Geen boot Perc5i controller op M2N32 WS Pro na BIOS update

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:44

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topicstarter
Ik heb al bijna een jaar een Perc5i RAID controller liggen die ik nu eindelijk eens heb kunnen inbouwen, maar ehlaas ik loop tegen een wel vreemd probleem aan. De kaart wordt netjes herkent door het moederbord, tijdens de installatie van Windows Vista Ultimate 64bit gaat ook alles prima, de aangemaakte volumes worden netjes herkent. Tijdens de installatie voeg ik ook de drivers (Dell) toe aan de installatie.

Op het moment dat de installatie geheel afgerond is en ik verwijder de Installatie DVD (orgineel) krijg ik de melding: "No bootdisk found...". Het BIOS van het moederbord staat ingesteld op "Harddisk first boot", wanneer ik tijdens het opstarten op F8 (BIOS bootmenu) druk krijg ik drie opties:

- Removeable media FDD a:.
- DVD/CD ROM.
- Harddisk.

Wanneer ik voor harddisk kies krijg ik de Perc5/i controler te zien, maar als ik dan vervolgens een enter geef krijg ik wederom de melding: "No bootdisk found...". Nu heb ik het RAID BIOS van de Perc controller ook gecontroleerd en hier staat volume0 als bootable geselecteerd.

Het stomme is wanneer ik de Vista installatie DVD in de DVD ROM speler laat zitten verschijnt er een medling op een toets te drukken om vanaf DVD/CD op te starten, dit doe ik NIET en vervolgens wordt netjes vanaf volume0 van de Perc controller gestart. Verwijder ik de Vista installatie DVD dan krijg ik weer de melding dat er geen bootdisk gevonden kan worden.

Ik heb al geprobeerd een repair vanaf de Vista installatie DVD uit te voeren, tevens een fixmbr, maar helaas geen van beide heeft geholpen. Tevens heb ik d pin mod m.b.t. pin B5 en B6 uitgevoerd, maar ook dit bied geen oplossing. Ook heb ik de Perc controller naar het nieuwse BIOS geflashed v5.2.2 (Dell).

De hardware die ik verder gebruik betreft:

AMD Phenom X4 9850
Asus M2N32 WS Pro moederbord
4x 1GB PC6400 DDRII Kingston
ATi Radeon X1950 XT 512MB
Creative Audigy ZS II
6x WD Raptor 74GB
2x Maxtor 300GB Diamondmax 10

De ATi kaart zit in het eerste (bovenste) PCI-e x16 slot en de Perc5/i in het tweede PCI-e x16 slot.
Er zijn drie volumes aangemaakt Volume0=3x74GB@RAID5, Volume1=3x74GB@RAID5 en Volume2-2x300GB@RAID1.

Iemand hier nog een idee over?

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Het eerste wat ik bij een perc5 altijd maar roep of je de SM bus pci-e afplak truuk geprobeerd hebt? :)

[ Voor 3% gewijzigd door maratropa op 25-10-2009 16:42 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topicstarter
maratropa schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 16:42:
Het eerste wat ik bij een perc5 altijd maar roep of je de SM bus pci-e afplak truuk geprobeerd hebt? :)
Dat is pin B5 en B6 neem ik aan, ja die heb ik afgeplakt. Overigens heb ik niet kunnen vinden of ze aan beide zijden afgeplakt moeten worden. Ik kon maar 1 plaatje vinden waar ze aan de bovenzijde (als het ware) zijn afgeplakt. linkje: http://www.overclock.net/...-5-i-new-motherboard.html

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Hmm ik heb dit ook een keer gehad trouwens, niet willen booten zonder install cd, ook met m'n perc5...dacht ik...hmm even denken of ik nog weet wat het was.. :)

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topicstarter
maratropa schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 17:00:
Hmm ik heb dit ook een keer gehad trouwens, niet willen booten zonder install cd, ook met m'n perc5...dacht ik...hmm even denken of ik nog weet wat het was.. :)
Gebruik je Dell firmware en drivers of de LSI versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik Jan
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Erik Jan

Langzaam en zeker

Vaak zit er ook nog ergens een instelbaar prioriteitenlijstje van HDD's in je BIOS en zit daar een entry "additional controller" o.i.d. bij. Die dus bovenaan zetten. Zo niet dan ook ff kijken of je Asus BIOS up-to-date is. En anders cd'tje erin laten zitten }>

This can no longer be ignored.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topicstarter
Erik Jan schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 18:43:
Vaak zit er ook nog ergens een instelbaar prioriteitenlijstje van HDD's in je BIOS en zit daar een entry "additional controller" o.i.d. bij. Die dus bovenaan zetten. Zo niet dan ook ff kijken of je Asus BIOS up-to-date is. En anders cd'tje erin laten zitten }>
Helaas geen extra lijstje om een externe controller t kiezen. Tevens is het BIOS van het moederbord is up-to-date, dat was al nodig voor de AMD Phenom. Zoals ik reeds aangaf als ik op F8 druk tijdens de boot, dan kan ik zelf een boot medium kiezen en daar staat de Perc5i controller gewoon bij. Kies ikdeze dan verschijnt weer de melding dat er geen bootdevice/disk aanwezig is.

_Dune_ denkt verder dat Erik Jan de leukste thuis is. ;)

Overigens ik heb firmware Version 5.2.2-0072, Rev. A09 gebruikt, alleen kon ik nergens een driver versie vinden met de toevoeging Rev. A09, daarom hebik deze gebruikt: DELL_MULTI-DEVICE_A07_R211424. Kan dit nog voor problemen zorgen? Ik betwijfel trouwens of een driver wel nodig is, want Vista herkent de controller out-of-the-box zo lijkt het, want als ik tijdens de setup geen driver toevoeg gaat de installatie ook verder goed.

[ Voor 20% gewijzigd door _Dune_ op 25-10-2009 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimo.
  • Laatst online: 10:37

Wimo.

Shake and Bake!

_Dune_ schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 16:46:
[...]

Dat is pin B5 en B6 neem ik aan, ja die heb ik afgeplakt. Overigens heb ik niet kunnen vinden of ze aan beide zijden afgeplakt moeten worden. Ik kon maar 1 plaatje vinden waar ze aan de bovenzijde (als het ware) zijn afgeplakt. linkje: http://www.overclock.net/...-5-i-new-motherboard.html
Hoeft naar aan 1 kant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topicstarter
Oke, uit wanhoop heb ik de RAIDcore BC4852 (PCI-X) welke er twee jaar prima op dit moederbord heeft gewerkt teruggeplaatst. Ook hier hetzelfde probleem. Ik begin te geloven dat Asus iets behoorlijk fout heeft gedaan in hun laatste BIOS.

Ik heb reeds in de FAQ's van Asus gezocht, maar dat is meer een verzameling welke CPU werkt er op dit moederbord verhaal, verder geheel niets zinnigs. Het lijkt dus niet aan de controllers te liggen, maar aan het moederbord/BIOS.

edit: Zojuist de RAIDcore controller in een ander PCI-X slot geprobeerd... wederom no go.

[ Voor 9% gewijzigd door _Dune_ op 26-10-2009 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

bios downgrade ftw... (tenzei dit de enige bios rev. is die je cpu ondersteunt? dan moet je asus contacten en hopen dat ze n beta bios voor je kunnen bakken)

[ Voor 76% gewijzigd door AlexanderB op 26-10-2009 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topicstarter
AlexanderB schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 23:34:
bios downgrade ftw... (tenzei dit de enige bios rev. is die je cpu ondersteunt? dan moet je asus contacten en hopen dat ze n beta bios voor je kunnen bakken)
Ik heb het BIOS inderdaad een update gegeven vanwege een nieuw CPU (van Athlon naar Phenom). Dit ligt hier in iedergeval niet aan de controllers. Twee compleet andere controllers zelfde probleem en ik heb nu inmiddels Windows XP en Vista geprobeerd.

Het stomme is dat hij wel netjes door start wanneer ik de Vista DVD in de DVDRW heb zitten, maar niet op een toets druk om vanaf DVD te booten.

Ik heb eventueel nog een derde RAID controller liggen, maar ik betwijfel of dit iets gaat uithalen. Overigens heb ik de DVDRW ook nog op een ander S-ATA poort/kanaal gezet... maar ja resultaat is bekend... :'(

Ik denk dat ik morgen maar eens met Asus aan de telefoon ga jangen.... iemand ervaring hiermee?

[ Voor 5% gewijzigd door _Dune_ op 27-10-2009 00:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topicstarter
Iemand nog hier een idee over? Ik heb het ook reeds bij Asus neergelegd, maar helaas nog geen reactie ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Nu ik dit zo lees denk ik dat het op mijn P5B deluxe ook weer weg ging na een bios update... Dus ook meer asus gerelateerd dan de controller...

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiuri2000
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 25-06 16:24
Heb je het probleem ook wanneer er een ander OS op de disk achter de raid controller zit dan Windows?

Ik denk namelijk dat het bios de bootloader helemaal niet herkend op de disk, als dat zo is zou geen enkel OS moeten werken i.c.m de raid controller.

Mocht het wel werken kun je als alternatief een linux bootloader gebruiken, met dank aan Asus.

Mocht dat toch niet werken kun je daar variaties op verzinnen (bijv. oude goedkope usb stick met bootloader in 1 van de poorten laten hangen en als standaard boot device gebruiken.)
Of de Vista DVD er in laten zitten...

Maar je kan ook altijd nog hopen op een béta bios.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:39
je kan je first-boot device vaak instellen, maar kan je verderop bijvoorbeeld ook de volgorde van het item zelf instellen.. Vaak kan je op 1 pagina instellen "First Boot Device: Hard Disk" en dan op een volgende pagina instellen dat welke volgorde dat moet zijn, daar zie je alle "geconnecte" drives..

Misschien dat je daar wat ziet?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topicstarter
@Tiuri2000, ik heb zowel Windows XP als Vista geprobeerd. Het systeem draaide in eerste instantie met een Athlon zogezegd en nu met een Phenom waarvoor een BIOS update vereiste is. Daarnaast heb ik een RAIDcore BC4852 S-ATA RAID5 PCI-X controller vervangen door de PERC5i.

Op een gegeven moment heb ik de PERC controller weer verwijderd en heb de RAIDcore terug geplaatst, maar ook nu kan ik wel Windows XP of Vista installeren, maar vanaf de RAID array booten gaat niet.

@thijs_cramer, Ik weet precies wat je bedoelt, maar een dergelijke optie is niet aanwezig. Ik kan de bootvolgorde aangeven verder niet. Je kunt wel elke device bekijken CD/DVD geeft gewoon CD/DVD aan en dit geldt ook voor de FDD, maar als ik Harddisk slecteerd wordt de RAID controller getoond,uitstekend lijkt mij. Wanneer ik op het moment dat het BIOS scherm wordt getoond op F8 druk verschijnt er een bootmenu waar jezelf uit de beschikbare devices kunt kiezen. Wanneer ik hier voor Harddisk kies wordt wederom de RAID controller genoemd, maar booten doet hij niet.

Zoals gezeg wanneer ik doormiddel van van de "bootloader" van de Vista DVD opstart start Windows Vista wel netjes op, bekijk ik in schijfbeheer de gegevens van de RAID volumes dan wordt voor C:netjes boot en systeem schijf aangegeven. Ik heb het idee dat Asus iets niet helemaal goed heeft gedaan in het laatste BIOS, maar als iemand nog een idee heeft, dan probeer ik het graag.

edit: Ik heb afgelopen week een ticked aangemaakt bij Asus, ik zou soieso binnen 48 uur reactie terug krijgen, maar wat denk je... precies radio stilte. :) Erg jammer want verder is het een uitstekend moederbord.

[ Voor 6% gewijzigd door _Dune_ op 02-11-2009 00:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiuri2000
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 25-06 16:24
Disk management binnen vista geeft inderdaad alles correct weer, meer dan logisch.

Wat ik zelf denk, dit is speculatie, is dat Asus de code in het bios heeft verpruts waardoor het bios niet meer naar bootloader informatie zoekt bij een losse raid adapter. Ik denk dat wanneer de raid adapter in bijvoorbeeld een single disk mode gebruikt word ook niet gaat functioneren.
Wat ik al aangaf, een losse bootloader die voor de raid adapter zijn werk doet en verwijst naar de boot info op de disk achter de raidadapter het wel zou moeten werken (wat dus ook gebeurt met de Vista cd). Echter is dit een workaround en niet een daadwerkelijke fix.

Dan maar duimen tot Asus met een nieuw bios komt of zelf aan het brouwen/tweaken slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topicstarter
Toch een reactie gekregen van Asus, helaas heb ik er weinig aan. Ze verwijzen mij door naar een topic in een forum waar ze het hebben over het actief maken van de boot/system partitie, maar dat is bij mij al het geval.
Dat heb ik ze ook laten weten, daarnaast heb ik nog extra info. gegeven wat wij hier ook hebben besproken en ik heb de vraag gesteld of er nog kans bestaat op een nieuwe BIOS versie. Even afwachten wat ze hier op gaan antwoorden... maar als dit niets wordt, dan denk ik dat ik eens het een en ander aan hardware ga vervangen. :)

edit: Zojuist gebeld door Asus Nederland, het een en ander doorgesproken en ook nu komen we eigenlijk tot de conclusie dat het waarschijnlijk toch in het BIOS zit. De persoon gaat nog contact opnemen met Asus TW, om na te gaan of er nog iets met het BIOS kan gedaan worden of gedaan wordt.

[ Voor 31% gewijzigd door _Dune_ op 03-11-2009 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topicstarter
Kleine update vanochtend een e-mail ontvangen van iemand van Asus Nederland, met een in Taiwan vers gebakken BIOS v2104. Deze ga ik vanavond testen en laat het resultaat hier natuurlijk weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topicstarter
Ik wilde nog even het resultaat laten weten van het nieuwe BIOS, "Houston and we have a liftoff...." :D Ik kan nu met het nieuwe BIOS daadwerkelijk opstarten vanaf de PERC5i controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topicstarter
Helaas te vroeg gejuicht... :'( Wanneer ik een tweede RAID set aan maak op de PERC controller is het BIOS weer het spoor kwijt. Op de controller geef ik netjes aan dat Volume0 het boot volume is, maar wederom ziet het BIOS het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjCoke
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-08 12:31
Offtopic: Vind het wel kei tof dat Asus nieuwe BIOS aanmaakt voor dit probleem.
Heb je al gemeld dat het nu niet meer werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topicstarter
DjCoke schreef op maandag 09 november 2009 @ 22:19:
Offtopic: Vind het wel kei tof dat Asus nieuwe BIOS aanmaakt voor dit probleem.
Heb je al gemeld dat het nu niet meer werkt?
Ja, ik heb dit gemeld en we zijn nog weer aan het puzzelen. Vanochtend nog weer twee reacties ontvangen met aanwijzingen welke ik vanavond ga testen.

Het probleem lijkt te zitten in het feit dat er meerdere volumes zijn aangemaakt op de RAID controller, op de een of andere manier wordt het boot volume niet gezien door het BIOS. De PERC5 controller staat wel netjes ingesteld op het juiste volume.

Assu reageert inderdaad super, had ik eigenlijk niet verwacht, dit spreekt heel erg voor ze. _/-\o_

[ Voor 7% gewijzigd door _Dune_ op 10-11-2009 11:01 ]

Pagina: 1