Volkert schreef op zondag 13 januari 2008 @ 11:14:
[...]
Ik heb Telfort op het tweede aderpaar aangevraagd.
Eerst checken of het witte en oranje draadje afgemonteerd zitten op je ISRA punt. 't kan zijn dat je dan het kapje open moet breken
Vervolgens Telfort aanvragen en zeggen/invullen dat je nog niks hebt (geen ADSL, geen telefoon, niks dus).
Ik was binnen 4 weken aangesloten.
Ik heb half december al Telfort al aangevraagd als een telco-telco migratie van Tiscali, met als wensdatum 15 februari omdat dan mijn T6 contract afloopt. Ik had weinig zin om lijdelijk te gaan zitten afwachten met welk voorstel TiscaliTelfort zou komen voor bestaande abonnees. Ik wilde niet het risico lopen weer voor een jaar aan Tiscali vast te zitten temeer daar ik mijn vaste telefoon bij KPN eveneens per half februari wilde opzeggen om helemaal op mobiel en VOIP bellen over te gaan. Telfort 20 Mb was ideaal omdat ik dan geen kaal koper toeslag zou hoeven te betalen.
Nou werd ik 10 dagen geleden gebeld door Telfort of ik mijn (per aangetekende brief) opzegging wilde intrekken en akkoord wilde gaan met een administratieve overgang. Ik voelde mij door dat telefoontje overvallen en heb stante pede besloten me toch maar te houden aan het oorspronkelijke plan. Ik heb in het verleden maar al te vaak meegemaakt dat in dat soort situaties makkelijk twee dingen door elkaar kunnen gaan lopen met als gevolg dat het beoogde resultaat niet bereikt wordt. Ik dankte de juffrouw van Telfort dus vriendelijk voor haar voorstel en zei er geen gebruik van te willen maken.
Tot mijn stomme verbazing kreeg ik vorige week (dus 4 dagen na het telefoontje van Telfort) een mail dat ze de aanvraag afwezen wegens onuivoerbaarheid:
Geachte heer Pigsbutt,
Onlangs heeft u een Telfort internetabonnement bij ons aangevraagd. Deze opdracht met ordernummer xxxxxxx kan Telfort tot haar grote spijt niet in behandeling nemen.
Onze netwerkleverancier heeft te kennen gegeven dat uw verzoek niet uitvoerbaar is.
Telfort kent niet de exacte oorzaak, maar de meest voorkomende redenen waarom een internetaanvraag niet uitvoerbaar is, zijn:
- u beschikt al over (breedband) internet, u dient uw aanvraag in te dienen als een overstap
- u heeft reeds een aanvraag bij een andere internetaanbieder lopen
- u heeft een meervoudige KPN-telefoonaansluiting (met groepsnummer of doorkiesnummer)
- u heeft een aanvraag ingediend alsof u een telefoonlijn heeft zonder vast KPN telefonie abonnement, terwijl uit de administratie blijkt dat u wel een vast KPN telefonie abonnement heeft, of andersom.
Wanneer de betreffende reden door u is opgeheven, kunt u uiteraard opnieuw internet bestellen.
Tja als zij al de reden al niet weten, hoe moet ik het dan weten. Dus de helldesk maar gebeld. Na vele minuten lang bezig gehouden te zijn met het doorworstelen van menu's en sub cq subsub menu's en met tegen het muzikale behang aan te kijken, kreeg ik eindelijk een juffrouw aan de lijn. Het was blijkbaar een andere want zij wist niets van het eerder gevoerd telefoongesprek. Op mijn vraag wat er mis was met mijn aanvraag kreeg ik eerst te horen dat mijn huisnummer niet bij mijn postcode zou passen. Huhhh? Hoe kwamen dan hun brieven op het juiste adres met de juiste postcode aan? Ze voelde zelf ook wel dat dat niet logisch was. Technische dienst raadplegen dan maar. Na wederom vele minuten muzak kwam zij terug met de echte reden:
Ik had opgegeven geen vaste KPN telefoon te hebben terwijl dat wel zo was, zo had men vastgesteld. Dat klopt want de andere juffrouw, die van het eerdere voorstel, belde mij toen op mijn vaste KPN lijn. Blijkbaar was het toen geen bezwaar dat ik in mijn aanvraag al een beetje vooruitgelopen was op mijn plan de KPN lijn op te zeggen. En nu zou hetzelfde feit een onoverkomelijke hobbel zijn in de aanvraag.
Ik heb de juffrouw nog gevraagd of we dan maar nu aan de telefoon een administratieve overgang (hun eigen voorstel van twee weken geleden) konden regelen. Nee zei ze, de hele aanvraag is uit het systeem gelicht en ik zou maar opnieuw via internet een nieuwe aanvraaag moeten doen.
Om verder geen tijd te verliezen heb ik maar opnieuw aangevraagd via internet. Dit keer braaf aangevend KPN vaste telefonie te hebben, ofschoon die ook al weken geleden was opgezegd met ingangsdatum 15 februari.
Ik begrijp niet (en ik ben toch echt niet dom dacht ik) hoe het kan dat terwijl Telfort inzage heeft in alle gegevens van Tiscali het
hebben van een telefoonaansluiting naast een ADSL aansluiting een
belemmering kan zijn voor de uitvoerbaarheid van een adsl migratie nota bene binnen hetzelfde bedrijf. Kan iemand van jullie tweakers mij uitleggen waar daar het technische probleem zit?
Of is het zo dat Telfort klanten van Tiscali die niet netjes afwachten wat Telfort hun voorschotelt, maar zelf het initiatief in handen nemen door Tiscali op te zeggen en Telfort aan te vragen, en die vervolgens niet ingaan op een telefonisch voorstel-you-can't-refuse,
straffen door zich te beroepen op door niemand te controleren "onuitvoerbaarheid" door de netwerkleverancier.
Tenzij iemand mij duidelijk kan maken waar die onuitvoerbaarheid door de netleverancier erin zit als iemand in zijn aanvraag foutief heeft aangegeven niet over een KPN vaste lijn te beschikken, moet ik wel aannemen dat Telfort onwillig is mijn aanvraag in behandeling te nemen. Laat die Pigsbutt maar lekker zweten. Straks heeft ie geen internet EN geel telefoon. Suits him right that pig. Hoe durft ie te jokken tegen Telfort. Eigenwijs varken!