?
Verwijderd
Weet iemand of er wereldwijde garantie op de meegeleverde earphones zit?
Kliksysteem in mic werkt niet meer, en de rechterearphone geeft een krakende bas.
Indien dit niet het geval is, weet iemand een goed alternatief voor een niet al te hoge prijs? (liefst inc het kliksysteem, vond ik namelijk wel handig)
Kliksysteem in mic werkt niet meer, en de rechterearphone geeft een krakende bas.
Indien dit niet het geval is, weet iemand een goed alternatief voor een niet al te hoge prijs? (liefst inc het kliksysteem, vond ik namelijk wel handig)
Prima, hartelijk bedankt. Ik twijfel nog een beetje om oftewel een US iPhone (hardware-matig) te unlocken oftewel een legale Franse iPhone te kopen (is hier maar een paar km vandaan).Verwijderd schreef op zondag 20 januari 2008 @ 19:19:
[...]
Ik heb bij alle settings gewoon "disabled" ingevuld, en hij maakt echt geen verbinding. Ook geen vreemde rekeningen ofzo.
[ Voor 40% gewijzigd door Genya op 20-01-2008 21:31 ]
Weet iemand of er een webinterface bestaat waarmee mediaspelers zoals Windows Media Player of VLC Player of whatever kunnen worden aangestuurd, maar dan wel met een iphone-achtige gui?
Ik kan wel veel remote software vinden om iTunes te bedienen, maar niet voor overige media spelers.... ik zou m'n iphone graag gebruiken om m'n media center te kunnen bedienen.
Ik kan wel veel remote software vinden om iTunes te bedienen, maar niet voor overige media spelers.... ik zou m'n iphone graag gebruiken om m'n media center te kunnen bedienen.
Verwijderd
V-Moda Duo (75 euro)Verwijderd schreef op zondag 20 januari 2008 @ 21:03:
Weet iemand of er wereldwijde garantie op de meegeleverde earphones zit?
+ > 25 euro douanekosten

Prima oordoppen

[ Voor 4% gewijzigd door RoelJewel op 20-01-2008 21:56 ]
Verwijderd
Is er al ondertussen al (meer) bekend over het verschijnen van de iPhone in Nederland ? (release datum of iets ?)
Ik vraag me idd ook af waneer de iPhone in Nederland te verkrijgen wordt, naar mijn weten is er niets bekend gemaakt, maar ik vind het toch wel erg lang duren.Verwijderd schreef op zondag 20 januari 2008 @ 22:26:
Is er al ondertussen al (meer) bekend over het verschijnen van de iPhone in Nederland ? (release datum of iets ?)
Waarschijnlijk is er een of ander gevecht aan de gang tussen vodafone en orange/tmobile.
Ook kan het zijn dat deze koppeling van provider met toestel icm in Nederland gewoon niet mag.
Ik hoop trouwens NIET dat de prijs hier vergelijkbaar wordt met die in Duitsland: 399e + 2jaar minimaal 50e per maand.
edit
NIET toegevoegd
[ Voor 4% gewijzigd door Blaz0r op 21-01-2008 18:03 ]
Verwijderd
Dat hoop je?Blaz0r schreef op zondag 20 januari 2008 @ 22:38:
[...]
Ik hoop trouwens vergelijkbaar wordt met die in Duitsland wordt: 399e + 2jaar minimaal 50e per maand.

Ben blij dat ik zelf kan kiezen welk abo ik icm mn iPhone gebruik, want 50 Euro per maand is écht niet meer van deze tijd. Dat kan in de VS wel nornaal zijn, hier in NL krijg je bij een abo van 50 Euro per maand de telefoon gratis + een PC / laptop / TomTom
Tja, die Nederlanders moeten ook altijd zoveel mogelijk gratis hebben...Verwijderd schreef op zondag 20 januari 2008 @ 23:36:
[...]
Dat hoop je?![]()
Ben blij dat ik zelf kan kiezen welk abo ik icm mn iPhone gebruik, want 50 Euro per maand is écht niet meer van deze tijd. Dat kan in de VS wel nornaal zijn, hier in NL krijg je bij een abo van 50 Euro per maand de telefoon gratis + een PC / laptop / TomTom
Maar je hebt uiteraard gelijk. €50/maand is een no-go voor mij.
Als je het budget evoor hebt, zou ik een legale Franse iPhone kopen. Met een US iPhone ben je zeker 550 euro kwijt als je 'm koopt en dan nog een hardware matige unlock oplossing (ervan uitgaande dat je er niet een meeneemt of mee laat nemen uit de US, maar gewoon een aanbieder hier in NL). Ik vind het hele jailbreaken niet zo heel erg spannend, en voor mij is dit eigenlijk alleen maar weggelegd vanwege het activeren van de iPhone. Er zijn leuke applicaties, maar binnenkort komt de SDK, en daar zal ook niks slechts tussen zitten. Je hebt geen gezeik met een of andere simkaartje dat je moet inknippen, je hoeft niet de hele tralala te ondergaan voordat ie na een update weer werkt. Kijk op iphoneclub.nl in de Wiki hoe je een Franse iPhone moet kopen..Arne schreef op zondag 20 januari 2008 @ 21:30:
[...]
Prima, hartelijk bedankt. Ik twijfel nog een beetje om oftewel een US iPhone (hardware-matig) te unlocken oftewel een legale Franse iPhone te kopen (is hier maar een paar km vandaan).
Let wel op met een franse unlocked phone: Deze moet je wel jailbreaken om te kunnen gebruiken in een ander land dan Frankrijk!
Nee niet meer. Sinds update 1.1.3 uit is, is dit opgelost en hoeft iWorld niet meer gebruikt te worden. Hij hoeft dus ook niet te wachten op een jailbreak, omdat de iPhone legaal geunlocked en geactiveerd wordt.MP3-Junky schreef op maandag 21 januari 2008 @ 12:03:
Let wel op met een franse unlocked phone: Deze moet je wel jailbreaken om te kunnen gebruiken in een ander land dan Frankrijk!
Ik heb een klein probleempje:
Ik had mijn iPhone in september al gejailbreaked, de installer gedaan etc.
Maar toen is hij vorige week vastgelopen en na een hoop #@$@# kon ik hem weer jailbreaken. ik kan echter niet meer de installer installeren!
Best irritant, zeker als je begrijpt dat ik in die 4/5 maanden maar 1 telefoon gesprek heb gehad en dat de telefoon daarna is gecrashed (twee weken geleden zondag dus, hij deed het als telefoon, en daarna niet meer
) 
Okee, wat er precies is:
Als ik die installer erop wil zetten dan raakt hij in de war met iTunes. Ik heb echt een miljoen keer de oudere versie van iTunes gebruikt en dan doet hij ook niets.
ik heb dus 1.0.2 en will gwn programmaas er op kunnen installeren!
Heeft iemand enig idee wat ik zou kunnen proberen? Gewoon de beste oplossing, maakt niet uit of het wat kost etc.
Ik had mijn iPhone in september al gejailbreaked, de installer gedaan etc.
Maar toen is hij vorige week vastgelopen en na een hoop #@$@# kon ik hem weer jailbreaken. ik kan echter niet meer de installer installeren!
Best irritant, zeker als je begrijpt dat ik in die 4/5 maanden maar 1 telefoon gesprek heb gehad en dat de telefoon daarna is gecrashed (twee weken geleden zondag dus, hij deed het als telefoon, en daarna niet meer
Okee, wat er precies is:
Als ik die installer erop wil zetten dan raakt hij in de war met iTunes. Ik heb echt een miljoen keer de oudere versie van iTunes gebruikt en dan doet hij ook niets.
ik heb dus 1.0.2 en will gwn programmaas er op kunnen installeren!
Heeft iemand enig idee wat ik zou kunnen proberen? Gewoon de beste oplossing, maakt niet uit of het wat kost etc.
Riamh mé ag dul a thabhairt duit suas, ní bheidh mé in iúl duit síos
De iPhone in Frankrijk halen is dus eigenlijk de beste optie? Updaten naar 1.1.3, je eigen sim erin en gaan. Of mis ik toch weer ietsFab1Man schreef op maandag 21 januari 2008 @ 12:16:
[...]
Nee niet meer. Sinds update 1.1.3 uit is, is dit opgelost en hoeft iWorld niet meer gebruikt te worden. Hij hoeft dus ook niet te wachten op een jailbreak, omdat de iPhone legaal geunlocked en geactiveerd wordt.
Hier kun je lezen hoe je het precies moet aanpakken. Doe je het allemaal juist, dan heb je een legaal geunlockte iPhone (via iTunes dus) en deze kun je ook probleemloos updaten naar 1.1.3, zonder deze te hoeven jailbreaken.zAo schreef op maandag 21 januari 2008 @ 12:49:
[...]
De iPhone in Frankrijk halen is dus eigenlijk de beste optie? Updaten naar 1.1.3, je eigen sim erin en gaan. Of mis ik toch weer iets![]()
Ik heb hem net geupdate en YES! Ik kan hem nu ook probleemloos met mijn Nederlandse Vodafone SIM gebruiken. Alle cijfers worden nu achter elkaar getoond, zonder formatering. Blijkbaar heeft Apple nu een regeltje ingebouwd, indien land niet gevonden, toon dan alle cijfers maar achter elkaar.robertwebbe schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 23:30:
Zijn er al mensen die net als ik een officiële (Duitse) iPhone bezitten (zonder hacks) die inmiddels al geupdate zijn naar 1.1.3? Kun je dan nu wel bellen en SMS'en met een Nedederlandse SIM kaart of werkt dat nog steeds niet?
Normaal gesproken check ik iedere dag via iTunes of er een update is en lees dit topic. Echter heb ik de afgelopen 4 dagen daar geen tijd voor gehad dus heb ik het gemist! En nu heb ik ook nog mijn iPhone op de zaak laten liggen...Ik ben er pas maandag weer dus ben bijna in staat om nu in de auto te stappen om hem nu te gaan halen (ruim een uur rijden). Alleen loopt de wekker morgen weer om 7 uur af dus lijkt me niet zo'n goed idee.
Maar ik brand van nieuwsgierigheid dus wellicht kan iemand mij het verlossende antwoord vertellen.
Kan ik eindelijk mijn ongehackte iPhone met mijn Nederlandse SIM gebruiken.
Voor degenen die zich afvragen waarom ik er 999 voor heb betaald terwijl je voor minder geld een gehackte kunt krijgen; op het bedrijf waar ik werk is het niet helemaal gepast om met gehackte spulletjes rond te lopen. En daarnaast hoefde ik hem zelf niet te betalen
@ Fab1Man: Zodoende brengt dat het bedrag op 649,- + 100,- = 750,- ...
nog steeds pittig maar 't gaat de goede kant op!
@robertwebbe: Weet je of hij in Duitsland nog steeds los 999,- is of inmiddels al wat cheaper?
@robertwebbe: Weet je of hij in Duitsland nog steeds los 999,- is of inmiddels al wat cheaper?
[ Voor 26% gewijzigd door CLB op 21-01-2008 16:21 ]
Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit
Helaas is hij maar anderhalve week te koop geweest voor die belachelijk hoge prijs. Nu kun je hem alleen nog maar gelocked kopen. Als je er persé nog zo een wil hebben, zul je even naar Frankrijk moeten rijden.CLB schreef op maandag 21 januari 2008 @ 16:20:
Ik heb een vraag voor de iPhone bezitters. Een klant van me heeft pasgeleden een iPhone uit duitsland gehaald. Nu heeft hij er wifi op ingesteld maar als die nu wilt gaan surfen ermee begint die te mekkeren dat edge niet gevonden kan worden. De klant heeft er een normaal abo bij en dus geen edge.
Nu is mijn vraag hoe moet je de iPhone instellen zodat safari en dergelijke via wifi internetten kunnen en niet meer naar edge liggen te snuffelen. Ik heb eens gezocht op de iPhone zelf maar ik heb er niks van gevonden.
Nu is mijn vraag hoe moet je de iPhone instellen zodat safari en dergelijke via wifi internetten kunnen en niet meer naar edge liggen te snuffelen. Ik heb eens gezocht op de iPhone zelf maar ik heb er niks van gevonden.
-Te huur
Thank you!robertwebbe schreef op maandag 21 januari 2008 @ 16:31:
Als je er persé nog zo een wil hebben, zul je even naar Frankrijk moeten rijden.
Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit
De prijs is inderdaad pittig, maar ergens had ik liever de 750 euro unlocked versie dan de gehackte US versie. Ik word een beetje moe van het hacken en voor mij is 'ie goed zoals ie OTB komt.
Dat klopt niet helemaal.CLB schreef op maandag 21 januari 2008 @ 16:20:
@ Fab1Man: Zodoende brengt dat het bedrag op 649,- + 100,- = 750,- ...
Het is 649 euro voor een iPhone en voor het unlocken betaal je 75 euro, maar dit is tegelijk belkrediet. Dus eigenlijk betaal je niets, want je kan met die 75 euro gewoon bellen. Daarenboven krijg je dan nog eens een 'bonus' bij het herladen van 25 euro. Dus eigenlijk is het:
649 euro + 75 euro => unlockte, legale iPhone met 100 euro belkrediet.
Je koopt een iPhone zonder Orange contract voor 649EUR, daarbij geven ze je een Mobicarte, dit is een Prepaid kaart zoals een Pay&Go van Proximus of Tempo van Mobistar. Koop ook €75 beltegoed, je krijgt er €25 gratis bij wat voldoende is om een unlock bij Orange aan te vragen.
Ahaa okee... die 100,- beltegoed staat dan op een franse simkaart dus ja dat is leuk om mee te nemen als backupkaartje ofzo, maar ik ga niet opeens eerst 100,- naar m'n vrienden bellen met 'n ander nummer
Dat heb ik ook, ik heb edge uitgezet via services, en iederekeer als een programma het internet op gaat voor dat de wlan verbinding is gemaakt krijg ik die foutmelding. Heb al vaak naar een oplossing gezocht maar heb er nog nooit een gevonden.Yagermeister schreef op maandag 21 januari 2008 @ 16:43:
Ik heb een vraag voor de iPhone bezitters. Een klant van me heeft pasgeleden een iPhone uit duitsland gehaald. Nu heeft hij er wifi op ingesteld maar als die nu wilt gaan surfen ermee begint die te mekkeren dat edge niet gevonden kan worden. De klant heeft er een normaal abo bij en dus geen edge.

Mini-ITX GamePC: Core i5 3470 | 16GB DDR3 | GTX 970 4GB | Samsung 830 128GB | Dell u2711 (27", IPS,1440p), 2343BW
En je zult een adres in Frankrijk moeten hebben. En dan komt er ook nog bij, dat hij dan geunlockt wordt, zodat je er alleen Franse simkaarten in kunt doen.robertwebbe schreef op maandag 21 januari 2008 @ 16:31:
[...]
Helaas is hij maar anderhalve week te koop geweest voor die belachelijk hoge prijs. Nu kun je hem alleen nog maar gelocked kopen. Als je er persé nog zo een wil hebben, zul je even naar Frankrijk moeten rijden.
Omdat iedereen denkt dat ie het beter weet en zich dus overduidelijk niet goed inleest:letinon schreef op maandag 21 januari 2008 @ 17:57:
[...]
En je zult een adres in Frankrijk moeten hebben. En dan komt er ook nog bij, dat hij dan geunlockt wordt, zodat je er alleen Franse simkaarten in kunt doen.
Hier kun je lezen hoe je het precies moet aanpakken. Doe je het allemaal juist, dan heb je een legaal geunlockte iPhone (via iTunes dus) en deze kun je ook probleemloos updaten naar 1.1.3, zonder deze te hoeven jailbreaken.
In de kerk?robertwebbe schreef op maandag 21 januari 2008 @ 15:18:
[...]
op het bedrijf waar ik werk is het niet helemaal gepast om met gehackte spulletjes rond te lopen.
1.1.3 is inmiddels gehacked
Op verschillende site's zie ik dat de iPhone in februari / maart verwacht word in Nederland. Dit zijn echter al wat oudere berichten, is hier al wat meer over bekend?
En wat is op dat moment dan nog het voordeel om een iPhone te importeren?
Ik heb nu een relax 400 abonnement van T-mobile met SMSbundel en kreeg bij de introductie van de N73 (toen een respectievelijk dure telefoon) deze ook gratis bij een 1 jarig abonnement dus ik ga er van uit dat dat dan ook wel kan met de iPhone (eventueel met een 2 jarig abonnement)
En wat is op dat moment dan nog het voordeel om een iPhone te importeren?
Ik heb nu een relax 400 abonnement van T-mobile met SMSbundel en kreeg bij de introductie van de N73 (toen een respectievelijk dure telefoon) deze ook gratis bij een 1 jarig abonnement dus ik ga er van uit dat dat dan ook wel kan met de iPhone (eventueel met een 2 jarig abonnement)
Verwijderd
Ik heb een uit de US geimporteerde unlocked 1.1.2 iPhone (netjes aangegeven bij de douane) met Turbosim.
Kan ik gewoon iTunes gebruiken om muziek en films naar de iPhone te kopieren zonder dat iTunes m'n iPhone op slot zet?
Kan ik gewoon iTunes gebruiken om muziek en films naar de iPhone te kopieren zonder dat iTunes m'n iPhone op slot zet?
Gehacked, of alleen gezegd dat ie is gehackt maar dat de jailbreak nog niet is gepubliceerd. Dat laatste is namelijk oud nieuws.The_Cure schreef op maandag 21 januari 2008 @ 19:45:
[...]
In de kerk?(grapje, maar kon het niet laten
)
1.1.3 is inmiddels gehackedzie modmyifone.com
Nee, dat belkrediet wordt gebruikt om de unlock mee 'te betalen' en gaat mooi van je account af op het moment dat je de sim unlock aanvraagt!CLB schreef op maandag 21 januari 2008 @ 17:21:
Ahaa okee... die 100,- beltegoed staat dan op een franse simkaart dus ja dat is leuk om mee te nemen als backupkaartje ofzo, maar ik ga niet opeens eerst 100,- naar m'n vrienden bellen met 'n ander nummer
ja.. apple kan echt niet zonder jouw toestemming iets met je iphone gaan doen als je m met itunes verbind.Verwijderd schreef op maandag 21 januari 2008 @ 20:10:
Ik heb een uit de US geimporteerde unlocked 1.1.2 iPhone (netjes aangegeven bij de douane) met Turbosim.
Om nog even op mijn vorige vraag terug te komen aangezien ik wat gevonden heb:TangLeFuzZ schreef op zondag 20 januari 2008 @ 21:37:
Weet iemand of er een webinterface bestaat waarmee mediaspelers zoals Windows Media Player of VLC Player of whatever kunnen worden aangestuurd, maar dan wel met een iphone-achtige gui?
VLC media player - Mobile Web Interface
http://forums.ipodlounge.com/showthread.php?t=216206
VLC heeft een web interface waarmee hij aanstuurbaar is, en er is eind vorig jaar een iPhone interface voor gemaakt. Ik moet zeggen; hij werkt _per_fect_ !
Jammer dat er geen library in VLC zit, maar om een film mee te bedienen is het ideaal.

Dit is dus niet een manier om video naar je iphone te streamen, maar puur om VLC Player makkelijk mee te kunnen bedienen op je PC, vanaf je iPhone.
Ja.... nu nog een iphone interface voor Windows Media Center... met cd covers enzo...
ah kijk aan, voor XBMC is 'ie er al wel:
http://tlrobinson.net/projects/xbmciphone/

[ Voor 27% gewijzigd door TangLeFuzZ op 21-01-2008 22:10 ]
Voor iTunes & DVD Player.app is hij er ook van Remote Buddy.
Interessant ! Morgen eens kijken of het kopen waard iszAo schreef op maandag 21 januari 2008 @ 22:15:
Voor iTunes & DVD Player.app is hij er ook van Remote Buddy.
Net de installer geupdate, maar nu start ie niet meer op. MOrgen ff uitzoeken waarom. Dus misschien is het verstandiger nog ff niet te updaten
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Voor de volledigheid:ik heb nergens last van na het updaten van de installerzonoskar schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 00:58:
Net de installer geupdate, maar nu start ie niet meer op. MOrgen ff uitzoeken waarom. Dus misschien is het verstandiger nog ff niet te updaten
Hier ook geen problemen hoor, gister via gprs geupdate! 
check ff iphoneclub.nl, zijn er meer met dat probleem...
check ff iphoneclub.nl, zijn er meer met dat probleem...
Verwijderd
hebbe hebbeTangLeFuzZ schreef op maandag 21 januari 2008 @ 22:09:
[...]
Ja.... nu nog een iphone interface voor Windows Media Center... met cd covers enzo...
ah kijk aan, voor XBMC is 'ie er al wel:
http://tlrobinson.net/projects/xbmciphone/
[afbeelding]
Nu heb ik Hi Onbeperkt online op mijn Nokia N80i. Zou ik dit ook kunnen gebruiken op de iPhone? Gewoon lekker internetten via Hi ipv WiFi?
x
Ja hoor, waarom niet. Maar dan wel over GPRS. Met Vodafone Zorgeloos mobiel internet werkt het bijv. ook. Alleen heb je niet de volledige snelheid. Edge uiteraard niet, aangezien KPN dat niet gebruikt.Jaspur schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 15:19:
Nu heb ik Hi Onbeperkt online op mijn Nokia N80i. Zou ik dit ook kunnen gebruiken op de iPhone? Gewoon lekker internetten via Hi ipv WiFi?
B.S.U.R.
Verwijderd
ik denk dat dit de juiste instellingen (bij edge setup) zijn:Jaspur schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 15:19:
KPN
- APN: internet
- Username: KPN
- Password: gprs
Maar dat weet ik niet zeker, valt te proberen
Heb hier ook Hi Eindeloos Online. Bovenstaande settings heb je niet nodig. Je hoeft dus niks in te vullen. Als je geen verbinding krijgt moet je even KPN bellen. Ze activeren dan iets. Ik kon na een telefoontje en 30minuten wachten het internet op.Verwijderd schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 16:37:
[...]
ik denk dat dit de juiste instellingen (bij edge setup) zijn:
KPN
- APN: internet
- Username: KPN
- Password: gprs
Maar dat weet ik niet zeker, valt te proberen
Verwijderd
Nou is toch niet zo'n probleem aangezien je alleen maar een extra simmetje erbij nodig hebt.Fab1Man schreef op maandag 21 januari 2008 @ 16:59:
[...]
De prijs is inderdaad pittig, maar ergens had ik liever de 750 euro unlocked versie dan de gehackte US versie. Ik word een beetje moe van het hacken en voor mij is 'ie goed zoals ie OTB komt.
Werkt gewoon perfect.
Verwijderd
Moet je dus niet doen.zonoskar schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 00:58:
Lekker op 1.1.2 laten draaien of je moet een oude bootloader 3.9 hebben...
Het is niet alleen de hypercard die ik erbij heb, maar voor mij is alleen die jailbreak nodig zodat ik 'm kan activeren. Die applicaties zijn leuk, maar niet mijn hoofddoel. Wel moet ik dus steeds dat tergend lange proces aangaan om te jailbreaken. Ik kan helaas niet gewoon update klikken, iets eroverheen zetten en klaar. Nee, ik moet eerst allerlei trucjes gaan uithalen, updaten, downgraden, en daar heb ik niet altijd evenveel zin in. Gezien het dev-team nu echter gaat zitten wachten, en ik eigenlijk wel graag 1.1.3 wil hebben, gaat dat dus nog niet. Customize vind ik iets te ver ingrijpen in het systeem, en in 1.1.3 is dit gewoon ingebouwd door alles rond te slepen. SMS'en naar meer mensen, niet nodig, wel handig, maar daarvoor wil ik niet iSMS voor gebruiken, gezien deze mij weer alles heel anders laat zien.Verwijderd schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 17:33:
[...]
Nou is toch niet zo'n probleem aangezien je alleen maar een extra simmetje erbij nodig hebt.
Werkt gewoon perfect.
Het re-arrangen is ook nog eens handig, omdat ik ook nu op mijn 1.1.2 drie zwarte icoontjes heb, zodat ik de standaard look heb. Summerboard vind ik ook maar weinig toevoegen, en die skipt meteen de hele laatste rij. Ik vind de standaard look zo goed.
Ik heb even een hoesje gefixt, een beyza case. Ik deel dit graag even met jullie want de kwaliteit is echt uistekend ! Gewonnen op ebay voor een euro of 25. Iets goedkoper dan hier.

De binnenkant is zelfs gevoerd, zit een soort van zacht kussentje in. Aanrader
.

De binnenkant is zelfs gevoerd, zit een soort van zacht kussentje in. Aanrader
Mooi schermpjeKaspers schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 18:02:
Ik heb even een hoesje gefixt, een beyza case. Ik deel dit graag even met jullie want de kwaliteit is echt uistekend ! Gewonnen op ebay voor een euro of 25. Iets goedkoper dan hier.
[afbeelding]
[ Voor 92% gewijzigd door Serenity op 22-01-2008 18:18 ]
Hoe krijg je je beeldscherm zo naar de tyfus? Ik zie het al (voorbeeld wat er kan gebeuren zonder hoes)...Kaspers schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 18:02:
De binnenkant is zelfs gevoerd, zit een soort van zacht kussentje in. Aanrader.
[ Voor 5% gewijzigd door Gamebytes op 22-01-2008 18:44 ]
Dat was m'n iPod Touch. Toen ik hem had laten vallen op een betonnen vloer, heb ik maar besloten een iPhone te kopen. De iPod Touch doet diens't als iPod voor op de fiets en bij slecht weer e.d. waar het niet boeit als hij weer dropped of nat wordt. Ik waardeer de iPhone stukken meer dan de Touch. Het niet bevatten van een speaker en volume controls maakt de Touch een stuk onprettiger. Ook is het scherm van de iPhone minder diep geplaatst wat ik ook zeker prefereer. Camera boeit me verder niks btw. Ik dacht, eens kijken hoeveel mensen hier in trappen
, maar je ziet toch duidelijk dat er geen earphone op zit.
Verwijderd
offtopic:
M'n Touch was ook al vaker gestuiterd, trap, badkamer etc.
Toen hij op het moment op de vloer stuiterde (wat een redelijk harde klap was) had ik nog redelijk goede hoop dat hij het overleefd had, maar helaas. Verder werkt hij nog prima. Binnenkort maar eens wat plexiglas regelen.
M'n Touch was ook al vaker gestuiterd, trap, badkamer etc.
Toen hij op het moment op de vloer stuiterde (wat een redelijk harde klap was) had ik nog redelijk goede hoop dat hij het overleefd had, maar helaas. Verder werkt hij nog prima. Binnenkort maar eens wat plexiglas regelen.
Verwijderd
Ik zojuist mijn Fabrixcase mogen ontvangen,
Abnormaal hoe snel dat is gegaan, afgelopen donderdag eind van de middag besteld en betaald met paypal. Nu vanuit singapore al binnen.
Voelt goed aan, lekker stevig degelijk materiaal. Op de kop houden geen probleem, valt er niet uit.
Abnormaal hoe snel dat is gegaan, afgelopen donderdag eind van de middag besteld en betaald met paypal. Nu vanuit singapore al binnen.
Voelt goed aan, lekker stevig degelijk materiaal. Op de kop houden geen probleem, valt er niet uit.
dank voor de uitgebreide fotoreportage en tips! (geschrokken van het beeldscherm van jou)Kaspers schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 18:02:
[afbeelding] [afbeelding] [afbeelding] [afbeelding] [afbeelding]
[afbeelding] [afbeelding] [afbeelding] [afbeelding] [afbeelding]
De binnenkant is zelfs gevoerd, zit een soort van zacht kussentje in. Aanrader.
ook zojuist besteld op ebay , scheelt idd 6 euro!
slimmehotspot.nl
Verwijderd
te lezen op Iphoneclub.nl:
Mogelijk toch snelle jailbreak voor firmware 1.1.3
De gecombineerde dev-teams meldden op Hackint0sh.org dat ze een tweede manier hebben gevonden om iPhones met firmware 1.1.3 te kunnen jailbreaken, waardoor deze sneller dan verwacht kunnen worden omgetoverd tot een “dure iPod touch” en in ieder geval third-party applicaties met behulp van Installer.app kunnen draaien. De dev-teams hebben de zogenaamde asr-key gevonden, waarmee via vfsdecrypt een mountable dmg-image kan worden gemaakt. Met behulp van deze dmg-image kunnen ze mogelijk een volledige jailbreak voor elkaar krijgen die op een andere manier werkt dan de methode die ze al eerder hadden gevonden en die pas bij het vrijgeven van de officiële SDK zal worden uitgebracht.
Vaste forumbezoekers weten al dat de dev-teams al eerder een jailbreak voor elkaar hadden voor iPhones met firmware 1.1.3. Helaas willen ze die methode nog even geheim houden tot Apple de SDK vrijgeeft, om te voorkomen dat Apple dat veiligheidsgat voortijdig dicht. Dankzij de nu gevonden tweede methode kunnen de dev-teams voorlopig een alternatief aanbieden zonder dat de eerste, meer betrouwbare, methode in gevaar komt.
Voor alle duidelijkheid: de jailbreak is nog niet beschikbaar! De kans is wel groter dat er nu snel een methode beschikbaar komt voor firmware 1.1.3. En nee: dit betekent nog niet onmiddellijk dat je ook je iPhone met firmware 1.1.3 meteen kunt unlocken!
The combined dev teams are proud to announce that we have the main filesystem “asr” key. It can be used by vfdecrypt to produce a mountable dmg. We are working full throttle on the full jailbreak that can be released before sdk comes out.
Code:
% echo -n $key | openssl sha1
aaa5d868ec529fc24575293abbac0a5823a9e5da
(The above isn’t the key, it’s the sha1 of the key)
The asr key will allow us to develop a 2nd jailbreak scheme, one that can be fully published without closing the hole used by the 1st one. Apple has closed every hole used by past jailbreaks. If Apple only sees the 2nd one, the 1st one has a better chance of remaining open when the sdk comes out.
Meer informatie vind je in deze disussie op Hackint0sh.org: [1.1.3] main filesystem key has been found.
Verwijderd
Heeft iemand het geprobeerd om gebruik te maken van een Magic Dual Sim Card ? Zodat er 2 simkaarten tegelijk in de iPhone kunnen.
Ben benieuwd of dit gaat passen voordat ik zelf ga prutsen aan da ding.
Als ik goed kijk naar de simhoudertje van de iphone en de gleuf waar het naar binnen moet, betwijfel ik of het wel mogelijk is om dit te doen.Verwijderd schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 09:21:
Heeft iemand het geprobeerd om gebruik te maken van een Magic Dual Sim Card ? Zodat er 2 simkaarten tegelijk in de iPhone kunnen.
Als er een zwerfkei op je weg ligt, ga erop staan en geniet van het overzicht ...
Verwijderd
Ja, ik twijfel er zelf ook zeer aan, vooral met het feit hoeveel moeite ik had met het erin proppen van de UltraSim.DoctorV64 schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 10:07:
[...]
Als ik goed kijk naar de simhoudertje van de iphone en de gleuf waar het naar binnen moet, betwijfel ik of het wel mogelijk is om dit te doen.
Ik heb zelf een hypercard dual sim, en deze past met een beetje duwen goed (is een geheel, kan dus niet wat vanaf vallen).
Doorbraak: iPhone 1.1.3 jailbreak nu beschikbaar
25 januari 2008 @ 01:08
Belangrijk nieuws uit iPhone dev-land: zojuist is de 1.1.3 jailbreak uitgebracht. Deze jailbreak, overigens niet dezelfde waar we gisteren al over schreven zorgt ervoor dat bezitters van een gejailbreakte iPhone met firmware 1.1.1 en 1.1.2 een upgrade kunnen maken. De methode is alleen geschikt voor de iPhone en niet voor de iPod touch. Verder is de methode op dit moment alleen geschikt voor Windows-gebruikers. De methode is zowel geschikt voor Windows- als voor Mac-gebruikers.
De procedure bestaat uit twee delen. Ten eerste heb je de software iBrickr van Nate True nodig om de image aan te maken. Daarna gebruik je andere software (verkrijgbaar via Installer.app en gemaakt door Shaun Erickson) om het tweede deel uit te voeren.
Toch is niet iedereen blij met dit nieuws: Dev Team-lid NerveGas denkt dat de methode zorgt voor illegale distributie van Apple-software. Ook zijn de twee gecombineerde dev-teams (iPhone Dev Team en Elite Team) tegen de distributie: de software zou ontwikkeld zijn door het dev team en daarna door Nate True (o.a. maker van iBrickr) gepubliceerd. Onenigheid over de legaliteit van de oplossing heeft voor een splitsing in het team gezorgd. Mocht je toch nog wat twijfels hebben om het toe te passen: je bent niet alleen, ook wij wachten nog even af hoe de zaak zich ontwikkelt.
bron: http://www.iphoneclub.nl/...jailbreak-nu-beschikbaar/
25 januari 2008 @ 01:08
Belangrijk nieuws uit iPhone dev-land: zojuist is de 1.1.3 jailbreak uitgebracht. Deze jailbreak, overigens niet dezelfde waar we gisteren al over schreven zorgt ervoor dat bezitters van een gejailbreakte iPhone met firmware 1.1.1 en 1.1.2 een upgrade kunnen maken. De methode is alleen geschikt voor de iPhone en niet voor de iPod touch. Verder is de methode op dit moment alleen geschikt voor Windows-gebruikers. De methode is zowel geschikt voor Windows- als voor Mac-gebruikers.
De procedure bestaat uit twee delen. Ten eerste heb je de software iBrickr van Nate True nodig om de image aan te maken. Daarna gebruik je andere software (verkrijgbaar via Installer.app en gemaakt door Shaun Erickson) om het tweede deel uit te voeren.
Toch is niet iedereen blij met dit nieuws: Dev Team-lid NerveGas denkt dat de methode zorgt voor illegale distributie van Apple-software. Ook zijn de twee gecombineerde dev-teams (iPhone Dev Team en Elite Team) tegen de distributie: de software zou ontwikkeld zijn door het dev team en daarna door Nate True (o.a. maker van iBrickr) gepubliceerd. Onenigheid over de legaliteit van de oplossing heeft voor een splitsing in het team gezorgd. Mocht je toch nog wat twijfels hebben om het toe te passen: je bent niet alleen, ook wij wachten nog even af hoe de zaak zich ontwikkelt.
bron: http://www.iphoneclub.nl/...jailbreak-nu-beschikbaar/
Ik heb gehoord dat KPN de iPhone gaat ondersteunen in Nederland. Mijn Hi abonnement loopt nog een jaar door, dus die is volgend jaar maart afgelopen. Zit er een kans in dat ik dan de iPhone i.c.m. een Hi abonnement kan nemen? Of moet je dan een speciaal KPN abonnement nemen.
Of is hier nog niets over bekend.
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
oh,
mijn iPhoneclub.nl zegt dat deze ook voor de mac beschikbaar is! 0-)
mijn iPhoneclub.nl zegt dat deze ook voor de mac beschikbaar is! 0-)
| www.everythingisspiritual.com | www.mosaic.org |
Is nog niets over bekend. Ook niet welke provider de iPhone gaat leveren. (even zoeken en je had 't antwoord geweten...)Rivanov schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 15:06:
Ik heb gehoord dat KPN de iPhone gaat ondersteunen in Nederland. Mijn Hi abonnement loopt nog een jaar door, dus die is volgend jaar maart afgelopen. Zit er een kans in dat ik dan de iPhone i.c.m. een Hi abonnement kan nemen? Of moet je dan een speciaal KPN abonnement nemen.
iPhone gaat in Nederland ondersteund worden door T-mobile. KPN is wel lang in de race geweest maar uiteindelijk is T-mobile de winnaar geworden. Ik was gisteren in de T-mobile shop in Zwolle en daar werd dit bevestigd door een van de verkopers. Deze kon mij ook vertellen dat er nog volledige onduidelijkheid bestaat over de introductie datum.. dit kan nog wel een jaar duren wanneer we moeten wachten op de versie met de snellere internetverbinding. Voor mij reden genoeg om mijn ogen ook te gaan openen voor het importeren van een iPhone.Rivanov schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 15:06:
De verkoper van T-Mobile weet waarschijnlijk nog net zo weinig als de rest van Nederland, totdat Apple iets officieel aankondigt. Er zijn in het verleden al medewerkers van zowel KPN als Vodafone geweest die exact hetzelfde over hun eigen bedrijf beweerd hebben.fabulaus schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 15:15:
[...]
iPhone gaat in Nederland ondersteund worden door T-mobile. KPN is wel lang in de race geweest maar uiteindelijk is T-mobile de winnaar geworden. Ik was gisteren in de T-mobile shop in Zwolle en daar werd dit bevestigd door een van de verkopers.
[ Voor 5% gewijzigd door MetroidPrime op 25-01-2008 15:42 ]
"Some girl on the street outside the bar just asked me if I was saved yet." "Yeah? What did you say?" "I told her 'I saved at the checkpoint a couple of minutes back and I can reload from there if I die.'
cough.. bullshit...coughfabulaus schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 15:15:
iPhone gaat in Nederland ondersteund worden door T-mobile .... bevestigd door een van de verkopers.
"Beam me up Scotty; there is no intelligence down here" System specs
Een aantal posts zijn verwijderd. Een discussie over welke provider op welke plaats de beste dekking geeft lijkt is hier niet op z'n plaats. Het is daarnaast nogal prematuur aangezien we geen enkel idee hebben bij welke provider de iPhone in Nederland te krijgen zal zijn.
"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."
Zonder problemen draai ik nu op 1.1.3. Ik moest wel de gmail account handmatig instellen als pop aangezien hij hem automatisch op IMAP zet. Ook moest ik de netwerk settings resetten om de EDGE info te kunnen ingeven zonder een CTD.
Zelfs locate me werkt.
Zelfs locate me werkt.
Wat is de reden dat je geen IMAP wil gebruiken?Jpjedi schreef op zondag 27 januari 2008 @ 11:40:
Zonder problemen draai ik nu op 1.1.3. Ik moest wel de gmail account handmatig instellen als pop aangezien hij hem automatisch op IMAP zet. Ook moest ik de netwerk settings resetten om de EDGE info te kunnen ingeven zonder een CTD.
Zelfs locate me werkt.
En hoe precies is dat locate me in Nederland ongeveer?
op de meter nauwkeurigBlaz0r schreef op zondag 27 januari 2008 @ 13:14:
[...]
Wat is de reden dat je geen IMAP wil gebruiken?
En hoe precies is dat locate me in Nederland ongeveer?
Heb je de "oude" methode gebruikt of de officiële methode die net is uitgekomen?Jpjedi schreef op zondag 27 januari 2008 @ 11:40:
Zelfs locate me werkt.
Mini-ITX GamePC: Core i5 3470 | 16GB DDR3 | GTX 970 4GB | Samsung 830 128GB | Dell u2711 (27", IPS,1440p), 2343BW
Ik neem aan dat als hij eerst een network reset moest doen zodat hij geen CTD had in de EDGE settings, dat dit was met de Nate True "oude" methode.martijnve schreef op zondag 27 januari 2008 @ 14:37:
[...]
Heb je de "oude" methode gebruikt of de officiële methode die net is uitgekomen?
Ik hoop dat dit een grapje is, want op de meter is niet te doen met een paar cell-masten.
Op de 100 meter noukeurig komt al meer in de buurt.
Verwijderd
Echt zwaar kut, mijn telefoon heeft dus dat negative black gedoe, en het is een week 51 model...
Lijkt mij meer op een verkeerde brightness setting. Weet verder niet of je dat in kunt stellen (heb geen IPhone, noch Ipod touch), maar het lijkt mij meer een software instelling ?
wil een Toyota Supra mkIV!!!!! | wil een Yamaha YZF-R{1,6} | wil stiekem ook een Ducati
"Security is just a state of mind"
PSN: scorpie | Diablo 3: scorpie#2470
Welke is het foute plaatje ? Want de eerste is veel te fel, de tweede is veel te donker. Heb je hier meer info over ?
Verwijderd
Is een bekend probleem bij iPod touches (eerste 2 weken hadden ze het allemaal) en iPhones. Zou opgelost zijn maar heb nu ineens telefoon met het probleem.Phuncz schreef op zondag 27 januari 2008 @ 19:57:
Welke is het foute plaatje ? Want de eerste is veel te fel, de tweede is veel te donker. Heb je hier meer info over ?
Het gaat erom dat beide plaatjes met een brightness op 100% zijn genomen. De rechter is dan zelfs nog onkijkbaar.
De zwarte tint wordt niet weergegeven maar verschijnt als een iets lichtere tint, waardoor zwart dus soms lichter wordt dan donkergrijs enfin negative black.
Google maar op iPhone negative black krijg je heel veel.
Dit lijkt me toch een softwarematig probleem of niet ? Aldus, eens geprobeerd opnieuw te flashen ?
Verwijderd
Is een hardware probleem, gewoon slecht scherm die een bepaalde tint niet goed kan weergeven.Phuncz schreef op zondag 27 januari 2008 @ 21:01:
Dit lijkt me toch een softwarematig probleem of niet ? Aldus, eens geprobeerd opnieuw te flashen ?
1.1.3 staat erop. Ik mis wel Customize en Summerboard om SMS-icon in dock te krijgen.
Verder heb ik het probleem dat ik niet mijn edge ingesteld krijg via setting-general-network-edge settings. Ik kan alleen de naam invullen en dan springt het meteen eruit zonder dat ik password kan invullen.
Verder heb ik het probleem dat ik niet mijn edge ingesteld krijg via setting-general-network-edge settings. Ik kan alleen de naam invullen en dan springt het meteen eruit zonder dat ik password kan invullen.
Als er een zwerfkei op je weg ligt, ga erop staan en geniet van het overzicht ...
Je kan het sms icoontje wel in dock plaatsen hoor! Je moet ff één icoon wat langer vasthouden, vervolgens beginnen ze allemaal te `wiebelen`. Je kan nu het sms icoontje slepen naar het dock...Voor gprs settings kan je een fix toepassen. Staat wel op iphoneclub.nlDoctorV64 schreef op maandag 28 januari 2008 @ 10:22:
1.1.3 staat erop. Ik mis wel Customize en Summerboard om SMS-icon in dock te krijgen.
[ Voor 5% gewijzigd door Cougar op 28-01-2008 10:33 ]
Zelf verder zoeken helpt ook. Gewoon reset all settings onder settings->general-> reset
Staat weer ingesteld nu dus.
Staat weer ingesteld nu dus.
Verwijderd
Ik ga waarschijnlijk dit jaar naar de VS, kan ik dan mijn iPhone laten repareren? Stel ik restore hem helemaal?
Weet iemand overigens of je een US phone in DE kan laten repareren?
Weet iemand overigens of je een US phone in DE kan laten repareren?
Ik heb er genoeg van om steeds zelf met mijn iPhone te knoeien en dus vroeg ik me af of iemand een bedrijf kent waar ze dit professioneel allemaal kunnen uitvogelen?!
liefst beetje in de buurt van r'dam.
liefst beetje in de buurt van r'dam.
Ik ga voorlopig niet upgraden naar 1.1.3, de nieuwste firmware brengt een aantal bugs met zich mee die erg vervelend zijn, dus ik wacht nog lekker af en geniet 100% van 1.1.2.
@ Iron_Mike
Het is toch juist de charme van het hebben van een iphone nu voordat hij uit is dat je een beetje mag pielen??
Maarre wat scheelt er dan precies aan je iphone dan dat je het wil laten doen?
Het is toch juist de charme van het hebben van een iphone nu voordat hij uit is dat je een beetje mag pielen??
Nou ben ik benieuwd welke bugs jij bedoelt. Ik heb er twee lopen op 1.1.3, en 0,0 bugs...Ibix schreef op maandag 28 januari 2008 @ 12:17:
Ik ga voorlopig niet upgraden naar 1.1.3, de nieuwste firmware brengt een aantal bugs met zich mee die erg vervelend zijn, dus ik wacht nog lekker af en geniet 100% van 1.1.2.
Ik heb niets te melden.
Er waren wat problemen met WiFi connecties.
Niet iedereen heeft daar last van merk ik wel.
Niet iedereen heeft daar last van merk ik wel.
NouDoctorV64 schreef op maandag 28 januari 2008 @ 12:18:
@ Iron_Mike
Dus ja, ik kan hem ook niet meer fixen. Ik kan die installer er niet op krijgen zonder dat hij compleet vastloppt etc. Serieus ik had 2 weken geleden een paar dagen complet er aan gewijd. Maar nog steeds niet.
(en dan te bedenken dat ik de iPhone al sinds september heb en door gebrek aan wifi hem niet kon laten bellen. Pas toen ik weer thuis kwam deed hij het. 1 belletje en hij raakte de kluts kwijt
Kan je alleen met een creditcard een iPhone aanschaffen in de UK of kan je ook gewoon contant of met pin betalen?
Zo moeilijk is het toch niet lijkt me . Welke FW heb je ?iron_mike010 schreef op maandag 28 januari 2008 @ 13:55:
[...]
NouHij werkt niet als telefoon, dat is punt 1. hehe
Dus ja, ik kan hem ook niet meer fixen. Ik kan die installer er niet op krijgen zonder dat hij compleet vastloppt etc. Serieus ik had 2 weken geleden een paar dagen complet er aan gewijd. Maar nog steeds niet.
(en dan te bedenken dat ik de iPhone al sinds september heb en door gebrek aan wifi hem niet kon laten bellen. Pas toen ik weer thuis kwam deed hij het. 1 belletje en hij raakte de kluts kwijt)
Draai nu sinds vrijdag al FW 113 . En werkt uitstekend. Nog geen enkel probleem ondervonden.
[ Voor 7% gewijzigd door carfreak02 op 28-01-2008 19:27 ]
Ik kan mijn installer niet meer updaten sinds vanavond. Meer mensen last van.? 1.1.3 draai Ik nu.
Kwestie van geduld dus
Uodate naar 1.1.3 is met Nate Treu method gedaan 
Hij bleef bij het inladen ruim 2 min staan op een derde. Ik draai v3.0b10.
Ik heb net met BossTool V0.34 wat applicaties verplaatst.
Kwestie van geduld dus
Hij bleef bij het inladen ruim 2 min staan op een derde. Ik draai v3.0b10.
Ik heb net met BossTool V0.34 wat applicaties verplaatst.
[ Voor 57% gewijzigd door DoctorV64 op 28-01-2008 20:06 ]
En waarom lukt dat niet ?
Krijg je een foutmelding ?
Is je WiFi verbinding niet meer up ?
Is de installer applicatie niet meer opstartbaar ?
Is je partitie met je Applications vol ?
Al geprobeerd de Applications folder te verplaatsen om meer ruimte te krijgen ?
Draai je al Installer 3.0b10 ?
Hoe heb je naar 1.1.3 geupdate ?
Beetje meer info is niet verkeerd om je probleem te fixen...
Krijg je een foutmelding ?
Is je WiFi verbinding niet meer up ?
Is de installer applicatie niet meer opstartbaar ?
Is je partitie met je Applications vol ?
Al geprobeerd de Applications folder te verplaatsen om meer ruimte te krijgen ?
Draai je al Installer 3.0b10 ?
Hoe heb je naar 1.1.3 geupdate ?
Beetje meer info is niet verkeerd om je probleem te fixen...
Dit topic is gesloten.
Let op:
Om de doorzoekbaarheid te verbeteren moeten problemen en specifieke vragen in een apart (nieuw) topic: Invulling en behandeling 'grote' topics aangepast.
Om de doorzoekbaarheid te verbeteren moeten problemen en specifieke vragen in een apart (nieuw) topic: Invulling en behandeling 'grote' topics aangepast.