Toon posts:

[Almeernet] Glasvezel in heel Almere

Pagina: 1 ... 45 46 47 Laatste
Acties:
  • 330.251 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:56
Dat zal gewoon moeten gaan werken ;)

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22-03 12:32
eymey schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 10:39:
Dat kan al sinds eind vorig jaar ;).

Maar idd, glas->glas is nog steeds een ramp. Geen probleem als je er rekening mee wil houden door bv. een tijdelijke adsl-verbinding te nemen, maar je moet het wel van te voren weten. Het kan helpen om bij de 'latende' provider en de nieuwe provider direct contact met mensen te hebben (bv. via het forum hier).

Overigens, misschien is dit ook wel wat voor je ;)

http://www.glasvezel.nu/n...et-bellen-tv-op-glasvezel
Whoeps :+
Nou ja, ik heb er ook heel lang niet meer op gelet. Had eindelijk alles normaal werkend. Nu af en toe haperende STB en ExperiaBox, maar daar kan ik ondertussen mee leven (moet ik helaas bekennen). Ik zou liever overstappen naar Lijbrandt, maar heb geen zin om (weken) zonder internet/tv te zitten.

• K3ke
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10:04
MeltedForest schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 19:52:
[...]

Whoeps :+
Nou ja, ik heb er ook heel lang niet meer op gelet. Had eindelijk alles normaal werkend. Nu af en toe haperende STB en ExperiaBox, maar daar kan ik ondertussen mee leven (moet ik helaas bekennen). Ik zou liever overstappen naar Lijbrandt, maar heb geen zin om (weken) zonder internet/tv te zitten.
Zie mijn topic : KickXL glasvezel ervaring
Mijn tip : Als je glasvezel hebt, ga niet overstappen.
Ik heb me vandaag weer aangemeld bij XMS, kijken of ik überhaupt mijn glasvezel lijn terug kan krijgen.

• eymey
@MeltedForest: Tsja, ik had het er toen ter tijd (alweer kerst vorig jaar) wel voor over om naar Lijbrandt te switchen.... want ik wilde echt weer die coax erbij met FM en DVB-C :).

Mij heeft het toen uiteindelijk ong. 2 weken downtime gekost, maar dat was wel met veel coördineren en medewerking van beide partijen (Tweak en Lijbrandt).

• MeltedForest
Nja, ik laat het maar zo, heb niet zo'n zin in een jaarcontract ergens want waarschijnlijk kan ik binnen 12 maanden naar mijn nieuwbouwhuis verhuizen :).

• eymey
Cool :D. Waar? En is daar wel glasvezel beschikbaar? :o :+

• MeltedForest
Emmeloord in de nieuwbouwwijk (Emmelhage), daar is helaas op dit moment nog geen glas beschikbaar maar bij het aanleggen van de wijk zijn al wel extra lege leidingen gelegd (tbv Glasvezel in de toekomst). Ze kunnen dus relatief goedkoop glas aanleggen, en ik verwacht dat dat ook wel gaat gebeuren zodra de wijk in een stadium is dat het voor de glasboeren rendabel is. En dan maar hopen dat het Reggefiber wordt :+

• barry457
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-03 10:24
Kan iemand mij vertellen wanneer homeruskwartier glas gaat krijgen??

• RUFFNECK
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-02 10:42

RUFFNECK

Poentje

Communicatie gaat ook lekker tussen de betrokken partijen :P
Vorige week kwamen twee KPN gasten langs om glas te verkopen, omdat volgens hun gegevens het Citadel al glas zou hebben, net na Lakeside ofzo...
Mooi niet dus :)

of eigenlijk :| (maar ik heb geduld :))

• eymey
@Barry457: Ben ik ook zeer benieuwd naar. Heb wel eens geruchten gehoord dat men dit zeker van plan zou zijn, maar heb nog nooit ergens een officieel statement van gemeente of Reggefiber gehoord. Ben bang dat je al blij mag zijn als er uberhaupt alvast buizen zijn getrokken. Maar dat zou je reeds moeten kunnen zien in de meterkast, als dat zo is.

@MeltedForest: Begin alvast eens met pijlen van animo onder je mede nieuwe wijkbewoners. Er zal niets gebeuren als je niet zelf richting Reggefiber stapt óf de gemeente. Enkele wijken in Almere hebben ook jaren gestaan, zogenaamd 'op glasvezel voorbereid' maar die begint men nu pas 3 jaar later, NA het graafwerk in de oudere gedeeltes, om te bouwen.

[Voor 14% gewijzigd door eymey op 16-08-2011 13:20]

• jedego
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-03 23:19
Hier ook Homeruskwartier (amorstraat).

Bij mij komt er wel glas binnen in de meterkast, maar ik kan er nog niks mee. Zit in de POP nog niet aangesloten.

[Voor 27% gewijzigd door jedego op 16-08-2011 15:16]

• makkie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-01 14:30
RUFFNECK schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 12:52:
Vorige week kwamen twee KPN gasten langs om glas te verkopen, omdat volgens hun gegevens het Citadel al glas zou hebben, net na Lakeside ofzo...

Zeker in de war met de winkels geweest, daar zijn ze bezig met het plaatsen en meten van de aansluitingen in de ISRA's.
De smaragd is inmiddels ook voorzien van bekabeling( op een 2 tal opvoerstrengen na).
De bekabeling voor de woningen boven de parkeergarage Rentmeester,Makelaar, en Hoekmanstraat ligt bijna overal onder de opvoerpunten.
Kan niks zeggen over Citadel planning helaas.

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

makkie schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 22:31:
[...]

Zeker in de war met de winkels geweest, daar zijn ze bezig met het plaatsen en meten van de aansluitingen in de ISRA's.
De smaragd is inmiddels ook voorzien van bekabeling( op een 2 tal opvoerstrengen na).
De bekabeling voor de woningen boven de parkeergarage Rentmeester,Makelaar, en Hoekmanstraat ligt bijna overal onder de opvoerpunten.
Kan niks zeggen over Citadel planning helaas.
Ja apart is dat, over de planning... bij de laatste VVE vergadering wist men ook niks te zeggen. Ik ben bijna bang dat iedereen om ons heen ruim maanden voor ons al kan genieten van glas.. :P

• altern8
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:26
Ein-de-lijk de brief van Glashart binnen kregen. Zojuist toestemming gegeven om glas aan te leggen in de meterkast :*) Denk dat Stripheldenbuurt de laatste wijk zo'n beetje is? Ongelooflijk dat het zolang heeft moeten duren. Nu maar wachten op het belletje :D

Anoniem: 421380

Hallo,
Wie heeft er ervaring met de Amino M540?

• Peetz0r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08:46
Hallo mede-Almeerders!

De providers:
Concepts ICTGlashart Media
Kick XLGlashart Media
KPNExperiabox
LijBrandtGlashart Media
PlinqExperiabox
SolconGlashart Media
Tweak GroenExperiabox
Tweak BlauwGlashart Media
XMSGlashart Media

Allemaal doen triple-play paketten voor ongeveer €55/maand.
Sommige hebben tv van KPN, andere van Glashart Media. KPN wil ik niet.

Zijn er verder nog verschillen?
Welke providers leveren snel? Welke hebben een goede helpdesk?

[Voor 12% gewijzigd door Peetz0r op 04-09-2011 14:57]

• eymey
Ook Plinq en Tweak-Groen werken standaard met een Experiabox (of iig met de VLAN structuur van KPN Wholesale Multiplay).

Bij Tweak kan je echter met enige know-how (en niet ondersteund door hun maar ook niet tegengewerkt) de Experiabox vervangen door een eigen router. Verder zijn Tweak-blauw, XMS, Solcon en Concepts alleen maar leverbaar in enkele wijken in Almere Buiten.

Als je uberhaupt geen TV van KPN wil en je woont niet in 1 van de op www.glashart.nl/almere genoemde gebieden, dan blijven alleen KickXL en Lijbrandt over.

KickXL, Lijbrandt, Tweak-blauw, XMS, Solcon en Concepts leveren televisie van Glashart Media met (ongeacht waar je woont) als extra nog een Coax-aansluiting erbij (met analoog, dvb-c en fm ).

@Amateur67: De Amino M540 wordt nergens geleverd door Glashart Media. Je hebt of de Amino m532 of de Amino a540.

• Peetz0r
Ik woon zelf in de Regenboogbuurt. Ik heb begrepen dat dat zowat de beste plek is om te wonen :)

Het verschil tussen tweak groen en blauw (was R+ toch?) heb ik gesnapt. Als het tweak wordt, wordt het blauw.
Plinq is dus ook geen optie.

Zijn er tussen de Glashart Media-providers nog verschillen tussen de zenderpaketten, of is het basispakket bij iedereen hetzelfde?

En heeft KickXL nou meer problemen met leveren dan de rest?

[Voor 29% gewijzigd door Peetz0r op 04-09-2011 14:58]

• eymey
Nee, voor zover ik weet zijn er nauwelijks verschillen tussen de providers die TV van Glashart Media bieden (net zo min als dat er verschil is tussen de providers die Interactieve TV van KPN bieden).

Er zou -mogelijk- nog een verschil in beeldkwaliteit kunnen zijn binnen die wijken waar je ook Tweak Blauw, XMS, Solcon of Concepts kan krijgen. In de genoemde wijken, waar je ook aangesloten kan worden op de WGDO wholesaledienst van Reggefiber, heb je bij providers zoals XMS namelijk op IPTV een veel betere beeldkwaliteit dan bij bv. Lijbrandt. Laatste heeft namelijk aangegeven om ook in deze wijken gewoon via de WBA+ dienst van KPN z'n beeld door te geven.

Maar eerlijkheidshalve moet ik bekennen dat ik geen idee heb welke provider in deze wijken op welk netwerk werkt. Misschien is dit ook net iets te veel informatie (en te ingewikkeld). Ook in deze wijken levert Lijbrandt gewoon de Glashart Media dienst maar dan wel via het KPN netwerk (wat ook in de KPN-only wijken gebeurt) en dus met KPN streams.

Maar goed, qua pakketten zal het dus hetzelfde zijn.

Ik vermoed niet dat KickXL meer problemen heeft met leveren dan de rest. In alle gevallen is er op dit moment een te kort aan Amino settopboxen (daar hebben Lijbrandt en Tweak ook last van).

• Peetz0r
eymey schreef op zondag 04 september 2011 @ 15:50:
Ik vermoed niet dat KickXL meer problemen heeft met leveren dan de rest. In alle gevallen is er op dit moment een te kort aan Amino settopboxen (daar hebben Lijbrandt en Tweak ook last van).
Dus nu is sowieso een slecht moment om over te stappen?
* Peetz0r wacht nog even en houd dit topic in de gaten...

• eymey
Ach, je hebt sowieso alvast je internet, telefonie en de signalen van de coax kabel (die op KPN-netwerken dus ook beter zijn dan de IPTV signalen).

• Peetz0r
eymey schreef op zondag 04 september 2011 @ 21:36:
Ach, je hebt sowieso alvast je internet, telefonie en de signalen van de coax kabel (die op KPN-netwerken dus ook beter zijn dan de IPTV signalen).
Dan mis je wel je extra zenders...

Wat is er eigenlijk nodig om alle zenders op een 2e tv te krijgen? en hoe zit het nu als je een computer wilt gebruiken als iptv-ontvanger?

• eymey
Tsja, in principe boeien de extra zenders mij eigenlijk nog nieteens zo heel veel (hoewel ik er niet tegen kan als er ongelijkheid is tussen het superieure WGDO netwerk van Reggefiber en de halfbakken oplossingen waar KPN partijen als Glashart Media mee opzadalt).

Als je ALLE zenders op een tweede tv wil hebben (dus ook degene die niet op dvb-c zitten), dan zal je in KPN-gebied gewoon een extra IPTV settopbox moeten bestellen. IPTV op de PC is dan out of the question.

Voor DVB-C heb je alleen (uiteraard :P ) een extra dvb-c ontvanger nodig... en dat kan er dus ook eentje voor de PC zijn.

• Peetz0r
eymey schreef op maandag 05 september 2011 @ 22:21:
Tsja, in principe boeien de extra zenders mij eigenlijk nog nieteens zo heel veel (hoewel ik er niet tegen kan als er ongelijkheid is tussen het superieure WGDO netwerk van Reggefiber en de halfbakken oplossingen waar KPN partijen als Glashart Media mee opzadalt).

Als je ALLE zenders op een tweede tv wil hebben (dus ook degene die niet op dvb-c zitten), dan zal je in KPN-gebied gewoon een extra IPTV settopbox moeten bestellen. IPTV op de PC is dan out of the question.

Voor DVB-C heb je alleen (uiteraard :P ) een extra dvb-c ontvanger nodig... en dat kan er dus ook eentje voor de PC zijn.
En coax tot je pc. Laat ik nou net mijn coax gebroken hebben toen ik UTP aan het leggen was :)

Is het met Glashart Media mogelijk om een 2e ontvanger te krijgen? Ik kwam ergens bij een van de providers de optie "eigen ontvanger" tegen, ik wete alleen niet waar dat precies was.
* Peetz0r gaat even zoeken...

Edit: dat was dus bij Solcon: (helemaal onderaan, klik voor groter)
http://i.imgur.com/bHAQis.jpg

[Voor 7% gewijzigd door Peetz0r op 05-09-2011 23:45]

• eymey
Wel een vreemde optie. Ik vraag me af of solcon die optie nu nog steeds zou bieden...

Maar theoretisch zou het kunnen: Solcon levert tot nu toe uitsluitend in gebieden/wijken waar WGDO als wholesaledienst leverbaar is. En de streams die daar beschikbaar zijn, zijn vooralsnog unencrypted.

Echter, ik weet wel dat je nog steeds behoorlijke know-how moet hebben om een eigen IPTV ontvanger (of dat nou een PC is of een los apparaat) met Glashart Media aan de praat te krijgen. Je moet het DHCP vendor ID en mac-adres van een Amino settopbox spoofen. Iets wat absoluut niet ondersteund (en ook niet aangemoedigd) wordt door Glashart Media.

Wel een heel 'moedige' optie dus om te geven van solcon ;)

• altern8
P.E.T.E.R. schreef op zondag 04 september 2011 @ 14:23:
Hallo mede-Almeerders!

De providers:
Concepts ICTGlashart Media
Kick XLGlashart Media
KPNExperiabox
LijBrandtGlashart Media
PlinqExperiabox
SolconGlashart Media
Tweak GroenExperiabox
Tweak BlauwGlashart Media
XMSGlashart Media

Allemaal doen triple-play paketten voor ongeveer €55/maand.
Sommige hebben tv van KPN, andere van Glashart Media. KPN wil ik niet.

Zijn er verder nog verschillen?
Welke providers leveren snel? Welke hebben een goede helpdesk?
XS4ALL kan ook worden toegevoegd aan dit rijtje, levering 3e kwartaal.

http://www.xs4all.nl/glas/

• eymey
Kijk! Het verbaast met eigenlijk dat XS4ALL hier nog zo lang mee heeft gewacht.

Alleen, typerend voor XS4ALL, natuurlijk weer veeeel te duur. Vind je hun extra diensten belangrijk, dan zijn de prijzen op zich nog wel redelijk.

Wel erg jammer dat ze (uiteraard) Interactieve TV van KPN erbij aanbieden. Logisch aangezien ze een 'dochter' zijn van KPN, maar ze hadden beter ook een versie met het "WBA plus" wholesale aanbod van KPN kunnen aanbieden. Dan hadden ze tenminste nog analoge en (onversleutelde) dvb-c TV kunnen bieden.

• Divver
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02-02 11:54
@Amateur67: De Amino M540 wordt nergens geleverd door Glashart Media. Je hebt of de Amino m532 of de Amino a540.
Via XMS wordt inmiddels de M540 geleverd. Zie ook hier voor een korte gebruikersreview.
Ook kan tot 30 september de A130 worden omgeruild voor de M540 met bijbetaling. Zie het XMS forum.

If it's stupid and works, then it ain't stupid!

• altern8
eymey schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 14:36:
Kijk! Het verbaast met eigenlijk dat XS4ALL hier nog zo lang mee heeft gewacht.

Alleen, typerend voor XS4ALL, natuurlijk weer veeeel te duur. Vind je hun extra diensten belangrijk, dan zijn de prijzen op zich nog wel redelijk.

Wel erg jammer dat ze (uiteraard) Interactieve TV van KPN erbij aanbieden. Logisch aangezien ze een 'dochter' zijn van KPN, maar ze hadden beter ook een versie met het "WBA plus" wholesale aanbod van KPN kunnen aanbieden. Dan hadden ze tenminste nog analoge en (onversleutelde) dvb-c TV kunnen bieden.
XS4ALL heeft de abonnementen inmiddels aangepast:

Glas Basis 50-50 -> 45,- p/m
Glas Extra 100-100 -> 55,- p/m

http://www.xs4all.nl/glas/consumentaanbod.php

• Philos31
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22-03 07:55
XS4ALL veel te duur? Hoe kom je daar nou bij.

Ik ben uitgegaan van het overstappen van mijn UPC 60/HDTV/Recorder/Royaal pakket
Dan kom ik bij XS4ALL echt niet te duur uit.

Wat ik heb vergeleken is 50/50 en 100/100 met HDTV, extra TV pakket en HD IPTV recorder.
Bij XS4all krijg je gratis de 2e ontvanger erbij (in bruikleen)
De kosten inclusief kortingen zijn dan:

Aanbieder/Pakket Kosten per maand Kosten 1e jaar

Kick XL 50 69,90 1036,80
Kick XL 100 89,90 1276,80

Lijbrandt 50 69,95 818,50
Lijbrandt 100 94,95 1068,50

Tweak 50 75,00 842,40
Tweak 100 95,00 1022,00

Xs4all 50 75,00 915,00
Xs4all 100 85,00 1025,00

En ter vergelijk
UPC totaal 60 79,00 903,00

Zoals je ziet is Tweak 3 euro per 1e jaar goedkoper bij 100/100 maar daar zit je aan de EB vast, en Xs4all is de enige met een 2e tv ontvanger gratis.

Zie ook https://docs.google.com/s...3dVlBYzlERFg2Mnc&hl=en_US

Hyundai Ioniq 28kWh, 3250Wp AEG PV2800, 3.5 kW Daikin Ururu Sarara, Homeautomation by Homey

• eymey
Op zich heb je inderdaad wel een punt, als je ook de aanschaf van de settopbox voor HD en recorder meeneemt. Maar nog steeds.... op een gegeven moment kom je over een grens heen dat je de aanschaf 'eruit' hebt en dan telt alleen nog maar het maandbedrag.

Maar goed, de nieuwe prijzen van XS4ALL zien er dus goed uit!

Als ze nou ook nog met een WBA+ versie zouden komen.......

edit @altern8:
Hmmm, die prijzen die jij noemt zijn nog steeds internet only.... Wil je er ook nog bellen + tv bij, dan zit je al op 65.....

Op zich in vergelijking nog steeds wel redelijk maar Tweak en Lijbrandt doen het al voor minder..... en bij Lijbrandt heb je er dan ook nog de analoge/dvb-c/fm vezel bij.....

[Voor 29% gewijzigd door eymey op 30-09-2011 13:52]

• makkie
RUFFNECK schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 12:52:

Vandaag hebben we de voeding van de "woontoren" binnengebracht in de VVE ruimte .
We komen dus steeds dichterbij.

• makkie
trapm schreef op woensdag 01 juni 2011 @ 21:29:
[...]

Esplanade, da's goed nieuws :)
Ik had begrepen dat gebouw The City (naast MM, met die 'luifels' dus aan de Esplanade) problemen heeft om glas te krijgen omdat het via het plafond van UPC zou moeten gaan. Enig inzicht daarin? Tijdplanning?

Ik heb nu meegedaan aan de Telfort pilot met VDSL en heb mij ook opgegeven voor de tv-pilot. Maar liever zou ik aan het glas gaan .
We zijn de afgelopen week zoals je gemerkt hebt denk ik al in de meterkasten geweest voor de aanleg.
Deze hele week zijn we bezig om elke dag alle doorvoeren boven een winkelunit door te voeren naar de lasbox.
Daarna komt de huisaansluiting ploeg om de vezel af te monteren en gelijk door te meten tot in de pop.

• Peetz0r
Eindelijk!

Toen ik na de vakantie middernacht vanaf de buren naar huis belde om bij m'n vader te klagen over onze magere upstream heeft m'n vader besloten om toch maar zo'n bestelformuliertje in te vullen! 't werd eens tijd zeg... ;)

En de gelukkige provider is...... Solcon!
Triple-play met 35/35, 114 zenders en telefoon.

Ons eerste probleem: we willen graag alle zenders op alle tv's hebben. Maar Solcon zegt dat we maar 1 ontvanger tegelijk kunnen hebben, en je op je 2e tv maar 39 zenders kan hebben. Maar als ik het goed begrijp kun je prima twee/meer Amino's via een switch aansluiten, en zo op al je TV's alle zenders kijken.

Klopt dit?
Hoe kom ik aan een 2e Amino?
En als we een SD-abbo hebben, maar ik kop zelf een HD-ontvager, hebben we dan ook HD-beeld?

Ja, dit klopt. Ik kwam gister toevallig een systeembeheerder van Solcon tegen, en ik heb veel geleerd. Je kunt tegenwoordig zelfs zonder je MAC-adres te spoofen TV op je PC kijken. (Is dat wel zo?) Als alles opgeleverd wordt ga ik dit proberen:

Kijken of en hoe dat gaat werken ;)

De kleurtjes:
Rood: scart of hdmi
Groen: coax
Blauw: Analoge telefoonlijn
Paars: netwerk (utp cat 5/5e/6/whatever)
Oranje: Glasvezel

Edit: ik ben niet de eerste die dit probeert!
j1nx in "IPTV op je HTPC"

[Voor 38% gewijzigd door Peetz0r op 26-10-2011 21:46]

• Hans_18T
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18-03 09:49
Ik zou niet al te veel afgaan op het genoemde document. Ik snap bijvoorbeeld de bedragen van tweak niet, ik betaal minder voor mijn 50/50 abb.

• Peetz0r
Het modem is vanmiddag geinstalleerd, en ik ben begonnen: P.E.T.E.R. in "IPTV op je HTPC"
Internet werkt iig prima

Geen idee waarom de upload zo goed is, maar ik klaag niet :D

Edit: 't is (officieel) ene 35/35 abbo ;)

[Voor 7% gewijzigd door Peetz0r op 26-10-2011 21:50]

• eymey
schijnt wel vaker het geval te zijn dat je in het begin een te hoge upload snelheid hebt. Dit wordt waarschijnlijk vanzelf recht getrokken als komende dagen profielen goed geladen worden.

• Peetz0r
eymey schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 22:49:
schijnt wel vaker het geval te zijn dat je in het begin een te hoge upload snelheid hebt. Dit wordt waarschijnlijk vanzelf recht getrokken als komende dagen profielen goed geladen worden.
Dat komt dan vanzelf wel goed ;)

De ping is ook wel geinig.

Solcon:
--- google.nl ping statistics ---
50 packets transmitted, 50 received, 0% packet loss, time 49071ms
rtt min/avg/max/mdev = 6.131/6.620/8.423/0.413 ms

UPC:
--- google.nl ping statistics ---
50 packets transmitted, 50 received, 0% packet loss, time 49079ms
rtt min/avg/max/mdev = 14.339/17.853/31.617/3.879 ms

Het is niet alleen 2 keer zo snel geworden, maar ook 10 keer zo stabiel. En ik denken dat dde ping van UPC "best goed" was :D

• gglanzani
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01-09-2022
Voor die gene die nog te wachten voor glasvezels staan (bijv Almere Poort), ik heb een blog post gedaan met de instructie voor een automatische bericht in het geval dat glasvezels beschikbaar worden op een gegeven postcode.

De link is http://blog.lanzani.nl/2011/fibers

Disclaimer: Het is in het engels, en er zijn geen ads op de site.

• dimocash
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-03 13:18
ik heb een vraag.

ben zelf ook inwoner van almere, tussden de vaarten zuid en maak tot nu toe gebruik van adsl van telfort (die er weer eens uit ligt) en upc voor tv
sinds 2 weken hebben we een glasvezelaansluiting.

ons huis heeft een aparte indeling waarbij de woonkamer op de 2e verdieping en slaapkamers op de 1e verdieping. de meterkast is op de begane grond.

momenteel is de internetmodem van telfort "gewoon" in 1 van de telefoonaansluitingen ingeplugt en de upc decoders op de coax aansluitingen.

nu lees ik dat de glasvezelmodem in de meterkast terecht komt maar dat je dan een upt kabel moet trekken van de meterkast naar waar je tv staat. in mijn geval dus de 1e en 2e verdieping.

en nog een kabel naar waar nu mn huidige modem staat.

is dit echt de enige mogelijkheid?
is het niet mogelijk de glasvezel,modem ergens anders in het huis aan te sluiten dmv gebruik te maken van de huidige bekabeling die al in het huis zit? (coax of telefoonaansluiting)

ik zie mezelf geen gaten boren door gewapend beton om de kabels 2 hoog te krijgen.
graag hoor ik van jullie hoe of wat.

• Peetz0r
dimocash schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 11:58:
ik heb een vraag.

ben zelf ook inwoner van almere, tussden de vaarten zuid en maak tot nu toe gebruik van adsl van telfort (die er weer eens uit ligt) en upc voor tv
sinds 2 weken hebben we een glasvezelaansluiting.

ons huis heeft een aparte indeling waarbij de woonkamer op de 2e verdieping en slaapkamers op de 1e verdieping. de meterkast is op de begane grond.

momenteel is de internetmodem van telfort "gewoon" in 1 van de telefoonaansluitingen ingeplugt en de upc decoders op de coax aansluitingen.

nu lees ik dat de glasvezelmodem in de meterkast terecht komt maar dat je dan een upt kabel moet trekken van de meterkast naar waar je tv staat. in mijn geval dus de 1e en 2e verdieping.

en nog een kabel naar waar nu mn huidige modem staat.

is dit echt de enige mogelijkheid?
is het niet mogelijk de glasvezel,modem ergens anders in het huis aan te sluiten dmv gebruik te maken van de huidige bekabeling die al in het huis zit? (coax of telefoonaansluiting)

ik zie mezelf geen gaten boren door gewapend beton om de kabels 2 hoog te krijgen.
graag hoor ik van jullie hoe of wat.
Als je al coax of telefoon hebt op de juiste plek hoef je helemaal niet te boren, je kunt de kabels gewoon door de pijp trekken die er al zit. Dan heb je een utp-wcd naast je coax-wcd of telefoon-wcd.

• eymey
Dat hangt er trouwens wel van af waar je bestaande infra (telefoon en UPC) binnen komen.

Als die in je meterkast binnen komen heb je al helemaal geen issue (kabel die nu in UPC overname punt zit schroef je dan gewoon op je Genexis module die je geinstalleerd krijgt). Voor telefoon geldt hetzelfde. Alleen voor netwerk zal je moeten kijken of Wireless vanaf de meterkast volstaat of dat je daar toch nog iets voor zal moeten.

Als op dit moment je UPC en je telefoon in de huiskamer binnen komen, dan kan je idd wel een issue hebben. Dan kan je voor je televisie e.d. het beste met powerline plugs (homeplugs) gaan werken en je netwerk draadloos.

Overigens, de coax aansluiting krijg je alleen maar als je voor Lijbrandt, Solcon, XMS, Tweak blauw, Vodafone of KickXL kiest. Bij KPN en Tweak groen en XS4ALL krijg je een Experiabox/Fritzbox die met 1 tauwtje aan je fiber module gaat. In dat geval kan je evt. nog volstaan met het trekken van 1 UTP kabel van je meterkast naar elders waar je die Experiabox/Fritzbox neer wil zetten.

• dimocash
bedankt voor jullie snelle reacties.

momenteel heb ik al een klein netwerkje thuis.
zowel op de 1e verdieping als op de 2e heb ik een gigabitswitch die met elkaar verbonden zijn.
omdat er overal gewapend beton is heb ik aan beide switches een accespoint hangen voor de laptops, tablets en smartphones en bekabeling voor de vaste pc's, xbox en mediastreamer.
het enige wat ik dus moet hebben is een kabel vanaf de meterkast naar een van de plekken waar al bekabeling is als ik jullie goed heb begrepen.

er lopen pvcbuizen vanaf de meterkast naar de coax en telefoonaanluitingen door het huis verspreid.
dus vanaf zo een aansluiting zou ik een kabel moeten kunnen trekken naar de meterkast beneden.
zodra de glasvezelmodem verbonden is aan mijn netwerk kan ik daarop zowel mijn internetrouter als mijn digitalebox aansluiten, lijkt me.
of heeft een digitale box een rechtstreekse verbinding nodig met de glasvezelmodem?

• eymey
Dat hangt af van de provider die je kiest. In het kort:

* Lijbrandt, KickXL, XMS, Concepts, Solcon, Vodafone, Tweak blauw aansluitingen:
* 1x UTP (eigen router DHCP)
* 1x UTP (IPTV, meerdere tv's aansluiten via switch, NIET dezelfde als die van je LAN, of powerline)
* 1x RJ11 telefonie
* 1x coax met analoog, fm en onversleuteld digitaal DVB-C signaal (uitsl. SD en basispakket)

* KPN, Tweak groen, XS4ALL aansluitingen:
* Uitsluitend 1x UTP richting Experiabox (kpn/tweak) of Fritz!box (xs4all). Vanuit Experiabox heb je wireless en 1 UTP richting je tv (wederom, meerdere tv's = extra switch er achter hangen)
* Bij de Experiabox/Fritz!box kan je i.p. niet je eigen router vervangen> Met enige netwerkkennis en layer2 kennis kan je tot op zekere hoogte die box wel vervangen.

Als je zegt dat er vanaf fde meterkast PVC buizen lopen naar coax en telefoonaansluitingen, dan maak ik daaruit op dat je KPN en je UPC dus ook eerst via de meterkast binnen komen?

Als dat zo is kan je je er redelijk makkelijk vanaf maken door voor 1 van de eerste providers (met coax) te kiezen. Voor TV hoef je dan alleen maar UTP te trekken als je er ook interactieve TV bij neemt. Die UTP kan je evt. vervangen met powerline als dat in jouw huis goed werkt.

Waar je je eigen router (of in geval van de tweede rij providers) of Experiabox neerzet kan je dan kiezen, naar gelang wat het handigst is voor jou om de LAN uitgang hiervan te verbinden me je bestaande netwerk.

[Voor 3% gewijzigd door eymey op 27-10-2011 14:20]

• dimocash
mijn voorkeur gaat uit naar lijbrandt.
zodat ik OOK gebruik kan maken van analoge tv voor op de kinder slaapkamers.

momenteel maak ik gebruik van 2 mediaboxen van upc.

ik begrijp dus dat je je internet-netwerk en TV-netwerk gescheiden moet houden.

dat betekent 1 utpkabel van de meterkast verbind ik met mijn huidig netwerk (internet)
en 1 utpkabel verbind ik met een switch waarop ik beide digitale boxen aansluit.

indertijd gebruikte ik powerline maar de snelheid was niet echt hoog waardoor ik besloot een kabel te trekken vanaf de 2e naar de 1e verdieping waar mijn nas staat.

wellicht dat powerline wel snel genoeg is voor tv signaal.

[Voor 7% gewijzigd door dimocash op 27-10-2011 14:58]

• eymey
Als je powerline stabiele snelheden van rond de minimaal 40 mbit kan halen, dan moet dat genoeg zijn voor 2 tv-boxen.

Je internet/lan en je IPTV-netwerk houd je inderdaad gescheiden.

Of je je UTPkabel van de meterkast verbindingt met je netwerk hangt er natuurlijk van af waar je je router gaat gebruiken. NIET zomaar je LAN aan poort 1 van de Genexis knopen want de Genexis is geen router ;)

• Peetz0r
De Amino en Thomson zijn vandaag geleverd, en ons telefoonnummer wordt volgende weke (3 november) geporteerd. Ik wil graag m'n huidige router blijven gebruiken, en die werkt prima. Maar daar kan ik geen telefoon op aansluiten.

Dus ik wil de Thomson degraderen tot een VoiP machine met ingebouwde switch. In principe moet ik vooral DHCP en Wifi uitzetten, maar voor zover ik kan zien is dat erg lastig (beperkte software)... Kan dit? Heeft iemand dit al werkend?

• eymey
Solcon werd het toch bij jou? :)

Als het goed is heb je dan een 'gewone' thomson gekregen. Ik ken die dingen niet echt uit m'n hoofd, maar met zo'n thomson moet het zeker mogelijk zijn om DHCP en het opzetten van alle WAN verbindingen uit te zetten :).

• Peetz0r
eymey schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 19:01:
Solcon werd het toch bij jou? :)

Als het goed is heb je dan een 'gewone' thomson gekregen. Ik ken die dingen niet echt uit m'n hoofd, maar met zo'n thomson moet het zeker mogelijk zijn om DHCP en het opzetten van alle WAN verbindingen uit te zetten :).
Solcon idd. De firmware is wel van Thomson zelf, maar er zijn echt bar weinig opties. En hij wordt niet ondersteund door dd-wrt :-( Ik zal zo nog eens kijken welke opties er zijn, maar ik kon eerder vanmiddag helemaal niks vinden over DHCP...

Edit: het is dus een Thomson TG789vn met "Software Release 8.4.2.Q". Wifi valt gemakkelijk uit te zetten, maar nog niks over DHCP...

[Voor 10% gewijzigd door Peetz0r op 27-10-2011 19:34]

• Hans_18T
P.E.T.E.R. schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 18:57:
De Amino en Thomson zijn vandaag geleverd, en ons telefoonnummer wordt volgende weke (3 november) geporteerd. Ik wil graag m'n huidige router blijven gebruiken, en die werkt prima. Maar daar kan ik geen telefoon op aansluiten.

Dus ik wil de Thomson degraderen tot een VoiP machine met ingebouwde switch. In principe moet ik vooral DHCP en Wifi uitzetten, maar voor zover ik kan zien is dat erg lastig (beperkte software)... Kan dit? Heeft iemand dit al werkend?
Gewoon een router achter de Thomson plaatsen. eventuele benodigde poorten forwarden. Werkt naar tevredenheid bij mij.

• Peetz0r
Hans_18T schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 19:47:
[...]

Gewoon een router achter de Thomson plaatsen. eventuele benodigde poorten forwarden. Werkt naar tevredenheid bij mij.
Dat kan, maar dat wil ik niet. Ik wil tussen mijn computer en het glas zo min mogelijk apparatuur hebben. Ik wil ook zeker geen NAT achter NAT... Het zal vast prima werken, maar ik wil gewoon DHCP uitzetten.
Ik ga de WAN-poort van de Thomson gewoon niet gebruiken, want ik wil echt alleen de switch en VoiP functionaliteit gebruiken.

Edit: ik hang nu in de wachtrij van de helpdesk van ze. Ondertussen heb ik het aan "Eva" gevraagd:
Er is geen standaard oplossing om de DHCP server in de router/modem uit te schakelen. Raadpleeg de website van de fabrikant voor meer informatie.
Ik ben dus niet de eerste die het vraagt ;)

Nog 5 4 3 wachtenden voor mij...

[Voor 26% gewijzigd door Peetz0r op 27-10-2011 19:56]

• Hans_18T
P.E.T.E.R. schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 19:51:
[...]

Dat kan, maar dat wil ik niet. Ik wil tussen mijn computer en het glas zo min mogelijk apparatuur hebben. Ik wil ook zeker geen NAT achter NAT... Het zal vast prima werken, maar ik wil gewoon DHCP uitzetten.
Ik ga de WAN-poort van de Thomson gewoon niet gebruiken, want ik wil echt alleen de switch en VoiP functionaliteit gebruiken.

Edit: ik hang nu in de wachtrij van de helpdesk van ze. Ondertussen heb ik het aan "Eva" gevraagd:
[...]
Ik ben dus niet de eerste die het vraagt ;)

Nog 5 4 3 wachtenden voor mij...
Ben bang dat dat niet gaat lukken met de Thomson

• Peetz0r
Hans_18T schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 19:58:
[...]

Ben bang dat dat niet gaat lukken met de Thomson
Nee joh, Solcon levert verdomd goeie service. Kijk maar:
Ik: Hoi, hoe kan ik de DHCP server dan de Thomson uitzetten?
Solcon: Dat kan ik doen, wat is uw postcode?
Ik: xxxxyy nummer zz.
...
Solcon: Ik kan niet inloggen op de router (duh!)
Ik: Dat kan kloppen, ik gebruik namelijk een eigen router. Ik wil de Thomson alleen gebruiken als VoiP gateway met ingebouwde switch...
Solcon: Oke, kunt u de router even rechtstreeks aansluiten op de aansluiting?
* Peetz0r loopt naar de meterkast en prutst met wat kabeltjes
Ik: kunt u er nu bij?
Solcon: Ja, ik ga nu DHCP uitzetten.
...
Ik: Kan ik hem al losmaken?
Solcon: Wacht even, ik maak nog even een admin-account aan, de gebruiker/wachtwoord is admin/admin.
Ik: Ah, da's handig :)
Solcon: Hij is nu aan het saven... en hij is klaar!
Ik: Oke, bedankt en tot ziens!
* Peetz0r Maakt Thomson los en Linksys weer vast
Missie geslaagd!

• Hans_18T
P.E.T.E.R. schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 20:29:
[...]

Nee joh, Solcon levert verdomg goeie service. Kijk maar:

[...]
Missie geslaagd!
Geweldig voor je :)

• eymey
Inderdaad, NAT achter NAT is smerig en ranzig.... alleen acceptabel als het eeeecht niet anders kan ;)

@Hans_18T: Met zulke thomsons kan het prima (op OpenWRT of DD-WRT na hebben van alle routers Thomsons veruit de meeste instellingsmogelijkheden).

Waarschijnlijk ben jij de thomsons van KPN gewend, dus ik vergeef het je :+ ;). Gelukkig werkt Solcon niet met KPN Wholesale Multiplay maar met Reggefiber Wholesale. Keerzijde is dat ik het daardoor hier in Stedenwijk niet kan krijgen want Solcon werkt nog niet via KPN WBA+.

@P.E.T.E.R: Verd*** goeie service van Solcon (ff rekening houden met hun christelijke grondslag :P ). En fijn dat het nu werkt zoals je wil.

• Peetz0r
eymey schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 22:10:
Inderdaad, NAT achter NAT is smerig en ranzig.... alleen acceptabel als het eeeecht niet anders kan ;)

@Hans_18T: Met zulke thomsons kan het prima (op OpenWRT of DD-WRT na hebben van alle routers Thomsons veruit de meeste instellingsmogelijkheden).

Waarschijnlijk ben jij de thomsons van KPN gewend, dus ik vergeef het je :+ ;). Gelukkig werkt Solcon niet met KPN Wholesale Multiplay maar met Reggefiber Wholesale. Keerzijde is dat ik het daardoor hier in Stedenwijk niet kan krijgen want Solcon werkt nog niet via KPN WBA+.

@P.E.T.E.R: Verd*** goeie service van Solcon (ff rekening houden met hun christelijke grondslag :P ). En fijn dat het nu werkt zoals je wil.
Dat is waar...
* Peetz0r kiest z'n ISP op basis van prijs en aanbod, niet religie ;)

Maar ik heb wel een probleempje. Ik kreeg geen verbinding, omdat hij geen dhcp-request deed. Dus ik dacht dat hij vastliep. Dus ik heb dat ding gereset. Later pas bedahct ik me dat ik handmatig een IP in de 192.168.1.xxx range moet instellen op m'n laptop (de rest van mijn netwerk zit in 192.168.3.xxx). Nu kan ik er weer wel bij, maar DHCP staat weer aan, en m'n admin account is weg |:(

Nu de vraag, hoe kunnen die mensen van Solcon erin, want wat zij kunnen kan ik ook :+
Of ik moet ze morgenochtend weer lastig vallen. Gelukkig heb ik morgen de hele ochtend vrij, dus kan ikz e bellen als de helpdesk op z'n rustigst is.

• Hans_18T
eymey schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 22:10:

Ik ben inderdaad de Thomsons van de KPN gewend, bedankt dat je me vergeeft. Ik zie vaak dat mensen hun eigen router willen gebruiken, ik begrijp edoch nog steeds niet waarom, al is het mooier zonder. Zelf draai/gebruik ik WebDav, een FTP server een XBOX en een IPSec server zonder problemen. Voor het loggen, adres/content filtering, scheduling DNS voorkeuren laat ik mijn Vigor zijn werk doen. Het grote voordeel van deze setup is natuurlijk een strikte scheiding tussen ISP en mijzelf.

• Peetz0r
Hans_18T schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 23:37:
[...]

Ik ben inderdaad de Thomsons van de KPN gewend, bedankt dat je me vergeeft. Ik zie vaak dat mensen hun eigen router willen gebruiken, ik begrijp edoch nog steeds niet waarom, al is het mooier zonder. Zelf draai/gebruik ik WebDav, een FTP server een XBOX en een IPSec server zonder problemen. Voor het loggen, adres/content filtering, scheduling DNS voorkeuren laat ik mijn Vigor zijn werk doen. Het grote voordeel van deze setup is natuurlijk een strikte scheiding tussen ISP en mijzelf.
Ik wil m'n eigen router (Linksys WRT320N) gebruiken, omdat:
  1. Hij kan DD-WRT
  2. Wifi op de Linksys is sneller dan op de Thomson
  3. Ik heb zelf sowieso altijd alle rechten
  4. Ohja, en dan nog dit: j1nx in "IPTV op je HTPC"
Vooral dat laatste is juist voor ons, Reggefiber IPTV kijkers, erg boeiend!

• eymey
@Hans_18T: Het gaat ook gewoon een beetje om het principe. Zowel in technisch opzicht als wat betreft hoe een provider met z'n klanten om gaat (Solcon is in dit geval een voorbeeld van hoe het wél moet).

Bovendien kan je van het stroomverbruik van 1 Experiabox, als je er naast veredelde l2-switch en 2e NAT router toch verder niets mee doet, mooi weer besparen voor een ander apparaat.

• Peetz0r
eymey schreef op vrijdag 28 oktober 2011 @ 08:29:
@Hans_18T: Het gaat ook gewoon een beetje om het principe. Zowel in technisch opzicht als wat betreft hoe een provider met z'n klanten om gaat (Solcon is in dit geval een voorbeeld van hoe het wél moet).

Bovendien kan je van het stroomverbruik van 1 Experiabox, als je er naast veredelde l2-switch en 2e NAT router toch verder niets mee doet, mooi weer besparen voor een ander apparaat.
Mwa, dat laatste geld helaas niet in mijn geval. Hij staat wel 24/7 aan als switch en VoiP machine. Wel bespaar ik door het uitzetten van wifi en dhcp en het niet gebruiken van de wan poort. Gene idee of dat merkbaar is...

• eymey
Wifi is wel merkbaar (een watt of 2-3 ofzo, afhankelijk van hoe die Thomson dat doet). DHCP zal je niet merken inderdaad :D

• apexrider
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-03 17:55
Ruim een week geleden heeft Reggefiber bij mij thuis (Tussen de Vaarten Zuid) onderstaande Genexis FTU geinstalleerd.

Vandaag is mijn glasvezel aansluiting via XS4ALL technisch opgeleverd. Vooruitlopend op de komst van de monteur woensdag a.s. heb ik zelf onderstaande NTU aangesloten. Het beschermingskapje aan de binnenkant van de NTU bij de connector heb ik eerst verwijderd.

Mijn verwachting was dat het LED bij "glas" zou gaan branden, dit is echter noch bij A (links) als B (rechts) het geval. Is er iemand die weet of er nog een extra handeling verricht moet worden of zou het gewoon moeten werken. Anders zit er niets anders op dan nog een paar dagen geduld te hebben :( .

• eymey
Hmm grappig zeg. Dit worden dus de nieuwe NT's waar ik eerder al eens over gehoord/gelezen had.....

Ik heb eigenlijk geen idee (is het wel de bedoeling dat je deze zelf installeert?).

Anoniem: 419977

Volgens mij heeft de netwerkbeheerder idd liever dat de NT's door een aannemer (Of monteur) worden geinstalleerd (Maar volgens mij stuurt XS4ALL ze als enige ISP vooruit op via de post), dat is dan ook gelijk de reden dat bij alle andere ISP's de aannemer (Of monteur) het modem meeneemt.

Indien het Glas/Wan lampje nog niet aan is betekent het vaak dat de lijn nog niet is gepatched in de centrale of dat er iets mis is gegaan in de POP. De ISP in dit geval XS4ALL kan checken of de monteur die in de POP is geweest de lijn gereed heeft gemeld.

Als de lijn gereed is gemeld dan is er iets in de binenhuisinstallatie niet goed (NT bv), als de lijn nog niet gereed is gemeld moet je wachten tot dat de monteur je lijn heeft gepatched in de POP.

Is de opleverdatum al verstreken? Niet goed gelezen, mijn ervaring is dat er nogal is wat speling kan zitten tussen de geplande opleverdatum en de eigenlijke opleverdatum (Omgeving Enschede).

Ik zou het even afwachten tot de monteur langskomt die kan dan eventueel direct een storingsmelding voor je aanmaken.

[Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 419977 op 28-10-2011 22:44]

• apexrider
Volgens het statusoverzicht van XS4ALL is vandaag de internet verbinding technisch opgeleverd, woensdag komt de monteur. Toen ik de afspraak met de monteur heb gemaakt heb ik tevens gevraagd of het eenvoudig zelf aan te sluiten is. Volgens hem moest dat makkelijk kunnen. We hebben toen afgesproken dat ik het eerst zelf zou proberen en bij succes de afspraak te annuleren.

• Peetz0r
Klopt, de FTU werd bij ons afgelopen woensdag door een monteur (in 10 minuutjes) geïnstalleerd, en donderdag kwam het installatiepakket (Thomson + Amino) binnen. Ons telefoonnummer wordt volgende week pas geporteerd, dus daarvoor hangt nu ons kabelmodem er nog...
http://i.imgur.com/VpLess.jpg http://i.imgur.com/r97Qks.jpg

Wat ik wel merk, en waar vooral mijn vader niet tegen kan is dat de Amino nogal traat uit standby komt. Duurt zo'n 20 seconden. Dit is dan het enige punt waar UPC beter in was...

• eymey
Mooie meterkast :D. Zelfs nog net wat 'rommeliger' dan die van mij :D.

Jij hebt dus nog de 'normale' Genexis NT gekregen. Ik ben wel benieuwd wat de toekomst gaat brengen qua FTU's. Uiteindelijk zou iedereen dezelfde FTU moeten krijgen als door Apexrider afgebeeld. Alleen heeft hij er dus een NTU bovenop gekregen voor de KPN Wholesale Multiplay dienst. Ben benieuwd hoe dat in de toekomst voor KPN WBA+ gaat (Lijbrandt, KickXL, Vodafone, etc.)

Jij (p.e.t.e.r.) zit natuurlijk nog in WGDO gebied maar hebt nu nog precies dezelfde FTU/NTU als ik hier op WBA+ :)

Overigens, wat betreft uit standby komen van de set top box: Valt hier best wel mee. Duurt idd nog wel relatief lang (ong. 10 sec.) maar niet veel langer dan de tijd die m'n TV nodig heeft om uit standby te komen.

[Voor 16% gewijzigd door eymey op 29-10-2011 00:46]

• Peetz0r
eymey schreef op zaterdag 29 oktober 2011 @ 00:45:
Mooie meterkast :D. Zelfs nog net wat 'rommeliger' dan die van mij :D.

Jij hebt dus nog de 'normale' Genexis NT gekregen. Ik ben wel benieuwd wat de toekomst gaat brengen qua FTU's. Uiteindelijk zou iedereen dezelfde FTU moeten krijgen als door Apexrider afgebeeld. Alleen heeft hij er dus een NTU bovenop gekregen voor de KPN Wholesale Multiplay dienst. Ben benieuwd hoe dat in de toekomst voor KPN WBA+ gaat (Lijbrandt, KickXL, Vodafone, etc.)

Jij (p.e.t.e.r.) zit natuurlijk nog in WGDO gebied maar hebt nu nog precies dezelfde FTU/NTU als ik hier op WBA+ :)

Overigens, wat betreft uit standby komen van de set top box: Valt hier best wel mee. Duurt idd nog wel relatief lang (ong. 10 sec.) maar niet veel langer dan de tijd die m'n TV nodig heeft om uit standby te komen.
Hoezo "nog"? Gaat WGDO eruit? Nee toch?

• eymey
Hmm, voor zover bij mij bekend niet ;). Dat "nog" zei ik eigenlijk zonder echte bijbedoeling.... ;)

[Voor 7% gewijzigd door eymey op 29-10-2011 01:32]

• Peetz0r
eymey schreef op zaterdag 29 oktober 2011 @ 01:32:
Hmm, voor zover bij mij bekend niet ;). Dat "nog" zei ik eigenlijk zonder echte bijbedoeling.... ;)
Oke, dan is het goed. Alles moet blijven zoals het is. Ik geniet te veel van het lekker open Glashart-platform en de vriheid van het gebruiken van m'n eigen router.

Internet. As it should be :)

• eymey
Oh dat gebruik van m'n eigen router heb ik hier ook hoor :P

KPN WBA+ (Lijbrandt, KickXL, Vodafone) is heel iets anders dan KPN Wholesale MultiPlay (kpn, tweak groen) ;)

Ik heb hier ook een zelfde Genexis als jij hebt met dezelfde aansluitingen en diensten. Alleen de IPTV streams zijn op WBA+ helaas van KPN (en encrypted)

[Voor 31% gewijzigd door eymey op 29-10-2011 04:14]

• apexrider
In tegenstelling tot bij KPN en Tweak krijg je bij XS4ALL geen experiabox maar een Fritz!Box. Op de Fritz!Box is een aantal profielen voorgedefinieerd voor o.a. ADSL, VDSL en glas al dan niet in combinatie met IPTV. Ik ga er vanuit dat je in principe ook een andere router zou moeten kunnen gebruiken. Overigens vind ik de Fritz!Box een geweldig apparaat, met name de flexibele telefonie configuratie. Enige minpuntje is het beperkte bereik van de WiFi en DECT. Om die reden heb ik nu twee Fritz!Boxen gekoppeld; boven een 7340 voor WiFi en DECT, in de meterkast een 7390 voor de WAN en de mogelijkheid om een netwerkkabel voor de TV door te trekken naar de WCD in de woonkamer.

• eymey
Yeah, ik schaar XS4ALL ook gemakshalve even in het Experiabox rijtje omdat het anders zo ingewikkeld wordt (en ook hun manier van leveren verder geheel overeen komt met het leverkanaal waar KPN zelf en Tweak op zitten). Vervangen zou dan inderdaad ook geen probleem mogen zijn ( zie ook XS4all Glasvezel )

De Fritz!box is, zeker in vergelijking met Experia, inderdaad een heerlijk apparaat.

Ik gebruik hier zelf ook enkele jaren Fritz!boxen (en sinds ik op glasvezel zit ook de 7390 omdat alleen die op dit moment de glasvezelsnelheden aan kan). Toch heeft Fritz!box ook wel een aantal zeer irritante punten:

* Geen echte fine-grained control over statisch toewijzen van IP adressen in je LAN, hostnames voor die apparaten en het veranderen van je lokale dns suffix.

* Firmware updates willen, naast dat ze meestal ook wel weer bugs oplossen, nogal eens te vaak nieuwe introduceren, soms hele stomme (zoals slecht werkende SIXXS ipv6 tunnels bij de huidige firmware).

Naast dat ik echt van die apparaten houd kan ik ze soms dus nog wel eens schieten.....

DECT doet het hier overigens best goed: Vanuit de meterkast naar zolder (zelfs met ECO DECT aan) is geen probleem. Wifi is inderdaad wel een stuk minder maar met m'n netbookje in principe ook nog in het hele huis werkbaar. Alleen de Android smartphones willen nog wel eens slecht bereik ontvangen.

• Peetz0r
...dus WBA+ is WGDO + encryptie? Op zich wel begrijpelijk, want de WGDO streams zijn gewoon open. Ik klaag niet :D

• eymey
mja, je kan niet echt = zeggen :).

WGDO is de naam voor Reggefiber Wholesale.... zeg maar de gebieden waar Reggefiber het licht op de vezels zet.

WBA+ is een KPN Wholesaledienst waarbij providers (eerder door mij genoemde provider zoals Lijbrandt, waar ik zelf ook zit) internet en telefonie bieden via hun eigen netwerken en waarbij televisie (iptv, analoog, fm en dvbc) van Glashart Media wordt doorgegeven.

Echter, omdat KPN op hun netwerk ook hun eigen IPTV multicast streams aanbiedt en het blijkbaar niet mogelijk is om en hun eigen streams en die van Glashart Media te routeren, worden de streams van KPN doorgegeven. Deze zijn zwaar gecomprimeerd (en dus slechter) omdat ze ook aan ADSL klanten worden aangeboden en dus ook encrypted.

Je zou WBA+ dus op zich wel als een look-a-like van WGDO kunnen beschouwen zodat analoog en dvb-c e.d. ook op KPN-netwerken beschikbaar zijn (CPE, Genexis etc. zijn op beiden precies hetzelfde) alleen dus met de streams van KPN.

• mindcrash
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-11-2019

mindcrash

Rebellious Monkey

eymey schreef op zaterdag 29 oktober 2011 @ 13:52:
Je zou WBA+ dus op zich wel als een look-a-like van WGDO kunnen beschouwen zodat analoog en dvb-c e.d. ook op KPN-netwerken beschikbaar zijn (CPE, Genexis etc. zijn op beiden precies hetzelfde) alleen dus met de streams van KPN.
Ik zou WBA(+) niet echt een lookalike noemen, omdat ik heb begrepen dat de streams van KPN nog steeds kwalitatief vele malen slechter zijn dan die van Reggefiber (WGDO)

"The people who are crazy enough to think they could change the world, are the ones who do." -- Steve Jobs (1955-2011) , Aaron Swartz (1986-2013)

• eymey
Nou... niet vele malen... maar wel een heel stuk minder ja. Maar het klopt ook weer niet om het "vele malen minder" te noemen.

Maar qua CPE en qua apparatuur en (schijnbare) netwerkopzet is het wel helemaal gelijk. De WBA+ dienst is gewoon ingevoerd om providers als Lijbrandt (die hier eerste mee was) ook in gebieden met alleen KPN als WSO (WholeSale operator) ook tv van glashart media aan te laten bieden.

[Voor 8% gewijzigd door eymey op 30-10-2011 22:43]

Anoniem: 376876

P.E.T.E.R. schreef op zaterdag 29 oktober 2011 @ 00:52:
[...]

Hoezo "nog"? Gaat WGDO eruit? Nee toch?
Voor zover mij bekend is blijft alles wat nu WGDO is ook gewoon WGDO, maar worden alle nieuw aan te leggen Reggefiber netwerken WBA(+) (Tegenwoordig WPN(+) omdat WBA een copyrighted of trademarked kreet bleek te zijn).

Verschil blijft voor bijna alle providers (met als nog steeds wazige uitzondering OBN op sommige WBA netwerken) dat op WPN(+) netwerken de IPTV wordt geleverd vanaf KPN in plaats van de streams van GHM, wat dus tot op heden inhoudt, Verimatrix encrypted en zeer magere ADSL compatible bandbreedte op de MPEG4 streams in plaats van unencrypted 1:1 technicolor/sat MPEG2 feeds van GHM.

[Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 376876 op 30-10-2011 22:54]

• Peetz0r
Kijk, ik vind de mensen van Solcon heel lief enzo, maar dit is wat overdreven:
Is al een week zo, dus ik weet niet waar ze op wachten...

En de downloadsnelheid wordt wel heel erg precies gecapt op 32,5...
En die ping van 3ms is ook wel fijn :)

[Voor 7% gewijzigd door Peetz0r op 02-11-2011 16:38]

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:55
ik ben zwaar teleur gesteld in de draadloze snelheden die door de router (thomson experiabox) van kpn gelimiteerd worden. wij hebben zilver van kpn dus 50Mbit en de router is 54Mbit , dit is toch niet meer van deze tijd. in deze tijd is toch alles 300N of ligt dit aan mij?

• Peetz0r
mr.DJ95 schreef op donderdag 03 november 2011 @ 16:22:
ik ben zwaar teleur gesteld in de draadloze snelheden die door de router (thomson experiabox) van kpn gelimiteerd worden. wij hebben zilver van kpn dus 50Mbit en de router is 54Mbit , dit is toch niet meer van deze tijd. in deze tijd is toch alles 300N of ligt dit aan mij?
Nou, een 300N router is toch nog best wel wat duurder dan een 54Mbit router. Maar voor glasvezel kunnen ze dit inderdaad niet maken...

En KPN gooit em vol met baggersoftware, wat je snelheid vast ook niet ten goede komt (alhoewel dat niet zo hoeft te zijn...). Ik heb hier een Thomson van Solcon staan (waarvan ik wifi niet gebruik), en volgens de specs kan deze 130MBit hebben. Dit is de TG789vn. Heb jij toevallig hetzelfde model? Dan zal ik eens kijken wat voor snelheden ik hier haal.

Met mijn Linksys WRT320N (dd-wrt) haal ik maximaal 70Mbit, en met een oude Sweex LW300 maximaal 30Mbit. Dus de theoretische snelheid ligt ver boven wat je in de praktijk gaat halen.

• Anoniem: 120071
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Je kon ook beter niet voor KPN kiezen. Die gebruiken altijd halfbakke dichtgetimmerde klantonvriendelijke oplossingen (aard van het beestje).
Bij Lijbrandt kun je gewoon je eigen router gebruiken en wordt er ook geen PPPoE encapsulation gebruikt (dat geeft extra overhead en dus snelheidsverlies).

[Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 120071 op 03-11-2011 17:14]

Anoniem: 419977

Je kan vervangen vragen met de ZTE HN220 ExperiaBox. Deze blijkt een stuk stabieler te zijn en meer performance te geven.

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ik zie dat er nu nieuwe NT kastjes / FTU's worden geplaatst. (De zwarte zoals een paar berichten hierboven) Communiceren deze Gigabit met de POP locatie?

Ik weet dat de Genexis V1 90Mbit (hebben we hier thuis, KPN glasvezel brons.) doet en de Genexis V3 130Mbit. Aangezien KPN aan het eind van het jaar glasvezel goud naar 500/500Mbit gaat upgraden, lijkt het me wel dat je dan een nieuwe NT/FTU nodig hebt.
De ExperiaBox hoort gewoon 802.11 N (Max. 130Mb) te ondersteunen. Het blijkt dat de oude Thomson TG798VN steeds vaker ineens geen 802.11 N meer willen uitzenden. Hierdoor zit je dus op 802.11 G (Max 54Mb) Even de glasvezel helpdesk bellen en het probleem voorleggen. Volgende dag heb je een nieuwe router. (Eigen ervaring.) Wel even vragen om een ZTE, want ik kreeg eerst een nieuwe Thomson TG789VN die ook geen 802.11 N ondersteunde.

[Voor 20% gewijzigd door Dj-sannieboy op 04-11-2011 15:00]

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

EINDELIJK!

25 november gaan ze eindelijk beginnen met het woondek Citadel in het stadshart. Nog onduidelijk hoe lang dit gaat duren (iets met niet weten hoe de doorvoerpijpen lopen), maar goed, er wordt een begin gemaakt.

Nu heb ik dit topic slecht een tijdje gevolgd, intussen al zoveel informatie bij gekomen dat ik door de bomen het bos niet meer zie (of was dat omgekeerd?). Ik hoop dat ik dus wat straightforward antwoorden kan krijgen (jammer dat er geen mooie startpost is, maar ook weer begrijpelijk met al die info).

Ik wil straks (als het zover is) een provider waar IK flexibel genoeg mag zijn in de vorm van eigen router/servertje etc. Verder kwaliteit van tv en telefoon dat goed moet zijn (ik heb nu UPC digitaal duurste hd pakket, dus hecht wel waarde hier aan). Verder natuurlijk service (ook al is dit iets waar je gewoon pech mee moet hebben is mijn ervaring) en goede apparatuur (ik las dingen over de Fritzbox?)
De prijs is voor mij bijzaak, voor goeie dingen doe ik nooit moeilijk om wat meer voor te moeten betalen.

• eymey
Als je het meest vrij wil zijn in apparatuur, dan kies je voor Lijbrandt, XMS, Concepts ICT, Solcon of een -blauw- pakket van Tweak.

Dan kan je helemaal je eigen router kiezen om aan te sluiten (gewoon met DHCP, net als bij UPC). Ook ben je redelijk flexibel qua TV (je hebt het basispakket ook digitaal en onversleuteld via DVB-C. Weliswaar geen HD maar wel origineel 1:1 uit Hilversum. SD via DVB-C is beter dan UPC Digital).

Waar in Almere woon je eigenlijk? De kaliteit van IPTV hangt daar namelijk wel van af :). In de gebieden waar je Solcon, XMS, Concepts, etc. kan krijgen (in die gebieden moet je dan geen Lijbrandt nemen) heb je beter beeld dan in de KPN gebieden.

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

eymey schreef op maandag 14 november 2011 @ 11:55:
Als je het meest vrij wil zijn in apparatuur, dan kies je voor Lijbrandt, XMS, Concepts ICT, Solcon of een -blauw- pakket van Tweak.

Dan kan je helemaal je eigen router kiezen om aan te sluiten (gewoon met DHCP, net als bij UPC). Ook ben je redelijk flexibel qua TV (je hebt het basispakket ook digitaal en onversleuteld via DVB-C. Weliswaar geen HD maar wel origineel 1:1 uit Hilversum. SD via DVB-C is beter dan UPC Digital).

Waar in Almere woon je eigenlijk? De kaliteit van IPTV hangt daar namelijk wel van af :). In de gebieden waar je Solcon, XMS, Concepts, etc. kan krijgen (in die gebieden moet je dan geen Lijbrandt nemen) heb je beter beeld dan in de KPN gebieden.
Midden in het stadshart, Citadel (daar boven bij de V&D) :) Afgaande van mijn postcode kan ik bij nog geen enkele aanbieder zien of die bij mij leveren namelijk (omdat we nog niet zijn aangesloten).

• eymey
Grote kans dat je dan gewoon op een KPN netwerk komt. In dat geval kan je kiezen uit KPN, Tweak (groen), (straks) XS4ALL en Lijbrandt.

Kwaliteit van IPTV is bij allen gelijk (allemaal KPN streams). Bij Lijbrandt krijg je dus echter Glashart Media, wat betekent dat je een andere settopbox krijgt en dat je dus de kwalitatief hoogstaande dvb-c streams krijgt via een coax module, waar je naar believen alle dvb-c apparatuur die je maar kan bedenken op aan kan sluiten.

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

Ik vermoed dat je dus Lijbrandt aanraadt? :) Gezien mijn eerdere eisen ook...

Ik ga me in elk geval alvast verdiepen in apparatuur en aansluitingen, indien mogelijk wil ik natuurlijk wel gewoon m'n coax aansluitingen in de muur blijven gebruiken, utp (voor interactieve tv) staat er iig al bij de tv's.

• eymey
In KPN gebied is Lijbrandt tot nu toe inderdaad de enige die, naast de matige IPTV streams van KPN, ook analoog en dvb-c kan bieden. Vodafone komt eraan maar dat gaat erg traag. Collega van me in Almere Haven wacht nog steeds op z'n Vodafone aansluiting voor een pilot.

[Voor 34% gewijzigd door eymey op 14-11-2011 14:26]

Anoniem: 428872

P.E.T.E.R. schreef op zaterdag 29 oktober 2011 @ 00:00:
Klopt, de FTU werd bij ons afgelopen woensdag door een monteur (in 10 minuutjes) geïnstalleerd, en donderdag kwam het installatiepakket (Thomson + Amino) binnen. Ons telefoonnummer wordt volgende week pas geporteerd, dus daarvoor hangt nu ons kabelmodem er nog...
[afbeelding] [afbeelding]

Wat ik wel merk, en waar vooral mijn vader niet tegen kan is dat de Amino nogal traat uit standby komt. Duurt zo'n 20 seconden. Dit is dan het enige punt waar UPC beter in was...
Waar woon jij in almere??Ik in Almere Poort en ik wil ook overstappen want wordt helemaal knettergek van UPC!Usenet wordt gewoon zwaar afgeknepen..Veel keuze heb je hier niet dan UPC en KPN

• eymey
Hangen er in Almere Poort dan als (dummy's voor) FTU's in de meterkasten? Ik dacht dat hier alleen nog maar loze (trilink) hulsjes waren gemaakt ter voorbereiding op het blazen van vezels :).

Als P.E.T.E.R. omschrijft dat hij een Thomson en een Amino heeft, dan houdt dat wrs in dat hij Solcon heeft en die leveren alleen in een paar wijken in Almere Buiten :).

Anoniem: 428872

:/ en nu in het nederlands?

• eymey
Ik maak uit je vraag op dat je advies wil over wat je in Almere Poort kan krijgen. Dan moet je wel eerst weten of daar al iets aan glasvezel gedaan is :)

• 330d
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 06:53
Anoniem: 428872 schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 16:40:
[...]

Waar woon jij in almere??Ik in Almere Poort en ik wil ook overstappen want wordt helemaal knettergek van UPC!Usenet wordt gewoon zwaar afgeknepen..Veel keuze heb je hier niet dan UPC en KPN
Ik woon ook in de Poort, het glas ligt eral (2 jaar geleden geinformeerd), maar er is nog geen provider actief. God mag het weten waarom.
En ik heb ook UPC en ik heb nooit last van trage snelheden via usenet.

• eymey
@330d: Dus er zit ook al wat in de meterkast afgemonteerd bij je?

Ik zou dan toch nog eens bij Reggefiber (www.eindelijkglasvezel.nl ) informeren. Voor zover ik weet zijn ze in Almere in een aantal wijken nog steeds bezig met het 'verbouwen' van een 'vorig' glasvezelnet. In Stripheldenbuurt lag iets wat "Trilink" heette en daar zou inmiddels alles van Reggefiber/KPN bestelbaar moeten zijn. Zelfde voor Tussen de Vaarten Zuid. En wat vroeger van de gemeente/Unet was (o.a. in Staatsliedenwijk) moet volgens mij nog opgeleverd worden.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

In stripheldenbuurt nog niks bestelbaar hoor. Althans, ik heb enkel een kaart gekregen waarmee we toestemming gaven maar verder niks gehoord en het is alweer enige weken geleden. Denk dat het na de winter wordt dan.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• eymey
Ok... ik was in de veronderstelling dat men inmiddels al bezig zou zijn :). Nou ja, dan idd hopen dat het na de winter snel komt.

• Peetz0r
Ik liep afgelopen weekend door de Stripheldenbuurt, en ze zijn inderdaad "bezig". Hier ergens staat de POP, maar de grond ernaast ligt nog open, en de kabels liggen nog los.

• 330d
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 06:53
eymey schreef op zondag 20 november 2011 @ 23:41:
@330d: Dus er zit ook al wat in de meterkast afgemonteerd bij je?

Ik zou dan toch nog eens bij Reggefiber (www.eindelijkglasvezel.nl ) informeren. Voor zover ik weet zijn ze in Almere in een aantal wijken nog steeds bezig met het 'verbouwen' van een 'vorig' glasvezelnet. In Stripheldenbuurt lag iets wat "Trilink" heette en daar zou inmiddels alles van Reggefiber/KPN bestelbaar moeten zijn. Zelfde voor Tussen de Vaarten Zuid. En wat vroeger van de gemeente/Unet was (o.a. in Staatsliedenwijk) moet volgens mij nog opgeleverd worden.
Ik heb geen idee, is een witkastje met een blauwe en witte lijn die uit de grond komt. 1 voor telefoon en die ander voor?? Maar het lijkt iig niet op een ftu die ik in voorgaande posten heb gezien...
Dat was mij trouwens verteld toen ik in Haven was bij glashart. Alle nieuwbouw worden sowieso de lijnen al gelegd. Kan zijn dat het tot aan de deur is??

En zo nu en dan doe ik een postcode check, is nog steeds niet beschikbaar.

het is niet zo dat ik direct ga overstappen als het beschikbaar is, want ik ben in principe een van de weinige denk die best tevreden is over upc. Alleen de symmetrische snelheid van glas trekt me enorm.

[Voor 3% gewijzigd door 330d op 21-11-2011 07:08]

Pagina: 1 ... 45 46 47 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee