 5/i.
Ah.. het kan dus niet..

Ik bedoel dus idd meerdere raid levels over dezelfde disks. Is misschien een beetje vreemd, maar als je een raid 0 wil met 8 disks en een raid 5 met 8 disk dan heb je dus 16 schijven nodig in 2 sets.
Areca heeft wat moois en dan kun je dus raid volumes maken ipv sets. Zo kun je dus een deel van de storage in een andere raid config stoppen. Erg makkelijk. Zie het als virtualisatie op storage gebied waar de raid wordt losgekoppeld van de fysieke storage eronder.

Aan de andere kant.. 8 disk in raid 5 op een perc 5/i is ws sneller dan ik nodig zal hebben :) Het is bedoel voor mn server waar ik 8 tot 10 VM's op draai waaronder exchange en een fileserver met teveel HD content. Op dit moment zit die bak een beetje in een io crisis..

vb;

3 disken van 1TB. 3TB aan bruto storage. Ik zou dus 1TB in raid 0 kunnen zetten en 2TB in raid 5. Gaat er 1 disk stuk dan is de raid 5 array "degraded" en de raid 0 array is dood. Als ik een disk vervang ben ik dus de raid 0 data kwijt, maar de raid 5 wordt gewoon gerebuild. Uitermate flexibel!

Alleen een 8 poorts areca wordt me te gortig kwa prijs..

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2009 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Inderdaad. Wat jij voor ogen hebt kan niet met een Perc 5/i. Aangezien ik dit zelf ook wilde en er de-hard-way achter kwam dat dat dus niet ging werken :-)
Alleen een 8 poorts areca wordt me te gortig kwa prijs..
Die is er bij mij dus wel gekomen ivm bovenstaande reden.

En 8-10 vm's + file server met 3 1TB disks en een Perc 5/i? Sodejuh, jouw performance gaat ver te zoeken zijn.. Ik draai een vergelijkbare combi op een Areca 1222 met 8 x Samsung F1 1TB's (8 a 10 vm's in Hyper-V) en dat is toch echt de max voor mijn gevoel. Machine heeft dan zelfs 16GB ram.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_Arthur schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 21:45:
[...]

Inderdaad. Wat jij voor ogen hebt kan niet met een Perc 5/i. Aangezien ik dit zelf ook wilde en er de-hard-way achter kwam dat dat dus niet ging werken :-)

[...]

Die is er bij mij dus wel gekomen ivm bovenstaande reden.

En 8-10 vm's + file server met 3 1TB disks en een Perc 5/i? Sodejuh, jouw performance gaat ver te zoeken zijn.. Ik draai een vergelijkbare combi op een Areca 1222 met 8 x Samsung F1 1TB's (8 a 10 vm's in Hyper-V) en dat is toch echt de max voor mijn gevoel. Machine heeft dan zelfs 16GB ram.
Die 3x 1TB was een voorbeeldje he. Er komen 8 disks aan. ;)

Ik draai nu 6 VM's op 2 oude 200GB maxtors in raid 0 (ik heb een goede backup) met 8GB ram...? Dit op een Areca 1210. Snel is anders, maar het is zeer goed werkbaar (als thuis servertje). Ik denk eerder dat er bij jou iets niet goed zit als je met die config geen performance hebt? Ik draai Hyper-V Server overigens.

Edit:
6 VM's is wel de limit hier btw.. meer kan echt niet.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2009 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Verwijderd schreef op zondag 18 januari 2009 @ 09:05:
Die 3x 1TB was een voorbeeldje he. Er komen 8 disks aan. ;)
Aha. 8x F1 1TB op een Areca 1222 of een Perc 5/io geeft ruwweg twee maal zoveel performance.

Hier een benchmark van de 8 disks aan de Perc 5/i: http://www.neworder.org/benches/ en hier die van dezelfde 8 disks aan de Areca 1222: http://www.neworder.org/benches-areca/
In de HD Tach screens zie je goed de verschillen.
Ik draai nu 6 VM's op 2 oude 200GB maxtors in raid 0 (ik heb een goede backup) met 8GB ram...? Dit op een Areca 1210. Snel is anders, maar het is zeer goed werkbaar (als thuis servertje). Ik denk eerder dat er bij jou iets niet goed zit als je met die config geen performance hebt? Ik draai Hyper-V Server overigens.
Ligt er aan wat jet doet met je VM's he 8)

Traag is het niet hoor, eerder super snel en dat wil ik graag zo houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_Arthur schreef op zondag 18 januari 2009 @ 10:52:
[...]

Aha. 8x F1 1TB op een Areca 1222 of een Perc 5/io geeft ruwweg twee maal zoveel performance.

Hier een benchmark van de 8 disks aan de Perc 5/i: http://www.neworder.org/benches/ en hier die van dezelfde 8 disks aan de Areca 1222: http://www.neworder.org/benches-areca/
In de HD Tach screens zie je goed de verschillen.
Ja die benchmark is leuk enzo, maar ten eerste is het slechts een syntetische bench en daarnaast kost zo'n Perc 200 euro compleet met BBU en kabels en die Areca is 3x zo duur. Ok, ik heb liever die Areca dat zal ik niet ontkennen, maar dat wordt me gewoon te gek. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Verwijderd schreef op zondag 18 januari 2009 @ 11:55:
Ja die benchmark is leuk enzo, maar ten eerste is het slechts een syntetische bench en daarnaast kost zo'n Perc 200 euro compleet met BBU en kabels en die Areca is 3x zo duur. Ok, ik heb liever die Areca dat zal ik niet ontkennen, maar dat wordt me gewoon te gek. ;)
Ik zie dat die Areca 1222 + BBU flink duurder is geworden zeg. Ik heb er vorig jaar E 497,50 voor betaald. Nu kost het ding E 595,-

Dat de tests syntethisch zijn klopt. Maar het laat wel goed zien dat de Perc 5/i een erg beperkende factor is bij 8 snelle disks :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_Arthur schreef op zondag 18 januari 2009 @ 12:18:
[...]

Ik zie dat die Areca 1222 + BBU flink duurder is geworden zeg. Ik heb er vorig jaar E 497,50 voor betaald. Nu kost het ding E 595,-

Dat de tests syntethisch zijn klopt. Maar het laat wel goed zien dat de Perc 5/i een erg beperkende factor is bij 8 snelle disks :-)
Op transfer ja.. maar dat is niet alles. Voor en VM host is iops erg belangrijk. Ben wel benieuwd hoe die kaarten dan tegen over elkaar staan. Ongetwijfeld zal die Areca nog steeds veel sneller zijn natuurlijk.
Maar goed, beetje appels met peren, want er zit een beetje een generatie kloof tussen die kaarten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob1106
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22-04-2024
Hoe is die Areca 1222 met de opstarttijd? Ik lees hier en daar dat je op bijna een minuut zit??

Ik zit al een tijdje te zoeken naar een goede raid-controller. Moet wel zeggen dat je niet heel veel alternatieven hebt imho. Ik zit aan de ene kant met een perc5i incl. BBU voor €200,- en aan de andere kant op een areca 1222 zonder BBU voor 478,-. Iets ertussenin is bijna niet te vinden volgens mij.

Ik heb in eerste instantie niet gigantisch veel performance nodig, maar als ik zo'n ding ga kopen moet hij wel een beetje futureproof zijn natuurlijk. Ik begin met 1 SSD en 3 harde schijven. Maar wil ik wel uit kunnen breiden naar 2 SSD en 6 Hd's. In dat geval lijkt het me neit verstandig voor de perc5i te gaan. Maar moet wel zeggen dat ik na een tijdje nog steeds niet kan wennen aan de hoge prijs van de 1222 :|. En dan komt ie nog geeneens met BBU...

[ Voor 81% gewijzigd door Rob1106 op 18-01-2009 12:47 ]

Core i7 920 | Asus P6T Deluxe V2 | OCZ 6GB | EVGA 260GT 216c | OCZ Vertex 3 60GB | WD vRaptor 150GB | Adaptec 5805 - RAID5: 5,4TB | Lian-Li PC-A7110

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ghehe.. join the club :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Verwijderd schreef op zondag 18 januari 2009 @ 12:27:
Op transfer ja.. maar dat is niet alles. Voor en VM host is iops erg belangrijk. Ben wel benieuwd hoe die kaarten dan tegen over elkaar staan. Ongetwijfeld zal die Areca nog steeds veel sneller zijn natuurlijk.
Maar goed, beetje appels met peren, want er zit een beetje een generatie kloof tussen die kaarten ;)
U vraagt, wij draaien 8)

Specs van het systeem:
Dual Quad Core Xeon E5405 (2.0Ghz) met 16GB ram. Areca 1222 met 8 maal 1TB Samsung F1. Os is Windows 2008 Enterprise 64bits. De VM's zijn geshutdown tijdens de test. En wat doorsnee dingen die draaien uitgezet. Verder is het een running systeem.

Runs van ioMeter met de Fileserver loads en instellingen zoals in het Het grote IOMeter benchmark topic topic vernoemd worden door Femme.

Afbeeldingslocatie: http://www.neworder.org/iometer/ioMeter-DiskC-Raid10-80GB-FileServerLoad.jpg
Raid 10, 80GB. 790.02 iops

Afbeeldingslocatie: http://www.neworder.org/iometer/ioMeter-DiskD-Raid5-250GB-FileServerLoad.jpg
Raid 5, 250GB. 752.56 iops

Afbeeldingslocatie: http://www.neworder.org/iometer/ioMeter-DiskE-Raid5-250GB-FileServerLoad.jpg
Raid 5, 250GB. 704.38 iops

Afbeeldingslocatie: http://www.neworder.org/iometer/ioMeter-DiskF-Raid5-5800GB-FileServerLoad.jpg
Raid 5, 5800GB. 648.61 iops

Ik zal van de week dezelfde run doen met m'n Perc 5/i en 8 maal Transcend 32GB MLC SSD's.
Rob1106 schreef op zondag 18 januari 2009 @ 12:41:
Hoe is die Areca 1222 met de opstarttijd? Ik lees hier en daar dat je op bijna een minuut zit??
Mij lijkt dit compleet irrelevant. Aangezien deze raid controllers totaal niet voor de desktop markt zijn ontwikkelt. Of mijn server er nu 1 of 3 minuten over doet om te starten is voor mij geen enkele issue.

[ Voor 16% gewijzigd door _Arthur op 18-01-2009 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
ah zo :)

Je zou ook software en hardware raid kunnen mixen..

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob1106
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22-04-2024
Hehe, just did ;)
_Arthur schreef op zondag 18 januari 2009 @ 13:43:

*knip*

[...]

Mij lijkt dit compleet irrelevant. Aangezien deze raid controllers totaal niet voor de desktop markt zijn ontwikkelt. Of mijn server er nu 1 of 3 minuten over doet om te starten is voor mij geen enkele issue.
Voor jou niet inderdaad. Maar voor mij wel. En ik ben het ook niet met je eens dat hij totaal niet voor desktopmarkt is ontwikkeld. Mijn intentie is om thuis gewoon een vlotte desktop te hebben met redundant storage. Mijn idee is op dit moment om 1 Vertex te nemen en 3 x seagate barracuda 7200.11 1.5TB (duurt me net te lang om te wachten op volgende generatie). Als ik straks wil uitbreiden naar 2x vertex en 6 x seagate 1.5TB schiet die perc5i toch echt veel te kort en word dit de bottleneck van het opslaggebeuren.

Maar uit jouw opmerking maak ik op dat hij er zelfs 2 minuten over doet?? Waarschijnlijk doordat jij hem helemaal vol hebt hangen? Ik ga er van uit hoe meer schijven > hoe meer opstarttijd.

[ Voor 10% gewijzigd door Rob1106 op 18-01-2009 14:42 ]

Core i7 920 | Asus P6T Deluxe V2 | OCZ 6GB | EVGA 260GT 216c | OCZ Vertex 3 60GB | WD vRaptor 150GB | Adaptec 5805 - RAID5: 5,4TB | Lian-Li PC-A7110

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Rob1106 schreef op zondag 18 januari 2009 @ 14:34:
Voor jou niet inderdaad. Maar voor mij wel. En ik ben het ook niet met je eens dat hij totaal niet voor desktopmarkt is ontwikkeld.
Dat zijn ze ook niet aangezien het SAS controllers zijn (die toevallig ook SATA snappen ivm de SAS specs). Verder moet die kaart zichzelf en de disks initializeren. Iets wat gewoon tijd kost.
Maar uit jouw opmerking maak ik op dat hij er zelfs 2 minuten over doet?? Misschien doordat jij hem helemaal vol hebt hangen? Ik neem aan dat hoe meer schijven > hoe meer opstarttijd.
Eerlijk gezegd weet ik niet eens hoelang m'n server er over doet om op te starten (aangezien ik hem mischien 3x per jaar reboot maakt mij dat ook weinig uit). Maar dat zal eerder 2 minuten zijn dan 10 seconden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@_Arthur; Tnx voor de benchmarks! Toppie.

@Rob1106; Die boot delay heb je bij elke controller.. daar doe je vrij weinig aan. Ik ben ook van mening dat het niet zo heel erg is. Eenmaal opgestart is het bloedsnel toch? En daar gaat het tenslotte om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:39
* Springt op de trein...

Ook ik heb een LSI SAS Controller van hetzelfde type als de Dell Perc 5/i. Alleen heb ik de HP Smart Array P400 Versie. (welke ook gewoon een gerebrandde LSI Logic is.)
Ik heb hier 4x 500GB 7200RPM Sata schijven op zitten in RAID5, en nog 4x36GB SAS (nog niet aangesloten omdat ik nog geen goede kabel heb)
Op mijn RAID5 Volume heb ik net een IOMeter benchmark gedraaid, en ik haalde bij de eerste tests steeds 150-180mb/s en steeds een gemiddelde van 700~800 IOps.

Iemand een idee of dit een beetje goede resultaten zijn?

Verder voor de mensen die nog een leuke combi willen weten die werkt.
Mijn controller werkt in een Biostar 780G en een Gigabyte GA-MA780G-S2H moederbord zonder enige problemen of afplakken of zelfs firmware reflash. Gewoon inprikken en gaan.

Wat ik mijzelf ook nog afvraag:
Ik draai nu Windows 2003 64-Bit editie. Is het 64KB Block transfer limiet hier nu al uit gehaald?
Want als ik benchmarks doe op 64KB transfer dan haal ik vaak maar 80mb/s.
Doe ik diezelfde benchmarks op 4MB of 8MB (HDTune) haal ik wel 250mb/s

Iemand verduidelijking?

Nog even ontopic:

@TS: De PERC is zo ongelofelijk snel.. ik heb berichten gelezen dat de interne cpu in theorie ong 1GB/s aan moet kunnen. dus is deze controller zeker op de toekomst voorbereid.
Over het opstarten: De mijne doet er een 30-45 seconden extra over om door het BIOS van de Controller heen te komen. Maar windows start daarna weer sneller op dus in feite merk je er weinig van.

[ Voor 15% gewijzigd door FireDrunk op 18-01-2009 16:31 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

thijs_cramer schreef op zondag 18 januari 2009 @ 16:29:
Ik heb hier 4x 500GB 7200RPM Sata schijven op zitten in RAID5, en nog 4x36GB SAS (nog niet aangesloten omdat ik nog geen goede kabel heb)
Op mijn RAID5 Volume heb ik net een IOMeter benchmark gedraaid, en ik haalde bij de eerste tests steeds 150-180mb/s en steeds een gemiddelde van 700~800 IOps.

Iemand een idee of dit een beetje goede resultaten zijn?
Welke ioMeter workload heb je gebruikt? Zonder dat te weten, kan niemand iets zeggen over je resultaten. Volg deze startpost Het grote IOMeter benchmark topic doe de Fileserver instellingen en post je resultaten nog eens (screenshot is het makkelijkste).
@TS: De PERC is zo ongelofelijk snel.. ik heb berichten gelezen dat de interne cpu in theorie ong 1GB/s aan moet kunnen. dus is deze controller zeker op de toekomst voorbereid.
Ohja, de Perc 5/i en de HP P400 zijn trouwens niet gelijk aan elkaar. De P400 heeft een andere processor dan de Perc 5/i. De P400 is daarnaast ook nog eens een stuk langzamer ;)

En zie mijn benchmarks die ik eerdere heb gepost, dan weet je waar de syntetische-bottleneck van de Perc 5/i ligt.

Zie hier voor een benchmarkje tussen een IOP333 processor (zoals op de Perc 5/i) en de P400: http://www.securitytechne...62Intel-IOP333SASRAID.pdf

[ Voor 4% gewijzigd door _Arthur op 18-01-2009 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:39
Die review is zo oud, dat ik hem haast niet durf te bekijken.
Ze gebruiken daar firmware versie 1.18 en er staat nergens echt duidelijk vermeld of ze nou een BBU gebruiken of niet.
Mijn benchmark scores verdubbelden bijna bij het installeren van nieuwe firmware.

Iig is het limiet van mijn P400 nog lang niet bereikt :)

Edit: Vergeet helemaal over IOmeter te brabbelen...

Ik heb Femme's IOMeter file gedownload en de standaard bench volgens de guide in het topic gedaan.
Link naar CSV

[ Voor 24% gewijzigd door FireDrunk op 18-01-2009 16:59 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nu komt dus een beetje naar voren dat het kwa iops niet zo uit zou maken.. waar ligt dat dan aan?
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste