Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Het geruchtencircuit draaide al langere tijd op volle toeren over de nieuwe telg aan de Appleboom. En vandaag werd het waarheid, een ultraportable laptop, de Macbook Air.

In het kort
  • Dun en licht
  • Multitouch trackpad
  • Tot 5 uur mobiel werken.
De Macbook Air is dun en licht
Afbeeldingslocatie: http://images.apple.com/macbookair/images/specs_dimensions20080115.jpg

Voor ons Nederlanders, net geen 2 cm dik op het dikste punt, 35,7 cm breed bij 22,7 cm lang. Te vergelijk een A4 is 21 × 29,7 cm. Het geheel weegt 1,36 KG, een gewone Macbook weegt zo'n kilo zwaarder.

De Macbook Air heeft de typische Apple laptop features
De Macbook Air heeft natuurlijk Wifi (A/B/G/N draft) en Bluetooth 2.1 + EDR zoals we van laptops gewend zijn, maar ook een MagSafe powercord, magnetische sluiting van het deksel, ingebouwde iSight en een multitouch trackpad. Apple zegt over dat laatste het volgende:

Solid-state trackpad with multi-touch gesture support for precise cursor control; supports two-finger scrolling, pinch, rotate, swipe, tap, double-tap, and drag capabilities

Apple claimt een batterijduur (met wireless verbinding) tot 5 uur. Hoewel dat aan de rooskleurige kant zal zijn komen reallife ervaringen vaak in de buurt van de opgave van Apple.

Het scherm
Afbeeldingslocatie: http://images.apple.com/macbookair/images/specs_display20080115.jpg
De Macbook Air heeft een 13,3 inch glossy breedbeeld scherm, verlicht door LED. Dit scherm wordt aangestuurd door een Intel GMA X310.

Het kloppend hart
Afbeeldingslocatie: http://images.apple.com/macbookair/images/features_intel20080115.jpg

Apple zegt:
Micro. Chip.
MacBook Air performance is as impressive as its form, thanks to its 1.6GHz or 1.8GHz Intel Core 2 Duo processor. This chip was custom-built to fit within the compact dimensions of MacBook Air.
Intel heeft de Core 2 Duo nog kleiner gemaakt, iets waarvan we zeker meer gaan zien. Zoals het nu gecommuniceerd is heeft Intel dat op verzoek van Apple gedaan, iets wat andere computerfabrikanten niet vaak eerder is gelukt. Helaas nog geen bericht op de Intel site over deze processor, dus zaken als verbruik en precieze grote is nog onbekend.

Opslag
Een traditonele harde schijf (80 Gb) of een solid state disk (64 Gb). Standaard wordt er 2 Gb RAM geinstalleerd dit is waarschijnlijk niet uitbreidbaar (zelf of BTO).

Overige zaken
Afbeeldingslocatie: http://images.apple.com/macbookair/images/specs_peripheral20080115.png

Op de Macbook Air zal je vergeefs zoeken naar een ethernet aansluiting, die is er niet. Apple heeft wel een ethernet <-> USB dongle. Overigens is er ook maar plek gevonden voor 1 USB poort, men gaat er waarschijnlijk vanuit dat de gebruiker een draadloze muis (en toetsenbord gaat gebruiken). Ook een interne CD/DVD speler paste niet in het kleinood, maar Apple heeft daar 2 oplossingen voor, een externe SuperDrive of met een stukje software wat Remote Disc heet.

Afbeeldingslocatie: http://images.apple.com/macbookair/images/specs_boxofair20080115.jpg
Bij de Macbook Air wordt een adapter micro-DVI -> DVI en micro-DVI -> VGA adapter geleverd en een schoonmaak doekje. De adapter slurpt 45 watt uit het stopcontact (de Macbook adapter doet 60 watt)

Prijs
In Nederland gaat de Air 1699 euro kosten in de standaard configuratie. Heb je veel geld dan kan je voor maar 2.868 euro baasje worden van de Macbook Air met SSD en 2 1,8 Ghz processor.

Persoonlijk wil ik aan de prijs het volgende toevoegen:
Ja het is duur, maar kijk er voor wat je krijgt en wat de doelgroep nu is. Je krijgt als eerste een apparaat met een Intel Core 2 Duo die zo dun en compact is, multitouch is op een laptop op deze manier nog niet beschikbaar, representatief is het geheel zeker en on the go is dit apparaat goed bruikbaar. Productieproces zal ook wel wat moeilijker liggen (lagere toleranties) en er zal ook wel wat R&D tegen aan zijn gegooid. Als je het te duur vind (wat ik goed kan begrijpen) dan val je ook niet echt in de doelgroep.

Voor plaatjes klik hier, een guided tour is hier te vinden en je bestelling plaasten kan hier ;)

[ Voor 132% gewijzigd door PolarBear op 15-01-2008 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 163039

Veel te duur, ik wacht mooi op updates van de macbook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuntherS
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 28-10-2024
Zoiets kan enkel maar zakelijke gebruikers aanspreken die elke dag sleuren met hun laptop (en dan mogen het al helemaal geen veeleisende gebruikers zijn). En veel te duur!

Mijn mening: Mooi, maar geef mij maar een MacBook.

[ Voor 3% gewijzigd door GuntherS op 15-01-2008 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedpete
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-04 20:12

Speedpete

was barman

Tijdens de keynote en tot een kwartier geleden was ik helemaal weg van de macbook air. Licht, compact, vlot, een prettige prijs en een full-alu casing. Ik moet vanwege afschrijving m'n powerbook vervangen in mei (3 jaar oud) en wil graag weer een mac (eerste laptop die probleemloos werkt gedurende 3 jaar).

Naast mobiel werken gebruik ik op kantoor m'n powerbook als jukebox en bewerk ik er video op die we van werkzaamheden schieten. Speakertje in de Macbook Air is echter mono en firewire is niet te vinden. En dat vind ik werkelijk waar zeer jammer.

Wordt toch een macbook pro voor mij. Ik hoop dat ze tussentijds de laptops ook voorzien van het geavanceerde touchpad...
Anoniem: 163039 schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 21:00:
Veel te duur, ik wacht mooi op updates van de macbook.
Vind ik niet, ultralights met een dergelijk volledig scherm zijn er niet. Compactheid kost geld, de Macbook is met z'n formaat al goedkoop, maar een compact als de Air voor die prijs is absoluut niet gek.

Nou spreek ik natuurlijk wel vanuit het oogpunt van de profi-gebruiker en niet vanuit die van de thuisgebruiker / student.

[ Voor 27% gewijzigd door Speedpete op 15-01-2008 21:09 ]

Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Laatst online: 21:22
Als ik de vergelijking met de MacBook even mag maken (daar lijkt hij het meeste op):

+ Dunner (0,75cm)
+ Kilootje lichter
+ 1Gb geheugen meer
+ Nieuwe trackpad

- Geen optische drive
- 0,4 Ghz langzamer
- 650 euro duurder
- Minder peripheral connectors

Ben ik nog wat vergeten?
Als je het te duur vind (wat ik goed kan begrijpen) dan val je ook niet echt in de doelgroep.
Vind ik een rare stelling. Jij stelt dus in feit dat de doelgroep bepaald wordt door de bereidwilligheid van mensen om de prijs te betalen. Dat is de wereld op zijn kop.

Ik ben best in de markt voor een lichtgewicht laptop die zeker beperktere features mag hebben dan zijn grotere broertjes, maar zoveel inleveren en dan zoveel meer betalen? Dat staat niet echt in verhouding voor mij.

[ Voor 51% gewijzigd door Dr. Strangelove op 15-01-2008 21:08 ]

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopiek
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-04 10:47

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

Remote Disc

Dankzij deze innovatieve, nieuwe voorziening kunt u gebruikmaken van de dvd- of cd-eenheid van een Mac of Windows-pc in de buurt. Een ideale mogelijkheid wanneer u software wilt installeren of bestanden wilt ophalen.
Briljant! MS heeft weer eens het nakijken :)

Cogito Ergo Credo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
@Dr Strangelove

Je bent in iedergeval nog vergeten dan de Air een volledige alu behuizing heeft, maar eigenlijk zijn de Macbook Pro, Air en zonder toevoeging alle drie verschillende producten met verschillende doelgroepen. Grofweg is het de Pro voor de professional, de Air voor onderweg en de zonder toevoeging voor de consumenten. Natuurlijk zijn er grote aantal gebruikers die in meerdere groepen vallen maar ik denk dat je daarmee de doelgroepen wel hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:04

TheBorg

Resistance is futile.

De helft van de aansluitingen weglaten en dat dan een feature noemen, "Air", is echt belachelijk. Dan had ik minstens UMTS/HSDPA verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Dr. Strangelove schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 21:05:
Vind ik een rare stelling. Jij stelt dus in feit dat de doelgroep bepaald wordt door de bereidwilligheid van mensen om de prijs te betalen. Dat is de wereld op zijn kop.

Ik ben best in de markt voor een lichtgewicht laptop die zeker beperktere features mag hebben dan zijn grotere broertjes, maar zoveel inleveren en dan zoveel meer betalen? Dat staat niet echt in verhouding voor mij.
Nee zo bedoel ik het niet, de doelgroep van deze generatie is duidelijk het zakenleven, en dat het zakenleven wat onderweg is. Ik denk dan aan bijvoorbeeld Sales. En voor die doelgroep is een dergelijke prijs geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• randje
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

randje

LOiK

jeeetje hoe zal dat gaan met software die zich op cd/dvd bevind?
wordt je gedwongen om of een externe drive te kopen of via een andere computer images op een externe schijf zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t-h
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-03 08:54

t-h

Deze is duidelijk voor professionals. Logisch ook, naast de goede iMac of Mac Pro thuis of op kantoor is het een goede aanvulling. De andere laptops van Apple zijn uitstekende desktop-vervangers (en mobiele desktops).

De prijs is dus ook voor professionals. Prima. Mooi ding! Ongelooflijk hoe ze dat altijd doen.

Hopelijk komt er voor juni een MacBook update met dit trackpad. Dat is toch de mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15:51
PolarBear schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 20:12:
....
Prijs
In Nederland gaat de Air 1699 euro kosten in de standaard configuratie. Heb je veel geld dan kan je voor maar 2.868 euro baasje worden van de Macbook Air met SSD en 2 Ghz processor.
...
Even verbeteren: max 1.8 GHz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
TheBorg schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 21:10:
De helft van de aansluitingen weglaten en dat dan een feature noemen, "Air", is echt belachelijk. Dan had ik minstens UMTS/HSDPA verwacht.
Dat had een hele goede aanvulling geweest inderdaad een HSDPA modem. Maar waar wordt de helft van de aansluitingen weglaten een feature genoemd? Daarbij zo heel veel ruimte is er niet om extra aansluitingen te maken, de vraag is ook of je dat nodig hebt. Wellicht was een dockingstation ook nog een goede aanvulling geweest. Maar Apple heeft of nooit of al jaren geen dockingstations meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kpr
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-04 19:27

kpr

Als ik de vergelijking met de MacBook even mag maken (daar lijkt hij het meeste op):

+ Dunner (0,75cm)
+ Kilootje lichter
+ 1Gb geheugen meer
+ Nieuwe trackpad

- Geen optische drive
- 0,4 Ghz langzamer
- 650 euro duurder

Ben ik nog wat vergeten?
+ backlit keyboard

De veel hogere prijs i.c.m. dezelfde afmetingen (op dikte na) doet mij besluiten dit ding niet aan te schaffen. Temeer ik al een MacBook heb en de MacBook Air geen desktop vervanger is. De MacBook kan dat al amper.

Voor de mensen die al een desktop hebben en er een laptop bijzoeken, is deze nog wel het overwegen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TukkerTweaker
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-04 14:46
In de store kun je geen extra geheugen selecteren. Als 2GB de limit is, is dat toch een beetje jammer. 4 GB is toch wel een must over een jaartje. Voor de rest lijkt het me een super vette laptop, je moet hem denk ik in het echt zien/voelen om de kwaliteit te kunnen beoordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kapa
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12-04 13:23
jopiek schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 21:07:
[...]

Briljant! MS heeft weer eens het nakijken :)
macbook air in de trein met een nieuw gekocht cd/dvdtje: "sorry kan ik even uw laptop lenen om een cd/dvdtje te laden?"

macbook air thuis: "schat, kun je even de pc aanzetten? ik wil even een dvdtje kijken op mijn macbook air"

macbook air op school: "prof, mag ik even naar de ict-ruimte om de instructie-cd te laden?"

ofwel, ik zie niet zozeer de voordelen van deze functie, maar goed...apple heeft die drive natuurlijk moeten besparen om de laptop zo dun mogelijk te houden...en om er een extra centje mee te verdienen door er een accessoire van de maken. |:(

neej doe mij maar een macbook pro...dan maar een kilo extra rondzeulen :P
die touchpad is wel innovatief voor laptops...dat dan wel :)

[ Voor 8% gewijzigd door kapa op 15-01-2008 21:16 ]

klikkerdeklik :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Junkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-04-2024

T-Junkie

user brain not connected...

Is de hdd die erin zit eigenlijk 2.5" of 1.8"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• randje
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

randje

LOiK

de functietoetsen zijn trouwens anders. dashboard zit niet meer op F12 enz.
wordt wennen als je apple gewend ben (ja ik weet het, je kan het alsnog met de hand configureren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MintyDoerak
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:19
Via Surfspot(studenten) is de goedkoopste nog 'slechts': E1563. Dan valt de schade nog enigszins mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibix
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21-03-2024
Valt de Air onder de ADC korting? Ik kan nog gebruik maken van deze korting en zit eraan te denken om eentje te bestellen.Ik wacht af tot Monteniva met het bestellen van de volgende macbook pro en in de tussendtijd dan maar AIR :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 134756

ik vind hem veel te duur voor wat hij te bieden heeft. Ik heb inmiddels het walktrough filmpje met die veel te veel glimlachende man op apple.com bekeken, en ik moet zeggen dat apple wel en aantal zeer vette features heeft ingebouwd.

Het cd lezen/branden van een andere mac of pc via wifi vind ik echt geniaal. Alleen om nu het weglaten van een dvd-brander een feature te noemen, gaat ook weer wat ver. Het is al met al een mooi apparaat dat wellicht de techniek vooruit duwt, maar totaal de prijs niet waard, kijkend naar de macbook of macbook pro. Ik denk ook niet dat ze er veel van zullen verkopen.

Iets wat ik wel nog heel nice vond, is de multi touch trackpad, waarmee je kan inzoomen enzo a la iphone. Zeer handig. Wel vond ik de "nieuwe funcie": scrollen met drie vingers erg triest aangezien je op macbooks al lang kan scrollen met 2 vingers.

Vet apparaat, maar creeert onnodig een klasse tussen de macbook en mbp, waardoor ik bang ben dat die apparaten niet tot hun volste recht komen (goedkoper worden van MBP en betere specs voor MB). Als apple de MB namelijk nog beter maakt, of de macbook pro goedkoper (en dat zijn toch dingen waar volgens mij iedereen op zit te wachten) dan heeft de Air helemaal geen bestaansrecht meer. Dus ik vind het een beetje zonde.

quote van 'thechidz' op macrumors.com forum:
I will be waiting for a more powerful mbp thank you. This is designed for the Paris Hilton's of the world to tote along with their Chihuahuas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
randje schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 21:15:
de functietoetsen zijn trouwens anders. dashboard zit niet meer op F12 enz.
wordt wennen als je apple gewend ben (ja ik weet het, je kan het alsnog met de hand configureren)
Zit al niet zo bij de nieuwe generatie Apple toetsenborden (de losse keyboard, BT keyboard, keyboard van de laatste generatie Macbooks)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kpr

kpr

T-Junkie schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 21:15:
Is de hdd die erin zit eigenlijk 2.5" of 1.8"?
Gezien de dikte van dat apparaat verwacht ik een 1.8". De HD is ook maar 4200 rpm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
kapa schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 21:14:
[...]

macbook air in de trein met een nieuw gekocht cd/dvdtje: "sorry kan ik even uw laptop lenen om een cd/dvdtje te laden?"

macbook air thuis: "schat, kun je even de pc aanzetten? ik wil even een dvdtje kijken op mijn macbook air"

macbook air op school: "prof, mag ik even naar de ict-ruimte om de instructie-cd te laden?"

ofwel, ik zie niet zozeer de voordelen van deze functie, maar goed...apple heeft die drive natuurlijk moeten besparen om de laptop zo dun mogelijk te houden...en om er een extra centje mee te verdienen door er een accessoire van de maken. |:(

neej doe mij maar een macbook pro...dan maar een kilo extra rondzeulen :P
die touchpad is wel innovatief voor laptops...dat dan wel :)
De Macbook Air is ook niet bedoeld als enige en primaire computer. Daarbij, ik gebruik zelden de superdrive, maar dat zal van persoon tot persoon verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:09

scorpie

Supra Addict

Misschien een gekke gedachte, maar zou je niet gewoon een Bluray / HD DVD drive van je pc kunnen sharen en zo op je Macbook Air HD content kunnen afspelen? (Dus niet via Apple TV ofzo). Ik bedoel, als je nu via Apple TV HD films kunt huren (weliswaar is US only for now), dan moet die wireless verbinding het toch ook wel halen?

wil een Toyota Supra mkIV!!!!! | wil een Yamaha YZF-R{1,6} | wil stiekem ook een Ducati
"Security is just a state of mind"
PSN: scorpie | Diablo 3: scorpie#2470

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolby
  • Niet online

+ Dunner (0,75cm)
+ Kilootje lichter
+ 1Gb geheugen meer
+ Nieuwe trackpad

- Geen optische drive
- 0,4 Ghz langzamer
- 650 euro duurder

Ben ik nog wat vergeten?
Accu is niet vervangbaar :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termi
  • Laatst online: 18:52
Ik snap niet hoe Apple uberhaupt uit een 35 Watt batterij 5 uur wil werken zonder een ULV. De zuinigste ULV processor verbruikt ongeveer 5 watt per uur, dan moet je nog beeldscherm/video/hd voeden, dus de batterijtijd is een beetje erg vreemd. Maar voor de rest voor de PC is het er al een Toshiba R500.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
dolby schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 21:20:
[...]
Accu is niet vervangbaar :/
Is vervelend, aan de andere kant dat ding is echt heel dun, dus een vervangbare batterij is vrijwel onmogelijk (of je houdt nog minder effectieve ruimte over).
Ik snap niet hoe Apple uberhaupt uit een 35 Watt batterij 5 uur wil werken zonder een ULV.
Wie zegt dat het geen ULV is? Of wat het verbruik van de processor is? Zou ik heel graag willen zien...

[ Voor 25% gewijzigd door PolarBear op 15-01-2008 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kapa
PolarBear schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 21:18:
[...]

De Macbook Air is ook niet bedoeld als enige en primaire computer. Daarbij, ik gebruik zelden de superdrive, maar dat zal van persoon tot persoon verschillen.
Macbook Air in z'n algemeen: "schat, vergeet je niet je MacBook Pro (lees: +2kg) mee te nemen?" 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Death1ord
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13:04
Mooie mobiele laptop maar ze mochten er toch op z'n minst een dvd/cd-drive ingestoken hebben, toch zeker voor die prijs

Ik denk dat deze laptop uitsluitend kan gebruikt worde voor iemand die veel moet verplaatsten voor bv een presenatie ofzo..toch niet voor het normaal thuisgebruikt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmithNL
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-03 09:10
Voor de studenten onder ons..

voor 1600 euro is de HD versie van ons, voor 2700 de SDD. Scheelt dus 100 cq 200 euro.

Canon 760D // EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM // EF 70-200mm f/4L USM -- My pictures @ airliners.net -- iPhone X -- DJI Mavic Air

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:11
Wel relaxt dat er standaard een micro-dvi naar vga en dvi adapter bijgeleverd wordt! scheelt je weer 35 euro ofzo. Zou de stroomadapter ook kleiner zijn? Dat heb ik eigenlijk nergens kunnen vinden.
Mooie mobiele laptop maar ze mochten er toch op z'n minst een dvd/cd-drive ingestoken hebben, toch zeker voor die prijs
Ja, maar dat is juist het grootste probleem als je een dunne laptop wilt maken!

[ Voor 36% gewijzigd door RobbieB op 15-01-2008 21:24 ]

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:27

Exirion

Gadgetfetisjist

Natuurlijk wel. Alleen denk ik dat je het echt bij Apple moet laten doen en dat je wederom een hoofdprijs betaalt.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
kapa schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 21:21:
[...]

Macbook Air in z'n algemeen: "schat, vergeet je niet je MacBook Pro (lees: +2kg) mee te nemen?" 8)7
Sorry, maar hoe vaak wordt er nu nog een CD/DVD gebruikt? Als ik binnen mijn werk organisatie kijk is dat minimaal, alles wordt op netwerk gezet en daar vanaf gehaald. Zou het dus niet als groot gemis zien. Bovendien als je echt wil kan je de superdrive optie kopen en die is powered over de USB kabel.
Wel relaxt dat er standaard een micro-dvi naar vga en dvi adapter bijgeleverd wordt! scheelt je weer 35 euro ofzo. Zou de stroomadapter ook kleiner zijn? Dat heb ik eigenlijk nergens kunnen vinden.
De adapter is 45 watt en dus waarschijnlijk kleiner dan de huidige Macbook adapter, 60 watt.

[ Voor 31% gewijzigd door PolarBear op 15-01-2008 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kpr

kpr

Anoniem: 134756 schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 21:17:
i
Vet apparaat, maar creeert onnodig een klasse tussen de macbook en mbp, waardoor ik bang ben dat die apparaten niet tot hun volste recht komen (goedkoper worden van MBP en betere specs voor MB). Als apple de MB namelijk nog beter maakt, of de macbook pro goedkoper (en dat zijn toch dingen waar volgens mij iedereen op zit te wachten) dan heeft de Air helemaal geen bestaansrecht meer. Dus ik vind het een beetje zonde.
De toekomst van dit apparaat kan wel eens hetzelfde worden als de Cube, die was te duur ivm een iMac en niet krachtig genoeg ivm een amper duurdere powermac. Voor minder geld dan de Air(dit klinkt raar) heb je al een prima draagbare, krachtigere MacBook.

Aangezien de Mini wordt gezien als de opvolger van de Cube, is het dus wellicht de moeite waard nog een paar jaar te wachten op de opvolger van de MacBook Air ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mOrPhie
  • Laatst online: 17:15

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
Btw, heeft iedereen ook al de nieuwe F-toetsen indeling gezien. Nu compleet met play en stop toetsen! relaxt!!! doorvoeren op de MacBook!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpie

scorpie

Supra Addict

SmithNL schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 21:22:
Voor de studenten onder ons..

voor 1600 euro is de HD versie van ons, voor 2700 de SDD. Scheelt dus 100 cq 200 euro.
In de TU Delft store zie ik 1494,64 staan, maar dat is ook een campus on site store, en niet de "gewone" studenten store. Scheelt nog eens 100 euro ;) (En met ADC nog eens 20%..)

Maar persoonlijk denk ik toch dat ik voor de MBP ga, omdat ik eigenlijk een desktop vervanger zoek, en dan schiet de MBA toch echt tekort.

wil een Toyota Supra mkIV!!!!! | wil een Yamaha YZF-R{1,6} | wil stiekem ook een Ducati

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
RobbieB schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 21:25:
Btw, heeft iedereen ook al de nieuwe F-toetsen indeling gezien. Nu compleet met play en stop toetsen! relaxt!!! doorvoeren op de MacBook!
Is al zo ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedpete

Speedpete

was barman

RobbieB schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 21:25:
Identiek aan de nieuwe losse toetsenborden, een erg prettige indeling :)
kapa schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 21:14:

En hoe vaak gebeurd dat werkelijk? ik gebruik m'n superdrive in m'n laptop een keer of 2 per maand.
randje schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 21:12:
jeeetje hoe zal dat gaan met software die zich op cd/dvd bevind?
wordt je gedwongen om of een externe drive te kopen of via een andere computer images op een externe schijf zetten
Delen van de drive in een andere machine, niet ideaal maar voor een ultralight geen probleem.
scorpie schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 21:19:
Misschien een gekke gedachte, maar zou je niet gewoon een Bluray / HD DVD drive van je pc kunnen sharen en zo op je Macbook Air HD content kunnen afspelen?
Kan.

Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappiewappie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22-04 23:54

Flappiewappie

Hier nog meer

Eensch, maar toch gebruikt 90% van de zakelijke gebruikers gewoon hun telefoon om verbinding te maken met het internet.

Hier staat wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:29
wazig hoor: macbook air : $1799 = €1699
imac : $1799 = €1749
apple tv: $229 = €299

misschien moeten ze eerst leren rekenen daar

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kapa
PolarBear schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 21:23:
[...]

Sorry, maar hoe vaak wordt er nu nog een CD/DVD gebruikt? Als ik binnen mijn werk organisatie kijk is dat minimaal, alles wordt op netwerk gezet en daar vanaf gehaald. Zou het dus niet als groot gemis zien.
ik weet niet precies wat voor werk je doet (en doet er ook niet toe in dit topic), maar mij gaat het erom dat een optical drive niet overbodig is bij een MOBIELE laptop...

je argument van je werkplek vind ik niet toepasselijk (laat staan hoe vaak we nog een CD/DVD gebruiken want dat is voor zowel jou als voor mij anders) aangezien je ook gewoon op een gewone mac of pc kunt werken op je plek...waarom dan nog een macbook air gebruiken? volgens mij hebben we het over een mobiele laptop die je in de trein of in het vliegtuig of waar dan ook (waar geen andere drives beschikbaar zijn) optimaal kunt gebruiken. het voelt voor mij aan als een handicap, maar goed...ieder zijn ding denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 142917

Er zijn toch zo veel mensen die beginnen te roepen van 'dit gaat niet verkopen, het is te duur, het ontbreken van een dvd-drive is een minpunt, ...'

Blijkbaar hebben jullie niet door wie de doelgroep is voor deze laptop! Namelijk zakenlui! Zij hebben geen dvd-drive nodig, vinden het geniaal dat het ding licht is zodat het makkelijk mee te nemen is naar overal, zullen hem ook kopen vanwege zijn looks, kunnen btw aftrekken waardoor het al minder duur is, ...

Apple gaat met de Macbook Air verder met haar strategie die ze is begonnen met de vernieuwde, meer professionele, look van de iMac. Apple probeert meer marktaandeel te krijgen in het business-segment. Ik ben er zeker van dat de Air een hit gaat worden, maar dan eerder bij zakenlui en niet direct bij de gewone consument.
Flappiewappie schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 21:28:
[...]
Eensch, maar toch gebruikt 90% van de zakelijke gebruikers gewoon hun telefoon om verbinding te maken met het internet.
Ik denk dat ze hier vooral op veilig spelen, mobiel internet is nog niet overal zo goedkoop als in nederland.

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 142917 op 15-01-2008 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carfreak02
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:22
Phusebox schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 21:31:
wazig hoor: macbook air : $1799 = €1699
imac : $1799 = €1749
apple tv: $229 = €299

misschien moeten ze eerst leren rekenen daar
Misschien moet jij maar eens weggaan van APL . Je kunt alleen maar negatief zijn en zeuren. :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Laatst online: 20:18

YellowCube

Wait...what?

zoals ik in het MacBook topic ook al meldde:

ik hoop van harte dat het multi-touch gesture verhaal van de trackpad enkel een softwarematig verhaal is. Of zou de werking 'm specifiek in de hardware zitten?

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
Ach,

eigenlijk is het gewoon weer een vet hebbeding net zoals de iPhone. Er zijn veel betere dingen te krijgen in dezelfde range (gewicht, grootte (niet dikte)), die wel een optische drive bevatten, betere processor etc. Net zoals er voor de iPhone veel betere vervangers zijn. Alleen zien ze er niet zo vet uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aakab
  • Laatst online: 04-04 10:31
Ik kan het wel gewoon aansluiten op de beamer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

ja dat kan, er zit een mini-DVI poort op en er wordt een DVI --> VGA adaptor bij geleverd.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kpr

kpr

Aakab schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 21:38:
Ik kan het wel gewoon aansluiten op de beamer?
Je krijgt zelfs een micro-dvi --> dvi/vga kabel meegeleverd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eth0
  • Laatst online: 18-04 13:21
Ik vraag me af wat de performance van de disk is, deze is 4200rpm en PATA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedpete

Speedpete

was barman

Anoniem: 142917 schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 21:35:
Er zijn toch zo veel mensen die beginnen te roepen van 'dit gaat niet verkopen, het is te duur, het ontbreken van een dvd-drive is een minpunt, ...'

Blijkbaar hebben jullie niet door wie de doelgroep is voor deze laptop! Namelijk zakenlui! Zij hebben geen dvd-drive nodig, vinden het geniaal dat het ding licht is zodat het makkelijk mee te nemen is naar overal, zullen hem ook kopen vanwege zijn looks, kunnen btw aftrekken waardoor het al minder duur is, ...
Collega heeft niks met apple, volgt het niet eens. Maar als ik hem morgen de Macbook Air laat zien zal het me niets verbazen als hij er 1 besteld.

Zelf heb ik er dus helaas niks aan door het ontbreken van een firewire input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Dit heeft niets te maken met de Macbook Air

[ Voor 88% gewijzigd door Hoedje op 15-01-2008 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crowmeister
  • Laatst online: 11-03 23:31

Crowmeister

Stop!.... Continue

Zijn er hier mensen die de MB Air zeker weten willen kopen? Wat voor redenen heb je daar dan voor?

Zoals eerder aangegeven lijkt deze laptop het meeste op de gewone MB. Technisch gezien lijkt 'ie op elk vlak minder behalve het scherm. Daarnaast is de Air niet upgradebaar, duurder en functioneel niet 'beter' dan de MB. Daarnaast mist het FW, heeft het alleen mono geluid en maar 1 USB-poort.

Ik zie geen reden om dit apparaat te kiezen boven een MB, uiteraard is de Air mooi en licht maar we kunnen toch wel een MB dragen? Deze weegt ook weer niet zo veel dat je je een hernia sleept.
Don't get me wrong, ik vind 'em ook heel mooi. Maar ik zie gewoon geen voordelen boven de MB.

[ Voor 5% gewijzigd door Crowmeister op 15-01-2008 21:49 ]

Chewing gum while cutting unions will prevent you from crying, it won't prevent you from being sad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-04 23:18
Ibix schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 21:16:
Valt de Air onder de ADC korting? Ik kan nog gebruik maken van deze korting en zit eraan te denken om eentje te bestellen.Ik wacht af tot Monteniva met het bestellen van de volgende macbook pro en in de tussendtijd dan maar AIR :)
Ik denk wel dat deze onder ADC korting gaat vallen, vraag is alleen onder welk tarief. Als het onder de 'Pro' producten gerekend wordt krijg je 20%, maar bijv. op een MacBook of een losse ACD wat geen pro product is krijg je 10% korting.

Ik vind het een schitterend apparaat, maar zou er zelf m'n geld niet aan uitgeven. Het hele ultra-portable verhaal is niks voor mij, dus als Macbook vervanger zou ik eerder naar een MB Pro gaan kijken. Voor mij dan ook een kleine teleurstelling dat die geen update gekregen heeft.

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
RobbieB schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 21:35:
Ach,

eigenlijk is het gewoon weer een vet hebbeding net zoals de iPhone. Er zijn veel betere dingen te krijgen in dezelfde range (gewicht, grootte (niet dikte)), die wel een optische drive bevatten, betere processor etc. Net zoals er voor de iPhone veel betere vervangers zijn. Alleen zien ze er niet zo vet uit!
Graag voorbeelden, onder de 1,5 KG en een Core 2 Duo processor. De Toshiba Satellite Pro U300-148, 1 tot 1,5 cm dikker en ruim 700 gram zwaarder. 700 gram is op dit gewicht (1360 gram) meer dan 50%...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Crowmeister schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 21:46:
Zijn er hier mensen die de MB Air zeker weten willen kopen? Wat voor redenen heb je daar dan voor?

Zoals eerder aangegeven lijkt deze laptop het meeste op de gewone MB. Technisch gezien lijkt 'ie op elk vlak minder behalve het scherm. Daarnaast is de Air niet upgradebaar, duurder en functioneel niet 'beter' dan de MB. Ik zie geen reden om dit apparaat te kiezen boven een MB, uiteraard is de Air mooi en licht maar we kunnen toch wel een MB dragen? Deze weegt ook weer niet zo veel dat je je een hernia sleept.
Don't get me wrong, ik vind 'em ook heel mooi. Maar ik zie gewoon geen voordelen boven de MB.
Ik zie best voordelen hoor, en dat zit em dus vooral toch in de vormfactor.

Hij past in een envelop, dus ook wel in zowat iedere aktetas. Geen gezeul met een laptop (ja ook een MB is zeulen als ie in je tas meemoet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Phusebox schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 21:46:
[...]

ja sorry maar die prijs-conversies slaan toch nergens op

offtopic:
en ja ben wel teleurgesteld want ik WIL gewoon een apple kopen, maar dan moet het wel een fatsoenlijk ding zijn waar ik 4 jaar mee vooruit kan.

Hoop echt dat ze nog binnen een maand met een upgrade van de iMac komen anders zit ik de komende 3 jaar weer vast aan Windows
Volgens mij is juist Apple een voorbeeld van PC's waarmee je 4 jaar mee vooruit kan. Zie ook de waarde van oude G4 en G5 systemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crowmeister
  • Laatst online: 11-03 23:31

Crowmeister

Stop!.... Continue

Phusebox schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 21:48:
[...]

Ik zie best voordelen hoor, en dat zit em dus vooral toch in de vormfactor.

Hij past in een envelop, dus ook wel in zowat iedere aktetas. Geen gezeul met een laptop (ja ook een MB is zeulen als ie in je tas meemoet).
Maar is het de prijs dan wel waard? Je mist zoveel zoals FW, dvd-drive en USB-poorten terwijl je alleen een plattere laptop daarvoor terugkrijgt.

Chewing gum while cutting unions will prevent you from crying, it won't prevent you from being sad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
PolarBear schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 21:49:
[...]

Volgens mij is juist Apple een voorbeeld van PC's waarmee je 4 jaar mee vooruit kan. Zie ook de waarde van oude G4 en G5 systemen...
ja sorry dat ik offtopic ga maar ik doelde dus op het feit dat ik eigenlijk een iMac wil met een goed scherm... mac pro is te duur, macbook te langzaam, macbook pro te duur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Ik dacht toen ik hem zag dat het nog wel erg gaaf was. Echter, doordat ik 2000 euro moet neerleggen om 1,8Ghz, 2GB geheugen, 80GB HD, een ethernet adapter, en een DVD-drive....

Ik vermoed dat ik binnenkort een Macbook Pro heb, dit is mij echt te gek. :)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimsaint
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:39
Zo heel erg duur vind ik hem eigenlijk niet eens. Het ís gewoon de lichtste laptop van zijn formaat, aluminium, LED-scherm, verlicht toetsenbord, multitouch-pad, Wireless-N, Bluetooth. Een Optische Media drive mag je gewoon niet verwachten in een ultra-light book. Én het is een apple...

[Crypto.com Visa Card & App] GoT topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephaN900
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Voor de keynote wilde ik hem kopen, maar ik had op een 1000 euro kostende laptop gehoopt voor erbij, of een 1500+ kostende als volwaardige desktop vervanger (macbook pro 12"? :) )
Denk dat ik nu maar op zoek ga naar een tweedehands macbook pro ;)

Wat is trouwens het voordeel van een ssd disk t.o.v. de reguliere pata? voor $999 extra mag het wel heel speciaal zijn :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 127568

StephaN900 schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 21:56:
Voor de keynote wilde ik hem kopen, maar ik had op een 1000 euro kostende laptop gehoopt voor erbij, of een 1500+ kostende als volwaardige desktop vervanger (macbook pro 12"? :) )
Denk dat ik nu maar op zoek ga naar een tweedehands macbook pro ;)

Wat is trouwens het voordeel van een ssd disk t.o.v. de reguliere pata? voor $999 extra mag het wel heel speciaal zijn :P.
Bloedsnel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Man on Fiya
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 02-01-2018
[b][message=29435206,noline]Ik wacht af tot Monteniva met het bestellen van de volgende macbook pro en in de tussendtijd dan maar AIR :)
Wat is Monteniva? Heb gegoogled maar kan niets vinden... is dat de volgende Apple conference oid?

MBP 2.2 GHz, 2 GB, 8600GT 128mb, Bootcamp Vista, Crumpler Gel Sleeve

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Depress
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09-04 09:27
@StephaN900:
Heeeeeeeeeel veel snelheid en access timings.

Edit: Te laat

Ik vind het een super leuk apparaat. Specs zijn uitstekend. Vraag me nu alleen af, die minimized C2D, is die nu alleen in deze apples te krijgen?

[ Voor 7% gewijzigd door Depress op 15-01-2008 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephaN900
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Vind het vreemd dat die ssd schijf nergens echt beschreven wordt op de site dan, normaal gooien ze gelijk met grafiekjes en zo :).
Op de site staat alleen dat deze enhanced durability heeft t.o.v. de standaard drive. Nu mag ik hopen dat de standaard hdd er niet mee ophoudt na een jaar voor 1700e.

[ Voor 39% gewijzigd door StephaN900 op 15-01-2008 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
  • Laatst online: 20-04 00:32
Ik kan me terugroepacties van accu's herinneren. Ik vind het hele niet-kunnen-vervangen van de accu zo'n grote onzin dat ik stiekem hoop dat ze weer iets met de accu's krijgen, zal ze leren. Dit product is plat maar verder niet handig. 12" da's handig, niet 13" en dan plat. Mono geluid, ja hoor. Geeneens ethernet, alsof je overal wifi hebt.
StephaN900 schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 22:04:
Vind het vreemd dat die ssd schijf nergens echt beschreven wordt op de site dan, normaal gooien ze gelijk met grafiekjes en zo :).
Apple gooit alleen met grafiekjes als ze het zo kunnen draaien dat er iets gunstigs voor Apple uit komt.

[ Voor 33% gewijzigd door Dancing_Animal op 15-01-2008 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MintyDoerak
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:19
vreemd.. hij stond 3 dagen geleden al op youtube:S

http://nl.youtube.com/watch?v=H85WFa7TgMk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

StephaN900 schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 22:04:
Op de site staat alleen dat deze enhanced durability heeft t.o.v. de standaard drive. Nu mag ik hopen dat de standaard hdd er niet mee ophoudt na een jaar voor 1700e.
en waarom zou dat zo zijn?
De HDD van m'n iPod draait al meer dan 4 jaar zonder problemen.
Die enhanced durability slaat imo meer op het feit dat een SSD beter bestand is tegen schokken, hitte en andere mishandelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 134756

Dancing_Animal schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 22:07:
Ik kan me terugroepacties van accu's herinneren. Ik vind het hele niet-kunnen-vervangen van de accu zo'n grote onzin dat ik stiekem hoop dat ze weer iets met de accu's krijgen, zal ze leren. Dit product is plat maar verder niet handig. 12" da's handig, niet 13" en dan plat. Mono geluid, ja hoor. Geeneens ethernet, alsof je overal wifi hebt.

[...]
Apple gooit alleen met grafiekjes als ze het zo kunnen draaien dat er iets gunstigs voor Apple uit komt.
ja, overal is wifi tegenwoordig. Over die grafiekjes heb je wel gelijk though. Het is imo echter een beetje nutteloze toevoeging aan het apple laptop-spectrum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Volgens mij stellen de meeste mensen 'Ik koop hem niet' en niet 'dit gaat niet verkopen'.

Als ik een bedrijf had en aan nieuwe laptops toe was voor mijn werknemers dan zou ik niet lang nadenken en ze dit speledingetje geven; mijn eigen werklaptop kost ook ongeveer dit bedrag maar is een afschuwelijk monster vergeleken bij deze schoonheid.

Maar als het om mijn eigen centen gaan liggen de dingen anders :) En op werk heb ik aan Office genoeg, privé wil ik nog wel eens een CDtje rippen of een DVDtje branden en dan houdt het vrij snel op met de Air.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 59576

[...]
kijk, daar ben ik t nou helemaal mee eens... hoeveel bedrijven zitten nog gewoon op ethernet omdat wifi nog steeds ni 100% veilig is... ow! wacht! laat staan de snelheid en stabiliteit!!
ik vind t aparaat nog lelijk ook nog, maar volges mij heb ik al n keer eerder gepost dat t smaak is :p

12" was idd veel beter geweest, dan had je miss ook ni zon lelijke dikke rand om t scherm heen...

sorry Steve, you failed me :N

edit:
Anoniem: 134756 schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 22:12:
[...]

ja, overal is wifi tegenwoordig. Over die grafiekjes heb je wel gelijk though. Het is imo echter een beetje nutteloze toevoeging aan het apple laptop-spectrum.
overal? definieer overal? overal in jouw huis? in mijn huis? bij mn vader thuis niet, bij mij op stage niet, op t industrieterrein waar mn stageplek zit niet...
je kan er maar niet zomaar vanuit gaan dat er wifi is, overal. kan simpelweg gewoon niet...

ik vind t heel slecht ;(

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 59576 op 15-01-2008 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 127568

Het ding heeft wel 2GB ram dus die hdd mag dan langzamer zijn zodra het is ingeladen zal het wel vlot gaan denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Anoniem: 59576 schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 22:13:

overal? definieer overal? overal in jouw huis? in mijn huis? bij mn vader thuis niet, bij mij op stage niet, op t industrieterrein waar mn stageplek zit niet...
je kan er maar niet zomaar vanuit gaan dat er wifi is, overal. kan simpelweg gewoon niet...

ik vind t heel slecht ;(
Overal: Bij mijn laatste drie banen (waarvan 2 gescheiden netwerken hadden voor personeel en gasten), op mijn laatste vakanties in het hotel, bij mijn vrienden thuis, op stations. Bedrijven die deze Macbook aanschaffen hebben echt wel Wifi.

Daarbij de N standaard levert voor office werk genoeg snelheid, WPA2 (zeker icm RADIUS) voldoende tot goede beveiliging...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Man on Fiya
Wat is Monteniva? Heb gegoogled maar kan niets vinden... is dat de volgende Apple conference oid?
Kan niemand me vertellen wat Monteniva is? Ik heb gezocht, maar ik kan niets vinden.

Andere vraag en misschien beter; wanneer is de volgende "conference" van Apple? Dat weet ik wanneer er weer nieuwe aankondigingen worden gedaan en tot wanneer ik in ieder geval zelf nog geen iPhone ga halen...

[ Voor 16% gewijzigd door Man on Fiya op 15-01-2008 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 59576

PolarBear schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 22:18:
[...]

Overal: Bij mijn laatste drie banen (waarvan 2 gescheiden netwerken hadden voor personeel en gasten), op mijn laatste vakanties in het hotel, bij mijn vrienden thuis, op stations. Bedrijven die deze Macbook aanschaffen hebben echt wel Wifi.

Daarbij de N standaard levert voor office werk genoeg snelheid, WPA2 (zeker icm RADIUS) voldoende tot goede beveiliging...
dan richt apple zich dus puur op de zakenwereld? daar waar alles op Dell en HP machines draait? of op de grafische zakenwereld? waarvan 20% op apple draait?
ik vind t maar een zwaar slecht idee...
ik kreeg ook echt n depressie toen n vriend van me belde dat steve jobs de macbook air tevoorschijn haalde... maargoed, das mijn mening :) ik zal jullie niet meer lastig vallen met mn anti-air posts :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
[...]

Zeg nou niet overal want je weet zelf ook best dat dat onzin is ;) Op stations is het behelpen en talloze bedrijven zijn ook niet over, vanwege veiligheid of gewoon omdat niet elk bedrijf altijd cutting edge is met zijn IT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Anoniem: 59576 schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 22:24:
[...]

dan richt apple zich dus puur op de zakenwereld?
Met dit product primair wel denk ik. Tuurlijk zullen er veel Apple aanhangers zijn die hem thuis gebruiken, maar ik zie dit als een ideale laptop voor bijvoorbeeld sales.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinker23
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-04-2024
Weet iemand of de USB2.0 SuperDrive ook aangesloten kan worden op willekeurige andere computers? 99 euro is toch niet duur voor een lichte mooie externe DL 8x brander zonder adapter? Kun je ook mooi je oudere macmini of powerbook upgraden voor weinig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Dr. Strangelove schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 22:26:
[...]

Zeg nou niet overal want je weet zelf ook best dat dat onzin is ;) Op stations is het behelpen en talloze bedrijven zijn ook niet over, vanwege veiligheid of gewoon omdat niet elk bedrijf altijd cutting edge is met zijn IT.
Stations behelpen? Elke groot station is gecoverd door KPN hotspots. Nee het is niet overal, maar wel op heel veel relevante plekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
  • Laatst online: 20-04 00:32
Dat zou net zo zijn als dat je een mp3-speler zou maken zonder schermpje, die je op random afspelen kan zetten en dat je die dan Shuffle noemt ofzo.
O wacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravenger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-01 06:50
carfreak02 schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 21:35:
[...]

Misschien moet jij maar eens weggaan van APL . Je kunt alleen maar negatief zijn en zeuren. :O
Nou, ik vind het op zijn minst raar dat de prijzen zover uitelkaar liggen. We praten wel over een verschil van 576 euro voor de 1.6 versie. Kan ik een vlucht naar new york voor boeken en dan heb ik em nog goedkoper onderhand ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:04

TheBorg

Resistance is futile.

Bedrijven die deze Macbook aanschaffen hebben echt wel Wifi.
Precies, want bedrijven die dit niet hebben kopen deze Macbook niet. Die Ethernet poort had max 20 cent per machine gekost (functionaliteit zit al in de chipset), maar waarschijnlijk paste het gewoon niet in het design. Je kan er een Ethernet Adapter bijkopen, maar net als je die nodig hebt dan ligt ie thuis op je bureau. Helemaal belachelijk is dat je de Ethernet Adapter er los bij moet kopen (evenals de Apple Remote), gooi dat gewoon standaard in de doos.

Als er Ethernet en HSDPA/UMTS/EDGE/GPRS op zat was ik dat ding meteen gaan halen. Dat de CD speler los is kan ik wel mee leven, die gebruik ik max 1x in het jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjeee
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Heel mooi apparaat, alleen wel jammer van de zwarte toetsen. Zouden de gewone tobo's ook zwarte toetsen krijgen? Zou wel een stuk mooier bij elkaar staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
tinker23 schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 22:28:
Weet iemand of de USB2.0 SuperDrive ook aangesloten kan worden op willekeurige andere computers? 99 euro is toch niet duur voor een lichte mooie externe DL 8x brander zonder adapter? Kun je ook mooi je oudere macmini of powerbook upgraden voor weinig :)
Idd, vroeg ik me ook af. Want als je in de store bij accesoires kijkt staat hij er gewoon bij, maar bij vereiste staat dan weer: MacBook Air. Lijkt me toch vreemd als een standaard usb brander het niet doet op een gewone laptop. Echter staat er wel bij dat hij geen externe voeding nodig heeft en het ook doet als de air alleen op accu werkt. Mssn dat er dus iets extra's in de Air is ingebouwd waardoor dit mogelijk is (extra voedingskanaal??).
We wachten het wel even af. Maar aangezien hij 'maar' 90 euri is, want voor een gewone externe brander betaal je ook 60-70 euro. Dan heb ik wel 20-30 meer over voor zo'n mooie :)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:21

Osxy

Holy crap on a cracker

[...]
Hmm moet eerlijk zeggen dat ik heel erg tempted ben door deze machine. Vanuit mijn PoV als scholier met laptop need:
+Super licht
+Compact, past overal tussen makkelijk even open klappen tussen lessen etc.
+Helder scherm
+Stijlvol! Dit is een machine waarmee je gewoon gezien wilt worden.
-Geen Dvd drive, jammer maar niet onoverkomelijk (meeste films die ik kijk staan toch op AVI op me HD)
-1 USB poort, USB stick + Muis kan dus niet. Maar als ik het goed bekijk, in mijn iBook heb ik 2 USB poorten, en eigenlijk gebruik ik nooit een externe muis aan me iBook.
-Prijs, het is en blijft veel geld.
-Langzamer, maar ik heb als krachtpatser thuis toch een desktop staan en nu werk ik ook met een iBook 1.42Ghz G4 en die voldoet nog steeds best goed.

Dus al met al, het is eigenlijk de perfecte machine voor iemand die gewoon een mooie, lichte en stijlvolle machine die snel zat is voor alles op het echt zware werk na.

En mono-speaker een min-punt? Ach heb je wel eens naar het geluid geluisterd dat uit iBooks/Macbooks komt? :+ Uit de Powerbooks kwam nog leuk geluid maar als je beetje naar de muziek of film wilt luisteren sluit je of een koptelefoontje aan of externe speakertjes (van die heineken gevallen ofzo :o :+ )

[ Voor 9% gewijzigd door Osxy op 15-01-2008 22:49 ]

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kek
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-04 10:53

Kek

3flix

ik vind em wel supergeil maar ook veel te duur :\

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iworx
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-04 10:48
Het is een ideale roadwarrior laptop. Lekker veel autonomie, goed scherm, genoeg ram en CPU power.

Hotspots zijn er met hopen, internet kan evenzeer via telefoon. Pre-order button, here I come.

offtopic:
Iemand interesse in een 2 jaar oude macbook pro? ;)

[ Voor 16% gewijzigd door iworx op 15-01-2008 22:46 ]

This space intentionally left blank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpie

scorpie

Supra Addict

Man on Fiya schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 22:23:
[...]

Kan niemand me vertellen wat Monteniva is? Ik heb gezocht, maar ik kan niets vinden.

Andere vraag en misschien beter; wanneer is de volgende "conference" van Apple? Dat weet ik wanneer er weer nieuwe aankondigingen worden gedaan en tot wanneer ik in ieder geval zelf nog geen iPhone ga halen...
nieuws: 'Intel introduceert in mei 15 Montevina-cpu's'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raween
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-03 21:04
Waarom voor een AIR kiezen als de normale MB goedkoper is, en bijna alles wat de AIR heeft + geheugen uitbreiding + dvd-brander + meerdere USB-poorten

Het enigste voordeel is denk ik dat het apparaat super licht is. Mijn MB PRO is 200 dollar duurder [in NL €100 duurder], en heeft nog meer extra's [goede GPU, FireWire, optical audio in]

Ik verwacht dat de AIR na 1 a 2 jaar verdwenen is, net als de G5 Cube. De AIR gaat alleen maar werken als het goedkoper/even duur is als de macbook's.

Ow trouwens, is de AIR voor professionals ontworpen? Wat is er zo bijzonder voor professionals dan eigelijk? In prof. heeft meestal een goede GPU/audio in/snelle CPU/veel geheugen nodig. De AIR mist dit alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Man on Fiya
Oh fijn, dat zag ik dan weer niet in mijn google search 8)7 Ik zou tweakers eens moeten bekijken, zou echt handig zijn ;). Thanks mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:21

Osxy

Holy crap on a cracker

Raween schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 22:51:
Waarom voor een AIR kiezen als de normale MB goedkoper is, en bijna alles wat de AIR heeft + geheugen uitbreiding + dvd-brander + meerdere USB-poorten

Het enigste voordeel is denk ik dat het apparaat super licht is. Mijn MB PRO is 200 dollar duurder [in NL €100 duurder], en heeft nog meer extra's [goede GPU, FireWire, optical audio in]
Je zegt het zelf al ;) Dit is echt een machine die het van zijn gewicht en looks moet hebben. De Vaio's hebben toch ook een bestaansrecht ;) Deze is goedkoper, lichter en kleiner 8)

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online
Man on Fiya schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 22:23:
Ik kan dat wel ;) Maar ik doe 't lekker niet >:) 3e hit op Google 'Montevina' bracht:
nieuws: Intel Montevina moet Santa Rosa op gaan volgen Nieuw platform dus :)

Heb niet alle meningen gelezen, aangezien dat er alweer 100 zijn maar hier de mijne over wat ik had gehoopt dat de Apple MacBook Air zou zijn en waarom ik 'm uiteindelijk echt niks vind omdat:

Leuk leuk zo'n 13,3 incher... Ik had liever een 9 incher gezien...
Wat nou 'niet makkelijk te gebruiken qua keyboard'... Die 7" Asusjes typen al redelijk goed...

Voor de rest zijn de specs echt een soort van beter dan ik had verwacht (lees: gehoopt)
Ik hoopte op 'n kleine Macbookje met een 16GB HD, een giegje ram en 'n leuke processor...

Ik zou eindelijk kennis kunnen maken met Mac OSX and so on en ik zou er een lekkere kleine, makkelijk te gebruiken en goed uitziende laptop bijhebben, wat natuurlijk erg handig is op school!

Dit dan allemaal in het prijssegment van zo'n 600,- en CLB zou verkocht zijn maar helaas 't werd:

Een 13,3" laptopje... Die erg 'portable' is *yeah right*
Hij is een stukje dunner en een stuk lichter dan de huidige 13,3" MacBooks and that's it...
Hardeschijfruimte is natuurlijk altijd mooi meegenomen en 2GB RAM + gekozen proc = suuupertjes..

Komen ze met een prijskaartje aanzetten waar je drieenveertig keer U tegen zegt om het te geloven...

Leuk hoor zo lekker dun en lekker licht, maar voor deze prijs komop zeg, je bent gek als je dat koopt! Een normale macbook met dezelfde specs kost je maar liefst 600,- minder en daar krijg je ook nog is een DVD-drive voor terug... 'Ja DVD's pff wanneer gebruik je die nou... Op 't werk sharen we alles' Net of deze MacBook Air praktisch is voor op 't werk.. Hij blijft nog steeds even groot qua oppervlakte die die inneemt en je kan me niet gaan vertellen dat bij de normale MacBooks je kantoortje vol was als er eentje op je bureau stond... De looks zijn leuk, maar de prijs/ hardware-verhouding is uitermate triest te noemen imho... Geil is die wel, maar je kan dat bedrag beter spenderen aan andere geilheid! Just my $0,02 :)

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedpete

Speedpete

was barman

Raween schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 22:51:
Ow trouwens, is de AIR voor professionals ontworpen?
Voor elke professional die veel op weg is, en geen firewire nodig heeft, is de Macbook Air perfect. Alle professionals die ik ken welke een mac gebruiken voor mobiel gebruiken, gebruiken die mac ook voor mobiel gebruik. Wie power nodig heeft gebruikt daarvoor een iMac of Mac Pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:03
Belangrijkste is dat er waarschijnlijk nu een serieuze trend wordt gezet naar thin-laptops. Iets wat met de concurrenten tot nu toe alleen met de FlyBooks een beetje goed wordt ingezet.

Een groot nadeel nu van kenniswerker (constultancy, auditing, accounting etc) is dat je elke keer met een loodzware, lelijke zwarte doos van Dell/Lenovo/HP in een nog veel afzichtelijkere laptop tas zit waar je ook nog eens een adapter-baksteen in kwijt moet.

Hopelijk doen de concurrenten Apple nu snel na (zoals altijd). Vooruitgang moet ergens beginnen, maar een aantal reageerders hier zijn zo verknipt conservatief en denken alleen in enkele honderden megahertzen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online
Net of 'n laptop perse 'thin' moet zijn...
Doe mij maar een kleinere laptop die even dik is als de huidige laptops dan 'n dunne 'grote' :/

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armo
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 01:31
CLB schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 23:08:
Net of 'n laptop perse 'thin' moet zijn...
Doe mij maar een kleinere laptop die even dik is als de huidige laptops dan 'n dunne 'grote' :/
Smaken verschillen hé ;)

Zelf vind hem erg mooi alleen jammer van de prijs maar dat was te verwachten vanwege aluminium behuizing plus een beetje Pro lijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 131051

CLB schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 22:58:
[...]

Wat nou 'niet makkelijk te gebruiken qua keyboard'... Die 7" Asusjes typen al redelijk goed...
Ach kom, daarom dat er links en rechts van dat scherm nog eens in totaal 6" aan zwarte ruimte zit.
Gewoon om daaronder een keyboard te hebben waarop je kan typen. Dan heb ik liever dat ze die oppervlakte gewoon opvullen met scherm, maar nee, dan werd hij 'te duur'.

En ik heb grote handen, dus een comfortabel toetsenbord is mooi meegenomen. De bruikbaarheid van een laptop wordt niet beperkt door grootte, maar vooral door gewicht en onhandigheid.

Een loeizware laptop balanceren op uw schoot is ondoenbaar, met deze een eitje. (alsof je een kaft met papier vasthebt). Een laptop waarbij je eerst je boekentas moet neerzetten, en dan met twee handen in de tas moet grijpen omdat je het ding er anders niet uit krijgt noem ik geen laptop. Of sowieso altijd twee handen nodig om het te verplaatsen, bewegen... Op de trein klap je deze Air zo dicht en zit hij in mum van tijd in een tas (desnoods in een mapje of zo :+ )

Deze diep ik zo met één hand uit een tas in mijn andere hand, zonder één van beide te laten vallen.

13" is zo groot als een A4'tje. Dus je beweert dat een cursusblok een onhandig formaat heeft? Of zowat alle teksten die je in je handen krijgt? Nee, grootte is minder relevant als gewicht en formfactor als het op 'portable' en 'bruikbaar' aankomt.

Je loopt nu alleen maar moeilijk te doen omdat je het niet kan betalen. Tja, dat is jammer, ik kan ook geen ferrari betalen maar daarom ga ik ferrari niet lopen afzeiken.

Kijk, 7 jaar geleden stond ik bijna op het punt om voor het eerst een laptop te kopen, maar ik vond die dingen maar niets. Zwaar, log, groot, LELIJK.... In zeven jaar tijd is die laptop nauwelijks veranderd? Dat kun je je toch niet voorstellen? Ik kan een laptop goed gebruiken, maar weiger principieel om er één te kopen omdat ze nog steeds uit de jaren '90 lijken te komen. Zolang werk ik maar gewoon verder op m'n desktop.

En het is wéér apple die de draagkracht heeft om visie en fantasie om te zetten in een ontwerp en product die nu al beschikbaar is. Bij hp of dell of acer hebben ze waarschijnlijk nog niet eens stilgestaan bij een dergelijk ontwerp, of ze krijgen het gewoon technisch niet voor elkaar. En ja hoor, daar staat apple weer, in de frontlinie, met een ultraportable 'full spec' laptop die je morgen kan bestellen als je wil. 2 jaar voorop de andere producenten.

Met full spec bedoel ik trouwens gewoon x86 hardware, c2d en 2 gig ram. Dat er minder poortjes opzitten is jammer, maar niet onoverkomelijk.

Kijk gewoon naar wat er nu beschikbaar is bij de gewone laptops: verschrikkelijke krakende grijze plastic, zwaar, lelijk, erg kleine touchpads... Ja, ik werk graag met een product waar ik ook nog eens met trots kan naar kijken, iets wat ik mooi vind om te hebben, en wat qua ontwerp aansluit bij hoe ik de perfecte laptop zie. Zowel qua features (geen optische drive is voor mij een feature), ontwerp (wegwerken van de poortjes), techniek (led backlit scherm), enz enz....

Dell/hp/acer/enz... mogen zich beginnen schamen. En over een paar jaar krijgen ze het misschien eindelijk voor elkaar om ook iets dergelijk op de markt te zetten.

Enige producent die in de buurt komt van het ontwerp wat vandaag gepresenteerd is, is sony. Maar daar betaal je voor iets gelijkaardig (zeker met LED scherm, jullie lijken niet te beseffen dat een led backlit scherm wel een pro feature is) 2000+ euro. Dus de prijs is zeker te doen. Studenten krijgen dan nog eens korting, wat je bij sony wel kan vergeten.

Je moet dit eerder zien als een slim downed macbook pro. (alu, backlit keyboard, led scherm). Iets wat kleiner uitgevoerd is zal altijd duurder zijn. En het is nog steeds goedkoper dan een macbook pro. Voor wie de features niet nodig heeft, maar wel een 'slick' and 'slim' laptop wil is dit ideaal.

Hoe duur iedereen dit vindt kan me eigenlijk nauwelijks boeien, de prijs is wat het is. Kan je het niet betalen, kijk dan uit naar iets anders. Bij mij komt er binnenkort ieg deze of een macbook (indien ik het prijsverschil toch niet kan opbrengen, maar dat maak ik later nog wel uit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murky123
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:19
waarom hebben ze eigenlijk gekozen voor een custom made processor
? was dat nu echt zo belangrijk? weet je wat het kost om bij meneer intel speciaal voor jou een chip te laten ontwerpen?
daar betaal je je helemaal misselijk voor denk ik zo.
moet ook weer terug verdient worden.
maar wat is nu het reeele voordeel van die verkleinde core2duo? lagere TDP? ok. dan maar een uurtje minder en een paar honderd euro goedkoper.
tuurlijk komen er meer toepassingen en zien ze daar ook wel brood in. maar dit is geloof ik wel een zeer uitzonderlijke samenwerking met een chipbakker

tja. leuk product, jammer van het zwarte keyboard. echt niche. nodig: nee. gat in de markt: nee. willen hebben: ja !!!!!
Pagina: 1 2 ... 14 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Om de doorzoekbaarheid te verbeteren moeten problemen en specifieke vragen in een apart (nieuw) topic: Invulling en behandeling 'grote' topics aangepast.