Ik heb op het moment het volgende systeem:
E6750 @ 3.2Ghz
Gigabyte P35-DS4 Rev1.0
Corsair Twin2X2048-6400c4
Sapphire 2900XT
En daarvan waterkoel ik de:
E6750 met een XSPC Delta
2900XT met een DangerDen Maze 5
Waterkoeling spullen:
XSPC Delta
Dangerden Maze 5
Eheim 1048 Pomp + 1A-cooling reservoir
1A-cooling 1x120mm radiator met een Papst 4412 F/GL
Black Ice Pro II 2x120mm radiator met 2 Papst 4412F/2GL
Alles verbonden met 8x1 slang
~50/50 Longlife/Gedestileerd water als vloeistof
Nu ben ik niet helemaal tevreden met de temperaturen, maar dat is te verwachten met zulke radiators. Daarom heb ik een Thermochill PA120.3 aangeschaft (ik dacht: laat ik het meteen goed doen) om de boel wat beter te koelen. Nu zie ik dat er voor deze Thermochill veel accesoires zijn, zoals bijvoorbeeld de shroud. Nu was mijn vraag: is deze shroud goed om op de radiator te hebben of is het geldverspilling?
Mijn keuze van fans voor de nieuwe radiator was tot nu toe vrij duidelijk: de Yate Loon D12SL, totdat ik de Scythe Ultra Kaze zag, dikkere fans die voor meer druk moeten zorgen. Ik had gelezen in
een review van OC3D dat ze daar goed in slagen. Nu weet ik van andere reviews, bijvoorbeeld
deze van effizientzgurus, dat de Thermochill niet heel veel weerstand heeft en dat hij daarom ook met fans op laag rpm goed werkt, in tegenstelling tot de Black Ice radiatoren die er ook staan, die alleen goed werken met veel airflow. Hier wederom de vraag, wat is de beste keuze?
Ook zat ik bij deze upgrade te denken aan dikkere slangen, mede omdat het er vet uitziet en voor betere flow moet zorgen (in theorie, dus vooral dat eerste). Ik vraag me af: maakt een dikkere slang veel verschil of moet ik gewoon bij mijn 8x1 slang blijven? Ik lees op meerdere plekken dat het wel een verschil maakt maar dat het onmerkbaar is.