Ik heb hier een Air met 64GB SSD en heb 'm sinds kort een belangrijkere rol gegeven dan mijn voorheen primaire Mac Pro (dual Xeon 3.0Ghz).
Mijn werkzaamheden:
- Mail
- Webapplicaties benutten (van mijn werk)
- Aangeleverde Photoshop webdesigns snijden naar JPG's t.b.v. het web
- HTML + CSS via Coda
- ASP.NET C# programmeren via Visual Studio
- RDP sessies doen (naar servers in het datacentrum)
- SSH (naar de mailservers in het datacentrum)
- Papers (om wetenschappelijke PDF papers te lezen)
- Word en Keynote voor teksten en presentaties
- Illustrator voor de incidentele in of export van een vector bestand.
Mijn ervaring is dat je aan snelheid op de Air niet te kort komt, mits je niet constant van actieve applicatie switched. Mijn Mac Pro met zijn mega Xeon power (totaal vier cores @ 3Ghz) is vooral veel sneller wanneer je pak 'm beet meer dan 5 "zware" apps tegelijk draait.
Voor mail, iTunes, iPhoto, Word, Safari (of Firefox) is hij in mijn "gevoel" minstens net zo snel als de Mac Pro.
Ook heb ik er Parallels op draaien om van tijd tot tijd mijn Visual Studio te starten. Ook dit draait hij prima. Let wel: het is een minimale Windows 2003 installatie die ik gebruik, geen mega bloated Vista Ultimate of iets dergelijks.
Net als iemand anders hierboven heb ook ik de boel geslimlined, d.w.z.: van Universal Binaries, de legacy PowerPC varianten verwijderen. Net als dat mijn Mac nu uitsluitend Engels en Nederlands als talen aan boord heeft. Dat scheelde bij mij ruim 15GB!! (op 64GB merk je dat natuurlijk zeer goed)
Opslag is natuurlijk een probleem als je alles altijd overal bij je wilt hebben. Maar dit heb ik opgelost door een SVN server met al mijn werk projecten in het datacentrum in te richten. Ik heb altijd de nieuwste versie van de actieve projecten bij me, en voor andere projecten kan ik overal ter wereld (als ik een internet lijn heb) een project "uit checken". Ideaal. Voordeel is dat ik altijd een veilige backup heb van mijn werkbestanden, mocht mijn Air ooit gestolen worden.
Mijn muziek en films kunnen helaas niet mee, maar daar helpt de iPod (of iPhone) mij weer. Bovendien, als ik op reis ben heb ik meestal toch geen tijd voor films. (en in het vliegtuig zijn de stewardessen natuurlijk veel leuker om naar te kijken
Kortom: het is tegen al mijn principes in geweest om de Air als primaire computer in te stellen, maar de eenvoud, de solide constructie (ik heb geen last van kromtrekkende aluminium dingen - gelukkig) en het verlichte toetsenbord vind ik erg fijn.
(Ik ga het nu een maandje proberen, de Mac Pro staat netjes losgekoppeld, mocht ik toch extreme power nodig hebben, dan staat hij zo weer op mijn bureau)